Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 07:31
Gister heb ik mijn youless ontvangen en ben direct aan de slag gegaan. Ik heb een analoge meter,
een AEG draaistroommeter met een meter constante van 187,5.

De installatie liep voorspoedig en al snel kreeg ik resultaten te zien. Helaas worden er slechts 12
waardes uitgelezen (12 minuten aan data) en daarna krijg ik enkel nog 0 waarden terug.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- De youless enige tijd van de stroom te halen en opnieuw uitlijnen;
- de youless volledig resetten middels het 5x losshalen van de UTP;
- Zowel met dynamisch ip als vast ip gewerkt;
- Na het resetten geen huidige stand ingevuld;
- Nieuwe firmware (1.4.1 EO) geladen;
- Firmware teruggezet naar originele (1.4.1 EL);
- Vaak opnieuw uitgelijnd, stroom erop en eraf etc...;

wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremegamer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo allen,

Klein vraagje ivm de LS120, gezien mijn water en elektriciteitsmeter nagenoeg bij elkaar hangen.

Ik zou mijn watermeter via een Hall-sensor willen uitlezen, door die dan op de digitale input S0 te hangen eventueel wat passieve componenten er tussen opdat dit wordt geaccepteerd als een pulse door de youless.

Echter stel ik mijn dan de vraag wat er gebeurt met de telling, gezien het een OF scenario is en geen EN.

Is er ergens opensource firmware beschikbaar dat aan te passen valt voor dit toestel ?

TLDR: de youless (digitale) S0 input gebruiken om een andere meter eveneens te loggen.

Alvast bedankt,

Xtremegamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb sinds een uurtje ofzo de Youless Energy monitor draaien, lijkt oke te werken, echter mis ik een paar dagen in het jaar overzicht die wel netjes via de Youless zelf te vinden zijn ( ook in domoticz en grafana voor zover belangrijk ). Kan het zijn dat een update even duurt, of gaat er iets mis,

Jaar overzicht begint op 5-1-2019 terwijl ik op 2-1-2019 nieuwe meter heb gekregen met 0 op de teller ( 3 fase )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
Xtremegamer schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:33:
Hallo allen,

Klein vraagje ivm de LS120, gezien mijn water en elektriciteitsmeter nagenoeg bij elkaar hangen.

Ik zou mijn watermeter via een Hall-sensor willen uitlezen, door die dan op de digitale input S0 te hangen eventueel wat passieve componenten er tussen opdat dit wordt geaccepteerd als een pulse door de youless.

Echter stel ik mijn dan de vraag wat er gebeurt met de telling, gezien het een OF scenario is en geen EN.

Is er ergens opensource firmware beschikbaar dat aan te passen valt voor dit toestel ?

TLDR: de youless (digitale) S0 input gebruiken om een andere meter eveneens te loggen.

Alvast bedankt,

Xtremegamer
Je wilt zowel P1 en als S0 gebruiken bedoel je :?

Dit werkt al 1,5 jaar met de 1.4.0 firmware, zelf monitor ik via P1 de slimme meter, en via S0 de kWh meter van m'n WP.
-De S0 input heeft een volledig onafhankelijk input kanaal gekregen.
Deze kan daardoor tegelijk met de P1/optische input gebruikt worden.
Of bedoel je wat anders?

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2019 19:23 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremegamer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-01-2024
@Grolsch Dat was exact wat ik bedoelde.

Alleen zal er niet echt een optie zijn om daar liters van te maken ? dat zal de database dan maar moeten doen.

Bedankt voor de info!

Met vriendelijke groeten,

Xtremegamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Xtremegamer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:40:
@Grolsch Dat was exact wat ik bedoelde.

Alleen zal er niet echt een optie zijn om daar liters van te maken ? dat zal de database dan maar moeten doen.

Bedankt voor de info!

Met vriendelijke groeten,

Xtremegamer
Weet je hoeveel pulsen je krijgt voor een m3 water :? Dan pas je dat zo aan dat de Youless 1kWh laat zien bij 1m3 water :? Is vrij eenvoudig uit te rekenen.

In de Youless kun je dit configureren:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2ts34m.jpg

Op het hoofdscherm zie je keurig 2 getallen doorkomen (P1+S0)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u49einhu9c86d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Fatal Mind schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:58:
Heb sinds een uurtje ofzo de Youless Energy monitor draaien, lijkt oke te werken, echter mis ik een paar dagen in het jaar overzicht die wel netjes via de Youless zelf te vinden zijn ( ook in domoticz en grafana voor zover belangrijk ). Kan het zijn dat een update even duurt, of gaat er iets mis,

Jaar overzicht begint op 5-1-2019 terwijl ik op 2-1-2019 nieuwe meter heb gekregen met 0 op de teller ( 3 fase )
Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DIt kom waarschijnlijk omdat er toch een aantal meterstanden missen rond 00:00 's nachts. Deze gebruikt hij voor de dagelijkse getallen.

Je kunt een excelbestand aanleveren aan Enelogic, en dan importeren hun deze.

Zie onderstaande link:

https://enelogic.uservoic...rische-waarden-importeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:18:
[...]

DIt kom waarschijnlijk omdat er toch een aantal meterstanden missen rond 00:00 's nachts. Deze gebruikt hij voor de dagelijkse getallen.

Je kunt een excelbestand aanleveren aan Enelogic, en dan importeren hun deze.

Zie onderstaande link:

https://enelogic.uservoic...rische-waarden-importeren
Hmm, ik gebruik behalve de youless geen online services mbt de meterstanden etc, heb het graag lokaal.

Echter even gekeken mbt jouw suggestie van missende meterstanden, ik kan geen gebreken ontdekken, ook wel vreemd dat grafana icm met influx de waardes blijkbaar wel heeft kunnen ophalen. Ik ga nog eens wat zoeken of ik wat kan vinden mbt afwijkende waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Hier Youless 2 binnen voor sec monitoren warmtepomp naar Domoticz en Enelogic.

Op de Youless zie ik data op de S0
Bij Enelogic komt de data ook binnen
In Domoticz aangemaakt, er is communicatie maar er is geen data beschikbaar.

Als ik bv de S0 op de andere Youless prik geeft die wel data.

Iemand nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door sgsdebruijn op 12-01-2019 17:27 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:36
Ik zoek al even maar kan geen soortgelijk probleem vinden:
ik heb gisteren mijn oude Pi voorzien van Domoticz en dat werkt mooi. Natuurlijk ook Youless toegevoegd en ik krijg één device voor electriciteit. Die toont ook de juiste waarden.

Ik zie echter geen device voor gas. Da's wel erg jammer omdat ik dat juist nog mis. Mijn electriciteit was al door PVOutput (zonnepanelen) netjes in kaart.

De Youless (1.20) heeft PVoutput firmware (ik denk 1.4.1, kan nu helaas niet checken, maar ergens in juli 2017 geflasht), kan het daaraan liggen?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdruten
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik heb 4 Youlessen gekocht, 2x zonnepanelen, 1x laadpaal 1x slimme meter.
Is er een manier om al deze 4 signalen gezamenlijk te tonen? De iOS Youless app is natuurlijk waardeloos met slechts 1 uitlezing, en op het Enelogic dashboard staan heel veel zaken maar slechts 1 widget voor totaalverbruik.
De grafieken zijn leuk maar je kan er niets realtime aan aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@frankdruten
Een raspberry pi of odroid c2 met emmc
Domoticz
InfluxDB en Grafana
en een beetje wilskracht.

https://snapshot.raintank...CRTSzg34K0R5j5Lf0np3w6zcF

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2019 19:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:48:
@frankdruten
Een raspberry pi of odroid c2 met emmc
Domoticz
InfluxDB en Grafana
en een beetje wilskracht.

https://snapshot.raintank...CRTSzg34K0R5j5Lf0np3w6zcF
Zou iemand over dit soort logging eens een goed topic willen maken. Ik mis helaas de kennis, maar zou dat graag gaan doen. Ik weet alleen niet hoe....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Wiley99 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:44:
Ik zoek al even maar kan geen soortgelijk probleem vinden:
ik heb gisteren mijn oude Pi voorzien van Domoticz en dat werkt mooi. Natuurlijk ook Youless toegevoegd en ik krijg één device voor electriciteit. Die toont ook de juiste waarden.

Ik zie echter geen device voor gas. Da's wel erg jammer omdat ik dat juist nog mis. Mijn electriciteit was al door PVOutput (zonnepanelen) netjes in kaart.

De Youless (1.20) heeft PVoutput firmware (ik denk 1.4.1, kan nu helaas niet checken, maar ergens in juli 2017 geflasht), kan het daaraan liggen?
Ik kan bij het ene device 'Gas' selecteren maar dan krijg ik de electriciteitswaarden in m3, dus dat is het ook niet.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Wiley99 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Ik kan bij het ene device 'Gas' selecteren maar dan krijg ik de electriciteitswaarden in m3, dus dat is het ook niet.
Welke versie van Domoticz gebruik je eigenlijk?
Slimmemeter in huis? met 141 zou je je gasstanden moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
sgsdebruijn schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:21:
[...]

Welke versie van Domoticz gebruik je eigenlijk?
Slimmemeter in huis? met 141 zou je je gasstanden moeten kunnen zien.
Version: 4.9700
Build Hash: a3a45906
Compile Date: 2018-06-23 16:24:51
dzVents Version: 2.4.6
Python Version: None

Platform: Pi (oldie) / Noobs Raspbian lite

Youless zit inderdaad op de P1

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 24-01-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Wiley99 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Version: 4.9700
Build Hash: a3a45906
Compile Date: 2018-06-23 16:24:51
dzVents Version: 2.4.6
Python Version: None

Platform: Pi (oldie) / Noobs Raspbian lite

Youless zit inderdaad op de P1
Met de nieuwere betaversie van Domoticz worden er wel extra's toegevoegd bij het aanmaken.
Maar gas zou het volgens mij ook al met versie 4.9700 moeten doen.
Probeer eens nog een keer je Youless toe te voegen onder hardware met dezelfde gegevens, huidige laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Dank je voor de suggestie, heb ik eerder al gedaan. Zelfs aan zelfde router (ziggomodem) gehangen ipv interne router, helpt niet.
Vraag me af of het aan Domoticz ligt of aan de Youless firmware (PO variant). Heb geen zin om die te flashen want dan mis ik mijn backup PVOutput data ;:\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Ugh, lijkt aan de PVO firmware te liggen. Kreeg een overigens snel en net antwoord van een Youless medewerker dat in die firmware geen gas meegestuurd wordt op de /e pagina, omdat er in PVOutput niets met gas gedaan wordt. Dus als Domoticz de /e pagina uitleest, vindt 'ie niets.

Nu dus gaan nadenken over Domoticz alleen de Youless data naar PVO te laten sturen (Lua script zoeken dat dit alleen voor Youlessdata doet, PV gaat al via SE webapi). Dan kan ik de Youless naar de standaard firmware flashen.

Of misschien lost Youless het op? :)

Edit 29-1-2019: toch maar de standaard Enelogic firmware geflasht en nu heb ik ook gasmetingen.
Dus een scriptje erbij om verbruik naar PVO te uploaden; (Maar nu werkt dat niet optimaal, virtuele meter geeft verkeerde energyconsumption tenzij ik deel door 1000. Dat geeft vreemd genoeg een andere waarde, maar ook 1000 keer te klein 8)7 )

[ Voor 23% gewijzigd door Wiley99 op 29-01-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 09:14
Ik heb nu de Youless 120 aangesloten met de S0 poort aan de 3 fase kWh meter om het verbruik van mijn warmtepomp te meten, en de pulssensor voor het uitlezen van het totale verbruik op mijn digitale energiemeter. Nu zou ik het liefst allebei de data willen inlezen mbv PVoutput of enelogic, maar ik kan voor beide diensten niets vinden om deze twee datasets te uploaden

@YouLess is daar een mogelijkheid toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Elimination schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 01:08:
Ik heb nu de Youless 120 aangesloten met de S0 poort aan de 3 fase kWh meter om het verbruik van mijn warmtepomp te meten, en de pulssensor voor het uitlezen van het totale verbruik op mijn digitale energiemeter. Nu zou ik het liefst allebei de data willen inlezen mbv PVoutput of enelogic, maar ik kan voor beide diensten niets vinden om deze twee datasets te uploaden

@YouLess is daar een mogelijkheid toe?
Volgens mij is S0 en puls hetzelfde kanaal.
Je hebt geen p1 aansluiting op je hoofd meter? Dit werkt namelijk vlekkeloos met Enelogic i.c.m. met je kWh meter voor WP op S0. Zo gebruik ik het namelijk al 1,5 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-01-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 06:40:
[...]

Volgens mij is S0 en puls hetzelfde kanaal.
Je hebt geen p1 aansluiting op je hoofd meter? Dit werkt namelijk vlekkeloos met Enelogic i.c.m. met je kWh meter voor WP op S0. Zo gebruik ik het namelijk al 1,5 jaar.
Helaas heeft mijn energiemeter geen P1 poort nee, dat was het fijnste geweest in inderdaad.
De interface van youless kan de input wel onderscheiden, lijkt me dat de gekoppelde diensten dat dan ook zouden moeten kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Elimination schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Helaas heeft mijn energiemeter geen P1 poort nee, dat was het fijnste geweest in inderdaad.
De interface van youless kan de input wel onderscheiden, lijkt me dat de gekoppelde diensten dat dan ook zouden moeten kunnen doen?
Als ik de handleiding goed lees zou het moeten kunnen wat jij wil.
Losse (DIN rail) kWh meters hebben over het algemeen
zowel een optische puls LED uitgang als een galvanische
S0 uitgang op 2 terminal klemmen, in tegenstelling tot
hoofdmeters die enkel over een puls LED beschikken.
Het heeft de voorkeur om de DIN rail meter bedraad via S0 met de Youless te koppelen.
Vanaf firmware versie 1.4 wordt dit onafhankelijk van de optische/P1 input opgenomen.
http://youless.nl/downloa...s120-handleiding-1.42.pdf

Je kunt met de @YouLess dus niet P1 EN optisch tegelijkertijd meten, maar wel S0 en P1 of S0 en optisch (wat jij wil).

Als dit zo is, dan werkt het gewoon vanzelf goed. Kan zijn dat je @Enelogic ff moet mailen dat je beide meters niet ziet in je overzicht, hier heb ik al 2 x "last" van gehad. Maar na een mailtje pakken ze het snel op en dan kun je 2 meters selecteren, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4pj0m0.jpg

Bij mij zegt hij ook "optisch" in Enelogic, terwijl dit S0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Als ik de handleiding goed lees zou het moeten kunnen wat jij wil.

[...]

http://youless.nl/downloa...s120-handleiding-1.42.pdf

Je kunt met de @YouLess dus niet P1 EN optisch tegelijkertijd meten, maar wel S0 en P1 of S0 en optisch (wat jij wil).

Als dit zo is, dan werkt het gewoon vanzelf goed. Kan zijn dat je @Enelogic ff moet mailen dat je beide meters niet ziet in je overzicht, hier heb ik al 2 x "last" van gehad. Maar na een mailtje pakken ze het snel op en dan kun je 2 meters selecteren, zie hieronder:

[Afbeelding]

Bij mij zegt hij ook "optisch" in Enelogic, terwijl dit S0 is.
Ja dat zou ik ook denken. Ik heb inderdaad de S0 van de DIN rail kWh meter (registreert Warmtepomp verbruik), en optisch voor het algehele verbruik van mijn digitale energiemeter (zonder P1 poort).

Enelogic zegt dat het niet kan wat ik wil. Even voor de zekerheid, @Grolsch jij hebt dat zo op deze manier wel werkend in het Enelogic dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, ik heb de P1 kabel aangesloten om de slimme meter, en de S0 kabel op de kWh meter van mijn WP.

Maar aangezien in de handleiding onderstaande wordt omschreven
Het heeft de voorkeur om de DIN rail meter bedraad via S0 met de Youless te koppelen.
Vanaf firmware versie 1.4 wordt dit onafhankelijk van de optische/P1 input opgenomen.
Zou ik denken dat 1 kanaal S0 is en het andere kanaal optisch OF P1.

Dus:
S0 en P1 gaat goed
S0 en optisch gaat goed
Optisch en P1 gaat niet goed

Maar als @Enelogic zegt dat het niet kan, dan weet ik het ook niet meer :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 01-02-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:37
The Fatal schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:55:
Heb vandaag ook mijn youless binnen gehad.

Na een beetje wat zoeken (niet alle links, en plaatjes etc werkte niet meer) heb ik het voor elkaar gekregen om het script van –LA- te draaien op mijn synology nas.

Ik heb alle stappen opnieuw gedocumenteerd en wil deze graag delen zodat de info hier ook weer te vinden is. Dit is gebaseerd op DSM 5.1.

...

Hierna krijg je het volgende scherm:
[Afbeelding]
Ik krijg deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dqlqh2.png

Heb PHP 7.2 draaien, maar kom helaas niet verder. Weet iemand raad?

[ Voor 37% gewijzigd door deBennie op 05-02-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 18:46

Lifestyle71

De Jos

Ik heb nu al een jaar de youless meter in gebruik.. alleen vind ik het jammer dat hij niet aan geeft wanneer je meer stroom opwekt dan verbruikt. Hij gaat namelijk niet "in de min".

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Lifestyle71 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:04:
Ik heb nu al een jaar de youless meter in gebruik.. alleen vind ik het jammer dat hij niet aan geeft wanneer je meer stroom opwekt dan verbruikt. Hij gaat namelijk niet "in de min".
Dan moet je 'm aansluiten op zoiets als Domoticz, dan krijg je alle 2/4 de metingen door. Domoticz toont mij een ander kleurtje als ik netto lever (en ook andere kleurtjes als hoog/laag tarief wijzigt).
Of koppelen aan PVoutput en daar de opwek en verbruik verrekenen (hoewel dat niet altijd precies klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:48
Wiley99 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:43:
[...]

Dan moet je 'm aansluiten op zoiets als Domoticz, dan krijg je alle 2/4 de metingen door. Domoticz toont mij een ander kleurtje als ik netto lever (en ook andere kleurtjes als hoog/laag tarief wijzigt).
Of koppelen aan PVoutput en daar de opwek en verbruik verrekenen (hoewel dat niet altijd precies klopt).
Yeps, dat geld ook voor Homey.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zie bij mijn Youless icm slimme meter P1 koppeling heel goed wanneer er negatief verbruik (opwek) is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Wellicht heedt Lifestyle71 zijn YouLess gewoon op een ferrarismeter geplakt? Dan kun je niet echt goed bijhouden wat er gebeurt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71

Lifestyle71

De Jos

Ik heb hem ook op de P1 poort aangesloten, maar in de youless app zelf werkt niet naar behoren. Het metertje loopt van 0 tot 100% verbruik. Ook als ik bij de opties "solar mode on" kies, blijt deze meter teruggeleverde stroom in de plus aangeven. Als ik op de infoknop duw en in het statusscherm komt, staat er wel een min voor het getal bij "power".

Mijn solaredge omvormer hangt overigens direct aan pvoutput.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Lifestyle71 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:00:
Ik heb hem ook op de P1 poort aangesloten, maar in de youless app zelf werkt niet naar behoren. Het metertje loopt van 0 tot 100% verbruik. Ook als ik bij de opties "solar mode on" kies, blijt deze meter teruggeleverde stroom in de plus aangeven. Als ik op de infoknop duw en in het statusscherm komt, staat er wel een min voor het getal bij "power".

Mijn solaredge omvormer hangt overigens direct aan pvoutput.
Die youless app heb je dan ook geen pepernoot aan. Ik gebruik die alleen als ik het verbruik van een specifiek apparaat wil weten, dus kijken, apparaat aan, verschil = het verbruik van apparaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71

Lifestyle71

De Jos

Grolsch schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Die youless app heb je dan ook geen pepernoot aan. Ik gebruik die alleen als ik het verbruik van een specifiek apparaat wil weten, dus kijken, apparaat aan, verschil = het verbruik van apparaat :P
Dus dan ligt het aan de app en niet aan mij :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Lifestyle71 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:16:
[...]

Dus dan ligt het aan de app en niet aan mij :P 8)7
Eigenlijk wel, want jij gebruikt de app, niet doen 8)

Maar de app vind ik persoonlijk vrij waardeloos en gebruik ik dus ook "bijna" nooit. Het is wel een bekend euvel, maar volgens mij is die app ergens in de vorige eeuw gemaakt / geupdate, niet echt actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Grolsch schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:52:
Ik zie bij mijn Youless icm slimme meter P1 koppeling heel goed wanneer er negatief verbruik (opwek) is :?
Waar zie je dat? Neem aan alleen als je meer levert dan verbruikt

Zoals het bij mij werkt,

Ik log alles naar Enelogic, via P1 en SO
Warmtepomp en Zonnepanlen via S0, slimmemeter via P1.

Als je enkel de view slimmemeter kiest via P1 dan zie je inderdaad netjes de teruglevering als je meer opwekt dan je verbruikt.
Maar ik wil ook exact zien wat mijn zonnepanelen terugleveren, die waarde geeft Enelogic als een positief getal, daar ben ik ook al met Enelogic mee bezig geweest om dat in te kunnen stellen naar een negatieve waarde maar dat gaat helaas niet.

Daarnaast kan een Youless via S0 geen negatieve waarde registreren en dus doorgeven naar Domoticz of een ander platform om je verbruikers en teruglevering et registreren, in Domoticz kan je wel instellen of het om een verbruiker of teruglevering gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
sgsdebruijn schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:31:
[...]

Waar zie je dat? Neem aan alleen als je meer levert dan verbruikt

Zoals het bij mij werkt,

Ik log alles naar Enelogic, via P1 en SO
Warmtepomp en Zonnepanlen via S0, slimmemeter via P1.

Als je enkel de view slimmemeter kiest via P1 dan zie je inderdaad netjes de teruglevering als je meer opwekt dan je verbruikt.
Maar ik wil ook exact zien wat mijn zonnepanelen terugleveren, die waarde geeft Enelogic als een positief getal, daar ben ik ook al met Enelogic mee bezig geweest om dat in te kunnen stellen naar een negatieve waarde maar dat gaat helaas niet.

Daarnaast kan een Youless via S0 geen negatieve waarde registreren en dus doorgeven naar Domoticz of een ander platform om je verbruikers en teruglevering et registreren, in Domoticz kan je wel instellen of het om een verbruiker of teruglevering gaat
Zo als jij het wil gebruik ik het niet, ik log P1 (totaalverbruik) en S0 (verbruik WP) naar Enelogic, daar kan ik dan ook kiezen tussen 2 meters.

PV wordt automatisch gelogd door mijn Froniusomvormer naar PV Output.
Ik heb dus niet alles in 1 systeem zitten, maar voor mij heb ik voldoende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Ben weer eens m'n YouLess (eerste versie) aan het aansluiten, maar zie dat er inmiddels een hoop veranderd is. Wat gebruiken jullie tegenwoordig om de statistieken bij te houden? Nog steeds die ene tool die ze hier gemaakt hebben?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dennahz schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:54:
Ben weer eens m'n YouLess (eerste versie) aan het aansluiten, maar zie dat er inmiddels een hoop veranderd is. Wat gebruiken jullie tegenwoordig om de statistieken bij te houden? Nog steeds die ene tool die ze hier gemaakt hebben?
Lang geleden ook gedaan. Maar tijden terug geflashed naar Enelogic, iets wat minder gedoe om het op te zetten. Je hebt er gratis en pro versie.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 09-02-2019 20:25 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

RobbyTown schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Lang geleden ook gedaan. Maar tijden terug geflashed naar Enelogic, iets wat minder gedoe om het op te zetten. Je hebt er gratis en pro versie.
Ah, super! Ga dat ook maar doen dan. Hoef het niet zo nodig in eigen beheer te hebben. Het is geen financiële data ofzo :) Thanks!

edit:
@RobbyTown Het draait al, bedankt voor de tip man! :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 09-02-2019 21:08 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Ik wil de Youless LS120 aanschaffen om mijn analoge gasmeter uit te lezen.

1) Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is?
2) Hoe is hem moet installeren op de gasmeter?
3) Hoe ik het verder zou moeten configureren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat ik lees in de handleiding ( http://www.youless.nl/dow...s120-handleiding-1.42.pdf ) zijn alleen slimme gasmeters via P1 te monitoren, en geen "analoge gasmeter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

roel_hendr schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:58:
Ik wil de Youless LS120 aanschaffen om mijn analoge gasmeter uit te lezen.

1) Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is?
2) Hoe is hem moet installeren op de gasmeter?
3) Hoe ik het verder zou moeten configureren?

Alvast bedankt!
Lees even in de OP, YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
Ik heb een vraag over de enerlogic pagina.

Op het tabblad "verbruik" krijg ik in de grafiek wel de Youless slimme meter lijn op weergave per minuut, maar de weergave lijn van de S0 poort blijft op 5 minuten blokken.

Is dit ook op 1 minuut te krijgen? De lijn van de S0 (losse KWh meter voor de warmtepomp meting) is nu nog wel eens een zaagtand ipv een mooie rechte lijn. Met weergave per 5 minuten is dan niet te zien wat de warmtepomp precies doet. Ik heb de pulsen van de meter al verhoogd maar dit maakt geen verschil.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanmerks
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04-2019
Hoi

Weet iemand hoe je met het http: een wachtwoord meestuurt bij een verzoek?
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

Nakebod

Nope.

Theoretisch: http://user:pass@ip
Geen idee of de YouLess dat ook snapt tho :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanmerks
de youless heeft geen user, alleen een pass toch?
Kan ik dan "user:" weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Dit script (volgens deze handleiding --> SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter") heb ik inmiddels al een tijdje draaien. Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik onderstaande melding als ik het script (wat normaal via de taakplanner gaat) met de hand probeer te draaien. Ik zie van de afgelopen anderhalve week ook geen data.... Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<br>LiveData: 5.0046 sec<br><br>11PHP Warning:  array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113

Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113
PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115
PHP Warning:  implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124
|| ==> <br>60min: 5.0147 sec<br><br><br>10hour: 0 sec<br><br><br>1day: 0 sec<br><br><br>1week: 0 sec<br><br><br>1month: 0 sec<br><br><br>1dayGas: 0 sec<br><br><br>1weekGas: 0 sec<br><br>admin@NASNAME:~$

[ Voor 4% gewijzigd door Skating_vince op 02-03-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@YouLess Sinds vandaag de nieuwe ls120 in huis. Hij hangt al aan m’n elektriciteitsmeter via de P1. Tussen m’n zonnepanelen zit wel een kWh-meter, maar die S0-uitgang is al gekoppeld aan een ander meetdevice en die meting wil ik niet compromitteren. Ik zou Youless liefst optisch willen koppelen, maar het lijkt dat het optische kanaal en P1 gekoppeld zijn en S0 als tweede kanaal niet. Ik heb het precies andersom nodig. In theorie zou ik nog een tweede kWh-meter kunnen plaatsen en die koppelen aan de Youless, maar dat heeft beslist niet mijn voorkeur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
twanmerks schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:16:
de youless heeft geen user, alleen een pass toch?
Kan ik dan "user:" weglaten?
De auth verloopt niet via http auth. Er wordt eerst een login url aangeroepen, die zet een cookie en met die cookie log je in. Heb er ff op zitten puzzelen omdat ik van de week een youless node voor node red heb gemaakt. Nogal omslachtig if you ask me, zeker als je de api programmatisch wil aanspreken.

[ Voor 9% gewijzigd door CopyCatz op 05-03-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twanmerks
Elektra met zonnepaneelmeting, Gas en Water met 2xYouless LS120 met firmware 1.4.1-EL in de HC2 :)

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/03/13/YoulessHC2.png

[ Voor 11% gewijzigd door twanmerks op 13-03-2019 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanmerks
CopyCatz schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:08:
[...]

De auth verloopt niet via http auth. Er wordt eerst een login url aangeroepen, die zet een cookie en met die cookie log je in. Heb er ff op zitten puzzelen omdat ik van de week een youless node voor node red heb gemaakt. Nogal omslachtig if you ask me, zeker als je de api programmatisch wil aanspreken.
Is het gelukt data op te halen van een Youless met wachtwoord via http?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
twanmerks schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:08:
[...]

Is het gelukt data op te halen van een Youless met wachtwoord via http?
Uiteraard, als je de login url hebt aangeroepen krijg je een cookie die je mee moet nemen in de vervolgsessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanmerks
kun je een voorbeeld van een scrip sturen hoe je dat doet?... (bij voorkeur lua, ik ben geen programmeer-wonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twanmerks schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:47:
kun je een voorbeeld van een scrip sturen hoe je dat doet?... (bij voorkeur lua, ik ben geen programmeer-wonder)
Hier een voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39657501

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanmerks
oke bedankt!... ik zal hier eens een keer mee gaan spelen als ik er genoeg van begrijp ;)

Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
Op de een of andere manier is de youless een aantal dagen geleden gestopt met uploaden van data naar PVoutput. Na het herstarten van het apparaatje werkt het weer prima. Is het mogelijk om het gat in de historie alsnog te uploaden naar PVoutput?

Edit: Never mind, is me al gelukt met de optie "live loader" op de PVoutput site

[ Voor 16% gewijzigd door Elimination op 16-03-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Kan de youless ook gebruikt worden zonder deze toegang tot internet te geven? Ik ben er geen fan van om dit soort appartuur internettoegang te geven.

Ik wil hem natuurlijk wel koppelen aan mijn thuisnetwerk en live data naar bijv openhab sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zover ik weet heeft de Youless zelf geen internettoegang nodig.

Services als Enelogic en PVoutput zullen niet werken, maar als jij dat anders oplost werkt de Youless gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:59:
Zover ik weet heeft de Youless zelf geen internettoegang nodig.

Services als Enelogic en PVoutput zullen niet werken, maar als jij dat anders oplost werkt de Youless gewoon.
Alleen de tijd kan gaan uitlopen. Volgens mij heeft de Youless geen mogelijkheid om een andere NTP-server te gebruiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30
Sinds afgelopen heb ik de LS120 in gebruik in combinatie met Enelogic. Dit werkt mooi.
Ik heb ook de laatste versie van de Youless app geinstalleerd, die werkt ook prima. Maar wat ik niet inzichtelijk krijg is mijn teruglevering.

Op dit moment zegt de Youless app dat ik 450W 'verbruik' maar in werkelijkheid lever ik dat terug. Dat zie je niet in de grafiek. Klik ik in de app op de button met de i dan staat er wel: Power: - 450 Watt.
In de configuratie heb ik solarmode aan staan en het aantal wattpiek van mijn zonnepanelen ingevuld.

Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Gebruik je een iPhone? Volgens de site van Youless:
De iOS app is momenteel nog niet uitgerust op het tonen van teruglevering van stroom zoals door de LS120 gemeten kan worden.
Volgens mij is die app ook een beetje een ondergeschoven kindje en zit daar niet heel veel ontwikkeling in. Ik heb op mijn LS120 zowel de S0 van een kWh-meter als de P1 van mijn slimme meter aangesloten. Maar die kun je (last time I checked) ook niet beide uitlezen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30
Nee ik heb een Android telefoon. Heb wel ergens in februari een nieuwe app moeten downloaden toen ik overging naar Android 9. Na lang prutsen kwam ik er achter dat er wat was aangepast binnen Android 9 waarvoor ze een nieuwe app hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Hoi!

Ik heb vorige week een youless 120 aangeschaft om meer inzicht te krijgen in mijn energieverbruik in combinatie met de te plaatsen zonnepanelen.
Nu werkt de app alleen binnen het wifinetwerk, is er een mogelijkheid dit middels port forwarding op te lossen?
het *IP*:poortnummer principe geeft geen resultaten weer helaas.

Ik download de verbruiksstanden ook in de excel file maar de app volledig werkend hebben zou fijn zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultimato.nl op 21-04-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 15:32
Ultimato.nl schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Hoi!

Ik heb vorige week een youless 120 aangeschaft om meer inzicht te krijgen in mijn energieverbruik in combinatie met de te plaatsen zonnepanelen.
Nu werkt de app alleen binnen het wifinetwerk, is er een mogelijkheid dit middels port forwarding op te lossen?

Ik download de verbruiksstanden ook in de excel file maar de app volledig werkend hebben zou fijn zijn.
Ik heb via homey de gegevens altijd ter beschikking. Hoe je het rechtstreeks doet zou ik niet weten maar ik acht het wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ultimato.nl schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Hoi!

Of je stuurt het naar een site als enelogic of pvoutput, bij de laatste kan je dan weer de app gebruiken en de website zodat je mooi overzicht krijgt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Het inloggen op de Youless gaat (in ieder geval in de browser) niet via https, dus onversleuteld. Ik zou voor een dermate slecht beveiligd apparaat geen port forwarding gaan instellen.

Laat je Youless de data doorsturen naar Enelogic of PVoutput, zoals hierboven ook gesuggereerd wordt. Dan heb je een mooi overzicht van je gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 16:34
Vraag: de handleiding van de LS120 geeft aan dat de LS120 gelijktijdig de P1 poort en de puls LED van de meter kan uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden.

Heeft iemand daar ervaring mee en wat is het verschil in frequentie aflezen met alleende P1 poort en P1 poort en puls LED gecombineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
bvuaemal schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:
Vraag: de handleiding van de LS120 geeft aan dat de LS120 gelijktijdig de P1 poort en de puls LED van de meter kan uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel verbruik berekend kunnen worden.

Heeft iemand daar ervaring mee en wat is het verschil in frequentie aflezen met alleende P1 poort en P1 poort en puls LED gecombineerd?
Is dat niet meer om 2 meters uit te lezen? Ik gebruik de P1 voor de slimme meter en de S0 voor een losse kWh meter van de warmtepomp.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Volgens mij niet , dit is wat de handleiding zegt:

De Youless kan met de bevestigingsplakstrip op de meter worden vastgezet. Voor uitlezing
van enkel de P1 poort maakt de positie niet uit, maar de Youless kan desgewenst ook
gelijktijdig de puls LED van de meter uitlezen waardoor er vaker updates van het actueel
verbruik berekend kunnen worden.
Erwin_83 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:46:
[...]

Is dat niet meer om 2 meters uit te lezen? Ik gebruik de P1 voor de slimme meter en de S0 voor een losse kWh meter van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Bijgaand antwoord op mijn vraag afkomstig van youless

Dit zal van diverse factoren afhangen. Slimme meters van generatie DSMR2 t/m DSMR4 geven elke 10 seconden een nieuw meetbericht, en generatie
SMR5 geeft elke seconde een nieuw meetbericht. In het geval van SMR5 geeft de puls LED combinatie met P1 geen extra voordeel, want 1x per seconde is al heel frequent.

Voor de oudere slimme meters zal het weer van het stroomverbruik (en dus meestal van het moment van de dag) afhangen of de puls LED daadwerkelijk vaker of niet een update geeft. De meeste puls LEDs hebben een meterconstante van 1000 imp/kWh. In de praktijk beteken dat dat bij een verbruik (of opwekking) van 360 watt er precies elke 10 seconde een LED puls afgegeven wordt. Dat is dus het 'break-even' punt. Bij meer verbruik/opwekking dan 360 watt zal de gecombineerde LED/P1 uitlezing voordeel geven wat update frequentie betreft, maar daaronder weer niet.
Het is dan dus eigenlijk aan de gebruiker om te beoordelen of het nuttig is of niet om dit te doe
n.
bvuaemal schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Binnenkort krijg ik een 2700pw zonnepanelen installatie met een goodwe gw 2500-ns omvormer. Ik gebruik de youless monitor in samenwerking met enelogic nu al een poosje in volle tevredenheid. (ik heb een
ISKRA AM550 meter aangesloten op p1)

Ik zit nu te kijken hoe ik dat straks goed samen moet voegen om mijn zonnepanelen gelijk op enelogic te kunnen volgen. Heb ik dan 1 van die DIN rail meters nodig? Of werkt het gewoon goed omdat ik een slimme meter heb, of kan ik de info straks via goodwe-solar importeren?

/edit: ondertussen zoek ik lekker verder. Maar nu vraag ik mij af, heb ik dan ook een tweede youless nodig?

ik zie echt door de bomen het bos niet.

