Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:02

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik heb een vraag over de enerlogic pagina.

Op het tabblad "verbruik" krijg ik in de grafiek wel de Youless slimme meter lijn op weergave per minuut, maar de weergave lijn van de S0 poort blijft op 5 minuten blokken.

Is dit ook op 1 minuut te krijgen? De lijn van de S0 (losse KWh meter voor de warmtepomp meting) is nu nog wel eens een zaagtand ipv een mooie rechte lijn. Met weergave per 5 minuten is dan niet te zien wat de warmtepomp precies doet. Ik heb de pulsen van de meter al verhoogd maar dit maakt geen verschil.

• twanmerks
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 06-04 07:19
Hoi

Weet iemand hoe je met het http: een wachtwoord meestuurt bij een verzoek?
Kan dat?

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:14

Nakebod

Nope.

Theoretisch: http://user:pass@ip
Geen idee of de YouLess dat ook snapt tho :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• twanmerks
de youless heeft geen user, alleen een pass toch?
Kan ik dan "user:" weglaten?

• Skating_vince
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Dit script (volgens deze handleiding --> SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter") heb ik inmiddels al een tijdje draaien. Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik onderstaande melding als ik het script (wat normaal via de taakplanner gaat) met de hand probeer te draaien. Ik zie van de afgelopen anderhalve week ook geen data.... Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<br>LiveData: 5.0046 sec<br><br>11PHP Warning:  array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113

Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113
PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115
PHP Warning:  implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124
|| ==> <br>60min: 5.0147 sec<br><br><br>10hour: 0 sec<br><br><br>1day: 0 sec<br><br><br>1week: 0 sec<br><br><br>1month: 0 sec<br><br><br>1dayGas: 0 sec<br><br><br>1weekGas: 0 sec<br><br>admin@NASNAME:~$

Skating_vince wijzigde deze reactie 02-03-2019 11:48 (4%)

Freelance Microsoft Azure & BizTalk Consultancy: http://www.it-grator.nl.

@YouLess Sinds vandaag de nieuwe ls120 in huis. Hij hangt al aan m’n elektriciteitsmeter via de P1. Tussen m’n zonnepanelen zit wel een kWh-meter, maar die S0-uitgang is al gekoppeld aan een ander meetdevice en die meting wil ik niet compromitteren. Ik zou Youless liefst optisch willen koppelen, maar het lijkt dat het optische kanaal en P1 gekoppeld zijn en S0 als tweede kanaal niet. Ik heb het precies andersom nodig. In theorie zou ik nog een tweede kWh-meter kunnen plaatsen en die koppelen aan de Youless, maar dat heeft beslist niet mijn voorkeur.

ZonPHP PVOutput

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:21
twanmerks schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:16:
de youless heeft geen user, alleen een pass toch?
Kan ik dan "user:" weglaten?
De auth verloopt niet via http auth. Er wordt eerst een login url aangeroepen, die zet een cookie en met die cookie log je in. Heb er ff op zitten puzzelen omdat ik van de week een youless node voor node red heb gemaakt. Nogal omslachtig if you ask me, zeker als je de api programmatisch wil aanspreken.

CopyCatz wijzigde deze reactie 05-03-2019 22:09 (9%)

• twanmerks
Elektra met zonnepaneelmeting, Gas en Water met 2xYouless LS120 met firmware 1.4.1-EL in de HC2 :)

twanmerks wijzigde deze reactie 13-03-2019 08:07 (11%)

• twanmerks
CopyCatz schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:08:
[...]

De auth verloopt niet via http auth. Er wordt eerst een login url aangeroepen, die zet een cookie en met die cookie log je in. Heb er ff op zitten puzzelen omdat ik van de week een youless node voor node red heb gemaakt. Nogal omslachtig if you ask me, zeker als je de api programmatisch wil aanspreken.
Is het gelukt data op te halen van een Youless met wachtwoord via http?

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:21
twanmerks schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:08:
[...]

Is het gelukt data op te halen van een Youless met wachtwoord via http?
Uiteraard, als je de login url hebt aangeroepen krijg je een cookie die je mee moet nemen in de vervolgsessies.

• twanmerks
kun je een voorbeeld van een scrip sturen hoe je dat doet?... (bij voorkeur lua, ik ben geen programmeer-wonder)
twanmerks schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:47:
kun je een voorbeeld van een scrip sturen hoe je dat doet?... (bij voorkeur lua, ik ben geen programmeer-wonder)
Hier een voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39657501

ZonPHP PVOutput

• twanmerks
oke bedankt!... ik zal hier eens een keer mee gaan spelen als ik er genoeg van begrijp ;)

Fijne dag!

• Elimination
  • Laatst online: 16-07 22:54
Op de een of andere manier is de youless een aantal dagen geleden gestopt met uploaden van data naar PVoutput. Na het herstarten van het apparaatje werkt het weer prima. Is het mogelijk om het gat in de historie alsnog te uploaden naar PVoutput?

Edit: Never mind, is me al gelukt met de optie "live loader" op de PVoutput site

Elimination wijzigde deze reactie 16-03-2019 18:16 (16%)

• reablom
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 27-08 21:14
Kan de youless ook gebruikt worden zonder deze toegang tot internet te geven? Ik ben er geen fan van om dit soort appartuur internettoegang te geven.

Ik wil hem natuurlijk wel koppelen aan mijn thuisnetwerk en live data naar bijv openhab sturen.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:58
Zover ik weet heeft de Youless zelf geen internettoegang nodig.

Services als Enelogic en PVoutput zullen niet werken, maar als jij dat anders oplost werkt de Youless gewoon.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Grolsch schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:59:
Zover ik weet heeft de Youless zelf geen internettoegang nodig.

Services als Enelogic en PVoutput zullen niet werken, maar als jij dat anders oplost werkt de Youless gewoon.
Alleen de tijd kan gaan uitlopen. Volgens mij heeft de Youless geen mogelijkheid om een andere NTP-server te gebruiken.

ZonPHP PVOutput

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:45
Sinds afgelopen heb ik de LS120 in gebruik in combinatie met Enelogic. Dit werkt mooi.
Ik heb ook de laatste versie van de Youless app geinstalleerd, die werkt ook prima. Maar wat ik niet inzichtelijk krijg is mijn teruglevering.

Op dit moment zegt de Youless app dat ik 450W 'verbruik' maar in werkelijkheid lever ik dat terug. Dat zie je niet in de grafiek. Klik ik in de app op de button met de i dan staat er wel: Power: - 450 Watt.
In de configuratie heb ik solarmode aan staan en het aantal wattpiek van mijn zonnepanelen ingevuld.

Weet iemand hoe dit kan?

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
Gebruik je een iPhone? Volgens de site van Youless:
De iOS app is momenteel nog niet uitgerust op het tonen van teruglevering van stroom zoals door de LS120 gemeten kan worden.
Volgens mij is die app ook een beetje een ondergeschoven kindje en zit daar niet heel veel ontwikkeling in. Ik heb op mijn LS120 zowel de S0 van een kWh-meter als de P1 van mijn slimme meter aangesloten. Maar die kun je (last time I checked) ook niet beide uitlezen met de app.

