Er werd een tweede set zonnepanelen gemeten. En als het goed is draai ik de laatste firmware op de LS120. Ik ga vanavond even verder kijken. Als ik de LS120 koppel aan de PVOutput van de oude LS110, dan ben ik bang dat ook het verbruik meegestuurd gaat worden. Ik wil in principe liever alleen de S0 metingen laten uploaden. Ik las over verschillende versies, maar heb nog niet goed verdiept.peterstr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:14:
@GioStyle
- Wat werd er met die defect LS110 gemeten?
- Welke Firmware draai je op deLS120?
Zelf gebruik ik de enelogic firmware en gebruik ik een eigen script op mijn Synology om de data naar PVOUTPUT te sturen. De pvoutput firmware stuurt volgens mij standaard alle data naar naar PVOUTput.
Zou je me iets meer kunnen vertellen hoe dat script er uitziet? Is volgens mij een prima oplossing voor mijn probleem.
[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 21-08-2022 15:49 ]
Correct. Je kunt bij PVOutput wel kiezen om je verbruik te verbergen (daaruit kun je in theorie afleiden wanneer je thuis bent, dus privacygevoelig wellicht). Maar daarvoor zul je jaarlijks aan ze (PVOutput) moeten doneren.peterstr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:20:
[…]
De pvoutput firmware stuurt volgens mij standaard alle data naar naar PVOUTput.
-edit-
Ik heb je een PM gestuurd.GioStyle schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:48:
Ah zo, ja, ik gebruik de PVOutputvariant voor alle YouLessen. Maar de LS120 doet niets qua logging naar PVOutput. Voor de rest doe je niets met Enelogic?
Zou je me iets meer kunnen vertellen hoe dat script er uitziet? Is volgens mij een prima oplossing voor mijn probleem.
En ja mijn youless stuurt de data ook naar Enelogic.
When life gives you lemons, start a battery factory
Enelogic (default) firmware
Output is always in JSON format:
Dus ik neem aan dit dit werkt zoals het ontworpen is. De PVOUTPUT firmware kun je volgens mijn nog wel text based uitlezen.
Zo nu en dan springt deze naar een niet kloppende waarde. Springt even naar een 10000+ waarde en daarna naar de werkelijke waarde.
Is de laatste enelogic firmware 1.5.2-EL
/f/image/2tRE9UkEBVr30YTcNqNpcsIc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pSFiH58Lry5GlCrPw79dddZy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ariUSBEEKajDmwjZ3gSVeB0D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door iCrOn op 24-08-2022 13:37 ]
De historische data was altijd als non-json en json uit te lezen, maar nu blijkbaar niet meer.peterstr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:25:
Op TD'er zijn site https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess staat onderstaande:
Enelogic (default) firmware
Output is always in JSON format:
Dus ik neem aan dit dit werkt zoals het ontworpen is. De PVOUTPUT firmware kun je volgens mijn nog wel text based uitlezen.
Ja zie hierboven. Probleem is bekend bij Youless.iCrOn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:38:
Hebben meer mensen een vreemde waarde bij "Actueel vermogen"
Zo nu en dan springt deze naar een niet kloppende waarde. Springt even naar een 10000+ waarde en daarna naar de werkelijke waarde.
Voorlopig is de enige oplossing terug naar een oudere firmware versie.
Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
[ Voor 2% gewijzigd door iCrOn op 24-08-2022 14:00 . Reden: typo ]
Ik ben terug gegaan naar 1.4.5-EL, en daar is het netjes non-json. @YouLess , is dit bewust gedaan? En waarom staat het niet in de release notes?KabouterSuper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:44:
[...]
De historische data was altijd als non-json en json uit te lezen, maar nu blijkbaar niet meer.
@iCrOn @MichielFRL De pieken lijken in de combinatie van enkele specifieke E360 exemplaren en de nieuwe 1.5 firmware op te treden. Voor de meeste andere E360 zijn er overigens geen problemen, we hebben meerdere E360 meters in de testfase gehad waarmee het goed werkt. We zijn dit nog aan het onderzoeken.
@GioStyle We kijken vanuit de support verder naar jouw LS110.
Ik weet niet of dit nog als een issue openstond, maar graag hoor ik of er nog gewerkt wordt aan een mogelijkheid om de tijd af te stemmen op mijn lokale DHCP server of mijn lokale NTP-server.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Nog een update voor Landis & Gyr E360 bezitters die last hadden van vertekende meetwaarden in 1.5.2: er is nu een 1.5.3b1 firmware in de beta categorie beschikbaar die dat probleem aanpakt en nu dus uitgeprobeerd kan worden. Het probleem lijkt te maken te hebben met een afwijkende baud rate in sommige E360 meters waardoor deze gevoeliger worden voor ontvangst storingen. Er was een maas in de error detectie van 1.5.2 geslopen waardoor dit duidelijk zichtbaar werd met E360 meters die regelmatig verstoringen in de ontvangst hebben. De absolute kWh/m3 tellers bleven overigens wel beschermd door de error detectie waardoor dit in combinatie met bijvoorbeeld Enelogic niet opviel.
hier werkt het dus totaal niet goed, ik redirect DNS verkeer naar eigen dns server en de youless tijdsync werkt voor geen meter! De youless slikt enkel de google DNS (8.8.8.8)YouLess schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:37:
@Kets_One Dit staat om eerlijk te zijn op dit moment niet hoog op de prioriteiten lijst. De huidige HTTP based tijdsync werkt op zich al ruim 10 jaar goed. Wel was er een (zeldzaam optredend) issue die kon optreden met sommige HTTP proxies, maar dat is in 1.5 opgelost (zie changelog). Maar het is inderdaad wel een afhankelijkheid van ons domein die er daarmee in zit, en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat optimaal vindt.
