Onjuiste registratie SDM120DB kWh-meter, wat is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:27
Sinds ruim een jaar monitor ik mijn gas- en stroomverbruik middels een CEMM basic, welke informatie krijgt van de slimme meter en twee SDM120DB kWh-meters die de opbrengst van de zonnepanelen registreren.

Waar ik vooral benieuwd naar was en een functie die de CEMM ook heeft, is mijn daadwerkelijke stroomverbruik. Sinds ik zonnepanelen heb, was daar geen zinnig antwoord meer op te geven, maar de Cemm neemt de actuele opbrengst van de kWh-meter en de actuele stroom-registratie van de slimme meter en berekent zo wat het daadwerkelijke stroomverbruik is. Echter dan is het wel belangrijk dat de waardes die geregistreerd worden ook daadwerkelijk kloppen.

Hoewel het me eerder al opviel dat de kWh-meters meer opbrengst registreerde dan de omvormer, heb ik er verder nooit zo bij stilgestaan. Totdat ik laatst tot de conclusie kwam dat ik volgens de CEMM in 1 jaar tijd een kleine 3000kwh verstookt zou hebben in m'n eentje. Door alle energiebesparende maatregelen die ik getroffen heb, is dat zeer onwaarschijnlijk. Toen ben ik er verder in gedoken en zag ik dat mijn stroomverbruik over de dag opliep naarmate de opbrengst van de zonnepanelen toe nam. Met andere woorden, de kWh-meters registreren een bepaald percentage teveel. Hieronder twee voorbeelden ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFIs98XctwGF5v479EmF0IgWID8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGNZg61X6lFoRGPZK8HYXtdr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAfijU8OorMw_EW503v9VlM6KyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD4oKM0Kd61Pxh9EhLxNJVbF.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb de vraag ook bij CEMM gelegd, maar het leek mij goed om de vraag ook eens hier te stellen.

Het heeft er alle schijn van dan de kWh-meters teveel opbrengst registreren, maar hoe kan dat zijn? Het zijn volgens mij best veelgebruikte kWh-meters en ze zijn ook nog MID gekeurd. Kan er iets in mijn elektra-installatie zitten wat een dergelijk probleem veroorzaakt?

Door een toename aan zonnepanelen in de omgeving, ligt de netspanning standaard erg hoog, met pieken tot nabij de bovengrens van 250v. Maar het lijkt me sterk dat zoiets onbenulligs zo'n invloed kan hebben op een kWh-meter toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Welke omvormers heb je? Kan je misschien uit de omvormers de opbrengst uitlezen en deze vergelijken met je kWh meters? Afhankelijk van welke merk je omvormers zijn kan daar ook een (lichte) afwijking in zitten...

Ik vermoed dat de kWh meters prima hun werk doen, maar dat het ergens in de software iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@GioStyle
Ik heb een Growatt 3000MTL omvormer (en 3 losse micro-omvormers van Power One, maar die hebben geen eigen registratie). Vergelijk ik de opbrengst van de shinephone app, met de opbrengst van de kWh-meter, dan zit daar ongeveer 3,6% verschil tussen (in een jaar). Op zich niet schrikbarend veel, maar wel genoeg om vertekening te geven.

Ik twijfel of het in de software misgaat, dat zit eigenlijk vrij simpel in elkaar. Zowel de slimme meter als de kWh-meters sturen elke seconde hun actuele meting door. Stel de slimme meter registreert op een moment -900w en de kWh-meters samen 1400w, dan wordt er een actueel verbruik van +500w berekent door de CEMM.

Ik heb eerder nog een (volgens mij waterdichte) test gedaan om een en ander uit te kunnen sluiten.
Eerst heb ik alle apparaten met een variabel verbruik tijdelijk uitgezet (koelkast, vriezer, etc), om zo een stabiele situatie te krijgen. Vervolgens heb ik de omvormers van zonnenpanelen een tijdje uitgezet en daarna weer aangezet, dat gaf dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0SZXQyNk_skrF7Y_F_17cFp_IQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9iNWYZtAUBqkY7IXPLqs3fB.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna heb ik alle groepen uitgezet, behalve die van de omvormers en 1 vrije groep, waar ik de router en de CEMM op heb aangesloten met een energiemonitor voor in het stopcontact. Beide apparaten waren volgens de energiemonitor goed voor een verbruik van ongeveer 12w, terwijl de CEMM in die periode ongeveer 150w registreerde. Dat zie je hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/serKkPwfx6XDEAM8jJddY5HOz8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4mReM8oqPyaOksvKGBi0NYP.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik nog niet gedaan heb en wel nog moet doen (bedenk ik me nu) is die laatste test nog eens herhalen terwijl de omvormers uit zijn. Dat lijkt wel sterk op de eerste test, maar op deze manier controleer ik puur de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Niemand die een idee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Er blijven volgens mij twee opties over:
- de kWh-meter geeft teveel pulsen
- de CEMM telt meer pulsen dan er daadwerkelijk zijn

Hoe is de bekabeling tussen de CEMM en de meters? Bij S0 pulsen wil je dit niet te lang hebben begreep ik altijd. En liefst twisted om storingen te verminderen, stukje UTP-kabel is bijv. prima.