Punctuality is the politeness of kings

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:45
Nee ik heb een Android telefoon. Heb wel ergens in februari een nieuwe app moeten downloaden toen ik overging naar Android 9. Na lang prutsen kwam ik er achter dat er wat was aangepast binnen Android 9 waarvoor ze een nieuwe app hebben gemaakt.

• Ultimato.nl
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-07 21:25
Hoi!

Ik heb vorige week een youless 120 aangeschaft om meer inzicht te krijgen in mijn energieverbruik in combinatie met de te plaatsen zonnepanelen.
Nu werkt de app alleen binnen het wifinetwerk, is er een mogelijkheid dit middels port forwarding op te lossen?
het *IP*:poortnummer principe geeft geen resultaten weer helaas.

Ik download de verbruiksstanden ook in de excel file maar de app volledig werkend hebben zou fijn zijn.

Ultimato.nl wijzigde deze reactie 21-04-2019 13:56 (6%)

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:28
Ultimato.nl schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Hoi!

Ik heb vorige week een youless 120 aangeschaft om meer inzicht te krijgen in mijn energieverbruik in combinatie met de te plaatsen zonnepanelen.
Nu werkt de app alleen binnen het wifinetwerk, is er een mogelijkheid dit middels port forwarding op te lossen?

Ik download de verbruiksstanden ook in de excel file maar de app volledig werkend hebben zou fijn zijn.
Ik heb via homey de gegevens altijd ter beschikking. Hoe je het rechtstreeks doet zou ik niet weten maar ik acht het wel mogelijk

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:35

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ultimato.nl schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Hoi!

Of je stuurt het naar een site als enelogic of pvoutput, bij de laatste kan je dan weer de app gebruiken en de website zodat je mooi overzicht krijgt.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
Het inloggen op de Youless gaat (in ieder geval in de browser) niet via https, dus onversleuteld. Ik zou voor een dermate slecht beveiligd apparaat geen port forwarding gaan instellen.

Laat je Youless de data doorsturen naar Enelogic of PVoutput, zoals hierboven ook gesuggereerd wordt. Dan heb je een mooi overzicht van je gegevens.

Punctuality is the politeness of kings

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22-10 22:01
Vraag: de handleiding van de LS120 geeft aan dat de LS120 gelijktijdig de P1 poort en de puls LED van de meter kan uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden.

Heeft iemand daar ervaring mee en wat is het verschil in frequentie aflezen met alleende P1 poort en P1 poort en puls LED gecombineerd?

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:02

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

bvuaemal schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:
Vraag: de handleiding van de LS120 geeft aan dat de LS120 gelijktijdig de P1 poort en de puls LED van de meter kan uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden.

Heeft iemand daar ervaring mee en wat is het verschil in frequentie aflezen met alleende P1 poort en P1 poort en puls LED gecombineerd?
Is dat niet meer om 2 meters uit te lezen? Ik gebruik de P1 voor de slimme meter en de S0 voor een losse kWh meter van de warmtepomp.

• bvuaemal
Volgens mij niet , dit is wat de handleiding zegt:

De Youless kan met de bevestigingsplakstrip op de meter worden vastgezet. Voor uitlezing
van enkel de P1 poort maakt de positie niet uit, maar de Youless kan desgewenst ook
gelijktijdig de puls LED van de meter uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel
verbruik berekend kunnen worden.
Erwin_83 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:46:
[...]

Is dat niet meer om 2 meters uit te lezen? Ik gebruik de P1 voor de slimme meter en de S0 voor een losse kWh meter van de warmtepomp.

• bvuaemal
Bijgaand antwoord op mijn vraag afkomstig van youless

Dit zal van diverse factoren afhangen. Slimme meters van generatie DSMR2 t/m DSMR4 geven elke 10 seconden een nieuw meetbericht, en generatie
SMR5 geeft elke seconde een nieuw meetbericht. In het geval van SMR5 geeft de puls LED combinatie met P1 geen extra voordeel, want 1x per seconde is al heel frequent.

Voor de oudere slimme meters zal het weer van het stroomverbruik (en dus meestal van het moment van de dag) afhangen of de puls LED daadwerkelijk vaker of niet een update geeft. De meeste puls LEDs hebben een meterconstante van 1000 imp/kWh. In de praktijk beteken dat dat bij een verbruik (of opwekking) van 360 watt er precies elke 10 seconde een LED puls afgegeven wordt. Dat is dus het 'break-even' punt. Bij meer verbruik/opwekking dan 360 watt zal de gecombineerde LED/P1 uitlezing voordeel geven wat update frequentie betreft, maar daaronder weer niet.
Het is dan dus eigenlijk aan de gebruiker om te beoordelen of het nuttig is of niet om dit te doe
n.
bvuaemal schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Binnenkort krijg ik een 2700pw zonnepanelen installatie met een goodwe gw 2500-ns omvormer. Ik gebruik de youless monitor in samenwerking met enelogic nu al een poosje in volle tevredenheid. (ik heb een
ISKRA AM550 meter aangesloten op p1)

Ik zit nu te kijken hoe ik dat straks goed samen moet voegen om mijn zonnepanelen gelijk op enelogic te kunnen volgen. Heb ik dan 1 van die DIN rail meters nodig? Of werkt het gewoon goed omdat ik een slimme meter heb, of kan ik de info straks via goodwe-solar importeren?

/edit: ondertussen zoek ik lekker verder. Maar nu vraag ik mij af, heb ik dan ook een tweede youless nodig?

ik zie echt door de bomen het bos niet.

ArthurMorgan wijzigde deze reactie 02-05-2019 08:11 (14%)

I got a bad feeling about this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:37
De LS120 youless (met P1 poort zoals jij die hebt) kan zowel een DIN rail meter via S0 als de P1 poort uitlezen. Als het goed is kun je dus door middel van het toevoegen van een P1 meter ook je bruto productie meten met de youless LS120.

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
ArthurMorgan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:33:
Binnenkort krijg ik een 2700pw zonnepanelen installatie met een goodwe gw 2500-ns omvormer. Ik gebruik de youless monitor in samenwerking met enelogic nu al een poosje in volle tevredenheid. (ik heb een
ISKRA AM550 meter aangesloten op p1)

Ik zit nu te kijken hoe ik dat straks goed samen moet voegen om mijn zonnepanelen gelijk op enelogic te kunnen volgen. Heb ik dan 1 van die DIN rail meters nodig? Of werkt het gewoon goed omdat ik een slimme meter heb, of kan ik de info straks via goodwe-solar importeren?

/edit: ondertussen zoek ik lekker verder. Maar nu vraag ik mij af, heb ik dan ook een tweede youless nodig?

ik zie echt door de bomen het bos niet.
Het ligt eraan wat je precies wil, ik neem aan dat je ISKRA AM550 je slimme meter is, die heb je aangesloten op P1.

De slimme meter ziet alleen wat je van het net afhaalt, en wat je terug levert, dus niet "PV Only" omdat je slimme meter het eigen verbruik niet ziet.

Klein voorbeeldje, panelen wekken 2500Watt op, je verbruikt 1000Watt, dus slimme meter ziet een teruglevering van 1500Watt.

Op de Youless LS120 kun je ook nog "iets" aansluiten op de S0 poort.
Ik neem aan dat jouw omvormer een 1-fase-omvormer is, dus je kunt onderstaande kWh meter aansluiten op de S0 aansluiting van je Youless, in Enelogic krijg je dan 2 meters te zien:

http://youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html

Zelf heb ik ook een Youless LS120, via P1 aangesloten op slimme meter, via S0 aangesloten op een losse kWh meter van mijn WP.

Ik heb een Fronius omvormer en deze logt zelf, deze gegevens kan ik bekijken via SolarWeb, en de Fronius omvormer heeft een push service naar PVoutput. Hier kan ik precies bekijken / berekenen wat ik wil.

Of jouw Goodwe omvormer dit ook kan, weet ik helaas niet.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank jullie beiden.

Ik had inderdaad ook net eindelijk een pagina gevonden van enelogic waar wat duidelijker info staat:

https://enelogic.uservoic...s-de-youless-energiemeter

Ik zal contact opnemen met de installateur dus of ik die tussenmeter van youless zelf ook nog nodig heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:31
Ik zou op de groep van de zonnepanelen (ik neem aan dat je er een aparte groep voor laat aanleggen) een DIN-rail kWh-meter laten plaatsen. Op die manier kun je de bruto productie bijhouden. De Goodwe portal schijnt er nog wel eens uit te liggen, dus via Enelogic regelen is een prima idee, je bent dan niet afhankelijk van de fratsen van Goodwe.

De LS120 sluit je dan aan op de S0-aansluiting van de kWh-meter van de zonnepanelen groep zodat hij niet alleen de P1 meet, maar ook de zonnepanelen.

Ik heb precies hetzelfde (LS120 leest P1-poort slimme meter uit en via S0-aansluiting de zonnepanelen kWh-meter), maar dan naar PVOutput i.p.v. Enelogic.

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-05-2019 08:49 (13%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank je, zal hem dan alvast bestellen en de installateur lief aankijken :)

• ThinkPad
Wel even opletten hoe de kWh-meter gemonteerd wordt, bij mij moesten de draden 'andersom' (ingaand/uitgaand) omdat de omvormer immers een opwekker is en geen afnemer. Je hebt ook kWh-meters die beide kanten op kunnen meten, maar ik verwacht bij deze dat hij wel richtingsgevoelig is.

Maar na installatie zien jullie dat gauw genoeg. Als de omvormer wordt ingeschakeld (en het zonnig is natuurlijk) dan zou de LED op de kWh-meter moeten gaan knipperen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-05-2019 08:52 (8%)

• ArthurMorgan
  • Niet online
kWh meter is binnen, vraag zodra de zonnepanelen komen om die te laten installeren. Maar met de handleiding erbij ook geen probleem om het zelf te doen zag ik.

Heb nog 1 aanvullend vraagje. In de kWh meter kan gewoon een kabeltje dat gestript is, maar voor de youless heb ik een klemmetje nodig. En ik kan niet uitvinden wat voor klemmetje dat precies is en waar ik die kan kopen. (in de doos van de youless zie ik hem in elk geval niet (meer) zitten

die links onderaan zal dat zijn.

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-10 20:21
ThinkPad schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:47:
Ik zou op de groep van de zonnepanelen (ik neem aan dat je er een aparte groep voor laat aanleggen) een DIN-rail kWh-meter laten plaatsen.
Ik denk ook al een tijd over de kWh meter, kwam erachter dat ik toch ook een aparte (dubbele) groep heb in de meterkast voor de zonnepanelen. Op zolder zit ook een kleine 'wasmachine verdeler' omdat er geen nieuwe kabel naar beneden kon.

Hoe werkt dat dan (dacht hij hardop): zonder wasmachine / droger meet ik dan beneden gewoon de productie. Maar als die dingen draaien meet ik netto of 's avonds zelfs negatief?

Edit: volgens de handleiding wel: de meter saldeert onafhankelijk van de energierichting. Dan heeft het dus weinig zin want dan tel ik het verbruik van de was-droogcombinatie mee, ongeacht het tijdstip.
Dan maar hopen dat SE naar PVOutput blijft werken de komende jaren.

Wiley99 wijzigde deze reactie 09-05-2019 19:19 (15%)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• ThinkPad
Ik heb ook een mini-verdeler op zolder. Daar heb ik ook de kWh-meter van de zonnepanelen in zitten :) Werkt prima, meet alleen de opwek van de panelen en niet de wasmachine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiley99
ThinkPad schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:43:
Ik heb ook een mini-verdeler op zolder. Daar heb ik ook de kWh-meter van de zonnepanelen in zitten :) Werkt prima, meet alleen de opwek van de panelen en niet de wasmachine.
Duidelijk, maar dan moet ik dus een extra Youless aanschaffen om die S0 te meten? Heb jij ook 2 Youless hangen (P1 in de meterkast, eentje aan S0 van zolder)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
Op de LS120 kun je zowel P1 (Slimme meter) als S0 (kWh meter PV) aansluiten.
Beide systemen worden dan separaat gemeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiley99
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:09:
Op de LS120 kun je zowel P1 (Slimme meter) als S0 (kWh meter PV) aansluiten.
Beide systemen worden dan separaat gemeten.
Klopt, maar die van mij hangt dus beneden in de meterkast bij de P1 en we kwamen uit bij de zolder voor de S0 op de kWh meter voor de zonnepanelen. Nog los van of dat datatechnisch kan, als ik geen stroomkabel kan trekken is een datakabel ook moeilijk. Of mis ik je punt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
Wiley99 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Klopt, maar die van mij hangt dus beneden in de meterkast bij de P1 en we kwamen uit bij de zolder voor de S0 op de kWh meter voor de zonnepanelen. Nog los van of dat datatechnisch kan, als ik geen stroomkabel kan trekken is een datakabel ook moeilijk. Of mis ik je punt?
Daar had ik even overheen gelezen, ja, dan zul je een extra Youless moeten kopen met de wifi module als je geen netwerkkabel boven hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het P1-signaal via een stuk netwerkkabel naar zolder getransporteerd, daar heb ik een YouLess LS120 hangen.

4 van de aders van de netwerkkabel laat ik het netwerkverkeer van de YouLess overheen lopen. De rest kon ik gebruiken voor P1-signaal :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
Dat lost bij hem nog niets op als hij geen mogelijkheid heeft om een kabel te trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiley99
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:33:
Dat lost bij hem nog niets op als hij geen mogelijkheid heeft om een kabel te trekken.
Die hang ik dan wel aan de wifi repeater waar ook de SE al aan hangt :) Nja, in elk geval mogelijk, maar het kost wat extra (stoeien met aders in een cat5 kabel is net wat teveel electrotechniek voor mij ;) )

Dank voor het meedenken / delen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een PyPortal een een YouLess LS120, dus ik zag mogelijkheden:

Niet heel nuttig, wel grappig om eens te doen.

