Acties:
  • 0 Henk 'm!
@YouLess Controleert de LS120 ook de CRC checksum in een telegram van DSMR >=4 slimme meters?

Ik wil mogelijk de P1-kabel flink verlengen (15m CAT5e netwerkkabel tussen P1 en YouLess). Als de YouLess checkt op de CRC van inkomende telegrammen durf ik dat wel aan, foutieve data wordt dan geweigerd door de YouLess?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2018 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 09:41
@ThinkPad Ja, er wordt op de CRC gechecked. Mocht er een CRC error vastgesteld worden in een bericht, dan zal dat bericht inderdaad niet verwerkt worden. Op de web interface zal dan ook geen blokje bij 'input' getoond worden (de status LED zal wel gewoon oplichten bij ontvangst van het bericht).

We hebben nog niet eerder gehoord van iemand die de P1 data over zo'n afstand liet lopen, en zelf hebben we alleen met de standaard 2m kabel getest. Ik heb dus verder geen informatie over ervaringen voor deze afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:34
Gisteren een Youless besteld om mijn slimme meter uit te kunnen lezen, vandaag binnen gekregen. Alles werkt, maar ik vind de functionaliteit wat tegenvallen. Ik had me hier natuurlijk verder in moeten verdiepen, maar had toch wel wat meer verwacht. Voor zover ik nu kan vinden kan ik alleen het totaalverbruik in kWh en het huidige verbruik (in kW) zien. Ik mis vooral het verbruik per fase, maar zou ook graag de overige geheugens uit kunnen lezen.
Doe ik iets fout, of moet ik toch aan de RPi + P1-kabel + Domoticz?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-05 22:22
Andrehj schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:42:
Gisteren een Youless besteld om mijn slimme meter uit te kunnen lezen, vandaag binnen gekregen. Alles werkt, maar ik vind de functionaliteit wat tegenvallen. Ik had me hier natuurlijk verder in moeten verdiepen, maar had toch wel wat meer verwacht. Voor zover ik nu kan vinden kan ik alleen het totaalverbruik in kWh en het huidige verbruik (in kW) zien. Ik mis vooral het verbruik per fase, maar zou ook graag de overige geheugens uit kunnen lezen.
Doe ik iets fout, of moet ik toch aan de RPi + P1-kabel + Domoticz?
Een 3-fase meter rapporteert maar 1 verbruik. Bij mij in ieder geval wel met Domoticz en een P1 kabel. Ik kan wel de spanning zien per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
EdwinB schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:45:
[...]
Een 3-fase meter rapporteert maar 1 verbruik. Bij mij in ieder geval wel met Domoticz en een P1 kabel. Ik kan wel de spanning zien per fase.
Maar hier beschrijft @Dbm12 toch duidelijk (inclusief output van zijn P1 kabel) dat hij het verbruik per fase kan zien...
Nu is het de vraag of dat ook werkt op mijn slimme meter (Iskra AM550-TD2.01).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Andrehj
Verbruik (=kWh) PER FASE is niet uit te lezen, omdat dat ook niet geregistreerd wordt.
(das mooi, dat betekend salderen tussen de fases)

Instant verbruik (noem ik het maar) in watt is wel uit te lezen PER FASE. Maar is dus geen tijdseenheid aan verbonden.

Ik gebruik een Finder 3-fase MID M-bus meter en die geeft nog meer info... Maar doet eigenlijk hetzelfde.

je hebt met de 3-fase slimme meter dus:
- verbruik (laag) in kWh, van alle fases
- verbruik (hoog) in kWh, van alle fases
- teruglevering (laag) in kWh, van alle fases
- teruglevering (hoog) in kWh, van alle fases

- watt per fase
- voltage per fase
- stroom per fase

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2018 18:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik had het wellicht wat beroerd omschreven, maar ik bedoel ook het instant verbruik (in Watt) per fase. Helaas lukt dat niet met de Youless, terwijl die dat volgens mij makkelijk weer zou moeten kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
Die gegevens zijn beschikbaar, als je een telegram ophaalt via P1 (en CU commando)
Waarom @YouLess het niet leest/doorgeeft, is de vraag inderdaad. (te beperkt geheugen of iets dergelijks?)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteltman
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik heb ooit een analoge DYI Kyoto gekocht die me realtime info geeft over mijn gebruik, zonder dat ik ergens moet inloggen of een Toon oid moet kopen. Maar dat ding is outdated, gene support meer, en niet erg nauwkeurig.
Wie weet er een projectje om je Youless output aan een LED display te koppelen, liefst zou ik mijn bestaande DYI display ombouwen, bijv een arduino aan de USB poort van dat ding. Maar tja waar te beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.diykyoto.com/store/assets/0000/0742/Home-WSP-UK.jpg
Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stop er een ESP8266 in die het display aanstuurt en die je elke 10s de status van de YouLess laat ophalen :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zojuist de grafieken van @SmiGueL geinstalleerd op mijn Synology. Ziet nu te kijken naar prachtige live grafieken. Straks eens kijken of de taak in de taakplanner ook goed zijn werk doet. Ziet er in ieder geval erg goed uit. Complimenten, @SmiGueL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
Misschien staat het al ergens, maar ondanks veel lezen nog niet gevonden: ik heb sinds vrijdag een LS120 en het lijkt helemaal te werken. Ik stuur de output naar PVOutput en daar komt mijn vraag uit voort: ik zie regelmatig (5-7 keer per dag over de afgelopen 3 dagen dus) een 0-meting: letterlijk 0 verbruik terwijl mijn PV wel gegevens levert. (via SolarEdge portal).
Enige dat ik kan verzinnen is dat mijn internetaansluiting zich af en toe verslikt (Youless hangt direct aan Ziggo modem/router, niet aan mijn hoofdrouter verderop) maar dat lijkt me sterk.
Iemand andere ideeën?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiley99 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:48:
Misschien staat het al ergens, maar ondanks veel lezen nog niet gevonden: ik heb sinds vrijdag een LS120 en het lijkt helemaal te werken. Ik stuur de output naar PVOutput en daar komt mijn vraag uit voort: ik zie regelmatig (5-7 keer per dag over de afgelopen 3 dagen dus) een 0-meting: letterlijk 0 verbruik terwijl mijn PV wel gegevens levert. (via SolarEdge portal).
Enige dat ik kan verzinnen is dat mijn internetaansluiting zich af en toe verslikt (Youless hangt direct aan Ziggo modem/router, niet aan mijn hoofdrouter verderop) maar dat lijkt me sterk.
Iemand andere ideeën?
Wat zegt de log in de Youless zelf? (dus via de webinterface)

Als de Youless log wel constant verbruik heeft geregistreerd dan moet je het inderdaad zoeken in je internetverbinding of mogelijk bij de site PVOutput. Ik heb geen idee of de Youless het na een mislukte uploadpoging na x minuten opnieuw probeert. Dat zou in zulke gevallen wel schelen. :)

Als deze ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval bij je pulsled oid. (indien je die gebruikt i.p.v. de P1 aansluiting)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiley99 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:48:
Iemand andere ideeën?

Als deze wel constant verbruik heeft geregistreerd dan zou ik het inderdaad zoeken bij je internetverbinding of mogelijk bij de site PVOutput. Ik heb geen idee of de Youless het na een mislukte uploadpoging na x minuten opnieuw probeert. Dat zou in zulke gevallen wel schelen. :)

Als de Youless log ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval indien je een pulsled gebruikt oid. (Hoewel ik het idee heb dat dit eigenlijk alleen bij de analoge meters geregeld voorkwam..)

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 23-07-2018 17:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
SmiGueL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:56:
[...]

Ja, helemaal gelijk, eerst nog ff wat research doen vanavond.
Als de Youless log ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval indien je een pulsled gebruikt oid. (Hoewel ik heb idee heb dat dit eigenlijk alleen bij de analoge meters geregeld voorkwam..)
P1, dus ik ga ervan uit dat dit vlekkeloos gaat. Ik meld me wel als de Youless de waarden ook niet heeft.

Update 24-7: ik kon niets vinden. Misschien heeft het met noot 1 in de LS120/PVO quickguide te maken:
Het combineren van netto metingen en bruto productie metingen werkt binnen PVoutput alleen
goed indien de upload van de netto waarde na de upload van de bruto productie meting
plaatsvindt. Wanneer dit niet in de juiste volgorde verloopt, zal het berekende bruto verbruik op
nul komen te staan.
Eens kijken of het de komende dagen vaker voorkomt.

Update 25-7: komt toch regelmatig voor, vandaag al zo'n 6 keer: 0 power used (lijst en grafiek) terwijl hier toch echt vanalles staat te draaien.

Update 27-7: gisteren ook weer een aantal keer. Wat opvalt is dat het samenvalt met grote schommelingen in de PV productie (wolken). In het algemeen valt het op dat het stroomverbruik sterke schommelingen in de productie volgt. Alsof de verrekening met productie niet altijd klopt. De minima stroomverbruik zijn regelmatig lager dan de minima 's nachts. Misschien maar eens een ticket bij @YouLess plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nokLYo/20180726.png

[ Voor 52% gewijzigd door Wiley99 op 27-07-2018 12:53 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Laatst online: 20:17
Ik heb sinds 16-07 Youless Charts V5.0.2 draaien en daarvoor de laatste 4. De reden voor de upgrade was de slimme meter die zou komen in Augustus.

Bij installatie kreeg ik bij het draaien van de cronjob de volgende fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@rpi3 ~]# /usr/bin/php /var/www/html/meeting3/SmiGjobP1.php
<br>LiveData: 0.0678 sec
<br>60min: 0.3809 sec
<br>10hour: 0 sec
<br>1day: 0 sec
< br>1week: 0 sec
<br>1month: 0 sec
<br>111PHP Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 326
<br>PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 334
PHP Warning: implode(): Invalid arguments passed in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 343

Met wat zoekwerk op internet het volgende aangepast:

in classes/request.class.php heb ik voor regel 343 geplaatst:
code:
1
$val = array();

Probleem lijkt opgelost. Zowel Youless Charts V5.0.2 als Youless Charts V4.X laten draaien met youless LS110 tot afgelopen maandag.

Slimme meter is geplaatst en de LS110 vervangen door de LS120 en met de P1 aangesloten.

Als ik nu Youless Charts V5.0.2 bekijk loopt deze met de live view vast na enige tijd.

Hij lijkt tussentijds op een wachtwoord te wachten?

Afbeeldingslocatie: https://foto-hobby.nl/tmp/youless-fout.jpg

Dit probleem niet met de LS110 gehad?

Ik draai alles op een RPI3 met Oracle Linux 7 erop, php 5.4 en mariadb 5.5

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag ook een YouLess LS120. Deze wilde ik uiteraard direct aansluiten. Dus zo gezegd, zo gedaan. Oogje voor de Ferraris meterschijf gehangen. beetje uitlijnen. Oranje ledje op de UTP poort begon wild te knipperen dus dat was prima!

Nadat ik de netwerkkabel erin stak wilde ik in mn DHCP server opzoeken welk IP adres het ding gepakt had. Niks te vinden, 10 minuten wachten, nog altijd niks.

Via mijn Meraki dashboard de port gecontroleerd waaraan de YouLess hangt. Daar zag ik wel het MAC adres van de YouLess EN het IP adres 169.254.169.254. Hmmmm, das vreemd. Laptop aan de YouLess via UTP en warempel, ik kon hem benaderen via 169.254.169.254. Terug aan de switch, maar geen IP adres via DHCP.

Nadat ik hem en de laptop een statisch IP adres had gegeven kon ik hem via de laptop, nog altijd rechtstreeks bereiken. Echter zodra ik het boeltje weer aan de Meraki switch hing, was het feestje voorbij. Ik kon wel een ping sturen maar daarmee hield het ook gelijk op. De webpagina werd niet geladen op het statische IP, al kreeg ik wel het menu ingeladen, voordat de connectie werd gereset.

Nu heb ik de YouLess achter een extra router gehangen en dat werkt, mits ik mezelf ook bevind binnen dat aparte netwerk segment.

Ik heb in mn Meraki switch maar 1 VLAN (ik gebruik het ding voornamelijk voor PoE) en alles kan met elkaar babbelen zonder gedoe. Alleen het verkeer van/naar de YouLess blijkt toch een probleem.

Wat kan ik doen om mijn YouLess toch in mn normale LAN te hangen? Op deze manier is het natuurlijk heel er moeilijk om zelf die mooie grafiekjes te genereren, die ik wel zou willen zien. Ik heb hem wel aan Enelogic weten te koppelen maar liever zou ik ook zelf inzichten krijgen, realtime. Zijn er meer mensen die netwerk problemen hebben ervaren met de YouLess? @YouLess hebben jullie wellicht een idee?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redfoxert Volgens mij zijn er eerder dit soort issues geweest met Fritzbox. Wellicht kun je er in het topic wat over terugvinden? De YouLess is ook maar op 10Mbit verbonden meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:24:
@redfoxert Volgens mij zijn er eerder dit soort issues geweest met Fritzbox. Wellicht kun je er in het topic wat over terugvinden? De YouLess is ook maar op 10Mbit verbonden meen ik.
Klopt, 10Mbit is de link aldus de specsheet. Die settings heb ik in de Meraki switch allemaal geprobeerd maar dat leverde uiteindelijk niks op.

Het gekke is dat, wanneer ik hem aan een andere switch hang en het verkeer ook nog door de Meraki moet, er nog altijd geen connectie opgezet kan worden. Alsof de Meraki iets tegenhoudt.

Ik ga vanavond nog eens wat prutsen met wat settings op de Meraki.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 648478

Hallo iedereen.

Heb sinds korte tijd de Youless LS120 en die aan de praat gekregen met mijn Ferraris meter.
Waarden worden allemaal mooi uitgelezen en de gegevens worden doorgestuurd naar Enelogic. Ook de Youless Charts zijn up and running net als de koppeling met Domoticz.

Echter merk ik een verschil op in waarden tussen de verschillende grafieken.

Voor de Youless Charts kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.93 KW
In Domoticz en Enelogic kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.55 KW

Waarden vanuit Youless zelf
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WRvdceC.png

Screenshot van Enelogic
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kVKIKxF.png

Waarden uit Database van YoulessCharts
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HmCjmTb.png

Screenshot van YoulessCharts
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jDx8A8.png

Eigenlijk klopt het wel wat YoulessCharts weergeeft.
356033/60000 = 5.93 kwh
Er zijn ook geen dubbels geregistreerd (1440 entries voor die dag).

De waarden die enelogic toont zijn effectief de waarden die in de Youless zitten.

Enig idee waarom ik dit verschil kan hebben?

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 648478 op 10-08-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 648478 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:34:
Hallo iedereen.

Heb sinds korte tijd de Youless LS120 en die aan de praat gekregen met mijn Ferraris meter.
Waarden worden allemaal mooi uitgelezen en de gegevens worden doorgestuurd naar Enelogic. Ook de Youless Charts zijn up and running net als de koppeling met Domoticz.

Echter merk ik een verschil op in waarden tussen de verschillende grafieken.

Voor de Youless Charts kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.93 KW
In Domoticz en Enelogic kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.55 KW

Waarden vanuit Youless zelf
[afbeelding]

Screenshot van Enelogic
[afbeelding]

Waarden uit Database van YoulessCharts
[afbeelding]

Screenshot van YoulessCharts
[afbeelding]

Eigenlijk klopt het wel wat YoulessCharts weergeeft.
356033/60000 = 5.93 kwh
Er zijn ook geen dubbels geregistreerd (1440 entries voor die dag).

De waarden die enelogic toont zijn effectief de waarden die in de Youless zitten.

Enig idee waarom ik dit verschil kan hebben?
Zeer apart verschijnsel :/

Het eerste wat in me opkwam was dat het verschil veroorzaakt zou kunnen worden doordat de ene pagina:
23:00 t/m 0:00 uur weergeeft als: 0:00 uur
en de andere pagina
0:00 t/m 1:00 uur weergeeft als 0:00 uur.

Dus dat er per ongeluk een uur van de vorige dag meegerekend word (en 's avonds een uur te weinig)
Een offset van de tijd van 1 uur dus. (over een maand / jaar gezien kloppen de totalen dan uiteraard wel weer ongeveer..)
Maargoed het lijkt me dat dit dan wel eerder aangekaart was bij Enelogic.:P

Nou heb ik afgelopen week de stekker van de Youless er wel een keer uit getrokken, omdat ik een paar keer bij de meterkast moest (kurende powerline adapters), dus dit zou het volgende gedrag kunnen verklaren:

Ik heb net zelf even gekeken in de uurstanden van de Youless (Dus in de Youless interface bij Loggings --> Elektriciteit --> Week)
en ik zie hier een aantal vreemde waardes tussen staan die 100% zeker niet kloppen.

Het verbruik is hier simpelweg NOOIT onder de 100W, en toch komt afgelopen week een keer 30W, 90W en 3300W voor (die laatste is in de Youless Charts niets van terug te zien, niet eens 1 piek tot 3000+ W, laat staan gemiddeld 60 minuten lang)

Nu is het wel zo dat dit zeker weten niet op de tijden was waarop ik die onmogelijke waardes te zien krijg. (zoals 5:00 's morgens, of tijdens werkuren)

Nou gebruik ik zelf geen Enelogic, dus die uur-waardes let ik eigenlijk nooit op.
Is bij jou de stroom er afgelopen week toevallig nog afgeweest?.. Misschien dat dit veroorzaakt dat sommige uur-gemiddeldes niet goed berekend worden?..

Edit:
Het lijkt erop dat het niet alleen die specifieke uren zijn die niet lijken te kloppen, maar complete da(gdel)en.
De uren van vandaag kloppen allemaal wel. :)
Ik heb de stekker er vandaag nog niet uitgehaald. Denk nog steeds dat het daar mee te maken heeft en dit er voor zorgt dat de uurwaardes compleet ontregeld..

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 11-08-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey SmiGueL

Ik heb deze morgen versie 4 van Youless Charts geinstalleerd naast de versie 5 die ik eerder had draaien.
Nu krijg ik bij versie 4 dezelfde waarden voor gisteren en eergisteren als de waarden bij Enelogic en Domoticz.
Voor versie 5 krijg ik nog atlijd de waarden die afwijken. Ik ga mij es verdiepen in de database waarom de twee verschillend zijn.

