Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
offtopic:
Kan ik iemand hier nog blij maken met een LS110? Ik gebruik hem niet meer.

Kun je de youless ook koppelen aan nieuwe meters zonder pulse optie? Gaat om een huur woning van een kennis waar ze verder ook geen wijzigingen mag aanbrengen. Ze wil graag op deze manier haar eigen stroomverbruik bijhouden omdat er discussies zijn geweest bij de vorige afrekening.

[Voor 92% gewijzigd door Workaholic op 15-07-2020 11:32]

Imgur alternatief voor gratis foto's uploaden http://imgup.nl

• 2Hans
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 05-04 18:08
KrL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:38:
Vandaag is bij ons een slimme meter geïnstalleerd, een ISKRA AM550. Deze heb ik aangesloten op m'n LS120 via P1 (las eerder de analoge meter uit middels de pulsmeter). Omdat we in de zomer veel meer opbrengen dan verbruiken is het verbruik negatief, de meter geeft dit zelf goed weer op het display maar de Youless toont een hele grote negatieve waarde:

[Afbeelding]

Ik vroeg me af of de Youless deze negatieve waarde als absolute via de P1 van de meter krijgt of dat hij deze zelf berekent (bug)? Iemand enig idee en wellicht ook wat ik er aan kan doen?
Bij mij ook de ISKRA AM550 geplaatst. Youless aangeschaft en geïnstalleerd. De IsKRA geeft d.m.v. een drukknopsysteem El hoog en laag geleverd en ook teruggeleverd en gas verbruik aan. Via de P1 poort zou de Youless het live verbruik aangeven. Dat heeft even gewerkt Nu dus niet meer. Ook wordt de opbrengst van de PV panelen niet door de Youless doorgegeven aan het dashboard. De Youless is alleen via mijn eigen netwerk te benaderen en niet via Enelogic Dashboard. Eigenlijk is de Youless dus dood. :'( Iemand een idee hoe dit opte lossen ?
Ik heb op de FAQ van Enelogic gelezen dat deze nieuwe meters de Youless in de war maken en soms helemaal niet meer werken.

[Voor 0% gewijzigd door 2Hans op 29-07-2020 22:26. Reden: Youless werkt niet]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:21
Workaholic schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:29:
offtopic:
Kan ik iemand hier nog blij maken met een LS110? Ik gebruik hem niet meer.

Kun je de youless ook koppelen aan nieuwe meters zonder pulse optie? Gaat om een huur woning van een kennis waar ze verder ook geen wijzigingen mag aanbrengen. Ze wil graag op deze manier haar eigen stroomverbruik bijhouden omdat er discussies zijn geweest bij de vorige afrekening.
Aangezien ze alle 2 dezelfde meters uitlezen verwacht ik weinig discussies ;)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

@2Hans De tekst in de FAQ van Enelogic heeft geen betrekking op de Youless, maar op een P1 uitlezer die ze in gebruik hadden voordat ze op de Youless overgestapt waren. De Youless werkt zonder problemen met alle slimme meters, ook de Iskra AM550.

Neem anders even contact op met de Youless support via onze contact pagina, dan kunnen we het vast snel oplossen.

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 00:50

Copitano

Hoorn NH

ThinkPad schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:14:
Met zonnepanelen is het vrij lastig om nog goed te zien wat nou je eigen bruto verbruik is, zodra de zon gaat schijnen wordt het ineens wat lastiger rekenen >:)

Ik lees de P1-poort uit met LS120 en heb ook aan m'n omvormer een kWh-meter met S0-aansluiting die door de LS120 wordt uitgelezen. Was toch even weer nadenken wat ook al weer de juiste formule was voor deze berekening. Ik noteer het hier gelijk maar even, misschien hebben anderen nog wat aan :>

In de termen van de YouLess: ((p1+p2)+(cs0-(n1+n2)))

De waardes die je invult is het verschil tussen huidige waarde en waarmee je wil rekenen (beginstand eerste dag vorige maand bijv.).

En voor het huidige bruto verbruik in Watt: pwr + ps0
Heb deze vraag al op ‘slimme meter uitlezen via P1-poort’ ingeschoten, maar ik wil hem toch ook hier even voorleggen. Inmiddels heb ik nog een derde optie gevonden via UART rechtstreeks op de pinnen van de Pi. Dat zou in principe ook kunnen. Zit beiden in de meterkast. Maar ik blijf nog even zitten met de vraag welke pin in de (4 draads) RJ11 splitter ik precies weg moet knippen, en gaat dat met alle drie methodes goed. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de YouLess ls120 die ik nog heb liggen. Die kan dan de getweakte ls110 vervangen op de S0 poort en tevens aangesloten worden op P1. Dat levert dan geen (@klump4u ) extra device op, maar een ander device. Ik zou het dan willen doen zoals ThinkPad het gedaan heeft.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

Heb deze vraag al op ‘slimme meter uitlezen via P1-poort’ ingeschoten, maar ik wil hem toch ook hier even voorleggen. Inmiddels heb ik nog een derde optie gevonden via UART rechtstreeks op de pinnen van de Pi. Dat zou in principe ook kunnen. Zit beiden in de meterkast. Maar ik blijf nog even zitten met de vraag welke pin in de (4 draads) RJ11 splitter ik precies weg moet knippen, en gaat dat met alle drie methodes goed. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de YouLess ls120 die ik nog heb liggen. Die kan dan de getweakte ls110 vervangen op de S0 poort en tevens aangesloten worden op P1. Dat levert dan geen (@klump4u ) extra device op, maar een ander device. Ik zou het dan willen doen zoals ThinkPad het gedaan heeft.
Je moet de pin die de 5 volt naar de P1 stuurt op een device onderbreken, in een 4 draads RJ11 is dat de linker pin, in de afbeelding pin 2

[Voor 15% gewijzigd door klump4u op 02-08-2020 18:07]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Je moet de pin die de 5 volt naar de P1 stuurt op een device onderbreken, in een 4 draads RJ11 is dat de linker pin, in de afbeelding pin 2
[Afbeelding]
Top! Aan de slag :)
Geregeld ;) Na eerst een paar uur pielen met een splitterblokje, dat achteraf brak blijkt, is het met blokje 2 (exact hetzelfde beiden van Q-Link en gekocht bij Karwei) gelukt. Bij blokje een kreeg ik niet eens meer signaal als alleen het ene of het andere uitlees apparaat er aan hing. Andere kabeltjes geprobeerd etc. Toen maar eens open gemaakt, en dan zie je dit:Dan verbaast het niet meer dat het niet werkt. Nummer twee ging meteen goed na het wegknippen van de buitenste pin in de connector. Nu netjes een Master en een Slave poortje. Aan een kant Huisbaasje (master) aan de andere draad een Youless LS 120 (slave). Ik zie de data van de Youless ook binnenkomen in domoticz. vindt ze alleen nog niet terug in de lijst om door te zenden naar Influx en Grafana.