[...]
gelukkig is het hier geen probleem dat de tijd op de youless niet klopt, Home assistant gebruikt voor logging zijn eigen tijd, maar toch, blijft jammer dat een simpele tijd sync perse via google DNS moet...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Af en toe komt er van mijn beruchte E360 meter toch nog een afwijkende waarde door. Veel minder dan bij de vorige versie, maar het is nog niet volledig opgelost.
Met node-red de nieuwe pagina (/f) uitgelezen en van de wattages van L1 t/m L3 een som gemaakt omdat deze waardes vaker wel goed door kwamen werden deze vaker bijgewerkt dan het totaal wattage actueel (bij E360 meters).
Power usage is het actuele wattage (bruin?)
Power Calculated (oranje) is het wattage van de youless L 1 tm L3 opgeteld.
Waardes worden niet op exact hetzelfde moment uitgelezen omdat e.e.a. loopt via de HA-integratie en het andere via node-red. Toch zouden de twee lijnen niet heel veel van elkaar moeten afwijken.
/f/image/XUB88jlXuhHKckRXsc9AVU60.png?f=fotoalbum_large)
Wat opvalt is dat er ook 1x een verkeerde waarde is uitgelezen van het wattage op L1 van 40.000W. Hier is dan ook een piek te zien in het gecalculeerde van de node-red som. Staat niet in de bovenstaande grafiek was rond 01:25 in de nacht en verpeste heel bovenstaande grafiek door de hoge piek.
@MichielFRL hoe werkt de beta bij jou?
Update:
Ook het Ampèrage geeft af en toe onwerkelijke uitlees pieken:
/f/image/f8o84jWCqF5t20UGDf0bOeJO.png?f=fotoalbum_large)
Net voltage springt ook af en toe richting 29V en 0V:
/f/image/zZzpS28jRj8e3eH8vwNEYXdG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door iCrOn op 04-09-2022 21:16 . Reden: extra info ]
Ja, de HomeWizard P1, heeft ook een API. Je moet hem wel eerst via de HomeWizard app instellen, daarna kun je hem ook zelf uitlezentony-stark schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:27:
Is er ook een YouLess of een andere merk met enkel WiFi inplaats van ethernet?
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Stukje achtergrond: ik heb de Youless op een ander VLAN zitten dan mijn telefoon en moet hem dus even omprikken om te kunnen flashen vanuit de app. Maar na het omprikken blijft hij de oude IP-configuratie behouden en is een power-cycle nodig om 'm een nieuw IP te geven. En als ik hem na het flashen weer terugzet in z'n eigen VLAN, dan is er weer een power-cycle nodig om de netwerkinstellingen goed te krijgen.
En ik zal m'n oude post er ook nog eens bijhalen, met het oog op je verzoek voor DHCP-request triggeren, ook voor @Kets_One die een NTP-implementatie zou willen:
Vragen kan altijd, maar houd er rekening mee dat de Youless maar een heel beperkt apparaatje is qua geheugen/rekenkracht en er waarschijnlijk geen plek is voor een NTP-stack e.d.ThinkPad schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:01:
Het houdt ook een keer op qua features natuurlijk, gezien de YouLess maar een simpele Atmega 328 aan boord heeft.
Ik weet niet of er in dit topic mensen zijn die wel eens een Arduino geprogrammeerd hebben, daar zit namelijk dezelfde CPU in. Ik heb wel eens met een Arduino gespeeld en als je een beetje leuk op weg bent met programmeren dan loop je al gauw tegen de grenzen aan qua hoeveelheid code wat je erin kwijt kunt.
Functies als een MQTT-client zijn zeker tof, maar vreten ook veel geheugen. Dan zou je waarschijnlijk de webserver al moeten laten vervallen o.i.d.
[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2022 21:36 ]
Het is ook geen groot probleem hoor en ik neem aan dat die paar extra power-cycles geen nadelig effect hebben op de levensduur. Zou gewoon net wat handiger zijn.
Out.of.Control schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:21:
Stukje achtergrond: ik heb de Youless op een ander VLAN zitten dan mijn telefoon en moet hem dus even omprikken om te kunnen flashen vanuit de app.
Gokje, de app en Youless gebruiken mDNS om elkaar te vinden, indien dit het geval is kun je dit oplossen door je router (indien die dat kan) zo in te stellen dat mDNS datapakketjes geforward worden naar ander VLAN.ThinkPad schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:32:
Kun je je telefoon niet even tijdelijk op dat andere netwerk verbinden? Hier zit de Youless ook in een apart (IOT) vlan en ik liep tegen hetzelfde issue aan. Telefoon verbonden met m'n iot wifi netwerkje en flashen was zo klaar.
Dat heb ik hier om over netwerk flashen van ESP-modules vanuit Arduino software in ander subnet mogelijk te maken, alleen in mijn geval gebruik ik een router-pc met Debian waar dergelijke functionaliteit zo toe te voegen is, of een consumenten-router dat kan.... geen idee.
[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 06-09-2022 10:23 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan maar liever een extra power-cycle
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nog een paar (vertraagde) reacties:
Dat is inderdaad geen probleem, daar kan de Youless tegen.Out.of.Control schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:35:
.. ik neem aan dat die paar extra power-cycles geen nadelig effect hebben op de levensduur.
Via de support kun je een aanvraag doen voor een reserve onderdeel, die we tegen enkel een kostenvergoeding toesturen.GermanPivo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:09:
Na verhuizing kan ik het terminal block nergens meer vinden, dus wil ergens een losse bestellen. Heeft iemand enig idee waar ik precies naar moet zoeken / waar te bestellen?
Daarom kwam ik even hier kijken of het een bekend probleem is.
Mooi om te zien dat er inmiddels een oplossing voor lijkt te zijn. Ik kon de versie 1.5.3-EL via de Android app downloaden en installeren.
Ik gebruik de webversie met de extra info vaak (dus ik hoop dat het ook in de apps komt).
Het is bv. ideaal om te zien of 1 fase niet te zwaar wordt belast.
Zo bleken de EV en de inductiekookplaat (beide op 3 fasen aangesloten, maar gebruiken alleen fase 1 en 2). Daar zat ook al de Quooker en magnetron op. Verbruik ging soms over 8000 W (35A op een 25 A fase...). Gelukkig grijpt loadbalancing van het laadpunt dan wel na ene paar seconden in, maar ideaal is het niet.
Maar ik heb toch maar 2 fases van de stekker van de inductie kookplaat omgedraaid, zodat die nu fase 2 en 3 gebruikt.
Ik heb nu een Youless LS120 welke op de P1 poort van mijn elektriciteit meter zit en zijn data naar Enelogic stuurt.
Op de S0 poort van de Youless wil ik de losse MID kWh meter aansluiten die de opbrengst van de zonnepanelen registreert.
Het lijkt me leuk om deze gegevens ook naar PVoutput te sturen.
Is dat mogelijk?
En zo ja moet ik dan de Enelogic of de PVOutput firmware gebruiken?
Ja, zie https://www.youless.nl/energiemanager.htmlVliegvlug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:21:
Volgende week krijg ik na lang wachten eindelijk de omvormer voor de zonnepanelen geleverd.
Ik heb nu een Youless LS120 welke op de P1 poort van mijn elektriciteit meter zit en zijn data naar Enelogic stuurt.
Op de S0 poort van de Youless wil ik de losse MID kWh meter aansluiten die de opbrengst van de zonnepanelen registreert.
Het lijkt me leuk om deze gegevens ook naar PVoutput te sturen.
Is dat mogelijk?
Je moet kiezen tussen Enelogic of PVOUTPUT. Alletwee tegelijk kan niet. Tenzij je zoals ik een eigen script gebruikt om de data van de youless uit te lezen en deze dan naar PVOUTPUT te sturen terwijl de Youless zelf de data naar Enelogic stuurt.Vliegvlug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:21:
Is dat mogelijk?
Ehhh, dat is toch enkel een derde optie om je data heen te sturen naast Enelogic en PVOutput. Hoe gaat dat er voor zorgen dat ik de data van de zonnepanelen naar zowel Engelogic als PVoutput kan sturen?
Oh, dat is wel jammer.peterstr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:43:
[...]
Je moet kiezen tussen Enelogic of PVOUTPUT. Alletwee tegelijk kan niet. Tenzij je zoals ik een eigen script gebruikt om de data van de youless uit te lezen en deze dan naar PVOUTPUT te sturen terwijl de Youless zelf de data naar Enelogic stuurt.
Is zo’n script makkelijk zelf te maken en draait dat op bijv. een raspberry Pi?
Heb namelijk geen server 24/7 aanstaan en ben niet echt bekend met scripten.
Edit: ik heb even gekeken en zie dat de EL firmware JSON output levert, dus dat moet je dan uitlezen en omzetten naar iets wat PVoutput snapt en dan uploaden.
Als dat het is lijkt me het niet al te moeilijk te realiseren
[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 30-09-2022 07:08 ]
Ah je wilt beide, ja dan moet je zelf aan de slag.Vliegvlug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:30:
[...]
Ehhh, dat is toch enkel een derde optie om je data heen te sturen naast Enelogic en PVOutput. Hoe gaat dat er voor zorgen dat ik de data van de zonnepanelen naar zowel Engelogic als PVoutput kan sturen?
Ik gebruik hiervoor een php script.dat ik iedere 5 minuten start op mijn synology. Maar dit kan natuurlijk ook op een raspberry.Vliegvlug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:33:
[...]
Edit: ik heb even gekeken en zie dat de EL firmware JSON output levert, dus dat moet je dan uitlezen en omzetten naar iets wat PVoutput snapt en dan uploaden.
Als dat het is lijkt me het niet al te moeilijk te realiseren
De temperatuur haal ik uit mijn domoticz omgeving maar daar kun je ook andere bronnen voor gebruiken bv Buienradar. Dat moet je dan ff uitvogelen hoe dat dan gaat. Je kunt de temperatuur natuurlijk ook weg laten.
Onderstaande script heb ik ook ergens gevonden weet niet waar dus ik kan de originele schrijver helaas niet noemen. Ik hoop dan ook dat hij/zij het delen van dit script niet erg vindt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| <?php /* Youless en PVoutput variabelen */ $pvOutputApiURL = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?"; $pvOutputApiKEY = "Jouw pvoutput API Key"; //PVOutput Api Key found in https://pvoutput.org/account.jsp $pvOutputSID = "Jouw PVO systemID"; //Your pvoutput SystemID $date = date('Ymd', time()); $time = date('H:i', time()); // Ophalen temperatuur uit domoticz $json_string = file_get_contents("http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=devices&rid=556"); $parsed_json = json_decode($json_string, true); $parsed_json = $parsed_json['result'][0]; $temperature = $parsed_json['Temp']; /* Ophalen data uit de YouLess */ $dh = `wget http://192.168.xxx.xxx/a?f=j -q -O -`; $data = json_decode($dh, true); $consumptionPowerLive = str_replace(',','.',$data['pwr']); $consumptionEnergyDayTotal = str_replace(',','.',$data['cnt']); $inverterEnergyDayTotal = str_replace(',','.',$data['cs0']); $inverterPowerLive = str_replace(',','.',$data['ps0']); /* Berekenen bruto consumptie power zonnepanelen + power-verbruik van P1 */ $totalconsumptionlive = $consumptionPowerLive + $inverterPowerLive; // Push to PVOutput $pvOutputURL = $pvOutputApiURL . "key=" . $pvOutputApiKEY . "&sid=" . $pvOutputSID . "&d=" . $date . "&t=" . $time /* . "&v1=" . $inverterEnergyDayTotal */ . "&v2=" . $inverterPowerLive /* . "&v3=" . $consumptionEnergyDayTotal */ /* . "&v4=" . $consumptionPowerLive */ . "&v4=" . $totalconsumptionlive . "&v5=" . $temperature; file_get_contents(trim($pvOutputURL)); echo $pvOutputURL; |
[ Voor 3% gewijzigd door peterstr op 30-09-2022 10:12 ]
Ik kwam ondertussenook nog deze optie tegen:
SDM120 Modbus to PVOutput.org
Waar ook een raspberry pi en script gebruikt wordt om data van een losse kWh meter naar pvoutput te krijgen.
Mijn SDM72D heeft naast s0 puls ook een modbus uitgang die zover ik begrijp tegelijkertijd kunnen worden uitgelezen.
Als ik toch met een pi en een script aan de slag moet doe ik het liever onafhankelijk van de youless en houd ik Enelogic en Pvoutput gescheiden.
Bovendien heb ik begrepen dat uitlezen via modbus robuuster is dan via s0 puls omdat er echt meterstanden worden doorgegeven en er bij tijdelijk uitstaan van de pi of leesfouten er gecorrigeerd wordt adhv de stand en er geen meetgegevens verloren gaan zoals bij puls
Afgelopen weekend lopen pielen met het uitlezen van de Youless via http. Met behulp van de wiki van @TD-er (dank daarvoor) heb ik een OpenAPI-specificatie in elkaar gezet voor de responses die ik nodig had. Op basis van de OpenAPI-specificatie kun je vervolgens een client generen in de meest populaire programmeertalen.
Voor nu heb ik een Go client gegenereerd en gebruikt voor mijn Prometheus/Grafana stack. Als iemand interesse heeft in de OpenAPI-specificatie of Go client help ik graag.
Lijkt mij sowieso het meest logisch om er geen newline achter te hebben staan aangezien een JSON beschrijvend is en eigenlijk niets van opmaak zou moeten weten.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Om het echte verbruik te bepalen is ook de informatie nodig hoeveel de zonnepalenen produceren.
Kan dat in het Youless-ecosysteem alleen met een extra meter in de meterkast (zoals die te koop zijn op de youless-site)? Of kan ik ook de output van de Solaredge-omvormer doorgeven aan youless?
Je kunt de Solaredge niet met de youless uitlezen.
Dus je moet of een aparte meter op de groep van de zonnepanelen plaatsen met een S0 uitgang.
Of je schrijf teen script die de youless en de Solaredge uit kan lezen en dan kun je je met de opgehaalde waardes het werkelijke verbruik uitrekenen.
Een leverancier stelde een Itron G impulsgever voor maar ik wil wel een beetje vertrouwen hebben dat dat werkt voor je 80€ uitgeeft.
Edit: na hulp van Youless support blijkt het geven van pulsen te werken. Echter deze gasmeter geeft maar 1 puls per 0,1 m3 en dat blijkt een te lage frequentie voor de Youless te zijn. De metingen zijn te onnauwkeurig. Misschien dat het voor gasmeters met 1 puls per 0,01m3 wel werkt.
Het reedcontact moet behoorlijk gevoelig zijn. Voor deze gasmeter werkte het niet met een MK 471B maar wel met een PMC-1401 (AT range 10-15). Kost 2,75 en kan rechtstreeks op de S0 ingang aangesloten worden.
:strip_exif()/f/image/3z2smXlLsbVudV31sAUtaxQK.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zEGYsc0cX9htxlvnAZGBvu7y.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door pkrpkr op 13-10-2022 17:51 ]
Geen zilver vlakje op de 0?pkrpkr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:18:
Weet iemand of een analoge gasmeter via een reed contact en de S0 ingang van de LS120 betrouwbaar uitgelezen kan worden? Heb met een goedkoop reedcontact geprobeerd maar krijg rare S0 logging waarden.
Een leverancier stelde een Itron G impulsgever voor maar ik wil wel een beetje vertrouwen hebben dat dat werkt voor je 80€ uitgeeft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A'dam PVOutput
Ja zit er ook op. Misschien beter een reflectiesensor erop?
Ik wou graag even inspringen op uw antwoord. Ik gebruik graag en EPS32 voor wat projecten. Wat cool is dat deze direct kunnen worden geflashed via een browser via de Web Serial API => https://developer.mozilla...cs/Web/API/Web_Serial_APIYouLess schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:31:
De nieuwe firmware is inmiddels vrijgegeven. Er is nog een fix doorgevoerd en de release versie is nu 1.5.1. Zie deze post voor meer details:
https://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw150.html
@Perkouw @ThinkPad De reden dat we met de oude Windows flash tool stoppen is dat we steeds vaker last kregen van false positive meldingen van virusscanners. Via de app is voor de gemiddelde gebruiker ook laagdrempeliger, maar met een complexere netwerk setup is een losse tool inderdaad misschien weer handiger.
We gaan er naar kijken of we hier misschien voor de meer tech-savy gebruiker een alternatief kunnen bieden. Intern gebruiken we een bash script die heel solide werkt, maar die zou dan eerst wat verder opgepoetst moeten worden.
Ik denk mits wat onderzoek dat dit een pak gemakkelijker zou zijn. Maar dan zit je mss met drivers?
Geen idee tis maar een suggestie
Mvg
Die is toch onderdeel van de Youless? Zo is het begonnen.pkrpkr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:09:
[...]
Ja zit er ook op. Misschien beter een reflectiesensor erop?
A'dam PVOutput
Vraag: kan iemand mij svp helpen Youless Charts 5.02 aan de praat te krijgen. Ik heb het stappenplan gevolgd maar dat werkt niet.
Hier gaat het mis:
Ga in je browser naar de pagina /install.php. Hierdoor wordt er een nieuwe database aangemaakt met de hierboven opgegeven naam.
als ik dat doe krijg ik een error 500
Ik heb 0,0 verstand van myPHP en alles wat er mee te maken heeft dus ik ben afhankelijk van een stappenplan maar als die faalt loop ik vast...
alvast heel veel dank!!
PHP e.d. moet je eigenlijk ook onderhouden om beveiligingsfouten eruit te halen. Er zullen dingen stuk gaan na updates e.d. Als je daar geen feeling mee hebt dan is het makkelijker om het aan iemand/iets anders over te laten
ja dat heb ik als eerste geprobeerd, Enelogic, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik in Enelogic zowel het verbruik als de PV opbrengst kan laten bijhouden want Ik heb namelijk GEEN slimme meter (en kan deze ook voorlopig niet krijgen volgens Stedin)
Heb Enelogic al een support vraag gestuurd na een middag tobben en alles lezen aan FAQ's etc maar zoals vaak gebruikelijk lezen ze niet goed dus gingen uit van P1+S0 dus nog maar een poging gedaan.
Ik laat dat opsturen naar PVOutput.org
Sorry, even verduidelijken:
Ik heb TWEE kWh meters,
1 voor uitlezen VEBRUIK dmv LED op de kWh meter (meter rechts)
1 voor opbrengst PV via S0 poort (meter links)
In Enelogic config kan ik NIET ANALOOG + S0 kiezen, alleen maar P1 + S0
ze begrijpen mij niet bij Enelogic support, krijg telkens de standaard verwijzing naar fe FAQ die ik al zo vaak gelezen heb... zucht.
:strip_exif()/f/image/PKv7kMawyhGugBb4NfRiYZco.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door squarewheel op 24-10-2022 13:42 . Reden: typo ]
P1 en optisch is hetzelfde kanaal lees ik hier in het topic. S0 is een apart kanaal. Maar mogelijk heeft de Enelogic firmware geen ondersteuning voor jouw setup. Misschien weet @YouLess hier meer van.
De PVOutput firmware kan het wel mee lijkt het. Als je de quickguide bekijkt op pagina 3, dan zou v1 de juiste setting moeten zijn.
Belangrijk is wel dat de meter rechts (je verbruikmeter) de opwek van de panelen niet meet, dan snapt de Youless het niet meer namelijk. De zonneproductie moet dus voor die meter worden ingevoerd in je groepenkast. Je kunt dit wel zien op een goed zonnige dag, de pulsled op de linkermeter zou dan flink moeten knipperen, de rechtse meter veel minder.
Ik zou dus de PVOutput firmware eens proberen en kijken of dat de juiste grafieken oplevert.
[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2022 14:05 ]
Bedankt opnieuw!
bij enelogic is P1 en Optisch niet hetzelfde want ik krijg geen data binnen als ik de 2e optie kies.
Via P1 komt er geen data binnen?
Omdat ik gewaarschuwd werd voor gebrekkige privacy bescherming bij PV output ben ik niet verder gaan kijken naar die optie.
Nou ja, ik weet het even niet meer, misschien reageert Enelogic nog op mijn email met wat meer aandacht.
Ben benieuwd...
:fill(white):strip_exif()/f/image/FViuJKOS2KSmF28Kaky9Hy1H.png?f=user_large)
/f/image/gD8mLOirWNT0wscar0OEgirF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door squarewheel op 24-10-2022 14:08 ]
Privacy bij PVOutput: je verbruik is zichtbaar, tenzij je doneert, dan kun je het verbergen. Theoretisch zou je van het verbruik kunnen afleiden wanneer er wel/niet iemand thuis is. Maar als je niet je volledige adres ergens hebt staan (of makkelijk te herleiden zoals in je Enelogic screenshots
[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2022 14:10 ]
Das een goeie, ga ik doen! Hartelijk bedankt voor je input!!!!!!ThinkPad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:08:
Optie twee lijkt mij idd wel de juiste optie. Denk dat het tijd is om de Youless support een mailtje te sturen
[ Voor 4% gewijzigd door iCrOn op 25-10-2022 09:12 ]
Wat jij wil kan volgens mij niet. De S0 en de LED zijn intern volgens mij het zelfde circuit. Die kan je dan ook niet los van elkaar uitlezen. Om dat zeker te weten zou je die youless eigenlijk eens open moeten schroeven. Volgens mij zit er gewoon een ESP8266 in.squarewheel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
@ThinkPad
Sorry, even verduidelijken:
Ik heb TWEE kWh meters,
1 voor uitlezen VEBRUIK dmv LED op de kWh meter (meter rechts)
1 voor opbrengst PV via S0 poort (meter links)
In Enelogic config kan ik NIET ANALOOG + S0 kiezen, alleen maar P1 + S0
ze begrijpen mij niet bij Enelogic support, krijg telkens de standaard verwijzing naar fe FAQ die ik al zo vaak gelezen heb... zucht.
[Afbeelding]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Volgens mij is dat inderdaad het issue. Met de LS120 kun je de P1 poort uitlezen en daarnaast een meting doen met ofwel de led ofwel de S0 input.JackBol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Wat jij wil kan volgens mij niet. De S0 en de LED zijn intern volgens mij het zelfde circuit. Die kan je dan ook niet los van elkaar uitlezen. Om dat zeker te weten zou je die youless eigenlijk eens open moeten schroeven. Volgens mij zit er gewoon een ESP8266 in.
Met de LS110 heb je alleen de led, die je kunt modificeren naar een S0 input. Maar je kunt voor zover ik weet niet S0 én led tegelijk gebruiken.
Punctuality is the politeness of kings
Ik vermoed dat het in de Enelogic firmware (nog?) niet mogelijk is om het op die manier te uploaden naar Enelogic. Of dat Enelogic de data niet snapt zoals het nu binnenkomt en zij iets moeten aanpassen.YouLess schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:58:
@Wailing_Banshee @ThinkPad Met de nieuwe 1.4 firmware is het naast het meten van P1+S0 ook mogelijk om LED+S0 te meten. Je zou het zo kunnen zien dat de P1 poort en de optische input verbonden zijn met het 'hoofdkanaal', en dat de S0 input met een onafhankelijk 2e kanaal verbonden is. De meterconstante voor de S0 input kan dan ook onafhankelijk van die van de LED input geconfigureerd worden, zodat LED+S0 voor 2 verschillende meters met verschillende meterconstantes mogelijk is.
[...knip...]
