★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
ericplan schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:25:
@Vliegvlug @ThinkPad Of je leest de handleiding van je kWh-meter.
[Afbeelding]

Dank voor het vinden!
Ik heb die handleiding toch meerdere keren bekeken maar de regel “Pulse output type can be set to : total kWh, import kWh, export kWh.” heb ik totaal over het hoofd gezien!

Was zelfs al even aan het kijken naar die Finder E7 meters waar @ThinkPad mee kwam die standaard blijkbaar geen verbruik via s0 puls uitsturen maar was nogal afgeschikt door de kleine €200 die die dingen kosten.
En nu blijkt mijn Eastron meter het zelf al te kunnen.

Graag gedaan. Die 3-fase meters zijn aan de prijs. Overigens is de Finder 7E serie alweer verouderd. Huidige serie is Finder 7M. Nog steeds niet goedkoop overigens. Hier langzaam aan het overstappen naar modbus, dan is het geen probleem meer om een puls te missen of extra te hebben, je leest gewoon een stand uit op de kWh-meter.Vliegvlug schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:49:
[...]
![]()
Dank voor het vinden!
Ik heb die handleiding toch meerdere keren bekeken maar de regel “Pulse output type can be set to : total kWh, import kWh, export kWh.” heb ik totaal over het hoofd gezien!![]()
Was zelfs al even aan het kijken naar die Finder E7 meters waar @ThinkPad mee kwam die standaard blijkbaar geen verbruik via s0 puls uitsturen maar was nogal afgeschikt door de kleine €200 die die dingen kosten.
En nu blijkt mijn Eastron meter het zelf al te kunnen.
de S0 ingang kun je voor meer dingen gebruiken. Ik gebruik hem momenteel voor de watermeterVliegvlug schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:08:
Bump. (en een fijne eerste kerstdag!)
Niemand hier die de S0 ingang van zijn youless gebruikt voor het meten van de opbrengst van zijn zonnepanelen?
Of is het een kwestie van er mee leren leven dat het verbruik van de omvormer in het donker door de youless als productie wordt gezien?

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Daar ging ik eerst ook vanuit ja maar het bleek de instelling ‘Import kWh’ te zijn.ThinkPad schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:30:
... Dan zou het na het aanpassen van die setting (naar 'export kWh' lijkt mij) verholpen moeten zijn.

Ik heb ook een voorkeur voor modbus hoor.ericplan schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:18:
[...]
Graag gedaan. Die 3-fase meters zijn aan de prijs. Overigens is de Finder 7E serie alweer verouderd. Huidige serie is Finder 7M. Nog steeds niet goedkoop overigens. Hier langzaam aan het overstappen naar modbus, dan is het geen probleem meer om een puls te missen of extra te hebben, je leest gewoon een stand uit op de kWh-meter.
Deze Eastron kWh meter heeft zowel s0 puls als modbus.
Het plan was om deze te gebruiken met een ESP om modbus uit te lezen en dan naar Pvoutput te loggen en omdat er toch ook een s0 op zit deze op de youless aan te sluiten zodat ik de pv opbrengst ook in Enelogic kan zien.
Het was dat mijn kWh meter tijdens de plaatsing van de omvormer eruit moest, plan is toen veranderd naar een Odroid met Home Assistant en de omvormer via TCP modbus uitlezen en naar Pvoutput sturen.
Dat heb ik nog niet aan de praat maar de pv opbrengst naar Enelogic werkt nu wel goed!

Mijn vragen:
Via Home Assistant kan ik ook de opbrengst van mijn zonnepanelen uitlezen, met een simpele formule (sensor) die: verbruik + opbrengst doen in (kWh), weet ik mijn effectief verbruik... dit in het geval als mijn vebruik groter is dan de opbrengst (schijf draait in postieve zin)
Maar wat in het geval dat mijn opbrengst groter is dan mijn verbruik, in het geval dat de schijf terugdraait... da werkt mijn sensor (rekensom niet meer)... Wat de youless weet toch niet in welke richting de schijf draait?? Hoe lossen jullie dit op?
Heeft het zit om de 110 te vervangen door de 120 , die dan ook aangesloten kan worden op de S0 van mijn kwh Teller? is de 120 slim genoeg om dan het echte verbruik te weten? Of weten beide toestellen niet in welke richting de schijf draait?
Alvast bedankt
Theo
Ja, de meterstand van de zonnepanelen, maar dan weet ik toch geen verbruik?xah5kiDe schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:21:
Ja hoor. De an de S0 leest hij de absolute meterstand. Gewoon niet de puls ingang gebruiken.
Als de kWh meter twee kanten op kan meten (positief en negatief) dan leest de youless dat gewoon uit, want het leest de stand van de kWh meter uit.NoFate schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:48:
[...]
Ja, de meterstand van de zonnepanelen, maar dan weet ik toch geen verbruik?
Naast de S0 leest hij ook de P1 poort van je slimme meter uit.
Theo
Slimme meter heb ik niet... Doet elke kWh meter dat?xah5kiDe schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:16:
[...]
Als de kWh meter twee kanten op kan meten (positief en negatief) dan leest de youless dat gewoon uit, want het leest de stand van de kWh meter uit.
Naast de S0 leest hij ook de P1 poort van je slimme meter uit.
Nee. Sommige geven altijd een oplopende tellerstand ongeacht welke kant de energie oploopt. Moet je goed op letten als je bijvoorbeeld een wasmachine samen met zonnepanelen achter een kWh meter aansluit. Dan wil je een meter die ook achteruit kan lopen.NoFate schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:29:
[...]
Slimme meter heb ik niet... Doet elke kWh meter dat?
Theo
Ja, maar als die meter achteruit loopt, is dat dan altijd het effectieve verbruik? Toch niet he? Snachts mss wel ala de zon niet schijnt? Maar overdag gaat hij toch langzamer achteruit draaien als je minder verbruikt?xah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:24:
[...]
Nee. Sommige geven altijd een oplopende tellerstand ongeacht welke kant de energie oploopt. Moet je goed op letten als je bijvoorbeeld een wasmachine samen met zonnepanelen achter een kWh meter aansluit. Dan wil je een meter die ook achteruit kan lopen.
Theo
Ik heb idd Ferraris die achteruit gaat, ik heb deze kWh teller : https://www.conrad.be/nl/...V1VR9kPWhT2BoCgaYQAvD_BwExah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:43:
Als je meter achteruit kan lopen (zoals een ouderwetse Ferraris energiemeter) dan zeker. Al schijnen er daar ook versies van te bestaan die mechanisch geblokkeerd worden voor terugleveren. Ik heb het meer over zelf aangeschafte dinrail kWh meters. Dan kies je zelf wat je er mee meet en moet je opletten wat hij kan meten. Deze kan bijvoorbeeld niet achteruit.
Theo
Dank zover. Ik heb bij C***** (die grote blauw-gele site) een stapeltje verschillende 10-15AT reed contacten besteld, verschillende types om mee te spelen.pkrpkr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:18:
....
Edit: na hulp van Youless support blijkt het geven van pulsen te werken. Echter deze gasmeter geeft maar 1 puls per 0,1 m3 en dat blijkt een te lage frequentie voor de Youless te zijn. De metingen zijn te onnauwkeurig. Misschien dat het voor gasmeters met 1 puls per 0,01m3 wel werkt.
Het reedcontact moet behoorlijk gevoelig zijn. Voor deze gasmeter werkte het niet met een MK 471B maar wel met een PMC-1401 (AT range 10-15). Kost 2,75 en kan rechtstreeks op de S0 ingang aangesloten worden.
....
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dankzij jouw uitleg durf ik dit wel te gaan sleutelen.
Ik heb van de week een tweede Youless gekocht, vanwege de mogelijkheid om de analoge gasmeter nu ook te gaan uitlezen (ben erg enthousiast over de zonnepanelen en de analoge draaischijf, geweldig!), maar helaas bleek het pas na aankoop en navragen dat de optie van gasmeter-firmware niet erg betrouwbaar was, alleen voor de LS110 was bedoeld en nooit officieel is geworden, en daarom sinds lange tijd eigenlijk een beetje wordt stilgehouden.
Andras van Youless raadde me deze weg aan, via een puls-optie. Dankzij jouw hint van AT waarde en twee voorbeelden (van wel en niet werkend) ga ik nu voor een leuk projectje. Zou een mooi beugeltje voor te ontwerpen zijn middels een 3d-printer, geinig. Heb alleen geen 3d-printer ;-)
Ik houd jullie op de hoogte!
