Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:57
Mede-auteur:
  • TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-12 10:18

TD-er

In dit topic worden alle wetenswaardigheden over de Youless meter besproken.
(Dit topic moet voorkomen dat alles over Youless over andere topics verspreid raakt, en daardoor niet meer te vinden is)

Untitled by ericplan, on Flickr
De Youless LS110 is een logger die de LED-pulsen of rotaties van de draaischijf van een kWh meter kan bijhouden en via het netwerk (bedraad ethernet) benaderd kan worden.

Wat wordt er gelogd?

De logger kan via http benaderd worden. Er zijn al diverse tools beschikbaar voor het uitlezen, maar je kunt zelf ook al veel uitlezen.
Het apparaatje houd zelf data bij, tot een jaar lang, met een toenemend interval naarmate je verder terug gaat:Elk van bovenstaande URL's wijst uiteraard naar een lokaal IP-adres. Als achter een adres "&f=j" gezet wordt, wordt het weergegeven in JSON-formaat. (let op dat sommige waarden kunnen beginnen met een spatie)

Voor meer informatie, zie TD-er's wiki

Firmware versies

Met speciale firmware is de Youless ook geschikt voor sommige gasmeters. Deze gasmeters hebben vaak een reflecterend vlakje op de 0 van de meest rechtse teller. Dat resulteert in één puls per 10 liter. Een link naar de firmware staat hieronder.

Er is ook firmware beschikbaar die een directe koppeling met PVOutput.org mogelijk maakt. Dat maakt de opbrengstregistratie van PV erg eenvoudig en betrouwbaar.

De firmware-versies van Youless zelf:Nieuwe 1.2.2 firmware versies, die schrikkeldagen ook kennen :)
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Het flashen van de firmware kan soms ietwat lastig gaan op sommige systemen. Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
En op de Youless site staat nu ook het flashen vrij uitgebreid beschreven.
Let wel, dat hier in dit forum meer firmware-versies beschikbaar zijn dan via de site van Youless zelf.

Enelogic schijnt naast de gratis variant, ook een aantal betaal-opties te hebben voor hun monitoring. Meer informatie over de prijsstelling van hun producten is hier te vinden.

Beschikbare tools van Youless zelf

De maker heeft al een aantal tools uitgebracht om de data inzichtelijk te maken.

Losse apps voor de Youless gemaakt door derden

Naast de apps van de maker van de YouLess zelf, zijn er diverse tools ontwikkeld door derden.En hier een uiteenzetting van alle 3rd party versies: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Installatie van Youless Charts op een Synology NAS: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Integratie met domotica-systemen

Domotica systemen die met Youless gekoppeld kunnen worden:

Handige links in dit topic

Youless koppelen met log-sites voor meten opbrengst PV-systemen

Mirror van Youless-downloads

Als extra service even een mirror van de benodigde bestanden aangemaakt.
Zelfs heel zeldzame events als een website-storing kunnen heel vervelend zijn wanneer je net het apparaat binnen hebt en geen configuratie-tool hebt, of handleiding. Let wel dat dit op een gegeven moment oudere versies kunnen zijn, dus kijk eerst even op de site van Youless zelf.

Bekende problemen

Er is ineens een wachtwoord ingesteld
Wanneer je je Youless vanaf het grote boze internet open zet, dmv. portforwarding, dan kan het voorkomen dat er ineens een wachtwoord ingesteld lijkt te staan, terwijl je dat nooit zelf hebt ingesteld. Vermoedelijk is er dan een scriptkiddie langsgeweest met een portscan-achtig tooltje waar de Youless een beetje apart op reageert. Het wachtwoord is dan leeg, dus met een welgemikte enter ben je dan alsnog binnen. Dit is te resetten dmv. het opnieuw "instellen" van geen wachtwoord.
Probeer altijd te voorkomen dat devices in je eigen netwerk vanaf overal ter wereld te benaderen zijn. Vaak kunnen routers een "source-IP" adres of range instellen bij de portforwarding.
Helaas is het soms nodig om dergelijke portforwarding in te stellen, wanneer je elders je data probeert te loggen en de Youless het niet zelf kan uploaden.
De Youless web interface is ook te bereiken op poorten 32848, 16464 en 49232 voor modemrouters die geen X->Y poort translatie ondersteunen, dus een nieuwe modemrouter is niet nodig.
Firmware flashen lukt niet
Het flashen van de firmware gaat soms niet meteen goed. Gelukkig is het vrijwel onmogelijk om de Youless compleet te bricken, dus probeer het gewoon nog een keer.
Let wel op de volgende zaken:
  • Zorg ervoor dat de Youless en je computer in hetzelfde subnet zitten (bijv. 192.168.1.x voor PC alswel Youless en subnet van 255.255.255.0)
  • Timing bij het drukken op enter in de flash-util is vrij kritisch. Zie boven voor meer info.
  • Plaats de Youless desnoods bedraad zo rechtstreeks mogelijk bij de PC die de flash-tool uitvoert. Sommige WiFi-routers/APs/bridges laten niet al het verkeer ongemoeid door.
  • Indien de Youless nergens meer op reageert, gewoon nogmaals proberen. De bootloader die je nodig hebt voor het flashen, overschrijf je niet, dus best kans dat je de Youless zelf kunt de-bricken.
  • Sommige routers of Gbit switches kunnen niet goed overweg met de 10 Mbps Youless, probeer een oudere switch of mogelijk zelfs een hub.
De meest recente firmware-flash-files die hier gelinkt staan zijn voorzien van een nieuw flash-algoritme, waardoor het een stuk beter zou moeten gaan.
Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
Voor meer informatie, zie de (vernieuwde) handleiding
Gemeten waarden op de Youless wijken een (flinke) factor af
Mochten de gemeten waarden van de Youless behoorlijk afwijken, controleer dan de instellingen voor het aantal pulsen/kWh in de Youless zelf. Bij DIN-rail kWh-meters is er vaak verschil tussen het aantal pulsen op de LED en op de S0-uitgang.

Zo kan het dus zijn dat er wel een factor 20 kan zitten tussen het aantal pulsen op de LED en de S0-uitgang.
Live-weergave werkt niet in script -LA-
Bij nieuwe firmware is het nodig om het wachtwoord elke keer mee te geven.
Voor meer uitleg, zie hier: wwwFan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Koppelen van Youless aan Bidgely lukt niet
Soms lijkt het koppelen met Bidgely niet te werken. Je krijgt dan een 404-melding te zien.
Als je op de pagina met de 404 melding bent gekomen, dan hoef je alleen in de adresbalk dit stuk:

http://data.myenersave.com/fetcher/bind?

te vervangen voor dit stuk:

http://bidgely.com/device-register?

Zorg er wel voor dat je eerst al bent ingelogd op je account bij Bidgely voordat je de Youless activeert.
Probeer eventueel ook een andere browser. (IE/Firefox)
Tweaken van gevoeligheid van de Youless
Bij draaischijfmeters en meters die in een plastic kast zijn gebouwd, kan het nodig zijn om de gevoeligheid van de Youless te tweaken.
Hier is een dergelijke instructie-mail van Youless gepost: al sahhaf in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Let wel, de link naar de raw-monitor-tool werkt al niet, dus het is sowieso raadzaam om hiervoor even contact te zoeken met Youless over advies over de (ongedocumenteerde) te tweaken parameters.
Reboot Youless
Zie uitleg van: S0epkip in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
De URL is: http://192.168.1.14/S?rb=

TD-er wijzigde deze reactie 03-05-2018 15:47 (255%)

ZonPHP PVOutput

quote:
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:28:
@ricdijk , ik denk het zeker te weten maar vragen is super zeker weten :D

$kWh=$v/1000*$dt/3600; // omrekenen naar kWh

Die 1000 zijn de pulsen van de meter (joules geeft de pulsen niet de kWh), ik heb nl een meter die 500 pulsen doet per kWh dus heb ik hem ge-edit naar 500.
"ge-edit" als in de expressie?
Je kunt het aantal pulsen per kWh namelijk instellen in de webinterface van de YouLess.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

quote:
yzf1kr schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:15:
Die groene kabel is toch geen patchkabel?
Google even op auto MDI/MDX ethernet. Kort gezegd, het apparaat zoekt zelf uit welke kabel je gebruikt en stelt zich daar op in.

ZonPHP PVOutput

quote:
-LA- schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:00:
Hier ook een tevreden Youless gebruiker, ik was alleen niet tevreden met dat bidgly (ofzoiets) dus heb met dank aan de info van "TD-er" een eigen interface gemaakt met php/jquery/highcharts.

Mijn doel was alleen om het best gedetailleerd te krijgen dus ik heb nu een cronjob ingesteld die elk uur de minuutspecifieke data opslaat in een database.

[afbeelding]

Conclusie, relatief goedkope meter die het werk prima doet en een leuke gadget waar je zelf ook nogal aan kan hobbyen :P
Dat ziet er erg goed uit.
Zou je die source vrij willen geven zodat wij dat ook zelf kunnen bijhouden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Een paar afbeeldingen toegevoegd aan de startpost :)

ZonPHP PVOutput

Heb je bij die settings dan wel een ; aan het eind van de regels staan?
Als ik me niet vergis hoort dat ook bij php te gebeuren.

Vaak slaan foutmeldingen in een regel op de regels erboven.
Bijvoorbeeld geen ; of een scope niet goed afgesloten () of {}

Ik heb 0 ervaring met PHP, maar die ",a" aan het eind van deze regel lijkt me wat raar:
code:
1
`id` bigint(20) unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT,a

Haal die "a" daar eens weg.

TD-er wijzigde deze reactie 10-03-2012 12:07 (8%)

quote:
MieJuul schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:39:
Al een aantal keren geprobeerd om de Youless direct te benaderen middels "auto MDI/MDX ethernet", zoals werd aangegeven, maar ik krijg geen verbinding met het apparaatje.

De youless heeft ip-adres 192.168.1.14
De laptop heeft ip-adres 192.168.1.15; subnet 255.255.255.0; DNS 192.168.1.1

Dat van de DNS ben ik niet zeker van of dat juist is, moet dat iets anders zijn misschien?!

Als ik de kabel tussen de laptop en de youless inplug, gebeurd er niets, geen lampjes, niks.

Aan de andere kant bedenk ik me: ondersteund de netwerkadapter wel MDI/MDX?
De laptop is een oudje uit 2004 (Toshiba Portege R100)

Voorlopig dus maar even de noodoplossing: Elke avond de youless demonteren, aan het netwerk hangen, uitlezen en weer terug plaatsen........
Heb je ergens een gateway ingevuld? Daar moet niets staan of hooguit 192.168.1.1 Volgens mij is het voldoende als één van de kanten auto MDI/MDX is.

ZonPHP PVOutput

quote:
ericplan schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:23:
[...]
Volgens mij is het voldoende als één van de kanten auto MDI/MDX is.
Ik meen mij te herinneren dat het MDI/MDX echt een onderhandeling is, dus als 1 kant het niet ondersteunt, zal het niet werken op die manier.

Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb de Youless niet gekocht om m'n energieverbruik te monitoren, dat is met mijn zonnepanelen en de terugdraaiende ferraris meter een kansloze operatie. Doel was om de Youless aan te sluiten op de S0-interface van de kWh-teller. Dat is gelukt.

De ingrediënten:
1 weerstand
1 LED
1 9V blokbatterij met adapter
schroefterminal
stukje experimenteerprint

Het printplaatje is net zo groot als het meegeleverde stukje klittenband. In het midden heb ik een gaatje geboord waar het LEDje door past. Vervolgens de pootjes van het LEDje zo gebogen dat het LEDje precies door het gaatje past. Vervolgens alle componenten in serie gesoldeerd. Even opletten op de polariteit van de LED en van de S0-interface. Draadjes afgeknipt en het klittenband geplakt.

Daarna het printje op de Youless geplakt, LEDje tegenover sensor.

Vandaag een mooie dag om te testen en de kWh-teller en de Youless teller lopen vrijwel gelijk op. Wel even opletten dat je het LEDje beschermt tegen invallend licht, want ook dan wordt een puls gegenereerd door de lichtgevoelige sensor van de Youless.

Volgende klus is het koppelen van Youless aan een database, met dank aan de tips van anderen die hier al mee bezig zijn. En daarna natuurlijk koppeling aan ZonPHP, zodat ik eindelijk een backup heb voor de Solarlog.

ZonPHP PVOutput

quote:
ericplan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:14:
Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb de Youless niet gekocht om m'n energieverbruik te monitoren, dat is met mijn zonnepanelen en de terugdraaiende ferraris meter een kansloze operatie. Doel was om de Youless aan te sluiten op de S0-interface van de kWh-teller. Dat is gelukt.
[...]
Jaah hoor...
Heb je eindelijk een apparaatje wat stimuleert dat het weergegeven getal zo laag mogelijk moet worden, gaat hij er weer een "YouMore" van maken ;)
Maar wel mooi gedaan.
Volgens mij zou er wel een markt zijn voor een versie met >1 input.

quote:
gassiepaart schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:09:
Ik heb hem nu zo twee dagen in gebruik, maar ik vrees dat ik een exemplaar heb met kuren. Soms gebeurt het dat het actueel verbruik een paar uur 0 Watt is. In de geschiedenis is dit ook te zien. Terwijl de puls/ draaischijf rotatie gewoon netjes wordt opgemerkt.
Ik kijk het nog even aan, voordat hij retour gaat.
[...]
Waar zie je dat het verbruik 0 is?
Op de site Bidgely, of in de meetgegevens van de YouLess zelf?
Ik merk bij Bidgely.com namelijk ook wel eens dat het verbruik 0 is terwijl het dat hier thuis zeker niet was, maar dan was ofwel het internet niet bereikbaar ofwel de server van Bidgely niet (dat laatste is waarschijnlijker)

Als het inderdaad in de YouLess zelf op 0 staat dan is er iets niet goed tussen de meter en de YouLess of de YouLess zelf heeft kuren. Maar dat kun je misschien beter ook even via het contactformulier op hun site overleggen. Misschien dat ze nog wat tests kunnen laten doen of advies geven.

quote:
DJSmiley schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:08:
[...]

Is dat ding overigens een beetje te demonteren? (Ja, garantie vervalt uiteraard). Als ie nl niet ingegoten zit wil ik dus met een optocouplertje zelf eigenlijk een S0 bus erbij bouwen. Als ik de foto's uit de TS zo zie lijkt me dat heel simpel te realiseren eigenlijk.
't ding gaat open met twee kruiskopschroefjes :) De print zit wel redelijk klem, maar die krijg je er ook wel uit. (is mijn foto in de startpost) Mijn oplossing is vooral voor diegenen die niet zo goed meer zien, niet durven, niet willen, bang zijn voor garantie, geen fijne soldeerbout hebben enz. En direct galvanisch gescheiden.

Maar hou ons op de hoogte, met foto's enz.

Plaatje van Bidgely als PV-monitor

ericplan wijzigde deze reactie 12-03-2012 14:41 (7%)
Reden: plaatje Bidgely

ZonPHP PVOutput

Bidgely werkt alleen met realtime uploads.
Ik heb ook al even een netwerkstoring gehad hier, maar dan heb je dus een gat in de grafiek.

quote:
YouLess schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:03:
[...]

De LS110 is er nog maar net, dus er is nog geen opvolger in de planning, maar we nemen de tip voor meer onboard storage mee voor als het zover is.

Ontwerp uitgangspunt voor LS110 was om onboard voldoende opslag te hebben om de grote lijnen van het energieverbruik te kunnen tracken. Voor mensen die detail info over langere perioden willen is er Bidgely of de open interface om in eigen beheer te loggen. Zoals WackyWindsurfer zegt kun je (wanneer je niet een eigen server thuis hebt draaien) dan het beste de combi portforwarding-cronjob-lamp op een shared hosting machine gebruiken.
Maar het zou wel leuk zijn als we zelf een site konden maken en op dezelfde manier verbinding leggen zoals bij de Bidgely site. Dan heb je als gebruiker geen last met moeilijke dingen in je router, zoals portforwarding.

Dat zou betekenen dat je in de Youless een kleine aanpassing van de firmware nodig hebt en dat je het authenticatiestuk van de Bidgelysite nodig hebt. Utopie of mogelijkheid?

ZonPHP PVOutput

Het hoeft wat dat betreft niet eens https te zijn.
Het enige wat je moet doen is tussen de site en de YouLess logger een key uitwisselen en die gebruik je dan om de data te encrypten die je wilt POSTen.
De unieke ID kun je wel plain tekst oversturen, maar de nauwkeurige data sinds de laatste gelukte upload encrypt je dan met bijv. iets als AES. Dat is relatief makkelijk te implementeren.

quote:
Simba schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 00:51:
Het is voor mij nog veel belangrijker dat ook de richting van de draaischijf wordt gemeten en dat de waarden dan als positief of "negatief" getal wordt meegenomen.

Anders klopt er geen kant van de metingen bij mij.
Met de zonnepanelen loopt de meter regelmatig achteruit terwijl de youless dat dan optelt bij het verbruik ipv dit als opbrengst in mindering brengt.

Komt er een Youless die dat kan?
Lijkt me niet zo zinvol. Ten eerste zijn de dagen van de draaischijfmeter geteld. Ten tweede zegt het nog niets over verbruik of opbrengst. Het enige is dan dat je de meterstand op een website kan aflezen.

ZonPHP PVOutput

quote:
-LA- schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:20:
Voor de geïnteresseerde, hierbij de code zoals het er nu voor staat. Ik ben nog wel van plan om het uit te breiden maar het werkt al prima en geeft al aardig wat inzicht.

De code is hier te vinden: http://code.magicmonkey.nl/youless/ hier is ook (iets) meer info te vincen.
Direct downloaden kan ook: http://code.magicmonkey.nl/youless/get/v1.0.0.zip

Paar screenshots:

Live
[afbeelding]

Dag
[afbeelding]

Week
[afbeelding]

In principe is het een kwestie van de sql code in een database importeren, settings.php aanpassen en een cronjob aanmaken die om het uur cronjob.php draait. Default username/password is admin/admin

Have fun, en suggesties zijn altijd welkom ;)
Mooi werk! Ziet er goed uit. Wil ook aan de slag maar heb even geen tijd :-(

ZonPHP PVOutput

quote:
MoneyPriest schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:31:
Ik heb 'm gister geprobeerd op de Ferraris. Het blijkt dat deze een rood vlak heeft, op de zilverkleurige schijf. De Youless pakt het signaal niet op van deze meter. Het rode licht van hij uitzend op de schijf gecombineerd met het rode vlak wat voorbij komt, is te weinig verschillend om op te vallen.
Ik heb 'm eigenlijk gekocht voor een digitale meter met een ledje, dus ik val er geen buil aan. Ik zou wel teleurgesteld zijn als dat niet zo was.
Iemand anders ervaring met een rood vlak op de Ferraris en de Youless?
Ik heb ook een ferraris met rood vlak. Geen problemen gehad, maar wel ontdekt dat deze opstelling erg gevoelig is voor invallend licht.

ZonPHP PVOutput

Het splitsen van de dag- en nachtstroom is ook prima na het loggen te doen.
Je weet namelijk hoeveel er verbruikt is per tijdseenheid.
Enige beperking is wanneer je de data niet "op tijd" uit de youless zou trekken, dat je dan alleen maar per etmaal het verbruik hebt.

Voor wat betreft de cronjob, wat heb je in de crontab staan qua tijden?
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je na X pogingen uit je geheugen loopt omdat je de cronjob te vaak aanroept. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk, omdat een job dan meer dan een minuut zou moeten duren om dat soort gedrag te vertonen.

quote:
JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:30:
Ik krijg een YouLess ter review opgestuurd, yay!
Leuk :)
Die zal je met pijn terug sturen ben ik bang ;)

quote:
Dukejohn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:04:
De netwerk interface van de Youless werkt op 10 Mbps Half duplex, mijn Frtiz box 7340 met Gbps poortjes kan daar niet mee overweg :? Op een Cisco Catalyst 3534 switch werkt het wel maar alleen met een crossover ethernet kabel, en op een 3750 switch werkt het direct.
De 7340 is nogal kieskeurig met de ethernet poorten.
Je zou kunnen kijken of je de draden in de FritzBox kunt omwisselen.

Kijk ook even of beide poorten altijd aan staan:
System => Energy Monitor => Settings-tab
Daar zorgen dat beide LAN-poorten beide op "Always Enabled" staan.

quote:
wessel99 schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:38:
Wat ik me afvroeg, aangezien de raspberry Pi ook seriele input verstaat, zou je daar geen pulsen mee uit kunnen lezen?
Dat mag je verder vragen in onderstaande topics, hier gaat 't alleen over de Youless
Energiemeters... deel hier je ervaringen

of hier

Datalogging: PV systemen

ZonPHP PVOutput

Het is al weer een maand geleden, dit was het voorbeeld:
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Voor de zekerheid een volledig galvanisch gecheiden interface gemaakt, maar eigenlijk voorziet de DIN-spec hier al in. Na wat discussie met Youless over de specs van de S0-interface was de verwachting dat de Youless ook wel rechtstreeks gekoppeld zou kunnen worden. En dat blijkt dus ook te werken. Een volgende batch zal waarschijnlijk direct geschikt zijn om aan een S0-interface te koppelen, zo zei Youless.

ericplan wijzigde deze reactie 17-04-2012 21:38 (60%)

ZonPHP PVOutput

quote:
helm71 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:47:
Is het mogelijk om de app van de youless vanaf het internet te gebruiken ?
Dan moet de YouLess wel vanaf het internet beschikbaar zijn, oftewel de benodigde poortjes moet je dan wel forwarden in je router en kun je dus niet ergens anders voor gebruiken (voor een ander apparaat in je netwerk wat bereikbaar is vanaf buiten).
Volgens mij is alleen poort 80 nodig.

Zet er alleen dan wel een wachtwoord op, als het vanaf buiten toegankelijk is.

Het nadeel is wel dat wanneer de job kennelijk blijft hangen, dat je kunt krijgen dat er een hoop zombie-processen achter blijven.
Die nemen elk uiteraard geheugen in gebruik en in het ergste geval ook processor-tijd.
Dus indien het een (tijdelijke) oplossing is om het proces te starten met een "&" aan het eind, dan is het geen permanente oplossing, omdat je machine waarop je het uitvoert er uiteindelijk wel last van gaat krijgen.

Elk proces heeft zijn eigen process-id, die je met kill kunt killen.

Aangezien je het start vanuit een shell-script, wat meteen weer terug komt, zou je iets als dit kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash
$directory = /bla/
$script = fetch_process
cd $directory
./$script &
sleep 10000
ps aux|grep $script|cut -d' ' -f1|xargs -n1 kill

Geen idee welke commando's je allemaal op een Synology NAS hebt staan, maar als je bash hebt en ps en xargs kunt doen, dan moet je al een heel eind hiermee komen.
Er zal ongetwijfeld wel nog iets aan bijgeschaafd moeten worden, aangezien het gewoon zonder testen zo neergeschreven is.
Het beste kun je eerst die regel met ps aan het begin even testen met "echo" ipv. "kill"
Geen idee of sleep wacht in msec of seconden, maar ik ging even uit van msec.en 10 seconden lijkt mij een mooie time-out. Maar dan moet je SQL database wel snel genoeg klaar zijn.

TD-er wijzigde deze reactie 22-04-2012 17:46 (11%)

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:44:
[...]

Holy shit, wat heb je allemaal aanstaan? Die 500W continu kost je jaarlijks zo'n € 1000, wist je dat? En daar komt je verbruik boven die 500W dan nog bovenop.

Ik heb zojuist mijn YouLess aangesloten en dat ging natuurlijk makkelijk. Het is alleen lastig dat ik geen stopkontakt en netwerk in mijn meterkast heb... maar een USB-batterij en lange netwerkkabel lossen dat op. Voor de duur van de test kan dat wel. Netwerkconfiguratie en koppeling aan Bidgely gingen ook probleemloos.

Problematischer is dat de YouLess soms meerdere pulsen per schijfrotatie detecteert. Ik ben er nog niet achter waarom dat is, hij zit er goed gecentreerd op. Hebben meer mensen daar last van?
Hij is erg gevoelig voor invallend licht, dus je moet de deur van de meterkast dichtdoen :-)

ZonPHP PVOutput

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:07:
[...]

Is dat echt waar? Dat zou wel een slechte zaak zijn. Mijn Wattcher heeft daar helemaal geen last van, en die werkt volgens exact hetzelfde principe

-edit-

Ook als ik het stikdonker maak, maar nét licht genoeg om het zwartje nokje voorbij te zien komen, meet hij af en toe een puls als het zwarte nokje niet langskomt.
Bij mij komt er vrij veel licht de meterkast in als ik de deur open heb. Iets met zon en zuiden enzo.
Ik geloof dat ze een paar trucs hebben om de gevoeligheid aan te passen. Ik zou even met Youless mailen.

ZonPHP PVOutput

quote:
apepannetje schreef op zondag 29 april 2012 @ 08:16:
Mensen, vraagje

Hoe stel ik een ander poortnr in ,poort 80 word door mijn synology reeds gebruikt
Met de meeste routers kun je externe poorten ook doorsturen naar een andere interne poort.
Dus bijv. <externIP>:81 naar 192.168.1.14:80

Ik heb een vraagje voor de maker van Youless zelf (maar mogelijk interessant genoeg voor anderen, dus via deze weg en niet via de mail)
Vanmiddag had ik een piekverbruik wat tegen de 6000 Watt liep en wat voornamelijk veroorzaakt werd door apparaten met een verwarmingselement (2.5 kW oven, 2 kW boiler, 1000 Watt koffiezetapparaat en nog wat overig gebruik)
Oftewel voornamelijk verbruikers die een relatief constant verbruik hebben.
Echter het momentane verbruik wat de YouLess liet zien in de Windows Widget was allesbehalve constant en fluctueerde enkele 100-en Watts.
Mijn vraag is, wat is de 'sample-frequentie' waarmee de pulsen verwerkt worden?
Mijn meter geeft per 1 Wh een puls, dus met bijvoorbeeld 6000 pulsen/uur heb je per seconde al bijna 2 pulsen te verwerken. Een minimaal verschil in gemeten tijd tussen 2 pulsen bij zo'n hoog verbruik geeft dan al snel een grote afwijking tussen 2 meetwaarden.
Uiteraard heeft dit geen enkele invloed op de lange termijn meting, mits er geen pulsen gemist worden.
Ik ben gewoon benieuwd.
Wordt er intern ook gefilterd om die meetwaarden niet al te veel te laten schommelen?

De ervaring is dat de oven wanneer die nog aan het opwarmen is vrij constant is in het verbruik, net als de boiler wanneer die even aanspringt.
Het koffiezet apparaat fluctueert wel, maar dat is alleen een afnemende curve wanneer het water opwarmt. Dat fluctueert niet.

Maar ik heb vandaag gezien dat de fluctuatie van +/- 200 Watt ook te zien is wanneer ik nog geen tiende van dat verbruik heb. Dus er moet sinds kort kennelijk wel een apparaat zijn ingeplugd wat nogal fluctueert qua verbruik.
* TD-er gaat eens even op onderzoek uit, want dat kan wel eens een aardig onnodig sluipverbruik zijn.

Edit:
En de sluipverbruiker met enorme pieken aan verbruik is gevonden.
Gisteren had ik de laptop voorzien van een nieuwe Ubuntu en daarmee even een testpagina afgedrukt op de netwerk printer.
Echter die stond daardoor de hele tijd in een soort van stand-by de fuser warm te houden in afwachting tot ik er eens letter-formaat papier in ging doen.
Zonder de Youless had ik dat dus nooit gezien en had 'ie zo gestaan tot er weer eens iemand bij de printer langs zou zijn gelopen. Als test heb ik er even de Conrad Energy Monitor 3000 er tussen gehangen en hij piekt de hele tijd dan met korte pieken van zo'n 1100 Watt.
Dat geeft toch wel te denken wat voor zekering ik in de meterkast van Enexis erin heb hangen aangezien gisteren dus die 1100 Watt pieken bovenop de pak 'm beet 6000 Watt verbruik kwam.
Volgens Enexis is het namelijk 1x 25A, wat neer zou komen op 5750 Watt max.
Nu was die piek amper meer dan 1 minuut, maar toch wel iets om in de gaten te houden.

TD-er wijzigde deze reactie 30-04-2012 11:08 (44%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
apepannetje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:21:
Vraagje waarom kun je het poortadres niet zelf bepalen?

Heb hier een ziggo modem/router ubbee
Tevens heeft mijn syno reeds poort 80 ingebruik
Iemand een idee hoe ik dat probleem oplos?

TD-er,heb je advies opgevolgd maar geen resultaat

Groet
Er wordt aan gewerkt. Ik hoorde van Youless dat dit in een volgende firmware versie geïmplementeerd zou worden.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat belletje is al gepleegd toen ik het huis kocht.
Omzet kosten zijn in de orde van 110 euro, mits er niet gegraven hoeft te worden (voor 3 fasen bijv.)
Maar volgens de administratie van Enexis zou ik geen upgrade kunnen krijgen van de hoofdzekering. Er werd geen reden gegeven. Wel zou ik eventueel 3-fasen kunnen krijgen, mits de meterkast erop is voorbereid en er dus niet gegraven hoeft te worden voor de 3 fasen. Anders zou dat maar zo 1000-en euro kunnen kosten.

quote:
PClop schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 18:55:
[...]

Dit lees ik op deYouless site...........

"Daarnaast is het volgende toegevoegd om de app ook op afstand te kunnen gebruiken:

Er kan ook een host naam i.p.v. een IP adres worden ingesteld

Er kan een alternatieve poortnummer (i.p.v. 80) worden ingesteld

De app kan naast WiFi nu ook via mobiele netwerken verbinden met de YouLess "

Dit geld voor een Apple, maar dit maakt toch niet uit als het om een modem router gaat?
Hoe test je of je Youless bereikbaar is vanaf "buiten"?
Het beste lijkt me om gewoon eerst even te testen met een webbrowser. Als dat werkt, weet je in elk geval dat de router goed staat ingesteld. Maar als dat al niet werkt, kun je het ook niet met de apps benaderen.

Dus wat heb je ingesteld in de router? (en welke router heb je?)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
wh-vanderpost schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Ik test het gewoon door m'n WiFi op de telefoon uit te zetten en over 3G (of 2G) te verbinden. Dan ga je, hoe dan ook, buiten je eigen netwerk om.
Lijkt me een prima test.
Heb je het al getest met je browser op je mobiel, of je dan contact kunt krijgen met de webinterface van je YouLess?
Als dat werkt, zou de app ook moeten werken.
Als dat niet werkt, moet je nog wat in de router instellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nav jouw post heb ik ook even gekeken en bij mij is het ook steeds verschillend.
Even vergeleken met een paar dagen in april is het verschil inderdaad altijd in het nadeel van Bidgely. Die geeft een hoger verbruik aan dan de waarden die in Excel uit de Youless worden geplukt.
Ik zal even een paar dagen vergelijken, kijken of er een constante factor te bepalen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
DatumVerbruik YoulessBidgelyBidgely / Youless
4-4-20121112,671,151818182
5-4-20128,79,151,051724138
6-4-20121112,021,092727273
7-4-20129,610,331,076041667
8-4-201212,413,441,083870968
9-4-201212,613,751,091269841
10-4-201211,412,271,076315789
11-4-201212,213,571,112295082
12-4-20129,810,751,096938776
13-4-201211,812,551,063559322
14-4-2012891,125
15-4-20121112,031,093636364
16-4-201212,813,981,0921875
17-4-201288,771,09625
18-4-20129,910,741,084848485
19-4-201211,211,841,057142857
20-4-20128,49,391,117857143
21-4-20121010,761,076
22-4-201215,216,731,100657895
23-4-201212,213,351,094262295
24-4-201211,612,741,098275862
25-4-201213,614,541,069117647
26-4-20121112,111,100909091
27-4-20128,18,691,072839506
28-4-20127,58,291,105333333
29-4-201211,212,11,080357143
30-4-201211,212,151,084821429

Even snel in Excel uiteengezet.
Geen idee dus hoe Bidgely aan de verschillen komt, want de afwijking is niet een constante factor, noch een constante offset.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ricdijk schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:27:
[...]

Gebruik je van de youless de minuut, 10 minuut of uurgegevens? En weet je welke Bidgely gebruikt? Volgens mij zijn de minuut gegevens minder nauwkeurig als je ze gaat optellen per uur/dag.
Dat waren de dagtotalen die door het YouLess Excel script uitgelezen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
sbrzon schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:55:
Ik krijg de YouLess iOS app 1.1 maar niet werkend... :'(
Op de Ipad werkt de link wel in de safari browser, maar de app van youless zelf niet.
Ik heb geen idee wat ik fout doe (zelfde instellingen als youless software op de laptop / ipad met http://192.168.1.14/ en in de app poort 80 open).
Iemand een voorbeeld van hoe hij het zelf werkend heeft gekregen? (de instellingen op de youless app dus)
Ik ken de app op iOS niet, maar wat heb je ingevuld als adres?
met http:// ervoor of niet?
Ik zou namelijk verwachten dat je alleen "192.168.1.14" moet invoeren.

Even een tip voor de testers van de Android app.

Met [back] uit het hoofdscherm sluit je de app af en blijft 'ie dus ook geen data meer binnenhalen. Wanneer je de app verlaat via de [home] knop, is dat niet het geval.

Ik heb 'm hier getest op een "Kruidvat tablet" met Android 4.0 erop en een HTC Desire met Android 2.3.3

Of 'ie in de achtergrond blijft draaien hangt natuurlijk ook af van de vrije resources.
Als Android geheugen nodig heeft, sluit 'ie apps af die niet op de voorgrond actief zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:36:
[...]

Details, details... veel combiketels hebben een kleine boilertje die direct heet tapwater levert terwijl de grote brander op temperatuur komt. Die moet periodiek bijverwarmd worden. Dat is een duidelijk herkenbaar ritme in het elektriciteitsverbruik.

Maar waar het mij om gaat is dat met dergelijke gedetailleerde meetdata je leefritme tot in detail is te analyseren. Als de resolutie voldoende klein is is zelfs aan te tonen naar welke film je op de televisie kijkt (!), zoals aangetoond door deze twee Duitse studenten.
Het is inderdaad best wel griezelig hoe goed je verbruikers kunt herkennen. Zelfs als je tussentijds nog verbruikers in- en uitschakelt.
Dat komt namelijk doordat de meeste verbruikers een redelijk constant verbruik hebben gedurende dat ze aan staan, of een vrij standaard verloop. En je hebt meestal maar een beperkt aantal verbruikers wat je regelmatig aan hebt staan.
Dus de sommatie van 2 verbruikers is zelfs op het zicht nog wel te herkennen, laat staan met een computer.

Ik denk dat je het meet-interval eigenlijk terug zou moeten brengen tot meer dan een kwartier (op Bidgely is het kleinste interval wat je kunt zien 7 minuten) wil je onderscheid tussen bijvoorbeeld een waterkoker en het zetten van een bakje koffie niet meer kunnen onderscheiden.
En om niet meer te kunnen zien of iemand thuis was of niet, daarvoor moet het interval eigenlijk al naar >2 dagen toe.
* TD-er is er voorstander van om het interval van 2 meetwaarden die een slimme meter door kan sturen te vergroten naar minstens 2 week.
Op dit moment is niet eens duidelijk of er alleen maar 1 meetwaarde doorgegeven wordt door een slimme meter, of een reeks meetwaarden maar dan eens per X dagen.

quote:
pcmadman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:06:
@YouLess:
Is er eigenlijk ook IPv6 ondersteuning in de YouLess. Dat is op dit moment niet echt een issue, maar ik ben wel van plan asap op IPv6 over te stappen. Zou jammer zijn als ik dan de YouLess weg moet gooien of alleen voor de YouLess IPv4 in de lucht moet houden.
Je kunt de komende tijd toch niet over op IPv6-only, dus het lijkt mij niet echt een probleem.
Dat heb je gewoon als dual-stack beschikbaar en zelfs al zou je alleen een IPv6-only verbinding krijgen, dan nog zal een ISP je een IPv4 verbinding via NAT-achtige oplossingen aanbieden.
* TD-er heeft al ruim anderhalf jaar IPv6 via XS4all en er zijn heel erg weinig sites via IPv6 te bereiken en geen daarvan is niet via IPv4 bereikbaar.

quote:
UltraSub schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:27:
Ook net besteld. Leuke gadget. App en gegevens fijn voor mezelf houden. Hoog "sluipverbruik" hier met koivijver en een shitload aan hardware die allemaal 24/7 draait ;)

@JeroenH, best raar. Want bijna iedereen om me heen heeft de router in de meterkast hangen en zo'n ding heeft altijd ethernet over bij de meesten. Weet je zeker dat ze snappen dat dat genoeg is? ;)
Bij heel veel huizen komen telefoon en kabel niet in de meterkast binnen, maar ergens aan de voorgevel van het pand. Ook in mijn relatieve nieuwbouw appartement (1989) komen kabel en telefoon niet in de meterkast binnen.
Overigens werkte de Youless bij mij ook uitstekend op een powerline adapter.

ZonPHP PVOutput

quote:
JeroenH schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:59:
[...]
@YouLess: Ik ben begonnen aan het verslag! Vraagje: voor hoeveel tijd heeft de YouLess zelf geheugen als hij een tijdje geen internettoegang heeft?
[...]
Misschien dat je hier wat aan hebt?
Enige is wel dat bijvoorbeeld een upload naar Bidgely onderbrekingen in de upload niet zo grappig vind.

Werk je met die app op iOS dan wel via WiFi?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Heel mooi dat de Widget nu gelijk de historie ophaalt.
Ik weet dat de historie in de Youless niet verder dan 1 dag terug gaat, maar je zou bijvoorbeeld 1 stap verder nog kunnen "uitzoomen" en dan staafgrafiekjes met dagverbruik/opbrengst kunnen tonen. (ook graag op de app's)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Die kans is vrij groot.
Het is gewoon een lichtgevoelige diode die op een redelijk breed spectrum gevoelig lijkt te zijn.
Er zijn al meer mensen hier geweest die aangegeven hebben dat licht in de kast icm een draaischijfmeter extra pulsen registreerden.
Eigenlijk zou je zo'n constructie moeten hebben als in de dark-field laser muizen van Logitech en dan het liefst met een soort van stelschroefje zodat je ze op een bepaald punt kunt laten focussen.

quote:
ProudElm schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:33:
Lijkt me nog steeds een leuk ding. Alleen gaat hier thuis niet merken. Gister even gekeken. Mijn oude meter doet 375 omw/kWh. En 's avonds draait ie langzaam... heel langzaam (gelukkig). Dus toch wachten tot we een een meter krijgen met iets meer pulsjes..:)
Zelfs al zou 'ie 1 puls per 2 minuten doen, dan nog kan 'ie prima je verbruik loggen.
Alleen het zoeken naar de laatste "grootverbruiker" in je systeem is dan wat meer tijdrovend :)

quote:
ProudElm schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:45:
tue.. maar dat was bekend. bij laag sluipverbruik is het niet makkelijk meer om dan als nog via dit systeem de verbruikers op te sporen. Wellicht toch iets met stroomklemmen gaan doen dan.:)
Het opsporen is toch als het goed is iets wat je niet de hele tijd doet. Dus tijdens de zoektocht kun je natuurlijk ook wat verlichting aanzetten om het basis-verbruik iets op te krikken, zodat je meer pulsen per minuut krijgt en dan trek je dat er weer vanaf bij de meting.
Gebruik in elk geval een belasting met constant verbruik. Dus geen wasmachine of TV ofzo.

quote:
Rappie schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:56:
[...]

Inderdaad, vooralsnog zit er een afwijking van 4kwh op 2 dagen meten in (die 0,27% is dus te verwaarlozen), heb de meter opnieuw gepositioneerd boven de draaischijf, waarschijnlijk was dit toch nog niet helemaal in orde.

Of komt het door mijn 187,5 rotaties per kwh, dat dit te weinig is om goed te kunnen meten? Hij blijft namelijk vaak op het zelfde getal hangen ondanks dat ik dingen aan en uitschakel.
187.5 rotaties per kWh is ook wel weinig.
Stel je verbruik is 200 Watt, dan is dat 187.5 * 0.2 = 37.5 omw./uur.
Oftewel 96 sec per puls.
Wanneer je verbruik dus nog lager is, moet je minuten lang wachten tot een volgende update.
En eigenlijk moet je 2 updates wachten voor het geval je tussen 2 updates het apparaat aan- of uitschakelt en dus een kleinere verandering ziet dan je zou verwachten.

Dat is dus bij deze ook gelijk een vraag/verzoek richting YouLess;
In de app (in elk geval bij Android) staat een getal met een pijltje wat het verschil aangeeft. Echter dan moet je de laatste 2 updates bij elkaar optellen om een idee te krijgen van het verbruik van een apparaat.
Dat is niet helemaal lekker werken.
Is het misschien een idee om dat op een andere manier te kunnen verwerken in 't beeld? Bijvoorbeeld een getal ernaast wat de som is van de laatste 2 updates?
Of de Reset-to-zero optie die ik al eerder voorstelde :)

quote:
UltraSub schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:04:
[...]
Hmm, wel sterk. Maak je toch zelden mee dat apparatuur niet goed functioneert met een ethernetport.
Anyway, ik test het wel ff, prik hem zo om naar een Netgear switch er naast. Ik koppel wel even terug. Moet ik zo uit zijn, want hij verliest de ethernet connectie nu minimaal 1x per dag.
De ethernet poorten van de FB7340 zijn in elk geval erg kieskeurig heb ik zelf ook vernomen. Dus dat kan ik beamen dat dat niet met alles direct samenwerkt. Na een switch is het geen enkel probleem meer en werkt alles zonder problemen.

quote:
posttoast schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 15:53:
[...]

Daar gaat inderdaad wat tijd overheen. Misschien tijd voor een uitgebreide topicstart met wat vragen/antwoorden en interessante links (o.a. naar de tool van -LA-)?
Dat is wel een goed idee.
* TD-er zal vanavond of morgen even een nieuwe startpost bakken/bijwerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De app op Android is in elk geval een stuk meer real-time.
Mogelijk die voor Apple apparaten ook.
Ik heb begrepen dat de Widget onder Windows de boel filtert, zodat de meter een beetje constante waarden geeft en niet al te veel staat te schommelen.
Eigenlijk wil je dus een optie in de Widget om die filtering in te stellen.

En voor die YouLess die na een storing niet meer werkt, ik zou 'm even een kwartiertje ofzo zonder stroom te zetten. Dus zowel de ethernet los alswel de adapter. (en ook de adapter uit het stopcontact).

Soms zie je wel eens dat een condensator ergens een signaaltje hoog kan houden en zodoende de boel in een ongedefinieerde toestand kan houden. Dan is niet te voorspellen wat er gebeurt.
Even zonder spanning zetten is vaak voldoende.
Je ziet het soms ook met voedingen van PC's.

Een uurtje geleden ongeveer stond 'ie op Bidgely nog zo'n 12 uur achter bij mij, inmiddels is er al wat bijgekomen en is de laatste entry van omstreeks 20h.

quote:
Majkowski schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:21:
10 Kwh gemiddeld per dag is veel, volgens mij, wij hebben geen gas en hebben ook zo'n verbruik in de zomer. Bij ons zijn de warmtewisselaar en inductieplaat de groot verbruikers. En de tv :) Wij hebben een niet-actief verbruik 110 watt en heb al meer dan 90 watt naar beneden gebracht met behulp van de Youless.
10 kWh per dag gemiddeld is 3650 kWh per jaar. ;)
Dat is ongeveer landelijk gemiddelde per huishouden.

En misschien wel leuk om je te realiseren, maar 90 Watt besparen aan "continue verbruik" levert zo'n 180 euro op aan besparing per jaar. (kleine 800 kWh per jaar besparing)

quote:
Majkowski schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:33:
[...]

