Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:41
HiBe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:12:
is het mogelijk om in de youless ook de piekbelasting per fase te loggen? ik weet dat als ik /V?p=2 voor het ruwe bericht gebruik bij mijn "slimme meter" ik het instantaan vermogen per fase bij 2x.7.0, 4x.7.0 en 6x.7.0 kan vinden. En ook de instantane voltage per fase onder 32.7.0, 52.7.0 en 72.7.0.
Mooie ontdekking.
.
Ik denk inmiddels uitgevonden te hebben dat de 21, 41 en 61 = afname en 22,42 en 62 = teruglevering.is.
Kan iemand dat bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 16:52
peterstr schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Mooie ontdekking.
.
Ik denk inmiddels uitgevonden te hebben dat de 21, 41 en 61 = afname en 22,42 en 62 = teruglevering.is.
Kan iemand dat bevestigen.
dat klopt.
21.70 is afname en 22.70 is teruglevering van fase 1.
41.70 is afname en 42.70 is teruglevering van fase 2.
61.70 is afname en 62.70 is teruglevering van fase 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41

Q-bone

Dusss...

Weet iemand of je iets met een reverse light kunt doen, zodat opbrengst en verbruik gescheiden kunnen worden geregistreerd.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 14:27
Q-bone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:53:
Weet iemand of je iets met een reverse light kunt doen, zodat opbrengst en verbruik gescheiden kunnen worden geregistreerd.
Je kunt ook je omvormer op een tussenmeter met S0 bus aansluiten en de S0 als teruglevering in youless installeren, dan zie je verbruik en opbrengst ook gescheiden geregistreerd/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
MauriceQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:38:
[...]
Je kunt ook je omvormer op een tussenmeter met S0 bus aansluiten en de S0 als teruglevering in youless installeren, dan zie je verbruik en opbrengst ook gescheiden geregistreerd/
Dan zie zelfs de echte opbrengst van je panelen en niet alleen maar de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
MauriceQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:38:
[...]

Kun je de S0 en de lichtsensor tegelijk gebruiken dan? Met P1 en S0 kan het, dat weet ik. Maar uit de vraag van @Q-bone maak ik op dat hij nu logt met een led/lichtsensor. Wellicht zelfs met een LS110.

Als hij via P1 zou loggen, kon Q-bone opbrengst en verbruik al uit elkaar houden en deze vraag niet stellen, vermoed ik.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
peterstr schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:14:
[...]

Dan zie zelfs de echte opbrengst van je panelen en niet alleen maar de teruglevering.
Dat was voor mij de reden om naast mijn LS120 (op P1 en de S0 van de kWh-meter van de warmtepomp) ook mijn gemodificeerde LS110 met kabel aan te sluiten op de kWh-meter van de zonnepanelen.

De app van Enphase laat mijn opbrengst mooi zien hoor, daar niet van. Maar die tweede Youless had ik toch nog liggen. En als je alle data naar Enelogic schopt, dan verschijnt er ineens een extra grafiek, waarin zonnepanelen en P1 data tegen elkaar worden weggestreept. Dan zie je dus ook 'eigen verbruik' terug. Erg cool. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
de_gizmo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:02:
Ik dacht het wel, de link staat zelfs in de openingspost maar doet het niet meer.
Ik heb vanmorgen al een mailtje verstuurd naar de support, hopelijk komt er reactie.
Ik dacht het via deze weg wat sneller aan te komen, maar nog maar even geduld hebben dan :)
Heb je hier nog een reactie op gehad? Ik heb de versie 1.2.0-G4 eerder gedownload, maar die blijft hangen bij het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
zou mooi zijn als de API van Youless LS120 een uitbreiding in de API kan krijgen, een beetje als: https://mrwheel-docs.gitbook.io/dsmrloggerapi/ zodat de ruwe data van de slimme meter in JSON beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_gizmo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-08-2024
winkelwagen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:52:
[...]

Heb je hier nog een reactie op gehad? Ik heb de versie 1.2.0-G4 eerder gedownload, maar die blijft hangen bij het flashen.
Yes, draait hier nu vrolijk rondjes op onze gasmeter. Ben je zeker dat de flash niet gelukt is? Ik dacht dat eerst namelijk ook, tot ik ergens las dat de ls110 geen DHCP ondersteund, en de firmware dus ook niet. Je moet dus een ip toewijzen via de tool op de website van youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Sinds vandaag is mijn Wattcher officieel met pensioen gegaan ivm 3 fase aanvraag. Ik heb er een domme digitale meter voor terug gekregen omdat de huidige geen 3 fasen ondersteund. Volgens mij heb ik alleen weinig/geen mogelijkheden meer om daar iets op af/uit te lezen :/

Het betreft een KAIFA type MB310H4BNL maar die heeft geen poorten om zo'n P1 meter op aan te sluiten bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H91sS-NQHTXk72HsvtAEk4JUihA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvVsDANJlIr9VQJfBVK0IEFF.png?f=fotoalbum_large

Snelle zoekactie in dit topic geeft enkele KAIFA hits terug maar niet met dit model.

Begrijp ik het goed dat zo'n Youless mijn meter kan uitlezen zoas de Wattcher dat op de draaischijf deed? Ik had wel iets van een communicatie poort verwacht op die kWh meter. Enige wat er op lijkt is die varkensneus in het midden, maar daar vind ik alleen in het Duits een beetje informatie over;

"Datenschnittstelle; Die Datenschnittstelle kann vom Kunden genutzt werden."

Is dat (ook) een poort om de meter uit te kunnen lezen :? Ik (her)ken deze aansluiting niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor een ISKRA meter heb ik ooit dit script gebruikt om uit te lezen via de optische poort (de 2 ledjes in het midden inderdaad) https://github.com/aiolos...ob/master/python/MT171.py

Tegenwoordig lees ik mijn stadswarmtemeter er meer uit: https://github.com/aiolos/ultraheat

Met zo'n optische probe (volgens de IEC 62056-21 standaard) zou je dus wellicht verder kunnen komen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:56
Ik kan de firmware versie van de LS120 niet meer vinden op de site. Ik draai nu 1.4.3-el, maar deze zou een knop hebben om zichzelf te kunnen updaten, maar deze versie zit vast in versie 1.4.4, maar ik kan hem in 1.4.3-el niet vinden. Wie heeft er nog een flashtool beschikbaar voor mij?

Edit: ow het moet in de iPone/Android app. nevermind :)

[ Voor 9% gewijzigd door donald_dick op 29-12-2021 17:37 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyJay
  • Laatst online: 17-08-2024
Heeft iemand voor mij de bestanden van de tool van @SmiGueL, als ik op de volgende links klik moet ik toestemming aanvragen. Dit heb ik gedaan, maar er gebeurt niet veel.

Youless Charts V5.0.2
https://drive.google.com/...4UEVkTW8/view?usp=sharing

Youless Charts V4.1.0
https://drive.google.com/...1bW1sRHc/view?usp=sharing

Zag ook een versie van @Paul C , maar deze lijkt ouder dan de versies van @SmiGueL :
Paul C in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Ik ben in ieder geval opzoek naar een tool die de S0-waarden uitleest, opslaat en kan presenteren.
Welke tool kan ik dan het beste gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GuyJay schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:10:
Heeft iemand voor mij de bestanden van de tool van @SmiGueL, als ik op de volgende links klik moet ik toestemming aanvragen. Dit heb ik gedaan, maar er gebeurt niet veel.

Youless Charts V5.0.2
https://drive.google.com/...4UEVkTW8/view?usp=sharing

Youless Charts V4.1.0
https://drive.google.com/...1bW1sRHc/view?usp=sharing

Zag ook een versie van @Paul C , maar deze lijkt ouder dan de 5.0.2 versie van @SmiGueL :
Paul C in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Ik ben in ieder geval opzoek naar een tool die de S0-waarden uitleest, opslaat en kan presenteren.
Welke tool kan ik dan het beste gebruiken?
Hm, het lijkt erop dat de links verlopen zijn.. (Google heeft de permissies veranderd)
Ik heb het zojuist even in de belangrijkste posts aangepast. :)

Zie de nieuwe links hieronder:
Deze werken nu ook als ik niet onder m'n eigen naam ingelogd ben.

Youless Charts V5.0.2:
https://drive.google.com/...=0-bOMN8bCPhifuYOyQ6hNhYA

Youless Charts V4.1.0:
https://drive.google.com/...=0-tQB4Q3dU8dK2SleeBOojeg

De handleiding voor op de Synology NAS is ongewijzigd. aangezien deze doorlinkt naar bovenstaande posts.

PS: Als er in meer posts links niet meer werken; laat dit me maar even via een PM even weten, dan pas ik deze ook nog aan.

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 22-01-2022 17:32 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyJay
  • Laatst online: 17-08-2024
Bedankt @SmiGueL , heb het binnen kunnen halen!

[ Voor 114% gewijzigd door GuyJay op 13-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik lees met youless uit met de "/e" optie en parse die JSON om te verwerken.
Onlangs ben ik van een 1 fase hoofdaansluiting naar een 3 fase hoofdaansluiting gegaan (DSMR5).

Ik wil per fase het verbruik meten.

Met "/V?p=1" zie ik netjes in de P1 telegram de belasting van de losse fases, maar met "/e" zie ik de losse fases niet in de JSON terug. Mis ik een vlaggetje?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:55
JackBol schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:26:
Ik lees met youless uit met de "/e" optie en parse die JSON om te verwerken.
Onlangs ben ik van een 1 fase hoofdaansluiting naar een 3 fase hoofdaansluiting gegaan (DSMR5).

Ik wil per fase het verbruik meten.

Met "/V?p=1" zie ik netjes in de P1 telegram de belasting van de losse fases, maar met "/e" zie ik de losse fases niet in de JSON terug. Mis ik een vlaggetje?
Volgens mij is dit niet opgenomen in het Enelogic protocol (/e is afhankelijk van je firmware).
Zover ik kan zien zitten alleen onderstaande velden erin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    "tm": unix-time-format (1489333828 => Sun, 12 Mar 2017 15:50:28 GMT)
    "net": Netto counter, as displayed in the web-interface of the LS-120. It seems equal to: p1 + p2 - n1 - n2 Perhaps also includes some user set offset.
    "pwr": Actual power use in Watt (can be negative)
    "p1": P1 consumption counter (low tariff)
    "p2": P2 consumption counter (high tariff)
    "n1": N1 production counter (low tariff)
    "n2": N2 production counter (high tariff)
    "Gas": counter gas-meter (in m^3)

New values (since 1.4 version firmware)

ts0: S0: Unix timestamp of the last S0 measurement.
    cs0: S0: kWh counter of S0 input
    ps0: S0: Computed power
    gts: Last timestamp created by the 'smart meter'. "1711032100" = 2017/11/03 21:00 (yyMMddhhmm) Can be used to see if P1 communication fails.

Misschien zwerft er nog ergens alternatieve firmware rond waarbij de belasting per fase wel doorgegeven wordt?

Zie ook: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dbeusink schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Volgens mij is dit niet opgenomen in het Enelogic protocol (/e is afhankelijk van je firmware).
Zover ik kan zien zitten alleen onderstaande velden erin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    "tm": unix-time-format (1489333828 => Sun, 12 Mar 2017 15:50:28 GMT)
    "net": Netto counter, as displayed in the web-interface of the LS-120. It seems equal to: p1 + p2 - n1 - n2 Perhaps also includes some user set offset.
    "pwr": Actual power use in Watt (can be negative)
    "p1": P1 consumption counter (low tariff)
    "p2": P2 consumption counter (high tariff)
    "n1": N1 production counter (low tariff)
    "n2": N2 production counter (high tariff)
    "Gas": counter gas-meter (in m^3)

New values (since 1.4 version firmware)

ts0: S0: Unix timestamp of the last S0 measurement.
    cs0: S0: kWh counter of S0 input
    ps0: S0: Computed power
    gts: Last timestamp created by the 'smart meter'. "1711032100" = 2017/11/03 21:00 (yyMMddhhmm) Can be used to see if P1 communication fails.

Misschien zwerft er nog ergens alternatieve firmware rond waarbij de belasting per fase wel doorgegeven wordt?

Zie ook: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Ik gebruik het niet zozeer voor Enelogic. Ik pak de "/e" omdat ik dan makkelijk JSON kan parsen.
Ik kan natuurlijk wel de text gaan parsen voor /V?p=1 maar hoopte eigenlijk dat er een json voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:57
Dit weekend mijn youless bij mijn ouders neergezet omdat ik hem zelf niet meer gebruik.

Het is een ls110, nu aangesloten op een analoge meter.

Hij is bereikbaar, ik kan erop inloggen, echter de YouLess app geeft aan dat hij hem niet vinden kan. IP en Gateway zijn 100% zeker goed ingevult.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik dacht als workaround voor mijn ouders dan maar de excel sheet te downloaden vanaf de youless website. Echter kan deze ook geen verbinding maken.

Als ik op dezelfde pc de url intype waarvan de sheet aangeeft dat het niet werkt, dan krijg ik gewoon de youless output te zien. Tevens loop ik met die sheet ertegenaan dat het ip adres steeds wijzigt naar 192168178200,00.

Als ik 1 van de 2 methoden werkend krijg dan zijn mijn ouders voorlopig voldoende geholpen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Er is iets verrassends gebeurd gisteren.

Ik heb een gasloos huis. Maar gisteren rapporteerde de youless ineens gasverbruik!
Ik heb de originele P1 telegrams natuurlijk niet meer, dus ik weet niet of de slimme meter het verkeerd deed of de youless iets vergarbeld heeft, maar wel interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_I0TPA203BXs-dT0jKkVXwYndw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXHF6xEA8iJZUuZjdMFqMYVM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JB schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:28:
Sinds vandaag is mijn Wattcher officieel met pensioen gegaan ivm 3 fase aanvraag. Ik heb er een domme digitale meter voor terug gekregen omdat de huidige geen 3 fasen ondersteund. Volgens mij heb ik alleen weinig/geen mogelijkheden meer om daar iets op af/uit te lezen :/

Het betreft een KAIFA type MB310H4BNL maar die heeft geen poorten om zo'n P1 meter op aan te sluiten bijvoorbeeld.

[Afbeelding]

Snelle zoekactie in dit topic geeft enkele KAIFA hits terug maar niet met dit model.

Begrijp ik het goed dat zo'n Youless mijn meter kan uitlezen zoas de Wattcher dat op de draaischijf deed? Ik had wel iets van een communicatie poort verwacht op die kWh meter. Enige wat er op lijkt is die varkensneus in het midden, maar daar vind ik alleen in het Duits een beetje informatie over;

"Datenschnittstelle; Die Datenschnittstelle kann vom Kunden genutzt werden."

Is dat (ook) een poort om de meter uit te kunnen lezen :? Ik (her)ken deze aansluiting niet.
Het bleek dat mijn Watcher deze meter ook lust, maar inmiddels heb ik PV panelen op het dak... Dat gaat helemaal mis.

Ik heb geen idee hoe dat terugleveren gepaard gaat met puls, maar zodra ik een "negatief" verbruik heb, zie ik op het display van de KAIFA mooi een "-" langs het actuele verbruik staan (negatief dus). De Wattcher registreert dit gewoonweg als verbruik in de "+" :/ Dus mijn dagelijks verbruik klopt niets van op deze manier...

Kan een Youless dit wel? Gaat op basis van puls toch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 23:53
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Het bleek dat mijn Watcher deze meter ook lust, maar inmiddels heb ik PV panelen op het dak... Dat gaat helemaal mis.

Ik heb geen idee hoe dat terugleveren gepaard gaat met puls, maar zodra ik een "negatief" verbruik heb, zie ik op het display van de KAIFA mooi een "-" langs het actuele verbruik staan (negatief dus). De Wattcher registreert dit gewoonweg als verbruik in de "+" :/ Dus mijn dagelijks verbruik klopt niets van op deze manier...

Kan een Youless dit wel? Gaat op basis van puls toch?
De Youless doet dit ook via de puls. Ik heb er bij mij thuis een schakelaar voor gehaald die ook op de Youless is aangesloten destijds. Daarmee heb je dus de schone opbrengst van de panelen en je (totale)verbruik helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Bongoarnhem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:25:
[...]

De Youless doet dit ook via de puls. Ik heb er bij mij thuis een schakelaar voor gehaald die ook op de Youless is aangesloten destijds. Daarmee heb je dus de schone opbrengst van de panelen en je (totale)verbruik helder.
Kun je dit uitleggen? Ik probeer het te snappen, maar begrijp niet hoe je - vs + kan filteren :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Kun je dit uitleggen? Ik probeer het te snappen, maar begrijp niet hoe je - vs + kan filteren :)
In je meterkast laat je dit apparaatje plaatsen op de groep van de panelen. Die verbind je met een stekkertje aan de Youless. Je koppelt je Youless aan een de energiemanager(Enelogic) en daar zie je dan je verbruik en de opbrenggst van de panelen.

Die data kan je ook uit de Youless halen, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Bongoarnhem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:11:
[...]

In je meterkast laat je dit apparaatje plaatsen op de groep van de panelen. Die verbind je met een stekkertje aan de Youless. Je koppelt je Youless aan een de energiemanager(Enelogic) en daar zie je dan je verbruik en de opbrenggst van de panelen.

Die data kan je ook uit de Youless halen, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Maar de opbrengst kan ik nu ook al zien? Dit via de omvormer.

Ik wil puur verbruik in totaal voor elkaar krijgen en dat gaat nu mis. Ook al zou ik deze kWh meter er bij zetten dan heb ik toch nog steeds geen oplossing voor het foutief aflezen totaal? Of ik begrijp je niet?

Voor jouw beeldvorming; via de puls is er een verbruik van 15 kWh geregistreerd op zaterdag in totaal. Dit terwijl we niet thuis waren en er ook 10 kWh is opgewekt.

Die 15 kWh is niet ons werkelijk verbruik die dag. Doordat de meter ook negatief uitschiet lijkt dit verkeerd te worden geregistreerd. Ik heb dus geen idee wat die puls doet bij opwekken (dus negatief vermogen).

[ Voor 28% gewijzigd door JB op 07-02-2022 19:03 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:32
@JB in het scherm van Enelogic zie ik 3 waarden voor vandaag Totaal verbruik - 3,81 kWh
dit wordt berekend uit afname - teruglevering.

Volgende scherm: afname ( dus je verbruik ) 0,99 kWh waarvan 0,64 kWh laag en 0,36 kWh hoog.

In het scherm: Teruglevering 4,81 kWh
Waarvan 0 kWh laag en 4,81, kWh hoog

Volgens mij ben je hier naar opzoek 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

wizzopa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:13:
@JB in het scherm van Enelogic zie ik 3 waarden voor vandaag Totaal verbruik - 3,81 kWh
dit wordt berekend uit afname - teruglevering.

Volgende scherm: afname ( dus je verbruik ) 0,99 kWh waarvan 0,64 kWh laag en 0,36 kWh hoog.

In het scherm: Teruglevering 4,81 kWh
Waarvan 0 kWh laag en 4,81, kWh hoog

Volgens mij ben je hier naar opzoek 😉
Precies. Maar kan dat met een domme meter icm Youless of lees je eea uit met die P1? poort?

Want ik kan niets aansluiten op mijn meter. De registratie raakt de weg kwijt zodra ik meer opwek dan verbruik. Want het lijkt erop dat het opwekken dan als verbruik wordt geteld.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 07-02-2022 19:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:32
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Precies. Maar kan dat met een domme meter icm Youless of lees je eea uit met die P1? poort?

Want ik kan niets aansluiten op mijn meter. De registratie raakt de weg kwijt zodra ik meer opwek dan verbruik. Want het lijkt erop dat het opwekken dan als verbruik wordt geteld.
Ik lees de P1 poort uit. ( In het huis van mijn dochter. )

Youless kan geen onderscheid maken mbt de draairichting van de draaischijf.

Ik heb een jaar of wat terug aan het stoeien geweest met qurrent en draaischijf een drama.

Maar wel verkopen dat zij 2 kanten op konden meten.

Zelf gebruik ik thuis 2x Flukso FLM02b en daar aan 7 din-rail meters.

Dus dan toch maar een “slimme” meter😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JB Ik zou een slimme meter laten plaatsen met een P1-poort. Met de huidige is het volgens mij niet mogelijk om bruto/netto uit elkaar te houden.

Met een P1-poort én een losse kWh-meter op de groep van de panelen kan een Youless zelf bruto/netto berekenen. Heb dat al enkele jaren zo draaien en werkt perfect, ik laat de Youless opwek en verbruik uploaden naar PVOutput. Stel dat je slimme meter -500W (netto) aangeeft en je panelen 1000W opwekken, dan is het dus -500 plus 1000 = 500W eigen verbruik (bruto).

Youless is niet perse noodzakelijk, als je iets van domotica hebt draaien en data van P1-poort en omvormer kunt combineren dan ben je er ook (iets minder nauwkeurig waarschijnlijk). Maar niet met je huidige meter, omdat je dus niet weet of het plus of min is wat hij aangeeft. Bij een P1-poort uitlezing weet je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@ThinkPad heldere uitleg. Achteraf is het mooi wonen... Ik heb deze "domme" KAIFA net fris hangen omdat ik naar 3 fasen ben gegaan. Ik verwacht niet dat ik zomaar een slimmer meter kan krijgen nu :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JB Als je niet zelf bewust hebt gekozen voor een domme meter zou ik contact opnemen met de netbeheerder en aangeven dat je een meter wil met P1-poort omdat je nu je uitlees hardware niet kunt gebruiken.

offtopic:
P.S. Je zegt dat je panelen hebt, misschien wel zo netjes om voor de mensen die je geholpen hebben met de offertes nog even een update van het eindresultaat in je topic te plaatsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:59:

offtopic:
P.S. Je zegt dat je panelen hebt, misschien wel zo netjes om voor de mensen die je geholpen hebben met de offertes nog even een update van het eindresultaat in je topic te plaatsen ;)
Dat topic is nog alles behalve klaar... Ik meld me daar zodra ik kan :)

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 08-02-2022 09:02 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Ik wil puur verbruik in totaal voor elkaar krijgen en dat gaat nu mis. Ook al zou ik deze kWh meter er bij zetten dan heb ik toch nog steeds geen oplossing voor het foutief aflezen totaal? Of ik begrijp je niet?

Voor jouw beeldvorming; via de puls is er een verbruik van 15 kWh geregistreerd op zaterdag in totaal. Dit terwijl we niet thuis waren en er ook 10 kWh is opgewekt.

Die 15 kWh is niet ons werkelijk verbruik die dag. Doordat de meter ook negatief uitschiet lijkt dit verkeerd te worden geregistreerd. Ik heb dus geen idee wat die puls doet bij opwekken (dus negatief vermogen).
Sorry voor mn late reactie. Via de puls kan je inderdaad je netto verbruik niet meten. Ik begreep je niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

De meter wordt binnenkort omgewisseld voor een slimme meter. Kunnen we nadien aan de slag met gegevens :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:32
@ericplan wellicht even aan TS toevoegen, koppeling met Loxone ( domotica ) is ook appeltje eitje, zojuist bij mij thuis ingeregeld.

https://www.loxone.com/nl...koppeling-digitale-meter/

Bovenstaande URL staat alles in wat men nodig heeft om ze te koppelen.

Set-up hier is met P1 uitlezing op een E360, 3 losse 3-fase din-rail kWh ( kookgroep, PV en WP ) d.m.v. S0 en 1 losse 1-fase d.m.v. S0 ( WTW / E-element boiler ).

