PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
LeestipNBK schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:42:
Ik heb zelf een keer onder zo'n goud-zilver dekentje gelegen en dan doen ze toch echt de gouden kant naar buiten en de zilveren naar binnen. En zo zie ik ze ook eigenlijk altijd voorbij komen op TV als er iets is gebeurd als het koud is.
Voor 250 euro plak je 10 cm EPS op 45 m2, lijkt me toch beter dan folie plakken.
[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 26-03-2015 22:05 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Kan iemand deze theorie nog lek schieten?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Anoniem: 664659
Volgens de theorie van Tonzon die door TNO is gecontroleerd heb ik met minder geld en het folie (als het hetzelfde werkt) een veel hogere isolatiewaarde.drielp schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:57:
[...]
Leestip
Voor 250 euro plak je 10 cm EPS op 45 m2, lijkt me toch beter dan folie plakken.
Ik denk dat ik trouwens nog een extra luchtkussen maak met het t200 folie dat ik nog over heb. Dan het ik ook 3 luchtkussens voor geen meerprijs. Daarbij dat piepschuim niet helpt de warmte terug te kaatsen en makkelijker kieren kan achterlaten denk ik zo.
Piepschuim was echter veel makkelijker geweest natuurlijk.
Mn ma heeft 15cm piepschuim en verder niks, lijkt weinig te isoleren gezien wat ze stookt terwijl ze net zo zuinig is als ik. Ik ben er geen fan van.
volgens mij daalt de isolerende waarde en de levensduur van steenwol als het vochtig wordt, maar weet niet zeker. Een mannetje van de asbest sanering vertelde mij onlangs dat steenwol en glaswol de asbest voor de toekomst is. Mede doordat het toch een beetje troep is ben ik ervan afgestapt.EMP schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:18:
Ik neig overigens nu naar steenwol platen tussen de balken maken, en het daarbij te laten. Vocht in de kruipruimte zelf ben ik niet bang voor, aangezien de ventilatie blijft zoals 'ie is. De vloer blijft door 12cm steenwol echter hopelijk een stuk warmer, en dat spul is dicht genoeg om niet door te waaien, maar open genoeg om geen vochtproblemen te veroorzaken.
Kan iemand deze theorie nog lek schieten?
Daarbij komt dat vloerisolatie een beperkte besparing geeft, muur- en dakisolatie geeft een veel grotere besparing.
Ik heb jaren geleden de tonzon radiatorfolie achter de radiatoren geplakt, effect was niet meetbaar. Ik ben geen fan van folie als enige isolatievorm. Icm met EPS kan het misschien iets toevoegen.
Mwoah, ik was ruim 600 kwijt voor 8cm EPS op 45m2 plakken.drielp schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:57:
[...]
Leestip
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dak en muurisolatie is ook erg moeilijk omdat het een huurhuis is. Ik moet het mogelijk verwijderen als ik eruit ga (al zullen ze in de kruipruimte niet snel kijken).
De verhuurder wil het wel isoleren, maar dan de huur omhoog hebben. Na even rekenen met een verwachte procentuele huurstijging over tijd loop ik dan amper kiet. Dus het is een beetje roeien met de riemen die ik heb.
iemand nog drowa chips laten plaatsen in de loop van de tijd?
22 4kante meter offerte van € 800,- inclusief luik aanbrengen.
Is het de moeite waard of liever wat anders..
Ik raad je aan even te googlen over de chips. Radar had een tijd geleden de chips de hemel in geprezen, maar Radar is daarna op z'n vingers getikt omdat er onderzoeken bekend waren (TNO) die aantoonde dat Chips alleen effectief waren voor het verminderen van het vocht in de kruipruimte. Voor isolatie werkte het niet en in sommige gevallen averechts: de chips hielden de warmte die de bodem af kon geven tegen.DeSeRT104 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:32:
Hoi,
iemand nog drowa chips laten plaatsen in de loop van de tijd?
22 4kante meter offerte van € 800,- inclusief luik aanbrengen.
Is het de moeite waard of liever wat anders..
Persoonlijk vind ik het vreemd om chips te gebruiken als het doel isolatie van de vloer is. Je isoleert de bodem immers en niet zozeer je vloer. De kruipruimte staat namelijk direct in verbinding met de buitenlucht.
Maar het ligt natuurlijk allemaal aan het doel.
Ik heb een adviseur gesproken die mij chips adviseerde. hij had een leuke invalshoek. Mijn kruipruimte is niet zo hoog, zeg 50cm. Als je er dan 37 a 40 cm chips in gooit, dan heb je meteen je stilstaande luchtlaag die de vloer isoleert. En dus prima tegen optrekkend vocht. Zit denk ik wel wat in.
Alleen, als ik verder denk en er dus nog eens in wil, dan moet er eerst een hoop chips uit. Ff opzij schuiven, wat bij een kleinere laag tov de hoogte van de kruipruimte missch nog zou kunnen, is er niet meer bij..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Nu bij de Nuon (Feenstra) , Pur isolatie onder de vloer.
Ik wacht nog even de offerte af.
Maar die chips gaan het niet worden.
Graag jullie mening over een offerte mbt isoleren mbv PS chips. Oppervlak is ca 36 m2, isoleren met R-waarde van 2,5 m2K/W. Kosten zijn ca 650 euro. Met een dikkere laag chips is een R van 3,5 te behalen, kosten 870 euro.
Andere genoemde opties zijn Tonzon (ca 1300 euro, R=3,8, duidelijk de prijzigste optie) of PS parels (670 euro voor R=2,5). De chips klinken mij het slimste in de oren, maar ik heb verder geen ervaring met de alternatieven. De ruimte is af en toe wat vochtig, maar geen plassen water.
Ik zie al dat de meningen nogal uiteenlopen, maar dat de R-waarden niet zomaar vergeleken kunnen worden ivm het feit dat men met bijv Tonzon de vloer echt isoleert, maar met chips de bodem. In dat geval zullen we EPS-platen eens meenemen (niet in offerte).