Ik had Youless al getagd in m'n vorige bericht. Hopelijk komen ze hier nog even langs om uitleg te geven
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2022 11:07 ]
Bron: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLesshttp://youless/M?c=123456 will set the S0 counter to 123,456 kWh. The value given is in Wh, not kWh.
1
| [{"tm":1666689449,"net":3925.842,"pwr":869,"ts0":1666689386,"cs0": 2631.901,"ps0": 35,"p1": 4377.448,"p2": 3360.565,"n1": 3361.094,"n2": 8302.761,"gas": 0.000,"gts":0}] |
Dus wat er nu bij @squarewheel ingevuld is, zou dan moeten het label "Net" moeten zijn van de led en waarschijnlijk? Een berekende "pwr". en de "cs0" en "ps0". Dan zou enelogic dit toch gewoon moeten kunnen laten zien als 2 meters. Ik zie bij hun nu ook geen splittsing tussen hoog en laag tarieven.
Met de LS120 registreert hij dan het bruto/werkelijke verbruik op het hoofdkanaal en de bruto productie op het S0 kanaal. Wat het eerste betreft is het dan geen gebruikelijke situatie, want normaal gesproken wordt het netto verbruik op het hoofdkanaal geregistreerd. Maar zonder slimme meter is dit dan inderdaad wel een goed alternatief omdat de kWh meter puls output geen onderscheid kan maken in de richting.
Vanwege dat het geen gebruikelijk scenario is, heeft Enelogic zo te zien geen profiel/interpretatie voor deze situatie. Als het "net" veld in de upload geïnterpreteerd zou worden als bruto zoals @iCrOn schrijft, dan zou het in theorie kunnen, want zoals @ThinkPad schrijft komt de data van de 2 onafhankelijke kanalen wel allebei bij Enelogic aan.
Met de PVOutput firmware wordt er ook uitgegaan van de gebruikelijke situatie dat er netto input op het hoofdkanaal binnen komt. De S0 input wordt sowieso altijd naar PVOutput gestuurd, maar verbruiksinformatie wordt alleen meegestuurd als er ook een actieve P1 input is (want enige manier om negatieve waarden in de netto input te kunnen registreren).
Hier zouden we misschien nog naar kunnen kijken, want op zich zou deze specifieke situatie zich juist goed voor PVOutput lenen omdat PVOutput bruto waarden wil ontvangen. In de gebruikelijke situatie moet de LS120 dat voor PVOutput berekenen uit de netto P1 input en S0 input, wat voor deze situatie niet nodig zou zijn.
ericplan in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
A'dam PVOutput
Beste Erik,
Nee helaas ondersteunen we dit inderdaad niet op deze manier.
We zijn wel bezig met een herbouw maar verwacht niet dat dit met ons nieuwe platform ook mogelijk gaat worden.
Het kost namelijk best veel ontwikkel tijd, en aangezien de slimme meter vanaf 2023 al verplicht is als je een PV installatie hebt, en we verwachten dat de rest van Nederland zonder PV installatie vanzelf dezelfde verplichting gaan krijgen (is een Europese wetgeving die in België al bijvoorbeeld gehanteerd gaat worden in de komende paar jaar) is dit ook niet heel rendabel om te laten ontwikkelen in ons platform.
Gelukkig is het gelukt met Andras en kan je in ieder geval met de Youless uitlezen!
Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er nog vragen zijn vernemen wij deze graag.
Met vriendelijke groeten,
Team Enelogic
Jammer dat ik de Youless nu niet kan gebruiken om gegevens in detail te bekijken per dag en op langere termijn. Maar ondanks dat is de Youless een ge-wel-dig product met nog 'geweldigererere' support maar je kunt niet alle configuraties voor zijn, dat snap ik.
Ik wil nog gaan kijken of ik wat kan doen dmv Node-RED en de hele mikmak daarachter maar dan moet ik bij 0 beginnen qua kennis helaas
PS: ik had indertijd de slimme meter geweigerd ivm de rare problemen toen! Nu krijg ik te horen dat er grote renovatiewerkzaamheden gepland zijn voor ons gebied tot 2026(!)

Ach, geval van eigen schuld dikke bult dus ik moet nog even wachten...
[ Voor 9% gewijzigd door squarewheel op 26-10-2022 08:56 . Reden: typos ]
Voor node-red is er ook een Youless integratie deze leest de /a pagina uit van de Youless. Is wel iets lastiger dan HA.
@ericplan beide integraties ontbreken nog in de start post
[ Voor 24% gewijzigd door iCrOn op 26-10-2022 11:25 . Reden: Links toegevoegd ]
@iCrOn Done.iCrOn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:16:
@squarewheel Je zou ook Home Assistant kunnen draaien die heeft een Youless integratie waarmee je de waarden die je nu met je Youless uitlees ook in een grafiek kan laten zien.
Voor node-red is er ook een Youless integratie deze leest de /a pagina uit van de Youless. Is wel iets lastiger dan HA.
@ericplan beide integraties ontbreken nog in de start post
A'dam PVOutput
We zetten het bij deze in elk geval op de wensenlijst, maar uiteindelijk hangt het er vooral van af of er breder vraag naar is.ericplan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:49:
@YouLess Behoort een meer specifieke naam tot de mogelijkheden? ..
Wil iedereen met meerdere Youless-installaties zich meldenYouLess schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:06:
[...]
We zetten het bij deze in elk geval op de wensenlijst, maar uiteindelijk hangt het er vooral van af of er breder vraag naar is.

A'dam PVOutput
@ericplan Ja, hier een gebruiker met meerdere Youless-en (3 stuks maar liefst).ericplan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:02:
[...]
Wil iedereen met meerdere Youless-installaties zich melden
De mogelijkheid om elke Youless een eigen naam te geven zou ik prettig vinden.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
I second that! Hier draaien er 2, bij mijn vader hangen er ook 2Kets_One schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:28:
[...]