Zal binnenkort ff mijn config delen mocht dit gewenst zijn.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broembroem11
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07-2023
iemand die kan helpen mijn youless ls 120 werkt niet meer , vind hem niet terug in het netwerk , ook het groene led vooraan knipperd niet meer , ik zie wel data knipperen maar geen ip adres , iemand een idee. ?

Harde reset bestaat dit ?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
Voedingsadapter controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 20:40

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Mijn Youless app vraagt telkens “configuratie vereist” en ik moet een waarde bij “watt peak solar” invullen.

Wat moet ik daar invullen? Mijn aantal panelen keer het aantal Wp van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Zoiets kan je makkelijk scripten in bijv Python. Lees de API van je omvormer uit, lees de gegevens van je YouLess uit. Gooi er wat berekeningen over en voilla, je hebt de data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXkD0qjop-M5RB7Y7qEi8S6_Ha4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ulaJLpBxNqhmrJkETlvVKALR.png?f=user_large

Weet niet of dit een beetje is waar je op doelt... maar wil vooral aangeven dat je veel met de reeds beschikbare data kan doen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dennahz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Zoiets kan je makkelijk scripten in bijv Python. Lees de API van je omvormer uit, lees de gegevens van je YouLess uit. Gooi er wat berekeningen over en voilla, je hebt de data.

[Afbeelding]

Weet niet of dit een beetje is waar je op doelt... maar wil vooral aangeven dat je veel met de reeds beschikbare data kan doen.
Bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels een slimme meter laten plaatsen, waardoor ik meer mogelijkheden heb gekregen met P1 poort, want ik zou ten alle tijden scheve waarden houden met die domme meter. Daar zit nu de HW Energy in want scripten is niet echt mijn ding.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 27-03-2022 11:02 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GjM
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-07-2023

GjM

Ik weet eigenlijk niet of ik met mijn vraag hier op de goede plaats ben.
Het gaat om het volgende, ik heb zonnepanelen en een Youless.
Om mijn opgewekte energie zo goed mogelijk te gebruiken heb ik een elektra boiler met 2 verwarmingselementen (elk 800Watt) aangeschaft en die voor de cv ketel geplaatst.
De ketel is zo aangesloten dat wanneer de normaal koud water toevoer een temperatuur heeft van meer dan 60 graden C. de ketel niet in bedrijf komt, en het boiler water rechtstreeks gebruikt wordt voor b.v. douchen.
Is de temperatuur lager dan 60 graden dan komt de ketel bij en zal het water na verwarmen
Ik moet er nu alleen nog voor zorgen dat de boiler alleen in bedrijf komt als er voldoende energie geproduceerd wordt.
Ik gebruik daar voor een raspberry PI3b, in Python heb ik een stukje code gemaakt dat in een loop elke 1 of 2 minuten controleert of er voldoende energie is en dan afhankelijk van de beschikbare energie in 2 stappen de boiler elementen inschakelt.
Het stukje programma werkt als ik de parameter van de opgewekte energie met de hand invoer.
Het enige dat nu nog moet gebeuren is de energie waarde (pwr) uit de Youless inlezen
Als de pwr waarde meer dan -800 is wordt het eerste element ingeschakeld, is er dan nog steeds meer dan -800 over dan komt het 2e element.
Wie kan mij helpen aan een stukje Python code die deze waarde (pwr) inleest en in een variabele stopt.
Mijn Youless werkt met een wachtwoord.

Al vast mijn dank. GjM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:13
Hi,

Mijn Youless die eerst zijn data naar Enelogic stuurde en waarvan ik de firmware heb geflashed naar PVOutput blijft bij het uploaden van de data hangen. Hij telt niet terug vanaf 400 seconden en er verschijnt een sterretje wat volgens de handleiding aangeeft dat er nog geen synchronistie heeft plaats gevonden.

Als ik V: op iets anders dan 1 zet (bijvoorbeeld 4) dat telt hij wel netjes terug en wordt de data wel verstuurd.
Maar dat is een instelling die ik niet wil gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LUgaVlzcRJDU9w9AgI7_DcZmIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BFAqw5jWPiioF91TV3sXnidM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnGioDVeeK8Dz6EeUQba_SF1noE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XViT4olPm3zeOx1ShNTZI2pH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt met de Youless ook kijken of je meter op daltarief/normaal tarief staat. Mogelijk in de toekomst nog handig om bepaalde zaken in te schakelen. Ik heb de volgende code in Node-RED om te kijken welk tarief actief is:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
//1 = laag
//2 = normaal

if (msg.payload !== null && msg.payload !== '') {
    var r = msg.payload.match(/0-0:96.14.0\(0+(.*?)\)/);

if (r) {
    regex = r[1];
    }

if (regex) {
        if (regex == 1) {
            tarief = "laag";
        } else if (regex == 2) {
            tarief = "hoog";
        } else {
            tarief = "unknown";
        }
    }   
    msg.payload = tarief;

return msg;
}

De data zit in het hele telegram, op te vragen via http://ipvanyouless/V?p=1

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-04-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
iTmen79 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:30:
Hi,

Mijn Youless die eerst zijn data naar Enelogic stuurde en waarvan ik de firmware heb geflashed naar PVOutput blijft bij het uploaden van de data hangen. Hij telt niet terug vanaf 400 seconden en er verschijnt een sterretje wat volgens de handleiding aangeeft dat er nog geen synchronistie heeft plaats gevonden.

Als ik V: op iets anders dan 1 zet (bijvoorbeeld 4) dat telt hij wel netjes terug en wordt de data wel verstuurd.
Maar dat is een instelling die ik niet wil gebruiken.
ik heb een soortgelijk probleem. Als ik de youless naar PVoutput laad uploaden (met V=4) dan gaat de eerste upload (na activatie/configuratie) goed, vervolgens een sterretje een een code (400)... lijkt een soort van HTTP error code te zijn, maar verder geen details wat er fout gaat.

de grap is dat als ik exact dezelfde instellingen gebruik voor het systeem in PVoutput waar mijn PV omvormer naartoe logt, dan werkt alles wel goed. kortom, system in PVoutput van omvormer + Youless (P1 poort meter) werkt wel, systeem met alleen Youless werkt niet. iemand enig ideee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iTmen79 en @HiBe Hier geen enkel probleem met de upload naar PVOutput op m'n LS120 met firmware 1.4.4-PO en v=1.

Hebben jullie de support van Youless al eens benaderd? Wordt altijd keurig gereageerd en vaak ook snel een fix beschikbaar is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
zojuist gedaan. Hopelijk een bekend probleem met een eenvoudige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
al snel antwoord ontvangen. En het probleem opgelost. In PVoutput moet de systeem size correct zijn opgegeven in ons geval heb ik dus voor de youless een Waarde voor het aantal panelen en de paneel grootte, als ook de inverter grootte ingevuld. Zodat deze in de buurt komt van onze PV installatie... en daarna werkt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:13
@HiBe hey wat tof dat de oplossing hebt gevonden! Ik ga vanavond deze oplossing ook doorvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 10:46
Ik heb een youless ls120 en een kwh 3 fase din meter. de youless is aangesloten op de kwh meter via s0.

Nu zijn de zonnpanelen en mijn kwh meter eerder geisntalleerd als de ls120, waar door ik nu dus met een verschil zit tussen mij te lezen meterstand op de kwh meter en de s0 meterstand op de ls120.

Kan ik deze op een of andere manier aanpassen?

*update 22:28*

heb het inmiddels gevonden via de wiki http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

[ Voor 12% gewijzigd door Magnetronkip op 02-06-2022 22:29 ]

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 23:11
Beste Youless Tweakers!

Ik heb na de installatie van een 2e PV systeem(pje) mijn huidige logging naar PV-output.org in de war geschopt.

Aan de Youless LS120, met aangesloten op p1 poort aan de s0 het hoofd PV systeem (2kW). Gelogd naar pv-output V=1 versie 1.4.5 PO.

