Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik had inderdaad de PVOutput in gebruik maar ben nu overgegegaan naar de Enelogic firmware zodat ik zowel gas als elektra kan monitoren. Maar terug te komen op de vraag van @webloem kan het vandaag dus niet met een alternatieve firmware op de youless. Dan blijft alleen de optie over om S0 imp/kWh op 10 te zetten en waar kWh staat m3 te lezen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
webloem schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:33:

Aan de rechterkant zit er al een datalogger aan gekoppeld, ik vermoed van onze leverancier:
Mogelijk een andere oplossing: Enig idee wie of wat die datalogger heeft geinstalleerd? En vooral, waar die heenlogt? is dat ding ook van jullie VVE? Zou kunnen dat het bedrijf dat die data ontvangt op de 1 of andere manier ook toegang kan geven tot de meterstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 12:47
Als je een groot aansluiting hebt, en dat heb je met 100m³ in een uur. Moet je de meter apart laten uitlezen door een meet bedrijf. Zij geven het verbruik door aan de energie leverancier. Dit is dus een los contract met een derde partij.
Deze logging kun je gewoon opvragen bij dat bedrijf. (en gebruiken voor de prijsonderhandelingen omdat je daar dus precies in kunt zien wanneer je hoeveel energie je nodig hebt. Waardoor zij ook weer wat scherper kunnen inkopen)
Ik zou eens bij de VVE beheerder informeren welke partij hier facturen voor stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
S0epkip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:16:
Iemand nog tips om een LS110 te recoveren?

Ik had een goedwerkende LS110 met 1.2.2.PO firmware. Hij was gewoon benaderbaar op z'n vaste ip. Deze wilde ik flashen naar 1.2.2.E

Na het flashen via de Android app leek de LS110 niet benaderbaar. Ook 5x unplug LAN voor reset werkte niet.

Met behulp van direct attached flashen aan een windows PC heb ik alsnog de firmware 1.2.2E kunnen flashen. De 4x / 5x unplug reset werkt nu ook en de LED op de youless gaat knipperen.

Hij is echter niet benaderbaar. IP toewijzen met de config tool op windows lukt ook niet: ip configuration failed... Zowel direct attached als via LAN.

Iemand tips?
Misschien heeft @YouLess of @TD-er danwel @AUijtdehaag nog ideeën?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
S0epkip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Misschien heeft @YouLess of @TD-er danwel @AUijtdehaag nog ideeën?
De LS110 krijgt geen ip / is niet zichtbaar in mijn router na reflash.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
S0epkip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:53:
[...]

De LS110 krijgt geen ip / is niet zichtbaar in mijn router na reflash.
Volgens mij had ik dat laatst ook.
Wellicht de oude windows tool van de youless site downloaden.
Dat werkte toen bij mij (op basis van Mac adres).

https://www.youless.nl/do...ds/youless-config-1.2.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
stimpyrulez schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Volgens mij had ik dat laatst ook.
Wellicht de oude windows tool van de youless site downloaden.
Dat werkte toen bij mij (op basis van Mac adres).

https://www.youless.nl/do...ds/youless-config-1.2.exe
Helaas, ip config failed :( hij vind wel iets met die tool (alleen direct attached) maar kan geen ip instellen.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hmm dat is een tijd geleden dat ik uberhaupt iets heb hoeven doen met de Youless anders dan updaten vanuit de app wat tegenwoordig gewoon werkt zoals het hoort :)
Best irritant als spul gewoon z'n werk doet, dan vergeet je dat soort recovery dingen...

Maar als ik me goed herinner, was er iets als de voedingstekker (of netwerkstekker?) er een paar keer snel achter elkaar in en uitpluggen.
Dan kwam de Youless in een speciale flash mode.
Wellicht dat je dan de Windows flash tool kunt gebruiken? (met al je virusscanners, firewall etc. uitgeschakeld)
Bij voorkeur via LAN en niet WiFi, aangezien je op low-level ARP commando's gaat sturen en gek genoeg zien scanners dat als verdacht :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mail de support gewoon even, dan heb je binnen 1-2 dagen antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webloem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 15:14
Ikke_niet schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:28:
Als je een groot aansluiting hebt, en dat heb je met 100m³ in een uur. Moet je de meter apart laten uitlezen door een meet bedrijf. Zij geven het verbruik door aan de energie leverancier. Dit is dus een los contract met een derde partij.
Deze logging kun je gewoon opvragen bij dat bedrijf. (en gebruiken voor de prijsonderhandelingen omdat je daar dus precies in kunt zien wanneer je hoeveel energie je nodig hebt. Waardoor zij ook weer wat scherper kunnen inkopen)
Ik zou eens bij de VVE beheerder informeren welke partij hier facturen voor stuurt.
Hier ben ik inderdaad verder mee gekomen. Joulz meetbedrijf lijkt onze standen uit te lezen en heeft me toegang gegeven tot hun data portaal. Daarmee kan ik per uur het verbruik bekijken. En dus is de YouLess niet meer nodig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
Omdat veel afbeeldingen in dit topic verdwenen zijn op welke wijze een S0 aansluiting bij de LS110 te maken ben ik in het eigen archief gedoken en plaats deze nogmaals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFTMoSZH5tkK72RoiBHTTaYySt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zeg2QsKyFwX73xA57GOLhCa8.png?f=fotoalbum_large

De LS110 is inmiddels een "oud" apparaat maar in mijn geval zijn er nog 2 stuks actief.
De eerste verzorgt dit al sinds 2017 voor mijn 21 jaar oude zonnepanelen met een Würth omvormer.
Deze PV installatie is uit de tijd dat er nog geen wifi, netwerk of apps om de opbrengst bij te houden waren.
De tweede doet de registratie voor een nieuwe set van 5 panelen en beide geven ze de opbrengst door naar PVOutput.

De eerste registraties in 2017 gebeurden met het tellen van de omwentelingen op een draaischijf meter. Dit werkte door invallend zonlicht slecht zodat dat eind 2018 een kWh meter met S0 uitgang dit allemaal oploste.

Het grote voordeel om op deze manier te registreren is dat de werkelijke opbrengst getoond word en PVOutput al die jaren een betrouwbare plaats bleek om het in de cloud bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Op dit moment zijn we niet in d beurt van huis. Het verbruik zou na mijn idee dus heel de tijd het zelfde moeten zijn.

Echter heb ik tussen bepaalde tijden diverse rare
Waardes, zelfs 0
Herkend iemand dit?
Heb de ls120 met zonnepanelen aangesloten op de s0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o3A6P3f7-l646ZKZoG4AqIw2IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjif8GvlZxKTjCwL1AAtaBm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFYQVtxwfvPglCT8bCcdnDo2bx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9CVfepm2ijzvWSnEYh53QFx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Simply_jeroen op 16-08-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
*knip*, hier hebben we V&A voor :)

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2023 08:59 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-02-2024
Na een update van DSM 6 naar 7 worden mijn databases niet meer aangevuld met Youless data.

Vermoedelijk heeft het iets met Web Station en mogelijks ook php te maken, maar geen idee hoe dit op te lossen. Na oplossen van enkele problemen in Web Station, is er een nieuwe map verschenen /home/www, terwijl er nog een map web is waarin de Youless bestanden staan. Als ik echter in de map www een nieuwe map aanmaak zoals het hoort, en dan Synology-IP-adres/Youless/install.php invoer in de browser, dan krijg ik een 500-fout.

