8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik werk met PVoutput en zou dat graag iets strakker op steeds netjes op de waarden daar hebben. zeker met het vergelijken met een referentiehuis op een paar honderd meter zou dat een beter beeld geven. Maar volgens mij kan dat niet he?
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Ik heb de nieuwe firmware geflashed waarbij de SO en analoge data worden gemeten. Dan zou ik analoog het water kunnen meten en via de so de opwekking kunnen blijven volgen. Alleen Is dit nog niet werkend in domoticz. ik heb nu 1.4.2 PO en ga alleen water meten in Domoticz.
Mijn vraag is hoeveel pulsen per kWh vullen jullie in? en hoe nauwkeurig kan je meten. kan je een ḱWh als liter zien? ik heb nu 100 ingevuld
[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 21-06-2019 20:54 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

1000 kilowatuur voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 06-08-2019 17:24 ]
Dus twee slimme meters tegelijk?
1 PVoutput . Dongen NB
De stroom voor de Youless komt vanuit een 5V 1.0A adapter, eerder heb ik ook de USB poort van mijn Experiabox geprobeerd maar bij beide werd er geen gebruik geregistreerd. De P1 poort is aangesloten via de meegeleverde P1 kabel. Ik heb ook 2 andere telefoonkabels gebruikt om te kijken of het mogelijk aan de kabel lag. Maar helaas werd hierna nog steeds geen verbruik geregistreerd.
Naast de Youless heb ik de meter ook gekoppeld aan Enelogic om te kijken of er dan wel verbruik geregistreerd wordt in Enelogic en die koppeling werkt wel goed.
Iemand enig idee? Kan de Youless niet met het ESMR5 protocol omgaan?
Ik zou de Youless support even een emailtje sturen. (Snelle reactie en hebben ervaring met veel meters)just_kevin schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:55:
Ik heb een Youless LS120 met firmware versie 1.4.2-EL aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter de Sagemcom T210-D maar helaas komt er nauwelijks iets binnen. De Youless is nu dik een week aangesloten en heeft tot nu toe een verbruik van 0,053 kWh geregistreerd.
De stroom voor de Youless komt vanuit een 5V 1.0A adapter, eerder heb ik ook de USB poort van mijn Experiabox geprobeerd maar bij beide werd er geen gebruik geregistreerd. De P1 poort is aangesloten via de meegeleverde P1 kabel. Ik heb ook 2 andere telefoonkabels gebruikt om te kijken of het mogelijk aan de kabel lag. Maar helaas werd hierna nog steeds geen verbruik geregistreerd.
Naast de Youless heb ik de meter ook gekoppeld aan Enelogic om te kijken of er dan wel verbruik geregistreerd wordt in Enelogic en die koppeling werkt wel goed.
Iemand enig idee? Kan de Youless niet met het ESMR5 protocol omgaan?
Als je even vermeldt wat je allemaal geprobeerd hebt en wat er wel/niet werkt kom je er vast wel uit.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Thanks! Ga ik doen, zodra ik meer weet koppel ik dat hier ook terug.SmiGueL schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:03:
[...]
Ik zou de Youless support even een emailtje sturen. (Snelle reactie en hebben ervaring met veel meters)
Als je even vermeldt wat je allemaal geprobeerd hebt en wat er wel/niet werkt kom je er vast wel uit.
De Youless-output bij /a?f=j geeft sommige waarden terug als normale waarden (getallen), maar andere staan tussen " " en dat snapt Openhab/InfluxDB blijkbaar niet.
Bij /e?f=j zijn alle waarden wel normaal, maar staat de hele output behalve tussen { } ook nog tussen [ ].
Na enig zoeken en uitproberen de oplossing gevonden.
Ik gebruik de /e?f=j en in de code staat nu:
1
| Number VT_Http_YouLess_Power "Stroomverbruik actueel [%,.0f Watt]" <energy> (gYouless) { http="<[http://192.168.0.103/e?f=j:10000:JSONPATH([0].pwr)]" } |
Het $ teken is dus vervangen door [0] en dat zorgt ervoor dat de [ ] worden weggehaald. Hierdoor kunnen nu alle waarden worden ingelezen. Let op: de som van afnames en terugleveringen moet ook worden
aangepast. Bij de /a?f=j is dit de cnt waarde en bij de /e?f=j is dit de net waarde.
Zie verder:
https://gathering.tweaker...message/59841526#59841526
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ik kreeg al snel een uitgebreide reactie van Youless dat ze vermoeden dat of de P1 poort van de Youless defect is, of dat de P1 poort van de slimme meter defect is. Om dat zo snel mogelijk te testen hebben ze mij kosteloos een nieuwe Youless toegezonden welke ze extra getest hebben op werking van de P1 poort.just_kevin schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:13:
[...]
Thanks! Ga ik doen, zodra ik meer weet koppel ik dat hier ook terug.
Zojuist heb ik de nieuwe Youless ontvangen en aangesloten. Het bleek dat de oude defect was, er komt nu wel input binnen op de P1 poort. Zeer goede en snelle service dus van Youless!
De youless-logger is een Docker container welke je eenvoudig op bijv. een Synology NAS kan gebruiken. De logger kan data van verschillende YouLess meters uitlezen en slaat deze op in een eigen SQLite database. Data kun je hierdoor dus langer dan een jaar opslaan. Tevens kun je per YouLess meter aangeven welke data je exact wilt uitlezen (electra/gas/S0). Qua configuratie ed. wil ik het allemaal zo laagdrempelig mogelijk houden zodat het voor vrijwel iedereen te gebruiken is.
Momenteel ben ik nog bezig om een "classic" API te maken welke gelijk zal zijn aan de eigen API van de YouLess zodat dit compatible is met al bestaande scripts ed. Maar met één groot verschil, dat er data zonder limieten per tijdframe opgevraagd kan worden. Zodra dit gereed is wordt v1.0 uitgebracht.
Toekomst
In de toekomst wil ik nog het uitlezen van de YouLess API icm. password ondersteunen, een eigen simpelere REST API toevoegen, huidige meterstanden/verbruik via MQTT laten versturen en database backup functie toevoegen. Ideeën binnen dit topic die ik misschien ook toevoeg zijn bijvoorbeeld het kunnen instellen van een eigen tijdframe (per 10 sec.), data opslaan in externe database(s) of data doorsturen naar pvoutput. Andere ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Techniek
Zoals gezegd draait het hele spulletje binnen een Docker container. Deze is gebaseerd op Alpine Linux met S6 overlay (wordt bijv. ook gebruikt door linuxserver.io) met hierin PHP 7.3 en Nginx. Als basis heb ik Symfony 4.3 gebruikt met daar omheen een hele bak eigen code. Naast een API is er een CLI beschikbaar waarmee het bijv. mogelijk is om direct een data update vanaf een YouLess meter op te vragen. Hiermee zou je dus ook zelf een update kunnen triggeren vanaf een eigen script of ander systeem. Binnen de container draait een cronjob welke zelf automatisch de data updates uitvoert. Deze is naar eigen inzicht te configureren.
Gebruik
Hoe zou je dit nu al kunnen gebruiken? Opzich is dat niet erg lastig; pull de Docker image `roeldev/casa-youless-logger:experimental` en configureer de ports, volumes en environment variabelen zoals omschreven bij de README. Start de container zodat de basis config bestanden worden aangemaakt in de config map. Stop de container vervolgens en pas de config bestanden aan naar jou situatie (ip adressen instellen ed.). That's it. Als je de container nu weer start zal alles moeten werken.
Al met al denk ik dat de youless-logger een mooie oplossing is voor een aantal beperkingen van de YouLess meter. Ik ben daarom erg benieuwd wat jullie er van vinden
Ik kan hiermee twee meters uitlezen, eentje via so ,en de andere is p1 of led of draai schijf. Klopt het zover?
Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik de beide meters configureer, en hoe geef ik aan of het een verbruik of opwek meter is voor pvoutput.
Kan ik ook twee api ingeven bv? Dit kan ik nergens vinden.
In eerste instantie wil ik twee warmtepompen apart registreren bij pvoutput,eentje met draaischijf meter en de andere heeft een so.
Kan dit tegelijk?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga er vanuit dat je het over mijn introductie hierboven hebt. Ik zal proberen het eea. toe te lichten.reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:11:
Vraagje, want uit de beschrijving kom ik er niet helemaal uit. Het gaat over de 120 versie.
Ik kan hiermee twee meters uitlezen, eentje via so ,en de andere is p1 of led of draai schijf. Klopt het zover?
Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik de beide meters configureer, en hoe geef ik aan of het een verbruik of opwek meter is voor pvoutput.
In eerste instantie wil ik twee warmtepompen apart registreren bij pvoutput,eentje met draaischijf meter en de andere heeft een so.
Kan dit tegelijk?
Zowel model versie LS120 als LS110 worden ondersteund. Hoe de YouLess zijn data uitleest (via P1 of analoog) zou niet uit moeten maken. Beide meters configureer je in het app/config/config.php bestand. In dit bestand staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. Een standaard versie van deze config ontstaat vanzelf zodra je de Docker container voor het eerst opstart.
De readme op de GitHub pagina van het project geeft ongeveer het volgende voorbeeld:
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| 'devices' => [ 'youless1' => [ 'ip' => 'http://ip_adres', 'services' => [ 'power' => true, 'gas' => true, 's0' => false, ] ], 'youless2' => [ 'ip' => 'http://192.168.1.32' 'services' => [ 's0' ] ] ] |
Door het bovenstaande config voorbeeld aan te passen met de juiste ip adressen zal de youless-logger zelf verbinding maken met de API's van de meters. Gegevens van beide meters zullen daarmee periodiek worden opgevraagd en worden opgeslagen in de eigen database. Mocht je nou geen interesse hebben in bijvoorbeeld de gas waardes dan kun je die via de services array uitschakelen door deze de waarde `false` te geven.
Momenteel wordt pvoutput nog niet ondersteund, het instellen van een verbruik/opwek meter is daarom (nog) niet mogelijk. Omdat ik nog druk met het project bezig ben kun je voor nu nog niet veel meer dan alleen data loggen en de ruwe database uitlezen. Het verder uitlezen, serveren en verwerken/doorsturen van data staat op de roadmap voor toekomstige releases.
[ Voor 0% gewijzigd door roeldev op 30-08-2019 19:46 . Reden: code tag ]
Hoi, nee ik heb het niet over jou script, dat gaat me de pet te boven hi, heb ook geen nas of iets in die geest.roeldev schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:44:
[...]
Ik ga er vanuit dat je het over mijn introductie hierboven hebt. Ik zal proberen het eea. toe te lichten.
Zowel model versie LS120 als LS110 worden ondersteund. Hoe de YouLess zijn data uitleest (via P1 of analoog) zou niet uit moeten maken. Beide meters configureer je in het app/config/config.php bestand. In dit bestand staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. Een standaard versie van deze config ontstaat vanzelf zodra je de Docker container voor het eerst opstart.
De readme op de GitHub pagina van het project geeft ongeveer het volgende voorbeeld:
PHP: /app/config/config.php
33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 'devices' => [ 'youless1' => [ 'ip' => 'http://ip_adres', 'services' => [ 'power' => true, 'gas' => true, 's0' => false, ] ], 'youless2' => [ 'ip' => 'http://192.168.1.32' 'services' => [ 's0' ] ] ]
Door het bovenstaande config voorbeeld aan te passen met de juiste ip adressen zal de youless-logger zelf verbinding maken met de API's van de meters. Gegevens van beide meters zullen daarmee periodiek worden opgevraagd en worden opgeslagen in de eigen database. Mocht je nou geen interesse hebben in bijvoorbeeld de gas waardes dan kun je die via de services array uitschakelen door deze de waarde `false` te geven.
Momenteel wordt pvoutput nog niet ondersteund, het instellen van een verbruik/opwek meter is daarom (nog) niet mogelijk. Omdat ik nog druk met het project bezig ben kun je voor nu nog niet veel meer dan alleen data loggen en de ruwe database uitlezen. Het verder uitlezen, serveren en verwerken/doorsturen van data staat op de roadmap voor toekomstige releases.
Ik heb het nu gewoon over de standaard mogelijkheden van de 120.
In de ts vind ik niks erover, en de handleiding online ook niet.
Maar toch bedankt voor je extra uitleg, anderen hebben er vast wat aan hi
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij is het P1 en S0 of P1 en LED. Wat je wil kan niet, vziw.reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:11:
Vraagje, want uit de beschrijving kom ik er niet helemaal uit. Het gaat over de 120 versie.
Kan dit tegelijk?
A'dam PVOutput
Tja het is allemaal wat onduidelijk, zou er nou hier geen gebruiker zijn met een 120 versie die pvoutput gebruikt.ericplan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:31:
[...]
Volgens mij is het P1 en S0 of P1 en LED. Wat je wil kan niet, vziw.
Krijg het idee dat ik beter twee gebruikte 110 kan kopen ipv nieuwe 120.
Heb hier nu een 110 gesoldeerd voor twee draadjes op so en dat gaat prima.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou even mailen met support van Youless. Ik denk dat ze je vraag wel kunnen beantwoorden.reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:34:
[...]
Tja het is allemaal wat onduidelijk, zou er nou hier geen gebruiker zijn met een 120 versie die pvoutput gebruikt.
Krijg het idee dat ik beter twee gebruikte 110 kan kopen ipv nieuwe 120.
Heb hier nu een 110 gesoldeerd voor twee draadjes op so en dat gaat prima.
A'dam PVOutput
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nou leg uit, wat kan je daar mee?
Ook nog plug and play of heel veel software gepruts?
1 PVoutput . Dongen NB
Type and pray, zoals @Grolsch het zo mooi kan zeggen.
Wat wil je nou precies doen?
P1 en S0 via puls?
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2019 22:36 ]
Je vraagt je haast af waarom ze die dingen niet kant en klaar verkopen, zou gat in de markt zijn....AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:34:
@reneeke1970
Type and pray, zoals @Grolsch het zo mooi kan zeggen.
P1 en S0 via puls?
1 PVoutput . Dongen NB
Weer een nieuw woord, zal eens aan google vragen...AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:38:
@reneeke1970
Dat bestaat toch? Dat heet iungo.
Nou ik zie een onvolledig apparaat met dingen die ik niet nodig heb en die ook nog eens 300 euro kost.
Daar heb je ook vier youles voor pfff
[ Voor 24% gewijzigd door reneeke1970 op 31-08-2019 22:44 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Kom ik weer terug op mijn vraag:reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:39:
[...]
Weer een nieuw woord, zal eens aan google vragen...
Nou ik zie een onvolledig apparaat met dingen die ik niet nodig heb en die ook nog eens 300 euro kost.
Daar heb je ook vier youles voor pfff
Ik heb hier nog een ls120 in doos en morgen ff niks..
Fluksoreneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:37:
[...]
Je vraagt je haast af waarom ze die dingen niet kant en klaar verkopen, zou gat in de markt zijn....
Meerdere S0 kom je weinig tegen, netduino met sateetje shield kan 4 S0 en is weinig werk, wat settings en naar sd kaart kopieren, S0 op de klemmenstrook schroeven en de adapter in het stopcontact.
Wil je de lokale website erbij wordt het meer werk
En dat is nou net het hele ding dat het naar pvo moet......Rol-Co schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:27:
[...]
Flukso![]()
Meerdere S0 kom je weinig tegen, netduino met sateetje shield kan 4 S0 en is weinig werk, wat settings en naar sd kaart kopieren, S0 op de klemmenstrook schroeven en de adapter in het stopcontact.
Wil je de lokale website erbij wordt het meer werk
1 PVoutput . Dongen NB
Gewoon de in en uitgaande elektra in kaart brengen, via 2×p1 lukt me dat niet.AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:07:
[...]
Kom ik weer terug op mijn vraag:
Ik heb hier nog een ls120 in doos en morgen ff niks..
Kwam nog wat kWh meters tegen, ooit eens aanbieding gekocht dankzij @Rol-Co tip.
Dus nu heb ik vier meters maar één youles te weinig.
Dan heb ik 2× warmtepomp, zonnepanelen en huis verbruik. Eigen verbruik reken ik dan om met enelogic standen beide slimme meters.
En voor ik een ls120 koop wil ik weten of hij twee meters registreerd met 2×api naar pvo.
Schijnbaar doet niemand dit......
1 PVoutput . Dongen NB
Niet met Youless maar met Flukso's en een app, in deze app kan je in stellen of de meting import of export is.reneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:58:
[...]
Gewoon de in en uitgaande elektra in kaart brengen, via 2×p1 lukt me dat niet.
Kwam nog wat kWh meters tegen, ooit eens aanbieding gekocht dankzij @Rol-Co tip.
Dus nu heb ik vier meters maar één youles te weinig.
Dan heb ik 2× warmtepomp, zonnepanelen en huis verbruik. Eigen verbruik reken ik dan om met enelogic standen beide slimme meters.
En voor ik een ls120 koop wil ik weten of hij twee meters registreerd met 2×api naar pvo.
Schijnbaar doet niemand dit......
Maar dat is al bekend.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Youless is een s0 pulsenteller (OF via led) en daar is P1 functionaliteit bij gekomen.,
Wil jij dus 4x s0 dan heb je 4x youless nodig.
Ook is maar 1 api per youless mogelijk. Tenzij @YouLess zijn functionaliteit uit breidt.
Maar je basis is al verkeerd. Een paar elcheapo eastron met modbus, en je kan er 256 uitlezen in 1 go.
Vergt echter wel wat programmeerwerk en een odroid of pi erbij. Maar google weet alles.
link ali express
Zo lees ik ook 4x Mbus (meterbus) finders uit in 1x. En niet alleen maar pulsen, maar het hele verhaaltje.
Edit: dan heb je nog een s0pcm5 van http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Maar ook die is overleden bij mij, voor de watermeter, dus raad ik ook niet aan.
Bovendien komt er ook programmeerwerk bij.
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2019 09:23 ]
Deze is er wel, sinds kort, 8x S0. Gebaseerd op een Raspberry Pi 2B. Ligt momenteel op m’n bureau, gaat de oude EMU S0-logger binnenkort vervangen.reneeke1970 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:37:
[...]
Je vraagt je haast af waarom ze die dingen niet kant en klaar verkopen, zou gat in de markt zijn....

https://www.solarautonomie.de/produkt/energiemonitor-plus/
[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 01-09-2019 09:18 ]
A'dam PVOutput
Geen probleemreneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:52:
[...]
En dat is nou net het hele ding dat het naar pvo moet......