Nu is er sinds kort een 2e PV systeem bijgekomen die op een andere groep zit van 1,25 kW.

De situatie die ik nu heb dat het totale vermogen op de aansluiting bijvoorbeeld -1000W is.
Zeg maar -800W van PV systeem1 en -300W van PV systeem2 en bijvoorbeeld een eigen huisverbruik van 100W.
Netto is dat -1000W wat de youless keurig aangeeft bij actueel vermogen. De s0 waarde is lager, -800W en op dat moment gaat de logging 'verkeerd'
Dit ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35HPT91nwqjnwA1E5b8V3N69MvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wKX00eMwEVV8UX5n8ibvt4tR.png?f=fotoalbum_large

Power used is op dat moment: (-)

Iemand een idee hoe ik dit kan ondervangen?

Ik vermoed dat ik de s0 maar helemaal moet afkoppelen en met een 2e youless (heb nog 2x een ls110 liggen) de logging van alleen opbrengt moet gaan loggen van beide PV systemen en de youless (ls120) met p1 poort alleen het verbruik moet gaan loggen?
Of zijn er andere manieren om dit te doen?
Vast bedankt voor t meedenken!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bart_Denon Heb je iets van Raspberry Pi / thuisserver draaien? Dan zou je zelf de Youless kunnen uitlezen en de omvormer van je tweede PV-set. Vervolgens in de script code de correctie uitvoeren en daarna via script uploaden bij PVOutput.

Of zorgen dat je tweede PV-setje ook door dezelfde losse kWh-meter gelogd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 09:41
ThinkPad schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:53:
[...] Of zorgen dat je tweede PV-setje ook door dezelfde losse kWh-meter gelogd wordt.
Dat is inderdaad de makkelijkste oplossing, als dat fysiek mogelijk is.

Het punt is dat PVOutput standaard de opwekking en verbruik als bruto waarden geleverd wil krijgen. Maar de P1 poort geeft het netto verbruik dat negatief of positief kan zijn. Wanneer er ook P1 data beschikbaar is, zal de Youless daarom het bruto verbruik berekenen door gewoon het netto vermogen (P1) en de bruto opwekking (S0) bij elkaar op te tellen. De opwekking "streept" dan weg omdat die in de netto meting in negatieve zin terug komt, en zo houd je het bruto verbruik over dat PVOutput wil hebben.

Door de 2e PV set wordt nu echter niet alle opwekking via de S0 gemeten, en dan werkt dit niet meer. Er wordt dan 'te weinig' opgeteld bij het netto vermogen waardoor het berekende bruto verbruik te laag uitvalt. Wanneer deze zelfs onder de nul valt, dan negeert PVOutput deze data omdat bruto vermogen niet negatief kan zijn. Vandaar dat in de screenshot de rode 'Power Used' lijn weg valt in de periode dat er veel opgewekt wordt, en weer terug komt wanneer er minder opgewekt wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YouLess
Meteen ook even een aankondiging voor een upcoming nieuwe firmware versie:

@HiBe , @JackBol en @Bart_Denon :
Jullie vroegen hier, hier en hier of het mogelijk gemaakt kan worden om ook de spanning/belasting per fase in json uit te kunnen lezen.

In firmware versie 1.5 worden deze metingen per fase op de Home pagina getoond, en dit kan ook in json formaat uitgelezen worden. Hiervoor is er een /f pagina bijgekomen:

ver:P1 poort versie
tr:Actueel tarief (1 of 2)
i1:Stroom fase 1
i2:Stroom fase 2
i3:Stroom fase 3
v1:Spanning fase 1
v2:Spanning fase 2
v3:Spanning fase 3
l1:Vermogen fase 1
l2:Vermogen fase 2
l3:Vermogen fase 3

Voor PVOutput gebruikers wordt de spanningsinformatie meegestuurd naar PVOutput.

Nog goed om te weten: in Nederland wordt de stroom (ampere) helaas zonder decimalen op de P1 poort doorgegeven, maar in België wordt er vanaf emucs versie 1.6 wel 2 decimalen nauwkeurigheid gegeven.

De 1.5 firmware kan momenteel als publieke beta geflasht worden in de Enelogic of PVOutput variant. In de Youless app kan deze vanuit de flash tool (in het instellingen scherm) uit de beta firmware categorie gekozen worden. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat deze ook vrijgegeven wordt.

@ThinkPad : In principe hoef je dan misschien niet meer het ruwe P1 bericht zelf te parsen met /V?p=1, maar de ruwe P1 bericht trace functie is ook verbeterd in deze versie en beter geschikt gemaakt voor regelmatig uitvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YouLess schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Voor PVOutput gebruikers wordt de spanningsinformatie meegestuurd naar PVOutput.
[...]
Ik ben wel benieuwd welk voltage er dan meegestuurd gaat worden naar PVOutput >:) Wordt dat configureerbaar, of pak je een gemiddelde o.i.d. ? Stel dat de YL het voltage van L1 meestuurt, maar mijn panelen op L3 zitten, dan heeft het minder toegevoegde waarde?

Verder erg fijn dat er nog ontwikkeld wordt aan de Youless én dat jullie hier actief zijn _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2022 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YouLess
ThinkPad schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:40:
[...]
Ik ben wel benieuwd welk voltage er dan meegestuurd gaat worden naar PVOutput >:) Wordt dat configureerbaar, of pak je een gemiddelde o.i.d. ?
PVOutput heeft maar 1 parameter voor spanning, en we maken nu een gemiddelde waarde van alle nonzero fasen. Dat is inderdaad een goede om dit in een volgende versie ook instelbaar te kunnen maken.
Verder erg fijn dat er nog ontwikkeld wordt aan de Youless én dat jullie hier actief zijn _/-\o_
Daar gaan we zeker mee door, dus suggesties blijven welkom :). De app zal in de volgende versie ook de /f data gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

YouLess schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:32:

@HiBe , @JackBol en @Bart_Denon :
Jullie vroegen hier, hier en hier of het mogelijk gemaakt kan worden om ook de spanning/belasting per fase in json uit te kunnen lezen.

In firmware versie 1.5 worden deze metingen per fase op de Home pagina getoond, en dit kan ook in json formaat uitgelezen worden. Hiervoor is er een /f pagina bijgekomen:

ver:P1 poort versie
tr:Actueel tarief (1 of 2)
i1:Stroom fase 1
i2:Stroom fase 2
i3:Stroom fase 3
v1:Spanning fase 1
v2:Spanning fase 2
v3:Spanning fase 3
l1:Vermogen fase 1
l2:Vermogen fase 2
l3:Vermogen fase 3

Nog goed om te weten: in Nederland wordt de stroom (ampere) helaas zonder decimalen op de P1 poort doorgegeven, maar in België wordt er vanaf emucs versie 1.6 wel 2 decimalen nauwkeurigheid gegeven.

De 1.5 firmware kan momenteel als publieke beta geflasht worden in de Enelogic of PVOutput variant. In de Youless app kan deze vanuit de flash tool (in het instellingen scherm) uit de beta firmware categorie gekozen worden. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat deze ook vrijgegeven wordt.

@ThinkPad : In principe hoef je dan misschien niet meer het ruwe P1 bericht zelf te parsen met /V?p=1, maar de ruwe P1 bericht trace functie is ook verbeterd in deze versie en beter geschikt gemaakt voor regelmatig uitvragen.
Geweldig! Ik ga het meteen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 23:11
@ThinkPad en @YouLess dank je voor de uitgebreide terugkoppeling!
Aangezien ik beide pv-systemen wil monitoren ga ik voor 2x een ls110 die ik mod met 2draadjes zodat ik de pulsuitgang kan gebruiken van de kWh meters. De andere ls120 gebruik ik dan wel dedicated voor alleen verbruik. Dan is het voor nu o opgelost en hoef ik niet te gaan programmeren een een pi te kopen.
Het loggen van de spanning over L1 L2 en L3 wordt steeds interessanter om het gedrag te bekijken overdag als het heel zonnig is. Indien één van de fases buitensporig hoog is waardoor het PV systeem gaat uitschakelen, kun je nog kijken of je deze beter op een andere fase kan zetten...
Mooi dat de ontwikkeling doorgaat!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
JackBol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:54:
[...]
Geweldig! Ik ga het meteen proberen!
En heb je deze beta versie al geinstalleerd?
En zoja nog problemen ondervonden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@YouLess

Bedankt voor de firmware 1.5.0 update. Zo kan ik op afstand de spanningen aflezen in huis. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:38
Firmware update 1.5.0 geeft nu het verbruik per fase. Interessant!

