Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:58
Hier exact hetzelfde met mijn LS120, werkt perfect! Gewoon met de laatste 1.4.2-EL firmware. .

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 22:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb vandaag mijn YouLess databases gemigreerd van MySQL 5.7 (Windows) naar 8.0 (Docker).

Volgens mij werkt alles behalve de dagtotalen en de kosten. Zie het plaatje hieronder. Deze uitkomsten blijven op 'loading' staan.

YouLess

Heeft iemand enig idee hoe ik deze weer werkend kan krijgen? Ik gebruik deze getallen namelijk voor mijn Excelbestand waar ik de opbrengsten en verbruik bijhoud.

Foutmeldingen van PHP:

code:
1
2
3
4
5
[06-Jan-2020 20:26:08 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\generic.class.php on line 84
[06-Jan-2020 20:26:09 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  array_merge(): Argument #1 is not an array in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\request.class.php on line 326
[06-Jan-2020 20:26:09 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\request.class.php on line 334
 [06-Jan-2020 20:26:25 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\generic.class.php on line 84
 [06-Jan-2020 20:31:15 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youless\classes\generic.class.php on line 84

Ik heb in Docker ook even 5.7 opgestart, maar deze versie geeft dezelfde meldingen.

[ Voor 45% gewijzigd door GioStyle op 06-01-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:43
Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:55:
Hier exact hetzelfde met mijn LS120, werkt perfect! Gewoon met de laatste 1.4.2-EL firmware. .
Maar op de site van el ,zijn daar de gegevens van de youles zichtbaar of haalt el gewoon je sm gegevens op bij je netbeheerder?

Voor zover ik weet logt de youles dan alleen de PV maar niet de sm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 05:03:
[...]

Maar op de site van el ,zijn daar de gegevens van de youles zichtbaar of haalt el gewoon je sm gegevens op bij je netbeheerder?

Voor zover ik weet logt de youles dan alleen de PV maar niet de sm
Dat gaat via de youless naar Enelogic met een interval van 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 06:44:
[...]

Dat gaat via de youless naar Enelogic met een interval van 1 minuut.
Klopt, de PV word gelogd. Maar de sm zelf niet. En dat vroeg de poster, of hij twee meters kon uitlezen toch?
Antwoord is nee, slechts ééntje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Klopt, de PV word gelogd. Maar de sm zelf niet. En dat vroeg de poster, of hij twee meters kon uitlezen toch?
Antwoord is nee, slechts ééntje
De slimme meter wordt OOK gelogd met de LS120, of ik snap je vraag niet :?

Ik heb 1 Youless LS120 die 2 meters registreert naar Enelogic

1 = Slimme meter (P1)
2 = WP (maar dit had net zo goed PV kunnen zijn) (Puls - S0)

Ik zie dus in Enelogic 2 meters zie onderstaande screenshot

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kul3bq23o.jpg

Ik kan de grafieken afzonderlijk bekijken of door elkaar heen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:58:
[...]

De slimme meter wordt OOK gelogd met de LS120, of ik snap je vraag niet :?

Ik heb 1 Youless LS120 die 2 meters registreert naar Enelogic

1 = Slimme meter (P1)
2 = WP (maar dit had net zo goed PV kunnen zijn) (Puls - S0)

Ik zie dus in Enelogic 2 meters zie onderstaande screenshot

[Afbeelding]

Ik kan de grafieken afzonderlijk bekijken of door elkaar heen:
De elektrische p1 kant zie je niet live, pas dag later via netbeheerder. De youles kan maar één meter loggen, de pv dus. Die kun je ook live volgen

En anders heeft el betere software dan pvo .
De youles is of of, en niet en en

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:35:
[...]

De elektrische p1 kant zie je niet live, pas dag later via netbeheerder. De youles kan maar één meter loggen, de pv dus. Die kun je ook live volgen

En anders heeft el betere software dan pvo .
De youles is of of, en niet en en
Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar mijn Youless logt toch echt zelf de P1 (slimme) meter EN de S0 (DIN RAIL) meter tegelijkertijd zonder tussenkomst van de netbeheerder.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ds14gb2.jpg

De lichtblauwe lijn is die van de DIN RAIL meter welke mijn WP logt, de donkerblauwe lijn is de P1 meter die is aangesloten op de slimme meter.

Mensen die een gasaansluiting hebben zien zelfs 3 meters, stroom P1, gas P1, stroom S0.

De handleiding schrijft dit erover:
Het heeft de voorkeur om de DIN rail meter bedraad via S0 met de Youless te koppelen.
Vanaf firmware versie 1.4 wordt dit onafhankelijk van de optische/P1 input opgenomen.
Op de Youless zelf zie ik ook beide "waarden" van P1+S0, die dus ook dmv scripting afzonderlijk en tegelijkertijd uit te lezen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s39mt7zvun.jpg

Actueel vermogen = P1 (Slimme meter)
S0 vermogen = vermogen van de WP

Ik lees ook beide waarden uit dmv een script op mijn Domoticz configuratie.

Dat dit niet werkt met de PVOutput firmware weet ik niet, deze gebruik ik niet. Ik heb een Fronius omvormer en die kan zelf rechtstreeks loggen naar PV Output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar mijn Youless logt toch echt zelf de P1 (slimme) meter EN de S0 (DIN RAIL) meter tegelijkertijd zonder tussenkomst van de netbeheerder.

[Afbeelding]

De lichtblauwe lijn is die van de DIN RAIL meter welke mijn WP logt, de donkerblauwe lijn is de P1 meter die is aangesloten op de slimme meter.

Mensen die een gasaansluiting hebben zien zelfs 3 meters, stroom P1, gas P1, stroom S0.

De handleiding schrijft dit erover:

[...]

Op de Youless zelf zie ik ook beide "waarden" van P1+S0, die dus ook dmv scripting afzonderlijk en tegelijkertijd uit te lezen zijn:

[Afbeelding]

Actueel vermogen = P1 (Slimme meter)
S0 vermogen = vermogen van de WP

Ik lees ook beide waarden uit dmv een script op mijn Domoticz configuratie.

Dat dit niet werkt met de PVOutput firmware weet ik niet, deze gebruik ik niet. Ik heb een Fronius omvormer en die kan zelf rechtstreeks loggen naar PV Output.
Dan werkt el beter, maar komt ook omdat je wp een verbruiker is.

Bij pvo heeft verbruik of terug leveren een andere code. En je kunt maar één code in de software ingeven......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:12
Daarom gebruik ik weer de EL firmware en log naar PVO (en Influxdb) met eigen python script

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:18:
Dan werkt el beter, maar komt ook omdat je wp een verbruiker is.
Ja natuurlijk werkt de EL firmware beter. Dat was dan ook de vraag en die werd dan ook bevestigend beantwoord.

Toch bedankt dat je ons allemaal weer een dagje bezig gehouden hebt met eigenwijsheid en onwetendheid ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dreamscape schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Ja natuurlijk werkt de EL firmware beter. Dat was dan ook de vraag en die werd dan ook bevestigend beantwoord.

Toch bedankt dat je ons allemaal weer een dagje bezig gehouden hebt met eigenwijsheid en onwetendheid ;)
Kunnen niet allemaal zo slim zijn als jij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Cable_boy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:57:
Om mijn WP verbruik te meten heb ik een Youless met DIN rail kWh meter besteld. Kan ik daarnaast ook nog mijn gewone Enexis meter uitlezen met dezelfde Youless? En zo ja, welke FW heb ik dan nodig?
Door het stoppen van Intellieweb heb ik nu 2 youlessen hangen.

Youless 1: P1 poort van de gewone meter en S0 met kWh meter voor de wp.
Youless 2: kWh meter voor de zonnepanelen.
Beide te zien in 1 account op enelogic.

Overigens is in de grafiek op enelogic de meetgegevens via de netbeheerder ook aan te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 13-01-2020 18:11 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mijzelf schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:46:
Sinds kort heb ik een (2e hands) LS110 aan mijn elektriciteitsmeter hangen. Omdat deze in een subnet hangt waarin geen internet toegang is, kan hij de tijd niet syncen op youless.nl, en het blijkt dat hij meer dan een minuut per dag afwijkt.
Om dat te verhelpen draai ik een simpel scriptje op mijn server (die ook de logging doet):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/sh

ZIJNTIJD=$( wget -q -O - "http://youless.lan/S" | cut -d ' ' -f 7 )
ZIJNUNIX=$( date --date="$ZIJNTIJD" +"%s" )
MIJNUNIX=$( date +"%s" )

VERSCHIL=$(($ZIJNUNIX - $MIJNUNIX))

if [ $VERSCHIL -gt 90 ] ; then
    echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut eraf" >> /tmp/youless.log
    wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=md"
fi

if [ $VERSCHIL -lt -90 ] ; then
    echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut erbij" >> /tmp/youless.log
    wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=mu"
fi

Het haalt de tijd op uit de systeem pagina, laat dat door 'date' in unixtijd vertalen, en als dat meer dan 90 seconden afwijkt van de locale unixtijd, wordt er 1 minuut gecorrigeerd door 'het pijltje' in de webinterface aan te roepen. Dit script wordt in een cronjob elk half uur aangeroepen. Werkt perfect, alleen de overgang naar de zomertijd zal wel even leuk worden. Dat wordt dan 30 uur lang iedere half uur een minuut aanpassen. Misschien dat ik er voor die tijd nog een uur correctie inzet.
Mooie oplossing. Ik heb mijn youlessen (LS110 en LS120) diep verborgen achter oa een pihole, en hierdoor kan mijn LS110 de tijd niet meer synchroniseren. Wat irritanter is, is dat de tijd per dag een halve minuut te snel gaat. Youless was zeer behulpzaam, en heeft uitgelegd dat ze hardcoded dns server 8.8.8.8 gebruiken om de tijdsynchronisatie te doen (@ThinkPad : dat is wellicht de reden dat jij de NTP-requests niet kan ombuigen).
Mijn LS120 blijft op de een of andere manier wel netjes op tijd lopen. Ik heb nu een php-scriptje gebrouwen waarmee de LS110 de tijd overneemt van de LS120. Dat doe ik vrij lomp, door voor beide youlessen de /s pagina aan te roepen, de datetimes te destilleren, het verschil in maanden, dagen, uren en minuten uit te rekenen, en dan net zo lang de juiste links aan te roepen totdat de tijd goed staat
Ik ben nog in conclaaf met youless of de youless niet gewoon de dns-servers van de dhcp-server kan honoreren (ze hebben me een firmware opgestuurd). Maar gegeven de wens om zonder internet te kunnen werken, zou het misschien een goed idee zijn om eens na te denken wat een foolproof oplossing zou zijn om de tijd goed te houden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:48:
Ik ben nog in conclaaf met youless of de youless niet gewoon de dns-servers van de dhcp-server kan honoreren
DHCP server? De youless doet toch helemaal geen DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mijzelf schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:52:
[...]

DHCP server? De youless doet toch helemaal geen DHCP?
Gelukkig wel, de Youless kan zowel z'n IP gegevens via DHCP verkrijgen, maar kan ook statisch ingevuld worden.

Een apparaat die geen DHCP accepteert is zo lastig te configureren ;)

Wat @KabouterSuper bedoelt is dat gebruikte DNS server in de Youless niet in te stellen is (of te ontvangen is via een DHCP server).

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 20-01-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Gelukkig wel, de Youless kan zowel z'n IP gegevens via DHCP verkrijgen, maar kan ook statisch ingevuld worden.

Een apparaat die geen DHCP accepteert is zo lastig te configureren ;)
Dat is dan zeker nieuw in de LS120. Over de netwerkconfiguratie van mijn LS110 zegt de manual:

1. Sluit de YouLess aan op het thuisnetwerk zoals beschreven op pagina 8. Zorg dat
de computer waarmee de YouLess wordt geconfigureerd met dit thuisnetwerk is
verbonden, en dat dit met een vaste ethernet netwerk kabel gebeurt.
2. Wijzig de netwerk instellingen van de computer zodanig dat het IP adres van die
computer op 10.10.10.11 wordt ingesteld, met een netmasker van 255.255.255.0.
Indien u werkt met Mac OS X, raadpleeg dan het volgende hoofdstuk.
3. Start een browser op deze computer, en navigeer naar http://10.10.10.10. Dit is het
adres van de YouLess dat af fabriek aan de YouLess is toegekend.
4. Wijzig onder het menu “netwerk” in de YouLess software het IP adres van de
YouLess zodanig, dat deze overeenstemt met de nummering van het thuisnetwerk
en daarin past (zie paragraaf Netwerk, pagina 18). Bijvoorbeeld 192.168.1.14 indien
adressen op het thuisnetwerk altijd beginnen met de 3 cijfers 192, 168 en 1.

Dus als @KabouterSuper een probleem heeft met zijn LS110, dan helpt DHCP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
In mijn LS110 moet ik een ipadres en gateway invullen. Ik mijn LS120 kan ik automatisch een ipadres en gateway krijgen. In beide gevallen had ik gehoopt dat de dns-server-adressen te ontvangen waren via de gateway/dhcp server. Helaas is door niet zo, maar is deze hardcoded 8.8.8.8. Dat de LS110 niet aan dhcp doet, is niet zo belangrijk. Belangrijk is dat beide youlessen mijn dns-instellingen negeren. Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal zeker of een reguliere windows-pc wel de dns-settings overneemt als je een fixed ip-adres instelt. Anyway, het zou fijn zijn als Youless iets meer flexibiliteit biedt rondom dns en tijdssynchronisatie.

Grappig genoeg kan ik met mijn LS120 trouwens wel connectie leggen met enelogic.com. Alsof daar geen dns voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:04
Na een web interface wijziging bij Enelogic is sinds een dag of twee de S0 teller van mijn YouLess verdwenen. Deze registreerde nog geen pulsen want is nog niet aangesloten op een aparte kWh meter (mijn P1 poort is wel al aangesloten en werkt nog wel). Ik heb al een berichtje gestuurd naar Enelogic maar nog geen reactie helaas.
Is bij jullie de S0 teller nog wel beschikbaar en hoe ziet dat er nu uit, na de web interface wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17-06 22:31
Hoi,

Weet iemand of de YouLess meter ook werkt op een Duitse 3fasen meter van 'EasyMeter' ? Ik zie namelijk dat YouLess werkt met S0, terwijl ze hier weer werken met D0.

Volgens het plaatje en wat google werk zie ik andere mensen in Duitsland met een vergelijkbare meter (wellicht iets afwijkend model) die een andere pulsmeter erop hebben gezet. Bij mij zitten de stickers er nog op, weet niet of ik die er zomaar af kan trekken of dat ik daar dan weer gezeik mee krijg. Zal wel meevallen ....

Het gaat om dit model:

Afbeeldingslocatie: https://www.easymeter.com/downloads/products/zaehler/Q3A/Q3A1007_info.jpg

Unidirektionale INFO-Datenschnittstelle (optisch-infrarot):
  • Protokoll nach SML 1.04
  • Funktionalität nach FNN Lastenheft EDL V1.2
  • Jede Sekunde Übertragung der Zähleridentifikation, der Zählerstände und der Leistungswerte (Push-Telegramm)
  • Dateninhalte konfigurierbar über MSB-Datenschnittstelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 10:50
Goedemorgen,

Ik krijg mijn Youless niet echt goed aan de praat.
Ik ben al aan het tweaken geweest met de instellingen van de lw-waarde, maar hij blijft de brede rode streep op mijn analoge meter niet goed herkennen.
Wie heeft er wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zijn er toevallig meer mensen die op de Youless LS120 voor gisteren geen dag data hebben voor gisteren (28-2)?

http://192.168.1.96/V?m=2:
28-02-20 *

http://192.168.1.96/W?m=2:
28-02-20 *

De 10-minuut en uur data is wel gewoon aanwezig.

