Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 22 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:19

BCC

Nilvo schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 06:59:
[...]

Als ik even snel google kom ik hierop:
http://www.unifloor.nl/us...er_laminaatvloeren_NL.pdf

2% vervorming bij 2 cm dikte is 0,4 mm. theoretisch gezien zou ik dus zeggen dat EPS kan, mits hard genoeg. Ik geef echter geen garantie op dit antwoord want ik geloof het zelf nauwelijks.
Dit was ook mijn conclusie :)
Ps, is het een planken of platen vloer? Planken vloeren staan erom bekend dat ze totaal niet vlak zijn. klik laminaat systemen kunnen daar absoluut niet goed tegen. Goed vlak maken is dan zoiezo wenselijk.
Planken. Maar ik hem zowieso egaliseren met groene platen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:02
appeltjemac schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:57:
Elcastel, waar voor software en hardware heb je hiervoor gebruikt? i.c.m een iphone oid? Ziet er handig uit :)
Homewizard dus. Ik had al wat thermometers in huis hangen om te zien hoe de vochthuishouding is. Nu hangt er eentje in de kruipruimte. Iets te dicht bij het kruipluik naar mijn zin (onder een onverwarmde entree).

En Homewizard werkt inderdaad feilloos samen met je smartphone.

[ Voor 41% gewijzigd door elcastel op 11-02-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 18:46
Ik heb een vraag over vloerisolatie. Vandaag is bij ons een adviseur geweest die een energie prestatie advies heeft gemaakt. Als het goed is, zou hij onafhankelijke informatie mopeten geven, maar ik heb in dit geval mijn twijfels. Ik laat over een week mijn vloer isoleren met glaswol. Ik laat dit uitvoeren door een klusjesman. Er is al een laag van 5 cm piepschuim tegen de vloer in de kruipruimte aangebracht. Dit is 30 jaar geleden toen het huis gebouwd werd. Volgens de klusjesman kon hij de glaswol tegen de piepschuim aanbrengen, maar volgens de adviseur kon dat niet. Hij raadde isolatiechips aan of Tonzon aan. Vanwege de prijs valt voor mij Tonzon af, maar wat zou beter zijn glaswol of isolatiechips. Het gaat hier voornamelijk om de isolerende werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
smily01 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:15:
Ik heb een vraag over vloerisolatie. Vandaag is bij ons een adviseur geweest die een energie prestatie advies heeft gemaakt. Als het goed is, zou hij onafhankelijke informatie mopeten geven, maar ik heb in dit geval mijn twijfels. Ik laat over een week mijn vloer isoleren met glaswol. Ik laat dit uitvoeren door een klusjesman. Er is al een laag van 5 cm piepschuim tegen de vloer in de kruipruimte aangebracht. Dit is 30 jaar geleden toen het huis gebouwd werd. Volgens de klusjesman kon hij de glaswol tegen de piepschuim aanbrengen, maar volgens de adviseur kon dat niet. Hij raadde isolatiechips aan of Tonzon aan. Vanwege de prijs valt voor mij Tonzon af, maar wat zou beter zijn glaswol of isolatiechips. Het gaat hier voornamelijk om de isolerende werking?
Ik ken je constructie niet. Als je stevige punten kunt vinden waarop je het glaswol kunt monteren, zoals de balken, dan zie ik geen probleem. Op het piepschuim zou ik ook niet direct doen, want die constructie is mogelijk niet sterk genoeg.

Isolatiechips zijn bodemisolatie, geen vloerisolatie, tenzij je de hele kruipruimte volstort.

Al met al trek ik de kennis van de adviseur dus in twijfel, maar verkijk je ook niet op de hoge "hobby bob" factor van veel klusjesmannen. Zelf kritisch zijn blijft het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:48
Is je kruipruimte wel altijd 100% droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 18:46
De kruipruimte is altijd droog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

dirk.drol schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:23:
Heeft iemand een mening of het aanbrengen van een EHBO warmtedeken als deze de moeite van het aanbrengen waard is?
http://www.ebay.com/itm/G...ain_0&hash=item1e88f9aefd
Ze zijn niet duur €1,50 voor 2,10x1,60m
Maakt het dan nog uit of je een gouden, een zilveren of een goud-zilveren bevestigt?
Van de week zes dekens ontvangen en ze hangen nu tegen het eps aangeplakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Met wat voor lijm, hoe ging het en wat is het resultaat?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

sjimmie schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:53:
Met wat voor lijm, hoe ging het en wat is het resultaat?
Ik had nog een lijmspuitbus, daarmee begonnen (werkt goed, maar wat een kl*to klus)
Daarna 2 dekens met zo'n tube snel werkende lijm en toen was die op
en de laatste met een kitspuit snelwerkende lijm, maar daarme sloopte ik mijn kitspuit, dus met zo'n verfroerstokje leeg geschraapt :+

Met alle drie een beetje geduld hebben, even laten drogen voordat je het deken gaat plakken op het eps.

Resultaat, een glimmend plafond in de kruipruimte ;)

[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 18-02-2015 11:01 ]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:33
Bij mij hangt nu Isoltrend sinds eergisteren. Mij benieuwen. Ik ben nu al erg blij dat ik niet voor chips of Tonzon heb gekozen: de bereikbaarheid is me veel waard.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/b74ac6ea7a92fb77cfa035fea0ef649c.jpg

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:25
Enige tijd geleden hebben wij onze spouw laten isoleren. Daarbij zijn de ventilatie gaten dicht gemaakt en vervangen door roosters. Sinds toen hebben wij last van optrekkend vocht in de kruipruimtes. Dit is vooral te zien bij de kruipluiken waar elke ochtend vocht tegen de ramen staan en het onder de matten nu altijd vochtig is. Voorheen was dit nooit zo.

Zou het een oplossing zijn om folie op de bodem te leggen zodat het vocht in ieder geval niet meer optrekt? Zover ik weet heeft hier nooit water gestaan, maar is de bodem wel altijd nat. Ik vermoed dat als je hard in de grond knijpt er wel wat vocht uit te krijgen is.

Hoe kan je de folie het beste vastzetten aan de fundering? Met latten en beton spijkers? Of...?

waar kan je de folie het beste halen? Ik heb een 2 stukken van 4 m breed en 10 m lang nodig. Overname mag eventueel ook...

Hoe dik moet de folie zijn? Zelf zat ik te denken aan 0,2 mm.

Bij voorbaat dank

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Onze kruipruimte bestaat uit vijf compartimenten. Eentje onder de keuken, garage, hal, slaapkamer en woonkamer. Nu wordt in de garage niet gestookt en in de slaapkamer en hal nauwelijks. Is het een idee om de verschillende ruimtes onder de vloer van elkaar te scheiden dmv piepschuim in de doorgangen? Dit zodat de warmte die verloren gaat door de verwarmingsbuizen in kruipruimte enigszins in de juiste ruimte blijft? De garage is ijselijk koud namelijk en ik denk dat dit trek veroorzaakt tov de verwarmde gedeeltes.

Btw, heeft iemand nog +-100m2 T200 zijl over :)?

• hjs
  • Niet online

hjs

Nilvo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:01:

waar kan je de folie het beste halen? Ik heb een 2 stukken van 4 m breed en 10 m lang nodig. Overname mag eventueel ook...

Ik zou 6 meter breed T200 folie halen samen met Dark0z en dat omhoog zetten tegen de zijkant met desnoods hier en daar beetje lijm.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

hjs schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:31:
[...]

Ik zou 6 meter breed T200 folie halen samen met Dark0z en dat omhoog zetten tegen de zijkant met desnoods hier en daar beetje lijm.
Gaat het vocht dan niet omhoog langs de randen? Is het niet beter om aan de zijkanten van de kruipruimte iets uit te graven waar je vervolgens het zijl in legt en dat vervolgens weer afsluit met het grond wat je opgegraven hebt?

• Joris 407
Nilvo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:01:
Enige tijd geleden hebben wij onze spouw laten isoleren. Daarbij zijn de ventilatie gaten dicht gemaakt en vervangen door roosters. Sinds toen hebben wij last van optrekkend vocht in de kruipruimtes. Dit is vooral te zien bij de kruipluiken waar elke ochtend vocht tegen de ramen staan en het onder de matten nu altijd vochtig is. Voorheen was dit nooit zo.

Zou het een oplossing zijn om folie op de bodem te leggen zodat het vocht in ieder geval niet meer optrekt? Zover ik weet heeft hier nooit water gestaan, maar is de bodem wel altijd nat. Ik vermoed dat als je hard in de grond knijpt er wel wat vocht uit te krijgen is.

Hoe kan je de folie het beste vastzetten aan de fundering? Met latten en beton spijkers? Of...?

Bij voorbaat dank
Folie moet helpen ja. Vastzetten gebeurde bij mij met een soort kleine kunststof slagpluggen door de folie heen. Folie dus een stukje omhoog zetten tegen de fundering aan. Om de meter een plug.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• hjs
  • Niet online

hjs

Dark0z schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:56:
[...]

Gaat het vocht dan niet omhoog langs de randen? Is het niet beter om aan de zijkanten van de kruipruimte iets uit te graven waar je vervolgens het zijl in legt en dat vervolgens weer afsluit met het grond wat je opgegraven hebt?
Misschien als er echt water staat.
Maar bij mij is de grond vochtig en dat zie je nu condenseren tegen het folie.

Maar mijn kruipruimte heeft wel ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343272

@dirk.drol: Het lijkt me niet dat dit soort reddingsdekens kunnen worden gebruikt voor huis isolatie. Het principe klopt wel (van http://www.ehbo-koffer.nl/ehbo-kennisbank/ehbo-materialen/isolatiedeken/):

Wanneer u de deken uit de verpakking haalt, ziet u een zilveren en een gouden zijde. Beide kanten hebben een zeer belangrijke functie.
Wanneer u de gouden kant van de deken tegen het lichaam aan zit voorkom je oververhitting. Legt u echter de zilveren kant tegen het lichaam aan dan voorkomt u onderkoeling.

Je zou het eens bij de gamma/praxis kunnen vragen maar het lijkt me sterk.. :) Aan de andere kant: voor de verwarming heb je ook dit soort zilveren schermen die je achter de verwarming plaatst zodat alle warmte de kamer ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is gewoon gebruik maken van reflectie of je dat met ehbo-dingen doet of met aluminiumfolie van de lidl, het idee is hetzelfde natuurlijk. Maar vergeet niet ook je geleiding aan te pakken. Met alleen reflectie schiet je niet zoveel op, zeker niet onder vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Een woning uit 2010, de vloer is vanuit de bouw geïsoleerd.
Bovenop deze betonvloer ligt een ondervloer en daarop laminaat.
Nu is het in de woonkamer lekker warm, alleen de vloer voelt altijd een beetje fris/kil aan.

Er staat geen water in de kruipruimte, maar als je er in kruipt ben je toch flink nat... ofwel lekker veel vocht.
Kan iemand mij vertellen of het hier zin heeft om plastic folie te leggen om de (geïsoleerde)vloer erboven wat aangenamer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:39
Dirkmans schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:00:

Er staat geen water in de kruipruimte, maar als je er in kruipt ben je toch flink nat... ofwel lekker veel vocht.
Kan iemand mij vertellen of het hier zin heeft om plastic folie te leggen om de (geïsoleerde)vloer erboven wat aangenamer te krijgen?
Nee. Een plastic folie gaat er alleen voor zorgen dat er geen water meer kan verdampen, waardoor je onder andere geen condens meer krijgt. minder last van optrekkend vocht via de muren en als je last hebt van een 'muffe' geur, dan kan die verminderen/verdwijnen.

Het fijne van een plastic folie in de kruipruimte is als je even in de kruipruimte moet dat je daarna niet gelijk helemaal smerig en nat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Die ehbo dekens als extra laag over je piepschuim heeft ook tot gevolg dat je echt stilstaande lucht krijgt bij je piepschuim.

Ik heb denk ik 3/4 van piepschuim beplakt met die dekens en op die plekken lijkt de vloer iets minder koud. Het zal wel placebo zijn maar ik heb toch nog een paar dekens besteld om de rest te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:28
Dirkmans schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:00:
Een woning uit 2010, de vloer is vanuit de bouw geïsoleerd.
Bovenop deze betonvloer ligt een ondervloer en daarop laminaat.
Nu is het in de woonkamer lekker warm, alleen de vloer voelt altijd een beetje fris/kil aan.

Laminaat voelt altijd kil aan, als je dan ook nog een beetje luchtcirculatie door verwarming met radiatoren hebt trekt de koude lucht ongestoord over je gladde vloer, waardoor het altijd koud voelt.

Folie in de kruipruimte gaat verdamping tegen, je kruipruimte wordt droger en eist minder energie om op te warmen. In die zin zal het altijd iets helpen, maar je vloer gaat niet ineens magisch warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
_JGC_ schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:57:
[...]

Laminaat voelt altijd kil aan, als je dan ook nog een beetje luchtcirculatie door verwarming met radiatoren hebt trekt de koude lucht ongestoord over je gladde vloer, waardoor het altijd koud voelt.

Folie in de kruipruimte gaat verdamping tegen, je kruipruimte wordt droger en eist minder energie om op te warmen. In die zin zal het altijd iets helpen, maar je vloer gaat niet ineens magisch warmer worden.
Bedankt voor het antwoord (ook GioStyle).

Toch wel fijn als je niet direct onder de bagger zit als ik eronder ben geweest,
iemand nog T200 folie over van 6x10 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:25
hjs schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:42:
Die ehbo dekens als extra laag over je piepschuim heeft ook tot gevolg dat je echt stilstaande lucht krijgt bij je piepschuim.

Ik heb denk ik 3/4 van piepschuim beplakt met die dekens en op die plekken lijkt de vloer iets minder koud. Het zal wel placebo zijn maar ik heb toch nog een paar dekens besteld om de rest te doen ;)
Ik vermoed ook dat het placebo is. Zoals iedereen weet bestaat warmteoverdracht uit drie componenten
- Straling
- Convectie
- Geleiding

Convectie zal je in je kruipruimte nauwelijks hebben. Er is geen/nauwelijks stroming en daardoor weinig tot geen convectie.

Geleiding is tweeledig. Het eerste deel is de warmte weerstand die de Eps laag bied. dit zorgt er voor dat de temperatuur aan de kruipruimte zijde significant lager wordt als de bovenliggende vloer temperatuur. De warmte afgift van geleiding is lineair met het temperatuur verschil. Als het goed is heb je waarschijnlijk 10 tot 20 cm aan Eps onder je vloer. Dit zorgt voor een reductie van 80% a 90% ten opzichte van een R=0,5.

Als laatste component is er straling. Straling is afhankelijk van de kleur van het materiaal en het materiaal zelf. De aluminium laag van de warmtedekens heeft ongeveer 1/10e van de uitstraling ten opzichte van Eps. Dit betekend simpelweg dat 90% minder energie door straling wordt uitgestoten. Nu komt de crux, de uitstraling is afhankelijk van de temperatuur van het oppervlak. Een warme radiator straalt meer dan een koude. Door de dikke Eps laag is de temperatuur aan de kruipruimte zijde echter al zeer sterk verlaagd. Er is dus nauwelijks straling, dus ook nauwelijks besparing.

Desondanks zou ik wel metingen willen zien van de vloertemperatuur met en zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 14:17
Nilvo schreef op maandag 09 maart 2015 @ 07:54:
[...]
Desondanks zou ik wel metingen willen zien van de vloertemperatuur met en zonder.
Precies, lijkt mij ook waardevol, voordat half tweakerland alle blusdekens uit Nederland in zijn kruipruimte knoopt en het slechts een placebo-effect blijkt te zijn. lol >:) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Had ik nu toch maar die thermometer bij Lidl meegenomen tijdje terug :+

In mijn ogen komt de winst, als er al winst is in temperatuur, vooral uit het dichten van de kiertjes tussen de platen door er een folie overheen te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Nilvo schreef op maandag 09 maart 2015 @ 07:54:
[...]
Nu komt de crux, de uitstraling is afhankelijk van de temperatuur van het oppervlak. Een warme radiator straalt meer dan een koude. Door de dikke Eps laag is de temperatuur aan de kruipruimte zijde echter al zeer sterk verlaagd. Er is dus nauwelijks straling, dus ook nauwelijks besparing.
Het uitgestraalde vermogen is als volgt, volgens Stefan-Bolzmann voor een zwarte straler:

P = dT^4

Waarbij:
P = uitgestraald vermogen (W/m2)
d = Stefan-Bolzmann constante
T = temperatuur in Kelvin (20C = 293,15K en 10C = 283,15K)

Bij 20 C is het vermogen: 418W/m2
Bij 10 C is het vermogen: 364W/m2

Er is dus nog zeker een heleboel straling (in geval van een zwarte straler), zelfs na een dikke laag isolatie. Dus als je de emissiviteit weet te reduceren kun je alsnog veel besparen.

Voor een grijze straler wordt de formule:

P = edT^4

Waarbij:
e = emissiviteit

Emissiviteit EPS: 0.73
Emissiviteit Aluminium folie: 0.03

Bij 20 C is het uitgestraalde vermogen voor EPS: 305W/m2, aluminium folie: 12 W/m2
Bij 10 C is het uitgestraalde vermogen voor EPS: 265W/m2, aluminium folie: 11 W/m2

Zoals je ziet zou de folie in theorie veel kunnen uitmaken, met als voorwaarde dat de emissiviteit gelijk blijft (geen vervuiling of oxidatie is dus enorm belangrijk!).

Zie ook deze zeer interessante studie naar het effect van diverse isolatievormen.

Edit:
Voordat iedereen nu laaiend enthousiast wordt over folie op de EPS: alleen de emissiviteit is niet het hele verhaal, behalve emissiviteit is er ook absorptie van straling uit de kelder! Voor de isolerende werking is het temperatuurverschil tussen kelder en oppervlak van het EPS ook van belang en die is al fors gereduceerd door de isolerende werking van de EPS waardoor een extra laag met lage emissiviteit niet bijster veel toevoegd, zeker als die laag ook nog eens met de tijd minder gaat presteren.

[ Voor 13% gewijzigd door styno op 10-03-2015 11:03 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:00
styno, bij een goed geïsoleerde vloer is de dT toch geen 10 en zeker geen 20 graden meer? Of begrijp ik je sommetje verkeerd? (goed mogelijk, het is mijn vak niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

blissard schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:11:
styno, bij een goed geïsoleerde vloer is de dT toch geen 10 en zeker geen 20 graden meer? Of begrijp ik je sommetje verkeerd? (goed mogelijk, het is mijn vak niet)
De temperaturen in bovenstaande sommetjes zijn oppervlakte temperaturen (in de kruipruimte), die van 20C is maar een voorbeeld om aan te tonen dat zowel bij 10C als 20C een oppervlak nog steeds sterk straalt. Bij mij was de geventileerde kruipruimte ook in de winter nog steeds tussen de 5 en 10C.

De deltaT van isolatiemateriaal naar kruipruimte is (door de isolatie) inderdaad geen 10C en daarom lijkt een lagere emissiviteit ook niet bijster veel uit te maken (de aborptie is bij lage emissiviteit ook laag). Maar het belangrijkste vraag is of die lage emissiviteit over langere tijd constant blijft, zodra de folie verouderd door vervuiling of oxidatie is het voordeel weg. Daarom lijkt me een Tonzon-achtige oplossing minder duurzaam dan EPS.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik begrijp wat je bedoelt. Tonzon heeft de sommetjes wel gemaakt. Ik ben echter ook benieuwd of de meetwaardes na 10 jaar net zo zijn als direct na aanbrengen. (en ik kan de stupide reclame niet uitstaan :-) )

Mijn EPS zit nog steeds prima en als ik wil plak ik er gewoon nog 5 cm onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hierbij mijn ervaringen / resultaten van metingen vóór en na plaatsing van Isoltrend, een goedkoper alternatief voor TonZon. Voordeel tov Tonzon: goedkoper, kruipruimte blijft beter bereikbaar, omdat Isoltrend veel minder ruimte inneemt. Robuustere folie. Nadeel: iets mindere isolatiewaarde.

Ik heb gemeten met een goedkope metertje, dus meer dan een indicatie zal het niet zijn, maar het is beter dan niets. Het spul is 3 weken geleden geplaatst.

Stand 3 weken na plaatsing: vloertemperatuur gestegen met 1.5-3 graden, afhankelijk van de ruimte. Woonkamer jammer genoeg het minst en de hal bij de voordeur het meest. Kruipruimte temperatuur is nagenoeg gelijk gebleven. Tot een paar dagen geleden is de buitentemperatuur redelijk gelijk geweest. Wij zijn niet heel veel thuis en stoken dus ook niet alle dagen volledig, misschien dat daardoor het resultaat niet extreem is. Daarnaast was onze PVC vloer al geïsoleerd met een dunne reflecterende laag. Om deze redenen duurt het misschien wat langer voordat het beton op temperatuur komt.
Ik heb wel warmere voetjes de laatste weken, meestal nog wel in sloffen op ons PVC, maar af en toe gaan de slofjes toch uit. Volgende winter gaan we pas echt verschil merken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:20
Iemand een goed tip om zand uit de kruipruimte te krijgen? Ben niet van plan 120€ per kuub te betalen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
schepjes en emmertjes?
zuigen is eigenlijk de enige manier waarop het snel en met een redelijke inspanning kan. Dat is echter niet goedkoop. hoeveel € / m3 is afhankelijk van de oppervlakte, diepte en totale hoeveelheid denk ik. Zal wel minimaal een dagproductie moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 22:02
Zand afzuigen (zoek op zuigtechniek) is een oplossing. Bij een offerte werd mij voor 25m3, een dag werk, €1400 gerekend. Dan was dan nog zonder afvoer van het zand. Het hangt natuurlijk ook af van het soort zand dat er onder de vloer ligt. Mooi wit straatzand, kun je wel aanbieden op bv marktplaats. Dat raak je meestal prima kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01
Ik heb sinds vandaag Isoltrend in mijn kruipruimte hangen, ziet er hetzelfde uit als Joris 407 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Kruipruimte ziet er dus netjes uit, maar het effect moet ik natuurlijk nog merken (if any)

Wat ik gelijk wel heb gedaan is een temperatuur & luchtvochtigheidssensor in de kruiprumte gelegd en die stuurt iedere 5 minuten zijn metingen door naar mijn raspberry pi, dus nu hoop ik te zien dat de kruipruimte afkoelt en tijdens het stoken dus niet warmer word. En dat het droger wordt in de kruipruimte, dat is wat er wordt beloofd.
Ik zal over een paar weken de grafieken posten.

Jammer is dat ik dit niet voor de isolatie al had gedaan, maar ik kan ook bij de buurman een sensortje onder de grond stoppen binnenkort en het vershil bekijken.

BMW C-Evolution LR, Hyundai Ioniq 28kWh, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Kijk, dan doe je het al beter dan ik, ben benieuwd naar jouw resultaten. Al is het wel lastig vergelijken, de situatie voor en na, omdat het steeds iets warmer wordt buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Dat kun je dus eigenlijk wel mooi meten als je een sensor bij de buurman weet te planten. Dan kun je jouw huis vergelijken met de situatie bij de buurman. Moet je eigenlijk alleen ook de temperatuur boven de vloer even weten..

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

franssie

Save the albatross

Philos31 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:43:
,.
Wat ik gelijk wel heb gedaan is een temperatuur & luchtvochtigheidssensor in de kruiprumte gelegd en die stuurt iedere 5 minuten zijn metingen door naar mijn raspberry pi, ..
<>
Jammer is dat ik dit niet voor de isolatie al had gedaan, maar ik kan ook bij de buurman een sensortje onder de grond stoppen binnenkort en het vershil bekijken.
Welkoe sensor is dat? en hoe aangelsoten? Ik wil binnenkort mijn bak van de woonark isoleren en dit lijkt mij ideaal aangezien ik al een Pi heb draaien (twee eigenlijk) die allerlei data loggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:40:
[...]

Welkoe sensor is dat? en hoe aangelsoten? Ik wil binnenkort mijn bak van de woonark isoleren en dit lijkt mij ideaal aangezien ik al een Pi heb draaien (twee eigenlijk) die allerlei data loggen.
Een cresta van de kijkshop, kost geloof ik een euro of 12, ik log met domoticz met een RFXcom.
Zoek Domoticz hier op GOT als je niet weet wat het is.

BMW C-Evolution LR, Hyundai Ioniq 28kWh, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Philos31 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:39:
[...]

Een cresta van de kijkshop, kost geloof ik een euro of 12, ik log met domoticz met een RFXcom.
Zoek Domoticz hier op GOT als je niet weet wat het is.
Ik heb een RFXcom nog ergens liggen, en een jeelink (maar die is voor de 833) dus an sich zou dat moeten lukken, maar misschien knoop ik ook wel een sensor direct aan mijn rPi (daar heb ik ook nog wat van liggen, teveel meuk hier).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Tot nu toe zie ik echt marginale verschillen. De temperatuur van de kruipruimte blijft wel vrij stabiel maar loopt wel, wanneer de kachel aan gaat, direct mee omhoog. Ik weet niet hoeveel dat was voor de isolatie jammergenoeg, maar bij het 's morgens opstoken van de woning gaat de kruipruimte gewoon 1,7 graag mee in 2 uur tijd.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/90190b9bf5e0d02294c9ebb44bdc09df.jpeg
Beetje onverklaarbare stijging van de temperatuur in de nacht in de kruipruimte, misschien moet ik de sensor wat verplaatsten, er liggen stadverwarmingsbuizen in mijn kruipruimte, zou kunnen zijn dat die nog van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Glimt wel mooi, toch :+

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/sdz2pg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Philos31 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:27:
Tot nu toe zie ik echt marginale verschillen. De temperatuur van de kruipruimte blijft wel vrij stabiel maar loopt wel, wanneer de kachel aan gaat, direct mee omhoog. Ik weet niet hoeveel dat was voor de isolatie jammergenoeg, maar bij het 's morgens opstoken van de woning gaat de kruipruimte gewoon 1,7 graag mee in 2 uur tijd.

[afbeelding]
Beetje onverklaarbare stijging van de temperatuur in de nacht in de kruipruimte, misschien moet ik de sensor wat verplaatsten, er liggen stadverwarmingsbuizen in mijn kruipruimte, zou kunnen zijn dat die nog van invloed zijn.
Zijn die buizen voor of na de meter? Je zou ze extra kunnen isoleren als de afgegeven warmte meetelt voor je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
_JGC_ schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:57:
[...]

Zijn die buizen voor of na de meter? Je zou ze extra kunnen isoleren als de afgegeven warmte meetelt voor je verbruik.
Ik ga uit van voor de meter, maar vanaf donderdag gaat de stadsverwarming hier uit en ga ik voortaan verwarmen met een L/L Warmtepomp, dan kan ik dus ook beter zien of de opwarming van de kruipruimte door de vloer komt of van eventuele ongeisoleerde verwarmingsbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb nu een rPi in de bak liggen die relatieve vochtiheid en temperatuur meet, was even prutsen om dat aan de praat te krijgen maar toch makkelijker dan het draadloos ontvangen van externe zenders.
Volgende weekn stap voor stap beginnen met het isoleren, het is er nu 14 graden, en dat is te warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 17:22
Philos31 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:33:
[...]

Ik ga uit van voor de meter, maar vanaf donderdag gaat de stadsverwarming hier uit en ga ik voortaan verwarmen met een L/L Warmtepomp, dan kan ik dus ook beter zien of de opwarming van de kruipruimte door de vloer komt of van eventuele ongeisoleerde verwarmingsbuizen.
Wat je hier wil is niets nieuws en doe ik alhier al jaren met een thermometer setje voor buiten wat ik dan in de keuken kan aflezen. Maar wel erg leerzaam om te zien waar de warmte heengaat of kou wegkomt.
Dit is puur om te zien wat de temp onder de vloer is wat meegaat per dag in de Exel, zo kan je winters vergelijken hoe koud het daar is tov gasverbruik ect ect.

De kruipruimte was eerst niet -ook de vloer- en toen wel geïsoleerd in twee stappen 1e de vloer 2e opstaandewerk, in die periode zie je duidelijk de ruimte minder schommelen door de vloer iso en toen de fundering opstaand ook is beplakt met 3cm tempex -zand tot vloer- is het helemaal stabiel geworden. De kruipruimte is nu een omgekeerde tempexdoos geworden op droog zand. -ruimtehoogte is 80 tot 120cm en 1 plek 180-

Door de mindere schommeling achter de komma, kon je toen ineens erg mooi zien of men was wezen douchen de afwas deed of de wasmachine ging afpompen, dit alles resulteerde in verhogingen van 0.1/0.5 graden. In het najaar en voorjaar kom je er dan ineens ook achter waarom de kruipruimte soms zo af gaat koelen, want waar komt die overgang vandaan.

Regen...

Doordat de rioolleiding in de lengte er door heen gaat en vrij is kan de warmte van de wasmachine afgegeven worden aan de ruimte en dat is mooi, maar als het gaat regenen en het is warm zie je dat ook echter als het gaat regenen en het is koud/vorstig dan zie je dus ook de ruimte afkoelen wat weergeeft waar je warmte gebleven is..

Grote vraag is en blijft dan nog hoeveel m3 gas gaat hiermee gepaard.

Nogmaals een erg leerzame bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 18:50
Graag jullie expertise,

Ik heb een oud huis met houten balken (met daarop een planken constructie) en een 10-25 cm droge kruipruimte onder de balken (huis ligt vrij hoog). Nu komt volgende week er een nieuwe houten pakket vloer in en is dit het laatste moment om eventueel er nog isolatie onder te stoppen.

Omdat de oude vloer erop genageld is, is het lastig en veel werk de hele vloer open te halen. Er liggen enkele planken los waardoor ik onder de kruipruimte/tussen de balken kan komen. Nu heb ik nog een partij glaswol platen die ik ertussen kan proppen (zonder damp remmende/werende folie). Klopt het dat ik glaswol platen gewoon tussen de balken kan klemmen (rekening houden met het niet blokkeren van lucht rooster en met paar cm ruimte tussen de planken en de glaswol?

(zand -> houten balken met daartussen glaswol platen met lucht ruimte erboven -> houten planken -> ondervloer -> pakket)

[ Voor 10% gewijzigd door Deo_Volente op 15-03-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 17:22
Deo_Volente schreef op zondag 15 maart 2015 @ 08:54:
Graag jullie expertise,
......
(zand -> houten balken met daartussen glaswol platen met lucht ruimte erboven -> houten planken -> ondervloer -> pakket)
De vloer en ruimte eronder zoals jij het nu beschreven hebt houd in dat je dus geen kruipruimte hebt. Een veelvuldig misverstand dat alle woningen een kruipruimte hebben.

Een woning zonder kruipluik heeft dus geen kruipruimte. Dit zijn veelal woningen van voor 1970 en veelal met een houtenbalk vloer zoals je al omschreef.
Vaak is er een luik gemaakt door langs de balken de vloer door te zagen de planken eruit te wippen zodat je eronder kan, bv voor het doorsteken van een aan te leggen gasleiding, rioolbuis ect, hierna worden er latjes tegen de balken gezet waarop de planken dan weer rusten en kunnen worden vastgezet met nagel of schroef. -vroeger veel gedaan in renovatie projecten-

Onder een dergelijke vloer heb je doorgaans ook geen ruimte omdat deze amper 20-30cm ruimte bied onder de balken. Als je nu nog kan zou ik het zeker doen.
Je suggestie kan namelijk wel en gaat prima, voorwaarde is domweg dat de ruimte droog is. is die echt droog dan is het geen enkel probleem, zorg voor ventilatie onder de iso en ietwat ruimte tussen iso en vloerdelen is ook prima.
Je zal dan wel erg krap moeten werken en hier en daar wat moeten graven. maar het is zeker haalbaar, tevens zou je ook na het plaatsen van de glaswol kunnen zeggen ik duw en gooi de ruimte van zand tot onderzijde glaswol vol met chips, deze heeft zelf ventilatie ruimte ertussen die verlies je niet direct en je hebt een behoorlijke warmere vloer tot je beschikking. zorg wel voor voldoende ventilatie roosters van direct onder de vloer naar buiten toe.
En denk erom dat je de vloer niet aan de bovenzijde vocht afsluitend maakt, gebruik dus geen alufolie achtig spul als ondervloer maar gebruik groene platen, en dan niet die dunne maar de dikke versie. Hout werkt en hout wil ademen.

Maar het meest belangrijke advies wat ik jou kan geven in dezen is het volgende...

Zoek een plek op in de gang doorgaans waar je een luik kan maken door middel van wat ik eerder zei, werk dit netjes af als luik en houd bij het leggen van de vloer hier rekening mee dat de vloer ook gezaagde delen heeft op dat luik. Dit omdat je dan ten allen tijde indien nodig is onder je vloer kan, ook al moet flink graven of wellicht eerst chips weghalen, maar je kan er wel onder zonder dat je de vloer moet slopen want dat krijg je nooit meer mooi strak later.
Je zal namelijk niet de eerste zijn dit deze cruciale fout begaat.
Maak je nu dit luik zo dan behoef je nog niet direct in paniek te gaan omwille van wanneer isoleren en snel snel omdat je het dan wel later kunt doen, en anders ga je nog erg druk worden deze week.

[ Voor 4% gewijzigd door webcamjan op 15-03-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 18:50
webcamjan schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:25:
[...]

Maak je nu dit luik zo dan behoef je nog niet direct in paniek te gaan omwille van wanneer isoleren en snel snel omdat je het dan wel later kunt doen, en anders ga je nog erg druk worden deze week.
\

Jan, hartelijk dank voor je advies! Ik heb het deels ter harte kunnen nemen. Het glaswol zit nu tussen de balken geklemd. Gezien de tijd/geld is het me niet gelukt om de chips op het zand te storten. Echter heb ik wel een luik gemaakt (en verzocht de pakketman daar ook rekening mee te houden) en daarnaast bij een keldermuur iets uitgegraven voor een potentieel tweede luik (Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Nu een week met de Isoltrend in de kruipruimte, en in het begin dacht ik eigenlijk dat het weggegooid geld was. Maar nu na een week en na wat metingen ben ik toch wel blij.

De pieken in mijn grafiekje hierboven zijn dus van de ongeisoleerde buizen van mijn stadsverwarminginstallatie, nu ik de Daikin Ururu Sarara warmtepomp heb hangen en de stadsverwarming uit blijft blijft de temperatuur in mijn kruipruimte mooi stabiel op 14 graden.
Gisteren heb ik de vloer gemeten en bij een luchttemperatuur van 21,5 graden was de vloer 21,2 graden.
Ik heb een siergrind vloer (nooit aan beginnen) en die voelt sowieso altijd koud aan, maar hij is meetbaar warmer als voor de isolatie (17,8 graden vorige week)
De luchtvochtigheid in de kruipruimte is ook afgenomen van 79% naar 56%.

Al met al ben ik niet ontevreden met de gemeten resultaten. Echt merken doe ik het niet, het is natuurlijk ook niet echt stookseizoen. Ik kijk volgend jaar wel weer hoeveel ik terug krijg van de nuon....

[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 20-03-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Ik mag hier ook eindelijk meedoen!

Al het glas in mijn huis is dubbel, de spouwmuren zitten vol met glaswolvlokken en het dak heb ik zelf met 14cm glaswol geisoleerd.

Nu de vloer nog... Mijn woonkamer heeft een houten vloer met kruipruimte (na het isoleren van de spouw zijn er voor en achter een nieuwe beluchtingsbuis geboord). Dikke draagbalken, dan planken, dan een laagje hardboard en dan parket... that's it, helaas nergens een luik, en niet geisoleerd dus.

Gisteren heb ik een luik gemaakt, en ben ik er eens onder gekropen. Het ziet er opzich netjes uit. Hout in goede staat, zandgrond is droog (na een half uurtje er onder waren mijn knieen zanderig maar niet nat).

Dit dus: Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/28tzyfa.jpg

Isoleren wil ik zelf gaan doen, en ik dacht aan EPS platen monteren. Ik heb dit topic af-en-toe bijgelezen, en volgens mij kwam er ooit zo'n idee langs:

Het ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|---------------------------------------------------------|
|  | |                        | |                    | |  |
|  |_|                        |_|                    |_|  |
|                                                         |
\---------------------------------------------------------/

Mijn idee is om het zo te isoleren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|---------------------------------------------------------|
|  | |                        | |                    | |  |
|PP|_|XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX|_|XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX|_|PP|
|PYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYP|
\---------------------------------------------------------/

XXX is een laag EPS TUSSEN de balken, met spijkers oid vastgezet
YYY is een tweede laag EPS onder de balken, gewoon tegen de eerste laag gelijmd
PP is pur, langs de randen

Ik vraag mij af of dit een goed plan is, of dat er echt betere alternatieven zijn. Nog wat vragen:

- Ik geloof dat ik geen zeil op de vloer hoef te leggen omdat het niet nat is?
- Wat voor platen? Ik aan 4 of 5 cm dikke EPS platen van het type EPS-60, omdat het geen druk hoeft te weerstaan.

Mocht dit het inderdaad worden, nog tips voor hoe de platen te bevestigen?
sjimmie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:00:
EPS, en zeker 4-5cm dun, zal niet makkelijk alleen aan de kopse kanten vast te maken zijn.
En met erachter een loze ruimte hoef je er maar even met je hoofd/knie tegenaan te stoten en het breekt.
Na het inlezen op isolatiewaarden lijkt het mij toch beter om voor 2x60mm dikte te gaan. Dan wordt de laag 12cm met een R waarde van iets meer dan 3.

Qua kapotgaan, Tijdens montage een beetje opletten, en als ik klaar ben is de laag 12 cm dan, lijkt mij stevig genoeg...?

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 23-03-2015 14:11 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
EPS, en zeker 4-5cm dun, zal niet makkelijk alleen aan de kopse kanten vast te maken zijn.
En met erachter een loze ruimte hoef je er maar even met je hoofd/knie tegenaan te stoten en het breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Met een houten frame wat je tegen de onderkant van de vloer monteert kan je de eerste laag EPS wel aanbrengen natuurlijk, maar is extra werk. Kan je niet de eerste laag EPS verlijmen tegen de onderkant van de vloer en dit opvullen tot aan onderzijde balken en dan een tweede laap EPS?

Of vergeet ik nu iets cruciaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

De vragen die ik heb:
1. Werkt die folie daadwerkelijk? Andere personen hier die ook kennis en ervaring om te delen?
2. Kijkende naar je foto en die van de medeforum genoot hierboven. Hebben jullie het zo tegen het beton / houtwerk aangeplakt? Als in geen adem ruimte ertussen of iets dergelijks? Ik zie bij Tonzon altijd dat ze het onder de vloer "hangen" in een soort van bulten / golven patroon. Ik heb mij laten vertellen da men dit doet men om juist lucht tussen de Tonzon en de vloer te krijgen. Lucht isoleert goed het wordt dan door het Tonzon (of wellke middel men gebruik) ook ingesloten. Werkt het niet beter als jullie dit ook doen?

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Rhaelak schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:23:
Met een houten frame wat je tegen de onderkant van de vloer monteert kan je de eerste laag EPS wel aanbrengen natuurlijk, maar is extra werk. Kan je niet de eerste laag EPS verlijmen tegen de onderkant van de vloer en dit opvullen tot aan onderzijde balken en dan een tweede laap EPS?

Of vergeet ik nu iets cruciaals?
Euhm, ja je vergeet iets. Hoe vul je het dan op?
Zeg dat de balk 20cm hoog is en de EPS 5cm, hoe vul je dan 15cm op totdat de 2e laag EPS aansluit?

Ik denk dat je meer hebt aan 2x5cm of 1x10cm tussen de balken direct tegen de onderzijde van de vloer.
De houten balken hebben volgens mij ook zelf al een aardige isolatiewaarde, itt betonnen balken.
En anders zou ik die balken net zo "inpakken" als anderen met betonnen balken hebben gedaan. (een paar cm EPS om de balk heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Stel dat de balk 20 cm hoog is, dat je dit volledig opvult met eps,en dande tweede laag eps aanbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dan ben je 2,5x zoveel kwijt maar heb je heul veul isolatie. :)

zoiets ongeveer:
http://www.u-wert.net/ber...0&Te=-5&RH_e=80&outside=0

[ Voor 78% gewijzigd door sjimmie op 23-03-2015 15:22 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

DerKleinePunkt schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:01:
[...]

De vragen die ik heb:
1. Werkt die folie daadwerkelijk? Andere personen hier die ook kennis en ervaring om te delen?
Geen idee, ik heb de folie erover heen geplakt om de kiertjes die je toch krijgt tussen de platen af te dichten.
en zo'n folie kost bijna niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Nu online
Ik heb eenzelfde soort houten vloer en kruipruimte als EMP, dus lees uit nieuwsgierigheid mee.
Wat ik mij afvroeg en niet terug kon vinden, is of het wel handig is om je isolatie (steenwol/glaswol of EPS) direct tegen je houten vloer te plakken ivm ademen of vocht.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zou voor hout liefst glaswol of steenwol gebruiken en dan zonder dampdichte laag.
Bevestigen is kwestie van latten onder de balken schroeven en wol ertussen. Laag eronder hoeft in principe niet.

Verder zou ik folie over de bodem leggen, je wilt een zo laag mogelijke luchtvochtigheid bij een houten vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ik ga waarschijnlijk voor een laag vna 10cm EPS. Dat geeft een R waarde van ongeveer 3 (3,3 is geloof ik ideaal voor vloeren). Uit practisch oogpunt echter, platen van 5cm zijn hier bij de lokale bouwmarkt te krijgen voor een goede prijs, en dikkere geven wel een wat betere isolatiewaarde, maar vind ik de meerprijs/gedoe niet waard. Ze zijn namelijk niet in de buurt te krijgen, en om eerlijk te zijn, mijn huis zal nooit een energiewonder worden. Er zit nu GEEN isolatie, en 10cm EPS lijkt mij een mooie upgrade.

De luchtvochtigheid in mijn huis is altijd (te) laag (in de winter moet ik vechten om hem boven de 40% te houden (terwijl ik planten heb, luchtbevochtigers aan elke verwarming, nog eens extra een electrische luchtbevochtiger gebruik in de winter en op gas kook in een open keuken)... het hoogste wat ik ooit gezien heb is 60%... Vocht is bij mij geen probleem dus.

De balken bij mij zijn 12 cm hoog. Ik zou in theorie de EPS platen direct tegen de plankenvloer kunnen lijmen. Mijn gevoel zegt wel dat luchtdichte isolatielaag veel gaat schelen, zeker omdat de kruipruimte direct met de buitenlucht geventileerd wordt.

Mijn plan is om 5cm platen te halen (uit practische overwegingen), die 'onderaan' tussen de balken te bevestigen, en direct daarna kruislings daarop nog een laag EPS te lijmen, over (onder) de balken heen gelegd. Randjes rondom afpurren, en zo heb ik een luchtdichte isolatie onder mijn houten vloer. Een beetje lucht er tussen nog zodat het hout wat kan ademen, maar een stuk warmere voetjes hoop ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 23-03-2015 23:18 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 13:58
Tonzon!!! Zo ik kan eindelijk ook een duit in het zakje doen.

Waarom:
Wij hadden grote twijfel of het verstandig was om houten balken "op te sluiten" in Pur of PruSchuim. Hout moet ademen en dat kan met Tonzon.

Plaatsen:
Bodemzeil was een eitje, de zakken daarin tegen op je rug in een lage kruipruimte (balk hoogte +- 40cm) was een mega klus voor het lichaam. Als Hardloper, Mountainbiker, Squash en MMA-training(heel veel rekken) dacht ik dat boven de gemiddelde norm zat maar ik was gebroken!
Iets meer ruimte zal wel een groot verschil maken.
Plaatsen zelf is redelijk gemakkelijk. 1 maakt alles op juiste lengte, oprollen en wij weer uitrollen.

Effect:
Dit is ons enorm veel gevraagd, Tjsa hier kwam een factor naar voren waar wij niet aanhadden gedacht.
De lagen worden van boven af "verwarmd" (dus vanuit je woonkamer) waardoor ze isoleren.
Probleem was alleen dat wij nooit echt super stoken. 14 graden afwezig, 18 graden als we thuis zijn (nee dit is echt zo) Hierdoor "warmt" de isolatie dus niet echt op en komt dus niet optimaal tot zijn recht.
Door het bodemzeil was de kruipruimte wel 100% droger geworden en dit zou ik dus iedereen willlen aanraden als het kan (Herst/Winter geen water in de kruipruimte maar wel natte handen knieen als je erin ging)

Advies:
Als het mogelijk is plaats een Bodemzeil
Stook je? heb je houtenvloer? (en een beetje kruipruimte) laat het plaatsen.
Maar ik heb mij laten vertellen dat nieuwe spuit Pur ook "ademende" is.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eps met hout lost je probleem vanzelf op, als je vloer verrot is kan je alles eruit trekken en schuimbeton met vloerverearming gaan doen.

Gisteren overigens oorzaak nummer 2 gevonden van water in mijn kruipruimte... De rioolbuis bij de voorgevel. 2 verrotte T-stukken waardoor een deel van het afvalwater net voor de gevel zo de grond in loopt. Op dat stuk zit ook de regenpijp en ook daarvan is de aansluiting rot.

[ Voor 50% gewijzigd door _JGC_ op 24-03-2015 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:15:
Eps met hout lost je probleem vanzelf op, als je vloer verrot is kan je alles eruit trekken en schuimbeton met vloerverearming gaan doen
Bedoel je dat voor mijn project JGC?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hout moet je niet opsluiten met dampdichte isolatie zoals EPS, daar gebruik je liever iets voor dat nog damp door kan laten. Misschien dat het bij jou meevalt met de parketvloer die erover ligt, maar zodra je de bovenkant ook afsluit met een dampdichte laag hoef je alleen maar een paar jaar te wachten voordat je vloer wegrot.

Verder zegt relatieve luchtvochtigheid in huis ook niet veel. Voordat wij was gingen drogen in de woonkamer 's winters was het hier ook meestal 30-40%, kookten we soms gewoon 2 liter water uit met een fluitketel om het weer aangenaam naar 50% te krijgen (ik krijg last van luchtwegen en ogen (contactlenzen)), maar dat was dan ook maar van korte duur. Die droge lucht komt omdat je veel koude lucht in je huis krijgt die je vervolgens opstookt naar een hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Goed... daarom kom ik dus hier... niet opsluiten... Okee, maar nu 'tocht' het als het ware bijna van de kruipruimte de woonkamer in. Wat kan ik dan het beste voor isolatie aanleggen?