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Ook erg blij met de firmware update, dat het verplicht via een app moet vond ik dan weer wat jammer. Dat gezegd hebbende erg tof om te zien dat je per fase nu zaken uit kan lezen!

Overigens lijk ik af en toe wat geks te zien in het geregistreerd verbruik van mijn laadpaal vs de YouLess. Ik kom er maar niet uit wie het nu bij het rechte eind heeft. De YouLess of de laadpaal. Zie onderstaand, iemand een idee? Laadpaal zegt 99,1 kWh en de YouLess (inc huisverbruik) zegt 92,19 kWh. Wat gaat hier mis of . . .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYGgmpQA1LqMOvQLJINy_k3P6D8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBACtgliQjbGOQH63pLiF3HD.png?f=fotoalbum_large
links laadpaal administratie, rechts youless (excel!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik was over het updaten van de Youless via de app eerst ook wat skeptisch, maar het werkt eigenlijk best wel prima en snel. Is voor mij alleen even puzzelen (verbinden met ander netwerk) dat m'n telefoon de Youless kan bereiken. De Youless hangt bij mij in een apart IoT VLAN samen met andere home automation hardware namelijk.

@Perkouw Hoe meet je het verbruik van de laadpaal via de Youless? Via een losse kWh-meter? Kan natuurlijk zijn dat die niet nauwkeurig genoeg is, vergelijkbaar probleem met hier: Onjuiste registratie SDM120DB kWh-meter, wat is de oorzaak? ? Of dat je laadpaal teveel meet, dat zie je bij zonnepanelen omvormers ook wel eens als je die vergelijkt met een losse kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
@ThinkPad Sorry, dat had ik wellicht duidelijker neer moeten zetten. Ik meet het verbruik van mijn huis met de YouLess. En het verbruik v.d. laadpaal via de software v.d. laadpaal zelf.

Laadpaal zegt: 99,1
YouLess: 92,19

Mijn aanname zou zijn dat de YouLess 100+ zou rapporteren want...huisverbruik zit er ook bij. Maar hij rapporteer aanzienlijk lager. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vermoed dan toch dat je laadpaal liegt :P Zal wel 3-fase zijn dus even een losse meter ertussen pluggen is dan wat lastig.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
ThinkPad schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:41:
Vermoed dan toch dat je laadpaal liegt :P Zal wel 3-fase zijn dus even een losse meter ertussen pluggen is dan wat lastig.
Drie fasen inderdaad. Zal hem anders toch weer eens open halen en even kijken naar de kWh meter die erin verstopt zit van ABB. Eens zien wat die als totaal aangeeft en wat het dashboard aangeeft. Wellicht dat daar al een verschil zichtbaar wordt :| #gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Ik heb mijn LS120 na wat strubbelingen met mijn APP (van mijn telefoon moeten verwijderen en opnieuw geinstalleerd) kunnen upgraden.

Ik gebruik NGINX proxymanager om mijn systemen vanaf remote te kunnen benaderen en er een SSL certificaat op te zetten. Dit werkt ook voor de youless. Maar als ik met deze nieuwe versie HTTPS communicatie gebruik dan krijg ik via de youless web pagina alleen het oude overzicht dus zonder de nieuw toegevoegde extra velden. Haal ik het SSL certificaat van de youless URL af dan krijg ik wel alle nieuwe velden te zien.
En ja ik heb alle browser history en ander zaken verwijderd in de browser. een andere browser geprobeerd via de browser op mijn telefoon gebprobeerd etc. Allemaal met hetzelfde resultaat.

Dus voorlopig maar even zonder SSL certificaat de youless webpagina oproepen helaas.

Overigens wel top die extra informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@YouLess

Het lijkt er op dat met de huidige 1.5.1-EL Firmware ook de netwerkstack in z'n geheel stabiel geworden is. Met de vorige 1.4.3 versie was deze al een heel stuk verbeterd waarmee o.a. DHCP gewoon ging doen waarvoor het bedoeld is maar de AUTO MDX settings liepen daarbij nog niet helemaal 'lekker'. Dat laatste lijkt nu ook opgelost te zijn zodat de logging in m'n netwerkcontroller véél schoner blijft (y) _/-\o_

Keep Up The Good Work!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YouLess
De nieuwe firmware is inmiddels vrijgegeven. Er is nog een fix doorgevoerd en de release versie is nu 1.5.1. Zie deze post voor meer details:

https://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw150.html

@Perkouw @ThinkPad De reden dat we met de oude Windows flash tool stoppen is dat we steeds vaker last kregen van false positive meldingen van virusscanners. Via de app is voor de gemiddelde gebruiker ook laagdrempeliger, maar met een complexere netwerk setup is een losse tool inderdaad misschien weer handiger.

We gaan er naar kijken of we hier misschien voor de meer tech-savy gebruiker een alternatief kunnen bieden. Intern gebruiken we een bash script die heel solide werkt, maar die zou dan eerst wat verder opgepoetst moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Na het updaten van mijn LS120 via de app (die ik verder eigenlijk nooit gebruik), dacht ik 'laat ik mijn oude LS110 ook eens bekijken'. Maar dat lijtk niet te werken... Werkt de meest recente versie van de app wel nog met de LS110?

Het zou toch een kwestie moeten zijn van ander IP-adres en wachtwoord invullen? Als ik dat doe, ziet de app helemaal geen data meer. Ik krijg ook geen foutmelding, maar er worden ook geen grafiekjes meer vertoond.

Doe ik wellicht iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@YouLess Afgelopen weekend de 1.5 firmware geïnstalleerd. Werkt prima en leuk wat extra info erbij :)
Zag alleen dat de extra informatie niet in de /e?f=j output zit (JSON) die ik veel gebruik in m'n home automation. Zou dat misschien nog toegevoegd kunnen worden? Tarief e.d. zou wel handig zijn om ook in de JSON-output beschikbaar te hebben. Kan interessant zijn om zaken mee te schakelen (boiler op nachttarief e.d.)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb vanmorgen mijn youless geupdate naar 1.51 voor PV output. Ik heb nu alleen dat als ik naar het verbruik kijk op pvoutput hij wel het verbruik per 5 minuten laat zien, maar dat het cumulatieve verbruik sinds de update gelijk gebleven is.

In de android app van PVoutput heb ik sinds de update ook geen 5 minutenverbruik meer.

Is dat iets wat aan de firmware ligt of moet ik zelf ergens iets aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9p8amXm5Tpw5nKdmeMVVUkTtI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDj5bDkPCy2tTDkUTNnZAhXL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-06-2022 15:17 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat het komt door de update, ik zie hetzelfde namelijk én het is precies als het voltage ook erbij komt in de grafiek. De volgende dag is het weer in orde. Zal bij jou ook zo zijn vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuDZQlcMxzHp8jz8MYjeFkVvWyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gINXF0Fn03nOD0cs1oZSvP8z.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou dus beter zijn om de update om 23:55 ofzo te doen :P Wel een interessante bevinding voor @YouLess

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Goed punt, ben even teruggegaan naar 1.45, en nu pakt hij hem wel weer goed. Ga hem nu vanavond later bijwerken. Anders een te afwijkende waarde erbij voor de toekomst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouLess
ThinkPad schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:08:
@YouLess [..] Zag alleen dat de extra informatie niet in de /e?f=j output zit (JSON) die ik veel gebruik in m'n home automation. Zou dat misschien nog toegevoegd kunnen worden? Tarief e.d. zou wel handig zijn om ook in de JSON-output beschikbaar te hebben. [..]
Je kunt dit nu al opvragen in json formaat :) . De nieuwe fase informatie is alleen op een ander pad gezet, namelijk op /f. De toelichting op de nieuwe velden is hier te vinden (het tarief zit er ook bij).
ArthurMorgan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:09:
[..] Ik heb nu alleen dat als ik naar het verbruik kijk op pvoutput hij wel het verbruik per 5 minuten laat zien, maar dat het cumulatieve verbruik sinds de update gelijk gebleven is. [..]