Verder is php 5.6 verdwenen en is de laagste php-versie nu 7.3 (en de hoogste 8.0).

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Wellicht had ik beter geen update naar DSM 7 uitgevoerd, maar dat is nu te laat.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

peterstr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
Nog even een andere vraag.

Mijn Youless LS120 met de 1.4.3-EL firmware wordt na een aantal dagen actief te zijn geweest vreselijk traag en bijna niet meer benaderbaar via de web interface. het doorsturen van de data naar Enelogic en Domoticz blijft overigens wel goed gaan.
Mijn netwerk monitoring tool vindt op dat moment ook dat de youless regelmatig offline zou zijn.

Als ik dit zie en ik reboot de youless middels: "http://<ip-adres>/S?rb=" gaat het weer als een speer voor een aantal dagen.

Net of er iets van een memory leak is.

Ik gebruik de p1 uitlezing en een s0 meter voor de zonnepanelen op dezelfde youless.
Ik weet het, al een heel oude post, maar ik heb nu hetzelfde probleem met een LS110 (fw 1.2.2-EL) die het electraverbruik van mijn warmtepomp meet. Dit is zo'n week geleden begonnen. Daarvoor werkte alles jaren perfect. Resets werken slechts tijdelijk zoals jij ook aangeeft.
In Grafana is dit nu het beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SpbIMi1bzwfsPrFZWRevlZRmBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z10ZAahJmPl4gEBlDQLvRbMA.jpg?f=fotoalbum_large
Net voor 12 uur een reset gedaan en de meterstand gecorrigeerd a.d.h.v. het display van de electrameter waar de LS110 aan hangt.
Is op jou vraag ooit een zinnig antwoord gekomen van @YouLess ?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 14:51
@Copitano Het beste kun je even contact opnemen met support. De ervaring leert dat de oorzaak kan verschillen per situatie, maar we vinden vast een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
misschien een beetje een wild idee, maar niet geschoten is altijd mis; zullen we maar zeggen. Is het mogelijk om de P1 poort data beschikbaar te maken als Modbus TCP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 06:59
@HiBe Even zoeken op het grote Internet naar "p1 modbus converter"
En ik vind bv https://xemex.eu/nl/producten/communicatiemodules/p1mb/

[ Voor 4% gewijzigd door peterstr op 07-09-2023 07:17 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
@peterstr dat is modbus over RS485, ik ben op zoek naar een Modbus over TCP versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
Ik heb mijn probleem zelf proberen oplossen, volgende zaken heb ik geprobeerd:
- DSM6 opnieuw geïnstalleerd (gelukt, maar php 5.6 kon ik niet meer installeren, en WebStation bleef de map www gebruiken, met als resultaat bizarre fouten die ik niet kon oplossen);
- via Rector de php 5.6-code een update geven naar php 7.4 (vruchteloos om onduidelijk redenen voor mij).

Aangezien ik dus tegen de grenzen van php leek aan te botsen en dit niet opgelost kreeg, ben ik eens gaan kijken op het grote internet. Hier kwam ik een Python script tegen om een Youless uit te lezen (zie https://github.com/Somtom/youless-logger). Dit heb ik wel aan de praat gekregen, al kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen welke stappen noodzakelijk waren. Ik hoop dat dit minder update-gevoelig is, en voor meer continuïteit zal zorgen bij mij. Misschien moet dit ook toegevoegd worden aan de lijst met wijzes om een Youless uit te lezen via een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rubanov10 Ik begrijp dat je het script van @SmiGueL gebruikt? Misschien kan je het hem zelf vragen?
Je post is een beetje lastig te doorgronden, ik moest je verhaal 2x lezen. Het gaat dus om een Synology waar het besturingssysteem is ge-update (en mogelijk ook de database)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rubanov10 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:06:
Ik heb mijn probleem zelf proberen oplossen, volgende zaken heb ik geprobeerd:
- DSM6 opnieuw geïnstalleerd (gelukt, maar php 5.6 kon ik niet meer installeren, en WebStation bleef de map www gebruiken, met als resultaat bizarre fouten die ik niet kon oplossen);
- via Rector de php 5.6-code een update geven naar php 7.4 (vruchteloos om onduidelijk redenen voor mij).

Aangezien ik dus tegen de grenzen van php leek aan te botsen en dit niet opgelost kreeg, ben ik eens gaan kijken op het grote internet. Hier kwam ik een Python script tegen om een Youless uit te lezen (zie https://github.com/Somtom/youless-logger). Dit heb ik wel aan de praat gekregen, al kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen welke stappen noodzakelijk waren. Ik hoop dat dit minder update-gevoelig is, en voor meer continuïteit zal zorgen bij mij. Misschien moet dit ook toegevoegd worden aan de lijst met wijzes om een Youless uit te lezen via een NAS.
Bij elke upgrade van php zijn er wat dingen die niet meer werken. Tussen php 6 en 8.2 zijn het er meer, maar niets wat niet eenvoudig op te lossen is. Dus als je probleem bij php zit, zou ik niet te snel opgeven, maar op zoek gaan naar de foutmeldingen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
Ik wil het nog wel even proberen duidelijk weer te geven wat er is gebeurd.

Tot 21/8 had ik een perfect werkend systeem, een (oude) Synology NAS 415+, die bij drie Youlessen vier datastromen (drie S0: warmtepomp, zonnepanelen en verbruik, en één P1: slimme meter) ophaalde met het php-script van @SmiGueL . Dit systeem had ik opgezet in februari 2021 met wat hulp van @SmiGueL, vooral rond het uitlezen van S0 data (V vervangen door Z in waardes als V?w=1). Dit systeem gebruikte php 5.6 om het script te draaien.

Op 21/8 heb ik echter een update van DSM 6 naar DSM 7 uitgevoerd op deze NAS, waarna bleek dat onder meer php 5.6 verwijderd moest worden, en er geen data meer werd toegevoegd aan de vier databases. De op dit systeem beschikbare php versies waren 7.4 en 7.6, en ook WebStation leek hierdoor invloed te ondervinden, ik denk vooral wegens de link met php.

Eerst heb ik dan geprobeerd om de php code aan te passen zodat deze wel kon uitgevoerd worden via php 7, maar ik kreeg Rector niet aan de praat om dit voor elkaar te krijgen. Dan heb ik de DSM-versie teruggedraaid naar DSM 6, maar toen kreeg ik het nog niet werkende, ik kreeg php 5.6 niet terug geïnstalleerd.

Na een korte internetzoektocht heb ik het Python Youless-script van Somtom op Github gevonden, waarna ik DSM 7 terug op de NAS heb geïnstalleerd. Dat Python script kreeg ik vrij snel aan de praat en verzamelt nu de vier datastromen van de drie Youlessen. Tussen 21/8 en 7/9 heb ik zoveel mogelijk data zelf verzameld door manueel om de tien uur minuutdata te exporteren, eventuele gaten werden dan opgevuld met 10minuutdata. Dit is niet erg eenvoudig om dit vol te blijven houden, dus was ik erg blij dat ik het via Python aan de praat kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik de Youless, en daarmee de Youless Charts al een tijdje niet meer, dus ik zou helaas niet weten waar je het probleem moet zoeken.
Heb je ook voor de nieuwe PHP versie bij het tabblad 'PHP Settings' de modules 'curl' en 'pdo_mysql' weer aangevinkt?
Ik heb het destijds wel op PHP 7 gedraaid (geen idee welke subversie) maar mogelijk is er in DSM inmiddels meer veranderd..

