• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41
Andrehj schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:36:
@fonsoy Energiekosten nog wel wat lager.
30 GJ = 8333 kWh.
Met cop 4.5 kost dat 1852 kWh elektrisch.
Maal 25 cent is €463.
Daar komt echter nog wel de afschrijving van de warmtepomp bij ...
Voor meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Nieuw jaar, nieuwe projecten (en een jaar lang een duurzame kriebel in mijn hoofd).
Via o.a. jouw berekening maar ook https://warmtepompofgas.nl/ heb ik de directie overtuigd en gaan we voor een L/W warmtepomp. Misschien wat laat maar het leek me leuk om even te laten weten dat je meedenken niet voor niets is geweest.

In de nieuwe afrekening kregen we een factuur met een verbruik van 3500kWh (voorheeen 6000). Een enorme slok op de borrel qua verschil, we kregen dus ook €700 terug. Daardoor heb ik dus bijna alle 4 pompen gelijk al terugverdiend in minder dan een jaar (investering was €920).

Nu moet ik uitzoeken of deze Robot verdelers bruikbaar zijn voor LTV-verwarming - maar ook daarvoor moet ik naar een ander topic toe ;)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
fonsoy schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:51:
Nieuw jaar, nieuwe projecten (en een jaar lang een duurzame kriebel in mijn hoofd).
Via o.a. jouw berekening maar ook https://warmtepompofgas.nl/ heb ik de directie overtuigd en gaan we voor een L/W warmtepomp. Misschien wat laat maar het leek me leuk om even te laten weten dat je meedenken niet voor niets is geweest.

In de nieuwe afrekening kregen we een factuur met een verbruik van 3500kWh (voorheeen 6000). Een enorme slok op de borrel qua verschil, we kregen dus ook €700 terug. Daardoor heb ik dus bijna alle 4 pompen gelijk al terugverdiend in minder dan een jaar (investering was €920).

Nu moet ik uitzoeken of deze Robot verdelers bruikbaar zijn voor LTV-verwarming - maar ook daarvoor moet ik naar een ander topic toe ;)
Beetje warrig verhaal. Bedoel je nou te zeggen dat je in een jaar 2500 kWh elektrisch hebt bespaard enkel door vier VVW-pompen te vervangen? Dat is best de moeite...
Je schrijft namelijk hierboven eerst over een L/W WP, maar komende van stadsverwarming ga je daarmee natuurlijk geen stroom besparen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:13:
[...]

Beetje warrig verhaal. Bedoel je nou te zeggen dat je in een jaar 2500 kWh elektrisch hebt bespaard enkel door vier VVW-pompen te vervangen? Dat is best de moeite...
Je schrijft namelijk hierboven eerst over een L/W WP, maar komende van stadsverwarming ga je daarmee natuurlijk geen stroom besparen.
Ik wilde 3 losse punten vermelden.
- Dat de stroombesparing significant was
- Dat we voor een L/W warmtepomp gaan kijken (dat zal die besparing teniet doen, maar scheelt weer €190 pm aan aansluit- en stadsverwarmingskosten
- Nog iets over de verdelers waar die pompen op zaten. Je gaf destijds namelijk aan dat het ook nog een optie is om die hele verdeler te vervangen voor een pomploze bij een L/W warmtepomp. Daar kon ik toen niet voor gaan omdat ik nog op stadswarmte zat.

Hopelijk zo duidelijker :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste