Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Weinig zon in december en januari plus last van schaduw door de laagstaande zon, heeft maar 25 & 33kWh opgewekt.

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 16-04-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Daar heb je helemaal gelijk in, verwarmingskosten zijn buitengewoon hoog, dus heel "scherp" afstellen is de oplossing inderdaad.
bluemoon23 schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:09:
[...]

Die ondingen moeten ze ook eens beter voorlichting over gaan geven.
Daar zijn ook tienduizenden ingetrapt, ja de aanleg is simpel en goedkoop, maar verbruik is peperduur als je er niet op let.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schinnen-groen schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:15:
Voor mensen die willen weten wat isolatie nu bespaart per jaar, invullen maar:

http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html

Via deze website kan je ook eenvoudig graaddagen en gewogen graaddagen berekenen.
Ik gebruik die site al een aantal jaren, met dank aan Dick _/-\o_

Oeps, verkeerde post, maar misschien toch interessant...
Ik kwam via Cor-Jan in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" op deze site terecht, en hij heeft wel een aantal interessante items over besparen op elektra. Zo heeft hij bij een modem en bij een antenneversterker de trafo vervangen door een ringkern variant, wat zo een 5W continu scheelt....
Ook de trafo van z'n deurbel vervangen voor een ringkern variant en gloeilampje in het knopje vervangen door 2 LEDjes. Die twee maatregelen zijn toch weer 19,2kWh besparing. Niet heel veel op een heel jaarverbruik, maar toch.... alle kleine beetjes helpen :P

Ook het aanpassen van een energiemeter om hem nauwkeuriger te maken bij kleine vermogens vind ik wel leuk gedaan: http://www.dicks-website.eu/energiemeter/index.html

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 17-04-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thinkpad:

Even de linkjes gevolgt maar dat was een beetje een speurtocht, hier zijn centrale pagina:
http://www.dicks-website.eu/index.html

Helaas zijn er niet standaard van die ringkern voedingen te koop :? en mijn Elektro kennis is niet van dien aard dat ik dit even zelf bouw.

De Energiemeter is een oude P230 die is opgevolgt door de veel betere P231:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd
Geen ombouw meer nodig en hij kost slechts 12 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 02:03:
De Energiemeter is een oude P230 die is opgevolgt door de veel betere P231:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd
Geen ombouw meer nodig en hij kost slechts 12 euro...
Kan deze ook opgewekte energie meten? Zou wel handig zijn als je deze achter een Steca 500 o.i.d. kan hangen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:39:
[...]

Kan deze ook opgewekte energie meten? Zou wel handig zijn als je deze achter een Steca 500 o.i.d. kan hangen.
Ik zou het niet weten, mijn eigen energie opwek is namelijk extern......

Maar wat ik wel weet is dat bv een Youless daar ws meer voor geschikt is:
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Verwijderd
http://www.youless.nl/winkel.html
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik ken de Youless, maar deze i.c.m. een DIN rail kWh meter kost al snel richting de 100 euro. Een iets andere prijsklasse...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen, ik ben nieuw hier - maar al geruime tijd een lezertje - , maar... mijn hartelijke dank voor alle tips!

Ik ontving gisteren mijn jaarlijkse afrekening van de energieboer, en ik schrok me rot. In positieve zin! :D
600 eurootjes terug en de maandelijkse rekening van 160 -> 120 euro! WAUW!

En dat dankzij een heleboel tips die ik hier gelezen heb.
Verrotte oude koelkast naar de daklozenopvang, lampjes vervangen door LEDs, de boilers achter een tijdschakelaar, de rest (TV, computers, magnetron, stofrobot- en kruimelzuiger enz.) sowieso achter een UIT!-schakelaar (dus geen standby's meer), overal radiatorfolie gemonteerd, tochtstrips gemonteerd bij duidelijke kouvallen (mijn voordeur bleek zo krom als een hoepel maar is nu voorzien van viltjes e.d. bij alle tochtgaten), en als klap op de vuurpijl - 100% wollen Noorse Trui aangeschaft en de verwarming gewoon volledig uit na 22:00 uur.

Nauwelijks enig gemis aan "comfort" gemerkt. Het zit dus echt in de kleine beetjes, zo'n besparing.

Dank allen!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch wel leuk dat je je speciaal daarvoor hebt geregistreerd en het hier deelt _O_ En ook wel interessant om je daadwerkelijke besparing in Euro's te lezen.

CV ook al getuned :D ? Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 24-04-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Ja, ik dacht dat een bedankje geen kwaad zou kunnen, toch? :D
Ik had iets van 150-200 euro terug verwacht (want warme winter enz.), dus dit was een behoorlijk aangename verrassing.

Helaas zit ik qua verwarming vast aan de gedwongen winkelnering die "Stadsverwarming" heet, dus daar valt voor mij niet zoveel meer te behalen, behalve wat ik al gedaan heb.... Eneco / Ista = rukkers! :(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan al die mensen maar zeggen dat energie besparen toch geen zin heeft "want dan maken de energie leveranciers gewoon de energie duurder"...... :N :N :N (trm0001 wil niet weten wat voor rekening die sukkels hebben :X )

Weer een prima voorbeeld dat het gewoon werkt en heel veel geld kan schelen.

Maw: Goed voor het milieu & de portemonnaie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:46:
Nauwelijks enig gemis aan "comfort" gemerkt. Het zit dus echt in de kleine beetjes, zo'n besparing.
erg goed te doen allemaal.

maar nu heb je 600 euro verdiend.
en het beste met wist wat je kunt doen is weer investeren in de volgende stap.
ben zo al jaren bezig ik ging van 170€->110€->70€->50€ per maand voor gas en licht.

ben zelfs gestopt met betalen per maand, ik betaal de jaar rekening wel >:)
en maak het oude maand bedrag gewoon over naar de spaarrekening.
(die nu wel aardig vol begint te raken voor het volgende project. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer (bijna) alle consumenten dit jaar zouden doen wat KlusHamster heeft gedaan dan zou dit jaar een topjaar worden voor het milieu. Zelfs al betreft het dan nog maar max.15 procent van al het energieverbruik.

Nog veel te veel mensen denken: "die 25 jaar oude koelkast gaat niet weg zolang die het nog doet".

Ik ken ook mensen die er alleen voor kiezen om groene stroom af te nemen bij bv Greenchoice en verder helemaal niet te besparen. Of juist alleen besparen maar bij een grijze-stroom energiereus blijven.

Wanneer de grootverbruikers eindelijk inzien dat besparen door consumenten zijn vruchten afwerpt gaan ze wellicht ook eens nadenken ? Van het energie-akkoord-fiasco moeten we het immers niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Ik heb afgelopen week eens door mijn voorraad (stekker) voedingen gezocht voor schakelende (stekker) voedingen om mijn bestaande trafo voedingen te vervangen. Door de voeding van mijn router en de voeding van mijn dect telefoon te vervangen ging mijn verbuik met ca 30% omlaag.