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-05-2019 08:11 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
De LS120 youless (met P1 poort zoals jij die hebt) kan zowel een DIN rail meter via S0 als de P1 poort uitlezen. Als het goed is kun je dus door middel van het toevoegen van een P1 meter ook je bruto productie meten met de youless LS120.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
ArthurMorgan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:33:
Binnenkort krijg ik een 2700pw zonnepanelen installatie met een goodwe gw 2500-ns omvormer. Ik gebruik de youless monitor in samenwerking met enelogic nu al een poosje in volle tevredenheid. (ik heb een
ISKRA AM550 meter aangesloten op p1)

Ik zit nu te kijken hoe ik dat straks goed samen moet voegen om mijn zonnepanelen gelijk op enelogic te kunnen volgen. Heb ik dan 1 van die DIN rail meters nodig? Of werkt het gewoon goed omdat ik een slimme meter heb, of kan ik de info straks via goodwe-solar importeren?

/edit: ondertussen zoek ik lekker verder. Maar nu vraag ik mij af, heb ik dan ook een tweede youless nodig?

ik zie echt door de bomen het bos niet.
Het ligt eraan wat je precies wil, ik neem aan dat je ISKRA AM550 je slimme meter is, die heb je aangesloten op P1.

De slimme meter ziet alleen wat je van het net afhaalt, en wat je terug levert, dus niet "PV Only" omdat je slimme meter het eigen verbruik niet ziet.

Klein voorbeeldje, panelen wekken 2500Watt op, je verbruikt 1000Watt, dus slimme meter ziet een teruglevering van 1500Watt.

Op de Youless LS120 kun je ook nog "iets" aansluiten op de S0 poort.
Ik neem aan dat jouw omvormer een 1-fase-omvormer is, dus je kunt onderstaande kWh meter aansluiten op de S0 aansluiting van je Youless, in Enelogic krijg je dan 2 meters te zien:

http://youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html

Zelf heb ik ook een Youless LS120, via P1 aangesloten op slimme meter, via S0 aangesloten op een losse kWh meter van mijn WP.

Ik heb een Fronius omvormer en deze logt zelf, deze gegevens kan ik bekijken via SolarWeb, en de Fronius omvormer heeft een push service naar PVoutput. Hier kan ik precies bekijken / berekenen wat ik wil.

Of jouw Goodwe omvormer dit ook kan, weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank jullie beiden.

Ik had inderdaad ook net eindelijk een pagina gevonden van enelogic waar wat duidelijker info staat:

https://enelogic.uservoic...s-de-youless-energiemeter

Ik zal contact opnemen met de installateur dus of ik die tussenmeter van youless zelf ook nog nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou op de groep van de zonnepanelen (ik neem aan dat je er een aparte groep voor laat aanleggen) een DIN-rail kWh-meter laten plaatsen. Op die manier kun je de bruto productie bijhouden. De Goodwe portal schijnt er nog wel eens uit te liggen, dus via Enelogic regelen is een prima idee, je bent dan niet afhankelijk van de fratsen van Goodwe.

De LS120 sluit je dan aan op de S0-aansluiting van de kWh-meter van de zonnepanelen groep zodat hij niet alleen de P1 meet, maar ook de zonnepanelen.

Ik heb precies hetzelfde (LS120 leest P1-poort slimme meter uit en via S0-aansluiting de zonnepanelen kWh-meter), maar dan naar PVOutput i.p.v. Enelogic.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank je, zal hem dan alvast bestellen en de installateur lief aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel even opletten hoe de kWh-meter gemonteerd wordt, bij mij moesten de draden 'andersom' (ingaand/uitgaand) omdat de omvormer immers een opwekker is en geen afnemer. Je hebt ook kWh-meters die beide kanten op kunnen meten, maar ik verwacht bij deze dat hij wel richtingsgevoelig is.

Maar na installatie zien jullie dat gauw genoeg. Als de omvormer wordt ingeschakeld (en het zonnig is natuurlijk) dan zou de LED op de kWh-meter moeten gaan knipperen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
kWh meter is binnen, vraag zodra de zonnepanelen komen om die te laten installeren. Maar met de handleiding erbij ook geen probleem om het zelf te doen zag ik.

Heb nog 1 aanvullend vraagje. In de kWh meter kan gewoon een kabeltje dat gestript is, maar voor de youless heb ik een klemmetje nodig. En ik kan niet uitvinden wat voor klemmetje dat precies is en waar ik die kan kopen. (in de doos van de youless zie ik hem in elk geval niet (meer) zitten

Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2017/Youless/youless-review-wat-krijg-je.jpg

die links onderaan zal dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
ThinkPadd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:47:
Ik zou op de groep van de zonnepanelen (ik neem aan dat je er een aparte groep voor laat aanleggen) een DIN-rail kWh-meter laten plaatsen.
Ik denk ook al een tijd over de kWh meter, kwam erachter dat ik toch ook een aparte (dubbele) groep heb in de meterkast voor de zonnepanelen. Op zolder zit ook een kleine 'wasmachine verdeler' omdat er geen nieuwe kabel naar beneden kon.

Hoe werkt dat dan (dacht hij hardop): zonder wasmachine / droger meet ik dan beneden gewoon de productie. Maar als die dingen draaien meet ik netto of 's avonds zelfs negatief?

Edit: volgens de handleiding wel: de meter saldeert onafhankelijk van de energierichting. Dan heeft het dus weinig zin want dan tel ik het verbruik van de was-droogcombinatie mee, ongeacht het tijdstip.
Dan maar hopen dat SE naar PVOutput blijft werken de komende jaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiley99 op 09-05-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een mini-verdeler op zolder. Daar heb ik ook de kWh-meter van de zonnepanelen in zitten :) Werkt prima, meet alleen de opwek van de panelen en niet de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
ThinkPadd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:43:
Ik heb ook een mini-verdeler op zolder. Daar heb ik ook de kWh-meter van de zonnepanelen in zitten :) Werkt prima, meet alleen de opwek van de panelen en niet de wasmachine.
Duidelijk, maar dan moet ik dus een extra Youless aanschaffen om die S0 te meten? Heb jij ook 2 Youless hangen (P1 in de meterkast, eentje aan S0 van zolder)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Op de LS120 kun je zowel P1 (Slimme meter) als S0 (kWh meter PV) aansluiten.
Beide systemen worden dan separaat gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:09:
Op de LS120 kun je zowel P1 (Slimme meter) als S0 (kWh meter PV) aansluiten.
Beide systemen worden dan separaat gemeten.
Klopt, maar die van mij hangt dus beneden in de meterkast bij de P1 en we kwamen uit bij de zolder voor de S0 op de kWh meter voor de zonnepanelen. Nog los van of dat datatechnisch kan, als ik geen stroomkabel kan trekken is een datakabel ook moeilijk. Of mis ik je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wiley99 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Klopt, maar die van mij hangt dus beneden in de meterkast bij de P1 en we kwamen uit bij de zolder voor de S0 op de kWh meter voor de zonnepanelen. Nog los van of dat datatechnisch kan, als ik geen stroomkabel kan trekken is een datakabel ook moeilijk. Of mis ik je punt?
Daar had ik even overheen gelezen, ja, dan zul je een extra Youless moeten kopen met de wifi module als je geen netwerkkabel boven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het P1-signaal via een stuk netwerkkabel naar zolder getransporteerd, daar heb ik een YouLess LS120 hangen.

4 van de aders van de netwerkkabel laat ik het netwerkverkeer van de YouLess overheen lopen. De rest kon ik gebruiken voor P1-signaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat lost bij hem nog niets op als hij geen mogelijkheid heeft om een kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:33:
Dat lost bij hem nog niets op als hij geen mogelijkheid heeft om een kabel te trekken.
Die hang ik dan wel aan de wifi repeater waar ook de SE al aan hangt :) Nja, in elk geval mogelijk, maar het kost wat extra (stoeien met aders in een cat5 kabel is net wat teveel electrotechniek voor mij ;) )

Dank voor het meedenken / delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een PyPortal een een YouLess LS120, dus ik zag mogelijkheden:

Niet heel nuttig, wel grappig om eens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odinos
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 17:58
Skating_vince schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:48:
Dit script (volgens deze handleiding --> SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter") heb ik inmiddels al een tijdje draaien. Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik onderstaande melding als ik het script (wat normaal via de taakplanner gaat) met de hand probeer te draaien. Ik zie van de afgelopen anderhalve week ook geen data.... Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<br>LiveData: 5.0046 sec<br><br>11PHP Warning:  array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113

Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 113
PHP Warning:  Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 115
PHP Warning:  implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 124
|| ==> <br>60min: 5.0147 sec<br><br><br>10hour: 0 sec<br><br><br>1day: 0 sec<br><br><br>1week: 0 sec<br><br><br>1month: 0 sec<br><br><br>1dayGas: 0 sec<br><br><br>1weekGas: 0 sec<br><br>admin@NASNAME:~$
Ik heb een vergelijkbaar probleem, veel errors in mijn server log, maar het werkt nog wel. Ik denk dat het te maken heeft dat dit script gemaakt is voor php5.2 en ik zit ondertussen op 7.2 (jij ook waarschijnlijk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Odinos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:44:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar probleem, veel errors in mijn server log, maar het werkt nog wel. Ik denk dat het te maken heeft dat dit script gemaakt is voor php5.2 en ik zit ondertussen op 7.2 (jij ook waarschijnlijk?).
Bij mij lag het uiteindelijk ergens anders aan. Ik had een vpn verbinding vanaf de NAS opgezet en de NAS kon daardoor de youless in het interne netwerk niet meer bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

@YouLess
Is het ook mogelijk om per 10sec of 30sec het verbruik op te slaan te meten? Dit ten kosten van maand/jaar verbruik (534 records) van de 738 totaal voor elektrisch en/of ten kosten van Gas als je dit niet gebruikt. (678 records).

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 24-05-2019 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe firmware voor de LS120, v1.4.2: http://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw-142.html

Denk alleen dat ik @YouLess nog een keer lief moet aankijken, ze hebben voor mij de firmware '1.4.1-POp1' gemaakt. Met die firmware upload ik naar PVOutput en kan ik ook nog zelf de meterstanden eruit blijven trekken via http://x.x.x.x/e?f=j. Met de normale PVOutput firmware kan dat niet. Ik gebruik dat om in Node-RED mijzelf maandelijks de meterstanden te mailen (ik houd het ook handmatig bij op Energiemanager Online).

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@ThinkPad ik heb net een Youless besteld voor mijn nieuwe slimme meter (voorheen gebruikt de Qbox met het tooltje van Qurrent, maar daar zijn ze mee gestopt). Jouw bericht lezend: is het dan mogelijk om met de huidige firmware van de Youless zowel te uploaden naar bijv. Enelogic als de gegevens voor eigen gebruik uit te lezen, of heb je daar een custom firmware voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mdbraber Heb geen ervaring met de Enelogic firmware. Probeer het en laat het ons weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
mdbraber schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:30:
@ThinkPad ik heb net een Youless besteld voor mijn nieuwe slimme meter (voorheen gebruikt de Qbox met het tooltje van Qurrent, maar daar zijn ze mee gestopt). Jouw bericht lezend: is het dan mogelijk om met de huidige firmware van de Youless zowel te uploaden naar bijv. Enelogic als de gegevens voor eigen gebruik uit te lezen, of heb je daar een custom firmware voor nodig?
Misschien begrijp ik je verkeerd (gezien de reactie van @ThinkPad), maar ja: je kan de gegevens gewoon uitlezen. Ik weet dat Domoticz het doet (en ik het daarmee weer doorstuur naar PVOutput). Ik heb de uploadoptie wel uitstaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het uitlezen geblokkeerd wordt als je dat aanzet.
Toen ik de PVO firmware nog gebruikte inclusief uploaden, kon Domoticz het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vraagje: weet iemand of je (via DSMR5.0) ook het voltage kunt uitlezen via Youless? Ik kan het niet vinden, dus ik vrees dat het antwoord 'nee' is. Het protocol ondersteunt het echter wel. :)

Update: inmiddels contact gehad met Youless, en het antwoord is inderdaad 'nee'.

[ Voor 18% gewijzigd door Krisp op 07-06-2019 13:43 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Meet een youless via de p1 aansluiting op een slimme meter nog correct als er zonnepanelen terug leveren ?

Ik denk dat ik ook moet kijken naar de instelling voor uploaden, standaard v1, maar kon wel eens v3 moeten zijn voor pvoutput.
http://www.youless.nl/dow...-ls110-quickguide-pvo.pdf

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 10-06-2019 07:55 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Er wordt dan alleen import en export gemeten. De opwek die direct zelf gebruikt wordt zie je dan niet terug. Met een tussenmeter http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html kun je wel de opwek een verbruik volledig krijgen.

Pagina: 1 ... 53 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.