Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 20 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Toch zou ik als ik jou was het met die dompelpomp proberen. Kost ongeveer evenveel als zo'n pak ;)

Het is de bouwvakkers toch ook gelukt een fundering(strook) te storten en daarop een muur te metselen?
Wellicht de werkzaamheden timen als de grondwaterstand het laagst is..............................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Bouwvakkers hebben palen van 18+ meter in de grond gestampt. Daarop is de fundering gestort, toen de aangebrachte aarde nog boven het grondwaterpeil was. Maar grond zakt hier, na 24 jaar dus in ieder geval zoveel dat het hier 40 tot 80 cm eronder staat en de kruipruimte een zwembad is met open een zo goed als open verbinding naar het oppervlaktewater (sloten).

Je kunt hier zand opbrengen wat je wilt maar na een aantal jaar is dat ook weer verzakt omdat het een groot moeras is. Wat ze meer en meer doen is afgraven, eps blokken aanbrengen en daarover een dun laagje grond. EPS krijgt tegendruk van het grondwater en is ernstig lichter als zand, daardoor zakt de straat niet meer of in ieder geval minder snel.

Geloof me maar, water weg pompen gaat echt niet werken hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Vreemde grond hebben jullie dan, zelfs een veendijk houd water tegen.
(Het is volgens mij zelfs nog steeds de meest voorkomende dijksoort in nederland hoewel ze in rap tempo van een laag klei worden voorzien ivm uitdrogen van het veen in de zomer.)

Wat ik hier in de buurt wel eens zie is dat de fundering van de huizen ook meteen de schoeiing is van de naastgelegen sloot. Dan snap ik wel dat je het binnen niet droog houd.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rube schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:26:
[...]

Ok, dank je, soms is text lastig te interpreteren.

[...]

:P yep, ik zal me wel goed voorbereiden.

Ik heb de offerte voor de schelpen binnen:
laagdikte 70 cm, 55m^2, € 3560,- :X en korting van € 235,- als de buren ook mee doen.
Dat gaat het dus niet worden, voor circa € 900 euro kan ik er 30 cm :*) EPS onderplakken volgens mij.
Moet ik dus "alleen" nog wachten tot het water warmer is >:)
Is het geen idee om een pomp te plaatsen in je kruipruimte en hem (deels) leeg te pompen voordat je aan de slag gaat? Dat scheelt je een hoop water. Moet je hooguit door blubber heen waden.

Never mind. lees net de posting over dat je huis praktisch in verbinding staat met een sloot 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2014 23:14 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
rube schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:34:
....

Geloof me maar, water weg pompen gaat echt niet werken hier ;-)
Met 60 cm ruimte tussen het wateroppervlak en de onderkant vloer zou je een (tweepersoons)luchtbed kunnen gebruiken als werkvlot. Minder bewegingsruimte, maar wel droog. (ik denk even hardop)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
De klus om EPS aan de onderkant te plakken tussen en op de betonnen balken valt toch best tegen.
Er zit inmiddels overal EPS tussen de balken. Dat betreft grofweg 26m2 verdeeld over 11 stroken die in breedte variëren tussen 15cm en 88cm.
Dat heeft me tot nu toe netto grofweg 16 uur gekost.
(het gaat niet zo hard met een gekneusde rib)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
Volgende week de laatste stukken vloer doen, gaat om een paar stroken die nog moeten in de ene kant, en nog een complete laag op de andere kant.

Heb een paar maand geleden folie over de grond gelegd, eerste laag van stuk dat geisoleerd was zat vol met condens, was kletsnat. Afgelopen week nog even een kijkje genomen door het luik, alles krukdroog en veel condens onder de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
NBK schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 23:05:
Vreemde grond hebben jullie dan, zelfs een veendijk houd water tegen.
Dit is een rijtje van circa 20 huizen is. Als ik dus zou beginnen met pompen moet ik dus water van 20 kruipruimtes weg pompen.

En aan de achterzijde van alle huizen ligt open water. De de afstand tussen huis - water is circa 3 meter op de kortste plek. Als ik een gat graaf in de tuin van circa 80 cm diep staat er wel snel water in.

Er is volgens mij geen echte open verbinding, maar dit is wel gewoon het grondwater peil en staat net zo hoog als het open water. Ik zou niet inzien hoe dat tegen gehouden kan worden (zonder het met grof geschut permanent af blijven zuigen). Goed, ik ben geen bodem deskundige :+ maar tijdelijk wegpompen gaat denk ik niet lukken zonder een hele grote pomp. Het zou het wel een heel stuk makkelijker maken...

Toch even kijken: bij ons staat 50m^3 water x 20 huizen = 1000m^3. Waarschijnlijk is het iets minder maar ik schat zo minimal 500m^3.

ff googlen: hier heb ik een pomp die ik kan huren voor zo'n € 100,- per dag en die 96m^3 doet.
http://www.boels.nl/huren...uilwaterpomp-benzine-96-m

Dat is in een uur dus ongeveer 10%-20% van het water wat weggepompt dient te worden. Na 5-10 uur zou het leeg moeten staan. Maar de vraag is hoe snel loopt het water terug....mijn gevoel zeg heel snel.

Misschien dat een nog grotere bemalingspomp >:) wel zou werken
http://www.boels.nl/huren...ilwaterpomp-diesel-1050-m

Ik weet niet of dit nog consequenties kan hebben voor de huizen en bestrating :? Voor de huizen zelf zal het wel meevallen, maar straten verzaken namelijk regelmatig bij heftige regenbuien (zand loopt dan samen met het water in de kruipruimtes). Wil niet hebben dat de helft van alle bestrating verzakt omdat ik tijdelijk water weg zuig :P

Toch zou het wel een heeeeeel stuk makkelijker zijn, al staat er maar 40 cm ipv 80 cm water op het diepste punt...
Binnenkort eens kijken of buren ervaring hebben en/of connecties met iemand die in de "pompen"handel zit.
Wat ik hier in de buurt wel eens zie is dat de fundering van de huizen ook meteen de schoeiing is van de naastgelegen sloot. Dan snap ik wel dat je het binnen niet droog houd.
Wij hebben een houten beschoeiing, maar dat gaat het water van (rondom) echt niet tegenhouden :P
drielp schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:21:
[...]
Met 60 cm ruimte tussen het wateroppervlak en de onderkant vloer zou je een (tweepersoons)luchtbed kunnen gebruiken als werkvlot. Minder bewegingsruimte, maar wel droog. (ik denk even hardop)
Door wat buizen die er lopen denk ik niet dat ik het zelf droog kan houden en op die manier kan werken. Maar een soort van werkvlot (van een luchtbed of EPS platen) zou prima kunnen dus dat is dan een prima idee.

• drielp
Ik krijg het er gewoon koud van, werken in 80 cm water. Ik ben blij dat mijn kruipruimte kurkdroog is en dat de 15 cm EPS er al onder zit.
Het grondwaterpeil in mijn wijk zit ongeveer op 60 cm. Gelukkig zit er boven de veenlaag nog een dikke kleilaag van 2 meter. Die houdt het grondwater aardig tegen.

Ik zit nog even hardop te denken, je hebt van die zwembaden voor een paar centen.... Toch een droge werkplek met een diameter van 3 meter. Met het bijgeleverde pompje hou je deze plek redelijk droog.

[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 25-12-2014 00:29 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
rube schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:11:
[...]

Dit is een rijtje van circa 20 huizen is. Als ik dus zou beginnen met pompen moet ik dus water van 20 kruipruimtes weg pompen.
Want? Het is toch niet 1 kruipruimte?

Meeste optimum is op de hoeken elk een pomp. Je krijgt dan een bemalingsnet, de punten waar het water naartoe stroomt. Het punt waar de pomp staat moet dieper zijn dan de gemiddeld peil in de kruipruimte, omdat een xx meter naar links of rechts het grondwater hoger zal staan dan het peil in de pompput. Met een net kan je dus effectiever een lager peil in het midden bereiken, dan wanneer je dit doet met 1 pomp. Alleen in het midden kan misschien ook, maar zal de put dieper moeten zijn om ook aan de zijkanten van je kruipruimte voldoende droog te krijgen (is mijn vermoeden).

Het punt waarmee je moet oppassen is dat je teveel water weghaalt en daarmee de gronddruk veranderd. Ik denk dat het niet om een meter zal gaan, dus dat valt nog mee, maar droge grond zal ook aan de palen gaan hangen. Een negatief gewicht dus, extra belasting op de paalfundering.
Veel pompen zorgt ook voor inklinken en zettingen. Iets wat je dus ziet bij je weg, maar wat ook prima onder je huis kan gebeuren.

Veendijken moeten daarom altijd vochtig blijven. Zodra deze gortdroog worden gaat het plantaardig materiaal rotten en inklinken. Je hebt dan kans op macro-instabiliteit, waar taluds afschuiven of zelfs de hele dijk via een glijcirkel over de stabiele ondergrond wegschuift. Dit is ook gebeurd bij Wilnis.
En aan de achterzijde van alle huizen ligt open water. De de afstand tussen huis - water is circa 3 meter op de kortste plek. Als ik een gat graaf in de tuin van circa 80 cm diep staat er wel snel water in.
Je zou het eens moeten meten met een buis. Je hebt dan meetbare data, namelijk je weet de inhoud van de buis en kunt de snelheid timen met een stopwatch. Je komt dan uiteindelijk uit op m/s en m3/s. Je kan daarmee de geohydrologische karakteristiek (doorlatendheid) van de bodem bepalen en uiteindelijk daarop je pompkeuze baseren.

Je hebt 2 methoden daarvoor, incl. een buis. Bij beide eerst opschrijven hoe hoog de grondwaterspiegel is in de buis als het water in rust is. Graaf de buis ruim onder de grondwaterspiegel in: DIT IS MOEILIJK zonder mantelbuis, omdat door grondwater alle zijkanten steeds in het gat spoelen. :+

- een pompproef: pompen tot xx diepte net zo lang tot de buis droog staat, daarna met een vlotter meten hoe snel het water stijgt.
- andersom kan ook: omgekeerde pompproef: de buis laten uitsteken boven het maaiveld, dan water met de tuinslag aanvullen tot de top, dan met de vlotter meten hoe snel het zakt.

Bij beide kan je de gemiddelde snelheid nemen, in het begin zal hij altijd het snelst gaan en daarna afnemen. Maar goed, of het makkelijk zelf kan? Dit de goede methode die ik ken, maar is moeilijk als je de goede tools niet hebt, zoals een pulsboor en een mantelbuis. De bodem mag voor de verandering ook niet geroerd worden... ofwel de porien dichtsmeren door het scheppen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 25-12-2014 05:20 ]

• rube
marcel87 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 05:11:
[...]

Want? Het is toch niet 1 kruipruimte?
Effectief wel. Als ik mijn hoofd in de kruipruimte steek kijk ik zo onder alle huizen door :P
[...]
Je zou het eens moeten meten met een buis...
Ik kan dat waarschijnlijk niet heel nauwkeurig doen, maar dan nog geeft het waarschijnlijk wel een indruk.
Over een paar maanden ga ik wel eens wat proberen. Dankjewel voor de tips.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

rube schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:35:
[...]

Effectief wel. Als ik mijn hoofd in de kruipruimte steek kijk ik zo onder alle huizen door :P
Das wel vaag, kun je zo bij je buren binnen komen.

• rube
hjs schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:46:
[...]
Theoretisch: ja.
Praktijk: eerst door water waden, omder de betonnen fumderingsbalk door kruipen (zwemmen..?) en dan een zwaar luik incl. mat/plavuizen omhoog duwen.

Aanbellen is makkelijker :+

• hjs
  • Niet online

hjs

rube schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:53:
[...]

Theoretisch: ja.
Praktijk: eerst door water waden, omder de betonnen fumderingsbalk door kruipen (zwemmen..?) en dan een zwaar luik incl. mat/plavuizen omhoog duwen.
En die 55" tv droog mee terug nemen gaat dan ook wat lastig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 25-12-2014 10:13 ]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 20:18
hjs schreef op donderdag 25 december 2014 @ 10:12:
[...]

En die 55" tv droog mee terug nemen gaat dan ook wat lastig ;)
Want je kan niet gewoon door de voordeur weer naar buiten? ;)

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:00
Zooo gister de folie van jvdmast in de kruipruimte uitgelegd.

In totaal 2.5u mee bezig geweest. Incl opruimen, knippen etc. Moet alleen nog stenen op de randen leggen.

Om eerlijk te zijn vond ik de klus erg snel gaan in mn eentje. Ook het resultaat merk ik gelijk. Normaal staat er condens op het glas van de voordeur (boven het kruipluik), maar vanmorgen was t raam dus mooi zo goed als droog.
nu ben ik me ervan bewust dat het van meer factoren afhangt, maar binnen 17,5graden en buiten 7. De voordeur is gericht op het noordoosten, dus zo goed als nooit zon.

Als dit effect al zo merkbaar is, ben ik wel benieuwd naar de naisolatie!

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• sjimmie
maomanna schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:40:
Zooo gister de folie van jvdmast in de kruipruimte uitgelegd.

In totaal 2.5u mee bezig geweest. Incl opruimen, knippen etc. Moet alleen nog stenen op de randen leggen.

Om eerlijk te zijn vond ik de klus erg snel gaan in mn eentje.
:D
Een goed begin, hierna zal verder isoleren ook een stuk minder vervelend zijn!
Minder vochtig is qua gevoel in huis een mooie snelle winst, maar echt besparen komt volgens mij pas als je verder gaat isoleren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
hjs schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:46:
[...]

Kwestie van 4 schroeven in het luik draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

rube schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:11:
[...]

[...]
Die 3 meter grond is wel genoeg om water flink te vertragen dus dat moet wel lukken.
Het water wat in het gat loopt als je een gat in de grond graaft is water wat al in de naastgelegen grond zit. Dit zou je gewoon weg moeten kunnen pompen. Als je dat gat al niet droog kunt houden met een dompelpompje is dat wel heel bijzonder.
Maar 20 huizen in 1 blok is wel veel. Als de grond echt 60 tot 80 cm is verzakt na de bouw zal de onderkant van de fundering ook wel boven de grond hangen. Je zit dan met een omtrek van minimaal (2x20x5+2x10=) 220 meter waarvan er dan 100 meter aan de sloot grenst denk ik :?
Je zou met zandzakken aan de slag kunnen. Als je die rondom tegen je fundering legt kun je het meeste water uit de andere kruipruimtes tegen houden. Maar dat is wel een hoop extra werk. En je gaat nog een aardige pomp nodig hebben. Een asociaal grote pomp is makkelijker :z (en misschien zelfs goedkoper)
Het gaat er vooral om dat je enigszins droog kunt werken. De hele dag in het water werken is echt geen doen. Je bent echt zo onderkoeld en als je iets laat vallen in 80 cm baggerwater ben je het meteen kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 26-12-2014 16:12 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Rube geen last heeft van het vocht. Je kunt last hebben van optrekkend vocht en een muffe lucht in huis en de meterkast. De onderkant van de binnenmuren kunnen koud en nat aanvoelen.
Als het binnenspouwblad - vaak kalkzandsteen - in de kruipruimte helemaal volgezogen is met water geeft het koud af en komt de isolatie niet ten goede. Als daar glas- of steenwol tegen zit zou dat nat kunnen worden waardoor de isolatiewaarde drastisch afneemt. Gelukkig wordt het binnenspouwblad waarschijnlijk onderbroken door de betonvloer wat niet heel erg veel vocht opneemt.

Een maat van me had ook veel water onder de vloer omdat zijn huis 10-15 meter van een brede en diepe sloot staat. Hij heeft nu zand omder zijn vloer laten spuiten en ervaart dat het comfort erg is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Al een tijd lees is mee met deze topic, met name omdat ik een koude vloer heb natuurlijk ;) Het probleem is dat de kruipruimte ook echt dat is, net genoeg om in te kruipen, misschien net een halve meter hoog dus. Daarnaast heb ik regelmatig water erin staan, maar het vervelendste is wel dat er eigenlijk amper onder woonkamer en keuken te komen is. Waarschijnlijk is de enige optie dus om de hele ruimte vol te spuiten met iets, ik zie met name schelpen, isolatieparels of -chips voorbij komen. Die laatste twee vind ik eigenlijk niet erg fijn, al die losse plastic zooi ben ik geen fan van, liever een natuurlijk materiaal als het even kan. Schelpen kan je denk ik niet goed ergens in spuiten vanwege het gewicht?

Is er een alternatief waar ik overheen kijk en in mijn situatie goed zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Waarvan is de vloer gemaakt en waarom kun je er amper onder komen?
50cm is prima te doen op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Hier was de kruipruimte 40 cm. Nu 25 cm en warme voeten. Het kost wat moeite maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@hjs: Vanwege een doorlopende fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Aikon schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:26:
Al een tijd lees is mee met deze topic, met name omdat ik een koude vloer heb natuurlijk ;) Het probleem is dat de kruipruimte ook echt dat is, net genoeg om in te kruipen, misschien net een halve meter hoog dus. Daarnaast heb ik regelmatig water erin staan, maar het vervelendste is wel dat er eigenlijk amper onder woonkamer en keuken te komen is. Waarschijnlijk is de enige optie dus om de hele ruimte vol te spuiten met iets, ik zie met name schelpen, isolatieparels of -chips voorbij komen. Die laatste twee vind ik eigenlijk niet erg fijn, al die losse plastic zooi ben ik geen fan van, liever een natuurlijk materiaal als het even kan. Schelpen kan je denk ik niet goed ergens in spuiten vanwege het gewicht?

Is er een alternatief waar ik overheen kijk en in mijn situatie goed zou werken?
helaas isoleren schelpen amper.
die zijn meer bedoeld om het vocht te reguleren.

maak eens wat fotos of publiceer bouw tekeningen etc...
dan kunnen we mee denken.

(en vertel of je ook dingen zelf wil doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Even snel een foto gemaakt, helaas ligt er nu een decimeter water in, ik woon hier nog niet zo lang dus weet niet precies hoe het zit met het water. Maar zal wel door de (gesmolten) sneeuw komen momenteel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XQAqjee.jpg

Je ziet nu het gedeelte onder de gang richting keuken, rechts zie je een fundering en daarin moet een gat zitten waar je net wel of net niet doorheen past, dan kom je onder de woonkamer uit. Vloer is gemaakt van (kwaaitaal) betonbroodjes. Het zal zo'n 45 cm hoog zijn op zn best schat ik.

Zelf doen zie ik niet echt zitten, maar ligt er ook aan hoeveel het scheelt en hoeveel werk het is, ik ben niet erg handig namelijk. Het gaat me vooral om de beschikbare opties, of ik het wel of niet uitbesteed moet ik nog over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Volgens mij heb je twee opties.

Of zelf aan de slag met eps-platen plakken (niet lastig, wel arbeidsintensief)

Of je laat de onderkant vd vloer bedekken met pur. (duurder, misschien gezondheidsrisico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Of Tonzon.

Maar ga eerst maar eens nadenken hoe je dat zwembad eruit krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 28-12-2014 13:45 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:26:
Even snel een foto gemaakt, helaas ligt er nu een decimeter water in, ik woon hier nog niet zo lang dus weet niet precies hoe het zit met het water. Maar zal wel door de (gesmolten) sneeuw komen momenteel.

[afbeelding]

Je ziet nu het gedeelte onder de gang richting keuken, rechts zie je een fundering en daarin moet een gat zitten waar je net wel of net niet doorheen past, dan kom je onder de woonkamer uit. Vloer is gemaakt van (kwaaitaal) betonbroodjes. Het zal zo'n 45 cm hoog zijn op zn best schat ik.

Zelf doen zie ik niet echt zitten, maar ligt er ook aan hoeveel het scheelt en hoeveel werk het is, ik ben niet erg handig namelijk. Het gaat me vooral om de beschikbare opties, of ik het wel of niet uitbesteed moet ik nog over nadenken.
ik denk niet dat het gesmolten sneeuw is, maar eerder grond water.
dus verwacht vrijwel maar water het hele jaar door.
en daar moet je wel rekening mee houden.

de fundering die ik zie, is dat een fundering binnen het huis?
(dus niet een stuk fundering dat aan de buren grenst of in het midden een stuk vloer draagt?
binnen of buiten fundering, is de vraag.)

ik zie dat de onderlaag van de fundering is gestort met beton.
daar op zijn iets van blokken gemetseld.
ik kan het net niet goed zien, maar zijn dat beton blokken?
(kun je ook vertellen hoe hoog die beton blokken totaal zijn?)

zelf doen of niet.
het is echt niet moeilijk, en echt heel handig hoef je niet te zijn.
een vervelende klus is het altijd wel (zelfs in mijn 100cm hoge kruipruimte.)
het laten doen kost altijd extra geld want er gaan snel veel uren in zitten en dat is duurder als het materiaal.
(houw er maar vast rekening mee we zijn nog wel een aantal posts bezig voor we je systeem hebben gevonden, je stelt hoge eisen)
maar zelf doen geeft extra warme voeten ;) (als is het maar de genoegdoening die je er uit krijgt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:45:
Maar ga eerst maar eens nadenken hoe je dat zwembad eruit krijgt.
Meestal is de kruipruimte droog, althans, geen plassen erin, het blijft wel vochtig. De vorige keer dat het zo nat was, was na flinke regenbuien. Hoe dan ook, droog gaat het niet worden, grondwater is nu eenmaal hoog hier.

Voor tijdelijk heb ik wel een dompelpomp, maar dat is voor later zorg.
migjes schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:49:
[...]
de fundering die ik zie, is dat een fundering binnen het huis?
(dus niet een stuk fundering dat aan de buren grenst of in het midden een stuk vloer draagt?
binnen of buiten fundering, is de vraag.)
Binnenfundering.
ik zie dat de onderlaag van de fundering is gestort met beton.
daar op zijn iets van blokken gemetseld.
ik kan het net niet goed zien, maar zijn dat beton blokken?
(kun je ook vertellen hoe hoog die beton blokken totaal zijn?)
Het lijken simpele bakstenen maar idd wel betonkleur. Ze zijn zo'n 20 cm hoog (2x 10cm).
zelf doen of niet.
het is echt niet moeilijk, en echt heel handig hoef je niet te zijn.
een vervelende klus is het altijd wel (zelfs in mijn 100cm hoge kruipruimte.)
het laten doen kost altijd extra geld want er gaan snel veel uren in zitten en dat is duurder als het materiaal.
(houw er maar vast rekening mee we zijn nog wel een aantal posts bezig voor we je systeem hebben gevonden, je stelt hoge eisen)
maar zelf doen geeft extra warme voeten ;) (als is het maar de genoegdoening die je er uit krijgt.)
Waarschijnlijk laat ik het gewoon doen hoor, maar goed. In elk geval bedankt voor het meedenken, hopelijk kan je zo een beetje uit de voeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:01:
[...]

Meestal is de kruipruimte droog, althans, geen plassen erin, het blijft wel vochtig. De vorige keer dat het zo nat was, was na flinke regenbuien. Hoe dan ook, droog gaat het niet worden, grondwater is nu eenmaal hoog hier.

Voor tijdelijk heb ik wel een dompelpomp, maar dat is voor later zorg.

[...]

Binnenfundering.

[...]

Het lijken simpele bakstenen maar idd wel betonkleur. Ze zijn zo'n 20 cm hoog (2x 10cm).
oke ik ga er van uit dat het beton blokken zijn. (vermoeden had ik ook wel.)
die kun je gewoon opsluiten ondanks de water problemen.
is dat ook zo op een buitenfundering of is die anders opgebouwd?
en: als ik het goed zie zijn er gaten boven de beton stenen?
Waarschijnlijk laat ik het gewoon doen hoor, maar goed. In elk geval bedankt voor het meedenken, hopelijk kan je zo een beetje uit de voeten. :)
ik ben niet een tegenstander van kinderarbeid, te minste ik heb handige neefjes en die vinden het maar wat gaaf om even op een dag of 2 wat lekkers bij te verdienen. ;)
is ook een soort van zelf doen. >:)
(dus check familie en kennissen of er een oplossing is. ik besteed zoizo liever geld aan mensen die ik ken dan aan een anoniem bedrijf.)

dan heb ik nog een vraag, word de ruimte ontlucht?
zijn er ontluchtings-gaten in de buiten fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nog even gekeken, de buitenfundering (het kleine stukje wat ik kan zien) lijkt hetzelfde opgebouwd te zijn. Er zitten enkele ventilatiegaten aan de voorkant v/h huis, maar veel is het niet. Aan de achterkant sowieso niks. Dat zal ook gelijk moeten worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Graaf ook eens de regenpijp op... Had hier ook altijd vanaf de herfst samen met de buren 10-20cm water onder de vloer staan, maar sinds ik de regenpijp heb opgegraven en terug in z'n sok gestopt heb is het zo goed als droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:25:
Nog even gekeken, de buitenfundering (het kleine stukje wat ik kan zien) lijkt hetzelfde opgebouwd te zijn. Er zitten enkele ventilatiegaten aan de voorkant v/h huis, maar veel is het niet. Aan de achterkant sowieso niks. Dat zal ook gelijk moeten worden aangepakt.
je hoeft ze niet perse aan te pakken, op zich is je huis geschikt om zonder ontluchting te werken met de isolatie. ;)
(er vallen alleen een paar soorten af die je dan kunt gebruiken.)

1st voorstel:
stap 1.
graaf een gat om zoveel mogelijk water weg te pompen.
stap 2.
plak een dun laagje eps tegen de binnen fundering en buiten fundering op de beton bokken.
(ook een beetje eps boven op de gaten van de binnen fundering. belangrijk ! ;) )
stap 3.
vul de grond aan in de kruipruimte tot het +/- water nivo wat je nu hebt.
stap 4.
span tonzon tussen de balken. (de goedkope tonzon van maar 1 zak.
voorbeeldje: http://www.tonzonwebshop....r-rol-50m-95cm-breed.html)
dit kan met de plak methode.
omdat je in stap 2 ook eps hebt geplakt op de binnen fundering kun je stroken maken die huis breed zijn.
de folie zal door de eps niet stuk scheuren op het beton. ;)
stap 5.
de kruipruimte laten vullen met polystyreen chipjes?
totdat die tegen de broodjes liggen en de tonzon zakken een stukje optillen.
(deze moet ik ook even in de specs opzoeken, in ieder geval iets wat blijft drijven en tegen vocht kan.
dat is er maar welke was het ook al weer die het beste tegen vocht kon.
http://www.dekruipruimte-...et-trio-insulation-chips/ )

stap 3 en stap 4.
die doe je eigenlijk samen, eerst de tonzon en dan de grond onder die rij bij vullen.
en zo langzaam naar het kruipluik werken.

wil je het echt heel goed doen, dan plak je ook nog een beetje eps op de balken.
zodat de tonzon er net wat ondersteuning aan heeft.
(is niet perse nodig, maar we zijn tweakers en zoeken soms het uiterste ;) .)

dit geeft je een betere isolatie als die ik heb met mijn 20cm eps. ;)
mocht het grond water wat stijgen, dan worden de tonzon zakken wat in gedrukt d:)b .
en daalt het wat, dan zakken de zakken wat naar beneden d:)b .
de eps + tonzon zou ik zelf doen (of handig neefje etc..) het vullen met chips is net zo makkelijk om te laten doen.

een alternatief met ontluchting kan ook nog.
dan moet je met wat eps platen zorgen dat de ontluchting nog wel bij de grond komt.
dan zou je ook nog wat schelpen op de grond kunnen doen zodat het water kan verdampen en af gevoerd kan worden.
maar ben bang dat dit wel wat duur gaat worden. :?
(misschien valt het wel mee als je het zelf doet.)
_JGC_ schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:53:
Graaf ook eens de regenpijp op... Had hier ook altijd vanaf de herfst samen met de buren 10-20cm water onder de vloer staan, maar sinds ik de regenpijp heb opgegraven en terug in z'n sok gestopt heb is het zo goed als droog.
en dit is een hele goede tip!
(dit soort zaken kunnen zelfs je huis doen laten verzakken.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-12-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Lijkt me niet handig om de chips tot de tonzon aan te vullen.
Dat spul heeft gigantisch drijfvermogen.
Als je water stijgt drukt het je tonzon weer los en zie het dan maar weer eens vast te krijgen.
Trouwens, 25 cm is genoeg om de boel er boven droog te houden.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die ontluchtig is een advies uit het bouwkundig rapport, vandaar dat ik daar mee kom. Staat op zich los van de isolatie.

Bedankt voor je voorstel. Mag ik vragen waarom je voor deze oplossing hebt gekozen?

Ik denk dat ik wel eerst moet beginnen met iets van bodemfolie zodat de boel droog wordt, zodat ik uberhaupt kan gaan lijmen. Ervan uitgaande dat ik er bij kan etc natuurlijk.

Stel nou dat ik eerst bodemfolie neerleg, de funderingen bedek met esp en dan tonzon-kussens in de broodjes. Dan heb je nog de dwarsbalken van de broodjes die vrij hangen, dat lijkt me een probleem? Als ik dan nog een laag eps daarop bevestig dan heb je alles bedekt.

Ik bedenk me terwijl ik dat tik, dat dat laatste ook voor een soort kussens zorgt, of in ieder geval voor grote stukken stilstaande lucht. Heb je die kussens wel echt nodig als je alle kieren goed opvult met pur of goed afplakt?

Eigenlijk ben ik ook nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, is er iets milieuvriendelijks als isolatiechips? Meeste natuurlijke materialen kunnen niet tegen vocht zie ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:24:
Die ontluchtig is een advies uit het bouwkundig rapport, vandaar dat ik daar mee kom. Staat op zich los van de isolatie.

Bedankt voor je voorstel. Mag ik vragen waarom je voor deze oplossing hebt gekozen?
ontluchting is niet perse nodig als je een isolatie gebruikt die tegen vocht kan.
(wel zorgen voor een goede afsluiting bij het luik en meter kast.)

gezocht naar een methode die goed te doen is door een minder handige tweaker >:)
is allemaal goed te doen, en het meeste komt niet al te precies, dus lukt eigenlijk altijd wel.
(en deze methoden lost ook de koude bruggen op. ;) )
Ik denk dat ik wel eerst moet beginnen met iets van bodemfolie zodat de boel droog wordt, zodat ik uberhaupt kan gaan lijmen. Ervan uitgaande dat ik er bij kan etc natuurlijk.
als dat grond water is gaat een folie niet helpen, dan heb je snel een vieze lap plastic zwevend in een plas water :-(
dan zou je eigenlijk eerst een laag breker zand moeten leggen en dan de folie, maar dan word de ruimte nog krapper.
Stel nou dat ik eerst bodemfolie neerleg, de funderingen bedek met esp en dan tonzon-kussens in de broodjes. Dan heb je nog de dwarsbalken van de broodjes die vrij hangen, dat lijkt me een probleem? Als ik dan nog een laag eps daarop bevestig dan heb je alles bedekt.

Ik bedenk me terwijl ik dat tik, dat dat laatste ook voor een soort kussens zorgt, of in ieder geval voor grote stukken stilstaande lucht. Heb je die kussens wel echt nodig als je alle kieren goed opvult met pur of goed afplakt?
is ook goed, zocht alleen iets wat simpeler is om te doen. :*) (precies werken komt wat meer voor met die methode)
of iets wat meer zou isoleren als alleen tonzon (vind ik wat te weinig).
en iets wat niet te belastend is voor het milieu (pur is in mijn ogen een no-no, spaarzaam gebruiken)
Eigenlijk ben ik ook nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, is er iets milieuvriendelijks als isolatiechips? Meeste natuurlijke materialen kunnen niet tegen vocht zie ik...
vind dat altijd een moeilijke vraag, hoe slecht is eps?
eigenlijk is het meer lucht dan materiaal, en als je het meer als 40 jaar gebruikt hoe slecht is het dan voor het milieu?
en als er een materiaal dan voorgesteld word als alternatief hoeveel energie kost het dan om het te maken?
als je naar de hele keten kijkt vind ik er vaak meer marketing als werkelijke gegevens.
dus daar brand ik mijn handen liever niet aan. >:)
Geurt-kun schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:19:
Lijkt me niet handig om de chips tot de tonzon aan te vullen.
Dat spul heeft gigantisch drijfvermogen.
Als je water stijgt drukt het je tonzon weer los en zie het dan maar weer eens vast te krijgen.
Trouwens, 25 cm is genoeg om de boel er boven droog te houden.
jep en is precies de bedoeling >:)
tonzon kussen moet wel groot genoeg zijn om weer plat tegen de vloer gedrukt te kunnen worden en dan schuurt het niet los. :*)
maar het zal wel een +/- 25cm wel ongeveer worden als ik de hoogte zo zie.
ik ken dat spul niet in een natte kruipruimte?
zou dat kunnen?
daar zitten natuurlijk vaak veel afbrekende schimmels?
(voor een spouw muur worden ook ontluchting gaten gebruikt? heb even wat twijfels voor een vloer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
migjes schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:27:vind dat altijd een moeilijke vraag, hoe slecht is eps?
eigenlijk is het meer lucht dan materiaal, en als je het meer als 40 jaar gebruikt hoe slecht is het dan voor het milieu?
en als er een materiaal dan voorgesteld word als alternatief hoeveel energie kost het dan om het te maken?
Niks mis met EPS of plastic, kan je gewoon recyclen of wat dan ook. Maar specifiek die chips, dat vind ik maar niks eigenlijk. Komt uiteindelijk overal en nergens terecht. Een lap plastic trek je eruit en klaar.

Wellicht is mijn kruipruimte inderdaad te nat voor folie, ik moet het misschien ook wat langer aankijken nog, hoe nat het nu echt is. En inderdaad de hemelwaterafvoer gewoon eens controleren :) Helaas zit ik dan toch aan die chips oid vast als ik het vocht niet met folie kan 'bestrijden'.

Ik zal eens echt eronder gaan en kijken hoe toegankelijk eea is, dan denk ik dat ik met eps aan de slag ga, lijkt me eerder gezegd effectiever, robuuster en makkelijker dan tonzon.
Thanks. Ook spreekt deze site van Bodemhygrolatie: feitelijk een isolerende folie waarmee je zo te zien ook gelijk de funderingen inpakt. Ik zal ze eens bellen over die bio-parels.

Overigens is onderstaand citaat over de normale parels ook wel mooi: _/-\o_
Daarnaast worden de Termoparels® vervaardigt met aardolie, een natuurlijk product waardoor het bijdraagt aan een milieuvriendelijk klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:24:
De bedoeling is dat de kussens worden bevestigd op de balken. De holte boven de kussens, tussen de balken en de broodjes, wordt afgesloten door de kussens strak tegen de funderingsmuren te monteren.

Nu komt de clue voor de balken: ten slotte worden de kussens onderling verbonden met dubbelzijdig tape. Hierdoor trekken de kussens onder de balken en zijn die ook geïsoleerd.
Theoretisch wel. In de praktijk gaat het je nooit lukken om de kruipruimte luchtdicht te maken. Komt bij dat je dan radongas opbouwt, wat weer schadelijk is voor de gezondheid. Om deze reden, en nog vele anderen, wil je de kruipruimte dus juist wel beluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank voor de verduidelijking wat betreft de kussens, dat is ook een manier idd. Zou dat een betere isolatiewaarde geven dan EPS?

Ik bedoelde overigens met alle kieren afdichten, puur de kieren tussen het EPS zelf en de fundering. Ik hou dus wel ventilatie in de kruipruimte zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:51:
Dank voor de verduidelijking wat betreft de kussens, dat is ook een manier idd. Zou dat een betere isolatiewaarde geven dan EPS?
Vergelijk daarvoor de Rd-waarde. Hoger is beter. Zie hier voor die van de thermoskussens. Kijk hoe dik je EPS zou moeten zijn om dat te evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

roderickvd schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:36:
[...]

Vergelijk daarvoor de Rd-waarde. Hoger is beter. Zie hier voor die van de thermoskussens. Kijk hoe dik je EPS zou moeten zijn om dat te evenaren.
Ik zou dan graag wel een onafhankelijke test van dit soort kussen zien om de r-waarde vast te stellen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Komt dus neer op zo'n 10 tot 18 cm eps. Eventueel zou ik een laag eps kunnen plaatsen, dan lucht en weer een laag eps. Komt qua r waarde grofweg op hetzelfde neer, maar uiteraard goedkoper. Wellicht nog een reflectielaag boven- en/of onderop en je bent behoorlijk goedkoop uit met toch een goede isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Cyberpope schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:43:
Ik zou dan graag wel een onafhankelijke test van dit soort kussen zien om de r-waarde vast te stellen.
Zoals daar genoemd TNO rapport nummer 2001-G&I-R044. Moet je wel opvragen. Dat geldt natuurlijk evengoed voor de claims op de EPS verpakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

roderickvd schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:17:
[...]

Zoals daar genoemd TNO rapport nummer 2001-G&I-R044. Moet je wel opvragen. Dat geldt natuurlijk evengoed voor de claims op de EPS verpakkingen.
Moah, over EPS is erg veel (vrij) te vinden, hoewel je wel moet opletten op kwaliteitverschillen. Over Tonzon is zo goed als niets te vinden. In het verleden veel naar gezocht, maar bleek bij elke "objectieve" review, toch linksom of rechtsom die knakker van Tonzon betrokken te zijn. (b.v. via de whois te vinden). En k ben niet de enigste geweest hier die getracht heeft iets substantieel te vinden.

En zo actief hij overal is, kan hij niet dat rapport `vrijgeven´ of zelfs maar aangeven hoe het makkelijk is op te vragen.

Ieder het zijne, maar ik vertrouw het onvoldoende gezien de kosten van het product, gecombineerd met mijn kennis van natuurkunde.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:10:
Komt dus neer op zo'n 10 tot 18 cm eps. Eventueel zou ik een laag eps kunnen plaatsen, dan lucht en weer een laag eps. Komt qua r waarde grofweg op hetzelfde neer, maar uiteraard goedkoper. Wellicht nog een reflectielaag boven- en/of onderop en je bent behoorlijk goedkoop uit met toch een goede isolatiewaarde.
Ben nieuwsgierig wat dat gaat kosten aangezien je niet van plan was het zelf te doen.
Bij je offerteaanvraag niet vergeten te vermelden dat ook de balken evendik moeten worden bekleed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:05
Geurt-kun schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:07:
Je hebt gelijk. Ik ben blij dat ik voor EURO 550,- een laag van 20 cm heb laten aanbrengen. Was dus echt geen slechte deal.
En ja, hier kom ik het ook nog tegen in de tuin.
Lang geleden, ik weet het, maar door wie heb je dit laten doen? Scherpe prijs denk ik.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Joris 407 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:08:
[...]

Lang geleden, ik weet het, maar door wie heb je dit laten doen? Scherpe prijs denk ik.
Je hebt een DM.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vandaag weer 9 pakken EPS en 5 tubes kit onder de vloer laten verdwijnen. Meeste zit er nu in, moet nog 5x3 meter voorzien van tweede laag en 10x1 meter nog helemaal doen. Rottigste komt als laatst: de kantjes waar je met kleine stukjes moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Weet iemand waar ik een "paar" pakken (1 of 2 pakken van 7 platen) Isofort kan kopen zonder meteen 35-50 euro bezorgkosten? Dus bijvoorbeeld afhalen, grofweg in een straal van max 75km rond Utrecht.
Ik ben bijna door mijn grote partij heen en kom net wat tekort. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
http://www.verdouw.nu/index.php?content_pagina=195?
zit in gouda en kan je afhalen.
Weet alleen niet of je er als particulier naar toe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
maomanna schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:07:
http://www.verdouw.nu/index.php?content_pagina=195?
zit in gouda en kan je afhalen.
Weet alleen niet of je er als particulier naar toe kan.
"Verdouw levert uitsluitend aan bedrijven. Vragen van particulieren kunnen wij helaas niet in behandeling nemen."

Ik zal mijn zwager eens contacten, die werkt bij een aannemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Pontmeijer heeft geen isofort. Anders had je die in Utrecht kunnen halen, die leveren wel aan paticulieren.
Maar wellicht dat ze die wel voor je kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:13:
[...]

"Verdouw levert uitsluitend aan bedrijven. Vragen van particulieren kunnen wij helaas niet in behandeling nemen."
Die Verdouw is een beetje wazig. Je kan als gast inloggen om eea te bekijken, maar dan blijken de isofort platen helemaal niet in de bestellijst te staan. ;w
maomanna schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:16:
Pontmeijer heeft geen isofort. Anders had je die in Utrecht kunnen halen, die leveren wel aan paticulieren.
Maar wellicht dat ze die wel voor je kunnen bestellen.
Tsja, Bouwcenter(.nl) zit ook in de buurt, daar is het zelfs te bestellen, maar dan komt er 35 euro ex btw bestel/lever kosten bij. Ik kan me voorstellen dat een toko zoals Pontmeijer dat probleem ook zal hebben als ze het eerst zelf ergens moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
mmm wat zegt marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Niets waar ik wat aan heb. Daar heb ik al dagenlang gekeken.
Bedrijven die alleen bezorgen tegen hoge kosten (45-75 euro!) en/of in de provincie Groningen zitten.
(en eentje die 7 platen van 6cm dik verkoopt, maar ik heb 8cm nodig)

EDIT:
Zo, even Verdouw gebeld.
Vanaf 10 kuub leveren ze franco, als ik gewoon een paar pakken nodig heb komt er 100 euro vrachtkosten bij.

[ Voor 16% gewijzigd door sjimmie op 05-01-2015 14:32 . Reden: gebeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Zou het zinvol zijn om een verbinding te maken van onder de folie naar de buitenlucht, via een ventilatiekanaal in de buitenmuur? Ik maak me enigszins druk om het vocht dat na plaatsing van folie niet meer kan verdampen, en dan wellicht in mijn muren gaat trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 05-01-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:07
fricky,
Als het probleem al bestaat, heeft het maken van een verbinding folie - ventilatie geen zin. Dat water gaat echt niet onder de folie door verdampen.
Dan kun je beter de muren vrijhouden van folie (half metertje of zo) en daar de grond 10 cm verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Er zijn zat kruipruimtes die altijd een laag water hebben staan. Daar staat dus het hele onderste deel van de muren constant in 100% water.
Als de grond vochtiger wordt door de folie, zal dat vast niet zo erg zijn als een hele laag water.

Overigens betwijfel ik of de vochtigheidsgraad echt relevant hoger wordt.
(hooguit andersom bekeken: dat zonder de folie de bovenste paar cm grond wat droger zijn dan dieper)

Wat betreft luchten, ik heb de afgelopen dagen heel wat over het plastic getijgerd, dat zit nu zo strak op de grond aangedrukt dat daar echt niet meer onderdoor gelucht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik heb momenteel geen vocht-probleem in mijn muren. Maar lijkt me vervelend als die wel gaat ontstaan op het moment dat ik de bodem afsluit. Wil van het voorjaar maar eens folie gaan leggen en dit kwam ineens in me op.
Andersom wordt de hele ruimte als het goed is natuurlijk droger, waardoor de muren (en vloer) ook zouden moeten 'drogen'. Maar ik dacht even hardop :)

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 05-01-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
-(was niet erg relevant)-

[ Voor 82% gewijzigd door sjimmie op 05-01-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hoe zouden jullie aanraden mijn kruipruimte te isoleren?
Het beton is direct op de bodem gestort en erg ongelijk. Ik denk daarom dat lijmen niet gaat werken.
Zelf zat ik aan isolatiepluggen zoals dit de denken: http://www.destil.nl/Prod...ggen/Isolatiepluggen.aspx maar ik hoop dat er een slim alternatief is voor ondersteboven een paar honderd 8mm gaten boren.
Foto:
Kruipruimte

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:07
Ik zou pur laten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
Gisteren de bouwkundige keuring laten doen van een huis.
De kruipruimte bleek helemaal vol te liggen met bouw puin van een muur die ooit verwijderd is...

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:37
Proton_ schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:00:
Het beton is direct op de bodem gestort en erg ongelijk. Ik denk daarom dat lijmen niet gaat werken.
Zelf zat ik aan isolatiepluggen zoals dit de denken: http://www.destil.nl/Prod...ggen/Isolatiepluggen.aspx maar ik hoop dat er een slim alternatief is voor ondersteboven een paar honderd 8mm gaten boren.
Foto:
[afbeelding]
Dan is jouw kruipruimte dus eigenlijk ontstaan door het inzakken van de bodem? Zal niet erg hoog zijn, vermoed ik? Misschien kun je het hele ding volspuiten met chips of EPS korrels, zeker als er verder geen leidingen etc lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De bodem was 10 cm uitgezakt (toen had ik dus geen kruipruimte :)) maar een paar maanden terug is er 6 kuub zand/klei/bagger uit gezogen dus nu kan ik eindelijk bij mijn afvoeren, leidingen etc *O* .
De andere helft van mijn huis heeft wel vanaf de bouw een flinke kruipruimte maar geen luik 8)7

Grondwaterpeil is nu ~10cm onder de bodem.

Pur heeft niet mijn voorkeur, er is geen ventilatie en ik weet dus niet waar de dampen heengaan.
Chips zou kunnen, dan heb ik wel meer dan 6 kuub nodig en dan kan ik alsnog nergens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Foto:
[afbeelding]
Dat is wel een lastige situatie inderdaad.
Met pluggen is wellicht goed, alleen vraag ik me af of je platen dan alsnog netjes aansluitend krijgt... dat is namelijk wel belangrijk voor goede isolatie. Je kan moeilijk een frame maken waar je de platen dan op bevestigd, al is het dan wel mooi vlak en aansluitend.

Tja en andere alternatieven...? PUR, Tonzon of volspuiten met EPS korrels... maar dan wel tot de nok vol. Allemaal nou niet je van het volgens mij, net wat je zelf al concludeerde. Een lastige keuze.

Heb je er ook balken in zitten, of is het aan de onderzijde 1 vage zooi en heb je dus ook geen idee waarin je gaat boren? (mbt evt aanwezig wapeningstaal e.d.) Het heeft zelfs wel wat weg van stampbeton als je dat zo ziet. :X
In geval van stampbeton zal het wel een werkvloer/stelvloer zijn geweest en is de samenhang twijfelachtig, ook omdat het meestal ongewapend is. Normaal zou je stellen dat het niet veel uitmaakt als er directe bodem onder zit (zoals je eerder had?) of iig de laag dik genoeg is, maar nu zweeft alles en krijgt het ook buiging door dwarskracht te verduren. Kan maar zo zijn dat je er in boort en een heel stuk eruit breekt. Oppassen als je niet weet of überhaupt kunt zien wat er zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 06-01-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Foto:
[afbeelding]
als ik het goed begrijp heb je ook geen ontluchting in die "kruip" ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Proton_ schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:54:
Pur heeft niet mijn voorkeur, er is geen ventilatie en ik weet dus niet waar de dampen heengaan.
Chips zou kunnen, dan heb ik wel meer dan 6 kuub nodig en dan kan ik alsnog nergens bij.
Ventilatie is over het algemeen snel te maken.
sowieso wel handig lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
De bodem was 10 cm uitgezakt (toen had ik dus geen kruipruimte :)) maar een paar maanden terug is er 6 kuub zand/klei/bagger uit gezogen dus nu kan ik eindelijk bij mijn afvoeren, leidingen etc *O* .
De andere helft van mijn huis heeft wel vanaf de bouw een flinke kruipruimte maar geen luik 8)7

duhu moet eens beter opletten, hier zeg je het. 8)7

niet zo moeilijk, kan het niet boven dan doen we het beneden.
er is toch geen ventilatie dus daar hoeven we dan ook geen rekening mee te houden.

1. 2 gaten boren voor een aanvoer/afvoer van de verwarming.
2. unipor* leidingen gewoon tegen de vloer vast zetten. (je hebt geen extra pomp nodig, misschien wel een rtl ventiel afhankelijk van je systeem, en checken of je expansie vat dit nog trekt, ook niet teveel leiding gebruiken)
zo dat is de vloer verwarming (als je dat zou willen)
3. heel de grond netjes vlak maken.
4. een stevig zeil op de grond en een paar cm tegen de muur.
5. eps tegen de fundering plakken.
6 eps in een lekker dikke laag over het zeil.**
de eps in meerdere lagen op bouwen en tussen de lagen door de kieren af tapen.

zolang de vloer geen ventilatie nodig heeft/aangelecht is.
kun je er ook een verwarmde ruimte van maken, de warmte trekt toch wel omhoog door de vloer.
zeg maar vloer verwarming zoals je in een flat ook hebt.

* unipor kan wel eens niet de beste zijn, even rond zoeken naar een andere type, heb hem ook niet zo in mijn hoofd.

** het zou ook met chips kunnen, maar ik prefereer eps.
het voordeel van eps is dat je dan ook de zijkanten doet, die met chips koude bruggen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 06-01-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eigenlijk stel je voor er een kabouterkelder met plafondverwarming van te maken?

Er zit wapening in de vloer; da kan ik zien in de randen waar het luik is gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:44:
Eigenlijk stel je voor er een kabouterkelder met plafondverwarming van te maken?
ja zo zou je het ook kunnen noemen >:)

als je een beetje out of the box denk, kun je dit soort dingen ook zo aanpakken.
geen idee of dat stuk interessant is om dit mee te doen, maar het kost dan ook geen drol.
en geeft je wel wat luxe en bezuinigt nog eens ook.

je hebt dan geen echte vloer verwarming, maar de vloer is wel zijn kouw verloren.
ik zou niet teveel buis tegen de vloer hangen en de rtl ventiel erg laag zetten.

wil je helemaal goedkoop doen, een kleine oude radiator in de kruip ruimte hangen is ook een optie.
dan wel een thermostaat knop of zo iets verzinnen. (een radiator is wat makkelijker te ontluchten als flexibele buis die niet recht hangt)
warmte gaat toch wel omhoog. ;)

edit:
als ik het naar mijn huis zou kijken.
dan pakte ik de radiator van de wc. (mannen spetteren nog wel eens, en echt mooi is i niet meer. kan ik die vernieuwen)
die is 100W en ruim voldoende voor een kleine ruimte die je over hebt.
mijn kruip ruimte is wel wat luxer als die van jouw (ik heb 1,2m hoogte)
dan zou ik er een rtl ventiel aan hangen + termostaat knop.
zodat de radiator nooit meer als 40 graden water krijgt en stop met werken als de temperatuur in de ruimte boven de 20 graden komt.
en dan heb ik ook vloerverwarming in de gang.

(ik heb zelf dit plan bedacht om zo een ruimte te hebben waar ik een warmte pomp kan ophangen.)

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 06-01-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
@migjes:
Goed plan.

Maar als de buizen toch niet in de vloer zitten, maar eronder, waarom dan een rtl?

Ik zou ook een klein afzuigpunt maken in de kruipruimte voor de MV. Dan creëer je onderdruk in de kruipruimte en kan er ook geen radon naar je woning lekken. Als je het met de MV doet ipv natuurlijk, dan is het energieneutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Paul C schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:58:
@migjes:
Goed plan.

Maar als de buizen toch niet in de vloer zitten, maar eronder, waarom dan een rtl?

Ik zou ook een klein afzuigpunt maken in de kruipruimte voor de MV. Dan creëer je onderdruk in de kruipruimte en kan er ook geen radon naar je woning lekken. Als je het met de MV doet ipv natuurlijk, dan is het energieneutraal.
oho, dank je (soms gooi je wel eens een plan neer die net iets te gewaagd is)
heb je wel eens foto's genomen van een vergelijkbare situatie?
ik denk aan flats of appartementen waar bij er een stokende onder buurman/vrouw is?

rtl? ik twijfel ook of dat echt nodig is.
ik wil het wel gaan doen, maar dat is om deze reden: ik krijg de kleine radiatoren gewoon niet lekker afgesteld in mijn huis.de delta T blijft gewoon rampzalig.
door er voor te zorgen dat het uitgaande water van de radiator niet warmer word als 30-40 graden en de ruimte niet warmer als 20 graden. dan kan ik alles erg lui aan leggen en hoef ik er niet steeds naar toe om het af te stellen :D .
(excuses voor mijn luiheid)

zou Proton_ nog iets van afzuiging nodig hebben?
(weet niet helemaal zeker wat je met MV bedoeld?)
uiteindelijk sluit hij wel de hele vloer af, ongeveer het zelfde als hij eerst had voor de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
MV = Mechanische Ventilatie

Maar ik heb dit nog nooit in de praktijk gezien. Het is redelijk out-of-the-box. Net zoals vloerverwarming onder je vloer. Daar heb ik in Nederland ook pas 1 voorbeeld van gezien (hier op het forum ergens).

Instinkers met dit systeem:
- Super traag, dus 24/7 stoken is wss de enige oplossing.
- Zeker niet als hoofdverwarming gebruiken
- Doordat de de isolatiebak ook langs de wanden omlaag gaat nemen de m2 toe, dit zorgt voor extra verliezen die gecompenseerd dienen te worden met meer isolatie (vs tegen de vloer isoleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn

Als er dan wel 50+ cm hoogte is nu, dan zou ik voor TonZon of Prostelko gaan. Die laatste maken ze vast aan een raamwerk dat tegen de muren aanzit; geen egale vloer maakt dan ook niet meer uit.

Ik vind die ideeen over MV en plafondverwarming in de kruipruimte persoonlijk vrij esoterisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Paul C schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:36:
MV = Mechanische Ventilatie

Maar ik heb dit nog nooit in de praktijk gezien. Het is redelijk out-of-the-box. Net zoals vloerverwarming onder je vloer. Daar heb ik in Nederland ook pas 1 voorbeeld van gezien (hier op het forum ergens).

Instinkers met dit systeem:
- Super traag, dus 24/7 stoken is wss de enige oplossing.
- Zeker niet als hoofdverwarming gebruiken
- Doordat de de isolatiebak ook langs de wanden omlaag gaat nemen de m2 toe, dit zorgt voor extra verliezen die gecompenseerd dienen te worden met meer isolatie (vs tegen de vloer isoleren).
oke toch mechanische ventilatie :*)

het zal zeker super traag zijn, duur best lang voordat al dat beton warm is.
een beetje afhankelijk hoe zwaar de radiator word, kan het best wel een paar dagen duren voordat de warmte door het beton omhoog komt, maar het is geen verloren warmte en dat is toch ook wel prettig.
we moeten het ook niet gaan zien als echte verwarming, het is alleen maar de kou uit de vloer halen.
(voordeel is dan wel dat je alle soorten vloerbedekking er boven kunt hebben.)

jep, er zal een aardige laag eps op de vloer gelegd moeten worden (had wel het idee dat Proton_ niet een halve oplossing wou >:) ) een cm of 20?? of meer als er ruimte voor is.

dan is het eigenlijk allen nog maar de vraag wil Proton_ zijn huis zo isoleren dat hij net zo als ik gewoon 24X7 kan verwarmen zonder grote kosten (en zal dat ook lukken? dit is maar een gedeelte van het huis).
als dat niet kan of de wil er niet is, dan kan het wel eens nadelig zijn.
(dit zie ik zo relatief, hij gaat besparen met de vloer isolatie, als hij dan weer een gedeelte te niet doet door de vloer verwarming blijft hij besparen.)

ik ga voor mij zelf in ieder geval het plan verder uitwerken, dat stuk van mijn isolatie is bij de bouw toch weggebrand, dus ja ik kan er toch niks aan mollen.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Ik vind die ideeen over MV en plafondverwarming in de kruipruimte persoonlijk vrij esoterisch. :)
hihi, die snap ik. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb aardig wat gelezen in dit topic en misschien heb ik erover heen gelezen, maar zijn er mensen met ervaring met pifisolatiefolie? (pifisolatiefolie.nl). Volgens mij een soortgelijk systeem als Tonzon. Van PIF wordt opgegeven dat er een RC van 5.0 bereikt wordt met de dikste variant (11.7cm) en een RC van 4.0 bij 8cm. Tonzon heeft bij de 3-laags variant een Rc van 3.8 meen ik.
Hoeveel ruimte neemt die 3 laags Tonzon in beslag?

