Tijdje een HomeWizard gebruikt ook wel leuk speelgoed. Vooral de lage aanschafprijs voor veel mensen interessant denk ik. Krijg er zelf alleen zo'n vendor lock-in gevoel bij. Al helemaal door het eigenlijk moeten afnemen van een abonnement wil je er wat mee kunnen. Een schermpje waar je ook weer abonnement voor moet hebben om bepaalde data te kunnen tonen. En daarnaast houd ik niet zo van data in de cloud proppen naar een commercieel bedrijf. Ach en anders vind ik betalen als Nederlander natuurlijk gewoon helemaal 'iel!' voor zoiets.
Uiteindelijk de YouLess echt al jaren in gebruik, dus daar blijf ik ook maar bij. Long story short.
Ben zelf daarom al een tijdje bezig om iets te maken en dit lokaal te hosten in Docker. Wat ik nu heb is een portaal welke met een interval van 15 seconden update en diverse zaken bijwerkt. Wat ik daarnaast doe is op reguliere intervallen een catch-up om te zorgen dat ik écht álle data van de YouLess pluk. Ook handig als ik weer wat verkloot en de container een tijdje later pas weer opstart.
Verder;
- Automatische fase detectie (3 of 1 )
- Fase guard rail in te stellen per fase, melding wanneer je boven de de ingestelde amperage uitkomt waarna je melding op het dashboard krijgt en kan doorklikken naar wanneer dit was.
- Historie hier kan ik naar hartenlust door de data wroeten maar dus ook overzichten maken voor bijv een enkele fase of meerdere over een 'x' periode.
- Kosten, toont m'n huidige energieleverancier (met logo uiteraard

), kosten van vandaag, kostenhistorie etc. Toon daarbij ook de opbouw van kosten, netbeheer kosten, energieleverancier zodat je de uitsplitsing in één oog opslag ziet. Want geen verbruik heb je alsnog altijd die kosten.
- Energieleverancier, hier onderhoud ik het energie contract die ik eerst upload (encrypt ik in DB), OCR eroverheen a.d.h.v. contract bepaal ik tarieven en prijzen en kijk ik naar kosten van energieleverancier en netbeheer. Na uploaden werk ik achteraf de prijzen bij om een netto resultaat te kunnen tonen. Voor een lopend contract probeer ik een voorspelling te doen a.d.h.v. huidige data binnen huidig contract en eventueel oud contract (lees jaarrekening)
- Export, doe ik eigenlijk niets mee maar wilde mogelijkheid hebben data makkelijk te kunnen exporteren
- Automatische back-up (1x per dag, 1x per week, 1x per maand (7-4-12) naar apart storage pad buiten de container
- Log, houd ik o.a. bij of zaken goed zijn en of ik data mis en zo ja of ik deze heb kunnen herstellen (catch up bijv.) etc. Ruim ik ook op, exacte intervallen moet ik even nakijken.
- Instellingen, hier link ik de YouLess, stel ik de fasebewaking in, technisch overzicht (DB grootte, firmware YouLess etc.), en kan ik energie leveranciers syncen. Ik check Gaslicht.com voor welke energieleveranciers er actief zijn en hanteer dat als zijnde 'de bestaande energieleveranciers'
- Over, wat toelichting op hoe dingen werken vrij beperkt en waar dit op draait/is gemaakt.
Waarom deze post; Dacht leuk om te delen en was benieuwd of er meer mensen zoiets hebben of aan het maken/doen zijn. We blijven immers een Tweaker!
Verder nog druk aan het stoeien en klootviolen met teruglevering van energie het net op. En dan ook in relatie met de terugleverboete(s) die gehanteerd worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
Perkouw op 27-02-2026 20:43
]