Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:08
@YouLess Controleert de LS120 ook de CRC checksum in een telegram van DSMR >=4 slimme meters?

Ik wil mogelijk de P1-kabel flink verlengen (15m CAT5e netwerkkabel tussen P1 en YouLess). Als de YouLess checkt op de CRC van inkomende telegrammen durf ik dat wel aan, foutieve data wordt dan geweigerd door de YouLess?

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-06-2018 14:09 (13%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

@ThinkPad Ja, er wordt op de CRC gechecked. Mocht er een CRC error vastgesteld worden in een bericht, dan zal dat bericht inderdaad niet verwerkt worden. Op de web interface zal dan ook geen blokje bij 'input' getoond worden (de status LED zal wel gewoon oplichten bij ontvangst van het bericht).

We hebben nog niet eerder gehoord van iemand die de P1 data over zo'n afstand liet lopen, en zelf hebben we alleen met de standaard 2m kabel getest. Ik heb dus verder geen informatie over ervaringen voor deze afstand.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:05
Gisteren een Youless besteld om mijn slimme meter uit te kunnen lezen, vandaag binnen gekregen. Alles werkt, maar ik vind de functionaliteit wat tegenvallen. Ik had me hier natuurlijk verder in moeten verdiepen, maar had toch wel wat meer verwacht. Voor zover ik nu kan vinden kan ik alleen het totaalverbruik in kWh en het huidige verbruik (in kW) zien. Ik mis vooral het verbruik per fase, maar zou ook graag de overige geheugens uit kunnen lezen.
Doe ik iets fout, of moet ik toch aan de RPi + P1-kabel + Domoticz?

• EdwinB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 24-09 22:37
quote:
Andrehj schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:42:
Gisteren een Youless besteld om mijn slimme meter uit te kunnen lezen, vandaag binnen gekregen. Alles werkt, maar ik vind de functionaliteit wat tegenvallen. Ik had me hier natuurlijk verder in moeten verdiepen, maar had toch wel wat meer verwacht. Voor zover ik nu kan vinden kan ik alleen het totaalverbruik in kWh en het huidige verbruik (in kW) zien. Ik mis vooral het verbruik per fase, maar zou ook graag de overige geheugens uit kunnen lezen.
Doe ik iets fout, of moet ik toch aan de RPi + P1-kabel + Domoticz?
Een 3-fase meter rapporteert maar 1 verbruik. Bij mij in ieder geval wel met Domoticz en een P1 kabel. Ik kan wel de spanning zien per fase.

• Andrehj
quote:
EdwinB schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:45:
[...]
Een 3-fase meter rapporteert maar 1 verbruik. Bij mij in ieder geval wel met Domoticz en een P1 kabel. Ik kan wel de spanning zien per fase.
Maar hier beschrijft @Dbm12 toch duidelijk (inclusief output van zijn P1 kabel) dat hij het verbruik per fase kan zien...
Nu is het de vraag of dat ook werkt op mijn slimme meter (Iskra AM550-TD2.01).

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Andrehj
Verbruik (=kWh) PER FASE is niet uit te lezen, omdat dat ook niet geregistreerd wordt.
(das mooi, dat betekend salderen tussen de fases)

Instant verbruik (noem ik het maar) in watt is wel uit te lezen PER FASE. Maar is dus geen tijdseenheid aan verbonden.

Ik gebruik een Finder 3-fase MID M-bus meter en die geeft nog meer info... Maar doet eigenlijk hetzelfde.

je hebt met de 3-fase slimme meter dus:
- verbruik (laag) in kWh, van alle fases
- verbruik (hoog) in kWh, van alle fases
- teruglevering (laag) in kWh, van alle fases
- teruglevering (hoog) in kWh, van alle fases

- watt per fase
- voltage per fase
- stroom per fase

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-07-2018 18:00 (25%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Andrehj
Ik had het wellicht wat beroerd omschreven, maar ik bedoel ook het instant verbruik (in Watt) per fase. Helaas lukt dat niet met de Youless, terwijl die dat volgens mij makkelijk weer zou moeten kunnen geven.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Andrehj
Die gegevens zijn beschikbaar, als je een telegram ophaalt via P1 (en CU commando)
Waarom @YouLess het niet leest/doorgeeft, is de vraag inderdaad. (te beperkt geheugen of iets dergelijks?)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-07-2018 18:01 (16%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• msteltman
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-07 13:43
Ik heb ooit een analoge DYI Kyoto gekocht die me realtime info geeft over mijn gebruik, zonder dat ik ergens moet inloggen of een Toon oid moet kopen. Maar dat ding is outdated, gene support meer, en niet erg nauwkeurig.
Wie weet er een projectje om je Youless output aan een LED display te koppelen, liefst zou ik mijn bestaande DYI display ombouwen, bijv een arduino aan de USB poort van dat ding. Maar tja waar te beginnen.

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
Stop er een ESP8266 in die het display aanstuurt en die je elke 10s de status van de YouLess laat ophalen :) ?

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Zojuist de grafieken van @SmiGueL geinstalleerd op mijn Synology. Ziet nu te kijken naar prachtige live grafieken. Straks eens kijken of de taak in de taakplanner ook goed zijn werk doet. Ziet er in ieder geval erg goed uit. Complimenten, @SmiGueL

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 18:00
Misschien staat het al ergens, maar ondanks veel lezen nog niet gevonden: ik heb sinds vrijdag een LS120 en het lijkt helemaal te werken. Ik stuur de output naar PVOutput en daar komt mijn vraag uit voort: ik zie regelmatig (5-7 keer per dag over de afgelopen 3 dagen dus) een 0-meting: letterlijk 0 verbruik terwijl mijn PV wel gegevens levert. (via SolarEdge portal).
Enige dat ik kan verzinnen is dat mijn internetaansluiting zich af en toe verslikt (Youless hangt direct aan Ziggo modem/router, niet aan mijn hoofdrouter verderop) maar dat lijkt me sterk.
Iemand andere ideeŽn?
quote:
Wiley99 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:48:
Misschien staat het al ergens, maar ondanks veel lezen nog niet gevonden: ik heb sinds vrijdag een LS120 en het lijkt helemaal te werken. Ik stuur de output naar PVOutput en daar komt mijn vraag uit voort: ik zie regelmatig (5-7 keer per dag over de afgelopen 3 dagen dus) een 0-meting: letterlijk 0 verbruik terwijl mijn PV wel gegevens levert. (via SolarEdge portal).
Enige dat ik kan verzinnen is dat mijn internetaansluiting zich af en toe verslikt (Youless hangt direct aan Ziggo modem/router, niet aan mijn hoofdrouter verderop) maar dat lijkt me sterk.
Iemand andere ideeŽn?
Wat zegt de log in de Youless zelf? (dus via de webinterface)

Als de Youless log wel constant verbruik heeft geregistreerd dan moet je het inderdaad zoeken in je internetverbinding of mogelijk bij de site PVOutput. Ik heb geen idee of de Youless het na een mislukte uploadpoging na x minuten opnieuw probeert. Dat zou in zulke gevallen wel schelen. :)

Als deze ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval bij je pulsled oid. (indien je die gebruikt i.p.v. de P1 aansluiting)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

quote:
Wiley99 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:48:
Iemand andere ideeŽn?

Als deze wel constant verbruik heeft geregistreerd dan zou ik het inderdaad zoeken bij je internetverbinding of mogelijk bij de site PVOutput. Ik heb geen idee of de Youless het na een mislukte uploadpoging na x minuten opnieuw probeert. Dat zou in zulke gevallen wel schelen. :)

Als de Youless log ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval indien je een pulsled gebruikt oid. (Hoewel ik het idee heb dat dit eigenlijk alleen bij de analoge meters geregeld voorkwam..)

SmiGueL wijzigde deze reactie 23-07-2018 17:33 (5%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 18:00
quote:
SmiGueL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:56:
[...]

Ja, helemaal gelijk, eerst nog ff wat research doen vanavond.
quote:
Als de Youless log ook waardes mist dan moet gaat er misschien iets niet helemaal goed bij het meten.
Te veel lichtinval indien je een pulsled gebruikt oid. (Hoewel ik heb idee heb dat dit eigenlijk alleen bij de analoge meters geregeld voorkwam..)
P1, dus ik ga ervan uit dat dit vlekkeloos gaat. Ik meld me wel als de Youless de waarden ook niet heeft.

Update 24-7: ik kon niets vinden. Misschien heeft het met noot 1 in de LS120/PVO quickguide te maken:
quote:
Het combineren van netto metingen en bruto productie metingen werkt binnen PVoutput alleen
goed indien de upload van de netto waarde na de upload van de bruto productie meting
plaatsvindt. Wanneer dit niet in de juiste volgorde verloopt, zal het berekende bruto verbruik op
nul komen te staan.
Eens kijken of het de komende dagen vaker voorkomt.

Update 25-7: komt toch regelmatig voor, vandaag al zo'n 6 keer: 0 power used (lijst en grafiek) terwijl hier toch echt vanalles staat te draaien.

Update 27-7: gisteren ook weer een aantal keer. Wat opvalt is dat het samenvalt met grote schommelingen in de PV productie (wolken). In het algemeen valt het op dat het stroomverbruik sterke schommelingen in de productie volgt. Alsof de verrekening met productie niet altijd klopt. De minima stroomverbruik zijn regelmatig lager dan de minima 's nachts. Misschien maar eens een ticket bij @YouLess plaatsen

Wiley99 wijzigde deze reactie 27-07-2018 12:53 (52%)

• discusws
  • Laatst online: 24-09 21:23
Ik heb sinds 16-07 Youless Charts V5.0.2 draaien en daarvoor de laatste 4. De reden voor de upgrade was de slimme meter die zou komen in Augustus.

Bij installatie kreeg ik bij het draaien van de cronjob de volgende fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@rpi3 ~]# /usr/bin/php /var/www/html/meeting3/SmiGjobP1.php
<br>LiveData: 0.0678 sec
<br>60min: 0.3809 sec
<br>10hour: 0 sec
<br>1day: 0 sec
< br>1week: 0 sec
<br>1month: 0 sec
<br>111PHP Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 326
<br>PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 334
PHP Warning: implode(): Invalid arguments passed in /var/www/html/meeting3/classes/request.class.php on line 343

Met wat zoekwerk op internet het volgende aangepast:

in classes/request.class.php heb ik voor regel 343 geplaatst:
code:
1
$val = array();

Probleem lijkt opgelost. Zowel Youless Charts V5.0.2 als Youless Charts V4.X laten draaien met youless LS110 tot afgelopen maandag.

Slimme meter is geplaatst en de LS110 vervangen door de LS120 en met de P1 aangesloten.

Als ik nu Youless Charts V5.0.2 bekijk loopt deze met de live view vast na enige tijd.

Hij lijkt tussentijds op een wachtwoord te wachten?

Dit probleem niet met de LS110 gehad?

Ik draai alles op een RPI3 met Oracle Linux 7 erop, php 5.4 en mariadb 5.5

Natuur fotograaf

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag ook een YouLess LS120. Deze wilde ik uiteraard direct aansluiten. Dus zo gezegd, zo gedaan. Oogje voor de Ferraris meterschijf gehangen. beetje uitlijnen. Oranje ledje op de UTP poort begon wild te knipperen dus dat was prima!

Nadat ik de netwerkkabel erin stak wilde ik in mn DHCP server opzoeken welk IP adres het ding gepakt had. Niks te vinden, 10 minuten wachten, nog altijd niks.

Via mijn Meraki dashboard de port gecontroleerd waaraan de YouLess hangt. Daar zag ik wel het MAC adres van de YouLess EN het IP adres 169.254.169.254. Hmmmm, das vreemd. Laptop aan de YouLess via UTP en warempel, ik kon hem benaderen via 169.254.169.254. Terug aan de switch, maar geen IP adres via DHCP.

Nadat ik hem en de laptop een statisch IP adres had gegeven kon ik hem via de laptop, nog altijd rechtstreeks bereiken. Echter zodra ik het boeltje weer aan de Meraki switch hing, was het feestje voorbij. Ik kon wel een ping sturen maar daarmee hield het ook gelijk op. De webpagina werd niet geladen op het statische IP, al kreeg ik wel het menu ingeladen, voordat de connectie werd gereset.

Nu heb ik de YouLess achter een extra router gehangen en dat werkt, mits ik mezelf ook bevind binnen dat aparte netwerk segment.

Ik heb in mn Meraki switch maar 1 VLAN (ik gebruik het ding voornamelijk voor PoE) en alles kan met elkaar babbelen zonder gedoe. Alleen het verkeer van/naar de YouLess blijkt toch een probleem.

Wat kan ik doen om mijn YouLess toch in mn normale LAN te hangen? Op deze manier is het natuurlijk heel er moeilijk om zelf die mooie grafiekjes te genereren, die ik wel zou willen zien. Ik heb hem wel aan Enelogic weten te koppelen maar liever zou ik ook zelf inzichten krijgen, realtime. Zijn er meer mensen die netwerk problemen hebben ervaren met de YouLess? @YouLess hebben jullie wellicht een idee?

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• ThinkPad
@redfoxert Volgens mij zijn er eerder dit soort issues geweest met Fritzbox. Wellicht kun je er in het topic wat over terugvinden? De YouLess is ook maar op 10Mbit verbonden meen ik.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:24:
@redfoxert Volgens mij zijn er eerder dit soort issues geweest met Fritzbox. Wellicht kun je er in het topic wat over terugvinden? De YouLess is ook maar op 10Mbit verbonden meen ik.
Klopt, 10Mbit is de link aldus de specsheet. Die settings heb ik in de Meraki switch allemaal geprobeerd maar dat leverde uiteindelijk niks op.

Het gekke is dat, wanneer ik hem aan een andere switch hang en het verkeer ook nog door de Meraki moet, er nog altijd geen connectie opgezet kan worden. Alsof de Meraki iets tegenhoudt.

Ik ga vanavond nog eens wat prutsen met wat settings op de Meraki.

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• bverhalleman
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-09 12:25
Hallo iedereen.

Heb sinds korte tijd de Youless LS120 en die aan de praat gekregen met mijn Ferraris meter.
Waarden worden allemaal mooi uitgelezen en de gegevens worden doorgestuurd naar Enelogic. Ook de Youless Charts zijn up and running net als de koppeling met Domoticz.

Echter merk ik een verschil op in waarden tussen de verschillende grafieken.

Voor de Youless Charts kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.93 KW
In Domoticz en Enelogic kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.55 KW

Waarden vanuit Youless zelf

Screenshot van Enelogic

Waarden uit Database van YoulessCharts

Screenshot van YoulessCharts

Eigenlijk klopt het wel wat YoulessCharts weergeeft.
356033/60000 = 5.93 kwh
Er zijn ook geen dubbels geregistreerd (1440 entries voor die dag).

De waarden die enelogic toont zijn effectief de waarden die in de Youless zitten.

Enig idee waarom ik dit verschil kan hebben?

bverhalleman wijzigde deze reactie 10-08-2018 15:53 (45%)

quote:
bverhalleman schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:34:
Hallo iedereen.

Heb sinds korte tijd de Youless LS120 en die aan de praat gekregen met mijn Ferraris meter.
Waarden worden allemaal mooi uitgelezen en de gegevens worden doorgestuurd naar Enelogic. Ook de Youless Charts zijn up and running net als de koppeling met Domoticz.

Echter merk ik een verschil op in waarden tussen de verschillende grafieken.

Voor de Youless Charts kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.93 KW
In Domoticz en Enelogic kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.55 KW

Waarden vanuit Youless zelf
[afbeelding]

Screenshot van Enelogic
[afbeelding]

Waarden uit Database van YoulessCharts
[afbeelding]

Screenshot van YoulessCharts
[afbeelding]

Eigenlijk klopt het wel wat YoulessCharts weergeeft.
356033/60000 = 5.93 kwh
Er zijn ook geen dubbels geregistreerd (1440 entries voor die dag).

De waarden die enelogic toont zijn effectief de waarden die in de Youless zitten.

Enig idee waarom ik dit verschil kan hebben?
Zeer apart verschijnsel :/

Het eerste wat in me opkwam was dat het verschil veroorzaakt zou kunnen worden doordat de ene pagina:
23:00 t/m 0:00 uur weergeeft als: 0:00 uur
en de andere pagina
0:00 t/m 1:00 uur weergeeft als 0:00 uur.

Dus dat er per ongeluk een uur van de vorige dag meegerekend word (en 's avonds een uur te weinig)
Een offset van de tijd van 1 uur dus. (over een maand / jaar gezien kloppen de totalen dan uiteraard wel weer ongeveer..)
Maargoed het lijkt me dat dit dan wel eerder aangekaart was bij Enelogic.:P

Nou heb ik afgelopen week de stekker van de Youless er wel een keer uit getrokken, omdat ik een paar keer bij de meterkast moest (kurende powerline adapters), dus dit zou het volgende gedrag kunnen verklaren:

Ik heb net zelf even gekeken in de uurstanden van de Youless (Dus in de Youless interface bij Loggings --> Elektriciteit --> Week)
en ik zie hier een aantal vreemde waardes tussen staan die 100% zeker niet kloppen.

Het verbruik is hier simpelweg NOOIT onder de 100W, en toch komt afgelopen week een keer 30W, 90W en 3300W voor (die laatste is in de Youless Charts niets van terug te zien, niet eens 1 piek tot 3000+ W, laat staan gemiddeld 60 minuten lang)

Nu is het wel zo dat dit zeker weten niet op de tijden was waarop ik die onmogelijke waardes te zien krijg. (zoals 5:00 's morgens, of tijdens werkuren)

Nou gebruik ik zelf geen Enelogic, dus die uur-waardes let ik eigenlijk nooit op.
Is bij jou de stroom er afgelopen week toevallig nog afgeweest?.. Misschien dat dit veroorzaakt dat sommige uur-gemiddeldes niet goed berekend worden?..

Edit:
Het lijkt erop dat het niet alleen die specifieke uren zijn die niet lijken te kloppen, maar complete da(gdel)en.
De uren van vandaag kloppen allemaal wel. :)
Ik heb de stekker er vandaag nog niet uitgehaald. Denk nog steeds dat het daar mee te maken heeft en dit er voor zorgt dat de uurwaardes compleet ontregeld..

SmiGueL wijzigde deze reactie 11-08-2018 13:49 (12%)

• bverhalleman
Hey SmiGueL

Ik heb deze morgen versie 4 van Youless Charts geinstalleerd naast de versie 5 die ik eerder had draaien.
Nu krijg ik bij versie 4 dezelfde waarden voor gisteren en eergisteren als de waarden bij Enelogic en Domoticz.
Voor versie 5 krijg ik nog atlijd de waarden die afwijken. Ik ga mij es verdiepen in de database waarom de twee verschillend zijn.

Gr

bverhalleman wijzigde deze reactie 11-08-2018 20:23 (11%)

quote:
bverhalleman schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:56:
Hey SmiGueL

Ik heb deze morgen versie 4 van Youless Charts geinstalleerd naast de versie 5 die ik eerder had draaien.
Nu krijg ik bij versie 4 dezelfde waarden voor gisteren en eergisteren als de waarden bij Enelogic en Domoticz.
Voor versie 5 krijg ik nog atlijd de waarden die afwijken. Ik ga mij es verdiepen in de database waarom de twee verschillend zijn.

Gr
Omdat versie 4 pas vandaag geÔnstalleerd is, moet hij alle historische gegevens uit de Youless halen.
De Youless kan niet dagenlang de minuutdata bewaren. Daarom heb ik het zo gemaakt dat hij voor de dagen ervoor de uurdata uit de Youless haalt.
Omdat deze, zoals uit je vorige post bleek, waarschijnlijk verkeerd in de Youless staat is het logisch dat deze dan ook verkeerd overgenomen wordt in de Youless Charts..

Het lijkt mij sterk als er gisteren 1440 minuten gelogd zijn, en deze allemaal een realistische waarde hebben, dat het totaal van die dag dan niet juist is..
Ik denk dus dat de uurdata 'verkeerd' is.. Is bij jou de stroom er ook niet toevallig af geweest gisteren?

SmiGueL wijzigde deze reactie 11-08-2018 21:10 (14%)

• bverhalleman
Hey SmiGuel

Hier nog even wat onderzoek zitten doen met de youless waarden. Ik probeer het even te resumeren.

De YouLess zelf slaat verschillende waarden op.

- Minuutwaarden
- 10 Minuutwaarden
- 1 uurwaarden
- Dagwaarden

Met het script die ieder uur met de cronjob loopt worden telkens de minuutwaarden opgeslagen in de data_m tabel.
Als ik de minuutwaarden gebruik krijg ik afwijkende resultaten.
Als ik de 10minuutwaarden of de 1uur waarden gebruik krijg ik geen afwijkende resultaten.

Het lijkt erop dat de Youless nog een extra correctie doorvoert of ergens een gemiddelde berekent van de minuutwaarden vooraleer hij de 10 minuut waarden opslaat.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:42
In het kader van energie besparen mijn NAS maar eens uit laten schakelen tussen 2300 en 0800.

Was ik ff doodleuk vergeten dat mijn youless gevoed wordt via USB van mijn NAS :(

Dus een mooie GAP in mijn energie data en ik ben ook nog eens op vakantie en kan niet bij mijn NAS :(
quote:
bverhalleman schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:31:
Hey SmiGuel

Hier nog even wat onderzoek zitten doen met de youless waarden. Ik probeer het even te resumeren.

De YouLess zelf slaat verschillende waarden op.

- Minuutwaarden
- 10 Minuutwaarden
- 1 uurwaarden
- Dagwaarden
Volgens mij wordt het zo opgeslagen:

minuutwaarden --> Welke waarde op als laatste binnen is gekomen bij de Youless. Gemiddeld gezien zou dit redelijk overeen moeten komen met de 10minutenwaarden, maar is zeker niet exact.
10minuutwaarden --> gebaseerd op het aantal pulsen in de afgelopen 10 minuten.
Dus stel 500 pulsen, en bij Settings staat 2000 imp/kWh ==> 250W. Zeer nauwkeurig dus.
1uur & 1dag waarden wordt neem ik aan berekend door een som van de 10minutenwaarden te pakken..

Die laatste zijn dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Het is dus logisch dat deze niet exact overeen komen.
Maar een afwijking van 10%! tussen minuutwaarden en 10minuutwaarden is imo wel HEEL veel..

Om een voorbeeld te geven; Ik heb zojuist van juli de Youless Charts totalen vergeleken met de dagtotalen uit de Youless.
Conclusie: Bij een verbruik van zo'n 7 a 14kWh per dag, is de afwijking vrijwel altijd Ī0,00kWh of Ī0,01kWh, en heel soms Ī0,02kWh.
Dus dit is een maximale afwijking van niet meer dan 0,2%..
Op het maandtotaal is het totale verschil 0,1kWh. (van de ~300kWh..)
Voor mijn geen reden om de charts om te zetten naar 10minutenlogs, dan verlies ik veel te veel detail. :+

Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt.. Elke dag dat ik dit in augusustus heb gedaan klopt er (uiteraard) niets van..)
quote:
Met het script die ieder uur met de cronjob loopt worden telkens de minuutwaarden opgeslagen in de data_m tabel.
Als ik de minuutwaarden gebruik krijg ik afwijkende resultaten.
Als ik de 10minuutwaarden of de 1uur waarden gebruik krijg ik geen afwijkende resultaten.

Het lijkt erop dat de Youless nog een extra correctie doorvoert of ergens een gemiddelde berekent van de minuutwaarden vooraleer hij de 10 minuut waarden opslaat.
Bedoel je met afwijkende resultaten dat het afwijkt van de teller op de meter? (dus dat je hebt genoteerd wat het verbruik 24h daarvoor was t.o.v. nu) of bedoel je gewoon dat het afwijkt van Enelogic?
quote:
Grolsch schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:28:
Was ik ff doodleuk vergeten dat mijn youless gevoed wordt via USB van mijn NAS :(
Dus een mooie GAP in mijn energie data en ik ben ook nog eens op vakantie en kan niet bij mijn NAS :(
Niet toevallig de VPN package aangezet op je NAS, dan kun je hem na hierop in te loggen alsnog als lokaal benaderen. :)

SmiGueL wijzigde deze reactie 14-08-2018 02:49 (19%)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:42
quote:
SmiGueL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

minuutwaarden --> Welke waarde op als laatste binnen is gekomen bij de Youless. Gemiddeld gezien zou dit redelijk overeen moeten komen met de 10minutenwaarden, maar is zeker niet exact.
Dus stel 500 pulsen, en bij Settings staat 2000 imp/kWh ==> 250W. Zeer nauwkeurig dus.
1uur & 1dag waarden wordt neem ik aan berekend door een som van de 10minutenwaarden te pakken..

Die laatste is dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Maar een afwijking van 10%! tussen minuutwaarden en 10minuutwaarden is imo wel HEEL veel..
Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt..)

[...]

Bedoel je met afwijkende resultaten dat het afwijkt van de teller op de meter? (dus dat je hebt genoteerd wat het verbruik 24h daarvoor was t.o.v. nu) of bedoel je gewoon dat het afwijkt van Enelogic?

[...]

Niet toevallig de VPN package aangezet op je NAS, dan kun je hem na hierop in te loggen alsnog als lokaal benaderen. :)
Goed afgeschermd met openvpn /ipsec dat ik een certificaat nodig heb waar ik geen toegang tot heb :(

• bverhalleman
quote:
SmiGueL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

Bij mij staan die op 240 imp/kWh. Iets minder nauwkeurig. Ik kwam ook tot de conclusie dat de 1uur en 1dag waarden berekend worden met de 10minutenwaarden.
quote:
Die laatste zijn dus normaal gesproken veel exacter dan de minuutwaardes, omdat de 60 losse minuutwaardes (die in 1 uur binnen komen) alleen een momentopname zijn van het verbruik op dat moment. (en niet de 50 a 55 seconden ervoor)
Ik heb nu twee versies lopende van de youless charts. De 5.0.1 registreert nog altijd de minuut waarden en de versie 4 registreert de 10 minuut waarden. (Degene van 09/08, 10/08 en 11/08 bij versie 4 waren dan wel de uur waarden)
Hieronder even de vergelijking

quote:
Voor mijn geen reden om de charts om te zetten naar 10minutenlogs, dan verlies ik veel te veel detail. :+
Klopt, vind ik ook jammer. Bijvoorbeeld, de waterpomp geeft pieken tot 1200w voor een minuut, ik verlies dan die actuele waarden.
quote:
Dit kan ook alleen maar veroorzaakt worden als je een zeer wisselend verbruik hebt.. (of mogelijk de stroom er een keer afhaalt.. Elke dag dat ik dit in augusustus heb gedaan klopt er (uiteraard) niets van..)
De stroom is er niet afgeweest. Ik heb wel veel pieken in mijn verbruik. Dit komt omdat alles bij mij op electriciteit draait. De boiler, waterpomp, microgolf en fornuis geven veel pieken.
quote:
De afwijkingen waren van Enelogic. De 10min versie loopt nu exact gelijk met Enelogic. Ik kijk vanavond eens op mijn teller wat er ondertussen geregistreerd is. Spannend :P

EDIT:

Gemeten waarde tussen 08/08/19:44 - 14/08/2018 23:33
Teller : 56.9
Minuutwaarden : 59.9
10-Minuutwaarden: 56.7

Ik laat ze voorlopig alletwee draaien. Ik vermoed dat mijn teller niet nauwkeurig genoeg is om de minuutwaarden te gebruiken.

Alvast bedankt voor de feedback en je bijdrage, ontwikkeling en toewijding aan de Youless Charts!

bverhalleman wijzigde deze reactie 15-08-2018 09:27 (4%)
Reden: Toevoeging meterwaarden

• pkleingu2
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21-09 15:27
Waarom is het nog steeds zo dat de firmware PV LS120 nog steeds door veel anti virusprogramma's als virus gezien word?

CAT-QuickHeal Trojan.IGENERIC 20180905
Cybereason malicious.f834ee 20180225
Cyren W32/GenBl.122C28D0!Olympus 20180905
ESET-NOD32 a variant of Win32/RemoteAdmin.NetCat.AG potentially unsafe 20180905
K7AntiVirus Unwanted-Program ( 0051f9b91 ) 20180905
K7GW Unwanted-Program ( 0051f9b91 ) 20180905
NANO-Antivirus Riskware.Win32.Netcat.dzqrhb 20180905
Sophos AV Generic PUA NM (PUA) 20180905
VBA32 BScope.Trojan.Shelma 20180905
Webroot W32.Malware.gen 20180905
ClamAV 5 sep. 2018 PUA.Win.Packer.Acprotect
Ultraprotect-1 Dr. Web 5 sep. 2018 Tool.Netcat.394

Kan ik deze firmware nu wel of niet vertrouwen?

• Do-m-pie
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 24-09 22:51
Vandaag mijn YouLess LS120 geflasht t.b.v. analoge gasmeter registratie met youless-flash-1.2.0-G4.exe.

Goed gelukt. Echter na de koppeling van YouLess in Domoticz geven de log-grafieken in Domoticz nog kWh aan i.p.v m3.

Heeft iemand een idee / ervaring hoe dit op te lossen in Domoticz?

=> ok opgelost, gewoon onder "aanpassen apparaat => type gas"

Do-m-pie wijzigde deze reactie 05-09-2018 23:36 (9%)
Reden: Opgelost

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True