Je zou de kWh-meters even los kunnen testen. Uitbouwen en dan met een stekker e.d. een testopstelling maken. Een bekende belasting (elektrisch kacheltje o.i.d.) aansluiten en dan kijken of de tellerstand toeneemt met wat je zou verwachten.

Heb je al reactie van CEMM gehad?

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb ook CEMM maar ik gebruik de modbus.
klopt de waarde van de meter (display) met de waarde in CEMM?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Volgens mij zijn de kWh-meters van TS wat simpeler en laten alleen de meterstand zien en geen zaken zoals actueel verbruik e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:46
Teken het schema maar eens uit. Je hebt het over een paar ongemeten micro-omvormers. Maar dat gaat stiekem hard in je balans. Zelf heb ik een energiebalans in mijn software gemaakt (alle in = alle uit). En dat kan ik alleen met de MID meters bereiken binnen de marge over langere tijd. Pieken geven al snel afwijkingen.
En kijk ook niet naar stroom of spanning, maar vergelijk alleen op vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 29-05-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ThinkPad schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:32:
Heb je al reactie van CEMM gehad?
Ik heb uiteraard eerst contact gezocht met hun. De eerste reacties kwamen zeer snel, binnen 24 uur en waren meer gericht op het uitsluiten van logische verklaringen. Ik heb ze dezelfde informatie gegeven als wat ik hier heb gedeeld. Daarna zou het 22 april naar een collega gestuurd worden. 2 mei heb ik nog eens om een update gevraagd en kreeg 12 mei een reactie dat het erg druk was. Nu zijn we dus weer ruim 2 weken verder zonder enige reactie.
Er blijven volgens mij twee opties over:
- de kWh-meter geeft teveel pulsen
- de CEMM telt meer pulsen dan er daadwerkelijk zijn

Hoe is de bekabeling tussen de CEMM en de meters? Bij S0 pulsen wil je dit niet te lang hebben begreep ik altijd. En liefst twisted om storingen te verminderen, stukje UTP-kabel is bijv. prima.
Ik heb de kabeltjes gebruikt die bij de CEMM geleverd werden. Deze https://webshop.cedel.nl/S0-puls-kabel maar dan 75cm lang.

Het aantal pulsen staat ingesteld op 1000, dat is volgens de handleiding. De kWh-meter heeft 2 afzonderlijke pulsuitgangen; 1 is configureerbaar, de andere niet en heeft standaard waarden van 1000pulsen/kwh. Het vreemde is wel dat de configureerbare pulsuitgang geen waardes doorgeeft aan de CEMM, waardoor ik dus de niet-configureerbare pulsuitgang moet gebruiken. Strikt gezien zou dat geen probleem mogen geven, daar het aantal pulsen/kwh goed moet zijn.

Zo zit het aangesloten in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avd1Upjg7C4MkTtIqvOFqRLh8_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4cKGEG5rcHBSbfefuZf70D2.jpg?f=fotoalbum_tile
Je zou de kWh-meters even los kunnen testen. Uitbouwen en dan met een stekker e.d. een testopstelling maken. Een bekende belasting (elektrisch kacheltje o.i.d.) aansluiten en dan kijken of de tellerstand toeneemt met wat je zou verwachten.
Dat zou ik idd nog eens kunnen doen. Zover ik heb kunnen zien worden dezelfde waardes naar de CEMM doorgegeven als in het display van de kWh-meter te zien is.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 29-05-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
martijn v o schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:57:
Ik heb ook CEMM maar ik gebruik de modbus.
klopt de waarde van de meter (display) met de waarde in CEMM?
Die waardes komen overeen.
ThinkPad schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:46:
Volgens mij zijn de kWh-meters van TS wat simpeler en laten alleen de meterstand zien en geen zaken zoals actueel verbruik e.d.
Nee hoor, de kWh-meters laten meerdere gegevens zien. In ieder geval; actueel vermogen, totaal vermogen (zowel levering als teruglevering afzonderlijk), actuele spanning, powerfactor, netfrequentie en ampere. Wat ze precies doorsturen durf ik zo niet te zeggen.
Dapdodo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:44:
Teken het schema maar eens uit. Je hebt het over een paar ongemeten micro-omvormers. Maar dat gaat stiekem hard in je balans. Zelf heb ik een energiebalans in mijn software gemaakt (alle in = alle uit). En dat kan ik alleen met de MID meters bereiken binnen de marge over langere tijd. Pieken geven al snel afwijkingen.
En kijk ook niet naar stroom of spanning, maar vergelijk alleen op vermogen.
Nee, die ongemeten micro-omvormers zitten op een eigen groep met kWh-meter. Ik kan die waarden alleen niet controleren, omdat de omvormers zelf geen ingebouwde registratie hebben. Ik heb wel een keer zo'n energiemeter voor in het stopcontact ertussen gezet en dat gaf ook een verschil tussen die energiemeter en de kWh-meter.

Uiteraard vergelijk ik ook alleen op vermogen, dat is de enige waarde waar de CEMM mee werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kun je ook het actuele vermogen op de slimme meter zien? Want dan zou je nog kunnen testen door alle groepen af te zetten en een verbruiker achter de losse kWh meter te zetten, dan zou de hoofdmeter hetzelfde moeten aangeven als de losse kWh. Is misschien wel een hoop gedoe voor een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

ericplan

5180 Wp PV

Het kan zijn dat er door CEMM een onjuist register wordt uitgelezen? Of de verkeerde 16-bit registers gecombineerd naar een 32-bit waarde? Geen idee of je daar eenvoudig achter kan komen. Heeft CEMM een debug modus?

En ze sturen niets door, er worden registers uitgelezen. Documentatie is niet altijd volledig.
Je kan de registers bij 0 beginnen met tellen, of bij 1. https://control.com/forum...register-numbering.49844/

[ Voor 33% gewijzigd door ericplan op 29-05-2022 17:54 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:28
ericplan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:50:
Het kan zijn dat er door CEMM een onjuist register wordt uitgelezen? Of de verkeerde 16-bit registers gecombineerd naar een 32-bit waarde? Geen idee of je daar eenvoudig achter kan komen. Heeft CEMM een debug modus?

En ze sturen niets door, er worden registers uitgelezen. Documentatie is niet altijd volledig.
Je kan de registers bij 0 beginnen met tellen, of bij 1. https://control.com/forum...register-numbering.49844/
Het zijn geen modbus meters, maar meters met pulsuitgang.
LA-384 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:15:
Totdat ik laatst tot de conclusie kwam dat ik volgens de CEMM in 1 jaar tijd een kleine 3000kwh verstookt zou hebben in m'n eentje.
Heb je toevallig ook nog met de hand meterstanden bijgehouden? Het zou natuurlijk interessant zijn om te kijken of je die 3000kWh zelf ook kon berekenen met: Opbrengst PV volgens tussenmeters - teruglevering volgens meter energiebedrijf + levering volgens meter energiebedrijf.

Misschien kun je dit anders komende maand eens controleren door op 1 juni 0:00 en op 1 juli 0:00 alle meterstanden te noteren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
LA-384 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:06:

Dat zou ik idd nog eens kunnen doen. Zover ik heb kunnen zien worden dezelfde waardes naar de CEMM doorgegeven als in het display van de kWh-meter te zien is.
Als je de tussenmeters al sinds het begin met CEMM hebt verbonden en CEMM nooit uitgeschakeld is geweest, dan zou de stand op de meter ook overeen moeten komen met de totale opbrengst in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylmkughRDVHYbDSwtYA65pUpViQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOz6yeuoRqcNOOEbdbmUumNN.png?f=fotoalbum_large
Tenzij je ooit een beginstand hebt ingevuld in CEMM, dan moet je die er nog vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:11:
Kun je ook het actuele vermogen op de slimme meter zien? Want dan zou je nog kunnen testen door alle groepen af te zetten en een verbruiker achter de losse kWh meter te zetten, dan zou de hoofdmeter hetzelfde moeten aangeven als de losse kWh. Is misschien wel een hoop gedoe voor een test.
Dit kun je natuurlijk ook doen met alleen de zonnepanelen.

Op een zonnige dag alles uitschakelen behalve de PV. Actueel vermogen op de slimme meter zou dan gelijk moeten zijn aan het actueel vermogen op de tussenmeter (opgeteld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Xander schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Het zijn geen modbus meters, maar meters met pulsuitgang.
[...]
Dit is de 120M, niet de 120P. Dus wel Modbus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, het is (ook) een modbusmeter ("heb 'm zelf ook").
En het actueel vermogen kan hij laten zien met het knopje, dan zie je de 150W snel genoeg, of niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ericplan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Dit is de 120M, niet de 120P. Dus wel Modbus.
Right, je hebt gelijk.

