Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 30.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64119

RemcoDelft schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:03:
[...]
Goh, wie had dat gedacht... O wacht, heel veel mensen in dit topic!
80 procent of 65 procent is nogal een fors verschil. Niemand kan in de toekomst kijken, jij dus ook niet.
Het is dus afwachten op welk percentage de winddelers in Noord-holland uitkomen per 31-12.

De App heeft er enkele tientallen keren uitgelegen dus het is maar de vraag welke gegevens nog kloppen.
En of de windcentrale daar zelf voor verantwoordelijk is of een externe IT-er met 2 linker handen. :F

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 21-11-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau-Risico
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05-2024
Afgelopen week mijn eerste jaarafrekening van Greenchoice ontvangen en flink geschrokken.
Ik heb acht winddelen De ranke Zwaan.
Nu ontvang ik van Greenchoice per kWh hoog tarief € 0,06467 en laag tarief € 0,04894 (incl. belasting)
Per winddeel ontvang ik (bij 100% productie) dan € 0,0576 x 500 = € 28,80.
Vanaf 2016 ga ik per winddeel € 25,75 aan onderhoud betalen.
Winst is dan bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen slechts € 3,05 per jaar.
Aanschafprijs van € 200 per winddeel, levert mij een VERLIES op van maar liefst € 121,90 per winddeel. (en ik heb er acht!)
Bij een stijgende elektriciteitsprijs van 3% per jaar, komt mijn verlies uit op € 72,27.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar mijn investering van € 1600 gaat mij een verlies opleveren van € 570 tot € 975.
Bovendien zit ik nog 12 jaar aan mijn contract met Greenchoice vast.
De Windcentrale rekent in de rekenvoorbeelden met een variabele stroomprijs van € 0,08460!
Ik heb De Windcentrale om uitleg gevraagd, maar dit lijkt wel een ernstige vorm van misleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mau-Risico schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:42:
Afgelopen week mijn eerste jaarafrekening van Greenchoice ontvangen en flink geschrokken.
Ik heb acht winddelen De ranke Zwaan.
Nu ontvang ik van Greenchoice per kWh hoog tarief € 0,06467 en laag tarief € 0,04894 (incl. belasting)
Per winddeel ontvang ik (bij 100% productie) dan € 0,0576 x 500 = € 28,80.
Vanaf 2016 ga ik per winddeel € 25,75 aan onderhoud betalen.
Winst is dan bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen slechts € 3,05 per jaar.
Aanschafprijs van € 200 per winddeel, levert mij een VERLIES op van maar liefst € 121,90 per winddeel. (en ik heb er acht!)
Bij een stijgende elektriciteitsprijs van 3% per jaar, komt mijn verlies uit op € 72,27.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar mijn investering van € 1600 gaat mij een verlies opleveren van € 570 tot € 975.
Bovendien zit ik nog 12 jaar aan mijn contract met Greenchoice vast.
De Windcentrale rekent in de rekenvoorbeelden met een variabele stroomprijs van € 0,08460!
Ik heb De Windcentrale om uitleg gevraagd, maar dit lijkt wel een ernstige vorm van misleiding!
Geen paniek !

Je zit sowieso niet 12 jaar aan greenchoice of de windcentrale vast.
Er is een termijn van ik meen 1 of 2 jaar dat je op zijn vroegst je winddelen mag verkopen.
Dit is om speculatie tegen te gaan van snelle jongens die even snel winst willen pakken.
De windcentrale kennende is er vast wel een oplossing mogelijk mocht je eerder willen stoppen.

Ik zal dadelijk de berekening van jou nakijken maar die kan natuurlijk niet kloppen.
De stelregel is dat de winddelen bij hun verwachte opbrengst van 500kwh ongeveer kostendekkend zijn.

Edit:
Om te berekenen wat jouw winddelen opleveren en kosten heb ik wat meer gegevens nodig. Onder andere welke verwachte levensduur de ranke zwaan heeft. Zodoende dien je de 200 euro uiteraard te delen door dat aantal jaren.

Hier kun je mijn berekening zien voor driekwart jaar:
Anoniem: 64119 in "Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen"

Stuur je mij even een DM ? Liefst met uitgebreide gegevens.......

De Ranke Zwaan heeft overigens prima gedraaid dit jaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rmEvum0GASXLOG09SoEt5DVh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PovkYDG5gyLO1T7cyd5DMtED/full.jpg

In ieder geval flink beter dan de blauwe Reiger die nog maar net op de 70 procent zit en dus sterk achterloopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 26-11-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Déjà vu van twee jaar terug:
Dido schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:15:
Ik ben misschien gek, maar waarom zou je dit doen?

Even kijkend per winddeel.

Eenmalige investering is 345 euro. Daarvoor krijg ik 16 jaar 500kWh terug, dus 16x500x0,06 euro. Da's 480 euro

Dat is een rendement van 2,12% op jaarbasis. Geen 4%.

Maar!

Ik mag 1,40 euro per maand dokken voor het onderhoud, dus van die 480 euro mag ik 16x12x1,40 euro aftrekken. Dan blijft er 211,20 euro over. Netto verlies ik dus 133,80 euro per winddeel.

Waar zit mijn winst? Die van greenchoice geloof ik wel :X
Het verklaart ook het oorverdovend gebrek aan enthousiasme in dit topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Haha. En dan te bedenken dat de mensen die hiervoor waarschuwden uit dit topic gejaagd werden...

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 26-11-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er zit een behoorlijk groot verschil in het tarief (na belasting) dat TRM0001 en mau-risico van de windcentrale vergoed krijgen.
code:
1
2
3
4
.       TRM0001     MAU-Risico
275     Laag        6.8     4.9
225     Hoog        9.3     5.8
EUR/YR           39.63  26.53

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:59:
Er zit een behoorlijk groot verschil in het tarief (na belasting) dat TRM0001 en mau-risico van de windcentrale vergoed krijgen.
code:
1
2
3
4
Dat was mij idd ook al opgevallen.

Overigens zitten er ook aanzienlijke verschillen in de kostprijzen van oudere winddelen en nieuwere.
De eerste lichtingen kosten soms rond de 400 euro terwijl ze later nog maar rond de 200 euro kosten.

Van zowel de kwh vergoeding verschillen als de verschillende kostprijzen per winddeel is de oorzaak mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

woekele schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:37:
Haha. En dan te bedenken dat de mensen die hiervoor waarschuwden uit dit topic gejaagd werden...
Niet alleen dat, maar hij gaat door met desinformatie zoals (maar niet uitsluitend):
Valt dit weg (per waarschijnlijk 2017) dan zal het er voor mensen die recent zijn ingestapt om spannen per wanneer de hele installatie zich dan terug verdiend.....,gemiddeld 6 jaar word dan ook eerder 20+ jaar.
Wat vaststaat is dat de salderingsregeling bekeken gaat worden, maar of en hoe deze wordt aangepast, is niet bekend. Dus ook niet hoe deze zich dan verhoudt tot de Winddelen/kropje sla PV.

...en gaat verder met het negeren van dit topic

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheese_man schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:06:
[...]
Niet alleen dat, maar hij gaat door met desinformatie zoals (maar niet uitsluitend):
[...]
Wat vaststaat is dat de salderingsregeling bekeken gaat worden, maar of en hoe deze wordt aangepast, is niet bekend. Dus ook niet hoe deze zich dan verhoudt tot de Winddelen/kropje sla PV.
...en gaat verder met het negeren van dit topic
Compleet off-topic:
http://www.dekoepel.org/saldering-na-2017-hoogst-onzeker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Lees je eigen bron maar eens goed. Dan zul je zien dat het sowieso een paar jaar langer dan 2017 gaat duren en dat het nog helemaal niet bekend is wat er precies gaat gebeuren. Dus jouw uitspraken dat het per waarschijnlijk 2017 wegvalt, kloppen gewoon niet (de dt-fouten maar even buiten beschouwing latend), laat staan dat je al iets kunt zeggen over terugverdientijd.

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 26-11-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die bron linkt door naar
. Voor degenen die nu gebruikmaken van salderen achter de meter is het mooi om te weten dat wij van plan zijn om de regeling de komende vier jaar in stand te houden, ondanks het feit dat het mogelijk is om het van jaar tot jaar bij het belastingplan te veranderen. Het biedt dus zekerheid”.
Vooral die "het biedt dus zekerheid" is wel hilarisch.

Maar er valt dus gewoon weinig over te zeggen behalve dat de trend ruchting afschaffen is en dat 2017 genoemd is, danwel als jaar van afschaffen (met overgangsregeling) of aankondiging van aanschaffen, het laat zich op meeredere manieren lezen. (goh, politicus)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau-Risico
franssie schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:59:
code:
1
2
3
4
Opvallend!
Hier mijn afrekening:

http://1drv.ms/1uVU5gd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jouw winddelen leveren dan ook nog maar eens 400 kwh op en die van trm0001 500kwh?
offtopic:
Ben blij dat ik hier toen niet aan meegedaan heb, wat een onoverzichtelijk gedoe ... Ik heb gewoon stroom van de windunie

Edit:// ah beide moeten omgerekend worden naar 500 kwh, dan nog blijft het een opmerkelijk verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 26-11-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau-Risico
De kale stroomprijzen gaan naar verwachting nog flink dalen.

Jaar €/kWh
2015 0,0436
2016 0,0412
2017 0,0399
2018 0,0394

bron: http://www.hieropgewekt.n...ekenen-met-energieprijzen

Mijn molen kost aan onderhoud al € 0,052 per kWh!

@franssie, dat kopt want mijn afrekeing loopt tot half november.
In mijn berekening heb ik omgerekend naar 500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit klinkt toch allemaal als de bekende pensioen/hypotheek woekerpolissen.
Op papier leuke rendementen, maar om die te behalen worden vaak rooskleurige cijfers voorgeschoteld. Daarnaast zijn er vaak hoge onderhouds- en beheerkosten.

Bij de welbekende tegenvallende resultaten valt het rendement tegen. De beheerkosten daarintegen zijn vast, pure winst voor het bedrijf. Dus Greenchoice die krijgt hun geld wel, de uiteindelijke verliezer is de investeerder, 3 maal raden wie dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:11:
Jouw winddelen leveren dan ook nog maar eens 400 kwh op en die van trm0001 500kwh?
offtopic:
Ben blij dat ik hier toen niet aan meegedaan heb, wat een onoverzichtelijk gedoe ... Ik heb gewoon stroom van de windunie
Was het maar zo'n feest voor mijn winddelen.
Ik zit nu officieel op slechts 65 procent maar dat kan nooit kloppen.
Oftewel 325 fictieve kwh's per 500kwh verwachte opbrengst.

De App geeft hier zowel 65 procent aan als 79 procent dus hij weet het zelf ook niet meer....... :+

De bedoeling is dus dat alle winddelen gemiddeld 500kwh per jaar doen over een langere periode.
Met nog wat meer dan een maand te gaan zal maurice het ws wel halen, ik ws niet.

De vergoeding die maurice krijgt lijkt met (laagtarief) a 4,0 cent zelfs voor bruto kernenergie te laag. :F

@Viper:
Behalve dan dat de windcentrale een cooperatie is zonder winstoogmerk en Greenchoice alleen de eindadministratie doet. Nou kan het wel zo zijn bij iedere grote investering dat iemand er met je centen vandoor gaat maar die windturbines steel je gelukkig niet zo makkelijk..... :+

@Mau-risico:
De genoemde prijzen (linkje en post) zijn groothandelsprijzen, daar kun je dus niet 1:1 mee rekenen.

De kostprijs per kwh van jouw winddelen aan onderhoud zijn 4,16 cent (op basis van 12 jaar)
De kostprijs per kwh aan aanschaf is 3,33 cent. (12 jaar @ 48000 kwh van 8 winddelen)
Totale kostprijs per kwh is dus 7,5 cent.

Ter illustratie: met mijn gemiddelde vergoeding van 8,5 cent per kwh kom je daar dus prima mee uit op basis van 16 jaar stroom productie.
Komt de vergoeding zoals bij jou op slechts 6 cent gemiddeld, inclusief relatief weinig jaren productie (12) dan lever je dus bij voorbaat in op iedere kwh (1,5 cent).

Tijd voor jou om dus even contact op te nemen met Greenchoice en te vragen hoe het kan dat de kwh vergoeding van jou zo bizar laag is en die van mij grofweg 40 procent hoger ligt bij de blauwe reiger.

Het staat me zelfs bij dat de windcentrale een vergoeding garandeerde van 7,5 cent gemiddeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 26-11-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
'hier' in Breda is ook een actie om aandelen in Windpark Hazeldonk te kopen.
'gegarandeerd' rendement van 6%, maar lijkt mij ook een beetje te mooi om waar te zijn.

http://www.windparkhazeldonk.nl/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ZeRoC00L dat is (als het snel goed las) gewoon een obligatie van 6% vast, niet overdraagbaar, looptijd 15 jaar met tussentijdse aflossingen. Hier zit geen directe koppeling in de investering met de energieprijs en de energieproductie. Indirect natuurlijk wel, als beide instorten is er geen geld om rente te betalen en af te lossen maar dat risico is lager dan bij de windcentrale waar deze risico's (prijs en productie) wel op je bordje liggen.
Er vindt dan ook geen saldering of wat dan ook in je energie factuur plaats.

Edit:/// Dit is wel een vreemde zin "BRES biedt participanten een jaar gratis lidmaatschap aan" ... moet je daarna betalen voor je obligatie?
Verder ziet het er netjes uit, zekerheden zijn lijkt me voor de bank (wat ook wel mag bij 82% financiering), de provincie o.i.d. zit er met 850.000 achtergesteld in.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 26-11-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZeRoC00L schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:31:
'gegarandeerd' rendement van 6%, maar lijkt mij ook een beetje te mooi om waar te zijn.

Zelf zie ik dit soort projecten niet als investeringen om eens lekker winst op te maken.

Voor mij en veel anderen is het een laagdrempelige manier om zelf duurzaam je energie op te wekken.
Zeker voor huurders waar het lastig is om PV te plaatsen kan het een uitkomst zijn.

Mijn uitgangspunt is wel dat het kostenneutraal moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@zerocool at een heel ander verhaal; er is een SDE+ subsidie toegekend en kan de gemeente garant staan.
Ook kan je elk moment je obligatie terugverkopen tegen de inleg.
Zolang de APX gemiddeld boven de €0,046/kWh komt, er niet extreem weinig wind is en iedereen zijn verplichtingen nakomt lijkt er niets aan de hand.

@trm0001 de enige manier om kostenneutraal te zijn is om in een goed windjaar zoals dit winst te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:51:
@trm0001 de enige manier om kostenneutraal te zijn is om in een goed windjaar zoals dit winst te maken.
Op zich wel maar dan moet het niet zoals begin van het jaar de wind 4 maanden uit het zuiden waaien wat precies voor mijn windmolen nadelig is.
Ik meen februari (winter) was het 30 graden (zomer temp) in Munchen.
Komt gelukkig zelden voor maar wel vette pech voor mijn opbrengsten.
Ach het is de natuur........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update per 2 december:

Inmiddels presteert de Windcentrale het om de opbrengsten achteruit te laten gaan.

In plaats van de 80,5 procent voor de Blauwe Reiger per 30-11 staat de opbrengst per 2-12 op 74,5.
Oftewel de jaar-opbrengsten zouden in 2 dagen tijd 6 procent achteruit zijn gegaan, zie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s2S9wT64NX3aWMeRDJ4hXILO/full.jpg

Ik heb geen idee wie er bij de windcentrale verantwoordelijk is voor de administratie en de App. maar ik mag hopen dat er binnenkort een vacature komt voor een gemotiveerde medewerker administratie met veel ervaring.......... :F
(na enkele tientallen fouten & correcties zijn de gegevens imho echt niet meer werkbaar of betrouwbaar)

Winddelen is nog steeds een leuk & laagdrempelig initiatief maar qua administratie loopt het flink mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:20:
Dit klinkt toch allemaal als de bekende pensioen/hypotheek woekerpolissen.
Op papier leuke rendementen, maar om die te behalen worden vaak rooskleurige cijfers voorgeschoteld. Daarnaast zijn er vaak hoge onderhouds- en beheerkosten.

Bij de welbekende tegenvallende resultaten valt het rendement tegen. De beheerkosten daarintegen zijn vast, pure winst voor het bedrijf. Dus Greenchoice die krijgt hun geld wel, de uiteindelijke verliezer is de investeerder, 3 maal raden wie dat is.
Welkom in het leven van een aandeelhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

Door een verhuizing heb ik mijn Jaarnota gekregen van GC, (*doordat ik mijn voorschotbedrag niet kon wijzigen. krijg ik nu geld terug*)
Eigenaar 4 winddelen trouwe wachter
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/jy0uy182n/GC_Windcentrale.jpg

[ Voor 130% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 03-12-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZeRoC00L schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:31:

al doe je het alleen al voor het milieu en je 2% behalen boeiend. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 03-12-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Wanneer gaan de zes nieuwe windmolens van GC langs de N15 in de verkoop? Ik lees/hoor erg weinig over dit project.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drielp schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:22:
Wanneer gaan de zes nieuwe windmolens van GC langs de N15 in de verkoop? Ik lees/hoor erg weinig over dit project.
Windmolens van GC zelf gaan ws niet in de verkoop maar zijn beoeld als eigen groene energie productie voor hun klanten. De windcentrale zal in de toekomst nog wel meer windmolens overnemen en de energie pakketjes daarvan verkopen als winddelen.

@ Btcaelum :

Het valt me op dat jij net als ik dezelfde vergoeding krijgt voor kWh's als dat je betaald.

Sowieso dank voor deze informatie, het geeft een steeds beter beeld van de werkwijze en vergoedingen.

Des te vreemder is het dat Mau-risico veel meer betaald voor zijn verbruik en veel minder betaald krijgt voor zijn opbrengsten. Tenzij hier een evt bedrijfsmatig karakter achter zit begrijp ik daar niets van......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@trm0001

De vergoedingen zijn aardig duidelijk geweest bij GC en de Windcentrale. de kale stroomprijs+btw.
Alhoewel ik niet kan terugvinden waar de onderhoudskosten bij komen.(waarschijnlijk bij de rekening in December of Januari). ben wel benieuwd of de trouwe wachter 500kwh per jaar gaat halen het gaat kielekiele worden.vandaag wel weer een klapper van 9,106kwh(*12kwh)(bij 4 winddelen)

Het voordeel van winddelen is dat als je gaat verhuizen je ze zo mee kunt nemen. Dit was toentertijd ook dus ook de rede dat ik winddelen kocht ipv panelen.

spannend spannend begin dit jaar(Maandproductie 236kwh in Januari) nu staan de winddelen(trouwe wachter) op de 400kwh.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 07-12-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061 schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:49:
@trm0001

De vergoedingen zijn aardig duidelijk geweest bij GC en de Windcentrale. de kale stroomprijs+btw.
Alhoewel ik niet kan terugvinden waar de onderhoudskosten bij komen.(waarschijnlijk bij de rekening in December of Januari). ben wel benieuwd of de trouwe wachter 500kwh per jaar gaat halen het gaat kielekiele worden.vandaag wel weer een klapper van 9,106kwh(*12kwh)(bij 4 winddelen)

Het voordeel van winddelen is dat als je gaat verhuizen je ze zo mee kunt nemen. Dit was toentertijd ook dus ook de rede dat ik winddelen kocht ipv panelen.

spannend spannend begin dit jaar(Maandproductie 236kwh in Januari) nu staan de winddelen(trouwe wachter) op de 400kwh.
De Blauwe Reiger (zelfde locatie) heeft voor de hele week nog geen 13kwh gedaan per 4 winddelen.
Met nog slechts 3 weken te gaan is het halen van 100% technisch compleet onmogelijk geworden.
Nu slechts 81 procent behaald. In een gunstig scenario halen we de 90 procent, ongunstig 85 %.

De laagdrempeligheid van winddelen is inderdaad een groot voordeel. Kosten van te voren bekend, zelf geen omkijken naar, meenemen met verhuizen is ook een groot voordeel.

Nadelen zijn geen saldering, grondspeculatie, administratieve chaos bij de windcentrale (o.a. App.), beperkte resterende levensduur met (conservatief) 10 tot 15 jaar van de bestaande windmolens en winddelen.

Aan de andere kant heeft de politiek vergroening de afgelopen 20 jaar meer in de weg gestaan dan dat het een kans heeft gehad. Bij de gratie van de PvdA is er dan een akkoord gekomen wat alleen betrekking heeft op consumenten en alle industriele grootverbruikers 100% ontziet. Bedankt daarvoor Diederik ;w

Dit is dan de kans voor iedereen die een heel klein beetje groene verantwoordelijkheid heeft om heel laagdrempelig over te stappen op echte zelf geproduceerde eigen groene stroom. Dus wanneer iemand drie hoog achter in een huurhuis woont kan hij nu tegen minimale kosten wel wat voorheen nog niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ trm0001 mocht je groengas(biogas) willen bij energieleverancier Qurrent kan je voor 449 euro 12 jaar lang 100m3 salderen(pj)(helaas is Qurrent erg duur qua vastrecht) https://www.qurrent.nl/en...oject/1125/groengas-delen
Je kan je huis beter isoleren maar mocht dat al top zijn dan kan je altijd nog dit doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 08-12-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren is er als verwacht een kleine correctie geweest op de opbrengsten van de Windmolens in NH (-1% )

@Btcaelum:
Qurrent valt qua gasprijs nog wel mee, 35 cent bruto per m3 is niet te duur imho.
Wellicht in de toekomst het overwegen waard naast GC Biogas......

Edit 15-12: vandaag is weer een handmatige correctie geweest op de windopbrengsten in NH - 4 procent.

In plaats van 85 procent staat de teller nu weer terug op 80 procent (ipv 85% -1 + -4 = 80%).
Dat kan betekenen dat de wincentrale ipv 1 keer uit tijdens de storm de hele storm periode heeft uitgestaan :?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CCYGcKPAt1RHX97FM8VVLTq1/full.jpg

De officiele jaarcijfers een pagina verder in de App. staan zelfs op nog maar 65 procent.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Fhzpr5eKI7TvwoH5O9ZtMDD/full.jpg

Beide waardes zijn na een goed windjaar imho ongeloofwaardig.
In de laatste 2 weken van het jaar nog 20 procent opbrengsten erbij gaat niet lukken.
Laat staan nog ruim een derde van de jaaropbrengst (35,5%) in twee weken. :X

Iig word het steeds duidelijker dat er bij de Windcentrale behoefte is aan administratief medewerker met perfecte referenties, veel kennis, diploma's & ervaring. :F

Het mag wat kosten, we betalen als winddelers immers ruim voor een goede administratieve afhandeling en daar valt dit getallen circus echt niet meer onder te scharen. :'(

UPDATE 2 @ 16 december:

Nadat er gisteren 4 procent afging aan opbrengsten is er vandaag weer rustig 4 procent bij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rY7HOCihdOKcNQM4wxSGbVF6/full.jpg

Ook komen de jaaropbrengsten op de laatste pagina van de App voor het eerst overeen met de maanden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cppnftmJ5JEiQiQh5jtjN8N0/full.jpg

Wanneer er per dag 4 procent afgaat of bijkomt is er echt iets goed mis met de App / administratie daar.

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 16-12-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels is er vannacht een forse correctie geweest op de totaal opbrengsten in Noord-Holland:

De Blauwe Reiger:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/roC5srOAI8LGgKdz3L7dpXFJ/full.jpg

Daar waar de teller, mede dankzij de najaarsstorm en eerdere correcties, inmiddels 92 procent stond, staat hij nu op bijna 97 procent. Dwz: weer bijna 5 procent erbij zonder verklaring in slechts 8 uur tijd.

Ter illustratie: in slechts 12 dagen (sinds 15 december 80%) is er afgerond 17 procent bijgekomen (97%).
Het maximum wat deze winddelen echter kunnen doen per dag is 0,7 procent (3,6kwh). 0,7 X 12 = 8,4%
Er is dus twee keer zoveel opbrengst bijgekomen als dat er maximaal technisch mogelijk is. :F

Administratief klopt er niet veel meer van maar ik ben er uiteraard wel blij mee...... :*)
<+:) All over again _/-\o_

EDIT PER 29-12:

Inmiddels is er ook weer rustig 5 procent af. :F Het zou een foutje zijn geweest in de server.
Voor de Blauwe Reiger is de jaarproductie nu weer terug naar: 92,1 % :(

Wel geeft de windcentrale aan dat, gezien de grote hoeveelheid storingen en fouten, er begin volgend jaar een nieuw App systeem komt voor Noord-Holland.......

EDIT: Officieel EIND/JAAR RESULTAAT 2014 Blauwe Reiger: 93,1 procent.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 06-01-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48
We hebben in ieder geval een goed begin van het nieuwe jaar! De molens staan nu al bijna op 10% van de jaaropbrengst. Maar vorig jaar januari was ook een sterk begin en daarna zakte het behoorlijk in. Je krijgt het als korting op je factuur en de basis is de electriciteitsprijs zonder belastingen. Heb je een laag tarief bedongen (ik had het eerste jaar een zeer gustig tarief), dan heb je dus ook minder korting/voordeel van je winddelen.

Nadeel is ook dat het een bezit is wat valt onder de VRH, ik had gehoopt dat mooi uit te sparen door vooraf een bedrag te betalen voor energie in de komende jaren. Maar je krijgt netjes elk jaar een overzicht van de waarde van je winddelen per 1 januari zodat je ze op kunt geven bij de aangifte inkomstenbelasting.

Ik heb ook afgelopen jaar gevraagd wat het op moet leveren als ik mijn winddelen zou verkopen. Dat was niet best kan ik zeggen... De waarde van een winddeel Grote Geert / Jonge Held ligt tussen 260/265 euro - 15 euro adminstratiekosten. Dat is dus zo'n 250 euro. 2 jaar geleden heb ik daarvoor 351 afgerekend. Dat is dus niet zo'n goede deal.

De berekening daarachter:
De waarde van de Winddelen wordt berekend m.b.v. de waarderingsformule zoals opgenomen is in de statuten; > de resterende jaarlijks te verwachten opbrengsten van een Winddeel, netto contant gemaakt met een disconto van 7% en met een aanname van jaarlijkse prijsstijgingen van 2% tov de stroomprijzen op 1-2-2015.

Ik heb zelf 11 winddelen en doe al mee sinds het begin:
6 Grote Geert
2013: 87,8%
2014: 92,2%

1 Jonge Held
2013: 86,6%
2014: 95,2%

4 Rode Hert (later bijgekocht)
2014: 97,4%

Kijken of we dit jaar de 100% halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:17
@hv08:

Ik heb ook windelen Grote Geert en die jaartotalen zijn als volgt:
Nu is de administratie zeker rommelig, maar dat er verschillen zijn tussen de winddelers in dezelfde molen is wel helemaal bont 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
eggda schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:38:
@hv08:

Ik heb ook windelen Grote Geert en die jaartotalen zijn als volgt:
Nu is de administratie zeker rommelig, maar dat er verschillen zijn tussen de winddelers in dezelfde molen is wel helemaal bont 8)7
In de app staan alle molens in 2014 op 97,4 bij mij. Ik denk dat dat nog wel aangepast wordt. In maart kreeg ik afgelopen jaar de definitieve mail.

edit: percentages zijn nu alweer anders en 2013 staat er ook weer bij, ik pas het aan :)

edit2: ah ik snap het al, de jaargrafiek ververst niet als je van molen wisselt, je moet de app dus even geheel afsluiten voor het goede overzicht na het wisselen van de molen. Dan krijg je wel de goede overzichten, zie hierboven.

[ Voor 16% gewijzigd door hv08 op 13-01-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hv08:

Wanneer je 11 winddelen hebt dan zou dat neerkomen op 5500kWh (80%) /8X10 = 6875kWh aan elektriciteit verbruik. Dat is imho best wel fors. Een gemiddeld huishouden doet rond de 3500kWh. Jij/Jullie zitten dan op het dubbele. Mocht je bv een bedrijf aan huis hebben of 10 kids dan is het wel te verklaren.......

Tip:
Serieus elektriciteit besparen

De (aanschaf) waarde van de winddelen is door de jaren ook redelijk fors omlaag gegaan. Waar dat eerst nog rond de 400 euro lag zitten ze nu rond de 200 euro. Wat hiervan precies de oorzaak is weet ik niet.

De uiteindelijke verkoop waarde van oudere winddelen kan eigenlijk nooit hoger liggen dan nieuwe dus deze ontwikkeling van aanschaf waarde daling is vnl ongunstig voor oudere winddelen.

Mogelijk zakken ze in de toekomst nog verder en zullen we allemaal een stuk verlies maken op de waarde.
Echter is de grootste kostenpost nog steeds de jaarlijks bijkomende kosten (66%). Deze blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Anoniem: 64119 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:53:
@hv08:

Wanneer je 11 winddelen hebt dan zou dat neerkomen op 5500kWh (80%) /8X10 = 6875kWh aan elektriciteit verbruik. Dat is imho best wel fors. Een gemiddeld huishouden doet rond de 3500kWh. Jij/Jullie zitten dan op het dubbele. Mocht je bv een bedrijf aan huis hebben of 10 kids dan is het wel te verklaren.......

Tip:
Serieus elektriciteit besparen

De (aanschaf) waarde van de winddelen is door de jaren ook redelijk fors omlaag gegaan. Waar dat eerst nog rond de 400 euro lag zitten ze nu rond de 200 euro. Wat hiervan precies de oorzaak is weet ik niet.

De uiteindelijke verkoop waarde van oudere winddelen kan eigenlijk nooit hoger liggen dan nieuwe dus deze ontwikkeling van aanschaf waarde daling is vnl ongunstig voor oudere winddelen.

Mogelijk zakken ze in de toekomst nog verder en zullen we allemaal een stuk verlies maken op de waarde.
Echter is de grootste kostenpost nog steeds de jaarlijks bijkomende kosten (66%). Deze blijft gelijk.
Yup, dat is ook enorm hoog hier (net zoals gas), 1 kind en geen bedrijf aan huis, maar dat is voer voor een ander topic maar ik heb sowieso geen zin om me hier heel druk over te maken. Mijn vrouw staat altijd in de keuken en de elektrische kookplaat + oven icm 2 koelkasten en 10 was + 10 droogbeurten per week zorgen nou eenmaal voor een hoog verbruik :)

De lagere prijs van nieuwe winddelen is volgens mij omdat deze minder lang mee gaan omdat ze al wat ouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hv08 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:11:
[...]
Yup, dat is ook enorm hoog hier (net zoals gas), 1 kind en geen bedrijf aan huis, maar dat is voer voor een ander topic maar ik heb sowieso geen zin om me hier heel druk over te maken. Mijn vrouw staat altijd in de keuken en de elektrische kookplaat + oven icm 2 koelkasten en 10 was + 10 droogbeurten per week zorgen nou eenmaal voor een hoog verbruik :)

De lagere prijs van nieuwe winddelen is volgens mij omdat deze minder lang mee gaan omdat ze al wat ouder zijn.
Door te kiezen voor Groene Windenergie ben je so-wie-so al goed bezig.
Wel of niet Energie besparen is een keuze die iedereen zelf moet maken.

Het prijsverschil in oudere en nieuwere winddelen laat zich slechts ten dele verklaren door de nog te verwachten productie jaren. Of een winddeel nog 14 of 11 jaar meegaat mag geen prijsverschil opleveren van 200 euro op de 400. Bovendien waren alle oudere winddelen duurder en alle nieuwere winddelen voordeliger. Ik verwacht dan ook geen winddelen meer die boven de 300 euro gaan kosten, zelfs bij net opgeleverde nieuwe turbines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Greenchoice geeft naast de Winddelen nu ook de mogelijkheid om te investeren in PV.

De PV panelen staan dan in Breda (zonnewijde) tussen twee snelwegen.
Ze zijn imho prijzig maar je produceerd dan wel je eigen zonnestroom.
450 euro per 215 kWh zonnepaneel. Jaarlijkse kosten bij mij onbekend.
Looptijd 20 jaar waarna je de inleg weer retour krijgt ?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4FXFtDGPJ98DZbzwRFEUboEO/full.jpg

Deelname zou naast de rente dan gratis zijn.... :?
trm0001 vind dat moeilijk te geloven. Het rendement zou dan nl ook veel hoger zijn.....

Energie via Greenchoice lijkt niet verplicht deze keer.

https://www.zonnepanelendelen.nl/project/zonnewijde

Mocht er veel belangstelling voor zijn dan kan dit Greenchoice gedeelte worden afgesplitst in een apart topic.
(dit verwacht ik niet dus eerst maar even hier)

Voor de Winddelen in Noord Holland is er een kleine correctie geweest over 2014.
De totale opbrengsten zijn licht naar beneden bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:30:
Greenchoice geeft naast de Winddelen nu ook de mogelijkheid om te investeren in PV.

De PV panelen staan dan in Breda (zonnewijde) tussen twee snelwegen.
Ze zijn imho prijzig maar je produceerd dan wel je eigen zonnestroom.
450 euro per 215 kWh zonnepaneel. Jaarlijkse kosten bij mij onbekend.
Looptijd 20 jaar waarna je de inleg weer retour krijgt ?

[afbeelding]

Deelname zou naast de rente dan gratis zijn.... :?
trm0001 vind dat moeilijk te geloven. Het rendement zou dan nl ook veel hoger zijn.....

Energie via Greenchoice lijkt niet verplicht deze keer.

https://www.zonnepanelendelen.nl/project/zonnewijde

Mocht er veel belangstelling voor zijn dan kan dit Greenchoice gedeelte worden afgesplitst in een apart topic.
(dit verwacht ik niet dus eerst maar even hier)

Voor de Winddelen in Noord Holland is er een kleine correctie geweest over 2014.
De totale opbrengsten zijn licht naar beneden bijgesteld.
Je kan nog beter panelen op het noorden leggen op je eigen huis. Dikke €2/Wp. Dat grenst aan misdadig. Alle opties, producten, concepten waarbij je niet zelf panelen op je dag legt, zijn slechter dan panelen op je dak leggen. De bedrijven die het aanbieden verdienen het geld en bedanken je voor jouw inleg.

Net als die wind(buil)delen.....vermijden als euhhh spruitjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:38:
[...]

Je kan nog beter panelen op het noorden leggen op je eigen huis. Dikke €2/Wp. Dat grenst aan misdadig. Alle opties, producten, concepten waarbij je niet zelf panelen op je dag legt, zijn slechter dan panelen op je dak leggen. De bedrijven die het aanbieden verdienen het geld en bedanken je voor jouw inleg.

Net als die wind(buil)delen.....vermijden als euhhh spruitjes?
Je vergeet te lezen en te denken.

Niet iedereen heeft namelijk een eigen dak.
Dus dan is het vrij lastig om PV aan te leggen op een dak dat je niet hebt.....

Zoals gemeld zou je de inleg na 20 jaar retour krijgen dus daarmee zou in theorie deelname gratis zijn.

Tot slot: Spruitjes zijn niet alleen lekker maar ook gezond. Jouw posts zijn wel mijdenswaardig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De EUR2/Wp is nog niet zozeer het probleem (al is dat hoog), het probleem zit in de opbrengstkant. Waar je thuis direct eerst je eigen energie in huis wordt gecompenseerd, wordt de rest (tijdelijke overproductie) in het net opgeslagen en op je rekening gecompenseerd. Dit is tegen de complete comsumenten stroomprijs van 22ct.
Bij dit project ontvang de de marktprijs van een cent of 6 of minder. Hoe meer solar energie, hoe sterker de prijs kan dalen bij mooi weer (in DE al zijn zelfs negatieve prijzen gezien - je moet dat dus betalen om van je stroom af te komen).
Als je nu geen eigen dak hebt zou je dit kunnen doen,, maar net als bij de winddelen is de opbrengst dan gewoon erg laag en iig financiëel niet erg interessant. Er is een fiscale regeling dat jouw (al dan niet gedeelde) panelen binnen je postcode gebied moeten liggen - als ik geen dak had zou ik daar eerder naar gaan kijken.

Ik zal de prospectus even snel doornemen om mijn aannames hierboven te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-06 19:04

Dido

heforshe

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:44:
Zoals gemeld zou je de inleg na 20 jaar retour krijgen dus daarmee zou in theorie deelname gratis zijn.
Dus als jij mij een miljoen geeft, en ik betaal je dat over 20 jaar terug, dan kost het jou niets? (Da's de definitie van gratis, namelijk.)

Ik DM mijn rekeningnummer wel even ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:49:
De EUR2/Wp is nog niet zozeer het probleem (al is dat hoog), het probleem zit in de opbrengstkant. Waar je thuis direct eerst je eigen energie in huis wordt gecompenseerd, wordt de rest (tijdelijke overproductie) in het net opgeslagen en op je rekening gecompenseerd. Dit is tegen de complete comsumenten stroomprijs van 22ct.
Bij dit project ontvang de de marktprijs van een cent of 6 of minder. Hoe meer solar energie, hoe sterker de prijs kan dalen bij mooi weer (in DE al zijn zelfs negatieve prijzen gezien - je moet dat dus betalen om van je stroom af te komen).
Als je nu geen eigen dak hebt zou je dit kunnen doen,, maar net als bij de winddelen is de opbrengst dan gewoon erg laag en iig financiëel niet erg interessant. Er is een fiscale regeling dat jouw (al dan niet gedeelde) panelen binnen je postcode gebied moeten liggen - als ik geen dak had zou ik daar eerder naar gaan kijken.

Ik zal de prospectus even snel doornemen om mijn aannames hierboven te controleren.
Zelf ben ik idd sterk voorstander van eigen PV icm de oude draaischijfmeter. Nooit gelazer over kosten... _/-\o_
Je krijgt dan nl per kWh de maximale vergoeding inclusief alle belastingen en heffingen.
De opbrengsten van winddelen (en PV ?) liggen wel een stuk hoger bij GC dan 6 ct, denk aan 8+ cent per kwh.

.
Dido schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:51:
[...]
Dus als jij mij een miljoen geeft, en ik betaal je dat over 20 jaar terug, dan kost het jou niets? (Da's de definitie van gratis, namelijk.)

Ik DM mijn rekeningnummer wel even ;)
Op het moment dat ik van dat miljoen het vruchtgebruik heb is het op de rente na idd zo goed als gratis.

Bij 8 cent per kwh levert 1 paneel 320 euro op over een periode van 20 jaar. (per paneel van 450 euro)
De misgelopen rente over de investering die je 100% terug zou krijgen is flink minder.

Echter heb ik nogal twijfels over die 100% teruggave van de inleg in het jaar 2035........

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 04-03-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens het Informatie Memorandum rekenen ze op een SDE+ subsidie voor een gegarandeerde 13ct/kWh.
Verder past Greenchoice weer voor eigen klanten een administratieve saldering toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Proton:

Ik ga idd uit van een vergoeding bij Greenchoice van +/- 8 cent met een heel klein stukje belasting voordeel.
Die 13 cent per kWh zullen de deelnemers nooit zien. Niet via Winddelen en ook niet via PV.

Je loopt dus als deelnemer 5 cent per iedere kWh mis ? Dat is imho aanzienlijk.......... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@proton_ Die SDE+ was mij ook opgevallen, maar ook dat de prijs voor de berekening van de 'rente' marktprijs + 3 (?) is, dus 10 cent daarvan gaat niet naar de obligatiehouders (35% van het kapitaal).
Net zoals bij de winddelen vind ik het risico (lange looptijd in combinatie slecht tot niet verhandelbare titel) in verhouding tot het rendement van 2,5% volgens het Memorandum, daar zie ik de 6% niet zo snel terug, te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@franssie:

Voor de winddelen is het niet eens zo zeer de verhandelbaarheid wat een risico is maar meer de sterke waardedaling tussen de eerste (oude) winddelen en de nieuwere. De oude kosten rond de 400+ euro terwijl de nieuwe nog maar 200+ euro kosten. Zelfs bij een volledig vrije handel daarin maak je dus altijd verlies.

Dat gezegd hebbende is het leven nou eenmaal nooit zonder risico of met harde garanties.
Soms is het gewoon een goed idee om met beperkte mogelijkheden of middelen de juiste dingen te doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:44:
[...]

Je vergeet te lezen en te denken.

Niet iedereen heeft namelijk een eigen dak.
Dus dan is het vrij lastig om PV aan te leggen op een dak dat je niet hebt.....

Tot slot: Spruitjes zijn niet alleen lekker maar ook gezond. Jouw posts zijn wel mijdenswaardig......
Ik vergeet helemaal niets. Uiteraard heeft lang niet iedereen een eigen dak. Alleen moeten mensen minimaal 2x nadenken voor men in dergelijke constructies stapt. Je koopt een "zondeel" met een kostprijs dat 2x zo hoog ligt dan waarmee een particulier het op zijn dak kan laten leggen. Je opbrengst is € 0.08 per kWh ipv rond de 0.20-0.23. Samenvattend... 2x zo hoge investering, 3x lagere opbrengst dan panelen op eigen dak. Heb je geen dak....geef dit geld dat uit aan het verminderen van je energiekosten.

Je rendement is marginaal beter dan op een spaarrekening (waarschijnlijk 2.5 - 4% max), maar je geld staat wel 20 jaar in "depot". Zodra de spaarrente boven de 2% komt, maak je al "verlies". Je enige winst is dan de wetenschap dat je meebetaalt aan schone energieopwek. Ben ik helemaal voor, maar dit wordt als product in de markt gezet waar "geld mee te verdienen valt".

De toko die de boel gaat runnen denkt 65% vreemd vermogen nodig te hebben voor de bouw en exploitatie. Vind ik ook stevig.

Kortom. Het is wederom een duur product met lage opbrengst en hoge onzekerheid (ongezekerde obligaties).

Lees hier nog maar eens door wat het product inhoudt.

Misschien handig voordat je me persoonlijk dingen verwijt, eerst zelf eens wat objectiever ten opzichte van deze materie te staan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Cheese man:

Wanneer iedereen alleen maar uit is op winst maximalisatie krijg je vanzelf akkefietjes zoals in 2008.
Ook is het dan een goed idee om harddrugs te gaan verhandelen op schoolpleinen.
Dat levert pas echt flink wat op. :X

Willen mensen met een betere mentaliteit dan hierboven omschreven ,zonder eigen dak en met de wens om goed bezig te zijn voor het milieu, toch een bijdrage leveren dan kan dit dus door dit soort laagdrempelige initiatieven. Ook de in opkomst zijnde locale initiatieven kunnen een uitkomst zijn bij investeringen in groene techniek.

Uitgangspunt = hoe dichterbij hoe beter, liefst natuurlijk op eigen dak icm oude draaischijfmeter.

Er vanuit gaan dat iedereen veel geld te besteden heeft + een eigen dak + de harde eis dat investeringen altijd veel rendement op moeten leveren = zo Pre 2008.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

trm0001 is niet objectief. Greenchoice is zijn (in)directe werkgever. Als je commentaar hebt op hun scams, dan wordt hij boos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:49:
@ Cheese man:

Wanneer iedereen alleen maar uit is op winst maximalisatie krijg je vanzelf akkefietjes zoals in 2008.
Ook is het dan een goed idee om harddrugs te gaan verhandelen op schoolpleinen.
Dat levert pas echt flink wat op. :X

Willen mensen met een betere mentaliteit dan hierboven omschreven ,zonder eigen dak en met de wens om goed bezig te zijn voor het milieu, toch een bijdrage leveren dan kan dit dus door dit soort laagdrempelige initiatieven. Ook de in opkomst zijnde locale initiatieven kunnen een uitkomst zijn bij investeringen in groene techniek.

Uitgangspunt = hoe dichterbij hoe beter, liefst natuurlijk op eigen dak icm oude draaischijfmeter.

Er vanuit gaan dat iedereen veel geld te besteden heeft + een eigen dak + de harde eis dat investeringen altijd veel rendement op moeten leveren = zo Pre 2008.
Toch misschien even lezen wat er achter de link staat, voordat je me (of men in het algemeen) beticht van pré 2008 gedrag. IK ben niet voor maximalisatie van winst. ZIJ (GC) maken reclame voor dit concept met termen als "zelf energie opwekken","zoveel rendement!". Dus dan mag het product ook op die waarden beoordeeld worden. En als je er dan goed naar kijkt....is het voor de deelnemer een slecht product.

Het is voor de energiemix super, voor de luchtkwaliteit ook. Ik vind het er zelfs mooi uitzien. MAAR....het product levert zeer waarschijnlijk niet financieel wat het belooft. Het is duur met lage opbrengst en behoorlijk grote onzekerheid.

Wanneer je zonder dak wilt investeren in lagere energiekosten hoeft dat niet percé kostbaar te zijn en nergens kan je lezen dat ik ervan uitga dat iedereen maar veel geld te besteden heeft. :O ;w
woekele schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:50:
trm0001 is niet objectief. Greenchoice is zijn (in)directe werkgever. Als je commentaar hebt op hun scams, dan wordt hij boos.
Er zou een like optie moeten zitten in dit forum....dus bij deze! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheese_man op 04-03-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:21:
[...]
Toch misschien even lezen wat er achter de link staat, voordat je me (of men in het algemeen) beticht van pré 2008 gedrag. IK ben niet voor maximalisatie van winst. ZIJ (GC) maken reclame voor dit concept met termen als "zelf energie opwekken","zoveel rendement!". Dus dan mag het product ook op die waarden beoordeeld worden. En als je er dan goed naar kijkt....is het voor de deelnemer een slecht product.

Het is voor de energiemix super, voor de luchtkwaliteit ook. Ik vind het er zelfs mooi uitzien. MAAR....het product levert zeer waarschijnlijk niet financieel wat het belooft. Het is duur met lage opbrengst en behoorlijk grote onzekerheid.

Wanneer je zonder dak wilt investeren in lagere energiekosten hoeft dat niet percé kostbaar te zijn en nergens kan je lezen dat ik ervan uitga dat iedereen maar veel geld te besteden heeft. :O ;w
[...]
Er zou een like optie moeten zitten in dit forum....dus bij deze! :*)
Even conservatief uitgaande van 1 paneel van 450 euro en 8 cent per kwh (via GC zal ws meer zijn):

215 kWh per jaar X 8 cent = 1720 cent = 17,20 euro / 450 = 3,8 procent rendement.

Imho is dat zeker in deze tijd een hoog rendement.

Kan dat financieel beter ? Tuurlijk, een beetje slimme investeerder die investeerd in bv wapenhandel maakt al snel een veelvoud van dat percentage aan winst.

Kan dat milieu technisch beter ? Iemand met een eigen dak en een oude draaischijfmeter krijgt over zijn PV een GIGANTISCH belasting voordeel.

Dit soort ideeen zijn net als locale initiatieven bedoeld voor mensen met beperkte mogelijkheden & middelen.

Het grootste risico bij dit zonnepark zit hem imho in het feit of je na 20 jaar je inleg nog wel retour krijgt.
De panelen kunnen gestolen worden.
De panelen kunnen defect raken.
De inleg kan niet meer worden terugbetaald doordat de club failliet is.
Etc.

Edit: Goed om te weten dat je een systematische smaad en laster campagne goedkeurt. }:O

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 04-03-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:38:
[...]

Even conservatief uitgaande van 1 paneel van 450 euro en 8 cent per kwh (via GC zal ws meer zijn):

215 kWh per jaar X 8 cent = 1720 cent = 17,20 euro / 450 = 3,8 procent rendement.

Imho is dat zeker in deze tijd een hoog rendement.

Kan dat financieel beter ? Tuurlijk, een beetje slimme investeerder die investeerd in bv wapenhandel maakt al snel een veelvoud van dat percentage aan winst.

Kan dat milieu technisch beter ? Iemand met een eigen dak en een oude draaischijfmeter krijgt over zijn PV een GIGANTISCH belasting voordeel.

Dit soort ideeen zijn net als locale initiatieven bedoeld voor mensen met beperkte mogelijkheden & middelen.

Het grootste risico bij dit zonnepark zit hem imho in het feit of je na 20 jaar je inleg nog wel retour krijg.
De panelen kunnen gestolen worden.
De panelen kunnen defect raken.
De inleg kan niet meer worden terugbetaald doordat de club failliet is.
Etc.

Edit: Goed om te weten dat je een systematische smaad en laster campagne goedkeurt. }:O
Je haalt zoals in elke reactie er van alles bij en gaat niet in op de kritiek. Jouw keuze verder. Dit soort producten zijn voor mensen met VEEL geld en weinig mogelijkheden. Mag aannemen dat als je weinig middelen hebt, je €25 liever uitgeeft aan een dagje zwemmen met je kind met een patatje, of bewaar in je sok voor een mindere maand. Of schenk het aan een goed doel wat levert wat het belooft. Wanneer je weinig hebt, ga je dat niet 20 jaar aan iemand geven in de hoop het ooit terug te zien. Wanneer je 100-den over hebt voor een dergelijke onderneming, dan zijn er betere mogelijkheden om je geld in energiebesparing te stoppen dan deze.

Dus nogmaals:

initiatief mooi
PV mooi
schone energie mooi
product te duur, te onzeker, betere mogelijkheden voor te investeren geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:00:
[...]
Je haalt zoals in elke reactie er van alles bij en gaat niet in op de kritiek. Jouw keuze verder. Dit soort producten zijn voor mensen met VEEL geld en weinig mogelijkheden. Mag aannemen dat als je weinig middelen hebt, je €25 liever uitgeeft aan een dagje zwemmen met je kind met een patatje, of bewaar in je sok voor een mindere maand. Of schenk het aan een goed doel wat levert wat het belooft. Wanneer je weinig hebt, ga je dat niet 20 jaar aan iemand geven in de hoop het ooit terug te zien. Wanneer je 100-den over hebt voor een dergelijke onderneming, dan zijn er betere mogelijkheden om je geld in energiebesparing te stoppen dan deze.

Dus nogmaals:

initiatief mooi
PV mooi
schone energie mooi
product te duur, te onzeker, betere mogelijkheden voor te investeren geld.
Je krijgt vanwege je openlijke steun voor een smaad & laster campagne verder geen inhoudelijke reacties.
Hopelijk kun je die keuze wel begrijpen...... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Informatief topic over de voor- en nadelen van (investeren in) groene producten?

Ja graag :Y

Over en weer digitaal moddergooien en de goede sfeer op het forum verpesten?

Nee.

dit topic gaat dan ook (tijdelijk?) dicht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En weer open :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-vraag ergens anders-

[ Voor 96% gewijzigd door Viper® op 11-06-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de Blauwe Reiger (NH) zit de stroomproductie voor 2015 nu al boven prognose:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/A6JJTdCFnBFag0HPtUgnaK2u/full.jpg

Met nog ruim een week te gaan tot einde van het jaar zal het ws oplopen richting of over de 105 procent.

