Hier exact hetzelfde met mijn LS120, werkt perfect! Gewoon met de laatste 1.4.2-EL firmware. .
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 22:56 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2020 22:56 ]
1
2
3
4
5
| [06-Jan-2020 20:26:08 Europe/Amsterdam] PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\generic.class.php on line 84 [06-Jan-2020 20:26:09 Europe/Amsterdam] PHP Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\request.class.php on line 326 [06-Jan-2020 20:26:09 Europe/Amsterdam] PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\request.class.php on line 334 [06-Jan-2020 20:26:25 Europe/Amsterdam] PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youmost\classes\generic.class.php on line 84 [06-Jan-2020 20:31:15 Europe/Amsterdam] PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Domain.nl\youless\classes\generic.class.php on line 84 |
[ Voor 45% gewijzigd door GioStyle op 06-01-2020 22:27 ]
Maar op de site van el ,zijn daar de gegevens van de youles zichtbaar of haalt el gewoon je sm gegevens op bij je netbeheerder?Grolsch schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:55:
Hier exact hetzelfde met mijn LS120, werkt perfect! Gewoon met de laatste 1.4.2-EL firmware. .
1 PVoutput . Dongen NB
Dat gaat via de youless naar Enelogic met een interval van 1 minuut.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 05:03:
[...]
Maar op de site van el ,zijn daar de gegevens van de youles zichtbaar of haalt el gewoon je sm gegevens op bij je netbeheerder?
Voor zover ik weet logt de youles dan alleen de PV maar niet de sm
Klopt, de PV word gelogd. Maar de sm zelf niet. En dat vroeg de poster, of hij twee meters kon uitlezen toch?Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 06:44:
[...]
Dat gaat via de youless naar Enelogic met een interval van 1 minuut.
1 PVoutput . Dongen NB
De slimme meter wordt OOK gelogd met de LS120, of ik snap je vraag nietreneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:14:
[...]
Klopt, de PV word gelogd. Maar de sm zelf niet. En dat vroeg de poster, of hij twee meters kon uitlezen toch?
Antwoord is nee, slechts ééntje
De elektrische p1 kant zie je niet live, pas dag later via netbeheerder. De youles kan maar één meter loggen, de pv dus. Die kun je ook live volgenGrolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:58:
[...]
De slimme meter wordt OOK gelogd met de LS120, of ik snap je vraag niet
Ik heb 1 Youless LS120 die 2 meters registreert naar Enelogic
1 = Slimme meter (P1)
2 = WP (maar dit had net zo goed PV kunnen zijn) (Puls - S0)
Ik zie dus in Enelogic 2 meters zie onderstaande screenshot
[Afbeelding]
Ik kan de grafieken afzonderlijk bekijken of door elkaar heen:
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar mijn Youless logt toch echt zelf de P1 (slimme) meter EN de S0 (DIN RAIL) meter tegelijkertijd zonder tussenkomst van de netbeheerder.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:35:
[...]
De elektrische p1 kant zie je niet live, pas dag later via netbeheerder. De youles kan maar één meter loggen, de pv dus. Die kun je ook live volgen
En anders heeft el betere software dan pvo .
De youles is of of, en niet en en
Op de Youless zelf zie ik ook beide "waarden" van P1+S0, die dus ook dmv scripting afzonderlijk en tegelijkertijd uit te lezen zijn:Het heeft de voorkeur om de DIN rail meter bedraad via S0 met de Youless te koppelen.
Vanaf firmware versie 1.4 wordt dit onafhankelijk van de optische/P1 input opgenomen.
Dan werkt el beter, maar komt ook omdat je wp een verbruiker is.Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:57:
[...]
Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar mijn Youless logt toch echt zelf de P1 (slimme) meter EN de S0 (DIN RAIL) meter tegelijkertijd zonder tussenkomst van de netbeheerder.
[Afbeelding]
De lichtblauwe lijn is die van de DIN RAIL meter welke mijn WP logt, de donkerblauwe lijn is de P1 meter die is aangesloten op de slimme meter.
Mensen die een gasaansluiting hebben zien zelfs 3 meters, stroom P1, gas P1, stroom S0.
De handleiding schrijft dit erover:
[...]
Op de Youless zelf zie ik ook beide "waarden" van P1+S0, die dus ook dmv scripting afzonderlijk en tegelijkertijd uit te lezen zijn:
[Afbeelding]
Actueel vermogen = P1 (Slimme meter)
S0 vermogen = vermogen van de WP
Ik lees ook beide waarden uit dmv een script op mijn Domoticz configuratie.
Dat dit niet werkt met de PVOutput firmware weet ik niet, deze gebruik ik niet. Ik heb een Fronius omvormer en die kan zelf rechtstreeks loggen naar PV Output.
1 PVoutput . Dongen NB
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ja natuurlijk werkt de EL firmware beter. Dat was dan ook de vraag en die werd dan ook bevestigend beantwoord.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:18:
Dan werkt el beter, maar komt ook omdat je wp een verbruiker is.
Punctuality is the politeness of kings
Kunnen niet allemaal zo slim zijn als jijdreamscape schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:16:
[...]
Ja natuurlijk werkt de EL firmware beter. Dat was dan ook de vraag en die werd dan ook bevestigend beantwoord.
Toch bedankt dat je ons allemaal weer een dagje bezig gehouden hebt met eigenwijsheid en onwetendheid
1 PVoutput . Dongen NB
Door het stoppen van Intellieweb heb ik nu 2 youlessen hangen.Cable_boy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:57:
Om mijn WP verbruik te meten heb ik een Youless met DIN rail kWh meter besteld. Kan ik daarnaast ook nog mijn gewone Enexis meter uitlezen met dezelfde Youless? En zo ja, welke FW heb ik dan nodig?
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 13-01-2020 18:11 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Mooie oplossing. Ik heb mijn youlessen (LS110 en LS120) diep verborgen achter oa een pihole, en hierdoor kan mijn LS110 de tijd niet meer synchroniseren. Wat irritanter is, is dat de tijd per dag een halve minuut te snel gaat. Youless was zeer behulpzaam, en heeft uitgelegd dat ze hardcoded dns server 8.8.8.8 gebruiken om de tijdsynchronisatie te doen (@ThinkPad : dat is wellicht de reden dat jij de NTP-requests niet kan ombuigen).Mijzelf schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:46:
Sinds kort heb ik een (2e hands) LS110 aan mijn elektriciteitsmeter hangen. Omdat deze in een subnet hangt waarin geen internet toegang is, kan hij de tijd niet syncen op youless.nl, en het blijkt dat hij meer dan een minuut per dag afwijkt.
Om dat te verhelpen draai ik een simpel scriptje op mijn server (die ook de logging doet):
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 #!/bin/sh ZIJNTIJD=$( wget -q -O - "http://youless.lan/S" | cut -d ' ' -f 7 ) ZIJNUNIX=$( date --date="$ZIJNTIJD" +"%s" ) MIJNUNIX=$( date +"%s" ) VERSCHIL=$(($ZIJNUNIX - $MIJNUNIX)) if [ $VERSCHIL -gt 90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut eraf" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=md" fi if [ $VERSCHIL -lt -90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut erbij" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=mu" fi
Het haalt de tijd op uit de systeem pagina, laat dat door 'date' in unixtijd vertalen, en als dat meer dan 90 seconden afwijkt van de locale unixtijd, wordt er 1 minuut gecorrigeerd door 'het pijltje' in de webinterface aan te roepen. Dit script wordt in een cronjob elk half uur aangeroepen. Werkt perfect, alleen de overgang naar de zomertijd zal wel even leuk worden. Dat wordt dan 30 uur lang iedere half uur een minuut aanpassen. Misschien dat ik er voor die tijd nog een uur correctie inzet.
When life gives you lemons, start a battery factory
DHCP server? De youless doet toch helemaal geen DHCP?KabouterSuper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:48:
Ik ben nog in conclaaf met youless of de youless niet gewoon de dns-servers van de dhcp-server kan honoreren
Gelukkig wel, de Youless kan zowel z'n IP gegevens via DHCP verkrijgen, maar kan ook statisch ingevuld worden.Mijzelf schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:52:
[...]
DHCP server? De youless doet toch helemaal geen DHCP?
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 20-01-2020 22:12 ]
Dat is dan zeker nieuw in de LS120. Over de netwerkconfiguratie van mijn LS110 zegt de manual:Grolsch schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:10:
[...]
Gelukkig wel, de Youless kan zowel z'n IP gegevens via DHCP verkrijgen, maar kan ook statisch ingevuld worden.
Een apparaat die geen DHCP accepteert is zo lastig te configureren
28 wel maar 29 niet, deze dag komt op de Youless niet voorbassd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:49:
Zijn er toevallig meer mensen die op de Youless LS120 voor gisteren geen dag data hebben voor gisteren (28-2)?
http://192.168.1.96/V?m=2:
28-02-20 *
http://192.168.1.96/W?m=2:
28-02-20 *
De 10-minuut en uur data is wel gewoon aanwezig.
Firmware versie: 1.4.2-EL
[ Voor 5% gewijzigd door bing69 op 01-03-2020 08:45 ]
Bing
vier jaren terug was de schrikkeldag inderdaad door Youless vergeten. Ze hebben daarop de firmware aangepast en dit schrikkeljaar werkt het allemaal goed.bing69 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:44:
[...]
28 wel maar 29 niet, deze dag komt op de Youless niet voorOok de output naar PVoutput klopt dus niet meer.
. Ik werk nog met Model: LS110 Firmware versie: 1.2.0-PO4
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Blijkbaar gemist, ga hem gelijk (te laat natuurlijk) updatenjaari schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:34:
[...]
vier jaren terug was de schrikkeldag inderdaad door Youless vergeten. Ze hebben daarop de firmware aangepast en dit schrikkeljaar werkt het allemaal goed.
Ik draai een LS110 met 1.2.2-PO.
Bing
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Dit 'umschalten' is een instelling die echter alleen voor de netbeheerder toegankelijk is, en in de standaard configuratie is dit blijkbaar uitgeschakeld. Een Duitse gebruiker heeft een keer geprobeerd om dit door de netbeheerder te laten doen, maar dat konden of wilden ze toen bij hem niet doen.Infrarot-Datenschnittstelle ... Kann in einen optischenPulsausgang nach DIN EN 50470-1 umgeschaltet werden.
@AUijtdehaag Het werkt, bedanktAUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:28:
@boers706
Zou hetzelfde moeten zijn.
s0- en s0 + zitten hier andersom. Maar sluit ze aan, en je ziet vanzelf of die werkt of niet. En anders om draaien.
Wat jij wilt, dat kan allemaal. Zo heb ik het hier ook aangesloten: de slimme meter via RJ11 en de kWh-meter van de warmtepomp via S0. Ik heb het niet geprobeerd met uitlezen van het ledje, dus waarom dat bij jou niet werkt, dat weet ik niet. Aansluiten via S0 is sowieso een veel mooiere oplossing dan zo'n ding ergens los tegenaan plakken, vind ik...Stakie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:33:
Ik wil dus eigenlijk zowel het totale verbruik uitlezen als specifiek het verbruik van de warmptepomp
[ Voor 25% gewijzigd door dreamscape op 31-03-2020 11:20 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Stakie op 01-04-2020 08:41 ]
Je ziet niets over het hoofd. Dit antwoord kreeg ik van Andras:jaari schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:52:
Sinds kort heb ik een slimme meter. Ik had al een Youless LS120 voor logging van PV in gebruik. Die gebruik ik nu voor het loggen van de P1 van de slimme meter en de S0 van de warmtepomp. Ik heb de firmware van de Youless daarvoor gewijzigd naar 1.4.3-EL.
Nu wil ik vervolgens graag de meterstand van de Youless S0 wijzigen maar hoe doe ik dat? In het tabblad "electriciteitsmeter" waar je bij de oude LS110 de meterstand kunt wijzigen zie ik alleen een meterstand van de P1 en geen S0-meterstand. Volgens de handleiding neemt de Youless P1 gewoon de meterstand van de slimme meter over dus het heeft volgens mij helemaal geen zin om voor de P1 een apart wijzigingsvakje te maken. En voor de S0 die ik nodig heb, zou er niets zijn?
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?
A'dam PVOutput
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2020 18:07 ]
Beetje bijlezen hier. Getweakte LS 110 (draadjes over de led gesoldeerd) werkt hier probleemloos samen met een DIN-rail metertje op S0. Zie deze post nu pas. Bij mij ook 28 en 29 bij elkaar opgeteld. LS 110 firmware 1.2.2. EL er op. Was mij niet opgevallen omdat het in Domotiz keurig gesplitst is en daar wel doorloopt t/m 29 februari. Had ik dit niet gelezen, had ik het nooit gewetenYouLess schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:56:
Voor LS110 gebruikers die nog niet PVOutput firmware 1.2.2-PO hadden geflasht: in deze blogpost staat informatie over hoe je de log data binnen PVOutput kunt corrigeren zodat het achteraf toch nog klopt.
@bassd De 1.2.2 firmware voor de LS110, en ook alle LS120 firmwares, hebben voor de interne log wel een 29 februari voor alle logperiodes, m.u.v. de daglog. Oorspronkelijk kwam dat door het ontbreken van een logpositie voor de 29e in het eeprom. De oplossing die toen gekozen was is om de daglog van 28 en 29 dan bij elkaar op te tellen zodat er in ieder geval geen energie 'verloren' gaat in de log. Zoals je al had ontdekt kun je in de interne uurlog wel terug vinden wat er op de 29e is gebeurd.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Paar DIN rail meters met Youless er tussen vóór de slimme meter en die op een Pi3 uitlezen in Domoticz en eventueel via influx naar grafana. Heb je er voor een paar tientjes een leuke hobby bij. Ik heb helaas nog geen zonnepanelen (moeilijk en hoog dak) maar hier een paar voorbeelden van de mogelijkheden. Buienradar van een KNMI station dichtbij en je hebt ook nog de zonnestraling in Watt/m² er bij.borgoe72 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:49:
Ik wil meer grip op mijn energieverbruik.
Heb nu kaku met ics station gekoppeld aan slimme meter en geeft wat overzicht. Wat kan een youless meer dan de kaku? Zit het verschil in logging over een langere periode? Of kan ik zaken ook anders meten zoals netto verbruik excl teruglevering van mijn panelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 03-05-2021 00:15 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Hoewel ik ook domoticz gebruik (niet meer hiervoor) en je influxdb en grafana noemt, voor de volledigheid toch ook nog dat je daarvoor domoticz niet perse nodig hebt. Het maakt het wel erg makkelijk, maar je kan ook python scripts data van YouLess (en omvormer) naar influx en grafana laten sturen. Maar da's wat meer tweakenAUijtdehaag schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:05:
@boers706 Ik ken youless charts niet, maar ken je domoticz?
Youless is daar ook standaard ondersteund.
https://krijnermerins.nl/...en-rasberry-pi-4-stappen/
(aanbevolen is een pi3 met usb stick. Samsung fit plus 32 gb ofzo)
Dan kun je nog een stapje verder gaan met influxdb en grafana.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
ehhhh..HOI
Nee, dat kan hij ook niet. Hij kan niet zien of de schijf voor of achteruit draait.krizzziz schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
Ik heb de youless net geïnstalleerd bij mijn ouders op een analoge draaischijf. Zij hebben zonnepanelen die terugleveren. Lijkt wel of de youless het terugleveren niet registreert?
Kon hier niet zo snel iets over terugvinden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als je https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html tussen de zonnepanelen plaats dan kan de youless meten wat de opbrengst van de zonnepanelen is.krizzziz schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
Ik heb de youless net geïnstalleerd bij mijn ouders op een analoge draaischijf. Zij hebben zonnepanelen die terugleveren. Lijkt wel of de youless het terugleveren niet registreert?
Kon hier niet zo snel iets over terugvinden.
Thanks, het gaat juist om het verbruik van de rest. Ik denk dat er een youless in de verkoop gaatboers706 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
[...]
Als je https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html tussen de zonnepanelen plaats dan kan de youless meten wat de opbrengst van de zonnepanelen is.
ehhhh..HOI
Kun je ook een kwh meter tussen zetten. Dat heb ik ook gedaan.krizzziz schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:48:
[...]
Thanks, het gaat juist om het verbruik van de rest. Ik denk dat er een youless in de verkoop gaat.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 28% gewijzigd door PeterPan op 23-04-2020 10:50 ]
Bing
Geen idee waarom dat precies is.Mijzelf schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:31:
Bij mij draait een LS110, en vanmiddag viel mij op dat alle gemeten opgenomen vermogens veelvouden zijn van 6.
