Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

Ik heb nu via Youless de kwh meter aangeschaft en geinstalleerd, in de app zie ik de teruglevering , maar in Enelogic word mijn meter niet weer gegeven.
Iemand een idee? kan bij Enelogic ook niets aanpassen of toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 15:19
taz10 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
Ik heb nu via Youless de kwh meter aangeschaft en geinstalleerd, in de app zie ik de teruglevering , maar in Enelogic word mijn meter niet weer gegeven.
Iemand een idee? kan bij Enelogic ook niets aanpassen of toevoegen
Heb je de juiste firmware op de YouLess staan? Er is namelijk verschil qua firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

A. Qonsaides schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Heb je de juiste firmware op de YouLess staan? Er is namelijk verschil qua firmware.
Ja zekr, het was uit eindelijk iets wat Enelogic moest doen. Eindelijk na 2 dagen een reactie en nu werkt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Ik heb wat vragen met betrekking tot de excel van de youless site
Heeft iemand ook een aanpassing kunnen doen op die excel van de Youless site? , Alle nieuwe data komt onderin de excel. Het zou mooi wezen als de nieuwe data bovenin komt.
Ook de prijzen kan je maar 1 x ingeven, eigenlijk zou ik mijn dynamische tarieven in willen kunnen geven. Geen idee hoe dit te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:21:
Ik heb wat vragen met betrekking tot de excel van de youless site
Heeft iemand ook een aanpassing kunnen doen op die excel van de Youless site? , Alle nieuwe data komt onderin de excel. Het zou mooi wezen als de nieuwe data bovenin komt.
Ook de prijzen kan je maar 1 x ingeven, eigenlijk zou ik mijn dynamische tarieven in willen kunnen geven. Geen idee hoe dit te regelen is.
Ik heb de excel sheet van youless behoorlijk uitgebouwd. Maar wat je vraagt heeft eigenlijk niets met youless te maken, maar alles met vba. In de vba-developer van Excel kan je bij de code, dus je kunt daar alles aanpassen wat je wilt; the sky is the limit. Ik download naast de youless data ook weersvoorspellingen, zonne-intensiteiten en andere historie, en stuur de data naar python programma's en e-paper schermen. De catch is dat je moet kunnen programmeren in vba.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

KabouterSuper schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:54:
[...]

Ik heb de excel sheet van youless behoorlijk uitgebouwd. Maar wat je vraagt heeft eigenlijk niets met youless te maken, maar alles met vba. In de vba-developer van Excel kan je bij de code, dus je kunt daar alles aanpassen wat je wilt; the sky is the limit. Ik download naast de youless data ook weersvoorspellingen, zonne-intensiteiten en andere historie, en stuur de data naar python programma's en e-paper schermen. De catch is dat je moet kunnen programmeren in vba.
Duidelijk . ik heb het gezien , alleen heb ik nog geen kennis van VBA, ben net een half jaartje met Sql bezig op me werk. Volgende week ga ik een HA installeren en dan maar eens in verdiepen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 14:32
Sinds kort heb ik en een warmtepomp en zonnepanelen. Nu had ik al een Youless 120. En nu heb ik gezien dat ik een 3 fase DIN rail kWh meter voor het meten van en/of verbruik van warmtepomp en zonnepanelen kan plaatsen. Maar ik wil eigenlijk van alletwee de standen weten. Want dan ik deze in mijn totaal overzicht van Enelogic zien.
Maar hoe sluit twee 3 fase DIN rail kWh meters aan op 1 Youless?

Graag jullie reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-07 20:49

SpeedfreakR

Zoeffff.....

jaspervan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:33:
Sinds kort heb ik en een warmtepomp en zonnepanelen. Nu had ik al een Youless 120. En nu heb ik gezien dat ik een 3 fase DIN rail kWh meter voor het meten van en/of verbruik van warmtepomp en zonnepanelen kan plaatsen. Maar ik wil eigenlijk van alletwee de standen weten. Want dan ik deze in mijn totaal overzicht van Enelogic zien.

Graag jullie reactie?
Gebruik de pulse uitgang van je meter, als deze dit heeft. Misschien even het type meter even laten weten.
Ik heb met 2 draadjes van een stugge netwerkkabel deze aangesloten op m’n Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
SpeedfreakR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Gebruik de pulse uitgang van je meter, als deze dit heeft. Misschien even het type meter even laten weten.
Ik heb met 2 draadjes van een stugge netwerkkabel deze aangesloten op m’n Youless.
Het gaat om deze https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online

Graag jullie reactie?
Ik heb twee youlessen voor de P1-meter, zonnepanelen en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:47

Graag jullie reactie?
Volgens mij kun je geen 2kwh meters aansluiten op 1youless

De ls120 heeft 1 p1 en 1 s0 ingang

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35

Graag jullie reactie?
Dat kan volgens mij alleen met twee Youlessen.
Zelf heb ik er één op P1 aangesloten en de S0 aansluiting op de kWh meter voor de zonnepanelen op het huis, voor zonnepanelen op de schuur heb ik een tweede Youless gekocht en deze aangesloten op de kWh meter in de onderverdeelkast in de schuur.
Alles wordt doorgestuurd en weergegeven naar/in Enelogic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
M.a.w. Ik heb maar 1 P1 aansluiting, dus hier moet ik een splitter op aansluiten, op de splitter de twee Youlessen aansluiten en op de twee Youlessen de 2 3fase Kwh meters.

Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
jaspervan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:58:
M.a.w. Ik heb maar 1 P1 aansluiting, dus hier moet ik een splitter op aansluiten, op de splitter de twee Youlessen aansluiten en op de twee Youlessen de 2 3fase Kwh meters.

Klopt mijn redenatie?
Hoeft niet. De P1 poort van je tweede youless hoeft niet aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
Een vraagje, welk type nummer heeft de groene connector van de Youless LS120 ik heb een Youless overgenomen maar daar zit die connector niet mneer bij. En waar kan ik deze eventueel bestellen?

Bij voorbaat dank. Herman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ManS-H schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:52:
Een vraagje, welk type nummer heeft de groene connector van de Youless LS120 ik heb een Youless overgenomen maar daar zit die connector niet mneer bij. En waar kan ik deze eventueel bestellen?

Bij voorbaat dank. Herman
De youless-support is erg behulpzaam, ik zou ze even een berichtje sturen via https://youless.nl/contactformulier.html . Met wat geluk sturen ze er zelfs eentje naar je op. Veel plezier met je youless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Bedankt, voor het antwoord. Ik stuur er een berichtje heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik heb al een jaar of 6 een LS120 draaien, in samenhang met mijn Warmtepomp, en PV panelen, tot volle tevredenheid, tot vandaag: we hebben gisterenavond een korte plaatselijke stroomstoring gehad, en alles leek weer opgestart te zijn, maar kreeg vannacht een Email melding dat Enelogic al meerdere uren geen gegevens had ontvangen; dat klopte dus.
't Ding van de spanning gehaald, en later nog diverse malen, met alle kabels los gekoppeld, zoals aanbevolen op de help site, maar geen succes: mijn Groene lampje blijft langzaam knipperen, (en dat moet constant branden), wat ik ook doe. Even gecheckt of het IP adres was veranderd (gebeurt wel eens met andere toepassingen, zo heb ik ondervonden), maar nee mijn IP scanner gaf het gebruikelijke adres op, maar daarbij ook gezien dat in de ipscan staat het symbooltje grijs staat, dus youless is niet online. Dat wist ik dus al wel.
Ik heb de Email melding vanmorgen aan Enelogic beantwoord, en om assistentie verzocht, maar anders dan een geautomatiseerd reply heb ik niets meer gehoord van hen.
Misschien via deze weg meer succes?
Ik wacht even af...... ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07 20:36
Naalroc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:44:
Misschien via deze weg meer succes?
Ik wacht even af...... ;)
Ik zou dit ook even melden bij youless zelf. Die reageren meestal erg snel.

https://youless.nl/contactformulier.html .

P.S. ik zelf heb dit in het verleden ook eens gehad. Toen bleek de youless geen IP-Adres te krijgen via de DHCP server van mijn Mikrotik router. De router doet het nog wel naar behoren? (misschien die nog even een herstart geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat heb ik gedaan, zie een van de laatste regels in mijn post:
"Ik heb de Email melding vanmorgen aan Enelogic beantwoord, en om assistentie verzocht, "
Alles is uit geweest natuurlijk, en alles is ook weer 'vanzelf' goed opgestart, incl router, internet, TV, Tel en noem maar op.
Betreft de nieuwste Router van KPN, de Zyxel - T56

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou even alles uitzetten (inclusief router) en dat eerst de router aan en de youless. En dan kijken of hij opkomt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:46
Naalroc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
Dat heb ik gedaan, zie een van de laatste regels in mijn post:

[...]
Alles is uit geweest natuurlijk, en alles is ook weer 'vanzelf' goed opgestart, incl router, internet, TV, Tel en noem maar op.
Betreft de nieuwste Router van KPN, de Zyxel - T56
Enelogic is niet waar je moet zijn, maar bij Youless zelf. Die helpen erg snel weet ik uit ervaring.
Als je in een browser naar het ip van je youless gaat, krijg je dan een resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, geen resultaat via IP.
Had ook al een berichtje gestuurd naar het contact formulier van Youless, n.a.v. de post van @peterstr hierboven, en een linkje geplaatst naar hier, voor het hele verhaal....

[ Voor 58% gewijzigd door Naalroc op 07-08-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Post verwijderd omdat ik niet goed gelezen had

[ Voor 87% gewijzigd door peterstr op 08-08-2024 07:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Goed, het blijkt dus dat het probleem in de bovengenoemde router van Odido zit, en dit al maanden bekend is; het zou opgelost moeten zijn volgens hun berichten op het forum, maar is het dus niet, zoals blijkt.
Echter met de uitvoerige aanwijzingen van Youless is het wel weer mogelijk geworden om een vast IP adres in te stellen, na de berichtgeving op hun contact formulier, Prima, en bedankt!
Met dat nieuwe, vaste IP adres kon ik de youless uitlezen, en met de hulp van mijn vaste huisengineer, de heer 'Fons", werken mijn grafieken ook weer. Wat een toestand allemaal, veroorzaakt door een korte storing van de netwerkbeheerder Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:08
Naalroc schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:17:
Goed, het blijkt dus dat het probleem in de bovengenoemde router van Odido zit, en dit al maanden bekend is; het zou opgelost moeten zijn volgens hun berichten op het forum, maar is het dus niet, zoals blijkt.
Echter met de uitvoerige aanwijzingen van Youless is het wel weer mogelijk geworden om een vast IP adres in te stellen, na de berichtgeving op hun contact formulier, Prima, en bedankt!
Met dat nieuwe, vaste IP adres kon ik de youless uitlezen, en met de hulp van mijn vaste huisengineer, de heer 'Fons", werken mijn grafieken ook weer. Wat een toestand allemaal, veroorzaakt door een korte storing van de netwerkbeheerder Enexis.
Hi nog wat tips wat je zou moeten doen? Hier ook een Odido modem met een YouLess met een knipperend lampje sinds een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, ga naar de bron, zoals ik hier
Naalroc in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
ook al had gedaan, dan heb je het uit de eerste hand; maar vertel er wel heel duidelijk bij wat je probleem is, behalve "een knipperend lampje" wat werkt wel en wat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:08
Mijn issue:
Sinds een aantal dagen gaf de YouLess geen data meer door aan Enerlogic en was deze niet te benaderen vanuit het netwerk. Heb de YouLess direct aangesloten op een Odido glasvezel verbinding. Voorheen was de YouLess in de router van Odido vastgezet op een IP adres, maar via een netwerk scan helemaal niet meer te vinden. Issue is waarschijnlijk ontstaan door het uit & aanzetten van de stroom.

Mijn oplossing:
Youless aan een andere router gekoppeld waarbij de DHCP wel werkte en de YouLess een IP adres kreeg. Heb vervolgens in de YouLess onder Netwerk een vast IP adres ingesteld in de range van de Odido router en daarna weer aangesloten op de Odido router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffino
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TweakerMarco schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:33:
Mijn issue:
Sinds een aantal dagen gaf de YouLess geen data meer door aan Enerlogic en was deze niet te benaderen vanuit het netwerk. Heb de YouLess direct aangesloten op een Odido glasvezel verbinding. Voorheen was de YouLess in de router van Odido vastgezet op een IP adres, maar via een netwerk scan helemaal niet meer te vinden. Issue is waarschijnlijk ontstaan door het uit & aanzetten van de stroom.

Mijn oplossing:
Youless aan een andere router gekoppeld waarbij de DHCP wel werkte en de YouLess een IP adres kreeg. Heb vervolgens in de YouLess onder Netwerk een vast IP adres ingesteld in de range van de Odido router en daarna weer aangesloten op de Odido router.
Dan is dus kennelijk het interne LAN van IP range gewijzigd. Waarom heb je dat in de routersettings niet teruggezet op de oude range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Puffino schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Dan is dus kennelijk het interne LAN van IP range gewijzigd. Waarom heb je dat in de routersettings niet teruggezet op de oude range?
Dat hoeft niet het geval te zijn. Ik heb een mikrotik router die na een update van de Router Firmware (Dus alle instellingen zijn het zelfde gebleven) geen adres meer wilde uitdelen aan de Youless. Dit kwam pas aan het licht nadat de youless van de stroom af ging (reden weten ik even niet meer).Al die tijd had hij dus geen uitvraag gedaan naar de DHCP server voor een ip-adres. En alles werkte zoals je mag verwachten. Maar na die herstart van de youless moet er natuurlijk aan de router een "nieuw" adres gevraagd worden.en toen ging het dus fout.Ik zag de aanvraag (mac-adress) van de Youless binnen komen maar de DHCP server deed er niets mee. Na overleg met youless een oude firmware op de router geinstalleerd en zie daar de youless deed het weer. Ik heb hierna direct de youless een vast adres gegeven op de youless zelf zodat deze na een reboot niet afhankelijk is van een wel of niet werkende DHCP server.

En of het probleem nu in de router zit of de youless laat ik even in het midden.(Feit is wel dat de oude router firmware wel werkte en de nieuwe niet dus.................)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb al ruim 7 jaar een Youless LS120 en via de S0 een 3-fasen-KWH-meter van Youless zelf aangesloten.

Gisteren voor het eerst sinds jaren vanwege het verleggen van wat kabels de stroom er even af gehad, en sindsdien geeft hij vreemde waarden op de S0 ingang.

Loop continu tussen de 12000 Watt en 200000 Watt.
Dit is natuurlijk niet echt zo, op dit moment zou het zo'n 26W moeten zijn (standbyverbruik van mijn WP).

Is mijn Youlesss nu "stuk", of wat zou hier aan de hand kunnen zijn, en belangrijker, wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:46:
Ik heb al ruim 7 jaar een Youless LS120 en via de S0 een 3-fasen-KWH-meter van Youless zelf aangesloten.

Gisteren voor het eerst sinds jaren vanwege het verleggen van wat kabels de stroom er even af gehad, en sindsdien geeft hij vreemde waarden op de S0 ingang.

Loop continu tussen de 12000 Watt en 200000 Watt.
Dit is natuurlijk niet echt zo, op dit moment zou het zo'n 26W moeten zijn (standbyverbruik van mijn WP).

Is mijn Youlesss nu "stuk", of wat zou hier aan de hand kunnen zijn, en belangrijker, wat kan ik er aan doen?
S0 kabeltje maakt geen goed contact meer? Ik had dit in elk geval ook soms totdat ik een nieuw kabeltje aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
KabouterSuper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:50:
[...]

S0 kabeltje maakt geen goed contact meer? Ik had dit in elk geval ook soms totdat ik een nieuw kabeltje aansloot.
Die heb ik er al uit en ingehad, dat hielp niet veel, ik zal eens wat nauwkeuriger kijken of alles goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heel vreemd, het enige wat ik veranderd had is dat ik de voeding eerder van een apparaat haalde via USB, en nu via een eigen USB adapter in het stopcontact.

Stop ik de USB kabel nu weer in het andere apparaat, werkt alles in 1 x weer goed.

Zal wel 1 of andere goedkope ali express adapter zijn denk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisver
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-02 10:31
Vraag: ik gebruik de LS120 om de opbrengst van mijn zonnepanelen te loggen en die richting PVOUTPUT te sturen. Dit heeft altijd prima gewerkt maar de upload is onlangs gestopt op het moment dat ik een nieuwe kabelmodem/router heb moeten installeren. In de documentatie die ik online vind, merk ik dat de communicatie van de LS120 naar pvoutput over een specifieke poort loopt en ik vermoed dat ik die op de router zal moeten openzetten. Maar ik vind niet welk poortnummer dit is. Kan iemand me daarbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
Chrisver schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:15:
Vraag: ik gebruik de LS120 om de opbrengst van mijn zonnepanelen te loggen en die richting PVOUTPUT te sturen. Dit heeft altijd prima gewerkt maar de upload is onlangs gestopt op het moment dat ik een nieuwe kabelmodem/router heb moeten installeren. In de documentatie die ik online vind, merk ik dat de communicatie van de LS120 naar pvoutput over een specifieke poort loopt en ik vermoed dat ik die op de router zal moeten openzetten. Maar ik vind niet welk poortnummer dit is. Kan iemand me daarbij helpen?
Een poort open zetten in je router doe je om verkeer naar je lokale netwerk toe te staan. Het probleem wat jij beschrijft los je niet op door een poort te openen. Ik denk dat je YouLess even een nieuwe IP adres moet krijgen van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Chrisver schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:15:
Kan je hem ook niet zien als je op het vergrootglaasje klikt in de instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6JQ7iQI.jpeg

Zo heb ik de mijne zojuist weer teruggevonden :P (ik was hem ook kwijt na wat geklooi met het netwerk)

[ Voor 10% gewijzigd door Resistor op 18-11-2024 19:24 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zit je bij Odido?
En heb je de nieuwste modem, de T56?
Kijk dan even hier
Naalroc in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Ik heb eerder dit jaar een probleem hiermee gehad, en dat kon alleen maar opgelost worden door een vaste IP voor de LS120 in te stellen,
Vraag me niet hoe ik dat gedaan heb, want dat was voor mij een heel gedoe, wat ik zo uit m'n hoofd niet meer weet.... :? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisver
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-02 10:31
Bedankt allemaal! Mijn LS120 stond al op een vast IP adres dus dat was het probleem niet. Ik kon hem vanop een browser in mijn lokaal netwerk ook gewoon bereiken. Ik heb intussen de LS120 even poweroff/power on gedaan en dat heeft geholpen. De upload is meteen erna opnieuw van start gegaan. Hij moet op één of ander manier dus de modemswap niet verteerd hebben. Maar probleem dus opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-07 01:26

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die reboot moet ik een paar keer per maand doen. Dan upload hij weer geen data naar enelogic. Geen idee van de oorzaak, dus doe ik maar een reboot elke nacht om 24:00 in mijn rapsberry pi middels een cronjob:
code:
1
curl http://192.168.1.106/S?rb= >/dev/null 2>&1

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een P1 splitter (tech4u 005) met mijn laadpaal, een tibber pulse en de Youless. Wanneer ik de youless uit de splitter haal, werkt mijn laadpaal en krijgt de tibber elke seconde een update. Wanneer ik youless terugplaats stopt de laadpaal en krijgt de tibber pulse nog maar eens per 10sec een update. Hoe kan ik dit voorkomen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:36
JackBol schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:
Ik heb een P1 splitter (tech4u 005)
Is dit niet een 2 poort splitter?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MichielFRL schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:29:
[...]

Is dit niet een 2 poort splitter?
Sorry, ik heb de 006 (4 poorts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
JackBol schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:35:
[...]

Sorry, ik heb de 006 (4 poorts).
Met of zonder externe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

peterstr schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:57:
[...]

Met of zonder externe voeding?
Zonder, maar ik heb een DSMR5 meter, dus die zou geen voeding nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
hoi, als een zeer frisse linux (mint cinnamon) gebruiker ben ik op zoek naar hoe ik zoiets als dat metertje kan hebben. Iemand die me de weg kan wijzen waar ik moet starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-07 01:26

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

-SafaN- schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:54:
hoi, als een zeer frisse linux (mint cinnamon) gebruiker ben ik op zoek naar hoe ik zoiets als dat metertje kan hebben. Iemand die me de weg kan wijzen waar ik moet starten?
Webbrowser? Of bedoel je waar je hem kan kopen?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
ik heb de youless, en in windows had ik de widget. Nu ben ik aan het overschakelen naar linux, en ik denk dat er geen desklet voor is, dus hoe begin ik eraan om er een te maken of aan te passen ofzo?

sorry dat ik niet duidelijk ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
-SafaN- schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:48:
ik heb de youless, en in windows had ik de widget. Nu ben ik aan het overschakelen naar linux, en ik denk dat er geen desklet voor is, dus hoe begin ik eraan om er een te maken of aan te passen ofzo?

sorry dat ik niet duidelijk ben
Ik ken die desklets niet maar blijkbaar is het javascript
https://www.castoriscausa...amon-desklet-development/

Youless heeft een API die JSON kan teruggeven:
code:
1
2
$ curl "http://<ipadres van youless>/e?f=j"
[{"tm":1732976113,"net":-545.874,"pwr": 58,"ts0":1731956490,"cs0": 0.000,"ps0": 0,"p1": 3994.096,"p2": 4771.491,"n1": 2993.535,"n2": 6317.926,"gas": 7719.411,"gts":2411301515,"wtr": 0.000,"wts":0}]

Zie https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess voor meer uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik ben ooit eens op een draaischijf begonnen met Youless (2012) en was na een verhuizing jaren geleden een beetje vergeten dat het bestond. Ik kon het oude ding niet meer vinden en heb toen gisteren maar een nieuwe besteld. Ze zijn lekker snel met verzenden, dus ik heb sinds vanmiddag een LS120 in de P1 gestoken en ben al de hele dag gefascineerd naar het verbruik aan het kijken.

Mij valt op dat er een spanning van 0v wordt aangegeven in de webinterface. Dat zal vast niet kloppen, maar hoe pas ik dat aan?

-edit- Na wat scrollen door de blog erachter gekomen dat niet elke slimme meter zo slim is; waarschijnlijk zit de spanning optie niet op mijn meter. Jammer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verstekbakker op 01-12-2024 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb mijn beide ls120 geupgrade naar de nieuwset 1.6.3 firmware omdat 1 van deze regelmatig onbereikbaar werd, enkel een off/on procedure helpt dan.

deze ls120 is gekoppeld aan de meter welke mijn zonnepanelen opwek meet (s0-aansluiting)

na de update krijg ik "phantom pulses" en krijg ik zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L0t840X/Screenshot-2024-12-05-at-10-16-35.png

datzelfde gebeurt ook op de andere ls120 die middels s0 de warmtepompverbruik uitleest. en dan krijg ik een phantom pulse van 720kW. wat absoluut niet kan natuurlijk. dezelfde ls120 zit ook aan de p1 meter en die geeft dat extreme niet weer
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FDmtwFP/Screenshot-2024-12-05-at-10-18-56.png

iemand ervaring hiermee en een oplossing?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:50
Voor de Homey gebruikers; nieuwe versie app is beschikbaar.

https://community.homey.a...art-meter-reader/4235/387

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Even een algemene vraag. Ik gebruik sinds kort "Homepage" (https://gethomepage.dev/) als mijn dashboard.
Het is ook mogelijk om Widget's op de homepage te zetten vergelijkbaar met de al bestaande Youless Gadget.
Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft voor de youless data?

@Youless: misschien een mooie toevoeging voor jullie 8)

Zoniet dan probeer ik zelf met hulp van de TD-er https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess en https://gethomepage.dev/widgets/authoring/tutorial/ pagina's iets in elkaar te knutselen. (Met de nadruk op proberen >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door peterstr op 18-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik ben misschien spuit 11, maar hoe kan het dat ik de gasmeter kan terugzien via de P1? En dan spuit 12, kan ik daar ook een grafiekje van zien?

-edit- Ik zie nu pas (na 20 dagen gebruik!) in de app dat ik rechtsboven in de grafiektab kan switchen tussen de verschillende meters. Dankjewel lief dagboek. Xxx

[ Voor 36% gewijzigd door Verstekbakker op 20-12-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Even een cross post van HA, want ik heb de indruk dat er hier meer HA gebruikers zijn dan daar Youless gebruikers.

Ik heb gisteren voor het eerst HA geïnstalleerd op een RPi5 en die hangt nu met alle toeters en bellen in de meterkast. Ik ben nu zo ver dat ik 2 lampen en 2 stopcontacten kan schakelen.

Nu wil ik het eigenlijk een stapje complexer maken en dan raak ik toch een beetje in de war. Ik heb ook een Youless in de meterkast liggen (aan de P1) en dan wil ik met die gaan zorgen dat de 2 stopcontacten aan springen wanneer ik aan het terugleveren ben, zodat bijvoorbeeld mijn elektrische scooter gaat opladen. Maar bij die Youless zitten toch net wat veel opties die ik niet meteen begrijp. Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan als wat ik wil doen? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
Ik gebruik het zelf niet op die manier maar eerst even een vraag: heb je de youless integratie al geinstalleerd?

Die integratie leverd (Bij mij met 3 fase meter) 19 entiteiten aan HA. Een daarvan is de "Power Usage" entiteit.
Op het moment dat je terug leverd wordt deze negatief. Dus daar kun je dan op gaan testen en op het moment dat hij negatief is of bijvoorbeeld pas bij -100 schakel je het stop contact in. Ik zou het niet meteen doen bij -1 want dan loop je de kans dat je stopcontact gaat "flipperen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
peterstr schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:27:
[...]

Ik gebruik het zelf niet op die manier maar eerst even een vraag: heb je de youless integratie al geinstalleerd?

Die integratie leverd (Bij mij met 3 fase meter) 19 entiteiten aan HA. Een daarvan is de "Power Usage" entiteit.
Op het moment dat je terug leverd wordt deze negatief. Dus daar kun je dan op gaan testen en op het moment dat hij negatief is of bijvoorbeeld pas bij -100 schakel je het stop contact in. Ik zou het niet meteen doen bij -1 want dan loop je de kans dat je stopcontact gaat "flipperen".
Ja ik zie wat je bedoelt! Dat was denk ik inderdaad wat ik zocht. Die entiteit moet het denk ik zijn. Bedankt voor je berichtje! Ik ga het eens proberen, ik ben benieuwd wanneer er weer een keertje zon is...

-edit- Ik heb eens gekeken wat de lader aan vermogen vraagt, dat is 600w maximaal. Hij gaat dus nu aan "below -600" en uit "above 0". Ik kom er nog op terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Verstekbakker op 31-12-2024 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Vandaag was er eindelijk genoeg zon om de 600w teruglevering te halen en het werkt! Ook stopt hij weer bij 0, precies wat ik voor ogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Mochten er mensen net als ik ook gebruik maken van Enelogic om de gegevens van hun Youless naar toe te sturen:

Ik kreeg vanochtend om 6:00 een email van ze dat ze nu ook een app hebben! *O*
En dat ze hun prijzen flink gaan verhogen, van €19 per jaar naar €28,99. -O-

Je kan nu nog wel een jaar verlengen voor de huidige prijs wat ik sympatiek vind maar dat kan vreemd genoeg maar tot 16 u vanmiddag, oftewel je hebt er maar 10 uur voor, wat ik zodanig kort vind dat ik het idee krijg dat ze vooral niet willen dat mensen dat doen want als je vanmiddag thuis komt na werken en je leest het dan pas dan ben je al te laat. :|

Op zich vind ik €29 per jaar het ook wel waard maar maak me wel een beetje zorgen over de continuïteit aangezien ze blijkbaar genoodzaakt zijn om ineens zo’n forse prijsverhoging op zo’n korte termijn aan te kondigen en ook maar zo kort om nog voor de oude prijs te verlengen of af te sluiten, alsof iedere cent geminste inkomsten van levensbelang is.
Daarnaast ben ik bang dat misschien mensen die er nu gebruik van maken het niet verlengen en nieuwe mensen het niet afsluiten vanwege de hogere prijs waardoor de inkomsten juist naar benden gaan wat natuurlijk niet helpt als het blijkbaar al moeilijk gaat.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor €29 heb je ook een HomeWizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

P1-splitter ertussen en de productie data van zonnepanelen laat je door de YouLess (waar je dan PVOutput firmware op zet) naar PVOutput sturen.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:37:
Mochten er mensen net als ik ook gebruik maken van Enelogic om de gegevens van hun Youless naar toe te sturen:

Ik kreeg vanochtend om 6:00 een email van ze dat ze nu ook een app hebben! *O*
En dat ze hun prijzen flink gaan verhogen, van €19 per jaar naar €28,99. -O-

Je kan nu nog wel een jaar verlengen voor de huidige prijs wat ik sympatiek vind maar dat kan vreemd genoeg maar tot 16 u vanmiddag, oftewel je hebt er maar 10 uur voor, wat ik zodanig kort vind dat ik het idee krijg dat ze vooral niet willen dat mensen dat doen want als je vanmiddag thuis komt na werken en je leest het dan pas dan ben je al te laat. :|

Op zich vind ik €29 per jaar het ook wel waard maar maak me wel een beetje zorgen over de continuïteit aangezien ze blijkbaar genoodzaakt zijn om ineens zo’n forse prijsverhoging op zo’n korte termijn aan te kondigen en ook maar zo kort om nog voor de oude prijs te verlengen of af te sluiten, alsof iedere cent geminste inkomsten van levensbelang is.
Daarnaast ben ik bang dat misschien mensen die er nu gebruik van maken het niet verlengen en nieuwe mensen het niet afsluiten vanwege de hogere prijs waardoor de inkomsten juist naar benden gaan wat natuurlijk niet helpt als het blijkbaar al moeilijk gaat.

Just my 2 cents.
Ik gebruik de gratis versie, dat is voor mij genoeg. Ik kijk in enelogic vooral naar de intraday grafieken van de laatste dagen. De lange termijn data bewaar ik in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Krijg je als je die HomeWizard WiFi P1 meter koopt er dan gratis cloud opslag bij waarin de data wordt opgeslagen?
Want zo’n ding zelf is toch vergelijkbaar met de Youless die ik al heb?

Met als verschil dat die HomeWizard via WiFi verbindt en de Youless via ethernet, dat laatste heeft mijn sterke voorkeur eigenlijk.
P1-splitter ertussen en de productie data van zonnepanelen laat je door de YouLess (waar je dan PVOutput firmware op zet) naar PVOutput sturen.
Zou ik nu ook al kunnen doen via modbus van mijn omvormer zelf of de Eastron kWh meter in mijn groepenkast ;)

Maar via een youless is waarschijnlijk wel wat makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Krijg je als je die HomeWizard WiFi P1 meter koopt er dan gratis cloud opslag bij waarin de data wordt opgeslagen?
[...]
Ja klopt, 12 maanden aan data is gratis. Als je langer wilt bewaren heb je het Energy+ abbo nodig (€0,99/maand of €11,95/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 16:24
ik heb juist een YouLess LS120 gekocht via Marktplaats.
Ik ga deze aansluiten op een Belgische slimme meter (er is ook een slimme gasmeter, die draadloos in verbinding staat met de elektrische, slimme meter).
Ik heb ook zonnepanelen met een kWh meter.
Ik heb ook Loxone domotica.