De totale stroom productie van de Blauwe Reiger gaat voor 2015 richting de 3 miljoen kwh.
Niet slecht voor een kleine 850kilowatt windturbine.
97,9 procent van de tijd gedraaid (operationeel).

Alleen oktober was opmerkelijk windstil, verder geen bijzonderheden.

De hoeveelheid correcties & fouten in de productie administratie is teruggelopen van enkele tientallen in 2014 naar 0 dit jaar. Imho is dat echt vooruitgang.

Mijn eindafrekening 2015 bij Greenchoice icm de winddelen viel ook niet tegen, mede dankzij het extra stukje belastingvoordeel waar we recht op hebben.

Kortom dit jaar tevreden ,vorig jaar nog niet.

Ik wil eigelijk mijn moeder (al GC klant) winddelen kado doen, maar ze zijn al heel lang uitverkocht :'(

Edit: ik zie net dat ik als winddeler het label "MSI Wind" krijg, das humor :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 23-12-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hee leuk, ik had al het idee dat het de laatste maanden nogal waaide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Haagse harry;
"Wat is ut rendement van duh Blauwe Règâh sinds installatie?"

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
Anoniem: 64119 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:50:
Voor de Blauwe Reiger (NH) zit de stroomproductie voor 2015 nu al boven prognose:

[afbeelding]

Met nog ruim een week te gaan tot einde van het jaar zal het ws oplopen richting of over de 105 procent.

De totale stroom productie van de Blauwe Reiger gaat voor 2015 richting de 3 miljoen kwh.
Niet slecht voor een kleine 850kilowatt windturbine.
97,9 procent van de tijd gedraaid (operationeel).

Alleen oktober was opmerkelijk windstil, verder geen bijzonderheden.

De hoeveelheid correcties & fouten in de productie administratie is teruggelopen van enkele tientallen in 2014 naar 0 dit jaar. Imho is dat echt vooruitgang.

Mijn eindafrekening 2015 bij Greenchoice icm de winddelen viel ook niet tegen, mede dankzij het extra stukje belastingvoordeel waar we recht op hebben.

Kortom dit jaar tevreden ,vorig jaar nog niet.

Ik wil eigelijk mijn moeder (al GC klant) winddelen kado doen, maar ze zijn al heel lang uitverkocht :'(

Edit: ik zie net dat ik als winddeler het label "MSI Wind" krijg, das humor :P
1 feb is er weer een verkoop/koop moment van bestaande houders. Ik ga er een aantal of allemaal wegdoen (heb er 11, verspreid over 3 molens), als ik zelf een koper aanbreng scheelt dat 50% transactiekosten dus je kunt me een Pm sturen :)

Vanaf volgend jaar gaat het rode hert 23 euro onderhoudskosten per jaar in rekening brengen. Als ik op mijn factuur kijk krijg ik gemiddeld 0,054 korting per kWh excl btw. Een winddeel doet ongeveer 500 kWh, dus er blijft weinig over...

hv08 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:08:
[...]
1 feb is er weer een verkoop/koop moment van bestaande houders. Ik ga er een aantal of allemaal wegdoen (heb er 11, verspreid over 3 molens), als ik zelf een koper aanbreng scheelt dat 50% transactiekosten dus je kunt me een Pm sturen :)

Vanaf volgend jaar gaat het rode hert 23 euro onderhoudskosten per jaar in rekening brengen. Als ik op mijn factuur kijk krijg ik gemiddeld 0,054 korting per kWh excl btw. Een winddeel doet ongeveer 500 kWh, dus er blijft weinig over...
Op zich heb ik er wel interesse in. Ik doe dit toch niet voor het geld. Bedenk wel dat het verkopen van voornamelijk oudere winddelen verlies opleverd in de zin dat oude winddelen fors duurder waren dan meer recente exemplaren (beiden 500kwh).

De reden hiervoor is bij mij onbekend maar wanneer je dus oude winddelen verkoopt voor een meer actuele prijs dan weet je zeker dat je verlies gaat maken op de winddeel waarde. Wellicht is het voor jou dan zinvoller om een gegarandeerd waarde verlies te vermijden en ze te blijven gebruiken voor je energie voorziening ?

Anyways, ik stuur je een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 13-06 08:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:50:

[afbeelding]

Ik vind dit een beetje raar verhaal. Dat getal zegt helemaal niets.

Men doet een prognose (waarschijnlijk gebaseerd op hoeveel wind er gemiddeld staat en ligging van de windmolen). Vervolgens ga je een vergelijking maken aan de hand van die prognose - en dit zo oppoetsen zodat er een positief getal ontstaat.

Het zou veel eerlijker zijn om dit te vergelijken met een vast getal als bijvoorbeeld de investering die je hebt gedaan, en of je deze investering binnen 5 jaar kan terugverdienen (dus: is er genoeg stroom opgewekt tegen een gunstige prijs).

Maarja, dan komt de aap uit de mouw natuurlijk...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:26:
[...]
Ik vind dit een beetje raar verhaal. Dat getal zegt helemaal niets.

Men doet een prognose (waarschijnlijk gebaseerd op hoeveel wind er gemiddeld staat en ligging van de windmolen). Vervolgens ga je een vergelijking maken aan de hand van die prognose - en dit zo oppoetsen zodat er een positief getal ontstaat.

Het zou veel eerlijker zijn om dit te vergelijken met een vast getal als bijvoorbeeld de investering die je hebt gedaan, en of je deze investering binnen 5 jaar kan terugverdienen (dus: is er genoeg stroom opgewekt tegen een gunstige prijs).

Maarja, dan komt de aap uit de mouw natuurlijk...
Aangezien het de natuur betreft heb ik gelukkig niet in de hand hoeveel het waait, dat is nu eenmaal het ene jaar meer of minder dan het andere jaar. Vorig jaar waaide het blijkbaar op de locatie van de Blauwe Reiger minder (niet happy - kun je ook teruglezen in dit draadje) en dit jaar meer dan de gemiddelde hoeveelheid te verwachten kwh's (wel happy).

Net als je bij PV het ene jaar meer/minder kwh opbrengst hebt als in andere jaren heb je dat bij windenergie uiteraard ook. Het is gelukkig niet verplicht om daar een financieel rendement aan te hangen, wat ik dan ook niet doe.

Geld verdienen op investering doe ik elders maar dan meteen met een extreem hoog rendement.
Mijn investeringen in PV & Winddelen zijn hobby en om mijn prive en zakelijke footprint af te dekken O-)

Wil je heel snel heel rijk worden dan zijn voor zover ik weet bijna alle investeringen in mileu techniek niet echt geschikt. De enige kanshebbers met heel hoog kilo/dollar/rendement die ik ken zijn de lichte (wind) zeil constructies, waaronder de windenergie vliegers van Wubbo Ockels en die op vrachtschepen.

Doe je dit uit andere overwegingen dan loont het vrijwel altijd en zal je er vaak nog een leuk rendement op behalen als bonus.

N.B. Voor de kwh opbrengsten van zowel PV als windenergie zijn vele apps beschikbaar die voor zover ik weet allemaal niet aan "oppoetsen" doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 64119 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:56:
[...]
Aangezien het de natuur betreft heb ik gelukkig niet in de hand hoeveel het waait, dat is nu eenmaal het ene jaar meer of minder dan het andere jaar. Vorig jaar waaide het blijkbaar op de locatie van de Blauwe Reiger minder (niet happy - kun je ook teruglezen in dit draadje) en dit jaar meer dan de gemiddelde hoeveelheid te verwachten kwh's (wel happy).
Uhm, het gaat er om dat je er eerlijk en transparant over moet zijn. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld en die grafiek slaat helemaal nergens op dat is gewoon een zoethoudertje. Helemaal met het aftellen naar het eind van het jaar en het dan nog weten te koppelen aan het weer zodat er altijd een excuus is als de cijfers niet kloppen: kortom, je hebt dus helemaal niets aan die statistiek.

Zet gewoon neer hoeveel mensen hebben geïnvesteerd en hoe dat zich verhoudt met het rendement. Maar nee, dat gaan ze natuurlijk niet doen want het is niet uit te leggen dat je eerst een duur winddeel hebt moeten kopen en vervolgens het merendeel op gaat aan belastingen en onderhoud.

Ik ben zelf lid van de Windvogel, ze zijn ergens opgericht in 1980 en lopen al wat jaartjes mee. Heb daar een paar jaar terug eens 1000 euro ingelegd en krijg nu netjes elk jaar 70 euro rente. Dat is toch een dikke 7%. Er kan wel degelijk geld worden verdiend met duurzame energie.

De Windvogel heeft het in verleden geprobeerd om ook zelf energie te leveren aan huishoudens. Dus een eigen energiebedrijf oprichten zodat er geleverd kan worden aan de consument. Daar zijn ze lelijk van teruggekomen. Het is idee was dat je via het net energie kan gebruiken van de 'eigen' windmolen en daarmee wilde ze dus de energiebelasting achterhouden zodat je 6 cent per kWh zou betalen (excl btw). Dit dan ook met correctie als er minder energie opgewekt zou zijn. Anyway, hier is uiteindelijk een uitspraak over geweest en hiermee zijn ze gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:39:
[...]
Uhm, het gaat er om dat je er eerlijk en transparant over moet zijn. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld en die grafiek slaat helemaal nergens op dat is gewoon een zoethoudertje. Helemaal met het aftellen naar het eind van het jaar en het dan nog weten te koppelen aan het weer zodat er altijd een excuus is als de cijfers niet kloppen: kortom, je hebt dus helemaal niets aan die statistiek.

Zet gewoon neer hoeveel mensen hebben geïnvesteerd en hoe dat zich verhoudt met het rendement. Maar nee, dat gaan ze natuurlijk niet doen want het is niet uit te leggen dat je eerst een duur winddeel hebt moeten kopen en vervolgens het merendeel op gaat aan belastingen en onderhoud.

Ik ben zelf lid van de Windvogel, ze zijn ergens opgericht in 1980 en lopen al wat jaartjes mee. Heb daar een paar jaar terug eens 1000 euro ingelegd en krijg nu netjes elk jaar 70 euro rente. Dat is toch een dikke 7%. Er kan wel degelijk geld worden verdiend met duurzame energie.

De Windvogel heeft het in verleden geprobeerd om ook zelf energie te leveren aan huishoudens. Dus een eigen energiebedrijf oprichten zodat er geleverd kan worden aan de consument. Daar zijn ze lelijk van teruggekomen. Het is idee was dat je via het net energie kan gebruiken van de 'eigen' windmolen en daarmee wilde ze dus de energiebelasting achterhouden zodat je 6 cent per kWh zou betalen (excl btw). Dit dan ook met correctie als er minder energie opgewekt zou zijn. Anyway, hier is uiteindelijk een uitspraak over geweest en hiermee zijn ze gestopt.
Jammer dat je zo negatief bent over winddelen.....
&
Zoals gezegd bij mij gaat het dus nadrukkelijk niet om het geld.

De (weer) grafiek en daaraan gekoppelde kwh opbrengsten bepalen uiteindelijk hoeveel kwh's de winddelers krijgen uitgekeerd. De totale hoeveelheid winddelers is gewoon bekend net als de kwh opbrengsten per windmolen (app). Zelf vind dat transparant en nuttig genoeg. Naast de vergoeding per bruto kwh krijgen de winddelers ook nog een klein stukje belasting voordeel, iets van 1,5 cent per kwh. Dus waait het meer waardoor er meer kwh's zijn opgewekt dan zien de winddelers dat ook echt terug in de hogere vergoedingen op hun Greenchoice nota's.

Dat zowel de Windcentrale als de Windvogel niet mogen salderen heeft te maken met subsidies die de overheid heeft gegeven op de bouw van (bijna) alle windturbines. Is er subsidie gegeven op de bouw of staat een windturbine te ver weg van de gebruiker (postcode gebied) dan mag er niet worden gesaldeerd.

Voor voorlopig is de meest lonende vorm van zelf energie opwekken PV op eigen dak met liefst een ouderwetse draaischijfmeter. Zodoende krijg je een maximaal belasting voordeel (+/-15 cent) op iedere kwh die je produceerd (mits lager dan het eigen gebruik). Echter heeft niet iedereen een eigen dak waardoor bv winddelen dan een uitkomst kan bieden indien je toch graag zelf je eigen energie wilt opwekken.