[ Voor 19% gewijzigd door zeegerd op 05-04-2015 17:00 ]
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Hier in de kruipruimte geen stilstaande luchtlaag hoor. Door de ventilatiegaten in de voor- en achtergevel is er toch nog wel wat trek in de kruipruimte. Dus mooi verhaaltje, maar zo werkt het volgens mij niet.Joris 407 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 20:28:
Mijn kruipruimte is niet zo hoog, zeg 50cm. Als je er dan 37 a 40 cm chips in gooit, dan heb je meteen je stilstaande luchtlaag die de vloer isoleert. En dus prima tegen optrekkend vocht. Zit denk ik wel wat in.
Hier binnenkort de rest doen. Water onder de vloer straks geen last merr van, vorige week de andere bron daarvan gefixt: breuk in de riolering op 20cm vanaf waar de buis het huis uit komt. Meeste liep wel weg, maar bij forse regenbuien gooit de regenpijp er zoveel water door dat het de kruipruimte in liep.
Die gaten zullen ze (hopelijk) niet dichtmaken. Die zijn nodig om te ventileren voor je vloer en de afvoer van gassen die uit de aarde ontsnappen en anders ophopen in je kruipruimte..._JGC_ schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:23:
Wat denk jij wat ze met die gaten doen als ze de hele kruipruimte vol met chips pleuren?
Hier binnenkort de rest doen. Water onder de vloer straks geen last merr van, vorige week de andere bron daarvan gefixt: breuk in de riolering op 20cm vanaf waar de buis het huis uit komt. Meeste liep wel weg, maar bij forse regenbuien gooit de regenpijp er zoveel water door dat het de kruipruimte in liep.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Ik vergat er inderdaad bij te zeggen dat de adviseur zei dat de open stootvoegen in de winter dicht gezet moeten worden. In het warme seizoen dan weer open maken om te ventileren.Jack schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:52:
[...]
Hier in de kruipruimte geen stilstaande luchtlaag hoor. Door de ventilatiegaten in de voor- en achtergevel is er toch nog wel wat trek in de kruipruimte. Dus mooi verhaaltje, maar zo werkt het volgens mij niet.
Maar goed, ik heb toch besloten niet voor chips te gaan, dus verder voor mij niet relevant meer. Daarnaast heeft de vorige bewoner de spouw geïsoleerd met een steenwol of zo en daarbij is de ventilatie ook dicht komen te zitten..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Ik ga maar even rustig verder kijken denk ik maar zo.
Oh, ik dacht dat stootvoegen voor de spouw waren...Joris 407 schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:39:
[...]
Ik vergat er inderdaad bij te zeggen dat de adviseur zei dat de open stootvoegen in de winter dicht gezet moeten worden. In het warme seizoen dan weer open maken om te ventileren.
Met gewone stootvoegen kom je toch niet in de kruipruimte uit? (voor de kruipruimte is een apart beluchtingssysteem met een ventilatiekoker en -roosters, wat er niet voor niets zit)

En daarbij kan ik me niet voorstellen dat het verstandig zou zijn om de kruipruimte alleen in de zomer te beluchten. De ophopingen van schadelijke gassen gebeurt toch 365 dagen per jaar? En in de winter wordt de woning zelf ook al slechter belucht met nog grotere risico's in combinatie met een onbeluchte kruipruimte.
Met chips zorg je ervoor dat het condens punt onder de isolatie laag komt en er dus voor zorgt dat al het vocht boven de chips verdwijnt.Meauses schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:25:
[...]
Die gaten zullen ze (hopelijk) niet dichtmaken. Die zijn nodig om te ventileren voor je vloer en de afvoer van gassen die uit de aarde ontsnappen en anders ophopen in je kruipruimte...
Dan moeten alle ventilatie roosters naar de kruipruimte wel dicht gemaakt worden, anders wordt er alsnog vocht van buiten aangeleverd en los je het vocht probleem nooit op.
Chips in de kruipruimte is alleen bedoeld om het vocht probleem op te lossen.
Mmm ik zal nog eens kijken, maar ik heb volgens mij alleen die open stootvoegen. Ik heb niet zo'n koker die in de spouw een stukje zakt naar de kruipruimte.sjimmie schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:45:
[...]
Oh, ik dacht dat stootvoegen voor de spouw waren...![]()
Met gewone stootvoegen kom je toch niet in de kruipruimte uit? (voor de kruipruimte is een apart beluchtingssysteem met een ventilatiekoker en -roosters, wat er niet voor niets zit)
[afbeelding]
En daarbij kan ik me niet voorstellen dat het verstandig zou zijn om de kruipruimte alleen in de zomer te beluchten. De ophopingen van schadelijke gassen gebeurt toch 365 dagen per jaar? En in de winter wordt de woning zelf ook al slechter belucht met nog grotere risico's in combinatie met een onbeluchte kruipruimte.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 07-04-2015 15:11 ]
Dan mag je mij uitleggen hoe je verwacht dat het vocht verdampt als het dichtzit. Met alles potdicht blijft het vocht hangen met alle problemen van dien.Geurt-kun schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:00:
[...]
Met chips zorg je ervoor dat het condens punt onder de isolatie laag komt en er dus voor zorgt dat al het vocht boven de chips verdwijnt.
Dan moeten alle ventilatie roosters naar de kruipruimte wel dicht gemaakt worden, anders wordt er alsnog vocht van buiten aangeleverd en los je het vocht probleem nooit op.
Chips in de kruipruimte is alleen bedoeld om het vocht probleem op te lossen.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het verdampt niet, het condenseert op een koud oppervlak. En dat is onder de chips.Meauses schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:25:
[...]
Dan mag je mij uitleggen hoe je verwacht dat het vocht verdampt als het dichtzit. Met alles potdicht blijft het vocht hangen met alle problemen van dien.
Chips bedrijven geven het voorbeeld van de vaatwasser. Daar gebeurt feitelijk hetzelfde. Het vocht in de vaatwasser condenseert op het koudste oppervlak in de machine en dat is de bodem. Daar eenmaal verzamelt loopt het vanzelf de afvoer in.
Eenmaal onder de chips, blijft het er onder. Nieuwe aanvoer moet dus voorkomen worden.
Ikzelf heb meer dan een halve meter water in de kruipruimte staan. Met de chips is het nu een stuk droger in huis, zelfs zo droog dat de scheuren in het hout kwamen.
Voor mij het bewijs dat het werkt.
Btw, het water weghalen is geen optie.
What he said!Seafarer schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:27:
Altijd ventileren als je gasleidingen onder de vloer hebt.
Misschien moet er ook gedacht worden aan de mogelijkheid voor betonrot bij het volledig afsluiten van de kruipruimte?
Misschien bekend. Maar kijk ook eens of je in aanmerking komt voor subsidie. Huisjes met energielebal <c of d krijgen mogelijk subsidie dacht ik. Even googlen naar je gemeente.
Feit is gewoon dat als je water hebt staan, dat je kunt kiezen tussen wegpompen of afsluiten. Door er chips of folie overheen te leggen kan het niet verdampen, dus wordt de lucht erboven droger. Die lucht is makkelijker te verwarmen, dus helpt het om je vloer warmer te krijgen.
Waar het mis gaat is als je geen vochtprobleem hebt, dan sluit je met de chips de warme bodem af en wordt je kruipruimte alleen maar kouder.
In principe juist andersom. Wapeningsstaal in het beton gaat oxideren, waarna beton scheurt/breekt/verkruimelt en eraf valt... dat is dan je "betonrot". Het ligt dus niet bloot in het begin. Pas daarna zal vocht en resterende omgeving een vergrote invloed hebben op doorgaand proces van roesten en afbrokkelen beton._JGC_ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:24:
Betonrot krijg je alleen als je betonijzer bloot ligt
Wat dus wel zo is, is dat vocht en zuurstof daar een rol in speelt. Eerlijk gezegd denk ik dat de dekking van het beton vs staal ook maar beperkt is bij bepaalde vloeren, wat het proces kan versnellen icm andere factoren.
Eerst de buitenkant, zodat het niet meer van buiten naar binnen kan en dan over een paar maanden de binnenkant, zodat t vocht er binnen nog uit kan.
Onze oude luchtverwarming gaat plaats maken voor vloerverwaming. Zelf zitten wij in de "vooronderzoek" fase voor het isoleren van de kruipruimte. Nu hebben wij dezelfde luchtkanalen als jvdmast. Echter wat is wijsheid volgens jullie? De volledige kruipruimte (bodem, wanden en plafond) volledig dicht te isoleren of juist wel gaten voor de luchtkanalen te realiseren zodat er wel lucht kan blijven stromen in de kruipruimte? Welke factoren zijn hierbij bepalend voor de keuze?sjimmie schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:45:
[...]
Oh, ik dacht dat stootvoegen voor de spouw waren...![]()
[afbeelding]
Op GoT heb ik zeker één persoon gezien die de fundering / kruipruimte aan de buitenkant van de woning, het gedeelte onder de grond, heeft geisoleerd met piepschuim (zijn / haar naam weet ik niet meer). Welk (bewezen) effect / voordeel heeft het isoleren van deze delen? En gaat piepschuim in combinatie met regen, vriezen en andere invloeden niet rotten of iets dergelijks?
Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt
Piepschuim rot niet. Dit materiaal (EPS) wordt ook gebruikt voor de fundatie van wegen in drassige gebieden, http://www.ad.nl/ad/nl/10...-als-fundering-N475.dhtml.
[ Voor 45% gewijzigd door drielp op 15-04-2015 21:39 ]
Thanks. De eerste link was diegene die ik ook eens ergens heb gezien. EPS rot niet. Mooi om te horen. Zal eens wat onderzoek doen of PIR platen ook niet rotten. De eerste resultaten geven aan van niet. PIR isoleert nog net wat beter.drielp schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:35:
Fundering isoleren? Hier een ervaringsdeskundige http://www.familie-kleinm...012-fundering-geisoleerd/
Piepschuim rot niet. Dit materiaal (EPS) wordt ook gebruikt voor de fundatie van wegen in drassige gebieden, http://www.ad.nl/ad/nl/10...-als-fundering-N475.dhtml.
Mits er nog meer mensen met informatie zijn. Ik houd mij aanbevolen :-)
Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Er zit al een holle ruimte in deze broodjes. Heeft het wel zin om hieronder nog isolatie aan te brengen?
Alvast bedankt
http://www.u-wert.net/ber...5&Te=12&RH_e=80&outside=4
U-Wert: 1,98 W/m²K
Als je dat vergelijkt met een massieve betonnen vloer:
U-Wert: 2,38 W/m²K
Dan maken die luchtruimtes dus bijster weinig uit, het scheelde alleen in de bouwkosten.
Plak er 10cm EPS onder:
U-Wert: 0,297 W/m²K
NOW we're talking!
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 24-04-2015 13:55 ]
Dan word het idd folie op de bodem en 10cm eps tegen de onderkant. Ik lees diverse technieken om deze te verlijmen hier op dit forum. Ik zit zelf te denken aan pur van de action. Iemand nog andere tips?
Als het beton vlak is kan je beter met pu-lijm of montagekit werken. Ik heb hier zelf bijna alles met pattex montagekit geplakt, paar euro per tube bij de action.
Pur trouwens gebruikt voor de naden en met kit vast.
Als je mazzel heb en je haar is een beetje vettig laat het nog wel los onder de douche. Anders zit het echt muur vast
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Ik vond 8cm genoeg, maar 10 is altijd beter als je het qua hoogte kwijt kan.henr1 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:28:
Dan word het idd folie op de bodem en 10cm eps tegen de onderkant. Ik lees diverse technieken om deze te verlijmen hier op dit forum. Ik zit zelf te denken aan pur van de action. Iemand nog andere tips?
Let even op de prijs, ik kon de 8cm ook veel voordeliger per vierkante meter kopen dan dikker. Dat was van isofort, formeel voor spouwmuur, fijn spul om mee te werken.
Lijmen deed ik met bison polymax high tack,droogt vlot en plakt al heel snel goed.
Een aantal dotten op de plaat en soms gewoon een lange "rups".
Pur, van de action, heb ik gebruikt voor wat kieren en gaten maar dat is zeker in de kruipruimte sterk af te raden. Qua houding is dat erg lastig en de dampen zijn natuurlijk zeer ongezond, ik deed die stukken pas eind van de klusdag/avond.