Je kunt dan beter bij Youless een Din-rail kWh-meter bestellen, die kun je dan aan de zonnepanelen hangen in het bedradingsgedeelte waar alleen de omvormer aan hangt. De Din-rail verbind je met twee draadjes aan de S0 poort van de Youless. De Youless monteer je op de draaischijf.NoFate schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:46:
[...]
Ik heb idd Ferraris die achteruit gaat, ik heb deze kWh teller : https://www.conrad.be/nl/...V1VR9kPWhT2BoCgaYQAvD_BwE
Dan is het "elektriciteit" gedeelte van de Youless dus je netto verbruik, de S0 wat de panelen leveren. Tel ze bij elkaar op en je hebt het bruto verbuik.
Zoiets, duidelijk genoeg hoop ik?
PS: ik heb het zo en dat werkt prachtig en stabiel, met firmware voor draaischijven, een speciale firmware is dat.
Alternatief RawMon gadget - Uitlezen met PowerShell
Ik kwam mijn oude LS110 in een lade tegen. De LS110 wou ik proberen op de watermeter, maar dat lijkt helaas niet echt te werken (waardes verschillen te weinig om het rode wijzertje op te merken als deze voorbijkomt).Voor het debuggen wilde ik de 'raw' waardes meten, maar de 'RawMon' is een Windows gadget en dat werkt in W10 niet meer.
Je kunt het .gadget bestand hernoemen naar .zip en dan in de broncode neuzen. Ik heb even gekeken naar welk adres hij het request doet, dit is /a?f=j. Heb een simpel PowerShell scriptje gemaakt die de raw waarde elke 250ms opvraagt:
1
2
3
4
5
6
7
8
| $device_ip="192.168.6.26" $sleep=250 while($true) { $url = 'http://'+ $device_ip + '/a?f=j' Invoke-RestMethod -Uri $url -Method Get | Select-Object -ExpandProperty raw start-sleep -Milliseconds $sleep } |
Deze spuugt dan elke $sleep miliseconden de raw waarde uit naar de commandline.
De originele gadget is de interval instelbaar van 50/75/100/150/200/250/500/1000ms met als default 250ms.
De raw waarde is aan te passen conform al sahhaf in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2023 15:11]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Ik heb via de Windows configurator de youless gevonden en een vast ip (192.168.0.14) gegeven.
Via een webbrowser op m'n mobiel kan ik de youless prima bereiken op dit adres, maar de app (op dezelfde mobiel) vindt de youless op geen manier.
[Voor 3% gewijzigd door keroner op 07-01-2023 22:40]
Is de mobiel met wifi verbonden en met hetzelfde netwerk als de Youless?keroner schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:38:
Weet iemand misschien waarom de app mijn youless niet vindt?
Ik heb via de Windows configurator de youless gevonden en een vast ip (192.168.0.14) gegeven.
Via een webbrowser op m'n mobiel kan ik de youless prima bereiken op dit adres, maar de app (op dezelfde mobiel) vindt de youless op geen manier.
[Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-01-2023 08:54]
Yep.Bongoarnhem schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:53:
[...]
Is de mobiel met wifi verbonden en met hetzelfde netwerk als de Youless?
Dacht ook dat het daar in zat, maar via een browser op dezelfde mobiel kom ik wel bij het lokale ip adres.
Welke youless gebruik je? Bij mijn ls110 heb ik ook zoiets gehad. Dat bleek uiteindelijk iets te zijn met het ip-adres...details weet ik niet meer, maar een ipadres proberen met drie eindcijfers loste het probleem toen op.keroner schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Yep.
Dacht ook dat het daar in zat, maar via een browser op dezelfde mobiel kom ik wel bij het lokale ip adres.
Ik gebruik Powershell ook maar dan om 'm naar m'n SQL serverThinkPad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:00:Alternatief RawMon gadget - Uitlezen met PowerShell
Ik kwam mijn oude LS110 in een lade tegen. De LS110 wou ik proberen op de watermeter, maar dat lijkt helaas niet echt te werken (waardes verschillen te weinig om het rode wijzertje op te merken als deze voorbijkomt).
Voor het debuggen wilde ik de 'raw' waardes meten, maar de 'RawMon' is een Windows gadget en dat werkt in W10 niet meer.
Je kunt het .gadget bestand hernoemen naar .zip en dan in de broncode neuzen. Ik heb even gekeken naar welk adres hij het request doet, dit is /a?f=j. Heb een simpel PowerShell scriptje gemaakt die de raw waarde elke 250ms opvraagt:
PowerShell:
1 2 3 4 5 6 7 8 $device_ip="192.168.6.26" $sleep=250 while($true) { $url = 'http://'+ $device_ip + '/a?f=j' Invoke-RestMethod -Uri $url -Method Get | Select-Object -ExpandProperty raw start-sleep -Milliseconds $sleep }
Deze spuugt dan elke $sleep miliseconden de raw waarde uit naar de commandline.
De originele gadget is de interval instelbaar van 50/75/100/150/200/250/500/1000ms met als default 250ms.
De raw waarde is aan te passen conform al sahhaf in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Die van mij loopt met een scheduled task om de minuut. Met name omdat de Youless de details na een bepaalde tijd agregeert en ik dat op deze manier gewoon behoud.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Import-Module SqlServer # waardes inlezen van Youless $stroom = Invoke-RestMethod -uri http://192.168.178.2/e?f=j # Variabele voor SQL opbouwen, tm en ts0 vervangen door get-date vanwege unix timestamp [datetime]$date = get-date [decimal]$net = $stroom.net [decimal]$pwr = $stroom.pwr # TS0 = date [decimal]$cs0 = $stroom.cs0 [decimal]$ps0 = $stroom.ps0 [decimal]$p1 = $stroom.p1 [decimal]$p2 = $stroom.p2 [decimal]$n1 = $stroom.n1 [decimal]$n2 = $stroom.n2 # Sql commando opbouwen $sql=@" INSERT INTO [Youless] ([tm],[net],[pwr],[ts0],[cs0],[ps0],[p1],[p2],[n1],[n2]) VALUES(`'$date`',`'$net`',`'$pwr`',`'$date`',`'$cs0`',`'$ps0`',`'$p1`',`'$p2`',`'$n1`',`'$n2`') "@ # Insert into SQL Invoke-Sqlcmd -ServerInstance localhost -Database Energieverbruik -Query "$sql" # $stroom | select *, @{Name = "Hoog verbruik"; Expression = {$_.pwr -gt 4715}} |
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Gebruik de ls110. Heb de het geprobeerd met 3 cijfers eind IP, maar ook geen succes.KabouterSuper schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Welke youless gebruik je? Bij mijn ls110 heb ik ook zoiets gehad. Dat bleek uiteindelijk iets te zijn met het ip-adres...details weet ik niet meer, maar een ipadres proberen met drie eindcijfers loste het probleem toen op.
Ben tot de conclusie gekomen dat de App de Youless alleen vind als ik geen password instel. Zodra ik een password instel komt de App er niet meer bij. Ook niet als ik in de App het password ingeef.
Wel vreemd dit. Vind het niet prettig om de Youless zonder ww in m'n netwerk te laten.
Iemand nog tips/ideeën?
Lees nu dat eerder in dit topic vermeld is dat de app niet werkt met een wachtwoord.
Is dit dan wel veilig i.c.m. een koppeling met enelogic?
[Voor 8% gewijzigd door keroner op 08-01-2023 14:01]
Is er toegevoegde waarde die een upgrade naar 1.5.3 -EL rechtvaardigd?
Op de Youless zijn aangesloten:
- Via P1 de slimme meter (Iskra AM550) voor electra en gas
- Via S0 een Finder 3 fase meter die de productie van mijn zonnepanelen registreerd.
- Domoticz
- Influxdb
- Grafana
[Voor 57% gewijzigd door Copitano op 08-01-2023 15:57]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik denk dat 1.5.0 de spannendste updates weergeeftCopitano schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:27:
Op dit moment draai ik versie 1.4.3 -EL op mijn Youless 120
Is er toegevoegde waarde die een upgrade naar 1.5.3 -EL rechtvaardigd?
Op de Youless zijn aangesloten:Data wordt doorgezet naar een Raspberry Pi 3B+ waarop geïnstalleerd:
- Via P1 de slimme meter voor electra en gas
- Via S0 een Finder 3 fase meter die de productie van mijn zonnepanelen registreerd.