Ik ben vast niet de enige die een doos met (stekker) voedingen heeft dus wellicht kunnen meerdere mensen hier een (klein, inderdaad) voordeel mee halen.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of vervang alles door één efficiënte 12V voeding: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Zelf ook een tijdje gedaan, had toen een PC als server draaien en modem e.d. had ik gewoon op een 12V lijntje (zwart + geel). Nu echter een NAS en daar werkte het niet lekker. Als ik dan de modem even stroomloos maakte en weer aansloot dan stopte de HDD van de NAS met draaien :X (alles werd gevoed door 12V powerbrick van de NAS).

Mocht je trouwens geen doos met voedingen hebben; de kringloop heeft er ook zat. Ik haalde daar vaak een 12V 5A adapter (van een oud TFT-scherm o.i.d.) voor LED-strip projectjes e.d. Ze vroegen er maar 2,50 euro voor :D

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich zou dit mij ook weer een stukje verder kunnen helpen, echter zou ik het verschil tussen een schakelende voeding en niet schakelende voeding echt niet herkennen (geen elektro gedaan). Wel heb ik heel veel van die adapters over.
Ik schat ruim 50 stuks waarvan ik nooit meer terug kan vinden welke bij wat hoort..... :X

Zaken die nu nog sluip verbruik geven zijn mijn ADSL modem en 1 simpele switch.
Ik laat deze altijd aanstaan omdat het te vaak storing gaf wanneer ik ze in de nacht uitdeed.
(naast een 20 jaar oude cv ketel, word dit jaar vervangen, de deurbel (trafo ?) en mech. ventilatie standby 2 Watt)

Het ADSL modem + voeding verbruikt nu 10 watt continu.
De Switch iets van 4 Watt.

Ik heb nog oude voedingen van thin clients en laptops enzo maar wel met verschillende amperes en voltages + aansluitingen.

Hoe kan ik zien of de ene voeding beter is dan de andere ?
En
Zijn er ook kant en klare ringkern voedingen te koop zoals eerder besproken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt het voelen, zowel in gewicht als in warmte. Een schakelende voeding is een stuk lichter dan een oud model met trafo en wordt ook een stuk minder warm.

En wijze les: altijd op adapter schrijven bij welk apparaat het hoort ;)

Verder kun je wel wat experimenteren: als je maar zorgt dat de spanning (volt) gelijk is en de stroom (ampère) minstens gelijk, of groter is (als er nu een 12V 1A voeding aan zit kan een 12V 100A ook, apparaat gebruikt wat hij nodig heeft, meer niet). En let op de polariteit (plus en min) zodat je je apparaat niet sloopt.

Ringkernen zijn nog best prijzig als ik zo op Conrad kijk. En dan heb je een trafo waar wisselspanning uit komt en je dus nog moet gelijkrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu deze nogal smalle voedings adapter voor ADSL:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zkIATAS9UHgs6lJAFYWeyXsM/full.jpg

Het lijkt mij al een geschakelde versie ?

Hij word nauwelijks warm en is opmerkelijk smal.
Het verbruik is dacht ik ook al lager dan voorheen.....eerst iets van 15 tot 17 Watt nu met deze psu: 10 Watt.

CM230Q761 levert geen resultaten op bij gogel.

Meer info over schakelende voedingen (Basis):
Wikipedia: Schakelende voeding

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een schakelende voeding inderdaad. Transformatorvoedingen zijn meestal deze dingen: http://static.bax-shop.nl...C_9VDC_adapter_IPB-10.jpg

Die wegen ook een stuk meer dan de voeding die jij laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, volgens mij ben ik dan daadwerkelijk klaar met stroom besparen. O-)

Behalve de A+ koelkast, CV, deurbel trafo, mech ventilatie < 2 Watt en sub 1 watt wekkerradio, staat alles standaard helemaal uit. Voor de nu nog te veel gas & stroom verbuikende CV ben ik afhankelijk van de WBV die hem dit jaar zou vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
ThinkPadd schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:28:
Dat is een schakelende voeding inderdaad. Transformatorvoedingen zijn meestal deze dingen: http://static.bax-shop.nl...C_9VDC_adapter_IPB-10.jpg

Die wegen ook een stuk meer dan de voeding die jij laat zien.
Klopt, een trafo is een stuk zwaarder en vaak ook meer kubus-vormig.

Een andere hint is de ingangsspanning.
Als erop staat 85 - 250 V~ (dus een groot ingangsbereik), dan is het een schakelende voeding.
Alles wat een klein bereik (220 - 240 V~) heeft en vaak ook een vaste netfrequentie (50Hz), is waarschijnlijk een met een transformator.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:27:
[...]

Als erop staat 85 - 250 V~ (dus een groot ingangsbereik), dan is het een schakelende voeding.
Alles wat een klein bereik (220 - 240 V~) heeft en vaak ook een vaste netfrequentie (50Hz), is waarschijnlijk een met een transformator.
Dank voor de info uiteraard.

Wat ik dan niet begrijp is dat wanneer die schakelende voedingen dus veel flexibeler zijn, verder ook nog eens voordeliger te maken en een flink stuk minder vebruiken waarom ze dan niet al 20 jaar standaard in gebruik zijn in al die adaptertjes ipv standaard trafo blokjes :?

Alleen al voor mijn ADSL modem scheelt het ruim een derde aan stroomverbruik, kun je nagaan wat dat scheelt over alle adaptertjes in NL.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:40:
[...]

Dank voor de info uiteraard.

Wat ik dan niet begrijp is dat wanneer die schakelende voedingen dus veel flexibeler zijn, verder ook nog eens voordeliger te maken en een flink stuk minder vebruiken waarom ze dan niet al 20 jaar standaard in gebruik zijn in al die adaptertjes ipv standaard trafo blokjes :?

Alleen al voor mijn ADSL modem scheelt het ruim een derde aan stroomverbruik, kun je nagaan wat dat scheelt over alle adaptertjes in NL.........
De fabrikanten denken niet aan de kosten voor de eindgebruiker, maar alleen aan de eigen kosten.
En gek genoeg is een paar-1000 windingen aan koperdraad en een hoop ijzer goedkoper dan een schakelende voeding.

Een ringkern-trafo is nog een stukje zuiniger dan een schakelende voeding, maar duurder in productie.

Wat ik niet snap is dat er nog steeds zo'n diversiteit is aan ingangsspanningen. Je ziet nog steeds 9V adapters en 7.2V en 12V, terwijl het vaak intern omgezet moet worden naar iets wat 5V is of lager.
En dat terwijl up/down converters heel goedkoop gemaakt kunnen worden en dus helemaal geen strikte eisen hoeven te stellen aan de gebruikte voeding.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:56
TD-er schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:27:
[...]

Dit is inderdaad een schakelende voeding. Echter, daar zit gewoon een trafo in. Niet zo'n groot 50Hz ding, maar een kleine voor een frequentie zo rond de 100KHz. Door prijsdruk en het lage vermogen naar alle waarschijnlijkheid in een flyback topology.

Zoiets waarschijnlijk "Linkje"

[ Voor 6% gewijzigd door TLer op 29-04-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TD-er:

Volgens het linkje dat ik gaf:
Wikipedia: Schakelende voeding

""Voordelen:
Hoog rendement, door weinig verliezen in strooiveld en warmte.
Geen "bromeffecten" in audio-apparatuur.
Veel lager gewicht
Goedkoper
kleinere afmetingen""

Zijn de schakelende voedingen voordeliger om te maken, maar wellicht dat het zo weinig scheelt dat een trafo blokje soms nog voordeliger te maken valt ?

@TLer:

Volgens hetzelfde linkje (hierboven) hebben schakelende voedingen allemaal ook een klein trafo blokje:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2JNHt8pvcr7SNMOUdXaCRI5e/full.png

C - Transformator (rood omlijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:56
Dat is een voeding AC/DC voeding met een flink vermogen. 1 trafo, die met die C erop, is de daadwerkelijke trafo welke zorgt voor de isolatie tussen het net en de elektronica daarachter. Die tweede is een Power Factor Correction Choke. Die zorgt er voor dat de power factor dicht bij de 1 ligt. 1 is ideaal, maar niet realistisch bij een schakeling met veel inductieve en capaciteiten.

Een schakelende voeding kan overigens ook prima zonder trafo. Dan spreek je over een niet geïsoleerde voedingen. Daar wordt een normale spoel gebruikt ipv de trafo. Veel goedkoper en kleiner, maar niet mogelijk in netspanningadapters gezien de veiligheidseisen.

Zodra er een aanraakgevaar is voor de eindgebruiker, is een voeding altijd geïsoleerd d.m.v. een trafo welke minstens 4kV galvanische isolatie heeft. Kan je de constructie zo maken dat er geen aanraakgevaar is, dan gelden er andere regels. In het geval van een voedingsadapter is dat gevaar er altijd. Je kan die adapter immers los maken en met de vingers aan de plug komen. Als er dan een fout of een defect in de schakeling zit loop je het risico om een schok te krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door TLer op 29-04-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Je leest hier regelmatig dat mensen zonnepanelen hebben of willen (inclusief ik), maar toevallig kwam ik zonet iets tegen over compacte windgeneratoren, zoals de 2Dutch Windmill. Zijn hier toevallig mensen die zoiets hebben om electriciteit te besparen? De claim in deze PDF (van Ewoning) belooft een hogere energie opbrengst dan zonnepanelen. Klinkt hartstikke mooi natuurlijk, dus dat maakte me wel nieuwsgierig. Ik kan er alleen nog maar weinig over vinden… vandaar dat ik hier eens een lichtje op wil gooien.

Als het daadwerkelijk meer (of ten minste een vergelijkbare hoeveelheid) energie opwekt als zonnepanelen, dan lijkt het me voor mensen met een kleiner of incompatibel dak wel een erg interessant alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:52:
Je leest hier regelmatig dat mensen zonnepanelen hebben of willen (inclusief ik), maar toevallig kwam ik zonet iets tegen over compacte windgeneratoren, zoals de 2Dutch Windmill. Zijn hier toevallig mensen die zoiets hebben om electriciteit te besparen? De claim in deze PDF (van Ewoning) belooft een hogere energie opbrengst dan zonnepanelen. Klinkt hartstikke mooi natuurlijk, dus dat maakte me wel nieuwsgierig. Ik kan er alleen nog maar weinig over vinden… vandaar dat ik hier eens een lichtje op wil gooien.

Als het daadwerkelijk meer (of ten minste een vergelijkbare hoeveelheid) energie opwekt als zonnepanelen, dan lijkt het me voor mensen met een kleiner of incompatibel dak wel een erg interessant alternatief :)
Elektriciteit besparen is een andere tak van sport dan Energie opwekken.
Daarom niet helemaal on topic hier.

Kleine wind energie opwekking werkt niet goed behalve op grote hoogte de vliegers van W. Ockels.
http://www.kitepower.eu/
Het voorbeeld wat jij noemt zal NIET efficienter zijn dan PV of grote windturbines.
Bovendien zal het op termijn herrie gaan maken (overlast) en ruzie met de buren opleveren.

Voor grote zelf opwekking van windenergie kun je hier eens kijken:
Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen
Dit draadje is helaas gesloten maar geeft toch veel info.
Heb je nog vragen stuur mij dan een DM.

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Bedankt Trm0001! Ik twijfelde al een beetje of dit hier nu thuis hoorde, maar omdat er al zoveel gesproken was over zonnepanelen wilde ik toch even een gokje wagen :)

(wat is "PV" trouwens?)

Ik kwam zonet toch nog een paar linkjes tegen over compacte windgeneratoren, en het blijkt dat ze nog best wat geluid kunnen maken als er wat wind staat. Dat lijkt me, ook al zouden ze meer energie kúnnen leveren als zonnepanelen, niet echt bevorderlijk voor de goede relatie met je buren, hahah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste zoekresultaat op PV:
Wikipedia: Photovoltaics
Verder graag in apart draadje over Windenergie of even via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

hjs schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:48:
Zie nu op marktplaats een gebruikte Ecofan 2 incl ab staan voor 100,-
Dat scheelt de helft met nieuw.
Zo'n ding moet tweedehands toch ook gewoon goed zijn en dat ik daarmee wat energie bespaar ;)
Ligt er aan, ik heb ook een fan (2010 is mijn huis gebouwd) en ik heb al 2x de lagers vervangen. Deze gewoon bij de lokale skeelerzaak gekocht. 1e keer was het met een maand weer mis. De huidige draaien alweer een poosje.Luistert nogal nauw met inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joramoudenaarde en trm0001: graag de discussie over zonnepanelen en windenergie elders voeren.
Graag weer ontopic, dit topic is over energie besparen, niet over energie opwekken

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Fairy schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:56:
[...]

Ligt er aan, ik heb ook een fan (2010 is mijn huis gebouwd) en ik heb al 2x de lagers vervangen. Deze gewoon bij de lokale skeelerzaak gekocht. 1e keer was het met een maand weer mis. De huidige draaien alweer een poosje.Luistert nogal nauw met inzetten.
De fan hangt alweer ff op zolder, alleen op de hoogste stand hoor je hem.
Maar lekker hoor een afstandbediening in de badkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thinkpad: mee eens !

Back on topic:

Zelf zou ik niet snel kiezen voor gebruikte mechanische ventilatie vanwege hygiene en slijtage.
Die dingen hebben nu eenmaal een beperkte levensduur en je weet niet wat er doorheen is gegaan.....

Voor bijna ieder ander elektra spul kan ik prima leven met gebruikt maar hier liever niet.

Mijn vorig jaar vervangen mechanische ventilatie (WBV) scheelt in de eco stand een factor 10.
Eerst 21 Watt nu 2 Watt. Dan maakt ie nog net wat rondjes.....
Hoogste stand ging van 72 Watt naar 48 Watt. Dwz beiden met 2 polen (4) omgedraaid voor Turbo.
Dat geeft als voordeel dat je in korte tijd heel veel lucht kan verplaatsen.
Heb nu ook een RF AB voor in de badkamer, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Opzich mee eens, maar ik heb hem uit elkaar gehad en schoongemaakt.
Enneh, hij blaast alle vuiligheid wat erin zit/zat toch naar buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:34:
Opzich mee eens, maar ik heb hem uit elkaar gehad en schoongemaakt.
Enneh, hij blaast alle vuiligheid wat erin zit/zat toch naar buiten ;)
Klopt dat hij alles naar buiten blaast, maar zou je hem ook overnemen van een Ebola kliniek........?
Dat dacht ik ook........ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:58

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:48:
Zelf zou ik niet snel kiezen voor gebruikte mechanische ventilatie vanwege hygiene en slijtage.
Die dingen hebben nu eenmaal een beperkte levensduur en je weet niet wat er doorheen is gegaan.....

Voor bijna ieder ander elektra spul kan ik prima leven met gebruikt maar hier liever niet.
Alles heeft een beperkte levensduur... De zon is ook al op 50% van zijn geschatte leven.

Een mech. ventilator van bv. Itho gaat makkelijk 20 jaar mee. Ik spreek uit eigen ervaring met meerdere units.
Jaarlijks even schoonmaken, vooral verder nergens aankomen en het spul is praktisch onverwoestbaar. Heb mijn exemplaar alleen vervangen vanwege de veel zuinigere gelijkstroommotor en de 2e RF afstandsbediening in de badkamer. Het ding heeft nu een 2e leven bij iemand anders. Op naar de volgende 20 jaar? :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:50:
[...]

Klopt dat hij alles naar buiten blaast, maar zou je hem ook overnemen van een Ebola kliniek........?
Dat dacht ik ook........ :X
Geen enkel probleem. Voordat die in nederland is, is dat virus al dood.
Als je zegt uit een varkensstal... dat is een ander verhaal.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joepla:

Alleen al vanwege de zuiniger motoren loont het om vaker te vervangen.
Door een actueler exemplaar te gebruiken krijg je een lager stroomverbruik en meer comfort.

Wanneer je 20 jaar dezelfde oude techniek blijft gebruiken weet je zeker dat hij te veel stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:33
Na onze verhuizing ben ik ook eens aan het kijken naar mogelijke bespaarpunten, een van de eerste is de mechanische ventilatie.

Huidige situatie: Een drie standen wisselstroom unit (Perilex) uit 1993. Deze zuigt af in de (open) keuken en badkamer en is geschakeld in de keuken dmv. een twee standen schakelaar (laag en hoog). Er zijn wel twee zwarte draden aanwezig. Indien aangesloten dan schakelt de ventilatie tussen midden en hoog. Ik vermoed dat vorige bewoners er iets uitgetrokken hebben omdat alles toch wel veel lawaai begon te maken.. Misschien hadden ze beter de kanalen schoon kunnen laten maken want die zijn toch ook behoorlijk vies, dat moet dus ook gebeuren :X.

Zo te lezen kan ik de ventilatie beter gisteren dan vandaag vervangen. Mijn oog is hierbij gevallen op de Itho CVE ECO RFT unit (perilex). De huidige twee standen schakelaar wil ik vervangen door een model met drie standen. Daarnaast zou ik een RFT unit in de badkamer willen plaatsen waarmee ik de afzuiging tijdens/na het douchen hoger kan zetten. Daarna mag de ventilatie terug naar het niveau zoals deze bedraad staat ingesteld (meestal op 1, tenzij tijdens het koken)

Het is me uit handleidingen niet duidelijk geworden omdat de RFT schakelaar zo gepromoot wordt, maar is het mogelijk dat ik een RFT schakelaar combineer met een vaste drie standen schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een mech ventilatie met een drie standen schakelaar in de keuken + RF AB in de badkamer.

Vervanging levert jou 3 voordelen op.

1 je bent een stuk zuiniger met een nieuwe box.
2 je hebt meer comfort.
3 je bent weer verzekerd tegen brand in/via de ventilatie*.

* een 22 jaar oude (niet onderhouden ?) mechanische ventilatie installatie is een typisch geval van verwijtbaar nalatig achterstallig onderhoud waardoor de verzekeraar niet zal uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als er een bruine draad zit en 2 zwarte dan kan je 3 standen schakelen.
De draadloze schakelaar werkt onafhankelijk van de vaste in de keuken en hij heeft een 10 min timer .

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-04-2015 12:58 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

jappas schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:50:
Daarnaast zou ik een RFT unit in de badkamer willen plaatsen waarmee ik de afzuiging tijdens/na het douchen hoger kan zetten. Daarna mag de ventilatie terug naar het niveau zoals deze bedraad staat ingesteld (meestal op 1, tenzij tijdens het koken)
Er zitten op de afstandsbediening 4 knoppen.
Stand 1,2 en 3 en een timer voor 10 minuten stand 3 en dan terug.
(2x klikken is geloof ik 2x 10 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:33
Dat ik drie standen schakelen kon had ik al verwacht. Goed om te horen dat de rest ook kan!

Maar eens snel werk van maken dan :). Bij een grotere kans op brand had ik nog helemaal niet stilgestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jappas schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:28:
Dat ik drie standen schakelen kon had ik al verwacht. Goed om te horen dat de rest ook kan!

Maar eens snel werk van maken dan :). Bij een grotere kans op brand had ik nog helemaal niet stilgestaan..
Veel mensen staan er niet bij stil maar die box zit vol met vettig stof.
1 vonk en je huis is niet meer groen maar zwart, weg alle stroombesparingen en milieu efforts.....