Zie voor een screenshot ervan de handleiding hier:
SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 12-09-2023 13:35 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
SmiGueL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:34:
Heb je ook voor de nieuwe PHP versie bij het tabblad 'PHP Settings' de modules 'curl' en 'pdo_mysql' weer aangevinkt?
Bij de php settings van WebStation had ik inderdaad die twee modules aangevinkt, maar dit loste het probleem niet op. Ik kreeg een 404-foutmelding 'Kan de gezochte pagina niet vinden.' als ik NAS_IP/Youless_map/install.php in een browser ingaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
Misschien ook nog even vermelden, de foutberichten in de output.log file zijn:

PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'mcrypt.so' (tried: /usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so (/usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so: cannot open shared object file: No such file or directory), /usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so.so (/usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so.so: cannot open shared object file: No such file or directory)) in Unknown on line 0
PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'mysql.so' (tried: /usr/local/lib/php74/modules/mysql.so (/usr/local/lib/php74/modules/mysql.so: cannot open shared object file: No such file or directory), /usr/local/lib/php74/modules/mysql.so.so (/usr/local/lib/php74/modules/mysql.so.so: cannot open shared object file: No such file or directory)) in Unknown on line 0
Error while connecting to database.SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Rubanov10 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:14:
Misschien ook nog even vermelden, de foutberichten in de output.log file zijn:

PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'mcrypt.so' (tried: /usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so (/usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so: cannot open shared object file: No such file or directory), /usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so.so (/usr/local/lib/php74/modules/mcrypt.so.so: cannot open shared object file: No such file or directory)) in Unknown on line 0
PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'mysql.so' (tried: /usr/local/lib/php74/modules/mysql.so (/usr/local/lib/php74/modules/mysql.so: cannot open shared object file: No such file or directory), /usr/local/lib/php74/modules/mysql.so.so (/usr/local/lib/php74/modules/mysql.so.so: cannot open shared object file: No such file or directory)) in Unknown on line 0
Error while connecting to database.SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused
Wat zei google? Je bent niet de enige met deze meldingen na een upgrade: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/138388
In elk geval heeft dit weinig met youless te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
SmiGueL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:34:
Ik gebruik de Youless, en daarmee de Youless Charts al een tijdje niet meer, dus ik zou helaas niet weten waar je het probleem moet zoeken.
Puur uit nieuwsgierigheid. Hoe log je nu je stroomverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:35:
Puur uit nieuwsgierigheid. Hoe log je nu je stroomverbruik?
Dit is in dit topic natuurlijk vloeken in de kerk :P , maar momenteel hangt er een HomeWizard.

De 'minuutscule' details van de Youless zijn voor mij niet zo relevant meer en het gemak van deze app heeft zo ook z'n voordelen.

Het is zéker niet perfect hoor.
- Door de log per 5 minuten verlies je veel details.
- Je kunt zonder betaald abbo niet verder dan een jaar terug kijken (wat je uiteraard wel wilt)
- Het gasverbruik wordt niet per uur weergegeven, zoals in de Youless Charts, maar per 5 minuten. Je moet dus altijd je gemiddelde verbruik in dat uur maal 12 berekenen om het aantal liters/kuubs te bepalen. :/
- Alles staat in de cloud i.p.v. lokaal..

Maargoed, de app werkt top en het is ook te koppelen met je zonnepanelen omvormer (API key) zodat alles mooi in 1 overzicht staat.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Simply_jeroen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:50:
Op dit moment zijn we niet in d beurt van huis. Het verbruik zou na mijn idee dus heel de tijd het zelfde moeten zijn.

Echter heb ik tussen bepaalde tijden diverse rare
Waardes, zelfs 0
Herkend iemand dit?
Beetje late reactie, maar ik zie datzelfde beeld na een paar dagen van huis te zijn geweest. Nacht stabiel, dag ook van die vreemde uitschieters omhoog en omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffEYhCbQLVkRh7FNK7RHuRmuQrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVvj0PtWbipmfjNllbBYAoLB.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Situatie idem als jij beschrijft: Youless LS120 aangesloten op de slimme meter en zonnepalenlen via een tussenmeter op S0.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
al sahhaf schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:16:
[...]

Via een ander forum (http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=17891) heb ik deze gadget ook gevonden.

Hij is te downloaden via http://www.youless.nl/tl_files/downloads/rawmon-0.2.zip

Je kunt dan via http://1.2.3.4/M?lw=105 de gevoeligheid van je Youless instellen.
Standaard staat die op 180. Bij mij zorgde dat er ervoor dat alles onder de 50 Watt als 0 Watt werd gemeten.
Na wat proberen werkt het nu goed op lw=145.

Hieronder nog even de hele quote met links van het Zonstraal forum. Misschien dat het iets is voor de TS?

[...]
Recent heb ik een YouLess gekocht voor op mijn analoge meter. Die miste in de eerste instantie pulsen, hij zat niet goed geplakt. Ik kwam bovenstaande info tegen, en na een aantal keer opnieuw plakken en iets aanpassen van de LW waarde is de tellerstand nu al weken perfect kloppend, geen pulsen meer gemist.

De windows 7 gadget was bij mij op windows 11 heel instabiel. Of tenminste, het gadget pack was instabiel. En de PC staat niet in de buurt van de meterkast dus het kijken naar de waardes was erg lastig.

Daarom heb ik een mobiele Android app gemaakt die dezelfde info toont (ruwe waarde lichtsensor) en waarmee de LW waarde direct ingesteld kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/RaymiiOrg/YouLessQt/release-2/screenshot.png

(Screenshot is van de Windows build)

De moving average wordt ook getoond evenals het actuele verbruik. Met deze grafiek kon ik goed zien wanneer er wel een puls gedetecteerd werd, en wanneer niet, hielp me enorm met juist opplakken.

Eigenlijk was dit meer een goed excuus om in Qt (C++ framework) een lijn-grafiek te programmeren, maar zonder echte data is dat ook maar beperkt nuttig.

De app is overigens niet bedoeld als vervanging voor de gewone YouLess Android app. Deze app is alleen bedoeld voor de ruwe sensorwaardes bij het juist opplakken van de YouLess. Want ja, dat windows 7 gadget, dat werkte voor mij gewoon niet handig...

Hier staat meer info, inclusief download en broncode (open source, GPLv3):

https://raymii.org/s/software/YouLessQt.html

De app staat ook in de Play Store: https://play.google.com/s...?id=nl.leafnode.youlessqt - voor als je liever geen willekeurige apk's van internet installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Copitano schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:05:
[...]

Beetje late reactie, maar ik zie datzelfde beeld na een paar dagen van huis te zijn geweest. Nacht stabiel, dag ook van die vreemde uitschieters omhoog en omlaag.
[Afbeelding]
Geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Situatie idem als jij beschrijft: Youless LS120 aangesloten op de slimme meter en zonnepalenlen via een tussenmeter op S0.
Even een suggestie die iets met dag/nacht te maken kunnen hebben.
Krijg je lichtinval op je meter overdag (aangenomen dat je de meter optisch uitleest met de Youless) ?
Kan het zijn dat de kleef-plakker niet zo stabiel meer zit als het warmer is?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

TD-er schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:59:
[...]

Even een suggestie die iets met dag/nacht te maken kunnen hebben.
Krijg je lichtinval op je meter overdag (aangenomen dat je de meter optisch uitleest met de Youless) ?
Kan het zijn dat de kleef-plakker niet zo stabiel meer zit als het warmer is?
Thx voor het meedenken. Misschien had ik even moeten melden dat de youless met een RJ11 is aangesloten op een slimme meter Iskra AM550. En de Finder tussenmeter van de zonnepanelen op de S0 van de Youless. Het geheel hangt in een afgesloten meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:57
Ik heb sinds een paar dagen een tp-link ax5400 x60 mesh systeem en gebruik de unit die in de meterkast staat als router. Heb ziggo en heb die modem in bridge modus staan.
De tplink router ziet de youless niet.
Voorheen had ik een netgear nighthawk r7000, geen problemen met de youless in die situatie.

De huidige situatie is als volgr:
Ziggo modem bridges >> tplink x60 router >> tplink sg105 desktopwitch >> youless

Andere zaken als hue en mn synology nas die ook via de switch zijn aangesloten worden wel gezien.

Heb via fing geprobeerd de youless te vinden maar ook via de enelogic site, geen positief resultaat.

Iemand een idee waarom de youless niet meer gezien wordt en iemand een idee wat de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
heeft / had de Youless misschien een statisch IP adres :?

Anders even terug naar de fabrieksinstellingen, zie pagina 23 van de handleiding.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:57
Ik heb het inmiddels gefixed door de youless direct aan de x60 router te hangen, een statische ip toe te wijzen en daarna alles weer via de switch aan te sluiten. De youless is weer zichtbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

YouLess schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:20:
@Copitano Het beste kun je even contact opnemen met support. De ervaring leert dat de oorzaak kan verschillen per situatie, maar we vinden vast een oplossing.
Vreemd genoeg lijkt het probleem zich op de een of andere manier zelf te hebben opgelost. Al een week lang géén minuut meer gemist 7(8)7
Misschien schommelingen in de netspanning waardoor de voeding z'n 5 volt niet meer haalt :?
Ik blijf het nog even scherp volgen B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilkFzut1WddzcikQfEm7ND6SpVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKA3ucBk1isemaEWWUzHAx3V.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Dat had ik beter niet kunnen schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE1iM3NBYidTw9-Tgxi42nBP5pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSMbhnwtz4cLCTOQSgrW37Uq.jpg?f=fotoalbum_large
Nog dezelfde middag is de verbinding weer verbroken. Op de Youless zelf wordt nog wel iets geregistreed, maar minder dan gebruikelijk ( 18 Wh tegen 24 Wh normaal).

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 25-09-2023 11:53 ]

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb mijn Youless LS110 inmiddels ruim 10 jaar draaien. Nu heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Is het mogelijk om zowel het verbruik als de opwek apart te monitoren? Of kan dit enkel met de LS120?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
wcduck schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:06:
Ik heb mijn Youless LS110 inmiddels ruim 10 jaar draaien. Nu heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Is het mogelijk om zowel het verbruik als de opwek apart te monitoren? Of kan dit enkel met de LS120?
Volgens mij zou je dan een LS110 erbij kunnen nemen (wellicht via marktplaats of zo).
1 voor verbruik en 1 voor opwek.

Maar ja, dan is de LS120 een makkelijkere oplossing.
Ik zou een LS120 halen. Die leest de P1-poort uit en via de S0 meet ik de kWh-meter die op de groep van de zonnepanelen zit. De Youless stuurt dit dan naar PVOutput, hierdoor kun je heel mooi bruto/netto zien (de Youless berekent dat) en ook opwek/consumptie per dag/maand/jaar etc. Draait hier al jaren perfect zo, de Youless is echt een super stabiel apparaatje.

De LS110 ligt in een lade te wachten, die bewaar ik voor als er ooit een warmtepomp komt, dan kan hij die groep mooi bemeteren. Of wellicht de watermeter.

Op Marktplaats staan wel een aantal LS120 zie ik.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2023 09:00 ]

• wcduck
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:58:
Ik zou een LS120 halen. Die leest de P1-poort uit en via de S0 meet ik de kWh-meter die op de groep van de zonnepanelen zit. De Youless stuurt dit dan naar PVOutput, hierdoor kun je heel mooi bruto/netto zien (de Youless berekent dat) en ook opwek/consumptie per dag/maand/jaar etc. Draait hier al jaren perfect zo, de Youless is echt een super stabiel apparaatje.

De LS110 ligt in een lade te wachten, die bewaar ik voor als er ooit een warmtepomp komt, dan kan hij die groep mooi bemeteren. Of wellicht de watermeter.

Op Marktplaats staan wel een aantal LS120 zie ik.
Bedankt voor het antwoord. Volgens mij heb ik ergens nog een tweede Youless liggen. Maar als de LS120 handiger is, dan geef ik daar de voorkeur gaan. De afgelopen jaren heb ik Youless gewoon de pulsen laten tellen om mijn energieverbruik te meten. Nu dien ik dus de LS120 zowel aan de P1 poort als de S0 poort aan te sluiten.....even uitzoeken wat dat inhoudt. Ik zag dat ik wellicht ook iets aan moest schaffen om de zonnepanelen uit te lezen, aangezien deze 3 fasen zijn. Of is dat niet noodzakelijk?

• peterstr
wcduck schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:12:
[...]
Ik zag dat ik wellicht ook iets aan moest schaffen om de zonnepanelen uit te lezen, aangezien deze 3 fasen zijn. Of is dat niet noodzakelijk?
Klopt als je een 3fase installatie hebt heb je ook een 3fase KWh meter nodig.
Bijvoorbeeld deze.
https://youless.nl/winkel...e-din-rail-kwh-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoi. Ik heb wat hulp nodig om mijn gasverbruik zichtbaar te krijgen in PvOutput.
Momenteel heb ik in mijn meterkast een LS120 hangen, welke aan de P1 poort van mijn slimme meter zit.
Hierop staat de PVOutput firmware en deze stuurt braaf verbruiksdata naar PVO (via v4 instelling).

Hoewel mijn smille meter ook de gasstanden doorstuurt aan mijn netbeheerder/energieleverancier, krijg ik deze niet in PVOutput te zien. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Edit: ik haal mijn reactie even weg. Het is mij nooit gelukt en ik kan ook nergens een goede uitleg vinden hoe het zou moeten. Maar als ik nu weer zoek lijkt het sommige mensen (in een wat verder verleden, ik kom meestal posts uit 2015-2017 tegen) het wel gelukt is.

Voorzover ik het een poos geleden allemaal geprobeerd heb kan het niet, maar hou me ook graag aanbevolen voor tips hoe het wel kan. (in elk geval kan het wel via enelogic)

/edit 2 uur later ;)
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar, maar heb echt heel erg het vermoeden dat het probleem vooral bij PVoutput ligt. Dat die er geen goede integratie voor heeft.

[ Voor 175% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-11-2023 15:00 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
PVOUtput is in de basis een site waar je stroom opbrengsten en verbruik kunt opslaan. Dus niet gericht op gas verbruik. Je kunt door te doneren wel 6 extra waardes opslaan. Zelf nooit gebruikt.

Zelf gebruik ik Mindergas (mindergas.nl) om mijn gas verbruik op te slaan en te vergelijken. Ik heb daarvoor zelf een script geschreven om de gas waardes naar mindergas te uploaden. Is we maar 1 keer per dag uploaden van je verbruik van die dag. Voordeel van Mindergas is ook dat ze gebruik maken van zogenaamde graad dagen. Dit is een manier om het verbuik te standariseren per graaddag zodat je kunt zien hoe het hogere verbruik in een koude winter zich verhoud tot het verbruik in een minder koude winter. Het verbruik wordt terug gerekend naar kubieke meter per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Kets_One schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:06:
Hoi. Ik heb wat hulp nodig om mijn gasverbruik zichtbaar te krijgen in PvOutput.
Momenteel heb ik in mijn meterkast een LS120 hangen, welke aan de P1 poort van mijn slimme meter zit.
Hierop staat de PVOutput firmware en deze stuurt braaf verbruiksdata naar PVO (via v4 instelling).

Hoewel mijn smille meter ook de gasstanden doorstuurt aan mijn netbeheerder/energieleverancier, krijg ik deze niet in PVOutput te zien. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ik heb de enelogic firmware en die upload naar Enelogic.nl. . wat al gezegd is: pvoutput is bedoeld voor zonnepanelen maar niet voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

peterstr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:17:
PVOUtput is in de basis een site waar je stroom opbrengsten en verbruik kunt opslaan. Dus niet gericht op gas verbruik. Je kunt door te doneren wel 6 extra waardes opslaan. Zelf nooit gebruikt.

Zelf gebruik ik Mindergas (mindergas.nl) om mijn gas verbruik op te slaan en te vergelijken. Ik heb daarvoor zelf een script geschreven om de gas waardes naar mindergas te uploaden. Is we maar 1 keer per dag uploaden van je verbruik van die dag. Voordeel van Mindergas is ook dat ze gebruik maken van zogenaamde graad dagen. Dit is een manier om het verbuik te standariseren per graaddag zodat je kunt zien hoe het hogere verbruik in een koude winter zich verhoud tot het verbruik in een minder koude winter. Het verbruik wordt terug gerekend naar kubieke meter per graaddag.
Inderdaad zo doe ik het ook. Ik denk dat ik jouw script zelfs gebruik. 1 keer per dag (crontab op RPI, 1 minuut voor 24:00) lees ik de meterstand via de youless uit en stuur het door naar www.mindergas.nl. Werkt perfect!

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 21:12
Voor iedereen ter info: Ik heb een nieuwe versie 2.8.1 vijgegeven van de YouLess NPM package: https://www.npmjs.com/package/youless

De update bevat diverse kleine verbeteringen, documentatie updates en support om de S0 timeout in te stellen.

Hij is deze week al meer dan 400 keer gedownload, dus dat gaat lekker ;)

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kets_One schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:06:

@YouLess Kunnen jullie mij verder helpen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• wcduck
  • Niet online
peterstr schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:16:
[...]

Klopt als je een 3fase installatie hebt heb je ook een 3fase KWh meter nodig.
Bijvoorbeeld deze.
https://youless.nl/winkel...e-din-rail-kwh-meter.html
Ik heb naar de Duitse handleiding gekeken. Dit ziet er niet uit alsof je dit zelf zomaar kan. De meterkast dient opengemaakt te worden. Dat lijkt me best link voor een leek. Zijn er nog andere manieren om de in- en uitgaande energie te monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
wcduck schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb naar de Duitse handleiding gekeken. Dit ziet er niet uit alsof je dit zelf zomaar kan. De meterkast dient opengemaakt te worden. Dat lijkt me best link voor een leek. Zijn er nog andere manieren om de in- en uitgaande energie te monitoren?
Als je geen s0 meter wilt of kunt laten plaatsen ben je afhankelijk van je omvormer. Kun je daar je opgewekte vermogen uitlezen via een script. Deze gevens moet je dan gaan combineren met de youless p1 meter waardes om een totaal beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Kets_One Ik kan eigenlijk verder niet echt iets toevoegen aan de andere antwoorden. Youless stuurt geen gas data naar PVOutput omdat PVOutput daar geen veld voor gedefinieerd heeft, vanwege dat ze zich vooral op stroom (opbrengst) richten. Het is wel zo dat zoals @peterstr aangaf er theoretisch in de betaalde (donation) modus van PVOutput extra (zelf in te richten) variabelen geupload zouden kunnen worden, maar daar hebben we geen vraag naar gehad. Voor de meeste gebruikers is het zo dat als ze toch een abonnement willen nemen, dat ze dan in Enelogic een meer complete oplossing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zijn er meer mensen waarbij de interne homepage van de youless slechts beperkt werkt?

Ik krijg slechts het actuele vermogen te zien. En niet de opslag van data of meterstanden etc.
Het rare is dat dit alleen niet werkt op de PC (2 browsers geprobeerd en een herstart uitgevoerd.) Op mijn mobiel krijg ik al die data wel gewoon nog steeds te zien in chrome.

Model: LS120
Firmware versie: 1.6.0-PO

Opgelost

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-01-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij 2x 110 youless en in combinatie met firefox geen problemen hier.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:47:
Zijn er meer mensen waarbij de interne homepage van de youless slechts beperkt werkt?

Ik krijg slechts het actuele vermogen te zien. En niet de opslag van data of meterstanden etc.
Het rare is dat dit alleen niet werkt op de PC (2 browsers geprobeerd en een herstart uitgevoerd.) Op mijn mobiel krijg ik al die data wel gewoon nog steeds te zien in chrome.

Nee, klinkt niet bekend. Kan je screenshots maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Nee, klinkt niet bekend. Kan je screenshots maken?
Hij doet het weer :)

Rare hickup van een ongeveer kwartier dus :D

edit:
Hij gaf alleen dit weer:

Home
Configuratie
Netwerk
Elektriciteitsmeter
Upload
Systeem

Meterstand: 16104,803 kWh
Actueel vermogen: 127 Watt
S0 meterstand: 89,217 kWh
S0 vermogen: 0 Watt
Input: 0% ■
Upload: OK (248)

[ Voor 36% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Help mijn LS 120 flasht niet naar 1.6.0 EL
Ik heb twee LS 120 in mijn netwerk en de 1e die ik wilde updaten via de app op android ging vlekkeloos.
De 2e verloopt minder soepel, het flash proces leek goed te gaan maar ik kreeg geen verbinding meer op zijn IP adres.
Ik heb de Youless uit mijn netwerk gehaald en rechtstreeks op mijn laptop aangesloten om deze op de oude manier te kunnen flashen maar de LS 120 komt maar niet in flash modus, het groene lampje gaat niet knipperen.
Ook een reset door 3x, 4x of 5x netwerkkabel te verwijderen geeft geen enkel resultaat, het groene lampje blijft gewoon branden zonder te knipperen.