Wil je heel snel heel rijk worden dan kun je beter andere investeringen overwegen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 64119 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:35:
Jammer dat je zo negatief bent over winddelen.....
&
Zoals gezegd bij mij gaat het dus nadrukkelijk niet om het geld.
De grap is juist dat het altijd wel door Greenchoice wordt gepresenteerd als een 'investering'. Dus het gaat Greenchoice (uiteraard) wel om geld. Anders waren ze wel een stichting of vereniging geweest.
De (weer) grafiek en daaraan gekoppelde kwh opbrengsten bepalen uiteindelijk hoeveel kwh's de winddelers krijgen uitgekeerd. De totale hoeveelheid winddelers is gewoon bekend net als de kwh opbrengsten per windmolen (app). Zelf vind dat transparant en nuttig genoeg. Naast de vergoeding per bruto kwh krijgen de winddelers ook nog een klein stukje belasting voordeel, iets van 1,5 cent per kwh. Dus waait het meer waardoor er meer kwh's zijn opgewekt dan zien de winddelers dat ook echt terug in de hogere vergoedingen op hun Greenchoice nota's.
Het rammelt. En dit komt alleen maar omdat Green Choice ook weg wil blijven uit de markt van financiële producten want dan zijn er opeens hele andere voorwaarden van toepassing, een mooi voorbeeld is hier te vinden:
Greenchoice ziet Winddelen als een mooi product om op een leuke manier duurzame energie in Nederland te stimuleren. Een Winddeel is geen financieel product en niet bedoeld als investering.

Er zijn voorbeelden gegeven van het rendement en dit is nooit te garanderen.
Het hele model klopt van geen hout. Men spreekt telkens weer over dat het geen financieel product is, maar toch wordt er gesproken over rendement. Het is tijd dat de AFM hier zich eens mee gaat bemoeien. Want dit is gewoon een verkapte belegging met de risico's die daar aan zitten verbonden. Ten eerste beleg je het geld in een bedrijf, ten tweede is het rendement totaal afhankelijk van hoeveel (preventief) onderhoud men er voor over heeft, het weer, stand van de maan etc.. Verder heb je totaal geen inspraak op de opbouw van de 26 euro (?) 'onderhoudskosten'. Dus Greenchoice / de Windcentrale kan doen wat ze wil.
Dat zowel de Windcentrale als de Windvogel niet mogen salderen heeft te maken met subsidies die de overheid heeft gegeven op de bouw van (bijna) alle windturbines. Is er subsidie gegeven op de bouw of staat een windturbine te ver weg van de gebruiker (postcode gebied) dan mag er niet worden gesaldeerd.
Klopt. Ik geloof dus ook niet in het model om op deze wijze energie in te kopen als consument. Dan moet je dus zelf een kabel leggen tussen die windmolen en jouw huis. En we vergeten even de kosten voor de kolencentrale die moet draaien als het windstil is.
Voor voorlopig is de meest lonende vorm van zelf energie opwekken PV op eigen dak met liefst een ouderwetse draaischijfmeter. Zodoende krijg je een maximaal belasting voordeel (+/-15 cent) op iedere kwh die je produceerd (mits lager dan het eigen gebruik). Echter heeft niet iedereen een eigen dak waardoor bv winddelen dan een uitkomst kan bieden indien je toch graag zelf je eigen energie wilt opwekken.
Toch zijn er nog genoeg opties om windmolens te plaatsen ook in Nederland. Alleen dit is qua rendement minder interessant dan op zee (zeker op grote schaal). Dus het blijft toch een beetje sentiment waar we het over hebben.

Als je echt wat wil doen voor het milieu of minder uitstoot etc, investeer dan in een goede industriële oplossing op grote schaal.

Productie van energie en afnemers zijn twee totaal verschillende zaken. Die kan je niet op een hoopje gooien in een product. Dat maakt het verhaal veel te troebel.

Maar toch petje van van Greenchoice, want met 60.000 winddelen verkocht hebben ze toch even 12 miljoen binnengehengeld.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 29-12-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En wat heeft het ze gekost om 60.000 x 500 kWh (liefst meer, dat is hun winst) aan windmolen vermogen te kopen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@laupro:

Goed dat je even de nadruk legt op het eigendomsdeel van de windturbines, het is nl niet waar dat Greenchoice even lekker veel geld binnen heeft geharkt. De Windcentrale heeft een aantal windturbines gekocht en deze in stukjes direct verkocht aan de Cooperatieve deelnemers. Greenchoice doet alleen de administratie. B)

Greenchoice rekend geen kosten voor deze extra administratie, dus erg commercieel zijn ze imho niet.

Ik heb met mijn investering in winddelen geen cent in Greenchoice* of enig ander bedrijf geinvesteerd.
Mijn betaling maakt mij (deel) eigenaar in de Cooperatie: "De Blauwe Reiger".
Ik bezit dus letterlijk een deel van die windturbine. Door aanschaf ben ik gebonden aan de Cooperatieve overeenkomst welke de deelnemers evt tussentijds kunnen veranderen, we zijn immers zelf de eigenaren en dus niet Greenchoice of de Windcentrale. Van mijn eigendom in de Cooperatieve Blauwe Reiger heb ik dus ook de eigendomspapieren.

Jouw linkje van die meneer die zeggen-en-schrijven 1 euro terug eist van Greenchoice.
Zelf vind ik dat soort bedragen niet heel spannend zelfs al zou hij gelijk hebben. :X

* Ik was al heel lang Greenchoice afnemer en zal dat ws ook blijven nadat de Blauwe Reiger is ontmanteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 29-12-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 09:23

itsalwaysme

Graast voor DB

LauPro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:33:
[...]
De grap is juist dat het altijd wel door Greenchoice wordt gepresenteerd als een 'investering'. Dus het gaat Greenchoice (uiteraard) wel om geld. Anders waren ze wel een stichting of vereniging geweest.
[...]
Het is wel zeker een stichting. Elke molen cooperatie, misschien moet je je beter inlezen.

Overigens doe ik niet mee om het geld, maar om zeker te weten dat mijn energie 'groen' is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

itsalwaysme schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:05:
Het is wel zeker een stichting. Elke molen cooperatie, misschien moet je je beter inlezen.

Overigens doe ik niet mee om het geld, maar om zeker te weten dat mijn energie 'groen' is.
Groene Energie Administratie B.V. mag gas leveren aan kleinverbruikers. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft op 11 juni 2004 hiervoor een vergunning verleend.
Anoniem: 64119 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:29:
Goed dat je even de nadruk legt op het eigendomsdeel van de windturbines, het is nl niet waar dat Greenchoice even lekker veel geld binnen heeft geharkt. De Windcentrale heeft een aantal windturbines gekocht en deze in stukjes direct verkocht aan de Cooperatieve deelnemers. Greenchoice doet alleen de administratie. B)
Ik vind het een raar verhaal dat een stichting die winddelen verkoopt de administratie niet zou kunnen doen. Dat doet de Windvogel met succes al 25 jaar.

Waar de administratie om gaat is het salderen van de energierekening. En dat is een heel ander verhaal. Ik geloof er alleen geen bal van dat ze hier niets mee verdienen. Greenchoice koopt de energie in voor bedrag X en verkoopt dat voor Y. Dat er geen aparte administratiekosten worden gerekend lijkt mij niet meer dan logisch, ze zijn immers geen Vliegwinkel.
Mijn betaling maakt mij (deel) eigenaar in de Cooperatie: "De Blauwe Reiger".
Ik bezit dus letterlijk een deel van die windturbine. Door aanschaf ben ik gebonden aan de Cooperatieve overeenkomst welke de deelnemers evt tussentijds kunnen veranderen, we zijn immers zelf de eigenaren en dus niet Greenchoice of de Windcentrale. Van mijn eigendom in de Cooperatieve Blauwe Reiger heb ik dus ook de eigendomspapieren.
Ik ben zeer benieuwd hoe het zou gaan lopen bij een faillissement van Greenchoice. Gaat de curator/belastingdienst deze gelden dan opeisen bij de Windcentrale? Voor zover ik weet kan eigendomsoverdracht van onroerende goederen in Nederland alleen via de notaris. Er wordt letterlijk belegd in lucht met deze constructie.

Ik bezit geen aandeel in een windmolen, ik heb mijn vertrouwen gelegd bij een vereniging die al 25 jaar actief is. Waarbij de jaarstukken openbaar zijn en zeer gedreven mensen achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:34:
[...]
[...]
[...]
Ik vind het een raar verhaal dat een stichting die winddelen verkoopt de administratie niet zou kunnen doen. Dat doet de Windvogel met succes al 25 jaar.

Waar de administratie om gaat is het salderen van de energierekening. En dat is een heel ander verhaal. Ik geloof er alleen geen bal van dat ze hier niets mee verdienen. Greenchoice koopt de energie in voor bedrag X en verkoopt dat voor Y. Dat er geen aparte administratiekosten worden gerekend lijkt mij niet meer dan logisch, ze zijn immers geen Vliegwinkel.
[...]
Ik ben zeer benieuwd hoe het zou gaan lopen bij een faillissement van Greenchoice. Gaat de curator/belastingdienst deze gelden dan opeisen bij de Windcentrale? Voor zover ik weet kan eigendomsoverdracht van onroerende goederen in Nederland alleen via de notaris. Er wordt letterlijk belegd in lucht met deze constructie.

Ik bezit geen aandeel in een windmolen, ik heb mijn vertrouwen gelegd bij een vereniging die al 25 jaar actief is. Waarbij de jaarstukken openbaar zijn en zeer gedreven mensen achter zitten.
Ik begrijp eerlijk gezegd steeds minder van je argumenten.
Het gaat hier om elektriciteit en niet om gas, dus waarom linken naar een groen gas besluit ?

Verder maakt Greenchoice alleen de eind afrekening van verbruik en productie op voor de deelnemers.
De inkoop en verkoop prijzen zijn gewoon gelijk, dit staat ook in de eindafrekeningen, zie eerdere posts.

Aangezien jij denkt dat ik geen deel van een windturbine heb aangeschaft maar lucht ,waardoor de windcentrale in feite bewust fraude en valsheid in geschrifte zou hebben gepleegd zou ik dat zeker even overleggen aan de AFM en de landelijke pers. Ik ga er dan even vanuit dat je deze stelling goed kan onderbouwen met voldoende bewijs......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 64119 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:14:
[...]
Ik begrijp eerlijk gezegd steeds minder van je argumenten.
Het gaat hier om elektriciteit en niet om gas, dus waarom linken naar een groen gas besluit ?
Scherp gezien, ging mij er om om aan te geven dat die 'Administratie' weldegelijk een BV is en geen stichting, zie ook: https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-elektriciteit/
Verder maakt Greenchoice alleen de eind afrekening van verbruik en productie op voor de deelnemers.
De inkoop en verkoop prijzen zijn gewoon gelijk, dit staat ook in de eindafrekeningen, zie eerdere posts.
Dus waar verdient Greenchoice Administratie BV dan precies hun geld mee? Oh wacht er zijn nog 'onderhoudskosten' per 500 kWh van 20 euro. Dat is toch een dikke 4 cent per kWh aan 'onderhoud'. Bij een gemiddeld jaarverbruik van 3500 kWh verdienen ze dan 140 euro per klant, met 355.000 klanten zit je dan op 62.125.000 euro. Dat is toch een aardig bedrag voor alleen een beetje 'gratis' administratie. (Natuurlijk hebben niet alle Greenchoice-klanten winddelen...)

Het is niet dat ik ze het niet gun, maar het gaat mij op de wijze waarop.
Aangezien jij denkt dat ik geen deel van een windturbine heb aangeschaft maar lucht ,waardoor de windcentrale in feite bewust fraude en valsheid in geschrifte zou hebben gepleegd zou ik dat zeker even overleggen aan de AFM en de landelijke pers. Ik ga er dan even vanuit dat je deze stelling goed kan onderbouwen met voldoende bewijs......
Ik zeg niet dat ze valsheid in geschrifte hebben gedaan. Wat er op papier staat is waar, alleen het zal niet standhouden in een rechtzaak is mijn mening. Dit omdat er geen juridische overdracht heeft plaatsgevonden.

Volgens mij spelen er al langer issues aangaande deze constructies. In 2013 stond GreenChoice nog onder verscherpt toezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LauPro schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:27:
[...]
Scherp gezien, ging mij er om om aan te geven dat die 'Administratie' weldegelijk een BV is en geen stichting, zie ook: https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-elektriciteit/
[...]
Dus waar verdient Greenchoice Administratie BV dan precies hun geld mee? Oh wacht er zijn nog 'onderhoudskosten' per 500 kWh van 20 euro. Dat is toch een dikke 4 cent per kWh aan 'onderhoud'. Bij een gemiddeld jaarverbruik van 3500 kWh verdienen ze dan 140 euro per klant, met 355.000 klanten zit je dan op 62.125.000 euro. Dat is toch een aardig bedrag voor alleen een beetje 'gratis' administratie. (Natuurlijk hebben niet alle Greenchoice-klanten winddelen...)

Het is niet dat ik ze het niet gun, maar het gaat mij op de wijze waarop.
[...]
Ik zeg niet dat ze valsheid in geschrifte hebben gedaan. Wat er op papier staat is waar, alleen het zal niet standhouden in een rechtzaak is mijn mening. Dit omdat er geen juridische overdracht heeft plaatsgevonden.

