Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 26.429 views

• K3ke
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16-04 14:54
Greenchoice heeft in samenwerking met WindCentrale iets nieuws bedacht voor de klanten.
Er worden 2 windmolens aangeschaft t.w.v. 6.900.000 Euro.
Deze 2 windmolens worden in 20.000 winddelen gehakt en je kan afhankelijk van je huidig verbruik een max aantal winddelen aanschaffen.
1 winddeel komt ongeveer overeen met 500 kWh per jaar en kost 345 Euro.
Per winddeel krijg je dus ongeveer 500 kWh stroom per jaar gratis. (16 jaar lang)

Je moet ook de onderhoudskosten betalen van de windmolen. Hiervan hebben ze schatting gemaakt van ongeveer 1,4 euro per maand per winddeel.

Volgens WindCentrale komt dit overeen met ongeveer 4% rendement indien de stroomprijs de komende 16 jaar niet stijgt. Indien de stroomprijs per jaar met 3% stijgt, levert dit een rendement van meer dan 8%!

Voorbeeld:

Ik verbruik per jaar 3000 kWh. Ik mag van Greenchoice maximaal 5 winddelen aanschaffen.
Eenmalige investering : 1725 Euro
Maandelijkse onderhoudskosten: 82 Euro per jaar (16x 312 Euro)

Voor dit geld krijg ik de komende 16 jaar ongeveer 2500kWh gratis stroom = +/- 40.000 kWh gratis stroom.

Greenchoice zegt:

Waarom meedoen?
  • Voordelig: Zelfs als de energieprijzen niet stijgen, bent u goedkoper uit. U bespaart naar verwachting €271 per Winddeel aan stroomkosten. Dit komt overeen met een rendement van 8,4%. De berekeningen zijn geverifieerd door Milieu Centraal*. Bereken uw voordeel op www.windcentrale.nl/calculator.
  • Vaste prijs: Erg interessant, de stroomprijs is de afgelopen 10 jaar verdubbeld!
  • 100% groen: Uit uw eigen molen, en dus duurzaam.
  • Geen rompslomp: Na inschrijving regelen de Windcentrale en Greenchoice alles voor u.
Wat is jullie idee hierover. Interessant of niet?

LINKS:
https://www.windcentrale.nl/
https://www.windcentrale.nl/#calculate-your-advantage

Het gaat om deze windturbine:

E-70 / 2,300 kW:

K3ke wijzigde deze reactie 24-08-2012 11:26 (26%)

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-04 16:37
Dan gooi ik liever zelf panelen op mijn dak. Dan kun je er 30-40 jaar van genieten.

Mocht je geen geschikt dak hebben, dan is het wellicht te overwegen. Maar goed, je hangt je voor 16 jaar op aan GreenChoice. Ben je verplicht bij hen klant te blijven of mag je nog switchen.

TheSiemNL wijzigde deze reactie 24-08-2012 10:14 (53%)

• K3ke
quote:
jantje.vlaam schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:13:
Dan gooi ik liever zelf panelen op mijn dak. Dan kun je er 30-40 jaar van genieten.

Mocht je geen geschikt dak hebben, dan is het wellicht te overwegen. Maar goed, je hangt je voor 16 jaar op aan GreenChoice. Ben je verplicht bij hen klant te blijven of mag je nog switchen.
Volgens mij moet je wel klant blijven, dus dat is een nadeel!
Bijkomend voordeel is dat je zelf geen zorgen hebt en aanschafkosten zijn veel lager. Om 2500 kWh stroom te produceren ben je minimaal het dubbele kwijt aan zonnepanelen.
Daarnaast kan ik gewoon verhuizen zonder dat ik me daar druk over hoeft te maken.

K3ke wijzigde deze reactie 24-08-2012 10:21 (8%)

• Bram
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Onderstaande tekst op de site lijkt mij een 'addertje'.

'•Windstil? Greenchoice levert groene stroom bij tegen het reguliere tarief'

Hoeveel stroom levert een windmolen gemiddeld op jaarbasis? Dit hangt ook af van de plek weaar de windmolen wordt geplaatst. Op de site lees ik overigens 'Een Winddeel levert bij gemiddelde windcondities 500kWh aan stroom op'

Bram wijzigde deze reactie 24-08-2012 10:40 (15%)

• K3ke
quote:
Bram schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:36:
Onderstaande tekst op de site lijkt mij een 'addertje'.

'•Windstil? Greenchoice levert groene stroom bij tegen het reguliere tarief'

Hoeveel stroom levert een windmolen gemiddeld op jaarbasis? Dit hangt ook af van de plek weaar de windmolen wordt geplaatst.
Per winddeel verwachten ze een levering tussen 400 kWh en 600 kWh per jaar!
Dus als ik pech heb leveren de 5 winddelen mij slechts 2000 kWh en moet ik gewoon betalen voor 1000 kWh!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:53
Hoe zit het met belasting op stroom? Want die is aanzienlijk hoger dan de kale stroomprijs.
En: denk je dat onstabiele stroombronnen over 16 jaar nog steeds zonder extra kosten op het net worden toegelaten? Want de stabilisatie daarvan kost geld!
En: kan je de komende 16 jaar nog wel weg van Greenchoice als je zou willen?

Wat voor windturbine kopen ze? 3MW? 5MW? Dat maakt nogal invloed op de verwachte opbrengst. Evenals de locatie.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• K3ke
Na wat onderzoek heb ik de volgende informatie gevonden:

Het gaat om 2 windturbines die samen goed zijn voor 4.6 MW (2.3MW per stuk)
Daarnaast zijn het wel gebruikte windmolens die al 4 jaar draaien!
De windmolens staan in Delfzijl Zuid.
Bron: http://www.energeia.nl/pr...-de-publieke-etalage.html

K3ke wijzigde deze reactie 24-08-2012 10:48 (6%)

• RemcoDelft
quote:
K3ke schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:45:
Het gaat om 2 windmolens die samen goed zijn voor 4.6 MW (2.3MW per stuk)
*EDIT* Onderstaande gaat uit van 20.000 winddelen per windturbine, ik denk nu dat het per 2 windturbines gaat, dan is de load-factor aanzienlijk logischer.

Da's 20,1 miljoen kWh per jaar bij 100% load factor. ECN geeft op land 20% en op zee 38% als waarde. Delen door 20.000 "winddelen" kom je dan op slechts 201 tot 383 kWh per jaar! Ik kan uit deze getallen weinig positiefs halen, zeker als je gewoon energiebelasting en transporttarief (en BTW hierover) moet blijven betalen.
quote:
Daarnaast zijn het wel gebruikte windmolens die al 4 jaar draaien!
Oftewel de huidige eigenaar verkoopt ze omdat-ie op deze manier meer winst maakt, m.a.w. het is een slechte aankoop.

Het doet me hieraan denken:
nieuws: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen plaatsen op dak gemeente
Het komt er vooral op neer dat een redelijk centraal opwekkingssysteem in een gigantische administratie wordt veranderd!

RemcoDelft wijzigde deze reactie 31-08-2012 11:53 (22%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• K3ke
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:50:
[...]

Da's 20,1 miljoen kWh per jaar bij 100% load factor. ECN geeft op land 20% en op zee 38% als waarde. Delen door 20.000 "winddelen" kom je dan op slechts 201 tot 383 kWh per jaar! Ik kan uit deze getallen weinig positiefs halen, zeker als je gewoon energiebelasting en transporttarief (en BTW hierover) moet blijven betalen.

[...]

Oftewel de huidige eigenaar verkoopt ze omdat-ie op deze manier meer winst maakt, m.a.w. het is een slechte aankoop.

Het doet me hieraan denken:
nieuws: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen plaatsen op dak gemeente
Het komt er vooral op neer dat een redelijk centraal opwekkingssysteem in een gigantische administratie wordt veranderd!
Ik neem aan dat de gemiddelde van 500 kWh gebasseerd is op de opbrengsten van de afgelopen 4 jaar en niet uit de duim gezogen?

Daarnaast kost 1 kWh stroom slechts 6 cent bij Greenchoice (exclusief energiebelasting en BTW)
Stel dat je 400 kWh rendement hebt per winddeel en dus 2000 kWh voor 5 winddelen.
Betekent dat dat je slechts 120 euro voordeel hebt per jaar?
Ik snap niet zo goed hoe de nota's eruit komen te zien.
Wat ik overigens ook niet snap is wat er met de windturbine gebeurt na 16 jaar?
Dat ding heeft toch een restwaarde nadat hij is afgeschreven na 20 jaar?

K3ke wijzigde deze reactie 24-08-2012 11:02 (5%)

• RemcoDelft
quote:
K3ke schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Ik neem aan dat de gemiddelde van 500 kWh gebasseerd is op de opbrengsten van de afgelopen 4 jaar en niet uit de duim gezogen?
Een load factor van 50% lijkt me erg hoog! Ik zet graag mijn (gezonde) twijfels naast dergelijke commerciele berichten.

Onderhoudskosten van 336.000 euro per jaar vind ik trouwens ook aan de hoge kant. Deze site geeft voor operationele kosten de eerste 10 jaar 3.8% van de investeringskosten, de 10 jaar erna 5.2%. Hiervan zijn slechts 26% service- en onderhoudskosten! M.a.w. dat ligt rond de 1% van de investeringskosten per jaar, en zou dus slechts enkele euro's per winddeel per jaar moeten zijn.

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:39

Dido

heforshe

Ik ben misschien gek, maar waarom zou je dit doen?

Even kijkend per winddeel.

Eenmalige investering is 345 euro. Daarvoor krijg ik 16 jaar 500kWh terug, dus 16x500x0,06 euro. Da's 480 euro

Dat is een rendement van 2,12% op jaarbasis. Geen 4%.

Maar!

Ik mag 1,40 euro per maand dokken voor het onderhoud, dus van die 480 euro mag ik 16x12x1,40 euro aftrekken. Dan blijft er 211,20 euro over. Netto verlies ik dus 133,80 euro per winddeel.

Waar zit mijn winst? Die van greenchoice geloof ik wel :X

Wat betekent mijn avatar?

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-04 21:09

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

1720 euro betalen om vervolgens 16 jaar afhankelijk te zijn van een energieleverancier.. no thanks.

tijdelijk PV-loos :(

• K3ke
quote:
Dido schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:15:
Ik ben misschien gek, maar waarom zou je dit doen?

Even kijkend per winddeel.

Eenmalige investering is 345 euro. Daarvoor krijg ik 16 jaar 500kWh terug, dus 16x500x0,06 euro. Da's 480 euro

Dat is een rendement van 2,12% op jaarbasis. Geen 4%.

Maar!

Ik mag 1,40 euro per maand dokken voor het onderhoud, dus van die 480 euro mag ik 16x12x1,40 euro aftrekken. Dan blijft er 211,20 euro over. Netto verlies ik dus 133,80 euro per winddeel.

Waar zit mijn winst? Die van greenchoice geloof ik wel :X
Bedankt voor de reacties zover. Ik zeg ook niet dat je moet investeren, mijn doel is ook om te achterhalen of het überhaupt loont om hier in te investeren :)

WindCentrale zegt het volgende bij 5 winddelen:
16 jaar gratis stroom t.w.v. €3484 / (5x500x16) = 0.0871 cent
Waarom berekenen ze met 0.0871 cent als Greenchoice een tarief heeft van 0.06 cent per kWh?? :?

Daarnaast heb ik het gevoel dat de eigenaar de turbines probeert te slijten voor de nieuwprijs, terwijl die dingen al 4 jaar gedraaid hebben? Is 3.450.000 per windturbine niet aan de dure kant?

Greenchoice zegt:
Zelfs als de energieprijzen niet stijgen, bent u goedkoper uit. U bespaart naar verwachting €271 per Winddeel aan stroomkosten. Dit komt overeen met een rendement van 8,4%.

Hoe komen ze aan deze wijsheid?

K3ke wijzigde deze reactie 24-08-2012 11:33 (25%)

• RemcoDelft
quote:
K3ke schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:20:
[...]
Ik zeg ook niet dat je moet investeren, mijn doel is ook om te achterhalen of het überhaupt loont om hier in te investeren :)
En als je wel wilt investeren: waarom zou je dat dan kunstmatig (!) koppelen aan je eigen energieverbruik? Koop dan aandelen of een deelname waarbij je gewoon geld krijgt i.p.v. via een omweg energie.

• Dido

Dido

heforshe

quote:
K3ke schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:20:
WindCentrale zegt het volgenden bij 5 winddelen:
16 jaar gratis stroom t.w.v. €3484 / (5x500x16) = 0.0871 cent
Waarom berekenen ze met 0.0871 cent als Greenchoice een tarief heeft van 0.06 cent per kWh?? :?
Met 8,71 cent per kWh kom ik nog steeds op een rendement van iet sonder de 1,4% op jaarbasis. Een spaarrekening doet het beter.
quote:
Greenchoice zegt:
Zelfs als de energieprijzen niet stijgen, bent u goedkoper uit. U bespaart naar verwachting €271 per Winddeel aan stroomkosten. Dit komt overeen met een rendement van 8,4%.