Firmware versie: 1.4.2-EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:51
bassd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:49:
Zijn er toevallig meer mensen die op de Youless LS120 voor gisteren geen dag data hebben voor gisteren (28-2)?

http://192.168.1.96/V?m=2:
28-02-20 *

http://192.168.1.96/W?m=2:
28-02-20 *

De 10-minuut en uur data is wel gewoon aanwezig.

Firmware versie: 1.4.2-EL
28 wel maar 29 niet, deze dag komt op de Youless niet voor :( Ook de output naar PVoutput klopt dus niet meer. :(. Ik werk nog met Model: LS110 Firmware versie: 1.2.0-PO4

[ Voor 5% gewijzigd door bing69 op 01-03-2020 08:45 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Whut :o
Ik mis hier de 27e en 29e

@YouLess enig idee? :+

[ Voor 29% gewijzigd door Perkouw op 01-03-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 20:46
bing69 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:44:
[...]

28 wel maar 29 niet, deze dag komt op de Youless niet voor :( Ook de output naar PVoutput klopt dus niet meer. :(. Ik werk nog met Model: LS110 Firmware versie: 1.2.0-PO4
vier jaren terug was de schrikkeldag inderdaad door Youless vergeten. Ze hebben daarop de firmware aangepast en dit schrikkeljaar werkt het allemaal goed.
Ik draai een LS110 met 1.2.2-PO.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
Ik weet dat het voor de LS110 enkele jaren geleden opgelost is, maar die heb ik ondertussen niet meer.

Tot mijn verbazing zie ik vandaag ineens de dag-data van de 28e, maar hij heeft wel de 28e en 29e bij elkaar opgeteld (bevestigd door uur-data van beide dagen op te tellen).

Hopelijk kan deze bug wederom geplet worden @YouLess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
jaari schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:34:
[...]

vier jaren terug was de schrikkeldag inderdaad door Youless vergeten. Ze hebben daarop de firmware aangepast en dit schrikkeljaar werkt het allemaal goed.
Ik draai een LS110 met 1.2.2-PO.
Blijkbaar gemist, ga hem gelijk (te laat natuurlijk) updaten

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 17:51
Ha, ik mis de 29e ook. Een LS110 met firmware uit het jaar kruik: 1.2.0-PO4

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-06 13:46
Voor LS110 gebruikers die nog niet PVOutput firmware 1.2.2-PO hadden geflasht: in deze blogpost staat informatie over hoe je de log data binnen PVOutput kunt corrigeren zodat het achteraf toch nog klopt.

@bassd De 1.2.2 firmware voor de LS110, en ook alle LS120 firmwares, hebben voor de interne log wel een 29 februari voor alle logperiodes, m.u.v. de daglog. Oorspronkelijk kwam dat door het ontbreken van een logpositie voor de 29e in het eeprom. De oplossing die toen gekozen was is om de daglog van 28 en 29 dan bij elkaar op te tellen zodat er in ieder geval geen energie 'verloren' gaat in de log. Zoals je al had ontdekt kun je in de interne uurlog wel terug vinden wat er op de 29e is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@De_Bastaard : Tot nu hebben wij alleen bij deze Q3 meters van de Duitse fabrikant EasyMeter gezien dat er in het veld helaas geen LED puls beschikbaar wordt gemaakt (en dit ook alleen in Duitsland gezien). Technisch gezien kunnen die meters het wel, want dat is verplicht volgens IEC normen. In handleiding van de Q3B (dit is niet precies dezelfde meter die jij hebt, maar waarschijnlijk gaat dit verhaal ook voor jouw meter op) staat over de infrarood LED deze passage:
Infrarot-Datenschnittstelle ... Kann in einen optischenPulsausgang nach DIN EN 50470-1 umgeschaltet werden.
Dit 'umschalten' is een instelling die echter alleen voor de netbeheerder toegankelijk is, en in de standaard configuratie is dit blijkbaar uitgeschakeld. Een Duitse gebruiker heeft een keer geprobeerd om dit door de netbeheerder te laten doen, maar dat konden of wilden ze toen bij hem niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord @YouLess, ik zal in mijn eigen "administratie", nog even de dagen splitsen.
Dan kunnen we er weer 4 jaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Laatst online: 11:56
Omdat onze mastervolt soladin 3000 omvormer niet meer via internet uitgelezen kan worden gisteren een Youless LS120 met een YL-1 DIN rail kWh meter besteld.

Nu heb ik de spulletjes net binnen gekregen maar ik weet niet zo goed hoe ik de DIN rail kWh meter aan moet sluiten. Als ik het goed begrijp zijn de klemmen 20 en 21 voor de S0 meter maar waar moet ik de draden van de zonnepanelen op aansluiten?

De huidige situatie is bruin en blauw komen vanuit de omvormer de meterkast binnen en zijn aangesloten op een thermische tuimelschakelaar.
Mijn idee is om hem aan te sluiten voor de tuimelschakelaar.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@boers706 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tB7ve4rOzbGzkUoYfQ4gagtKfY=/f/image/WIHFm5HfYs3OOXSMwSqSzDEY.jpg

Zou hetzelfde moeten zijn.
s0- en s0 + zitten hier andersom. Maar sluit ze aan, en je ziet vanzelf of die werkt of niet. En anders om draaien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:28:
@boers706
Zou hetzelfde moeten zijn.
s0- en s0 + zitten hier andersom. Maar sluit ze aan, en je ziet vanzelf of die werkt of niet. En anders om draaien.
@AUijtdehaag Het werkt, bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:04
Is het ook mogelijk om de youless te koppelen aan de slimme meter en aan een optische puls. Ik heb een KWH meter ingebouwd om het verbruik van de warmtepomp in de gaten te houden. De Youless heb ik op het groene ledje van de KWH meter geplakt, maar krijg geen resultaten binnen. Wel krijg ik de resultaten van de slimme meter binnen. De slimme meter is via RJ11 aangesloten. De KWH meter is via de youless webshop aangeschaft.

Overigens heeft de KWH meter ook een S0, maar daar heb ik geen kabel voor. Kan ik die kabel makkelijk zelf maken? In de webshop van youless kun je de S0 kabel namelijk niet los bestellen. Want dan zou het wel moeten werken als ik hier de eerdere reacties zie.

Ik wil dus eigenlijk zowel het totale verbruik uitlezen als specifiek het verbruik van de warmptepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Stakie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:33:
Ik wil dus eigenlijk zowel het totale verbruik uitlezen als specifiek het verbruik van de warmptepomp
Wat jij wilt, dat kan allemaal. Zo heb ik het hier ook aangesloten: de slimme meter via RJ11 en de kWh-meter van de warmtepomp via S0. Ik heb het niet geprobeerd met uitlezen van het ledje, dus waarom dat bij jou niet werkt, dat weet ik niet. Aansluiten via S0 is sowieso een veel mooiere oplossing dan zo'n ding ergens los tegenaan plakken, vind ik...

Die kabel voor S0 is eenvoudig zelf te maken. Je moet alleen even iets van een stekkertje hebben dat op de aansluiting van je Youless past. Ik heb een kabeltje gebruikt dat bij een led-stripje van de Ikea zat, die had al het juiste stekkertje.
Ho, dat is helemaal niet waar... als het goed is, wordt er een groen stekkertje meegeleverd. Daar zet je zelf je bedrading in vast en that's it. Zie deze post van mij met het groene stekkertje op mijn Youless (links):
dreamscape in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Let wel even op hoe je die kabel vanaf je kWh-meter naar de Youless leidt. Bij sommige meters zit die aansluiting aan de voorkant (dus buiten je groepenkast) en bij sommige zit hij wat verder naar achteren. Als hij vanuit de groepenkast naar buiten moet, moet je dat even netjes aanleggen en uit de buurt blijven van andere spanningsvoerende delen. Je gaat waarschijnlijk met een enkel geïsoleerde draad vanuit je groepenkast naar buiten en dat is volgens mij niet helemaal conform de juiste regels.

