Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik twijfel of youless het juiste is voor mij, ik heb een P1 om uit te lezen en aanvullend:
1x S0 WP L/W
1x S0 WP element
1x S0 WP L/L
1x S0 WP L/L
1x S0 WP L/L
1x S0 3 fase SMA
Heb ik daar 4x LS120 voor nodig?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net twee stuks SBC PCD7.H104D gekocht. Daarmee maak je vier aangesloten S0-meters via Modbus beschikbaar. Is nu nog vooral work in progress. Uitwerken in Node Red, opslaan data in InfluxDB.
Zelfde apparaat is ook verkrijgbaar onder de naam Honeywell EEM-CONVERT.
Afbeeldingslocatie: https://bmsplus-shop.com/wp-content/uploads/2018/10/87_800-trans.png
Daarnaast nog 2x een LS-120 om twee extra kWh-meters en twee P1-meters uit te lezen(twee netaansluitingen).

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 14-02-2021 09:42 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
@ericplan Nice!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxVwFWQLXPCa3870LIKpOjhDbJk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGLbHK8VUYiudPD341ow0eqw.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit is mijn opstelling:
5x een kWh zonder modbus https://www.iskra.eu/f/docs/92706/WM1-leaflet.pdf
Met aan de rechterkant nog een 3 fase MET modbus https://www.iskra.eu/en/S...y-meter-WM3M4-and-WM3M4C/

PS let niet op die losse draden, aardlek vloog er telkens uit, bleek toch nog ergens een verstopte wanddoos te zijn waar sluiting was, heb even snel een andere automaat gepakt om uit te sluiten dat het aan de automaat lag.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Appie Heijn Dan zou je dus een LS-120 kunnen aanschaffen en zo’n converter naar Modbus, zoals ik heb. Met Node Red heb je het dan vrij snel naar een database.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:05
Zijn er tweakers met een youless met PVOutput firmware en een homey? Dan kun je helaas (nog) niet gebruik maken van de aanwezige youless app voor de homey (die werkt alleen met de enelogic firmware).

Dankzij de mooie wiki van @TD-er kwam ik op het idee hoe ik mijn slimme meter toch via mijn youless (LS120) kan koppelen aan mijn homey.

Ik lees met homeyscript op de youless de pagina's met RAW P1 Telegram data uit (V?p=1 en V?p=2) en vorm die om naar één telegram bericht die ik post naar de P1 Slimme meter app via het /update/dsmrreader endpoint

Dit homeyscript vanuit een flow periodiek (1x per minuut) aanroepen en klaar.

Edit: credits voor TD-er ipv Thinkpad voor de mooie wiki 😀👍🏻

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 17-02-2021 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Torch1969 De wiki is van @TD-er ;) Hij verdient de credits ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:24

Offtrack

Ondertitel

Torch1969 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:

Ik lees met homeyscript op de youless de pagina's met RAW P1 Telegram data uit (V?p=1 en V?p=2) en vorm die om naar één telegram bericht die ik post naar de P1 Slimme meter app via het /update/dsmrreader endpoint

Dit homeyscript vanuit een flow periodiek (1x per minuut) aanroepen en klaar.
Kun je hier meer toelichting bij geven? Misschien voorbeeld van het script? Ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik heb te weinig aanknopingspunten om het zelf ook te proberen zo. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Offtrack schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Kun je hier meer toelichting bij geven? Misschien voorbeeld van het script? Ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik heb te weinig aanknopingspunten om het zelf ook te proberen zo. Thanks!
@Offtrack natuurlijk kan ik dat.

Zoals je op de wiki van TD-er kunt lezen, kun je met <ip-adres-youless>/V?p=1 het ruwe Telegram bericht van je P1 meter ophalen die je youless uit de meter heeft ontvangen (en met V?p=2 het eventuele 2e deel van het bericht). Met wat slimme logica maak ik van die 2 delen weer 1 P1 Telegram bericht.

Voor je homey heb je de P1 slimme meter app. Die app heeft als input de energie gegevens uit je slimme meter nodig, die hij vervolgens toont in je homey (b.v. op je energie blad). Die app haalt die gegevens niet zelf op, je moet ze er zelf instoppen. Op het forum kun je lezen dat hij hiervoor een paar mogelijkheden biedt: een script of een plugin die je b.v. op een raspberry pi kunt draaien die met een kabel aan je slimme meter hangt. Je hebt ook de mogelijkheid om zelf die gegevens op de API endpoints van de app te plaatsen. Daar maak ik dus gebruik van.

Je kunt op het api endpoint /update/dsmrreader dus een P1 Telegram bericht zetten. De P1 slimme meter app zet dat bericht dan om naar de benodigde informatie voor de app en toont de gegevens vervolgens in homey. Dit betreft in mijn geval mijn stroomverbruik (vermogen en gebruikte energie, zowel voor gebruik als teruglevering vanuit zonnepanelen) en mijn gasverbruik.

Nadat ik dus het Telegram bericht van de youless hebt opgehaald, plaats ik die op dat API endpoint.

Dit doe ik dmv een homeyscript die ik met een flow 1x per minuut aanroep.

Ik hoop dat je hiermee genoeg aanknopingspunten hebt?

Het script:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
// Raw P1 telegram van youless ophalen en doorgeven aan P1 slimme meter app
// https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
// https://community.athom.com/t/p1-smartmeter-api/6150

const youlessIP = "http://<ZET-HIER-JE-YOULESS-IP>";
const homeyIP = "http://<ZET-HIER-JE-HOMEY-IP>";

//Eerste pagina ophalen
const response1 = await fetch(youlessIP+"/V?p=1", {
  "headers": {
        'content-type': 'text/plain'
  },
  "method": "GET",
});
let content = await response1.text();

//Overbodige tekst verwijderen van eerste pagina
content = content.replace("<link href=c rel=stylesheet><div class=b><a href=javascript:history.back()>&lArr; Terug</a><br><pre>Log (kWh)","");

//Bevat eerste pagina hele bericht? (controleren op ! die laatste regel aangeeft)
if (content.includes('!')){
//De laatste regel met ! en overbodige spaties en nieuwe regels verwijderen
  content = content.split("!")[0];
  content = content.trim();
  } else
  {
//Zoniet, dan tweede pagina ophalen
      const response2 = await fetch(youlessIP+"/V?p=2", {
        "headers": {
              'content-type': 'text/plain'
        },
        "method": "GET",
      });
      let content2 = await response2.text();
//Overbodige tekst verwijderen van tweede pagina
      content2 = content2.replace("<link href=c rel=stylesheet><div class=b><a href=javascript:history.back()>&lArr; Terug</a><br><pre>Log (kWh)","");
//De laatste regel met ! en overbodige spaties en nieuwe regels verwijderen
      content2 = content2.split("!")[0];
      content2 = content2.trim();
//Het kan voorkomen dat 2e pagina leeg is, dan laatste incomplete regel van pagina 1 verwijderen
      if (content2 == ''){
        content = content.replace(/\n.*$/, '');
        }
        else{
//Tweede pagina is niet leeg
//Er zit overlap in pagina 1 en 2. Laatste incomplete regel van pagina 1 en in ieder geval eerste incomplete regel van pagina 2 verwijderen
          content = content.replace(/\n.*$/, '');
          content2 = "\n" + content2.replace(/[\w\W]+?\n+?/,"");
//En de 2 aan elkaar plakken. Er zitten nu nog wel dubbele regels in, maar dat kan geen kwaad in de verwerking
          content = content.trim() + content2;
        }
  }
//als 21.7.0 aanwezig is, dan ook extra regels toevoegen voor L2 (41) en L3 (61), anders toont P1 meter het huidige verbruik/teruglevering niet
if (content.includes('21.7.0')){
    content = content + "\n1-0:41.7.0(00.000*kW)\n1-0:42.7.0(00.000*kW)\n1-0:61.7.0(00.000*kW)\n1-0:62.7.0(00.000*kW)"
}

console.log("Content: "+ content);

//content omvormen naar telegram bericht in JSON formaat
let body = {telegram : content};
let requestJson = JSON.stringify(body)
console.log(requestJson)

//lokale aanroep naar de dsmrreader ingang
const response = await fetch(homeyIP+"/api/app/com.p1/update/dsmrreader", {
    method: 'post',
    body: requestJson,
    headers: {'Content-Type': 'application/json'},
}).then(response => response.json())
.then(data => {
  console.log('Success:', data);
})
.catch((error) => {
  console.error('Error:', error);
});

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2021 11:05 . Reden: code=javascript voor syntax-highlighting :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Allen,

Graag jullie advies over het volgende vreemde verschijnsel:
Helaas heb ik niet veel historie, maar sinds ik de Youless een maand gebruik om mijn bruto productie van PV te maken en naar PVOutput te sturen zie ik elke ochtend een grote piek in de opwek, terwijl de omvormer nog niet is gestart. Wat is hier aan de hand? Is dit "verbruik" bij het opstarten van de omvormer of is dit een probleem met de Youless (welke op een tijdsklok zit en pas vanaf 30 min voor zonsopgang, dus vandaag vanaf 7:09, opstart)? Hoe kan de Youless opwek/verbruik registeren als hij offline is?
Het vreemde is dat deze waarden blijkbaar niet naar PVOutput worden doorgestuurd. Zijn dit inductiestromen ofzow of zeg ik hele gekke dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beINyFX57NG1vXaAtIsiQm3AEWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9eEOKVCK4XA5Sdlt6Nhj6gEN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkYdDaou16bHzC5CLoK4ZTVCTt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPrR5JXTrxyivHZC5rEzuvBu.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kets_One op 22-02-2021 09:18 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:15
Kets_One schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:08:
Allen,

Helaas heb ik niet veel historie, maar sinds ik de Youless een maand gebruik om mijn bruto productie van PV te maken en naar PVOutput te sturen zie ik elke ochtend een grote piek in de opwek, terwijl de omvormer nog niet is gestart. Wat is hier aan de hand? Is dit "verbruik" bij het opstarten van de omvormer of is dit een probleem met de Youless (welke op een tijdsklok zit en pas vanaf 30 min voor zonsopgang, dus vandaag vanaf 7:09, opstart)?
Het vreemde is dat deze waarden blijkbaar niet naar PVOutput worden doorgestuurd. Zijn dit inductiestromen ofzow of zeg ik hele gekke dingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij jou wordt dus ook verbruik geregistreerd ipv alleen de opwek.
Met de Netduino was de logging ‘s nachts altijd 0, maar de YouLess registreert verbruik.

Waarom die pieken geregistreerd worden durf ik niet te zeggen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Ja blijkbaar... Vind het een vreemde zaak, want >750 watt is niet niks...
Ik heb de Youless maar effe een reset gegeven en alles op fabrieksinstellingen gezet.
Eens kijken of dit verbetering oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-06 13:46
@Torch1969 Er is nu ook een PVOutput beta firmware versie die op de /e pagina hetzelfde json bericht geeft als bij de overige firmware varianten, en niet meer het upload bericht zoals dat naar PVOutput gestuurd wordt.

Dat json bericht is dus eigenlijk het upload bericht zoals dat naar Enelogic of Energiemanageronline gestuurd wordt. Op deze manier wordt dit dan de gelijkgetrokken standaard over alle firmware varianten heen, zodat uitlees toepassingen over dezelfde informatie kunnen beschikken bij alle firmware varianten.

Deze beta firmware kan hier worden gedownload voor wie er nu al mee aan de slag wil:

www.youless.nl/tl_files/d...s-firmware-1.4.4-POb2.exe

Dit kruist denk ik toevallig net met jouw script die het ruwe P1 bericht uitleest. Het gebruik van /e is in principe wel aan te bevelen over het uitlezen van het ruwe P1 bericht dat meer als debug/trace functie (voor support) gemaakt was.

@Kets_One Neem voor jouw specifieke situatie anders even contact op met support. In het algemeen is het iig zo dat de Youless voor continu bedrijf ontworpen is. Dit is met name zo voor de interne log, want de slimme meter geeft alleen de actuele situatie weer. De Youless heeft een verbruik van 0,8 Watt, wat vrij bescheiden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:06
Met betrekking tot Homey:

Ik ben met @Torch1969 en @YouLess bezig om de Homey Youless app aan te passen op basis van de nieuwe firmware. Op dit moment werkt de Homey app optimaal met de Enelogic firmware. Met de nieuwe PVOutput firmware wordt ook die smaak optimaal ondersteund.

Je hebt dan in Homey met de LS120:
* Alle P1 meterstanden, inclusief gas
* S0 meterstand
* Watermeter (optisch of via S0)
* Actueel energie en water verbuik, inclusief optische weergave met de Homey LED ring
* Historische gegevens in Homey Insights
* Totaal verbuik / opbrengst per dag/maand/jaar met de Power By The Hour app

Hou het Homey forum in de gaten wanneer de nieuwe app klaar is:
https://community.athom.c...1-smart-meter-reader/4235

Voor hobbyisten die liever zelf software schrijven heb ik een NPM (NodeJS) package. Ook die zal binnenkort worden geupdate met een nieuwe versie die ook de ruwe P1 data kan laten zien. https://www.npmjs.com/package/youless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
YouLess schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
Deze beta firmware kan hier worden gedownload voor wie er nu al mee aan de slag wil:
www.youless.nl/tl_files/d...s-firmware-1.4.4-POb2.exe

@Kets_One Neem voor jouw specifieke situatie anders even contact op met support. In het algemeen is het iig zo dat de Youless voor continu bedrijf ontworpen is. Dit is met name zo voor de interne log, want de slimme meter geeft alleen de actuele situatie weer. De Youless heeft een verbruik van 0,8 Watt, wat vrij bescheiden is.
@YouLess Thanks, ik contact opnemen met support. Is die beta firmware ook voor de LS-110?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
Kets_One schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:08:
Allen,

Helaas heb ik niet veel historie, maar sinds ik de Youless een maand gebruik om mijn bruto productie van PV te maken en naar PVOutput te sturen zie ik elke ochtend een grote piek in de opwek, terwijl de omvormer nog niet is gestart. Wat is hier aan de hand? Is dit "verbruik" bij het opstarten van de omvormer of is dit een probleem met de Youless (welke op een tijdsklok zit en pas vanaf 30 min voor zonsopgang, dus vandaag vanaf 7:09, opstart)? Hoe kan de Youless opwek/verbruik registeren als hij offline is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit via een S0 interface? Zo ja, dan even de lichtsensor afdekken, heb dit ook gehad, lag los en met het geflikker van de netwerk ledjes werden deze af en toe geregistreerd.
YouLess schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
@Torch1969 Er is nu ook een PVOutput beta firmware versie die op de /e pagina hetzelfde json bericht geeft als bij de overige firmware varianten, en niet meer het upload bericht zoals dat naar PVOutput gestuurd wordt.
Ik heb nog een (klein) verzoek :P, is het mogelijk om in een naam op te geven van de Youless zodat deze op de Home pagina verschijnt? Ik heb er 4 in mijn netwerk, maar kan nooit onthouden welke IP welke device is...
[/quote]

[ Voor 15% gewijzigd door The Wizard op 22-02-2021 20:13 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
@YouLess Dank voor het beschikbaar stellen van deze (beta) PVOutput firmware update. Ik heb hem er inmiddels opstaan en hou hem in de gaten op juiste werking.

Fijn dat de loggings pagina's er ook nog zijn (was bij vorige beta van 5 januari blijkbaar niet het geval).

Mijn script voor uitlezen P1 telegram werkt ook nog, maar hoop snel over te kunnen stappen naar de Youless app van @gruijter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@The Wizard Wizard
Nee dit is niet via een S0 interface, maar gewoon via het aflezen van het LEDje van de bruto productiemeter.
Het volgende kreeg ik als antwoord voor dit issue van Youless support:

=====
De interne log gaat uit van de aanname van continu bedrijf, en het
interne geheugen voor de log is in feite een vast roterend buffer
waarbij de oudste waarden telkens weer overschreven worden met de
nieuwste waarden.

Wanneer een tijdklok schakelaar gebruikt wordt, maakt hij dus een
'sprong' in dat proces wanneer hij een tijdje uit is geweest. De
geheugen posities die daarbij overgeslagen, behouden daarbij dan de oude
waarden in plaats van dat ze overschreven raken met nieuwe waarden. Het
probleem is dan dat het lijkt alsof dit de nieuwe waarden zijn (vanwege
de aanname van continu bedrijf), terwijl dat niet zo is. De piek die je
ziet is dus eigenlijk de opwekking uit het verleden.

Vandaar dus dat het voor de interne log echt nodig is dat hij continu
blijft draaien. De reden dat het bij PVOutput verder wel goed gaat, is
omdat PVOutput gewoon de actuele toestand doorgestuurd krijgt. PVOutput
'wacht' als het ware op de eerste kWh teller stand op een nieuwe dag, en
neemt dat als referentiewaarde voor de start stand voor die dag. Het
maakt voor PVOutput niet uit of die stand kort na middernacht komt, of
uren later.
======

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De functionaliteit om een raw telegram uit te kunnen lezen is wel handig, ik haal er het actuele tarief (hoog/laag) mee op in Node-RED:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bljmy156LJtrjVypWjeFzKr0kz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0axEcU0aSczJbs8N5y6giZTg.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
[{"id":"6e99852.7878bfc","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"b06e8f2b.daea2","type":"debug","z":"6e99852.7878bfc","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":650,"y":320,"wires":[]},{"id":"435498e9.fdd8d","type":"inject","z":"6e99852.7878bfc","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":170,"y":320,"wires":[["f880583b.75d38"]]},{"id":"f880583b.75d38","type":"http request","z":"6e99852.7878bfc","name":"Youless","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"http://192.168.6.28/V?p=1","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":320,"y":320,"wires":[["24105f22.c90fa8"]]},{"id":"24105f22.c90fa8","type":"function","z":"6e99852.7878bfc","name":"","func":"//1 = laag\n//2 = normaal\n\nvar r = msg.payload.match(/0-0:96.14.0\\(0+(.*?)\\)/);\nregex = r[1];\n\nif (regex == 1) {\n    tarief = \"laag\";\n  } else if (regex == 2) {\n    tarief = \"hoog\";\n  } else {\n    tarief = \"unknown\";\n  }\n  \nmsg.payload = tarief;  \n  \nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":480,"y":320,"wires":[["b06e8f2b.daea2"]]}]

Heb er nog geen doel voor, maar kan handig zijn om bijv. bepaalde gebruikers (boiler?) in te schakelen op het goedkope(re) tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:16
[b]The Wizard in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"The Wizard schreef op maandag 22 februari 2021

Ik heb nog een (klein) verzoek :P, is het mogelijk om in een naam op te geven van de Youless zodat deze op de Home pagina verschijnt? Ik heb er 4 in mijn netwerk, maar kan nooit onthouden welke IP welke device is...
[/quote]
Je kan ze in je hosts file zetten met een makkelijk te onthouden naam. Dan kun je ipv 192.168.0.15 gewoon mijneersteyouless.thuis typen.
Of als je Pihole hebt, de local DNS gebruiken. Dan hoef je de hosts file niet te kopiëren als je andere computers gebruikt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:07

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik had dit ook in het PVoutput topic gepost, maar hier is het misschien meer on topic.

Ik krijg in de meterkast 2 x een 3fase Kwh meter, een voor ZO en een voor NW die elk een eigen kabel hebben naar de meterkast. Hoe kan ik die beide apart op PVoutput krijgen? Via de Youless LS120 heb ik maar een upload per stuk en een SO poort, dus met 2 x LS120 kan ik beide afzonderlijk laten uploaden naar PVoutput denk ik?

Ik wil ook Enelogic blijven gebruiken, daarvoor ben ik een 3de Youless LS120 nodig vanwege de extra upload denk ik?

Eventueel kan ik de P1 splitten naar een van de PVoutput LS120 units om daar ook mijn verbruik te zien?

Ik hoor graag of dit plan een beetje klopt of dat ik ergens conflicten ga krijgen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:45
Op basis van een Youless LS110 wil ik graag een watermeter uitlezen. Hiervoor zou ik de gasmeter firmware (uit de OP) moeten gebruiken. Helaas werkt deze link niet meer.

Heeft iemand de laatste instructies of tips om de Youless LS110 met Enelogic in te zetten voor een (analoge) watermeter?

[ Voor 15% gewijzigd door voorstad op 15-03-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe PVOutput firmware (1.4.4-PO) is live: https://youless.nl/blogpost/items/pvoutput-fw144.html

Je kunt hiermee uploaden naar PVOutput maar ook de telwerken e.d. via JSON opvragen net als bij de Enelogic firmware. Voorheen met oudere versie van PVOutput firmware was dit niet mogelijk, de JSON output was toen veel gelimiteerder. Was voor mij wel een gemis omdat ik zelf ook berekeningen doe met de meterstanden, bijv. om met Node-RED het overschot van m'n zonnepanelen te berekenen.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52
Ik heb net een LS120 binnen als vervanging van mijn LS110.

Nu probeer ik de laatste firmware voor PO erop te zetten maar win10 geeft telkens meldingen over app.
Mogelijk ongewenste app gevonden.
Weet iemand hoe/wat ik dan moet uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:58:
Nieuwe PVOutput firmware (1.4.4-PO) is live: https://youless.nl/blogpost/items/pvoutput-fw144.html

Je kunt hiermee uploaden naar PVOutput maar ook de telwerken e.d. via JSON opvragen net als bij de Enelogic firmware. Voorheen met oudere versie van PVOutput firmware was dit niet mogelijk, de JSON output was toen veel gelimiteerder. Was voor mij wel een gemis omdat ik zelf ook berekeningen doe met de meterstanden, bijv. om met Node-RED het overschot van m'n zonnepanelen te berekenen.
Idd. Deze firmware heeft mijn probleem met Domoticz ook opgelost. Meter werd niet goed herkend in Domoticz met PO-firmware, nu wel. Net op tijd om mijn eigenverbruik wat te gaan finetunen nu mijn Digitale Meter hier in België niet meer 'terugdraait' ... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
stimpyrulez schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:43:
Nu probeer ik de laatste firmware voor PO erop te zetten maar win10 geeft telkens meldingen over app.
[...]
Weet iemand hoe/wat ik dan moet uitzetten?
Ondertussen gelukt met mijn werk PC, maar vraag me af hoe dit uit te zetten is.

Maar heb mijn LS110 vervangen door de LS120.
Deze heb ik nu aangesloten op de P1 van mijn slimmemeter en de S0 (via draad) op de KWH meter.

Nu valt het me op dat hij vaak stopt met uploaden ( geeft *).
Kan je nog ergens achterhalen waarom hij gestopt is?

wel viel me op dat hij gisteren ook vaak stopte totdat ik de kwh meter had aangesloten.
Of wel:
  • klopt het dat het uploaden stopt tot de S0 weer waardes binnen krijgt?
  • Of moet gewoon altijd geupload worden (ook 's nachts de P1 waardes)?
Ik zou verwachten altijd, maar lijkt wel of dat nu dus niet gebeurd.

Iemand advies voor mij?

(na effe stekker erin/uit upload hij nu wel weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50

fxs81

Julianadorp

@stimpyrulez hier zit de kWh meter er nog niet op aangesloten, de panelen komen pas over 4 weken maar de youless zit al wel op de P1 aangesloten, ik heb gewoon continue live data dus dat hoort hij gewoon 24/7 te doen. Ik zit trouwens nu nog op de Enelogic firmware, ga naar de PVOutput firmware zodra de panelen liggen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
@fxs81
Mmm heb net effe opnieuw 'opgestart' en er is 1 upload geweest naar PVoutput.
wel vreemd.

Sinds gisteravond 22:50 de laatste upload gehad (de rest van de dag ging goed).
Nu dus maar 1 upload gehad (7:15) na reboot.
Maar dat werkt nu zelfs ook niet.

Via de android app zie ik dat zowel de P1 and S0 prima draaien en dat er data binnenkomt.

@YouLess
Hebben jullie een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@stimpyrulez kijk anders eens wat hij doet met de vorige versie firmware van PVOutput

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
fxs81 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:23:
@stimpyrulez kijk anders eens wat hij doet met de vorige versie firmware van PVOutput
Weet je wellicht waar je de oude versies dan kan downloaden?
Ik kan het zo niet terug vinden op de youless pagina.

Is er trouwens ook een commando (/ iets) waarmee je op afstand de youless kan rebooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik zie ze daar ook niet staan, even een mailtje naar youless sturen. Ik heb hem thuis wel op de pc staan dacht ik, wil straks wel even voor je kijken. Zit nu op het werk. Geen idee vwb het rebooten, nooit naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:45
stimpyrulez schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Is er trouwens ook een commando (/ iets) waarmee je op afstand de youless kan rebooten?
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess#Reboot_Youless

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Mijn issue met uploaden is gefixed.
Ik had eerst de nieuwe LS120 op de P1 aangesloten en op de led van de kWh Meter (waar mijn oude LS110 ook zat).
Blijkbaar was dit al niet juist (maar weet niet of dit invloed heeft gehad), maar ik had de LS120 dus een tijd op de P1 aangesloten gehad en de S0 niet aangesloten.
Waarschijnlijk is het daar dus ergens mis gegaan (zover ik het snap).

Blijkbaar stond de teller van de S0 niet goed t.o.v. de meterstand (komt via de P1 volgens mij uit de meter).

meterstand: -5467,705 kWh
S0 meterstand: 11,837 kWh

Blijkbaar kom je hierdoor dus op een negatief getal uit wat PVoutput niet leuk vond.

Dus via youless support het advies gekregen om de S0 aan te passen naar 5500 via
http://<IP adres van Youless>/M?c=5500000
Dit werkt nu goed.
De rest van de dag werd PVoutput niet meer bijgewerkt.
Maar vanaf de nieuwe dag werkt het nu dus weer goed.

@YouLess Thx voor de goede support.
Wellicht een optie voor de PV software:
Ik weet niet of het logisch is, maar misschien wel handig om het instellen van de S0 meter mogelijk te maken via het menu.
Als mensen al langer een slimmemeter hebben en zonnepanelen, dan moet je dus blijkbaar die waarde een keer goed kunnen zetten (zeker als je elkaar jaar meer opwekt dan verbruikt).

Of dat er iets in de code komt dat als je initieel opstart en de eerste P1 waarde binnen krijgt en die is negatief, dat je dan kijkt of het resultaat van 'meter - S0 = negatief', dan de S0 zetten op Meter waarde, maar dan positief.
Mocht het resultaat negatief zijn, dan de S0 teller zetten op de waarde van de meter alleen dan positief (zodat het resultaat weer 0 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-06 20:15
@stimpyrulez
Misschien heb ik wat gemist maar ik snap niet precies wat je doet.

wat is de reden dat je zowel de P1 als de S0 hebt aangesloten?
Als je alleen je slimme meter wilt uitlezen hoef je de LS120 alleen maar op de p1 poort aan te sluiten. Daar komt alle informatie uit die je nodig hebt.

Als je zonnepanelen hebt kun je de opbrenst van je panelen met een extra s0 meter meten. Op deze extra s0 meter kun je dan je S0 poort van je LS120 aansluiten.om je opbrenst te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
peterstr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:35:
@stimpyrulez
Misschien heb ik wat gemist maar ik snap niet precies wat je doet.

wat is de reden dat je zowel de P1 als de S0 hebt aangesloten?
Als je alleen je slimme meter wilt uitlezen hoef je de LS120 alleen maar op de p1 poort aan te sluiten. Daar komt alle informatie uit die je nodig hebt.

Als je zonnepanelen hebt kun je de opbrenst van je panelen met een extra s0 meter meten. Op deze extra s0 meter kun je dan je S0 poort van je LS120 aansluiten.om je opbrenst te meten.
Nou, probeer ik het even duidelijker uit te leggen.

oude situatie:
Ik had alleen een LS110 en die zat boven op de led van de kWh meter en logde zo met de optische sensor (naar mijn wetens was dat ook de S0) mijn opbrengst naar PVoutput.

Nieuwe situatie:
Nu had ik dus een LS120 gekocht.
deze heeft dus als extra t.o.v. de LS110 een P1 aansluiting en een S0 aansluiting.
Volgens de handleiding heeft deze ook nog steeds een optische meter (voor led).
Mijn aanname was dat ik dan de LS120 weer boven op de kWh meter (led) kon zetten (waar dus ook de LS110 zat) om zo mijn opbrengst te meten en de P1 aansluiting op de slimme meter aan te sluiten.

Nu las ik later dat bij de LS120 je dus de S0 aansluiting moet gebruiken i.p.v. de optische sensor voor het loggen van de opbrengst van mijn zonnepanelen (de sensor kan je blijkbaar wel gebruiken als backup op je slimme meter).

Tevens staat in de handleiding bij de LS120 PVoutput

Hierdoor kwam ik er dus op om zowel de P1 als de S0 aan te sluiten.
Firmware 1.4: Youless data op het S0 meetkanaal wordt als
bruto productie van de zonnestroom groep verstuurd. De
Youless zal dan via de S0 input op een DIN rail kWh meter
aangesloten zijn, welke op de zonnestroomgroep meet.
Wanneer de Youless tevens op een P1 poort aangesloten is, dan
wordt er automatisch een bruto verbruik2
berekend en meegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
@stimpyrulez
Helemaal duidelijk nu. Zo heb ik die van mij ook aangesloten. P1 voor de slimme meter en de s0 voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb een probleem om mijn Youless LS120 te flashen van de EL firmware naar de PO firmware. We doen het volgens de instructies, met directe kabel of via lokaal netwerk, de flash zelf lijkt goed te gaan, maar dan lukt het blijkbaar toch niet en krijgen we deze message:
Flash youless

Flash blocks sent.
Flash end result could not be determined
Possibly, flashing did succeed, but because this tool cannot reach the Youless on the entered IP address, the end result cannot be determined by this tool.
wat doen we verkeerd?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Heeft je Youless misschien een ander IP-Adres gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

peterstr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:34:
Heeft je Youless misschien een ander IP-Adres gekregen?
Het is direct na het flashen dus dat lijkt me niet dat die al veranderd is denk ik?

Ook heb ik al wat suggesties gekregen van de zeer snelle Youless support dus misschien dat het daarmee ook al gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:43
OK, handen, haar e.d.

Ik heb een 6-paneel setup met een Omnik omvormer. Nou kreeg ik vandaag een mailtje dat de monitoring van die toko offline gaat omdat ze failliet zijn dus ik dacht dat ik m'n LS120 wel kon inzetten om de opwek van m'n panelen te monitoren.

Nou wil het dat ik ook nog een Youless LS120 heb dus die wilde ik laten uploaden naar PVOutput. API key aangevraagd, systeem had ik al dus ingesteld en alles lijkt ok.
Nou blijkt er bij v1 alleen maar verbruik geupload te worden terwijl ik op dit moment 1200W negatief draai. Dus aangepast naar V2 en V4 maar de opwek lijkt daarmee niet geupload te worden.

Helaas heeft mijn omvormer geen S0 poort, en zelfs dan had ik geen ethernet aansluiting op zolder, en ook geen stopcontact bridge vanwege de wasmachine die te veel vermogen vraagt. Ik moet het dus doen met de negatieve waarde die in de P1 poort uit te lezen is.

Wat doe ik fout @YouLess?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Niet het antwoord dat je zoekt, maar een negatieve waarde van je P1 poort monitoren is iets anders dan de opwek van je panelen monitoren.
Je kunt door die waarden wél zien dat er daadwerkelijk iets wordt opgewekt en je hebt een grove inschatting van hoeveel dat ongeveer zou kunnen zijn. Dat wel, ja.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
Om de opbrengst met een LS120 te kunnen uitlezen moet je op de groep waar je panelen op zijn aangesloten een S0 meter plaatsen.
Je kunt je Youless dan gebruiken om de p1 poort uit te lezen en de S0 van je panelen.

Maar ik weet niet hoe technisch je bent en er van uit gaande dat je Omnik een WIFI module heeft kun je de Omnik ook zelf uitlezen middels scripts zoals bij voorbeeld op deze site beschreven is: https://infi.nl/nieuws/ho...epanelen-meten-doe-je-zo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 22:10
Ik gebruik sinds 1,5 jaar een LS120 in combinatie met Enelogic. Werkt prima en ik vind het leuk om op deze manier ons eigen verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen te kunnen zien.

Maar zojuist kom ik erachter dat de communicatie tussen de Youless en Enelogic niet versleuteld is. De data worden via poort 80 verstuurd en iedere minuut worden al mijn meterstanden in plain text over internet getoeterd (en ja, dat heb ik gecontroleerd met tcpdump, ik zie echt de meterstanden voorbij komen).
Nu had ik dit natuurlijk ook wel eerder kunnen controleren, maar ik was er vanuit gegaan dat dit wel via https verstuurd zou worden. I know, assumption is the mother of all fuck ups, dat blijkt maar weer.

Ik vraag me nu af hoe erg dit is en wat een eventuele kwaadwillende met deze gegevens kan doen. In ieder geval zien wanneer we op vakantie zijn en data verzamelen voor phishing, maar misschien nog wel meer.

En de vervolgvraag: wat nu?
Ik kan de Youless eruit halen. Dan heb ik nog steeds inzicht in gas en netto verbruik (via de slimme meter), maar niet meer in de opbrengst van de zonnepanelen en het totale eigen verbruik.
Ik kan de meterstanden incl tussenmeter handmatig in een excel gaan bijhouden, maar dat voelt toch wel als drie stappen terug.
Er zijn vast wel mogelijkheden om de Youless zelf uit te lezen en de boel op te slaan, maar daar voel ik weinig voor.

Denk toch dat het optie 1 gaat worden...

Aanvulling: ik heb een reactie van Youless ontvangen dat versleutelen wel in de planning zit, maar dat ook Enelogic daarvoor nog een aanpassing moet doen. Nu de boel maar even offline gehaald, hoop dat dit een beetje vlot gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Out.of.Control op 12-04-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
Na heel wat gedoe mijn Youless ook maar weer eens aangesloten.
De TS hier mag overigens wel een keer geupdate worden. De helft van de instructies om het werkend te krijgen op je Synology NAS heeft of geen plaatjes meer of klopt niet....

Toch is het gelukt uiteindelijk op een klein punt na, de klok van de youless. De mijne denkt dat het nog 2018 is.
Inloggen op de youless en "Synchroniseer nu" heeft geen invloed. NTP poort 123 heb ik open staan.

Handmatig de tijd aanpassen is niet te doen, minuten en uren wil nog wel...maar dagen en maanden kan ik 1 verandering doen en daarna moet ik opnieuw inloggen....

Iemand?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Devian schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:15:
Na heel wat gedoe mijn Youless ook maar weer eens aangesloten.
De TS hier mag overigens wel een keer geupdate worden. De helft van de instructies om het werkend te krijgen op je Synology NAS heeft of geen plaatjes meer of klopt niet....

Toch is het gelukt uiteindelijk op een klein punt na, de klok van de youless. De mijne denkt dat het nog 2018 is.
Inloggen op de youless en "Synchroniseer nu" heeft geen invloed. NTP poort 123 heb ik open staan.

Handmatig de tijd aanpassen is niet te doen, minuten en uren wil nog wel...maar dagen en maanden kan ik 1 verandering doen en daarna moet ik opnieuw inloggen....

Iemand?
de Youless gebruikt geen NTP (helaas) maar 8.8.8.8 (Google DNS) voor zijn tijd...
laat ik dit nou geblokkeerd hebben, hier loopt de Youless ook fout, maar ik gebruik Domoticz voor monitoring, die registreert de tijd wel goed...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

geenwindows schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:43:
[...]

de Youless gebruikt geen NTP (helaas) maar 8.8.8.8 (Google DNS) voor zijn tijd...
laat ik dit nou geblokkeerd hebben, hier loopt de Youless ook fout, maar ik gebruik Domoticz voor monitoring, die registreert de tijd wel goed...
8) Zó érg (lees:SLECHT) hé?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
[...]

ik heb 8.8.8.8 niet geblokkeerd...toch krijg ik de tijd maar niet gesynct...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:03:
[...]

ik heb 8.8.8.8 niet geblokkeerd...toch krijg ik de tijd maar niet gesynct...
DHCP goed ingesteld? ergens een firewall regel die het een en ander blokkeert?

je kunt in de youless niet de dns server configureren, deze is Hardcoded op 8.8.8.8

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Heupscheute
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-04-2023
Ben een beetje aan de knutsel gegaan met php. De output wil ik uit de /e URL halen, die komt namelijk het best in aanmerking om Cacti op los te laten. Hierdoor kan ik Cacti het zware werk laten doen. De rauwe output van mijn scriptje ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hier hebben we de velden uit de /e output bij elkaar
We gaan eens naar de variabelen kijken 
--------------------------------------------------- 
Netto:          23549.059
Watts:          2698
Opname Laag Tarief  11985.866
Opname Hoog Tarief  11650.701
Levering Laag Tarief    23.568
Levering Hoog Tarief    63.94
Gas verbruik in m^3 5530.582
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?php
/*
Wat nu als we de uploaded dataset gebruiken, dmv /e in de url te zetten
Die output is sowieso al in json formaat, dus de toevoeging f=j hoeven we 
niet te gebruiken.
*/

$output= file_get_contents('http://192.168.1.8/e');
$json = json_decode($output,true);
$tm = $json[0]['tm'];  //Unix timestamp (epoch) hier doe ik niets mee.
$net    = $json[0]['net']; //Netto
$pwr    = $json[0]['pwr']; //Watt
$p1 = $json[0]['p1'];  //opname laag tarief
$p2 = $json[0]['p2'];  //opname hoog tarief
$n1 = $json[0]['n1']; //levering laag tarief ^
$n2 = $json[0]['n2'];  //levering hoog tarief ^
$gas    = $json[0]['gas']; // Kubieke meter

/*
Het verschil hier is dat de output string omgeven door vierkante haken [xxx]
Dat zorgt ervoor dat dit wordt gelezen als een array. En dat betekent weer dat je
in het toewijzen van de variabelen steeds de root van die array moeten toevoegen
zoals 
$net    <- da's de variabele die we willen printen
$json   <- De array naam
[0] <- de root van de array
['tm']  <- de cel die de waarde bevat waar we in geinteresseerd zijn
*/ 
print "Hier hebben we de velden uit de /e output bij elkaar\n";
print "We gaan eens naar de variabelen kijken \n";
print "--------------------------------------------------- \n";
//print "\$output variabele bevat:\n".$output."\n\n";
//print "Als we dat netjes onder elkaar zetten krijgen we:\n";
print "Netto:           ".$net."\n";
print "Watts:           ".$pwr."\n";
print "Opname Laag Tarief   ".$p1."\n";
print "Opname Hoog Tarief   ".$p2."\n";
print "Levering Laag Tarief ".$n1."\n";
print "Levering Hoog Tarief ".$n2."\n";
print "Gas verbruik in m^3  ".$gas."\n\n";

//Comment weghalen om te controleren
//print "Wat krijgen we überhaupt binnen - \n\n".$output."\n";

/*
Als je nu een datasource maakt voor bijvoorbeeld de netto waarde
stel ik me zo voor dat daar maar 1 waarde wordt opgehaald, ongeveer als dit:
$net    = $json[0]['net'];

en voor een andere datasource, bijvoorbeeld gas:
$gas    = $json[0]['gas'];

Hier zit wat overhead in, Je haalt steeds de hele array naar binnen. Dat moet ook op 
een per veld basis kunnen.. maar daar ben ik nog niet achter..
*/

?>
Het is work in progress. Nu ik de data structuur kan ophalen is de volgende stap in de stoei met Cacti.
Voordeel van deze methode is dat Cacti de resultaten opslaat in de RRDB, en zelf voor time-stamping zorgt op basis van de default poll interval.

[ Voor 4% gewijzigd door Van Heupscheute op 16-04-2021 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:31
In ben al aan het zoeken geweest in dit forum en al een en ander gelezen maar ik kom nog niet uit, ik heb een youless L120 met 1 S0 meter voor mijn warmtepomp maar heb onlangs airco aangelegd en die wil ik ook gaan monitoren. Kan ik een 2e S0 meter hiervoor inbouwen en dan in de zomer deze wisselen met mijn wamtepomp en dan in oktober weer de warmtepomp erin of werkt dit niet. Of is er nog een andere oplossing om mijn airco vermogen uit te lezen, hij zit op een aparte groep.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:36
corsat schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:58:
In ben al aan het zoeken geweest in dit forum en al een en ander gelezen maar ik kom nog niet uit, ik heb een youless L120 met 1 S0 meter voor mijn warmtepomp maar heb onlangs airco aangelegd en die wil ik ook gaan monitoren. Kan ik een 2e S0 meter hiervoor inbouwen en dan in de zomer deze wisselen met mijn wamtepomp en dan in oktober weer de warmtepomp erin of werkt dit niet. Of is er nog een andere oplossing om mijn airco vermogen uit te lezen, hij zit op een aparte groep.
Nog een youless nemen. Hier hangen er 2 ondertussen. Youless 1 P1 en S0 voor de kWh meter van de warmtepomp en youless 2 voor de kWh meter van de zonnepanelen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Erwin_83 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:14:
[...]

Nog een youless nemen. Hier hangen er 2 ondertussen. Youless 1 P1 en S0 voor de kWh meter van de warmtepomp en youless 2 voor de kWh meter van de zonnepanelen.
Ik heb 2 sets zonnepanelen en snap trouwens niet hoe ik daar een youless tussen kan bouwen. De extra pulsteller via S0 kan ik wel aansluiten op mijn airco.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:36
De youless kan niet zelf de zonnepanelen uitlezen, wel een losse Kwh meter als je die er tussen maakt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Ik heb een vraagje m.b.t. het loggen naar PVoutput.

Mijn zonnepanelen zitten via een Kwh meter op de S0 aangesloten.
Verder zit de youless op de P1 aangesloten.

Alleen nu valt me op dat op pvoutput de 'energy generated' afwijkt van het aantal op de omvormer.
Bijv. 28/04 was een zonnige dag.

Omvormer: 28,6KWh

PVoutput:
energy generated: 22.12KWh
energy used: 9.21KWh

Nu was er altijd wel een klein verschil (voordat ik P1 aansloot), maar dat was minimaal.

Maar nu zit er op 1 dag 7 KWh verschil.

Dus heb ik wellicht wat verkeerd aangesloten?
Of gaat het berekenen/data versturen naar PVoutput dan gewoon anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:15
stimpyrulez schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:19:
Dus heb ik wellicht wat verkeerd aangesloten?
Of gaat het berekenen/data versturen naar PVoutput dan gewoon anders?
Weet je zeker dat er niet ergens een verbruiker tussen de omvormer en de kWh meter zit?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01
MichielFRL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:05:
[...]

Weet je zeker dat er niet ergens een verbruiker tussen de omvormer en de kWh meter zit?
7kWh is een verbruik voor een halve tot hele dag.

vergelijk je niet je omvormer met je verbruik van de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tijdje terug al dat ik gekeken heb, maar ik meen dat de Youless een HTTP-request doet ergens naartoe om de tijd op te halen. Exacte adres weet ik zo niet, maar het is iig niet het NTP-protocol.

Als je Wireshark een poosje laat lopen dan heb je het zo uitgevonden, zo zag ik het toen ook.
Met een beetje uitgebreide router kun je een DNAT-regel maken waarmee je alle requests naar 8.8.8.8 ombuigt naar een zelfgekozen DNS-server. Een simpel apparaatje als de Youless gaat dat niet merken.

CC @Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
MichielFRL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:05:
[...]

Nee, de KWh meter zit direct achter de omvormer en daarop zit de youless.

Nu heb ik wel eens begrepen dat de youless zelf een soort berekening doet tussen de S0 en de P1.
Maar eigenlijk geeft dat natuurlijk een vertekend beeld.

die 7KWh zal ik zeker zelf verbruikt hebben, alleen er is meer opgewekt dan dat pvoutput aangeeft.

dit is de link naar mijn data (weet niet of alles zichtbaar is al je niet als mij bent ingelogd).
https://pvoutput.org/intr...435&sid=20335&dt=20210428

Maar volgens mij is het onderstaande het scenario wat er is gebeurd (als ik het goed heb):
28KWh opgewekt
7KWh verbruikt hier van
2KWh uit het net getrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ik stel mijn vraag nogmaals want wellicht was ik niet duidelijk, ik heb een youless ls120 met daaraan een S0 gekoppeld om mijn warmtepomp te monitoren. Ik heb sinds kort een airco en op die groep heb ik ook een S0 kW polsmeter aangesloten en deze wil ik nu gaan lezen via youless maar ik heb maar 1 ingang. Kan ik deze bijv in de zomer wisselen voor mijn airco maar dan wil ik wel mijn meterstanden kunnen aanpassen of kan dit op een andere manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
@corsat
Op de Youless Wiki (https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess) zie ik onderstaande staan:

"http://<youless-ip-adres>/M?c=123456" will set the S0 counter to 123,456 kWh. The value given is in Wh, not kWh.

Dus ja je zou de warmte pomp en de airco seizoens afhankelijk kunnnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

corsat schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:34:
ik stel mijn vraag nogmaals want wellicht was ik niet duidelijk, ik heb een youless ls120 met daaraan een S0 gekoppeld om mijn warmtepomp te monitoren. Ik heb sinds kort een airco en op die groep heb ik ook een S0 kW polsmeter aangesloten en deze wil ik nu gaan lezen via youless maar ik heb maar 1 ingang. Kan ik deze bijv in de zomer wisselen voor mijn airco maar dan wil ik wel mijn meterstanden kunnen aanpassen of kan dit op een andere manier ?
Ik had een soortgelijk probleem (monitoring van verschillende Kwh meters) en heb gewoon een paar extra Youlessen opgehangen. Ja het is een paar tientjes meer per stuk maar je bent gewoon klaar, geen draadjes wisselen kwa seizoenen en gewoon altijd accurate meterstand die mooi doorloopt en klopt per apparaat.

In mijn situatie heb ik 2 x zonnepanelen (2 dakkanten) monitoring (PVoutput) en nog een aparte voor de som van beide die naar mijn energie monitoring gaat. Dus 3 stuks Kwh meter / Youless totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Ik had een soortgelijk probleem (monitoring van verschillende Kwh meters) en heb gewoon een paar extra Youlessen opgehangen. Ja het is een paar tientjes meer per stuk maar je bent gewoon klaar, geen draadjes wisselen kwa seizoenen en gewoon altijd accurate meterstand die mooi doorloopt en klopt per apparaat.

In mijn situatie heb ik 2 x zonnepanelen (2 dakkanten) monitoring (PVoutput) en nog een aparte voor de som van beide die naar mijn energie monitoring gaat. Dus 3 stuks Kwh meter / Youless totaal.
Dan heb je dus 3 stuks youlessen geplaatst, 3 accounts en op ieder account lees je een kW meter uit. Klinkt omslachtig en duur. Ik zou in dat geval nog een extra youless nodig hebben om mijn airco te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

corsat schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:13:
[...]

Dan heb je dus 3 stuks youlessen geplaatst, 3 accounts en op ieder account lees je een kW meter uit. Klinkt omslachtig en duur. Ik zou in dat geval nog een extra youless nodig hebben om mijn airco te monitoren.
Wel 3 stuks van elk, maar geen accounts nodig hoor, anders dan voor elke Youless lokaal een IP natuurlijk. En ja misschien wel wat duurder inderdaad, ik bedoelde dat het een optie is, niet perse de goedkoopste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ok duidelijk, ik ga het overwegen. Ik heb inmiddels ook geprobeerd om de meterstanden aan te passen en met 123456 lukt dit maar de andere kant op pakt hij de waardes niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

corsat schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:45:
Ok duidelijk, ik ga het overwegen. Ik heb inmiddels ook geprobeerd om de meterstanden aan te passen en met 123456 lukt dit maar de andere kant op pakt hij de waardes niet terug.
Kijk eens op marktplaats. Daar heb ik er een aantal op de kop kunnen tikken voor gemiddeld 3 à 4 tientjes. En die tussenmetertjes kosten ook geen drol. Achter mijn WP hangt er al twee jaar een van Ali. Werkt perfect.
Je kunt ook een LS110 ombouwen voor S0 als je een soldeerbout vast kunt houden.
Hier wordt er een aangeboden (wel boven de gangbare MP prijs). Ik zou niet verder gaan dan € 35 mits helemaal compleet met voeding mini usb kabeltje en netwerkkabeltje.

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 03-05-2021 00:22 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik heb een vraag voor de echte Youless kenners misschien @YouLess zelf:
De Youless LS120 die is verbonden met de slimme meter en S0 met de tussenmeter van mijn zonnepanelen geeft naast de waardes voor gebruik en terug levering en gas nog een waarde die ik absoluut niet thuis kan brengen. De stand wijzigt wel op gezette tijden.
Firmware versie is 1.4.3-EL
Wie weet het?
Dit is um.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvwB-y7qD6e55am9ZyoanO9tvyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wByK9jgO9HyQ8EnH2NiaXPAT.jpg?f=user_large
Een ding is het in ieder geval niet en dat is m'n wietplantage :+
Dit zijn de waardes die ik wel thuis kan brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayd1jnUW44fLAR22qWpE5Q1gQac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikAugV65VQZMWO5BncTUzFfW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdbQVuCz3D_N-FymxrRVyFX-nW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPMMbkciYoMRhvnG9nodkupi.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 03-05-2021 00:41 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Copitano Open de pagina http://192.168.x.x/e?f=j van je Youless eens. Bij welk veld staat die voor jou onbekende waarde genoemd? Ik verdenk overigens Domoticz die wellicht een vreemde berekening o.i.d. doet.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2021 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 14:06
Sinds afgelopen week doet mijn Youless LS110 welke de gasmeter telt, het niet meer. Althans de LS110 wordt niet meer gezien door domoticz, en ook als ik rechtstreeks via het IP adres probeer in te loggen wordt de LS110 niet gevonden (ook geen ping).

Ik heb vervolgens de LS110 spanningsloos gemaakt voor 10sec. en weer aangesloten, de netwerk-led knipperd en sensor-led brand. De bovenste led is uit.

Maar nog steeds is de LS110 niet bereikbaar.

Hier na de netwerk-setting reset geprobeerd (4x netwerk kabel uit/in, met de groene led aan), echter gaat de groene led bovenop de LS110 niet knipperen.

Vervolgens de factory-reset geprobeerd (5x netwerk kabel uit/in, met de groene led aan), echter gaat de groene led bovenop de LS110 niet knipperen (zodat die in factory reset mode gaat/is).

Is de LS110 nu echt kapot, of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ThinkPadd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:58:
@Copitano Open de pagina http://192.168.x.x/e?f=j van je Youless eens. Bij welk veld staat die voor jou onbekende waarde genoemd? Ik verdenk overigens Domoticz die wellicht een vreemde berekening o.i.d. doet.
Dit is de output:
code:
1
[{"tm":1620064647,"net": 2437.997,"pwr": 154,"ts0":1620064640,"cs0": 4420.088,"ps0": 208,"p1": 3253.063,"p2": 2191.837,"n1": 912.287,"n2": 2094.616,"gas": 468.657,"gts":2105031955}]

Dit nu de 'onbekende' output in domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G8l1L835rKJvfWDzSq_8o9EyDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rXy0HEwOPI1RBpojgiZKDWRa.jpg?f=user_large
Een van de waardes (net) zie ik wel terug. p1,p2, n1,n2 en gas worden door domoticz herkend. tm zal de tijd zijn.
net, pwr, ts0, cs0, ps0 en gts zeggen mij niets. net zou de (netto)meterstand kunnen zijn. maar vandaag 44.867 kWh :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Copitano Die waardes staan hier uitgelegd
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Ligt het aan de firmware misschien dat domoticz het niet goed oppikt?

In node-red kan je alles opsplitsen en versturen naar domoticz eventueel.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2021 20:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:24:

thx, had ik nog niet gevonden. ff op studeren ;)
EDIT: Top daar kan ik wat mee :) , maar verklaart nog niet alles

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 03-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het kan ook een andere waarde zijn die Domoticz ophaalt via een andere URL, op de wiki die hierboven genoemd staan zijn nog meer URLs van de Youless te vinden. Ik gebruik geen Domoticz dus kan je verder niet helpen. Ik werk alleen met de JSON-url die ik noemde.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venimk1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 08:49
Is er nog een up2datere versie van Youless Charts
Heb hier Youless Charts V5.0.2, maar geen idee van waar deze nog komt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Venimk1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:03:
Is er nog een up2datere versie van Youless Charts
Heb hier Youless Charts V5.0.2, maar geen idee van waar deze nog komt ?
Nope, dat is de laatste versie. :)

(Ik heb voor mezelf door de jaren heen nog enkele kleine aanpassingen gemaakt, maar dat was volgens mij meer een aanpassing voor persoonlijke voorkeur.
eg. in /gas/history/ajax.php regel 21-24 aangeven of je de maandelijkse historie grafieken wilt vergelijken met die van 1 maand ervoor, of met dezelfde maand in het jaar ervoor.)

[ Voor 17% gewijzigd door SmiGueL op 04-05-2021 09:45 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 14:06
Ik wil mn Youless LS110 gaan opnieuw flashen met een firmware welke geschikt is om een gasmeter te loggen. Way back in the days was daar de G4 versie van de firmware voor, echter de link in de startpost doet het niet meer.

Welke firmware is geschikt om de gasmeter te loggen met de LS110 ?

Ik zie de EL/PO/EO versies op de website staan.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16:50
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Wel 3 stuks van elk, maar geen accounts nodig hoor, anders dan voor elke Youless lokaal een IP natuurlijk. En ja misschien wel wat duurder inderdaad, ik bedoelde dat het een optie is, niet perse de goedkoopste ;)
Dat loopt dan toch nog aardig in de papieren dan? Drie keer € 79,= en drie keer de kosten voor een kWh meter (exclusief eventuele montagekosten voor de kWh meter in het geval van 2 linkerhanden).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

A3-D schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:40:
[...]

Dat loopt dan toch nog aardig in de papieren dan? Drie keer € 79,= en drie keer de kosten voor een kWh meter (exclusief eventuele montagekosten voor de kWh meter in het geval van 2 linkerhanden).
Ik zou gefactureerd worden voor de installatie van die 3 meters in de meterkast, maar volgens mij hebben ze het zonder kosten gewoon meegenomen bij de installatie van mijn PV panelen op de NW kant en andere werk in de meterkast daarvoor. :*)

De Youless / Kwh meters op zich zaten wel kosten aan natuurlijk maar ik kan nu wel onafhankelijk van de omvormer realtime de PV opbrengst uitlezen per dakkant en doorsturen naar PVoutput dus voor mij was het dit zeker wel waard ;)

Als je een omvormer hebt die op zich wel goed werkt, maar kwa monitoring niet veel data geeft en ook niet heel betrouwbaar is (app problemen) dan is het via de Youless / Kwh meter wel een ideale "plug and play" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16:50
Gerco-M schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Ik zou gefactureerd worden voor de installatie van die 3 meters in de meterkast, maar volgens mij hebben ze het zonder kosten gewoon meegenomen bij de installatie van mijn PV panelen op de NW kant en andere werk in de meterkast daarvoor. :*)

De Youless / Kwh meters op zich zaten wel kosten aan natuurlijk maar ik kan nu wel onafhankelijk van de omvormer realtime de PV opbrengst uitlezen per dakkant en doorsturen naar PVoutput dus voor mij was het dit zeker wel waard ;)

Als je een omvormer hebt die op zich wel goed werkt, maar kwa monitoring niet veel data geeft en ook niet heel betrouwbaar is (app problemen) dan is het via de Youless / Kwh meter wel een ideale "plug and play" oplossing.
Sinds vorige week noodgedwongen een slimme meter moeten accepteren omdat vanwege een thuis laadunit ik naar 3 fase ben gegaan. Ook ik heb 2 Omnik omvormers en die lees ik beiden uit middels een script op mijn Synology die dit elke 5 minuten doorstuurt naar PV Output. Ik overweeg dus ook een Youless LS120 aan te schaffen voor het uitlezen van de P1 poort. Ik twijfel echter nog of een Pi i.c.m. met P1 monitor van ZTATZ niet een beter alternatief is.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

ewf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 22:10
Out.of.Control schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:26:
Ik gebruik sinds 1,5 jaar een LS120 in combinatie met Enelogic. Werkt prima en ik vind het leuk om op deze manier ons eigen verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen te kunnen zien.

Maar zojuist kom ik erachter dat de communicatie tussen de Youless en Enelogic niet versleuteld is. De data worden via poort 80 verstuurd en iedere minuut worden al mijn meterstanden in plain text over internet getoeterd (en ja, dat heb ik gecontroleerd met tcpdump, ik zie echt de meterstanden voorbij komen).
Nu had ik dit natuurlijk ook wel eerder kunnen controleren, maar ik was er vanuit gegaan dat dit wel via https verstuurd zou worden. I know, assumption is the mother of all fuck ups, dat blijkt maar weer.

Ik vraag me nu af hoe erg dit is en wat een eventuele kwaadwillende met deze gegevens kan doen. In ieder geval zien wanneer we op vakantie zijn en data verzamelen voor phishing, maar misschien nog wel meer.

En de vervolgvraag: wat nu?
Ik kan de Youless eruit halen. Dan heb ik nog steeds inzicht in gas en netto verbruik (via de slimme meter), maar niet meer in de opbrengst van de zonnepanelen en het totale eigen verbruik.
Ik kan de meterstanden incl tussenmeter handmatig in een excel gaan bijhouden, maar dat voelt toch wel als drie stappen terug.
Er zijn vast wel mogelijkheden om de Youless zelf uit te lezen en de boel op te slaan, maar daar voel ik weinig voor.

Denk toch dat het optie 1 gaat worden...

Aanvulling: ik heb een reactie van Youless ontvangen dat versleutelen wel in de planning zit, maar dat ook Enelogic daarvoor nog een aanpassing moet doen. Nu de boel maar even offline gehaald, hoop dat dit een beetje vlot gaat komen.
Dit was precies een maand geleden, maar Youless en Enelogic hebben niet stil gezeten. Men heeft woord gehouden: versleutelen van de data is geïmplementeerd en werkt in een test setup. Ik heb deze week van Youless een nieuwe firmware ontvangen en het verkeer van mijn IP adres is door Enelogic tijdelijk naar een debugserver omgeleid in plaats van naar de normale productieserver (waar ik overigens verder niets van merk, alle data is nog steeds op de normale manier met mijn reguliere account zichtbaar).
Met de nieuwe firmware loopt het verkeer nog wel via poort 80, maar de payload is versleuteld *O* .

Dus kudos voor Youless en Enelogic d:)b !

Ik neem aan dat dit op korte termijn breder zal worden uitgerold, zodat het voor iedereen beschikbaar is. Maar daar heb ik geen verdere informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Vraagje, ik heb zelf geen Youless, maar ik was even benieuwd of de Youless zich kenbaar maakt via Upnp of iets anders.
Dat zou dan een naam geven om hem automatisch aan op te sporen (vanuit een script o.i.d.)
Want ik neem aan dat de Youless IP adres krijgt middels DHCP.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 17:25
!null schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:18:
Want ik neem aan dat de Youless IP adres krijgt middels DHCP.
De LS120 gebruikt DHCP en identificeert zich met youless volgens de handleiding op https://www.youless.nl/downloads.html

De voorganger LS110 gebruikt geen DHCP maar je kunt met arp het IP adres koppelen aan het MAC adres van de Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
jurry schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:40:
[...]

De LS120 gebruikt DHCP en identificeert zich met youless volgens de handleiding op https://www.youless.nl/downloads.html
Ok, ik zie het, gewoon "proben" op de youless naam, kijken of je die kan pingen. Dan is hij er, anders niet.
Vermoedelijk geen upnp, maar is okee.
De voorganger LS110 gebruikt geen DHCP maar je kunt met arp het IP adres koppelen aan het MAC adres van de Youless.
Ja dat is dus niet handig :)
Gaat om automatisch detecteren of er een Youless is.
De rest is duidelijk (API enzo).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heeft iemand een idee hoe/waar ik het volgende kan oplossen? @YouLess misschien? De productie van mijn zonnepanelen loopt via een 3 fase meter met S0 aansluiting over een youless LS120 naar domoticz. In domoticz krijg ik sinds gisteren de volgende foutmeldingen rond 13:15 uur.
code:
1
2
3
2021-05-31 13:53:27.313 Error: Youless LS120 P1-S0: Power usage to high/low! Usage: 6703 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0022, ChildID: 0x0001, SID: S0)
2021-05-31 13:53:37.327 Error: Youless LS120 P1-S0: Power usage to high/low! Usage: 6428 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0022, ChildID: 0x0001, SID: S0)
2021-05-31 13:53:47.340 Error: Youless LS120 P1-S0: Power usage to high/low! Usage: 6617 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0022, ChildID: 0x0001, SID: S0)

Na dat tijdstip krijgt domoticz geen updates meer. Het lijkt er op dat ik het maximaal aantal toegelaten Watts ergens moet aanpassen, maar waar doe ik dat?
Overigens blijft het gek, want ik heb wel eerder gedurende langere tijd ruim boven 6000 watt geproduceerd en geregistreerd. De Youless werkt en registreert gewoon.
In grafana geeft dat dit merkwaardige resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EINsZ-zA0zY2K4W6YmkVXkS-Kbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdfwfyz7GN0IZ4Y4Dkw0OrVL.jpg?f=fotoalbum_large
Opnieuw starten van domoiticz of de Pi helemaal lost het probleem niet op. Ook een update/upgrade van de pi met sudo apr-get update && sudo apt-get upgrade lost het vandaag niet op (gisteren leek dat wel het geval, maar dat kan ook toeval geweest zijn).
Op de Youless draait 1.4.3-EL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KvGBHi4I6MQjihSDEDXJ0frKnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oZTzCGbaWvv4UcJS6vrrkvGS.jpg?f=user_large

EDIT: Voor dit moment lijkt het opgelost. Max Power bij tellers/meters stond op 6000. Nu naar 7500 gezet. Updates komen weer binnen. Toch vreemd dat ik dit nooit eerder heb gehad ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Copitano op 31-05-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Vraagje, kan ik op een youless 110 mijn kW meter met pulsteller aansluiten met wat aanpassingen. Ik heb 3 kW meters in mijn meterkast waarvan er 1 op mijn youless 120 is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2022
Heb het topic doorgebladerd en zie dat er genoeg scripts/tools zijn om de LS120 uit te lezen.
Toch wilde ik iets dat voor mij persoonlijk doet wat het moet doen en niet meer en niet minder.

En om mijn Python kennis weer wat op te krikken heb ik onderstaand script geschreven:
https://github.com/LouDnl/Youless-LS120

PS. Het is verre van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:24:

@AUijtdehaag @ThinkPad Tis even geleden, maar ben er inmiddels gedeeltelijk achter dat een van de getallen vrijwel zeker een netto meterstand is op het moment van uitlezen door de netbeheerder! Van de andere heb ik nog geen idee :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW5T-rBtEOI2_SZRDM5r35E1fq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F2r7gttFZmkMMbL6CsUYxR0u.jpg?f=user_large
Dacht even dat het getal rechtsboven de productie van de zonnepanelen zou kunnen zijn, maar dan is het getal een factor 100 te groot (is nu 4,38 MWh voor dit jaar) en het is sinds de vorige post hierover ook niet gewijzigd. Het is ook geen meternummer ofzo. Dat heb ik al gecheckt. Als ik er ooit achter kom laat ik het weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Copitano schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:57:
[...]

@AUijtdehaag @ThinkPad Tis even geleden, maar ben er inmiddels gedeeltelijk achter dat een van de getallen vrijwel zeker een netto meterstand is op het moment van uitlezen door de netbeheerder! Van de andere heb ik nog geen idee :?
[Afbeelding]
Dacht even dat het getal rechtsboven de productie van de zonnepanelen zou kunnen zijn, maar dan is het getal een factor 100 te groot (is nu 4,38 MWh voor dit jaar) en het is sinds de vorige post hierover ook niet gewijzigd. Het is ook geen meternummer ofzo. Dat heb ik al gecheckt. Als ik er ooit achter kom laat ik het weten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr8ijIF9cuVb7ybI6lIlH4DO3EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ojbi3TQ8HwzA8SZblLm351I.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt nochtans érg goed nu bij mij. Plugin up to date ? Domoticz up to date ? Youless up to date ?
Zoals je ziet komt dit erg goed overeen (klein verschil komt door verschil in refreshrate tussen Domoticz en Youless). Actuele vermogen is -470W omdat de zon juist scheen, en ik dus meer opwekte met zonnepanelen/bandstofcel dan ik verbruikte op die moment, wat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

wimmme schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]

Dit werkt nochtans érg goed nu bij mij. Plugin up to date ? Domoticz up to date ? Youless up to date ?
Zoals je ziet komt dit erg goed overeen (klein verschil komt door verschil in refreshrate tussen Domoticz en Youless). Actuele vermogen is -470W omdat de zon juist scheen, en ik dus meer opwekte met zonnepanelen/bandstofcel dan ik verbruikte op die moment, wat klopt.
Ja hoor, dag gaat bij mij ook wel goed. Maar er wordt een extra sensor aangemaakt waarvan ik de gepresenteerde gegevens niet helemaal thuis kan brengen (omcirkeld). Behalve nu dan min of meer de (doorgestuurde) meterstand met tijdstip. Inmiddels is de echte netto meterstand al weer flink verder teruggelopen naar 725 kWh. Die moet ik nog wegwerken voor 24 juli om op 0 uit te komen. (zonnepanelen operationeel per 24 juli 2020). Moet kunnen als het weer een beetje mee blijft werken. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9P5RrvZdoEROqAPy8OZsIr-OVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnYwyFSEmnbEymAV0VQmwnDc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Copitano schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Ja hoor, dag gaat bij mij ook wel goed. Maar er wordt een extra sensor aangemaakt waarvan ik de gepresenteerde gegevens niet helemaal thuis kan brengen (omcirkeld). Behalve nu dan min of meer de (doorgestuurde) meterstand met tijdstip. Inmiddels is de echte netto meterstand al weer flink verder teruggelopen naar 725 kWh. Die moet ik nog wegwerken voor 24 juli om op 0 uit te komen. (zonnepanelen operationeel per 24 juli 2020). Moet kunnen als het weer een beetje mee blijft werken. ;)
[Afbeelding]
Ik had daar ook last van. Heb in de db een kopie gemaakt van de data, youless uit Domoticz gesmeten, firmware geupdate (!), plugin geupdate, opnieuw gekoppeld in Domoticz en deze keer was het goed.
Met name firmware 1.4.4 t.o.v 1.4.3 heeft volgens mij het verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

wimmme schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Ik had daar ook last van. Heb in de db een kopie gemaakt van de data, youless uit Domoticz gesmeten, firmware geupdate (!), plugin geupdate, opnieuw gekoppeld in Domoticz en deze keer was het goed.
Met name firmware 1.4.4 t.o.v 1.4.3 heeft volgens mij het verschil gemaakt.
Ahhh, okay. Ga daar eens een goed moment voor uitzoeken. For the time being heb ik het opgelost met een dzVents scriptje >:)
Dank voor de tip d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10-2023
Op mijn website knipknip.nl kun je een Android app en een Windows applicatie vinden waarmee je de Youless (LS110 en LS120) kunt uitlezen. Tevens staan er handleidingen en screenshots op de website.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 14-07-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LouD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2022
LouD schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:46:
Heb het topic doorgebladerd en zie dat er genoeg scripts/tools zijn om de LS120 uit te lezen.
Toch wilde ik iets dat voor mij persoonlijk doet wat het moet doen en niet meer en niet minder.

En om mijn Python kennis weer wat op te krikken heb ik onderstaand script geschreven:
https://github.com/LouDnl/Youless-LS120

PS. Het is verre van af.
Ik heb de package een flinke update met uitgebreidere readme gegeven voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_gizmo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-08-2024
Hello,

Heeft er toevallig nog iemand de firmware liggen voor de youless om te schakelen voor het uitlezen van een analoge gasmeter? Ik heb de youless speciaal daarvoor aangekocht, maar de firmware is niet meer beschikbaar op de website. Ik kan hem zo direct ook nergens online vinden ...

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
IK heb geen idee of daar ooit een aparte firmware voor heeftbestaan. Maar als ik jou was zou ik even contact opnemen met de mensne van youless zelf.via de " Contact" knop op hun site zelf.

Zelf een aantal kere gebruik van gemaakt en heb daar goede ervaringen mee. Er wordt relatief snel gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_gizmo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-08-2024
Ik dacht het wel, de link staat zelfs in de openingspost maar doet het niet meer.
Ik heb vanmorgen al een mailtje verstuurd naar de support, hopelijk komt er reactie.
Ik dacht het via deze weg wat sneller aan te komen, maar nog maar even geduld hebben dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-02-2024
Mijn DS415+ is gecrasht met het gekende C2000 probleem, na het solderen van een weerstand op het moederbord werkt het weer perfect. Maar bij het terug in gang zetten van de Youless logging is het misgegaan.

Ik had een systeem dat twee Youlessen uitleest, zowel de directe uitlezing als de S0 uitlezing. Op die manier kon ik de slimme meter, de productie van de zonnepanelen en het verbruik van onze warmtepomp op minuutbasis opvolgen.

Na de crash had ik niet door dat ik de nodige programma's opnieuw moest installeren, en heb ik zitten prutsen met sql. Ik heb de database van de warmtepomp gedropt en opnieuw gemaakt via DROP DATABASE, CREATE DATABASE en USE DATABASE. Maar helaas heeft dit vermoedelijk onvoorziene effecten. Hier komen namelijk geen nieuwe data in. Ik heb al geprobeerd om een nieuwe database met andere naam toe te voegen via het install.php bestand, maar er komen nog steeds geen nieuwe waarden in de nieuwe databases. De oude databases van de slimme meter en de productie van de zonnepanelen werken wel nog, daar worden nog steeds minuutwaarden aan toegevoegd. Maar van de warmtepomp worden geen minuutwaarden meer toegevoegd.

Heeft iemand enig idee hoe dat kan komen? Kunnen de SQL commando's die ik heb gebruikt hiervoor verantwoordelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanov10
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-02-2024
En nu heb ik het natuurlijk eindelijk opgelost gekregen. Het had niks met de SQL database te maken. Ik denk dat ik op een gegeven moment de taakplanner had veranderd van cronjob.php naar SmiGjob.php. Alles goed zetten en met de cronjob.php werken heeft het hem gedaan!

Dus nu werkt alles terug zoals voorheen, met toevoeging van een eenvoudige weerstand... En dan te denken dat deze DS415+ al van in 2014 draait!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:04
is het mogelijk om in de youless ook de piekbelasting per fase te loggen? ik weet dat als ik /V?p=2 voor het ruwe bericht gebruik bij mijn "slimme meter" ik het instantaan vermogen per fase bij 2x.7.0, 4x.7.0 en 6x.7.0 kan vinden. En ook de instantane voltage per fase onder 32.7.0, 52.7.0 en 72.7.0.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
:72.32.0(00022)
1-0:32.36.0(00582)
1-0:52.36.0(00003)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(227.0*V)
1-0:52.7.0(228.0*V)
1-0:72.7.0(226.0*V)
1-0:31.7.0(003*A)
1-0:51.7.0(003*A)
1-0:71.7.0(003*A)
1-0:21.7.0(00.266*kW)
1-0:41.7.0(00.097*kW)
1-0:61.7.0(00.163*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!0CB8

zou mooi zijn als dit ook op het overzicht scherm weergegeven kan worden (als actueel vermogen en actueel voltage per fase). op die manier kan ik bijhouden of mijn fases een beetje netjes verdeeld zijn door de dag heen (ik gebruik een domotica systeem om de gegevens van het overzicht scherm uit te lezen) en of de PV panelen zich weer gaan afschakelen ivm te hoge voltages (dit is een groot probleem bij ons in een gasloze nieuwbouw wijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
HiBe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:12:
is het mogelijk om in de youless ook de piekbelasting per fase te loggen? ik weet dat als ik /V?p=2 voor het ruwe bericht gebruik bij mijn "slimme meter" ik het instantaan vermogen per fase bij 2x.7.0, 4x.7.0 en 6x.7.0 kan vinden. En ook de instantane voltage per fase onder 32.7.0, 52.7.0 en 72.7.0.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
:72.32.0(00022)
1-0:32.36.0(00582)
1-0:52.36.0(00003)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(227.0*V)
1-0:52.7.0(228.0*V)
1-0:72.7.0(226.0*V)
1-0:31.7.0(003*A)
1-0:51.7.0(003*A)
1-0:71.7.0(003*A)
1-0:21.7.0(00.266*kW)
1-0:41.7.0(00.097*kW)
1-0:61.7.0(00.163*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!0CB8

zou mooi zijn als dit ook op het overzicht scherm weergegeven kan worden (als actueel vermogen en actueel voltage per fase). op die manier kan ik bijhouden of mijn fases een beetje netjes verdeeld zijn door de dag heen (ik gebruik een domotica systeem om de gegevens van het overzicht scherm uit te lezen) en of de PV panelen zich weer gaan afschakelen ivm te hoge voltages (dit is een groot probleem bij ons in een gasloze nieuwbouw wijk).
Heb al jaren een Youless maar wist niet van deze functie af. Ik zou dit ook wel willen loggen, elke 5 min ofzo, zoals naar PV-output.
Zou een mooie functie zijn voor een eventuele update naar een nieuwe versie.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:04
Bart_Denon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Heb al jaren een Youless maar wist niet van deze functie af. Ik zou dit ook wel willen loggen, elke 5 min ofzo, zoals naar PV-output.
Zou een mooie functie zijn voor een eventuele update naar een nieuwe versie.
Logging naar PVOutput zou inderdaad ook meer dan welkom zijn. Hopelijk past dit nog in de firmware...
Pagina: 1 ... 57 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.