Hoe komen ze aan deze wijsheid?
onzin viel mee. Die 271 is inderdaad over 16 jaar. Dan kom je op geen enkele manier op 8 procent of meer rendement. 4,9 als je fout rekent (78%/16) en als je rekening houdt met rente over rente is het slechts 3,78%.

Dido wijzigde deze reactie 24-08-2012 11:39 (33%)

• annejanssens
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12-09-2012
Berichtje van de Windcentrale:

Leuk dat er veel aandacht is voor de Windcentrale!

Winddelen leveren voor een gemiddelde Nederlander het voordeel op wat beschreven is op de website; bij Essent, Nuon en Eneco (i.e. 80% van de klanten) is de gemiddelde stroomprijs van een variabel contract 9 ct incl BTW. Daar rekenen we dan ook mee (BTW kun je ook meenemen).

Het berekende rendement is de Internal rate of return, die ook ons stukje op de site: https://www.windcentrale.nl/faq?faq=71

Na 16 jaar is de molen waarschijnlijk nog in goede staat en kan de coöperatie ervoor kiezen om m langer te exploiteren. Dat is dan een bonus bovenop de verdiensten in de jaren ervoor.

Neem voor specifieke vragen gerust contact op via 020-4040160 of info@windcentrale.nl.

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Slimme constructie qua klanten binding.

Wat gebeurd er als de stroomprijs zakt?

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:59

mux

99% efficient!

Waarom zou je dit ooit doen als je ook gewoon in een coöperatieve vereniging samen een windmolen kunt onderhouden en daar veel hogere rendementen uit kunt halen? Windturbines zijn voor dat soort organisaties echte melkkoeien, terwijl je hier misschien ooit een lullig rendement uit haalt terwijl je al die tijd klant moet blijven van een bedrijf.

Lijkt me vooral een vorm van eindeloze klantenbinding, niet een goed idee voor je portemonnee.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-04 13:12
Als je iets wilt gaan doen in wind-energie, is Stichting Windvogel (http://www.windvogel.nl/) misschien een alternatief.
Bij hen kun je een bedrag per jaar 'investeren' en krijg je jaarlijks 'rente' uitgekeerd.
Je kunt volgens mij per jaar ook weer stoppen met je investering.

Bijkomend voordeel is dat je momenteel 15% korting krijgt op aanschaf van zonnepaneel-systemen bij MetDeZon.nl. Scheelde mij bijna EUR 600,- voor 2600Wp.

PV: 9410Wp ~ 5kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW MCZ Suite Pelletkachel ~ Gasleidingloos ~ Leaf Tekna + Tesla Model 3

• RemcoDelft
quote:
annejanssens schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:51:
Berichtje van de Windcentrale:

Leuk dat er veel aandacht is voor de Windcentrale!
En leuk dat je hier even reageert :)
Kan je mij verklaren waarom jullie uitgaan van een load-factor van 50% voor deze windturbine? Is dat daadwerkelijk gebleken uit de opbrengst gedurende de eerste 4 jaar? Want het lijkt me erg veel.

• Windcentrale
  • Laatst online: 19-11-2014

Windcentrale

Bedrijfsaccount Windcentrale
Wij hebben de daadwerkelijke windproductie gegevens van afgelopen 4 jaar gecorrigeerd met de zogenaamde wind index. De wind index wordt gepubliceerd door het CBS. Stel dat de windturbine in 2011 4,5 mln kwh heeft geproduceerd en de wind index was 0,9 dan kan je berekenen dat bij een gemiddeld windjaar (wind index 100) de opbrengst 5 mln kWh zal zijn.

De turbines kosten inderdaad 3,45 mln euro per stuk maar dat is de uitkomst van een ingewikkelde rekensom. We nemen namelijk de windturbines in een BV over met daarin nog subsidie maar ook een schuld aan de bank. Daarnaast is de 3,45 mln euro (10.000 x 345 euro) inclusief btw. De 345 euro wordt overigens binnenkort 351 euro omdat we moeten uitgaan van 21% btw (na 1 oktober) en niet 19%.

Het verwachte rendement is echt daadwerkelijk zoals wij dit op onze website voorrekenen. Geloof me, het is nagerekend door zowel een extern financieel kantoor, als Milieu Centraal, diverse deskundige bloggers (Krispijn Beek en Henri Bontenbal) en veel van onze huidige deelnemers.

Het rendement kan je niet helemaal vergelijken met een spaarrekening omdat je bijvoorbeeld het eerste jaar ongeveer 45 euro aan stroom (500 kwh x 0,09 ct) terugkrijgt. Dit is op de 351 euro 12,8%. Omdat je de stroom verbruikt moet je dit dus eigenlijk zien alsof je 45 euro krijgt uitgekeerd. In de vergelijking met een spaarrekening heb je in het tweede jaar dus nog maar eigenlijk 300 euro op je rekening staan. In het tweede jaar krijg je weer 45 euro uitgekeerd dus daarna heb je nog maar 255 euro op je "spaarrekening". Om het rendement te berekenen kan je gebruik maken van de zogenaamde IRR formule. Dan kom je op rendementen boven de 8%.

Het rendement bij de Windcentrale is hoger dan bij een traditionele windcooperatie. Dit komt omdat als je de stroom van een windmolen zou verkopen op de energiebeurs (wat alle windcooperaties doen) je slechts 4,5 cent per kWh krijgt (zie www.apxendex.nl baseload prijzen minus 10%). Omdat bij de Windcentrale de stroom niet op de beurs wordt verkocht maar wordt afgeleverd bij de deelnemers die normaal 9 ct per kWh betalen ontstaat er een flink voordeel.

In vergelijking met het goedkoopste tarief van Greenchoice (6,5 ct per kWh exclusief btw, 7,86 ct per kWh incl 21% btw) is het voordeel inderdaad minder maar nog steeds interessant. Elke stroomprijsstijging is dan in je voordeel.

De windmolens gaan minimaal nog 16 jaar mee (ze zijn gecertificeerd voor 20 jaar en ze zijn 4 jaar oud) maar je kan er gerust vanuit gaan dat ze nog veel langer meegaan. Enercon turbines staan bekend als de Mercedes onder de windturbines en zijn uitermate betrouwbaar.

Zoals eerder gezegd, iedereen die nog meer vragen heeft kan ons bellen, mailen en vanaf nu zullen wij ook dit forum volgen zodat wij jullie vragen kunnen beantwoorden.

Groet namens de Windcentrale,

Harm

• RemcoDelft
quote:
Windcentrale schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:36:
Wij hebben de daadwerkelijke windproductie gegevens van afgelopen 4 jaar gecorrigeerd met de zogenaamde wind index. De wind index wordt gepubliceerd door het CBS. Stel dat de windturbine in 2011 4,5 mln kwh heeft geproduceerd en de wind index was 0,9 dan kan je berekenen dat bij een gemiddeld windjaar (wind index 100) de opbrengst 5 mln kWh zal zijn.
Bij nader inzien denk ik dat ik e.e.a. verward heb waardoor ik de verwachte opbrengst van 2 windturbines aannam als opbrengst voor 1 windturbine. Als ik dat corrigeer klinkt een load-factor van 25% aanzienlijk logischer.
Dat gezegd hebbende klopt er enorm veel niet aan de getallen die je hier geeft. Wellicht slordigheidjes, maar dergelijke slordigheidjes vind ik niet kunnen als je 20.000 mensen 345 euro wilt laten investeren.
Een index 0,9 vergelijken met een index 100 bijvoorbeeld scheelt een factor 111, niet 1,11!
quote:
De turbines kosten inderdaad 3,45 mln euro per stuk maar dat is de uitkomst van een ingewikkelde rekensom. We nemen namelijk de windturbines in een BV over met daarin nog subsidie maar ook een schuld aan de bank. Daarnaast is de 3,45 mln euro (10.000 x 345 euro) inclusief btw. De 345 euro wordt overigens binnenkort 351 euro omdat we moeten uitgaan van 21% btw (na 1 oktober) en niet 19%.
Hetzelfde geldt sowieso voor elektriciteit, dus dat maakt voor de consument niet uit.
quote:
Het verwachte rendement is echt daadwerkelijk zoals wij dit op onze website voorrekenen. Geloof me, het is nagerekend door zowel een extern financieel kantoor, als Milieu Centraal, diverse deskundige bloggers (Krispijn Beek en Henri Bontenbal) en veel van onze huidige deelnemers.
Ik geloof het :) Echter, er is een aanzienlijke kans dat instabiele windenergie over 16 jaar helemaal niet meer kosteloos aan het net mag worden toegevoegd. Dat maakt het onzeker.
quote:
Het rendement kan je niet helemaal vergelijken met een spaarrekening omdat je bijvoorbeeld het eerste jaar ongeveer 45 euro aan stroom (500 kwh x 0,09 ct) terugkrijgt. Dit is op de 351 euro 12,8%. Omdat je de stroom verbruikt moet je dit dus eigenlijk zien alsof je 45 euro krijgt uitgekeerd. In de vergelijking met een spaarrekening heb je in het tweede jaar dus nog maar eigenlijk 300 euro op je rekening staan. In het tweede jaar krijg je weer 45 euro uitgekeerd dus daarna heb je nog maar 255 euro op je "spaarrekening". Om het rendement te berekenen kan je gebruik maken van de zogenaamde IRR formule. Dan kom je op rendementen boven de 8%.
Ook hier zit je er een factor 100 naast. Een kWh (wat je trouwens niet schrijft als kwh) kost geen 0,09 cent, maar eerder 100 keer zo veel.
Als je bij een investering creatief moet rekenen om het gewenste rendement te behalen hoeft het van mij al niet meer. Sowieso is 8% rendement op een minimaal bedrag van 345 euro nog hooguit euro's per jaar.
quote:
Het rendement bij de Windcentrale is hoger dan bij een traditionele windcooperatie. Dit komt omdat als je de stroom van een windmolen zou verkopen op de energiebeurs (wat alle windcooperaties doen) je slechts 4,5 cent per kWh krijgt (zie www.apxendex.nl baseload prijzen minus 10%). Omdat bij de Windcentrale de stroom niet op de beurs wordt verkocht maar wordt afgeleverd bij de deelnemers die normaal 9 ct per kWh betalen ontstaat er een flink voordeel.
Ik zie het voordeel, maar de vraag is: voor hoe lang? Want nu wordt er niet meebetaald aan bijvoorbeeld netstabilisatie, terwijl er wel een instabiele bron wordt toegevoegd. Wie zegt dat dat over 16 jaar nog steeds kan/mag?
quote:
In vergelijking met het goedkoopste tarief van Greenchoice (6,5 ct per kWh exclusief btw, 7,86 ct per kWh incl 21% btw) is het voordeel inderdaad minder maar nog steeds interessant. Elke stroomprijsstijging is dan in je voordeel.
Maar elke daling is in je nadeel. Niet dat ik veel prijsdalingen verwacht in de toekomst, maar toch... En elk voordeel is volledig verdwenen als je bij de overstap naar een andere leverancier (of een ander land!) je "aandeel" moet verkopen met kosten.
quote:
De windmolens gaan minimaal nog 16 jaar mee (ze zijn gecertificeerd voor 20 jaar en ze zijn 4 jaar oud) maar je kan er gerust vanuit gaan dat ze nog veel langer meegaan. Enercon turbines staan bekend als de Mercedes onder de windturbines en zijn uitermate betrouwbaar.
Mijn eigen grove schatting is dat grofweg 1% van de turbines uitbrandt of afbreekt. Geen probleem als je er 100 hebt, als je er 2 hebt toch erg jammer als je net de pech hebt.
quote:
Zoals eerder gezegd, iedereen die nog meer vragen heeft kan ons bellen, mailen en vanaf nu zullen wij ook dit forum volgen zodat wij jullie vragen kunnen beantwoorden.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich het idee toe! Maar ben van nature sceptisch :) Of zoals mijn vader zou zeggen: als het rendement echt 8% is, dan heb je mij toch niet nodig? Dan zouden banken in de rij staan om mee te doen!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:04:
Of zoals mijn vader zou zeggen: als het rendement echt 8% is, dan heb je mij toch niet nodig? Dan zouden banken in de rij staan om mee te doen!
100% mee eens.

Freemann denk aan zaken als PalmInvest, Quality Investments,Golden Sun, Royal Dubai, etc, etc, etc....