Ik lees steeds dat de Youless niet te bricken is maar het lijkt er wel op.
Wat zou ik nog kunnen doen

[ Voor 5% gewijzigd door Delph1900 op 28-01-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
@Delph1900 Je hebt waarschijnlijk ondertussen via onze support al contact gehad, maar (met wat vertraging) toch ook nog hier even een reactie ook voor anderen:

Je kunt met de app in zo'n geval gewoon nog een keer de firmware update uitvoeren en dan zal het bij de volgende poging waarschijnlijk wel lukken. De Youless heeft een bootloader die altijd hetzelfde blijft en die de flash mode verzorgt. Op die manier kan er altijd een andere firmware geladen worden, wat er ook is gebeurd.

In de nieuwe versie van de app die net in de play store goedgekeurd is, is de flash functie in de app overigens verbeterd. Er wordt meer redundancy gebruikt en zo meer rekening gehouden met wisselende wifi netwerk condities.

• peterstr
YouLess schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:57:
In de nieuwe versie van de app die net in de play store goedgekeurd is
Android en iPhone??

• techniker_
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PutN_pERkSxOSHqp_TNwf48-4Mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wwDY92IJEukbxJv1k9SGdtPR.png?f=user_large

hallo freunde
Wo bekomme ich diese deutsche firmware 1.6.0-EL.de?
vielen dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouLess
@peterstr De iOS versie is op zich ook gereed, maar we moeten naast de reguliere review nog een extra proces bij Apple doorlopen voordat we deze in de appstore kunnen releasen.

Voor het flashen gebruikt de app multicast netwerk verkeer, en om dat vanuit een iOS app te mogen doen moet er tegenwoordig een speciale 'entitlement' voor de app worden aangevraagd en goedgekeurd worden. Dat gaat dus nog een onbekende hoeveel extra tijd kosten, maar als je dat wil kun je de nieuwe versie wel al via testflight uitproberen (zonder flash functionaliteit dus). Neem daarvoor dan contact op met onze support zodat we daar een uitnodiging voor kunnen sturen.

@techniker_ Sie können das Firmware-Update auf Version 1.6.0 über die Youless-App durchführen, indem Sie auf dem Einstellungsbildschirm auf die Schaltfläche Update/Upload in der oberen rechten Ecke tippen. Wenn Sie weitere Hilfe benötigen, können Sie uns gerne über das Kontaktformular auf youless.nl kontaktieren.

Edit: Die App lädt automatisch die deutsche Firmware, wenn Ihr Telefon auf die deutsche Sprache eingestellt ist.

[Je kunt de firmware updaten naar versie 1.6.0 via de Youless app door rechtsboven in het instellingenscherm op de knop Update/Upload te tikken. Als je meer hulp nodig hebt, neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier op youless.nl.

Edit: De app zal automatisch de Duitse firmware laden als je telefoon is ingesteld op de Duitse taal.]

[ Voor 19% gewijzigd door YouLess op 15-02-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techniker_
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo Freunde,

seit den update auf 1.6.0 funktioniert der LS120 nicht.

vor den update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-3BNM3cDJbryBJHSotOXfO20gQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jlz8vtFiLVoYzOYdapgCiHXk.png?f=user_large

nach dem update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1paec3Oi5KhY6SuMb6QZqODgoQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3uOslSirozIcHI59ABODaJdg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqD7uAgn8pFX7k-PbSfQUO_ptjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APEfwO62tn223SXCiZ43jFjN.png?f=user_large

was kann ich tun, um diesen fehler zu beheben?

[ Voor 39% gewijzigd door techniker_ op 17-02-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@techniker_ Ich kenne die genauen Umstände nicht, aber es könnte z.B. sein, dass Sie den S0-Eingang benutzen und eine alte 1.3-Firmware verwendet haben. Ab Firmware 1.4 wird der S0-Eingang in einem eigenen Kanal protokolliert. Es sieht dann vieleicht so aus, als ob das Protokoll nicht mehr funktioniert, aber es wurde tatsächlich vom Hauptkanal in den S0-Kanal verschoben.

Für individuelle Unterstützung wenden Sie sich am besten an unseren Support, wo wir Ihnen auf Ihre Situation zugeschnitten helfen können.

[Ik ken de preciese omstandigheden niet, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat u de S0 input gebruikt en een oude 1.3 firmware gebruikte. Vanaf firmware 1.4 wordt de S0 input in een apart kanaal gelogd. Het lijkt dan misschien alsof de log niet meer werkt, maar deze is dan eigenlijk van het hoofdkanaal naar het S0 kanaal verlegd.

Voor individuele ondersteuning kunt u het beste contact opnemen met onze support, waar we u meer op uw situatie gericht kunnen helpen.]

• KabouterSuper
  • Niet online
Iemand gekke dagstanden op de 28 Februari? Mijn S0-waarden zijn nul (maar wel verbruik & opbrengst), mijn gasstand is niet nul (maar ik heb geen gasaansluiting). Schrikkeldagbugje? @YouLess , ben ik de enige?

Firmware: 1.6.0 EL (2 maal youless 120).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
@KabouterSuper hier heb ik wel gewoon een dagstand voor 28 februari.

Mogelijk heb je precies evenveel teruggeleverd als afgenomen van het net? Zelf heb ik dat ook wel eens gehad en toen dacht ik ook aan een storing in de YouLess. 😉

• KabouterSuper
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:58:
@KabouterSuper hier heb ik wel gewoon een dagstand voor 28 februari.

Mogelijk heb je precies evenveel teruggeleverd als afgenomen van het net? Zelf heb ik dat ook wel eens gehad en toen dacht ik ook aan een storing in de YouLess. 😉
Ik monitor mijn bruto zonne-opbrengst en mijn warmtepompverbruik met twee youlessen via de S0-poorten. De uurstanden hebben wel waarden. Dat mijn gasstand niet nul is, is heel gek.

Brainwave: zouden dit standen van vorig jaar zijn? Ik ga even.kijken...to be continued.

• A. Qonsaides
@KabouterSuper excuses ik was nog niet helemaal wakker. Op mijn s0 heb ik inderdaad ook een *.
Mogelijk zit er dan toch een fout in de s0 vastlegging.

• KabouterSuper
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:15:
@KabouterSuper excuses ik was nog niet helemaal wakker. Op mijn s0 heb ik inderdaad ook een *.
Mogelijk zit er dan toch een fout in de s0 vastlegging.
Ik ga door voor de koelkast, mijn brainwave bleek juist. De dagwaarden die ik zie, zijn inderdaad van vorig jaar. Dus elektra, gas én S0. Bij jou ook?

[ Voor 3% gewijzigd door KabouterSuper op 29-02-2024 08:18 ]

• A. Qonsaides
@KabouterSuper bij mij zijn het inderdaad ook dezelfde waarden als vorig jaar…

Als ik de (dag)waarden bekijk, per 10min, dan is er wel actuele informatie over 28 februari. Deze informatie komt bij mij overeen met de waarden uit Home Assistant. :)

[ Voor 17% gewijzigd door A. Qonsaides op 29-02-2024 09:33 ]

• KabouterSuper
  • Niet online
@YouLess , is dit iets wat opgelost kan worden? Het is niet de eerste keer dat er iets mis gaat op 29 Februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
Er is inderdaad nog een schrikkeldag quirk waarbij de daglog voor 28 feb ook het verbruik van de 29e bevat. De waarde voor beide dagen wordt na afloop van de 29e gelogd, maar na afloop van de 28e was er nog geen logwaarde weggeschreven zoals dat op gewone dagen gebeurt. Hierdoor was op de 29e nog de waarde van vorig jaar te zien (omdat die nog niet overschreven was), maar op 1 maart werd dit alsnog weggeschreven.