Ik stuur bruto verbruik, 2x pv en 1 x warmtepomp + buitentemperatuur naar pvoutput met dat unitje van de foto
Dat zijn ook de enige settings die je moet doen op een pc, welke kWh meter wat is, hoeveelheid pulsen, en naar welke SID van pv output.
Verder kan je div formules selecteren zodat hij opwek van p1 af trekt of 2x pv optelt in 1 meter, wat je wilt.
Alleen als je de gegevens lokaal real time ook wil is het wat meer werk, maar dat hoeft niet. En daar bedoel ik dit mee.
Die kan je wel geheel naar eigen smaak instellen/aanpassen, kwestie van kiezen, drop downtjes, kleuren enz

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 01-09-2019 10:04 ]
En dat kastje zelf gaat naar pvo of via via?Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:02:
[...]
Geen probleem
Ik stuur bruto verbruik, 2x pv en 1 x warmtepomp + buitentemperatuur naar pvoutput met dat unitje van de fotop1 kan hij ook nog maar gebruik ik niet.
Dat zijn ook de enige settings die je moet doen op een pc, welke kWh meter wat is, hoeveelheid pulsen, en naar welke SID van pv output.
Verder kan je div formules selecteren zodat hij opwek van p1 af trekt of 2x pv optelt in 1 meter, wat je wilt.
Alleen als je de gegevens lokaal real time ook wil is het wat meer werk, maar dat hoeft niet. En daar bedoel ik dit mee.
Die kan je wel geheel naar eigen smaak instellen/aanpassen, kwestie van kiezen, drop downtjes, kleuren enz
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Heb helaas geen modbus en ga ook geen vier nieuwe meters kopen.....AUijtdehaag schreef op zondag 1 september 2019 @ 08:57:
@reneeke1970
Youless is een s0 pulsenteller (OF via led) en daar is P1 functionaliteit bij gekomen.,
Wil jij dus 4x s0 dan heb je 4x youless nodig.
Ook is maar 1 api per youless mogelijk. Tenzij @YouLess zijn functionaliteit uit breidt.
Maar je basis is al verkeerd. Een paar elcheapo eastron met modbus, en je kan er 256 uitlezen in 1 go.
Vergt echter wel wat programmeerwerk en een odroid of pi erbij. Maar google weet alles.
link ali express
Zo lees ik ook 4x Mbus (meterbus) finders uit in 1x. En niet alleen maar pulsen, maar het hele verhaaltje.
Edit: dan heb je nog een s0pcm5 van http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Maar ook die is overleden bij mij, voor de watermeter, dus raad ik ook niet aan.
Bovendien komt er ook programmeerwerk bij.
Dus als ik het goed begrijp is p1 erbij gekomen maar nog steeds geen twee metingen tegelijk dan? Het is of of?
Hoe kan dan enelogic live p1 uitlezen en ook via so de zonnepanelen. Of foppen ze daar de boel en is het niet beide live?
Begin de gebruiksaanwijzing door te krijgen denk, reclame is misleidend....
1 PVoutput . Dongen NB
Wel mooi ding als je inderdaad 8 metingen wilt doenericplan schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:13:
[...]
Deze is er wel, sinds kort, 8x S0. Gebaseerd op een Raspberry Pi 2B. Ligt momenteel op m’n bureau, gaat de oude EMU S0-logger binnenkort vervangen. [Afbeelding]
https://www.solarautonomie.de/produkt/energiemonitor-plus/
1 PVoutput . Dongen NB
Zelf, hangt gewoon aan je netwerk, zelf je api invoeren van pvoutput.reneeke1970 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:31:
[...]
En dat kastje zelf gaat naar pvo of via via?
Display kan er ook nog aan, zie mijn sign laatste link.
Ik heb er 2 draaien aangezien ik 6x S0, 3x temperatuur elke minuut naar pvoutput stuur. Een stabiele netwerkverbinding is wel een pré.
Bruto verbruik (S0)
Pv1 (S0)
Pv2 (S0)
Pv3 (S0)
Warmtepomp verbruik (S0)
Sww boilers verbruik (S0)
Buiten temperatuur bij de Wp ( 1- wire )
Aanvoer temp cv water ( 1- wire )
Retour temp cv water ( 1- wire )
[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 01-09-2019 13:09 ]
En welke is dat precies, de netduino2 ?Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:41:
[...]
Zelf, hangt gewoon aan je netwerk, zelf je api invoeren van pvoutput.
Display kan er ook nog aan, zie mijn sign laatste link.
Ik heb er 2 draaien aangezien ik 6x S0, 3x temperatuur elke minuut naar pvoutput stuur. Een stabiele netwerkverbinding is wel een pré.
Bruto verbruik (S0)
Pv1 (S0)
Pv2 (S0)
Pv3 (S0)
Warmtepomp verbruik (S0)
Sww boilers verbruik (S0)
Buiten temperatuur bij de Wp ( 1- wire )
Aanvoer temp cv water ( 1- wire )
Retour temp cv water ( 1- wire )
Vind weinig nl informatie....
1 PVoutput . Dongen NB
Die twee draadjes aansluitingen is toch de so aansluiting? Dat zit met dat Ledje verbonden en geeft een stroom puls uit of zoiets?AUijtdehaag schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:38:
@reneeke1970
P1 is erbij gekomen, dus EN P1 EN S0
Maar S0 = ledje uitlezen, dus geen 3x EN.
Ik ga rondje fietsen...
Maar p1 en so zeg je, dan moeten er toch ook twee instellingen voor zijn in software?
Moet toch twee nummers in kunnen voeren voor pvo?
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 96% gewijzigd door reneeke1970 op 02-09-2019 08:17 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik krijg geen combi van verbruik en opwekken in één overzicht. Zolang ik verbruik upload hij gegevens, zodra het negatieve vermogens worden stopt de upload, zodra de pv afzwakt en weer overgaat in verbruik gaat hij weer uploaden?
1 PVoutput . Dongen NB
Pvoutput accepteerd geen negatieve waarde..
Je kan P1 in domoticz hebben, tesamen met s0 van dezelfde youless
Van daaruit een dzVents script, die eerst "Eigen verbruik" uitrekend uit de s0 (zonnepanelen) en P1 (slimme m)
Dat eigen verbruik + zonnepanelen upload je dan naar pvoutput via dzVents script
Op een pi of odroid.
Simpel.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2019 12:09 ]
Harstikke simpel.....AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:08:
@reneeke1970
Pvoutput accepteerd geen negatieve waarde..
Je kan P1 in domoticz hebben, tesamen met s0 van dezelfde youless
Van daaruit een dzVents script, die eerst "Eigen verbruik" uitrekend uit de s0 (zonnepanelen) en P1 (slimme m)
Dat eigen verbruik + zonnepanelen upload je dan naar pvoutput via dzVents script
Op een pi of odroid.
Simpel.
Dus p1 en pvo is zinloos. Nou dan maar eens kijken wat enelogic ermee kan
1 PVoutput . Dongen NB
De pv meter zit te ver weg daarvoor helaas.AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:39:
P1 en PVoutput is inderdaad zinloos.
Eigen verbruik en opwek, daarentegen, werkt prima. (mooie van de youless is dat P1 en s0 synchroon loopt)
Heb hier nog 2 werkeloze pi's liggen hoor.
Ik hoef alleen nog maar de boiler te loggen dus ik speel nog even verder.
Eerst eens stekkertje voor die so frutselen, wat een aansluiting zeg.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 5% gewijzigd door ndjong op 25-10-2019 22:53 ]
@Possible ?ndjong schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:15:
Ik ben helaas niet technisch genoeg om mijn zonnepanelen werkend te krijgen icm de youless 😟 alles zit in de meterkast dus het zou niet heel lastig moeten zijn.. iemand in de buurt van Leeuwarden die onder het genot van een goed biertje (of tegen betaling) dit met mij zou willen aansluiten?
Daar heb ik mij nog niet in verdiept.Possible schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 07:59:
@ndjong ik weet niet om wat voor meter het gaat, maar kun je niet gewoon gaan loggen naar pvoutput rechtstreeks vanuit je omvormer?
Ik heb een vrij normale meter waarop ik een Youless heb aangesloten via de P1 poort en ik lees alle waarden uit via enelogic. Ik ben daar tot nu toe erg tevreden over, ik zie wanneer de panelen meer opwekken dan ik verbruik en wat de kostten per dag zijn, maar niet de daadwerkelijke oplevering van de panelen. Volgens de Youless handleiding zou het vrij makkelijk moeten zijn de Youless ook op de groep van de panelen aan te sluiten, vandaar de vraag

[ Voor 10% gewijzigd door ndjong op 26-10-2019 13:11 ]
Wat kan die youless meter eigenlijk? Als ik de website zie dan leest hij gewoon de slimme meter uit? Ik doe dit ook alleen dan rechtstreeks naar m'n server dmv dsmr reader (gratis) en een P1 kabeltje. Ik krijg dan elke 10 seconden een meting.ndjong schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:10:
[...]
Daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Ik heb een vrij normale meter waarop ik een Youless heb aangesloten via de P1 poort en ik lees alle waarden uit via enelogic. Ik ben daar tot nu toe erg tevreden over, ik zie wanneer de panelen meer opwekken dan ik verbruik en wat de kostten per dag zijn, maar niet de daadwerkelijke oplevering van de panelen. Volgens de Youless handleiding zou het vrij makkelijk moeten zijn de Youless ook op de groep van de panelen aan te sluiten, vandaar de vraag
[Afbeelding: Verbruik]
De slimme meter kan niet je opwek bekijken want dit wordt al verrekend in de meter zelf.
Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar wil je wel helpen met het loggen van je omvormer naar pvoutput en ook dat je brutoverbruik gemeten wordt.
Ik woon zelf in Leeuwarden.
[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 26-10-2019 20:50 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Sinds 12 oktober geeft de Youless '0' aan, zowel in de Youless zelf als Enelogic.
Nu heb ik (ook) mijn slimme meter aan Enelogic gekoppeld en die stopt ook op 12 oktober.
De meterstand op de gasmeter zelf loopt wel verder.
Heeft iemand een idee waar dat misgaat?
Hm... Yes... Clearly some sort of ware...
Ga ik doen, thanks!ThinkPadd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:33:
Ik zou je netbeheerder inschakelen (niet je energieleverancier, die kan hier niets mee).
De Youless leest de P1 poort uit en maakt daar via enelogic visuele grafieken van, vrij basis maar het was een leuk begin.Possible schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:21:
[...]
Wat kan die youless meter eigenlijk? Als ik de website zie dan leest hij gewoon de slimme meter uit? Ik doe dit ook alleen dan rechtstreeks naar m'n server dmv dsmr reader (gratis) en een P1 kabeltje. Ik krijg dan elke 10 seconden een meting.
De slimme meter kan niet je opwek bekijken want dit wordt al verrekend in de meter zelf.
Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar wil je wel helpen met het loggen van je omvormer naar pvoutput en ook dat je brutoverbruik gemeten wordt.
Ik woon zelf in Leeuwarden.
Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op een Enphase systeem van Enlighten, ik zou zelf graag meer controle hebben over de grafieken zodat ik een mooi dashboard voor in de woning kan maken, en ook het bruto verbruik en de opbrengst kunnen meten. Je hulp zou ik heel erg blij mee zijn, ik woon ook in leeuwarden, de afstand kan dus nooit heel erg ver zijn! stuur me maar een persoonlijk berichtje als je aanbod nog staat!
Gasmeter heeft een batterij die 5-10 jaar meegaat om berichten te sturen naar de elektra meter. Als deze meter al wat ouder is, is de kans groot dat deze leeg is.Ridicule80 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:47:
Ik heb een vraag over het lezen van de gas meterstand via de Youless.
Sinds 12 oktober geeft de Youless '0' aan, zowel in de Youless zelf als Enelogic.
Nu heb ik (ook) mijn slimme meter aan Enelogic gekoppeld en die stopt ook op 12 oktober.
De meterstand op de gasmeter zelf loopt wel verder.
Heeft iemand een idee waar dat misgaat?
Bovendien is de e-SM ook gestopt het uitlezen? Dan klinkt het eerder als een P1 probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 03-11-2019 13:52 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb contact gehad met Stedin en die konden op afstand al zien dat er een storing is. Er moet een monteur komen. Ben benieuwd wat het precies is... Moet nog wel even geduld hebben (monteur komt de 25ste).
Heb je de foto's nog ergens?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Thx. Samen met de beschrijving ga ik daar uit komen
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik heb twee Python scriptjes in elkaar geknutseld die vanaf een Raspberry Pi de status van de Youless uitlezen en naar een lokale InfluxDB sturen die op een UDP poort luistert.Kopieer ze naar de plek waar je wil, pas het IP adres in de code aan en trap ze af met bijvoorbeeld een cronjob als dit:
@reboot python /home/pi/youless-gas.py &
@reboot python /home/pi/youless-stroom.py &
In Grafana maak je een aantal queries aan (1 voorbeeld hieronder):

En uiteindelijk heb je een mooi grafiekje waar je naar hartelus in en uit kun zoomen en door de tijd kunt springen:

Note: ik ben écht geen programmeur, maar het werkt alleszins stabiel hier.
[ Voor 0% gewijzigd door Leon T op 13-11-2019 22:06 . Reden: Duidelijk gemaakt dat het om de LS110 gaat. ]
De Youless kun je flashen met 2 firmware versies. 1 = naar Enelogic (De grafiekjes die je van mij altijd ziet) 2 = PV output,
Een paar vragen:
- Werkt dit nog steeds anno 2019?
- Zijn beide firmwares tegelijk actief dus zowel upload pvoutput als Enelogic?
- Waar vindt ik instructies hoe ik 2 firmwares naast elkaar kan flashen?
Nee het is niet en en, maar of of.traders schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:57:
Elders op dit forum staat:
De Youless kun je flashen met 2 firmware versies. 1 = naar Enelogic (De grafiekjes die je van mij altijd ziet) 2 = PV output,
Een paar vragen:
- Werkt dit nog steeds anno 2019?
- Zijn beide firmwares tegelijk actief dus zowel upload pvoutput als Enelogic?
- Waar vindt ik instructies hoe ik 2 firmwares naast elkaar kan flashen?
De software en uitleg vind je op de youles website
1 PVoutput . Dongen NB
Interessant, andere aanpak in de scripts dan ik heb, dus ook maar eens proberen. Ik zie maar elke 10s een wijziging op de Youless, dus heeft die 3s wel zin? Lees je niet 3 keer dezelfde waarde?Leon T schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:45:
Ik ben bezig met informatie van diverse zaken (Youless stroom & gas, Remeha CV ketel, FritzBox, Enphase) in een InfluxDB te stoppen om daarna op basis van Grafana een mooi dashboard van alles te maken.
Ik heb twee Python scriptjes in elkaar geknutseld die vanaf een Raspberry Pi de status van de Youless uitlezen en naar een lokale InfluxDB sturen die op een UDP poort luistert.Kopieer ze naar de plek waar je wil, pas het IP adres in de code aan en trap ze af met bijvoorbeeld een cronjob als dit:
@reboot python /home/pi/youless-gas.py &
@reboot python /home/pi/youless-stroom.py &
In Grafana maak je een aantal queries aan (1 voorbeeld hieronder):
[Afbeelding]
En uiteindelijk heb je een mooi grafiekje waar je naar hartelus in en uit kun zoomen en door de tijd kunt springen:
[Afbeelding]
Note: ik ben écht geen programmeur, maar het werkt alleszins stabiel hier.
En gas wordt maar 1x per uur doorgegeven, toch?
Edit: hmm, werkt dit echt bij jou? (Buiten: ik gebruik python3 dus print(...) en een unicode error:
Er zit in mijn /a pagina geen gas, dus dat kan ik inderdaad niet zo meten (mijn eigen scripts halen dat uit de /e pagina)
[ Voor 6% gewijzigd door Wiley99 op 11-11-2019 20:05 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ja dat kan. Zie de wiki van @TD-er voor uitleg van de HTTP-calls die je kunt doen naar de YouLesstraders schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:55:
Kan ik als ik een Youless met Enelogic firmware, nog steeds lokaal uitlezen bv via Python om het in eigen database te stoppen? Zo ja, hoe werkt dit?
http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Is overigens niet dat men het niet wil, maar ze lopen puur tegen de limieten van de YouLess aan. Er zit maar een simpele Atmega328 in
Ik maak gebruik van 2x een Youless LS110 die ik apart uitlees. Een heeft de normale firmware en zit op het "knipperlampje" van de electriciteitsmeter en de andere heeft de gas firmware en zit op het reflecterend stukje van de gasmeter. Deze twee updaten de status regelmatig (elke paar seconden)Wiley99 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:28:
[...]
Interessant, andere aanpak in de scripts dan ik heb, dus ook maar eens proberen. Ik zie maar elke 10s een wijziging op de Youless, dus heeft die 3s wel zin? Lees je niet 3 keer dezelfde waarde?
En gas wordt maar 1x per uur doorgegeven, toch?
Edit: hmm, werkt dit echt bij jou? (Buiten: ik gebruik python3 dus print(...) en een unicode error:
Er zit in mijn /a pagina geen gas, dus dat kan ik inderdaad niet zo meten (mijn eigen scripts halen dat uit de /e pagina)
Zo te lezen maak jij gebruik van een LS120 met P1 integratie (correct?). Daar lijkt inderdaad qua interfacing onderscheid te zitten: /e geeft een 404 op mijn LS110 Youless.
Lesson learned: Youless 110 =! 120
Uiteraard, helemaal overheen gelezen, waarschijnlijk. Nieuwere Youless, nieuwere Python bij mijLeon T schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:05:
[...]
Ik maak gebruik van 2x een Youless LS110 die ik apart uitlees. Een heeft de normale firmware en zit op het "knipperlampje" van de electriciteitsmeter en de andere heeft de gas firmware en zit op het reflecterend stukje van de gasmeter. Deze twee updaten de status regelmatig (elke paar seconden)
Zo te lezen maak jij gebruik van een LS120 met P1 integratie (correct?). Daar lijkt inderdaad qua interfacing onderscheid te zitten: /e geeft een 404 op mijn LS110 Youless.
Lesson learned: Youless 110 =! 120
Mooi dat je zo wel een hogere resolutie op gas hebt, dat mis ik met P1
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Het is toch ook een LS110 die jij gebruikt hebt. Ik heb er een tweedehands onderweg
Zo’n Chinees Mbus ding ooit dubbel aangeschaft voor de Kamstrup heb ik ook nog ergens liggen. Een Master en een Slave zelfs denk ik.🤨 maar eerst dit maar eens werkend krijgen🥺AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:45:
@Copitano ik had 2x ls110 in gebruik inderdaad.