ThinkPad schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
[..] De volgende dag is het weer in orde. [..]
PVOutput krijgt een totaal cumulatieve kWh teller van de Youless, en PVOutput gebruikt vervolgens de eerste upload van een nieuwe dag als 'reset/start' basis voor de dag-cumulatieve waarden van die nieuwe dag.

In 1.4.5 kon de teller die de Youless stuurt negatief worden wanneer een gebruiker de kWh meter later installeerde dan de zonnepanelen, en die negatieve waarde accepteert PVOutput niet. Dat kon dan wel verholpen worden door de S0 teller te corrigeren voor de 'gemiste dagen', maar in versie 1.5 hebben we het zo gedaan dat die teller niet meer negatief kan worden zodat gebruikers hier geen last meer van hoeven te hebben.

Het is dan inderdaad wel zo dat er een eenmalige overgangsdag is na de firmware update. PVOutput zag dat de nieuwe cumulatieve waarden teller niet in het rijtje van de vorige waarden thuis hoorde, en negeerde ze daarom. Met de start van de nieuwe dag wordt de eerste upload weer als nieuwe basis genomen, en vandaar dat de situatie zich automatisch herstelt de volgende dag. Dit is wel iets dat we in de release/changelog niet vermeld hadden, dus dat gaan we nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@YouLess Mooie update, die versie 1.5.1 EL. Ik moest wel vanuit de app de firmware twee keer flashen. Dit bij twee verschillende LS120.

Nog wel een verzoek. Is het mogelijk een eigen naam te geven aan een unit? Ik heb er twee en ik moet de webpagina spellen om te zien welke ik bekijk. Met een eigen naam is dat veel simpeler en sneller te zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ericplan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:50:
@YouLess Mooie update, die versie 1.5.1 EL. Ik moest wel vanuit de app de firmware twee keer flashen. Dit bij twee verschillende LS120.

Nog wel een verzoek. Is het mogelijk een eigen naam te geven aan een unit? Ik heb er twee en ik moet de webpagina spellen om te zien welke ik bekijk. Met een eigen naam is dat veel simpeler en sneller te zien.
Je kan toch het apparaat een eigen hostname geven in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 23:38
Na het posten van dit bericht viel het kwartje. Mijn werklaptop heeft strenge firewall instellingen waardoor ik soms bepaalde netwerkactiviteiten niet kan uitvoeren.

[ Voor 96% gewijzigd door RayMotix op 30-06-2022 18:04 . Reden: Niet meer relevant. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:47:
[...]
Je kan toch het apparaat een eigen hostname geven in je netwerk?
Het gaat mij erom dat je het snel ziet, niet ergens verstopt in de URL, die bijvoorbeeld op een iPad inklapt en dan onzichtbaar is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y6XP-XJFaAiVcEW-3AbIhs_z9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNuA2jbFkozVsCPHSwgNfoZS.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sinds gisteren is mijn voltage op de PVoutput pagina gehalveerd. Op de youless pagina staat het wel goed. Dus ik denk niet dat ik hier moet zijn (heb de vraag ook al uitstaan in het pvourput topic ;) ) maar voor de zekerheid, zijn er andere Youless gebruikers met PVoutput hier die even kunnen kijken wat zij voor voltage waarde op de pvoutput site hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:46:
Sinds gisteren is mijn voltage op de PVoutput pagina gehalveerd. Op de youless pagina staat het wel goed. Dus ik denk niet dat ik hier moet zijn (heb de vraag ook al uitstaan in het pvourput topic ;) ) maar voor de zekerheid, zijn er andere Youless gebruikers met PVoutput hier die even kunnen kijken wat zij voor voltage waarde op de pvoutput site hebben?
Mmm, heb eens gekeken, bij mij niet hetzelfde probleem maar toch ook niet wat je zou verwachten.
Mijn setup: 1 fase aansluiting, 2 SMA omvormers, die samen aan een SolarLog hangen. Output van de SolarLog is de S1 voor de youless die aan mijn 'slimmme' meter hangt. Youless -> PVOutput met firmware 1.5.1-PO

Op de SolarLog zie ik 235V op de éne en 175 op de andere omvormer. Dat kan best, ZO en ZW georienteerd. Totaal dus 410V.
De Youless toont me 235V op L1, de hoogste van de 2 dus. PVOutput toont me de 410V.
Maar nu is het natuurlijk NIET zo dat je spanningen gewoon mag optellen, dat werkt zo niet, wel bij stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:13

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

peterstr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:31:
Ik gebruik NGINX proxymanager om mijn systemen vanaf remote te kunnen benaderen en er een SSL certificaat op te zetten. Dit werkt ook voor de youless. Maar als ik met deze nieuwe versie HTTPS communicatie gebruik dan krijg ik via de youless web pagina alleen het oude overzicht dus zonder de nieuw toegevoegde extra velden. Haal ik het SSL certificaat van de youless URL af dan krijg ik wel alle nieuwe velden te zien.
Doe ik ook altijd bij al mijn apparaten (in dit geval wordt het dan https://youless.zutphen.nu), en ik had hetzelfde probleem (met 1.5.1-EL), toevallig merkte Andras dat vanmiddag op toen ik met hem in een meeting zat en hij ff een blik op mijn scherm wierp, en hij vertelde dat dat in één of ander java-scriptje zat, en dat de oorzaak mixed content is (https-pagina met http-resources), maar dit is gewoon opgelost in 1.5.2-EL, dus ff firmware updaten, heb ik net ook ff gedaan, blijkt idd hiermee opgelost te zijn :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
@ MartinMeijerink. Ik was vergeten te melden dat ik dat probleem ook bij Youless zelf had gemeld.
Zei hadden binnen een dag een fix voor mij klaar staan dit dus nu ook in de laatste versie is opgenomen.
Ik zal na mijn vakantie ff de upgrade uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sinds het einde van het dubbel tarief op de oude analoge elektrameter is mijn LS120 helemaal het padje kwijt althans denk ik.
De waarde van mijn metingen zijn "goed" handmatig als ik de meter uitlees, althans het lijkt zo want als ik meer verbruik dan lijk ik juist minder energie te verbruiken volgens de meter maar dat terzijde.
Sinds de afschaffing van dit dubbel tarief is de meting van de LS120 van ± 350-450 kWh per maand naar 600-800 kWh gegaan waarbij de piekmomenten per dag op ruim 20/25 kWh staat terwijl ik als ik zelf in mijn Excel sheetje kijk kom ik uit op maar 10/12 kWh. Ook de droger lijkt niet voor "extra" verbruik te zorgen want die had ik voorheen ook niet en zelfs als deze drie keer per dag aanstaat, dan is mijn meting niet veel hoger (1/2 kWh max).
Ik heb al een aanpassing gedaan in de LS120 in de drempelwaarde naar 170 en daarboven/daaronder. Maar ook dat werkt niet.