Als ik de foto's op internet van beide bekijk vind ik Tonzon er een beetje chaotisch uitzien. Grote luchtkamers, los hangende folie, de randen langs de funderingsmuren worden geplakt denk ik.
De pifisolatie ziet er wat compacter uit en wordt rondom op regelwerk geniet; het regelwerk kun je vervolgens nog afdichten met een beetje PUR. Dit lijkt me een wat netter systeem op het eerste gezicht.
Verder lees ik van PIF dat de buitenste laag niet reflecterend is. Die van Tonzon is dat wel, zodat mogelijk de werking verminderd in de loop der tijd.

Delen jullie die mening? Ervaringen? Zijn er voor- of nadelen aan bede systemen tov elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 06-01-2015 16:22 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hmm, kreten als isso accreditatie, Rc van 5 bij maar 11,7cm, ik weet het niet hoor...

ISSO accreditatie zegt helemaal niets over een isolatieproduct.
Het gaat namelijk over duurzame opleidingen.
De "uitvinder" van pif heeft blijkbaar die opleiding gevolgd en vond "ISSO accreditatie" net zo klinken als "ISO certificatie" (wat dus beide niets over de isolerende waarde van een product zegt, overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

PIF isolatie = Prostelko zover ik kan zien. Dat is volgens mij een beter idee dan Tonzon: dunnere luchtlaagjes dus minder convectie en stralingsbeperking. Een Rc is lastig te berekenen of bepalen bij materialen die het van stralingsbeperking/reflectie moeten hebben, maar het idee lijkt me aardig te kloppen. Omdat stralingsvermogen met de vierde macht gaat is een hoge Rc op papier makkelijk te halen door met een groot temperatuurverschil te rekenen.

@migjes, Paul C: bedankt voor het meedenken :)
Ik heb alleen mechanische ventilatie in de badkamer (jaren '60 bouw), een verdieping hoger. Dat netjes naar de kruipruimte brengen is geen kleine operatie.
Een verwarmde kruipruimte of vloerverwarming klinkt wel luxe; dat heeft geen prioriteit en verplaatst de vraag naar hoe ik dan de slangen aan het beton vastmaak.
24/7 dezelfde temperatuur is nog niet echt een optie, er is nu nachtverlaging naar 15 graden en dan moet de ketel alsnog bijstoken met dit weer.

Ik houd niet van halve maatregelen, daarom wordt er ook gespaard voor spouwmuurisolatie en om het dubbel glas dat ouder is dan ik te vervangen (totaal >12 vierkante meter). Het budget voor de kruipruimte is dus beperkt tot een zaterdag en een paar honderd euro.

Ik zal eerst beginnen met bodemfolie, of heeft dat geen zin in een ongeventileerde kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig, nog geweten, dat er ook klussen werden behandeld op tweakers, ik dacht alleen computer praat.

Wij wonen in een 100jaar oud huis,, waar de vloer eigenlijk altijd koud is.

vorig jaar de vloer al een keer vanaf de kruipruimte bedekt, met een soort rockwood..grijze versie met betere isolatie (met aan 1 kant alufolie), maar nog steeds koude vloer.

Er zit ook een soort wijnkelder, die altijd wel grondwater heeft, ik dacht dat ik er geen last van heb, maar de laatste tijd is de vloer boven de wijnkelder toch wat vochtig...

Nu kan ik nog 2 dingen doen...denk ik

- Bodem bedekken met bodemplastic? of gewoon plastic van dat oranje van de bouwmarkt?
- Chips in de wijnkelder..die bovenop het grondwater blijft drijven.

klopt dat, of heeft iemand een betere tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
heeft het zin om aan de buitenkant van de fundering een kuil te graven en daar EPS tegenaan te zetten? zodat de fundering van die kant uit "droger" wordt?

En/of onder de fundering door? dat zou een koudebrug schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:00:
grappig, nog geweten, dat er ook klussen werden behandeld op tweakers, ik dacht alleen computer praat.

Wij wonen in een 100jaar oud huis,, waar de vloer eigenlijk altijd koud is.

vorig jaar de vloer al een keer vanaf de kruipruimte bedekt, met een soort rockwood..grijze versie met betere isolatie (met aan 1 kant alufolie), maar nog steeds koude vloer.

Er zit ook een soort wijnkelder, die altijd wel grondwater heeft, ik dacht dat ik er geen last van heb, maar de laatste tijd is de vloer boven de wijnkelder toch wat vochtig...

Nu kan ik nog 2 dingen doen...denk ik

- Bodem bedekken met bodemplastic? of gewoon plastic van dat oranje van de bouwmarkt?
- Chips in de wijnkelder..die bovenop het grondwater blijft drijven.

klopt dat, of heeft iemand een betere tip?
Je kunt een mooie dikke laag EPS of PIR tegen het plafond van je kelder plakken. Zo wordt je vloer niet koud of vochtig en wordt je wijn niet warm ;)
Vocht in je kelder is een ander probleem. Vaak is er te veel water(druk) waar je kelder niet tegen bestand is. Er zijn veel bedrijven die aan dit probleem veel geld verdienen. Is zou er maar mee proberen te leven of je kelder helemaal te vernieuwen(=vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
sjimmie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:35:
Hmm, kreten als isso accreditatie, Rc van 5 bij maar 11,7cm, ik weet het niet hoor...

ISSO accreditatie zegt helemaal niets over een isolatieproduct.
Het gaat namelijk over duurzame opleidingen.
De "uitvinder" van pif heeft blijkbaar die opleiding gevolgd en vond "ISSO accreditatie" net zo klinken als "ISO certificatie" (wat dus beide niets over de isolerende waarde van een product zegt, overigens).
Isso is een kennisinstituut voor de installatiesector. Zie accreditatie door dit instituut als een soort keurmerk.
Zegt me verder nog niet heel veel, maar het gezonde verstand zegt dat dat dit wel eens iets zou kunnen zijn, beter dan tonzon. Inderdaad, zoals proton zegt, door de kleinere luchtkamers. Zal ook wel duurder zijn. Ik zie gewoon erg op tegen het eindeloos plakken van eps dus ben een beetje op zoek naar een alternatief. Voor eps zal ik een groot gat in de tuin moeten graven om onder de fundering door te komen, want het kruipluik is zo klein dat ik eindeloos veel eps plaatjes naar binnen zou moeten brengen. Met een folie oplossing zou dit allemaal niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

maomanna schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:53:
heeft het zin om aan de buitenkant van de fundering een kuil te graven en daar EPS tegenaan te zetten? zodat de fundering van die kant uit "droger" wordt?

En/of onder de fundering door? dat zou een koudebrug schelen.
Dat denk ik wel, tegenwoordig worden alle huizen zo gebouwd.
Mkleinman heeft dit gedaan, misschien kan je om ervaringen vragen.
Zelf ben ik het ook van plan, onder de fundering is bij niet onderheide huizen niet verstandig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Joris 407 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:30:
[...]

Isso is een kennisinstituut voor de installatiesector. Zie accreditatie door dit instituut als een soort keurmerk.
Zegt me verder nog niet heel veel, maar het gezonde verstand zegt dat dat dit wel eens iets zou kunnen zijn
Tsja, als ik google op ISSO accreditatie dan kom ik eigenlijk alleen het ISSO opleidingsinstituut tegen en PIF danwel Prostelko. Daarom vind ik het in ieder geval lijken op een zelf-bedachte term. (ik zie zo snel geen andere isolatiemethodes die ISSO geaccrediteerd zijn)
Ik ben ook niet zo dol op de termen die Tonzon-achtige oplossingen roepen, maar daar hebben anderen al genoeg over gezegd in dit topic.
Maargoed, als ik er naast zit dan zal het vast wel iets heel goeds zijn, omdat dan anderen dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
O, dat bedoelde ik ook hoor. Zo'n keurmerk is inderdaad door de branche zelf bedacht en wat de waarde daarvan is... Dit zegt me dus niets en voegt wat mij betreft geen waarde toe.

Voordat ik besluit wat te doen ga ik eens mijn kruipruimte inventariseren. Hoe groot is het luik, welke hoogte heb ik beschikbaar, staat er veel water, waar lopen leidingen, waar zit ventilatie? Ik woon pas 2 maanden in dit huis en ben tijdens de verbouwing wel onder de vloer geweest, maar de ruimte onder het huis is in tweeën verdeeld door een draagmuur. In het andere deel ben ik nog niet geweest, omdat daar nog geen toegang toe is. Wie weet wat ik daar aantref als ik een gat onder de muur door graaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik kan me overigens inmiddels wel voorstellen dat mensen EPS plakken niet zien zitten en Tonzon, PIF, Prostelko kiezen vanwege het gemak. Ik ben inmiddels aardig wat uurtjes kwijt aan het EPS-verhaal (vooral het op maat maken en onder de grond heen en weer tijgeren).

Punt is wel dat van EPS, PIR, PUR en zo nog wat materialen duidelijk overal de Rc waarde te vinden is, terwijl je van Tonzon, Prostelko en nu PIF eigenlijk alleen hun eigen documenten vindt.
Die werken alledrie volgens het principe van stilstaande lucht.

Als ik op een site zoals http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ een 10cm EPS onder beton zet, dan geeft dat een goede isolatiewaarde, maar als daar ik 10cm stilstaande lucht tussen een dun laagje EPS opsluit dan levert die laag lucht maar weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:00:
Ik heb alleen mechanische ventilatie in de badkamer (jaren '60 bouw), een verdieping hoger. Dat netjes naar de kruipruimte brengen is geen kleine operatie.
Een verwarmde kruipruimte of vloerverwarming klinkt wel luxe; dat heeft geen prioriteit en verplaatst de vraag naar hoe ik dan de slangen aan het beton vastmaak.
24/7 dezelfde temperatuur is nog niet echt een optie, er is nu nachtverlaging naar 15 graden en dan moet de ketel alsnog bijstoken met dit weer.