[Voor 51% gewijzigd door Copitano op 03-08-2020 22:13]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ThinkPad schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:14:
Met zonnepanelen is het vrij lastig om nog goed te zien wat nou je eigen bruto verbruik is, zodra de zon gaat schijnen wordt het ineens wat lastiger rekenen >:)

Ik lees de P1-poort uit met LS120 en heb ook aan m'n omvormer een kWh-meter met S0-aansluiting die door de LS120 wordt uitgelezen. Was toch even weer nadenken wat ook al weer de juiste formule was voor deze berekening. Ik noteer het hier gelijk maar even, misschien hebben anderen nog wat aan :>

In de termen van de YouLess: ((p1+p2)+(cs0-(n1+n2)))

De waardes die je invult is het verschil tussen huidige waarde en waarmee je wil rekenen (beginstand eerste dag vorige maand bijv.).

En voor het huidige bruto verbruik in Watt: pwr + ps0
Ik heb dezelfde setup met een Youless LS120 en een Finder 3 fasemeter met S0 aansluiting. Werkt tot en met domoticz. Daarna kom Ik even niet verder. P1 en S0 gegevens vanuit domoitcz door te zetten naar influxdb en zo naar grafana om ze toe te voegen aan mijn dashboard lukt niet. Hoe heb jij dat opgelost.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Ik gebruik Node-RED om data op te halen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ThinkPad schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:35:
Ik gebruik Node-RED om data op te halen.
Opgelost! Ik moet gewoon beter kijken O-) , maar ja de lijst wordt nogal lang ;)
Ze staan er gewoon allemaal (verspreid) tussen. Nu doorgezet naar Influx en Grafana. Morgen eerste resultaten in het dashboard *O*

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Weet iemand hier wellicht of het mogelijk is om de meterstand van de S0 in de LS120 te wijzigen.
Ik gebruik Firmware versie 1.4.3-EL. Het enige dat ik lijk te kunnen wijzigen in de Youless is de meterstand die door P1 wordt doorgegeven van de slimme meter. Dat is tamelijk zinloos omdat die door de meter zelf correct wordt doorgegeven.
De echte S0 (3 Fase Finder DIN-railmeter) zou op dit moment naar 418,20 moeten. Dat is de werkelijke productie van de zonnepanelen sinds installatie op 24 juli jl.
Nu is dat met een dzVents scriptje en een extra counter in Domoticz waarschijnlijk wel op de lossen, maar mooier is het als het meteen goed staat.
@YouLess ?

• ThinkPad
@Copitano Instellen S0-meterstand moet via een speciale URL, zie: YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik heb dit zojuist geprobeerd, maar krijg "Deze pagina is niet bereikbaar". Nu heb ik wel 3 x Youless in huis. 2 x LS110 en 1 x LS120. Om die laatste gaat het. Is de url specifiek voor de LS120? @YouLess Het zou toch wel heel plezierig zijn als deze functionaliteit gewoon wordt ingebouwd in de webinterface :)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb dit zojuist geprobeerd, maar krijg "Deze pagina is niet bereikbaar". Nu heb ik wel 3 x Youless in huis. 2 x LS110 en 1 x LS120. Om die laatste gaat het. Is de url specifiek voor de LS120? @YouLess Het zou toch wel heel plezierig zijn als deze functionaliteit gewoon wordt ingebouwd in de webinterface :)
Ik denk dat je I.p.v. youless het ipnummer van de LS120 moet invullen.(maar dat heb je misschien al gedaan)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat je I.p.v. youless het ipnummer van de LS120 moet invullen.(maar dat heb je misschien al gedaan)
Nog niet wakker 8)7 Gelukt!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt?

• Huupke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-05 11:59
Volgens mij heeft iedereen die 'Unknown' en die actuele indicator is bij mij ook zo hoog. De teller is geloof ik de som van je 4 tellers dus eigenlijk een soort netto.

[Voor 9% gewijzigd door Huupke op 23-08-2020 16:53]

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• DaRKie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:59
Vandaag de youless ontvangen en geinstalleerd.
Eerst kreeg ik absurde hoge waarden binnen (250kwh actueel verbruik :)).
Dankzij dit forum gevonden dat de lichtwaarde aangepast kan worden ivm een belgische meterkast en dan kreeg ik effectief de juiste wattage binnen ... maar na een 10-tal minuten gaat hij naar 0 en hij geeft geen nieuwe waardes meer aan.

De stroom onderbreken lost het probleem tijdelijk op, steeds opnieuw na een tijdje geeft hij een waarde 0.

Iemand ervaring met dit probleem?

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07-05 17:07
DaRKie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:41:
Vandaag de youless ontvangen en geinstalleerd.
Eerst kreeg ik absurde hoge waarden binnen (250kwh actueel verbruik :)).
Dankzij dit forum gevonden dat de lichtwaarde aangepast kan worden ivm een belgische meterkast en dan kreeg ik effectief de juiste wattage binnen ... maar na een 10-tal minuten gaat hij naar 0 en hij geeft geen nieuwe waardes meer aan.

De stroom onderbreken lost het probleem tijdelijk op, steeds opnieuw na een tijdje geeft hij een waarde 0.

Iemand ervaring met dit probleem?
Heb ik ook gehad, ik heb toen de lichtgevoeligheid aangepast en geen problemen meer. Is al een tijdje terug dus hoe precies weet ik niet meer, was een of ander commando wat hier zeker al eens voorbij is gekomen, moest je het zelf niet vinden zal ik zoeken ;)
Ik zou even met RawMon kijken hoe het grafiekje eruit ziet.
SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

En als je een beetje weet wat je doet even gaan spelen met de LW waarde.
Mocht je er niet uitkomen zou ik gewoon Youless support even een berichtje sturen samen met die grafieken en wat je geprobeerd hebt. Volgens mij komen ze er altijd wel uit. :)

[Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 26-08-2020 16:31]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• DaRKie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:59
Ik ben er uiteindelijk uitgeraakt, mijn meterkast staat een klein beetje hol waardoor uitlijning een ramp is.
Met een kleine marge heb ik een werkbare puls verkregen.

Wel heb ik nog extra config parameters gekregen van het Youless team welke me geholpen hebben:
http://10.0.0.10/M?dv=0

Hiermee schakel je namelijk een mechanisme uit dat probeert 'strenger' te worden t.a.v. de effectieve drempelwaarde wanneer er relatief veel ruis ten opzichte van het signaal is. In jouw situatie is dat ook het geval, en de normale dv parameter kan dan de lw drempelwaarde die je gekozen hebben 'overriden'. Dat wil je in dit geval liever niet omdat je manueel de optimale drempelwaarde aan het zoeken bent.

Er is verder geen formele openbare documentatie hievan, maar ik kan je nog 1 andere setting geven waarmee je dan echt alle mogelijkheden kent. Het lichtniveau van de rode LED kan ook handmatige ingesteld worden met:

http://10.0.0.10/M?l=3

l=0 : automatisch gekozen lichtniveau (default)
l=1 : licht uit (ondanks dat de analoge modus actief is)
l=2 : lichtniveau laag
l=3 : lichtniveau hoog

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
ik maak op dit moment gebruik van een youless ls120 en lees daar mijn zonnepanelen op uit via enelogic. Nu krijg ik binnenkort een 2e omvormer. Kan ik deze ook via enelogic uitlezen en daarmee mijn brutoverbruik zichtbaar blijft? Zo ja, wat is er dan nog voor nodig?

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:21
Mijn Youless LS120 doet het een beetje apart. Hij hangt aan de P1 maar sinds gisterochtend is de YouLess slecht bereikbaar, knippert onregelmatig en brandt soms continu. Even spanningsloos maken lijkt geen effect te hebben. Iemand een idee?

Edit: Voedingskabel maakte geen goed contact meer. Ik heb 2x YouLess LS110 en 1x YouLess LS120 in een compact doosje zitten. Voedingskabel zat continu in een bocht onder spanning, waardoor ie uiteindelijk geen goed contact meer had. Even terug gebogen en het werkt weer.

[Voor 54% gewijzigd door GioStyle op 01-09-2020 11:25]

Op zoek naar meerdere Ubiquiti UniFi G3 Instant Camera's? Stuur me een DM voor een prijs!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Sjors81
Je leest de s0 puls uit dus van 1x 1-fase kWh meter.
.
En je hebt 2x 1-fase omvormers, die waarschijnlijk op een andere fase komen.
Enige wat je dan kan doen, is een 3-fase kWh nemen met s0 puls, waar beide omvormers mee gemeten worden. Zo heb je beide opwek opgeteld en toch maar 1x s0 puls nodig.

Maar ik zou gewoon de "SMA's" uitlezen met een odroid C4 (ofzo) en dan zelf grafieken maken dmv grafana.
Je hebt geen kWh meters nodig. (afwijking uitlezing tussen SMA en kWh meters is weinig, ik heb dit zelf nagemeten)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:49:
@Sjors81
Je leest de s0 puls uit dus van 1x 1-fase kWh meter.
.
En je hebt 2x 1-fase omvormers, die waarschijnlijk op een andere fase komen.
Enige wat je dan kan doen, is een 3-fase kWh nemen met s0 puls, waar beide omvormers mee gemeten worden. Zo heb je beide opwek opgeteld en toch maar 1x s0 puls nodig.

Maar ik zou gewoon de "SMA's" uitlezen met een odroid C4 (ofzo) en dan zelf grafieken maken dmv grafana.
Je hebt geen kWh meters nodig. (afwijking uitlezing tussen SMA en kWh meters is weinig, ik heb dit zelf nagemeten)
ok thnx. ga ik mij daar even in verdiepen

• Venimk1
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:19

De Yless op Belgische MeterKast
LW Waarde startend op 110 (Dank zij Yl Support)
Als 'k LW waarde bvb op 108 instell, krijg 'k weer andere waardes (Hogere) te zien.

Hoe kan 'k nu nagaan of het apparaat goed meet ...

• ThinkPad
@Venimk1 Poosje voor je meterkast gaan zitten, grote verbruiker (waterkoker/elektrische oven o.i.d.) aanzetten en kijken of het lampje op de YouLess tegelijk oplicht met het voorbijkomen van merkteken op draaischijf/knipperen van LED op je elektrameter.

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:19
ik probeer mijn Youless van Enelogic naar PVOutput om te zetten... dus moet ik flashen. echter, ik krijg telkens "HTTP test niet gelukt: geen (geldig) antwoord ontvangen"... enig idee wat dit kan zijn? en hoe dit op te lossen is?

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HiBe schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:43:
ik probeer mijn Youless van Enelogic naar PVOutput om te zetten... dus moet ik flashen. echter, ik krijg telkens "HTTP test niet gelukt: geen (geldig) antwoord ontvangen"... enig idee wat dit kan zijn? en hoe dit op te lossen is?
Dat zit (meestal) in een té gecompliceerd netwerk voor dát wat een YouLess LS-110/120 snapt aan netwerkprotocollen (en da's niet véél :+ ). Dat hoeft ook nergens voor, maar ooit zou 't handig zijn als 't ding een wat 'modernere' NIC had.

Beste even je laptop via een kabeltje direct op de Youless aansluiten zonder dat je WiFi NIC ingeschakeld is en DHCP z'n werk laten doen... DHCP dóet niets op dat moment dus claimen beide apparaten een APIPA adres in het 169.254/8 netwerk en kunnen elkaar vervolgens ook vinden op het moment dat ze beide wél middels een DHCP server een IP-adres verwachten te krijgen.

IP-Adres van de Youless achterhalen kun je dan simpel doen middels bijvoorbeeld https://www.advanced-ip-scanner.com als je die éérst geïnstalleerd hebt.

Je kunt uiteraard ook EtheReal / Wireshark gaan gebruiken om dat IP adres te achterhalen maar ik denk dat de leercurve van dat pakket een beetje te stijl is voor zoiets 8)

[Voor 15% gewijzigd door Will_M op 14-09-2020 23:09]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• HiBe
helaas, geen succes, zelfs met een directe kabel. Alles geprobeerd, DHCP aan, vast IP adres, power eruit en erin, P1 kabel eruit en erin... niets lijkt de LS120 van 1.4.1-EL naar 1.4.3-PO te krijgen.

Nog andere ideeën?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HiBe schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:51:
helaas, geen succes, zelfs met een directe kabel. Alles geprobeerd, DHCP aan, vast IP adres, power eruit en erin, P1 kabel eruit en erin... niets lijkt de LS120 van 1.4.1-EL naar 1.4.3-PO te krijgen.

Nog andere ideeën?
Kun je de 1.4.3 EL variant er wel op krijgen?

• HiBe
Will_M schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:12:
[...]

Kun je de 1.4.3 EL variant er wel op krijgen?
helaas, zelfde resultaat.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:21
Wel de YouLess in flash modus gezet?

Op zoek naar meerdere Ubiquiti UniFi G3 Instant Camera's? Stuur me een DM voor een prijs!

• HiBe
probleem is opgelost. Andere laptop geregeld... en toen werkte alles meteen de eerste keer....

• HiBe
inmiddels een paar dagen verder en over het algemeen lijkt het te werken. Echter de youless heeft ook de huidige waarde van de meter (via P1). Is het mogelijk om deze ook naar PVOutput te versturen en in de grafiek te laten zien?

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08-05 15:10
HiBe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:59:
inmiddels een paar dagen verder en over het algemeen lijkt het te werken. Echter de youless heeft ook de huidige waarde van de meter (via P1). Is het mogelijk om deze ook naar PVOutput te versturen en in de grafiek te laten zien?
Weet niet of je met domoticz werkt, maar anders staat hier een mooi script die alles update naar PVoutput

https://www.huizebruin.nl/

[Voor 3% gewijzigd door bing69 op 28-09-2020 13:10]

Bing

• HiBe
helaas geen domoticz hier. lijkt me toch ook geen rocketscience om dit in de youless firmware te implementeren. Maar misschien is dat teveel gevraagd.

• jschoorl2
  • Laatst online: 06-05 08:34
Voor wie die nog een youless 120 en 3 fase kwh meter zoekt

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:26
Even een dubbel-check, kan ik met de YouLess LS120 nu ook de opbrengst van mijn zonnepanelen via de P1 poort uitlezen die in de meterkast hangt? Heeft iemand een voorbeeld toevallig hoe je dit dan ziet in de webinterface?

[Voor 21% gewijzigd door webgangster op 13-10-2020 17:28]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

webgangster schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:28:
Even een dubbel-check, kan ik met de YouLess LS120 nu ook de opbrengst van mijn zonnepanelen via de P1 poort uitlezen die in de meterkast hangt? Heeft iemand een voorbeeld toevallig hoe je dit dan ziet in de webinterface?
Met alléén een LS120 zal dat niet gaan lukken tenzij je zelf graag rekent en vergelijkt. Je zal er dan, bijvoorbeeld, ook een YL-1 bij moeten aanschaffen welke je op de S0 poort van de LS120 aan sluit (en waarmee je dus de groep van de zonnepanelen in je meterkast direct uit gaat lezen).

[Voor 7% gewijzigd door Will_M op 13-10-2020 17:55]

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-05 20:59

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb net mijn Youless LS120 op mijn elektrameter aangesloten:

maar nu vraag ik me af of de pulsen van de led wel goed worden gezien door de Youless?

In de handleiding staat namelijk:

Daarnaast kan de detectie van een meetpuls of meetbericht ook met een browser op de Home pagina van de Youless worden gezien. Telkens wanneer er een puls wordt gedetecteerd of een P1 bericht is ontvangen, wordt dit bij Input met een stip (puls) of blok (P1) aangegeven. De kWh meterstand wordt dan tevens bijgewerkt.

In de Youless interface zie ik wel een blokje verschijnen achter ‘input’ maar geen stip.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
Vliegvlug schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:57:
Daarnaast kan de detectie van een meetpuls of meetbericht ook met een browser op de Home pagina van de Youless worden gezien. Telkens wanneer er een puls wordt gedetecteerd of een P1 bericht is ontvangen, wordt dit bij Input met een stip (puls) of blok (P1) aangegeven. De kWh meterstand wordt dan tevens bijgewerkt.

In de Youless interface zie ik wel een blokje verschijnen achter ‘input’ maar geen stip.
Ja, je meet nu de informatie van je meter via de P1-poort. Dan doe je niks met die LED.
Het detecteren van een led-puls is alleen interessant voor oudere meters zonder P1-poort. Die LED kun je gewoon vergeten.

Punctuality is the politeness of kings

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-05 20:59

Vliegvlug

Flight Simple

De handleiding zegt dat het wel nut heeft :) :

De Youless kan met de bevestigingsplakstrip op de meter worden vastgezet. Voor uitlezing van enkel de P1 poort maakt de positie niet uit, maar de Youless kan desgewenst ook gelijktijdig de puls LED van de meter uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden. De Youless kan zodoende ook op de puls LED gepositioneerd worden volgens de instructies in paragraaf Digitale meter (LED puls), pagina 13.

En ik heb net een heel stuk langer naar de webinterface gekeken en heb zowaar ook een stip gezien tussen alle blokjes!

Lijkt er dus op dat de led goed wordt waargenomen :*)

• Venimk1
Zou hier es opzoek moeten gaan naar 'sluipers' vermoed 'k

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:06
Venimk1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 04:37:
Zou hier es opzoek moeten gaan naar 'sluipers' vermoed 'k

[Afbeelding]
Wel mooi dat het s'nachts is, dat scheelt een hoop factoren zou ik denken.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik gebruik nu een tijdje een Youless teller met Enelogic. Nu zit ik met een vraag, welke ik het beste aan de hand van een voorbeeld kan stellen. Met excuses als dit een n00bvraag is, maar ik zit even in een brainfreeze hier.

Zonnepanelen leveren vandaag op volgens SMA omvormer zelf: 6,834 kWh.

Enelogic zegt:
- Afname 12,19 kWh
- Teruglevering 2,56 kWh
- Netto verbruik (afname - teruglevering) 9,63 kWh

Dit laatste klopt ook met mijn meterstanden. Waarom registreert Enelogic niet de teruglevering van 6,834 kWh? Of komt dat omdat ik dat kennelijk direct verbruikt heb? En het 'overschot' is dan de teruglevering?

Als ik die 6,834 kWh in Enelogic terug wil zien, dan moet ik zo'n ding ertussen zetten, nietwaar?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Sjors81
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:02:
Ik gebruik nu een tijdje een Youless teller met Enelogic. Nu zit ik met een vraag, welke ik het beste aan de hand van een voorbeeld kan stellen. Met excuses als dit een n00bvraag is, maar ik zit even in een brainfreeze hier.

Enelogic zegt:
- Afname 12,19 kWh
- Teruglevering 2,56 kWh

Dit laatste klopt ook met mijn meterstanden. Waarom registreert Enelogic niet de teruglevering van 6,834 kWh? Of komt dat omdat ik dat kennelijk direct verbruikt heb? En het 'overschot' is dan de teruglevering?

Als ik die 6,834 kWh in Enelogic terug wil zien, dan moet ik zo'n ding ertussen zetten, nietwaar?
Klopt, je hebt zelf het antwoord al gegeven. Werk zelf met dezelfde setup en werkt prima.

• Sjors81
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:02:

Enelogic zegt:
- Afname 12,19 kWh
- Teruglevering 2,56 kWh

Klopt, je hebt zelf het antwoord al gegeven. Werk zelf met dezelfde setup en werkt prima. Naast je bruto opwek zie je dan ook je bruto verbruik

• timofp
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07-05 09:17
Ik gebruik de youless om het verbruik van de warmtepomp te meten via een tussenmeter met impulsled die ingelezen wordt door de youless.

