gijoy schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:37:
Twee of drie jaar geleden heb ik een paar rollen steenwol onder de vloer gemaakt, ongeveer bij 75% van de tussenbalken van de woonkamer. We merkten er niks van en met een professionele warmtecamera konden we ook geen verschil meten in het gedeelte dat was gedaan dus niet heel erg gemotiveerd om het karwei af te maken. Steenwol boven je gezicht in een kruipruimte van 60 cm was nou ook niet echt een feest.
Maar de voetjes worden weer koud en de kamer is 3m hoog (huis uit 1898 oid) dus sowieso moeilijk op temperatuur te krijgen. Het is een huurhuis en ik verwacht hier nog ongeveer 4 jaar te wonen, comfort is het uitgangspunt maar een terugverdientijd van een paar jaar zou zeker mooi zijn. Ik heb momenteel redelijk veel tijd voor dit soort klussen.
Situatie schets:
http://i.imgur.com/ekLI1qs.png
De balken in de kruipruimte worden gescheiden doordat de muur in de gang wat doorloopt tot onder de vloer, maar niet tot de grond. De grijs ingevuld vlakken zijn met steenwol geïsoleerd.
Ik meen dat er 10 balken, dus 9 rijen, met een tussenruimte van ongeveer 75 cm zijn. Bij concrete plannen ga ik dit uiteraard nameten.
Ik zit sterk te overwegen om Tonzon aan te gaan brengen. Nou vraag ik me een aantal dingen af:
- kan ik de steenwol gewoon laten hangen? Zou het nog zin hebben om op het laatste stuk nog aan te brengen?
- als de kruipruimte niet zo vochtig is, heeft die bodemfolie dan wel zin? Dit aanbrengen betekent toch wel behoorlijk wat grofvuil afvoeren van vorige bewoners die dit een goede opslagplaats vonden.. Daarnaast ben ik er maar 90% zeker van dat ik alle ratten heb weten te vergiftigen. Als ze er nog zitten of terugkomen gaan die zich vast niet laten tegenhouden door een paar mm plastic.
- zouden jullie het in de gang ook aanbrengen? Het kost relatief veel moeite met de 2 kruip luiken en maar een beperkte vloeroppervlakte in de woning.
p.s. de huisbaas gaat hier geen rol in spelen, hij vind wat ik doe wel prima maar zal niet zelf in dit soort dingen investeren.
ik heb laatste het onderzoek mogen mee maken van de woningbouw vereniging.
waar bij we 450 huizen op verschillende manieren isolatie hadden toegepast.
resultaten waren best opvallend.
muur isolatie, die verdient veel terug.
niet het dak en niet de vloer.
klinkt technisch erg tegenstrijdig.
maar de menselijke factor is er ook.
veel huurders verwarmde de zolder niet, maar hadden die wel afgesloten met een gordijn of deur.
als je dat gedaan hebt, dan is eigenlijk de hele zolder een dikke isolatie laag en heeft de extra laag veel minder effect.
een simpel gordijn tvt'ed dus fantastisch

.
de huizen met vloer isolatie (allemaal tonzon of chips op de bodem, niet de beste methodes maar goed)
hadden wel besparing, maar echt heel significant was het niet.
warmte gaat niet omlaag maar omhoog.
(ik zelf heb vloer verwarming, en dan is het wel een heel ander verhaal.
sins de isolatie merk ik dat zelfs de verste punten van het invoer punt af warmer worden.
in stook kosten zelf is het moeilijk te zeggen, verschil is kleiner als het verschil tussen de jaren.(koudere of warmere winter))
hoop dat je er iets aan hebt, het volledige rapport komt pas na de winter.
er moet eerst een 2de winter getest worden om te zien of mensen niet per ongeluk anders zijn gaan stoken.
(bewustwording is ook een factor

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)