vso schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:28:
[...]
Ik houd het topic al een tijdje bij en moet eerlijk zijn deze meuk is me ontgaan, maar dank voor de manier van antwoorden.
DIe u-wert.net site is leuk maar moet eerlijk zeggen dat het mijn situatie wel lastig is daar neer te zetten.
Wat ik ook gelijk merk (zoals altijd) .. er zijn veel factoren die ik niet weet..
Daarnaast is mijn duits bar slecht

helaas kom ik dus met de site niet veel verder
Nu weet ik wel dat in mijn situatie er meerde factoren zijn zoals een hoge lucht vochtigheid op de vloer van de kruipruimte. (wat ik ook als eerste ga aanpakken) en ik twijfel momenteel heel erg wat wijsheid is..
meteen EPS tegen de ondervloer aanplakken of juist wachten tot september totdat de vochtigheid hopelijk gedaald is.
De laminaat vloer ligt er tijden en de isolatie is niet dampremmend dus als ik EPS zou plakken zou het een tijdje duren voordat het beton wat nu misschien "vochtig" is ? zijn vocht gehalte gezakt is .. maar het wordt in iedergeval niet opgesloten.
die vochtigheid in het beton is niet een echt probleem.
(als het niet al te gek is, zoals de druppels vallen naar beneden.)
veel van die lijm soorten hebben daar geen probleem mee.
verder: niks mis met de berekening van Nilvo.
dat klopt wel.
maar het uitgangs-punt van jouw is niet echt handig.
een sweet spot van hoeveelheid isoleren is er niet echt.
dat is meer een glijdende schaal.
en eigenlijk moet je met die lange TVT's altijd meer zaken mee nemen.
stel de EU krijgt het weer voor elkaar om de inflatie aan te jagen.
dan word gas weer elk jaar 2% duurder, wat ongeveer inhoud dat de prijs van gas na 10-15 jaar verdubbeld.
dat gooit de TVT helemaal op zijn kop en maakt hem veel korter.
ook is er dit jaar 5ct op de belasting van gas extra gezet (dit is nog voor de BTW dus +/- 7ct extra per m3).
dit merken de burgers nu nog niet, want olie prijs is laag dus gas prijs is ook laag.
maar de olie prijs gaat vast nog wel stijgen.
(ik sta er niet vreemd van te kijken als we over een paar jaar meer als 70ct per m3 betalen

)
helaas heb je een kristallen bol nodig om in de toekomst te kunnen kijken om het echt te weten.
veel is speculatie.
en heb je over een paar jaar weer zin om nog een keer onder de vloer te duiken, omdat blijkt dat je berekening iets te krap was.
beter is om het meteen goed te doen, en de laag zo dik mogelijk te maken.
EPS is niet echt duur, als je het voor elkaar krijgt om daar voor 1000€ van onder je huis te plakken heb je al bijna geen kruipruimte meer over.

(ik zat onder de >450€ voor heel het huis met 10-15cm extra isolatie, ik had al een 5cm eps.
maar had ook veel lastige balken en dat koste extra eps.)
je moet het ook niet voor de besparing in geld doen, maar meer voor het komfoor.
een situatie van niet geïsoleerde vloer naar geïsoleerde vloer is al snel een paar graden warmer aan voelende vloer.
en dat is onbetaalbaar.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)