Verder is de action pur wel lekker goedkoop en goed genoeg voor normale klussen!
T200 folie is inmiddels besteld. EPS spouwmuur platen hebben een mooi formaat 120x60 passen dus mooi door kruipluik (bedankt JvdMast) De gewone eps platen zijn groter 120x100 als je ze online besteld en die moet ik dan zagen. Zal ook eens kijken naar die wegwerp overalls.
Heb inmiddels ook mijn 1wire temeratuur/luchtvochtigheids sensor in de kruipruimte gehangen. Kan ik kijken wat de effecten zijn voor en na.
[ Voor 24% gewijzigd door henr1 op 25-04-2015 16:45 ]
Wat een rotklus was dat.heb er ongeveer 3u over gedaan om het er fatsoenlijk in te krijgen.
Smalle geul graven langs je huis is niet makkelijk en daarnaast moet je gruwelijk uitkijken dat je niet in de waterleiding/glasvezel/koper/stroom etc komt. Hier lag het gelukkig dieper dan de 50cm EPS.
Hopelijk gaat het zichzelf terug verdienen
Als je dd spouwventilatie dicht zou maken kunnen de balletjes er daar niet uit. Alleen is dat geen slimme oplossing. Ergens lijmen is dan beter. Leuke uitdaging.Ernemmer schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:52:
Die bolletjes kan je wel los kopen, lijm weet ik zo niet of en hoe ze dat doen.
Wees dan nog maar blij dat je niet en ook nog opnieuw moet uitvoegen en de halve stoep overal opnieuw moet leggen. Dat was o.a. de reden waarom ik het deed, voorkomen van intreden van vocht. De stoep was verzakt, de voegen eruit en het "waterscherm" ook half kapot (achteraf gezien).maomanna schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:05:
Vandaag 2x 5cm EPS aan de buitenkant ingegraven. Om en om gelegd.
Wat een rotklus was dat.heb er ongeveer 3u over gedaan om het er fatsoenlijk in te krijgen.
Smalle geul graven langs je huis is niet makkelijk en daarnaast moet je gruwelijk uitkijken dat je niet in de waterleiding/glasvezel/koper/stroom etc komt. Hier lag het gelukkig dieper dan de 50cm EPS.
Hopelijk gaat het zichzelf terug verdienenKosten waren 15,- haha
Nu achteraf denk ik dat ik er op zich wel goed aan heb gedaan, maar dat ik misschien beter nog tot onderin de geul had kunnen aanvullen met grijszand omdat de oorspronkelijke grond (teelaarde, klei-achtig zand) sowieso nogal goed water vast houdt. maar ja, al met al niet verkeerd. Zal het waarschijnlijk niet snel nog een keer doen, want vond dit ook een heel werk.
Dit zijn de zogenaamde Kwaaitaal- en Manta vloeren, genaamd naar de bedrijven die dit truukje hebben uitgevoerd tijdens de productie van de vloer. Deze zijn toegepast tussen 1965 en 1984._JGC_ schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:55:
Wapeningsstaal gaat niet zomaar oxideren door een beetje vocht, daarvoor heb je ook andere stoffen nodig. Dat kan zuurstof zijn omdat het bloot ligt, maar kan dus ook een reactie zijn met de stoffen die in het beton aanwezig zijn. Dat laatste zijn dan de beruchte vloeren die hier wel vaker langskomen.
Als je de gelukkige eigenaar bent van zo'n vloer (zoals ik), heb je waarschijnlijk de behoefte aan een stellage in de kruipruimte die de vloer ondersteunt, en daarmee de dragende functie van de wapening overneemt.
Deze stellage is wat vervelend als je de vloer wilt isoleren, hij staat danig in de weg.
Ik was daar vandaag, en zag daar lijmkokers van € 1,50 per stuk.
(euro collor ofzo kwa merk) heeft iemand deze gebruikt ?
Verder zag ik daar ook patex maar die waren € 2.79 dus bijna dubbel zo duur.
Voor welke zou ik moeten gaan, wil 16 cm eps tegen de vloer aan zetten.
Alvast bedankt, een collega isoleerde.
voor eps heb ik de duurdere bison high tack gebruikt. mijn ervaring is dat die bison meteen al goed plakt en snel droogt, iets wat die beide action lijmen niet zullen doen...
Die goedkopere durf ik niet aan, voor die paar euro wil ik niet riskeren dat over een paar maanden alles los op de grond ligt.
Hoi JGC, dat wil ik ook doen, wil het in 1x goed plakken en daar nooit er meer komen._JGC_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:40:
De pattex voldoet me prima, plakt zonder steunen en binnen 10 minuten een 2e laag te plakken.
Die goedkopere durf ik niet aan, voor die paar euro wil ik niet riskeren dat over een paar maanden alles los op de grond ligt.
Vandaar dat ik in 1x 16 CM wil plakken, dan ben ik snel klaar, en hoef ik niet meerdere lagen te plakken.
Heb dan een RC van 4, dus moet voldoende zijn.
Zat ook de denken aan een pur pistool, met pistool lijm.
Iemand dat gebruikt / ervaring mee. want dat lijk mij ook makkelijk.
Daarna gelijk de naden ermee dicht zetten en verder.
In 1x alles bij elkaar zeg maar.
Anders met ik eerst kitten en erna pur ertussen gooien.
Dus 2x bezig op dezelffde plek
De Kruipruimte is niet mijn ideale plaats waar ik wil zijn.
Funderingsmuren voorzien van platen van 25-30cm hoog, vervolgens nog een tweede laag dwars op de eerste laag. Die 2e laag verlijm ik niet onderling op de kopse kanten omdat ik de extra stevigheid niet nodig heb, gewoon een sliert kit over de hele plaat en plakken maar.
Purren van naden zie ik de noodzaak niet van. Ik heb 3 lagen, de laag tussen de broodjes sluit toch niet naadloos aan, de laag eronder is volledig verlijmd en de laag daaronder kan eens een klein kiertje tussen zitten.