Gr

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 648478 op 11-08-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 648478 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:56:
Hey SmiGueL

Ik heb deze morgen versie 4 van Youless Charts geinstalleerd naast de versie 5 die ik eerder had draaien.
Nu krijg ik bij versie 4 dezelfde waarden voor gisteren en eergisteren als de waarden bij Enelogic en Domoticz.
Voor versie 5 krijg ik nog atlijd de waarden die afwijken. Ik ga mij es verdiepen in de database waarom de twee verschillend zijn.

Gr
Omdat versie 4 pas vandaag geïnstalleerd is, moet hij alle historische gegevens uit de Youless halen.
De Youless kan niet dagenlang de minuutdata bewaren. Daarom heb ik het zo gemaakt dat hij voor de dagen ervoor de uurdata uit de Youless haalt.
Omdat deze, zoals uit je vorige post bleek, waarschijnlijk verkeerd in de Youless staat is het logisch dat deze dan ook verkeerd overgenomen wordt in de Youless Charts..

Het lijkt mij sterk als er gisteren 1440 minuten gelogd zijn, en deze allemaal een realistische waarde hebben, dat het totaal van die dag dan niet juist is..
Ik denk dus dat de uurdata 'verkeerd' is.. Is bij jou de stroom er ook niet toevallig af geweest gisteren?

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 11-08-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey SmiGuel

Hier nog even wat onderzoek zitten doen met de youless waarden. Ik probeer het even te resumeren.

De YouLess zelf slaat verschillende waarden op.

- Minuutwaarden
- 10 Minuutwaarden
- 1 uurwaarden
- Dagwaarden

Met het script die ieder uur met de cronjob loopt worden telkens de minuutwaarden opgeslagen in de data_m tabel.
Als ik de minuutwaarden gebruik krijg ik afwijkende resultaten.
Als ik de 10minuutwaarden of de 1uur waarden gebruik krijg ik geen afwijkende resultaten.

Het lijkt erop dat de Youless nog een extra correctie doorvoert of ergens een gemiddelde berekent van de minuutwaarden vooraleer hij de 10 minuut waarden opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
In het kader van energie besparen mijn NAS maar eens uit laten schakelen tussen 2300 en 0800.

Was ik ff doodleuk vergeten dat mijn youless gevoed wordt via USB van mijn NAS :(

Dus een mooie GAP in mijn energie data en ik ben ook nog eens op vakantie en kan niet bij mijn NAS :(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 648478 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:31:
Hey SmiGuel

Hier nog even wat onderzoek zitten doen met de youless waarden. Ik probeer het even te resumeren.

De YouLess zelf slaat verschillende waarden op.

- Minuutwaarden
- 10 Minuutwaarden
- 1 uurwaarden
- Dagwaarden
Volgens mij wordt het zo opgeslagen:

minuutwaarden --> Welke waarde op als laatste binnen is gekomen bij de Youless. Gemiddeld gezien zou dit redelijk overeen moeten komen met de 10minutenwaarden, maar is zeker niet exact.
10minuutwaarden --> gebaseerd op het aantal pulsen in de afgelopen 10 minuten.
Dus stel 500 pulsen, en bij Settings staat 2000 imp/kWh ==> 250W. Zeer nauwkeurig dus.
1uur & 1dag waarden wordt neem ik aan berekend door een som van de 10minutenwaarden te pakken..

Die laatste zijn dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Het is dus logisch dat deze niet exact overeen komen.
Maar een afwijking van 10%! tussen minuutwaarden en 10minuutwaarden is imo wel HEEL veel..

Om een voorbeeld te geven; Ik heb zojuist van juli de Youless Charts totalen vergeleken met de dagtotalen uit de Youless.
Conclusie: Bij een verbruik van zo'n 7 a 14kWh per dag, is de afwijking vrijwel altijd ±0,00kWh of ±0,01kWh, en heel soms ±0,02kWh.
Dus dit is een maximale afwijking van niet meer dan 0,2%..
Op het maandtotaal is het totale verschil 0,1kWh. (van de ~300kWh..)
Voor mijn geen reden om de charts om te zetten naar 10minutenlogs, dan verlies ik veel te veel detail. :+

Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt.. Elke dag dat ik dit in augusustus heb gedaan klopt er (uiteraard) niets van..)
Met het script die ieder uur met de cronjob loopt worden telkens de minuutwaarden opgeslagen in de data_m tabel.
Als ik de minuutwaarden gebruik krijg ik afwijkende resultaten.
Als ik de 10minuutwaarden of de 1uur waarden gebruik krijg ik geen afwijkende resultaten.

Het lijkt erop dat de Youless nog een extra correctie doorvoert of ergens een gemiddelde berekent van de minuutwaarden vooraleer hij de 10 minuut waarden opslaat.
Bedoel je met afwijkende resultaten dat het afwijkt van de teller op de meter? (dus dat je hebt genoteerd wat het verbruik 24h daarvoor was t.o.v. nu) of bedoel je gewoon dat het afwijkt van Enelogic?
Grolsch schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:28:
Was ik ff doodleuk vergeten dat mijn youless gevoed wordt via USB van mijn NAS :(
Dus een mooie GAP in mijn energie data en ik ben ook nog eens op vakantie en kan niet bij mijn NAS :(
Niet toevallig de VPN package aangezet op je NAS, dan kun je hem na hierop in te loggen alsnog als lokaal benaderen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 14-08-2018 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
SmiGueL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

minuutwaarden --> Welke waarde op als laatste binnen is gekomen bij de Youless. Gemiddeld gezien zou dit redelijk overeen moeten komen met de 10minutenwaarden, maar is zeker niet exact.
Dus stel 500 pulsen, en bij Settings staat 2000 imp/kWh ==> 250W. Zeer nauwkeurig dus.
1uur & 1dag waarden wordt neem ik aan berekend door een som van de 10minutenwaarden te pakken..

Die laatste is dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Maar een afwijking van 10%! tussen minuutwaarden en 10minuutwaarden is imo wel HEEL veel..
Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt..)

[...]

Bedoel je met afwijkende resultaten dat het afwijkt van de teller op de meter? (dus dat je hebt genoteerd wat het verbruik 24h daarvoor was t.o.v. nu) of bedoel je gewoon dat het afwijkt van Enelogic?

[...]

Niet toevallig de VPN package aangezet op je NAS, dan kun je hem na hierop in te loggen alsnog als lokaal benaderen. :)
Goed afgeschermd met openvpn /ipsec dat ik een certificaat nodig heb waar ik geen toegang tot heb :(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmiGueL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

Bij mij staan die op 240 imp/kWh. Iets minder nauwkeurig. Ik kwam ook tot de conclusie dat de 1uur en 1dag waarden berekend worden met de 10minutenwaarden.
Die laatste zijn dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Ik heb nu twee versies lopende van de youless charts. De 5.0.1 registreert nog altijd de minuut waarden en de versie 4 registreert de 10 minuut waarden. (Degene van 09/08, 10/08 en 11/08 bij versie 4 waren dan wel de uur waarden)
Hieronder even de vergelijking

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fac3tfn.jpg
Voor mijn geen reden om de charts om te zetten naar 10minutenlogs, dan verlies ik veel te veel detail. :+
Klopt, vind ik ook jammer. Bijvoorbeeld, de waterpomp geeft pieken tot 1200w voor een minuut, ik verlies dan die actuele waarden.
Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt.. Elke dag dat ik dit in augusustus heb gedaan klopt er (uiteraard) niets van..)
De stroom is er niet afgeweest. Ik heb wel veel pieken in mijn verbruik. Dit komt omdat alles bij mij op electriciteit draait. De boiler, waterpomp, microgolf en fornuis geven veel pieken.
De afwijkingen waren van Enelogic. De 10min versie loopt nu exact gelijk met Enelogic. Ik kijk vanavond eens op mijn teller wat er ondertussen geregistreerd is. Spannend :P

EDIT:

Gemeten waarde tussen 08/08/19:44 - 14/08/2018 23:33
Teller : 56.9
Minuutwaarden : 59.9
10-Minuutwaarden: 56.7

Ik laat ze voorlopig alletwee draaien. Ik vermoed dat mijn teller niet nauwkeurig genoeg is om de minuutwaarden te gebruiken.

Alvast bedankt voor de feedback en je bijdrage, ontwikkeling en toewijding aan de Youless Charts!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 648478 op 15-08-2018 09:27 . Reden: Toevoeging meterwaarden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 15:57
Waarom is het nog steeds zo dat de firmware PV LS120 nog steeds door veel anti virusprogramma's als virus gezien word?

CAT-QuickHeal Trojan.IGENERIC 20180905
Cybereason malicious.f834ee 20180225
Cyren W32/GenBl.122C28D0!Olympus 20180905
ESET-NOD32 a variant of Win32/RemoteAdmin.NetCat.AG potentially unsafe 20180905
K7AntiVirus Unwanted-Program ( 0051f9b91 ) 20180905
K7GW Unwanted-Program ( 0051f9b91 ) 20180905
NANO-Antivirus Riskware.Win32.Netcat.dzqrhb 20180905
Sophos AV Generic PUA NM (PUA) 20180905
VBA32 BScope.Trojan.Shelma 20180905
Webroot W32.Malware.gen 20180905
ClamAV 5 sep. 2018 PUA.Win.Packer.Acprotect
Ultraprotect-1 Dr. Web 5 sep. 2018 Tool.Netcat.394

Kan ik deze firmware nu wel of niet vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Do-m-pie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-04 22:57
Vandaag mijn YouLess LS120 geflasht t.b.v. analoge gasmeter registratie met youless-flash-1.2.0-G4.exe.