• Odinos
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-10 17:24
Skating_vince schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:48:
Dit script (volgens deze handleiding --> SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter") heb ik inmiddels al een tijdje draaien. Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik onderstaande melding als ik het script (wat normaal via de taakplanner gaat) met de hand probeer te draaien. Ik zie van de afgelopen anderhalve week ook geen data.... Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<br>LiveData: 5.0046 sec<br><br>11PHP Warning:  array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113

Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113
PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115
PHP Warning:  implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124
|| ==> <br>60min: 5.0147 sec<br><br><br>10hour: 0 sec<br><br><br>1day: 0 sec<br><br><br>1week: 0 sec<br><br><br>1month: 0 sec<br><br><br>1dayGas: 0 sec<br><br><br>1weekGas: 0 sec<br><br>admin@NASNAME:~$

Ik heb een vergelijkbaar probleem, veel errors in mijn server log, maar het werkt nog wel. Ik denk dat het te maken heeft dat dit script gemaakt is voor php5.2 en ik zit ondertussen op 7.2 (jij ook waarschijnlijk?).

• Skating_vince
  • Niet online
Odinos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:44:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar probleem, veel errors in mijn server log, maar het werkt nog wel. Ik denk dat het te maken heeft dat dit script gemaakt is voor php5.2 en ik zit ondertussen op 7.2 (jij ook waarschijnlijk?).
Bij mij lag het uiteindelijk ergens anders aan. Ik had een vpn verbinding vanaf de NAS opgezet en de NAS kon daardoor de youless in het interne netwerk niet meer bereiken...

Freelance Microsoft Azure & BizTalk Consultancy: http://www.it-grator.nl.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-10 13:40

ThaHandy

Discovery Channel

@YouLess
Is het ook mogelijk om per 10sec of 30sec het verbruik op te slaan te meten? Dit ten kosten van maand/jaar verbruik (534 records) van de 738 totaal voor elektrisch en/of ten kosten van Gas als je dit niet gebruikt. (678 records).

ThaHandy wijzigde deze reactie 24-05-2019 20:10 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
Nieuwe firmware voor de LS120, v1.4.2: http://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw-142.html

Denk alleen dat ik @YouLess nog een keer lief moet aankijken, ze hebben voor mij de firmware '1.4.1-POp1' gemaakt. Met die firmware upload ik naar PVOutput en kan ik ook nog zelf de meterstanden eruit blijven trekken via http://x.x.x.x/e?f=j. Met de normale PVOutput firmware kan dat niet. Ik gebruik dat om in Node-RED mijzelf maandelijks de meterstanden te mailen (ik houd het ook handmatig bij op Energiemanager Online).

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-05-2019 08:35 (75%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-10 15:45
@ThinkPad ik heb net een Youless besteld voor mijn nieuwe slimme meter (voorheen gebruikt de Qbox met het tooltje van Qurrent, maar daar zijn ze mee gestopt). Jouw bericht lezend: is het dan mogelijk om met de huidige firmware van de Youless zowel te uploaden naar bijv. Enelogic als de gegevens voor eigen gebruik uit te lezen, of heb je daar een custom firmware voor nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
@mdbraber Heb geen ervaring met de Enelogic firmware. Probeer het en laat het ons weten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wiley99
mdbraber schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:30:
@ThinkPad ik heb net een Youless besteld voor mijn nieuwe slimme meter (voorheen gebruikt de Qbox met het tooltje van Qurrent, maar daar zijn ze mee gestopt). Jouw bericht lezend: is het dan mogelijk om met de huidige firmware van de Youless zowel te uploaden naar bijv. Enelogic als de gegevens voor eigen gebruik uit te lezen, of heb je daar een custom firmware voor nodig?
Misschien begrijp ik je verkeerd (gezien de reactie van @ThinkPad), maar ja: je kan de gegevens gewoon uitlezen. Ik weet dat Domoticz het doet (en ik het daarmee weer doorstuur naar PVOutput). Ik heb de uploadoptie wel uitstaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het uitlezen geblokkeerd wordt als je dat aanzet.
Toen ik de PVO firmware nog gebruikte inclusief uploaden, kon Domoticz het ook.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vraagje: weet iemand of je (via DSMR5.0) ook het voltage kunt uitlezen via Youless? Ik kan het niet vinden, dus ik vrees dat het antwoord 'nee' is. Het protocol ondersteunt het echter wel. :)

Update: inmiddels contact gehad met Youless, en het antwoord is inderdaad 'nee'.

Krisp wijzigde deze reactie 07-06-2019 13:43 (18%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Meet een youless via de p1 aansluiting op een slimme meter nog correct als er zonnepanelen terug leveren ?

Ik denk dat ik ook moet kijken naar de instelling voor uploaden, standaard v1, maar kon wel eens v3 moeten zijn voor pvoutput.
http://www.youless.nl/dow...-ls110-quickguide-pvo.pdf

jacovn wijzigde deze reactie 10-06-2019 07:55 (52%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Er wordt dan alleen import en export gemeten. De opwek die direct zelf gebruikt wordt zie je dan niet terug. Met een tussenmeter http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html kun je wel de opwek een verbruik volledig krijgen.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Lijkt opgelost te zijn.
Met de nieuwste firmware kun je V4 power used sturen.

Dat werkt in mijn combinatie goed. Dus opgenomen energy uit net wordt gelogged met youless.
Opgewekte energy wordt via de solar edge api opgevraagd.

• ArthurMorgan
  • Niet online
is er een mogelijkheid om de upload op tijd te laten doen? De 300 secondenfunctie is bij mij fractioneel korter dan 300 seconden. daardoor is de upload (die ik handmatig net na de 5 minuten had gekregen met stroom eraf, erin en tijd synchroniseren) nu weer een aantal seconden voor die 5 minuten, en morgen waarschijnlijk weer halverwege of zo.

Ik werk met PVoutput en zou dat graag iets strakker op steeds netjes op de waarden daar hebben. zeker met het vergelijken met een referentiehuis op een paar honderd meter zou dat een beter beeld geven. Maar volgens mij kan dat niet he?

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:43

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik gebruikte mijn youless om mijn PV opwekking te meten via de SO. Nu meet ik de opwekking ook al via mijn enphase envoy en ik krijg ook data van import en export binnen via mijn Easton. de youless is min of meer overbodig voor dat doel. Ik wil hem nu gaan gebruiken om mijn water te meten. We stevenen af op een watertekort in de nabije toekomst in zuid holland en ik wil mijn verbruik terugdringen. en meten is weten. ik heb iedereen al de opdracht gegeven korter te douchen.

Ik heb de nieuwe firmware geflashed waarbij de SO en analoge data worden gemeten. Dan zou ik analoog het water kunnen meten en via de so de opwekking kunnen blijven volgen. Alleen Is dit nog niet werkend in domoticz. ik heb nu 1.4.2 PO en ga alleen water meten in Domoticz.

Mijn vraag is hoeveel pulsen per kWh vullen jullie in? en hoe nauwkeurig kan je meten. kan je een ḱWh als liter zien? ik heb nu 100 ingevuld

Zuluman wijzigde deze reactie 21-06-2019 20:54 (7%)

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

1000 kilowatuur voorbij. *O*. En de wasmachine staat overduidelijk net aan. :+ Wel 270 kWh verbruikt sinds 11 mei dus het verbruik hier moet weer eens grondig onder de loep. Had stiekem gehoopt/verwacht toch onder de 75 kWh per maand te kunnen blijven.

AtleX wijzigde deze reactie 06-08-2019 17:24 (6%)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:37
Het is misschien een rare vraag, en ik vermoed dat het antwoord ook negatief is, maar kan een ls120 ook twee p1 poorten tegelijk uitlezen?
Dus twee slimme meters tegelijk?

• just_kevin
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 07:25
Ik heb een Youless LS120 met firmware versie 1.4.2-EL aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter de Sagemcom T210-D maar helaas komt er nauwelijks iets binnen. De Youless is nu dik een week aangesloten en heeft tot nu toe een verbruik van 0,053 kWh geregistreerd.

De stroom voor de Youless komt vanuit een 5V 1.0A adapter, eerder heb ik ook de USB poort van mijn Experiabox geprobeerd maar bij beide werd er geen gebruik geregistreerd. De P1 poort is aangesloten via de meegeleverde P1 kabel. Ik heb ook 2 andere telefoonkabels gebruikt om te kijken of het mogelijk aan de kabel lag. Maar helaas werd hierna nog steeds geen verbruik geregistreerd.

Naast de Youless heb ik de meter ook gekoppeld aan Enelogic om te kijken of er dan wel verbruik geregistreerd wordt in Enelogic en die koppeling werkt wel goed.

Iemand enig idee? Kan de Youless niet met het ESMR5 protocol omgaan?
just_kevin schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:55:
Ik heb een Youless LS120 met firmware versie 1.4.2-EL aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter de Sagemcom T210-D maar helaas komt er nauwelijks iets binnen. De Youless is nu dik een week aangesloten en heeft tot nu toe een verbruik van 0,053 kWh geregistreerd.

De stroom voor de Youless komt vanuit een 5V 1.0A adapter, eerder heb ik ook de USB poort van mijn Experiabox geprobeerd maar bij beide werd er geen gebruik geregistreerd. De P1 poort is aangesloten via de meegeleverde P1 kabel. Ik heb ook 2 andere telefoonkabels gebruikt om te kijken of het mogelijk aan de kabel lag. Maar helaas werd hierna nog steeds geen verbruik geregistreerd.

Naast de Youless heb ik de meter ook gekoppeld aan Enelogic om te kijken of er dan wel verbruik geregistreerd wordt in Enelogic en die koppeling werkt wel goed.

Iemand enig idee? Kan de Youless niet met het ESMR5 protocol omgaan?
Ik zou de Youless support even een emailtje sturen. (Snelle reactie en hebben ervaring met veel meters)

Als je even vermeldt wat je allemaal geprobeerd hebt en wat er wel/niet werkt kom je er vast wel uit. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• just_kevin
SmiGueL schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Ik zou de Youless support even een emailtje sturen. (Snelle reactie en hebben ervaring met veel meters)

Als je even vermeldt wat je allemaal geprobeerd hebt en wat er wel/niet werkt kom je er vast wel uit. :)
Thanks! Ga ik doen, zodra ik meer weet koppel ik dat hier ook terug.

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:08
Bij het zoeken naar een oplossing om Youless-waarden naar Openhab/influxDB en vervolgens naar Grafana te krijgen, blijkt dat dit niet zo eenvoudig is.

De Youless-output bij /a?f=j geeft sommige waarden terug als normale waarden (getallen), maar andere staan tussen " " en dat snapt Openhab/InfluxDB blijkbaar niet.

Bij /e?f=j zijn alle waarden wel normaal, maar staat de hele output behalve tussen { } ook nog tussen [ ].
Na enig zoeken en uitproberen de oplossing gevonden.

Ik gebruik de /e?f=j en in de code staat nu:

code:
1
Number VT_Http_YouLess_Power     "Stroomverbruik actueel  [%,.0f Watt]" <energy> (gYouless) { http="<[http://192.168.0.103/e?f=j:10000:JSONPATH([0].pwr)]" }

Het $ teken is dus vervangen door [0] en dat zorgt ervoor dat de [ ] worden weggehaald. Hierdoor kunnen nu alle waarden worden ingelezen. Let op: de som van afnames en terugleveringen moet ook worden
aangepast. Bij de /a?f=j is dit de cnt waarde en bij de /e?f=j is dit de net waarde.

Zie verder:
https://gathering.tweaker...message/59841526#59841526

• just_kevin
just_kevin schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:13:
[...]

Thanks! Ga ik doen, zodra ik meer weet koppel ik dat hier ook terug.
Ik kreeg al snel een uitgebreide reactie van Youless dat ze vermoeden dat of de P1 poort van de Youless defect is, of dat de P1 poort van de slimme meter defect is. Om dat zo snel mogelijk te testen hebben ze mij kosteloos een nieuwe Youless toegezonden welke ze extra getest hebben op werking van de P1 poort.

Zojuist heb ik de nieuwe Youless ontvangen en aangesloten. Het bleek dat de oude defect was, er komt nu wel input binnen op de P1 poort. Zeer goede en snelle service dus van Youless!

• roeldev
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-10 17:54
Al geruime tijd ben ik bezig met een project om waardes vanuit meerdere YouLess meters op te kunnen slaan in een eigen database. Het project bevind zich momenteel in een soort alpha fase. Bij mij thuis draait het al ruim een maand, al vind ik het project nog niet v1.0 waardig en heb ik het daarom bewust nog stil gehouden. Echter heb ik binnen dit topic al een aantal berichten voorbij zien komen waarbij ik denk dat mijn project een oplossing kan bieden. Tijd voor een introductie: https://github.com/project-casa/youless-logger/

De youless-logger is een Docker container welke je eenvoudig op bijv. een Synology NAS kan gebruiken. De logger kan data van verschillende YouLess meters uitlezen en slaat deze op in een eigen SQLite database. Data kun je hierdoor dus langer dan een jaar opslaan. Tevens kun je per YouLess meter aangeven welke data je exact wilt uitlezen (electra/gas/S0). Qua configuratie ed. wil ik het allemaal zo laagdrempelig mogelijk houden zodat het voor vrijwel iedereen te gebruiken is.

Momenteel ben ik nog bezig om een "classic" API te maken welke gelijk zal zijn aan de eigen API van de YouLess zodat dit compatible is met al bestaande scripts ed. Maar met één groot verschil, dat er data zonder limieten per tijdframe opgevraagd kan worden. Zodra dit gereed is wordt v1.0 uitgebracht.

