Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ThinkPadd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:23:
In mijn afzuigkap (Etna RVS van de Gamma) zat een E14 fitting. Die heb ik eruitgehaald en op het glasplaatje een LED-strip een paar keer heen-en-weer gelegd en met hotglue vastgemaakt. Oude 12V adapter aan de originele bedrading gesoldeerd en tadaaa: een stuk meer lichtopbrengst.

Een LED retrofit gaat toch nooit goed werken, die schijnt omhoog immers, terwijl het licht juist in een hoek naar beneden moet (vanaf de fitting gezien). Dus dit is een stuk beter.
Dat is niet helemaal waar. Ook hier in mijn Zanussi afzuigkap zitten E14 fitting lampen. Uit de fabriek zijn dit 2 x 40 W (!!!!) lampen. Niet alleen verspilling van stroom maar ook wordt de afzuigkap zo heet dat je ipv op de pan eronder, gewoon op de kap zelf een eitje kon gaan bakken.

Ik heb ze vervangen met 2 van deze rakkers: http://www.dx.com/p/dpq-2...-265v-262836#.VPVvm_nF-Do

Ja, het licht schijnt ook in de kap zelf (i.e niet al het licht schijnt naar beneden) mnaar toch geven deze rakkers een stuk meer licht en is het een stuk zuiniger dan het origineel. De standaard lampen die erin zatn hadden precies deze vorm, dus ook hierbij ging een deel van het licht de kap zelf in.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In jouw lampjes zitten de LEDs dan ook geplaatst in een hoek van 90 graden t.o.v. de fitting.
Bij veel LED-lampen zitten de LEDs bovenop de fitting en schijnen ze dus (als je de lamp rechtop zou zetten) naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 23:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ThinkPadd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:22:
In jouw lampjes zitten de LEDs dan ook geplaatst in een hoek van 90 graden t.o.v. de fitting.
Bij veel LED-lampen zitten de LEDs bovenop de fitting en schijnen ze dus (als je de lamp rechtop zou zetten) naar boven.
Uiteraard, maar daarom zeg ik ook: dat is niet helemaal waar ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Notna schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:46:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ook hier in mijn Zanussi afzuigkap zitten E14 fitting lampen. Uit de fabriek zijn dit 2 x 40 W (!!!!) lampen. Niet alleen verspilling van stroom maar ook wordt de afzuigkap zo heet dat je ipv op de pan eronder, gewoon op de kap zelf een eitje kon gaan bakken.

Ik heb ze vervangen met 2 van deze rakkers: http://www.dx.com/p/dpq-2...-265v-262836#.VPVvm_nF-Do
Bij mij zat er ook 2 x 40 W in. Wel duur die rakkers van jou; ik heb momenteel 2 stuks van de witte 7 Watt-versie van volgende in bestelling staan:

http://www.aliexpress.com...Corn-Led/32243925097.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De discussie over LED-lampjes past beter hier: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II ;)

Iemand onlangs nog leuke besparingen kunnen realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Of je hebt geluk met een gu4 lampje, bij mij zitten ze nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.ledvoordeel.nl/media/catalog/product/cache/5/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/g/4/g4-10-led-warm-white-circular-rear-pin-10-30v-2.2w-50-p.jpg

Besparing valt tegen dit jaar, heb alle lampen al zoveel mogelijk vervangen door led. Zeker diegene die vaak aan zijn. Denk dat de grootste besparing moet komen van het minder vaak dingen gebruiken, maar dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren :P

Zit er nog aan te denken om de close-in boiler achter een tijdschakelaar te gooien, maar de tijd dat hij uit kan is klein. Maximaal van 00:00-07:00. Zal dat nog veel uitmaken? Moet sowieso eens meten hoeveel dat ding nu echt gebruikt..

[ Voor 52% gewijzigd door painkill op 13-03-2015 00:27 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Want overdag pak je de hele dag warm water? Of is dat alleen bij afwasjes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
deze week 2 aanpassingen: ventilatieunit achter de Vera gehangen en 3 uurtjes/dag draaien, scheelt stroom(13W) en gas (20% ventilatieverlies)
kokend waterkraan achter de Vera: tussen 8:45-7:00 uit, zal een 30KWh schelen ok jaarbasis en geen comfortverlies.

te doen: server zo aanpassen dattie goed in 1x opstart (nu 2 reboots nodig) en daarna kan hij elke avond gescript uit (25W) (zal 50KWh schelen/jr)

Ook een nieuwe cv-ketel staat op de lijst maar september is vroeg genoeg, eerst maar eens bepalen welke ketel. (sowiezo -220KWh) denk dat ik deze ook maar via een schakelaar achter de Vera zet.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
painkill schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 00:23:
[...]
Zit er nog aan te denken om de close-in boiler achter een tijdschakelaar te gooien, maar de tijd dat hij uit kan is klein. Maximaal van 00:00-07:00. Zal dat nog veel uitmaken? Moet sowieso eens meten hoeveel dat ding nu echt gebruikt..
Wanneer het water gedurende de "afkoelperiode" niet ruim voor het aanzetten op kamertemperatuur komt, zal de besparing nihil zijn.
Het meten van het verbruik heb ik hier gedaan met een Youless en kwam toen op zo'n 42 euro per jaar uit.
Waar je mogelijk het meest op bespaart is zorgen dat er minder water in zit (sommigen kun je instellen), temperatuur lager zetten (60 graden is warm zat) en het ding isoleren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Pathogen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:04:
Want overdag pak je de hele dag warm water? Of is dat alleen bij afwasjes? :)
Ja, in de ochtend met handen wassen, overdag handen wassen, in de avond wat afspoelen, en tussendoor weer gewoon handen wassen :P
Er zit ook geen warmwaterleiding naar de keuken, simpelweg omdat de afstand tot de C.V. te lang is.

Nu kun je zeggen dat handen wassen ook perfect met koud water kan, en dat is ook zo. Dus ik zal eens een tijdje met koud water mijn handen wassen. Maar dan vraag ik mij nog af of het echt veel scheelt, elke keer een beetje verwarmen, of het water van 30 naar 60 verwarmen op een bepaalde tijd.
TD-er schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:50:
[...]

Wanneer het water gedurende de "afkoelperiode" niet ruim voor het aanzetten op kamertemperatuur komt, zal de besparing nihil zijn.
Het meten van het verbruik heb ik hier gedaan met een Youless en kwam toen op zo'n 42 euro per jaar uit.
Waar je mogelijk het meest op bespaart is zorgen dat er minder water in zit (sommigen kun je instellen), temperatuur lager zetten (60 graden is warm zat) en het ding isoleren.
Heb hem vorige week toevallig een dag eruit gehad, maar hij bleef verrassend lang warm.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
painkill schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:22:
Nu kun je zeggen dat handen wassen ook perfect met koud water kan, en dat is ook zo. Dus ik zal eens een tijdje met koud water mijn handen wassen. Maar dan vraag ik mij nog af of het echt veel scheelt, elke keer een beetje verwarmen, of het water van 30 naar 60 verwarmen op een bepaalde tijd.
Het is een gewoonte. Ik was m'n handen steeds met koud water en vind het zelfs onaangenaam als er ineens warm of lauw water uitkomt (bv. mensen die de slechte gewoonte hebben om een kraan steeds mooi in het midden achter te laten; een vorm van autisme denk ik waar velen aan lijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 22:30
painkill schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 00:23:

Mijn Daalderop close-in plint boiler gebruikte ongeveer 460 KWh per jaar (24/7 aan) en met een tijdschakelaar er tussen die hem zo'n 6 of 7 uur per dag uitzette was het 410 KWh per jaar.
Weet niet meer exact hoe lang hij uit stond want inmiddels is het een Quooker geworden.
Daar heb ik (nog) geen tijdschakelaar op zitten en daar kom ik ook op zo'n 460 KWh per jaar mee.
Ik heb ook geen warmwaterleiding vanuit de cv naar mijn keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat is nogal wat... Dat komt op zo'n 100 euro per jaar (23 ct per kWh).

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ejabberd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:00:
mensen die de slechte gewoonte hebben om een kraan steeds mooi in het midden achter te laten; een vorm van autisme denk ik waar velen aan lijden
LoL. Dat is de reden dat sommige nieuwe ikea-kranen koud water geven als de hendel in het midden staat. Je moet hem echt helemaal naar links draaien voor warm water. Naar rechts draaien kan dan niet meer.
TD-er schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:31:
Dat is nogal wat... Dat komt op zo'n 100 euro per jaar (23 ct per kWh).
Maar relevant: wat kost het om een ketel telkens een partij water warm te laten maken + transportverlies van ketel naar keuken + allemaal nog te koud water dat verloren gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 14-03-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler

Al onze antwoorden :)

Het lijkt erop dat het isoleren de enige maatregel is die goed werkt, naast het minder gebruiken van warm water.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb een dimbare langwerpige uplighter met 2 keer 150W halogeen. Per lamp is dat circa 2100 lumen volgens Philips. Het zijn R7s fittingen en de lampen zijn 118mm, de kleur is warm wit (2900K). Er overheen is een glazen bescherming geklemd (diameter 2,5cm). De dimfunctie gebruik ik weinig, al geeft het geheel wel erg veel licht, een beetje minder mag wel.

Vervangen door LED zou mooi zijn.

Ik vraag me af of de door de halogeenlamp fabrikant hoeveelheid lumen het totaal rondom is of dat er maar in 1 richting is gemeten met of zonder reflectie. Als het een totaalopbrengst is, dan zouden minder lumen met gerichte LEDs ook kunnen in theorie. Klopt dat of ik reken ik me hier rijk?

Een ander punt is dat de LED lampen vaak veel dikker zijn en in de armatuur passen, aan een kant is de ruimte ook maar beperkt (glas past net). Dat zou geen probleem zijn als de LED lamp een eigen afscherming heeft. Ik ben deze tegengekomen:

(plaatjes klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51IJ2eauVlL._SL1000_.jpg(te breed)

Of een glazen buis met LED:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61R004XL8CL._SL1200_.jpg(Hierboven een Chinese van 20mm. Beghelli 22mm past misschien net)

Of een ronde lamp:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41EJlsmPLmL.jpg
(te breed)

Heeft iemand tips, oplossing, alternatieven, specifieke modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armatuur vervangen? Of het armatuur ombouwen?

Je zoekt nu moeilijke en waarschijnlijk ook dure vervangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Op zich wel jammer dat er behalve de Quooker geen boilers zijn die volgens het thermosflesprincipe werken. Daar moet flink wat te halen zijn in stilstandsverliezen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Werkt Grohe Red Duo zonder goede isolatie? Loopt het verschil in verbruik bij stilstand sterk uiteen? Ik heb de cijfers zo niet paraat.

@hieronder: en dan nog de cijfers met Quooker? :)

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 15-03-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grohe red standby verbruik met standaard isolatie

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2015 15:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laatst nog een fail:

10W LED-schijnwerper met bewegingsmelder gekocht bij Action. Opzich prima, lekker zuinig.
Ware het niet dat het ding in rust gewoon 3W slurpt 8)7 Na 2 jaar heeft het ding aan standby verbruik al meer gekost dan in aanschaf (11,95 euro). Bewegingsmelder is goedkoop opgebouwd volgens een slecht ontwerp. Was een bepaalde weerstand die vrij warm werd.

ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Ik gebruik de bewegingsmelder toch niet, dus die heb ik eraf gesloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:14:
Armatuur vervangen? Of het armatuur ombouwen?

Je zoekt nu moeilijke en waarschijnlijk ook dure vervangers.
Het is een design armatuur van B.Lux (nog te koop in NL voor bijna € 600). Ombouwen gaat niet makkelijk, het reflectiemetaal kan wel wat worden vervormd, dat levert een paar millimeter op.

Vooralsnog is de 22mm LED-in-glas vervanger van Beghelli (art. 56114) de beste optie die ik heb gevonden. 1200 lumen is wel de helft van de opbrengst van standaard halogeen 150W, en de 2700K kleur is geler dan 2900K. Het verbruik is 10W. De prijs van de lamp is geen probleem, bestellen tegen redelijke verzendkosten is niet zo makkelijk.

De Chinezen hebben een soortgelijke lamp (SMD3014), die waarschijnlijk ten onrechte hier en daar wordt verkocht als 15W (het is 7-8W) met een diameter van 20mm. Die wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norsie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-03-2024
Een gevulde koelkast schijnt ook zuiniger te zijn !!
Extra treetje spa rood of kratje bier in huis halen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26

BCC

Klopt. Als de diepvries/koelkast zo goed als leeg is, kun je het beste er een emmer water bij in zetten. Water houdt veel beter warmte vast dan lucht.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 16-03-2015 19:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een emmer koud water <6 graden ja ;)
Sneeuw ontdooien kan ook prima in de koelkast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
painkill schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:22:
[...]

Het móet wel besparen, maar hoeveel? Ik denk best wat, al die beetjes, steeds aan/uit van de ketel/boiler. Al hebben we het hier over elektriciteit, in dit geval voornamelijk gas.

Daarover gesproken: ik douche gewoon veel minder. Vroeger elke dag. Totaal onnodig en schijnt voor de huidflora (fauna? :)) ook beter te zijn het niet te vaak te doen. Nu misschien 3x per week. Indien niet douchen, dan wassen met koud water. Ik ben eraan gewend en zou zelfs niet anders meer willen. Maakt ook goed wakker in de ochtend. :O

De volgende stap is koud douchen... mwah. Even over denken. ;)

PS: ik herinner me dat m'n pa vroeger thuis zelfs geen douche had. Althans, hij vertelde dat, aangezien ik er zelf niet bij was. Ik gok begin jaren 60. Ze gingen dan eens per week naar het zwembad om daarna nog even goed te douchen. Het is maar wat je gewend bent.