Voor beltrafo's is vaak een speciale aansluitset, waardoor je twee schroefaansluitingen net buiten je kast krijgt. Zoiets zou een mooie oplossing kunnen zijn voor je S0-kabel:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eaton_aansluitblok_voor_beltrafo.jpg

Als je trouwens een S0-kabel zelf maakt en je krijgt geen signalen binnen, dan moet je waarschijnlijk gewoon even de draadjes omwisselen aan de kant van je kWh-meter.

[ Voor 25% gewijzigd door dreamscape op 31-03-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:04
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De Youless heb ik via V&A gekocht. Daar zat geen stekker bij. De kWh meter via de webshop van youless. Is geleverd zonder kabel. Ik zal eens contact op gaan nemen met Youless. Hun kunnen me vast wel aan zo'n kabel helpen.

De S0 op kWh meter zit inderdaad in het afgeschermde deel van de meterkast. Daar moet ik dus zo'n aansluitkit voor zien te vinden.

EDIT
Inmiddels heb ik contact gehad met Youless. Hun reactie:
"Het is inderdaad zo dat wanneer je de RJ11 (P1 poort kabel) gebruikt voor de 'hoofdmeter', dat je de optische ingang dan niet meer kunt gebruiken."

[ Voor 21% gewijzigd door Stakie op 01-04-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Sinds kort heb ik een slimme meter. Ik had al een Youless LS120 voor logging van PV in gebruik. Die gebruik ik nu voor het loggen van de P1 van de slimme meter en de S0 van de warmtepomp. Ik heb de firmware van de Youless daarvoor gewijzigd naar 1.4.3-EL.
Nu wil ik vervolgens graag de meterstand van de Youless S0 wijzigen maar hoe doe ik dat? In het tabblad "electriciteitsmeter" waar je bij de oude LS110 de meterstand kunt wijzigen zie ik alleen een meterstand van de P1 en geen S0-meterstand. Volgens de handleiding neemt de Youless P1 gewoon de meterstand van de slimme meter over dus het heeft volgens mij helemaal geen zin om voor de P1 een apart wijzigingsvakje te maken. En voor de S0 die ik nodig heb, zou er niets zijn?
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jaari schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:52:
Sinds kort heb ik een slimme meter. Ik had al een Youless LS120 voor logging van PV in gebruik. Die gebruik ik nu voor het loggen van de P1 van de slimme meter en de S0 van de warmtepomp. Ik heb de firmware van de Youless daarvoor gewijzigd naar 1.4.3-EL.
Nu wil ik vervolgens graag de meterstand van de Youless S0 wijzigen maar hoe doe ik dat? In het tabblad "electriciteitsmeter" waar je bij de oude LS110 de meterstand kunt wijzigen zie ik alleen een meterstand van de P1 en geen S0-meterstand. Volgens de handleiding neemt de Youless P1 gewoon de meterstand van de slimme meter over dus het heeft volgens mij helemaal geen zin om voor de P1 een apart wijzigingsvakje te maken. En voor de S0 die ik nodig heb, zou er niets zijn?
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?
Je ziet niets over het hoofd. Dit antwoord kreeg ik van Andras:

Als je de S0 teller op de Youless synchroon mee wil laten lopen met die van de kWh meter zelf, dan kun je dat het beste doen nog voordat je het bovenstaande gedaan hebt (anders maakt de registratie een grote sprong). Je kunt dit doen door gewoon de volgende url in de adresbalk van je browser op te geven:

http://<IP adres van Youless>/M?c=123456

waarmee je de kWh meterstand op 123,456 zou zetten (dus eigenlijk stel je het in Wh ipv kWh in via de c parameter).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Ja, gelukt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Ik wil meer grip op mijn energieverbruik.
Heb nu kaku met ics station gekoppeld aan slimme meter en geeft wat overzicht. Wat kan een youless meer dan de kaku? Zit het verschil in logging over een langere periode? Of kan ik zaken ook anders meten zoals netto verbruik excl teruglevering van mijn panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
Ik heb nu Youless Charts V5.0.2 lokaal draaien, het werkt perfect maar is er ook zoiets om de opbrengst van de zonnepanelen te monitoren? Zeg maar de S0 in een grafiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@boers706 Ik ken youless charts niet, maar ken je domoticz?
Youless is daar ook standaard ondersteund.
https://krijnermerins.nl/...en-rasberry-pi-4-stappen/
(aanbevolen is een pi3 met usb stick. Samsung fit plus 32 gb ofzo)
Dan kun je nog een stapje verder gaan met influxdb en grafana.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2020 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

YouLess schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:56:
Voor LS110 gebruikers die nog niet PVOutput firmware 1.2.2-PO hadden geflasht: in deze blogpost staat informatie over hoe je de log data binnen PVOutput kunt corrigeren zodat het achteraf toch nog klopt.

@bassd De 1.2.2 firmware voor de LS110, en ook alle LS120 firmwares, hebben voor de interne log wel een 29 februari voor alle logperiodes, m.u.v. de daglog. Oorspronkelijk kwam dat door het ontbreken van een logpositie voor de 29e in het eeprom. De oplossing die toen gekozen was is om de daglog van 28 en 29 dan bij elkaar op te tellen zodat er in ieder geval geen energie 'verloren' gaat in de log. Zoals je al had ontdekt kun je in de interne uurlog wel terug vinden wat er op de 29e is gebeurd.
Beetje bijlezen hier. Getweakte LS 110 (draadjes over de led gesoldeerd) werkt hier probleemloos samen met een DIN-rail metertje op S0. Zie deze post nu pas. Bij mij ook 28 en 29 bij elkaar opgeteld. LS 110 firmware 1.2.2. EL er op. Was mij niet opgevallen omdat het in Domotiz keurig gesplitst is en daar wel doorloopt t/m 29 februari. Had ik dit niet gelezen, had ik het nooit geweten _O-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-grEc9tNVY7Qf-yHEZ_Q0RKHAoA=/f/image/kaZeZlK6hAU1lTA5D3XDqT9H.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9PLngLgtpJsVn4oPkS19e5UAhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNV2CSXqMv4irCvGhflH6Xnt.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

borgoe72 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:49:
Ik wil meer grip op mijn energieverbruik.
Heb nu kaku met ics station gekoppeld aan slimme meter en geeft wat overzicht. Wat kan een youless meer dan de kaku? Zit het verschil in logging over een langere periode? Of kan ik zaken ook anders meten zoals netto verbruik excl teruglevering van mijn panelen?
Paar DIN rail meters met Youless er tussen vóór de slimme meter en die op een Pi3 uitlezen in Domoticz en eventueel via influx naar grafana. Heb je er voor een paar tientjes een leuke hobby bij. Ik heb helaas nog geen zonnepanelen (moeilijk en hoog dak) maar hier een paar voorbeelden van de mogelijkheden. Buienradar van een KNMI station dichtbij en je hebt ook nog de zonnestraling in Watt/m² er bij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-m0Mvdl3bPSZ4jRzp7oueOOUho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adeun4ffdpTMi9FLcLN6IVC9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdNGUCOEvMLEH0_1ojC6T9vvh-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4HGMecAFpEGWAZelDVyL4ul.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqDmvvhuklVz_ikBW8zTpguQ5Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3lE2mSSZv7AnN8Gg1pL8VYr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfpZhy6jfS9kcZpLymf8MxsKpfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICGPYijO8jgp775qUcPxph3C.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcl0Ih2rYLcC_2O3VS_IdRk-FaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgA9wqaKeZoELX3xMnCtayeI.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkyWRBS2ePrCoqp10mDRnBDg_wU=/f/image/FVyl1nONcnilZzUa8Hozq74L.jpgZoiets wil jij. Dit is bruto-netto kWh heat WP, maar dat kan natuurlijk ook met elektraverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 03-05-2021 00:15 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:12
AUijtdehaag schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:05:
@boers706 Ik ken youless charts niet, maar ken je domoticz?
Youless is daar ook standaard ondersteund.
https://krijnermerins.nl/...en-rasberry-pi-4-stappen/
(aanbevolen is een pi3 met usb stick. Samsung fit plus 32 gb ofzo)
Dan kun je nog een stapje verder gaan met influxdb en grafana.
Hoewel ik ook domoticz gebruik (niet meer hiervoor) en je influxdb en grafana noemt, voor de volledigheid toch ook nog dat je daarvoor domoticz niet perse nodig hebt. Het maakt het wel erg makkelijk, maar je kan ook python scripts data van YouLess (en omvormer) naar influx en grafana laten sturen. Maar da's wat meer tweaken :)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
Ik heb de youless net geïnstalleerd bij mijn ouders op een analoge draaischijf. Zij hebben zonnepanelen die terugleveren. Lijkt wel of de youless het terugleveren niet registreert?
Kon hier niet zo snel iets over terugvinden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

krizzziz schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
Ik heb de youless net geïnstalleerd bij mijn ouders op een analoge draaischijf. Zij hebben zonnepanelen die terugleveren. Lijkt wel of de youless het terugleveren niet registreert?
Nee, dat kan hij ook niet. Hij kan niet zien of de schijf voor of achteruit draait.
Dat is dus onmogelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
krizzziz schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
Als je https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html tussen de zonnepanelen plaats dan kan de youless meten wat de opbrengst van de zonnepanelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
boers706 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
[...]

Als je https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html tussen de zonnepanelen plaats dan kan de youless meten wat de opbrengst van de zonnepanelen is.
Thanks, het gaat juist om het verbruik van de rest. Ik denk dat er een youless in de verkoop gaat :).

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

krizzziz schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:48:
[...]

Thanks, het gaat juist om het verbruik van de rest. Ik denk dat er een youless in de verkoop gaat :).
Kun je ook een kwh meter tussen zetten. Dat heb ik ook gedaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Weet iemand hoe je de S0 poort gegevens van de Youless LS120, naast de P1 poort gegevens, zichtbaar krijgt in Enelogic? Deze S0 poort was tot een paar maanden geleden altijd te selecteren onder "meters'' maar na een interface wijziging is deze vervallen.
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen en deze middels een extra DIN rail kWh meter aangesloten op de S0 poort. De meetgevens zijn zichtbaar in de web interface van de Youless maar hoe krijg ik ze te zien in Enelogic?

De hele Youless verwijderen en weer toevoegen in Enelogic gaat ten koste van mijn historische data, dat doe ik dus liever niet en hier kan ik sowieso alleen kiezen voor of P1 of S0 (of led puls). De bestaande Youless nog een keer toevoegen voor de S0 gegevens werkt ook niet.

Edit: Inmiddels heeft Enelogic support de S0 poort van mijn Youless handmatig toegevoegd :)

[ Voor 28% gewijzigd door PeterPan op 23-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje, momenteel gebruik ik een LS110 (jaar of 8) op een KwH meter ook van Youless en ik log ook naar PVoutput en Domoticz, af en toe doet ie moeilijk dus denk er aan om hem te vervangen door een LS120. Nu zou hij ook met twee draadjes aangesloten kunnen worden op de KwH meter, op zich perfect en blijft alles werken zoals voor heen.
Echter nu hoorde ik dat hij ook direct op de slimme meter aan te sluiten is.
Nu is mijn vraag wat zie ik dan? Zie ik dan de totale opbrengst van onze panelen zoals op bijgaande foto de opbrengst mat daar het verbruik vanaf getrokken??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k_7T3L6MdX-tw7vWvW1zdh_hDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PSK3sdcsQCbD5qBpqrOZYm2.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Bij mij draait een LS110, en vanmiddag viel mij op dat alle gemeten opgenomen vermogens veelvouden zijn van 6. Dit is bijvoorbeeld het laatste half uur:

Verbruik (Watt)
16:58 78
16:59 66
17:00 66
17:01 66
17:02 66
17:03 60
17:04 60
17:05 60
17:06 66
17:07 78
17:08 60
17:09 60
17:10 66
17:11 66
17:12 66
17:13 66
17:14 66
17:15 66
17:16 66
17:17 66
17:18 66
17:19 66
17:20 66
17:21 84
17:22 84
17:23 66
17:24 150
17:25 150
17:26 144
17:27 144

Iemand enig idee waarom dat zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Mijzelf schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:31:
Bij mij draait een LS110, en vanmiddag viel mij op dat alle gemeten opgenomen vermogens veelvouden zijn van 6.

Iemand enig idee waarom dat zo is?
Geen idee waarom dat precies is.
Heb zelf ook al jaren een LS110 met 1.2.2-P.O. firmware hangen, deze doet het ook met stapjes van 6 watt.
Op pvoutput is de resolutie zelfs 12 watt.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterPan
bing69 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:22:
Vraagje, momenteel gebruik ik een LS110 (jaar of 8) op een KwH meter ook van Youless en ik log ook naar PVoutput en Domoticz, af en toe doet ie moeilijk dus denk er aan om hem te vervangen door een LS120. Nu zou hij ook met twee draadjes aangesloten kunnen worden op de KwH meter, op zich perfect en blijft alles werken zoals voor heen.
Nu is mijn vraag wat zie ik dan? Zie ik dan de totale opbrengst van onze panelen zoals op bijgaande foto de opbrengst mat daar het verbruik vanaf getrokken??
[Afbeelding]
Als je de Youless zowel op de P1 poort van de slimme meter aansluit als via de S0 poort op een extra kWh meter op de groep van je zonnepanelen ben je idd in staat je eigen gebruik te berekenen.
Enelogic, die goede ondersteuning voor Youless heeft, doet dit in ieder geval maar ik ga er vanuit dat andere oplossingen dit ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
bing69 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:22:
[Afbeelding]
Yup, je ziet alle 2, je leest gewoon 2 meters uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier zojuist via de post ook een YouLess LS120 ontvangen en meteen maar aangesloten op m'n netwerk zónder mezelf in te lezen via de manual. DHCP Client spelen is niet echt het sterkste punt van de LS120 geloof ik :+

M'n netwerk is voorzien van een groot aantal VLAN's welke allemaal een eigen DHCP scope hebben maar een adres verkrijgen valt nog niet mee voor het apparaatje, ook niet nadat ik de switchpoort naar 10Mbit Half Duplex geforceerd had. Ook de switchpoort in Trunkmode (én tijdelijk een DHCP Scope op 't management VLAN) leverde géén werkende LS120 op.

Aangezien ik nu even geen zin had om met WireShark te gaan spelen om zo te kunnen zien wáár het mis loopt (waarschijnlijk geeft 't ding geen reactie op het 'Offer' van de DHCP server) heb ik 't apparaatje maar even direct aan m'n laptop geknoopt middels een UTP kabel en het ding via 169.254.169.254 benaderd.

FIXED adres (zonder netmask?) er in geklopt wat BINNEN de DHCP scope valt welke voor al m'n IOT spullen bedoeld is (/28 netwerk) én 't ding nogmaals zonder verdere controle weer op de switchpoort aangesloten waarbij die poort ook écht alleen maar in het IOT VLAN zit en ook weer op Auto / Auto staat wat betreft de Speed / Duplex / Settings....

IT IS ALIVE!! :*) Nu maar eens gaan kijken wat ik er allemaal mee kan gaan loggen.

Heb 't ding nu alleen nog maar aan de P1 poort van m'n Slimme Meter hangen. Levert het betere / nauwkeurigere data op als ik 't ding óók nog op de LED laat kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 15-05-2020 14:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Will_M schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:06:
Heb 't ding nu alleen nog maar aan de P1 poort van m'n Slimme Meter hangen. Levert het betere / nauwkeurigere data op als ik 't ding óók nog op de LED laat kijken?
Ehm nee. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet helemaal waar. Als je een oudere slimme meter hebt dan krijg je eens in de 10 seconden een update van het huidige verbruik. Via de LED zou iets sneller moeten zijn, die knippert immers constant.

Ik weet alleen niet of de YouLess dat snapt, dat het knippersignaal wat hij opvangt bij de P1 uitlezing hoort. En of het nou echt nodig is? Elke 10s is voor de meeste doeleinden snel genoeg lijkt mij. Met DSMR5 meters is het zelfs elke seconde :9 Anyways, beetje offtopic. Ging mij er meer om dat er technisch wel verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Heb jij weer een punt. Al betwijfel ik idd of je het zo kan combineren. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Well, ik had dus in 2016 een soortgelijk idee om het beste van de 2 werelden te combineren. :P

Per meter kan er een soort 'omslagpunt' berekend worden op basis van de P1 en imp/kWh LED input.
De tijd tussen de P1 metingen wordt door de slimme meter bepaald, en is in mijn geval 10 seconden.

De imp/kWh van de LED is ook bekend, en is in mijn geval 2000.
Met de simpele formule: 3600/2000 * 1000 / 10 = 180 Watt kan het omslagpunt worden berekend.

Alle verbruik onder de 180W kan dus in mijn geval (gemiddeld gezien uiteraard) vaker geüpdate worden door de P1, en alles boven de 180 Watt sneller door de LED input.

Maar dit blijft natuurlijk wel een tricky dingetje. :P

Dit was (een deel van) de reply van Youless toen ik eind 2016 met die vraag kwam. :+

"Wat de Watts berekening betreft: als de Youless op zowel puls als P1 aangesloten wordt, dan wordt de watts berekening alleen op basis van puls gedaan. Het mixen van 2 verschillende manieren van berekenen van de watts leek me idd ook twijfelachtig. De kWh teller wordt dan wel alleen op P1 basis geupdate."

Ik heb hem destijds dus op P1 + LED aangesloten, en dat werkte prima. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 15-05-2020 16:21 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@SmiGueL Thanks d:)b

Dan ga ik hier komende week ook maar eens aan het rekenen en testen. Onder de 200W continue opgenomen vermogen kom ik hier thuis eigenlijk nooit, ook al gaat er nú op dit moment bijna 3000W terug het net op vanwege een paar zonnepanelen die stiekem Wat(t) aan 't doen zijn :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een ander vraagje aan de heren 'vonkenboeren' waarbij ik moet vermelden dat ik niet gehinderd word door enige technische / NEN kennis aangaande elektrotechnische installaties:

Als ik een YL-1 bestel en vervolgens aan wil sluiten dan lijkt me dat ik dat ook wel zelf kan doen volgens het 'Pipi Langkous Principe': Ik heb zoiets nog nóóit gedaan dus ik dénk dat ik 't wel kan!!
  1. Wachten tot de zonnepanelen niets meer produceren óf de schakelaar vóór de omvormer om zetten zodat er geen stroom meer binnen die groep loopt.
  2. Automaat van de groep op '0' / 'UIT' zetten.
  3. YL-1 op de rail klikken in de groepenkast.
  4. Kabeltjes door lussen van de Automaat via de YL-1
  5. YL-1 via de S0 aan de LS-120 koppelen.
  6. Automaat én SolarSwitch / Omvormer weer aan zetten.
Óf denk ik dan, als netwerkbeheerder die IP bitjes en bytes op de juiste manier over een netwerk probeert te laten lopen, iets te simpel en kan ik beter meteen even een elektricien laten komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:23:
Óf denk ik dan, als netwerkbeheerder die IP bitjes en bytes op de juiste manier over een netwerk probeert te laten lopen, iets te simpel en kan beter meteen even een elektricien laten komen?
Nee hoor, je denkt precies goed. Als je voldoende ruimte hebt en die kWh-meter naast de groep van je zonnepanelen kunt plaatsen, gaat het heel simpel. Gewoon erin klikken, bedrading van je zonnepanelen op die meter aansluiten en even twee nieuwe stukken VD-draad tussen de zekeringautomaat en die kWh-meter.

Draad vanaf die S0-aansluiting op een veilige manier naar buiten leiden, waar hij zo min mogelijk andere zaken kan tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:40
Hi all,

Even een vraagje. Ik heb gisterenavond mijn LS120 geflashed naar PVOutput vanaf Enelogic om te zien hoe het er bij PVOutput eruit zou zien.

Nu viel me bij het kijken in de meterkast al op dat er savonds laat nog wat lijkt te lopen op mijn 3Fase DIN meter van Youless.
Dat zie ik nu dus ook terug in de PVOutput tabel.

Hebben jullie dat al eens gezien?

(Is dit de juiste manier op een plaatje te uploaden trouwens?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlszlXvE-xY0Y1LIS5KSeQVhWKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7A1vfaOPwkrnitWi3ie1QJwQ.png?f=user_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04
Ik zit dit topic een beetje door te lezen en één ding wordt mij nog niet duidelijk.
Hoe zit het met het uitlezen van de gasmeter?
Ik heb thuis een slimme meter, waar de 'slimme' gasmeter ook aan gekoppeld is, kan ik deze gasmeter dan ook uitlezen met de Youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:35:
Ik zit dit topic een beetje door te lezen en één ding wordt mij nog niet duidelijk.
Hoe zit het met het uitlezen van de gasmeter?
Ik heb thuis een slimme meter, waar de 'slimme' gasmeter ook aan gekoppeld is, kan ik deze gasmeter dan ook uitlezen met de Youless?
Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder uodates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder updates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder uodates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.
Ah, duidelijk!
En dan met een app van derden dan zie ik de gas gegevens wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Ah, duidelijk!
En dan met een app van derden dan zie ik de gas gegevens wel?
De historische data kan je via je favoriete browser wel zien, en koppeling met domoticz/enogic/etc is inderdaad ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29

backupdevice

Boeh!

Wazig probleem hierzo.

Ik gebruik al 2 jaar een LS120 via Pulse. Gisteren een slimme meter hier geinstalleerd. Ik had eerst de LS120 weer op de pulse aangesloten, totdat ik las dat ik hem via de P1 ook kon aansluiten.

Dus , een RJ11 kabeltje erin gestopt en dat werkte de eerste 30 minuten goed , en daarna niet meer.
  • Er is geen data upload , maar er staat geen sterretje achter de status. Volgens de FAQ dus geen probleem
  • Als ik statisch of DHCP adres opgeef dan komt er een een sterretje achter het gateway adres te staan. Dit geeft DNS problemen aan . En dat is raar want het werkt al zeker 6 maanden op modem van de nieuwe internet provider. Kan dit helaas niet oplossen want provider heeft DNS wijzigen geblokeerd in de modem
  • Nieuwe firmware geen oplossing
  • Reset geen oplossing
  • P1 poort is volgens Enexis geactiveerd
  • Nieuwe kabel al geprobeerd.
  • Als ik nu de Youless weer op pulse plak, upload hij niks , maar geeft wel aan dat data ontvangen ok is, terwijl alles op 0 staat
Heeft iemand dit al eerder voorbij zien komen?

[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 03-06-2020 10:41 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 02-06 18:30
Wellicht een vraag die al eerder is gesteld, maar ik heb hem nog niet gevonden. Ik heb diverse YouLess'en aan Domoticz gekoppeld. Nu wilde ik eens Enelogic gaan proberen. Na het instellen werkt Enelogic prima, maar Domoticz ontvangt niets meer. Kunnen updates niet naar beide bronnen worden geüpload?