@ericplan Ja, hier een gebruiker met meerdere Youless-en (3 stuks maar liefst).
De mogelijkheid om elke Youless een eigen naam te geven zou ik prettig vinden.
Ik zou hier toch wel interesse in hebben eigenlijk. De app is voor een gevorderde gebruiker wat lastig.YouLess schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:31:
[...]
@Perkouw @ThinkPad De reden dat we met de oude Windows flash tool stoppen is dat we steeds vaker last kregen van false positive meldingen van virusscanners. Via de app is voor de gemiddelde gebruiker ook laagdrempeliger, maar met een complexere netwerk setup is een losse tool inderdaad misschien weer handiger.
We gaan er naar kijken of we hier misschien voor de meer tech-savy gebruiker een alternatief kunnen bieden. Intern gebruiken we een bash script die heel solide werkt, maar die zou dan eerst wat verder opgepoetst moeten worden.
Mijn LS120 hangt in een ander VLAN, dus standaard kan de app hem niet vinden. Ik moet dan eerst de telefoon verbinden met dat VLAN.
Ook beheer ik nog een LS120 bij m'n ouders, de app gaat die ook niet vinden. Wel is er aan die kant een router en een NAS beschikbaar waar ik prima een Bash script kan aftrappen.
Dus als het niet teveel gevraagd is: het Bash script om de firmware bij te werken zou zeer welkom zijn
Semi-offtopic: Neem dan een router die mDNS-pakketjes kan forwarden naar andere VLAN'sThinkPad schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:02:
Mijn LS120 hangt in een ander VLAN, dus standaard kan de app hem niet vinden.
(Er van uitgaand dat mDNS hier gebruikt wordt.)
Oscar Wilde
@ThinkPad Het script is (nog) niet voldoende generiek bruikbaar, maar we hadden ondertussen bedacht om tot de tijd dat er iets anders voor in de plaats kan komen gewoon ook weer de oude flash tool builds te maken voor nieuwe firmwares. Voor de meeste recente versie 1.5.3 zijn die hier te vinden:
https://www.youless.nl/tl...ess-firmware-1.5.3-EL.exe
https://www.youless.nl/tl...ess-firmware-1.5.3-PO.exe
Dus met dezelfde naamgeving zoals dat tot nu toe gebruikt werd. Op die manier kan het flashen ook weer zoals vroeger gedaan worden vanaf een PC voor wie dat handiger is.
Het kan dus wel zijn dat een virusscanner een (niet specifieke) waarschuwing geeft. De flash tool werkt onder de GUI met allerlei commandline aanroepen. Het draait in de kern eigenlijk ook een (batch) script, en dat wordt steeds vaker als verdacht gelabeled, terwijl het nog net zo werkt als jaren geleden toen daar nog geen alert voor gegeven werd.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Verder eens met wat @fxs81 zegt
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2022 13:56 ]
We kijken nog wel of we die lijst verder kunnen reduceren, hopelijk is het dan ook weer breder bruikbaar. Het vervangen van nc zou de lijst al van 32 naar 18 reduceren. Tot die tijd zullen we nieuwere flash tool builds hier aankondigen, en mocht dat er bij inschieten is op basis van de bovenstaande links het ook makkelijk om het URL voor toekomstige versies te herleiden.
Het verbruik is dus de huidige stand minus de vorige stand.
Iemand die al wel dit heeft en mij een duwtje kan geven in de goeie richting
[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 18-11-2022 16:53 ]
Iemand enig idee? Macro's staan aan.
Mag ik je svp vragen: Ik heb na wat knutselen een Wemos 8266 draaien met wat LED displays die de youless data weergeven. (ben gek op LED displays
Nu stuurt die 8266 de data ook via MQTT naar Node-red en vandaar naar InfluxDB en dan naar Grafana.
Dat werkt dus allemaal maar ik was zo bezig met de 8266 dat ik vergat dat ik de Youless ook kan uitlezen direct vanuit Node-Red?! ...tenminste dat dacht ik maar ik zie iets over het hoofd krijg het niet aan de praat. Zou je me svp op weg willen helpen? Ik weet niet goed welke Node-red module ik nodig heb voor de Youless query??
Met die termen moet je vast wel verder kunnen komen
Geweldig, hartelijk dank!!ThinkPad schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:54:
Een HTTP-request naar http://ipadresvanyouless/e?f=j en dan de output data parsen als JSON.
Met die termen moet je vast wel verder kunnen komenVerdere discussie over het programmeren gaat hier een beetje offtopic
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6LAeoMwvsQiDnj1k4njIOQe.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 23-11-2022 11:59 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Dat hoort eigenlijk niet zo te zijn, en na een factory reset zou dit eigenlijk ook weer op nul moeten komen te staan. Het is mij even niet duidelijk hoe dit dan gebeurd is, maar in elk geval kun je de S0 stand weer terug op 6462 kWh zetten met:fxs81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:07: ... Nu viel me op dat de S0 stand negatief was. Hoort dat eigenlijk zo?
http://<IP adres van Youless>/M?c=6462000
Dus m.a.w. kun je via de c parameter de S0 waarde in Wh (i.p.v. kWh) opgeven. PVOutput accepteert in ieder geval geen negatieve waarden voor (k)Wh standen, en dat is vermoedelijk de reden dat de upload daar niet meer werkte. Wellicht dat dat voor Enelogic ook zo is.
YouLess schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:51:
[...]
Dat hoort eigenlijk niet zo te zijn, en na een factory reset zou dit eigenlijk ook weer op nul moeten komen te staan. Het is mij even niet duidelijk hoe dit dan gebeurd is, maar in elk geval kun je de S0 stand weer terug op 6462 kWh zetten met:
http://<IP adres van Youless>/M?c=6462000
Dus m.a.w. kun je via de c parameter de S0 waarde in Wh (i.p.v. kWh) opgeven. PVOutput accepteert in ieder geval geen negatieve waarden voor (k)Wh standen, en dat is vermoedelijk de reden dat de upload daar niet meer werkte. Wellicht dat dat voor Enelogic ook zo is.