Er is nu dus geen verouderde waarde meer en er is in ieder geval in totaal ook geen energie verloren gegaan in de logging. Voor de hele maand (in de app bijvoorbeeld) klopt het totaal verder wel. De uurlog en andere logboeken hebben overigens wel logwaarden op de 29e omdat die logboeken anders werken. Dus er kan daar nog wel teruggezien worden wat er precies op de 29e is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

YouLess schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:24:
@peterstr De iOS versie is op zich ook gereed, maar we moeten naast de reguliere review nog een extra proces bij Apple doorlopen voordat we deze in de appstore kunnen releasen.

Voor het flashen gebruikt de app multicast netwerk verkeer, en om dat vanuit een iOS app te mogen doen moet er tegenwoordig een speciale 'entitlement' voor de app worden aangevraagd en goedgekeurd worden. Dat gaat dus nog een onbekende hoeveel extra tijd kosten, maar als je dat wil kun je de nieuwe versie wel al via testflight uitproberen (zonder flash functionaliteit dus). Neem daarvoor dan contact op met onze support zodat we daar een uitnodiging voor kunnen sturen.

@techniker_ Sie können das Firmware-Update auf Version 1.6.0 über die Youless-App durchführen, indem Sie auf dem Einstellungsbildschirm auf die Schaltfläche Update/Upload in der oberen rechten Ecke tippen. Wenn Sie weitere Hilfe benötigen, können Sie uns gerne über das Kontaktformular auf youless.nl kontaktieren.

Edit: Die App lädt automatisch die deutsche Firmware, wenn Ihr Telefon auf die deutsche Sprache eingestellt ist.

[Je kunt de firmware updaten naar versie 1.6.0 via de Youless app door rechtsboven in het instellingenscherm op de knop Update/Upload te tikken. Als je meer hulp nodig hebt, neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier op youless.nl.

Edit: De app zal automatisch de Duitse firmware laden als je telefoon is ingesteld op de Duitse taal.]
Ik heb nu geupdate via de eerder vermelde windows update naar versie 1.6 , ik krijg alleen in de app bij het updaten deze melding. Is dit bekend ? . Ik zit met mijn iphone gewoon in hetzelfde netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U43J5yGpzkZ0lBl5cfvYZAwibAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TsfJ6sb6XvGA5tibBEEmKrN5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
We gebruiken een derde partij component voor het opvragen van wifi interface gegevens, en we hebben het via de support weleens eerder meegemaakt dat deze de interface soms voor iOS mist, terwijl die er wel is. We hebben hier alleen maar een enkele keer een melding van gehad, maar het is toch vervelend en we kijken naar een oplossing in een update of vervanging van het component. Na een herstart van het toestel ziet hij de interface overigens weer wel, dus er is gelukkig wel al een eenvoudige workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Ik heb nu via Youless de kwh meter aangeschaft en geinstalleerd, in de app zie ik de teruglevering , maar in Enelogic word mijn meter niet weer gegeven.
Iemand een idee? kan bij Enelogic ook niets aanpassen of toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
taz10 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
Ik heb nu via Youless de kwh meter aangeschaft en geinstalleerd, in de app zie ik de teruglevering , maar in Enelogic word mijn meter niet weer gegeven.
Iemand een idee? kan bij Enelogic ook niets aanpassen of toevoegen
Heb je de juiste firmware op de YouLess staan? Er is namelijk verschil qua firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

A. Qonsaides schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Heb je de juiste firmware op de YouLess staan? Er is namelijk verschil qua firmware.
Ja zekr, het was uit eindelijk iets wat Enelogic moest doen. Eindelijk na 2 dagen een reactie en nu werkt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Ik heb wat vragen met betrekking tot de excel van de youless site
Heeft iemand ook een aanpassing kunnen doen op die excel van de Youless site? , Alle nieuwe data komt onderin de excel. Het zou mooi wezen als de nieuwe data bovenin komt.
Ook de prijzen kan je maar 1 x ingeven, eigenlijk zou ik mijn dynamische tarieven in willen kunnen geven. Geen idee hoe dit te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:21:
Ik heb wat vragen met betrekking tot de excel van de youless site
Heeft iemand ook een aanpassing kunnen doen op die excel van de Youless site? , Alle nieuwe data komt onderin de excel. Het zou mooi wezen als de nieuwe data bovenin komt.
Ook de prijzen kan je maar 1 x ingeven, eigenlijk zou ik mijn dynamische tarieven in willen kunnen geven. Geen idee hoe dit te regelen is.
Ik heb de excel sheet van youless behoorlijk uitgebouwd. Maar wat je vraagt heeft eigenlijk niets met youless te maken, maar alles met vba. In de vba-developer van Excel kan je bij de code, dus je kunt daar alles aanpassen wat je wilt; the sky is the limit. Ik download naast de youless data ook weersvoorspellingen, zonne-intensiteiten en andere historie, en stuur de data naar python programma's en e-paper schermen. De catch is dat je moet kunnen programmeren in vba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

KabouterSuper schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:54:
[...]

Ik heb de excel sheet van youless behoorlijk uitgebouwd. Maar wat je vraagt heeft eigenlijk niets met youless te maken, maar alles met vba. In de vba-developer van Excel kan je bij de code, dus je kunt daar alles aanpassen wat je wilt; the sky is the limit. Ik download naast de youless data ook weersvoorspellingen, zonne-intensiteiten en andere historie, en stuur de data naar python programma's en e-paper schermen. De catch is dat je moet kunnen programmeren in vba.
Duidelijk . ik heb het gezien , alleen heb ik nog geen kennis van VBA, ben net een half jaartje met Sql bezig op me werk. Volgende week ga ik een HA installeren en dan maar eens in verdiepen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 14:32
Sinds kort heb ik en een warmtepomp en zonnepanelen. Nu had ik al een Youless 120. En nu heb ik gezien dat ik een 3 fase DIN rail kWh meter voor het meten van en/of verbruik van warmtepomp en zonnepanelen kan plaatsen. Maar ik wil eigenlijk van alletwee de standen weten. Want dan ik deze in mijn totaal overzicht van Enelogic zien.
Maar hoe sluit twee 3 fase DIN rail kWh meters aan op 1 Youless?

Graag jullie reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 10:09

SpeedfreakR

Zoeffff.....

jaspervan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:33:
Sinds kort heb ik en een warmtepomp en zonnepanelen. Nu had ik al een Youless 120. En nu heb ik gezien dat ik een 3 fase DIN rail kWh meter voor het meten van en/of verbruik van warmtepomp en zonnepanelen kan plaatsen. Maar ik wil eigenlijk van alletwee de standen weten. Want dan ik deze in mijn totaal overzicht van Enelogic zien.