Volgens mij spelen er al langer issues aangaande deze constructies. In 2013 stond GreenChoice nog onder verscherpt toezicht.
Je bent je ervan bewust dat het hier gaat om ten minste 3 verschillende ondernemingen ?
Te weten: Greenchoice, de Windcentrale en de Cooperatie de Blauwe Reiger.

De onderhoudskosten (waaronder een schandalig hoge pacht) worden gewoon direct betaald aan de Cooperatie daar ziet Greenchoice dus geen cent van op zijn rekening verschijnen. Hoe Greenchoice daar dan rijk van zou kunnen worden is mij echt een raadsel :?

De 4 laatste windturbines zijn gewoon via officiele weg verkocht, die stukken zijn ook gewoon openbaar.
Net zoals de exacte kosten bekend zijn ,bovendien is dat allemaal al veel eerder in dit draadje besproken.
Maar ja, dan moet je er wel echt wat moeite in gaan steken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:52
In verband met het overstappen naar een andere energieleverancier wil ik mijn winddeel verkopen. Het gaat om 1 deel in molen de Grote Geert. Mocht je interesse hebben stuur dan even een DM.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

jvanderkroon schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:42:
In verband met het overstappen naar een andere energieleverancier wil ik mijn winddeel verkopen. Het gaat om 1 deel in molen de Grote Geert. Mocht je interesse hebben stuur dan even een DM.
Overname is onzeker en ws zal ik zelf ook verplicht worden om op termijn 1 winddeel te verkopen ivm energiebesparing. Dit omdat ik niet meer windenergie mag produceren dan ik prive verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dreamvoid schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 21:24:
Voor een particulier is het geinvesteerd vermogen (box 3) net als elke andere belegging, dus idd betaal je daarover 1.2% vermogensrendementsheffing. Behalve als je totale vermogen niet boven de grens van 21.139 euro uitkomt.

Er bestaan wel een handvol gecertificeerde "Groene Beleggingen" die een ruimere vrijstelling mogelijk maken, zie deze pagina van de Belastingdienst: http://www.belastingdiens...f_2013/groene_beleggingen

Maar dit project valt daar niet in.
Waarom eigenlijk niet? Veel groener dan dit wordt het toch niet zou je zeggen, waarom dan geen vrijstelling van de vermogensbelasting regelen voor de klanten?

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 09-01-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Vraag het aan Greenchoice en de belastingdienst...ik zou t niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 15:44
In verband met aanschaffen van zonnepanelen doe ik ook mijn 10 winddelen van de Ranke Zwaan in de verkoop (500kWh/winddeel/jaar). Kostprijs is €107,- per winddeel. Vorig jaar heeft deze molen 117,4% opgeleverd en het jaar daarvoor 102,3%. Verkoop is per 1 februari. Wie heeft er belangstelling....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik blijf me verbazen over die winddelen, met 17,- per winddeel per jaar voordeel begint toch niemand daar aan, of mis ik wat? (Die 37,- aan stroom moeten de service kosten nog af van 20,- pj.)

Van de website, voorral die laatste zin, ahum...

1. Hoe is het financiële voordeel berekend?
Deze berekening is (helaas) vrij complex. Veel mensen zijn geneigd om een vergelijking te maken met een spaarrekening. Die vergelijking is echter lastiger dan op het eerste gezicht lijkt.Hierbij een voorbeeld.
Stel een Winddeel kost 200 euro en de molen gaat nog minimaal 15 jaar mee.Bij een spaarrekening ligt je inleg van 200 euro vast. Vervolgens groeit dat bedrag elk jaar met een paar procent.Als je Winddelen koopt dan leg je in het begin 200 euro in maar dan krijg je al meteen na het eerste jaar stroom ter waarde van 37,- euro. In feite krijg je dus al 37,- euro. Het jaar daarop krijg je bij gelijkblijvende energieprijzen weer 37,- euro aan stroom.
Om een vergelijking te maken met een spaarrekening moet je dan van je spaarrekening ook elk jaar 37 euro opnemen.
Je hebt dan bijvoorbeeld na 2 jaar geen 200 euro meer op je spaarrekening staan maar slechts 126 euro (exclusief rente).Een ander element is dat de exploitatiekosten niet evenredig verdeeld zijn over de 15 jaar looptijd.
Omdat de berekeningen vrij complex zijn hebben wij alles laten narekenen door zowel een extern gespecialiseerd financieel kantoor als Milieu Centraal. Zij hebben de berekeningen nauwkeurig gecontroleerd en goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:14:
Ik blijf me verbazen over die winddelen, met 17,- per winddeel per jaar voordeel begint toch niemand daar aan, of mis ik wat? (Die 37,- aan stroom moeten de service kosten nog af van 20,- pj.)

...
Niet iedereen doet altijd alles alleen maar voor financieel gewin.

Sommige mensen hebben bv geen beschikking over een eigen dak (voor PV) maar willen wel graag een bijdrage leveren aan de productie van eigen groene stroom. Op deze manier kan dat laagdrempelig.
Tienduizenden mensen zijn er dus wel aan begonnen........Om snel rijk te worden ? Ws niet.........

Om heel snel heel rijk te worden zijn er veel betere investeringen dan PV/Wind groene stroom....

PV heeft (voorlopig) nog een fors prive belasting voordeel indien je aan alle juiste voorwaarden voldoet.
(totdat de politiek evt anders beslist, 2017 :? )

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 10-01-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rol-Co schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:14:
Omdat de berekeningen vrij complex zijn hebben wij alles laten narekenen door zowel een extern gespecialiseerd financieel kantoor als Milieu Centraal. Zij hebben de berekeningen nauwkeurig gecontroleerd en goedgekeurd.
Welk financieel kantoor is gespecialiseerd in windturbines met bijbehorende specifieke problemen en kosten? Milieu Centraal is sowieso niet onafhankelijk en dus onbetrouwbaar in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 64119 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:29:
[...]

Niet iedereen doet altijd alles alleen maar voor financieel gewin.

Sommige mensen hebben bv geen beschikking over een eigen dak (voor PV) maar willen wel graag een bijdrage leveren aan de productie van eigen groene stroom. Op deze manier kan dat laagdrempelig.
Tienduizenden mensen zijn er dus wel aan begonnen........Om snel rijk te worden ? Ws niet.........

Om heel snel heel rijk te worden zijn er veel betere investeringen dan PV/Wind groene stroom....

PV heeft (voorlopig) nog een fors prive belasting voordeel indien je aan alle juiste voorwaarden voldoet.
(totdat de politiek evt anders beslist, 2017 :? )
Dan kan je toch ook gewoon stroom blijven kopen bij een organisatie als greenchoice, waarom die zooi van de windmolens op je nek halen.

Remco
Ja dat bedoel ik, zij hebben het goedgekeurd dus dan is het goed. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:38:
[...]

Dan kan je toch ook gewoon stroom blijven kopen bij een organisatie als greenchoice, waarom die zooi van de windmolens op je nek halen.
....
Bij greenchoice en een aantal andere energie leveranciers heb je wel zekerheid dat windenergie/groen ook echt groen is maar bij andere maatschappijen is groen helemaal niet groen. Soms gewoon kolen of kernenergie + Noors certificaat. Hoe het echt zit vergt dan enig uitzoekwerk.

Sommige afnemers vinden het dan prettiger / betrouwbaarder om dan zelf zekerheid te hebben over waar je stroom echt vandaan komt. Alhoewel het altijd een soort van compensatie blijft (er komt geen elektron hier uit het stopcontact van mijn 200kg windturbine in NH)

Zelf vind ik het dan ook nog eens belangrijk dat ik met eigen investering mijn elektriciteit opwek.
Zodoende kan Greenchoice/etc. haar financiele middelen gebruiken voor nieuwe/andere investeringen.

Het liefst zou ik ook biogas hebben uit eigen bron, zodat ik geen bandieten of aardbevings gas verbruik.
Dit kan nu alleen nog maar op kleine schaal. Officieel heb ik wel biogas bij Greenchoice maar niet iedereen zou dat nu kunnen afnemen, mocht de vraag fors stijgen. Windturbines kun je bouwen wat je wilt net als PV maar biogas heeft schijnbaar beperkingen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of je koopt een warmtepomp en gebruikt bijna geen gas meer maar meer elektriciteit, als je die groen af neemt moet dat geen probleem zijn. Panelen is het mooiste maar die kan je niet plaatsen zeg je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:15:
Of je koopt een warmtepomp en gebruikt bijna geen gas meer maar meer elektriciteit, als je die groen af neemt moet dat geen probleem zijn. Panelen is het mooiste maar die kan je niet plaatsen zeg je.
trm0001 heeft al een budget warmtepomp O-) en verbruikt dus idd al vrij weinig gas.
Mijn budget model werkt alleen goed bij temperaturen boven de 3 graden, dus hij is enigszins beperkt.....
Ook kook ik liefst op gas dus helemaal zonder gas is niet echt een optie.
Douchen ook via de ketel, zou ook anders kunnen maar met een huurwoning heb je gewoon beperkingen.
Op een andere locatie heb ik wel geinvesteerd in PV maar dat is weer niet voor prive verbruik, zie voetnoot.

Ik hoop dus dat Geenchoice naast winddelen tzt ook de mogelijkheid gaat bieden om te investeren in eigen biogas opwekking. Dat mag wat mij betreft wel iets extra kosten tov bandieten of aardbevingsgas.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 11-01-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:07
Anoniem: 64119 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:34:
[...]
Ook kook ik liefst op gas dus helemaal zonder gas is niet echt een optie.
Als je echt een groen hartje hebt kook je dan natuurlijk op inductie. Het echte gevoel van gas-koken wat je dan nog mist wordt gecompenseerd door het veel makkelijker schoon maken en houden van apparatuur ;).
Anoniem: 64119 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:02:
[...]

Soms gewoon kolen of kernenergie + Noors certificaat. Hoe het echt zit vergt dan enig uitzoekwerk.
Daar heb je toch de consumentenbond e.d. voor?
Al valt over dit onderzoek hier en daar ook wat op af te dingen. Zo is er ten minste 1 leverancier in het rijtje die, terwijl ze niet aan het onderzoek meewerkte, wel de hoogste score hebben gekregen. Daar waar een overeenkomstige leverancier die wel meewerkte een veel lagere score kreeg.

[ Voor 53% gewijzigd door fruitbakje op 12-01-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Anoniem: 64119 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:02:
Bij greenchoice en een aantal andere energie leveranciers heb je wel zekerheid dat windenergie/groen ook echt groen is maar bij andere maatschappijen is groen helemaal niet groen. Soms gewoon kolen of kernenergie + Noors certificaat. Hoe het echt zit vergt dan enig uitzoekwerk.
Met stroom uit Noorwegen is niks mis - Nederland importeert inmiddels tegen de 30% van zijn stroom, en een groot deel daarvan komt door de Norned kabel. Dat is echte groene stroom, en ook met de bijbehorende certificaten en papierwerk. Natuurlijk in deze tijden van Wilders en vluchtelingen enzo wordt het idee dat de groene stroom dan ook absoluut van binnen de Vaderlandsche landsgrenzen moet komen vanzelf ook populair, maar het klimaat kent geen grenzen, daarvoor maakt het niet uit waar de groene stroom geproduceerd wordt.

Dat de verkoper ook kolenstroom produceert, dat staat daar feitelijk los van - net als de supermarkt die naast de bio-tomaten ook normale groente in de schappen legt. Voor de gemiddelde consument is die situatie wel te begrijpen, maar op 1 of andere manier is dit met energie voor het grote publiek toch te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:25:
[...]
Met stroom uit Noorwegen is niks mis - Nederland importeert inmiddels tegen de 30% van zijn stroom, en een groot deel daarvan komt door de Norned kabel. Dat is echte groene stroom, en ook met de bijbehorende certificaten en papierwerk. Natuurlijk in deze tijden van Wilders en vluchtelingen enzo wordt het idee dat de groene stroom dan ook absoluut van binnen de Vaderlandsche landsgrenzen moet komen vanzelf ook populair, maar het klimaat kent geen grenzen, daarvoor maakt het niet uit waar de groene stroom geproduceerd wordt.

Dat de verkoper ook kolenstroom produceert, dat staat daar feitelijk los van - net als de supermarkt die naast de bio-tomaten ook normale groente in de schappen legt. Voor de gemiddelde consument is die situatie wel te begrijpen, maar op 1 of andere manier is dit met energie voor het grote publiek toch te ingewikkeld.
Met waterkracht stroom uit Noorwegen is ook niets mis. Ook niet met de import daarvan.
Waar het fout gaat is dat in NL opgewekte kolenstroom word verkocht als groene stroom door er een budget Noors certificaat tegenaan te gooien*. Imho is dat gewoon pure oplichting en bewuste misleiding.

Bij de Windturbines van de windcentrale mag niet worden gesaldeerd omdat ze niet in de regio van de afnemer staan en omdat er forse overheids subsidie is gegeven over de bouw.

Blijkbaar vind de overheid de "lokale factor" ,net als ik, wel degelijk erg belangrijk.

Dat de Wereld uiteindelijk slechts 1 CO2 waarde en zeespiegel kent wil niet zeggen dat lokale initiatieven minder belangrijk zijn dan internationale........

* er word dus geen enkele Noorse kwh gekocht er word alleen op papier gecompenseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordahr
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Uiteraard is het mij om het hele principe te doen en kan het me niets schelen dat ik er niets aan verdien Het is mij er om te doen dat ik mijn kleine steentje bijdraag aan een groener en beter milieu.

Zelf wil ik graag toevoegen dat er door de netbeheerders heel slim 2 keer transport kosten worden gerekend. Het transport naar mij word berekend (terwijl ik die feitelijk natuurlijk nooit krijg) en degene die het uiteindelijk wel krijgt. Vind het dus ook erg jammer dat er voor mijn gevoel door een paar slimme mensen geld aan verdiend moet worden door allerlei bouw subsidies, de dubbele transport kosten en de hoge onderhoudskosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Lordahr op 01-02-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lordahr schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:31:
Uiteraard is het mij om het hele principe te doen en kan het me niets schelen dat ik er niets aan verdien Het is mij er om te doen dat ik mijn kleine steentje bijdraag aan een groener en beter milieu.

Zelf wil ik graag toevoegen dat er door de netbeheerders heel slim 2 keer transport kosten worden gerekend. Het transport naar mij word berekend (terwijl ik die feitelijk natuurlijk nooit krijg) en degene die het uiteindelijk wel krijgt. Vind het dus ook erg jammer dat er voor mijn gevoel door een paar slimme mensen geld aan verdiend moet worden door allerlei bouw subsidies, de dubbele transport kosten en de hoge onderhoudskosten.
Ik schat in (wilde gok) dat de meeste deelnemers dit voor het milieu doen.
Maar het zou ook kunnen zijn dat er toch meer mensen uit zijn op snelle winst dan ik denk......

Dat van die dubbele transportkosten snap ik niet goed, op mijn rekeningen staat slechts 1 keer transport* en 1 keer vastrecht. Nota bene: dat is niet veranderd sinds ik winddelen heb ?

Het zou ook vreemd zijn wanneer er twee keer (o.a. transport) betaald zou worden voor dezelfde stroom.
Jouw bron, jouw verbruik = > jouw rekening.
Dat de stroom die hier bv uit mijn stopcontact komt een allergaartje is van alle mogelijke bronnen (kolen / gas / atoom / wind / pv / etc.) en er ws geen electron van de Blauwe Reiger hier binnenkomt doet er niet veel toe.
De meeste mensen met eigen PV op het dak betrekken ook nog vaak stroom uit andere bronnen....

De extreem hoge onderhoudskosten waaronder voornamelijk de woekerpacht die de boeren en de overheid opstrijken door enkele vierkante meters te verhuren gaat idd echt nergens over. 10m2 windmolen bouwgrond verhuren levert evenveel op als een hectare (10.000m2) landbouwgrond productie. Windparken op zee zouden hier geen last van hebben en daardoor wat dat betreft iig veel voordeliger moeten zijn.......

* 1 bedrag afkomstig van het aantal verbruik dagen maal ongeveer 60 cent per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gedetailleerde opbrengst 2015 info tav de Blauwe Reiger per Email ontvangen van de wincentrale:

Zoals we je begin dit jaar al hebben verteld, was 2015 een heel mooi windjaar.

De productie van jouw molen, De Blauwe Reiger, was over heel 2015 per Winddeel 530 kWh. Dat is ruim 15,5% meer dan vorig jaar en 5,9% meer dan de verwachting.

In deze mail ga ik graag uitgebreider in op de productie van afgelopen jaar.

De wind in 2015

2015 begon erg goed. In de maanden januari en februari draaide de molen flink voor op schema. Daarna nam de wind wat af, maar bleef het ongeveer evenveel waaien als je zou verwachten voor die periode. In de maand oktober was het echter bijna windstil. Dat is voor een herfstmaand erg uitzonderlijk. Omdat wij bij het opstellen van de te verwachten productie in de maand oktober juist uitgaan van een flink windaanbod, slonk de voorsprong op het schema aanzienlijk. De laatste twee maanden van het jaar waren net als de eerste twee maanden echter uitzonderlijk windrijk. Hierdoor kwam de totale productie uit op 530 kWh per Winddeel.

De Blauwe Reiger heeft dus 5,9% meer geproduceerd dan de verwachting en dat is relatief gezien meer dan de totale hoeveelheid gemeten wind in 2015. De totale hoeveelheid wind in een bepaald jaar wordt vastgelegd in de zogenaamde Windex. De Windex over 2015 is uitgekomen op 102%, dat wil zeggen dat het in 2015 2% harder heeft gewaaid dan in een gemiddeld windjaar. De Blauwe Reiger deed daar dus nog een schepje bovenop.

Een stevige zuidwester wind

Afgelopen jaar kenmerkte zich door veel wind uit het zuidwesten. Dat is in de regel wel de dominante windrichting, maar in 2015 nog meer dan in een gemiddeld windjaar. Je kan dit goed zien in een zogenaamde windroos. In onderstaande windroos zie je voor het hele jaar hoeveel stroom er is geproduceerd uit welke windrichting.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wwTa64dgOsuFu7YwNuwRrkvh/full.jpg

Wij hebben ook berekend dat De Blauwe Reiger in de 20 meest windrijke dagen 13,4% van de totale jaarproductie heeft geproduceerd. Ter vergelijking, exact diezelfde hoeveelheid stroom werd ook geproduceerd in de 154 minst windrijke dagen.

Op volle toeren

De Blauwe Reiger heeft een maximaal vermogen van 850 kW. Dat vermogen bereikt hij bij windsnelheden van 15 m/s (windkracht 7). Dus de maximale productie van de molen is 850 kW x 24 uur is 20.400 kWh per dag ofwel 3,7 kWh per Winddeel ofwel ruim 0,7% van de jaarproductie.

Het onderhoud van de molen

Afgelopen jaar heeft voor De Blauwe Reiger al het regulier onderhoud volgens plan plaatsgevonden. De turbine heeft weinig onverwacht onderhoud nodig gehad en de beschikbaarheid van de turbine was hoog namelijk 99,4%. Dat wil zeggen dat los van het geplande onderhoud de molen maar 0,6% van het jaar niet beschikbaar was om stroom te produceren. Dat is een uitstekend resultaat.

Al met al heeft De Blauwe Reiger goed gepresteerd in 2015 en de enige maand die we daar niet voor hoeven te bedanken is oktober. 2016 is begonnen met veel wind maar afgelopen weken laat de wind het weer een beetje afweten. De wind houdt de spanning er in!

(mijn excuus voor de te grote foto maar anders is de legenda ws niet meer leesbaar........)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:14

Gaitman

The Real One

-niet meer van toepassing-

[ Voor 89% gewijzigd door Gaitman op 07-03-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 813437

knipperdeknip

Probeer het eens hier:
Vraag & Aanbod overig

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 07-03-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onfortuinlijk
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02-2021
Anoniem: 64119 schreef op woensdag 5 maart 2014 @ 13:48:
[...]

Hoe vaak ga je deze onzin nog herhalen ?

Overigens was ik in de veronderstelling dat je verder buiten de discussie zou blijven....
Blijkbaar is dat ook te ingewikkeld voor je. 8)7
Overigens zijn er medestanders. De #windcentrale blijft doorgaan met onjuiste, onvolledige weergave van berekeningen mbt #winddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onfortuinlijk
Anoniem: 64119 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:07:
Gedetailleerde opbrengst 2015 info tav de Blauwe Reiger per Email ontvangen van de wincentrale:

Zoals we je begin dit jaar al hebben verteld, was 2015 een heel mooi windjaar.

De productie van jouw molen, De Blauwe Reiger, was over heel 2015 per Winddeel 530 kWh. Dat is ruim 15,5% meer dan vorig jaar en 5,9% meer dan de verwachting.

In deze mail ga ik graag uitgebreider in op de productie van afgelopen jaar.

De wind in 2015

2015 begon erg goed. Mooie analyse, maar wat doe die details er toe.
CO2 neutraal, financieel neutraal?

[b]Een stevige zuidwester wind[/b
Mooi die details. Wie is daar in geinteresseerd ?

Op volle toeren

Prima produktiecijfers.

Het onderhoud van de molen

Dat is een uitstekend ---------
Noem het een prestatie van formaat.
Graag zie ik eerlijk, transparante berekening, waarin onderbouwd wordt hoeveel het kost per winddeel per jaar, incl. voorgaande jaren, om via #winddelen bij te dragen.
En ja, de laatste jaren is het financieel nadelig voor de deelnemers, lees overblijvers.
Geen sigaar uit eigen doos, maar een hele doos sigaren.
Slecht presterend, nadelig als je het met andere initiatieven vergelijkt.
Dat is de realiteit helaas.
Bezint voor u begint.
Nl. naderhand verkopen van een #winddeel komt de laatste schok. De afschrijving op je aandeel is meer dan 10% per jaar, oftewel je teleurstelling wordt nog groter.

P.s.1. Ja, ook ik ben een onfortuinlijke 'deeleigenaar' van een gouden schroefje van een windmolen.
P.s.2. Ook op zoek naar groene voeten cq. bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onfortuinlijk
Ander voorbeeld - gekopieerd - veelzeggend ?

Referentie - link
https://kassa.bnnvara.nl/...le-niet-gewoon-oplichting

DOOR EYERULE - 25 NOV. 2016 OM 14:38

Het is pure oplichting. Ik heb sinds 2014 6 winddelen (gekocht voor 1250). Nu eens goedgekeken naar de opbrengst dit jaar op de jaarnota van greenchoice. opbrengst was 174 euro. Je hebt per jaar 20 euro kosten per deel, dat is dus 120 euro. Dan blijft er aan inkomsten over 54 euro. Als je 54 euro maal 15 jaar doet is dat 810 euro. Je hebt dan dus een negatief rendement van 440 euro. Zo'n 30% verlies dus. Kortom nooit aan beginnen, want de stroomprijs gaat echt niet zomaar stijgen. En dan moet ie dus 30% stijgen wil je winst hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, de stroomprijzen zijn laag dus is de opbrengst slecht, daar is niks bijzonders aan.

Overigens, sinds die posting van 25 november 2016 zijn de Nederlandse stroom prijzen (neem bv kalenderjaar 2018) van 31.82 EUR/MWh naar (vrijdag close) 41.35 EUR/MWh gestegen, een stijging van....29.94%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Onfortuinlijk schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:34:
[...]

Overigens zijn er medestanders. De #windcentrale blijft doorgaan met onjuiste, onvolledige weergave van berekeningen mbt #winddelen.
Onfortuinlijk schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:57:
[...]

Graag zie ik eerlijk, transparante berekening, waarin onderbouwd wordt hoeveel het kost per winddeel per jaar, incl. voorgaande jaren, om via #winddelen bij te dragen.
En ja, de laatste jaren is het financieel nadelig voor de deelnemers, lees overblijvers.
Geen sigaar uit eigen doos, maar een hele doos sigaren.
Slecht presterend, nadelig als je het met andere initiatieven vergelijkt.
Dat is de realiteit helaas.
Bezint voor u begint.
Nl. naderhand verkopen van een #winddeel komt de laatste schok. De afschrijving op je aandeel is meer dan 10% per jaar, oftewel je teleurstelling wordt nog groter.

P.s.1. Ja, ook ik ben een onfortuinlijke 'deeleigenaar' van een gouden schroefje van een windmolen.
P.s.2. Ook op zoek naar groene voeten cq. bijdrage.
Onfortuinlijk schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:13:
Ander voorbeeld - gekopieerd - veelzeggend ?

Referentie - link
https://kassa.bnnvara.nl/...le-niet-gewoon-oplichting

DOOR EYERULE - 25 NOV. 2016 OM 14:38

Het is pure oplichting. Ik heb sinds 2014 6 winddelen (gekocht voor 1250). Nu eens goedgekeken naar de opbrengst dit jaar op de jaarnota van greenchoice. opbrengst was 174 euro. Je hebt per jaar 20 euro kosten per deel, dat is dus 120 euro. Dan blijft er aan inkomsten over 54 euro. Als je 54 euro maal 15 jaar doet is dat 810 euro. Je hebt dan dus een negatief rendement van 440 euro. Zo'n 30% verlies dus. Kortom nooit aan beginnen, want de stroomprijs gaat echt niet zomaar stijgen. En dan moet ie dus 30% stijgen wil je winst hebben.
Hoi, en welkom op GoT.
Je kickt nu een oud topic en je post drie keer achter elkaar, beide niet echt de bedoeling.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.