Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:21
Mede-auteur:
  • TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-11 14:08

TD-er

In dit topic worden alle wetenswaardigheden over de Youless meter besproken.
(Dit topic moet voorkomen dat alles over Youless over andere topics verspreid raakt, en daardoor niet meer te vinden is)

Untitled by ericplan, on Flickr
De Youless LS110 is een logger die de LED-pulsen of rotaties van de draaischijf van een kWh meter kan bijhouden en via het netwerk (bedraad ethernet) benaderd kan worden.

Wat wordt er gelogd?

De logger kan via http benaderd worden. Er zijn al diverse tools beschikbaar voor het uitlezen, maar je kunt zelf ook al veel uitlezen.
Het apparaatje houd zelf data bij, tot een jaar lang, met een toenemend interval naarmate je verder terug gaat:Elk van bovenstaande URL's wijst uiteraard naar een lokaal IP-adres. Als achter een adres "&f=j" gezet wordt, wordt het weergegeven in JSON-formaat. (let op dat sommige waarden kunnen beginnen met een spatie)

Voor meer informatie, zie TD-er's wiki

Firmware versies

Met speciale firmware is de Youless ook geschikt voor sommige gasmeters. Deze gasmeters hebben vaak een reflecterend vlakje op de 0 van de meest rechtse teller. Dat resulteert in één puls per 10 liter. Een link naar de firmware staat hieronder.

Er is ook firmware beschikbaar die een directe koppeling met PVOutput.org mogelijk maakt. Dat maakt de opbrengstregistratie van PV erg eenvoudig en betrouwbaar.

De firmware-versies van Youless zelf:Nieuwe 1.2.2 firmware versies, die schrikkeldagen ook kennen :)
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Het flashen van de firmware kan soms ietwat lastig gaan op sommige systemen. Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
En op de Youless site staat nu ook het flashen vrij uitgebreid beschreven.
Let wel, dat hier in dit forum meer firmware-versies beschikbaar zijn dan via de site van Youless zelf.

Enelogic schijnt naast de gratis variant, ook een aantal betaal-opties te hebben voor hun monitoring. Meer informatie over de prijsstelling van hun producten is hier te vinden.

Beschikbare tools van Youless zelf

De maker heeft al een aantal tools uitgebracht om de data inzichtelijk te maken.

Losse apps voor de Youless gemaakt door derden

Naast de apps van de maker van de YouLess zelf, zijn er diverse tools ontwikkeld door derden.En hier een uiteenzetting van alle 3rd party versies: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Installatie van Youless Charts op een Synology NAS: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Integratie met domotica-systemen

Domotica systemen die met Youless gekoppeld kunnen worden:

Handige links in dit topic

Youless koppelen met log-sites voor meten opbrengst PV-systemen

Mirror van Youless-downloads

Als extra service even een mirror van de benodigde bestanden aangemaakt.
Zelfs heel zeldzame events als een website-storing kunnen heel vervelend zijn wanneer je net het apparaat binnen hebt en geen configuratie-tool hebt, of handleiding. Let wel dat dit op een gegeven moment oudere versies kunnen zijn, dus kijk eerst even op de site van Youless zelf.

Bekende problemen

Er is ineens een wachtwoord ingesteld
Wanneer je je Youless vanaf het grote boze internet open zet, dmv. portforwarding, dan kan het voorkomen dat er ineens een wachtwoord ingesteld lijkt te staan, terwijl je dat nooit zelf hebt ingesteld. Vermoedelijk is er dan een scriptkiddie langsgeweest met een portscan-achtig tooltje waar de Youless een beetje apart op reageert. Het wachtwoord is dan leeg, dus met een welgemikte enter ben je dan alsnog binnen. Dit is te resetten dmv. het opnieuw "instellen" van geen wachtwoord.
Probeer altijd te voorkomen dat devices in je eigen netwerk vanaf overal ter wereld te benaderen zijn. Vaak kunnen routers een "source-IP" adres of range instellen bij de portforwarding.
Helaas is het soms nodig om dergelijke portforwarding in te stellen, wanneer je elders je data probeert te loggen en de Youless het niet zelf kan uploaden.
De Youless web interface is ook te bereiken op poorten 32848, 16464 en 49232 voor modemrouters die geen X->Y poort translatie ondersteunen, dus een nieuwe modemrouter is niet nodig.
Firmware flashen lukt niet
Het flashen van de firmware gaat soms niet meteen goed. Gelukkig is het vrijwel onmogelijk om de Youless compleet te bricken, dus probeer het gewoon nog een keer.
Let wel op de volgende zaken:
  • Zorg ervoor dat de Youless en je computer in hetzelfde subnet zitten (bijv. 192.168.1.x voor PC alswel Youless en subnet van 255.255.255.0)
  • Timing bij het drukken op enter in de flash-util is vrij kritisch. Zie boven voor meer info.
  • Plaats de Youless desnoods bedraad zo rechtstreeks mogelijk bij de PC die de flash-tool uitvoert. Sommige WiFi-routers/APs/bridges laten niet al het verkeer ongemoeid door.
  • Indien de Youless nergens meer op reageert, gewoon nogmaals proberen. De bootloader die je nodig hebt voor het flashen, overschrijf je niet, dus best kans dat je de Youless zelf kunt de-bricken.
  • Sommige routers of Gbit switches kunnen niet goed overweg met de 10 Mbps Youless, probeer een oudere switch of mogelijk zelfs een hub.
De meest recente firmware-flash-files die hier gelinkt staan zijn voorzien van een nieuw flash-algoritme, waardoor het een stuk beter zou moeten gaan.
Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
Voor meer informatie, zie de (vernieuwde) handleiding
Gemeten waarden op de Youless wijken een (flinke) factor af
Mochten de gemeten waarden van de Youless behoorlijk afwijken, controleer dan de instellingen voor het aantal pulsen/kWh in de Youless zelf. Bij DIN-rail kWh-meters is er vaak verschil tussen het aantal pulsen op de LED en op de S0-uitgang.

Zo kan het dus zijn dat er wel een factor 20 kan zitten tussen het aantal pulsen op de LED en de S0-uitgang.
Live-weergave werkt niet in script -LA-
Bij nieuwe firmware is het nodig om het wachtwoord elke keer mee te geven.
Voor meer uitleg, zie hier: wwwFan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Koppelen van Youless aan Bidgely lukt niet
Soms lijkt het koppelen met Bidgely niet te werken. Je krijgt dan een 404-melding te zien.
Als je op de pagina met de 404 melding bent gekomen, dan hoef je alleen in de adresbalk dit stuk:

http://data.myenersave.com/fetcher/bind?

te vervangen voor dit stuk:

http://bidgely.com/device-register?

Zorg er wel voor dat je eerst al bent ingelogd op je account bij Bidgely voordat je de Youless activeert.
Probeer eventueel ook een andere browser. (IE/Firefox)
Tweaken van gevoeligheid van de Youless
Bij draaischijfmeters en meters die in een plastic kast zijn gebouwd, kan het nodig zijn om de gevoeligheid van de Youless te tweaken.
Hier is een dergelijke instructie-mail van Youless gepost: al sahhaf in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Let wel, de link naar de raw-monitor-tool werkt al niet, dus het is sowieso raadzaam om hiervoor even contact te zoeken met Youless over advies over de (ongedocumenteerde) te tweaken parameters.
Reboot Youless
Zie uitleg van: S0epkip in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
De URL is: http://192.168.1.14/S?rb=

TD-er wijzigde deze reactie 03-05-2018 15:47 (255%)

ZonPHP PVOutput

• Gianni.vh
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13-11 13:39
Heb me deze week ook een Youless aangeschaft, en heb het script draaien van Rednax.

Leuke toevoeging aan dit script zijn de feestdagen, maar aangezien ik in België woon gelden hier de Nederlandse dagen uiteraard niet.
Daarom even de code aangepast om de 10 officiële Belgische feestdagen te implementeren.

Functie calculateHoliday in class Generic (classes/generic.class.php):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
public function calculateHoliday($checkDate){

$jaar = date('Y');
       $feestdag = array();

//
       // Vaste dagen
       //

$feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,1,1,$jaar));   //01 januari
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,5,1,$jaar));   //01 mei
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,7,21,$jaar));  //21 juli
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,8,15,$jaar));  //15 augustus
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,11,1,$jaar));  //01 november
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,11,11,$jaar)); //11 november
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,12,25,$jaar)); //25 december

//
       // Berekende dagen
       //

$pasen = new \DateTime();
       $pasen->setTimestamp(easter_date($jaar));
       $paasMaandag = clone $pasen;
       $paasMaandag->add(new \DateInterVal('P1D')); //1 dag na pasen

$olhHemelvaart = clone $pasen;
       $olhHemelvaart->add(new \DateInterVal('P39D')); //39 dagen na pasen

$pinksteren = clone $olhHemelvaart;
       $pinksteren->add(new \DateInterVal('P10D')); //10 dagen na O.L.V. Hemelvaart
       $pinksterMaandag = clone $pinksteren;
       $pinksterMaandag->add(new \DateInterVal('P1D')); //1 dag na pinksteren

$feestdag[] = $paasMaandag->format('Y-m-d'); //Paasmaandag
       $feestdag[] = $olhHemelvaart->format('Y-m-d'); //O.L.V. Hemelvaart
       $feestdag[] = $pinksterMaandag->format('Y-m-d'); //Pinkstermaandag

return in_array($checkDate, $feestdag) ? true : false;
}

'k Vond het niet nodig een nieuwe fork te maken juist voor dit, dus deel ik het hier.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Afgelopen dagen weer een mooi apart kastje naast de groepenkast gemaakt met 2x youless erin.
Misschien een tip voor alle mensen, waar de youless niet/moeilijk te positioneren is.
Vergeet het leesoogje en sluit hem direct aan met twee draadjes.... (stukje ethernetkabel voldoet)

1. Koop een kWh meter met S0 aansluiting voor in de meterkast.
2. Open de youless met twee schroefjes en soldeer twee draadjes direct over het lees oogje. (die zit op de achterzijde vd print)
3. Stukje tape over ontvangstled, die door de print kijkt. Stukje tape over lees oogje.
4. Draadjes aansluiten op de kWh meter op de S0 aansluitingen. Geen signaal? draadjes andersom aansluiten.
5. Geen garantie meer op de youless na aanpassing?....geen idee...

Ik heb zo al 4x youless aangepast, werkt perfect.
Kwh-meter met S0. of hier
USB lader met twee aansluitingen.
Kastje.

gallery: AUijtdehaag

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-11-2019 17:53 (18%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Roder
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09-12-2014
Nog even een voorbeeldje voor het koppelen van de Youless aan de S0 van een kwh meter.
De Youless past niet op de KWh meter....
Ik wilde eigenlijk niet solderen aan de Youless, dus heb ik een hulpprintje gemaakt met een ledje en de Youless ingesteld op digitaal (LED).
Printje gevoed met 5v van de Youless voeding. De isolatie van de kabel losgesneden en 2 draden aan de plus en min gesoldeerd.(Rood =+ en Zwart= -)
Op een stukje gaatjesprint de voeding aangesloten. Gaatje geboord voor een klein ledje en een weerstand er op van 1Kohm.
2 draden, één vanaf de +(Vcc) en één naar de + van de LED met een jackplug op de groepenkast gemaakt.
In de groepenkast een Jack chassis deel op S0 van de Kwh meter aangesloten, dan hangt er niets uit de kast..
schematje

Met klittenband er op...

Samen met de Youless...

Meterkast aansluiting...

Hope it Helps....

Roder wijzigde deze reactie 23-11-2014 00:10 (23%)

Some like it hot but I prefer to stay Cool!

• PowrMonitor
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 17-02-2015
Dear all,

I'm the developer of the new iPhone App Electricity Monitor which is available in the Apple App Store for iPhone/iPod Touch.

Description:
Identify power guzzlers with your iPhone/iPod Touch and display the current power usage/consumption of your household in real time over your local ip address or dynamic DNS with your Youless interface.

Features:
* Beautiful designed user interface
* Real time readings and savings
* Display current power usage in watt
* Display recent power usage differences in watt
* Define update interval (0,5-5 seconds)
* Set maximum watt display (1.000-10.000 watt)
* Self-calibrating power graph
* Readings via local ip address and dynamic DNS (*)
* Automatic selection of your network connection (*)

(*) Dynamic DNS - DynDNS - will be available in the next release

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

I'm a satisfied Youless user since 6 months. The only thing I was missing was a good and beautiful iPhone app. Therefore I started to develop Electrcitiy Monitor starting with a Lite version. In a few weeks, a Pro version will be available which offers additionally consumption graphs for day, week, month and year consumption and more/exact details about your power meter.

Your feedback is appreciated - future enhancements will be considered.

teacher wijzigde deze reactie 07-12-2014 20:24 (5%)

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Heb vandaag ook mijn youless binnen gehad.

Na een beetje wat zoeken (niet alle links, en plaatjes etc werkte niet meer) heb ik het voor elkaar gekregen om het script van –LA- te draaien op mijn synology nas.

Ik heb alle stappen opnieuw gedocumenteerd en wil deze graag delen zodat de info hier ook weer te vinden is. Dit is gebaseerd op DSM 5.1.

Als eerste heb ik de YouLess ingesteld. Dit is volgens de manual makkelijk te doen.
Deze heb ik een vast IP gegeven, 192.168.88.11.
1 tip die ik hier vond, zet eerst de instellingen goed, ook qua meter. In mijn geval was dit analoog. Dat maakt het later makkelijker om hem op de meter te plakken aangezien het lampje dan aan is.

Op de synology.
Zet Web Services aan:

Download en installeer MariaDb via package center:

Download en installeer PHPMyAdmin via package center:

Nadat dit geinstalleerd is zou het mogelijk moeten zijn om op de PHPMyAdmin side in te loggen dmv: http://ip-synology/phpMyAdmin
Default user name is root zonder wachtwoord:

Hierna krijg je het volgende scherm:

Als het goed is heeft Web Services / Web Station een nieuwe gedeelde map aangemaakt genaamt “web”:

Maak hierin een map aan met bv: Youless.

In deze map kopieer je al de files die je hebt gedownload van –LA-

Hierin ga je de volgende bestanden aanpassen:
In de map “inc” pas je de bestandsnaam settings.inc.php.example aan naar settings.inc.php
Verander in dit bestand de settings die voor jou van toepassing zijn:
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Rename to settings.inc.php

// DB Settings
define('DB_HOST', 'localhost'); 
define('DB_NAME', 'Youless');
define('DB_USER', 'root');
define('DB_PASS', '');

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', '192.168.88.11');
define('YL_PASSWORD', '');
?>

hierna heb ik via de web interface van de Synology een taak aan gemaakt:

Ik hoop dat dit het zelfde werkt als de cronjob.
Als iemand hier evaring mee heeft hoor ik het graag.

Voer via je browser de volgende url uit:
http://ip-adress-synology/youless/install.php

Dan gaat hij een database maken en hierna dien je install.php en upgrade.php te verwijderen of te hernoemen.
Vervolgens ga je naar http://ip-adress-synology/youless en kan je inloggen met admin/admin.

Het enige wat nog niet goed is, is de tijd onderaan de dag grafiek:

Wie weet hoe ik dit goed krijg?

The Fatal wijzigde deze reactie 21-01-2015 18:00 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Niet zo lang geleden werd in dit topic gepost dat de PVOutput upload soms een datapunt mist:

AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
MieJuul in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

Naar aanleiding daarvan (via een support vraag die hier naar verwees) hebben we een nieuwe PVOutput firmware versie gemaakt. In deze versie hebben we op basis van een aanbeveling van PVOutput het upload mechanisme aangepast. Meer hierover is te lezen in deze blogpost:

http://www.youless.nl/blo...we-pvoutput-firmware.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07-12 16:22
Ik heb zoveel mogelijk dit topic doorgelezen en mijn vraag kwam voor zover ik heb kunnen zien niet voor:

Ik ben ervan op de hoogte dat het mogelijk is om met een Raspberry, Arduino of een willekeurig ander bordje met Ethernet de Youless te pollen en in een eigen database de data op te slaan. Maar is het ook mogelijk om vanuit de Youless zelf al te verbinden/uploaden met een eigen server?

Eigenlijk wil ik geen gebruik maken van Enelogic of Bidgely, maar gewoon mijn eigen (hosted) server gebruiken. Het is dan natuurlijk veel mooier dat de Youless zelf de data uploadt naar een eigen server, in plaats dat je er nog een ander 'apparaatje' in je meterkast moet hangen die de Youless gaat pollen. Dat voelt een beetje als de omgekeerde wereld omdat de Youless prima in staat is om naar elk willekeurige server te verbinden (maar de firmware dit niet ondersteunt, toch?) en toch al een verbinding heeft met Internet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:18
Dat zou een mooie firmware zijn idd, dat je gewoon custom GET-requests kan maken.

In de webinterface velden maken voor adres en dan bijv. de parameters op de juiste plek in de URL laten zetten ('%1' pakken voor de eerste variabele vanuit de YouLess, '%2' voor de tweede etc...)

Op die manier kun je het mooi naar een eigen service sturen inderdaad. Configureerbare uploadinterval erbij en klaar :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het mooiste is dan nog dat je dat ook extern kan hosten zonder portforwarding in te hoeven stellen op je router.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2Henk 'm!
We zijn altijd wat terughoudend met het doen van toezeggingen, maar ik kan wel zeggen dat we het kunnen uploaden naar een instelbare server wel in gedachten hebben. Het aantal firmware varianten (voor verschillende energiemanagers met hetzelfde protocol) zou dan ook teruggebracht worden, en het zou ook meteen deze vraag invullen. Het mes snijdt dan aan 2 kanten, zogezegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat flashen blijft bij mij toch altijd weer een very BIG issue.
Maar ENKEL op de volgende manier is het me gelukt om de nieuwe firmware 1.2.0.PO4 te laden:

Zet een vast ip-adres van de computer van de vaste netwerkadapter (in mijn geval een laptop) op:
ip adres: 10.10.0.1
subnetmask: 255.255.0.0
standaardgateway: niets

Verbind de youless met een vaste ethernet kabel aan de computer.
Zet hem in de flash mode. 4x de netwerkabel er kort uit en in, totdat de groene led aan de voorkant langzaam blijft knipperen.
(Let op: Niet 1x meer, dan is alle data/gegevens gewist in de youless)

Gebruik eerst de youless-config-1.2.exe tool om de youless een ip adress te geven in deze range.
Start het programma en geef het serienummer van de youless in.
Maak het ipadres 10.10.0.14 bijvoorbeeld, en druk op configureren.

Zet de youless weer in de flashmode dmv 4x netwerkkabel er kort in en uit, totdat de groen led weer langzaam knippert.

Start nu youless-firmware-1.2.0-PO4 en geef ip-adres 10.10.0.14 in.
Bij een mislukte poging van een vorige P04 firmware, eerst een andere firmware eroverheen gooien, anders laad hij de P04 niet opnieuw.
Na flashen van andere firmware, weer in de flashmode zetten (4x in en uit van kabel)
(Ik had een geval dat de groene led continue bleef branden, dan reageert de youless nergens meer op. Dit is uiteindelijk gelukt met de usb eruit en erin en direct daarna te flashen met bijv.de gasfirmware. youless-flash-1.2.0-PO3G)

Uiteindelijk bij een juiste flash geeft het programma de volgende melding:
Flash blokken zijn verzonden
Firmware versie 1.2.0-po4 succesvol geladen
.

Log nu in op de youless op http://10.10.0.14 om het originele ipadress en subnetmask in te voeren en sluit hem daarna weer in je netwerk aan..
Vind je hem niet, gebruik dan de youless-config-1.2.exe tool weer om de youless te kunnen bereiken.

Als de youless weer in het normale netwerkcircuit zit, kan het zijn dat de teller niet loopt van de automatische upload.
Dan dient de youless volledig gereset te worden (5x ethernetkabel, in en uit)
De groene led knippert dan snel.

Een hoop gedoe, maar goed, we zijn tweakers nietwaar?

Nu is bij mij alles in orde en de upload werkt ook prima, zowel generation (v1) als consumption (V3)
Nog even alles real life testen, en kijken of er nog gaten vallen vandaag :P

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-07-2015 13:56 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kleine update:
De firmware-1.2.0-PO4 doet het prima.
Inmiddels op 4 youlessen toegepast, waarbij er 2 heel erg veel last van hadden.(zeker 20x op een dag een misser...)

Nu hooguit nog 1x gezien vandaag op 1 youless( firmware zit er pas sinds gisteren avond in bij deze twee)
Niet perfect (waar dat dan ook aan moge liggen), maar wel een hele flinke verbetering.
Bedankt @youless.

Acties:
  • +1Henk 'm!
In de eerste comment hier staat dat je een korte wachttijd moet zetten als curl_multi_select( $mh ) == -1
Oftewel in de else-tak van de if zou ik het volgende zetten:
code:
1
2
3
if (curl_multi_select($multi) == -1) {
  usleep(1);
}

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-12 07:56
quote:
TD-er schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:05:
In de eerste comment hier staat dat je een korte wachttijd moet zetten als curl_multi_select( $mh ) == -1
Oftewel in de else-tak van de if zou ik het volgende zetten:
code:
1
2
3
if (curl_multi_select($multi) == -1) {
  usleep(1);
}

Dat had ik nog niet gelezen, maar ik had zelf hetzelfde bedacht. Dat lost op zich het probleem met de hoge belasting wel op, maar dan is de loop nog steeds infinite en krijg ik nog steeds nooit een antwoord terug. :o 8)7

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!
$mrc wordt niet aangepast zolang ( curl_multi_select( $mh ) == -1 ) (en $active ook niet)
Dus misschien moet je een teller mee laten lopen dat je het "N" keer probeert.

Ik ken de context van die code helemaal niet, maar misschien is de status van $active wel niet zo correct als je zou verwachten.

TD-er wijzigde deze reactie 21-07-2015 22:04 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
Hmmm, ja dat zou kunnen, maar helaas is dat niet zo. Ik kwam wat dingen tegen op internet dat deze CURL implementatie in recente versies deprecated is geraakt, maar dat niet gedocumenteerd is. 8)7

Het nut van de huidige uitgebreide CURL implementatie ontgaat mij een beetje. Waarom is er een asynchrone parallelle unblocking implementatie nodig? :? Als ik tijd en zin heb zal ik het een proberen om te bouwen naar een native PHP implementatie die misschien niet parallel is of unblocking, maar wie geeft er nou om een paar seconde langere runtime voor een cronjob? :)

Edit: ben de code beetje aan het lezen...
Gefixed:
- Sessie destroyen ipv laten leven, maar de user_id unsetten
- Er worden twee db objecten gemaakt, ipv deze her te gebruiken
- Gebruik html special chars voor << en >>

Paul C wijzigde deze reactie 22-07-2015 02:21 (22%)

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!
Moet zeggen dat ik dit nog nooit gehad heb. Als je een soort debug script hebt die op een aantal momenten in het script wat variabelen uitspuugt (zo doe ik het altijd O-)) wil ik hem met alle plezier even testen om te vergelijken waar het misschien fout gaat. Probleem lijkt al gevonden. :)

Ik kwam toevallig afgelopen weekend op zo'n beetje hetzelfde stukje script uit waar ik wat vraagtekens bij zette.