Graag jullie reactie?
Gebruik de pulse uitgang van je meter, als deze dit heeft. Misschien even het type meter even laten weten.
Ik heb met 2 draadjes van een stugge netwerkkabel deze aangesloten op m’n Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
SpeedfreakR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Gebruik de pulse uitgang van je meter, als deze dit heeft. Misschien even het type meter even laten weten.
Ik heb met 2 draadjes van een stugge netwerkkabel deze aangesloten op m’n Youless.
Het gaat om deze https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online

Graag jullie reactie?
Ik heb twee youlessen voor de P1-meter, zonnepanelen en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

Graag jullie reactie?
Volgens mij kun je geen 2kwh meters aansluiten op 1youless

De ls120 heeft 1 p1 en 1 s0 ingang

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50

Graag jullie reactie?
Dat kan volgens mij alleen met twee Youlessen.
Zelf heb ik er één op P1 aangesloten en de S0 aansluiting op de kWh meter voor de zonnepanelen op het huis, voor zonnepanelen op de schuur heb ik een tweede Youless gekocht en deze aangesloten op de kWh meter in de onderverdeelkast in de schuur.
Alles wordt doorgestuurd en weergegeven naar/in Enelogic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
M.a.w. Ik heb maar 1 P1 aansluiting, dus hier moet ik een splitter op aansluiten, op de splitter de twee Youlessen aansluiten en op de twee Youlessen de 2 3fase Kwh meters.

Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
jaspervan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:58:
M.a.w. Ik heb maar 1 P1 aansluiting, dus hier moet ik een splitter op aansluiten, op de splitter de twee Youlessen aansluiten en op de twee Youlessen de 2 3fase Kwh meters.

Klopt mijn redenatie?
Hoeft niet. De P1 poort van je tweede youless hoeft niet aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:36
Een vraagje, welk type nummer heeft de groene connector van de Youless LS120 ik heb een Youless overgenomen maar daar zit die connector niet mneer bij. En waar kan ik deze eventueel bestellen?

Bij voorbaat dank. Herman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ManS-H schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:52:
Een vraagje, welk type nummer heeft de groene connector van de Youless LS120 ik heb een Youless overgenomen maar daar zit die connector niet mneer bij. En waar kan ik deze eventueel bestellen?

Bij voorbaat dank. Herman
De youless-support is erg behulpzaam, ik zou ze even een berichtje sturen via https://youless.nl/contactformulier.html . Met wat geluk sturen ze er zelfs eentje naar je op. Veel plezier met je youless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:36
Bedankt, voor het antwoord. Ik stuur er een berichtje heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Ik heb al een jaar of 6 een LS120 draaien, in samenhang met mijn Warmtepomp, en PV panelen, tot volle tevredenheid, tot vandaag: we hebben gisterenavond een korte plaatselijke stroomstoring gehad, en alles leek weer opgestart te zijn, maar kreeg vannacht een Email melding dat Enelogic al meerdere uren geen gegevens had ontvangen; dat klopte dus.
't Ding van de spanning gehaald, en later nog diverse malen, met alle kabels los gekoppeld, zoals aanbevolen op de help site, maar geen succes: mijn Groene lampje blijft langzaam knipperen, (en dat moet constant branden), wat ik ook doe. Even gecheckt of het IP adres was veranderd (gebeurt wel eens met andere toepassingen, zo heb ik ondervonden), maar nee mijn IP scanner gaf het gebruikelijke adres op, maar daarbij ook gezien dat in de ipscan staat het symbooltje grijs staat, dus youless is niet online. Dat wist ik dus al wel.
Ik heb de Email melding vanmorgen aan Enelogic beantwoord, en om assistentie verzocht, maar anders dan een geautomatiseerd reply heb ik niets meer gehoord van hen.
Misschien via deze weg meer succes?
Ik wacht even af...... ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Naalroc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:44:
Misschien via deze weg meer succes?
Ik wacht even af...... ;)
Ik zou dit ook even melden bij youless zelf. Die reageren meestal erg snel.

https://youless.nl/contactformulier.html .

P.S. ik zelf heb dit in het verleden ook eens gehad. Toen bleek de youless geen IP-Adres te krijgen via de DHCP server van mijn Mikrotik router. De router doet het nog wel naar behoren? (misschien die nog even een herstart geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat heb ik gedaan, zie een van de laatste regels in mijn post:
"Ik heb de Email melding vanmorgen aan Enelogic beantwoord, en om assistentie verzocht, "
Alles is uit geweest natuurlijk, en alles is ook weer 'vanzelf' goed opgestart, incl router, internet, TV, Tel en noem maar op.
Betreft de nieuwste Router van KPN, de Zyxel - T56

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou even alles uitzetten (inclusief router) en dat eerst de router aan en de youless. En dan kijken of hij opkomt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36
Naalroc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
Dat heb ik gedaan, zie een van de laatste regels in mijn post:

[...]
Alles is uit geweest natuurlijk, en alles is ook weer 'vanzelf' goed opgestart, incl router, internet, TV, Tel en noem maar op.
Betreft de nieuwste Router van KPN, de Zyxel - T56
Enelogic is niet waar je moet zijn, maar bij Youless zelf. Die helpen erg snel weet ik uit ervaring.
Als je in een browser naar het ip van je youless gaat, krijg je dan een resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, geen resultaat via IP.
Had ook al een berichtje gestuurd naar het contact formulier van Youless, n.a.v. de post van @peterstr hierboven, en een linkje geplaatst naar hier, voor het hele verhaal....

[ Voor 58% gewijzigd door Naalroc op 07-08-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Post verwijderd omdat ik niet goed gelezen had

[ Voor 87% gewijzigd door peterstr op 08-08-2024 07:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Goed, het blijkt dus dat het probleem in de bovengenoemde router van Odido zit, en dit al maanden bekend is; het zou opgelost moeten zijn volgens hun berichten op het forum, maar is het dus niet, zoals blijkt.
Echter met de uitvoerige aanwijzingen van Youless is het wel weer mogelijk geworden om een vast IP adres in te stellen, na de berichtgeving op hun contact formulier, Prima, en bedankt!
Met dat nieuwe, vaste IP adres kon ik de youless uitlezen, en met de hulp van mijn vaste huisengineer, de heer 'Fons", werken mijn grafieken ook weer. Wat een toestand allemaal, veroorzaakt door een korte storing van de netwerkbeheerder Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:42
Naalroc schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:17:
Goed, het blijkt dus dat het probleem in de bovengenoemde router van Odido zit, en dit al maanden bekend is; het zou opgelost moeten zijn volgens hun berichten op het forum, maar is het dus niet, zoals blijkt.
Echter met de uitvoerige aanwijzingen van Youless is het wel weer mogelijk geworden om een vast IP adres in te stellen, na de berichtgeving op hun contact formulier, Prima, en bedankt!
Met dat nieuwe, vaste IP adres kon ik de youless uitlezen, en met de hulp van mijn vaste huisengineer, de heer 'Fons", werken mijn grafieken ook weer. Wat een toestand allemaal, veroorzaakt door een korte storing van de netwerkbeheerder Enexis.
Hi nog wat tips wat je zou moeten doen? Hier ook een Odido modem met een YouLess met een knipperend lampje sinds een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, ga naar de bron, zoals ik hier
Naalroc in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
ook al had gedaan, dan heb je het uit de eerste hand; maar vertel er wel heel duidelijk bij wat je probleem is, behalve "een knipperend lampje" wat werkt wel en wat niet?

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.