Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:27:
[...]

Ik heb al een paar jaar geleden de printer de deur uit gedaan, die tien printjes per jaar doe ik wel op het werk of bij de copyshop. Scheelt geld, ruimte en altijd gezeik met die kutdingen.
Een paar punten om ervaring te delen.
Allereerst de plaatsing van printers in de rubriek Serieus elektriciteit besparen. Ik heb wel zo'n ding (een HP3845), een gewone desktopprinter met inktpatronen. Maar energieverbruik en gezeik? Kom nou, eén of twee blaadjes per week en na printen meteen uitschakelen. Nooit last gehad van uitdroging van de inktpatronen en ten gevolge van het geringe verbruik doe ik ongeveer 5 jaar met één patroon. Wat met dat "gezeik" en andere lelijke scheldwoorden wordt bedoeld is voor mij dan ook een raadsel. Het komt niet overeen met mijn ervaringen. Die één of twee keer per week is blijkbaar voldoende om de patroon niet te laten verstoppen Prima die alternatieven voor thuisprinten als dat gemakkelijk is te realiseren, versta me niet verkeerd. maar meenemen van een printopdracht naar waar dan ook elders kan voor velen ook te lastig zijn, bedenk dat wel. En de noodzaak voor het wel of niet regelmatig printen is ook voor iedereen verschillend.

Ik moet er met mijn bevindingen wel bijzeggen dat wij nooit meer met kleuren printen. Het gebruik daarvan is veel te gering, met als gevolg dat die patroon volkomen verstopt zit. Ik vermoed dat dit een ervaring is van veel meer gebruikers. Het zij zo, het komt voor ons toch maar hoogst zelden voor.
Maar voor gering gebruik is onze ervaring dat een eenvoudige printer zoals de onze met inktpatronen gewoon voldoende. Al moet ik wel zeggen dat de prijs van een inktpatroon in 5 jaar wel met ongeveer 50 % is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij een mooie afsluiter voor het onderwerp 'printers' ;) Nu weer over naar elektriciteit besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

ThinkPadd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:09:
Lijkt mij een mooie afsluiter voor het onderwerp 'printers' ;) Nu weer over naar elektriciteit besparen :P
...bijv over mijn nieuwe mooie 40 inch LED tv die ik nu in de spaarstand heb staan waardoor het beeld eigenlijk te donker is maar het verbruik van 50 watt naar 20 watt is gegaan. obsessie-alert! ;(

Mijn huidige totale dagverbruik is 1 tot 2 kwh per dag. 3kwh bij een wekelijkse wasdag met 2 wasjes.
(30 graden, eco stand)

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 07-02-2015 14:56 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dat zijn nette cijfers :P Ik zit op 4-5kWh per dag en vind dat ik ook al vrij obsessief bezig ben :P Maar bij mij gaat een groot deel automatisch van stroom af dankzij domotica (niemand thuis of slapen we? Apparatuur in TV-meubel van stroom af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BertV schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:50:
[...]

...bijv over mijn nieuwe mooie 40 inch LED tv die ik nu in de spaarstand heb staan waardoor het beeld eigenlijk te donker is maar het verbruik van 50 watt naar 20 watt is gegaan. obsessie-alert! ;(

Mijn huidige totale dagverbruik is 1 tot 2 kwh per dag. 3kwh bij een wekelijkse wasdag met 2 wasjes.
(30 graden, eco stand)
Staat hier (55 inch) ook op eco, word iets donkerder maar heb die weer wat aangepast, ik hoor er niemand over en toch maar 45-48W in de avond, 80W overdag als het zonnig is.

Totaalverbruik van een dag nu is 18-21kWh :) maar geen gas, dat dan weer niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Hmm, met dat soort cijfers moet de plasma hier ook maar eens plaats gaan maken voor een groterzuiniger model ;)
Voor z'n tijd (2007) was 'ie net zo zuinig per oppervlak als een LCD-TV uit die tijd. Maar met 180 Watt gemiddeld op een avond voor 37" is 'ie best wel een forse gebruiker tegenwoordig. (piekt tot >1000 Watt bij volledig wit beeld)
Zeker als je nagaat dat 'ie best wel veel aan staat. (ongeveer 15'000 branduren inmiddels)

50" voor 60 Watt zou wel heel mooi zijn :)
Dat is ruwweg 2x zoveel oppervlak voor 1/3e van het vermogen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Hier een LCD tv (volgens mij ook uit 2007) van 32" met een verbruik van 150W. Tegenwoordig heb je daar een 65" voor. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Precies, die 150 Watt is per oppervlak vergelijkbaar met een 37" plasma uit 2007.
Enige verschil is dat je LCD uit dat jaar waarschijnlijk een constant verbruik heeft. (op variërend volume uit de speakers na)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:04:
Precies, die 150 Watt is per oppervlak vergelijkbaar met een 37" plasma uit 2007.
Enige verschil is dat je LCD uit dat jaar waarschijnlijk een constant verbruik heeft. (op variërend volume uit de speakers na)
Dat zijn hele kleine verschillen met het geluid, ik heb er een home cinema aan hangen en de hele set zit op 70-75W als we in de avond tv kijken.
Vroeger met de 42" plasma was dat veel groter inderdaad, dat schommelde van 200-650W.

Ik ben wel bij een panasonic gebleven, ik heb iets tegen samsung die mij teveel gepromoot word. Het opgegeven vermogen is 63W gemiddeld en dat klopt zeker, ik heb bij films al eens 38W gezien zelfs.

pricewatch: Panasonic Viera TX-55AS650E Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Onze 50" plasma pakt rond de 200W gemiddeld, staat vrij donker afgesteld ook, maar de beeldkwaliteit vind veel mooier dan LCD TV's die ik om me heen zie. Ik heb de TV 3 jaar terug voor 700 euro gekocht en LCD wat qua beeldkwaliteit een beetje in de buurt kwam ging toen voor pakweg 3000 euro weg, zoveel stroom vebruik ik lang niet in die paar jaar... :) Bezuinigen prima maar wil er ook niet in doorslaan.

Aantal lampen vervangen van halogeen naar LED die vaak branden overdag en dat lijkt wel een besparing op te leveren van zo'n 10%, daar heb ik veel meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cartman! schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:11:
Onze 50" plasma pakt rond de 200W gemiddeld, staat vrij donker afgesteld ook, maar de beeldkwaliteit vind veel mooier dan LCD TV's die ik om me heen zie. Ik heb de TV 3 jaar terug voor 700 euro gekocht en LCD wat qua beeldkwaliteit een beetje in de buurt kwam ging toen voor pakweg 3000 euro weg, zoveel stroom vebruik ik lang niet in die paar jaar... :) Bezuinigen prima maar wil er ook niet in doorslaan.

Aantal lampen vervangen van halogeen naar LED die vaak branden overdag en dat lijkt wel een besparing op te leveren van zo'n 10%, daar heb ik veel meer aan :)
Een 50" plasma en 200W gemiddeld is jezelf voor de gek houden, dat kan gewoon niet. Het is gewoon moeilijk te meten zo'n plasma / neo pdp omdat hij vreselijk schommelt in wattage. Het beeld van een plasma is erg mooi inderdaad, ik heb hem zelf ook nog maar hangt boven, toch in de afgelopen jaren is het verschil kleiner geworden, loop maar eens een zaak in en zie wat voor beeld ze geven, het liefst bij panasonic.
Ik heb een prima beeldje, heb hem ook niet gekocht voor het verbruik maar omdat ik vond dat de 42" erg gekrompen was de laatste tijd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan toch een avondje TV-kijken en dan het aantal verbruikte kWh delen door het aantal uur dat de TV aan stond? Dan heb je een gemiddelde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja natuurlijk kan dat, ik zeg alleen dat een plasma veel lastiger meten is vanwege het schommelende vermogen, maar ook 100% sure dat een 50" plasma niet onder de 200W komt, nou ja, heel misschien net met volledig zwart beeld. Dus een gemiddelde van 200.... No way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:06:
[...] Dus een gemiddelde van 200.... No way!
En wat nou als je de warmte van die TV aftrekt van de stookkosten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn voormalige laserprinter (tweedehands gekocht): productreview: HP Color Laserjet 3550N (A4, 16/16 ppm, USB 2.0 & 100mbit) review door PcDealer
Mijn huidige: pricewatch: HP Officejet 6700 Premium e-All-In-One

Staat uit de weg in de gang en gaat alleen aan (lees: stekker erin) als er geprint moet worden.

Ik heb ook jaren een HP DeskJet 895Cxi gehad. Deze stond in een slaapkamer bij het raam waar volop de zon op scheen. Na maanden niet aanraken werd er gewoon geprint hoor.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PcDealer schreef op zondag 08 februari 2015 @ 09:11:
[...]
Ik heb ook jaren een HP DeskJet 895Cxi gehad. Deze stond in een slaapkamer bij het raam waar volop de zon op scheen. Na maanden niet aanraken werd er gewoon geprint hoor.
Die Deskjet komt uit pak-'m-beet 2001. (ik heb ze nog verkocht en werkte tot eind 2001 in een computerzaak)
Dat was wel even ander spul dan wat je nu koopt.
De Deskjet 840c van m'n schoonmoeder (uit jaar '00 ;) ) doet het ook nog steeds uitstekend.

Koop nu een inkjet en je kunt de cartridges al uitgedroogd weggooien na een paar keer printen. Het is echt te schandalig voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:06:
Ja natuurlijk kan dat, ik zeg alleen dat een plasma veel lastiger meten is vanwege het schommelende vermogen, maar ook 100% sure dat een 50" plasma niet onder de 200W komt, nou ja, heel misschien net met volledig zwart beeld. Dus een gemiddelde van 200.... No way!
Met YouLess is die schommeling mooi te zien dus kun je aardig een gemiddelde pakken. Laat het 250W zijn maar dat valt nog erg mee. Ik kijk inderdaad vooral donkere series en de TV staat van zichzelf al erg donker afgesteld, ik krijg vaak pijn aan m'n ogen als ik bij n ander TV kijk "mooi he, spat van t scherm af" :{

Hoe dan ook, een goede nieuwe TV kopen daar kan ik nog jaren extra stroom van betalen dus ik laat t mooi zo :) De 42" plasma die boven staat verbruikt een stuk meer dan de 50" van beneden overigens, dat model was dan ook 4 jaar ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TD-er schreef op zondag 08 februari 2015 @ 09:20:
[...]

Die Deskjet komt uit pak-'m-beet 2001. (ik heb ze nog verkocht en werkte tot eind 2001 in een computerzaak)
Dat was wel even ander spul dan wat je nu koopt.
De Deskjet 840c van m'n schoonmoeder (uit jaar '00 ;) ) doet het ook nog steeds uitstekend.

Koop nu een inkjet en je kunt de cartridges al uitgedroogd weggooien na een paar keer printen. Het is echt te schandalig voor woorden.
Ik kocht die van mij bij Office Centre (Staples) toen ik er werkte :P

Die klachten waren er toen ook al. Ik had nmmer 45 cartridges en ene top of the line zakelijke inkjet. Misschien scheelt dat ook. Maar lager consumentenspul leek er uiterlijk wel op met mindere specs, maar wel dezelfde cartridges als ik me niet vergis.

Anyway, het stroomverbruik van een inkjet is een stuk zuiniger dan een laserprinter. Ik heb nu de 6700, maar die ik wel heeeeeeel lang bezig met checks na lang in ongebruik te hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Cartman! schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:15:
[...]

Met YouLess is die schommeling mooi te zien dus kun je aardig een gemiddelde pakken. Laat het 250W zijn maar dat valt nog erg mee. Ik kijk inderdaad vooral donkere series en de TV staat van zichzelf al erg donker afgesteld, ik krijg vaak pijn aan m'n ogen als ik bij n ander TV kijk "mooi he, spat van t scherm af" :{

Hoe dan ook, een goede nieuwe TV kopen daar kan ik nog jaren extra stroom van betalen dus ik laat t mooi zo :) De 42" plasma die boven staat verbruikt een stuk meer dan de 50" van beneden overigens, dat model was dan ook 4 jaar ouder.
Ja, het topic gaat weliswaar over energiebesparing. Maar of je daarin bijdraagt met voortijdig goed werkende spullen maar naar de stort te brengen, of naar de kringloop waarna ze gewoon een tweede leven ingaan, is voor mij ook nog maar de vraag. Zo hebben wij nog een doos met gloeilampen. We gebruiken ze gewoon tot ze kapot zijn. Zo ook met onze oude crt-tv met z'n 100 Hz beeldbuis die ons nog altijd bijzonder goed bevalt vanwege z'n buitengewoon mooi scherpe beeld. Dat ding wil gewoon niet kapot, hij is blijkbaar aan ons gehecht. Toch maar naar de kringloop? Misschien staat hij bij de volgende eigenaar wel de hele dag aan, terwijl dat bij ons gemiddeld hooguit 2 uren per dag is en daarna volledig uit.

Over plasma-tv, ik heb de indruk dat dit een aflopende zaak is. Klopt het dat wellicht over betrekkelijk korte tijd die dingen voor de consumentenmarkt niet eens meer worden gefabriceerd? Is die indruk juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die indruk is juist, er zijn nog maar 2-3 merken die ze maken en daarvan heeft panasonic al gemeld dat ze er mee stoppen, pioneer was dat jaren terug al, lg gaat er ook mee stoppen, de markt zal te klein worden om het rendabel te maken. Grote schermen waren vroeger alleen plasma, nu kan dat ook met lcd dus daar is de reden ook weg. Jammer, het is en blijft wel mooie techniek voor een tv.

Maar het zal nog wel jaren duren voordat ze compleet verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:46:
Over plasma-tv, ik heb de indruk dat dit een aflopende zaak is. Klopt het dat wellicht over betrekkelijk korte tijd die dingen voor de consumentenmarkt niet eens meer worden gefabriceerd? Is die indruk juist?
Ze worden al tijden niet meer geproduceerd nee. Ze hebben een slechte naam gekregen vanwege hun verbruik (Consumentenbond die steevast het piekverbruik als gewoon verbruik opgaf ipv gemiddeld verbruikt) en inbranden waardoor de meesten blind voor LCD kozen. Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit ongeëvenaard. Vanwege de lage afzet was het simpelweg niet meer rendabel. Nu hopen dat OLED snel goedkoper wordt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:58:
Die indruk is juist, er zijn nog maar 2-3 merken die ze maken en daarvan heeft panasonic al gemeld dat ze er mee stoppen, pioneer was dat jaren terug al, lg gaat er ook mee stoppen, de markt zal te klein worden om het rendabel te maken. Grote schermen waren vroeger alleen plasma, nu kan dat ook met lcd dus daar is de reden ook weg. Jammer, het is en blijft wel mooie techniek voor een tv.

Maar het zal nog wel jaren duren voordat ze compleet verdwenen zijn.
Mijn 50GT60 Panasonic zit toch echt gemiddeld aan 200W verbruik :)

Overigens heb ik drie weken geleden een Youless aangeschaft naar het lezen van dit topic. Ik zat op 3200kWh verbruik per jaar wat best veel is voor een appartement en alleen, dat is zo'n 8,8kWh per dag!
Ik zit nu op iets meer dan 3kWh gemiddeld per dag :) Een van de grote boosdoeners was een oude vriezer welke heel veel verbruikte, ook heb ik mijn koelkast ingeruild, halogeen vervangen door LED en mijn NAS netjes uit wanneer ik deze niet gebruik. Computerblok uitgerust met een master/slave stekkerblok en voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:44:
[...]

Overigens heb ik drie weken geleden een Youless aangeschaft naar het lezen van dit topic. Ik zat op 3200kWh verbruik per jaar wat best veel is voor een appartement en alleen, dat is zo'n 8,8kWh per dag!
Ik zit nu op iets meer dan 3kWh gemiddeld per dag :) Een van de grote boosdoeners was een oude vriezer welke heel veel verbruikte, ook heb ik mijn koelkast ingeruild, halogeen vervangen door LED en mijn NAS netjes uit wanneer ik deze niet gebruik. Computerblok uitgerust met een master/slave stekkerblok en voila :)
Die dingen heb ik allemaal al gehad 2 jaar geleden, de tv was de enige wat bleef, jaarverbruik 2013 was 3020kWh met 5 pers in een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[...]

Hier ook een Panasonic TX-P50GT30 E Plasma TV, Full HD, 600Hz,DVB-T/C/S2,CI+
Samen met de Cisco HD interactieve Recorder/Decoder gebruikt deze 182 Watt per uur (gemeten over 3 uur). Wel meer als een LED-TV, maar het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Nederlanders verbruiken zestien keer zo veel elektriciteit als in 1950http://nu.nl/economie/398...riciteit-als-in-1950.html (via @NUnl)

Moeten we maar snel verandering in brengen ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Tja, in 1950 gebeurde er vrij weinig elektrisch. Nu bijna alles.
Ook zakelijk / industrieel telt mee natuurlijk. Handarbeid -> elektrisch.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Crazy- schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:35:
Nederlanders verbruiken zestien keer zo veel elektriciteit als in 1950http://nu.nl/economie/398...riciteit-als-in-1950.html (via @NUnl)

Moeten we maar snel verandering in brengen ;-)
Da's vrij simpel te realiseren, alles wat elektrisch is muv. radio en lampen de deur uit doen en je zit weer op het niveau van 1950.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:13
In 1950 woonden er ook maar 10m mensen in NL dus dat is een beetje een rare vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
[...]

hier ook een plasma tv.
Als ik een filmpje kijk icm met een 50Inch samsung plasma, versterker en intel nuc verbruikt dit samen ongeveer 165watt waarvan de TV de grootste boosdoener is.

Verder zitten we hier op ongeveer 3 tot 6 kWh/dag. Verschilt een beetje als je veel was gedaan hebt icm strijken, vaatwasser en veel thuis. Er zijn ook dagen dat we onder de 3kwh zitten maar die zijn er niet zo veel.

[ Voor 13% gewijzigd door The Fatal op 09-02-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

eggda schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:26:
In 1950 woonden er ook maar 10m mensen in NL dus dat is een beetje een rare vergelijking
Ik zou het inderdaad graag per gezin willen weten.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
BertV schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:28:
[...]

Ik zou het inderdaad graag per gezin willen weten.
De gezinnen waren toen wel groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
TD-er schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:46:
[...]
De gezinnen waren toen wel groter ;)
Dus nog minder elektriciteit nodig: Met meer mensen in een kleiner huis heb je toch echt minder stookkosten :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De huizen waren toen tochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
De koeien ook :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 19-02-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig! 150W continu is toch 300 euro op jaarbasis. Nu kan je voorschot ook gelijk met 25 euro per maand omlaag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Vaak vergeten nachtverbruikers: koelkast, vriezer, CV, afzuiging, bel, wekkers...
ga geen tijdschakelaar op de wekker zetten!

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 18-02-2015 10:57 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha tijdschakelaar op de wekker 8)7

Maar in principe zou het kunnen, als je wekker een back-up batterij heeft. Dan zou hij de tijd moeten onthouden en kun je hem in principe van de stroom halen toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Doe dan gewoon een wekker op batterijen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ThinkPadd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:02:
Haha tijdschakelaar op de wekker 8)7

Maar in principe zou het kunnen, als je wekker een back-up batterij heeft. Dan zou hij de tijd moeten onthouden en kun je hem in principe van de stroom halen toch :P
Als dat een oplaadbare batterij is dan moet je die weer een keer opladen.
En een normale batterij gooi je dan eerder weg wat weer niet erg duurzaam is.
Maar op zich wel een punt, als de wekker normaal altijd licht geeft en op batterijen niet, dan is dat zuiniger en is daarmee een besparing te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou hem dan van 20:00 - 08:00 ofzo aan kunnen zetten via tijdschakelaar. Tijd zat om het batterijtje op te laden toch? Maar meestal is het gewoon een 9V blokje volgens mij.

Al is het wel mierenn*uken dit :P Een zuinigere wekker is makkelijker ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ik heb een keer gemeten aan mijn wekker. 2W continu :P
Daar kijk ik dus niet meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
2W is wel heul weinig!
Onze wekker doet iets van 12W en zit voor mij op het randje van wel/niet vervangen door zo'n dure zuinige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb zo'n wekker/weerstation dingie op een knoopcelletje gehad, gaat eeuwig mee. Maar tegenwoordig gebruik ik de telefoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het vermoeden dat mijn Gira aanraak, inbouwdimmers ook nog iets verbruiken. (niet echt uitschakelen) Ik ga dit nog uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Ik had in dit topic voorbij zien komen dat het niet verstandig is om je pc in slaapstand te zetten.

Hier wordt de pc de gehele dag gebruikt, en als we hem niet gebruiken gaat deze in slaapstand.
Echter hier gebruik ik een master/slave stekkerblok en die schakelt zodra de pc in slaapstand gaat de rest ook uit.

Dit is volgens mij hetzelfde idee als ik de pc geheel uitschakel ?
Wellicht dat er nog wat stroom doorheen "lekt", maar dit moet ik nog een keer nakijken.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Is het wellicht de Hybernate functie? Dan staat de pc namelijk wel helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een verhuizing van een maand of 10 geleden aangegrepen om meteen maar eens zorgvuldig met elektra verbruikt om te gaan. Alle acties waarbij een stekker werd ingestoken, gemeten, goed overwogen of het wel nodig was en of er niet beter een aan/uit knop tussen kon. De hele PC hoek en audio/tv hoek hangen nu aan degelijke knoppen en alleen het modem met wifi staat nu bewust 24 u/d aan. Nu dus bijna geen sluipverbruikers mee. Op twee lampen na is alles spaar of led en uiteraard bij de aanschaf van een wasmachine natuurlijk ook opgelet.

Resultaat: gemiddeld 3,5 kWh per dag voor twee personen waar ik best tevreden mee ben.

To do:

- die twee lampen die nog over zijn hebben ieder 12x 10w G4 lampjes. Belachelijk veel voor een beetje licht maar ze zijn wel mooi en omzetten naar LED is een prijzige aangelegenheid. Deze lampen staan echter nooit lang (gang) aan dus ik denk dat ik deze concessie maar moet doen.

- bel op mens-energie ipv elektrisch-met-24u/d-lampje. Past ook beter bij het huis.

- Vaatwasser en koelkast evalueren en misschien preventief ruimen. Ze zijn redelijk recent maar wel standaard Ikea spul waarbij destijds door de eigenaar waarschijnlijk niet voor A met veel plusjes gekozen is. Alleen het spul is ingebouwd dus monitoren is niet heel makkelijk. Samen wel verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 18-02-2015 12:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MdO82 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:12:
Ik had in dit topic voorbij zien komen dat het niet verstandig is om je pc in slaapstand te zetten.

Hier wordt de pc de gehele dag gebruikt, en als we hem niet gebruiken gaat deze in slaapstand.
Echter hier gebruik ik een master/slave stekkerblok en die schakelt zodra de pc in slaapstand gaat de rest ook uit.

Dit is volgens mij hetzelfde idee als ik de pc geheel uitschakel ?
Wellicht dat er nog wat stroom doorheen "lekt", maar dit moet ik nog een keer nakijken.
Verschilt met wat er in het doosje zit. Je komt er maar op een manier achter, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:37
Erasmo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Verschilt met wat er in het doosje zit. Je komt er maar op een manier achter, meten is weten.
Er is een verschil tussen sleep en hybernate: bij sleep blijft het geheugen onder spanning staan. De data blijft effectief in het geheugen, zodat de PC snel kan starten.
Als je hier de PC dan uitschakelt via de stekkerblok, dan gaat de data in het geheugen verloren.

Met hybernate is dat probleem weg. De data uit het geheugen wordt dan weggeschreven naar de HDD/SSD, en dan wordt de PC uitgeschakelt (spanning van geheugen weg). Deze mode is energiezuiniger dan de sleepmode, duurt normaal alleen iets langer om weer op te starten. Met het gebruik van de schakelaar om alles uit te zetten, ga je zelfs geen verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zelfs als de computer volledig uit staat kan ie nog energie gebruiken, pas zodra je fysiek een schakelaar tussen de voeding en het net zet is het verbruik 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:37
Erasmo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:45:
Zelfs als de computer volledig uit staat kan ie nog energie gebruiken, pas zodra je fysiek een schakelaar tussen de voeding en het net zet is het verbruik 0.
Klopt! Ik wilde alleen duidelijk maken dat met het gebruik van een schakelaar, het beter is om naar hybernate te gaan, dan naar sleep (om zeker geen data kwijt te raken).

Een PC in hybernate heeft inderdaad geen 0-verbruik. Afhankelijk van hoe je wilt dat je PC weer opstart, blijven USB, ethernet, etc...nog altijd aan, zodat je met je USB keyboard of via WOL nog altijd kunt opstarten.

DIt is nog een tip voor diegenen die geen schakelaar willen tussen voeding en net: het is mogelijk om via de bios- (of windows)instellingen in te stellen dat in geval van hybernate de USB, ethernet, etc... uit worden gezet. Scheelt snel weer een paar Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Hoi allemaal,

Na een aantal andere besparings- en comfortverhogende maatregelen genomen te hebben heb ik ook deze thread doorgelezen.
Ik had al een tijdje een Cresta verbruiksmeter maar ik heb nu een keer uitgebreid de tijd genomen om met behulp van een spreadsheet ons gehele elektriciteitsgebruik goed in kaart te brengen.

Gasverbruik is omlaag van 1400 naar 900m3 per jaar maar elektriciteit zal iets lastiger worden zonder grote investeringen/vervangingen. Wel goed om te weten waar ik voor betaal.

Spreadsheet zelf is natuurlijk wat droog dus deel ik een fraai taartdiagram met jullie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TGxHWRc.jpg?1

Ons jaarlijkse verbruik is op dit moment ongeveer 4000-4200 kWh, gezin van 4 personen en zoals te zien gebruiken we een aantal PC's redelijk veel.

- MV Stork is dus een CMA 16/3 uit het jaar 1984, 1 condensator is stuk waardoor het ding op stand 2 (hoogste) loopt en volgens opgaaf 65W gebruikt (mogelijk meer door luchtweerstand en oude lagers). Morgen komt de bestelde Itho Eco Fan 2 binnen : -)

- PC_4 is vorige week geMacgyvered van onderdelen die ik nog had liggen waaronder een waanzinnig onzuinige/lawaaiige GTS250 die volgende maand vervangen wordt.

- CV gebruikt 9W in standby en 190W in vollast. Berekende schatting is zo'n 200kWh per jaar. Hij is nu 12 jaar oud maar ik ga geen nieuwe kopen tot het nodig is.

- WTW gebruikt 35W maar bespaart vrij veel gas en verhoogt het comfort in de woonkamer. (Ramen staan niet open dus de onderste meter lucht plus vloer zijn niet meer steenkoud)

- Koel/vriescombinatie gebruikt ongeveer 300kWh per jaar, wat overeen komt met opgave van de fabrikant, wordt niet preventief vervangen.

- Afwasmachine/wasmachine hebben een op het eerste gezicht hoog verbruik maar dat hoort bij het gebruik er van, ga ik mijn handen niet aan branden.

- Glas/Modem/Router gebruiken samen ongeveer een euro per week maar worden intensief gebruikt, en onze vaste telefoon zit er op.

Als eerste het laaghangende fruit plukken en die MV hangt tegen mijn schenen. Los van het hoge stroomverbruik staat ie constant in de hoogste stand dus zuigt ie veel meer lucht af dan nodig, gasverbruik zal dus ook iets dalen.

Met vriendelijke groet,
Fornax

[ Voor 2% gewijzigd door Fornax445 op 19-02-2015 03:25 . Reden: Link naar plaatje veranderd naar Imgur. ]

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, maak je ons lekker met de belofte voor taart, is 'ie niet te zien ;)

En PC's waar mogelijk vervangen door laptops zal ook een hoop schelen.
Mocht je er een (of meer) ook gebruiken voor downloaden of als fileserver, denk dan ook eens aan een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plaatje doet het niet, zet hem even op www.imgur.com ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Zo'n energiemeter, is dat bij de action ofzo te koop? Heb het wel eens voorbij zien komen hier maar kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gamma, Kijkshop e.d.
Zie ook: Energiemeters... deel hier je ervaringen

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2015 23:29 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fornax445
ThinkPadd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:03:
Plaatje doet het niet, zet hem even op www.imgur.com ofzo
Vreemd, link naar plaatje werkte voor mij prima, in preview en post prima te zien. Ik heb hem echter veranderd in een imgur.

TD-er, de Popcorn Hour gebruiken we voor downloaden en als NAS dus daarvoor blijven de PC's al niet onnodig aan staan, dat hadden we al onder controle.

www.wigle.net

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fornax445 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:09:

- MV Stork is dus een CMA 16/3 uit het jaar 1984, 1 condensator is stuk waardoor het ding op stand 2 (hoogste) loopt en volgens opgaaf 65W gebruikt (mogelijk meer door luchtweerstand en oude lagers). Morgen komt de bestelde Itho Eco Fan 2 binnen : -)

Als eerste het laaghangende fruit plukken en die MV hangt tegen mijn schenen. Los van het hoge stroomverbruik staat ie constant in de hoogste stand dus zuigt ie veel meer lucht af dan nodig, gasverbruik zal dus ook iets dalen.

Met vriendelijke groet,
Fornax
Waarom heb je een MV box en daarnaast ook een wtw? Beetje vreemde combinatie.
Die afzuigpunten die nu op de MV zitten, kun je die niet op je wtw aansluiten?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Fornax445
Oxellaar schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:19:
[...]

Waarom heb je een MV box en daarnaast ook een wtw? Beetje vreemde combinatie.
Die afzuigpunten die nu op de MV zitten, kun je die niet op je wtw aansluiten?
Aansluiten op de bestaande afzuigpunten klinkt logisch maar brengt nogal wat breek- en buizenwerk mee wat een te lage WAF geeft (zelf vind ik het ook niet zo fraai.).

Die MV doet toilet/douche/zolder, de WTW de keuken en woonkamer, ze hebben zeg maar hun eigen werkgebied. De WTW doet nu alleen de meest verwarmde etage en niet de koelere bovenverdieping.

De WTW staat in de inpandige berging die grenst aan de woonkamer/keuken, MV met kanalen zit aan de andere kant van het huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Fornax445 op 19-02-2015 10:04 ]

www.wigle.net

• Oxellaar
  • Niet online
Ja, dat is jammer.
Sowieso word er normaal gesproken op slaapkamers alleen ingeblazen, niet afgezogen. De koude ruimtes hebben dus geen invloed op het terugwinnen. Ze zullen eerder iets verwarmd worden.

Ik zou de MV rap vervangen, voor ongeveer 150 euro heb je een zuinige MV box van Itho of duco.
Die laatste kan via zigbee aangestuurd worden, misschien interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2015 09:53 ]

• Fornax445
Oxellaar schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:52:
Ik zou de MV rap vervangen, voor ongeveer 150 euro heb je een zuinige MV box van Itho of duco.
De Itho wordt werd vandaag tussen 07:00 en 17:00 zojuist bezorgd :)
Dat zal grofweg 500kWh per jaar schelen met de oude Stork die nu alleen nog maar in de hoogste stand werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fornax445 op 19-02-2015 11:59 ]

www.wigle.net

Verwijderd

knip

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 19-02-2015 22:32 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zag een test op hwi van energiemeters.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Oxellaar schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:52:
Sowieso word er normaal gesproken op slaapkamers [...] niet afgezogen.
_/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 19-02-2015 10:48 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zat erop te wachten.... :P

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
gelukkig is dat dus wel gebruikelijk in de woonkamer/keuken .. ;-)

Verwijderd

hjs schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:34:
Zag een test op hwi van energiemeters.
Een test zou ik het niet willen noemen, het is een (beperkte) opsomming van wat de markt zoal biedt (hetgeen de redacteur Eric van Ballegoie beaamt in de commentaren).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn helaas wat (reclame)posts geknipt; ik hoop dat de discussie er niet teveel onder te lijden heeft.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 00:41
Voor de knutselaars hier:

Kom net dit tegen:

Een pompschakelaar voor vloerverwarming dmv Arduino.

http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=592

De recensies over de beschikbare schakelaren gaven aan dat ze elk zo zijn beperkingen heeft, dit uiteraard ook maar kan je zelf een stuk voordeliger in elkaar zetten.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een UPS binnengekregen (MGE Ellipse 375) omdat m'n vorige (APC Back-UPS CS500) raar ging doen (heel snel overschakelen tussen netstroom/accu terwijl er gewoon normaal 230V aanwezig was).

Was even spannend wat dat zou doen qua stroomgebruik, aangezien die APC best wel zuinig was (4 a 5W wanneer hij idle stond te wachten tot stroom uit zou vallen). De MGE aangesloten en verbruik schoot naar 15W... Maarrrr na even een poosje gewacht te hebben zakte dit netjes naar 5W :) *O*

Dit zijn echter offline-UPSjes die pas op batterij overschakelen als de stroom wegvalt. Een online UPS zoals de Smart-UPS serie vreet wel wat meer, omdat die constant de batterij laden en de inverter gevoed wordt uit de batterij. Wees je daar bewust van als je zo'n ding krijgt van je werk ofzo ;)

Heb een APC Smart-UPS 1250VA gehad die 40W continu trok. Was wel een lekker warm voetenbankje in de winter :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ja die UPS'en willen nog wel eens tegenvallen qua verbruik. Hier ook paar jaar 1(MGE) in gebruik gehad voor router, telefoon, etc. Ding kon ik splinternieuw praktisch voor niks overnemen en leek me een goed idee.

Na meting heeeeeel snel er tussenuit gehaald. Vraag je eens af wat de consequentie is als een apparaat dat je achter de UPS hebt, uitvalt. En hoe groot de kans is dat de spanning daar ook echt wegvalt...

Tenzij je thuis een beademingsapparaat hebt oid, kan ik me er weinig bij voorstellen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze was ook bijna niks (11 euro). Heb er m'n modem, router, switch en NAS achter zitten. Dat wil ik liever niet in één klap uit hebben, omdat er backups op draaien maar ook omdat het m'n domotica systeem runt. Niet dat ik de lampen nog aan/uit kan zetten als de stroom weg is, maar toch :P
Voor die 4-5W continu (8-10 euro op jaarbasis) geeft het mij toch wat meer zekerheid :)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

EUR 11 en 5 watt is voor zo'n ding nog wel te doen, als je er nog eentje weet ;)
]Domotica en energie besparen lopen bij mij echt helemaal door elkaar heen, hoe meer ik weet waar mijn energie ingaat, hoe meer ik bespaar maar hoe meer ik ook besluit dat ik bepaalde kosten gewoon prima accepteer om domotica (waar bij mij ook wat beveiliging en andere logging onder valt) bijvoorbeeld nog even aan de praat te houden (as was het om een melding te kunnen geven op email van een stroomstoring).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 00:03:
[..]

Ik heb nu een Plugwise tussen de wasmachine en vaatwasser zitten, die ga ik ook eens een maandje meten. Ben benieuwd hoe die het qua verbruik t.ov. een moderne zuinige machine doen. Komen beiden van Marktplaats, en zijn niet de jongste meer. Zal de grafieken hier posten als het meten is afgerond, altijd interessant.
Hier nog even op terugkomend:

Vaatwasser (Bosch SGS5642-07)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pTgVmt0AunxjfEfqLfwZ8iw5/full.png
Draait altijd op 50 graden programma. Totaal verbruikt in looptijd zichtbaar in grafiek: 17,54 kWh. De kleine balkjes zijn omdat we hem vaak 's avonds laat aanzetten en hij het verbruik dan dus verdeeld over twee dagen.

Wasmachine (Bosch WOL2430)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ovAHurq7GpKmMQEIubwEuOp7/full.png
Draait meestal op 40-60 graden programma. Totaal verbruikt in looptijd zichtbaar in grafiek: 7,16 kWh

Op 16 en 17 januari vaatwasser en wasmachine even een schoonmaakbeurt gegeven (op hoge temperatuur laten draaien zonder inhoud en met schoonmaakspul).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Je vaatwasser is niet eens zo heel onzuinig, maar scheelt ook dat je geen 60 graden doet natuurlijk.
Van mijn nieuwe pelgrim vaatwasser staat er netjes een tabelletje in welke stand hoeveel kWh en liter water gebruikt. Ook een eco stand die natuurlijk zuinigst is, maar krijgt helaas niet alles schoon.

Wasmachine zou wel zuiniger kunnen. Ook door niet zo vaak op 60 graden te wassen, dat is eigenlijk vrijwel nooit nodig.
Zo'n Samsung Ecobubble schijnt ook wel goed te werken met 30 graden of zelfs 0 graden (dus gewoon watertemperatuur, geen bijverwarming)
Gewone kleding gaat bij ons al op 30 graden als het niet erg vies is. Wij hebben ook een wat oudere wasmachine inmiddels, van een snoepmerk, die is wel zuiniger geloof ik. Ik zal hem weer eens meten.

Maar jullie wassen niet erg veel, dus er valt ook weinig winst te behalen. Je hebt ook van die hotfill kastjes die het programma na doen en gaan mengen op temperatuur. Maar je kunt er ook een mengventiel met mooie draaiknop voorzetten, 40 graden wasbeurt is 40 graden op mengventiel. Dan stookt je gasketel het warm (en daar staat de wasmachine vaak bij in de buurt)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stroomverbruik vaatwasser zou volgens de handleiding 1,05 kWh moeten zijn bij dit 50 graden programma. Klopt wel aardig dus. Zie nu trouwens dat bij dit programma het reinigen op 50 graden gebeurt en er op 65 graden nagespoeld wordt. Zie overzicht programma's: plaatje

Hij heeft ook nog een 35 graden programma, maar dan droogt hij niet. Toch wel een stukje comfort dat ik het servies eruit kan halen en gelijk in de kast kan zetten :P Al spoelt hij wel na op 55 graden dan, dus misschien dat het alsnog vrij droog eruit komt? Ik kan het wel eens proberen :) Dat programma gebruikt maar 0,6 kWh namelijk.

Volgens mij wast m'n vriendin alleen beddengoed en ondergoed op 60 graden, de rest gaat volgens mij op 40, of misschien zelfs wel 30 idd. Weet het zo niet, is niet mijn afdeling :D

De wasmachine staat inderdaad onder de ketel (daar aangesloten op vulkraan CV). Maar zo'n hotfill automaat is vrij prijzig, denk niet dat dat uit kan gezien de geringe hoeveelheid wasjes die we draaien en de niet al te goedkope prijs van zo'n hotfill automaat :P .

Zal de Plugwise nu eens tussen de waterkoker en de magnetron hangen, die worden meerdere keren per dag gebruikt :P

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Slechts zijdelings gerelateerd, maar zucht, energiemaatschappijen...
Krijg €113 euro terug op de jaarnote, tarief staat vast, maar laten we toch maar een tientje op het voorschotbedrag erbij doen!
Dacht het niet, tenzij je me een leuke rente wil gaan geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 16:28
Niet zo gek van hun hoor, afgelopen periode was warmer dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hier na wat meten met een nieuwe verbruikmeter het sluipverbruik naar beneden gebracht met 37 Watt per uur. (25 Watt Audio/TV hoek en 12 Watt 2 x Carterverwarming ariconditioners).

Ook tot de ontdekking gekomen dat de woning uit 2011 met vloerverwarming doodleuk zonder pompschakelaar o.i.d. is uitgevoerd. Continue 53 Watt.

Onvoorstelbaar dat architecten/aannemers/installateurs dit nog steeds niet standaard meenemen of doorverbinden naar de CV ketel.

Nu nog de MV meten. Ik heb zo m'n twijfels of dat een EC ventilator is of een ouderwetse slurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:03:
[..]
Ook tot de ontdekking gekomen dat de woning uit 2011 met vloerverwarming doodleuk zonder pompschakelaar o.i.d. is uitgevoerd. Continue 53 Watt.

Onvoorstelbaar dat architecten/aannemers/installateurs dit nog steeds niet standaard meenemen of doorverbinden naar de CV ketel.
[..]
Pompschakelaar ertussen: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft *O*

Of doorverbinden met je ketel indien mogelijk (aansluiting externe pomp beschikbaar, of zelf aansluiting voor maken).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Volgens mij moet doorverbinden wel lukken op de ketel (een Intergas uit 2011). Ik zal eens de handleding erbij pakken.

Zo niet, dan wordt het een pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel opletten dat je het relais in de ketel niet overbelast. Een tweede (extern) relais gebruiken is netter, dan kan je je ketel ook niet slopen (de ketel hoeft dan alleen een klein stroompje te leveren voor het externe relais).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Er schijnen speciale hotfil (af)wasmachines te zijn.
Ik heb de gewone varianten, en al zo'n 15 jaar aan de heet water kraan hangen.
Nooit een probleem gehad.
Alleen de voordelen!
Is veel sneller klaar. Bij de afwas machine is hij 40 minuten eerder klaar.
Wasmachine weet ik niet.
Stroomverbruik is dan nog minder dan een kwart als bij cold fil.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Maar dan heb je weer meer kosten aan je gasrekening toch?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hij pakt voor spoelen e.d. dan ook warm water toch? Terwijl dat in het normale programma niet gedaan wordt.

Edit: vond dit interessante topic nog: wasmachine modificeren i.p.v. losse hotfill

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2015 22:41 ]

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Het idee achter hotfil is dat water verwarmen op gas ongeveer een kwart kost t.o.v. verwarmen met electriciteit.
Verder vind ik door het spoelen met warm water, de vaat ook beter schoon worden.
Het feit dat de machine ook een stuk sneller klaar is, is een leuke bijkomstigheid.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Pathogen schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:39:
Slechts zijdelings gerelateerd, maar zucht, energiemaatschappijen...
Krijg €113 euro terug op de jaarnote, tarief staat vast, maar laten we toch maar een tientje op het voorschotbedrag erbij doen!
Dacht het niet, tenzij je me een leuke rente wil gaan geven :P
Ik heb onlangs ook mijn maandelijkse bijdrage drastisch verlaagd: zo lang de rentes rentes bij de bank niet negatief worden, betaal ik op het einde van het jaar liever bij. Zouden er trouwens momenteel al Denen geld sparen bij hun energieleverancier? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
patrickvanvalen schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 22:20:
Er schijnen speciale hotfil (af)wasmachines te zijn.
Ik heb de gewone varianten, en al zo'n 15 jaar aan de heet water kraan hangen.
Nooit een probleem gehad.
Alleen de voordelen!
Is veel sneller klaar. Bij de afwas machine is hij 40 minuten eerder klaar.
Wasmachine weet ik niet.
Stroomverbruik is dan nog minder dan een kwart als bij cold fil.
Klinkt goed, zeker voor de vaatwasser. Wast je wasmachine nu dan niet alle wasjes op 80 gaden (standaard temp. van tapwater) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de tapwatertemperatuur van je ketel op 80 graden hebt staan dan mag je gauw door naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II
80 graden is compleet onnodig en zonde van het gasverbruik. 60 graden is prima. Je wast je toch niet met water van 60 graden, je mengt altijd koud water bij. En legionella is bij 60 graden alsnog binnen de kortste keren dood. Bovendien verkalkt de warmtewisselaar in je ketel ook een stuk sneller bij hogere temperaturen.

En wat vaak gedaan wordt bij zo'n DIY-hotfill situatie is een mengkraan ertussen zetten zodat de wasmachine water van zo'n 38 graden krijgt ipv. 60 graden. Zie ook topic wat ik iets verder naar boven aanhaalde.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Het gaat inderdaad niet om een grote besparing, maar in mijn dampkap/afzuigkap in de keuken zitten nu 2 buislampjes van 40W, dus 80W in totaal die dagelijks gemiddeld 45 min branden. Aangezien de investering zeer goed meevalt en de terugverdientijd ook wel ok is, dacht ik op Aliexpress 2 LED-lampjes te bestellen.

Maar zou ik dit wel doen? Is het nl. wel veilig om LED-lampen te gebruiken op een plaats met vochtige, vettige en hete dampen? De afzuigkap is grotendeels uit metaal, maar toch... En heeft er iemand hier ervaringen mee? Als LED-lampen het in dergelijke omgeving al na een maand ofzo begeven, dan is het natuurlijk ook niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 17:35
Ja, ik. Ik had twee E14 lampjes (20W dacht ik), die ik heb vervangen door Philips LEDs. Is alweer een heel poosje geleden, zeker een jaar; geen problemen gehad. Ik heb er voor vervanging wel even naar gekeken of de betreffende plek een beetje schoon was, en dat was zo. Misschien dat als het bij jou wel een verzamelplek voor vet enzo is, dat het dan tegenvalt...

In ander nieuws zag ik vandaag dat we van ongeveer 1500 kWh/jr naar 900 kWh/jr netto zijn gegaan afgelopen jaar. Zonder echt aanwijsbare reden, maar toch leuk. Met netto bedoel ik na aftrek van PV, momenteel circa 2400 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ook maar even een "nullijn" vastleggen:

Volgens de jaarnota hebben we afgelopen jaar 2775 kWh verbruikt
Het jaar daarvoor was dat 3065 kWh

Grofweg 10% bespaard, niet verkeerd, maar er valt nog genoeg te behalen denk ik zo.

Wat is er veranderd? Veel! Zoveel dat ik wel meer besparing had verwacht.

Besparend:
- van PC's naar laptops
- LCD TV's naar LED TV's
- alle gloeiers zijn nu spaar of LED
- (namaak) KaKu voor de TV-hoek, wordt ook daadwerkelijk gebruikt.

Verhogend:
- (warmtepomp)droger gekocht, want
- baby :)

Verdachten:
- oude elektrische oven (Bosch, onbekend model)
- ?

Overigens mede door het weer van 824 m3 naar 668 m3 gegaan. Ook niet vies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ejabberd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:27:
Het gaat inderdaad niet om een grote besparing, maar in mijn dampkap/afzuigkap in de keuken zitten nu 2 buislampjes van 40W, dus 80W in totaal die dagelijks gemiddeld 45 min branden. Aangezien de investering zeer goed meevalt en de terugverdientijd ook wel ok is, dacht ik op Aliexpress 2 LED-lampjes te bestellen.

Maar zou ik dit wel doen? Is het nl. wel veilig om LED-lampen te gebruiken op een plaats met vochtige, vettige en hete dampen? De afzuigkap is grotendeels uit metaal, maar toch... En heeft er iemand hier ervaringen mee? Als LED-lampen het in dergelijke omgeving al na een maand ofzo begeven, dan is het natuurlijk ook niet interessant.
Ik heb al jaren twee IKEA ledare 4.3W LED E14 lampjes in mijn afzuigkap zitten zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
noo schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:39:
Ik heb al jaren twee IKEA ledare 4.3W LED E14 lampjes in mijn afzuigkap zitten zonder problemen.
Oh… ik ben al een tijd op zoek naar ledjes die mijn huidige peertjes van de IKEA afzuigkap kunnen vervangen. Maar ze lijken een nogal vreemde aansluiting te hebben. Waar heb jij die van jou gevonden, en welke afzuigkap heb je als ik vragen mag? Ik kom er maar niet uit met wat voor mini peertje er in die van mij gaan namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

joramoudenaarde schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:43:
[...]

Oh… ik ben al een tijd op zoek naar ledjes die mijn huidige peertjes van de IKEA afzuigkap kunnen vervangen. Maar ze lijken een nogal vreemde aansluiting te hebben. Waar heb jij die van jou gevonden, en welke afzuigkap heb je als ik vragen mag? Ik kom er maar niet uit met wat voor mini peertje er in die van mij gaan namelijk :)
Het is een standaard E14 schroefaansluiting (schermerlampfitting). Het merk afzuigkap? Al sla je me dood, die zat er al in toen ik het huis kocht. Ik kan er geen merk op/in ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ah :) Ik dacht even dat je dan een IKEA afzuigkap had… helaas pindakaas voor mij, maar bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn afzuigkap (Etna RVS van de Gamma) zat een E14 fitting. Die heb ik eruitgehaald en op het glasplaatje een LED-strip een paar keer heen-en-weer gelegd en met hotglue vastgemaakt. Oude 12V adapter aan de originele bedrading gesoldeerd en tadaaa: een stuk meer lichtopbrengst.

Een LED retrofit gaat toch nooit goed werken, die schijnt omhoog immers, terwijl het licht juist in een hoek naar beneden moet (vanaf de fitting gezien). Dus dit is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Misschien ook handig voor hier, niet iedereen komt in de kroeg. Tussenstekker die automatisch uit gaat. Nu in de uitverkoop.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43879605

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 39 ... 84 Laatste