Net als bedrijven die naar mij toe komen voor hun geweldige aanbiedingen... Zodra bedrijven in mij gaan investeren (colporteurs :O langs sturen, callCenters :X, geadresseerde post ;w ) dan is er iets loos...

http://www.energeia.nl/pr...-de-publieke-etalage.html

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Windcentrale

Windcentrale

Remco, leuk dat je alles zo uitvoerig analyseerd. Excuus voor de "slordigheidjes". Ik kan kennelijk beter overdag dan 's avonds een berichtje intikken.
Voor de goede orde:
- Het gaat inderdaad om een wind index van 90 tov een windindex van 100 en in bedoelde inderdaad 0,09 euro ipv 0,09 cent.

Het kan inderdaad zo zijn dat de stroomprijs de komende 16 jaar gaat dalen maar zelf ken ik weinig voorbeelden van zaken die 16 jaar geleden duurder waren dan ze vandaag zijn. Energie in ieder geval niet. De stroomprijs is alleen al de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 6% per jaar! gestegen.

De windmolens zijn trouwens volledig verzekerd; ook tegen onheil van buitenaf zoals dat zo mooi heet. Dus bij bliksem, brand of iets anders is de windmolen volledig verzekerd...

In het kostenplaatje is er volledig rekening gehouden kosten voor netstabilisatie (zogenaamde kosten voor onbalans).

Ontzettend belangrijk om te realiseren is dat het rendement juist zo hoog is omdat banken, energiebedrijven e.d. er niet tussen zitten. Het hele idee van de Windcentrale is om mensen de mogelijkheid te bieden om het ZELF te doen. En dat scheelt heel veel geld wat normaal als winst naar de bedrijven zou gaan.

Groet Harm

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
Windcentrale schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:05:
Remco, leuk dat je alles zo uitvoerig analyseerd. Excuus voor de "slordigheidjes". Ik kan kennelijk beter overdag dan 's avonds een berichtje intikken.
Voor de goede orde:
- Het gaat inderdaad om een wind index van 90 tov een windindex van 100 en in bedoelde inderdaad 0,09 euro ipv 0,09 cent.

Het kan inderdaad zo zijn dat de stroomprijs de komende 16 jaar gaat dalen maar zelf ken ik weinig voorbeelden van zaken die 16 jaar geleden duurder waren dan ze vandaag zijn. Energie in ieder geval niet. De stroomprijs is alleen al de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 6% per jaar! gestegen.
Klopt, maar de prijs van een product wordt in belangrijke mate bepaald door vraag en aanbod.

http://www.tennet.org/ten...rland-blijft-groeien.aspx
Stuk van juli 2012:
Hier staat:
quote:
De komende jaren blijft de productie van elektriciteit in Nederland groeien. Tot 2019 wordt een uitbreiding verwacht van 13 gigawatt aan nieuw vermogen.
EN
quote:
Op dit moment is het opgestelde vermogen ruim 26 gigawatt.
Dit betekend dat er de komende 7 jaar 50% meer vermogen op het net aangesloten wordt (waar wij als particulier ook nog voor moeten gaan betalen; dank europa!)

Dan een stuk uit december 2011:
http://www.ensoc.nl/2011/...ruik-nederland-stagneert/
http://www.tennet.org/ten...ktriciteit-stagneert.aspx

Hier staat:
quote:
Daarmee blijft Nederland voorlopig nog netto stroomimporteur. Verwachting is dat Nederland over enkele jaren netto stroomexporteur wordt door de bouw van centrales.
En wie gaat die stroom kopen en wat gaan die partijen ervoor betalen?
De duurzame energie begint daarbij nu ook van de grond te komen en over 6 jaar......

Mijn zonnepanelen hebben een TVT van 6,5 jaar.

Daarna zal het mij aan mijn billen roesten wat de stroomprijs gaat doen. Zou het fijn vinden als hij stabiel bleef, maar mijn verwachting is dat hij gaat zakken.

Als jullie (WindCentrale, redelijkerwijs) een prijsgarantie stellen, dan zou ik dat een heel mooi gebaar vinden.
In plaats van proberen de particulier zijn centen uit zijn zak kloppen, zelf goed zitten en de particulier die X(X) jaar in "onzekerheid" zit wat de stroomprijs gaat doen...
quote:
Ontzettend belangrijk om te realiseren is dat het rendement juist zo hoog is omdat banken, energiebedrijven e.d. er niet tussen zitten. Het hele idee van de Windcentrale is om mensen de mogelijkheid te bieden om het ZELF te doen. En dat scheelt heel veel geld wat normaal als winst naar de bedrijven zou gaan.
Wat is dan precies de rol van Rabobank en Greenchoice?

Freemann wijzigde deze reactie 31-08-2012 17:35 (11%)

• zeezuiper
  • Laatst online: 21:41
Stap gewoon maar ieder jaar over naar een andere energieleverancier, verdien je zo maar 200 euro zonder enige moeite en risico.

Is alleen niet erg milieuvriendelijk, dat wel.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

oo nog een vraagje:
staan de windstukken op naam? Zo ja, zijn ze overdraagbaar naar een ander natuurlijk persoon?

Waarom vraag ik dit?
Stel ik heb nu een gezinssamenstelling van 2 volwassen en 2 kinderen van 14+. Het verbruik is 4000kWh per jaar en ik koop het grootste deel af, 3500kWh. Na 6 jaar zijn de 2 kids het huis uit en is het stroomverbruik gedaald naar 2500kWh. Ik heb dan 1000kWh teveel windstukken en wil daar vanaf.

Kan dat dan zomaar (zonder de discussie of vraag waarom ik er vanaf wil, ik wil er gewoon vanaf) en zeker als de stroomprijzen zijn gedaald?

Freemann wijzigde deze reactie 31-08-2012 17:43 (3%)

• jvanderkroon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:34
@freemann na 2 jaar kan je de winddelen weer verkopen aan de windcentrale.

https://www.windcentrale.nl/faq?faq=27

Ik heb trouwens zelf 1 winddelen aangeschaft om zo ± 500kWh duurzaam op te wekken. Mijn totale gebruik is nu zo'n 1700kWh per jaar. Ik ben bij de aanschaf uitgegaan van de getalletjes op de website die wel geloofwaardig overkwamen. Na het lezen van deze tread slaat de twijfel een beetje toe. Al met al ben ik er nog steeds wel blij mee en ben benieuwd op de rekening begin 2014.

• Windcentrale

Windcentrale

Beste Freeman,
Als jij het gevoel hebt dat de Windcentrale geld bij de particulieren uit zijn zak probeert te kloppen dan zit je er volkomen naast en adviseer ik je om geen Winddelen te kopen.

Zoals ik mijn vorige bericht geschreven; juist het tegenovergestelde is waar. De Windcentrale wil juist particulieren onafhankelijker maken van grote bedrijven (banken en energiebedrijven en onafhankelijker van de energieprijzen.

Het werkt precies hetzelfde als jij jou zonnepanelen. Voor een eenmalige investering (en jaarlijkse onderhoudskosten) krijg je minimaal 16 jaar gratis stroom.

Je hebt gelijk, als je denkt dat de energieprijzen gaan dalen in de toekomst dan kan je vanuit financieel oogpunt beter niet investeren in Winddelen of zonnepanelen. Veel mensen denken echter dat de energieprijzen gaan stijgen. Het is niet voor niets dat er 50% meer energiecentrales op het net worden aangesloten. De energiebedrijven zouden natuurlijk niet zulke grote investeringen doen als zij zouden denken dat de energieprijzen gaan dalen.

De rol van de Rabobank is dat zij vanuit het Projectenfonds innovatieve projecten in Nederland willen ondersteunen. De rol van Greenchoice is dat zij de stroomproductie van de Windcentrale administratief afhandelen.

Groet, Harm

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 14:19

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
Windcentrale schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:11:
Zoals ik mijn vorige bericht geschreven; juist het tegenovergestelde is waar. De Windcentrale wil juist particulieren onafhankelijker maken van grote bedrijven (banken en energiebedrijven en onafhankelijker van de energieprijzen.
Misschien handig om erbij te vertellen dat de WindCentrale een coöperatieve vereniging is, echter GreenChoice is gewoon een BV.

Dus dit standpunt is volkomen logisch vanuit WC maar vanuit GC absoluut niet. GC wil gewoon zoveel mogelijk klanten en omzet. Waarom zouden mensen niet direct bij WC klant worden?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Dido

Dido

heforshe

De voorgespiegelde rendementen zijn gewoon onzin.
Het spijt me het zo te moeten stellen, maar als ik gewoon uitga van de cijfers op de site kom ik op het volgende:

De site meldt: per winddeel: eenmalige investering van 345 euro, plus 16 euro onderhoud per jaar. Verwachte opbrengst: 708 euro.
Nu kom ik met 9 ct/kWh aan 720 euro opbrengst, maar goed.

Als ik een spaarrekening open waar ik 345 euro op stort, plus elk jaar 16 euro, dan hoef ik maar 1,5% rente te ontvangen om na 16 jaar boven de 729 euro te hebben. Het rendement is dus minder dan 1,5%.

Dan kun je met formules gaan smijten, maar als je zo creatief moet gaan boekhouden om absurde rendementen voor te rekenen, dan wekt dat geen vertrouwen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dido, je moet het anders zien:

Stel: je neemt 45 euro per jaar op aan stroom.
Investering is 351 euro.

• Einde jaar 1: 'rendement' 45 euro, investering 351 euro, rente 45/351 = 12,8% (dus saldo -306 euro)
• Einde jaar 2: 'rendement' 45 euro, investering 306 euro, rente 45/306 = 14,7% (dus saldo -261 euro)
• Einde jaar 3: 'rendement' 45 euro, investering 261 euro, rente 45/261 = ..% (dus saldo -216 euro)
• Einde jaar 4: 'rendement' 45 euro, investering 216 euro, rente 45/216 = ..% (dus saldo -171 euro)
• Einde jaar 5: 'rendement' 45 euro, investering 171 euro, rente 45/171 = ..% (dus saldo -126 euro)
• Einde jaar 6: 'rendement' 45 euro, investering 126 euro, rente 45/126 = ..% (dus saldo -81 euro)

Ik heb geen zin om even alles in te vullen alleen je snapt het principe :P .

Op een gegeven moment verdien je dus je rendement terug. Waar ik alleen even tegenaan loop wat precies de balans is tussen de stroom die je gaat gebruiken en wat het kost aan onderhoud. Want als je uitgaat van 45 euro stroom per jaar 'gratis' maar wel 82 euro onderhoud dan kost jou die stroom per saldo dus 37 euro per jaar.

En dan is het de vraag of je die 500 kWh niet goedkoper kan krijgen dan 37 euro incl btw per jaar. Per kWh betaal je dus effectief 0,074 euro. Normale consumententarief incl belastingen ligt op 0,20 cent per kWh?

@Windcentrale: kunnen jullie die IRR-berekening/spreadsheet niet even openbaar gooien?

LauPro wijzigde deze reactie 02-09-2012 14:03 (3%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
Windcentrale schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:11:
Beste Freeman,
Als jij het gevoel hebt dat de Windcentrale geld bij de particulieren uit zijn zak probeert te kloppen dan zit je er volkomen naast en adviseer ik je om geen Winddelen te kopen.
Gezien mijn zonnepanelen, was ik dat ook zeker niet van plan.
quote:
Afhankelijk maken van grote bedrijven? GreenChoice is een klein bedrijf en dus wordt je afhankelijk van een klein bedrijf.
quote:
Het werkt precies hetzelfde als jij jou zonnepanelen. Voor een eenmalige investering (en jaarlijkse onderhoudskosten) krijg je minimaal 16 jaar gratis stroom.
Gratis stroom? Ik moet erop investeren en in die zin is het alles behalve gratis.
quote:
Je hebt gelijk, als je denkt dat de energieprijzen gaan dalen in de toekomst dan kan je vanuit financieel oogpunt beter niet investeren in Winddelen of zonnepanelen.
Mijn zonnepanelen hebben een tvt van 6,5 jaar en dat ga ik terugverdienen, zij het over 6,10,15,40 jaar.
quote:
Veel mensen denken echter dat de energieprijzen gaan stijgen. Het is niet voor niets dat er 50% meer energiecentrales op het net worden aangesloten. De energiebedrijven zouden natuurlijk niet zulke grote investeringen doen als zij zouden denken dat de energieprijzen gaan dalen.
Niemand weet wat er gaat gebeuren. Wel zijn er voorspellingen dat armoede terugkeert in West-Europa, schulden te hoog op zijn gelopen, de gemiddelde koopkracht terug gaat lopen, meer werkeloosheid, etc. etc.
Eurocrisis kan nog decennia aanhouden (te hoge overheidsschulden, met al gevolg zwakkere economieën)

Dit zet de marktvraag onder druk en de markt bied alleen maar meer aan.
Vraag en aanbod raakt uit balans...

Winddelen zie ik meer als aandelen....

Uit het verleden behaalde rendementen bieden (totaal) geen garantie voor de toekomst!
quote:
De rol van de Rabobank is dat zij vanuit het Projectenfonds innovatieve projecten in Nederland willen ondersteunen.
En Rabobank doet dit volledig belangeloos? In het laatste financieel verslag hebben ze €1.000.000.000 af moeten schrijven. Ze pompen geld in WindCentrale en zeggen; Als-te-blief! Eén cadeau van de samenlevering, doet er iets leuks mee!
Leer mij banken kennen....
quote:
De rol van Greenchoice is dat zij de stroomproductie van de Windcentrale administratief afhandelen.
En ook zij doen dit volledig belangeloos....
quote:
Groet, Harm
mvg,
Freemann

• zonnigtype
  • Laatst online: 05-04 19:15

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

quote:

Sorry, maar die is sinds de liberalisering (de enige zinnige maatstaf, omdat je dan over vermeende "vrije markt ontwikkeling" spreekt, wat "de bedoeling" schijnt te zijn) bij een grote speler als Vattenfall/NUON met 2,85%/jaar gestegen, iets meer dan huidige inflatie...

http://www.polderpv.nl/ni...12_hoezo_7_procent_deel_2

Vattenfall zat dit jaar op de nullijn (1 juli stroomprijs NIET gewijzigd!). Enige wat nog "roet" in het eten gooit is de BTW verhoging per 1 oktober. Dan wordt huidige variabele standaard grijze enkeltarief van 22,66 >> 23,04 Eurocent/kWh. Volgend jaar SDE heffing er bovenop, mogelijk nog inflatiecorrectie energiebelasting stapelen, maar erg hard gaat dat allemaal ook weer niet. Ze kunnen het niet te gek gaan maken, want nu al incasseert de Staat dik 65% van de stroomprijs. De vraag is hoe lang de EU dat nog "normaal" gaat blijven vinden, zeker als die lucratieve afroming nog erger zou gaan worden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Dido

Dido

heforshe

quote:
LauPro schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:01:
Dido, je moet het anders zien:

Stel: je neemt 45 euro per jaar op aan stroom.
Investering is 351 euro.

• Einde jaar 1: 'rendement' 45 euro, investering 351 euro, rente 45/351 = 12,8% (dus saldo -306 euro)
• Einde jaar 2: 'rendement' 45 euro, investering 306 euro, rente 45/306 = 14,7% (dus saldo -261 euro)
• Einde jaar 3: 'rendement' 45 euro, investering 261 euro, rente 45/261 = ..% (dus saldo -216 euro)
• Einde jaar 4: 'rendement' 45 euro, investering 216 euro, rente 45/216 = ..% (dus saldo -171 euro)
• Einde jaar 5: 'rendement' 45 euro, investering 171 euro, rente 45/171 = ..% (dus saldo -126 euro)
• Einde jaar 6: 'rendement' 45 euro, investering 126 euro, rente 45/126 = ..% (dus saldo -81 euro)

Ik heb geen zin om even alles in te vullen alleen je snapt het principe :P .
Nee, ik snap het principe niet.

Rendement is de winst die ik haal uit mijn investering. En als ik 345 euro eenmalig en 16 euro per jaar investeer, dan bepaal ik mijn rendement op basis van wat ik ervoor terugkrijg.

Mijn investering gaat helemaal niet omlaag zoals in jouw plaatje. Aan het einde van de 16 jaar heb ik 345 + 16*16 euro geinvesteerd, waarvan ik niets terugzie. In ruil voor die investering krijg ik zo'n 720 euro aan stroom geleverd.

Dan is het plaatje heel eenvoudig. Ik investeer 345+16*16 euro, en uiteindelijk heb ik daarvoor 720 euro terug.

Zet ik dat geld op een rekening met een jaarlijks rendement van 1,5% dan is het resultaat ongeveer hetzelfde.

Elke definitie van rendement die niet naar een spaarrekenig te vertalen is ruikt naar oplichting.
Zeker als er door op papier je investering te verkleinen met absurde percentages gegooid wordt.

Stel, ik zet 1000 euro op een rekening, de bank belooft 10% rente (dus 10% rendement!).

Nu krijg ik na een jaar mijn rente. Hoeveel verwacht ieder normaal mens? Jazeker, 100 euro.

Nu gaan we de windmethode gebruiken. Je krijgt maar 91 euro!

UIteraard ga je klagen bij de bank, 10% rendement over 1000 euro is immers honderd euro.

En dan komt de aap uit de mouw. Nee meneer. U krijgt van ons 91 euro rente. Die trekken wij van uw investering af, dus blijft er 909 euro over. En zoals u ziet, die 91 euro is precies de beloofde 10%.

En als klap op de vuurpijl rekent de beste man je even voor dat je, aangezien je elk jaar 91 euro krijgt, volgend jaar dus een rendement van boven de 11% mag verwachten, en het jaar erop zelfs 12,5%!

Sterker nog, na 10 jaar is het rendement boven de 100%
Gek genoeg heb ik na die tien jaar slechts 1000 euro over. Na inleg van 1000 euro tegen gemiddeld 29% ????

Ter vergelijking, op een normale spaarrekening heb je 2,5k tegen die tijd.

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:44
@ Dido

Ik vind het ook wel interessant om het na te rekenen, hierbij mijn 2 cents.

Het gaat hier om een Internal Rate of Return berekening. Dit is lastig te vertalen naar een spaarrekening, dat is ook logisch want het concept van de windcentrale is sowieso lastig te vergelijken met een spaarrekening. Eerst heb ik het berekend met mijn financiele rekenmachine en ik kwam op 4.93%, daarna heb ik het berekend in excel en kom op een rendement uit van 4.93%, dit is anders dan de Windcentrale maar dat komt omdat zij helaas niet hun exacte berekening vrijgeven, het meest twijfel ik over de verdeling van de onderhoudskosten over de 16 jaren. Dit is ongeveer mijn berekening, ik kan je de excel wel sturen als je wilt.

Bij de windcentrale krijg je de eerste 6 jaar 45 euro . Daarna voor 10 jaar krijg je 45-25=20 euro (namelijk 25 euro voor onderhoud). Echter moet je niet berekenen wat je in de toekomst krijgt, maar wat dat geld in de toekomst nu waard is, in dit geval bereken ik wat alle toekomstige inkomsten nu waard zijn, in het geval van 4.93%.

einde jaar 1, je krijgt 45 euro, echter de huidige waarde is 42.88, immers =42.88*1.0493 = 45 euro
einde jaar 2, je krijgt 45 euro, echter de huidige waarde is 40.87, immers =40.87*1.0493^2 = 45 euro
einde jaar 3, je krijgt 45 euro, etc. etc.

einde jaar 7, je krijgt 20 euro, echter de huidige waarde is 14.28, immers =14.28*1.0493^7=20 euro
einde jaar 8, je krijgt 20 euro, echter de huidige waarde is 13.61, immers = 13.61*1.0493^8=20 euro.
etc. etc.

Als je alle waardes van 42.88, 40.87 etc optelt, kom je op 345 euro en dit betekent dus dat je met deze gegevens inderdaad 4.93% rendement hebt.

volledige bedragen:

jaar inkomsten contante waarde
1 € 45.00 ---- € 42.89
2 € 45.00 ---- € 40.87
3 € 45.00 ---- € 38.95
4 € 45.00 ---- € 37.12
5 € 45.00 ---- € 35.38
6 € 45.00 ---- € 33.71
7 € 20.00 ---- € 14.28
8 € 20.00 ---- € 13.61
9 € 20.00 ---- € 12.97
10 € 20.00 ---- € 12.36
11 € 20.00 ---- € 11.78
12 € 20.00 ---- € 11.23
13 € 20.00 ---- € 10.70
14 € 20.00 ---- € 10.20
15 € 20.00 ---- € 9.72
16 € 20.00 ---- € 9.26

totaal contante waarde € 345.02

evleerdam wijzigde deze reactie 02-09-2012 20:11 (14%)
Reden: alle contante waardes bijgevoegd

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
zonnigtype schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:47:
[...]

Sorry, maar die is sinds de liberalisering (de enige zinnige maatstaf, omdat je dan over vermeende "vrije markt ontwikkeling" spreekt, wat "de bedoeling" schijnt te zijn) bij een grote speler als Vattenfall/NUON met 2,85%/jaar gestegen, iets meer dan huidige inflatie...

http://www.polderpv.nl/ni...12_hoezo_7_procent_deel_2

Vattenfall zat dit jaar op de nullijn (1 juli stroomprijs NIET gewijzigd!). Enige wat nog "roet" in het eten gooit is de BTW verhoging per 1 oktober. Dan wordt huidige variabele standaard grijze enkeltarief van 22,66 >> 23,04 Eurocent/kWh. Volgend jaar SDE heffing er bovenop, mogelijk nog inflatiecorrectie energiebelasting stapelen, maar erg hard gaat dat allemaal ook weer niet. Ze kunnen het niet te gek gaan maken, want nu al incasseert de Staat dik 65% van de stroomprijs. De vraag is hoe lang de EU dat nog "normaal" gaat blijven vinden, zeker als die lucratieve afroming nog erger zou gaan worden...
idd, Eneco heeft zijn Gasprijzen "fors" verhoogt en stroomprijzen zijn nagenoeg gelijkgebleven.
Als de stroomprijzen de komende 7 jaar 10% zakken, dan verdien ik mijn zonnepanelen niet in 6 maar 6,5 jaar terug...

Lees:
http://www.co2ntramine.nl...n-gaat-verlies-opleveren/
quote:
De CEO van Essent heeft in maart aangegeven dat het rendement van de kolencentrale in aanbouw niet meer economisch is. Netbeheerder Tennet waarschuwt voor een energieoverschot. Het lijkt er daarom sterk op dat de kolencentrale van RWE/ Essent flinke verliezen gaat opleveren.
Wat betekend dit voor WindCentrale?

En
quote:
“Het elektrisch vermogen van de centrales die nu in Nederland is bedrijf zijn is 26.000 Megawatt (MW)”, stelt Stefan Wesselink, persvoorlichter van Tennet: “In het Rapport Monitoring Leveringszekerheid 2010-2026, geven we de groei van het operationeel vermogen weer. Deze stijgt tot 2018 naar 41.100 MW. Een stijging dus van 14.000 MW, ofwel een groei met ruim 50 procent ten opzichte van het huidige productievermogen.”
Daar komt bij dat kolen-stroom als 1 van de goedkoopste te boek staat en deze kunnen het verstraks niet kwijt omdat het te duur is.
Tuinders met WKK's gaan met bosjes het schip in omdat niemand hun stroom af wil nemen, wat zou de reden zijn? Stroom te goedkoop, niet groen genoeg?? (Vraag maar na bij Rabobank, die zitten daar tot hun strotje in en kunnen wel een paar dozijn voorbeelden kunnen geven ;) :'), )

http://www.boerderij.nl/H...oor-Ehec-crisis-1032829W/
quote:
De glastuinbouw investeerde sinds het jaar 2000 2 miljard euro in warmtekrachtkoppeling (WKK) maar het rendement van deze decentrale energieopwekking loopt snel terug door de toegenomen concurrentie met onder meer energie uit kolen, aldus het LEI.
WKK's worden uit de markt gedrukt door centrale's die ook te duur zijn..... vreemd verschijnsel....

Zou er teveel stroom zijn?

En dan deze:
http://www.trouw.nl/tr/nl...tse-stroom-goedkoop.dhtml
quote:
De stroomprijs ligt nu overdag tientallen procenten lager dan een paar jaar geleden.
EN
quote:
De groothandelsprijs verschilt per uur van de dag en is mede afhankelijk van de vraag. Overdag, als er veel vraag is, kunnen de stroomproducenten voor een kWh twee of drie keer zo veel vragen als om vier uur 's nachts.
Althans, dat was nog zo in 2008. Zie bijvoorbeeld de prijsgrafiek voor 12 maart 2008: 20 euro per MWh om vier uur 's nachts, en 50 tot 60 euro van acht uur 's morgens tot negen uur 's avonds; oftewel: 2 cent per kWh tegen 5 tot 6 cent per kWh.
Maar in maart dit jaar ziet die prijsgrafiek er heel anders uit. Op een zonnige dag piekt de prijs rond negen uur 's ochtends om daarna te dalen naar een prijsniveau van de nacht en daarna weer te stijgen naar een piek rond negen uur 's avonds. Naarmate de zonnepanelen meer stroom beginnen te leveren, daalt dus de prijs, en omgekeerd.

[...]

Het prijsverschil met 2008 hakt er fors in. De stroomproducenten krijgen nu lage prijzen terwijl de vraag groot is. Dat scheelt hen al gauw 7 miljoen per dag aan inkomsten. De stroomleverancier daarentegen kan de stroom tegen veel lagere prijzen inkopen en zou die dus ook tegen lagere prijzen moeten kunnen leveren aan de consument en de bedrijven. Of dat in Duitsland ook gebeurt, is mij niet bekend.
quote:
Er zijn heeel veeel signalen die erop wijzen dat de stroomprijs stabiliseert of zelf gaat dalen.

En uit het verleden behaalde "rendementen", bieden geen garantie voor de toekomst.
En dus ook niet de gemiddelde stroomprijs stijging van 6% per jaar over de afgelopen 10 jaar en prijsstijging van 16 jaar.

Tot 4 jaar geleden werd er ook gezegd dat investeren in stenen (huizen) je rijk ging maken.... Want de afgelopen 25 jaar waren de huizenprijzen gem. X% per jaar gestegen . Nu zien we al 3 jaar lang prijsdalingen en werden de mensen die dit 5 jaar geleden voorspelde ook voor gek verklaard.

Vraag, aanbod bepalen de prijs van een product....

Net als bij (wind) aandelen....

Freemann wijzigde deze reactie 02-09-2012 21:16 (4%)

• Dido

Dido

heforshe

quote:
evleerdam schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:06:
@ Dido

Ik vind het ook wel interessant om het na te rekenen, hierbij mijn 2 cents.

Het gaat hier om een Internal Rate of Return berekening. Dit is lastig te vertalen naar een spaarrekening, dat is ook logisch want het concept van de windcentrale is sowieso lastig te vergelijken met een spaarrekening.
Dank je voor je uitleg :)

Ten eerste is _iedere_ particuliere investering te vertalen naar een spaarrekening, en als ik als simpele boerenlul ergens het woord rendement zie staan dan vergelijk ik dat met het rendement op een spaarrekening.
Dat er een of andere econoom een manier bedacht heeft om rendementen op andere manieren te berekenen doet dara weinig aan af.

Vanuit de consument bekenen is het heel simpel. Ik heb 345 euro, en ik kan 16 euro per jaar opzij leggen.
Ik heb verschillende opties. Ik kan het tegen 1,5% per jaar op een spaarrekening (vast)zetten (eenmalig 345 en jaarlijks 16 euro), dan heb ik over 16 jaar 724 euro.

Optie twee is een winddeel kopen, dat kost me exact dezelfde investering en die levert me (bij gelijkblijvende electriciteitsprijzen en 0,09euro/kWh 720 euro op.

Dan kun je berekenen wat je wilt, maar de vertaling naar een spaarrekening is doodeenvoudig en als cosument zeg ik dat het rendement op mijn spaarrelening ongeveer hetzelfde is als het verwachte rendement op mijn winddeel.

Dan zeg ik als consument dat mijn rendement 1,5% is, en geen 4, 8 of zelfs 12. Ik kan nog wel wat percentages verzinnen, maar ik blijf erbij dat het moedwillige misleiding van de consument is.

• RemcoDelft
quote:
LauPro schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:01:
En dan is het de vraag of je die 500 kWh niet goedkoper kan krijgen dan 37 euro incl btw per jaar. Per kWh betaal je dus effectief 0,074 euro. Normale consumententarief incl belastingen ligt op 0,20 cent euro per kWh?
Je blijft gewoon energiebelastingen e.d. betalen.
quote:
Freemann schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:25:
Er zijn heeel veeel signalen die erop wijzen dat de stroomprijs stabiliseert of zelf gaat dalen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de overheid dat volledig compenseert door een hogere energiebelasting. Iets waar je met PV op je dak geen last van hebt, maar met aandelen windturbine wel.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
RemcoDelft schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:07:
[...]

[...]

Ik heb er alle vertrouwen in dat de overheid dat volledig compenseert door een hogere energiebelasting. Iets waar je met PV op je dak geen last van hebt, maar met aandelen windturbine wel.
Dan geeft de Overheid ons tenminste zekerheid :Y

• Windcentrale

Windcentrale

@Dido Bedankt voor je uitleg aan het forum. Dit is inderdaad de juiste manier om het te berekenen. Jij komt uit op 4,93% omdat je stroom prijs gedurende 16 jaar niet laat stijgen. Als je 0% stroomprijsstijging invult op onze website calculator kom je op 4,2% uit. Als je uitgaat van een gemiddelde prijsstijging van 3% per jaar dan is het rendement ongeveer 8,4%. Als een mail stuurt naar info@windcentrale.nl zal ik je ons model mailen.

• Dido

Dido

heforshe

Sorry, Windcentrale. Ik denk dat je niet mij, maar evleerdam bedoelt.

Dat het "de enige juiste manier is" betwist ik aangezien deze berekening voor de consument weinig uitmaakt. De consument leest rendement op dezelfde manier als rendement op een spaarrekening, en dan is het percentage onder de 1,5%. Elk hoger percentage lijkt, zoals ik al opmerkte, op bewuste misleiding :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
RemcoDelft schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:07:
Excuus voor cent/euro. Maar als het zo is dat je over die 0,074 euro per kWh nog belasting moet betalen (en transport etc etc) dan kom je alsnog op 20 cent uit 8)7 .

Wat is dan het voordeel :P . Want inkoop is een kWh nu ook iets van 6-7 cent.

Ik nam aan dat in die 16 euro onderhoud ook de energiebelasting voor die 500 kWh zit.

• evleerdam
quote:
Dido schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:39:
Optie twee is een winddeel kopen, dat kost me exact dezelfde investering en die levert me (bij gelijkblijvende electriciteitsprijzen en 0,09euro/kWh 720 euro op.

Dan zeg ik als consument dat mijn rendement 1,5% is, en geen 4, 8 of zelfs 12. Ik kan nog wel wat percentages verzinnen, maar ik blijf erbij dat het moedwillige misleiding van de consument is.
720 euro aan het einde van je looptijd klopt, maar je krijgt al een gedeelte (45 euro) na 1 jaar. Dit kan je vervolgens 15 jaar op je spaarrekening zetten en daar ontvang je rente op. Na 2 jaar krijg je weer 45 euro en dat kan je ook weer op je rekening laten staan.

Zo heb je aan het einde veel meer geld dan 720 euro, en zal je rendement veel hoger liggen dan jouw 1.5%.

De Internal Rate of Return is juist een manier om verschillende investeringen te vergelijken. Zo kan je juist dit concept van de windcentrale vergelijken met een spaarrekening, en daar komt uit dat je het kan vergelijken met een rekening van ongeveer 4 tot 5%. Ik twijfel overigens niet aan de berekening en ook niet aan de uitkomst. Daarnaast zijn er ook wel meer manieren om dit te vergelijken maar dit is wel een veel gebruikte. Lees bijvoorbeeld eens wat van Wiki. Andere manier is bijvoorbeeld de bekende terug verdien tijd.

Overigens denk ik dat zonnepanelen meer opleveren, maar veel mensen kunnen geen zonnepanelen nemen vanwege een flat, VVE, dak gericht op noorden, schaduw van bomen, huurhuis etc etc.
Daarnaast kan je je panelen niet mee nemen als je gaat verhuizen, bij de windcentrale kan dat wel.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
Freemann schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:26:

Dan geeft de Overheid ons tenminste zekerheid :Y
... tenzij de "principes van salderen" (tegelijkertijd of iets later) worden aangepakt omdat er een paar honderd MWp per jaar bijgebouwd gaan worden, zeker als kropje sla salderen wordt toegestaan...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
evleerdam schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:53:
Daarnaast kan je je panelen niet mee nemen als je gaat verhuizen, bij de windcentrale kan dat wel.
Dat is een misvatting. Waarom zou dat niet kunnen? Het kan. OK, bij schuin dak wat problematisch (maar niet onmogelijk natuurlijk). Bij plat dak: eitje. Dat hoeft nauwelijks iets te kosten. Opbouw op schuin dak weer wel, maar meestal zijn mensen na een paar jaar tijd al lang hun investering weer vergeten, en dan zijn ze vast bereid om paar honderd Euro aan een installateur te spenderen om het op het dak te krijgen. Vooral als een koper van de oude woning het spul niet zou willen (maar waarom zouden ze?).

zonnigtype wijzigde deze reactie 03-09-2012 23:10 (46%)

• evleerdam
@zonnigtype

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Mits je nieuwe huis ook geschikt is, is het technisch zeker mogelijk. Heel erg praktisch is het natuurlijk niet. En ik dacht dat zonnepanelen net als een cv ketel zijn, je wordt eigenlijk geacht deze te laten hangen?
Dit is eigenlijk een discussie voor een ander topic. In ieder geval zijn winddelen makkkelijker mee te verhuizen dan zonnepanelen.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:11
Ontopic: ik zou het als 'avontuur' best wel zien zitten, maar weiger mezelf voor de komende 16 jaar vast te zetten aan 1 leverancier. Waarbij ik me afvraag in hoeverre dit geen koppelverkoop is, ik moet namelijk GC als leverancier nemen terwijl ik een product afneem bij een ander bedrijf.

Tegelijk val ik geloof ik hier echt in de doelgroep, ik heb sinds kort een PV installatie en zou dit puur en alleen willen gebruiken om in het negatief gebruik te komen, en dat was nu net niet de bedoeling.

Misschien dat Windcentrale me aan kan geven als ik na bv 4 jaar overstap naar een andere leverancier, moet ik dan mijn aandelen in Windcentrale verkopen?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• evleerdam
Volgens de website kan je alleen aan deze actie meedoen als je bij Greenchoice zit. Wel kan je je winddelen na 2 jaar weer verkopen. Maar dan wordt er berekend hoeveel je winddelen nog waard zijn, en dat is natuurlijk minder dan de 345 euro.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
evleerdam schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:01:
Maar dan wordt er berekend hoeveel je winddelen nog waard zijn, en dat is natuurlijk minder dan de 345 euro.
Nog erger dan aandelen.
Bij een aandeel (op de beurs) is de prijs openbaar en wordt de prijs door de markt bepaalt.
Nu gaat de partij die de aandelen uitgeeft en terugkoopt, uitrekenen wat de waarde van de aandelen zijn....

Kan het slechter?

Als een bedrijf volgens deze constructie werkt, dan moeten ze ook ALLE cijfertjes en berekening/formules openbaar maken. Anders is het vragen om problemen/discussies en misschien wel rechtszaken.

• evleerdam
quote:
Freemann schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:13:
[...]

Nog erger dan aandelen.
Bij een aandeel (op de beurs) is de prijs openbaar en wordt de prijs door de markt bepaalt.
Nu gaat de partij die de aandelen uitgeeft en terugkoopt, uitrekenen wat de waarde van de aandelen zijn....

Kan het slechter?

Als een bedrijf volgens deze constructie werkt, dan moeten ze ook ALLE cijfertjes en berekening/formules openbaar maken. Anders is het vragen om problemen/discussies en misschien wel rechtszaken.
Tja, er zijn maar zo weinig mensen die in dit project stappen, dat een openbare markt niet zo goed zou werken denk ik. Sowieso koop je dit niet om na een paar jaar weer te verkopen, maar meer om lang vast te houden lijkt me.

Overigens volgens de teller op de website is de 1e molen bijna 'vol', de tweede gaan ze dus niet halen lijkt me.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
evleerdam schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 19:01:
[...]

Tja, er zijn maar zo weinig mensen die in dit project stappen, dat een openbare markt niet zo goed zou werken denk ik. Sowieso koop je dit niet om na een paar jaar weer te verkopen, maar meer om lang vast te houden lijkt me.

Overigens volgens de teller op de website is de 1e molen bijna 'vol', de tweede gaan ze dus niet halen lijkt me.
Gaat mij erom dat het erg vreemd is dat de partij die ze verkoopt ook weer inkoopt.
Daarbij staat duidelijk op de site dat de inkoopprijs zodanig is dat de nieuwe koper ook weer zijn rendement haalt.

Oftewel, de waarde wordt tenkosten van jou naar beneden gehaald zodat de andere partijen er weer winst uit kunnen halen. Dit betekend indirect dat jij voor de winst van de ander partij krom moet liggen.

Snap dat het idee is dat je ze voor langere tijd koopt, maar zij leggen je wel een boete (minder terugkrijgen voor het winddeel) op wanneer je ze verkoopt.

Vind het een hele kromme en dubieuze constructie....

• evleerdam
Je legt 345 euro in, na ongeveer 16 jaar is je inleg niets meer waard. Dan is het toch logisch dat je er na een paar jaar geen 345 euro meer voor krijgt?

Ik denk dat je blij moet zijn dat de Windcentrale ze nog terug wil kopen, dan heb je in ieder geval nog een mogelijkheid om er vanaf te komen. Daarnaast lijkt het me logisch dat de persoon na jou ook nog wat wilt verdienen, anders zal niemand die dingen overkopen van de Windcetrale.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
evleerdam schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:04:
Je legt 345 euro in, na ongeveer 16 jaar is je inleg niets meer waard. Dan is het toch logisch dat je er na een paar jaar geen 345 euro meer voor krijgt?

Ik denk dat je blij moet zijn dat de Windcentrale ze nog terug wil kopen, dan heb je in ieder geval nog een mogelijkheid om er vanaf te komen. Daarnaast lijkt het me logisch dat de persoon na jou ook nog wat wilt verdienen, anders zal niemand die dingen overkopen van de Windcetrale.
Iedereen interpreteert het op zijn manier.

De winsten die voorgespiegeld worden zijn op zijn minsten discutabel te noemen.
Als de winddelen echt zo goed zijn en de rendementen halen die ze zeggen, dan vind ik het gek dat de verkoper erop in moet boeten bij een verkoop. De inkoper betaald een lagere prijs en verkoopt ze weer voor de hoofdprijs door. De eigenaar van de molen behaald zo voor een 2de keer winst op de winddelen en de consument is daar de dupe van. Het zou eerlijker zijn als ze met een transparant transactie tarief werken. De verkoper weet wat hij moet betalen om van de winddelen af te komen en is niet aan "de goden overgeleverd" qua prijs.

Vind het veel eerlijker als Windcentrale zegt;
Het kost u €XX om de winddelen aan ons terug te verkopen.

In plaats van;
Wij gaan voor u berekenen wat de winddelen nog waard zijn en dat krijg u van ons terug.

In de laatste situatie weet je niet wat er achter de schermen gebeurd en als ze zeggen;
U krijg van ons na 5 jaar nog €100 per winddeel.

Dan zou je na 5 jaar 71% afschrijving hebben.... (zijn allemaal aannames, maar dat doe ik om aan te geven hoe krom de situatie is. Zij hebben namelijk totaal de touwtje in handen qua waarde van de winddelen).

EN
Vind het gek/beangstigend dat windcentrale nooit op mijn vragen heeft geantwoord of Rabobank en GreenChoice belangeloos aan het project meewerken of dat er koppelverkoop/belangenverstrengelingen is.

Freemann wijzigde deze reactie 16-09-2012 22:06 (5%)

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:27
quote:
Freemann schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:04:
[...]

EN
Vind het gek/beangstigend dat windcentrale nooit op mijn vragen heeft geantwoord of Rabobank en GreenChoice belangeloos aan het project meewerken of dat er koppelverkoop/belangenverstrengelingen is.
Of greenchoice nou een paar euro verdient aan de administratie of dat ze er zelf een poppetje en weet ik veel wat voor neer moeten zetten. Dat moet ook betaald worden en is waarschijnlijk duurder. Denk dat het inderdaad verstandiger is dit door iemand te laten doen die alles al ingeregeld heeft dus lijkt mij een logische keuze.

Is weinig spannends aan, anders ga je wel angstig door het leven in Nederland.

thefox154 wijzigde deze reactie 16-09-2012 23:18 (45%)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:00

franssie

Save the albatross

https://www.google.nl/search?q=greenchoice+fraude

Dat zijn serieuze artikelen! Er is veel veranderd bij GC, maar hier (deze wind constructie) zou ik ook bij wegblijven.

Ik ben overigens tevreden klant van WindUnie (die administratief door greenchoice wordt afgehandeld).

Vertrouwen is goed, controle is (veel) beter.

franssie wijzigde deze reactie 16-09-2012 23:48 (24%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het gaat om de hele toon van communiceren van WindCentrale.
Er wordt hoog van de toren geblazen, kritische vragen worden niet (meer) beantwoord, rendementen lijken onmogelijk gehaald te kunnen worden, het lijkt erop dat iedereen (behalve) de consument op voorhand goed verdient en dat het grootste risico bij de consument ligt.

Net als aandelen Facebook.
Facebook zelf heeft er Miljarden aan verdient.
De banken die de beursgang begeleid hebben, hebben Miljarden verdient.
De afnemers van deze aandelen hebben Miljarden verloren.

Ik ga heel rustig en gelukkig door het leven :)

Zeker sinds mijn zonnepanelen waarvan ik 90% zeker weet dat ze over 7 jaar hun centjes terug verdient hebben :Y)

Als de stroomprijs dan keldert, dan zit ik goed zonder mijn Wind(aan)delen >:)

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Nou, ik wil Windcentrale toch wel even bedanken voor iig de moeite nemen de discussie aan te gaan. Daarnaast vind ik sommige lui hier ook wel enorm hoog (vooringenomen zelfs) van de toren blazen en Windcentrale vrij rustig en kalm reageren.

Ik ben iig blij met deze thread, had de link ook al voorbij zien komen en vroeg me af wat wijsheid was. Ik ga er nog even over nadenken ;).

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-04 17:29

WoudseHoeve

Hobby Boer

De koppeling met Green choice is een hele grote beperking van je vrijheid.

Ik ben in meerwind.nl en meewind.nl gestapt. ( let op het verschil van maar een r )
Trouwens twee heeeeel verschillende concepten.

- Meewind is gewoon een beleggingsfonds in offshore windparken en moet zelf ook winst maken maar is slechts een deel van de onderneming.

- Meerwind is een ideële vereniging en leent geld van leden om duurzame stroom op te wekken met windmolens. Ze gaan nu twee molens bouwen op de splitsing van de A4 en A44.

Green choice is trouwens bij beide betrokken. Ze kopen stroom van meerwind en ze adverteerden voor beleggen in meewind.
EDIT mee en meer omgedraaid, staat nu goed .... :D

Ik meld dit niet omdat ik er zelf wijzer van wordt maar omdat ik vind dat beiden zeer goed werk verrichten op twee zeer verschillende manieren.

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 19-09-2012 15:40 (3%)
Reden: foute vermelding mee / meer wind, was omgedraaid nu goed...

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:55:
De koppeling met Green choice is een hele grote beperking van je vrijheid.

Ik ben in meerwind.nl en meewind.nl gestapt. ( let op het verschil van maar een r )
Trouwens twee heeeeel verschillende concepten.

- Meerwind is gewoon een beleggingsfonds in offshore windparken en moet zelf ook winst maken maar is slechts een deel van de onderneming.

- Meewind is een ideële vereniging en leent geld van leden om duurzame stroom op te wekken met windmolens. Ze gaan nu twee molens bouwen op de splitsing van de A4 en A44.

Green choice is trouwens bij beide betrokken. Ze kopen stroom van meewind en ze adverteerden voor beleggen in meerwind.

Ik meld dit niet omdat ik er zelf wijzer van wordt maar omdat ik vind dat beiden zeer goed werk verrichten op twee zeer verschillende manieren.
Mijn vrouw zit ook met geld in Meewind, en ik zie dat als een betrouwbaardere investering dan dit verhaal hier. Je wil toch niet vast zitten aan 1 energieleverancier? Laat de rendementen (dividend in geval van Meewind) maar lekker uitbetaald worden, dan kijk ik wel waar ik de energie het goedkoopst kan krijgen. Energie = energie en geld = geld. Zoals mijn financieel adviseur ooit zei: Wat maakt het uit waar je je hypotheek hebt lopen, geld = geld. Idem voor stroom.

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
De eerste molen is overigens 'uitverkocht', de 2e molen gaat nu de verkoop in.

• franssie

franssie

Save the albatross

En een advertorial op nuzakelijk.nl http://www.nuzakelijk.nl/...t-crowdfundingrecord.html

Iets andere toonzetting dan dit topic zeg maar ;)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Dreamvoid
  • Laatst online: 20-04 22:17
Als ik even snel een achterkant-sigarendoosje berekening maak (NPV kosten gedeeld door discounted opbrengst), koop je hiermee praktisch gezien voor de komende 16 jaar stroom tegen 102 €/MWh (rekening houdend met 2% rekenrente). Puur naar het investeringsdeel gezien is dit absoluut geen ripoff oid, dit is prima in lijn met de all-in kosten voor een onshore wind project anno 2012.

Uiteraard is 102 €/MWh ook duurder dan de huidige markt- en leveringsprijzen, maar wind is nou eenmaal duur - en je leveringsprijs kan je weer niet vastleggen voor 16 jaar. Het is uiteindelijk net als andere investeringen gewoon een inschatting: denk je dat de prijzen stijgen dan is dit een goede investering, anders niet.

De Greenchoice leveringstarieven/vastrecht/etc vs andere aanbieders is een tweede punt, die discussie ga ik me niet aan wagen.

specs

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
quote:
Ten eerste is _iedere_ particuliere investering te vertalen naar een spaarrekening, en als ik als simpele boerenlul ergens het woord rendement zie staan dan vergelijk ik dat met het rendement op een spaarrekening.
Dat er een of andere econoom een manier bedacht heeft om rendementen op andere manieren te berekenen doet dara weinig aan af.
Ik zie dit wat laat, maar het is niet dat een econoom een andere manier bedacht heeft om rendementen te berekenen: een IRR berekening kan je ook gewoon maken voor een spaarrekening, waarbij de IRR gewoon het rentepercentage is.

Het probleem is dat je een rentepercentage van een investering waarbij je je inleg aan het eind van de looptijd terugkrijgt niet kan vergelijken met een investering waarbij je een deel van de inleg tijdens de looptijd terug krijgt. Dit deel kan je dan immers al weer investeren in iets anders (of op een spaarrekening zetten) en dus is dit een fundamenteel verschil die de investering aantrekkelijker maakt (en de IRR hoger). Immers: hoe sneller je terugbetaald krijgt hoe beter.

• Jaaap
  • Niet online
Dat kun je dan toch gewoon meenemen in je berekening door (spaar)rente op die delen mee te nemen in de berekening?

Vetten zijn gezond. Eet meer vetten en minder koolhydraten.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Dat is ook ongeveer wat er gebeurd bij een IRR berekening, waarbij de belangrijke aanname is dat geld wat eerder beschikbaar komt weer geinvesteerd kan worden met hetzelfde rendement. Daarom ook dat het dus helemaal geen gekke methode is om een rendement te berekenen, het is niet 'creatief rekenwerk van een een of andere econoom'.

Alternatief is om de NPV (net present value) te berekenen waarbij toekomstige cashflows gediscount worden met een zekere discount rate om rekening te houden met het feit dat geld nu waardervoller is dan geld in de toekomst. Als discount rate kan je bijv. het rendement van een spaarrekening gebruiken of het rendement van andere potentiele investeringen (je opportunity cost).

• Freemann
  • Niet online

Freemann

quote:
Freemann schreef op maandag 17 september 2012 @ 07:47:
Zeker sinds mijn zonnepanelen waarvan ik 90% zeker weet dat ze over 7 jaar hun centjes terug verdient hebben :Y)

Als de stroomprijs dan keldert, dan zit ik goed zonder mijn Wind(aan)delen >:)
WindCentrale wist vast ook van het feit dat de recente stroom/gas -prijs daling eraan zat te komen.
Toch vreemd dat men met de prijsstijgingen blijft schermen....

• evleerdam
Er zijn genoeg inschrijvingen voor beide molens. Deadline voor inschrijven was 7 december maar nu al genoeg inschrijvingen.

Er wordt nu gezocht naar nieuwe molens voor volgend jaar :)

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:42
1,5 jaar later en ik ben stiekem wel benieuwd naar de verhalen. Heeft het goed gewaaid in Nederland en bevalt het winddelen?

Er loopt nu weer een actie om vier molens te kopen voor 215 euro per winddeel met een looptijd van 15,5 jaar en ook nu weer 500 kWh in het vooruitzicht per jaar. Ook nu zit er weer 2,15 euro onderhoud aan vast. Ik was zelf eerst vrij positief maar toen zag ik dat het onderhoud per maand was.

Toen kwam mijn bierviltje berekening:
2,15 euro x 12 maanden = 25,80 per jaar aan onderhoud.
Op dit moment betaal ik iets meer dan 6 cent per kWh: 500 kWh x 0,06 euro = 30 euro per jaar.
Afschrijving: 215 euro /15,5 jaar = 13,87 per jaar.

Nu is het snelle berekening en dus niet helemaal correct:
- stroomprijs ligt iets op 0,06xxx ipv 0,06. Dus rendement wordt iets positiever.
- er moet nog belasting betaald worden. Nu doe je dat nu ook al dus volgens mij win/verlies je er niets op.
- er zal ongetwijfeld een restwaarde zijn maar eigenlijk is de molen op na 15,5 jaar financieel gezien.

Volgens mij wordt dit verhaal alleen leuk als de stroomprijs stijgt. Of mis ik iets?

• Chopper_Rob
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-03 17:38

Chopper_Rob

Pure Morning

Toevallig zat ik er net ook even naar te kijken, maar met het huidige tarief maakt het niet zoveel uit, alleen als de energie prijs gaat stijgen dan kan het wat voordeel opleveren.
In het rekenvoorbeeld gebruiken ze ook een tarief van 0,08 cent per kWh ipv de 0,06 die ze zelf hebben.
Ook hebben ze in het voorbeeld een onderhoudstarief van 24 euro berekend ipv de 26 euro die in de documentatie staat.

De energiebelasting, wat het grootste bedrag is in je totale kWh prijs, word nog steeds berekend over je totale stroom verbruik.

Mochten de energieprijzen spontaan dalen dan ben je volgens mij al snel duurder uit.

Dus volgens mij is het meer een afweging in hoe groen je je energie wilt hebben.

ChopperRob.nl - Domoticz Scripts - Kodi Addons - The UpperClass

• franssie

franssie

Save the albatross

Groen kan ook anders. Dit is toch meer een bezigheidstherapie voor groene managers dan echt iets waar de consument iets aan heeft. Ik vertrouw ze niet (mede door genoemde afwijkingen in berekeningen die altijd nadelig zijn tov het gepresenteerde rendement).

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Ik zit hier nu ook serieus naar te kijken.
Zo te zien, tenzij de energieprijzen dalen, ben je niet duurder uit.

Als huurder is lijkt dit me de best mogelijke manier om 'zelf' stroom op te wekken, gezien zonnepanelen niet echt een optie voor ons zijn.

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen.

'); DROP TABLE users;--

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:37
Grote nadeel hiervan is ook dat je niet mag salderen, dus je krijgt ook de belasting niet terug (wat wél het geval is bij zonnepanelen). Een snel sommetje leert mij dat het opwekken van ~30 euro aan stroom, ~40 euro kost. De stroomprijs zou dus 33% moeten stijgen om het rendabel te maken. Bovendien ben je je investering gewoon kwijt, en kun je die ook ergens anders in steken. Totaal niet interessant, deze winddelen.

edit: ook absurd dat de onderhoudskosten 2x zoveel is als de investering over 15,5 jaar 8)7

RedPixel wijzigde deze reactie 19-02-2014 11:22 (10%)

I see red pixels.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik kreeg vandaag spam in mn mailbox van deze partij. Wat een oplichterij. 500kWh gratis, jaja. Belastingen etc. (meer dan 2/3 van de totaalprijs) betaal je gewoon alsnog. 6 cent ofzo besparen dus, keer 500 = €30 per jaar. En dan €26 onderhoudskosten per jaar. Houd je toch mooi 4 euro over. Pfttttt. Rendement van 1,86%. Met als verschil met de bank dat je je geld niet gewoon terug kunt opnemen, je vastzit aan Greenchoice, etc. etc. Aub mij niet meer lastig vallen met dit soort onzin, GreenChoice.

woekele wijzigde deze reactie 19-02-2014 14:06 (12%)

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:35
Ik heb wel aan 1 winddeel meegedaan, vooral uit interesse om zelf te ervaren hoe het vervolgens werkt.
Als ik meer landelijk zou wonen zou ik tenslotte een modern klein windmolentje of rotor in de tuin gezet hebben ;-)

Mijn berekeningen vooraf kwamen ook uit op iets van van 13-16 jaar terug verdienen bij de windelen en dit zou dan ook de leeftijd van de winmolen zijn, idd qua investering is het niet interessant voor het rendement.

Hoewel ik het een leuk initiatief vind, heb ik wel mijn vraagtekens nu bij het het begrip 'energie belasting', want idd over zelf geproduceerde stroom op afstand moet je dus nog steeds de volle mep aan energiebelasting betalen.

Een kleine verassing kwam bij de jaaropgave van de belastingdienst. Het bezit van een winddeel wordt meegeteld bij je totale vermogen waar rendementsbelasting op van toepassing is.

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-04 07:36
anderhalf jaar later zie ik ook ineens een reclamespot van meewind op de tv gisteren? :) mensen daar nog steeds meer vertrouwen in dan 1,5 jaar geleden? :p

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• itsalwaysme
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-04 12:24

itsalwaysme

Graast voor DB

quote:
woekele schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:46:
Ik kreeg vandaag spam in mn mailbox van deze partij. Wat een oplichterij. 500kWh gratis, jaja. Belastingen etc. (meer dan 2/3 van de totaalprijs) betaal je gewoon alsnog. 6 cent ofzo besparen dus, keer 500 = €30 per jaar. En dan €26 onderhoudskosten per jaar. Houd je toch mooi 4 euro over. Pfttttt. Rendement van 1,86%. Met als verschil met de bank dat je je geld niet gewoon terug kunt opnemen, je vastzit aan Greenchoice, etc. etc. Aub mij niet meer lastig vallen met dit soort onzin, GreenChoice.
Het is niet van Greenchoice. Ze werken samen met Greenchoice...

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

dus? Ik kreeg de spam van Greenchoice. En ik moest lid blijven van... GreenChoice.

• RemcoDelft
quote:
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:32:
anderhalf jaar later zie ik ook ineens een reclamespot van meewind op de tv gisteren? :) mensen daar nog steeds meer vertrouwen in dan 1,5 jaar geleden? :p
Als ze TV-reclame maken, weet je in ieder geval waar je geld blijft...

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik heb er ook eens naar gekeken, niet vanwege het rendement maar gewoon om het idee. Maar om 15 jaar ofzo vast te zitten aan Greenchoice, ging mij toch een stuk te ver.

Ze hebben wel een geinig appje trouwens, kun je ook als gast gewoon downloaden, kun je zien dat ze vorig jaar bij lange na geen 500 KWh per winddeel hebben gehaald. Hoewel, eerlijk is eerlijk, dit jaar tot nu toe boven verwachting scoort. Dus ok, over 1 jaar kun je nog geen conclusies trekken.

Goed punt trouwens dat die aandelen gewoon meetellen als bezit in box 3, kun je met een beetje spaargeld ernaast nog 1,2% van je rendement aftrekken. Dat geldt voor zonnepanelen op je eigen dak niet.

Spacy: kleine windmolens werken niet, het rendement is absurd laag. De energie van de grondstoffen alleen al ga je er nooit uithalen, laat staan de (aanschaf)kosten.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-04 17:22
quote:
Wilke schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:17:
Spacy: kleine windmolens werken niet, het rendement is absurd laag. De energie van de grondstoffen alleen al ga je er nooit uithalen, laat staan de (aanschaf)kosten.
Dat klopt, is ooit in zeeland een test mee geweest. Die gaf dramatische uitkomsten. Maar dat is de enige test die ik ken. Ik vind het idee van een een kleine windturbine nog steeds erg charmant. Mooie aanvulling op solar. Zit toch te denken om een testopstelling op mijn dak te plaatsen. En dan veel data verzamelen. :-)
De windbelt hoor je trouwens ook weinig meer van.

• trm0001
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

Ik betreur de nogal heftige stemming makerij hier te aanzien van groene energie in het algemeen en in het bijzonder ten aanzien van winddelen.

Zoals ik het zie hoeven er geen vette winsten gemaakt te worden op alternatieve energie.
Hebben we dan niets geleerd van de hele corruptie graai crisis sinds 2008....?

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om PV op een eigen dak te zetten.
Bovendien is het algemeen bekend dat alleen een mix van alternatieve energie echt de toekomst heeft.
(immers: PV werkt alleen bij voldoende zonlicht en wind alleen als het waait....etc.)

De houding van sommige collega tweakers ten aanzien van winddelen is imho puur schofferend.
Bij voorbaat word deze club weggezet als het volgende oplichtings fraude schandaal wat qua energie en investering nooit wat gaat opleveren.

Er word van alle kanten gegoocheld met getallen en efficienties die kant nog wal raken.
Energie prijzen die zogenaamd al 10 jaar aan het dalen zijn, Wind en PV die altijd netto meer energie zouden kosten dan ze ooit opleveren etc.
Het meest bizarre voorbeeld is nog wel van remcodelft dat PV installaties nooit netto energie zullen opleveren omdat er op het moment van bestaande stroomproductie exponentieel word bijgeproduceerd aan panelen. Remco, hoe verzin je het...... :F

Het bovenstaande moest ik even kwijt.......

WINDDELEN 2014:

Waar het bij Winddelen begin 2014 om gaat zijn 4 windturbines bij Petten.

Dit zijn Vestas V52 Turbines.
60 meter hoog
Rotor 52 Meter
0,85 MW Maximale capaciteit
Verwachte jaaropbrengst: 2800 MWh
(dit betreft dus een relatief kleine windturbine, Max. is 8MW)
http://www.tireerenewable...downloads/2006/V52_UK.pdf
Sat link van de winddeel V52 Winturbines bij Petten:
https://maps.google.nl/ma...ra=mift&mrsp=1&sz=18&z=18

Grofweg kostenplaatje:
Aanschaf kostprijs 1 miljoen (33 procent)
Onderhoud, verzekering, pacht etc.aan bijkomende kosten over 20+ jaar 2 miljoen (66 procent)
Totaal (heel grofweg) 3 miljoen over 20+ jaar
Garantie op werking (via contract).
Geen verwijderingskosten (via contract).

Zelf heb ik 4 winddelen gekocht waarmee ik verwacht volledig in mijn eigen energie behoefte te kunnen voorzien (1800kWh).

Mijn overwegingen:
Groen met een lage CO2 belasting (1/30) voor het milieu.
Laagdrempelig
Geringe aanschafkosten en jaarkosten.
Door mijn investering in eigen stroomproductie maak ik herinvesteren in windenergie mogelijk.
Zie de 10 nieuwe turbines in aanbouw in de Sat link hieronder:
https://maps.google.nl/ma...ra=mift&mrsp=1&sz=18&z=18
Ik zit al jaren bij Greenchoice (100% Windenergie) en dit was mijn kans om zelf de investering te dragen.
Ik switch toch nooit om een paar rotcenten te besparen via bulk atoom energie uit frankrijk.
(slim Energie besparen heeft veel meer opgeleverd dan switchen ooit zal opleveren)
Geen mogelijkheid voor PV.
Winst maken is GEEN overweging.

Kansen voor Widdelen:
Inzichtelijk maken waar de 66 procent kosten uit bestaan.
De App geschikt maken voor windows gebruikers
De nieuwe molens bij Petten in de App plaatsen

Het wachten is nu op een investerings mogelijkheid in biogas.....
(ik neem al 100% Biogas af van Greenchoice maar de installatie is niet (deels) mijn eigendom)
Gezien de huidige ontwikkelingen in Oekraine en Rusland heeft dat bij mij zelfs prioriteit.

trm0001 wijzigde deze reactie 04-03-2014 11:57 (9%)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
Zelf heb ik 4 winddelen gekocht waarmee ik verwacht volledig in mijn eigen energie behoefte te kunnen voorzien
alleen moet je nog wel meer dan 2/3 van de kWh-prijs alsnog aftikken, vanwege de belastingen etc. Genaaid! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
quote:
trm0001 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 08:58:
Ik betreur de nogal heftige stemming makerij hier te aanzien van groene energie in het algemeen en in het bijzonder ten aanzien van winddelen.

Zoals ik het zie hoeven er geen vette winsten gemaakt te worden op alternatieve energie.
Allemaal prima, maar wees daar dan eerlijk over. Kom niet met dubieuze berekeningen waaruit zou blijken hoe fantastisch het is.

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
woekele schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:06:
[...]
alleen moet je nog wel meer dan 2/3 van de kWh-prijs alsnog aftikken, vanwege de belastingen etc. Genaaid! :)
Wat een bijzonder kortzichtige en domme opmerking.
Ik heb het over zelf kwh opwekken en eigen verbruik en NIET over de kosten daarvan.
(Iedereen weet dat er op de bruto kwh prijs nog een heel scala aan belastingen, heffingen en kosten zit)
Indien dat te ingewikkeld is voor je om te begrijpen reageer dan gewoon niet.
Dus niks genaaid*.

* genaaid = sub vmbo taalgebruik/niveau (overigens net zoals je inzicht in deze materie)....... :F :F :F

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:13:
[...]
Allemaal prima, maar wees daar dan eerlijk over. Kom niet met dubieuze berekeningen waaruit zou blijken hoe fantastisch het is.
De pot verwijt de ketel remco.........

Wie zei er ook al weer dat PV netto nooit energie gaat opleveren......... :O

De berekeningen van de windcentrale zijn onderbouwd (itt jouw opmerkingen) en 2x extern doorgerekend.

• XeNeRgY
  • Laatst online: 18:40
Heb jij aandelen bij de Windcentrale ofzo? Ik begrijp ook niet waarom je zo fel bent en met VMBO-niveau gaat schermen.

Het feit dat ze eerst vrolijk in de discussie mee komen doen en vervolgens, als het lastig wordt met de standaard berekeningen, ineens niet meer reageren zegt voor mij genoeg.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
XeNeRgY schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:42:
Heb jij aandelen bij de Windcentrale ofzo? Ik begrijp ook niet waarom je zo fel bent en met VMBO-niveau gaat schermen.

Het feit dat ze eerst vrolijk in de discussie mee komen doen en vervolgens, als het lastig wordt met de standaard berekeningen, ineens niet meer reageren zegt voor mij genoeg.
Heb jij aandelen kernenergie/kolen centrales ofzo ?

Wanneer iemand het verschil niet ziet tussen enerzijds de behoefte om in eigen energie te voorzien en anderzijds belastingen / heffingen op alle bruto kwh prijzen, daar vervolgens ook nog een seksueel getinte krachtterm aan koppeld dan ben ik van mening dat een sub vmbo niveau kwalificatie op zijn plaats is.

Tot slot staat het jou en ieder ander uiteraard volledig vrij om conclusies te trekken die er niet zijn.

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
Volgens mij is er iemand een beetje in de war. :)

Ontopic, ik zie de meerwaarde niet. Ergens wordt er iemand beter van en dat zijn niet de participanten. Blijft lastig dit soort producten op waarde te schatten en het is wellicht een begin maar zeker niet het einde.

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

• BCM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-04 07:14
Er worden in het product "Winddelen" twee onderdelen gekoppeld en daar wordt door de afnemer een prijs voor bepaald: Een heel laag rendement met inleveren van het recht om zelf een leverancier te kiezen.

In dit topic en andere fora zijn al verschillende voorbeelden aangehaald waar een particulier in kan investeren wat een rendement oplevert tussen de 4 en 7%. Incidenteel komen er nog wel eens projecten voorbij waar iets hogere rendementen bij te halen is. Met dit soort projecten lever je als particulier een bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame energie in NL.

Daarbij blijft je dan de mogelijkheid hebben om van leverancier te wisselen en zo de meest economische, betrouwbare leverancier te kiezen die past bij je eigen duurzame gedachte.

Mijn persoonlijke gedachte blijft dat OIIO veel consumenten blind maakt voor betrouwbaarheid, kosten of kwaliteit!

Cedo Nulli

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

voor de duidelijkheid: in de spam die ik ontving voor winddelen werd heel geniepig gesuggereerd dat ik mijn volledige verbruik in kWh kon afkopen met winddelen. Vervolgens moest je je er behoorlijk in verdiepen (kleine letters/voorwaarden) om erachter te komen dat het alleen ging om afkopen de 'kale' prijs, dus nog niet eens 1/3 van wat daadwerkelijk op je rekening verschijnt, netwerkkosten nog buiten beschouwing latend trouwens. Ja, dat noem ik naaierij. Succes verder ermee.

woekele wijzigde deze reactie 05-03-2014 09:03 (5%)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
woekele schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:52:
voor de duidelijkheid: in de spam die ik ontving voor winddelen werd heel geniepig gesuggereerd dat ik mijn volledige verbruik in kWh kon afkopen met winddelen. Vervolgens moest je je er behoorlijk in verdiepen (kleine letters/voorwaarden) om erachter te komen dat het alleen ging om afkopen de 'kale' prijs, dus nog niet eens 1/3 van wat daadwerkelijk op je rekening verschijnt. Ja, dat noem ik naaierij. Succes verder ermee.
Die opmerking van winddelen klopt dus als een bus.
Dat jij stelselmatig verbruik verward met bijkomende belastingen/heffingen/etc. kunnen zij niets aan doen.

Overigens is het geen Spam meer indien je er daadwerkelijk interesse in hebt.
Dit was en is bij jou overduidelijk het geval........

Het heet dan dus gewoon gerichte ideele reclame, niets mis mee.

• RemcoDelft
quote:
trm0001 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:25:
Wie zei er ook al weer dat PV netto nooit energie gaat opleveren......... :O
Ik niet! Je moet beter lezen wat ik type als je me ermee om de oren wil slaan :)
quote:
De berekeningen van de windcentrale zijn onderbouwd (itt jouw opmerkingen) en 2x extern doorgerekend.
Ik geloof niet dat ik op dit niveau nog een zinnige discussie kan voeren, dus ik zou zeggen, veel plezier met je aandelen.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 06-03-2014 09:06 (3%)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
RemcoDelft schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:18:
[...]
Ik niet! Je moet beter lezen wat ik type als je me ermee om de oren wil slaan :)
[...]
Je komt niet bijster intelligent over... Ik geloof niet dat ik op dit niveau nog een zinnige discussie kan voeren, dus ik zou zeggen, veel plezier met je aandelen.
Sorry hoor maar hoe XXXX en vergeetachtig kun je zijn:
(letterlijke Quote van jou op donderdag 26 september 2013 19:24)
Zonnepanelen hebben door de exponentieel stijgende productie een heel ander "geintje": de energetische terugverdientijd is 2-4 jaar, maar binnen die tijd is de totale hoeveelheid ook heel hard gestegen. M.a.w. er wordt gigantisch veel energie in de productie gestopt.
Of anders gezegd: als je de totale energie die in PV-productie is gezet optelt, en dat vergelijkt met de totale energie die uit PV is gekomen, verwacht ik dat dat (orde-grootte) gelijk is! En als de exponentiele stijging nog 30 jaar doorgaat, levert PV (mondiaal gezien) de komende 30 jaar niets op aan energie :+

Je bedoeld verder dit niveau:
"Bij nader inzien denk ik dat ik e.e.a. verward heb waardoor ik de verwachte opbrengst van 2 windturbines aannam als opbrengst voor 1 windturbine. Als ik dat corrigeer klinkt een load-factor van 25% aanzienlijk logischer."

Samen met het om de oren slaan van winddelen met punten en komma's ?
Je meest trieste was nog wel: "het is kWh ipv kwh !"

En dan is er iets mis met mijn niveau, tuurlijk joh.......... _O-

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
trm0001 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:10:
[...]
Dat jij stelselmatig verbruik verward met bijkomende belastingen/heffingen/etc. kunnen zij niets aan doen.
Komop zeg, alsof de marketing-snelle-jongens dit niet expres zo in hun spam gezet hebben, zodat zoveel mogelijk mensen erin trappen, dat is wat mij betreft zo klaar als een klontje in dit geval.

Ideëel? Dus jij denkt dat ze er niet aan verdienen? Het is spam en het is misleidend. En erg slecht voor het imago van goede groene initiatieven die daadwerkelijk wat opleveren (en ja, dan bedoel ik zowel voor het milieu als financieel rendement!).

De discussie over elkaars niveau etc. lijkt me verder niet zinvol en het is niet de bedoeling op de man te spelen.

Edit: je emotionele antwoord hieronder zegt genoeg. Zinloze 'discussie' waar ik verder graag uitblijf.

woekele wijzigde deze reactie 05-03-2014 10:17 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
woekele schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:06:
[...]

Komop zeg, alsof de marketing-snelle-jongens dit niet expres zo in hun spam gezet hebben, zodat zoveel mogelijk mensen erin trappen, dat is wat mij betreft zo klaar als een klontje in dit geval.

Ideëel? Dus jij denkt dat ze er niet aan verdienen? Het is spam en het is misleidend. En erg slecht voor het imago van goede groene initiatieven die daadwerkelijk wat opleveren (en ja, dan bedoel ik zowel voor het milieu als financieel rendement!).

De discussie over elkaars niveau etc. lijkt me verder niet zinvol en het is niet de bedoeling op de man te spelen.
Je punt was al duidelijk hoor: Windturbines zijn slecht voor het milieu en dus niet groen, winddelen is pure misleidende oplichting, en gerichte reclame aan geintresseerden heet Spam.

Waarom dit maar blijven herhalen ?

• RemcoDelft
quote:
trm0001 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:45:
[...]

Sorry hoor maar hoe XXXX en vergeetachtig kun je zijn:
(letterlijke Quote van jou op donderdag 26 september 2013 19:24)
Zonnepanelen hebben door de exponentieel stijgende productie een heel ander "geintje": de energetische terugverdientijd is 2-4 jaar, maar binnen die tijd is de totale hoeveelheid ook heel hard gestegen. M.a.w. er wordt gigantisch veel energie in de productie gestopt.
Of anders gezegd: als je de totale energie die in PV-productie is gezet optelt, en dat vergelijkt met de totale energie die uit PV is gekomen, verwacht ik dat dat (orde-grootte) gelijk is! En als de exponentiele stijging nog 30 jaar doorgaat, levert PV (mondiaal gezien) de komende 30 jaar niets op aan energie :+
Juist ja, en lees het nu nog eens GOED door, wellicht zie je dat er niet staat wat jij er uit haalt ;w
Mocht je het nog niet doorhebben: zoek de verschillen tussen "nooit" en "de komende 30 jaar" :X
quote:
woekele schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:06:
Edit: je emotionele antwoord hieronder zegt genoeg. Zinloze 'discussie' waar ik verder graag uitblijf.
^^ En dat! Zoals gezegd: veel plezier met je aandelen.

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:42
Ik vind sowieso dat er een hele negatieve sfeer hangt in dit/deze topic. Als je rendement wilt halen op deze wind-aandelen, dan wordt het sowieso lastig in de huidige marktomstandigheden.
- Gaat de prijs stijgen, dan moet je vooral in de windaandelen stappen.
- Gaat de prijs dalen, zoals de contra-groep dat beweert, dan moet je vooral niet in de windaandelen stappen.

Maar wat mij stoort, is dat de contra-groep het als een feit neerlegt dat de prijs gaat dalen. Als je er zo zeker van bent, ga dan lekker short in energie-aandelen zoals Vattenval of GDF Suez of wat dan ook. Heb je gelijk, dan loop je keihard binnen.

Dat je er niet keihard van binnen loopt (daar zijn legio berekeningen van gemaakt), hoeft nog niet te betekenen dat de windaandelen waardeloos zijn. Er is blijkbaar behoefte van mensen om hun energieverbruik te compenseren en kunnen/willen dat niet doen via zonnepanelen. Dan kan windenergie een manier zijn om je energieverbruik te compenseren.

• BCM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-04 07:14
quote:
Robkazoe schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:09:
Ik vind sowieso dat er een hele negatieve sfeer hangt in dit/deze topic. Als je rendement wilt halen op deze wind-aandelen, dan wordt het sowieso lastig in de huidige marktomstandigheden.
- Gaat de prijs stijgen, dan moet je vooral in de windaandelen stappen.
- Gaat de prijs dalen, zoals de contra-groep dat beweert, dan moet je vooral niet in de windaandelen stappen.

Maar wat mij stoort, is dat de contra-groep het als een feit neerlegt dat de prijs gaat dalen. Als je er zo zeker van bent, ga dan lekker short in energie-aandelen zoals Vattenval of GDF Suez of wat dan ook. Heb je gelijk, dan loop je keihard binnen.

Dat je er niet keihard van binnen loopt (daar zijn legio berekeningen van gemaakt), hoeft nog niet te betekenen dat de windaandelen waardeloos zijn. Er is blijkbaar behoefte van mensen om hun energieverbruik te compenseren en kunnen/willen dat niet doen via zonnepanelen. Dan kan windenergie een manier zijn om je energieverbruik te compenseren.
De negatieve sfeer komt misschien wel omdat velen het misschien niet zo'n goed idee is. Daarnaast is het tegenwoordig helaas erg gewoon om op deze manier te reageren. Als een commerciele partij met een voorstel komt wat sommigen niet mooi vinden, is het meteen een oplichter. Als er een folder door je bus komt, is dat nog geaccepteerd. Bij email wordt het meteen afgedaan als spam.

Backontopic!
Toch deel ik je mening niet. De prijs waarmee gerekend wordt in de winddelen bij een scenario van gelijkblijvende prijzen, is een prijs die hoger is als de prijs op de prijsvergelijkers van dezelfde aanbieder (greenchoice). Dus behalve dat je je prijs (alleen van de commodity) vast zet, zet je die ook nog eens vast tegen een dure prijs. Hierdoor is het uitgangspunt mijns inziens gewoon slecht.

Ik zie het als naar de bank gaan en vragen om een spaarrekening met een rente van 0,5% en de eis om die rente voor vele jaren te garanderen.

Ik ben mij bewust dat er voor velen bijna geen andere manier is om de prijs voor vele jaren vast te zetten. Maar dat neemt nog niet weg dat ik denk dat het dan alsnog een slecht voorstel is.

Cedo Nulli

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

Beste remcodelft en woekele,

Jullie voorstel om verder buiten de discussie te blijven is bij deze van harte geaccepteerd ! *O* *O*

Back on topic:

Voor wat betreft de prijs die je voor winddelen of elders betaald kan niemand hier in de toekomst kijken dus alle zogenaamde toekomstverwachtingen kun je compleet negeren. Wil je meedoen met dit of een ander initiatief dan is dat prima maar doe het liever niet om snel rijk te worden. Zo simpel is het.

Vind je het dan toch nog nodig om collega tweakers voor rotte vis uit te maken of bedrijven bij voorbaat weg te zetten als oplichters omdat je het verschil niet begrijpt tussen verbruik en kosten denk dan eerst even goed na voordat je zo maar iets post........

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True