Tonzon heeft eerlijk gezegd niet mijn voorkeur. Is voor een deel een gevoelskwestie, maar ik wil gewoon iets (ouderwets) dat de lucht stil zet.

Ik zie ook veel oplossingen met glas-/steenwol wat trussen de balken bevestigd wordt (zoals hier). Deze hebben echter allemaal ook een dampdichte laag aan de onderkant, en sluiten het alsnog af. Deze tips maken het daarom voor mij niet duiderlijker :S

Steen- of glaswol zonder laag is dan weer niet dampwerend, maar is dat wel zo handig als er koude lucht onder de vloer door stroomt?

Graag tips, want ik ben wel handig, maar mis de kennis om nu een goede keuze te kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 24-03-2015 14:57 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Nu online
EMP schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:57:
Goed... daarom kom ik dus hier... niet opsluiten... Okee, maar nu 'tocht' het als het ware bijna van de kruipruimte de woonkamer in. Wat kan ik dan het beste voor isolatie aanleggen?

Tonzon heeft eerlijk gezegd niet mijn voorkeur. Is voor een deel een gevoelskwestie, maar ik wil gewoon iets (ouderwets) dat de lucht stil zet.

Ik zie ook veel oplossingen met glas-/steenwol wat trussen de balken bevestigd wordt (zoals hier). Deze hebben echter allemaal ook een dampdichte laag aan de onderkant, en sluiten het alsnog af. Deze tips maken het daarom voor mij niet duiderlijker :S

Steen- of glaswol zonder laag is dan weer niet dampwerend, maar is dat wel zo handig als er koude lucht onder de vloer door stroomt?

Graag tips, want ik ben wel handig, maar mis de kennis om nu een goede keuze te kunnen maken.
Je bent daarin niet de enige ;)
Voor mijn gevoel lijkt Tonzon mij ook niet de oplossing, en kostbaarder dan zelf wol aanbrengen en een plastic zeil.

Ik denk dat een eerder gesuggereerde oplossing van glas/steenwol met ruimte tussen de isolatie en je vloer, en een stuk zeil op je zand het beste. Maar ben net als jij op zoek naar wat goed werkt en inderdaad geen afbreuk doet aan de constructie van je vloer en huis ;)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Je zou dus een damp open isolatie moeten gebruiken, met ik denk een folie over de grond om op trekkend vocht tegen te gaan.

Kijk eens bij eco-logisch.nl die hebben veel soorten isolatie. (Geen connectie ermee).

Ik lees overigens net dat tonzon de problemen van houtrot goed weet te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rhaelak op 24-03-2015 21:29 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:51

JayPe

Ondertitel

Hallo allen,

Het winterseizoen is bijna voorbij, dus tijd om te gaan isoleren :-)

Introductie:
Huis: jaren 30.
Kruipruimte: Enkel de woonkamer, maar deze ruimte is dus het meest bewoond (en verwarmt). circa 35 m2.

De kruipruimte is bereikbaar via een opening die ik zelf gemaakt heb vanuit de kelder. Is het een kruipruimte? Mwaoh.. Meer een tijgerruimte. Er ligt een houten balklaag van kinderbinten, met daarop een houten ondervloer. Op die ondervloer ligt een massief houten eiken vloer, met als tussenlaag een soort schuimlaagje.

Werkruimte:
Beperkt. Ik ben zelf één of twee keer onder de vloer geweest, en heb alle uitersten kunnen bereiken, door rustige aan te doen (claustrofobie) en hier en daar te graven. De bereikbaarheid is dus slechts matig: Niet zo diep dat ik er prettig kan werken, maar vooral: Onder de balklaag (kinderbinten) door, loopt dwars door de kamer een steunbalk (moerbint). Om hier onderdoor te komen moet ik echt plat op m'n buik of rug wurmen.

De eerder hier geplaatste foto is vergelijkbaar: Vloer, kinderbinten en moerbint:
http://i58.tinypic.com/28tzyfa.jpg

Bij mij is het minder diep (zo'n foto maken lukt mij niet :-) ) om onder de moerbint door te kruipen, moet ik een greppeltje graven: Ik schat een hoogte van 20 centimeter.

Bodem: zand

Vocht: Relatief droog. De aanliggende kelder heeft wel wat doorslag in de muren. Denk dat de eerste 5 a 10 centimeter zand gewoon droog is. Ga je graven, wordt t mogelijk wel vochtig.

Isolatie vraagstuk:

Ik lees veel over betonnen vloeren, PIR, EPS, PUR en Tonzon, folie, chips, the works. Maar: het is een houten vloer, met houten balken. Ik wil géén houtrot veroorzaken, en ook een bereikbare kruipruimte behouden. Vol storten met chips: neen. Vol hangen met folie: mwaoh, denk ruimte te kort.

Tocht langs de plinten is vraag 1: Kan ik de randen tussen kinderbint en de muur ergens mee afsluiten? Een bus PUR leeg spuiten tussen balk en muur is een optie (qua werkbaarheid), Voor de dampen van een bus of 5 aan PUR schuim ben ik niet zo bang. De kamer heeft een aantal binten die langs de muur lopen, de andere muren steken de balken gewoon in de binnenmuur. De naden tussen vloer en muur kieren en het is 's winters voelbaar als tocht. Afkitten vanaf boven heb ik al gedaan, maar is best lastig bereikbaar.

Purren of dichtproppen met glaswol of steenwol?

Vloer zelf:
Tussen de primaire balklaag zou ik wel wat durven aanbrengen: glaswol matten, EPS platen of misschien een soort van fole? Maar zoals gezegd: wat zijn de absolute no-no's voor een houtenvloer? Volledig afsluiten lijkt mij vocht-technisch gezien niet ideaal.

Bodem: zand
Is het afsluiten van de bodem met folie ( T200 lees ik hier en daar) een absolute must? De ruimte is vrij schoon (hier en daar een baksteen), maar zoals gezegd: vrij krap. Nu graaf ik mij soms een weg onder de balklaag door ( de dikke steunbeer in het midden), maar als ik plasticfolie neer leg, is het niet meer zo makkelijk een weg te banen. Moet ik dan eerst een paar kuub zand eruit (laten) zuigen? of kan ik de folie achterwege laten?

Vragen vragen. Te veel voor één posting, maar als eerste dus:

- Randen tussen vloer af-purren (tussen balk en muur ook pur?)

- Houten vloer: afsluiten of ademend: welke materialen zijn er mogelijk?

- Steenwol platen of glaswol matten: Tegen de vloer, of met een luchtlaag(je) eronder?
- Plastic folie leggen: een absolute aanrader, of in mijn situatie niet per definitie nodig?

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 24-03-2015 22:30 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:11:
Hout moet je niet opsluiten met dampdichte isolatie zoals EPS, daar gebruik je liever iets voor dat nog damp door kan laten. Misschien dat het bij jou meevalt met de parketvloer die erover ligt, maar zodra je de bovenkant ook afsluit met een dampdichte laag hoef je alleen maar een paar jaar te wachten voordat je vloer wegrot.
Je moet hout niet opsluiten tussen 2 (vrij) dampdichte lagen. Dit gebeurt helaas wel eens bij daken, met isolatie of bijv. bitumen aan de buitenzijde en ook isolatie aan de binnenzijde. Je warme binnenlucht trekt door/langs de binnenisolatie, condenseert tegen het koude houten dakbeschot en dat zorgt voor rot, omdat het condens niet kan uitdampen.

Echter vraag ik mij af of dit verhaal voor houten vloeren isoleren ook opgaat.
Bij parket/laminaat aan de bovenzijde plus isolatie aan de onderzijde, kan de warme lucht met vocht uit het huis wel de houtenvloer bereiken, maar de houten vloer ligt aan de warme zijde. Dus de kans op condensatie lijkt mij vrij klein aan de houtenvloer-zijde van de isolatie.
Verder ligt het condensatiepunt, bij 50% luchtvochtigheid en 20 graden binnentemperatuur, op 9,3 graden (zie hier).
Omdat de temperatuur in de kruipruimte vrijwel nooit zo laag gaat, zie ik condensatie niet zo snel gebeuren (dit in tegenstelling tot het eerder genoemde dak, waar de buitentemperatuur in de winter wel onder de 9,3 graden zakt).
Tenslotte zal de optrek van koude vochtige lucht uit de grond uiteraard niet condenseren tegen een warme houten vloer. Zo werkt de fysica niet.

Graag hoor ik hoe anderen hier over denken :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29
vandaag komt er een isolatiebedrijf langs voor een advies/offerte, zij bieden tonzon en PIF isolatie aan. Ik zie dat tonzon een Rc waarde heeft van 3,8 en PIF max van 5,0.

Kan je nu ook beweren dat een PIF met een Rc van 5,0 dus ook beter isoleert en dus altijd de betere keuze is? Of moet ik niet blind staren op de Rc waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Rc waarde is een van de punten die je meeneemt in de overwegingen. Het lijkt me dat je ook kijkt naar de prijs en bijvoorbeeld hoeveel ruimte neemt het in. Tonzon neemt meer ruimte in. Dit is wel onderdoor te kruipen, maar is toch minder prettig dan bijvoorbeeld Isoltrend wat ik nu heb.
Ik geloof dat PIF met raggelwerk tegen de fundering wordt getimmerd: krijg je die lange delen je kruipruimte in?
Maar goed: ik weet niet wat PIF kost (ga je achter komen en ik ben er ook wel benieuwd naar) maar als dit voor Rc 5,0 niet veel meer is dan voor Tonzon, en het is mogelijk om dit te plaatsen, dan zou ik dit doen.