[ Voor 11% gewijzigd door zeegerd op 16-03-2015 19:51 . Reden: ps ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
mrmrmr schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:48:
Ik heb een dimbare langwerpige uplighter met 2 keer 150W halogeen. Per lamp is dat circa 2100 lumen volgens Philips. Het zijn R7s fittingen en de lampen zijn 118mm, de kleur is warm wit (2900K). Er overheen is een glazen bescherming geklemd (diameter 2,5cm). De dimfunctie gebruik ik weinig, al geeft het geheel wel erg veel licht, een beetje minder mag wel.
Hmm interessant, mijn moeder heeft ook nog zo`n kreng staan met zo`n bouwlamp erin.

Ik heb even gegoogled, dat soort lampen verkopen ze nog steeds, met 230w lampen erin zelfs 8)7
Eigenlijk schandalig dat ze dat soort lampen nog verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
BCC schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:30:
Klopt. Als de diepvries/koelkast zo goed als leeg is, kun je het beste er een emmer water bij in zetten. Water houdt veel beter warmte vast dan lucht.
Maar dan haal je die emmer met 10kg water er na een poos ook weer uit, en dan heb je 10 * 4x4,184 * 10 = 418 kJ verpest aan het koelen van die emmer. Dat is wel 0,1 kWh :P

De isolatieverliezen van de koelkast worden niet groter of kleiner als je de koelkast volpakt hoor.

Wel is het zo dat de koelkast minder vaak aan- en uitslaat, omdat zowel het koelen als warmer worden veel langer duurt. Daardoor heb je geen opstartverliezen. Ik denk alleen dat een koelkast een halve minuut na het aanslaan al koelt, en dat het een vergelijkbaar verhaal is met 'je kan je TL beter aanlaten dan voor een minuut uitzetten'.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 16-03-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Volgens mij is het verhaal van die koelkast voornamelijk gericht op het open en dicht doen: een volle koelkast warmt minder op als je de deur open doet dan een lege omdat alle koude lucht makkelijker ontsnapt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:10
prein2 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:56:
Volgens mij is het verhaal van die koelkast voornamelijk gericht op het open en dicht doen: een volle koelkast warmt minder op als je de deur open doet dan een lege omdat alle koude lucht makkelijker ontsnapt.
Dan kun je er beter een heel groot blok isolatie in stoppen dan een emmer met water. ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
bluemoon23 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:26:
[...]

Hmm interessant, mijn moeder heeft ook nog zo`n kreng staan met zo`n bouwlamp erin.

Ik heb even gegoogled, dat soort lampen verkopen ze nog steeds, met 230w lampen erin zelfs 8)7
Eigenlijk schandalig dat ze dat soort lampen nog verkopen.
Ja, ze zijn bijzonder niet zuinig. In mijn uplighter zaten er 2 van 150W, dus 300W...

Inmiddels heb ik 2 Beghelli R7s LED 2700K lampen besteld. Dat is een nieuw product, net een maand aangekondigd. Ze zijn te bestellen bij Italiaanse handelaren via eBay. De vloerdimmer vervang ik door een voetschakelaar. Daarna is het nog maar 20W. :)

Als je zo'n schaalvormige uplighter hebt is er veel meer keus in LED lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oliedomme vraag, maarre, is een stekkerblok/opzetstekker met een aan/uit knop voldoende om je standby verbruik naar 0 te brengen? Of heb je daar speciale stekkerblokken voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ja, dat is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 00:41
Poging om het prijsverschil van LED in kaart te brengen.

Klopt de vergelijking zo een beetje?

De vergelijking is van andere lampen met een LED lamp.
Allemaal Globelamp 125mm.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
The Lord schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:01:
[...]
Dan kun je er beter een heel groot blok isolatie in stoppen dan een emmer met water. ;)
Heb ik ook gedaan voor het vriesvak van m'n koelkast maar niet in de eerste plaats voor de besparing. Er zit nu een grote blok isolatie in gepropt die er praktisch niet meer uit kan en dat heb ik gedaan omdat ik het beu was om dat vriesvak steeds te moeten ijsvrij maken terwijl dat toch nooit gebruikt werd omdat ik een veel efficiëntere vrieskast heb met voldoende ruimte, die sneller koelt, en "nofrost" aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:50
maomanna schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:38:

Als het klopt dan heb je wel veel besparing als je led hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maomanna schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:38:

Zo'n Excel-sheet heb ik ook al eens gemaakt: https://dl.dropboxusercon...led_terugverdientijd.xlsx om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen.
Staat overigens ook al een hele tijd in de startpost ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
naja had t op papier uitgerekend en dacht dat t wel handig was om t in excel te zetten.

Zijn er dingen die nog missen in mn excel?
Ik ga nu uit dat ik 1x led koop en vergelijk dat met de hoeveelheid bebodigde lampen van een andere techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
maomanna schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:17:
naja had t op papier uitgerekend en dacht dat t wel handig was om t in excel te zetten.

Zijn er dingen die nog missen in mn excel?
Ik ga nu uit dat ik 1x led koop en vergelijk dat met de hoeveelheid bebodigde lampen van een andere techniek.
Handig, tot nu toe probeerde ik meestal een schatting uit mijn hoofd te maken maar langzaam werd ik daar gek van. }:O
Wat ik in die Excel handig zou vinden is het aantal bespaarde kWh/jr.
En dat de tvt pas groen wordt onder 1jr vind ik wat krap. Persoonlijk vind ik binnen 3 jaar al heel goed, je mag best aannemen dat je ledje wel 3 jaar meegaat en dan heb je ook nog het milieu-aspect waardoor een investering best langer mag duren dan 1 of 2 jaar.

EDIT: Oh, ik had die van thinkpad bekeken, dit is dus wat ik in die van hem "mis".

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 19-03-2015 08:39 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
sjimmie schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:37:
[...]

Handig, tot nu toe probeerde ik meestal een schatting uit mijn hoofd te maken maar langzaam werd ik daar gek van. }:O
Wat ik in die Excel handig zou vinden is het aantal bespaarde kWh/jr.
En dat de tvt pas groen wordt onder 1jr vind ik wat krap. Persoonlijk vind ik binnen 3 jaar al heel goed, je mag best aannemen dat je ledje wel 3 jaar meegaat en dan heb je ook nog het milieu-aspect waardoor een investering best langer mag duren dan 1 of 2 jaar.

EDIT: Oh, ik had die van thinkpad bekeken, dit is dus wat ik in die van hem "mis".
Ik heb hem voor je aangepast.
Hopelijk niks vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Inmiddels zijn twee R7s LED 10W lampen die gaan dienen als halogeen 118mm vervangers binnen en geinstalleerd. De dimmer is vervangen door een voetschakelaar. Dimmen van de flink lagere lichtopbrengst is niet nodig.

De glazen kapjes van het armatuur raken aan 1 kant de doorzichtig kunsstof afsluiting van de LED lamp.

Het verbruik bij starten is 21,4W en dat daalt langzaam naar 19,1W. Het opgegeven verbruik is 10W, A+. De warmteontwikkeling is beperkt, het glas kun je gerust even aanraken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l1z5yhf.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RLEsMuu.png
De lichtopbrengst is door het fototoestel enorm gefilterd, de lamp geeft in werkelijkheid veel licht en je kunt er niet zo inkijken.

Besparing: 300W-21W=279W. 8)

Italiaanse verkopers dië aan Nederland leveren: eBay, Amazon.

Gegevens op de verpakking: Beghelli article 56114, R7s ECO led, A+, 230V, 50-60Hz, 75mA, 35.00 hours life time, 35.000 switching cycles, warmup time: instant full light, 22x118mm, Ra >80, 1200 lumen, 10W=80W halogeen, 2700K warm white

Edit juni 2016:
Na een jaar gebruik stelt de kwaliteit van deze lampen toch teleur. Er is intussen één lamp kapot gegaan en de andere brand niet meer zo mooi constant als voorheen, er zijn lichte haperingen. Het valt niet op in gebruik, maar toch. Aan de defecte lamp is niet te zien wat de oorzaak is. Desondanks denk ik dat ik hem wel zal vervangen.

Er zijn momenteel ook andere aanbieders van dit lamptype, waar ik geen ervaring mee heb.

Edit oktober 2016:
Inmiddels is de andere Beghelli LED lamp ook stuk gegaan en heb ik ze vervangen door twee 14W Philips dimmable LED lampen.

Gegevens op de verpakking: Philips 14W R7S Dimmable LED, 3000K, 1600 lumen, 74mA, 118x29mm, 15.000 uur, 50.000 schakelingen, dimbaar van 0 tot 100%, kan onder een kap maar niet onder glas, vervangt halogeen R7S 118x11mm, gemaakt in China.

De 3000K lichtkleur is helder wit zonder blauwtint, niet warm dus. Deze lamp is dik en asymmetrisch om de as. Onderaan een heat sink en bovenaan is hij bol. Daardoor steekt hij boven de uplighter uit, maar dat is te verhelpen door de lamp wat te draaien. De afdekglazen kunnen niet meer worden gebruikt. Vermoedelijk is het goed de lamp regelmatig af te stoffen.

Edit maart 2017:
De Philips R7s lampen doen het prima, het licht is niet te koud in de praktijk.

Edit mei 2019:
De Philips R7s lampen doen nog steeds prima. :)

[ Voor 43% gewijzigd door mrmrmr op 09-05-2019 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, met een Ra van >80 zie ik het niet echt als een vervanger.
Dat krijg ik hier niet "verkocht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
Is hier ook te weinig lumen..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Zo, vandaag vrijwel alle lampen in de kelder uitgewisseld voor 1000 lumen Ikea exemplaren. Meeste waren al spaarlampen, maar je begon te merken dat die na een jaar of 6-7 toch op hun eindje begonnen te lopen qua lichtopbrengst. Van 500 lm naar 1000 lm, je ziet nu tenminste iets. Oh, wat ik vergeet, ik kwam zelfs een 100W peertje nog tegen... :) :) :)

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 23-03-2015 19:49 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor wat het waard is:
Conrad heeft een aanbieding voor de Philips 9,5W LED. Er is een dimbare en niet-dimbare versie.

Hier is alles vervangen met deze lamp omdat deze heel veel licht geeft in een prima gloeilamp kleur.
Erg veel licht en zeker meer dan een 60W gloeilamp.

Edit: vandaag mijn volgende bestelling ontvangen. Het vermogen is nu 9W i.p.v. 9,5W.
De rest van de specs zijn identiek (lichtkleur, lumen, etc.)

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-03-2015 16:23 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zie nu op marktplaats een gebruikte Ecofan 2 incl ab staan voor 100,-
Dat scheelt de helft met nieuw.
Zo'n ding moet tweedehands toch ook gewoon goed zijn en dat ik daarmee wat energie bespaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb sinds enige tijd een OpenEnergyMonitor systeempje om mijn stroomverbruik te meten.

Een van de dingen die ik ontdekt heb is dat de babyfoon continu zo'n 15W verbruikt. Reken maar na: dat is pakweg 30 euro per jaar. Ons oudste kind is nu ruim 9 jaar. Dat heeft dus meer verbruikt dan dat ding gekost heeft.

Het is een draagbare ontvanger, dus dat ding is vooral bezit om continu de batterij op te laden. Sowieso is dat niet nodig, maar bovendien ook erg slecht voor de batterijen. Het mag een wonder heten dat ze het na al die tijd nog doen. (Ik heb dat vroeger ook eens met een akkuboormachine gedaan: 24/7 batterij in de lader. Die zijn nu morsdood).

Mijn vraag is nu: hoeveel uur per etmaal is optimaal om de lader in te schakelen?
Ik ben van plan dat met een klikaanklikuit plugje te gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ligt aan de laadstroom.
Als de laadstroom minder dan 1/10e van de capaciteit van de cellen is, kun je ze vrijwel continue opladen zonder echt veel schade.
Dus bij een 1000 mAh accu, een laadstroom van minder dan 100 mA.

Maar goed, de laadtijd is dan zo'n 14 uur. (van volledig leeg naar vol)
Kortom, als je de batterijen overdag zo'n 50% leegtrekt, moet je waarschijnlijk minstens 7 uur laden.
Maar gezien de batterijen na zoveel jaar nog goed zijn, zal de laadstroom wel eens minder zijn, dus de laadtijd langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie dat de OpenEnergyMonitor werkt met stroomtangen.
Dan heb je waarschijnlijk geen watts maar VA gemeten; kan je de meting herhalen met een 40W gloeilamp in een stekkerdoos erbij?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb de variant die op Arduino draait, met de 9VAC adapter. Dankzij de laatste weet hij het faseverschil tussen stroom en spanning.

Maar on-topic: ik ga het gewoon maar eens uitproberen. Als ik me goed herinner gaat die ontvanger piepen als zijn batterijspanning te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 17:55
Iemand ervaring met een goede pomp schakelaar voor vloerverwarming? Ik heb wel de beroemde test site gevonden maar die resulaten zijn inmiddels al weer wat ouder dus er zijn wellicht nieuwere versies van de geteste modellen die andere resultaten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel wat eigenlijk bij alle geteste modellen op die site wordt genoemd is de reactiesnelheid. Ik heb bij mn ouders de temperatuursensor daarom een meter onder de ketel geplaatst (vloerverwarming verdeler staat verdieping lager, snoertje door houten vloer heen) met het idee dat de reactiesnelheid hierdoor een stuk sneller is. Heb het nooit getest/bijgehouden maar voor mn idee helpt het wel. Hij meet nu sowieso op een stuk waar gelijk flow is, omdat de radiatoren ook op die leiding zitten. Vlak voor de verdeler is weinig tot geen flow wanneer de VV-pomp nog niet draait. en zou hij dus een stuk trager reageren denk ik. Dus wellicht kun je ook een dergelijke workaround creëren?

Wel goed dat je er naar kijkt, want een pompschakelaar heb je zo terugverdiend: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
@ThinkPad: bedankt vor je uitgebreide reactie. Naast de VW pomp zit een radiator, dus wbt die flow moet het wel goed komen, ik zal er op letten met het aansluiten van de sensor.
Nu nog een redelijke schakelaar uitzoeken. Met de zomer op komst is het nog nodiger dan in de winter in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

datadevil schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:07:
@ThinkPad: bedankt vor je uitgebreide reactie. Naast de VW pomp zit een radiator, dus wbt die flow moet het wel goed komen, ik zal er op letten met het aansluiten van de sensor.
Nu nog een redelijke schakelaar uitzoeken. Met de zomer op komst is het nog nodiger dan in de winter in ieder geval.
Heb zelf deze gekocht voor mijn ouders. Bevalt prima en ik zie dat de prijs al een stuk lager ligt dan toen ik 'm heb gekocht. Is een wat groter apparaat, maar juist handig als het stopcontact in het zicht staat. Er zit namelijk ook een los voedingssnoer aan, zodat je 'm uit het zicht kunt monteren.

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 05-04-2015 19:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
antonboonstra schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:18:
[...]

Heb zelf deze gekocht voor mijn ouders. Bevalt prima en ik zie dat de prijs al een stuk lager ligt dan toen ik 'm heb gekocht. Is een wat groter apparaat, maar juist handig als het stopcontact in het zicht staat. Er zit namelijk ook een los voedingssnoer aan, zodat je 'm uit het zicht kunt monteren.
Ja, die kwam ook goed uit de test bij econerd alleen die start maar eens per 14 dagen als in het zomerprogramma. Ik heb een huis uit 89 waarbij ik niet weet hoe oud de pomp is, dus best kans dat dat te weinig is voor een oudere pomp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:43
heeft iemand nog goede tips voor in de bijkeuken qua licht? Ik zat zelf te denken aan een plafonaire met bewegingssensor, dat scheelt me ook een schakelaar, laat ik gewoon 230 naar het plafond brengen. Het gaat om een nieuwbouwwoning eigen beheer, dus elke schakelaar en leidingwerk welke ik kan laten zitten scheelt.

Daarnaast wordt zo het licht nooit vergeten uit te doen

[ Voor 8% gewijzigd door PolderPloer! op 05-04-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een simpele 3 led spot in de keuken maar gebruiken we haast nooit, wel hangen er nog 2 TL armaturen onder de aanrecht kastjes die ik nog eens wil vervangen, deze zijn nu 20W per stuk en doen we als eerste aan als het donker/schemer word.
Iemand daar goede ideeën over? Geen ledstrips, dat vind ik niks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PolderPloer! schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:58:
heeft iemand nog goede tips voor in de bijkeuken qua licht? Ik zat zelf te denken aan een plafonaire met bewegingssensor, dat scheelt me ook een schakelaar, laat ik gewoon 230 naar het plafond brengen. Het gaat om een nieuwbouwwoning eigen beheer, dus elke schakelaar en leidingwerk welke ik kan laten zitten scheelt.

Daarnaast wordt zo het licht nooit vergeten uit te doen
Je zou ook een Klikaanklikuit oplossing kunnen kiezen.
Dan zit je qua wandschakelaars met opplak-schakelaars, dus geen leidingwerk ernaartoe frezen en geen gedoe met zwarte schakeldraden.
Je kunt dan op zoveel plekken als je wilt een zender plakken en dus 1 ontvanger in het lamp-armatuur.

Enige nadeel is dat de KAKU wandschakelaars niet echt de schoonheidsprijs verdienen en het kost natuurlijk ook wel wat.
Zo'n 12 - 15 euro per wandschakelaar en ongeveer hetzelfde voor een ontvanger.
Voordeel is wel dat je ook een schakelaar bij de voordeur kunt maken om "alles uit" te doen in huis en dan zijn we weer on-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 19-09 17:39
TD-er schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:31:
[...]

Je zou ook een Klikaanklikuit oplossing kunnen kiezen.
Dan zit je qua wandschakelaars met opplak-schakelaars, dus geen leidingwerk ernaartoe frezen en geen gedoe met zwarte schakeldraden.
Je kunt dan op zoveel plekken als je wilt een zender plakken en dus 1 ontvanger in het lamp-armatuur.
Zo heb ik het ook gedaan: een gewone wandschakelaar van KiKa onder het keukenkastje, en de LED'jes op een ontvanger aangesloten. Scheelt toch een mooi stukje energie vergeleken met de spotjes die er voorheen onder hingen (plus ik heb nu licht in de kastjes), en ik hoefte inderdaad niets te frezen. En lelijk vind ik die opplak-schakelaar eigenlijk niet eens… hij ziet er hetzelfde uit als de reguliere wandschakelaars in een huis :)

Wat ik me wel afvraag met die draadloze schakelaars: als je een inbouw-ontvanger aansluit op bijvoorbeeld een plafondlamp, en deze via zo'n zelfde draadloze schakelaar aan- en uit zet, dan moet er continue stroom op de ontvanger staan. Is dit een verwaarlosbare hoeveelheid energie of telt dit, als je het inderdaad bij het meerendeel van de lampen zo op lost, toch een merkbare kostenpost qua energie?

[ Voor 19% gewijzigd door Kapotlood op 06-04-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:43
Srry

[ Voor 96% gewijzigd door PolderPloer! op 06-04-2015 11:24 . Reden: wrong topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met domotica is dat een probleem, omdat het dan automatisch moet gaan. Maar als je zelf een schakelaar indrukt en er gebeurt niks, dan zal je eerste reactie zijn om nog een keer te drukken denk ik ;) ?

En een KaKu-ontvanger gebruikt zo'n 0,3W - 0,5W heb ik eens gemeten.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:19:
Ik heb een simpele 3 led spot in de keuken maar gebruiken we haast nooit, wel hangen er nog 2 TL armaturen onder de aanrecht kastjes die ik nog eens wil vervangen, deze zijn nu 20W per stuk en doen we als eerste aan als het donker/schemer word.
Iemand daar goede ideeën over? Geen ledstrips, dat vind ik niks.
Gevonden! Bij ikea, 2 ledbalken van 60cm , kunnen dimmen en met Rf bediening.

http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/10245219/#/70245221

Van 40W oude situatie naar 13W nieuwe situatie (gedimd)
Perfect, die dingen branden in de winter ruim 16 uur per dag.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 12-04-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

datadevil schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:30:
[...]

Ja, die kwam ook goed uit de test bij econerd alleen die start maar eens per 14 dagen als in het zomerprogramma. Ik heb een huis uit 89 waarbij ik niet weet hoe oud de pomp is, dus best kans dat dat te weinig is voor een oudere pomp..
Maar dan kan je denk ik beter de hele pomp vervangen, beetje zoeken op internet en dan zijn ze voor de tweehonderd euro wel te vinden en ook dat verdient zich snel terug. Dan heb je de schakelaar eigenlijk geeneens nodig (als in die verdien je dan niet meer snel terug).
Ik heb mijn nieuwe pomp al liggen maar wacht even met het vervangen tot de lente echt is doorgebroken zodat als ik iets verpruts bij het installeren tijd heb om een professional in te huren ;) :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 05 april 2015 @ 09:32:
Vlak voor de verdeler is weinig tot geen flow wanneer de VV-pomp nog niet draait. en zou hij dus een stuk trager reageren denk ik.
Als dit het geval is, dan klopt je systeem niet. De pomp op de vloerverdeler mag geen stroming veroorzaken in het cv systeem.
Hij hoort alleen water te verplaatsen over de vloerverwarming en niet daarbuiten.
Hij hoort hydraulisch neutraal te zijn.
Anders kun je bij ketels zonder driewegklep problemen krijgen tijdens het tappen van warm water. Intergas ketels bijvoorbeeld, die mogen absoluut geen stroming hebben in het cv systeem tijdens tapvraag.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed punt, op onze verdeler zit idd een bypass. Verder zit er op diezelfde leiding ook nog een radiator, maar die staat misschien 5% open (koude garage). Dan klopt het idd niet wat ik daar zeg :P

Maar de sensor dichter onder de ketel plaatsen heeft sowieso wel zin, daar zal hij sneller warmte meten, voordat die warmte bij je verdeler is duurt wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

franssie schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:59:
[...]Dan heb je de schakelaar eigenlijk geeneens nodig (als in die verdien je dan niet meer snel terug).
Nou... mijn Alpha2L pomp trekt 20 Watt, dat zou dus 40 euro per jaar zijn als 'ie continu draaide. Maar ik heb er een pompschakelaar tussen die het jaarverbruik terugbrengt tot 37 kWh ofwel 8 euro. De besparing is dus 32 euro per jaar. Ik vind dat wel de moeite waard.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
art schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:32:
[...]

Nou... mijn Alpha2L pomp trekt 20 Watt, dat zou dus 40 euro per jaar zijn als 'ie continu draaide. Maar ik heb er een pompschakelaar tussen die het jaarverbruik terugbrengt tot 37 kWh ofwel 8 euro. De besparing is dus 32 euro per jaar. Ik vind dat wel de moeite waard.
En heeft een nieuwe pomp dan nog wel zin is dan de vraag, dan wordt de terugverdiendtijd daarvan wel erg lang toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 17:43

CeesKees

I rest my Kees

Gdvr de gdvr.... Dacht slim te zijn om dmv een klikaanklikuit de standby van de audio/video hoek te minimaliseren... Laat dat ding iedere keer m'n groep uitschakelen in de meterkast... Dat is nu weer iets te extreem....

Back to the drawingboard...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

datadevil schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 07:46:
[...]

En heeft een nieuwe pomp dan nog wel zin is dan de vraag, dan wordt de terugverdiendtijd daarvan wel erg lang toch..
De vraag was of het plaatsen van een schakelaar zin heeft (op een moderne energiezuinige label-A pomp). Het antwoord is ja. Terugverdientijd 15 maanden.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Allereerst complimenten voor de bijdragen van iedereen op dit forum _/-\o_. Ook ik ben een paar weken geleden begonnen met meten & vervangen. We kwamen van een weekverbruik van ca 160KwH en zijn nu terug naar ca 100KwH (einde is nog niet in zicht).

Situatie : vrijstaand huis (1992) 2 personen, beide thuis werkend, 2 Nas servers met 3 x 2TB HDD, 1 desktop PC, 3 notebooks, 2 x RpI, 48"Led (2015) en Panasonic 38" Led (??) etc etc, CV gemiddeld op 21,6 graden overdag en s ’nachts op 17 graden. Heb dankzij thinkpads duidelijk uitleg over de CV tunen heb ik ook al eea aan het gas verbruik gedaan.

Dingen als de mechanische ventilator had ik nooit aan gedacht om te vervangen (gisteren vervangen door itho), vloerpomp voorzien van temperatuur schakelaar (alweer bedankt thinkpad _/-\o_) en inderdaad apparatuur gewoon achter een schakelklokje zetten werkt prima.

Nu verder met meten van de diverse apparatuur (vaatwasser, wasemkap met halogeenlampen etc etc etc)

Ik blijf dit inspireerde topic volgen !

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
160 :o
Dat is best veel.
Maar je bent goed op weg! Succes!

Wij zitten met zn 2e op ong 57 kwh per week.

[ Voor 20% gewijzigd door maomanna op 12-04-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nov-dec-jan-feb zit ik incl de warmtepomp op een 135-140 per week, nu het weer langer licht is en geen warmtepomp meer nodig was het afgelopen week slechts 47kWh. Met 5 personen en altijd iemand thuis.

Maar jullie werken thuis, dus veel uren pc/laptop, koffie/thee, verlichting en verwarming.....dat scheelt enorm als je dat vergelijkt met een setje 2 verdieners die beide de hele dag weg zijn, staar je daar dus niet op blind.

Thuiswerken is leuk als dat kan met je werk, maar is zeker niet gratis, vaak valt de vergoeding daarvoor ook tussen wal en het schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CeesKees schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:05:
Gdvr de gdvr.... Dacht slim te zijn om dmv een klikaanklikuit de standby van de audio/video hoek te minimaliseren... Laat dat ding iedere keer m'n groep uitschakelen in de meterkast... Dat is nu weer iets te extreem....

Back to the drawingboard...
http://en.tdk.eu/blob/528...shcurrentlimiting-an2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Goed bedoeld, maar of dat hier een geschikte toepassing is betwijfel ik. Zo'n NTC-weerstand is een heel nuttige toepassing bij hoge inschakelstromen zoals bij elektromotoren. Waar jij op reageert is hiervan geen sprake, het is slechts de audio/video hoek, een minimum aan vermogen dus. Wel waard om uit overweging van energiebesparing te schakelen, dat wel. Maar ik geloof niet dat de inschakelstroom van die apparaten hier parten speelt. Of het zou samen een fors vermogen moeten zijn. Mocht dat toch het geval zijn, dan vraag ik mij af of die elektronische apparatuur het prettig vindt om zo langzaam op te starten. Eerlijk gezegd betwijfel ik of die uitschakeling wordt veroorzaakt door een inschakelpiek.
Staat er ook niet bij, het kan uit het verhaal te lezen ook betekenen dat het juist gebeurt bij uitschakelen. Daarin is CeesKees niet duidelijk. Ik zit daarom meer te denken aan een vergissing bij het aansluiten.
Overigens, schakelt de installatieautomaat uit, de aardlekschakelaar of is het een ouderwetse zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
maomanna schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:59:
160 :o
Dat is best veel.
Maar je bent goed op weg! Succes!

Wij zitten met zn 2e op ong 57 kwh per week.
Het is vresenlijk veel, maar goed, 3 aircos standy (3 x 40w, nu via schakelaar), 3 electrische vloerverwarmingen (programma aangepast en één uitgezet), 3 x 50 watt halogeen buitenlamp (nu 3 x 7watt led), 2 x 9 wat spaarlamp (nu 2 x 4 watt ledlamp), 2 x 60 watt lamp binnen (2 x 12 watt led), 7 watt nachtlampje (als hij uit staat, aan is het 9 watt, bedankt ikea.....), TV hoek achter timer, computer + printer etc achter schakelaar, Vaatwasser achter schakelaar (in uit ook 11 watt continu en niet eens een lampje of klokje), electrische oven achter een timer (alleen tussen 18.00 en 21.00 dus koken). robot stofzuiger achter een timer (hoezo de hele dag opladen, is opgeladen in 3 uurtjes, dus de overige 21 uur gewoon uit), Mechanische ventilator vervangen, CV leidingen geisoleerd zodat de pomp minder vaak aan hoeft en CV getuned.

Nog doen : CV Leidingen verder isoleren, boiler isoleren, laders etc slaapkamer achter timer plaatsen, Nas migreren (van twee naar één) en nog wat meer meten om beter inzicht te krijgen.

We zijn er nog lang niet, deze week gaan we denk ik ca 82 KwH uitkomen, maar volgende week wodt het echt interessant, want dan hebben we de volledige besparing van de investeringen van deze week.

Wanneer er nieuws is meld ik het : tot zo ver, iedereen bedankt voor de informatie. _/-\o_ _/-\o_

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:43:
[...]

Goed bedoeld, maar of dat hier een geschikte toepassing is betwijfel ik. Zo'n NTC-weerstand is een heel nuttige toepassing bij hoge inschakelstromen zoals bij elektromotoren.
Kijk eens naar de foto op de voorpagina van die datasheet..?
Waar jij op reageert is hiervan geen sprake, het is slechts de audio/video hoek, een minimum aan vermogen dus.
Waarschijnlijk een of meerdere apparaten met switchedmode voedingen en dus dikke elco's achter een gelijkrichter vrijwel direct op het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Cor-Jan schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:45:
3 electrische vloerverwarmingen (programma aangepast en één uitgezet),
Die ondingen moeten ze ook eens beter voorlichting over gaan geven.
Daar zijn ook tienduizenden ingetrapt, ja de aanleg is simpel en goedkoop, maar verbruik is peperduur als je er niet op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Daar kan ik het deels wel over eens zijn, althans ik begrijp je wens volkomen. Maar hoe ver gaat dan zo'n voorlichting op de bijsluiter? Afgezien van de vraag of deze wel wordt gelezen. Als iemand zulke onderdelen wil toepassen of aan iemand een advies geeft in die richting, dan mag tenminste van hem verwacht worden dat hij elementaire kennis heeft van de elektrotechniek. En daar wringt de schoen al, in veel gevallen gaat die kennis (als die er is) niet verder dan een paar natuurkunde-hoofdstukjes op de middelbare school. Dat dit maar weinig voorstelt zuig ik niet uit mijn duim, maar dat weet ik van de boekjes havo/vwo van mijn kinderen toen ik die destijds terloops doorbladerde. Even aan de materie ruiken, de voornaamste begrippen uitleggen en dat is alles. Dit is redelijk recent, dus geen ervaring uit een verder verleden. En iedereen die niet verder studeert en werk krijgt in die richting is alles na zeer korte tijd weer helemaal vergeten.

Wat dan volgt is de vraag wat je er dan bij moet vertellen, eventueel in jip-en-janneketaal. Je kan er moeilijk een studieboekje elektrotechniek bij leveren. Het begrip NTC-weerstand is al wel 100 jaar oud en iedereen die een beetje kennis heeft van de techniek weet waarover het gaat. Een NTC-weerstand is beslist niet iets uit de hogere technieken.
Kortom, ik kan me die voorlichtingsgedachte best voorstellen, maar ik betwijfel of het uitvoerbaar is. Een eventuele bijsluiter zal dan ook volstaan met de weerstandswaarden (ongeveer!) in koude en warme toestand, al dan niet met dat grafiekje erbij, en de maximum stroom.

Edit:
Sorry, dit was een antwoord op het vorige bericht (van joopv) ik had even de veronderstelling "die ondingen" een vervolg was van joopv z'n commentaar was op die NTC-weerstanden.
Volgende keer even wat beter 's ochtends m'n ogen uitwrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 13-04-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:51:
[...]

Wat dan volgt is de vraag wat je er dan bij moet vertellen, eventueel in jip-en-janneketaal.
[...]
Het gemiddelde jaarverbruik in Euro's, bij X uur per dag aan. Zeker door het in Euro's te benoemen zijn mensen wel ineens geïnteresseerd en zien ze in dat het duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Misschien een leuke tip voor degene die zijn verbruik handig wil bij houden is de app MyUse
(volgens mij alleen voor de ipad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:20:
[...]

Het gemiddelde jaarverbruik in Euro's, bij X uur per dag aan. Zeker door het in Euro's te benoemen zijn mensen wel ineens geïnteresseerd en zien ze in dat het duur is.
Maar het moet ook een algemeen begrip zijn dat als iets elektrisch warm word het veel stroom kost, dat is het hier ook.
Zit er verwarming in op of aan dan is het duur in verbruik.....altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:59:
[...]

Maar het moet ook een algemeen begrip zijn dat als iets elektrisch warm word het veel stroom kost, dat is het hier ook.
Zit er verwarming in op of aan dan is het duur in verbruik.....altijd.
Dat niet alleen.
Mensen snappen het gewoonweg niet en missen vaak ook de discipline om het voornemen tijdens aanschaf van "dan zet ik 'm wel een standje lager" vol te houden en voor je het weet staat zo'n verwarming aan met het raam open om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad
Lekker een waterbed gekocht en dan in de winter de ramen vol open overdag en avond om goed te luchten, en dat bed de hele dag maar "stoken" om op temperatuur te blijven. Luchten kan best natuurlijk met zoiets, maar wel een beetje opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Zit net eens te kijken naar mn verbruik, maar schrok er wel van.

Vanaf 6:00 tot een uur of 14:00 allemaal pieken tot wel 700 watt.
De dalen zijn zo'n 360.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cDGwHpJ.jpg

Als ik dat dan vergelijk met 1 en 2 weken ervoor is dit ineens 3x zoveel...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X6NDtM3.jpg

Enigste apparaat dat ik heb toegevoegd, is gister geweest en dat is een arduino (max 5 watt)

Zou de koelkast door de zon ineens veel meer stroom verbruiken?

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
Koelkast en diepvries kunnen zeker bij het aanslaan voor pieken zorgen, deze zijn meestal maar kort. Ik zie dat je verschillende zoom schalen gebruikt in de 2 plaatjes? Dat kan er voor zorgen dat je korter durende pieken te zien krijgt in het plaatje met een grotere zoom welke meer uitmiddelen in een uitgezoomd plaatje. Het verbruik per uur/dag is een betere indicatie. Maar zo te zien is verbruik idd wel hoger.

Anders toch maar eens individuele apparaten gaan bekijken?. Lees hiervoor eventueel ook een thread van Thinkpad (waar ik ook aan heb bijgedragen) over het loggen middels Conrad Energy Count 3000 pluggen. Of https://batilanblog.wordp...g-ec3k-with-raspberry-pi/

Zie ook plaatje voor een voorbeeld van een piek bij de start van een diepvriezer Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vPhQU6vm.png?1

Ben op dit moment bezig met een blogje over het loggen met Jeelink (arduino/RFM12B) van gegevens van deze betaalbare pluggen zodat je Raspberry wat meer lucht krijgt t.o.v. de beschreven SDR oplossing.

Natuurlijk is ook op het Energiemeters... deel hier je ervaringen topic veel nuttige info te vinden over alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ja klopt. De bovenste is een zoom van 1 dag, de onderste van 1 week. De schaal links is bij de bovenste ook hoger.

Maar een piek begrijp ik wel, dit lijkt op een constanter verhaal. 168-252 (L - H) of 360 - 700. Ongeveer hetzelfde ritme. Als het een piek was, zou het ongeveer eruit moeten zien als bij de bovenste afbeelding om 7:00. ( gebruik magnetron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

In onze poging het stroomverbruik van de AV hoek verder omlaag te krijgen willen we de settopbox er helemaal uitgooien en alleen nog streaming gebruiken. Scheelt toch weer een device (en het bijbehorende abonnement).

Aangezien steeds de laptop eraan hangen net teveel gedoe is, zocht ik een low-energy oplossing. Klopt mijn inschatting dat eigenlijk alleen een raspberry een beetje een serieuze optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Smart tv met netflix , verbruik is erg weinig, of als je geen smart tv hebt een apple tv2 met netflix of xbmc, films kijken zoveel je wilt.
Netflix is niet gratis natuurlijk, xbmc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52
Of een chromecast met netflix, werkt ook prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb daar zelf ook over na zitten denken… we kijken hier welgeteld hooguit 3 zenders uit ons 70-zender pakket. 24Kitchen, MTV en TLC voor de vrouw. Het is alleen zo jammer dat met alleen een abbonementje van Netflix het stream-aanbod zo laag is terwijl de kosten daarentegen vergelijkbaar zijn met een 70-zender pakket.

Maar de decoder voor (digitale) TV heb ik nog nooit gebruikt… ik stop dat kaartje gelijk in een CI+ module. Scheelt me ook op die manier de decoder (en bijhorende electriciteit), en het scheelt weer een afstandsbediening. Het overige stream-werk doe ik met een Cubox-i en Kodi (XBMC).

We hebben hier trouwens, voor zover mogelijk in een appartement, al het één en ander gedaan aan elektriciteitsbesparing: LED's, zuinige TV, relatief zuinige wasmachine en koelkast, zuinige streambox (Cubox-i), en een nieuwe CV. Het tunen van een CV heb ik geen kaas van gegeten en durf ik ook niet zo goed aan. Het enige wat ik misschien nog wil doen is een nieuwe mechanische ventilatie kopen, al is dat afhankelijk van hoe lang ik nog in 't appartement blijf zitten. Hebben jullie toevallig ervaring met de gas én electriciteitsbesparing van dingen zoals radiatorfolie e.d.? Scheelt dat nu echt die ±3% aan stookkosten? Als de CV minder hoeft te werken om het huis warm te houden lijkt me dat toch ook merkbaar te schelen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Radiatorfolie bespaart en zorgt voor een vlottere opwarming. Echte getallen heb ik niet, maar je moet het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:51
Radiatorfolie moet je mee opletten. Die van tonzon is heel goed om de achterkant van je radiator te isoleren,maar effectiever is dat lelijke spul voor tegen de muur.
De folie van tonzon zorgt ervoor dat je radiator capaciteit verliest waardoor de besparing niet effectief is. Ja je stookt je muur niet meer warm, maar je installatie is ook minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Discussies over radiatorfolie e.d. graag in Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@_JGC_; die indruk had ik dus ook… ik ben niet goed met dit soort cijfers, maar het leek me niet meer dan logisch dat als je de warmte van een radiator minder de vrije loop laat, dat je dan ook minder efficiënt met deze warmte om gaat.

@ThinkPad; bespaar je met radiatorfolie niet zowel gas als electriciteit, omdat je CV minder vaak/hard hoeft te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voornamelijk gas en past daarom beter in het andere topic :) Als je de pomp van je CV-ketel door een A++++++++ ( :+ ) model hebt vervangen dan mag dat uiteraard wel hier.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah, daarom ben ik dus niet goed met cijfers :P Ik weet niet wat de verhouding gas/electriciteits verbruik is bij een CD, hehe. Bedankt in ieder geveal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik hou al tijden 2x per maand mijn meterstanden bij, en dat reken ik om naar een gemiddeld verbruik per dag.
Even een grafiekje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/5504lg.jpg

ter info:
augustus 2013 gescheiden (van 6 naar 2 bewoners) en eind november 2014 zes panelen à 255Wp op het dak.

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 16-04-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, die dip in augustus 2013 is goed te zien zeg. Maar 't valt me wel op dat je pas rond februari 2015 een echte dip hebt terwijl je al in november 2014 de zonnepanelen hebt geinstalleert. Werden die pas later geactiveerd op je stroomnet toevallig?
Pagina: 1 ... 40 ... 84 Laatste