Bij mij kunnen de RF-AB en 3 standen schakelaar door elkaar heen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
Ik heb hier een mechanische ventilatie met wtw hangen die ongeveer 60 watt verbruikt...
Met een aanschaf prijs van 1100 euro of meer en een vermindering van verbruik van een watt of 40 schiet het nog niet echt op helaas om deze te vervangen...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:58

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:22:
[...]
Bij mij kunnen de RF-AB en 3 standen schakelaar door elkaar heen gebruikt worden.
Precies. De laatst gekozen schakelaar (dus de "vaste" of de draadloze) bepaalt wat de ventilator doet.
Is meteen ook wat verwarrend: als je met de RF schakelaar de vent op 3 zet, lijkt het op de vaste schakelaar (in een andere ruimte) of hij nog op bv. 0 staat. Toch geeft het een stuk meer gebruiksgemak vind ik.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bramv82 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:31:
Ik heb hier een mechanische ventilatie met wtw hangen die ongeveer 60 watt verbruikt...
Met een aanschaf prijs van 1100 euro of meer en een vermindering van verbruik van een watt of 40 schiet het nog niet echt op helaas om deze te vervangen...
1100 is imho gestoord duur voor vervanging van mechanische ventilatie. Dat verdien je per kwh niet terug idd.

Een prima kwaliteit nieuw exemplaar inclusief RF-AB kost slechts 220:
https://www.ventilatiesho...lau-woonhuisventilatoren/
Goede ervaringen met deze shop, voordelig, betrouwbaar en snelle verzending.

Bij mijn pa is er laatst 1 vervangen door een nieuwe + installatie inclusief reinigen van alle buizen: 550 euro.
De nieuwe is dus stil, veel zuiniger en efficienter. Doe je het zelf ben je max. 350 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat is zonder warmteterugwinning/warmtewisselaar (wtw).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balans of wtw is idd een heel andere prijsklasse. Hier had ik overeen gelezen........ :D

Ben wel blij dat ik dat niet in huis heb gezien alle hoofdpijn dossiers die hierover bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet de letterlijke hoofdpijn als 'ie verkeerd is afgesteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:51:
Vergeet niet de letterlijke hoofdpijn als 'ie verkeerd is afgesteld....
Ik doelde ook op de letterlijke hoofdpijn en andere klachten die mensen er van krijgen.

Een typisch voorbeeld van verkeerd om energie besparen imho.
Overpriced slecht geisoleerde woningen qua milieu opleuken met een slecht plan als balans ventilatie.

We kunnen allang echt milieuvriendelijke woningen bouwen maar dan mist de staat zijn gas inkomsten.
Nu vallen die ws toch weg door de aardbevingen en kan dat wanbeleid wellicht veranderen :?

Hier in Zoetemeer staan al een aantal woningen die klimaatneutraal zijn via zeer goede isolatie, PV op het dak en aardwarmte. De bewoners worden ook gemotiveerd om zuinige A++ klasse spullen te gebruiken.

Frans Bromet heeft er wel eens gefilmt:
http://www.kennishuisgo.n...n/ProjectPage.aspx?id=136

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:42:
En dan al die mensen maar zeggen dat energie besparen toch geen zin heeft "want dan maken de energie leveranciers gewoon de energie duurder"...... :N :N :N (trm0001 wil niet weten wat voor rekening die sukkels hebben :X )
:) - ja die rare redenering hoor ik nog steeds langskomen! 8)7
Je zou toch zeggen dat als die energieboeren het zogenaamd "steeds duurder maken", dat dat juistteen goede reden is om eens naar besparingen te gaan kijken... ik krijg zo het idee dat die krompraat gewoon een excuus is voor "ik ben te lui om me er eens eventjes in te verdiepen". ;)
Prima hoor, als ik de rekening van die luie mensen maar niet hoef te betalen!

@ ThinkPad: ik heb die link eens doorgelezen, maar ik vrees dat ik moet bekennen dat ik voor het vervangen van de Gedwongen-Stadsverwarmings-Nering door een warmtepomp toch nog niet helemaal klaar ben, lees: wàt een gedoe!!! Daarnaast denk ik dat het voor mijn woning (koop, jaren 1960-flat) sowieso geen optie is, want daar zal ik toch ook de VVE van op de hoogte moeten stellen (?), en zo.
Dit laat ik dus maar eventjes voor wat het is. Het moet wel leuk blijven...

@ migjes: verder investeren/bezuinigen: ga ik zeker doen. Er staan nog wat projectjes gepland, zo zitten er bij mij in de keuken en de slaapkamer nog oude gammele enkelglas raampjes. Die moeten uiteraard vervangen worden, want het zijn pure koude-vallen.
Streven vooralsnog: maandelijkse rekening naar 100 euro.
Goede tip overigens om e.e.a. per jaar te gaan afrekenen, en dan wel vóór 1 januari (peildatum voor die verrotte vermogensrendementsheffing, oftewel belasting betalen voor rendement dat je nooit behaald hebt!). Het milieu help je er niet zozeer mee, maar wel je portemonnee, al gaat het maar om zo'n 15 euro, alle beetjes helpen.

@ tmr: heel veel mensen redeneren inderdaad nog zo van "zolang die het nog doet, enz.". Ik was ook zo iemand. Totdat ik besloot die koelkast (voornamelijk gebruikt als additionele bierkoelkast) in de winter eens af te koppelen (het bier kon ook wel op het balkon), en allemachtig, scheelde meteen 20,= euro PER MAAND! Enorme stroomvreter dus. Ik heb het de daklozenopvang wel eerlijk verteld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een bierkoelkast bij de daklozenopvang dumpen. Hmm... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:29:
Een bierkoelkast bij de daklozenopvang dumpen. Hmm... :P
LOL, het bier zat er niet meer in. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik wil mijn oude CVE 66 centraleventilatiebox ophangen bij de buren, echter is er daar maar een drukschakelaar met 2 standen en die lijken midden en hoog te zijn (aan het lawaai te horen).

Kan ik dat in de CVE 66 omzetten naar laag en midden?
Er komen vier draden binnen op het printplaatje vanuit de perilex stekker.
blauw op 3
zwart op 4
zwart/wit op 5
en bruin op zes.

En naar de motor gaat:
vanaf 7 zwart, vanaf 8 bruin en vanaf 9 blauw.

Of desnoods alleen laag, nu hangt de stekker eruit omdat het ding teveel lawaai maakt.
Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je deze al gevonden: http://www.ithodaalderop....ctblad20cve2066166266.pdf ?

Vaak is het trouwens zo dat ze zonder schakelaar op de laagste stand draaien en dat de schakelaar zorgt dat je naar stand 2 en 3 kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ja, die had ik gevonden.
Alleen op de laatste pagina een vaag schema waar ik niks van snap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hjs schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:28:
ja, die had ik gevonden.
Alleen op de laatste pagina een vaag schema waar ik niks van snap :)
Zo moeilijk is dat schema niet, het rechter plaatje gaat het om.
L1, L2 en L3 zijn de 3 snelheden waarbij L1 altijd spanning heeft (laagste snelheid).
Je kan met de schakelaar L2 of L3 bijschakelen (L2 middelste- en L3 hoogste snelheid).
Soms is de schakelaar verkeerd bedraad, dan staat er geen vaste spanning op het moedercontact maar op 1 van de andere (L2 of L3) waardoor je maar 2 snelheden kan kiezen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb ook een afzuiging die met zo'n 3 standenschakelaar werkt en me ook afgevraagd of ie op de laagste stand uit staat of niet..

Afbeeldingslocatie: http://www.zijtveldsanitair.nl/uploads/tx_multishop/images/products/100/sch/schakelaar-3-standen-vhr-velu-vhr-400-exc.jpeg

Zo'n ding dus, hoe kom je er t makkelijkst achter hoe dat zit? T'zit helemaal in de muur gebouwd zegmaar :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Normaal gesproken staat de afzuiging altijd aan op de laagste stand.
Meestal kan je de knop los trekken en daarna de afdekplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je bij de stroomaansluiting van de ventilator box kunnen dan kun je daar (tijdelijk) een stroommeter tussenplaatsen en kijken wat het verbruik is per stand.

Kun je er helemaal niet bij qua stroom, geluid of voelen dan zal het voor altijd een raadsel blijven......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:23:
Mocht je bij de stroomaansluiting van de ventilator box kunnen dan kun je daar (tijdelijk) een stroommeter tussenplaatsen en kijken wat het verbruik is per stand.

Kun je er helemaal niet bij qua stroom, geluid of voelen dan zal het voor altijd een raadsel blijven......
Dat is helaas allemaal weggewerkt, appartement ook dus ik vrees dat ik daar kostbare kWh's aan zal moeten blijven besteden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je nou in een weekend of overdag eens alles uitzet behalve de ventilatie? Dan kun je op de energiemeter meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de kampeerders onder ons,

zojuist een goal zero yeti 400 met https://www.solarpowersup...-mc4-solar-to-8mm-adapter gekocht. voor thuis gebruik 5 keer stroom uitval gehadin 7 maanden (2 keer deels landelijk) 3 keer door oude schakelaars die poof knalde. nieuwe stoppenkast komt er binnenkort.
stap zelf over van een r9 290 i5 3350p naar een kleiner systeem inclusief yeti 400. besparing ongeveer 200watt per computer uur. zal op jaar basis ongeveer 75 euro zijn maar daar doe ik het niet voor nu is mijn computer net onafhankelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cartman! schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:35:
[...]
Dat is helaas allemaal weggewerkt, appartement ook dus ik vrees dat ik daar kostbare kWh's aan zal moeten blijven besteden :(
Zo'n ventilator box heeft eerder vervanging / onderhoud nodig dan de levensduur van een woning.

Ergens zal dus een rooster, klep, luik etc. moeten zitten om erbij te kunnen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:47:
[...]

Zo'n ventilator box heeft eerder vervanging / onderhoud nodig dan de levensduur van een woning.

Ergens zal dus een rooster, klep, luik etc. moeten zitten om erbij te kunnen........
Dat klinkt logisch ja...ik zal het eens bij de VVE navragen hoe dit in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:47:
voor de kampeerders onder ons,

zojuist een goal zero yeti 400 met https://www.solarpowersup...-mc4-solar-to-8mm-adapter gekocht. voor thuis gebruik 5 keer stroom uitval gehadin 7 maanden (2 keer deels landelijk) 3 keer door oude schakelaars die poof knalde. nieuwe stoppenkast komt er binnenkort.
stap zelf over van een r9 290 i5 3350p naar een kleiner systeem inclusief yeti 400. besparing ongeveer 200watt per computer uur. zal op jaar basis ongeveer 75 euro zijn maar daar doe ik het niet voor nu is mijn computer net onafhankelijk.
Waarom geen laptop? Die zijn ontworpen om zuinig en netonafhankelijk te werken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:08:
[...]

ja dat gaat het waarschijnlijk ook worden misschien mijn macbook upgraden naar een grotere ssd of een surface pro 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:44:
Of vervang alles door één efficiënte 12V voeding: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Zelf ook een tijdje gedaan, had toen een PC als server draaien en modem e.d. had ik gewoon op een 12V lijntje (zwart + geel). Nu echter een NAS en daar werkte het niet lekker. Als ik dan de modem even stroomloos maakte en weer aansloot dan stopte de HDD van de NAS met draaien :X (alles werd gevoed door 12V powerbrick van de NAS).

Mocht je trouwens geen doos met voedingen hebben; de kringloop heeft er ook zat. Ik haalde daar vaak een 12V 5A adapter (van een oud TFT-scherm o.i.d.) voor LED-strip projectjes e.d. Ze vroegen er maar 2,50 euro voor :D
Heb je enig idee of dit ook enige besparing oplevert? Het vervangen van zo'n kachel met een schakelende voeding geloof ik, maar de meeste apparaten die ik heb zijn al schakelend (en die andere krijgen er zeer binnenkort een). Ik vraag me af of het samenvoegen van al die voedingen iets oplevert. Het is natuurlijk wel netjes.

En kun je dat ook gewoon met een trafo doen die voor led bedoeld is, zoiets?

En, is het echt van belang dat je het volledige vermogen dat alle vervangen adapters bij elkaar kunnen leveren aan voeding hebt, of kun je ook meten en dan met wat marge wat minder grote voeding gebruiken? Meeste adapters zijn 1-1,5a terwijl ze 3-5 watt verbruiken, dus effectief nog geen 0.5a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het gemeten en veel apparatuur gebruikte inderdaad minder dan je zou denken. Die LED-voeding die je noemt zou ik niet doen, ik zou als je dit toch gaat doen gelijk een efficiente voeding nemen, zoals deze: pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) (zie ook review van Ploink). Dan moet het vast wel lukken om wat te besparen t.o.v. de oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:34:
[...]

ja dat gaat het waarschijnlijk ook worden misschien mijn macbook upgraden naar een grotere ssd of een surface pro 2 of 3.
Ga je die yeti ook voor kamperen gebruiken of alleen voor je computer? Zo uit mijn hoofd is de gemiddelde downtime in Nederland ongeveer een kwartiertje per jaar dus daarvoor hoeft het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist van mijn WTW installatie de 1e stand (waar ie altijd op staat) omlaag gezet van 25 naar 15%, weet iemand of dat te weinig ventilatie voor een huis is, of is dat prima?
die procentjes scheelt toch wel weer iets in t verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:57:
Ik heb het gemeten en veel apparatuur gebruikte inderdaad minder dan je zou denken. Die LED-voeding die je noemt zou ik niet doen, ik zou als je dit toch gaat doen gelijk een efficiente voeding nemen, zoals deze: pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) (zie ook review van Ploink). Dan moet het vast wel lukken om wat te besparen t.o.v. de oude situatie.
Nog goedkoop ook.

Vanavond eens goed meten wat alles verbruikt. Ben alleen bang dat ik het niet ga redden met 1 adapter, zojuist erachter gekomen dat aan de NAS ook een niet-schakelende 12v voeding hangt, van 4a. Dan twee aparte nemen of een 8a zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Seasonic is er ook wel in hoger vermogen. Zie pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:44:
zojuist van mijn WTW installatie de 1e stand (waar ie altijd op staat) omlaag gezet van 25 naar 15%, weet iemand of dat te weinig ventilatie voor een huis is, of is dat prima?
Daar kun je alleen maar achter komen door het te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:35
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:44:
Stand 1 is (meestal?) de "niemand thuis" stand, dus daar hoort die sowieso al niet op te staan. Verder verlagen lijkt me sterk af te raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:08:
[...]

zojuist yeti 400 gekocht(kon hem ophalen anders moest ik weer 2 dagen wachten

[ Voor 189% gewijzigd door Edmin op 04-05-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:50:
[...]
Ga je die yeti ook voor kamperen gebruiken of alleen voor je computer? Zo uit mijn hoofd is de gemiddelde downtime in Nederland ongeveer een kwartiertje per jaar dus daarvoor hoeft het eigenlijk niet.
99% van de tijd zal de yeti gebruikt worden indoor use met een zonnepaneel achter het raam.
ook zal ik er mee gaan kamperen en evt. meenemen op vakantie/kleine dag tripjes.

[ Voor 189% gewijzigd door Edmin op 04-05-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mijn besparing op elektra begint onderhand best groot te worden. Eind van de week ga ik een 15 jaar oude vriezer vervangen en een extra ronde doen langs de standby apparaten. Mijn streven is om rond de 1600KWh op jaarbasis uit te komen. Aangezien ik een plat dak heb wil ik ook zonnepanelen gaan aanschaffen om praktisch neutraal uit te komen.

Al met al geen slechte besparing tot op heden :)

De rode lijn is het verbruik van vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9PVDHkd6aRqD9QTnE72AHEDR/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/60y7gmyaGjCJ2STAJUP0jsVV/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door Fietsbel op 06-05-2015 01:35 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat heb je daar dan voor gedaan qua maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik ben ook altijd wel bezig met elektriciteit te besparen. Ook dit weekend weer wat nieuws : een klikaanklikuit systeempje. Dus ik in de hoek bij mijn tv meubel de stekker met knop vervangen voor een mooie draadloze met afstandsbediening is toch wat makkelijker dan telkens de hoek in om het knopje van het stekkerblok uit te zetten.
Staat gisterenavond de droger aan ( zelfde groep als de woonkamer, vraag mij niet waarom dat zo gedaan is ) doe ik met de afstandsbediening de tv meubel helemaal uit knalt de aardlek eruit.
Misschien maar 2 van die stopcontact punten erin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
DJ-Promo schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:04:
Ik ben ook altijd wel bezig met elektriciteit te besparen. Ook dit weekend weer wat nieuws : een klikaanklikuit systeempje. Dus ik in de hoek bij mijn tv meubel de stekker met knop vervangen voor een mooie draadloze met afstandsbediening is toch wat makkelijker dan telkens de hoek in om het knopje van het stekkerblok uit te zetten.
Maar dat is toch geen besparing? Een harde knop vervangen door een systeem met afstandsbediening en dus (zij het minimaal) sluipverbruik? Het werkt comfortverhogend, dus stimuleert meer tot besparen, dat wel. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Haha das waar, dat kleine ledje moet op stroom leven. Dat laatste wat je zegt bespaard toch meer :). Nu is het uitzetten van het tv-meubel toch een lagere drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaku doosje doet 0,5 - 0,7W. Heb er hier ook een tussen zitten, maar die wordt automatisch aangestuurd door m'n domotica. Als we niet thuis zijn of gaan slapen (heb voor het slapen één knop die dan als killswitch dient en m'n domotica seintje geeft dat hij actie kan ondernemen mbt stroom eraf gooien) dan gaat de stroom er vanaf.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ThinkPadd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:59:
En wat heb je daar dan voor gedaan qua maatregelen?
Helemaal vergeten te vermelden inderdaad.
  • Alle lampen, op één na, zijn vervangen door LED lampen, een deel was al led maar nu in elke ruimte.
  • A++ Koelkast aangeschaft om de oude van 10 jaar oud te vervangen.
  • Zoveel mogelijk apparaten van standby halen en echt uit zetten
  • Voor de rest bewuster omgaan met de elektra
  • Zuinigere computer, van 160 - 240 watt naar 40 ~ 110watt (staat circa 8 a 10 uur per dag aan)
  • TV staat minder vaak aan 220 watt
Ondanks de forse bezuinigingen lever ik niks in op comfort, de wasmachine en vaatwasser draaien praktisch nog even vaak. De grootste verbruiker is de zonne/infraroodbank, maar daar kan ik niet verder op bezuinigen. Desondanks denk ik dat 1600KW/h wel te halen is, ik lig redelijk op schema.

Daarom wil ik graag zonnepanelen gaan aanschaffen, dan kan ik het verbruik van een nieuwe (grotere) tv ook weer rechtvaardigen :P ;)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:55:
[...]
Daarom wil ik graag zonnepanelen gaan aanschaffen, dan kan ik het verbruik van een nieuwe (grotere) tv ook weer rechtvaardigen :P ;)
Goed bezig. Een grotere TV is misschien ook nog wel zuiniger, dus hoef je de aanschaf niet bewust te rechtvaardigen denk ik :D. Als mijn TV (47"), Versterker, en de rest van de audio apparatuur aanstaat doet dat 170W.
Misschien nog een 'oude' mechanische ventilator die nog vervangen kan worden, scheelt ook een hoop?

Waar maak jij dat overzicht eigenlijk mee, over de verschil in elektra verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de kleurtjes te zien gok ik op slimme meter overzicht van Nuon / Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Klopt, het is Eneco met een slimme meter. Ik wil ook van energieleverancier wisselen want ik zag dat ik daar flink op kan besparen met overstappen. Alleen nu nog een goede oplossing zien te vinden om m;n energieverbruik bij het overstappen toch in te zien.

In dit huis is geen mechanische ventilatie aanwezig. Het enige wat ik nog moet loggen is:
HR ketel (jaar; 2007)
Wasmachine (jaar: 2009)
Beltrafo (jaar: ~1990)

[ Voor 24% gewijzigd door Fietsbel op 06-05-2015 17:31 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enelogic, of gewoon lekker zelf uitlezen met bijv. Domoticz op een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Fietsbel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:17:
Alleen nu nog een goede oplossing zien te vinden om m;n energieverbruik bij het overstappen toch in te zien.
Hier zijn een paar websites waar je je slimme meter kan uitlezen onafhankelijk van welke energieleverancier je hebt:

https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-uitlezen
https://www.energyvikings.com/slimme-meter-app/
https://www.slimmemeteruitlezen.nl/Home/MeerWeten
https://slimmemetermanager.nl/
Er zijn er vast nog meer...

Zelf prima ervaring met enelogic (de gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ThinkPadd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:36:
Enelogic, of gewoon lekker zelf uitlezen met bijv. Domoticz op een Pi.
zero_cool89 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:38:
[...]

Hier zijn een paar websites waar je je slimme meter kan uitlezen onafhankelijk van welke energieleverancier je hebt:

https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-uitlezen
https://www.energyvikings.com/slimme-meter-app/
https://www.slimmemeteruitlezen.nl/Home/MeerWeten
https://slimmemetermanager.nl/
Er zijn er vast nog meer...

Zelf prima ervaring met enelogic (de gratis versie)
Bedankt! _/-\o_ ik heb gekozen voor Enelogic omdat deze ook ondersteuning heeft Youless etc. , website ziet er ook goed en duidelijk uit. Mooi dat ik dan ook duidelijker dagverbruik zie, wat ontbreekt bij Eneco.
Net de overstap gemaakt van Eneco naar Essent wat ook weer een besparing is (financieel ipv verbruik :+ )

Domoticz uitzoeken staat op m'n To-do-list :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het nu zo handig is om van de ene energiereus over te stappen naar de volgende vraag ik me af.... :X
(zelf gekozen voor klein, voordelig en groen: Greenchoice, sindsdien zijn mijn energie rekeningen ook ineens leesbaar geworden)

Het vervangen van de 15 jaar oude vriezer kan je veel geld per jaar besparen.
Daar zou ik me nu eerst op richten.

Energie besparen zit hem in die zaken die (bijna) Altijd aan staan..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:55:
[...]

Goed bezig. Een grotere TV is misschien ook nog wel zuiniger, dus hoef je de aanschaf niet bewust te rechtvaardigen denk ik :D. Als mijn TV (47"), Versterker, en de rest van de audio apparatuur aanstaat doet dat 170W.
Misschien nog een 'oude' mechanische ventilator die nog vervangen kan worden, scheelt ook een hoop?

Waar maak jij dat overzicht eigenlijk mee, over de verschil in elektra verbruik?
Dat is nog best veel, mijn panasonic 55" van jan dit jaar zit op een 48W continue in de avond, overdag iets hoger rond 70W bij fel licht buiten.
De home cinema er bij aan is 25-30W extra.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:55:
[...]

Helemaal vergeten te vermelden inderdaad.
  • Alle lampen, op één na, zijn vervangen door LED lampen, een deel was al led maar nu in elke ruimte.
  • A++ Koelkast aangeschaft om de oude van 10 jaar oud te vervangen.
  • Zoveel mogelijk apparaten van standby halen en echt uit zetten
  • Voor de rest bewuster omgaan met de elektra
  • Zuinigere computer, van 160 - 240 watt naar 40 ~ 110watt (staat circa 8 a 10 uur per dag aan)
  • TV staat minder vaak aan 220 watt
Ondanks de forse bezuinigingen lever ik niks in op comfort, de wasmachine en vaatwasser draaien praktisch nog even vaak. De grootste verbruiker is de zonne/infraroodbank, maar daar kan ik niet verder op bezuinigen. Desondanks denk ik dat 1600KW/h wel te halen is, ik lig redelijk op schema.

ik heb zojuist vandaag 'n Sharp nd-qoe3e gekocht 1.31m bij 0.99m man wat een zoektocht juiste voltages (helaas een mc3 connector) gekocht die exact tegen het kozijn achter mijn raam past nu met een yeti 400 en mc4 to input adapter gekocht en kijken hoe ver ik kom op de batterij na een dag laden. van 300 watt naar waarschijnlijk 60 watt-35 watt per uur dus uiteindelijk 0 qua netverbruik/belasting. staat zo'n 3800 uur per jaar aan. erg jammer dat die nieuwe intel compute sticks alleen maar in 2gb variant te koop zijn. bij 4gb was de knoop direct doorgehakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:57:
[...]
""....erg jammer dat die nieuweintel compute stickss alleen maar in 2gb variant te koop zijn. bij 4gb was de knoop direct doorgehakt.....""

Van 3 mei 16:47:
""....stap zelf over van een r9 290 i5 3350p naar een kleiner systeem inclusief yeti 400. besparing ongeveer 200watt per computer uur. zal op jaar basis ongeveer 75 euro zijn maar daar doe ik het niet voor nu is mijn computer net onafhankelijk......""
Het lijkt mij dat zelfs wanneer deze Intel compute sticks in een 4GB variant verkrijgbaar zijn ze net niet helemaal dezelfde PC ervaring geven als het systeem dat je wegdoet..........

Energie besparen is prima maar dit is een wel heel erg bizarre achteruitgang in performance.
Je levert dan zo verschrikkelijk veel performance in dat de kwh besparing nauwelijks meer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 01:20:
[...]

Het lijkt mij dat zelfs wanneer deze Intel compute sticks in een 4GB variant verkrijgbaar zijn ze net niet helemaal dezelfde PC ervaring geven als het systeem dat je wegdoet..........

Energie besparen is prima maar dit is een wel heel erg bizarre achteruitgang in performance.
Je levert dan zo verschrikkelijk veel performance in dat de kwh besparing nauwelijks meer relevant is.
ja maar mijn vorige desktop stond ook tijden niks te doen. de 3de en 4de core kwam nauwelijks boven de 30%. ik zoek een beetje power onder de 20watt load zal wel lastig zijn. ik neig heel erg om een mac mini te kopen maar wil geen fanboy zijn ;) en ook is iets anders proberen na letterlijk 30+(waarvan 10 ipods) apple producten. wat je zegt klopt wel het is echt achteruit gaan van vliegen naar lopen ;) alhoewel ik graag loop met mijn ipod nano en bluebuds :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 01:23:
[...]

ja maar mijn vorige desktop stond ook tijden niks te doen. de 3de en 4de core kwam nauwelijks boven de 30%.
Dan zou hij gemiddeld dus ook geen 200 Watt mogen verbruiken.....

Een vergelijkbaar zwaar Game systeem (AMD R9 280X + AMD FX6100) verbruikt hier Idle slechts 79 Watt.

Mijn 3 jaar oude All-round AMD 3870K verbruikt < 50 Watt total system power met 4 cores op 3 GHZ.
Zet ik cool & quiet aan dan daalt dat nog eens naar 35 Watt.

Het lijkt me dat je dus iets niet goed doet met je oude systeem of continu aan het Gamen was...... :X

*KNIP*

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trm0001 je hebt toch ook winddelen? ga jij nog naar de bijeenkomst. veel aan het gamen idd 2 uurtjes per dag ong. maar daarbij reken ik ook 60watt voor mijn soundsystem. mijn fx4300 systeem had ik al eerder weggedaan wat een ramp bij loads qua verbruik

*KNIP*

[ Voor 175% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2015 10:11 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 84 Laatste