In request.class.php staat het volgende vanaf regel 30:
PHP:
1
2
3
4
5
6
public function getLiveData() {
$curl = new Curl();

$curl->addSession( $this->source.'a'.$this->format, $this->opts );

$result = $curl->exec();

Hierbij wordt 1 Curl sessie gestart, en wordt geen retry aantal aangegeven.

In request.class.php staat het volgende vanaf regel 91:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
public function getLastHour() {
$curl = new Curl();
$curl->retry = 2;

$curl->addSession( $this->source.'V?h=1'.$this->format, $this->opts );
$curl->addSession( $this->source.'V?h=2'.$this->format, $this->opts );      

$result = $curl->exec();

Hierbij worden 2 Curl sessies gestart, en wordt een retry = 2 aangegeven.

Van de bovenstaande stukjes code gaat degene met 1 sessie in curl.class.php via regel 55 t/m 74 naar regel 77:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
public function execSingle( $key = 0 )
    {
        if( $this->retry > 0 )
        {
            $retry = $this->retry;
            $code = 0;
            while( $retry >= 0 && ( $code[0] == 0 || $code[0] >= 400 ) )
            {
                $res = curl_exec( $this->sessions[$key] );
                $code = $this->info( $key, CURLINFO_HTTP_CODE );

$retry--;
            }
        }
        else
            $res = curl_exec( $this->sessions[$key] );

return $res;
    }

Waarbij in geval van geen connectie hij het opgegeven aantal retrys loopt.
Dit aantal is alleen nooit aangegeven, en hij zal het dus ook nooit opnieuw proberen..

Het tweede stukje met 2 Curl sessies leidt in curl.class.php via regel 55 t/m 74 naar regel 101:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if( $this->retry > 0 )
                {
                    $retry = $this->retry;
                    $this->retry -= 1;

$this->retry = $retry;
                    echo '1';
                }

Dit lijkt mij ook niet helemaal zoals het hoort. 8)7 ($this->retry blijft zo altijd gelijk? :P)

Ik werk i.v.m. wat testversies met meerdere databases, waarbij mij 'hoofddatabase 2x per uur update, en nog nooit 1 minuut gemist heeft. Maar de testversies eens in de paar weken een update missen (Via de noodzakelijke WiFi verbinding komt het HEEEL af en toe voor dat hij een x seconden geen goede verbinding heeft, een toevoeging van $curl->retry = 10; in de getLiveData()) lost dit quick&dirty op.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
Nee, dat werkt wel, want het is een "-=" (min-is) en niet een "=" (is):
PHP:
1
$this->retry -= 1;

Dit zou duidelijker zijn geweest:
PHP:
1
$this->retry--;

Dus na $retry pogingen is die niet meer >0. Het ging bij mij daarvoor al mis. Nu kan ik het probleem echter niet meer reproduceren, maar is ook de database bij mijn host in onderhoud, dus goed testen kan ik nu ook niet. Later...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat
PHP:
1
$this->retry -= 1;

gelijk is aan
PHP:
1
$this->retry = $this->retry-1;

snap ik;

Maar een paar regels later wordt:
PHP:
1
$this->retry = $retry;

Waardoor die hele -1 actie teniet gedaan wordt. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
Owja, het is duidelijk al laat.... |:(

Vooralsnog kom ik echter niet in die branch terecht.

Edit: Lees nu pas dat jij 't bent maomanna, dan is dit verhaal wat ovedreven noobisch. O-)
Laat het toch staan mocht iemand er ooit nog wat aan hebben. :P

Ik zou in dat geval even de meterkast induiken en kijken of het lampje ook precies op de momenten knippert als wanneer het streepje op de draaischijf voorbij komt. (mits analoge meter)

Youless heeft zelf een widget (RawMon) waarmee realtime te zien is wat de invallende lichtsterkte is op de sensor. Als hier heel veel schommelingen in zitten dan kan opnieuw uitlijnen nog wel eens helpen.

Hier een grafiek van mijn Youless na de eerste keer uitlijnen: (er klopte geen barst van de metingen)

Mijn Youless momenteel: (i.c.m. aangepaste LW waarde draait dit al maanden* perfect!)
*Tussendoor is de plakstrip 1x losgegaan omdat de kabels (stroom+LAN) hem schijnbaar scheef trokken. Dit hierna vastgezet en alles zit nu weer muurvast.

Het was even uitvogelen hoe hij er het beste voor gehangen kon worden (zowel de oriëntatie van de Youless als de plek (bij mij niet het center-center) van de rode LED op de schijf), maar inmiddels krijg ik hem met de widget ernaast op m'n telefoon binnen een (half) minuutje weer prima uitgelijnd. Maar als het goed is is dat uitlijnen nooit meer nodig. :) O-)

Ik zou het gewoon even op die manier proberen. (tip: doe het 's avonds als het donker is, dan heb je minder/geen last van invallend omgevingslicht). Mocht dat niet werken; de support van Youless is super, die hebben ervaring met z.g.a. alle meters en bovendien de laatste versie van RawMon en uitleg hoe je de LW waarde zo optimaal mogelijk instelt. :)

SmiGueL wijzigde deze reactie 23-08-2015 02:27 (21%)

• Paul C
quote:
TrafeX schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:43:
Kunnen we het project van SmiGueL (en iedereen die eraan meegewerkt heeft) niet op GitHub zetten?
Dat maakt het doorvoeren van verbeteringen/aanpassingen een stuk makkelijker en gestructureerder.
En zorgt ervoor dat je niet het topic hoeft door te spitten om de laatste versie te vinden.

Het gebruik van git & GitHub hoeft niet moeilijk te zijn, er zijn genoeg guides op internet te vinden die daarbij kunnen helpen. Je zou hiermee kunnen starten: https://help.github.com/categories/bootcamp/

Indien niemand zich hiertoe geroepen voelt wil ik het wel op GitHub zetten.
Ik heb een hele rits met bug-fixes en verbeteringen achter de hand, maar ik probeer eerst alle auteurs op een lijn te krijgen om de source code onder GPL3 te krijgen. Ik heb van iedereen behalve SmiGuel nu akkoord. Als dit lukt dan komt deze zeer binnenkort onder een duidelijke licentie op GitHub. :)

Wat is trouwens een goede naam voor het project? Volgens mij heeft het project nu nog niet echt een naam toch? :9

Paul C wijzigde deze reactie 12-08-2015 17:59 (5%)

• Paul C
Ik ben niet zo'n fan van goden voor namen eerlijk gezegd, dus ik heb het voorlopig maar even Youless Monitor genoemd, maar als iemand een beter idee heeft, dan hoor ik het graag.

De meest recente versie van de Youless Monitor staat nu op:
https://github.com/PaulCornelissen/YoulessMonitor

Met heel veel dank aan:
-LA-
J van der Kroon
Xander
Michiel Nijkamp
Is het script nu beschikbaar onder GPL3!
Dat betekend dat iedereen no volledig vrij is om het te gebruiken en verbeteren en dat dit ook zo blijft! :)

Verbeteringen
Er zitten nu al een heleboel verbeteringen in ten opzichte van de vorige release door SmiGuel, maar deze zijn voornamelijk onder de motorkap. De live weergave is nu een stuk stabieler en loopt in mijn testomgeving vrolijk uren achter elkaar met 2 verversingen per seconde. Daarnaast is het updaten van de geschiedenis efficiënter geworden en het laden van de geschiedenis véél sneller. Daarnaast hoef je nu niet meer twee keer te klikken op "Dag" voordat de meest recente waarden zichtbaar worden.
Verder heb ik nog een aantal grove veiligheidslekken gedicht. Dat zal in de meeste gevallen niet zo'n probleem zijn, maar toch is het beter om de applicatie gewoon veilig te hebben.

Hier de volledige changelog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Changelog
Features:
- De lengte van de live weergave is nu instelbaar (1min, 2ming, 3min, 5min, 10min)
- In de settings kan nu NO_LOGIN op true gezet worden, waardoor er geen login meer vereist is
  voor bijvoorbeeld een installatie op een intranet of als er met HTTP-verificatie wordt 
  gewerkt.

Bugs en verbeteringen:
- DB Scripts zijn robuster gemaakt door queries te schrijven met INSERT IGNORE en REPLACE INTOR.
- XSS beveiliging toegevoegd voor de data die uit settings komt. Dit is beter dan het was, maar 
  mogelijk nog niet 100% waterdicht.
- De DB functie voor het toevoegen van data wordt nu alleen nog voor de minuten sinds de laatste 
  update. Hierdoor wordt het goedkoop om cronjob.php vaak aan te roepen (i.p.v. dat er iedere 
  keer 60 DB inserts worden gedaan).
- Er is een Cooldown van 1 minuut ingevoerd voor het updaten van de geschiedenis om onnodige 
  serverbelasting te voorkomen en te beveiligen tegen DOS aanvallen.
- Het ophalen van de geschiedenis was heel inefficiënt, waardoor de jaar-geschiedenis 
  onbetrouwbaar werd door het overschrijden van de memory limit. Door het optimaliseren van de
  ajax code serverside is het laden van de geschiedenis nu veel sneller (factor 10) en wordt er
  veel minder geheugen gebruikt, waardoor het script ook met 64M mem limit kan draaien.
- Als er om wat voor reden dan ook datapunten in de geschiedenis ontbreken dan worden deze nu
  als 0 Watt weergegeven. Eerst werd de data gewoon aan elkaar geschoven, waardoor de tijd 
  weergave van alles na het ontbrekende datapunt niet meer klopte.
- De Youless geeft soms een lege response. In dat geval stopte de live-logging. Dit wordt nu 
  correct afgevangen en resulteert alleen in het ontbreken van 1 datapunt in de live weergave
  en niet meer in het stoppen van de live weergave.
- Als er een time-out of andere error optreed tijdens het laden van de live-data dan wordt dat 
  nu afgevangen en wordt er opnieuw geprobeert, waardoor de live weergave niet stopt.
- Er wordt nu gewacht op het verversen van de geschiedenis. Eerst werd wel de geschiedenis 
  ververst, maar hier werd niet op gewacht, waardoor het opnieuw laden nodig was voordat de 
  meest recente minuten zichtbaar werden.
- Doordat er nu gewacht wordt op het verversen van de geschiedenis was de geschiednisweergave
  trager geworden. Om dit op te lossen wordt de geschiedenis nu serverside ververst bij het 
  laden van de index (aan het einde van de pagina, zodat dit geen invloed heeft op het renderen
  client-side). Hierdoor is het weergeven van de geschiedenis nu niet meer merkbaar langzamer.
- Een heleboel oude code is opgeruimd en er is nu nog maar 1 cronjob script.
- Layout van het instellingen menu is gefixed.
- Sessie destroyen ipv laten leven, maar de user_id unsetten
- Er worden twee db objecten gemaakt, ipv deze her te gebruiken
- Gebruik html special chars voor << en >>
- Input aan het de saveSettings worden nu gevalideerd, zodat er niet meer random data in de 
  database gestopt kan worden.
- De Cronjob doet nu niet meer de aanname dat de server en de Youless dezelfde tijd hanteren
  waardoor er bij tijdsverschillen tussen beide geen lege plekken meer in de grafieken 
  optreden. Hierdoor wordt het waarschijnlijk ook mogelijk om de server in een andere tijds-
  zone te hebben dan de Youless (maar dit is nog niet getest).

Ik wil nu vooral gaan werken aan het opschonen van de database en een degelijk update-script wat voor de migratie zorgt. Iedereen die graag mee wil werken aan het verbeteren is natuurlijk van harte welkom om een PULL-request te sturen! _/-\o_

• TrafeX
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07-12 16:16

TrafeX

Tuned for life!

quote:
Mooi werk! Heb sinds vandaag een Youless en kon dit project in 2 minuten aan de praat krijgen op m'n Synology! :)
Enige wat ik tegen kwam is dat install.php en update.php nu install.bak.php en update.bak.php heten, dat was misschien niet de bedoeling?