Nu ben ik over op MBus en binnenkort ook modbus.
kWh meter voor de zonnepanelen. (meer opties display) De berichten uit de startpost zijn uit 2012, foto's werken niet meer en links zijn ook niet actueel. Dus bij deze de vraag naar actuele informatie/sites waar één en ander uitgelegd wordt, en voorbeelden hoe de software er uitziet/wat het kan.
Domoticz installeren op je NAS
http://www.jadahl.com/
Youless wordt daarin ondersteund.
De ABB C11 heeft maar 100 imp/kWh op de s0 he?
Beetje weinig. (dus traag)
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2019 20:39 ]

Er vallen mij een paar dingen op. Bij de ledlamp van 5 watt geeft de Youless 4 watt aan op de homepage, maar in het log 0 watt. Voor de 40 watt lamp 39 watt op de homepage en 36 watt in het log en voor de 100 watt lamp 99 watt op de homepage en 96 watt in het log. Voor de 40 watt lamp is dat een afwijking van bijna 8%.

De meter die ik gebruik geeft 2000 imp/kWh. In domoticz is het wattage gelijk aan dat op de homepage van de Youless. Alleen voor het totaal over precies 1 uur gemeten is het totaal opgenomen aantal kWh 0,036 en dat lijkt dan weer te corresponderen met het log van de Youless(LS110). Maar als ik dan weer kijk in het log in Domoticz lijkt het opgenomen aantal kWh correct (0,039 kWh) te worden weergegeven, alleen begint de meting daar met een vertraging van 5 minuten
Is op dit forum iemand die hier iets van begrijpt?
EDIT: Het 5 minuten verschil in Domoticz heb ik inmiddels boven water. Dat is de resolutie van de grafieken in Domoticz.

[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 27-11-2019 13:16 . Reden: Helft van de vraag inmiddels zelf opgelost. ]
Ik heb er hier ook eentje die geeft 0 aan terwijl er werkelijk 8 watt loopt. Echter bij de totaal kWh telling word het wel bij geteld dus ik vind het niet zo erg.Copitano schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:39:
kWh meters zijn binnen. Youless geprepareerd zoals @AUijtdehaag. Dus twee draadjes gesoldeerd over het oogje van de Youless en vervolgens de led en het oogje afgeplakt met tape. Proefopstellinkje gemaakt met een paar oude gloeilampen van 40 en 100 watt en een ledlamp van 5 watt. [Afbeelding]
Er vallen mij een paar dingen op. Bij de ledlamp van 5 watt geeft de Youless 4 watt aan op de homepage, maar in het log 0 watt. Voor de 40 watt lamp 39 watt op de homepage en 36 watt in het log en voor de 100 watt lamp 99 watt op de homepage en 96 watt in het log. Voor de 40 watt lamp is dat een afwijking van bijna 8%. [Afbeelding][Afbeelding]
De meter die ik gebruik geeft 2000 imp/kWh. In domoticz is het wattage gelijk aan dat op de homepage van de Youless. Alleen voor het totaal over precies 1 uur gemeten is het totaal opgenomen aantal kWh 0,036 en dat lijkt dan weer te corresponderen met het log van de Youless(LS110). Maar als ik dan weer kijk in het log in Domoticz lijkt het opgenomen aantal kWh correct (0,039 kWh) te worden weergegeven, alleen begint de meting daar met een vertraging van 5 minutenDus meting Youless 9:20 tot 10:20 => log Domoticz 9:25 tot 10:25 uur. De klokken van de Youless, Domoticz en de Laptop waarmee ik monitor lopen exact gelijk. Overigens lijkt de registratie in het log van de Youless wel nog 5 minuten door te lopen, ook als de lamp is uitgeschakeld
Dus lamp uit 12:00 uur, laatste registratie (36 watt) in het log 12:05.
Is op dit forum iemand die hier iets van begrijpt?@YouLess misschien?
EDIT: Het 5 minuten verschil in Domoticz heb ik inmiddels boven water. Dat is de resolutie van de grafieken in Domoticz.Blijft nog de vraag van het verschil tussen de Homepage en het log en het doorlopen van de registratie in het log van de Youless.
Zodra er 500 watt loopt dan klopt het wel, dit zijn de enige twee standen die hij gebruikt...
1 PVoutput . Dongen NB
De minutenlog wordt afaik per 6 Watt (naar beneden) afgerond.Copitano schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:39:
Er vallen mij een paar dingen op.
- Bij de ledlamp van 5 watt geeft de Youless 4 watt aan op de homepage, maar in het log 0 watt.
- Voor de 40 watt lamp 39 watt op de homepage en 36 watt in het log.
- Voor de 100 watt lamp 99 watt op de homepage en 96 watt in het log.
Klopt dus precies met jouw bevindingen.
*Ik gok het doel hiervan is/was om (schaarse) opslagruimte in de LS110 te besparen, scheelt toch weer een paar bits per getal.
MAAR bij het totale dagverbruik (en wss ook 10-minuten & uurverbruik) worden er gewoon pulsen geteld en dus niet (tenzij op het decimaal) afgerond.
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 27-11-2019 16:56 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 27-11-2019 22:59 ]
Ik ben voor mn collega zijn youless meter aan domoticz aan het koppelen. Dit gaat goed voor 1 keer updaten.
De waarde haalt hij binnen maar daarna gebeurt er niets meer? Als ik de hardware disable/enable dan haalt hij weer een keer de data op.
In de log geeft hij telkens deze melding:
2019-12-03 20:29:15.886 (Youless) YouLess Meter (Unknown)
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Bedankt @Grolsch Maar helaas.Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:32:
Heb ik ook al een keer gehad, toen heb ik het hele device een keer weggegooid en opnieuw toegevoegd en sindsdien geen problemen weer gehad.
(DrietLess) YouLess Meter (Unknown)
Ik zie dat hij 2 devices toevoegd.
13 DrietLess 00000301 1 Youless - Huidig verbruik General kWh 209.344 kWh - - 2019-12-03 20:36:47
14 DrietLess 80 1 Drietless YouLess Meter YouLess counter 0.000 kWh 0 Watt - - 2019-12-03 20:40:27
Die onderste refreshed wel maar geeft geen waarde.

[ Voor 30% gewijzigd door Nickkie55 op 03-12-2019 20:47 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Dit is van m'n collega, die gebruikt alleen S0.AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:14:
@Nickkie55
Wat voor firmware zit in de LS120?
Je hebt s0 en je hebt P1 (slimme meter) he? (en gas)
Firmware 1.4.3-EL
Ik weet zo niet welk plaatje wat is. Maar inderdaad 1 staat stil, en als je de youless hardware disabled/enabled dan doet hij het 1 keer.AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:21:
@Nickkie55
De S0 werkt dus in je plaatje en de P1 staat dus stil?
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2019 21:57 ]
Om dat te verhelpen draai ik een simpel scriptje op mijn server (die ook de logging doet):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #!/bin/sh ZIJNTIJD=$( wget -q -O - "http://youless.lan/S" | cut -d ' ' -f 7 ) ZIJNUNIX=$( date --date="$ZIJNTIJD" +"%s" ) MIJNUNIX=$( date +"%s" ) VERSCHIL=$(($ZIJNUNIX - $MIJNUNIX)) if [ $VERSCHIL -gt 90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut eraf" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=md" fi if [ $VERSCHIL -lt -90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut erbij" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=mu" fi |
Het haalt de tijd op uit de systeem pagina, laat dat door 'date' in unixtijd vertalen, en als dat meer dan 90 seconden afwijkt van de locale unixtijd, wordt er 1 minuut gecorrigeerd door 'het pijltje' in de webinterface aan te roepen. Dit script wordt in een cronjob elk half uur aangeroepen. Werkt perfect, alleen de overgang naar de zomertijd zal wel even leuk worden. Dat wordt dan 30 uur lang iedere half uur een minuut aanpassen. Misschien dat ik er voor die tijd nog een uur correctie inzet.
Slim... dit is exact de reden dat Ik mijn Youless weer in hetzelfde subnet als m’n internet terug heb gezetMijzelf schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:46:
Sinds kort heb ik een (2e hands) LS110 aan mijn elektriciteitsmeter hangen. Omdat deze in een subnet hangt waarin geen internet toegang is, kan hij de tijd niet syncen op youless.nl, en het blijkt dat hij meer dan een minuut per dag afwijkt.
Om dat te verhelpen draai ik een simpel scriptje op mijn server (die ook de logging doet):
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 #!/bin/sh ZIJNTIJD=$( wget -q -O - "http://youless.lan/S" | cut -d ' ' -f 7 ) ZIJNUNIX=$( date --date="$ZIJNTIJD" +"%s" ) MIJNUNIX=$( date +"%s" ) VERSCHIL=$(($ZIJNUNIX - $MIJNUNIX)) if [ $VERSCHIL -gt 90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut eraf" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=md" fi if [ $VERSCHIL -lt -90 ] ; then echo "$(date): $ZIJNTIJD minuut erbij" >> /tmp/youless.log wget -q -O /dev/null "http://youless.lan/S?t=mu" fi
Het haalt de tijd op uit de systeem pagina, laat dat door 'date' in unixtijd vertalen, en als dat meer dan 90 seconden afwijkt van de locale unixtijd, wordt er 1 minuut gecorrigeerd door 'het pijltje' in de webinterface aan te roepen. Dit script wordt in een cronjob elk half uur aangeroepen. Werkt perfect, alleen de overgang naar de zomertijd zal wel even leuk worden. Dat wordt dan 30 uur lang iedere half uur een minuut aanpassen. Misschien dat ik er voor die tijd nog een uur correctie inzet.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
De meeste IOT dingen (Sonoff) gebruiken NTP, maar dat soort apparaten zitten bij mij ook in een apart VLAN die geen internet heeft. De NTP-requests kon ik met een firewallregel ombuigen zodat de router ze beantwoord. Maar de Youless doet het anders en daarbij werkt dat niet.
gister een youless 110 binnen gekregen icm een youless din rail kwh meter.
aangesloten in de meterkast maar krijg 24/7 opbrengst binnen en dat lijkt mij niet te kloppen.
wat doe ik verkeerd ?

03/01/20 02:00 0.005kWh 0.001kWh/kW 2W 12W 0.003kW/kW - - - -
03/01/20 01:55 0.004kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW - - - -
03/01/20 01:50 0.004kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW - - - -
03/01/20 01:45 0.004kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW - - - -
03/01/20 01:40 0.004kWh 0.001kWh/kW 2W 0W 0.000kW/kW - - - -
03/01/20 01:35 0.004kWh 0.001kWh/kW 2W 12W
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Ik vermoed dat je SMA omvormer standby verbruik heeft (wifi)
Die youless kWh meter maakt geen onderscheid tussen opwek of verbruik via de S0 puls, dus iedere watt wordt doorgegeven.
Finders hebben bijvoorbeeld een blokkering daarvan en geven enkel pulsen af in 1 stroomrichting.
WIfi uitgezetAUijtdehaag schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:10:
@Robwp
Ik vermoed dat je SMA omvormer standby verbruik heeft (wifi)
heeft jammer genoeg niks uitgemaakt
04/01/20 3:00AM 0.007kWh 0.002kWh/kW 2W 0W 0.000kW/kW
04/01/20 2:55AM 0.007kWh 0.002kWh/kW 2W 0W 0.000kW/kW
04/01/20 2:50AM 0.007kWh 0.002kWh/kW 2W 12W 0.003kW/kW
04/01/20 2:45AM 0.006kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW
04/01/20 2:40AM 0.006kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW
04/01/20 2:35AM 0.006kWh 0.001kWh/kW 2W 0W 0.000kW/kW
04/01/20 2:30AM 0.006kWh 0.001kWh/kW 2W 12W 0.003kW/kW
04/01/20 2:25AM 0.005kWh 0.001kWh/kW 0W 0W 0.000kW/kW
@YouLess Misschien eens een andere kWh meter verkopen, die maar 1 kant op, s0 pulsen afgeeft?
[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 17:07 ]
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Ja, dat kan prima. Ik heb hier een LS120 aangesloten op de P1-poort van mijn slimme meter en op de S0-poort van de losse kWh-meter op de groep van mijn WP.Cable_boy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:57:
Om mijn WP verbruik te meten heb ik een Youless met DIN rail kWh meter besteld. Kan ik daarnaast ook nog mijn gewone Enexis meter uitlezen met dezelfde Youless? En zo ja, welke FW heb ik dan nodig?
Ik gebruik hem met de firmware voor Enelogic.
Punctuality is the politeness of kings
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.