Anoniem: 648478 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:34:
Hallo iedereen.
Heb sinds korte tijd de Youless LS120 en die aan de praat gekregen met mijn Ferraris meter.
Waarden worden allemaal mooi uitgelezen en de gegevens worden doorgestuurd naar Enelogic. Ook de Youless Charts zijn up and running net als de koppeling met Domoticz.
Echter merk ik een verschil op in waarden tussen de verschillende grafieken.
Voor de Youless Charts kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.93 KW
In Domoticz en Enelogic kom ik aan een verbruik voor 09/08/2018 aan 5.55 KW
Waarden vanuit Youless zelf
[
afbeelding]
Screenshot van Enelogic
[
afbeelding]
Waarden uit Database van YoulessCharts
[
afbeelding]
Screenshot van YoulessCharts
[
afbeelding]
Eigenlijk klopt het wel wat YoulessCharts weergeeft.
356033/60000 = 5.93 kwh
Er zijn ook geen dubbels geregistreerd (1440 entries voor die dag).
De waarden die enelogic toont zijn effectief de waarden die in de Youless zitten.
Enig idee waarom ik dit verschil kan hebben?
Zeer apart verschijnsel
Het eerste wat in me opkwam was dat het verschil veroorzaakt zou kunnen worden doordat de ene pagina:
23:00 t/m 0:00 uur weergeeft als: 0:00 uur
en de andere pagina
0:00 t/m 1:00 uur weergeeft als 0:00 uur.
Dus dat er per ongeluk een uur van de vorige dag meegerekend word (en 's avonds een uur te weinig)
Een offset van de tijd van 1 uur dus. (over een maand / jaar gezien kloppen de totalen dan uiteraard wel weer ongeveer..)
Maargoed het lijkt me dat dit dan wel eerder aangekaart was bij Enelogic.:P
Nou heb ik afgelopen week de stekker van de Youless er wel een keer uit getrokken, omdat ik een paar keer bij de meterkast moest (kurende powerline adapters), dus dit zou het volgende gedrag kunnen verklaren:
Ik heb net zelf even gekeken in de uurstanden van de Youless (Dus in de Youless interface bij Loggings --> Elektriciteit --> Week)
en ik zie hier een aantal vreemde waardes tussen staan die 100% zeker niet kloppen.
Het verbruik is hier simpelweg NOOIT onder de 100W, en toch komt afgelopen week een keer 30W, 90W en 3300W voor (die laatste is in de Youless Charts niets van terug te zien, niet eens 1 piek tot 3000+ W, laat staan gemiddeld 60 minuten lang)
Nu is het wel zo dat dit zeker weten
niet op de tijden was waarop ik die onmogelijke waardes te zien krijg. (zoals 5:00 's morgens, of tijdens werkuren)
Nou gebruik ik zelf geen Enelogic, dus die uur-waardes let ik eigenlijk nooit op.
Is bij jou de stroom er afgelopen week toevallig nog afgeweest?.. Misschien dat dit veroorzaakt dat sommige uur-gemiddeldes niet goed berekend worden?..
Edit:
Het lijkt erop dat het niet alleen die specifieke uren zijn die niet lijken te kloppen, maar complete da(gdel)en.
De uren van vandaag kloppen allemaal wel.

Ik heb de stekker er vandaag nog niet uitgehaald. Denk nog steeds dat het daar mee te maken heeft en dit er voor zorgt dat de uurwaardes compleet ontregeld..
[
Voor 12% gewijzigd door
SmiGueL op 11-08-2018 13:49
]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup