Een paar punten om ervaring te delen.Erasmo schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:27:
[...]
Ik heb al een paar jaar geleden de printer de deur uit gedaan, die tien printjes per jaar doe ik wel op het werk of bij de copyshop. Scheelt geld, ruimte en altijd gezeik met die kutdingen.
Allereerst de plaatsing van printers in de rubriek Serieus elektriciteit besparen. Ik heb wel zo'n ding (een HP3845), een gewone desktopprinter met inktpatronen. Maar energieverbruik en gezeik? Kom nou, eén of twee blaadjes per week en na printen meteen uitschakelen. Nooit last gehad van uitdroging van de inktpatronen en ten gevolge van het geringe verbruik doe ik ongeveer 5 jaar met één patroon. Wat met dat "gezeik" en andere lelijke scheldwoorden wordt bedoeld is voor mij dan ook een raadsel. Het komt niet overeen met mijn ervaringen. Die één of twee keer per week is blijkbaar voldoende om de patroon niet te laten verstoppen Prima die alternatieven voor thuisprinten als dat gemakkelijk is te realiseren, versta me niet verkeerd. maar meenemen van een printopdracht naar waar dan ook elders kan voor velen ook te lastig zijn, bedenk dat wel. En de noodzaak voor het wel of niet regelmatig printen is ook voor iedereen verschillend.
Ik moet er met mijn bevindingen wel bijzeggen dat wij nooit meer met kleuren printen. Het gebruik daarvan is veel te gering, met als gevolg dat die patroon volkomen verstopt zit. Ik vermoed dat dit een ervaring is van veel meer gebruikers. Het zij zo, het komt voor ons toch maar hoogst zelden voor.
Maar voor gering gebruik is onze ervaring dat een eenvoudige printer zoals de onze met inktpatronen gewoon voldoende. Al moet ik wel zeggen dat de prijs van een inktpatroon in 5 jaar wel met ongeveer 50 % is gestegen.