Ik ga dus de LS120 aansluiten als volgt:
- P1 poort aansluiten van de meter op de LS120 met de "telefoonkabel"
- de kWh meter (zonnepanelen) aansluiten op de S0 ingang LS120

Welke firmware moet ik in de LS120 steken?
Welke template moet ik gebruiken in Loxone (die van Loxone zelf, of de community template)?

Tips & uitleg zijn welkom _/-\o_ ;)

Mvg,
Filip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
webside007 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:53:
i
Welke firmware moet ik in de LS120 steken?
Welke template moet ik gebruiken in Loxone (die van Loxone zelf, of de community template)?

Tips & uitleg zijn welkom _/-\o_ ;)

Mvg,
Filip
De firmware die je wilt gaan gebruiken hangt af van het feit of je de gegevens eventueel ok nog wilt uploaden naar PVOutput , Enelogic of Energie manager. Is dit niet nodig dan maakt het zover ik weet niet uit welke je installeerd. De laatste stabile versie is 1.6.3. en die is er dan in een PO, EM of EL variant.
Loxone gebruik ik zelf niet dus daar kan ik je niets over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 16:24
peterstr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:07:
[...]

De firmware die je wilt gaan gebruiken hangt af van het feit of je de gegevens eventueel ok nog wilt uploaden naar PVOutput , Enelogic of Energie manager. Is dit niet nodig dan maakt het zover ik weet niet uit welke je installeerd. De laatste stabile versie is 1.6.3. en die is er dan in een PO, EM of EL variant.
Loxone gebruik ik zelf niet dus daar kan ik je niets over vertellen.
Ok bedankt!
Welk van de managers is het beste/aan te bevelen?
Wat zijn die 3 soorten versies en welke gebruik je wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
webside007 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Ok bedankt!
Blijft persoonlijk natuurlijk, maar ik zit al vanaf 2013 op PVoutput. En dat werkt gewoon!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
webside007 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Ok bedankt!
1. Daarvoor kun je het beste denk ik de verschillende sites bezoeken om te zien wat bij jou het beste past.
https://pvoutput.org , https://enelogic.com en https://energiemanageronline.nl/
2. De PO in de versie naam staat voor PVoutput, EL voor Enelogic en deEM voor Energie Manager.

Zelf upload ik mijn gegevens naar PVOutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Vraagje, ben deze week overgeschakeld van Ferrarismeter naar een Slimme meter. De oude serie was afgekeurd dus afrekenen in de meterkast is over :( . Mijn Youless LS-120 aangesloten op deze meter, alles ging goed en laat allles zien behalve de meterstand, deze is momenteel -2147422.381 kWh en telt terug. Vraag gesteld bij Youless maar daar kwam ik niet helemaal uit. Ik kreeg dit antwoord " Mijn advies is dan om naar de Meter instellingen pagina te gaan op de Youless web interface" Nu mijn vraag, zoekom ik bij deze setting van de web interface?
Ik waardeer elke oplossing, Herman. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ManS-H schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
Vraagje, ben deze week overgeschakeld van Ferrarismeter naar een Slimme meter. De oude serie was afgekeurd dus afrekenen in de meterkast is over :( . Mijn Youless LS-120 aangesloten op deze meter, alles ging goed en laat allles zien behalve de meterstand, deze is momenteel -2147422.381 kWh en telt terug. Vraag gesteld bij Youless maar daar kwam ik niet helemaal uit. Ik kreeg dit antwoord " Mijn advies is dan om naar de Meter instellingen pagina te gaan op de Youless web interface" Nu mijn vraag, zoekom ik bij deze setting van de web interface?
Ik waardeer elke oplossing, Herman. :)
Naar http://192.168.x.y/m van de Youless gaan, waarbij je uiteraard het juiste IP adres invult, en dan heb je deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0hktfX57lyZYHnyvCRSNhgsr/full.png
Dat is ook de enige plek waar je wat kan instellen mbt de meter.
Deze moet dan uiteraard op digitaal staan.

Op zich is de P1 kabel voldoende maar ik heb er bij mijn digitale meter de Youless ook nog op de led geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8b5VFs5FQ2gwKWywZn2dW3w2tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/50sQLjSy2gpGdWGGLGbtRYwb.jpg
Vliegvlug in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Dat maakt dat de metingen vaker gedaan worden en kon er verder toch niets anders mee, uit de handleiding:
De Youless kan met de bevestigingsplakstrip op de meter worden vastgezet. Voor uitlezing van enkel de P1 poort maakt de positie niet uit, maar de Youless kan desgewenst ook gelijktijdig de puls LED van de meter uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden. De Youless kan zodoende ook op de puls LED gepositioneerd worden volgens de instructies in paragraaf Digitale meter (LED puls), pagina 13.
Vliegvlug in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

[ Voor 26% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Bedankt, dit was de oplossing. Ik doe weer helemaal mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 11:10
Ik wil graag mijn energie en gas verbruik monitoren, nu dacht ik dat te doen met een YouLess LS120.
Op de website staat "Bij slimme meters wordt ook het gasverbruik zichtbaar gemaakt." nu zijn zowel de energiemeter als gasmeter slimme meters.
Volgens mij zit er maar 1 P1 aansluiting op de LS120, hoe kan ik ze dan beide uitlezen? Op de website kan ik hier niet echt iets over vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
De slimme gas meter is (draadloos) gekoppeld met de slimme elektrameter waar je de P1 op aansluit met de youless en zijn dan beiden uit te lezen via de P1 van je elektrameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-07 16:53
Hallo,
Ik heb vandaag de youless l120 in de meterkast geïnstalleerd. Ik ben nog effe aan kijken of ik de youless app of de manager van enelogic ga gebruiken. Eventueel ga ik later nog een tussenmetertje tbv zonnepanelen installeren. Nu zag ik dat je bij de youless app gelijk de S0 kunt benaderen. Op de site van enelogic lees ik dat je na de installatie van de tussenmeter het klantenteam van enelogic een mailtje moet sturen met de gegevens (foto) van de tussenmeter, voordat de tussenmeter zichtbaar is. Is dit laatste nog relevant? Maw is het niet een kwestie van tussenmeter installeren en klaar!?
Gr.Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
fmrama schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:51:
Hallo,
Ik heb vandaag de youless l120 in de meterkast geïnstalleerd. Ik ben nog effe aan kijken of ik de youless app of de manager van enelogic ga gebruiken. Eventueel ga ik later nog een tussenmetertje tbv zonnepanelen installeren. Nu zag ik dat je bij de youless app gelijk de S0 kunt benaderen. Op de site van enelogic lees ik dat je na de installatie van de tussenmeter het klantenteam van enelogic een mailtje moet sturen met de gegevens (foto) van de tussenmeter, voordat de tussenmeter zichtbaar is. Is dit laatste nog relevant? Maw is het niet een kwestie van tussenmeter installeren en klaar!?
Gr.Frans
K gebruik zowel de app als enelogic. De app geeft realtime verbruik, enelogic meer historie. Wat betreft S0, deze kan je vaak zelf koppelen via de webpagina van je youless. Soms lukt het niet, dan kan de helpdesk je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok! Dan ga ik het tzt ondervinden.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Effe een vraagje.
Wat is het gevolg als je in de youless het aantal pulsen per kwh niet juist hebt ingevuld.
Bv 1000 ipv 2000.
Ik zag nl dat ie op 1000 stond. Terwijl op de slimme meter 2000 staat. Ik dacht dat dat via de P1 automatisch overgenomen zou worden.
Ik heb het nu natuurlijk gewijzigd in 2000.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
fmrama schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:29:
Effe een vraagje.
Wat is het gevolg als je in de youless het aantal pulsen per kwh niet juist hebt ingevuld.
Bv 1000 ipv 2000.
Ik zag nl dat ie op 1000 stond. Terwijl op de slimme meter 2000 staat. Ik dacht dat dat via de P1 automatisch overgenomen zou worden.
Naja, als je meter 2000 pulsen heeft gegeven, dan heb je 1 kWh verbruikt. Als je in je YouLess 1000 pulsen per kWh heb staan, dan telt je YouLess al 2 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
Effe een vraagje.
Bv 1000 ipv 2000.
Dat ligt eraan lees je je slimme meter uit via de knipperende led die er op zit? Dan moet je die wel instellen. Als je hem via de P1 kabel uitleest, maakt het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Effe een vraagje.
Bv 1000 ipv 2000.
Maakt niets uit als je je LS-120 middels de P1 aansluiting voedt. Die 'pulsen' zijn bedoeld voor ouderwettse Ferraris meters óf 'Slimme Meters' met alleen een LED waar je dus de pulsen moet laten tellen met de sensor aan de achterkant van de LS-120 door het ding op de LED óf de draaischijf (met LED) te plakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 20-03-2025 22:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok!
Ik lees de slimme meter alleen uit via de P1.
Dank beide, voor het snelle antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@fmrama als je inderdaad enkel de P1 poort gebruikt maakt het niet uit maar je kan de led daarnaast ook gebruiken voor extra updates van de meterstand en dan is het wel handig als die pulsen goed staan ingesteld.

Zie Vliegvlug in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ervaring met youless app!
In de history verdwijnt bij mij het elektra verbruik spontaan. Als ik de waardes bekijk staat er op een bepaalde dag verbruik in de grafiek. De dag erna is de hele staaf in de grafiek verdwenen.
Ben ik de enige met dit verschijnsel of hebben anderen ook deze ervaring?
Op zich is de Enelogic app en site voldoende , maar toch,,, :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
fmrama schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:03:
Ervaring met youless app!
In de history verdwijnt bij mij het elektra verbruik spontaan. Als ik de waardes bekijk staat er op een bepaalde dag verbruik in de grafiek. De dag erna is de hele staaf in de grafiek verdwenen.
Ben ik de enige met dit verschijnsel of hebben anderen ook deze ervaring?
Op zich is de Enelogic app en site voldoende , maar toch,,, :?
Hier werkt alles nog zoals het hoort!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Tja..
Ik had op de router ingesteld dat de youless altijd hetzelfde ip adres krijgt. Dat nu eens uit gezet. Eens kijken wat het deze dagen laat zien. Overigens is het bij gas wel elke dag correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-07 14:10
Ik heb sinds gisteren een probleem met het bereiken van mijn Youless. Dit was nadat ik een poging deed om de firmware te updaten.

De situatie:
Ik heb 2 Youlessen. Nummer 1, 192.168.1.21 (slimme meter) is direct aangesloten op de router (T56 van Odido).
Nummer 2, 192.168.1.22 (warmtepompboiler) is aangesloten op een TP-Link (WA860RE) met het ip-adres 192.168.169.

Probleem:
Youless 1 kon ik via de youless-app updaten naar 1.6.3-EL. Ik kan de pagina nu gewoon bereiken en ik zie geen fouten.
Bij Youless 2 kwam na het flashen de melding dat er geen reactie meer kwam. Ik kan de pagina niet meer bereiken.

Reeds gedaan:
Via de youless-app probeer ik tevergeefs te zoeken naar youless 2. Ik heb 'blind flashen' naar 192.168.1.22 geprobeerd. De Youless krijg ik wel in flash-mode (langzaam knipperend led). Maar opnieuw geen reactie en ik kan de pagina nog steeds niet bereiken.
Wanneer ik de Youless rechtstreeks op de laptop aansluit en https://youless of http://169.254.169.254 probeer: ik kan de Youless niet bereiken.
Nu heb ik 4x de netwerkkabel uit- en weer ingeplugd, ik kan nog steeds youless 2 in flash-mode krijgen, maar ik kan de Youless niet bereiken...

Wat gaat er mis en hoe kan ik in de Youless komen?

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Probeer eens via deze site of je hem kan vinden.
http://find.enelogic.com/unsecured/youless/discover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Stond niet bij mijn pogingen inderdaad, maar ook dan vindt hij alleen Youless 1.

Ook heb ik ondertussen mijn netwerk afgezocht naar het mac adres dat begint met 72:b8:ad:14 maar ook dan vind ik alleen de overeenkomst met ip-adres 192.168.1.21 (youless 1).

[ Voor 52% gewijzigd door Chewmonkey op 24-05-2025 13:38 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
En opnieuw firmware flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Chewmonkey schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:24:.
Ik heb 'blind flashen' naar 192.168.1.22 geprobeerd. De Youless krijg ik wel in flash-mode (langzaam knipperend led). Maar opnieuw geen reactie en ik kan de pagina nog steeds niet bereiken.
Dit dus na het opnieuw proberen de firmware te updaten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Tja, dan houd mijn gebrekkige kennis helaas op. Sorry!
Wellicht hebben andere bezoekers nog een tip. Anders contact met youless opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dit geloof ik bijna zelf niet na een ochtend stoeien: zonder flash-mode, en na poging 38726 ofzo: gewoon nóg maar een keer 192.168.1.22 ingevoerd in de Youless app.

De app kan wederom geen verbinding maken. Toch nog maar een keer blind flashen, maar het stukje van het uitschakelen en inschakelen van de Youless genegeerd (dus níet in flash-mode) en raad eens?

"De nieuwe firmware is geïnstalleerd"

En de pagina kan ik nu ook gewoon weer bereiken via 192.168.1.22.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Ok! Mooi dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Zeker! Wat ik wel vreemd vind is dat het statische ip-adres nog steeds ingesteld stond op 192.168.1.22 nadat ik dacht dat ik dat gereset had met 4x de netwerkkabel verwijderd te hebben.

Maar dat is voor de volgende lezers: ik kan weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Zijn meer youless gebruikers met een link naar Enelogic waar de koppeling met Enelogic spontaan wordt gedeactiveerd??
Bij mij is dat de afgelopen weken al twee keer gebeurt. Het opnieuw koppelen aan het bestaande device bij Enelogic gaat daarna weer zonder problemen.

Voor mij een raadsel waarom dit gebeurt.

Ik heb nog het gratis pakket bij Enelogic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterstr schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:40:
Zijn meer youless gebruikers met een link naar Enelogic waar de koppeling met Enelogic spontaan wordt gedeactiveerd??
Ik heb hier al jaren een LS120 met firmware versie 1.5.3-EL en gelukkig geen problemen.
Bij mij is dat de afgelopen weken al twee keer gebeurt. Het opnieuw koppelen aan het bestaande device bij Enelogic gaat daarna weer zonder problemen.

Erg apart inderdaad, zou even contact met Enelogic opnemen
Ik het betaalde pakket maar zou zeggen dat dat qua verbinding geen verschil moet maken, gaat zover ik weet enkel om het bewaren van de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
peterstr schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:40:

Ik herken het ook niet. Ik heb een gratis pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Vliegvlug schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
Erg apart inderdaad, zou even contact met Enelogic opnemen
Ik heb het inmiddels ook bij Enelogic gemeld.

Ik heb trouwens firmware versie 1.6.0-el op mijn youless staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterstr schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb het inmiddels ook bij Enelogic gemeld.

Ik heb trouwens firmware versie 1.6.0-el op mijn youless staan
Heb die van mij al tijden niet bijgewerkt want het werkt goed en denk er daarom ook niet aan. ;)

1.5.3 is al van 15-09-2022 zie ik nu. :P

1.6.4 van begin dit jaar is nu de laatste

Changelog:
23-01-2025 (1.6.4)
------------------
-Fix interne 10-minuten logboek digitale watermeter: de loggings worden nu
in hele liters per loginterval weergegeven in plaats van als liter/uur
flow.

05-11-2024 (1.6.3)
------------------
-Aanpassing om DHCP verandering die specifiek is voor recente Zyxel modem
firmwares te faciliteren. Youless met oudere firmware krijgt mogelijk niet
goed meer een IP adres van het Zyxel modem na een modem firmware update.
Vanaf Youless firmware 1.6.3 wordt wel weer altijd een IP adres toegekend
door het Zyxel modem.

18-12-2023 (1.6.1)
------------------
-Alleen van toepassing op Enelogic: het proces van koppelen van de Youless
is verbeterd.

26-05-2023 (1.6.0)
------------------
-Toevoeging ondersteunind Belgische capaciteitstarief datapunten
-Toevoeging ondersteuning Belgische digitale watermeter via P1 poort
-DHCP verbetering zodat deze correct werkt met Mikrotik router firmware >7.3
-Fix van verkeerde tijdstempel in web interface log functie eind oktober
vanwege overgang naar wintertijd.
-Verbeterde controle tijdprogressie voor interne logfunctie om integriteit
te borgen.

15-09-2022 (1.5.3)
------------------
-Bij een ontvangstfout in het P1 bericht kon het voorkomen dat de fout
voor de nieuwe datapunten niet goed gefilterd werd, waardoor er incidenteel
een verkeerde meetwaarde geregistreerd kon worden voor een nieuw datapunt.
Dit kon tevens in het bestaande actueel vermogen datapunt optreden,
wat voorheen in 1.4.5 niet optrad. Voor alle andere datapunten bleef de
situatie gelijk met 1.4.5. Dit verschijnsel was merkbaar in gevallen
waarbij er uitzonderlijk veel verstoringen op de P1 lijn optreden. Dit
is nu opgelost.
-De firmware versie is nu in het json bericht van het /d endpoint opgenomen.

Alleen die Verbeterde controle tijdprogressie voor interne logfunctie om integriteit
te borgen.
uit 1.6.0 lijkt me relevant voor mij om te upgraden, de rest is niet van toepassing. Gebruik een fixed IP ipv DHCP en woon niet in Belgie, noch dat ik mijn waterstand uitlees.

Misschien dat 1.6.1 nog wat voor jou doet omdat het over koppelen gaat, maar je geeft aan dat dat goed lukt dus ik verwacht van niet, maar misschien doet het stiekem nog wat meer.

Ben benieuwd waar Enelogic support mee terugkomt

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 28-05-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb m'n LS120 afgelopen week nog laten updaten en kreeg 1.6.3_EL nog gewoon als meest recente versie aangeboden.

Als ik nú op de site van Youless.nl zoekt dan is er schijnbaar wel een blogpost geweest aangaande 1.6.4 maar als ik daar vervolgens op de link klikt dan kom ik op een algemene pagina uit?

https://www.youless.nl/blogpost/ls120-fw164.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.