- Domoticz
- Influxdb
- Grafana

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| 15-09-2022 (1.5.3) ------------------ -Bij een ontvangstfout in het P1 bericht kon het voorkomen dat de fout voor de nieuwe datapunten niet goed gefilterd werd, waardoor er incidenteel een verkeerde meetwaarde geregistreerd kon worden voor een nieuw datapunt. Dit kon tevens in het bestaande actueel vermogen datapunt optreden, wat voorheen in 1.4.5 niet optrad. Voor alle andere datapunten bleef de situatie gelijk met 1.4.5. Dit verschijnsel was merkbaar in gevallen waarbij er uitzonderlijk veel verstoringen op de P1 lijn optreden. Dit is nu opgelost. -De firmware versie is nu in het json bericht van het /d endpoint opgenomen. 07-07-2022 (1.5.2) ------------------ -Wanneer op een 3-fase meter op 1 of meer van de fasen exact nul Watt aan vermogen werd geregistreerd, dan werd deze waarde niet geupdate in de Youless. Dit is in versie 1.5.2 opgelost. -Verbeterde check op de nieuwe per-fase datapunten om te voorkomen dat er in zeldzame situaties een datapunt waarde kan verschijnen die in werkelijkheid op de betreffende meter niet wordt ondersteund. 22-06-2022 (1.5.1) ------------------ -Wanneer een 3-fase meter op 1 of 2, maar minder dan 3 van de fasen stroom terug levert aan het net, dan kon het in versie 1.5.0 bij sommige slimme meter modellen voorkomen dat het actuele totaalvermogen onjuist werd weergegeven. Het actuele vermogen op de individuele fasen is in die gevallen wel juist. Dit komt alleen voor in versie 1.5.0 en heeft geen negatieve invloed op de interne logging. In deze versie 1.5.1 is dit opgelost. 16-06-2022 (1.5.0) ------------------ -Toevoeging op Home pagina van spanning, stroom en vermogen per fase, indien beschikbaar op P1 poort. Tevens wordt ook het actuele tarief (1 of 2) getoond, indien beschikbaar. -Voor de PVOutput firmware variant: spanningsinformatie wordt ook meegestuurd maar PVOutput. Hierbij wordt het gemiddelde berekend van alle beschikbare fasen. -In het 'Loggings' menu gedeelte is een csv bestand export knop toegevoegd. -De loggings pagina's tonen nu een groter bereik dan in versie 1.4. -De data upload naar Enelogic is nu beschermd tegen inzage door derden middels een versleuteling. -In zeldzame gevallen kon de tijdsynchronisatie verstoord worden wanneer er een HTTP proxy op het (bedrijfs)netwerk actief is. Dit is nu verholpen. -In nieuwere versies van de Safari of Chrome browsers kon het voorkomen dat een login op de web interface met het juiste wachtwoord niet meteen de eerste keer goedgekeurd werd. Dit is nu verholpen. -In nieuwere versies van de Safari of Chrome browsers kon het voorkomen dat de koppeling met een online energiemanager niet lukte wanneer er tevens een wachtwoord op de Youless web interface ingesteld was. Dit is nu verholpen. -Voor de PVOutput firmware variant: de cumulatieve tellerstanden worden nu zodanig opgestuurd dat er geen negatieve waarden kunnen optreden, welke niet door PVOutput worden geaccepteerd. Dit kon optreden bij nieuwe gebruikers in situaties waarin de kWh meter later dan de zonnepanelen werd geinstalleerd. Het gevolg voor bestaande gebruikers is dat na de firmware update eenmalig tot middernacht de opgewekte energie niet meer geregistreerd wordt in PVOutput. Na midernacht is dit weer opgelost en treedt dit niet meer op. Dit is een overzienbare overgangssituatie, maar om het effect te minimaliseren kan de firmware update na zonsondergang en voor middernacht uitgevoerd worden. -Voor ontwikkelaars: de historische log API is vanaf 1.5 alleen in json formaat op te vragen, en niet meer in platte tekst formaat. -Diverse kleine verbeteringen. 14-05-2021 (1.4.5) ------------------ -Verbetering van de foutdetectie op de data die via de P1 poort binnen komt. Bij elektriciteitsmeters die meedere gelijktijdige verstoringen in een P1 data transmissie vertonen, kon het voorkomen dat bij een specifieke combinatie van deze verstoringen er in zeldame gevallan een verkeerde meterstand werd geregistreerd. Dit is in deze firmware versie opgelost. 11-03-2021 (1.4.4) ------------------ PVOutput specifiek: -Uitlees interface gelijk getrokken met de andere firmware varianten, zodat uitlees toepassingen op het LAN bij de verschillende firmware varianten over dezelfde interface kunnen beschikken. -Indien nodig worden er een herhaalde upload gedaan wanneer een meetpunt voor een bepaald 5-minuten tijdslot niet doorgekomen is. Algemeen: -In het interne loggings menu zijn de tijdranges uitgebreid en is er een csv export functie toegevoegd. |
Ik heb sinds okt 2016 de enelogic P1 lezer.
Die kan ik bereiken op http://ipnummer:1000 maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Als ik http://youless/ gebruik krijg ik alleen "apache is functioning correct".
De meter werkt prima met enelogic.
De vraag ontstond toen ik deze wilde koppelen aan Homeassistant. Die ziet wel de meter als youless maar geeft geen data aan.
Ik las iets over firmware updates die dit kunnen verhelpen maar zowel de android app als de hierboven gelinkte firmware update zien de enelogi P1 niet.
Enig idee hoe dit op te lossen is of kan dit apparaat niet verder geupgraded worden?
Copyright and left by SED...
Theo
ik kom er nu achter dat wat dieper in Homeassistant het gezien wordt als een Youless LS110
Device info
LS110
by YouLess
de youless android app geeft echter dan weer aan dat het geen youless is..
de windows configuraiewizard geeft een netwerk fout aan. Maar het apparaat werkt al jaren perfect met enelogic.
Dus blijkbaar geen support voor homeassistant?
[Voor 40% gewijzigd door SED op 22-01-2023 22:29]
Copyright and left by SED...
Theo
Dat is de reden dat je de oude Enelogic P1 uitlezer niet met de Youless app kunt uitlezen. Voor zover ik weet bestond er ook geen firmware update mogelijkheid voor deze uitlezer, maar dit kun je misschien het beste bij Enelogic zelf navragen.
toch welSED schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:25:
Dus blijkbaar geen support voor homeassistant?
https://www.home-assistant.io/integrations/youless/
[Voor 80% gewijzigd door Janvier1985 op 12-02-2023 17:22]
Ik vrees dat er geen ondersteuning meer is voor dit ding. Er was blijkbaar een omruilactie in 2019 om ze te vervangen door een Youless. https://enelogic.com/nl/b...ing-en-enelogic-p1-omruilSED schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:11:
Even een vraag waarop ik in dit topic het antwoord vooralsnog niet kan vinden.
Ik heb sinds okt 2016 de enelogic P1 lezer.
Die kan ik bereiken op http://ipnummer:1000 maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Als ik http://youless/ gebruik krijg ik alleen "apache is functioning correct".
De meter werkt prima met enelogic.
De vraag ontstond toen ik deze wilde koppelen aan Homeassistant. Die ziet wel de meter als youless maar geeft geen data aan.
Ik las iets over firmware updates die dit kunnen verhelpen maar zowel de android app als de hierboven gelinkte firmware update zien de enelogi P1 niet.
Enig idee hoe dit op te lossen is of kan dit apparaat niet verder geupgraded worden?
Je zou kunnen proberen om bij Enelogic nog aanspraak te maken op deze omruil maar Enelogic is volgens mij al twee keer in andere handen over gegaan dus veel kans geef ik je niet.
[Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 12-02-2023 17:58]
met een ipscanner gevonden, bleek ipadres 192.168.178.54 te zijn.
Nu alleen de vraag nog waarom via al die andere manieren niet gevonden ???
ik kan mijn youless lokaal niet meer bereiken.
Als ik inlog op mijn modem dan zie ik dat hij een ipadress heeft
:fill(white):strip_exif()/f/image/rWFtedSI1ELeEkSIa690Dwj0.png?f=user_large)
Echter via het ipadres krijg ik 0,0 , ook via cmd pingen geen reactie.
Via enelogic lees ie netjes uit, dus verbinding heeft ie.
ook http://youless geen contact.
Ook via enelogic http://find.enelogic.com/unsecured/youless/discover niks gevonden.
Via de app op mijn iphone vul ik het ipadres in , verbonden met wifi uiteraard, maar geeft de app de melding zoeken mislukt, Geen wifi netwerk gevonden.
Ik ben uitgezocht ? iemand ? resetten ? hoe ?
[Voor 20% gewijzigd door taz10 op 25-02-2023 11:18]
Is er misschien iets veranderd op je router?