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Paul C
quote:
TrafeX schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Mooi werk! Heb sinds vandaag een Youless en kon dit project in 2 minuten aan de praat krijgen op m'n Synology! :)
Enige wat ik tegen kwam is dat install.php en update.php nu install.bak.php en update.bak.php heten, dat was misschien niet de bedoeling?
Klopt ik had ze hernoemd, omdat index.php tegenwoordig checkt of die bestanden verwijdert zijn. :)

• Paul C
quote:
The Fatal schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 05:38:
is het nieuwe script bruikbaar met de huidige DB of niet?
Waarschijnlijk wel, maar ik heb dat niet heel uitgebreid getest. Als je even wacht dan kun je straks meteen de versie pakken die heel de database structuur omgooit en efficiënter maakt.

• Paul C
quote:
maomanna schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:40:
Is de youless afhankelijk van Mysql, of kan je ook voor een ander pakket kiezen zoals MariaDB (fork van mysql)? Of een minder bekende smaak SQL server?
MariaDB werkt ook, dat gebruik ik. :)

Andere DB's weet ik niet, maar als je ze test, dan hoor ik graag de uitslag.
De meeste queries staan in de database class en gebruiken volgens mij niet bijzonder exotische SQL, dus ik zou niet weten waarom het niet zou werken met een andere minder geavanceerde DB.

Paul C wijzigde deze reactie 14-08-2015 12:27 (37%)

• Paul C
Ik heb in de dev branch nu een sterk aangepast installatiescript zitten. Dit script zou de installatie een stuk eenvoudiger moeten maken en vervangt meteen het update script. Dit script maakt automatisch een settings.inc.php aan en verwijdert na installatie install.php, zodat je hiervoor niet meer met een ftp of losse bestanden hoeft te werken.

Daarnaast geeft het script na installatie nu het volledige pad van cronjob.php weer, zodat je deze gemakkelijk kunt kopiëren en plakken bij het aanmaken van de cronjob.

Installatie:

Hier worden de instellingen verzameld.

Zo ziet het eruit als alles goed gaat.

Upgrade:

Als er een bestaande settings.inc.php gevonden wordt, dan wordt er vanuit gegaan dat het een upgrade is en worden de bestaande waarden ter bevestiging getoond. (Dit is ook het enige wat bewaard blijft van het settings bestand!)

En de upgrade is gelukt.

Verder heb ik nog wat andere kleine bugs geplet, zoals de geschiedenis op jaarniveau die niet van voorgaande jaren werd getoond en ajax.php die nu een stuk sneller is met het laden van geschiedenis (deze had ik al geoptimaliseerd, maar nu nogmaals).

Ik ben benieuwd of mensen het installatiescript willen testen?

De DEV branch staat hier:
https://github.com/PaulCornelissen/YoulessMonitor/tree/Dev

• ThinkPad
Ziet er goed uit! (script zelf niet getest).

Maar waarom Engels en Nederlands door elkaar gebruiken :P ? Kan nog wel wat netter ;)

• Paul C
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 07:28:
Ziet er goed uit! (script zelf niet getest).

Maar waarom Engels en Nederlands door elkaar gebruikt :P ? Kan nog wel wat netter ;)
Eigenlijk niet zo op gelet, maar ik heb het even aangepast. Het zou nu ongeveer allemaal Nederlands moeten zijn. Inclusief "Tabelnaamvoorvoegsel"! 8)7 :+

• Paul C
quote:
radial schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:49:
Gebruik Firefox 40.0.2 maar heb verder geen url naar buiten toe, is alleen voor intern...

Heb het net even getest met Maxthon en deze heeft hetzelfde probleem van de live stats...
Ik heb het al gevonden en gefixed. Er was een klein bugje in geslopen bij de vorige commit. :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
vanaalten schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:27:
Even een vraagje van een nieuweling:
...
1000 imp/kWh volstaat.
2000 imp/kWh is sneller.(maar niet echt nodig, enkel bij hele lage wattages sneller te meten)

De juiste stromingrichting die je aansluit op de kWh teller, bepaalt of je meter wel of niet goed telt. (eenrichtingsverkeer)
Zonnepanelen leveren (stroomt) naar de hoofdrail toe, verbruik (stroomt) vanaf de hoofdrail naar de gebruikers.
Hier een (willekeurig) voorbeeldje:

Enkele voorbeelden van meters met S0 puls:
1000 imp/kWh: http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html
2000 imp/kWh http://www.amazon.co.uk/X...owatt-BI042/dp/B013E007VO
(is maar tot 30 A gespecificeerd....)
100 imp/kWh: http://www.elektrototaalm...-4150114/2cma170550r1000/ (Niet aanbevolen)

Heb zelf deze, met verlicht display, MID gecertificeerd, en 1000 imp/kWh.
http://www.ebay.de/sch/i.....0010&ghostText=&_sacat=0

Meet al 2 1/2 jaar hiermee mijn opwek en verbruik.
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

(Niet om te bashen, maar als je meer kWh meters met S0 gaat hangen, is een arduino een goedkopere optie, maar ietsjes lastiger om te doen, afhankelijk van je ervaringen/achtergrond)
http://solarmeter.codeplex.com/

Ik neem aan dat je de youless wil gaan gebruiken voor naar PVOutput te uploaden?

Of voor iets anders?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-09-2015 19:30 (25%)

Je moet dan 1 kWh meter tussen omvormer en je hoofdmeter zetten en 1 kWh meter tussen de hoofdmeter en alle andere groepen.

Vaak heb je in een groepenkast een hoofdschakelaar. Op dat punt heb je alles bij elkaar.
Dus als je dan tussen die hoofdschakelaar en de groep van de omvormer de ene meter zet en tussen de hoofdschakelaar en de rest de andere kWh meter, dan kun je verbruik en opbrengst apart meten en dus van elkaar aftrekken.

Echter wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, dan is het een vrij forse kWh meter die je nodig hebt voor je verbruik en kan het krap worden in je groepenkast.
Zo'n 3-fasen meter kost ruwweg zo'n 140 euro en een enkel-fase meter tot 40A kost ongeveer 20 euro.
En daarnaast nog de 2 Youless'en.

• snirp
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 02-11 23:34
Complimentjes aan de jongens van Youless _/-\o_ . Ik had problemen met het uitlezen van de analoge meter en met hun hulp is het gelukt. Van zo'n service kunnen andere bedrijven nog wat leren.
Bij deze dan update V4.1.0!

Ik vrees de laatste update van mijn kant, maar dat hangt van de nieuwe meter af..

Download:
Youless Charts V4.0.0
Edit: Youless Charts V4.1.0 (snelheidsimprovement in de history module)

Setup:
Pas het Youless IP en database (wachtwoord) in 'settings.inc.php' aan (in de map 'inc')
Indien nieuwe setup: roep 'install.php' aan.
Indien bestaande Rednax of SmiGueL setup/database: Deze kan gewoon verder draaien op de al bestaande database. Maak in elk geval altijd eerst een backup (export) van je bestaande database.
Voeg een uurlijkse cronjob toe die 'SmiGjob.php' aanroept (Of 2x per uur om mogelijke hickups op te vangen. Vaker is onnodig.)
Default username/password is admin/admin

Toegevoegde Features: (t.o.v. V2.2.0)
- Grafiek/tabelkleuren iets opgefrist. (donkerblauw --> lichtblauw)
- De maandgrafiek laat het dagverbruik boven de kolommen zien, zodat goed inzichtelijk is wat het kWh per dag is.
- Module HISTORY, welke het verbruik ten opzichte van de vorige dag of maand laat zien. Zet /history achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)
- Module RAW, welke de raw waarden Youless uitleest, zodat deze zonder pc/widget uit te lezen is met bijv. je smartphone. Zet /raw achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)

Screenshots + Uitleg:
- Getallen boven de dagtotalen in de maandgrafieken.
Klik op een kolom om de detaildata van die specifieke dag in te zien. :)

*Klik voor groter

- Module History:
Laat in dag/maand grafieken ook de vorige dag/maand grafiek zien.
Hierdoor is snel het verbruik met de dag ervoor te vergelijken.
Zie hieronder het verschil tussen het korte & lange programma van de vaatwasser de dag ervoor. :+

Maand juli vergeleken met juni. Gaat lekker die laatste paar dagen! 8) (de overige dagen wat minder. :/)

*Klik voor groter

- Module Raw:
Deze heb ik eigenlijk voor mezelf gemaakt zodat ik niet met m'n PC (ivm de Rawmon widget) naast de meterkast hoefde te zitten om de RAW values uit te lezen t.b.v. de uitlijning. Deze geeft tevens een geschatte LW waarde op basis van de meting. In principe ben je dit natuurlijk nooit nodig, maar omdat mijn Youless in het begin nog wel eens wat verschoof, was het aflezen van een webpagina vanaf de telefoon aflezen een stuk praktischer dan die gare widget via Remote Desktop. :P

*Klik voor groter

Have fun! :D

quote:
BoGu5 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:35:
Thanks. Ziet er goed uit!

Is dit weer een zijspoor van de PaulC branch of hoe plaats ik deze in de tijdlijn van youless scripts? :P
Als ik het mij goed herinner is het ongeveer zo gegaan:

-LA- heeft ooit (2012) de eerste versie gemaakt.
-tijden eens per uur importeren, en deze per uur in een database opslaan

Deze is verder uitgebreid door rednax70 (2013).
- Youless data per minuut importeren, wat onder andere de tijdsynchronisatie- en andere tijdgerelateerde problemen heeft fixt, en waarin bovendien feestdagen voor hoog/laag tarief zijn toegevoegd.

Daarna heeft SmiGueL dit script (V2.0.0) in mei 2015 uitgebreid met de mogelijkheid om ook de 10-minuten en 1-uur data uit de Youless te halen (mocht de NAS een paar uur uit hebben gestaan kan zo de groffe data alsnog in de database gezet worden) en een soort check gemaakt zodat er niet elk uur voor 48 uur aan data in de database wordt gezet. (snelheidswinst in de update dus)

Kort erna is hiervan V2.1.0 uitgekomen, welke linksboven navigatieknoppen heeft gekregen om zo snel door dagen heen te navigeren. Hiervoor gaan de credits naar emnich voor zijn bijdrage.

In Juni 2015 kwam V2.2.0, welke weer wat mooie toevoegingen heeft gekregen.
Zo zijn in de maandoverzichten i.p.v. 100'en lijntjes per 4 uur, de exacte dagtotalen te zien. Dit zodat snel te zien is welke dag er veel of juist weinig is verbruikt. De kolommen zijn bovendien klikbaar gemaakt, zodat je door op een kolom te klikken gelijk naar het dagoverzicht van de betreffende dag gaat. (credits voor de klikkolommen gaan naar timoline)

In augustus 2015 is hier door Paul C nog even verder op geborduurd, en
is de lengte van de live weergave instelbaar gemaakt, zijn de databse scripts wat sneller robuster gemaakt en is er onder andere XSS beveiliging ingebouwd voor data die uit de settings komt.

Tot dusver allemaal voortborduringen op elkaar, maar ik heb zelf na mijn V2.2.0 update nog wat dingen toegevoegd die ik eigenlijk nog wel met jullie wilde delen. :)
Omdat ik afgezien van wat kleine aanpassingen ook wat extra 'modules' heb toegevoegd, is dit versie V4.0.0 (februari 2016) geworden.
De kleine aanpassingen zijn de iets frissere kleuren (lichtblauw i.p.v. donkerblauw), het wat sneller laden van de grafieken en getallen boven de maandgrafieken zodat per dag te zien is hoeveel kWh er is verbruikt.
Daarnaast is het, zodra er /history achter de URL gezet wordt, mogelijk om een dag of maand met de dag ervoor te vergelijken.
Ook kun je door /raw achter de URL te zetten de RAW waardes uitlezen ipv dat het via een Windows Widget moet. Dit is was bij mij (alleen) handig/nuttig toen de Youless opnieuw uitgelijnd moet worden.