- eerste systeem heeft een normale 1 fase omvormer (4880 Wp, 10 jaar oud).
- tweede (nieuwe) systeem wordt 9085 Wp met Envoy-s 3-fase.
Mijn huidige systeem log ik d.m.v. een youless LS120 i.c.m. kwh meter (enkel fase meter).
Deze log zowel mijn opwekking als mijn verbruik (digitale meter).
De vraag is dan alleen hoe ik makkelijk het nieuwe systeem mee kan laten loggen naar pv output?
Is het zo simpel om een 3-fase kwh meter aan te schaffen en het nieuwe en oude systeem hier op aan te sluiten.
De LS120 dan op deze kwh meter aansluiten en dan zou het goed moeten werken?
Ja, je hebt dan voor de nieuwe kWh meter een extra Youless nodig.stimpyrulez schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:08:
Is het zo simpel om een 3-fase kwh meter aan te schaffen en het nieuwe en oude systeem hier op aan te sluiten.
De LS120 dan op deze kwh meter aansluiten en dan zou het goed moeten werken?
Je krijgt dan beide systemen apart in PVOutput. Als je dan nog totaal van beide systemen wilt kun je binnen PVOutput nog een derde systeem aanmaken en deze als Parent koppelen aan de andere twee
Dankje voor je antwoord.TweakHm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:08:
[...]
Ja, je hebt dan voor de nieuwe kWh meter een extra Youless nodig.
Snap alleen nog niet wat je helemaal bedoelt.
Die nieuwe KWh meter snap ik (een 3-fase dan).
Maar daar sluit ik dan beide systemen op? Of alleen de nieuwe.
Maar log ik dan het nieuwe syteem vanuit de envoy-s naar pvoutput?Je krijgt dan beide systemen apart in PVOutput.
Of bedoel je dat ik daar dan weer een nieuwe youless voor moet aanschaffen?
Wil ook graag mijn verbruik loggen naar pvoutput.
Dus werkt dat dan wel op deze manier?
Ok, denk dat ik dit wel eens ergens heb zien staan ja.Als je dan nog totaal van beide systemen wilt kun je binnen PVOutput nog een derde systeem aanmaken en deze als Parent koppelen aan de andere twee
Alleen zoals gezegt bij vorige punt, krijg ik dan wel een goed overzicht van opgewekt tegen zelf verbruikte energie en teruggeleverde energie?
in mijn post doelde ik dus op het aanschaffen van een 3-fase KWh meter.
Daar beide systemen op aan te sluiten en deze te laten uitlezen via youless (en dan ook de slimmemeter).
Nu klinkt je oplossing voor losse systemen wel interresant zodat je kan zien wat welk systeem doet, alleen snap ik het dan nog niet helemaal
Op de kWh meter sluit je dan beide pv installaties aan.
Denk dat dan de Enelogic firmware het beste inzicht geeft.
/f/image/oxNgMkaH3CtXYuWCxpaPPDnx.png?f=fotoalbum_large)
Valt me nu eigenlijk pas op dat zodra er op een fase terug geleverd wordt dit wordt overgenomen als 'actueel vermogen'. Bugje?
Ditzelfde gedrag zie je ook wanneer er twee fases terug leveren. Dat wordt opgeteld en als actueel vermogen getoond. Ondanks dat bijv een derde fase meer verbruikt dan opwekt.
Nu viel me op dat na plaatsing de kWh meter een negatieve waarde liet zien op fasen L2 en L3, voor L2 ongeveer -4W en L3 -16W, bij elkaar ongeveer -20W.
Hoewel me dat eerst verbaasde is dat natuurlijk verklaarbaar omdat de omvormer gewoon operationeel is qua interface en dat moet ergens op draaien en dat is het net.
Na het verbinden van de pulsuitgang van de meter op de S0 poort van de Youless kreeg ik in de app waarden binnen voor de s0 meting maar dat zijn positieve waarden.
Omdat ik niet wist hoe de youless dit registreert en ik dacht dat de pv opbrengst dan misschien negatief zou worden weergegeven heb ik het even afgewacht tot vanochtend.
Momenteel heb ik wel opbrengst van de zonnepanelen maar ook deze wordt als positieve waarde gelogd in de youless, zie grafiek hieronder vanaf de installatie van de kWh meter gisterenavond tot het opstarten van de omvormer in de ochtend:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uY5hccTmIyJXzpFGVWRpnpjx.jpg?f=user_large)
In de grafiek zie je eerst een nul lijn tot ik rond 22:30 gisteren de kWh meter op de s0 van de youless heb aangesloten, de kleine dip erna is omdat de kWh meter nog niet goed op de dinrails bleek te zitten en ik de pv groep tijdelijk moest uitzetten om dat goed te krijgen.
Daarna is de rest van de tijd, tot er voldoende zonlicht was, het stand-by verbruik van de omvormer van ongeveer 20W echter als productie gerekend.
En dat is natuurlijk niet de bedoeling en vertekend de cijfers.
Hoe kan ik dit verbruik van de omvormer wanneer er geen zon is als verbruik registreren in de youless ipv als opbrengst?
Ik vermoed dat zo’n pulsuitgang geen mogelijkheid heeft om negatieve waarden uit te sturen maar hoe wordt dit dan opgelost?
Niemand hier die de S0 ingang van zijn youless gebruikt voor het meten van de opbrengst van zijn zonnepanelen?
Of is het een kwestie van er mee leren leven dat het verbruik van de omvormer in het donker door de youless als productie wordt gezien?
A'dam PVOutput
Ik heb ook een kWh-meter voor de zonnepanelengroep aan de S0 hangen, maar mijn omvormer schakelt volledig uit zodra het donker is. Ik meet daardoor geen sluipverbruik van de omvormer zelf.
Oplossing is een andere kWh-meter, zie bijv: ThinkPad in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter" en de post eronder.
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.