Heb je ook al via een bekabelde werkplek geprobeerd?
peterstr schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:17:
Heb je al gecontroleerd welk ip-adres jou werkplek heeft??
Is er misschien iets veranderd op je router?
Heb je ook al via een bekabelde werkplek geprobeerd?
Gevonden dustaz10 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:08:
EDIT : GEVONDEN
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook via enelogic http://find.enelogic.com/unsecured/youless/discover niks gevonden.
Via de app op mijn iphone vul ik het ipadres in , verbonden met wifi uiteraard, maar geeft de app de melding zoeken mislukt, Geen wifi netwerk gevonden.

De zoekactie van enelogic wordt tegenwoordig geblokkeerd door de browser (behalve firefox). Als je je developer window opent (F12) en dan naar het tabblad Console gaat, dan zie je meerdere foutmeldingen langskomen als je de zoekactie start die allemaal op het volgende neerkomen:taz10 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:08:
EDIT : GEVONDEN
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met deze foutmelding kan je een plugin vinden waarmee je de CORS-blokkade kunt omzeilen, bijvoorbeeld "CORS Unblock". Je schijnt ook een Chrome plugin te kunnen installeren die hetzelfde bereikt.WebSocket connection to 'ws://192.168.x.x/' failed:
Access to XMLHttpRequest at 'http://192.168.x.x/d' from origin 'http://find.enelogic.com' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource
Als je deze plugin activeert, dan komt de Enelogic zoekactie er als het goed is wel doorheen.
Update: details toegevoegd over de foutmelding en de plugin.
[Voor 18% gewijzigd door KabouterSuper op 26-02-2023 07:38]
Ik gebruik een ls120 met p1 (gas en elektra) en s0 (warmtepomp via kWh-meter). Zonnepanelen komen eraan en ga ik met een bestaande ls110 meten.
Dit is mogelijk met de huidige LS120 die is aangesloten op de P1 meter, De p1 meter is alleen relevant voor de saldering en niet de opbrengst van de panelen.KabouterSuper schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:57:
@YouLess , ik zit met het volgende. Ik krijg binnenkort zonnepanelen, maar zit bij een energieleverancier die saldeert per tarief (normaal en dal dus). Het wordt voor mij dus belangrijk om normaaltarief en daltarief apart te monitoren. Op zich gaat het mij vooral om de saldering, ik hoef het niet per se per dag te zien. Maar het zou mooi zijn als ik de getallen van mijn jaarafrekening kan terugvinden in de youless. Is er een manier om deze getallen uit de youless te halen? Zo nee, staat zoiets op de ontwikkelagenda?
Ik gebruik een ls120 met p1 (gas en elektra) en s0 (warmtepomp via kWh-meter). Zonnepanelen komen eraan en ga ik met een bestaande ls110 meten.
Salderen geld voor terug geleverde energie niet voor opgewekte energie.
(die via de P0 poort van de youless120 kunnen worden gemeten) Via de logbestanden van de LS 120 kun je alle gevraagde waardes downloaden en inzien.
Weet je het zeker? Mijn energieleverancier bepaalt jaarlijks mijn netto verbruik normaaltarief (verbruik-opbrengst) en mijn verbruikdaltarief (verbruik-opbrengst) apart. Is mijn netto verbruik normaaltarief positief, dan betaal ik daar mijn normaaltariefprijs voor. Is deze negatief, dan krijg ik 0.10 per kWh. En idem voor mijn daltariefverbruik. Hoe haal ik dit uit de LS120? Daar kan ik historisch alleen dagstanden ophalen.Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Dit is mogelijk met de huidige LS120 die is aangesloten op de P1 meter, De p1 meter is alleen relevant voor de saldering en niet de opbrengst van de panelen.
Salderen geld voor terug geleverde energie niet voor opgewekte energie.
(die via de P0 poort van de youless120 kunnen worden gemeten) Via de logbestanden van de LS 120 kun je alle gevraagde waardes downloaden en inzien.
Ik snap dat er verschil is tussen teruggeleverde energie en opgewekte energie. Maar volgens mij is dat niet de crux in mijn geval.