Dit is even in het kort hoe de laatste scripts tot stand zijn gekomen. Alvast excuses als ik mensen vergeten ben in dit verhaal het is ook al weer even geleden. :P

Die lijst staat nu in de start-post, dus bij deze vastgelegd als "de waarheid" ;)

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-12 11:55
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:24:
Grappig...
De Youless kent geen 29-02-2016, en er wordt niets geupload naar pvoutput ivm de datum
Maar een dagje geduld dus...
Vervelend terwijl het juist een mooie zonnige dag lijkt te worden..

nooberke wijzigde deze reactie 29-02-2016 09:51 (19%)

De Youless heeft voor de interne jaarlog inderdaad geen positie voor 29 februari, en dat de kalenderdag vandaag ook niet juist is heeft daarmee te maken. Vanaf morgen zal de daglog en de kalender echter weer wel kloppen.

Om toch via de interne log te kunnen achterhalen wat de output is geweest voor vandaag, kan de weeklog (uurwaarden) gebruikt worden. Deze logt wel gewoon door, al zal de vemelde dag voor vandaag geen 29 zijn. Uit de volgorde is dan op te maken dat het om 29 februari gaat.

Voor Bidgely en Enelogic gebruikers heeft dit geen invloed op de upload, omdat deze energiemanagers hun eigen tijdstempel gebruiken. Voor PVOutput moet echter wel een lokaal tijdstempel meegegeven worden in de upload, en blijkbaar worden de automatische uploads daardoor vandaag door PVOutput niet geaccepteerd.

We kijken hier nog nader naar wat er aan gedaan zou kunnen worden, maar de aanbevolen korte termijn workaround zou denk ik zijn om na afloop van vandaag de uurwaarden voor vandaag bij elkaar op te tellen (dat geeft het aantal Wattuur voor vandaag, gedeeld door 1000 wordt dat dan kWh) en deze dan als dag output in PVOutput voor vandaag in te voeren. Onze excuses voor dit ongemak, maar op deze manier zou dan in ieder geval de output data in PVOutput toch kloppend gehouden kunnen worden.
Update: de oorzaak is gevonden en er is ook een fix zodat 29 feb wel goed in de kalender weergegeven wordt, en ook goed in de tijdstempel naar pvoutput gestuurd wordt. We testen dit nu eerst nog verder i.c.m. de interne logfunctie. Voor dit schrikkeljaar zal deze fix nu niet meer uitmaken, maar wel voor het volgende schrikkeljaar.

In de huidige firmware is de kalendertijd in de loop van vandaag 24 uur terug gegaan (want de kalendertijd was in de ochtend nog te ver vooruit), dat is de verklaring dat de datum terug naar 28 feb is gegaan. Dit heeft overigens niet met de server tijdsynchronisatie te maken; de tijd van de server is correct. Het is de kalender in de firmware die alleen vandaag niet klopt. Om middernacht zal het (weer) 1 maart worden, en vanaf dan klopt de kalender weer. Dat betekent dat de upload naar pvoutput dan ook verder weer goed moet gaan, ook zonder de fix.

Nog een tip voor de eerder genoemde workaround om de dagoutput voor 29 feb toch goed in pvoutput te krijgen: voor gebruikers van openoffice/libreoffice calc is het het makkelijkste om met onze download/macro de uurwaarden in de spreadsheet te laden (uurwaarden worden op het 2e tabblad gesynchroniseerd), zodat de 24 uurlogwaarden makkelijk in de spreadsheet bij elkaar opgeteld kunnen worden om tot de dagoutput te komen.
Na naar de Sol Lucet Omnibus grafiek gekeken te hebben, is er denk ik het volgende aan de hand:

De grafiek toont een ongewoon hoge piek voor 28 feb. Dat komt doordat PVOutput de eerste kWh upload die ontvangen was voor een bepaalde dag als startwaarde neemt, en de laatste als eindwaarde. De eerste waarde die voor 28 feb ontvangen was, is ook echt van 28 feb, en de laatste is juist weer van vandaag.

De live waarden zijn namelijk tot de middag de correcte waarden van 28 feb. Vanaf het middaguur worden echter de kWh waarden van 29 feb als zijnde 28 feb waarden over de oude 28 feb waarden heengeschreven. PVOutput neemt nu de laatst bekende 28 feb kWh upload waarde (die van vandaag is) min de oudste 28 feb kWh upload waarde (die wel van gisteren is), en toont dit verschil als totale output voor 28 feb.

Dat betekent dat aan het einde van 29 feb dan de dagoutput van 28 feb gelijk zal zijn aan dat van 28+29 feb, en 29 feb leeg zal zijn. Het komt dan dus zo uit dat het bij elkaar toch klopt, omdat wat bij 29 mist bij 28 terecht komt. Er is alleen wel een onnatuurlijk grote piek op 28 februari.

Maar dat betekent ook het volgende: voor 1 maart is er inmiddels ook een startwaarde bij PVOutput bekend, namelijk de eerste kWh waarde die vanochtend geupload was met tijdstempel 1 maart. Om morgen automatische een goede log te krijgen voor 1 maart, is het dan aan te raden om nog vandaag de 1 maart uploads te wissen. Dat kan door bij "Your Outputs->Live" en "Your Outputs->Weekly" met de 'trashcan button' de live waarden/outputs voor 1 maart te removen. Dan begint de Youless morgen in elk geval met een schone lei voor 1 maart.

Samengevat is de eerder genoemde workaround dan in principe niet perse nodig voor wie een 28+29 piek op 28 feb geen bezwaar is, mits de 1 maart uploads dan wel voor morgen removed worden, want anders is die workaround voor 1 maart naderhand alsnog nodig.

Nogmaals onze verontschuldigingen voor deze 29 feb complicaties, hopelijk is het met deze informatie voor iedereen te tackelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Inmiddels is er een pvoutput firmware fix voor de kalenderfunctie:

http://www.youless.nl/tl_...ess-firmware-1.2.2-PO.exe

Deze is expliciet getest met de schrikkeldag overgang in 2020. Er is weliswaar geen urgentie meer om nu te flashen, maar in elk geval is de fix dan wel al beschikbaar. Het enige dat direct nu al te merken is, is dat een gerelateerd schoonheidsfoutje op de meetgegevens pagina opgelost is als bijkomend effect.

De maandoverzicht tabellen beginnen namelijk in de vorige firmware voor de maanden die voor maart gelogd zijn op de 2e dag van de maand i.p.v. op de eerste (dat was voor de schrikkeldag overgang nog niet zo). De eerste van de maand is wel gewoon nog beschikbaar, maar die is in de vorige maandoverzicht te vinden. De tabellen kloppen dus wel gewoon nog, en alle dagen zijn er ook nog, het is alleen een verschuiving in de tabellen. De tabellen beginnen in deze nieuwe firmware wel op de eerste dag van de maand.
Hoewel de uploads van de andere 1.2.0 firmwares goed zijn bleven, is de kalenderfunctie in deze firmwares inderdaad hetzelfde waardoor in de interne log maandrapportage hier de startdatum ook op de 2e van de maand begint (en aan het einde van de rapportage is de eerste van de volgende maand te zien).
De datum-kWh relatie blijft wel verder intact; de office macro's blijven bijvoorbeeld correct synchroniseren.

De 28 feb interne logwaarde is voor alle 1.2.0 firmwares alleen niet juist vanwege dat er intern 2x een 28 feb middernacht geweest is. Bij de eerste keer werd de juiste 28 feb dagwaarde gelogd, maar bij de 2e keer is het verbruik vanaf 29 feb 12 uur 's middags hier overheengeschreven; het 29 feb ochtendverbruik dus niet (vandaar de wat lage waarde). De overige interne logwaarden zijn wel juist (waarbij 29 feb niet voorkomt voor de daglog).

Hier zijn de links naar de 1.2.2 updates voor de overige veel gebruikte firmware varianten:

http://www.youless.nl/tl_...ouless-firmware-1.2.2.exe [Standaard]
http://www.youless.nl/tl_...less-firmware-1.2.2-G.exe [Gas]
http://www.youless.nl/tl_...ess-firmware-1.2.2-EL.exe [Enelogic]
http://www.youless.nl/tl_...ss-firmware-1.2.2-ELG.exe [Enelogic gas]

Net als bij de PVOutput 1.2.2 versie, is het enige direct (tot 2020) merkbare verschil dat de interne log maandoverzichten zoals het hoort op de eerste van de maand beginnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
De Youless Android app is onder de motorkap vernieuwd door een migratie naar het Ionic 2 framework. Hiermee heeft de app navigatie een modernere 'material design' look gekregen, en de performance is in het algemeen ook beter geworden. Wat de app functionaliteit betreft is deze gelijk getrokken met de gadget, zodat bijvoorbeeld een Watt piek instelling nu ook in de app mogelijk is (en de pijltjes zijn dan groen wanneer er meer opgewekt wordt, in plaats van rood).

De 0.6 app apk is momenteel geschikt voor Android 4.4 (KitKat) en hoger. Als er gebruikers zijn met Jelly Bean (4.1-4.3), laat het dan weten. We kunnen hier waarschijnlijk wel naar uitbreiden, maar e.e.a. moet dan nog getest worden. Voor hele oude Android versies blijft de vorige app versie 0.5 te gebruiken.

Omdat er veel onder de motorkap is gewijzigd, wordt de app niet over 0.5 heen geïnstalleerd, maar verschijnt het als een aparte app, al is de naam hetzelfde. Het verschil is echter te zien aan het icoon dat een witte achtergrond heeft gekregen.

De apk kan hier worden gevonden:
http://www.youless.nl/tl_files/downloads/YouLess-0.6.apk

Opmerkingen/suggesties en andere feedback zijn natuurlijk welkom :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Atlantis1995 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:30:
Ik overweeg de aanschaf van een YouLess om die vervolgens in een soort applicatie te verwerken (die ik wil schrijven).

Kan iemand aangeven wat de kleinste tijdseenheid is die kan worden gemeten. Ik denk aan 3-4 registraties per minuut. Is dat mogelijk? Kan ik de interne logging er op tweaken zodat ik als keuze voor een bepaalde periode tot maximaal een paar weken (autonoom) log. Wat is er mogelijk?

Laat maar drie-vier weken loggen en dan kijken of de logging bruikbaar is en of je een dergelijke patronen softwarematig kunt afleiden. :9
Op de Youless zelf worden, na 3-4 weken lang meten, van de eerste weken alleen de dagstanden bewaard.(totaal kWh/dag)
En van de laatste week alleen de uurstanden (aantal kWh/uur)
Alleen van het laatste uur is per minuut het aantal Watt wat in de laatste seconde van die minuut werd verbruikt te zien.

Als je dus een set-and-forget oplossing wilt met de gewenste precisie, zul je de Youless 24/7 aan bijvoorbeeld een Raspberry Pi moeten hangen welke, met wat eigen programmeerwerk, de Youless uitleest + logt; Hiermee is in principe elke (of meermaals per) seconde de stand op te halen.
Dit geeft een zeeer nauwkeurig resultaat. (en grote database van 2.4M entries >:))

Let er wel op dat dit NIET perce betekend dat het verbruik bij elke paar seconden updaten klopt met het werkelijk verbruikte vermogen in die paar seconden.
Dit hangt uiteraard af van hoe vaak de energiemeter een puls geeft. (imp/kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
matthijst schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:16:
Na ruim een jaar goed draaien op Synology merk ik vandaag dat de database niet meer bijgewerkt wordt.
Handmatig uitvoeren van het script geeft deze error:

root@DiskStation:~# /volume1/web/Monitoring/xanjob.php
PHP Fatal error: Undefined class constant 'MYSQL_ATTR_USE_BUFFERED_QUERY' in /volume1/web/Monitoring/classes/database.class.php on line 14

Heeft iemand deze toevallig onlangs gehad? Denk dat het te maken kan hebben met DSM6?
Sinds wanneer werkt het loggen niet meer?

Sinds DSM 6.0 is het cronjob script wel iets veranderd omdat een nieuwere versie van PHP is gebruikt:
(locatie PHP + de toevoeging 56)

/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjob.php

Dit werkt sindsdien (een dikke maand) perfect. :)

SmiGueL wijzigde deze reactie 02-05-2016 01:22 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik, maar vertel er direct bij dat ik geen fornuis heb, kook op PV. Gasverbruik van de CV geeft consistent beeld, waar ik goed het modulatieniveau van kan aflezen.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

1500 l/u is vollast CV. 3000 l/u is warmwaterbereiding. 600 l/u is deellast CV of gaswasdroger.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Het is een Finder 7E.12.8.230.0002. Standby verbruik is geen probleem, aangezien het over de opbrengst gaat van pv-panelen. Geen puls = geen opbrengst, het gaat om een afzonderlijke meter.
http://imgur.com/JDMbg7Y

Die heeft dus ook een S0 puls.
Ik zou voorstellen om hem aan te passen volgens mijn post hierboven.
Dit voorkomt veel gedoe met plaatsing en verschuiving.
Werkt hier al ruim 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:08:
Tnx, ik bekijk het zeker eens in detail. Ben wel geen zo'n held in DIY als het op hardware aankomt. ;) Dus mocht iemand kunnen bevestigen dat de youless ook werkt wanneer de LED continu oplicht en knippert bij een puls dan is dat een piste die ik ook nog zou kunnen overwegen.
Zou volgens mij prima moeten werken.* Een analoge meter geeft ook een korte dip qua teruggekaatste lichtintensiteit als het zwarte streepje voorbij komt. Bij de settings gewoon op de analoge stand zetten dus.

*Er van uitgaande dat je met 'knippert' bedoeld dat hij eenmalig voor 0,x seconde uit gaat)

SmiGueL wijzigde deze reactie 13-07-2016 22:24 (6%)

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

https://home.bidgely.com/home
Met die link van jou is het idd niet te vinden
heb google gedaan op "bidgely login"

PVoutput FP4All Tigo

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:52

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

8 en 9

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
SmiGueL schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:35:
[...]

Heb je uberhaubt op 1 van de hierboven geposte links geklikt? :X
(maakt niet uit welke, ze zijn allemaal (3x) hetzelfde. :P)

Naast dat online alternatief kun je natuurlijk ook zelf alles lokaal gaan loggen, zodat je niet afhankelijk bent van online diensten.
Die heb ik gezien. Maar dat alternatief kost A een hap geld en B heeft geen mobile apps. En is in mijn ogen dan ook geen alternatief. Als het meerwaarde oplevert ten opzicht van Bidgley zou ik er best oren naar hebben, maar voor mij heeft het nadelen. Nog los van het gegeven dat het me erg dwars zit hoe Bidgely hiermee om is gegaan. En dit heeft mijn vertrouwen in dergelijke partijen geschaad. Ik neig er dan ook naar om dit dan ook maar zelf te gaan uitlezen en loggen. Want deze shit wil ik niet nog een keer.

Seth_Chaos wijzigde deze reactie 16-12-2016 12:14 (17%)

• Frakke0
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 06-12 11:25
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 18 december 2016 @ 07:43:
[...]

Ik heb er ook meestal problemen mee.

Meestal lukt het door een vast ip-adres in te stellen in de ethernet netwerkadapter van de computer en de youless direkt te verbinden
bijvoorbeeld "computer':

standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

De youless valt na wissen/resetten meestal terug in deze "range"
En youless-config-1.2.exe tool kun je ook gebruiken eventueel.
Gelukt! Thanks! _/-\o_

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:20
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:35:
Afgelopen dagen weer een mooi apart kastje naast de groepenkast gemaakt met 2x youless erin.
Misschien een tip voor alle mensen, waar de youless niet/moeilijk te positioneren is.
Vergeet het leesoogje en sluit hem direct aan met twee draadjes.... (stukje ethernetkabel voldoet)

1. Koop een kWh meter met S0 aansluiting voor in de meterkast.
2. Open de youless met twee schroefjes en soldeer twee draadjes direct over het lees oogje. (die zit op de achterzijde vd print)
3. Stukje tape over ontvangstled, die door de print kijkt. Stukje tape over lees oogje.
4. Draadjes aansluiten op de kWh meter op de S0 aansluitingen. Geen signaal? draadjes andersom aansluiten.
5. Geen garantie meer op de youless na aanpassing?....geen idee...

Ik heb zo al 4x youless aangepast, werkt perfect.
Kwh-meter met S0. of hier
USB lader met twee aansluitingen.
Kastje.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook mij is dit op deze manier gelukt, bedankt voor de instructies!
Overigens nog een tip voor de beginners (waaronder ikzelf): je moet eerst even met een scherp mesje de 'wax' afkrassen van de printplaatverbinding waar je aan gaat solderen, anders 'plakt' je soldeer niet!

B-)

2430Wp ZW

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Moet dat niet allow from 192.168.1.0/24 zijn? Dan heb je het hele subnet van 192.168.1.1 - 192.168.1.255
Die laatste digit maakt niet meer uit, aangezien je subnet /24 is.
Je zou zelfs kunnen opgeven 192.168.1/24, maar sommige parsers willen perse 4 nummers zien, dus is het praktischer om er 4 op te schrijven.

En je hebt dan het hele subnet van .0 - .255, al zou ik niet aanraden de randen van het subnet te gebruiken (.0 en .255 dus), omdat dat vaak nogal ongewenst gedrag kan vertonen wanneer sommige devices de bovengrens als broadcast gaan beschouwen.

TD-er wijzigde deze reactie 27-01-2017 09:56 (21%)

quote:
Tortelli schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:16:
VPN gebruiken is veel makkelijker in dit geval lijkt me?.
Makkelijker: nee
Betere oplossing: Ja

Een ^M aan het eind van een regel is duidelijk een file die met een Windows tekst-editor is aangemaakt.
De M is namelijk de 13e letter van het alfabet, oftewel "Carriage Return".
Windows gebruikt namelijk CR, LF (ASCII-code 13, 10), terwijl vrijwel elk ander OS alleen een LF gebruikt voor een nieuwe regel.

TL;DR ;)
Open de file met een editor waar je dat kunt instellen, zoals Notepad++ en sla de file opnieuw op, maar dan met alleen LF als regeleinde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
Nieuw model YouLess, de LS120: http://youless.nl/blogpost/items/nieuw-model-ls120.html
quote:
Vanaf vandaag is de nieuwe Youless LS120 verkrijgbaar in onze webshop. De LS120 is de opvolger van de LS110, en heeft een aantal nieuwe features ten opzichte van het vorige model. Verder kan de LS120 alles wat de LS110 ook al kon, dus het gaat echt om een uitbreiding van functionaliteit.

Op het eerste gezicht ziet de LS120 er herkenbaar uit voor mensen die bekend zijn met de LS110: de nieuwe features zijn in de vertrouwde compacte “luciferdoosje” behuizing ondergebracht. Er zijn echter 2 nieuwe connectoren bijgekomen, en deze geven meteen 2 belangrijkste nieuwe features aan.

Aan de zijkant is er een P1 connector bijgekomen voor aansluiting op een slimme meter P1 poort. De LS120 kan op deze manier ook teruglevering van stroom en gasverbruik opnemen. In de interne log is er ook een apart logkanaal bijgekomen voor het loggen van gasverbruik.

Daarbij is er aan de bovenkant een S0 puls input connector bijgekomen. Hiermee kan het puls signaal van een (DIN rail) kWh meter bedraad worden gekoppeld aan de Youless, en is het niet meer nodig om de Youless op de optische puls LED van een kWh meter te plaatsen.

Intern is hardwarematig het loggeheugen verruimd om het loggen van gas verbruik te faciliteren. Hierbij is ook meteen de interne nauwkeurigheid/resolutie per logpunt verhoogd.

De LS120 gebruikt een nieuwe firmware 1.3 ten behoeve van deze nieuwe hardware features. Daarnaast is het voor de IP configuratie niet meer nodig om de configuratie wizard te gebruiken; de LS120 gebruikt nu DHCP voor de IP configuratie. Een statisch IP adres blijft desgewenst ook nog steeds mogelijk.

Net als de LS110 kan de LS120 gekoppeld worden met de online energiemanager Enelogic. In combinatie met een slimme meter wordt dan uiteraard zowel het stroomverbruik als gasverbuik gekoppeld zodat het complete energiebeeld zichtbaar wordt in het Enelogic dashboard.

Samengevat is de LS120 dus zowel nieuw als op vele punten vertrouwd. Tenslotte is ook nog een ander belangrijk punt vertrouwd, namelijk de prijs. Door een betere inkoop van componenten en productie konden de kostenstijgingen voor een aanzienlijk deel gecompenseerd worden, en we houden daarom de oorspronkelijke prijs aan.

De komende tijd zal de ontwikkeling meer verschuiven richting de Youless apps, welke nog niet van alle nieuwe LS120 features gebruik maken (bijvoorbeeld gas opname). Stay tuned voor meer informatie hierover

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-03-2017 16:59 (87%)

Acties:
  • +6Henk 'm!

Youless Charts V5.0.2

Omdat Youless de LS120 heeft uitgebracht, welke via de P1 poort naast elektriciteit nu ook gas meet, heb ik afgelopen tijd even een nieuwe Youless Charts in elkaar geknutseld! :)

Oude data kan, door onderstaande stappen te volgen, gewoon meegenomen worden naar de nieuwe versie.

Download:
Youless Charts V5.0.2

Setup:
- Maak een backup van je huidige database! Dus simpelweg Exporteren in phpMyAdmin. (Dit is puur en alleen voor het geval dat er iets mis gaat.. De oude database gebeurd niets mee en v4.0.0 of lager kan er indien gewenst gewoon naast blijven draaien, maar het zou eeeeuwig zonde zijn als je historie door het een paar verkeerde klikken kwijtraakt)
- Download de nieuwste versie van het Youless Script (link hierboven)
- Pak deze uit in een map op je webserver.

- Pas het Youless IP adres YL_ADDRESS en database wachtwoord DB_PASS aan in 'settings.inc.php'. Deze staat in de map 'inc'.
- Verander eventueel de database naam (youless-SmiGP1 in settings.inc.php, maar maak hem niet exact gelijk aan de al bestaande database.
Ga in je browser naar de pagina /install.php. Hierdoor wordt er een nieuwe database aangemaakt met de hierboven opgegeven naam.
- Voeg een uurlijkse cronjob toe die 'SmiGjobGas.php' aanroept (Ik draai hem 2x per uur om mogelijke hickups op te vangen. Vaker is onnodig.)
Bij gebruik van PHP 5.6 kan dat met de volgende regel (Stappenplan Synology)
/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjobP1.php
- Default username/password is admin/admin

Oude data terugzetten (van mijn vorige Youless Charts versies):
Nu de nieuwe database is aangemaakt, is het mogelijk om je oude data naar de nieuwe database te kopiëren. Hiervoor dien je de volgende stappen uit te voeren:
- Klik in phpMyAdmin links op je OUDE database.
- Klik op de tabel --> data_m
- Ga bovenaan naar Handelingen
- Onder "Tabel kopiëren naar (database.tabel)" selecteer je je nieuwe database tabel (youless-SmiGP1)
- Vink "Voeg DROP TABLE toe" aan
- Klik op starten.