Iemand enig idee waarom dat zo is?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Als je de Youless zowel op de P1 poort van de slimme meter aansluit als via de S0 poort op een extra kWh meter op de groep van je zonnepanelen ben je idd in staat je eigen gebruik te berekenen.bing69 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:22:
Vraagje, momenteel gebruik ik een LS110 (jaar ofop een KwH meter ook van Youless en ik log ook naar PVoutput en Domoticz, af en toe doet ie moeilijk dus denk er aan om hem te vervangen door een LS120. Nu zou hij ook met twee draadjes aangesloten kunnen worden op de KwH meter, op zich perfect en blijft alles werken zoals voor heen.
Echter nu hoorde ik dat hij ook direct op de slimme meter aan te sluiten is.
Nu is mijn vraag wat zie ik dan? Zie ik dan de totale opbrengst van onze panelen zoals op bijgaande foto de opbrengst mat daar het verbruik vanaf getrokken??
[Afbeelding]
Yup, je ziet alle 2, je leest gewoon 2 meters uit.bing69 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:22:
Vraagje, momenteel gebruik ik een LS110 (jaar ofop een KwH meter ook van Youless en ik log ook naar PVoutput en Domoticz, af en toe doet ie moeilijk dus denk er aan om hem te vervangen door een LS120. Nu zou hij ook met twee draadjes aangesloten kunnen worden op de KwH meter, op zich perfect en blijft alles werken zoals voor heen.
Echter nu hoorde ik dat hij ook direct op de slimme meter aan te sluiten is.
Nu is mijn vraag wat zie ik dan? Zie ik dan de totale opbrengst van onze panelen zoals op bijgaande foto de opbrengst mat daar het verbruik vanaf getrokken??
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 15-05-2020 14:57 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ehm nee.Will_M schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:06:
Heb 't ding nu alleen nog maar aan de P1 poort van m'n Slimme Meter hangen. Levert het betere / nauwkeurigere data op als ik 't ding óók nog op de LED laat kijken?
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 15-05-2020 16:21 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Nee hoor, je denkt precies goed. Als je voldoende ruimte hebt en die kWh-meter naast de groep van je zonnepanelen kunt plaatsen, gaat het heel simpel. Gewoon erin klikken, bedrading van je zonnepanelen op die meter aansluiten en even twee nieuwe stukken VD-draad tussen de zekeringautomaat en die kWh-meter.Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:23:
Óf denk ik dan, als netwerkbeheerder die IP bitjes en bytes op de juiste manier over een netwerk probeert te laten lopen, iets te simpel en kan beter meteen even een elektricien laten komen?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder uodates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.St00mwals schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:35:
Ik zit dit topic een beetje door te lezen en één ding wordt mij nog niet duidelijk.
Hoe zit het met het uitlezen van de gasmeter?
Ik heb thuis een slimme meter, waar de 'slimme' gasmeter ook aan gekoppeld is, kan ik deze gasmeter dan ook uitlezen met de Youless?
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:27:
[...]
Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder updates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.
Ah, duidelijk!KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:27:
[...]
Yep, met dien verstande dat je gasmeter minder uodates geeft dan je elektrameter. En je youless-app laat alleen grafieken zien van de elektra.
De historische data kan je via je favoriete browser wel zien, en koppeling met domoticz/enogic/etc is inderdaad ook mogelijk.St00mwals schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:42:
[...]
Ah, duidelijk!
En dan met een app van derden dan zie ik de gas gegevens wel?
[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 03-06-2020 10:41 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 9% gewijzigd door wervisser op 05-06-2020 14:15 ]
[ Voor 3% gewijzigd door bing69 op 06-06-2020 08:45 ]
Bing
Geen antwoord op je vraag, maar toch: sinds wanneer staat die 'S0 meterstand' in de interface? Die heb ik niet bij mijn LS120.
Die 'S0' data komt middels een meegeleverd RJ11 kabeltje zó op je Youless LS120 binnen, toch?dreamscape schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Geen antwoord op je vraag, maar toch: sinds wanneer staat die 'S0 meterstand' in de interface? Die heb ik niet bij mijn LS120.
Op ich niet zo'n issue, want die S0 data komt van een losse kWh meter waar ik zo de stand van kan aflezen, maar.toch...
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 22:05 ]
Nee, via die RJ11 krijg je de P1 data van je slimme meter.Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:51:
Die 'S0' data komt middels een meegeleverd RJ11 kabeltje zó op je Youless LS120 binnen, toch?
1.4.2 E.L. Software / Firmware hier, overigens
[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 05-06-2020 22:06 ]
1.4.3-EL is 't trouwens...dreamscape schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:04:
[...]
Nee, via die RJ11 krijg je de P1 data van je slimme meter.
S0 is data van een losse kWh-meter. Die heb ik hier bijvoorbeeld voor mijn warmtepomp.
Maar ik zie dat ik nog op 1.4.0 E.L. draai, dus de update is een mooi taakje voor dit weekend.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2020 17:17 ]
Je had beter even je YouLess kunnen resetten naar '0' terwijl de meter vervangen werd. Nou 'telt' 'ie verder op basis van je oude meter en mist 't ding dus ergens 1431498,683 kWh op het 'totaal' (meterstand) en telt af naar '0'KrL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:38:
Vandaag is bij ons een slimme meter geïnstalleerd, een ISKRA AM550. Deze heb ik aangesloten op m'n LS120 via P1 (las eerder de analoge meter uit middels de pulsmeter). Omdat we in de zomer veel meer opbrengen dan verbruiken is het verbruik negatief, de meter geeft dit zelf goed weer op het display maar de Youless toont een hele grote negatieve waarde:
[Afbeelding]
Ik vroeg me af of de Youless deze negatieve waarde als absolute via de P1 van de meter krijgt of dat hij deze zelf berekent (bug)? Iemand enig idee en wellicht ook wat ik er aan kan doen?
Ik heb alle oude gegevens bewaard en heb hem ook naar 0 gereset, echter ging hij toen terugtellen en kwam op dit enorme getal terecht. Als ik m nu probeer te resetten naar 0 of bijvoorbeeld 10000 dan springt hij vanzelf weer naar dit getal dus ik vermoed dat hij deze krijgt van de AM550.Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:48:
[...]
Je had beter even je YouLess kunnen resetten naar '0' terwijl de meter vervangen werd. Nou 'telt' 'ie verder op basis van je oude meter en mist 't ding dus ergens 1431498,683 kWh op het 'totaal' (meterstand) en telt af naar '0'
Als je de 'oude' gegevens in een Excel hebt. Niks aan de hand.
Weet je zeker dat je LS-120 nu naar de P1 poort kijkt en niet meer op 'Pulse' staat ingesteld?KrL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:53:
[...]
Ik heb alle oude gegevens bewaard en heb hem ook naar 0 gereset, echter ging hij toen terugtellen en kwam op dit enorme getal terecht. Als ik m nu probeer te resetten naar 0 of bijvoorbeeld 10000 dan springt hij vanzelf weer naar dit getal dus ik vermoed dat hij deze krijgt van de AM550.
Yup! Al ik hier 0 doe en dan opslaan dan krijg ik in het scherm 'home' weer direct de hoge negatieve stand, inmiddels -1431689,083 kWh.Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:00:
[...]
Weet je zeker dat je LS-120 nu naar de P1 poort kijkt en niet meer op 'Pulse' staat ingesteld?
Configuratie -> ElektriciteitsMeter, en dat het vinkje bij 'Meterstand' UIT staat.
[ Voor 15% gewijzigd door KrL op 23-06-2020 18:05 ]
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Klopt, nu geeft hij m wel goed. Dank!YouLess schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:17:
Hoewel de puls hier niet meer gebruikt wordt, hangt het vermoedelijk samen met de oude meterconstante (187,5) die nog bij de analoge draaischijf hoort. Deze kan het beste terug gezet worden op 1000. De kWh teller moet daarna misschien nog een laatste keer op de Meter pagina gereset worden, en daarna zal hij verder wel goed lopen.
Dat is de som van de 4 tellers (met een minteken voor de teruglevering uiteraard).Cable_boy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:56:
Ik heb zojuist mijn Youless op de P1 van mijn slimme meter aangesloten en de S0 op de uitgang van een extra KWh meter voor mijn WP.
Op de interne pagina van de Youless zie ik nu 1 verbruik teller die niet overeenkomt met één van de 4 tellers. Wat stelt dit voor?
Na een paar keer rondklikken in de app crasht hij bij mij (OnePlus 6, geen custom rom of zoiets). Maar dat zou dus ook aan mijn toestel kunnen liggen.janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:04:
Op mijn website kun je een gratis Android app downloaden voor de LS110 en LS120. Tevens is er een Windows applicatie beschikbaar. Op deze website zijn screenshots te downloaden van zowel de app als de Windows applicatie. Meer informatie op de website.
Ik had geen idee dat je daar ook een warmtepomp aan kunt hangen. In dat geval zou het tabblad beter Productie kunnen heten i.p.v. Zon. Mee eens? Dekt dat de lading beter?dreamscape schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Na een paar keer rondklikken in de app crasht hij bij mij (OnePlus 6, geen custom rom of zoiets). Maar dat zou dus ook aan mijn toestel kunnen liggen.
Daarnaast heet de logging via de S0-poort standaard 'zon'. Terwijl ik daar toch echt een kWh-meter voor mijn warmtepomp op heb aangesloten.
Overigens: het inlogscherm van de Youless is niet beveiligd en maakt dus geen gebruik van HTTPS. Dat ligt aan Youless en niet aan jou, maar wellicht is het niet zo'n heel slim idee om een port forwarding op te zetten naar dat interne adres.
Je zou er ook gewoon 'S0 input' of zoiets van kunnen maken. Als je die tweede input gebruikt voor een warmtepomp of een laadpaal, dan is dat ook niet echt 'productie'.janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:46:
[...]
Ik had geen idee dat je daar ook een warmtepomp aan kunt hangen. In dat geval zou het tabblad beter Productie kunnen heten i.p.v. Zon. Mee eens? Dekt dat de lading beter?
Klopt. Maar die pagina waarop je je wachtwoord invult is dan weer niet beveiligd. Ik weet te weinig van dit soort beveiliging, maar zelfs met een hoog poortnummer heb ik daar niet zo'n heel fijn gevoel bij. Maar wellicht maak ik me druk om niks...Ik denk dat een hoog poortnummer voorkomt dat een bot de poort vind. En je kunt een wachtwoord op de youless zetten en dit wachtwoord vanuit de app ook gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 18:44 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nieuwe firmware? Misschien is de upload aangepast in de tijd dat je hem niet gebruikt hebt.revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:40:
Wie kan mij op weg helpen, ik heb mijn oude youless weer opgeduikeld om het verbruik van de airco te loggen. Nieuw account aangemaakt op PVoutput waarbij alles keurig functioneerde.
Bij installatie van de airco is de boel spanningsloos gemaakt en sindsdien geeft de youless bij upload een (*).
Wat heb ik geprobeerd /getest
- Nieuwe API key gegenereerd en deze ingevoerd.
- System ID gecontroleerd -> OK.
- Gateway gecontroleerd /Internet (inkomende nat vanaf een externe locatie vanaf de youless werkt bijv. ok)
- Tijd gecontroleerd -> OK.
- Herstart dmv spanningsloos maken -> geen resultaat na een herstart staat er Upload (400)
I'm lost, iemand nog suggesties?
Goed punt, Ik zat nog op 1.2.0-PO dus meteen maar even geupgrade naar 1.2.2-PO.CopyCatz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:27:
[...]
Nieuwe firmware? Misschien is de upload aangepast in de tijd dat je hem niet gebruikt hebt.
Het gratis account bij enelogic heeft een restrictie van 6 maanden, dat vind ik te weinig en ik ben te gierig om 20 euro per jaar te betalen. In het verleden werkte de youless - pvoutput koppeling feilloos.Grolsch schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:14:
Aan je gateway kan het niet liggen, want de Youless pusht de gegevens naar PVoutput en niet andersom.
Dus als IP, GW, SM en DNS goed staan moet dat goed gaan.
Toevallig de Enelogic Firmware geprobeerd? Ik heb geen ervaring met PVOUTPUT en Youless, heb je ook nog veel meer gedetailleerdere informatie. (interval van 1 minuut).
[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 20:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Goed punt, Ik zat nog op 1.2.0-PO dus meteen maar even geupgrade naar 1.2.2-PO.
Gek genoeg zat ik voordat ik de update starten een succesvolle upload. Misschien toch een storing bij Youless.
Lijkt nu goed te gaan
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=87116&sid=77258
/edit: toch niet
[...]
Haal gewoon mijn gratis Android app binnen op mijn website, die werk perfect met LS110 en LS120.
Het gratis account bij enelogic heeft een restrictie van 6 maanden, dat vind ik te weinig en ik ben te gierig om 20 euro per jaar te betalen. In het verleden werkte de youless - pvoutput koppeling feilloos.
Blijkbaar was het toch een storing bij PVoutput, de upload verloopt nu weer zoals het heurt
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq