Aangezien het de natuur betreft heb ik gelukkig niet in de hand hoeveel het waait, dat is nu eenmaal het ene jaar meer of minder dan het andere jaar. Vorig jaar waaide het blijkbaar op de locatie van de Blauwe Reiger minder (niet happy - kun je ook teruglezen in dit draadje) en dit jaar meer dan de gemiddelde hoeveelheid te verwachten kwh's (wel happy).LauPro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:26:
[...]
Ik vind dit een beetje raar verhaal. Dat getal zegt helemaal niets.
Men doet een prognose (waarschijnlijk gebaseerd op hoeveel wind er gemiddeld staat en ligging van de windmolen). Vervolgens ga je een vergelijking maken aan de hand van die prognose - en dit zo oppoetsen zodat er een positief getal ontstaat.
Het zou veel eerlijker zijn om dit te vergelijken met een vast getal als bijvoorbeeld de investering die je hebt gedaan, en of je deze investering binnen 5 jaar kan terugverdienen (dus: is er genoeg stroom opgewekt tegen een gunstige prijs).
Maarja, dan komt de aap uit de mouw natuurlijk...
Net als je bij PV het ene jaar meer/minder kwh opbrengst hebt als in andere jaren heb je dat bij windenergie uiteraard ook. Het is gelukkig niet verplicht om daar een financieel rendement aan te hangen, wat ik dan ook niet doe.
Geld verdienen op investering doe ik elders maar dan meteen met een extreem hoog rendement.
Mijn investeringen in PV & Winddelen zijn hobby en om mijn prive en zakelijke footprint af te dekken

Wil je heel snel heel rijk worden dan zijn voor zover ik weet bijna alle investeringen in mileu techniek niet echt geschikt. De enige kanshebbers met heel hoog kilo/dollar/rendement die ik ken zijn de lichte (wind) zeil constructies, waaronder de windenergie vliegers van Wubbo Ockels en die op vrachtschepen.
Doe je dit uit andere overwegingen dan loont het vrijwel altijd en zal je er vaak nog een leuk rendement op behalen als bonus.
N.B. Voor de kwh opbrengsten van zowel PV als windenergie zijn vele apps beschikbaar die voor zover ik weet allemaal niet aan "oppoetsen" doen.