Dank je voor je hulp. Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik ben bekend met het scherm wat in je screenshot staat. Maar daar kan ik geen jaarverbruik uit aflezen. Dit is alleen een snapshot met de huidige vier standen. Als ik hetzelfde scherm met de vier standen van vorig jaar erbij zou hebben, dan kan ik het verschil berekenen. Maar die vier standen worden nergens opgeslagen op de youless.Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:24:
@Kabouter super
Ja daar ben ik redelijk zeker van. in de logbestanden van Youless staat alle data die je wilt hebben.
Zie de log file's van je Youless.
Schermafbeelding 2023-03-07 om 16.22.32[Afbeelding]
Kijk bij je zelf onder dat kopje loggings bij Elektriciteit
Voor alle gegevens van het afgelopen jaar.
[Voor 53% gewijzigd door Peterhardenberg op 09-03-2023 16:54]
Welke firmware heb jij dan dat je een jaar terug je daltariefverbruik en normaaltariefverbruik kunt zien? Met wat fantasie kan ik de dagrapportage-data en weekrapportage-data ombouwen naar een daltarief en normaaltarief (maar dit is niet triviaal, omdat daltarief='s nachts + weekend + feestdagen). Maar de weekrapportage-data gaat op z'n best 10 weken terug. De dagrapportage-data gaat wel een jaar terug, maar die heeft (bij mij) alleen een totaalverbruik per dag, dus geen onderscheid in daltarief en normaaltarief:Peterhardenberg schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:32:
Links in dat scherm. zie je toch " Loggings"
Kijk bij je zelf onder dat kopje loggings bij Elektriciteit
Voor alle gegevens van het afgelopen jaar.
[Afbeelding]
Wat ik wil is bovenstaande, maar dan met drie kolommen: dag, daltarief en normaaltarief.
Met deze "Microsoft Excel import macro v8 (Windows)" kun je dan data importeren.
Er zijn tabs voor dag en uurwaarden van elektriciteit, gas en de S0 poort.
Met wat huisvlijt (macro) zou je dit om kunnen werken naar de gewenste vorm.
Ik ben behoorlijk thuis in deze macro, dus dat is een optie. Maar ik hoopte het te vermijden, omdat het best wat geknutsel is qua uren/dagen met daltarief. En vanwege de 10 weken historie, moet ik de data een aantal keer per jaar ophalen. De youless leest het tarief al uit (1 of 2) bij nieuwe firmwares. Het zou geweldig zijn als deze zichtbaar is in de historische dataWackoH schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:58:
Via de website van Youless kun je een Office bestand downloaden (Microsoft en Open Office ).
Met deze "Microsoft Excel import macro v8 (Windows)" kun je dan data importeren.
Er zijn tabs voor dag en uurwaarden van elektriciteit, gas en de S0 poort.
Met wat huisvlijt (macro) zou je dit om kunnen werken naar de gewenste vorm.
Misschien beetje vloeken in de kerk in dit topic. Maar bijna elke leverancier heeft wel een app/website waarop je dit in 1x kan zien. Ik maak zelf gebruik van slimmemeterportal.nl omdat ik nog wel eens van leverancier verander.KabouterSuper schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:57:
@YouLess , ik zit met het volgende. Ik krijg binnenkort zonnepanelen, maar zit bij een energieleverancier die saldeert per tarief (normaal en dal dus). Het wordt voor mij dus belangrijk om normaaltarief en daltarief apart te monitoren. Op zich gaat het mij vooral om de saldering, ik hoef het niet per se per dag te zien. Maar het zou mooi zijn als ik de getallen van mijn jaarafrekening kan terugvinden in de youless. Is er een manier om deze getallen uit de youless te halen? Zo nee, staat zoiets op de ontwikkelagenda?
Daarmee kun je het inderdaad nog niet zelf helemaal loggen.
Mijn leverancier heeft geen app, maar inderdaad wel een website. Maar ik heb een youless om het zelf te kunnen loggen. Als de opslag van de youless het toelaat, dan denk ik dat het gemakkelijk is om het tarief (1 of 2) toe te voegen aan de gedetailleerde verbruiken (per minuut, per tien minuten en per uur) en een dal/normaalverbruik in de getallen per dag. Ik zal ze eens mailen.Goof2000 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:30:
[...]
Misschien beetje vloeken in de kerk in dit topic. Maar bijna elke leverancier heeft wel een app/website waarop je dit in 1x kan zien. Ik maak zelf gebruik van slimmemeterportal.nl omdat ik nog wel eens van leverancier verander.
Daarmee kun je het inderdaad nog niet zelf helemaal loggen.
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.