In plaats van kit zou je ook PU-lijm kunnen gebruiken, die zet iets uit waardoor de aansluiting beter is. Houd er alleen wel rekening mee dat PU-lijm net even wat agressiever is, de pattex kit van de action is prima te verwerken in de kruipruimte, geeft geen nare geuren en vreet ook niet in je huid mocht je smeren.
Overigens de eerste platen met veel te dure Bison kit van de Gamma gedaan, "extra goedkoop" per 3 kokers, maar de pattex is goedkoper en voldoet me beter. De pattex blijft meteen hangen, de Bison moet ik eerst steunen.
Hoi JGC, bedankt voor de heledere uitleg, hier heb ik wat aan. en kan ik wat mee._JGC_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:26:
Purren van naden zie ik de noodzaak niet van. Ik heb 3 lagen, de laag tussen de broodjes sluit toch niet naadloos aan, de laag eronder is volledig verlijmd en de laag daaronder kan eens een klein kiertje tussen zitten.
In plaats van kit zou je ook PU-lijm kunnen gebruiken, die zet iets uit waardoor de aansluiting beter is. Houd er alleen wel rekening mee dat PU-lijm net even wat agressiever is, de pattex kit van de action is prima te verwerken in de kruipruimte, geeft geen nare geuren en vreet ook niet in je huid mocht je smeren.
Overigens de eerste platen met veel te dure Bison kit van de Gamma gedaan, "extra goedkoop" per 3 kokers, maar de pattex is goedkoper en voldoet me beter. De pattex blijft meteen hangen, de Bison moet ik eerst steunen.
Ga denk ik voor de pattex lijm, van de aldi, lekker goedkoop.
En dan de randen vullen met gewone pur, dat moet werken.
Hoeveel gebruik je ongeveer met een tube.
Zeg maar hoeveel platen plak je ermee, of vierkante meter ?
Dan weeet ik hoeveel ik ongveer moet inslaan....... (waarschijnlijk schap leeg halen
+1elmo_1978 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:02:
Hoeveel gebruik je ongeveer met een tube.
Zeg maar hoeveel platen plak je ermee, of vierkante meter ?
Dan weeet ik hoeveel ik ongveer moet inslaan....... (waarschijnlijk schap leeg halen)
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Vervolg….het weer is weer beter…tijd om te kijken naar isolatie van onze vloer dus
Situatie
- Gat kruipruimte75 x 55 cm. Getest: plaat van 70 x 200 cm gaat prima naar binnen (in de kruipruimte)
- Huidige isolatie EPS onder beton lijkt +/- 10 cm te zijn. Huis is uit 1992. Kan dit kloppen? Voor mijn gevoel voelt de vloer in de winter altijd aan alsof er nauwelijks isolatie onder zit…
- Bovenkant water – onderzijde vloer +/- 65 cm (water kan niet weg, uitgebreid besproken, zie eerdere post)
- Onderzijde “bekisting” (piepschuim, rondom de betonnen fundering) – onderzijde vloer +/- 50 cm
Het water staat dus circa 15 cm onder deze “bekisting” (en kun je in de kruipruimte van het hele huizenblok kijken). - Oppervlakte vloer circa 5 x 9 meter (45m^2)
[1] Platen aan de onderzijde van huidige isolatie plakken
- Platen door kruipruimte naar binnen brengen. Platen kunnen dan max. 70 cm breed en circa 200 cm lang zijn
- Voorzijde tuin open graven en platen onder de fundering door in de kruipruimte schuiven. Afmetingen platen zijn dan vrijwel onbeperkt. Gat in de voortuin moet dan circa 65 cm diep en de breedte van de plaat hebben. Lengte is afhankelijk van de hoek die de plaat moet maken.
Kosten € 15,25 / m^2. Totaal circa € 15,25 * 45 m^2 = € 686,25.
Bezorgkosten weet ik niet, maar schat ik even in op € 100,-. Lijm schat ik ook even in op € 100,- (€ 2,22 / m^2). Totaal naar boven afgerond circa € 900,-.
Aangezien deze platen 2,40 x 1,20 m zijn, is het makkelijkste om deze via een gat in de voortuin in de kruipruimte te brengen. Dan zit ik niet met allemaal kleine plaatjes maar kan ik grote halen maken (i.v.m. in het water werken), 15 hele platen en wat rest stukjes.
[2] EPS Chips
Kruipruimte volgooien met EPS chips. De laag chips kan maximal 65 cm zijn (bovenzijde water – onderzijde vloer). Soortgelijk gewicht EPS circa 15-40 kg/m^3. Bij 65 cm zal er dan dus maximaal 2,6 cm onder water gedrukt worden. 65cm + 2.6cm = 67.6 cm.
Ik ga even uit van een laag van 70 cm x 45m^2 = 31.5m^3
1m^3 chips kost hier € 43,44. (bij afname van 30+ zakken, is 15m^3 of meer). Dus om het helemaal vol te gooien kost dat 31.5 m^3 * € 43,44 = € 1386,- + € 50,- bezorgkosten = € 1436,-
De bekisting moet bij de buren links en rechts nog wel beplakt worden zodat de chips daar niet heen kunnen stromen. Kosten daarvoor schat ik even in op € 150,-. Totaal dan circa € 1586,-
Volgens deze site heeft 30 cm DI-Chips R waarde = 4,0. Bij 65 cm (=gedeelte boven het water) zal R waarde = 8,6 zijn.
Conclusie
- Isolatiewaarde vergelijkbaar (platen circa Rd 8,10, EPS Chips circa 8,6)
- Kosten platen circa € 900,-, EPS chips circa € 1450,- (€ 550,- meer).
- Voordeel EPS chips: veel makkelijker (alleen 2 x 9 m fundering in water beplakken, de rest er in blazen/gooien en laten drijven.
- Afgezien van deze vergelijking, mijn persoonlijke voorkeur qua isolatie gaat uit naar massieve platen, niet naar losse chips die niet luchtdicht afsluiten. Bovendien zijn de chips een stuk duurder. Maar......aangezien ik in water moet gaan werken, is dat wel een heel stuk makkelijker en ben ik een stuk sneller klaar. Zelfs als zou de isolatie waarde minder zijn. Dan nog is het waarschijnlijk een enorme verbetering tov de huidige situatie.
Serieus bedoeld; jouw situatie met dat water en de open verbindingen lijkt me zo'n beetje het slechtst denkbare startpunt. Ik heb toevallig net behoorlijk geinvesteerd in ons eigen huis, maar in jouw geval zou ik me wel twee keer bedenken.
Met chips zorg je ervoor dat de luchtvochtigheid in je huis omlaag gaat.rube schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:47:
[...]
\[2] EPS Chips
Kruipruimte volgooien met EPS chips. De laag chips kan maximal 65 cm zijn (bovenzijde water – onderzijde vloer). Soortgelijk gewicht EPS circa 15-40 kg/m^3. Bij 65 cm zal er dan dus maximaal 2,6 cm onder water gedrukt worden. 65cm + 2.6cm = 67.6 cm.
Ik ga even uit van een laag van 70 cm x 45m^2 = 31.5m^3
1m^3 chips kost hier € 43,44. (bij afname van 30+ zakken, is 15m^3 of meer). Dus om het helemaal vol te gooien kost dat 31.5 m^3 * € 43,44 = € 1386,- + € 50,- bezorgkosten = € 1436,-
De bekisting moet bij de buren links en rechts nog wel beplakt worden zodat de chips daar niet heen kunnen stromen. Kosten daarvoor schat ik even in op € 150,-. Totaal dan circa € 1586,-
Volgens deze site heeft 30 cm DI-Chips R waarde = 4,0. Bij 65 cm (=gedeelte boven het water) zal R waarde = 8,6 zijn.
ConclusieShoot! Suggesties, opmerkingen waarom het een beter zou zijn als het andere?
- Isolatiewaarde vergelijkbaar (platen circa Rd 8,10, EPS Chips circa 8,6)
- Kosten platen circa € 900,-, EPS chips circa € 1450,- (€ 550,- meer).
- Voordeel EPS chips: veel makkelijker (alleen 2 x 9 m fundering in water beplakken, de rest er in blazen/gooien en laten drijven.
- Afgezien van deze vergelijking, mijn persoonlijke voorkeur qua isolatie gaat uit naar massieve platen, niet naar losse chips die niet luchtdicht afsluiten. Bovendien zijn de chips een stuk duurder. Maar......aangezien ik in water moet gaan werken, is dat wel een heel stuk makkelijker en ben ik een stuk sneller klaar. Zelfs als zou de isolatie waarde minder zijn. Dan nog is het waarschijnlijk een enorme verbetering tov de huidige situatie.
Ideaal, spreek ik uit ervaring. Bij mij staat ook 80 cm water in de kruipruimte.
Echter, met chips isoleer je de bodem warmte en niet je vloer, waardoor je nog steeds koude voeten houdt. Sterker, de ruimte boven de chips zou wel eens kouder kunnen worden.
De ruimte tussen het water en je vloer vol pompen lijkt me geen goed idee. Het water niveau stijgt en zakt namelijk door het jaar heen. Welke krachten ontstaan er?
De chips moet juist los liggen om het vocht terug te kunnen laten vloeien.
In jou geval zou ik het allebei doen.
Allebei, ja dat zou het beste zijn maar ik was eigenlijk op zoek naar minder werk, niet meer
Hoeveel ruimte zit bij jou nog tussen de bovenkant van de chips en de onderkant van de vloer?
Tocht die lucht nog? Wat nou als dat stilstaande lucht is? (volgens mij zou dat bij mij aardig het geval zijn als ik er b.v. nog 20 cm tussen zou hebben).
Heb jij het zelf gedaan of laten doen en kun je iets zeggen over kosten?
[ Voor 42% gewijzigd door rube op 15-05-2015 14:22 ]
Bij mij zit tussen de chips en de vloer zo'n 40 cm lucht. Laten doen, moest alleen zelf het water weg pompen, met mijn eigen pomp.rube schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:21:
Dank je, fijn om ervaringen van iemand te horen die hetzelfde heeft.
Allebei, ja dat zou het beste zijn maar ik was eigenlijk op zoek naar minder werk, niet meer![]()
Hoeveel ruimte zit bij jou nog tussen de bovenkant van de chips en de onderkant van de vloer?
Tocht die lucht nog? Wat nou als dat stilstaande lucht is? (volgens mij zou dat bij mij aardig het geval zijn als ik er b.v. nog 20 cm tussen zou hebben).
Heb jij het zelf gedaan of laten doen en kun je iets zeggen over kosten?
Kosten EUR 550.
De kruipruimte moet luchtdicht gemaakt worden, dus mag niet geventileerd worden, anders wordt de lucht nooit droog. Het helpt bij mij zò goed dat er droogte scheuren in de trap ontstonden.
Vloerisolatie dmv minimaal 6cm PUR kostte 5 jaar geleden EUR 1200 inc 6%BTW.
Allebei dus laten doen en geen moment spijt van gehad.
Elk jaar merk ik het weer aan mijn gas rekening.
Dus zo'n laagje chips aan laten brengen als eventuele aanvulling op de vloer isolatie gaat niet de wereld kosten. Ik heb inmiddels al een offerte aanvraag ook gedaan voor (1) alleen chips (materiaal) en (2) inclusief het aanbrengen. En tevens wat vragen gesteld over de minimale/maximale hoogte.
En ook op werkspot een advertentie geplaatst om extra isolatie platen onder de bestaande isolatie aan te brengen.
Ik ben benieuwd wat ze ervoor rekenen (als ze het überhaupt willen gaan doen in water
Even afwachten nu.
Misschien kun je iemand van de duikvereniging zo gek krijgen, voor de rest zal het niet meevallen.rube schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:28:
Thanks voor de info, dat is erg nuttig! Ik kan hier alleen nooit het water wegpompen...
Dus zo'n laagje chips aan laten brengen als eventuele aanvulling op de vloer isolatie gaat niet de wereld kosten. Ik heb inmiddels al een offerte aanvraag ook gedaan voor (1) alleen chips (materiaal) en (2) inclusief het aanbrengen. En tevens wat vragen gesteld over de minimale/maximale hoogte.
En ook op werkspot een advertentie geplaatst om extra isolatie platen onder de bestaande isolatie aan te brengen.
Ik ben benieuwd wat ze ervoor rekenen (als ze het überhaupt willen gaan doen in water)
Even afwachten nu.
Die gasten liggen in waterdichte pakken op hun rug, in de modder die zooi tegen het plafond aan te spuiten.
Dat gaan ze echt niet in een laag water doen
Klopt, echter is de warmte die de aarde afgeeft in de winter rond de 10 graden.Gemengd met koude lucht via de ventilatie zal dat een hogere temperatuur opleveren dan koude lucht zonder aardwarmte.[b]_JGC_ schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:49:[/b
Wat betreft het "vloer wordt alleen maar kouder" verhaal met chips, de laag water die je nu in je kruipruimte hebt staan is niet warm en gaat ook nooit warm worden vanuit de bodem. Chips over je zwembad strooien heeft in zo'n geval geen nadelen voor de temperatuur van je vloer, alleen maar voordelen.
Hier gaat mijn verdediging echter mank, want je moet juist voorkomen dat er geventileerd kan worden.
Dat water komt weer terug. Ik weet niet of het handig is als er tussen de chips en het water een afsluiter zit.maomanna schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:22:
water wegpompen, indien mogelijk afvoeren via de riolering (als de afvoerbuis in de kruipruimte ligt), dan kan hij droog blijven. Folie op de bodem, pir tegen t plafond en dan chips op de bodem?
Ja grondwater blijft stijgen, maar het elke keer weg pompen is toch t mooist? bespaart je denk ik t meest.
En ben bang dat we claims krijgen van mensen bij wie de funderingspalen gaan rotten

Bij de renovatie van ons huis is er een nieuwe betonvloer gestort op een 80cm dikke laag EPS250SE. Maar door een rekenfout heb ik nog een hele partij over. Ongeveer 40 blokken van 100x200cm, 30 en 40cm dik. En ongeveer 115 platen van 100x100x5cm. Totaal ca. 30m3. Supergoed spul om de kruipruimte te isoleren. Ligt in Utrecht. Dus stuur maar even een dm of mail. Als anderen interesse hebben, voel je vrij om contact op te nemen.sjimmie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:00:
Tamelijk offtopic, maar heeft hier iemand in de regio Utrecht toevallig een stukje XPS over van grofweg 50x50cm ofzo (dikte niet heel relevant)?
Aanvulling omdat ik behoorlijk wat berichten krijg: 13,5 blokken van 100x200x30cm en 22,5 blokken van 100x200x40cm. Allemaal EPS250SE, dus brandveilig en zeer drukvast.
[ Voor 11% gewijzigd door KifArU op 16-05-2015 22:33 ]
Thanks.KifArU schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:31:
[...]
Totaal ca. 30m3. Supergoed spul om de kruipruimte te isoleren. Ligt in Utrecht. Dus stuur maar even een dm of mail. Als anderen interesse hebben, voel je vrij om contact op te nemen.
Maar omdat ik onze kruipruimte met hulp van dit topic zelf al met EPS heb geisoleerd heb ik zelf ook wel EPS resten.
Het gaat nu juist om een stukje XPS en dan geen groot oppervlak maar gewoon een klein stukje wat je normaal weg zou gooien. Een half plaatje of nog minder is al genoeg.
Haha dat noemt men een rekenfout?KifArU schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:31:
[...]
Bij de renovatie van ons huis is er een nieuwe betonvloer gestort op een 80cm dikke laag EPS250SE. Maar door een rekenfout heb ik nog een hele partij over. Ongeveer 40 blokken van 100x200cm, 30 en 40cm dik. En ongeveer 115 platen van 100x100x5cm. Totaal ca. 30m3. Supergoed spul om de kruipruimte te isoleren. Ligt in Utrecht. Dus stuur maar even een dm of mail. Als anderen interesse hebben, voel je vrij om contact op te nemen.
Aanvulling omdat ik behoorlijk wat berichten krijg: 13,5 blokken van 100x200x30cm en 22,5 blokken van 100x200x40cm. Allemaal EPS250SE, dus brandveilig en zeer drukvast.
Tis dat ze te groot en te dik zijn, maar wel interessante blokken!
situatie nu:
Ik heb een houten vloer op houten balken. Totaal geen isolatie. Onder de vloer kom ik met een luik van 40x60 cm. probleem is dat halverwege de vloer een gigantische betonnen balk ligt wegens funderingsherstel. Hier zit een gat in om bij het uiteinde te komen waar je als mens maar net doorheen komt als je klein genoeg bent. (40 breed, 20 hoog of zo, echt een uitdaging om daar doorheen te gaan, zie ik ook wel een beetje tegenop,maar niet genoeg om het niet te doen)
de zandgrond onder het huis is kurkdroog.
klopt onderstaande bewering?
wegens de geringe ruimte kies ik voor Tonzon. Geen vochtwerende folie op de bodem, gezien het feit dat het er droog is. Bij Tonzon heb ik geen problemen met vocht in de houten balken en daarmee gepaarde rot. De meerprijs voor laten doen is niet groot, dus wellicht een optie.
alternatief:
toch voor EPS gaan in kleinere stukken. geen bodemfolie, maar 5cm EPS tegen de balken plakken. dit zit dus direct op de vloerbalken geplakt. tussen de balken zit daarmee dus een open ruimte boven het eps. Heb ik hier nog een risico op houtrot?
Als hout droog is kan het gewoon niet rotten. Koop anders een vochtmeter voor 2 tientjes , onder de 15% is al prima, nog droger is beter. Hier zit ik ook op zand, is alles gortdroog onder de vloer en zal het hout wat er al 90 jaar zit nooit gaan rotten.prein2 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:13:
klopt onderstaande bewering?
wegens de geringe ruimte kies ik voor Tonzon. Geen vochtwerende folie op de bodem, gezien het feit dat het er droog is. Bij Tonzon heb ik geen problemen met vocht in de houten balken en daarmee gepaarde rot. De meerprijs voor laten doen is niet groot, dus wellicht een optie.
Rot zul je sowieso niet gaan krijgen of je nu tonzon of xps gaat gebruiken. Persoonlijk zou ik zelf liever xps gebruiken dat heeft zich al meer bewezen dan tonzon.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Voor uw houten vloer is een constante luchtvochtigheid van 55% ideaal met een marge van maximaal 15% zowel naar boven als naar onder.
4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie
(Het is een rijtjes woning uit 1972 op betonpalen)
Moet nog wel het grondwaterpeil controleren...
[ Voor 6% gewijzigd door Lennart_1337 op 28-05-2015 13:05 ]
GioStyle schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:32:
Heeft iemand nog interesse in bouwfolie T200, 3M breed, 50M? 15 euro exclusief verzendkosten.
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Nu zag ik de "buitenkant" van mijn convectorput voor het eerst (zie foto) en het is gewoon een soort dikke zwarte "zak" waar aan de binnenkant een 1/2 cm foam op zit zo te zien en dan de convector zelf.
Verre van ideeal denk ik, wie heeft er een soortgelijke convectorput en heeft er een goede isolatie oplossing voor ?
Je linkje werkt niet Cor-jan.Cor-Jan schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:18:
Ook ik ga beginnen met isoleren, wordt een beetje gek van mijn gasrekening, dus afgelopen week maar eens op "verkenning" geweest en onder de garage/werkkamer en onder de 1/2e woonkamer (andere 1/2 kan je niet meer in, kruipruimte is afgesloten), bedankt voorige eigenaars)
Nu zag ik de "buitenkant" van mijn convectorput voor het eerst (zie foto) en het is gewoon een soort dikke zwarte "zak" waar aan de binnenkant een 1/2 cm foam op zit zo te zien en dan de convector zelf.
[afbeelding]
Verre van ideeal denk ik, wie heeft er een soortgelijke convectorput en heeft er een goede isolatie oplossing voor ?
En geen optie om een gat te maken zodat je ook bij de andere helft van de kruipruimte kan komen?
Bedankt voor de reacties, ik was benieuwd of andere een soortgelijke "bijzondere" oplossing zouden hebben._JGC_ schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:33:
Kan je die rare purrand niet gewoon vlak maken en dan een bak van EPS omheen bouwen?
@elmo_1978 denk dat ik inderdaad moet gaan "tunnellen" onder de fundering door, twijfel of ik dat er voor over hebt, want ook al het isolatie materiaal moet er dan onderdoor.....
Anoniem: 477788
Zo heb ik het gedaan.Cor-Jan schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:00:
[...]
Bedankt voor de reacties, ik was benieuwd of andere een soortgelijke "bijzondere" oplossing zouden hebben.
@elmo_1978 denk dat ik inderdaad moet gaan "tunnellen" onder de fundering door, twijfel of ik dat er voor over hebt, want ook al het isolatie materiaal moet er dan onderdoor.....
Mijn put was wel vlak dus kon er gemakkelijk eps tegenaan plakken. Ik vind het nog steeds erg veel schelen, maar dat zal meer te maken hebben met de fans die er bovenop liggen.
Bij welke temeratuur schakeld jou DBE aan ?
Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 09:36:
[...]
Zo heb ik het gedaan.
Mijn put was wel vlak dus kon er gemakkelijk eps tegenaan plakken. Ik vind het nog steeds erg veel schelen, maar dat zal meer te maken hebben met de fans die er bovenop liggen.
Ik heb een thermostaat die met 40 graden aangaat en met 30 weer uit.Cor-Jan schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:09:
Ik denk dat er dan ook een soort bak om ga maken, zal even puzzellen worden omdat mijn put niet vierkant is maar dat komt vast goed. DBE heb ik er al op gemaakt en dat helpt aanzienlijk. Wat ik wil voorkomen is dat ik mijn kruipruimte ga opwarmen, want dat is natuurlijk zonde.
Bij welke temeratuur schakeld jou DBE aan ?
[...]
Zijn er nog mensen op het forum die ca 100m2 dik (150 mu of 200 mu) folie over hebben ? Ik vrees dat 50 mu snel stuk gaat wanneer ik na het leggen van het folie de vloer ga isoleren.
Anoniem: 477788 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:47:
[...]
Ik heb een thermostaat die met 40 graden aangaat en met 30 weer uit.
Ik heb het nog even voor de zekerheid na gekeken, het is 45 aan en 35 weer uit. Ooit had ik het aan en uit op de zelfde temperatuur, maar merkte dat vrij vaak (vlak achter elkaar aan) aan en uit sprong. Hoewel het geluidsniveau niet heel hinderlijk is, is het wel hoorbaar. Door dat ze nu wat langer aanblijven, merk je er veel minder van, ik zal vast aan het geluid wennen.Cor-Jan schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:48:
Bijna zelfde als die van mij dus, boven de 30 graden aan en onder 30 graden uit.
Zijn er nog mensen op het forum die ca 100m2 dik (150 mu of 200 mu) folie over hebben ? Ik vrees dat 50 mu snel stuk gaat wanneer ik na het leggen van het folie de vloer ga isoleren.
[...]
Anoniem: 477788 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:12:
[...]
Ik heb het nog even voor de zekerheid na gekeken, het is 45 aan en 35 weer uit. Ooit had ik het aan en uit op de zelfde temperatuur, maar merkte dat vrij vaak (vlak achter elkaar aan) aan en uit sprong. Hoewel het geluidsniveau niet heel hinderlijk is, is het wel hoorbaar. Door dat ze nu wat langer aanblijven, merk je er veel minder van, ik zal vast aan het geluid wennen.
Nette prijs in elk geval € 32,-
http://www.rotopino.nl/po...ijder-dedra-ded7520,33926
Zodra hij binnen is laat ik weten of het wat is of niet.
Ik krijg niet echt helder gevonden hoe dat spul werkt.Erasmo schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:31:
[...]
Tonzon laten leggen is niet zo duur, bij mijn ouderlijk huis is het ook opgehangen door Tonzon en ze waren met slechts 2 uur klaar.
Stel je hebt een houten balklaag welke je wilt vervangen door beton op staal gestort.
Kan je dan die tonzon er zomaar onder aan brengen of is dat spul alleen bruikbaar met kruipruimten?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"