Zelfs zonder
die meter in "levende lijve" gezien te hebben, durf ik wel te stellen dat een dergelijke meter niets zinnigs kan maken van het verbruik van dergelijke op afstand bedienbare LED-lampen die uit staan.
Tuurlijk zal er wel iets gemeten worden en met een beetje mazzel zal bij het verdubbelen van het aantal lampen tegelijk meten de gemeten waarde ook ongeveer 2x zo hoog zijn.
Maar dan nog kun je er bij dergelijke lage vermogens makkelijk een factor 10 naast zitten.
Het probleem met dergelijke belastingen is namelijk dat ze absoluut geen "Ohmse belasting" zijn, oftewel de te meten stroom vormt geen mooie sinus en al helemaal niet in fase met de netspanning.
De Voltcraft meters die ik wel ken, zoals de Energy Logger 3500/4000 en Energy Monitor 3000 zijn op zich prima meters in de zin dat ze een redelijk goede indicatie kunnen geven van het verbruik van bijvoorbeeld een laptop, PC, TV, enz. Maar zodra het te meten vermogen onder de zeg 10 Watt komt, zijn ook die meters onbetrouwbaar.
Aangezien die Voltcraft meter die je noemde in dezelfde prijscategorie valt, zal de kwaliteit hopelijk vergelijkbaar zijn.
Het kan dus best zijn dat die lampen van je per 10 een halve Watt trekken, maar ook dat ze per stuk een halve Watt trekken.
Het is dus ook van belang om niet alleen de belasting tijdens het meten iets hoger (en constant) te hebben, maar zeker ook dat de extra belasting zoveel mogelijk een Ohmse belasting heeft. Dus vergelijkbaar met een weerstandje.
Dus een verwarmingselement of een gloeilamp.
Hierdoor beperk je de meetfout van de meter behoorlijk.
Uiteraard dan alsnog zoveel mogelijk van die lampen tegelijk meten. Dan heb je de grootste kans dat ze redelijk vaak "een puls" aan belasting geven.
Ik vermoed namelijk dat dergelijke lampen niet eens elke periode van de 50Hz netspanning een stroompuls trekken als ze "uit" staan.
Mijn Panasonic TV doet dat in elk geval niet in stand-by. Die laat mijn meters ook flink op hol slaan tussen de 0 en 75 VA (cos phi van nagenoeg 0, dus netto verbruik van pak 'm beet 0.5 Watt)
En ik verwacht dat dergelijke lampen een vergelijkbaar gedrag zullen vertonen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)