Mijn verbruik is al omlaag gegaan omdat ik twee UPS/backups eruit heb gedaan en ook één computer die bijna dag en nacht aanstond met verbruik van ruim ±100-200 Watt en dat is nu teruggebracht naar 50-125 Watt. Dat zie ik heel licht terug.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@itsalex Misschien dat je even je setup helemaal opnieuw moet doen / doorlopen volgens de handleiding gezien je zegt dat je nog met een analoge (Ferraris) meter werkt middels PULS metingen?

https://www.youless.nl/downloads.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
@Will_M De detectie is nu rond de 60% en met een zaklamp ernaast, gaat deze naar de 90-95% dus heb nu een lampje aangelaten en kom nu rond de 70-80% detectie maar zie ook weer dat die vaak wegzakt naar 38%.
Dit is dus het gevolg van het afschaffen van het dubbel tarief en zowel Youless als ik begrijp er geen moer van.
Ook is de instelling van 187.5 kWh puls correct ingesteld zoals deze staat op de meter. Ik neig toch er naar om dit misschien wel te gaan halveren of verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 19:19
Sinds kort heb ik versie 1.5.x op mijn Youless staan ik en ik moet zeggen dat ik erg blij word van de informatie die nu per fase zichtbaar is. Het heeft mij al geholpen om de omvormer op een
andere fase te zetten vanwege behoorlijke verschillen in de spanning.

Maar ik zie in het overzicht bij Enelogic wel één glitch: af en toe staat er bij de piek-teruglevering een waarde die niet kan kloppen.
Ik heb in totaal 4,5 kWp op het dak liggen (in verschillende richtingen, dus de piek in de dagcurve valt niet samen), maar toch zie ik af en toe een piek-teruglevering rond de 7 kW. De meeste dagen gaat het goed, maar gisteren was er weer zo'n uitschieter.
Ik denk dat ik nu 3 van die uitschieters heb gezien sinds de update naar 1.5.x. Daarvan waren er 2 toen ik nog op 1.5.1 zat en 1 met versie 1.5.2. In de jaren daarvoor (op 1.4.x) kan ik me niet herinneren dat ik ooit zo'n vreemde waarde heb gezien, dus het lijkt iets dat met versie 1.5 is geïntroduceerd.

Zijn er meer mensen die zoiets ook zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Firmware weer teruggezet naar 1.4.5 omdat de waarden die weergegeven worden uit de P1 poort totaal niet meer kloppen. Allemaal extreme spikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MichielFRL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:53:
Firmware weer teruggezet naar 1.4.5 omdat de waarden die weergegeven worden uit de P1 poort totaal niet meer kloppen. Allemaal extreme spikes.
Ben wel benieuwd waar je dit dan ziet? De Youless zou CRC van de telegrammen moeten checken, zodat verkeerde waardes genegeerd worden. Zit het niet in je eigen code/visualisering?

Of heb je nog een oude DSMR2 slimme meter? Die had nog geen CRC erin zitten meen ik.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@YouLess Is het mogelijk de max-waarde van het vermogen van L1, L2 en L3 te loggen op de Youless? Achtergrond van de vraag is of ik het verbruik in mijn all-electric-huis slim over de fases heb verdeeld en ik niet tegen de grenzen van 25A zit.

Het alternatief is om zelf een database in te richten, maar daar zit best een uitdaging (Met welke frequentie loggen? Hoe zorg je voor een beperkte database?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat zelf loggen verstandiger is, dan kun je het over langere tijd loggen. De Youless heeft daar waarschijnlijk niet de geheugencapaciteit voor. En als hij laat zien: L1 26A, dan kan dat net zo goed een piekje van één seconde zijn geweest. Je automaat klapt er niet bij exact 26,00A uit, die kan best wat overbelasting hebben voor enkele seconden/minuten/uren, ligt eraan hoeveel de overbelasting is. Er zwerft wel ergens een afbeelding rond met de curves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Ben wel benieuwd waar je dit dan ziet? De Youless zou CRC van de telegrammen moeten checken, zodat verkeerde waardes genegeerd worden. Zit het niet in je eigen code/visualisering?

Of heb je nog een oude DSMR2 slimme meter? Die had nog geen CRC erin zitten meen ik.
In de YouLess app en als ik hem via zijn IP adres benader.
De slimme meter is van 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79YIgGJZmTiXagiazDYk55rN9CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxoBkJkt9M4keT9Dx5LJvula.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ga ik terug naar de oude firmware zonder fase splitsing dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:32
MichielFRL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:27:
[Afbeelding]

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ga ik terug naar de oude firmware zonder fase splitsing dan is het goed.
Ik krijg ook de meest rare waardes door bij FW 1.5.2 met mijn E360, ik ben snel terug gegaan naar FW 1.4.5. en de Actueel vermogen weergave is weer juist.

Fasespanning leek wel aardig te kloppen in vergelijk de fasemetingen van mijn PV omvormer, maar de P en I waardes per fase sloegen nergens op.

( ik lees de webpagina uit met mijn Loxone )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R9CP5EkXm5mOEWIKXxvuICawTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2q9eHlWGW0aA9ToEJd67ANB.jpg?f=fotoalbum_large

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik zie inderdaad ook waardes van ruim -5.2 kWh of meer terug in mijn logging, wat vrij onmogelijk is met een 4.2 kWh omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 19-07-2022 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouLess
@MichielFRL Onze excuses dat er spikes optreden in jouw situatie, dat is niet de bedoeling. Inmiddels hebben we contact via de support en gaan we dit natuurlijk onderzoeken. Vanwege de vakantieperiode draaien we momenteel alleen niet op volle kracht waardoor we dit nu niet meteen volledig kunnen aanpakken, maar wel alvast een begin kunnen maken.

@ericplan Ik heb eigenlijk verder niets toe te voegen aan wat @ThinkPad schreef; dat dekt de lading goed.

@itsalex De draaischijf puls detectie zou in principe hetzelfde moeten werken los van het tarief. Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met onze support, dan kijken we hier verder naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
@YouLess Ik had al contact met de support maar die kwamen er ook niet uit. Er is niets veranderd aan de meter, ik heb nu wel de detectie (door een nachtlampje) hoger gekregen maar dat heeft niets geholpen. De waardes blijven onverminderd op deze "vreemde" verbruik.
Kan het zijn dat door het wegvallen van het tweede tarief dit ergens toch invloed heeft op de puls?/draaimomentum?, niet dat ik mij dat ook kan voorstellen want die draaischijf is wel hetgeen die het verbruik registreert en dan zou mijn verbruik ook omhoog zijn gegaan in de werkelijk naast de YouLess of de YouLess is wel correct en de draaischijf wordt niet meer (goed) geregistreerd, misschien dat iemand daar verstand van heeft, want dan zou ik een "kWh tussenmeter" moeten gaan plaatsen.
Dat laatste zou namelijk wel mogelijk zijn aangezien bij gebruik van meer apparaten, niet mijn verbruik ook echt daadwerkelijk omhoog gaat (heb een keer drie keer de droger/grill/oven/koffie(Solis) en waterkoker gebruikt en mijn verbruik was als normaal (iets hoger maar niet significant)). Soms gaat zelfs mijn verbruik naar beneden met hoe meer apparaten ik gebruik maar ook dat weet ik niet door die meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@YouLess

Ik heb al jaren een YouLess LS120 plus 2x LS110. Afgelopen dagen deed een LS110 vervelend, was niet meer te bereiken. Na een reboot met de stekker eruit doet ie het weer voor een dag. Sinds vandaag doet ie het helaas niet meer. Bij het netwerkpoort branden/knipperen nu ook helemaal geen lampjes meer. Ik neem aan dat dit het einde is?

Dan koppel ik hem op de S0 van de LS120. Heeft iemand enig idee hoe ik hem ook weer snel aan PVOutput kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:27:
@YouLess

Ik heb al jaren een YouLess LS120 plus 2x LS110. Afgelopen dagen deed een LS110 vervelend, was niet meer te bereiken. Na een reboot met de stekker eruit doet ie het weer voor een dag. Sinds vandaag doet ie het helaas niet meer. Bij het netwerkpoort branden/knipperen nu ook helemaal geen lampjes meer. Ik neem aan dat dit het einde is?

Dan koppel ik hem op de S0 van de LS120. Heeft iemand enig idee hoe ik hem ook weer snel aan PVOutput kan koppelen?
Andere voeding proberen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@ericplan

Yes, uiteraard al geprobeerd, maar mocht niet baten.
Pagina: 1 ... 58 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.