Als het goed is is de oude logdata nu gekopieerd naar de nieuwe tabel.
In bovenstaande 6 stappen kun je data_m ook vervangen voor de users en settingstabel, zodat je inloggegevens & energieprijzen als vanouds worden overgenomen. :)
Let op dat in het laatste geval de gasprijs per m3 nog wel even handmatig ingegeven moet worden. Dit kan in de Youless Charts rechtsbovenaan bij instellingen. (gebruik een punt als decimaalteken; dus 0.60 en geen 0,60)

Features: (t.o.v. V2.2.0 / V4.0.0)
- Weergave voor zowel Elektriciteit als Gas.
- Grafiek/tabelkleuren iets opgefrist. Elektriciteit = blauw, Gas = Groen. Dit zodat je in 1 oogopslag doorhebt op welke pagina je zit.
- De maandgrafiek laat het dagverbruik boven de kolommen zien, zodat goed inzichtelijk is wat het kWh per dag is.
- Module HISTORY, welke het verbruik ten opzichte van de vorige dag of maand laat zien. Zet /history achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)
- Module RAW, welke de raw waarden Youless uitleest, zodat deze zonder pc/widget uit te lezen is met bijv. je smartphone. Zet /raw achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)

Screenshots + Uitleg:
- Klik linksboven op de tekst om te switchen tussen Elektriciteit en Gas.

- Week- en Maandgrafieken:
Klik op een kolom om de detaildata van die specifieke dag in te zien. :)

*Klik voor groter

- Module History:
Laat in dag/maand grafieken ook de vorige dag/maand grafiek zien.
Hierdoor is snel het verbruik met de periode ervoor te vergelijken.
Zie hieronder het verschil tussen het korte & lange programma van de vaatwasser de dag ervoor. :+

Maand juli vergeleken met juni.

*Klik voor groter

Huidige gasverbruik vergeleken met de week ervoor.

- Module Raw:
Deze heb ik eigenlijk voor mezelf gemaakt zodat ik niet met m'n PC (ivm de Rawmon widget) naast de meterkast hoefde te zitten om de RAW values uit te lezen t.b.v. de uitlijning. Deze geeft tevens een geschatte LW waarde op basis van de meting. In principe ben je dit natuurlijk nooit nodig, maar omdat mijn Youless in het begin nog wel eens wat verschoof, was het aflezen van een webpagina vanaf de telefoon aflezen een stuk praktischer dan die gare widget via Remote Desktop. :P

*Klik voor groter

Have fun! :D

*Suggesties/verbeteringen worden gewaardeerd! Als het even kan via PM om het topic niet te vervuilen. :+

Edit:
Changlog:
5.0.1:
- Debug code bij uitlezen 0 waarde verwijderd.
- Goede vrijdag verwijderd uit dal-tarief.
5.0.2:
- Koningsdag veranderd van 26 april naar 27 april.

Acties:
  • +2Henk 'm!
En Enelogic is sinds een paar weken ook al geschikt voor de LS120.

* TD-er heeft de LS120 (in een paar iteraties) al enige tijd in huis om alle bugs te vinden die er nu niet meer in zitten :)

Vooralsnog is het gewoon de opvolger van de LS110, met P1 aansluiting en als optie een S0-ingang als alternatief voor de optische ingang.
Op dit moment is het functioneel zo dat je ofwel de puls-input gebruikt, danwel de P1. (nog niet beide)
De output van het Enelogic screenshot hierboven is met de P1 aangesloten.

Het flashen is ook verbeterd, maar let wel op dat je de virusscanner ook echt uit zet tijdens het flashen, anders gaat dat nogal eens mis. (F-secure en de flash-tool zijn bepaald geen vriendjes)
Voor zover ik weet, is er nu nog geen firmware voor PV-output voor de LS120, alleen een voor Enelogic.

De webinterface is nog steeds hetzelfde:

Zoals te zien, was het gisteren niet zo'n geweldige dag voor de zonnepanelen en dat er de hele dag iemand thuis was, helpt dan ook niet om die getallen in de min te krijgen :)
De waarde van de "Altijd aan apparatuur" in Enelogic zijn ook confronterend :X (staan ook niet in 't screenshot)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik heb vandaag even tijd gezien om wat dingen uit te werken.
Op mijn Wiki heb ik een tabel toegevoegd met alle URLs die mij bekend zijn. (aanvullingen zijn welkom)
En op mijn blog een stukje geschreven over de verschillen met de LS110.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Siewert308SW
Ik voed 2 youlessen met deze hub
https://thepihut.com/prod...-hub-for-the-raspberry-pi
https://www.sossolutions....K_CzdO73tICFZAW0wodEzgOIQ

Al tijden geen vastloper gehad van de sd kaart op de pi3.
(had alleen maar om de paar maanden een vastloper op een pi2 zonder hub, of het toeval is weet ik niet, maar gaat al een hele lange tijd goed zo, op de pi3)
Op de hub hangt ook nog een zwave aeon stick, een S0pcm5, een RFXcomE en dus ook de 2 youlessen.

Verder heb ik nog 2 youlessen apart op een usbvoeding (2 poorts)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2017 22:25 (25%)

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:21
Voor degene die het gebruiken, nieuwste Domoticz beta update heeft nu ook (auto) support voor de LS120 :)
(dat is dus inclusief gas en energie, hij detecteert zelf of het een LS110 of LS120 is).

tcviper wijzigde deze reactie 18-03-2017 11:27 (30%)

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Precies, simpel beginnen met dat.
En voel je je wat meer geïnspireerd dan koop je er een raspberry pi bij en een p1 kabel, en kun je verder uitbouwen of proberen.
3 kWh meters kan ook met 3 youlessen, maar wordt een duur geintje (maar wel lekker simpel)

quote:
WicKeD.El.GuPPo schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:54:
@SmiGueL:

Ik heb het vermoeden dat Goede Vrijdag in Youless V5 als feestdag is aangemerkt. Hierdoor wordt onterecht het daltarief aangehouden.
Hm, goeie; is mij nooit opgevallen. :P (ik heb ze ook nooit toegevoegd, credits naar de oudere posters hier in 2013 >:) O-) )

Als je het gefixt wilt hebben, moet je even:
in \classes\generic.class.php regel 208 verwijderen. :)

Of gewoon V5.0.1 erop zetten. ;)

SmiGueL wijzigde deze reactie 15-04-2017 00:25 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nickyb2
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:23
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:17:
Inderdaad, even de tijd weer synchroniseren in de youless...en er staat weer de juiste tijd.

Thnx for the support youless!

Nu zit ik nog wel met firmware 1.3.3 voor LS-120 op een LS-110 :+
1.2.2 pvo terug erin laden lukt niet echt...
Ach ja, het werkt ook met de 1.3.3 ... ;)
Dit heb ik ook gehad, de verkeerde firmware geladen. Bij mij gaf hij echter rare pieken als 323372w opwek enzovoorts. De v110 firmware terug zetten lukt mij alleen via een bedrade aansluiting.

Mijn AdvertentiesTweakBlog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 07-12 09:31
quote:
KvNwPPr schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:13:
Ik wil mijn energie verbruik gaan monitoren omdat ik VEEL te veel verbruik (6614 kWh met 2 personen).

- Welke functies heeft een Youless LS120, die een slimme meter niet heeft?
- En is een LS120 op het moment de "beste" keuze om veelverbruikers in kaart te brengen?
Grootste voordeel van een YouLess of vergelijkbare meter is de update frequentie. Voor het algemene verbruik is de slimme meter en je energiedashboard op de website van je energieleverancier voldoende. Echter update deze als je geluk hebt elk uur en soms maar 1 keer per dag.

De YouLess update elke seconde en zo kan je dus precies zien hoeveel je gebruikt op welk moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 06-12 15:09
quote:
GioStyle schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:25:
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit:

Neem anders een kijkje in het Serieus elektriciteit besparen topic.
Je hebt gelijk, had beide topics openstaan. Echter, het antwoord hierboven is precies wat ik zocht. Ik dacht namelijk dat een "slimme' meter het verbruik per seconde/minuut kon uitlezen. Zo slim zijn ze dus niet :).

Tijd om een Youless te bestellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:45
Je kunt op je slimme meter niet zien wat er totaal is opgewekt. Hij registreert geen verbruik en opwek, maar levering en teruglevering. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Als je 2 kWh opwekt maar in die periode 1 kWh verbruikt, dan ziet je slimme meter dus gewoon 1 kWh teruggeleverd. Je ziet dus wel levering en teruglevering, maar niet de pure opwek. En juist die wil je zien (om bijvoorbeeld te weten of je de TVT van je panelen netjes haalt of zo). Maar die data kan je omvormer misschien ook zelf wel leveren.

Voor mij is het een goede reden om met twee Youlessen te gaan werken... Ik wil hetzelfde als jij, maar ik heb nog een oude LS110 liggen van de zonnepanelen op mijn oude huis (panelen zijn verkocht, YL meegenomen).

Dat wordt dus:
LS120 voor totaalverbruik op P1 plus verbruik warmtepomp op S0
LS110 voor opwek zonnepanelen op S0

dreamscape wijzigde deze reactie 07-06-2017 15:28 (7%)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!
@antonboonstra Nee, de upload locatie is momenteel niet instelbaar. Er is wel een keer een gebruiker geweest die via de support liet weten dat hij de upload locatie in de firmware binary gewijzigd had en zo toch naar een andere locatie kon uploaden. De flash utility pakt .bin block bestanden uit in een temp directory, en hij heeft in het block bestand waar de domeinnaam string enelogic.com in zit deze naam aangepast. Het is wel nogal een hack natuurlijk, en ook met de beperking dat de lengte van de vervangen string kleiner of gelijk moet zijn aan de originele, maar het is dus een keer gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@mattiasvdm Hier staan de links, kennelijk heeft Youless de site aangepast toen de LS120 is ingevoerd.
Ik zal vanavond de links in de startpost bijwerken.
Voor PVoutput heb je de "PO" firmware nodig.
Om je stroomverbruik te loggen, ipv de opbrengst, moet je volgens mij een ander veld gebruiken, alleen weet ik niet uit m'n hoofd welk veld dat is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
V3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mattiasvdm
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-06 21:02
Top, bedankt! De juiste firmware had ik er dus al op. Ik moest 'm alleen ff op V3 zetten. Nu zie ik het verbruik terug in grafiek.
:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Zijn er nog meer dingen die niet werken bij jou? >:)
Even in flash mode brengen door netwerk kabel er een keer of 3x of 4x kort in en uit nemen.
Als ledjelampje langzaam regelmatig knippert staat hij in flash mode.

Blijft soms lastig, maar kapot krijg je het niet...

(heb voor mezelf al eens een tekstdocumentje gemaakt, maar het is elke keer weer anders blijkt wel weer)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Dat flashen blijft bij mij toch altijd weer een very BIG issue.
Maar ENKEL op de volgende manier is het me gelukt met firmware 1.2.0.PO4 te laden:

Zet een vast ip-adres van de computer van de vaste netwerkadapter (in mijn geval een laptop) op:
standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

Verbind de youless met een vaste ethernet kabel aan de computer.
Zet hem in de flash mode. 4x de netwerkabel er kort uit en in, totdat de groene led aan de voorkant langzaam blijft knipperen.
(Let op: Niet 1x meer, dan is alle data/gegevens gewist in de youless)

Gebruik eerst de youless-config-1.2.exe tool om daarna de youless een ip adress te geven in deze range.
Start het programma en geef het serienummer van de youless in.
Maak er 10.10.0.14 van als het programma dit aangeeft, en druk op configureren.

Led op de youless blijft weer groen branden.
Zet de youless weer in de flashmode dmv 4x netwerkkabel er kort in en uit, totdat de groen led weer langzaam knippert.

Start nu youless-firmware-1.2.0-PO4 en geef ip-adres 10.10.0.14 in.
Bij een mislukte poging van een vorige P04 firmware, eerst een andere firmware eroverheen gooien, anders laad hij de P04 niet.
Na flashen van andere firmware, weer in de flashmode zetten (4x in en uit van kabel)
(Ik had een geval dat de groene led continue bleef branden, dan reageert de youless nergens meer op. Dit is uiteindelijk gelukt met de usb eruit en erin en direct daarna te flashen met de gasfirmware. youless-flash-1.2.0-PO3G)

Uiteindelijk bij een juiste flash geeft het programma de melding:
Flash blokken zijn verzonden
Firmware versie 1.2.0-po4 succesvol geladen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 18-06-2017 21:01 (78%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Grolsch Dat klopt, dit langzame knipperen doet hij zolang hij bezig is een DHCP lease te krijgen. Zodra deze verkregen is, stopt het langzaam knipperen. Normaal gesproken gaat dat vrij snel en eigenlijk heeft het zover ik weet tot nu toe telkens met elke DHCP server gewerkt, dus het is wel opvallend dat dat hier niet wil.

Wat dan misschien de makkelijkste workaround is, is om hem weer rechtstreeks met je laptop te verbinden, en de web interface op het default IP adres 169.254.169.254 te benaderen. Vervolgens kun je op de netwerk pagina een zelf gekozen statisch IP adres configureren dat in je LAN nummering past.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:45
En hoe wil je die P1-poort uitlezen? Daar zijn ook nog spullen voor nodig. Vlak die kosten niet zomaar uit.

Ik heb juist een LS120 aangeschaft om aan mijn P1 te hangen. Ik snap dat het goedkoper kan door zelf dingen te knutselen, maar ik moet eerst nog de rest van mijn huis afbouwen...

Punctuality is the politeness of kings

quote:
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:41:
Gister youless besteld. Vandaag binnen gekregen. Wat is die groene aansluiting? Hoef ik nou niet meer te solderen om hem op een kwh meter aan te sluiten? Staat niks in de beschrijving.

[afbeelding]
S0
Correct.
Heb je wel die van de LS120 gedownload dan? Staat gewoon op pagina 12. ;)

quote:
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:15:
Kan ik dus de so gebruiken voor de panelen op kwh meter 1 en verbruik met optisch oogje voor kwh meter 2?
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:34:
Volgens mij niet... en heb je 2 youlessen nodig voor dat doel.
(If it Sounds Too Good to Be True, it Probably Is)
Binnenkort wel

SmiGueL wijzigde deze reactie 29-06-2017 17:56 (34%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
De gegevens zijn vanaf buiten af niet te benaderen dus het ligt aan je router, of misschien staat de gateway van je youless niet goed :?

Beetje basis netwerkkennis dit :)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
Je omvormer heeft een rustverbruik (voor bijv. wifi-module) en verbruikt daardoor 's nachts een heel klein beetje stroom. Je kWh-meter telt beide kanten op en pulst dan ook. Dit is wat je dus 's nachts ziet.

Oplossing is om een andere kWh-meter te monteren, volgens mij heeft @AUijtdehaag een bepaald type van het merk 'Finder' die maar één kant op telt. De 'DRS155DC-V3' schijnt dit ook te kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Normaal klagen we alleen als iets niet werkt, maar als je tevreden bent mag je het toch ook zeggen ;)

Doordat wij midden in een verhuizing zaten is het mij gelukt om dat kleine groene connectortje kwijt te raken :( :(

Na een mailtje kreeg ik binnen no-time een nieuwe connector toegestuurd!!

Vervolgens wat problemen gehad met de koppeling met Enelogic, maar ook dat keurig opgelost!!!
Toen ik vroeg wanneer de nieuwe firmware uitkwam waarin ik zowel S0 (WP) als P1 (slimme meter) kon uitlezen kreeg ik een download link met de beta firmware.

Dit werkte uiteraard niet in 1 x goed met Enelogic, maar ook dat weer binnen zeer korte termijn opgelost!

Dus hier een zeer tevreden gebruiker!!!!

Dikke d:)b d:)b d:)b voor @YouLess en @Enelogic voor hun service!! *O* *O* *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Klik eens op mijn link?
Ik meet alleen maar met S0... (al bijna 4 jaar onafgebroken)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2017 09:50 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06-12 22:17

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
Ik, en meerderen hier, hebben het ook zo gedaan en draait hier nu ook inmiddels een paar jaar onafgbroken. Het vergt een beetje tweaken, maar ja, daarvoor zijn we juist op dit forum, nietwaar? :+ .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Wailing_Banshee @ThinkPad Met de nieuwe 1.4 firmware is het naast het meten van P1+S0 ook mogelijk om LED+S0 te meten. Je zou het zo kunnen zien dat de P1 poort en de optische input verbonden zijn met het 'hoofdkanaal', en dat de S0 input met een onafhankelijk 2e kanaal verbonden is. De meterconstante voor de S0 input kan dan ook onafhankelijk van die van de LED input geconfigureerd worden, zodat LED+S0 voor 2 verschillende meters met verschillende meterconstantes mogelijk is.

sidetrack: wanneer je de P1 zou gebruiken, dan kan je optioneel de Youless ook nog met de LED van dezelfde slimme meter koppelen (want de LED puls input is met hetzelfde hoofdkanaal verbonden). De Youless zal dan de vermogensberekening op basis van de LED puls doen, maar de absolute kWh stand (uiteraard) wel via de P1 opnemen. Afhankelijk van de situatie kan dit voordelig zijn voor gebruikers die een flink deel van de tijd vaker een update via de LED puls krijgen dan via de P1 (dus bij voldoende hoog verbruik of levering).

@dreamscape Het ziet er naar uit dat er 2 pulsen heel kort op elkaar zijn geweest (al dan niet terecht gedetecteerd). Voor de totaaltelling zal het vrijwel niet merkbaar zijn, maar door de korte opeenvolging ontstaat er wel zo'n opvallende piek. Is dit met nieuwe 1.4 firmware? Laat het ons weten als het meer dan een eenmalige glitch blijkt te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
Gaaf!

Dan kan @AUijtdehaag dus met één LS120 af ipv 2x LS110 om z'n 2x S0 te meten :)
De meter die aan de 'LED' interface komt zal hij dan nog wel twee draadjes moeten solderen, maar wel goed om te lezen dat het kan.

Vind het erg knap wat jullie allemaal uit zo'n Atmega328 weten te persen _/-\o_

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-07-2017 15:03 (54%)

Acties:
  • +6Henk 'm!
@nickyb2 De pvoutput variant van de 1.4 firmware is in de maak, deze zal later nog volgen. Er wordt dan inderdaad zowel verbruik als opwekking op basis van P1+S0 naar PVOutput gestuurd.

De /a pagina wordt zoals hij nu is al door veel mensen gebruikt voor uitlezen, dus om dat niet allemaal te breken houden we het liever zo. Het heeft met de historische groei te maken dat het zo is, anders zou inderdaad een numerieke waarde logischer zijn geweest voor machine readout. De /a pagina was in eerste instantie bedoeld als human readable presentatie (voor in de home page), en later werd dit makkelijker gemaakt om ook voor machines uit te lezen door dit in json te structureren.

@ThinkPad @AUijtdehaag Hoewel de S0 terminal block bedoeld is om een S0 signaal zonder solderen te kunnen gebruiken, is het op de LS120 printplaat ook makkelijker gemaakt om een 2e S0 signaal te solderen (in plaats van de optische input) voor de Tweakers die dat zouden willen. Er zijn hier soldeer ogen voor op de printplaat. Op de LS110 moest je nog ofwel direct op de sensor solderen, of gebruik maken van de erg kleine via's. Dit is natuurlijk geen officiële feature, maar omdat het een kwestie van tijd is voordat iemand dit zo wil gaan gebruiken, hebben we er maar vast rekening mee gehouden :)

• nickyb2
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:23
quote:
Zuluman schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:31:
[...]

Waar heb jij de 1.4 firmware vandaan als ie nog "in de maak" is? Ben je een beta tester?
https://gathering.tweaker...message/51794337#51794337

Mijn AdvertentiesTweakBlog

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06-12 08:18

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:46:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen, ik doe het ook nooit maar RTFM :P Daar staat de plus aangegeven.
had ik gedaan, maar blijkbaar toch op z'n kop gehouden ;p Of de draadjes zijn op de din-meter toch andersom gekomen :D

Edit: er komt blijkbaar nog wel wat vervuiling in m'n lijstje, de opbrengst van de panelen was rond 20:40 0W, maar vanaf 21:42 tot 22:27 ging hij ineens 6W gebruiken... (omvormer nog niet uit, maar ook geen stroom meer vanaf de panelen). Om 22:28 stond hij uit en werd het verbruik 0.

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 20-07-2017 22:36 (30%)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 01:57
Misschien even opnieuw koppelen? En dan P1+S0 selecteren.

Jim423 wijzigde deze reactie 23-07-2017 10:27 (28%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 01:57
Mocht het nog iemand boeien: Koppeling met Enelogic werkt nu, ik vermoedde het zelf al een beetje maar het is nu gefixed: standaard gebeurd het koppelen via de P1 poort. Als je dus de P1 poort helemaal niet gebruikt op de Youless moet deze eruit geknikkerd worden aan de kant van Enelogic zodat hij op de S0 ingang gaat pollen. Hij pakt direct alle geschiedenis uit het geheugen van de youless zo te zien dus je bent niks kwijt.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!
Heb je recent dingen aangepast in je netwerk?
En als je de netwerkkabel uit de Youless trekt, kun je dan nog steeds dat IP-adres pingen? (mogelijk 2 apparaten zelfde IP-adres in gebruik)
De LS120 ondersteunt ook DHCP, dus je zou dat ook aan kunnen zetten, om zeker te weten dat DNS en gateway goed staan.

quote:
jondalsimons schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:45:
de youless zelf werkt wel.
maar ik wil hem via synology hebben werken want enelogic werkt niet dus daarom zoek ik een alternatief .
en omdat ik een nas heb wil ik dat maar dat deel via de nas krijg ik niet werkend
OK, dan zijn we dus alweer een stapje verder.
Youless werkt: Check
Enelogic werkt niet... Waarom niet?
Synology NAS + Youless is dus de vraag... check.

Dan nu de vragen:
  • Welke firmware heb je actief in de Youless? (niets veranderd vanaf de aankoop is ook een antwoord)
  • Welke Youless heb je? De LS110 of de LS120?
  • Wat heb je al geprobeerd?
  • Wat probeer je te doen? (versie + naam van pakket wat je probeert te installeren)
  • Welke stap zit je nu, wat niet lukt?
  • Welk stappenplan volg je?
Je moet wel met iets meer informatie komen, want wij kunnen wel gaan raden wat je wilt doen, maar dat schiet niet heel erg hard op.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07-12 16:28
@AUijtdehaag @Grolsch @tlpeter

Ik kan de YouLess in ieder geval weer bereiken. YouLess rechtstreeks op pc aangesloten. Wireshark aangezet en IP adres kwam gelijk tevoorschijn. IP adres aangepast en is weer terug te vinden in mijn netwerk.

Nu nog alleen de foutieve firmware veranderen naar de juiste. :)

• Grolsch
  • Nu online
quote:
HeroS schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:28:
@YouLess

Is het mogelijk om de P1 en de optische mogelijkheid te gelijk te gebruiken?
Yup, met de test firmware wel, ik gebruik het al een tijdje, p1 en s0 bedraad.

• Chris12
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-10 09:37
@AUijtdehaag ik ben inmiddels op zoek naar een elektricien die dit klusje kan doen :-)

Mijn PVOutput

@DJT Kan het zijn dat je een LS120 firmware op een LS110 hebt geladen? De LS120 logt in een geheugen chip die op de LS110 niet aanwezig is, en daardoor verschijnen er overal nullen in de interne log. Na het terug zetten van de LS110 firmware, zul je de oude interne logwaarden ook weer terug hebben.

• ThinkPad
@Raven een slimme meter van de DSMR5 generatie toont elke seconde het actuele verbruik :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-08-2017 18:53 (23%)

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True