Het probleem dat ik vast stel is dat het verbruik van de warmtepomp van ongeveer 4KwH naar 0Kwh gaat van zodra deze uitschakeld. De youless lijkt hier problemen mee te hebben, en registreerd het uitschakelen pas na ongeveer 5 minuten. Ik vermoed dat de oorzaak hiervan is dat er geen nieuwe impuls komt van zodra de meter naar 0 gaat en de youless dus wacht op een soort van timeout om 0 te registeren?

Zijn hier oplossingen voor?

• ThinkPad
Wat voor tussenmeter heb je en hoeveel impulsen per kWh geeft deze? Er bestaan ook meters die maar 100 imp/kWh geven, die zijn inderdaad wat trager. Ik heb eentje van 2000 imp/kWh tussen m’n zonnepanelen zitten.

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2020 07:48]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad Zonnepanelen gaan geleidelijk naar 0 en niet plots.
Youless meet toch een gemiddelde steeds? Als de puls dan lang wegblijft, doordat je een grote sprong naar (bijna) 0 maakt, dan duurt het ook lang voordat je een gemiddelde hebt.

@timofp Het is watt en niet Wh ;)

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 07:55]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:21
Ik verwacht dat het inderdaad aan je kWh meter ligt, zoals @ThinkPad ook aangeeft.

Zelf gebruik ik de 3 fasen meter van Youless zelf en deze heeft een S0 output van 1000 Imp/kW

Mijn WP gaat ook ineens terug naar 26Watt als deze uitschakelt, dus elke Watt is een puls.

Vervolgens stuurt de Youless elke 60 seconden de info naar Enelogic, daar kan dus ook nog 1 minuut vertraging in zitten.

Ik zie soms ook wel eens "iets" vertraging via mijn eigen domotica omgeving, maar dan heb ik het over max 20 seconden ofzo.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• timofp
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07-05 09:17
Bedankt voor de input! Ik vermoed dat er dan inderdaad weinig aan te doen is.

Beste oplossing lijkt me nu om de zekeringkast een beetje te herbedraden en de sturing van de warmte pomp en de ciruclatie pompen zelf ook achter de meter te steken. Op deze manier zou bij het uitschakelen van de meter het verbruik van 4000W naar ongeveer 50-150W gaan ipv 0.

[Voor 3% gewijzigd door timofp op 04-11-2020 08:31]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timofp
Je kan ook kwh meters met modbus uitlezing nemen en zelf bepalen hoe vaak je uitleest.
Is dan wel geen youless maar andere hardware voor nodig.

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 09:25]

• ThinkPad
Andrehj schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:52:
Ik had het wellicht wat beroerd omschreven, maar ik bedoel ook het instant verbruik (in Watt) per fase. Helaas lukt dat niet met de Youless, terwijl die dat volgens mij makkelijk weer zou moeten kunnen geven.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:55:
@Andrehj
Die gegevens zijn beschikbaar, als je een telegram ophaalt via P1 (en CU commando)
Waarom @YouLess het niet leest/doorgeeft, is de vraag inderdaad. (te beperkt geheugen of iets dergelijks?)
Enig idee of dit inmiddels wel kan? Of wordt het toch een P1-USB kabel aansluiten en zelf even de telegrammen bekijken?

Wil even controleren of de belasting per fase op een 3F aansluiting wel een beetje redelijk verdeeld is.

@YouLess Is er nog ruimte in de firmware om dit wellicht toe te voegen? Een aparte URL waarmee je een raw telegram kunt zien zou ik erg handig vinden.

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 22:21]

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:53
@ThinkPad : Ik heb al in 2018 mijn Youless weer verkocht en bekijk de waardes uit mijn slimme meter sindsdien met een Pi + Domoticz + slimme meter kabel. Daarmee kan ik wel de stromen en spanningen per fase uitlezen.

• ms.hamar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:15
Andrehj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:41:
Ik heb al in 2018 mijn Youless weer verkocht en bekijk de waardes uit mijn slimme meter sindsdien met een Pi + Domoticz + slimme meter kabel.
Oe, klinkt interessant! Heb je hier een goede handleiding voor? Ik twijfel nog of ik een Youless zal aanschaffen.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:53
ms.hamar schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:55:
[...]

Oe, klinkt interessant! Heb je hier een goede handleiding voor? Ik twijfel nog of ik een Youless zal aanschaffen.
Nee, helaas geen handleiding. Moet je zelf bij elkaar googlen. Ik vond de youless qua functionaliteit in ieder geval tegenvallen. Installatie was dan wel weer erg eenvoudig.

• bing69
Andrehj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:09:
[...]

Nee, helaas geen handleiding. Moet je zelf bij elkaar googlen. Ik vond de youless qua functionaliteit in ieder geval tegenvallen. Installatie was dan wel weer erg eenvoudig.
Ligt er aan waarvoor je de Youless gebruikt, ik gebruik hem zuiver om mijn zonnepanelen te monitoren. Slimmemeter lees ik met de P1 kabel uit. Zo krijg overal de goede resultaten van

Bing

@ThinkPad Het is mogelijk om het ruwe P1 telegram op te vragen met de bestaande firmware. Dit is eigenlijk bedoeld als tracing/debuging functie voor support, maar zal waarschijnlijk ook voor de controle die je wil doen volstaan.

Je kunt dit opvragen met door /V?p=1 als pad in je browser adresbalk in te geven. Als het P1 bericht lang is (wat per meter kan verschillen), dan kan het zijn dat niet het volledig bericht binnen komt. Je kunt dan /V?p=2 voor het tweede deel van het ruwe bericht gebruiken. Het instantaan vermogen per fase is bij 2x.7.0, 4x.7.0 en 6x.7.0 te vinden.

• ThinkPad
YouLess schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:34:
@ThinkPad Het is mogelijk om het ruwe P1 telegram op te vragen met de bestaande firmware. Dit is eigenlijk bedoeld als tracing/debuging functie voor support, maar zal waarschijnlijk ook voor de controle die je wil doen volstaan.

Je kunt dit opvragen met door /V?p=1 als pad in je browser adresbalk in te geven. Als het P1 bericht lang is (wat per meter kan verschillen), dan kan het zijn dat niet het volledig bericht binnen komt. Je kunt dan /V?p=2 voor het tweede deel van het ruwe bericht gebruiken. Het instantaan vermogen per fase is bij 2x.7.0, 4x.7.0 en 6x.7.0 te vinden.
Bedankt, jullie/de Youless blijft mij verbazen :*)

Helaas is het wel zo dat de URL niet werkt met de firmware die ik gebruik: 1.4.1-POp1 :-(
Is het mogelijk om hier misschien een nieuwe variant van te maken?

Ik ben helaas aan deze firmware gebonden, ik wil namelijk automatisch laten uploaden naar PVOutput vanwege m'n zonnepanelen (meest belangrijke), maar aan de andere kant ook lokaal nog de meterstanden e.d. kunnen uitlezen (ik stuur o.a. de gasmeterstand via Node-RED naar Mindergas, bereken met de meterstanden m'n productieoverschot e.d.)

Dat is inderdaad een niet standaard situatie. We kijken even wat we kunnen doen en nemen nog contact met je op.

• HiBe
@YouLess is het mogelijk om het gebruik ook per fase via de youless uit te lezen?
@HiBe Bedoel je een kWh tellerstand per fase in plaats van het instantaan/actueel vermogen? De slimme meter stelt op de P1 poort geen kWh tellerstand per fase ter beschikking, waardoor dat niet uit te lezen is.

• HiBe
YouLess schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:11:
@HiBe Bedoel je een kWh tellerstand per fase in plaats van het instantaan/actueel vermogen? De slimme meter stelt op de P1 poort geen kWh tellerstand per fase ter beschikking, waardoor dat niet uit te lezen is.
bummer... dat ding is niet echt heel slim voor een slimme meter dan...

• Delph1900
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09-05 11:16
ericplan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:36:
[...]

Je ziet niets over het hoofd. Dit antwoord kreeg ik van Andras:

Als je de S0 teller op de Youless synchroon mee wil laten lopen met die van de kWh meter zelf, dan kun je dat het beste doen nog voordat je het bovenstaande gedaan hebt (anders maakt de registratie een grote sprong). Je kunt dit doen door gewoon de volgende url in de adresbalk van je browser op te geven:

http://<IP adres van Youless>/M?c=123456

waarmee je de kWh meterstand op 123,456 zou zetten (dus eigenlijk stel je het in Wh ipv kWh in via de c parameter).
Bedankt voor deze informatie, dit werkt prima _/-\o_

• johanvdv
  • Laatst online: 18-04 10:46
Ik heb 2 omvormers, elk met een eigen kwh meter. De youless heeft maar 1 aansluiting voor een S0 ingang.
Hoe kan ik beide omvormers toch koppelen aan de Youless ?

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 05-05 21:44

The Wizard

Moderator Mobile
johanvdv schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:28:
Ik heb 2 omvormers, elk met een eigen kwh meter. De youless heeft maar 1 aansluiting voor een S0 ingang.
Een aparte kWh meter voor beide omvormers? Ik neem aan dat ze op dezelfde groep zitten. Anders 2 youless'en gebruiken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beide over 1x kWh meter laten gaan? ;)
Kun je de omvormers niet uitlezen?

• johanvdv
The Wizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:09:
[...]

Een aparte kWh meter voor beide omvormers? Ik neem aan dat ze op dezelfde groep zitten. Anders 2 youless'en gebruiken.
Klopt, ze moeten een aparte kWh meter hebben omdat ik voor 1 omvormer subsidies ontvang. Is 2 youless en de enige optie ?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
johanvdv schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:05:
[...]

Klopt, ze moeten een aparte kWh meter hebben omdat ik voor 1 omvormer subsidies ontvang. Is 2 youless en de enige optie ?
Heb je de oude SDE subsidie? Of is dit een lokaal/regionaal subsidie? Als het de SDE subsidie (van 15 jaar lang) is, mag je gerust meer aansluiten, je krijgt een max vermogen vergoed, meer produceren dan de subsidie plafond is gewoon toegestaan.

• johanvdv
The Wizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:09:
[...]

Heb je de oude SDE subsidie? Of is dit een lokaal/regionaal subsidie? Als het de SDE subsidie (van 15 jaar lang) is, mag je gerust meer aansluiten, je krijgt een max vermogen vergoed, meer produceren dan de subsidie plafond is gewoon toegestaan.
Ik woon in België, en hier werken we met groenestroomcertificaten. De eerste omvormer is nog geplaatst onder deze regeling, de 2e niet meer. Daarom moeten ze gescheiden zijn.
Bestaat er niet zoiets als een S0 device met meerdere ingangen en 1 uitgang ?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
johanvdv schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:13:
[...]

Ik woon in België, en hier werken we met groenestroomcertificaten. De eerste omvormer is nog geplaatst onder deze regeling, de 2e niet meer. Daarom moeten ze gescheiden zijn.
Ah, ok. Niet dat ik weet, je kan uiteraard wel meerdere S0 uitgangen achter elkaar knopen, maar de kans is aanwezig dat de pulsen elkaar gaan overlappen.

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:38
Ik denk dat de wens van meer kWh meters op één Youless steeds vaker zal gaan komen.
  1. Je ziet nu al wel mensen die het verbruik van de warmtepomp inzichtelijk willen hebben.
  2. Het hebben van een thuisaccu en daar de input/output inzichtenlijk van hebben
    Richting 2030 wordt (in NL) de saldering steeds verder afgebouwd en daarmee wordt het steeds interesanter om een thuisaccu aan te gaan schaffen, deze techniek zal ook steeds beter (en dus goedkoper) worden in de komende 9 jaar.
  3. Of voor een laadpaal van een elektrische auto
Een leuke idee voor op de roadmap van @YouLess ???

[Voor 4% gewijzigd door St00mwals op 24-12-2020 21:53. Reden: Laadpaal toegevoegd]

• AUijtdehaag
  • Niet online
johanvdv schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:13:
[...]

Deze heeft 2 pulsingangen.
https://echtshop.de/can-e...er-can-ez3-oz-p-4063.html

Kun je meteen een boiler/buffervat opwarmen op zonne energie.

Via een CMI kun je dan de gegevens uitlezen met json.
Beetje omslachtig maar werkt prima.

Goedkoper is een kWh meter met modbus (RTU)
Een usb modbus adapter heb je al voor een minder dan 10 euro
Daarmee kan je meerdere kWh meters tegelijk uitlezen.
Heb je wel een odroid c4 / N2+, nuc of pi nodig met node-red erop.

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2020 14:45]

• bing69
Weet niet of het bij jou kan maar bij mij staan beide omvormers op de zelfde groep...

--
Ik lees nu je antwoord ivm subsidie, laat maar dus...

[Voor 7% gewijzigd door bing69 op 25-12-2020 09:21]

Bing

• TheLionKing
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 03-02 11:17
ThinkPad schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:54:
[...]

Bedankt, jullie/de Youless blijft mij verbazen :*)

Helaas is het wel zo dat de URL niet werkt met de firmware die ik gebruik: 1.4.1-POp1 :-(
Is het mogelijk om hier misschien een nieuwe variant van te maken?

Ik ben helaas aan deze firmware gebonden, ik wil namelijk automatisch laten uploaden naar PVOutput vanwege m'n zonnepanelen (meest belangrijke), maar aan de andere kant ook lokaal nog de meterstanden e.d. kunnen uitlezen (ik stuur o.a. de gasmeterstand via Node-RED naar Mindergas, bereken met de meterstanden m'n productieoverschot e.d.)
Ben zeer geïnteresseerd hoe je de gasmeterstand weet te achterhalen met de PO firmware. Dat is mij tot nu toe niet gelukt. Kun je dat delen?

• TheLionKing
YouLess schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:34:

@TD-er Is het mogelijk om deze optie (/V?p=1) toe te voegen aan je Wiki?
Ik liep er nu bij toeval tegenaan.

• ThinkPad
TheLionKing schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:34:
[...]

Ben zeer geïnteresseerd hoe je de gasmeterstand weet te achterhalen met de PO firmware. Dat is mij tot nu toe niet gelukt. Kun je dat delen?
Zoals ik aangaf, ik heb een firmware erop staan die Youless voor mij heeft aangepast zodat dit mogelijk is. Met de standaard PVOutput firmware is dit niet mogelijk. De aangepaste firmware ('1.4.1-POp1') is hier te downloaden.

Ik heb nu de volgende output via de JSON-url (http://ipyouless/e?f=j). Zonnepanelen zitten via een losse kWh-meter aan de S0-aansluiting van de LS120
JSON:
1
[{"tm":1609254413,"net":-1564.407,"pwr": 459,"ts0":1609251664,"cs0": 6592.981,"ps0": 0,"p1": 3790.165,"p2": 3340.365,"n1": 2519.531,"n2": 6175.406,"gas": 2466.522,"gts":2012291600}]

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2020 16:10]

TheLionKing schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:36:
[...]

@TD-er Is het mogelijk om deze optie (/V?p=1) toe te voegen aan je Wiki?
Ik liep er nu bij toeval tegenaan.
Done

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• johanvdv
Toont Youless Charts enkel het verbruik ? Kan ik de opbrengst van de zonnepanelen ook visualiseren ?

• TheLionKing
ThinkPad schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:09:
[...]

Zoals ik aangaf, ik heb een firmware erop staan die Youless voor mij heeft aangepast zodat dit mogelijk is. Met de standaard PVOutput firmware is dit niet mogelijk. De aangepaste firmware ('1.4.1-POp1') is hier te downloaden.

Ik heb nu de volgende output via de JSON-url (http://ipyouless/e?f=j). Zonnepanelen zitten via een losse kWh-meter aan de S0-aansluiting van de LS120
JSON:
1
[{"tm":1609254413,"net":-1564.407,"pwr": 459,"ts0":1609251664,"cs0": 6592.981,"ps0": 0,"p1": 3790.165,"p2": 3340.365,"n1": 2519.531,"n2": 6175.406,"gas": 2466.522,"gts":2012291600}]
Ik heb de aangepaste firmware op mijn Youless gezet en inderdaad kan ik nu de gasmeterstand uitlezen. Ik had gehoopt dat deze ook nog op het openingsscherm komt, maar dat is niet het geval.
Ik loop echter wel tegen een probleem aan: alle loggings paginas (elektricitieit, gas en S0) geven een 404 waardoor o.a. mijn Youless Charts niet meer werken. @ThinkPad is dat bij jou ook zo of is dit een bug @YouLess ?

Sowieso vraag ik mij af waarom het kunnen uitlezen van de gasmeterstand niet onderdeel gemaakt kan worden van de main release PO firmware?

• ThinkPad
@TheLionKing Dat klopt, die historie is eruitgehaald omdat er anders te weinig ruimte was in de firmware.
Voor mij prima, want ik haal de meterstanden uit de Youless en sla dit zelf op in een database (InfluxDB) en maak er dan zelf grafieken van (Grafana).

De hardware van de Youless is gewoon erg beperkt, specs van de CPU: Wikipedia: ATmega328

Maar heb recentelijk nog contact gehad met Youless, ik zou namelijk bijv. ook graag het ruwe telegram willen kunnen uitlezen (handig voor diagnose, onlangs was ik bijv. geïnteresseerd in de belasting (Ampère) per fase), dat kan met deze firmware ook niet. Issue is bekend bij ze, wellicht komt er binnenkort een nieuwere firmware met al onze wensen :9 ? Wie weet.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2021 13:54]

• HiBe
ThinkPad schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:48:
@TheLionKing Dat klopt, die historie is eruitgehaald omdat er anders te weinig ruimte was in de firmware.
Voor mij prima, want ik haal de meterstanden uit de Youless en sla dit zelf op in een database (InfluxDB) en maak er dan zelf grafieken van (Grafana).
Hoe krijg je de youless data in influxDB? heb je hier een beschrijving van?

• ThinkPad
@HiBe Dat doe ik met een tussenstap, Node-RED.

Youless > Node-RED > InfluxDB > Grafana

In het Node-RED stuk heb ik ook de upload van de gasmeterstand naar Mindergas.nl zitten.

• TheLionKing
@ThinkPad Dank voor de reactie, dan is er dus niks onverwachts aan de hand. Ik had juist een soort omgekeerde werkwijze gemaakt van de jouwe: via de DB van Youless Charts haalde ik het gasverbruik naar mijn Home Assistant die het vervolgens weer in InfluxDB / Grafana zet. Het enige wat ik nog wilde toevoegen was de meterstand zodat ik die kan uploaden naar Mindergas.
In de 1.4.3 PO firmware die ik eerst draaide kun je de meterstand wel zien middels het telegram met de hierboven genoemde /V?p=1 optie, maar het zit niet in elk bericht waardoor screenscraping ofzo niet werkt.
Ik begrijp dat de hardware van de Youless beperkt is, maar volgens mij wordt voor Enelogic wel zowel de gas als elektriciteit info doorgestuurd en werkt daar ook de logging, dus ben wel benieuwd waarom het daar wel past.

• peterstr
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:17
[b]TheLionKing in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Ik begrijp dat de hardware van de Youless beperkt is, maar volgens mij wordt voor Enelogic wel zowel de gas als elektriciteit info doorgestuurd en werkt daar ook de logging, dus ben wel benieuwd waarom het daar wel past.
IK denk dat dit meer te maken heeft met het feit dat je bij PVOUTPUT alleen maar je electriciteit opbrenst en verbuik meten. Ze hebben zover ik weet geen veld voor GAS. Ik misbruik het "Voltage veld" bij PVoutput om mijn gas verbruik in te zetten. Niet optimaal maar beter dan niets.

Ik heb trouwens de enelogic firmware (1.4.3-EL) in gebruik. en voor de upload naar PVOUTPut gebruik ik een eigen script in combinatie met Domoticz. Dus ik heb mijn info op twee plaatsen met ieder hun eigen voordelen.

• peterstr
Nog even een andere vraag.

Mijn Youless LS120 met de 1.4.3-EL firmware wordt na een aantal dagen actief te zijn geweest vreselijk traag en bijna niet meer benaderbaar via de web interface. het doorsturen van de data naar Enelogic en Domoticz blijft overigens wel goed gaan.
Mijn netwerk monitoring tool vindt op dat moment ook dat de youless regelmatig offline zou zijn.

Als ik dit zie en ik reboot de youless middels: "http://<ip-adres>/S?rb=" gaat het weer als een speer voor een aantal dagen.

Net of er iets van een memory leak is.

Ik gebruik de p1 uitlezing en een s0 meter voor de zonnepanelen op dezelfde youless.

• Krom1109
  • Laatst online: 13-01 19:01
Hieronder vind U de uurlijkse gasconsumptie van Youless. Daar de slimmemeter deze uurlijks uitgeeft, zijn de waarden uurlijkse sommaties.
Welke periode behoort bij de eerste waarde in de lijst (322L).
Is dat de periode 00:00 - 01:00 of 23:00-00(vorige dag)?

De laatste waarde is bijgeschreven net na 19:00 uur

{"un":"L","tm":"2021-01-13T00:00:00","dt":3600,"val":[" 322"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 167"," 0"," 26"," 0"," 3"," 693",,"446",null]}

Bedankt voor elke hulp
Jan

• ThinkPad
@Krom1109 Ik heb je reactie even bij het centrale Youless topic in gezet

@Krom1109 De eerste waarde in de lijst hoort inderdaad bij dezelfde dag (00:00 tot 01:00).

• Venimk1
Als je aanpassing doet van de LW waarde (belgische kast) moet je dan nog op 'opslaan' tikken ??

@Youless Al aan het werk met een LS130? Die alle kanalen van de P1 afzonderlijk telt en nog steeds 1 of 2 S0-aansluitingen heeft?

ZonPHP PVOutput

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:06
ericplan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:26:
@Youless Al aan het werk met een LS130? Die alle kanalen van de P1 afzonderlijk telt en nog steeds 1 of 2 S0-aansluitingen heeft?
@YouLess Ja dat zou fijn zijn om te weten want dan wacht ik ff met bestellen 😁😁

• Offtrack
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 30-04 15:57

Offtrack

Ondertitel

The Wizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:18:
[...]

Ah, ok. Niet dat ik weet, je kan uiteraard wel meerdere S0 uitgangen achter elkaar knopen, maar de kans is aanwezig dat de pulsen elkaar gaan overlappen.
Kwam dit topic in met dezelfde vraag waar bovenstaande een reactie op is.
Heb sinds vandaag een tweede setje zonnepanelen en nu dus 2 omvormers en 2 groepen.

Had hiervoor al een youless (met bedrade kwh meter op s0) in gebruik die logde naar pvoutput. Nu mis ik de aparte productie van m'n nieuwe panelen.
De scripts die hier rondgaan om de Solis output te scrapen and naar PV output te sturen lijken niet meer te werken of gaan mij boven de pet (voorlopig).

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Het daadwerkelijk aansluiten van 2 kwh meters naar de S0 poort van youless?

Zou dan alleen de betrouwbaarheid van de data een issue zijn? Twee pulsen tegelijk die als 1 gezien wordt? Of is het schadelijk dat de meters ook naar elkaar staan te pulsen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Offtrack Is het niet handiger om een tweede LS120 aan te schaffen welke je vervolgens alleen op de S0 poort laat kijken naar een tweede YL-1 kWh meter voor expliciet die groep?

De P1 poort op je 'Slimme Meter' kan perfect door die eerste LS120 in de gaten gehouden worden.

Kost je een extra investering van ± €100,- maar....

• Rubanov10
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 19-03 13:04
Hoe kan je de S0 data dan door een NAS laten uitlezen? Het script van SmiGuel draait nog bij mij en leest mijn Youlessen wel uit, maar niet die S0 data.

Als ik ga kijken naar de changelog van het script van Paul C & anderen, dan lijkt dit ook geen aanpassingen te hebben om S0 uit te lezen.

Iemand enig idee hoe je dat voor elkaar kan krijgen?

• peterstr
@Rubanov10 Heb je hier al eens gekeken https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Verder lijkt het erop dat het door jou gebruikte script (nog) niet is aangepsast aan de LS120 Youless die youless versie 1.4.x firmware draait waarme het mogelijk is om zowel de p1 poort als de S0 data van een andere meter (zonnepanelen) uit te lezen.

[Voor 56% gewijzigd door peterstr op 03-02-2021 13:39]

• Rubanov10
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 19-03 13:04
Dat oudere script kon de afname of injectie ook lezen van de Youless LS120. Kan het nieuwe uitleesscript zowel elektriciteit, gas als S0 tegelijk uitlezen?

Deze morgen heb ik het nieuwste uitleesscript ingesteld. Ik moet nog kijken wat het resultaat is, dat zal voor vanavond zijn.

De S0 apart uitlezen is gelukt door in /classes/request.class.php de V te vervangen door een Z in de vermeldingen met bvb V?w=1. Dit werd dus Z?w=1.

Het plan bij mij is om met twee Youless LS120 vier meters op te volgen. In de eerste plaats de slimme meter en gasmeter via de P1-poorten, en daarnaast heb ik nog twee tellers staan die de PV-omvormer en de warmtepomp meten.

Van in 2014 tot een maand geleden had ik een systeem waarbij twee extra tellers al het verbruik en de PV-omvormer opmeetten en werden uitgelezen door twee Youless LS110. De Youlessen sturen data naar PVoutput sinds 2014, en sinds mei 2019 heb ik deze youlessen ook uitgelezen met een NAS. De twee LS110 begonnen echter regelmatig onbereikbaar te zijn, en dus na een zestal jaren dit systeem te gebruiken is het nu tijd om wat up te graden. Zeker omdat we vorige maand een slimme meter hebben gekregen.

Dus nu meet ik al onze afname/injectie met een Youless LS120, de PV-productie met een oude Youless LS110 en het verbruik van onze warmtepomp via de S0 en de nieuwe Youless LS120. Met deze gegevens kan ik dan ook het verbruik berekenen, al maakt het gebruik van minuutwaarden dat minder accuraat.

Ik heb nog een tweede LS120 liggen, voor als er een slimme gasmeter komt. Maar misschien kan ik de PV-productie al via S0 uitlezen met deze LS120. Dat moet ik eens testen of dat gaat zonder dat er een P1-kabel is aangesloten.

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-05 12:48
knipperdeknip, voor vraag en aanbod hebben we.. je raadt het niet.. https://tweakers.net/aanbod/

[Voor 78% gewijzigd door teacher op 13-02-2021 11:00]

3.18 kWp West 45 Graden

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True