Toekomst
In de toekomst wil ik nog het uitlezen van de YouLess API icm. password ondersteunen, een eigen simpelere REST API toevoegen, huidige meterstanden/verbruik via MQTT laten versturen en database backup functie toevoegen. Ideeën binnen dit topic die ik misschien ook toevoeg zijn bijvoorbeeld het kunnen instellen van een eigen tijdframe (per 10 sec.), data opslaan in externe database(s) of data doorsturen naar pvoutput. Andere ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.

Techniek
Zoals gezegd draait het hele spulletje binnen een Docker container. Deze is gebaseerd op Alpine Linux met S6 overlay (wordt bijv. ook gebruikt door linuxserver.io) met hierin PHP 7.3 en Nginx. Als basis heb ik Symfony 4.3 gebruikt met daar omheen een hele bak eigen code. Naast een API is er een CLI beschikbaar waarmee het bijv. mogelijk is om direct een data update vanaf een YouLess meter op te vragen. Hiermee zou je dus ook zelf een update kunnen triggeren vanaf een eigen script of ander systeem. Binnen de container draait een cronjob welke zelf automatisch de data updates uitvoert. Deze is naar eigen inzicht te configureren.

Gebruik
Hoe zou je dit nu al kunnen gebruiken? Opzich is dat niet erg lastig; pull de Docker image `roeldev/casa-youless-logger:experimental` en configureer de ports, volumes en environment variabelen zoals omschreven bij de README. Start de container zodat de basis config bestanden worden aangemaakt in de config map. Stop de container vervolgens en pas de config bestanden aan naar jou situatie (ip adressen instellen ed.). That's it. Als je de container nu weer start zal alles moeten werken.

Al met al denk ik dat de youless-logger een mooie oplossing is voor een aantal beperkingen van de YouLess meter. Ik ben daarom erg benieuwd wat jullie er van vinden :)

• reneeke1970
Vraagje, want uit de beschrijving kom ik er niet helemaal uit. Het gaat over de 120 versie.
Ik kan hiermee twee meters uitlezen, eentje via so ,en de andere is p1 of led of draai schijf. Klopt het zover?
Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik de beide meters configureer, en hoe geef ik aan of het een verbruik of opwek meter is voor pvoutput.
Kan ik ook twee api ingeven bv? Dit kan ik nergens vinden.
In eerste instantie wil ik twee warmtepompen apart registreren bij pvoutput,eentje met draaischijf meter en de andere heeft een so.
Kan dit tegelijk?

• roeldev
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-10 17:54
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:11:
Vraagje, want uit de beschrijving kom ik er niet helemaal uit. Het gaat over de 120 versie.
Ik kan hiermee twee meters uitlezen, eentje via so ,en de andere is p1 of led of draai schijf. Klopt het zover?
Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik de beide meters configureer, en hoe geef ik aan of het een verbruik of opwek meter is voor pvoutput.
In eerste instantie wil ik twee warmtepompen apart registreren bij pvoutput,eentje met draaischijf meter en de andere heeft een so.
Kan dit tegelijk?
Ik ga er vanuit dat je het over mijn introductie hierboven hebt. Ik zal proberen het eea. toe te lichten.
Zowel model versie LS120 als LS110 worden ondersteund. Hoe de YouLess zijn data uitleest (via P1 of analoog) zou niet uit moeten maken. Beide meters configureer je in het app/config/config.php bestand. In dit bestand staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. Een standaard versie van deze config ontstaat vanzelf zodra je de Docker container voor het eerst opstart.

De readme op de GitHub pagina van het project geeft ongeveer het volgende voorbeeld:

PHP: /app/config/config.php
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
'devices' => [
    'youless1' => [
        'ip' => 'http://ip_adres',
        'services' => [
            'power' => true,
            'gas' => true,
            's0' => false,
        ]
    ],
    'youless2' => [
        'ip' => 'http://192.168.1.32'
        'services' => [ 's0' ]
    ]
]

Door het bovenstaande config voorbeeld aan te passen met de juiste ip adressen zal de youless-logger zelf verbinding maken met de API's van de meters. Gegevens van beide meters zullen daarmee periodiek worden opgevraagd en worden opgeslagen in de eigen database. Mocht je nou geen interesse hebben in bijvoorbeeld de gas waardes dan kun je die via de services array uitschakelen door deze de waarde `false` te geven.

Momenteel wordt pvoutput nog niet ondersteund, het instellen van een verbruik/opwek meter is daarom (nog) niet mogelijk. Omdat ik nog druk met het project bezig ben kun je voor nu nog niet veel meer dan alleen data loggen en de ruwe database uitlezen. Het verder uitlezen, serveren en verwerken/doorsturen van data staat op de roadmap voor toekomstige releases.

roeldev wijzigde deze reactie 30-08-2019 19:46 (0%)
Reden: code tag

• reneeke1970
roeldev schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:44:
[...]

Ik ga er vanuit dat je het over mijn introductie hierboven hebt. Ik zal proberen het eea. toe te lichten.
Zowel model versie LS120 als LS110 worden ondersteund. Hoe de YouLess zijn data uitleest (via P1 of analoog) zou niet uit moeten maken. Beide meters configureer je in het app/config/config.php bestand. In dit bestand staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. Een standaard versie van deze config ontstaat vanzelf zodra je de Docker container voor het eerst opstart.

De readme op de GitHub pagina van het project geeft ongeveer het volgende voorbeeld:

PHP: /app/config/config.php
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
'devices' => [
    'youless1' => [
        'ip' => 'http://ip_adres',
        'services' => [
            'power' => true,
            'gas' => true,
            's0' => false,
        ]
    ],
    'youless2' => [
        'ip' => 'http://192.168.1.32'
        'services' => [ 's0' ]
    ]
]

Door het bovenstaande config voorbeeld aan te passen met de juiste ip adressen zal de youless-logger zelf verbinding maken met de API's van de meters. Gegevens van beide meters zullen daarmee periodiek worden opgevraagd en worden opgeslagen in de eigen database. Mocht je nou geen interesse hebben in bijvoorbeeld de gas waardes dan kun je die via de services array uitschakelen door deze de waarde `false` te geven.

Momenteel wordt pvoutput nog niet ondersteund, het instellen van een verbruik/opwek meter is daarom (nog) niet mogelijk. Omdat ik nog druk met het project bezig ben kun je voor nu nog niet veel meer dan alleen data loggen en de ruwe database uitlezen. Het verder uitlezen, serveren en verwerken/doorsturen van data staat op de roadmap voor toekomstige releases.
Hoi, nee ik heb het niet over jou script, dat gaat me de pet te boven hi, heb ook geen nas of iets in die geest.
Ik heb het nu gewoon over de standaard mogelijkheden van de 120.
In de ts vind ik niks erover, en de handleiding online ook niet.
Maar toch bedankt voor je extra uitleg, anderen hebben er vast wat aan hi
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:11:
Kan dit tegelijk?
Volgens mij is het P1 en S0 of P1 en LED. Wat je wil kan niet, vziw.

ZonPHP PVOutput

• reneeke1970
ericplan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:31:
[...]

Volgens mij is het P1 en S0 of P1 en LED. Wat je wil kan niet, vziw.
Tja het is allemaal wat onduidelijk, zou er nou hier geen gebruiker zijn met een 120 versie die pvoutput gebruikt.

Krijg het idee dat ik beter twee gebruikte 110 kan kopen ipv nieuwe 120.
Heb hier nu een 110 gesoldeerd voor twee draadjes op so en dat gaat prima.
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Tja het is allemaal wat onduidelijk, zou er nou hier geen gebruiker zijn met een 120 versie die pvoutput gebruikt.

Krijg het idee dat ik beter twee gebruikte 110 kan kopen ipv nieuwe 120.
Heb hier nu een 110 gesoldeerd voor twee draadjes op so en dat gaat prima.
Ik zou even mailen met support van Youless. Ik denk dat ze je vraag wel kunnen beantwoorden.

ZonPHP PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

• reneeke1970
Nou leg uit, wat kan je daar mee?
Ook nog plug and play of heel veel software gepruts?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Type and pray, zoals @Grolsch het zo mooi kan zeggen.
Wat wil je nou precies doen?
P1 en S0 via puls?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 31-08-2019 22:36 (25%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:34:
@reneeke1970
Type and pray, zoals @Grolsch het zo mooi kan zeggen.
P1 en S0 via puls?
Je vraagt je haast af waarom ze die dingen niet kant en klaar verkopen, zou gat in de markt zijn....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Dat bestaat toch? Dat heet iungo. :+

• reneeke1970
Weer een nieuw woord, zal eens aan google vragen...
Nou ik zie een onvolledig apparaat met dingen die ik niet nodig heb en die ook nog eens 300 euro kost.
Daar heb je ook vier youles voor pfff

reneeke1970 wijzigde deze reactie 31-08-2019 22:44 (24%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:39:
[...]

Weer een nieuw woord, zal eens aan google vragen...
Nou ik zie een onvolledig apparaat met dingen die ik niet nodig heb en die ook nog eens 300 euro kost.
Daar heb je ook vier youles voor pfff
Kom ik weer terug op mijn vraag:

Ik heb hier nog een ls120 in doos en morgen ff niks..

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Je vraagt je haast af waarom ze die dingen niet kant en klaar verkopen, zou gat in de markt zijn....
Flukso :)

Meerdere S0 kom je weinig tegen, netduino met sateetje shield kan 4 S0 en is weinig werk, wat settings en naar sd kaart kopieren, S0 op de klemmenstrook schroeven en de adapter in het stopcontact.
Wil je de lokale website erbij wordt het meer werk :)

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:27:
[...]

Flukso :)

Meerdere S0 kom je weinig tegen, netduino met sateetje shield kan 4 S0 en is weinig werk, wat settings en naar sd kaart kopieren, S0 op de klemmenstrook schroeven en de adapter in het stopcontact.
Wil je de lokale website erbij wordt het meer werk :)
En dat is nou net het hele ding dat het naar pvo moet......

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Kom ik weer terug op mijn vraag:

Ik heb hier nog een ls120 in doos en morgen ff niks..
Gewoon de in en uitgaande elektra in kaart brengen, via 2×p1 lukt me dat niet.
Kwam nog wat kWh meters tegen, ooit eens aanbieding gekocht dankzij @Rol-Co tip.
Dus nu heb ik vier meters maar één youles te weinig.
Dan heb ik 2× warmtepomp, zonnepanelen en huis verbruik. Eigen verbruik reken ik dan om met enelogic standen beide slimme meters.
En voor ik een ls120 koop wil ik weten of hij twee meters registreerd met 2×api naar pvo.
Schijnbaar doet niemand dit......

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:03
reneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:58:
[...]

Gewoon de in en uitgaande elektra in kaart brengen, via 2×p1 lukt me dat niet.
Kwam nog wat kWh meters tegen, ooit eens aanbieding gekocht dankzij @Rol-Co tip.
Dus nu heb ik vier meters maar één youles te weinig.
Dan heb ik 2× warmtepomp, zonnepanelen en huis verbruik. Eigen verbruik reken ik dan om met enelogic standen beide slimme meters.
En voor ik een ls120 koop wil ik weten of hij twee meters registreerd met 2×api naar pvo.
Schijnbaar doet niemand dit......
Niet met Youless maar met Flukso's en een app, in deze app kan je in stellen of de meting import of export is.
Maar dat is al bekend. ;)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Youless is een s0 pulsenteller (OF via led) en daar is P1 functionaliteit bij gekomen.,
Wil jij dus 4x s0 dan heb je 4x youless nodig.
Ook is maar 1 api per youless mogelijk. Tenzij @YouLess zijn functionaliteit uit breidt.

Maar je basis is al verkeerd. Een paar elcheapo eastron met modbus, en je kan er 256 uitlezen in 1 go.
Vergt echter wel wat programmeerwerk en een odroid of pi erbij. Maar google weet alles.
link ali express

Zo lees ik ook 4x Mbus (meterbus) finders uit in 1x. En niet alleen maar pulsen, maar het hele verhaaltje.

Edit: dan heb je nog een s0pcm5 van http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Maar ook die is overleden bij mij, voor de watermeter, dus raad ik ook niet aan.
Bovendien komt er ook programmeerwerk bij.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-09-2019 09:23 (38%)

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Deze is er wel, sinds kort, 8x S0. Gebaseerd op een Raspberry Pi 2B. Ligt momenteel op m’n bureau, gaat de oude EMU S0-logger binnenkort vervangen.
https://www.solarautonomie.de/produkt/energiemonitor-plus/

ericplan wijzigde deze reactie 01-09-2019 09:18 (12%)

ZonPHP PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:52:
[...]

En dat is nou net het hele ding dat het naar pvo moet......
Geen probleem
Ik stuur bruto verbruik, 2x pv en 1 x warmtepomp + buitentemperatuur naar pvoutput met dat unitje van de foto :) p1 kan hij ook nog maar gebruik ik niet.
Dat zijn ook de enige settings die je moet doen op een pc, welke kWh meter wat is, hoeveelheid pulsen, en naar welke SID van pv output.
Verder kan je div formules selecteren zodat hij opwek van p1 af trekt of 2x pv optelt in 1 meter, wat je wilt.

Alleen als je de gegevens lokaal real time ook wil is het wat meer werk, maar dat hoeft niet. En daar bedoel ik dit mee.
Die kan je wel geheel naar eigen smaak instellen/aanpassen, kwestie van kiezen, drop downtjes, kleuren enz

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-09-2019 10:04 (9%)

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:02:
[...]