Maar de pulsuitgang die er ook op zit is verbonden met de pulsingang van de CEMM. Hoe moet de CEMM dan een modbus register uitlezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

De CEMM basis die werkt met pulsmeters
De CEMM plus werkt met modbusmeters

We hebben het hier toch over de basic toch?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nog even de manual er op nagezocht. Meter van TS is aangesloten als S0 met een vaste puls van 1000 pulsen/kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:11:
Goeie tip, dat kan ik komend weekend waarschijnlijk wel eens proberen.
Xander schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:21:
Heb je toevallig ook nog met de hand meterstanden bijgehouden? Het zou natuurlijk interessant zijn om te kijken of je die 3000kWh zelf ook kon berekenen met: Opbrengst PV volgens tussenmeters - teruglevering volgens meter energiebedrijf + levering volgens meter energiebedrijf.

Misschien kun je dit anders komende maand eens controleren door op 1 juni 0:00 en op 1 juli 0:00 alle meterstanden te noteren.
Ik heb het niet met de hand bijgehouden, maar de cemm logt wel alle standen en die kan ik exporteren naar een .csv bestand en openen in excel. Ik heb wel een keer gecontroleerd of de cemm dezelfde opbrengst registreert als de kWh-meter en dat is het geval. Ik zal eens kijken of ik het zelf kan narekenen.
Xander schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:30:
Dit kun je natuurlijk ook doen met alleen de zonnepanelen.

Op een zonnige dag alles uitschakelen behalve de PV. Actueel vermogen op de slimme meter zou dan gelijk moeten zijn aan het actueel vermogen op de tussenmeter (opgeteld).
Dat heb ik dus al eens gecontroleerd, (zie LA-384 in "Onjuiste registratie SDM120DB kWh-meter, wat is de oorzaak?") ik had alle groepen uitgeschakeld, behalve die van de omvormers en 1 groep waar alleen de router en cemm op aangesloten waren. Die apparaten waren goed voor zo'n 12w gemiddeld (volgens de voltcraft energiemeter), maar de cemm berekende gemiddeld zon 150w.

@ericplan @Xander @martijn v o Het is de cemm basic die alleen een pulssignaal kan uitlezen. De kWh-meter zendt idd 1000pulsen/kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
LA-384 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:52:
Dat heb ik dus al eens gecontroleerd, (zie LA-384 in "Onjuiste registratie SDM120DB kWh-meter, wat is de oorzaak?") ik had alle groepen uitgeschakeld, behalve die van de omvormers en 1 groep waar alleen de router en cemm op aangesloten waren. Die apparaten waren goed voor zo'n 12w gemiddeld (volgens de voltcraft energiemeter), maar de cemm berekende gemiddeld zon 150w.
Maar wat zie je dan als actueel vermogen op de slimme meter en op de tussenmeter?

Als je daar ook die 150W verschil ziet, dan klopt 1 van de meters niet (waarschijnlijk de tussenmeter). Als je daar geen verschil ziet, dan gaat er iets fout in je CEMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@LA-384 Ben wel benieuwd of je de oorzaak inmiddels boven water hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ThinkPad schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:24:
@LA-384 Ben wel benieuwd of je de oorzaak inmiddels boven water hebt?
Ik ben er nog mee bezig, helaas hoor ik niet veel van de fabrikant, anders dan dat ze het druk hebben en iemand anders er naar moet kijken.

Ik heb zo'n twee weken geleden de kWh - meters omgewisseld en sindsdien wordt er op de groep die ik kan controleren, minder geregistreerd. Voorheen gaf de kWh-meter 2a3% teveel aan, nu is dat ongeveer een 0,5% "te weinig", maar dat zie ik als een acceptabele afwijking.

Ik moet de kWh-meters weer eens omwisselen om te zien of het echt aan de meters ligt. Dan zou slechts 1 meter niet deugen.

Ik weet niet of het van invloed kan zijn, maar op dezelfde dag als dat ik de meterwissel heb gedaan, is ook de netspanning naar beneden gezet door de netbeheerder. Scheelt ongeveer 10a15 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zojuist de kwh-meters weer omgewisseld, om te dubbelchecken en te zien wat komende dagen brengt. Hieronder iig een klein overzichtje van deze maand en het duidelijke verschil na het omwisselen van de kwh-meters. Als de komende dagen de cemm weer duidelijk meer aangeeft dan de growatt, dan is het duidelijk dat 1 kwh-meter niet goed/zuiver is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI5jc-9Qosg7zkHaxADhtY3THKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kxBEhrgch95YHiUCIzXPmHiZ.png?f=user_large
De verschillen in afwijking van dag tot dag zijn waarschijnlijk te wijten aan getallen achter de komma die wel geteld, maar niet weergegeven worden.
17 juni bijvoorbeeld geeft 18,6 en 18,5 wat een onderling verschil van 0,54% is. Maar dat kan ook 18,55 en 18,54 zijn, wat een verschil van 0,05% is, of 18,64 en 18,45, wat een verschil van 1,02% geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 23-06-2022 21:31 ]

Pagina: 1