Goed gelukt. Echter na de koppeling van YouLess in Domoticz geven de log-grafieken in Domoticz nog kWh aan i.p.v m3.

Heeft iemand een idee / ervaring hoe dit op te lossen in Domoticz?

=> ok opgelost, gewoon onder "aanpassen apparaat => type gas"

[ Voor 9% gewijzigd door Do-m-pie op 05-09-2018 23:36 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 18:19

Lifestyle71

De Jos

Ik heb misschien een rare vraag. Ik heb mij Youless vorig jaar middels een kabeltje op de slimme meter aangesloten, maar een jaar later geeft de Umeter app aan dat ik 2492,9 m3 verbruikt heb, terwijl het telwerk van mijn gasmeter gewoon 2709,1 m3 aan geeft.

Ik heb de Youless app wel eens langs de stoommeter gehouden, maar het realtime verbruik klopt wel altijd met wat de meter aangeeft. Zou misschien de communicatie tussen de gas- en stroommeter dan niet goed zijn ? Heeft iemand hier een verklaring voor ?

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lifestyle71 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:51:
een jaar later geeft de Umeter app aan dat ik 2492,9 m3 verbruikt heb

terwijl het telwerk van mijn gasmeter gewoon 2709,1 m3 aan geeft.
Is je verbruik dan ook gemeten gelijk vanaf het moment dat je de meter hebt gekregen?

Want anders is het niet zo vreemd dat een verbruik van over periode X kleiner is dan de totale stand van de meter.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71

Lifestyle71

De Jos

SmiGueL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:41:
[...]

Is je verbruik dan ook gemeten gelijk vanaf het moment dat je de meter hebt gekregen?

Want anders is het niet zo vreemd dat een verbruik van over periode X kleiner is dan de totale stand van de meter.. :P
Zat 2 weken tussen zie ik nu.. dus dan kan dat kloppen idd. 8)7

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:08
Lifestyle71 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:51:
Ik heb misschien een rare vraag. Ik heb mij Youless vorig jaar middels een kabeltje op de slimme meter aangesloten, maar een jaar later geeft de Umeter app aan dat ik 2492,9 m3 verbruikt heb, terwijl het telwerk van mijn gasmeter gewoon 2709,1 m3 aan geeft.

Ik heb de Youless app wel eens langs de stoommeter gehouden, maar het realtime verbruik klopt wel altijd met wat de meter aangeeft. Zou misschien de communicatie tussen de gas- en stroommeter dan niet goed zijn ? Heeft iemand hier een verklaring voor ?
2700 m3 per jaar --> isoleren die hap?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifestyle71

Lifestyle71

De Jos

S0epkip schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

2700 m3 per jaar --> isoleren die hap?
Heb ik gedaan.. zijn dik 750m3 die ik warm moet stoken. Maar ik vermoed ookdat mijn nieuwe slimme gasmeter niet helemaal klopt.. de afgelopen jaren had ik meestal tussen de 1800 en 2300 kuub gasverbruik. In november hangt het ding er precies een jaar, maar ik hou mijn hart vast.

Voor de spouwmuur- en dakisolatie zat ik makkelijk aan de 3000 kuub per jaar.. betaalde destijds ieder maand 350 euro aan stroom en gas. Maar dan heb ik het over een jaar of 10 geleden schat ik..
Maarja.. binnenkort zonnepanelen op het dak en de oude ketel uit 1995 eruit. En dan weer monitoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_Chrizzo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09-2019
Sinds gisteren heb ik ook een Youless LS120 aan mijn slimme meter hangen met het doel de waarden naar PVOutput te sturen waar ook de opbrengst van mijn Omnik zonnepanelen omvormer binnen komt. Dit werkt echter nog niet omdat de Youless niet wil uploaden.

Het apparaat werd geleverd met de Enelogic firmware (1.4) en die had hetzelfde probleem. Daarna heb ik de firmware met succes geflasht naar de PVOutput versie (1.4). Ik kan op de webpagina inloggen (niet via http://youless, maar wel via ip) en zie daar ook dat de slimme meter wordt uitgelezen (actueel vermogen verandert iedere seconde en de Youless logt ook). Ik heb hem op een statisch ip adres (maar ook DHCP geprobeerd). Onder upload is de PVOutput wel geactiveerd (en eerst gold dat ook voor de Enelogic koppeling), maar bij 'Home' blijft er een * staan bij 'Upload'.

Onder 'Systeem' weigert de tijd ook te synchroniseren, dus het lijkt er op dat de Youless geen verbinding maakt met internet. Het apparaat heeft een ip in de range die voor alle andere apparaten op het netwerk werkt. Mis ik nog iets? Moet er nog een port geforward worden ofzo? Ik kan er in de handleiding niets over vinden.

Iemand een goed idee? Ik heb ook al wel een mail naar youless gestuurd maar wellicht heeft een tweaker direct al een tip...

PS Zodra ik een password had ingesteld kon ik niet meer op de webpagina inloggen met Safari (Macbook).Met Chrome werkt het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door el_Chrizzo op 11-10-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@el_Chrizzo Heb je een firewall/router die erg streng staat afgesteld?

Ik had hetzelfde issue met mijn LS110 met PVoutput firmware (upload naar PVo werkte niet, tijdssynchronisatie ook niet). In mijn firewall heb ik poort 80 en 443 naar buiten open voor de YouLess. De 'source' had ik het MAC-adres van de LS110 opgegeven in mijn Edgerouter X. Het werkte pas toen ik als source het IP-adres van de LS110 pakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
el_Chrizzo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:04:

Onder 'Systeem' weigert de tijd ook te synchroniseren, dus het lijkt er op dat de Youless geen verbinding maakt met internet.

Het apparaat heeft een ip in de range die voor alle andere apparaten op het netwerk werkt. Mis ik nog iets?
Klopt je ingevoerde gateway adres wel?.. (Het IP adres van je router, controleer dit even op een van je andere pc's in je netwerk)

*Verklaart niet waarom het met DHCP ook niet werkte, maargoed just in case..

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 11-10-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_Chrizzo
Als ik in de router (Asus RT-AC66U) de firewall uitzet verandert er niets. De gateway klopt. Ik heb hem overigens nu teruggezet naar DHCP en hem vanuit de DHCP server in de router een vast ip adres gegeven, maar ook dat helpt niets.

Ik moet zeggen dat ik de firewall in de router niet helemaal begrijp maar 'Enable Firewall: No' lijkt me geen onlogische manier om te testen of het aan de firewall ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Ik heb 'm direct aan mijn Ziggo modem hangen omdat dat in de meterkast staat en de router niet. Is dat een optie om te proberen? Let wel op dat je dan misschien een andere ip range hebt als je met je laptop wil inloggen. (Geen idee als je geen Ziggo hebt ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el_Chrizzo
Het is opgelost na een reactie van Youless support. Ik had diep in mijn router nog een DNS forward ingesteld staan voor de google DNS. Die gebruikte ik geloof ik in het verleden om Netflix in Nederland werkend te krijgen (op de chromecast?). Youless gebruikt de google DNS 8.8.8.8 voor name resolving en dat werd nu geblokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YouLess schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:22:
@ThinkPad Ja, er wordt op de CRC gechecked. Mocht er een CRC error vastgesteld worden in een bericht, dan zal dat bericht inderdaad niet verwerkt worden. Op de web interface zal dan ook geen blokje bij 'input' getoond worden (de status LED zal wel gewoon oplichten bij ontvangst van het bericht).

We hebben nog niet eerder gehoord van iemand die de P1 data over zo'n afstand liet lopen, en zelf hebben we alleen met de standaard 2m kabel getest. Ik heb dus verder geen informatie over ervaringen voor deze afstand.
Nog even terugkomend hierop. Vandaag kunnen testen. Met een stuk netwerkkabel waar ik twee RJ11-connectoren op heb geknepen het P1-signaal naar zolder geleid (daar hangt de bruto productie meter van m'n zonnepanelen) en dat ging prima, de LS120 kreeg netjes de telegrammen binnen _/-\o_ De netwerkkabel is zo'n 15-20m lang.

Ik loop er nu alleen tegenaan dat ik niet én kan uploaden naar PVOutput én de meterstanden kan uitlezen.
Hier is @Anoniem: 477788 ook al eens tegenaan gelopen lees ik.

Wat ik namelijk zou willen, is via de YouLess de bruto productie uploaden naar PVOutput.
Daarnaast zou ik ook graag de beschikking willen hebben over de meterstanden uit de P1-telegrammen.

Ik was daarom wel benieuwd of er over onderstaande nog een update te melden is:
YouLess schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:30:
[...]
Wat betreft meterstanden uitlezen in de pvoutput variant komen we nog met een oplossing.
Ik zou daar erg mee geholpen zijn. Ik heb nu een LS110 voor de bruto productie, aangesloten via S0 en die upload rechtstreeks naar PVOutput. Dit werkt prima. Daarnaast heb ik nog een LS120 om de P1 uit te lezen.
Het liefste zou ik natuurlijk de LS110 laten vervallen en het met één YouLess afhandelen. Heb geprobeerd om zowel de LS110 als de LS120 op de S0-pulsaansluiting te koppelen, maar dat werkte niet goed (LEDje ging vaag flikkeren, bij polariteit omdraaien bleef hij aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 16:05
Sinds een week heb ik de Youless LS120 in gebruik (p1 met slimmemeter). Eerst met Enelogic website en dat werkte allemaal prima (verbruik en terugwin van de zonnepanelen). Ik wilde alleen ook kijken naar pvoutput. Dus de firmware gebruikt en ik zie in pvoutput ook het verbruik. Maar de opbrengst van de zonnepanelen blijft op 0 staan.

Kan iemand mij vertellen of v "1" moet zijn of anders? En als het wel v1 moet zijn, waar zou het aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 15:44

backupdevice

Boeh!

Toch een vraag met het risico dat het antwoord al 100x gegeven is maar ik wil een keuze maken tussen alleen een LS120 of een slimme meter en een LS120, dus een 80 euro vraag.

Ik log mijn PV opwek al naar pvoutput en ik heb een niet slimme digitale meter.

Ik wil graag mijn stroomvebruik meten en omdat het kan ook uploaden naar PVOutput.

Stel dat ik een LS120 koop,heb ik het dan juist dat ik geen bruto waardes zie? Ik zie dan alleen mijn opwek en netto verbruik?

Als ik echt alles bruto wil zien dan moet ik een slimme meter nemen of een kWh meter plaatsen en twee x een youless aanschaffen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

backupdevice schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:25:
Toch een vraag met het risico dat het antwoord al 100x gegeven is maar ik wil een keuze maken tussen alleen een LS120 of een slimme meter en een LS120, dus een 80 euro vraag.

Ik log mijn PV opwek al naar pvoutput en ik heb een niet slimme digitale meter.

Ik wil graag mijn stroomvebruik meten en omdat het kan ook uploaden naar PVOutput.

Stel dat ik een LS120 koop,heb ik het dan juist dat ik geen bruto waardes zie? Ik zie dan alleen mijn opwek en netto verbruik?

Als ik echt alles bruto wil zien dan moet ik een slimme meter nemen of een kWh meter plaatsen en twee x een youless aanschaffen?
Je krijgt enkel de netto waardes te zien. En apart ook de zonnepanelenverbruik.

Wat je wel kan doen is de youless koppelen aan bv enelogic. Dan kan je je eigen verbruik ook inzien. Ze tellen je zonnepanelen+netto verbruik bij elkaar op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HnQOGsk.png

Helaas zie je geen totalen/reallife.

Ik lees daarom zelf de youless ook uit en geef dit weer in grafana. (bruto is voor mij netto verbruik+PVopwek-warmtepompverbruik)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iCMVOg9.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 02-06 15:44

backupdevice

Boeh!

kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:51:
[...]

Je krijgt enkel de netto waardes te zien. En apart ook de zonnepanelenverbruik.

Wat je wel kan doen is de youless koppelen aan bv enelogic. Dan kan je je eigen verbruik ook inzien. Ze tellen je zonnepanelen+netto verbruik bij elkaar op.

[Afbeelding]

Helaas zie je geen totalen/reallife.

Ik lees daarom zelf de youless ook uit en geef dit weer in grafana. (bruto is voor mij netto verbruik+PVopwek-warmtepompverbruik)

[Afbeelding]
Thx. Bruto zou bij mij dan terugleveren - netto verbruik zijn ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-06 09:37
Hier een vraag van een gebruiker van de Qurrent -Qbox...ik krijg net een mail van Qurrent dat ze per 1 januari 2019 stoppen met de Qbox.(krijg de 49 euro borg retour, en de Qbox mag ik houden) Nou heb ik een oude draaistroommeter, die ik nog zo lang mogelijk wil blijven gebruiken ivm mijn PV installatie, en ik meet met een transponder op de draaischijf. Wanneer ik terug lever aan het net zie ik dat ook in de app, prima dus..maar ik lees op de youless site dat de ls120 dus dit juist niet kan meten, en dat de ls120 wordt afgeraden voor mijn situatie, Ik heb mijn PV niet op een aparte groep staan. Iemand ervaring of ik inderdaad de teruggave niet kan meten met een draaistroommeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-05 10:23
zebsite schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:53:
Hier een vraag van een gebruiker van de Qurrent -Qbox...ik krijg net een mail van Qurrent dat ze per 1 januari 2019 stoppen met de Qbox.(krijg de 49 euro borg retour, en de Qbox mag ik houden) <snip>
Wat betreft de draaistroommeter kan ik je niet verder helpen, maar ik heb Qurrent een email gestuurd of ze niet de code/api(?) vrij kunnen geven van de Qbox zodat we hem zelf uit kunnen gaan lezen/aanpassen. Misschien als ze van nog een aantal Tweakers horen dat dat nuttig is... O-)

EDIT: Kreeg net reactie van Qurrent;
Momenteel is onze IT-expert Sebastiaan aan het kijken of het mogelijk is de Qbox compatibel te maken met particuliere servers. Ook kijkt hij of er hier genoeg draagvlak voor is. Meer informatie hierover kun je vinden in de topic op onze community.
Heb even snel erdoorheen gescrolled en als de encryptie uitgeschakeld wordt op 1 januari, is de Qbox nog wel particulier te gebruiken!

[ Voor 32% gewijzigd door GerhardBurger op 30-10-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Vandaag ook de Youless binnen gekregen en gekoppeld met Domoticz.
Wat mij alleen heel erg tegenvalt is dat de gasmeter maar 1x per uur een update stuurt naar de P1.
Erg jammer, al kan Youless daar natuurlijk niets aan doen.

Dit is mijn gasmeter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qQ7rabx.jpg

Ik zie een oog rechtsboven, iemand een idee waar dit voor is?
Wellicht kan hier nog wat gedaan worden m.b.t. het uitlezen?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Junkiexp- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:53:
Vandaag ook de Youless binnen gekregen en gekoppeld met Domoticz.

Plak de Youless er eens op en kijk of het werkt? }:O

Het lijkt iig gewoon een IR LEDje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-06 09:37
GerhardBurger schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:37:
[...]

Wat betreft de draaistroommeter kan ik je niet verder helpen, maar ik heb Qurrent een email gestuurd of ze niet de code/api(?) vrij kunnen geven van de Qbox zodat we hem zelf uit kunnen gaan lezen/aanpassen. Misschien als ze van nog een aantal Tweakers horen dat dat nuttig is... O-)

EDIT: Kreeg net reactie van Qurrent;

[...]

Heb even snel erdoorheen gescrolled en als de encryptie uitgeschakeld wordt op 1 januari, is de Qbox nog wel particulier te gebruiken!
Ik had het gelezen op het Qurrent forum, maar bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 14:16

ThaHandy

Discovery Channel

-Junkiexp- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

Dat is een IEC 62056-21 optisch poort.

[ Voor 26% gewijzigd door ThaHandy op 31-10-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 01-06 13:05
Via een collega kan ik zijn Youless LS120 overnemen. Hij heeft alleen de witte P1 (RJ11) kabel er niet bij.
Ik wil hem graag via de P1 poort van mijn slimme meter (via Enexis) uitlezen. Volstaat het om een gewone RJ11 telefoonkabel tussen de Youless en de P1 poort te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Binnetie
Hij heeft de p1 kabel erbij en jij vraagt of je die kan gebruiken?
Denk het wel.

Maar stuur anders youless een berichtje als je een kabel mist.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:15:
@Binnetie
Hij heeft de p1 kabel erbij en jij vraagt of je die kan gebruiken?
Denk het wel.

Maar stuur anders youless een berichtje als je een kabel mist.
;)
Ik heb het gewijzigd. Hij zit er niet bij :).
Zouden ze zo een nieuwe kabel opsturen?

Als ik hier kijk dan noemen ze het ook een telefoonkabel: https://www.domotica-blog.nl/post/review-youless
Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2017/Youless/youless-review-wat-krijg-je.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Binnetie
Support van youless is altijd erg goed gebleken.
En anders https://www.webshop.cedel...3N0APuEAQYAyABEgJKOfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank. Ik ga er een berichtje heen sturen. Kan altijd even proberen met een RJ11 kabel. En anders gewoon eentje aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 21:43
Ik heb onlangs een setje van een LM120 en een 3-fase kwh meter aangeschaft en alles vandaag (via S0) aangesloten en ingesteld. Ik wil nu data gaan uploaden naar Enelogic om daar het verbruik van mijn warmtepomp te kunnen inzien. De upload is succesvol ingesteld in de webinterface van de Youless en ik zie nergens fouten. Upload zegt "OK" en de tijd synchroniseert ook naar behoren. Ook zie ik in de Youless webinterface dat S0 meterstand en S0 vermogen geloofwaardige waarden weergeven.
Als ik dan in Enelogic kijk zie ik echter geen verbruiksgegevens lijken binnen komen. De status van mijn meter is "Actief" binnen Enelogic maar het verbruik blijft op 0 staan, ook het actuele verbruik. Iemand een idee wat hier aan de hand is?

[ Voor 7% gewijzigd door Timmetjuh op 10-11-2018 22:23 ]

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:14
@Timmetjuh
Heb hetzelfde gedaan en zie ook nog niks van de S0 meter helaas :-( De slimme meter rapporteert prima via de YouLess.

Wat voor kabel heb je trouwens gebruikt voor de S0 meter? Heb er ook een op de warmtepomp, maar zoek nog een goede kabel om dit te verbinden :-) [Stukje stugge UTP gebruikt, werkt prima]

Update:
Sinds vanochtend gewoon data via de pulse meter. Verbruik was waarschijnlijk niet hoog genoeg om data door te sturen?

[ Voor 47% gewijzigd door roelzadh op 16-11-2018 10:24 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 21:43
roelzadh schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:37:
@Timmetjuh
Heb hetzelfde gedaan en zie ook nog niks van de S0 meter helaas :-( De slimme meter rapporteert prima via de YouLess.

Wat voor kabel heb je trouwens gebruikt voor de S0 meter? Heb er ook een op de warmtepomp, maar zoek nog een goede kabel om dit te verbinden :-) [Stukje stugge UTP gebruikt, werkt prima]

Update:
Sinds vanochtend gewoon data via de pulse meter. Verbruik was waarschijnlijk niet hoog genoeg om data door te sturen?
Beetje late reactie maar hier werkt ie inmiddels ook. Volgens mij stond er in de handleiding dat het tot 2 uur kon duren voordat er data binnen zou komen bij Enelogic maar dat was in de praktijk dus iets meer. Afwachten was dus de oplossing bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

BoGu5

hmmmz

Vraagje of jullie dat herkennen. Mijn youless wordt gepolled door domoticz en door youlesscharts (deze om de 10 minuten). Sinds deze week geeft hij problemen. Hij is na een halve dag onbereikbaar, totdat ik hem reset.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BoGu5
Misschien komt het overeen, maar ik heb dat sinds een aantal maanden. (LS110)
Spanning eraf en erop en hij doet het weer voor "even", om vervolgens weer te verdwijnen in het netwerk.

Ik was het beu en heb een nieuwe ls120 gekocht en vandaag aangesloten.
Weet iemand hoe ik de s0 gegevens in domoticz zichtbaar krijg? Ik zie maar 1 apparaat verschijnen en die geeft 0 aan, omdat deze P1 is en ik niet gebruik. (ook met beta V4.10224, maar 1 apparaat)
Via webinterface van youless heb ik wel de gegevens.

Edit: Firmware versie 1.3.4-PO2 er op gezet en nu krijg ik wel data van s0 in domoticz.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

BoGu5

hmmmz

Ik heb de youless als een een backup voor mijn p1 uitleeskabel (had de youless nog op mijn "domme" meter. Ik ga hem dus niet vervangen, maar baal wel als hij inderdaad stuk blijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door BoGu5 op 24-11-2018 21:29 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tot 1 november een Youless LS110 gehad op de analoge gasmeter en gekoppeld aan Mindergas. Nu geen gas meer en een nieuwe slimme meter. Tijd dus voor een nieuwe LS120 om de P1-poort te monitoren. Kan de Youless LS120 verbruik en teruglevering via z'n twee kanalen apart weergeven?

A'dam PVOutput

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Vandaag een LS120 binnen gekregen. Krijg hem helaas niet op het netwerk, hij krijgt geen IP van mijn DHCP en rechtstreeks op http://169.254.169.254 kan ik hem ook niet bereiken.

Ik dacht hem te gaan resetten, mnaar volgens de handleiding moet je de netwerkkabel er een aantal keer in en uit doen, bij mij heeft dat geen effect, het lampje brand omdat de P1 kabel erin zit, hij reageert niet op de netwerkkabel, hoort dit zo? Zijn er andere dingen die ik nog kan proberen?

Met gestrekt been.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Brand er boven/onder de aansluiting voor de netwerkkabel geen lampje? Zonee dan is er geen LAN link denk ik, waarschijnlijk je netwerkkabel of switchpoort kapot.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:21:
Brand er boven/onder de aansluiting voor de netwerkkabel geen lampje? Zonee dan is er geen LAN link denk ik, waarschijnlijk je netwerkkabel of switchpoort kapot.
Knippert netjes geel/oranje. Andere poort, andere kabel, ander apparaat aan dezelfde kabel etc allemaal geprobeerd.

Met gestrekt been.

• Jim423
Je kan even proberen de LS120 rechtstreeks aan je computer te verbinden en je computer een vast IP te geven van 169.254.169.100 bijv. Dan weer benaderen op 169.254.169.254 Maar volgens mij moet de DHCP gewoon gaan toewijzen, er staat geen MAC address security aan o.i.d. op je router?

Je kan ook even proberen 4 maal of 5 maal (2 soorten reset) de netwerkkabel uit de LS120 te halen en weer terug te steken. Wacht wel met het opnieuw eruit trekken tot de eerdergenoemde LAN ledjes weer branden. Daarna even wachten en kijken of de DHCP wel een IP adres toewijst.

[ Voor 40% gewijzigd door Jim423 op 29-11-2018 21:01 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:14:
Vandaag een LS120 binnen gekregen. Krijg hem helaas niet op het netwerk, hij krijgt geen IP van mijn DHCP en rechtstreeks op http://169.254.169.254 kan ik hem ook niet bereiken.

Ik dacht hem te gaan resetten, mnaar volgens de handleiding moet je de netwerkkabel er een aantal keer in en uit doen, bij mij heeft dat geen effect, het lampje brand omdat de P1 kabel erin zit, hij reageert niet op de netwerkkabel, hoort dit zo? Zijn er andere dingen die ik nog kan proberen?
Heb hetzelfde gehad, bleek de firmware er niet correct op te staan. blind flashen firmware lost dit op.

De youless helpdesk stuurde deze vragen op:

Ik zal hier beschrijven wat er normaal hoort te gebeuren wanneer je de Youless aan het netwerk koppelt en via de USB voeding aan zet. De koppeling met de (slimme) meter laten we daarbij nog even achterwege, want zo is de groene status LED makkelijker te interpreteren:

1. Ronde groene status LED gaat meteen aan [Youless is aan het opstarten]
2. Na ongeveer 2 seconden geeft deze een kort knipper signaal [Youless is opgestart]
3. LED begint nu langzaam te knipperen (1 sec aan, 1 sec uit) [Youless zoekt IP adres]
4. Langzame knipperen stopt, status LED geeft geen activiteit meer [IP adres gevonden]

Dat de ronde groene status LED dus na verloop van tijd stopt met activiteit is op zich normaal, maar hij moet dan wel eerst de bovenstaande fases doorlopen. Verder gebeurt ook dit:

5. In de ethernet connector brandt al die tijd de rechthoekige groene LED continu, en de gele LED knippert af en toe met een vrij onregelmatig patroon.

Werkt het bij jou anders dan even contact met de youless helpdesk opnemen.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Artbij schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:14:
Bij mij werkte DHCP vanaf mijn Windows servers ook niet.
In de DHCP logs zag ik zelfs geen request voorbij komen, ook niet na een reset van de Youless.

Toen besloten om tijdelijk de DHCP op een router in te schakelen, en die op Windows uit.
(Even een range gekozen die ik nog niet in gebruik had.)
Dat werkte wel; de Youless kreeg een dynamisch IP en ik kon bij de interface. Vervolgens heb ik hem een fixed IP kunnen geven en de DHCP configuratie weer hersteld.

Ik heb dit gemeld bij Youless en kreeg een mail dat ze dit één keer eerder gehad hebben en het nu gaan onderzoeken.

Hoop dat het helpt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb vandaag mijn youless gekregen en geïnstalleerd. Werkte gelijk, prima product.
Omdat ik geen zin had om 207 pagina's met youless info te lezen maar even een vraag stellen die misschien al beantwoord is.

De youless aangesloten via de P1 kabel. Haalt alle 4 de standen van de slimme meter binnen maar kan die nergens tevoorschijn toveren. Is dat mogelijk? Ik wil namelijk ook per dag/maand en jaar de meterstanden kunnen opslaan. Doe dat nu met slimmemeterportal.nl maar alles op 1 plaats zou super zijn.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Me Albert schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:26:
Ik wil namelijk ook per dag/maand en jaar de meterstanden kunnen opslaan.
Deze weet ik wel uit mijn hoofd want ik gebruik beide:
- Calc / Excel macro's (downloaden op Youless site) trekken (minimaal eens per maand) de Youless leeg
- Ik heb zonnepanelen en upload ook mijn verbruik via de Youless elke 5 minuten naar PVOutput

Maar dat is steeds maar één getal, namelijk het netto verbruik: van 4 getallen wordt één gemaakt.
(Op PVoutput wordt wel weer gecorrigeerd voor de opwek, maar dat is niet altijd even nauwkeurig)

Je kunt ook aan de slag met MySQL enz., dan moet je wel wat verder doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peristilius
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-04 07:29
Ik overweeg ook een paar YouLess L120 energiemeters aan te schaffen. Heb hier in huis twee groepenkasten en CV-ketels waar ik het verbruik afzonderlijk van wil bepalen. Het verbruik van de hoofdaansluiting wil ik aflezen van de P1 poort op de slimme meter. De tweede groepenkast en CV-ketel wil ik voorzien van meters met pulsteller uitgang.

Dat lijkt me op zich allemaal geen punt, maar ik wil ook graag het verbruik van een drietal apparaten afzonderlijk monitoren. Is er een manier om dit allemaal handig in dezelfde interface te krijgen? Een soort plugwise systeem lijkt me ideaal, maar die software is weer niet compatible met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vermoeden is dat het ergens wel op de afgelopen 207 pagina's staat, maar ik kan het even niet vinden.
Zojuist heb ik een DIN rail kWh meter (http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html) toegevoegd aan mijn meterkast en deze via de S0 aangesloten op de Youless, met als doel de opbrengst van mijn PV's te meten.
De aansluiting is correct; de kWh meter registreert netjes en op de web-interface van de Youless geeft de binnenkomende energie weer.
(Op de app zie ik daar echter niets van, ik neem aan dat deze het netto resultaat blijft weergeven. Zou aardig zijn als deze apart de S0 opbrengst kan weergeven.)

Op de Enelogic site zie ik echter de resultaten niet terug; verbruik komt live binnen, opbrengst zie ik niets van.

Iemand enig idee of ik ergens iets moet aanpassen om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:02
@Anoniem: 120539: In de Youless app kun je verbruik of terugleveren instellen ("Zonnepaneel mode"). Althans, bij iOS.
Enelogic ken ik niet. Ik gebruik hem voor lokale data-opslag en PVoutput.

[ Voor 25% gewijzigd door Aegle op 02-12-2018 01:17 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar dan staat de meting volledig op terugleveren.
Het idee was juist om afname en levering beiden bij te houden.
De Youless zelf kan het aan; de web-interface geeft netjes zowel de levering als de afname op.
Ik heb gisteravond zelf even een vbscriptje gemaakt om e.e.a. te visualiseren, maar zou het ook graag in de historische overzichten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:02
Ik snap hem. Dat gaat inderdaad niet met de app. Misschien dat Youless (@YouLess) je hiermee verder kan helpen? Ze zijn zeer behulpzaam.

[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 02-12-2018 11:09 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enelogic is kennelijk ook heel behulpzaam. ;)

Ik kreeg net een mail:
Goedemorgen Dave,

We hebben handmatig een Youless S0 toegevoegd in je account, deze zal naar verwachting, in de loop van de dag zijn eerste data ontvangen.
Mocht er aan het eind van de dag nog geen data zichtbaar zijn op deze meter, vernemen wij dit graag.

Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Support - Team Enelogic
In mijn configuratie kan ik deze meter inderdaad nu ook terug zien, inclusief het interne IP-adres van de Youless. Kennelijk krijgen ze deze informatie ook van de Youless. Zo te zien had ik dit zelf ook moeten kunnen toevoegen; had alleen geen idee waar/hoe.

Update, 16:39:
Inmiddels opnieuw contact gehad met zowel YouLess als Enelogic en het probleem is opgelost.
Begin van de middag was er nog niets te zien, maar toen in zojuist keek stroomde de data binnen, met terugwerkende kracht vanaf 12:00 vanmiddag.

Nogmaals dank @Team Enelogic en Team YouLess voor het meedenken en de snelle respons! _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 03-12-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 16:09
Ik heb nu inmiddels enige tijd (schat ruim half jaar) een LS120. Heb een analoge meter en na even afstellen heb ik keurig een meting. Het apparaat werkte en ik dacht mooi.

Kwam weer wat anders tussen en nu heb ik keurig de LS120 in mijn Domoticz staan en zie ik het actuele verbruik. Vanmorgen (rond 06:00) was dit 1920 Watt.

Aan spullen die aanstaan:
- Koelkast (A+++ model als hij aanslaat is dit max 350 Watt uit mijn hoofd)
- NAS (Synology) Gemeten is max 45 watt maar stond gewoon in idle stand.
- 2x Raspberry Pi 3 - Ook gemeten in vol bedrijf is dit 9 watt totaal
- Router en een modem - gemeten samen zijn die 26 Watt in volle stand)

Daarnaast zwerft er misschien een enkele telefoonlader.

Ik heb 1 radio/ versterker in standby staan. Dit is 0,2 watt. Op moment dat die meer gaat verbruiken doet het verlengblok stroom geven op de overige poorten en krijgt de tv etc ook stroom.

Iemand idee waarom ik zo'n verschil in uitlezing heb? Kan dat door verkeerd plaatsen (scheef?)?

Nu ik dit type bedenk ik me wel dat ik een oude magnetron heb aangesloten maar die doet niks dan nog.
Die ga ik vanavond maar eens nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:18:
[...]
Iemand idee waarom ik zo'n verschil in uitlezing heb? Kan dat door verkeerd plaatsen (scheef?)?
[...]
Dit is natuurlijk makkelijk te testen, tel gewoon het aantal omwentelingen van de schijf in een bepaalde periode. Dan kun je dit zo terugrekenen naar het actuele verbruik en kijken of het overeen komt met wat de YouLess aangeeft.

https://www.eifelzucht.nl/zonnezaken/vermogen.html
Zie kopje 'Vermogensmeting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

@YouLess
Hm.. van de een op de andere dag klopt het verbruik niet meer. Ene keer normaal verbruik, andere keer de helft of geen. Dit varieert
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/youless5.jpg
Puls ziet er goed uit maar youless registreert niets.

Actueel verbruik: 0 Watt
Input: 31% (±2%)
:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar visualiseer je dit mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaHandy schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:27:
@YouLess
Hm.. van de een op de andere dag klopt het verbruik niet meer. Ene keer normaal verbruik, andere keer de helft of geen. Dit varieert
[Afbeelding]
Puls ziet er goed uit maar youless registreert niets.

Actueel verbruik: 0 Watt
Input: 31% (±2%)
:S
Gezien je grafiek zou ik toch echt zeggen: Probeer de Youless wat beter uit te lijnen.
(even een extra paar lampen aanzetten in huis zorgt voor wat meer pulsen, zodat je sneller kunt zien of het herpositioneren heeft geholpen.

Mocht je dit ECHT niet beter krijgen:
Ik weet niet of je je LW waarde ooit hebt aangepast, maar hier staat wel uitgelegd hoe je deze kunt veranderen. (1x de URL benaderen is voldoende)

Rechtsboven in je screenshot staat een LW waarde die je kunt gebruiken.
VB: 309.9 / 209 = 1.42 = LW 142 --> Om er een beetje een veiligheid aan te geven heb ik (wss op advies van Youless :) (Dit is al zo'n 4 jaar geleden O-) ) een soort veiligheid aan gehouden van 70% --> LW 129
MAAR omdat jij (zie rechts in de grafiek) soms ook dalen hebt tot lichtsterkte 250 is het misschien veiliger om iets als LW=132 aan te houden. Omdat je die 250 pulsen NIET mee wil laten tellen.

Maar nogmaals, probeer hem eerst iets beter uit te lijnen. 8)
Als het mogelijk wordt veroorzaakt door verzakking van de Youless door gewicht van de kabels:
Wat ik altijd deed toen ik nog een draaischijfmeter had was de Youless 'op de kop' hangen zodat de kabels er boven uitstaken i.p.v. er onderuit. Deze maakte dan een lus van 180 graden naar beneden (daar zit m'n stroomaansluiting) en de stroom+UTP kabel tapete ik onder deze lus gewoon vast. Op deze manier hebben de kabels de Youless nooit meer naar beneden getrokken.

Ik zou het gewoon even op die manier proberen. (tip: doe het 's avonds als het donker is, dan heb je minder/geen last van invallend omgevingslicht). Mocht dat niet werken; de support van Youless is super, die hebben ervaring met z.g.a. alle meters en kunnen bovendien uitleg geven hoe je de LW waarde zo optimaal mogelijk instelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Ik heb de youless nu een paar dagen op 90° hangen. Niet ideaal maar anders krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb em even perfect, maar dat heeft een halve dag geduurd. (zal wel door die 90° komen) Ook worden pulsen op groot vermogen niet allemaal getriggerd.

Ik zet er binnenkort een Eastron meter tussen en dan de S0 aansluiting gebruiken. Ben er nu wel klaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had op AliExpress een wat korter RJ11-kabeltje gekocht om e.e.a. netter te kunnen wegwerken.
Nu blijkt dat het kabeltje van AliExpress kruislings is bedraad (als je de connectoren tegenover elkaar zet dan lopen de kleuren door). De originele YouLess kabel heeft dat niet, daar is de pinout precies andersom.

De originele kabel die bij de YouLess zat is als volgt bedraad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rzrp07n7vSXMwCNKb9pdfra4/full.jpg

Gelukkig had ik nog 6P4C connectoren en een krimptang en kon ik het dus zo herstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:17
Cave_Boy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:18:

Kan mij herinneren (3 jaar geleden) dat ik het zelfde had met mijn ls110.
Toen der tijd was het een combinatie van niet goed geplaatste Youless en lichtwaarde deugde niet.
Na twee dagen prutsen draait het nu nog steeds stabiel.
Na 3 jaar zit er een verschil van 1 hele kWh en halve m3 verschil in de werkelijke waarde en de wat de Youless heeft geregistreerd.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ben inmiddels iets verder en het lijkt echt bij de LS120 te liggen.

Alle apparatuur los (dus geen stroomverbruik) en de LS120 met router op een UPS.
De elektriciteitsmeter staat keurig stil. In de LS120 krijg ik verschillende waardes (tussen de 0 en heel veel verbruik). Ben er volgens mij ook achter hoe dat komt.

De LS120 keurig opnieuw uitgelijnd en deze zat volgens mij ook al goed.
Echter ik kwam het volgende tegen:
Bij laag verbruik de echte grens weet ik niet maar ik schat ergens onder de 600 watt draait de schijf natuurlijk veel langzamer dan als je bijvoorbeeld 2400 watt verbruikt.

Ik heb het idee dat de LS120 bij het lage verbruik het zwarte vlakje dubbel of zelfs vaker registreert als nieuw rondje in eenzelfde rondje.

Op dit idee ben ik gekomen doordat alles zonder stroom was en ik geen verbruik had. Vervolgens deed ik een grote lamp aan. De meter ging heel langzaam (stomme zuinige lampen ook _/-\o_ ). Uiteindelijk kwam het zwarte vlakje en opeens had ik een verbruik van ruim 4000 watt. Dit verbruik bleef ook een dikke 5 min. Als ik meer apparatuur aanzet en dus een hoger verbruik heb lijkt het meer te kloppen. Nog jaartje dan krijg ik door renovatie een nieuwe meter (hoop met bereikbare P1 poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cave_Boy schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 06:52:

Alle apparatuur los (dus geen stroomverbruik) en de LS120 met router op een UPS.
De elektriciteitsmeter staat keurig stil. In de LS120 krijg ik verschillende waardes (tussen de 0 en heel veel verbruik). Ben er volgens mij ook achter hoe dat komt.

Bij laag verbruik de echte grens weet ik niet maar ik schat ergens onder de 600 watt draait de schijf natuurlijk veel langzamer dan als je bijvoorbeeld 2400 watt verbruikt.

Ik heb het idee dat de LS120 bij het lage verbruik het zwarte vlakje dubbel of zelfs vaker registreert als nieuw rondje in eenzelfde rondje.

Op dit idee ben ik gekomen doordat alles zonder stroom was en ik geen verbruik had. Vervolgens deed ik een grote lamp aan. De meter ging heel langzaam (stomme zuinige lampen ook _/-\o_ ). Uiteindelijk kwam het zwarte vlakje en opeens had ik een verbruik van ruim 4000 watt. Dit verbruik bleef ook een dikke 5 min. Als ik meer apparatuur aanzet en dus een hoger verbruik heb lijkt het meer te kloppen. Nog jaartje dan krijg ik door renovatie een nieuwe meter (hoop met bereikbare P1 poort)
Denderen noemen ze dat, hij is te gevoelig voor het vlakje op je meter, kan je toch met uitlijnen beter krijgen door hem iets (1-2mm links of rechtsaf) om te plakken, soms de zijkanten rondom donker maken scheelt ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:03:
[...]

Denderen noemen ze dat, hij is te gevoelig voor het vlakje op je meter, kan je toch met uitlijnen beter krijgen door hem iets (1-2mm links of rechtsaf) om te plakken, soms de zijkanten rondom donker maken scheelt ook.
Ah die benaming kende ik nog niet dank.

Ik heb een draaischijf meter uit 68. Werkt prima. Ze gaan hier renoveren en dan wordt de groepenkast ook geheel opnieuw gedaan. Dus dan krijg ik ook andere meter.

De meter zelf zit in een lichtdichte ruimte. Het afstellen heb ik inmiddels meermaals bekeken en dit is momenteel mijn beste resultaat. Echt anders kan hij niet heb ik het idee. Wat mij wel is opgevallen. De meter bij mijn buren is een keer vervangen (draaischijf jaren 80) en die heeft (zo lijkt het althans) een veel kleiner zwart vlakje maar de waardes zijn precies hetzelfde als die ik heb op mijn meter. Ik heb nu het idee dat mijn zwarte vlak te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:17
Cave_Boy schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 06:52:

Zoals ik al naar refereerde.
Je lichtwaarde is te hoog en hier moet even mee spelen.
Wat je kunt doen is het volgende bericht ff te lezen: al sahhaf in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Vraagje, ik lees een EASTRON SD120 uit via de S0 aansluitingen (5 en 6).
Nu zie ik netjes in de Youless dat er verbruik is alleen krijg ik een gekke waarde op de P1,

Bv
Actueel vermogen zonder S0 aan te sluiten
3225 Watt

Actueel vermogen met S0 aangesloten
44444 Watt

Wie heeft een idee hoe dit zo komt

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 02-06 17:25
Het zal vast wel al benoemd zijn, dus bij voorbaat al mijn excuses.
Ik heb nu een jaar een LS120 aangesloten en verbonden met mijn Homey.
Ik kwam er echter pas gisteren achter dat ik mijn Enelogic koppeling nooit heb gemaakt, dat heb ik dus gedaan en ziet er allemaal heel gaaf uit! Alleen nu wil ik historische data importeren en de Enelogic site wil dit graag in een hele specifieke excel sheet hebben. Maar de excelsheet op de YouLess pagina importeerd het verbruik en niet de meterstand per dag.

Is er een conversietool of een betere import-tool beschikbaar?
Ik ga straks upgraden van firmware 1.3.4-el naar 1.4.1-el.

Dinsdag komt er een schouwing voor zonnepanelen en hoop eigenlijk al een mooi grafiekje te kunnen presenteren aangezien ik uit mijn Homey echt geen fatsoenlijke grafieken haal :) (te veel temp sensors e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
sgsdebruijn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:27:
Vraagje, ik lees een EASTRON SD120 uit via de S0 aansluitingen (5 en 6).
Nu zie ik netjes in de Youless dat er verbruik is alleen krijg ik een gekke waarde op de P1,

Bv
Actueel vermogen zonder S0 aan te sluiten
3225 Watt

Actueel vermogen met S0 aangesloten
44444 Watt

Wie heeft een idee hoe dit zo komt
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Laatste firmware geinstalleerd? De juiste (recente) youless (volgens mij kunnen ze niet allemaal S0 en P1 tegelijk). Bij mij werkt het prima dus het kan wel. De P1 gaat naar je SM neem ik aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 06-01-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Jim423 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:10:
Laatste firmware geinstalleerd? De juiste (recente) youless (volgens mij kunnen ze niet allemaal S0 en P1 tegelijk). Bij mij werkt het prima dus het kan wel. De P1 gaat naar je SM neem ik aan.
P1 gaat inderdaad naar de slimmemeter. zal de firmware controleren maar volgens mij laatste versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-05 22:22
Hennie-M schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:53:
Het zal vast wel al benoemd zijn, dus bij voorbaat al mijn excuses.
Ik heb nu een jaar een LS120 aangesloten en verbonden met mijn Homey.
Ik kwam er echter pas gisteren achter dat ik mijn Enelogic koppeling nooit heb gemaakt, dat heb ik dus gedaan en ziet er allemaal heel gaaf uit! Alleen nu wil ik historische data importeren en de Enelogic site wil dit graag in een hele specifieke excel sheet hebben. Maar de excelsheet op de YouLess pagina importeerd het verbruik en niet de meterstand per dag.

Is er een conversietool of een betere import-tool beschikbaar?
Excel is met de juiste formules de beste tool om verbruik per dag om te zetten naar meterstand per dag. Het enige wat je dan nog nodig hebt is je meterstand nu of de meterstand aan het begin van de periode.
sgsdebruijn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:
[...]

P1 gaat inderdaad naar de slimmemeter. zal de firmware controleren maar volgens mij laatste versie.
Zie je in je Youless overzicht wel "S0 meterstand" en "S0 vermogen" staan? En linksonder in het menu bij Loggings ook een S0 regel?

[ Voor 17% gewijzigd door EdwinB op 07-01-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 02-06 17:25
EdwinB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:54:
[...]
Excel is met de juiste formules de beste tool om verbruik per dag om te zetten naar meterstand per dag. Het enige wat je dan nog nodig hebt is je meterstand nu of de meterstand aan het begin van de periode.
Ja, dat had ik ook al bedacht. Helaas slaat de YouLess de hele dag op en niet in de 2 tarieven. Dus dat is net niet handig. :)
Opzich is het ook niet erg, ik kan met de huidige export wel een mooie interpretatie maken voor de zonnepaneelmeneer ;)
Enelogic loopt vanzelf wel vol met mooie data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Probleem lijkt opgelost, waarschijnlijk een combinatie van een storingsgeluid icm lichtinval op de sensor die ik niet gebruik.
Nu moet ik alleen een apart device aanmaken in Domoticz waar ik de S0 voor de WP op kan zien en registreren, is dat ergens terug te vinden? Youless had goed ondersteuning dus dat is top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik heb vandaag een 2e youless aangesloten via s0 met een 1 fase meter. Nu probeer ik deze te registreren bij enelogic via de youless interface dat lukt ook maar ik kies daar voor s0.

Als ik daarna op de enelogic pagina kijk zie ik dat daar alleen maar de stand op 0,001 blijft staan. Deze stand zie ik ook op de youless pagina bij meterstand staan, echter er staat op s0 meterstand en die staat al hoger, maar wordt blijkbaar niet doorgestuurd.

Upload is OK volgens youless, en zijn ook lokale loggins in de youless aangemaakt.

Wat doe ik fout?

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

Pagina: 1 ... 52 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.