/nevermind, was een issue met een van de YouLess'en |:(

[ Voor 9% gewijzigd door wervisser op 05-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vandaag mijn oude ls110 vervangen door ls120. Mooi ook de Slimme meter uitlezen die ik nu nog rechtstreeks op de Pi (domoticz) had/heb aangesloten.

Echter als de boel draait krijg in Domoticz maar een meter en dat is de opbrengt van mijn panelen. Met een hele grote waarde. Kan ik dit aanpassen? En krijg ik geen verbruik meer te zien zoals voorheen? Moet ik dit gaan scripten?

Bewijs dat het werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C1q67pSFdxs_Y82RFpZXFntWfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtaLNQF36iaFBUiPzH91Ajmr.png?f=fotoalbum_large

En de grote uitslag met de oude verbruiksmeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5Du2cpmmg8WvAZvrZFeil1yvVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qVFKuCUFROY3eqyAHu57dEYX.png?f=fotoalbum_large

De grote uitslag heeft zich inmiddels hersteld naar een normale waarde :)

[ Voor 3% gewijzigd door bing69 op 06-06-2020 08:45 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Geen antwoord op je vraag, maar toch: sinds wanneer staat die 'S0 meterstand' in de interface? Die heb ik niet bij mijn LS120.

Op ich niet zo'n issue, want die S0 data komt van een losse kWh meter waar ik zo de stand van kan aflezen, maar.toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dreamscape schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar toch: sinds wanneer staat die 'S0 meterstand' in de interface? Die heb ik niet bij mijn LS120.

Op ich niet zo'n issue, want die S0 data komt van een losse kWh meter waar ik zo de stand van kan aflezen, maar.toch...
Die 'S0' data komt middels een meegeleverd RJ11 kabeltje zó op je Youless LS120 binnen, toch?

1.4.3-E.L. Software / Firmware hier, overigens :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:51:
Die 'S0' data komt middels een meegeleverd RJ11 kabeltje zó op je Youless LS120 binnen, toch?

1.4.2 E.L. Software / Firmware hier, overigens :*)
Nee, via die RJ11 krijg je de P1 data van je slimme meter.

S0 is data van een losse kWh-meter. Die heb ik hier bijvoorbeeld voor mijn warmtepomp.

Maar ik zie dat ik nog op 1.4.0 E.L. draai, dus de update is een mooi taakje voor dit weekend. ;)

Edit: de oorspronkelijke poster waar ik op reageerde draait zo te zien 1.4.3 voor PO. Is dus net iets anders, maar een update is nog steeds geen slecht idee.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 05-06-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dreamscape schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:04:
[...]

Nee, via die RJ11 krijg je de P1 data van je slimme meter.

S0 is data van een losse kWh-meter. Die heb ik hier bijvoorbeeld voor mijn warmtepomp.

Maar ik zie dat ik nog op 1.4.0 E.L. draai, dus de update is een mooi taakje voor dit weekend. ;)
1.4.3-EL is 't trouwens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met zonnepanelen is het vrij lastig om nog goed te zien wat nou je eigen bruto verbruik is, zodra de zon gaat schijnen wordt het ineens wat lastiger rekenen >:)

Ik lees de P1-poort uit met LS120 en heb ook aan m'n omvormer een kWh-meter met S0-aansluiting die door de LS120 wordt uitgelezen. Was toch even weer nadenken wat ook al weer de juiste formule was voor deze berekening. Ik noteer het hier gelijk maar even, misschien hebben anderen nog wat aan :>

In de termen van de YouLess: ((p1+p2)+(cs0-(n1+n2)))

De waardes die je invult is het verschil tussen huidige waarde en waarmee je wil rekenen (beginstand eerste dag vorige maand bijv.).

En voor het huidige bruto verbruik in Watt: pwr + ps0

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 16-06 09:44

KrL

Foto foto..

Vandaag is bij ons een slimme meter geïnstalleerd, een ISKRA AM550. Deze heb ik aangesloten op m'n LS120 via P1 (las eerder de analoge meter uit middels de pulsmeter). Omdat we in de zomer veel meer opbrengen dan verbruiken is het verbruik negatief, de meter geeft dit zelf goed weer op het display maar de Youless toont een hele grote negatieve waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS3XO17xo8jRflSXHs4DHWVIiGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HkpsE4hLmRyrHQSh488KK2Ot.png?f=user_large

Ik vroeg me af of de Youless deze negatieve waarde als absolute via de P1 van de meter krijgt of dat hij deze zelf berekent (bug)? Iemand enig idee en wellicht ook wat ik er aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KrL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:38:
Vandaag is bij ons een slimme meter geïnstalleerd, een ISKRA AM550. Deze heb ik aangesloten op m'n LS120 via P1 (las eerder de analoge meter uit middels de pulsmeter). Omdat we in de zomer veel meer opbrengen dan verbruiken is het verbruik negatief, de meter geeft dit zelf goed weer op het display maar de Youless toont een hele grote negatieve waarde:

[Afbeelding]

Ik vroeg me af of de Youless deze negatieve waarde als absolute via de P1 van de meter krijgt of dat hij deze zelf berekent (bug)? Iemand enig idee en wellicht ook wat ik er aan kan doen?
Je had beter even je YouLess kunnen resetten naar '0' terwijl de meter vervangen werd. Nou 'telt' 'ie verder op basis van je oude meter en mist 't ding dus ergens 1431498,683 kWh op het 'totaal' (meterstand) en telt af naar '0' :)

Als je de 'oude' gegevens in een Excel hebt. Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:48:
[...]

Je had beter even je YouLess kunnen resetten naar '0' terwijl de meter vervangen werd. Nou 'telt' 'ie verder op basis van je oude meter en mist 't ding dus ergens 1431498,683 kWh op het 'totaal' (meterstand) en telt af naar '0' :)

Als je de 'oude' gegevens in een Excel hebt. Niks aan de hand.
Ik heb alle oude gegevens bewaard en heb hem ook naar 0 gereset, echter ging hij toen terugtellen en kwam op dit enorme getal terecht. Als ik m nu probeer te resetten naar 0 of bijvoorbeeld 10000 dan springt hij vanzelf weer naar dit getal dus ik vermoed dat hij deze krijgt van de AM550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KrL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Ik heb alle oude gegevens bewaard en heb hem ook naar 0 gereset, echter ging hij toen terugtellen en kwam op dit enorme getal terecht. Als ik m nu probeer te resetten naar 0 of bijvoorbeeld 10000 dan springt hij vanzelf weer naar dit getal dus ik vermoed dat hij deze krijgt van de AM550.
Weet je zeker dat je LS-120 nu naar de P1 poort kijkt en niet meer op 'Pulse' staat ingesteld?

Configuratie -> ElektriciteitsMeter, en dat het vinkje bij 'Meterstand' UIT staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Weet je zeker dat je LS-120 nu naar de P1 poort kijkt en niet meer op 'Pulse' staat ingesteld?

Configuratie -> ElektriciteitsMeter, en dat het vinkje bij 'Meterstand' UIT staat.
Yup! Al ik hier 0 doe en dan opslaan dan krijg ik in het scherm 'home' weer direct de hoge negatieve stand, inmiddels -1431689,083 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-7icZWG5WUyE0fGKz1ZjRIelb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zGQ8LBbRTjRuuXYdfcSLQYPh.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door KrL op 23-06-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@YouLess Jullie toevallig een 'briljant' idee aangaande dat wat er mis kan zijn met de config van hier boven?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
Hoewel de puls hier niet meer gebruikt wordt, hangt het vermoedelijk samen met de oude meterconstante (187,5) die nog bij de analoge draaischijf hoort. Deze kan het beste terug gezet worden op 1000. De kWh teller moet daarna misschien nog een laatste keer op de Meter pagina gereset worden, en daarna zal hij verder wel goed lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Ik heb zojuist mijn Youless op de P1 van mijn slimme meter aangesloten en de S0 op de uitgang van een extra KWh meter voor mijn WP.
Op de interne pagina van de Youless zie ik nu 1 verbruik teller die niet overeenkomt met één van de 4 tellers. Wat stelt dit voor?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

YouLess schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:17:
Hoewel de puls hier niet meer gebruikt wordt, hangt het vermoedelijk samen met de oude meterconstante (187,5) die nog bij de analoge draaischijf hoort. Deze kan het beste terug gezet worden op 1000. De kWh teller moet daarna misschien nog een laatste keer op de Meter pagina gereset worden, en daarna zal hij verder wel goed lopen.
Klopt, nu geeft hij m wel goed. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:24
Cable_boy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:56:
Ik heb zojuist mijn Youless op de P1 van mijn slimme meter aangesloten en de S0 op de uitgang van een extra KWh meter voor mijn WP.
Op de interne pagina van de Youless zie ik nu 1 verbruik teller die niet overeenkomt met één van de 4 tellers. Wat stelt dit voor?
Dat is de som van de 4 tellers (met een minteken voor de teruglevering uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10-2023
Op mijn website kun je een gratis Android app downloaden voor de LS110 en LS120. Tevens is er een Windows applicatie beschikbaar. Op deze website zijn screenshots te downloaden van zowel de app als de Windows applicatie. Meer informatie op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:04:
Op mijn website kun je een gratis Android app downloaden voor de LS110 en LS120. Tevens is er een Windows applicatie beschikbaar. Op deze website zijn screenshots te downloaden van zowel de app als de Windows applicatie. Meer informatie op de website.
Na een paar keer rondklikken in de app crasht hij bij mij (OnePlus 6, geen custom rom of zoiets). Maar dat zou dus ook aan mijn toestel kunnen liggen.

Daarnaast heet de logging via de S0-poort standaard 'zon'. Terwijl ik daar toch echt een kWh-meter voor mijn warmtepomp op heb aangesloten.

Overigens: het inlogscherm van de Youless is niet beveiligd en maakt dus geen gebruik van HTTPS. Dat ligt aan Youless en niet aan jou, maar wellicht is het niet zo'n heel slim idee om een port forwarding op te zetten naar dat interne adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
dreamscape schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:12:
[...]

Na een paar keer rondklikken in de app crasht hij bij mij (OnePlus 6, geen custom rom of zoiets). Maar dat zou dus ook aan mijn toestel kunnen liggen.

Daarnaast heet de logging via de S0-poort standaard 'zon'. Terwijl ik daar toch echt een kWh-meter voor mijn warmtepomp op heb aangesloten.

Overigens: het inlogscherm van de Youless is niet beveiligd en maakt dus geen gebruik van HTTPS. Dat ligt aan Youless en niet aan jou, maar wellicht is het niet zo'n heel slim idee om een port forwarding op te zetten naar dat interne adres.
Ik had geen idee dat je daar ook een warmtepomp aan kunt hangen. In dat geval zou het tabblad beter Productie kunnen heten i.p.v. Zon. Mee eens? Dekt dat de lading beter?

Ik denk dat een hoog poortnummer voorkomt dat een bot de poort vind. En je kunt een wachtwoord op de youless zetten en dit wachtwoord vanuit de app ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Ik had geen idee dat je daar ook een warmtepomp aan kunt hangen. In dat geval zou het tabblad beter Productie kunnen heten i.p.v. Zon. Mee eens? Dekt dat de lading beter?
Je zou er ook gewoon 'S0 input' of zoiets van kunnen maken. Als je die tweede input gebruikt voor een warmtepomp of een laadpaal, dan is dat ook niet echt 'productie'.
Ik denk dat een hoog poortnummer voorkomt dat een bot de poort vind. En je kunt een wachtwoord op de youless zetten en dit wachtwoord vanuit de app ook gebruiken.
Klopt. Maar die pagina waarop je je wachtwoord invult is dan weer niet beveiligd. Ik weet te weinig van dit soort beveiliging, maar zelfs met een hoog poortnummer heb ik daar niet zo'n heel fijn gevoel bij. Maar wellicht maak ik me druk om niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wie kan mij op weg helpen, ik heb mijn oude youless weer opgeduikeld om het verbruik van de airco te loggen. Nieuw account aangemaakt op PVoutput waarbij alles keurig functioneerde.

Bij installatie van de airco is de boel spanningsloos gemaakt en sindsdien geeft de youless bij upload een (*).

Wat heb ik geprobeerd /getest
- Nieuwe API key gegenereerd en deze ingevoerd.
- System ID gecontroleerd -> OK.
- Gateway gecontroleerd /Internet (inkomende nat vanaf een externe locatie vanaf de youless werkt bijv. ok)
- Tijd gecontroleerd -> OK.
- Herstart dmv spanningsloos maken -> geen resultaat na een herstart staat er Upload (400)

I'm lost, iemand nog suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 18:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aan je gateway kan het niet liggen, want de Youless pusht de gegevens naar PVoutput en niet andersom.
Dus als IP, GW, SM en DNS goed staan moet dat goed gaan.

Toevallig de Enelogic Firmware geprobeerd? Ik heb geen ervaring met PVOUTPUT en Youless, heb je ook nog veel meer gedetailleerdere informatie. (interval van 1 minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
10 seconden, geen minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45
revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:40:
Wie kan mij op weg helpen, ik heb mijn oude youless weer opgeduikeld om het verbruik van de airco te loggen. Nieuw account aangemaakt op PVoutput waarbij alles keurig functioneerde.

Bij installatie van de airco is de boel spanningsloos gemaakt en sindsdien geeft de youless bij upload een (*).

Wat heb ik geprobeerd /getest
- Nieuwe API key gegenereerd en deze ingevoerd.
- System ID gecontroleerd -> OK.
- Gateway gecontroleerd /Internet (inkomende nat vanaf een externe locatie vanaf de youless werkt bijv. ok)
- Tijd gecontroleerd -> OK.
- Herstart dmv spanningsloos maken -> geen resultaat na een herstart staat er Upload (400)

I'm lost, iemand nog suggesties?
Nieuwe firmware? Misschien is de upload aangepast in de tijd dat je hem niet gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CopyCatz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Nieuwe firmware? Misschien is de upload aangepast in de tijd dat je hem niet gebruikt hebt.
Goed punt, Ik zat nog op 1.2.0-PO dus meteen maar even geupgrade naar 1.2.2-PO.
Gek genoeg zat ik voordat ik de update starten een succesvolle upload. Misschien toch een storing bij Youless.

Lijkt nu goed te gaan
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=87116&sid=77258

/edit: toch niet :(
Grolsch schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:14:
Aan je gateway kan het niet liggen, want de Youless pusht de gegevens naar PVoutput en niet andersom.
Dus als IP, GW, SM en DNS goed staan moet dat goed gaan.

Toevallig de Enelogic Firmware geprobeerd? Ik heb geen ervaring met PVOUTPUT en Youless, heb je ook nog veel meer gedetailleerdere informatie. (interval van 1 minuut).
Het gratis account bij enelogic heeft een restrictie van 6 maanden, dat vind ik te weinig en ik ben te gierig om 20 euro per jaar te betalen. In het verleden werkte de youless - pvoutput koppeling feilloos.

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 20:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Goed punt, Ik zat nog op 1.2.0-PO dus meteen maar even geupgrade naar 1.2.2-PO.
Gek genoeg zat ik voordat ik de update starten een succesvolle upload. Misschien toch een storing bij Youless.

Lijkt nu goed te gaan
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=87116&sid=77258

/edit: toch niet :(

[...]

Haal gewoon mijn gratis Android app binnen op mijn website, die werk perfect met LS110 en LS120.

Het gratis account bij enelogic heeft een restrictie van 6 maanden, dat vind ik te weinig en ik ben te gierig om 20 euro per jaar te betalen. In het verleden werkte de youless - pvoutput koppeling feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blijkbaar was het toch een storing bij PVoutput, de upload verloopt nu weer zoals het heurt _/-\o_

Pagina: 1 ... 55 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.