De adviseur die bij mij is geweest deed trouwens een beetje vaag over PIF. Alsof de leverancier daar niet betrouwbaar van was ofzo. Het werd mij niet duidelijk, waarom hij dit niet wilde aanbieden. Ongeveer gelijk aan PIF maar goedkoper is Isoltrend, weliswaar met een lager Rc waarde van 3,4 dacht ik. Is ook goedkoper dan Tonzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jack schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:13:
[...]
Je moet hout niet opsluiten tussen 2 (vrij) dampdichte lagen. Dit gebeurt helaas wel eens bij daken, met isolatie of bijv. bitumen aan de buitenzijde en ook isolatie aan de binnenzijde. Je warme binnenlucht trekt door/langs de binnenisolatie, condenseert tegen het koude houten dakbeschot en dat zorgt voor rot, omdat het condens niet kan uitdampen.
Toch gaat deze uitleg ergens krom.
Als je aan beide zijden dampdicht isoleert, dan kan er geen wame binnenlucht bij het houten dakbeschot komen om daar te condenseren. Want die binnenlucht komt niet door de dampdichte laag aan de binnenkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
En toch lees je overal dat je hout niet moet opsluiten tussen 2 dampdichte lagen. Áls er dan toch op de een of andere manier vocht condenseert op het hout dan kan het lastiger weg dan als het aan één kant dampopen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik vraag me dit ook af en ik dacht inderdaad dat een zijde damp open dan slim zou zijn, zodat het vocht eruit kan dampen.

Bij Tonzon lees ik echter dat door het aanbrengen van de luchtkussens en het warmer worden van die opgesloten luchtlaag, de RV in het hout dus ook lager wordt en er volgens hun geen kans is op houtrot.

Dat klinkt op zich wel logisch. Lucht is een isolator, en als de temperatuur daarvan hoog genoeg is dan daalt de RV natuurlijk ook.

Ik vraag me echt af wat nu de praktijk ervaringen zijn met houten vloeren isoleren.

EDIT: Op die link van milieucentraal staat het eigenlijk overduidelijk uitgelegd.

Bij isolatie van een houten vloer is het belangrijk dat voordat je begint de houtvochtigheid lager is dan 20%.

[ Voor 15% gewijzigd door Rhaelak op 25-03-2015 11:14 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
sjimmie schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:20:
[...]

Als je aan beide zijden dampdicht isoleert, dan kan er geen wame binnenlucht bij het houten dakbeschot komen om daar te condenseren. Want die binnenlucht komt niet door de dampdichte laag aan de binnenkant...
Niet helemaal...
Jou veronderstelling gaat er vanuit dat het 100% helemaal lucht & vochtdicht is, dat is natuurlijk maar de vraag.
Als dat WEL zo is, dan heeft de lucht die daar zit ook nog een eigen vochtigheid...
En het hout (ookal is het droog) heeft ook wel IETS aan vocht.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

sjimmie schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:20:
[...]

Goed punt. Bij een correcte uitvoering van de dampdichting komt de vochtige binnenlucht niet bij het dakbeschot. Dus bijv. een isolatie met aluminium cachering en randen purren, of het aanbrengen van dampdichte PE-folie zorgt voor een goede dampdichtheid.

Mijn punt was de situatie waar het niet goed is afgewerkt, dus bijv. naden langs de harde isolatieplaten of het gebruik van isolatiemateriaal welke onvoldoende dampdicht is (steenwol/glaswol zonder cachering).
Dan heb je wel de temperatuurval door de isolatielaag, dus een koud dakbeschot, maar ook de luchtstroming. Juist dan ontstaat er bij daken de houtrot.

Maar bij vloeren zie ik deze problemen niet. De houten vloer blijft warm, aangezien parket/laminaat plus ondervloer maar weinig isoleert. Dus de vochtige binnenlucht kan de houten vloer wel bereiken, maar er condenseert dan niets. Daarnaast is het temperatuurverschil tussen binnenruimte en kruipruimte is veel kleiner, dus je condensatiepunt bereik je sowieso niet.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Jack schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:29:
[...]
Daarnaast is het temperatuurverschil tussen binnenruimte en kruipruimte is veel kleiner, dus je condensatiepunt bereik je sowieso niet.
Bij mij zit er voor en achter in de kruipruimte een ventilatieopening. Als de wind goed waait, komt er erg veel koude lucht binnen. Natuurlijk is het allemaal niet zo warm als buiten, maar het wordt alsnog flink koud in mijn kruipruimte.

Is de bewering dat het verschil nooit zo groot wordt dat het zal condenseren altijd waar?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en hier is de kruipruimte niet onder de 12 graden gezakt deze winter.

De kruipruimte is wel geventileerd, 2 openingen voor en 2 openingen achter, maar ook vrij groot 60m2, dus dat zorgt er ook voor dat de temperatuur niet zo snel zakt (veel meters aan warme binnenmuren, relatief warme grond, veel warme lucht reeds aanwezig).

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Adviseur is net weg met een goed verhaal.

PIF heeft inderdaad een hogere Rc waarde, maar heeft ook een hoger prijskaartje. Je kan PIF Rc 5,0 nemen, maar dat heeft eigenlijk alleen zin als de rest van de woning zoals de muren, ook deze isolatie waarde heeft. Prijs technisch is het beter om met de rest van de huis-isolatie mee te groeien. M.a.w. het heeft geen zin om een minivan te kopen als je toch met maar steeds 3 mensen in de auto zit.

Gemiddeld heeft tonzon een besparing van 15%, mijn terugverdien tijd kwam op 15 jaar grof berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik meen te hebben gelezen dat je zo'n 10% warmte verlies via een ongeisoleerde vloer, dus met maximale isolatie zou je daar hooguit 10% kunnen besparen. Tevens moet je bij het terugverdienen wel bedenken dat je alleen bespaart op je stookkosten en niet op je totale gasverbruik (wat incl warm water en wellicht ook koken is).
Gemiddeld 15% is nogal wat anders dan maximaal 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tvt vind ik persoonlijk onzin. Van altijd koude poten ongeacht hoe heet je de verwarming opstookt naar iets wat een stuk aangenamer is druk je niet uit in tvt.

Verder gaat de besparing verder dan de warmte die je minder verliest. Als je warme voeten hebt kan de verwarming lager, bespaar je meer. Als je minder warmte verliest kan je ketel met minder heet water toe, loopt ie ook zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

nosmo king schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:53:
Adviseur is net weg met een goed verhaal.

PIF heeft inderdaad een hogere Rc waarde, maar heeft ook een hoger prijskaartje. Je kan PIF Rc 5,0 nemen, maar dat heeft eigenlijk alleen zin als de rest van de woning zoals de muren, ook deze isolatie waarde heeft. Prijs technisch is het beter om met de rest van de huis-isolatie mee te groeien. M.a.w. het heeft geen zin om een minivan te kopen als je toch met maar steeds 3 mensen in de auto zit.

Gemiddeld heeft tonzon een besparing van 15%, mijn terugverdien tijd kwam op 15 jaar grof berekend.
Ik heb met ooit door de producent van Tonzon (heb dat zelf) laten vertellen dat die 3,8 echt de onderwaarde is en dat het meestal tegen de 5 aan zit. Ik weet niet meer precies de uitleg ervan maar je zou ze eens kunnen bellen en horen wat ze zelf te zeggen hebben. ik was voor 60 m2 iets van 1800 euro kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

60 m2 voor 1800 euro? Is dat inclusief aanbrengen?

Dat Tonzon komt tussen de balken te hangen neem ik aan? Is er nog een soort minimumafstand tussen de balken?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

JayPe schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:12:
60 m2 voor 1800 euro? Is dat inclusief aanbrengen?

Dat Tonzon komt tussen de balken te hangen neem ik aan? Is er nog een soort minimumafstand tussen de balken?
Dat was inderdaad inclusief montage. Het komt onder de balken te hangen (dus een extra luchtlaag op die manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
1800 euro, ook al is het rendement 10%, stel dat je daardoor 7% bespaart op de werkelijke stookkosten.

ik zit aan 1200 m3 * 0,63 = 756 euro * 7% = 52,9 euro besparing. Op 1800 is dat 2,9 %, altijd nog beter dan 1800 euro op een spaarrekening te zetten.

de getallen zijn redelijk pessimistisch volgens mij, de terugverdientijd zou dan iets van 30+ jaar zijn :)
75% van het gasverbruik is voor verwarming als ik even rond zoek op internet

[ Voor 26% gewijzigd door ido_nl op 25-03-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Okay: Korte vraag: kieren langs de plinten: Kan ik deze vanaf de kruipruimte sluiten door PUR schuim te gebruiken? Ook tussen de kier van houtenbalk & funderingsmuur? Of gaat dit dan vanzelf rotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

nosmo king schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:27:
1800 euro, ook al is het rendement 10%, stel dat je daardoor 7% bespaart op de werkelijke stookkosten.

ik zit aan 1200 m3 * 0,63 = 756 euro * 7% = 52,9 euro besparing. Op 1800 is dat 2,9 %, altijd nog beter dan 1800 euro op een spaarrekening te zetten.

de getallen zijn redelijk pessimistisch volgens mij, de terugverdientijd zou dan iets van 30+ jaar zijn :)
75% van het gasverbruik is voor verwarming als ik even rond zoek op internet
eerste jaar samen met spouwmuur isolatie 50% minder verbruikt. van 2800 m3 naar 1400 m3. was ook een extreem zachte winter. Ik verwacht nu op 1800 m3 uit te komen. toch een mooie besparing. Ik kan dus niet exact zeggen wat het effect is omdat ik zowel vloer als muur binnen een maand heb gedaan rond oktober. het totaal effect is in ieder geval een flink stuk comfort erbij en dat is me al wat waard. Nu nog 16m2 oud dubbelglas vervangen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

JayPe schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:31:
Okay: Korte vraag: kieren langs de plinten: Kan ik deze vanaf de kruipruimte sluiten door PUR schuim te gebruiken? Ook tussen de kier van houtenbalk & funderingsmuur? Of gaat dit dan vanzelf rotten?
Niets gaat vanzelf rotten. Ik voorzie hier geen problemen, dus dicht purren gaat prima zolang je maar vanaf de onderkant (kruipruimte) de PUR spuit.

[ Voor 8% gewijzigd door Jack op 25-03-2015 22:56 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ray schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:09:
[...]
Ik heb met ooit door de producent van Tonzon (heb dat zelf) laten vertellen dat die 3,8 echt de onderwaarde is en dat het meestal tegen de 5 aan zit. Ik weet niet meer precies de uitleg ervan maar je zou ze eens kunnen bellen en horen wat ze zelf te zeggen hebben. ik was voor 60 m2 iets van 1800 euro kwijt
Tonzon werkt waarschijnlijk best goed, maar dit is "wij van WC eend"... Ik ben blij dat ik hier 15 EPS onder de vloer heb aangebracht. Kostte een paar dagen werk, maar heel de winter warme voeten en geen tocht meer. Of mijn houten vloer wegrot laat ik jullie over een paar jaar weten. (hier 10 cm steenwol tussen de balken en 15 cm EPS onder de balken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

drielp schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 02:13:
[...]

Tonzon werkt waarschijnlijk best goed, maar dit is "wij van WC eend"... Ik ben blij dat ik hier 15 EPS onder de vloer heb aangebracht. Kostte een paar dagen werk, maar heel de winter warme voeten en geen tocht meer. Of mijn houten vloer wegrot laat ik jullie over een paar jaar weten. (hier 10 cm steenwol tussen de balken en 15 cm EPS onder de balken)
Heb je een foto van de werkzaamheden? Ik moest mijn claustrofobie maar weer eens tarten, en een 'wandeling' onder de vloer gaan doen. Afgelopen voorjaar de buitenmuren laten isoleren met supafill (glaswol), dus nu de kruipruimte aan de beurt. Daarbij: de verwarmingsbuizen zijn volgens mij amper geisoleerd, en als al voorzien van een buismantel, dan wel zeker niet goed sluitend geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

drielp schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 02:13:
[...]

ik lag helaas fysiek al compleet in de kreukels enkel met het opruimen van de kruipruimte dus zelf eps aanbrengen was helaas geen optie. Laten doen ook eigenlijk niet gezien de benodigde uren. Ik heb nog wel overwogen 1 laag tussen de balken te laten doen en dan tonzon eronder maar dit gaf geen verbetering aldus tonzon.

inmiddels zijn er ook in dit topic meer vergelijkbare producten voorbij gekomen dus er zal toch wel een bron van waarheid in het systeem zitten. Ergo ik heb flink bespaart op de stookkosten dus het werkt wel

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 26-03-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JayPe schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:10:
[...]

Heb je een foto van de werkzaamheden? Ik moest mijn claustrofobie maar weer eens tarten, en een 'wandeling' onder de vloer gaan doen. Afgelopen voorjaar de buitenmuren laten isoleren met supafill (glaswol), dus nu de kruipruimte aan de beurt. Daarbij: de verwarmingsbuizen zijn volgens mij amper geisoleerd, en als al voorzien van een buismantel, dan wel zeker niet goed sluitend geisoleerd.
drielp in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

De besparing door vloerisolatie is één ding, het comfort verhogend effect is eigenlijk ook heel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 664659

Na uren van 'lurking' op dit forum heb ik een maand geleden besloten het hele Tonzon verhaal zo goed mogelijk na te apen. Met dit verhaal wil ik ook aansluiten op het idee om ehbo-folie toe te passen in de kruipruimte.

Nu ben ik een leek met isoleren, maar ondernemen wil ik wel. En ik ben ook nog eens een krent dus hier mijn verhaal puntsgewijs tot nu toe:

Beginsituatie: Hoekwoning 1974 kruipruimteoppervlak 45m2 , enkelglas op de 1e en bij de deur. Huiskamer dubbelglas. Bij start totaal geen isolatie in de kruipruimte; enkel een laag zand. Mijn kruipruimte loopt door naar alle andere huizen in de straat.

-t200-folie aangebracht op de bodem in de kruipruimte en ruimte afgesloten van de buren. Hier lagen eerder plassen in en het beton had overal druppels. Een week later ruimte droog en temperatuur van 11 graden naar standaard 12 graden.

-Met ehbo folie gehele betonplafond van de kruipruimte bedekt mbv slagpluggen, tapijttape (action) en kit (action).
-ehbo folie onder ieder tapijtje in de woonkamer en achter iedere kachel.
Resultaat lijkt te zien na een week stoken met en een week zonder het folie: kamertemperatuur daalt in de avond minder snel: stook iets minder terwijl de temp buiten iets lager ligt.

Nog te doen:
-2 luchtdichte folielagen aanbrengen die luchtkamers maken zoals Tonzon.
-Voorzetwand op zolder met 2 folielagen zoals tonzon dat doet.

Alle folies plak ik aan elkaar met alutape (1 eu de 10meter) of klustape als de reflecterende kant overlap heeft van het aanliggende folie.
De folies zijn trouwens even dik als die van Tonzon (12 Mu) en naar zegge reflecteren ze 80% van de straling. Helaas kon ik niet veel meer vinden over hun reflectiefolie :/
Alle folies worden aangebracht met de zilveren kant naar de warmtebron toe. Zag hier eerder een plaatje van iemand die het andersom gedaan leek te hebben. Zoals ik het begrijp is de goude laag om (zon)licht en de warmte die geeft door te laten naar de andere kant en reflecteert de zilveren kant (vandaar zilver onder je laminaat/zilveren radiatorfolie etc).

Totale kosten vloer a la tonzon 2 luchtkamers onder elkaar en vloerzijl (met noppenfolie eronder btw) : 180 euro...en een hoop tijd.

Voorzetwand op zolder (met gips afgedekt) 4cm kwijt door 3 luchtlagen en gips: 50 euro.
Ik heb een schuin dak en overal zit 2cm MDF al tegen het dak aan (hoera :| )

Kortom een leek die lekker aan het rommelen is :) Voor die kosten: baat het niet dan schaad het nauwelijks en je hebt er een hobby bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

roderickvd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:09:
Bij een warmtedeken is het ezelsbruggetje: "ik zie goud, dus jij hebt 't koud". Het mooiste is dus een goud-zilveren met de zilveren kant tegen de buitenmuur.
Daarom zie je bij mij de zilveren kant ;) (dus goud boven, daar is de warmte)
(op één deken na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:32:
[...]

Daarom zie je bij mij de zilveren kant ;) (dus goud boven, daar is de warmte)
(op één deken na)
Het ezelsbruggetje werkt naar mijn idee omdat je te maken hebt met iemand die onderkoeld is en zijn warmte wil behouden. De persoon in het folie (met de zilveren kant naar zich toe) ben jij in je kamer. Jij hebt het koud, dus je zou volgens het spreekwoord goud moeten zien als je er (van buitenaf) naar kijkt.

De persoon in de uitspraak heeft de goude zijde naar buiten (zichtbaar dus) omdat deze kant de warmtestraling (zonlicht) toelaat of absorbeert. Denk ook maar eens aan je autoreflectie in de zomer, of van de schermen die dames vroeger gebruikte om te zonnen.Zilver is als een spiegel en weerkaatst de straling.

Wat mijn verhaal dan wel weer kan ondermijnt is dat goudfolie van de gamma voor onder je laminaat het best isoleert. Echter gebruikt Tonzon bijvoorbeeld alleen maar Zilverfolie en geen goud.

@hjs: Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, alleen het verhaal even recht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wat ik eruit begrijp is dat je moet denken vanuit de hulpverlener.
Ziet de hulpverlener goud, heeft het slachtoffer het koud.

Maar waar ik het voor gebruikt heb maakt het niet uit ;)
Ik heb het gebruikt als afdeklaag zodat het niet gaat "tochten" tussen de kiertjes van de eps-platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:52:
Wat ik eruit begrijp is dat je moet denken vanuit de hulpverlener.
Ziet de hulpverlener goud, heeft het slachtoffer het koud.

Maar waar ik het voor gebruikt heb maakt het niet uit ;)
Ik heb het gebruikt als afdeklaag zodat het niet gaat "tochten" tussen de kiertjes van de eps-platen.
Je hebt me trouwens wel op het idee gebracht om het folie te gebruiken. Waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Anoniem: 664659 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:55:
[...]

Je hebt me trouwens wel op het idee gebracht om het folie te gebruiken. Waarvoor dank.
Ik had het idee ook weer uit dit topic, begon geloof ik met kadofolie ;)
en dirk.drol kwam met die goedkope ehbo dekens.
Pagina: 1 ... 22 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"