Alleen is het nu zomer, kom toch uit op 7000 kWh das best veel maar heb geen gas. Dus uiteindelijk nmda verbruik. Heb ook de spotjes vervangen voor led spotjes 100 tegen 8 watt gemiddeld 2 uur aan per dag. Nog is 14 e per jaar.[...]
Ehhm geen gas? Hoe verwarm je je huis dan?
Blokverwarming?

Ik zat er ook net even naar te kijken.
Die nieuwe dashboard ziet er al een heel stuk beter uit (alleen dat hout-motief op de achtergrond moet maar net je smaak zijn)

Ik hoop ook dat ze de device-detectie kunnen verbeteren.
Dan kun je bijvoorbeeld nog beter inschatten wat er hoeveel verbruikt.

Ik ben trouwens net nog even met de smartphone door het huis gegaan en het vaste verbruik is nu met zo'n 40 Watt verminderd. Dat is zo'n 80 euro per jaar ;)
- elektrisch verstelbaar bed verbruikt kennelijk zo'n 11 Watt voor 2 bedden
- 2 kabel-ontvangers staan nu eindelijk achter een stekkerblok met schakelaar en dat scheelt netto ook 20 Watt
- staande lamp in de huiskamer verbruikte kennelijk terwijl 'ie uit stond ook nog zo'n 4 Watt
- telefoonopladers zitten nu ook achter stekkerblok. (3 Watt)

Dingen die nog aangepakt moeten worden:
- 2e Accesspoint boven
- 2 switches eigenlijk vervangen voor zuiniger apparaten
- laserprinter boven eigenlijk op afstand aan en uit te zetten (met ingebouwde printer-server)
- vriezer ontdooien, zag ik net.

De boel boven verbruikt idle zo'n 25 Watt, oftewel 50 euro per jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat je zou kunnen gebruiken is een meter/logger die een opname-lus rondom elke leiding (per groep) heeft en zo de stroom per leiding kan meten.
Echter om dat een beetje betrouwbaar te doen, moet je ook de spanning meten en mocht je 3 fasen hebben, dan is dat nogal wat lastiger/complexer.
Ik ken in elk geval geen kant-en-klaar apparaat wat dat zou kunnen loggen.

Voor de rest lijkt me dat je redenatie wel klopt, waarom 2 Youless-meters niet gaan werken in de door jou geschetste opstelling.

quote:
Mayet193 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:54:
Is wel echt een router. Het 'ding' voor het glasvezel is wel een modem en router ineen...
Als je Youless en je PC in het netwerk een IP-adres in dezelfde range hebt, dan zou je vanaf de PC gewoon een Youless moeten kunnen benaderen en dus zal de Windows gadget gewoon werken.
Maar als je ze beide in een verschillend subnet hebt, zal het een probleem worden.
Het is trouwens niet praktisch om 2 routers achter elkaar te hebben. Is het nodig om die 2e router als router te gebruiken? Als het gaat om bijvoorbeeld de WiFi, dan kun je alsnog wel de boel zo instellen dat de WiFi als transparante bridge werkt waardoor alles binnen hetzelfde subnet werkt.
Let alleen dan wel op dat je geen 2 DHCP-servers in je netwerk krijgt.

quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:39:
2 routers is geen probleem maar je moet bij 1 wel een ander ip toekennen en dhcp uitzetten, dan is het geen probleem.
Ik gebruik altijd 1 router als switch/ap van de 2 in huis.
Maar dan gebruik je 'm niet als router, maar heb je de 2e router waarschijnlijk alleen maar op de LAN-kant aangesloten.
Als je wel de 2e router als router gebruikt, heb je 2 subnetten in je netwerk en kan de communicatie waarschijnlijk niet goed in beide richtingen lopen tussen alle apparaten in je netwerk.

quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:57:
Dat klopt, en met 2 subnetten zou het wel moeten gaan ook, grote bedrijven hebben vast niet genoeg aan 256 ip adressen en communiceren ook met elkaar, maar dan zal het wel een grotere hardware stapel worden. :)
offtopic:
Een subnet kan best wel groter worden dan 256 hosts.
Bijvoorbeeld het subnet 10.x.y.z met als mask 255.0.0.0
Dan kun je er ruim 16 miljoen gebruiken en alles achter 1 NAT-router.

Youless doet een push naar Bidgely.
Op dit moment is dat de enige dienst waar de Youless data naar toe kan pushen.

Echter het "protocol" van Bidgely is vrij verkrijgbaar (ik heb een PDF gekregen van de maker van bidgely na een simpel mailtje) en dus zouden er alternatieve diensten heel simpel opgezet kunnen worden. Het enige wat de maker van Youless dan hoeft te doen is een doel-URL instelbaar te maken in de firmware. Dat lijkt mij niet zo lastig. Ik had begrepen dat ze bij Youless al bezig waren om nog een andere (push-)dienst beschikbaar te maken vanaf dit apparaat.
SSL lijkt mij vrijwel uitgesloten dat dat in de toekomst haalbaar is, al was het alleen al vanwege de beperkte CPU-kracht van het apparaatje.

Je kunt zelf ook de data eraf lezen (pull dus) en dat is te beveiligen met een wachtwoord.

quote:
iFloppy schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:12:
Ik ben benieuwd of ik ook de gasmeter kan loggen en de eenheid van kWh in m3 kan omzetten ... Als dat lukt gaan de water en gasmeter ook aan de Youless ....
Je stelt op de Youless in hoeveel pulsen er per kWh eenheid gerekend moeten worden.
Dus als je bijvoorbeeld alleen per volledige rotatie van de laatste digit van je gasmeter kunt meten, dan heb je bijv. 100 pulsen per m^3 (als je 3 digits achter de komma hebt). Dus dat lijkt me prima mogelijk. Aangenomen dat je de reflectie van die digits inderdaad kunt meten met de Youless.
Omrekenen naar een volle unit is dan dus niet lastig.

Hoe kun je de Gadget dan op een andere eenheid zetten?
* TD-er ziet alleen de v1.0 staan op de site en ziet zogauw geen mogelijkheid tot aanpassen.

Standaard levert Youless een Excel-sheet mee waarmee je grafieken kunt maken.
De Excel-sheet kun je nu ook al downloaden en er zit dan ook al sample-data in zodat je kunt spelen.
Verder hebben mensen hier ook al het nodige gescript om dit op een Linux-machine danwel NAS te loggen en grafiekjes van te maken.

De site zelf reageert ook heel traag. Maar ik zie nu dat ze de nieuwe interface default geactiveerd hebben. Mogelijk hebben ze dus meer veranderd aan de site, waardoor het koppelen van nieuwe accounts niet (lekker) meer werkt.
Misschien een idee om dit ook even te mailen aan YouLess zelf, zodat ze kunnen kijken of het een structureel probleem is?

quote:
Speedster schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:04:
Dacht dat Youless actief meelas op dit forum.

Maar je hebt gelijk ik mail hem even.
Ze lezen ook wel actief mee, maar ik kan me voorstellen dat er ook nog mensen zijn die met dit soort weer niet achter de PC zitten, of misschien hebben ze het wel heel erg druk met pakketjes inpakken en verzenden, of gewoon vakantie.
Soms is mailen gewoon net even wat sneller, zeker in de zomermaanden waarin het Nederlandse weer ook zomers aan doet ;)

Zijn er nog andere wijzigingen in de firmware dan alleen de poort?

Edit:
Hmm er mag wel iets meer info getoond worden tijdens het flashen.
YouLess flash utility v0.3 --- firmware v1.2.0

Netwerk: 192.168.1.0

Deze computer dient op hetzelfde netwerk als de YouLess aangesloten te zijn.
Herstart de YouLess door de voeding te onderbreken.
De YouLess 'ziet' de flash utility wanneer de status LED knippert.

Toets enter om te beginnen met flashen...
Bezig met zenden van 61 programma blokken. Onderbreek de procedure niet.
.............................................................
Flash procedure afgerond.

Bijvoorbeeld welke firmware gevonden is, welk IP-adres er geflasht wordt, etc.
En ik zie nu nog steeds firmware 1.1.0 genoemd in de webinterface (al staat me iets bij dat ik eerst 1.0.4 had)
Dit is ook na een herstart nog zo.

TD-er wijzigde deze reactie 15-08-2012 13:48 (87%)

Dan vermoed ik dat de upgrade niet werkt.
Zojuist nogmaals getest en ik blijf FW versie 1.1.0 zien en ik zie trouwens ook nergens iets staan over een poortnummer in de webinterface.

Switches en zelfs over WiFi moeten gewoon werken.
Ik had tot een paar minuten geleden zelfs de YouLess gebricked. Deed helemaal niets meer, maar Andras (YouLess dus) heeft het een en ander zojuist in de mail verteld.

Als je de Youless aanzet/van power voorziet, dan gaat de status-LED even branden (1500msec ongeveer) en dan is 'ie aan het booten.
Daarna komt er even een uit-aan-uit-aan-uit van de status-LED en gedurende die tijd is 'ie ontvankelijk voor de updates.
Het beste kun je dus de update-applicatie alvast starten en met de update-computer naast de Youless staan.
- Youless aanzetten
- wachten op LED uit-aan-uit-...
- druk op enter van de update-computer.
- status-LED blijft af en toe knipperen, met enige regelmaat.
- na flashen gaat de status-LED uit en zie je 'm even knipperen zoals gewoonlijk als 'ie data verwerkt.

In het geval het mis gaat, branden de status-LED en de groene LED bij de ethernet constant en reageert de Youless nergens meer op.
Gewoon nog een keertje het proces beginnen.

Wat heel misschien roet in het updaten zou kunnen gooien, bedenk ik me nu, is wanneer er nog een widget actief is die de status van de Youless steeds probeert uit te lezen.
Ik kan me voorstellen dat er dan misschien een UDP-packet gemist kan worden tijdens het updaten, wegens gebrek aan CPU-power van de Youless?
Maar misschien dat de mensen van Youless zelf daar iets over kunnen zeggen.

In elk geval draai ik nu 1.2.0

Wat voor modem heb je bij Tele2?

Dan zou je hier mee verder moeten kunnen komen.
Oftewel onder Advanced -> NAT -> Virtual servers.
Dan zou je dus poort 80 tot en met poort 80 kunnen instellen, of met de nieuwe 1.2.0 firmware zou je ook poort 32848 moeten kunnen gebruiken.
Echter jouw modem kan prima poort 80 op de interne poort instellen en extern een willekeurige poort.

quote:
Star65 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:05:
Kan iemand me zeggen of deze Finder kWh meter ook een puls led heeft om te gebruiken in combinatie met de Youless.
Ik zoek een oplossing die zowel een puls led heeft (voor de Youless) alsook een S0 uitgang die ik kan aansluiten.
Sorry voor het late antwoord. Deze heeft geen apart ledje maar een knipperend balkje op de LCD-display. Werkt overigens goed, maar niet samen met de Youless.

ZonPHP PVOutput

quote:
iFloppy schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 08:58:
[..]
Jammer dat ik een Oost West dak heb en geen panelen kan plaatsen welk dan genoeg opleveren .....
Ach met de dalende prijzen voor PV-panelen gaat dat vanzelf interessant genoeg worden.

Gaat jullie router 's nachts in een soort van hibernate, wanneer er vanuit binnen langere tijd geen verkeer is geweest?
Dat zou ook nog kunnen namelijk. Maar het is ook heel goed mogelijk dat Sonnertrag niet goed werkt.

quote:
Aloysxda schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:01:
[...]

L in= wat van de panelen afkomt ? Jij bedoeld hiermee toch de kabel van de omvormer naar de meterkast ?
Yep, aan de 230V kant.
De L is de fase draad (die waar het lampje gaat branden met de spanningszoeker)
quote:
Aloysxda schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:18:
[...]

Deze DC schakelaar zit er inderdaad op. Moet ik deze op 0 zetten, als ik de meter ga aansluiten of is de stroom er af als ik vanuit de meterkast de spanning van de omvormer af haal ?
Het beste is natuurlijk om de spanning vanuit de meterkast eraf te halen, want je hebt aan beide kanten te maken met gevaarlijk hoge spanningen. Zowel vanaf de omvormer als vanaf het net.
Als het goed is, gaat de omvormer niets meer leveren als 'ie geen 50Hz signaal ziet.
Maar voor de zekerheid kun je ook de DC-schakelaar van de omvormer even uit zetten.
Bij een SunnyBoy (in elk geval de 2000HF) is de DC-invoer geblokkeerd als je de kap eraf haalt.

Er is een verschil tussen wat Bidgely als totalen geeft en wat de Youless geeft.
Als je de boel inleest in het Excel-sheet wat op de site van Youless staat, dan kloppen de waarden wel.
quote:
Aloysxda schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:33:
[...]
Op zich loopt die app goed, alleen ben ik nu op zoek naar een programma op de pc, en mogelijk ook op de android, om de geleverde waardes van de zonnepanelen te kunnen inzien, waarbij deze ook bewaard worden om dit later nog een te kunnen bekijken. Er zijn wel een aantal apps, maar die werking via bluetooth. Als dit via wifi gaat, kun je deze altijd inzien. Het allermooiste zou zijn, om waar dan ook, via mobiel internet de opbrengst te kunnen bekijken.
Wie heeft er tips voor me ?
De Excel-sheet kun je dus gebruiken om later allerlei analyses op te doen.
Youless heeft al eerder aangegeven dat er in toekomstige versies van de apps langere tijd teruggekeken kan worden.
Het dag-verbruik (in jouw geval opbrengst) is tot een jaar terug te lezen in de Youless, zoals je in de webinterface kunt zien.
Maar het is dus even afwachten tot dit opgenomen is in de app's. Technisch is het in elk geval mogelijk, zoals je al kunt zien met het Excel-document. (daarmee haal je met 1 druk op de knop de data binnen)

quote:
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:20:
Grrr...vanochtend de Youless maar weer ns proberen te updaten, nu met de laptop ernaast....Uiteraard weer niet gelukt, en u is hij zelfs niet meer benaderbaar... :(

Andras maar weer om hulp gevraagd.
Ik heb hetzelfde gehad.
Toen leek de Youless ook gebrickt te zijn.
Het komt redelijk precies wanneer je op enter drukt.
Waarschijnlijk was je net te laat en is het eerste UDP-pakketje verloren gegaan.
- update programma starten (niet op enter drukken)
- youless van de spanning halen
- youless op de spanning zetten
- binnen de tijd dat de LED aan is op enter drukken.

Hoe heb je de netwerkverbinding lopen?
Draai voor de gein eens de stappen van uitschakelen en starten update-applicatie om.
Dus eerst YouLess uit, dan applicatie starten, dan Youless aan en op enter drukken.

En je zou ook nog eens een andere switch/hub kunnen proberen om de Youless te benaderen.
Het zou maar zo kunnen dat daar een verschil in zit in hoe snel 'ie omschakelt naar de 10/100 interface die de Youless biedt.
Ik heb hier ook allemaal Gbit spul liggen en ik had ook problemen.

Hmm dat is wel vreemd dat jouw apparaatje het überhaupt niet goed doet bij binnenkomst.
Dat heb ik hier in dit topic nog niet eerder gelezen.
Dat de update nog niet op de site staat, lijkt me niet zo gek.
Vrij snel na aankondiging hier, bleken er bij sommigen problemen te zijn met upgraden en dan wil je de doelgroep nog even kleiner houden tot de problemen zijn opgelost, lijkt me.
De Tweakers-doelgroep is dan net even wat praktischer dan de gemiddelde Nederlander als het gaat om het oplossen van technische problemen ;)

Als ik de lijst zo zie, dan is het ofwel dat de meter de data zelf upload, danwel dat er een geschikte pull-service gebruikt wordt voor de betreffende meter.
Zo te zien is er nog geen pull-service voor de Youless en die heb je wel nodig, want de Youless kan niet uploaden naar een andere site dan Bidgely.
Maar goed, de API voor pvoutput lijkt me vrij open, dus je kunt er zelf eentje bouwen, of hopen dat iemand er eentje voor de Youless gaat schrijven.
Naast een script heb je ook nog een server ergens nodig die de data dan kan verwerken en omzetten naar het gewenste formaat voor pvoutput.

Je portforwarding staat niet goed.
192.168.*.* is een intern adres, niet extern en dat 194.... adres is een extern adres.
Je moet dus als url voor buiten het IP-adres invullen wat je te zien krijgt op sites als whatismyip.com enz.

Dus bijvoorbeeld http://123.45.67.89/V?f=j&u=kWh&m=
als IP-adres wat je extern moet bezoeken om je Youless te bereiken.
Ipv. 123.45.67.89 moet je dan je eigen (externe) IP-adres invullen.

Edit:
Van poort en tot poort moet je instellen op 80 en 80 en interne poort ("naar poort") moet ook op 80 staan.
Als de externe poort 80 niet bereikbaar is omdat je modem dat bijvoorbeeld niet toestaat, dan kun je de externe poort bijvoorbeeld op 8080 zetten en dan moet je je IP-adres aanvullen met ":8080" Die "naar poort" moet je nog wel op 80 laten staan.
Dus http://123.45.67.89:8080/V?f=j&u=kWh&m=

TD-er wijzigde deze reactie 26-08-2012 21:28 (32%)

In je screenshot staat bij "IP-adres extern systeem" je interne adres, waarschijnlijk van je YouLess.
Maar je hoeft van 't externe IP-adres niets in te vullen.

Je wilt een poort open zetten vanaf extern op een bepaalde externe poort naar een intern IP-adres op een bepaalde poort.

Dus stel (puur hypothetisch ;) ) je wilt poort 80 op intern IP-adres 192.168.1.14 voor buiten open zetten.
Dan moet je dus externe poort range van 80 tot 80 open zetten wat begint op poort 80 intern naar het interne IP-adres 192.168.1.14
Dus in jouw screenshot:
IP-adres extern systeem: leeg laten
Van Poort: 80
Tot Poort: 80
Naar Poort: 80
Lokaal IP-adres: 192.168.1.14

Mooi zo.
Altijd leuk om te horen dat het werkt.

quote:
Mr-Leo schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:53:
[...]
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik kan 2 dingen bedenken:
  • Bug in Youless
  • Een bepaald script, gebruikt door scriptkiddies, die kijkt of er bepaalde zaken open staan en daardoor de boel anders instelt.
Het is hier namelijk al veel vaker gemeld, dus kan geen toeval meer zijn.
Heb je de Youless naar buiten toe toegankelijk staan?

Nadeel van de Arduino oplossingen is wel dat ze zo kostbaar zijn om er een ethernet-aansluiting op te maken.

Goh, die komen me bekend voor ;)
Leuk om te zien dat er meer toepassingen gewoon een simpel getalletje nodig hebben.

Feature-request dus voor de tool van LA :)
export en import functie van de data via de webinterface.

Nou gezien de vragen van mensen over het tooltje, denk ik dat er heel veel mensen zijn die geen idee hebben hoe het nou precies werkt, dus dan kun je inderdaad makkelijk krijgen dat er zaken verloren gaan.

Maar inderdaad, het kan best wel een bewerkelijke feature zijn.
Het is maar goed, dat ik niet de prioriteiten toewijs van zijn defect-lijst ;)

Bidgely heeft al langer die (of een vergelijkbare) fout.
Als je de view-termijn op > 1 dag hebt staan en je gaan naar een periode toe die je nog niet voltooid hebt, dan krijg je die foutmelding.
Dus bijvoorbeeld je hebt op 20 juli de Youless gekocht en bent sindsdien je data naar Bidgely aan het sturen.
Dan ga je naar de site, zet het overzicht op maand en gaat een maand terug. Dat gaat prima. Maand verder terug en dan zit je in juli, wat dus niet compleet is: Invalid date.
Weer een maand verder (naar september) en die is ook niet compleet, dus invalid date.

Edit:
Ik had ook eerst moeten kijken.
Die bug lijkt nu gefixt te zijn.

TD-er wijzigde deze reactie 02-09-2012 09:57 (6%)

Met de huidige opzet is dat niet mogelijk.
Er is namelijk niet een simpele conversie mogelijk van de data op de P1 bus naar een reeks pulsjes die de Youless zou kunnen snappen. In elk geval niet met de huidige opzet van de software in de Youless.
Je zit met ondermeer een reeks aan meetwaarden. Zo heb je meerdere telwerken voor elektriciteit (afname, teruglevering, dag tarief, nachttarief) en ook een telwerk (of meerdere?) voor gas.

Als Youless zelf al een versie uit zou willen brengen dan zal het een compleet nieuw ontwerp moeten worden.
De ruimte die al die extra data inneemt is bijvoorbeeld al groter en het heeft er nu al alle schijn van dat er qua opslag geschipperd moet worden met de ruimte.

Neemt niet weg dat het zeker interessant zou zijn om een Youless achtig log apparaatje te hebben voor een "slimme meter".

quote:
DDX schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:39:
Zit er op zo'n slimme meter dan geen ledje meer ?
Jawel, dus je kunt de Youless nog steeds wel gebruiken op een slimme meter, maar niet via de P1 poort.
Dan is alleen de vraag of je het LED-je goed kunt uitlezen.
Mijn ouders hebben een slimme meter (ik had ze nog gewaarschuwd, maar de meneer van het energiebedrijf zou het toch wel weten als hij zegt dat dat moet voor zonnepanelen |:( ) en die meter heeft 2 LEDjes vlak naast elkaar.
Ik vermoed dat de ene voor teruglevering is of gas verbruik, maar in elk geval kan dat 2e LEDje de meting met een Youless behoorlijk beinvloeden.

quote:
DDX schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:54:
Stukje duct tape over 2e ledje ?
De behuizing is transparant, dus ik vermoed dat dat nogal zal doorschijnen.
De LED's zitten ook vrijwel tegen elkaar.

Misschien dat Youless (het bedrijf dus :) ) in de toekomst ook een P1-versie wil maken.
Maar vooralsnog is die er nog niet en ik ben ook niet bekend met concurrerende producten die een P1-logger hebben.
Misschien interessant dat mocht je er eentje vinden, dat allicht even hier te melden.

Edit:
Bij deze nog een fotootje van de slimme meter van mijn ouders.
Rechtsonder zie je een rood LED-je en meteen rechts daarvan zit een 2e LED.

TD-er wijzigde deze reactie 02-09-2012 12:39 (32%)

Even een simpel ideetje, kun je bij Sonnenertrag ook een tijdzone opgeven?
Stel dat je die verkeerd hebt staan en ze halen de data rond middernacht op, dan zou je volgens die site nog in augustus kunnen zitten terwijl het al september is.

quote:
YouLess schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:05:
[...]

We dachten dat gadgets nog ondersteund zijn onder Windows 8; tenminste we hebben het gebruikt zien worden. Bedoel je dat andere gadgets wel werken maar de Youless gadget niet?

@TD-er: We hebben vaker dubbele leds (vlak naast elkaar) gezien op de plaats van de puls led. In deze situatie werkte de detectie goed. Misschien dat de 2e unit geen led is maar een phototransistor t.b.v. een optische datakoppeling.
Nee, die 2e is ook een LED en is volgens mij groen.
Maar goed, dat is een slimme meter, dus heeft een P1 poort.
* TD-er wacht dus met smart tot jullie een YouLess P1 versie in 't assortiment opnemen, zodat mijn ouders een idee krijgen van opbrengst en verbruik.

quote:
kfaessen schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:57:
[...]

TD-er ik zie dat je een vergissing maakt, de led rechts die knippert is van de draadloze module en heeft niets met je stroomverbruik te maken.

Ik heb precies dezelfde meter en heb met de youless geen problemen.

Voor het gemak heb ik je foto even gepakt en een cirkel gezet om de led die je moet meten (deze knippert niet zo heel erg vaak, anders heb je een heel hoog stroomverbruik). Het meten van deze led zal waarschijnlijk geen problemen opleveren.

[afbeelding]
Thanks.

Ik heb die meter ook ongeveer 10 minuten in werking gezien, genoeg om te concluderen dat de PV-installatie van mijn ouders ook werkelijk terugleverde en dat dat geregistreerd werd.
en handleiding heb ik nog niet gezien van die meter...

Over cronjobs.
crontab -l

Deze laat de lijst zien.
Uitvoer:
# m h  dom mon dow   command
10 4 * * * /home/gijs/xmltv/create_XMLTV > createLatest.out
#0 * * * *  /usr/bin/nvclock -F 80 -f
50 23 * * * /home/gijs/bin/backupXW.sh

Zoals je ziet, is er 1 script wat op mijn HTPC de TV-gids binnen haalt om 04:10 elke dag.
Er was een script wat de fan-speed instelde op elk uur om :00, maar daar staat een hekje voor, dus is nu commentaar en wordt niet uitgevoerd.
Het laatste script voert backups uit om 23:50 elke dag.

De crontab kun je bewerken met
crontab -e

De eerste keer dat je dat intypt krijg je de vraag welke editor je wilt gebruiken. Nano is het meest makkelijk.
Als je klaar bent met editen, druk je in Nano op Ctrl-X en dan moet je de filenaam niet aanpassen, dus gewoon enter.
Na het aanpassen type je weer "crontab -l" om te kijken of je een cronjob hebt.

Je commando moet je uitvoerbaar hebben. Dat kun je zien met "ls -l".
Bijvoorbeeld:
gijs@htpc:~$ ls -l /home/gijs/bin/backupXW.sh
-rwxrw-r-- 1 gijs gijs 349 2012-07-15 18:10 /home/gijs/bin/backupXW.sh

Je ziet hier een x staan, bij "-rwxrw-r--"
Dat wil zeggen dat 'ie eXecutable is.
Het zetten van de x-flag kun je doen met
chmod u+x <filenaam>

In elk geval heb je nu ook genoeg zoektermen om eruit te kunnen komen :)

Klopt, we hebben destijds met Andras(Youless) contact gehad. Het blijkt dat S0 uitgangen altijd een optocoupler gebruiken. Daardoor vervalt de zorg voor een galvanische verbinding tussen twee apparaten, met mogelijk vervelende gevolgen voor de Youless of je hele netwerk.
Wel heb ik m'n twijfels over de houdbaarheid van deze oplossing op lange termijn, blank koper heeft toch de neiging om iets te corroderen, met vermoedelijk gemiste pulsen tot gevolg. Een druppel soldeer (of een schroefterminal in de Youless :) ) zou dat probleem oplossen.

ZonPHP PVOutput

Pagina: 1 2 3 ... 8

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True