Ik houd niet van halve maatregelen, daarom wordt er ook gespaard voor spouwmuurisolatie en om het dubbel glas dat ouder is dan ik te vervangen (totaal >12 vierkante meter). Het budget voor de kruipruimte is dus beperkt tot een zaterdag en een paar honderd euro.

Ik zal eerst beginnen met bodemfolie, of heeft dat geen zin in een ongeventileerde kruipruimte?
je hebt geen ventilatie nodig. (niet helemaal waar, ventilatie word standaard gewoon aangeraden, je systeem dat je nu hebt heeft het niet nodig.)
en je hoeft de verwarmings-truc niet te doen, is maar een leuke gedachte gang van mijn kant.

beginnen met de bodemfolie is geen fout plan. (is er nog een deel rol hier op het forum?)
wel zorgen dat de onder grond mooi vlak is voor dat je gaat leggen.

als je verder mijn truc wel gebruikt om te isoleren via de bodum.
dat is dan wel snel en goedkoop te doen.
(even de randen kosten wat moeite, daar na is het 2 of 3 lagen eps gewoon stapelen, dat lukt wel op 1 zaterdag.)
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:00:
als je nu samen met Proton_ een rol fatsoenlijk plastik voor de kruipruimte koop.
kunnen jullie makkelijk met 1 rol de beide huizen doen. (en dan is er waarschijnlijk nog wat over.)
dan is het niet duur (vast hier iemand die het laatst nog gedaan heeft die je kan vertellen waar je het kunt scoren)

ga niet lopen klungelen met die oranje zijlen, dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
sjimmie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:41:
Ik kan me overigens inmiddels wel voorstellen dat mensen EPS plakken niet zien zitten en Tonzon, PIF, Prostelko kiezen vanwege het gemak. Ik ben inmiddels aardig wat uurtjes kwijt aan het EPS-verhaal (vooral het op maat maken en onder de grond heen en weer tijgeren).

Punt is wel dat van EPS, PIR, PUR en zo nog wat materialen duidelijk overal de Rc waarde te vinden is, terwijl je van Tonzon, Prostelko en nu PIF eigenlijk alleen hun eigen documenten vindt.
Die werken alledrie volgens het principe van stilstaande lucht.

Als ik op een site zoals http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ een 10cm EPS onder beton zet, dan geeft dat een goede isolatiewaarde, maar als daar ik 10cm stilstaande lucht tussen een dun laagje EPS opsluit dan levert die laag lucht maar weinig op.
Stilstaande lucht, maar ook reflectie; er zit zo'n reflecterende folielaag in. Het zal voor de isolatiewaarde van lucht nogal uitmaken hoe groot de compartimenten zijn, en of er veel convectie ontstaat. Is het bij EPS niet ook zo dat de bolletjes zelf grotendeels uit lucht bestaan?

Hoewel een medetweaker mij vertelde dat er bij Prostelko (in dit geval o.a. toegepast in een spouwmuur) wel problemen kunnen zijn met de luchtdichtheid, heb ik voor onze kruipruimte toch voor dit systeem gekozen. Over enkele weken zal het geplaatst worden.

Er was inderdaad ook geen voor mij haalbaar alternatief; zelf EPS plakken zie ik niet zitten, en er was geen enkel bedrijf bereid om het te doen. Dan resteert alleen nog PUR. Wel luchtdicht, maar met de gezondheids-angst die daaromheen hangt leek het me geen verstandige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Laat even weten als het bij jou aangebracht is en deel de ervaring! En dan doel ik op hoe gaan ze te werk, is het echt luchtdicht langs de randen, details rond buizen etc.
Hoeveel hoogte heb je in de kruipruimte? Ook overwogen om het zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Daar ben ik ook allemaal erg benieuwd naar, en als je het wilt delen hoeveel het je heeft gekost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
En, indien mogelijk met een IR thermometer ofzo, een meting van de vloertemperatuur voor en na.
Als het goed is moet je naderhand op twee (min of meer vergelijkbare) dagen bij dezelfde kamertemperatuur een hogere temperatuur van de vloer meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ja, ik zal proberen om wat foto's te regelen. Er zitten heel wat buizen in mijn kruipruimte; kanalen voor de luchtverwarming. We zullen zien of dat een beetje netjes gaat worden...

De kruipruimte is een kleine 60 cm hoog, en nee, ik heb niet overwogen dit zelf te doen. Daar is het me gewoon een te naar en tijdrovend klusje voor. Qua kosten moet je denk ik uitgaan van een kleine 2000 euro voor een kruipruimte van 60 m2. Het hangt er nog een beetje vanaf hoe lastig de ruimte is; zoals gezegd had ik nogal wat lastige buizen enzo. Als je eigen tijd gratis is, dan is EPS zeker aanzienlijk goedkoper. :)

Een IR thermometer is misschien ook wel een idee (zal eens kijken... als het niet te duur is), hoewel ik geen wonderen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
flippo765 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:56:
[...]

Dat denk ik wel, tegenwoordig worden alle huizen zo gebouwd.
Mkleinman heeft dit gedaan, misschien kan je om ervaringen vragen.
Zelf ben ik het ook van plan, onder de fundering is bij niet onderheide huizen niet verstandig om te doen.
Ja inderdaad! Ga het eens bij hem navragen.
Ons huis is volledig onderheid (almere) dus eronderdoor isoleren lijkt me opzich wel een goed idee. dan kan daar iig geen kou de fundering meer in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06
Aaah, mooi klote, ik moest vandaag even iets uit de kruipruimte pakken -> laagje water onder het plastic wat ik heb gelegd, al het water blijft mooi onder het plastic zitten, maar ik had niet verwacht dat er een laag water zou komen. 't Heeft hier de afgelopen week veel geregend, maar ik baal er toch van. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
maomanna schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:39:
[...]
Ja inderdaad! Ga het eens bij hem navragen.
Ons huis is volledig onderheid (almere) dus eronderdoor isoleren lijkt me opzich wel een goed idee. dan kan daar iig geen kou de fundering meer in trekken.
Volgens mij lag het er vooral aan hoe diep je fundering is. Hier in dit topic heeft iemand dat ooit eens uitgerekend met een programma, dan moet je even zoeken... al wel aardig wat pagina's terug.
Wat ik me er nog van herinner was dat vooral de 1e 30cm van significante grote invloed is. Daaronder amper meer. Koudebrug is daarom relatief, hoe diep zit het bij jou?

Ik kan je vast verklappen dat de buitenkant een hoop en zuur werk is, zeker als alles begaanbaar moet blijven en bestaande bestratingen tijdelijk weg moeten. Tweakers Marz en ikzelf hebben dit ook gedaan. Foto's staan hier op tweakers, die van mij in dit topic, die van Martin en Marz in een ander topic.

Volgens mij is Martin wel de enige die het zover heeft gedaan voor een paalfundering en vermoedelijk massieve balken. Ik en volgens mij Marz ook hebben een "fundering op staal" en een spouw. Je moet maar even wat zoeken binnen Tweakers, daar vind je een hoop iig.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 10-01-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
GioStyle schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:37:
Aaah, mooi klote, ik moest vandaag even iets uit de kruipruimte pakken -> laagje water onder het plastic wat ik heb gelegd, al het water blijft mooi onder het plastic zitten, maar ik had niet verwacht dat er een laag water zou komen. 't Heeft hier de afgelopen week veel geregend, maar ik baal er toch van. :(
Hier heb ik de laatste tijd ook op een aantal plekken water onder/naast het plastic. Gelukkig alleen langs de zij/buitenkanten. Blijkbaar water van buiten door de regen. Op 1 plek ligt het in een kuil langs de muur naar de buren rond het punt waar een kabel doorloopt tussen de huizen, het lijkt wel alsof er bij hun water vandaan komt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
marcel87 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:20:
[...]

Volgens mij lag het er vooral aan hoe diep je fundering is. Hier in dit topic heeft iemand dat ooit eens uitgerekend met een programma, dan moet je even zoeken... al wel aardig wat pagina's terug.
Wat ik me er nog van herinner was dat vooral de 1e 30cm van significante grote invloed is. Daaronder amper meer. Koudebrug is daarom relatief, hoe diep zit het bij jou?

Ik kan je vast verklappen dat de buitenkant een hoop en zuur werk is, zeker als alles begaanbaar moet blijven en bestaande bestratingen tijdelijk weg moeten. Tweakers Marz en ikzelf hebben dit ook gedaan. Foto's staan hier op tweakers, die van mij in dit topic, die van Martin en Marz in een ander topic.

Volgens mij is Martin wel de enige die het zover heeft gedaan voor een paalfundering en vermoedelijk massieve balken. Ik en volgens mij Marz ook hebben een "fundering op staal" en een spouw. Je moet maar even wat zoeken binnen Tweakers, daar vind je een hoop iig.
Volgens mij is het bij ons meer dan 30cm.
De buurt zelf is in zijn geheel 30cm verhoogd, waardoor mijn voor en achtertuin dus ook de nodige kuubs krijgen. van de zomer.

Een laag van 10 - 15cm eps of zelfs PIR. Alle beetjes zullen wel helpen

Pagina: 1 ... 20 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"