Geen probleem
Ik stuur bruto verbruik, 2x pv en 1 x warmtepomp + buitentemperatuur naar pvoutput met dat unitje van de foto :) p1 kan hij ook nog maar gebruik ik niet.
Dat zijn ook de enige settings die je moet doen op een pc, welke kWh meter wat is, hoeveelheid pulsen, en naar welke SID van pv output.
Verder kan je div formules selecteren zodat hij opwek van p1 af trekt of 2x pv optelt in 1 meter, wat je wilt.

Alleen als je de gegevens lokaal real time ook wil is het wat meer werk, maar dat hoeft niet. En daar bedoel ik dit mee.
Die kan je wel geheel naar eigen smaak instellen/aanpassen, kwestie van kiezen, drop downtjes, kleuren enz
[Afbeelding]
En dat kastje zelf gaat naar pvo of via via?

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 1 september 2019 @ 08:57:
@reneeke1970
Youless is een s0 pulsenteller (OF via led) en daar is P1 functionaliteit bij gekomen.,
Wil jij dus 4x s0 dan heb je 4x youless nodig.
Ook is maar 1 api per youless mogelijk. Tenzij @YouLess zijn functionaliteit uit breidt.

Maar je basis is al verkeerd. Een paar elcheapo eastron met modbus, en je kan er 256 uitlezen in 1 go.
Vergt echter wel wat programmeerwerk en een odroid of pi erbij. Maar google weet alles.
link ali express

Zo lees ik ook 4x Mbus (meterbus) finders uit in 1x. En niet alleen maar pulsen, maar het hele verhaaltje.

Edit: dan heb je nog een s0pcm5 van http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Maar ook die is overleden bij mij, voor de watermeter, dus raad ik ook niet aan.
Bovendien komt er ook programmeerwerk bij.
Heb helaas geen modbus en ga ook geen vier nieuwe meters kopen.....

Dus als ik het goed begrijp is p1 erbij gekomen maar nog steeds geen twee metingen tegelijk dan? Het is of of?
Hoe kan dan enelogic live p1 uitlezen en ook via so de zonnepanelen. Of foppen ze daar de boel en is het niet beide live?
Begin de gebruiksaanwijzing door te krijgen denk, reclame is misleidend....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
P1 is erbij gekomen, dus EN P1 EN S0

Maar S0 = ledje uitlezen, dus geen 3x EN.
Ik ga rondje fietsen... ;)

• reneeke1970
ericplan schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:13:
[...]

Deze is er wel, sinds kort, 8x S0. Gebaseerd op een Raspberry Pi 2B. Ligt momenteel op m’n bureau, gaat de oude EMU S0-logger binnenkort vervangen. [Afbeelding]
https://www.solarautonomie.de/produkt/energiemonitor-plus/
Wel mooi ding als je inderdaad 8 metingen wilt doen

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:31:
[...]

En dat kastje zelf gaat naar pvo of via via?
Zelf, hangt gewoon aan je netwerk, zelf je api invoeren van pvoutput.
Display kan er ook nog aan, zie mijn sign laatste link.

Ik heb er 2 draaien aangezien ik 6x S0, 3x temperatuur elke minuut naar pvoutput stuur. Een stabiele netwerkverbinding is wel een pré.

Bruto verbruik (S0)
Pv1 (S0)
Pv2 (S0)
Pv3 (S0)
Warmtepomp verbruik (S0)
Sww boilers verbruik (S0)
Buiten temperatuur bij de Wp ( 1- wire )
Aanvoer temp cv water ( 1- wire )
Retour temp cv water ( 1- wire )

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-09-2019 13:09 (37%)

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:41:
[...]

Zelf, hangt gewoon aan je netwerk, zelf je api invoeren van pvoutput.
Display kan er ook nog aan, zie mijn sign laatste link.

Ik heb er 2 draaien aangezien ik 6x S0, 3x temperatuur elke minuut naar pvoutput stuur. Een stabiele netwerkverbinding is wel een pré.

Bruto verbruik (S0)
Pv1 (S0)
Pv2 (S0)
Pv3 (S0)
Warmtepomp verbruik (S0)
Sww boilers verbruik (S0)
Buiten temperatuur bij de Wp ( 1- wire )
Aanvoer temp cv water ( 1- wire )
Retour temp cv water ( 1- wire )
En welke is dat precies, de netduino2 ?
Vind weinig nl informatie....

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:38:
@reneeke1970
P1 is erbij gekomen, dus EN P1 EN S0

Maar S0 = ledje uitlezen, dus geen 3x EN.
Ik ga rondje fietsen... ;)
Die twee draadjes aansluitingen is toch de so aansluiting? Dat zit met dat Ledje verbonden en geeft een stroom puls uit of zoiets?

Maar p1 en so zeg je, dan moeten er toch ook twee instellingen voor zijn in software?
Moet toch twee nummers in kunnen voeren voor pvo?

• reneeke1970
Opgelost

reneeke1970 wijzigde deze reactie 02-09-2019 08:17 (96%)

• reneeke1970
Is hier iemand die een ls120 via p1 aan pvo heeft hangen?
Ik krijg geen combi van verbruik en opwekken in één overzicht. Zolang ik verbruik upload hij gegevens, zodra het negatieve vermogens worden stopt de upload, zodra de pv afzwakt en weer overgaat in verbruik gaat hij weer uploaden?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Pvoutput accepteerd geen negatieve waarde..

Je kan P1 in domoticz hebben, tesamen met s0 van dezelfde youless
Van daaruit een dzVents script, die eerst "Eigen verbruik" uitrekend uit de s0 (zonnepanelen) en P1 (slimme m)
Dat eigen verbruik + zonnepanelen upload je dan naar pvoutput via dzVents script
Op een pi of odroid.

Simpel. :P

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-09-2019 12:09 (5%)

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:08:
@reneeke1970
Pvoutput accepteerd geen negatieve waarde..

Je kan P1 in domoticz hebben, tesamen met s0 van dezelfde youless
Van daaruit een dzVents script, die eerst "Eigen verbruik" uitrekend uit de s0 (zonnepanelen) en P1 (slimme m)
Dat eigen verbruik + zonnepanelen upload je dan naar pvoutput via dzVents script
Op een pi of odroid.

Simpel. :P
Harstikke simpel.....
Dus p1 en pvo is zinloos. Nou dan maar eens kijken wat enelogic ermee kan

• AUijtdehaag
  • Niet online
P1 en PVoutput is inderdaad zinloos.
Eigen verbruik en opwek, daarentegen, werkt prima. (mooie van de youless is dat P1 en s0 synchroon loopt)
Heb hier nog 2 werkeloze pi's liggen hoor.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-09-2019 12:41 (27%)

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:39:
P1 en PVoutput is inderdaad zinloos.
Eigen verbruik en opwek, daarentegen, werkt prima. (mooie van de youless is dat P1 en s0 synchroon loopt)
Heb hier nog 2 werkeloze pi's liggen hoor.
De pv meter zit te ver weg daarvoor helaas.
Ik hoef alleen nog maar de boiler te loggen dus ik speel nog even verder.
Eerst eens stekkertje voor die so frutselen, wat een aansluiting zeg.
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True