Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:08:
[...]

Dat is nog best veel, mijn panasonic 55" van jan dit jaar zit op een 48W continue in de avond, overdag iets hoger rond 70W bij fel licht buiten.
De home cinema er bij aan is 25-30W extra.
Die 170W is bij mij:

De TV (3 jaar oud denk ik, een 47ES7000)
Marantz SR5009
Harmony Hub
Apple TV 3
NetGear Switch
Led Slang

Hoeveel enkel mijn TV gebruik weet ik momenteel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:09
Ik lees veel tips over besparing maar vraag me af of er in mijn situatie nog winst te behalen valt...

Mijn verbruik was in 2013 4500 kwh, en vorig jaar 3600 kwh. Ik heb mijn plasma tv vervangen door een led tv, de vaatwasser is vervangen (A+) en ik maak alleen nog maar gebruik van led verlichting (hue). Ook heb ik mijn eigen server vervangen door een Synology nas die ook altijd in 's nachts in slaapstand gaat.

Op 21 mei worden er zonnepanelen geplaatst, alleen wegens ruimtegebrek zal ik slechts zo'n 2650 kWh opwekken. Het zou mooi zijn als ik komend jaar precies zou uitkomen hiermee maar ik heb geen flauw idee waar ik nog op kan besparen, iemand nog de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een gouden tip wil ik wel verkopen >:)
Ik lees niets over aantal personen in het huishouden of wat voor huis enz.
Elektrisch koken, - stoken of een boiler vallen onder grote verbruikers ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

Ik heb inderdaad ook een electrisch fornuis en oven, en we houden van koken en (bak)gerechten uit de oven ... dat kan ik direct zien aan ons electriciteit verbruik (erg laag als we een weekeinde weg zijn).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:30:
Een gouden tip wil ik wel verkopen >:)
Ik lees niets over aantal personen in het huishouden of wat voor huis enz.
Elektrisch koken, - stoken of een boiler vallen onder grote verbruikers ...
2 personen, we koken niet elektrisch en wonen in een jaren 70 tussenwoning.

Voor ons gevoel verbruiken we niet zoveel stroom aangezien we beide ook vrijwel full time werken. Als ik ook kijk naar wat alle apparatuur stand by verbruiken dan valt dit ook reuze mee. Dus waar het vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je sluipverbruik bijv. 's nachts? En heb je de topicstart al eens doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

joeyke87 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:23:
[...]

2 personen, we koken niet elektrisch en wonen in een jaren 70 tussenwoning.

Voor ons gevoel verbruiken we niet zoveel stroom aangezien we beide ook vrijwel full time werken. Als ik ook kijk naar wat alle apparatuur stand by verbruiken dan valt dit ook reuze mee. Dus waar het vandaan komt...
We kunnen wel blijven gissen zo, noteer eens op vaste tijden de meterstand en na een week kunnen we misschien conclusies trekken.
Een (oudere) pc met monitor de hele avond aan lust ook wel wat, of heb je misschien een waterbed?
3600kWh per jaar komt neer op gemiddeld 10kWh per dag

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemiddeld is 4000kwh voor een 2 persoons huishouden echt fors, zeker wanneer beiden werken.
Ik zie hier voorbeelden voorbij komen van 2 persoons huishoudens die nog niet de helft verbruiken.
Daarmee zijn er dus ruim voldoende mogelijkheden om te besparen, waar is even de vraag: meten = weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Ik heb de topicstart eens doorgenomen en zal vanavond voor het slapen gaan eens de meterstand noteren en morgenvroeg eens kijken wat de stand dan is om het sluipverbruik te achterhalen. Ook zal ik dit dan voor een volle week gaan bijhouden om wat meer duidelijkheid te geven. We hebben verder geen waterbed en mijn pc zit niet op een monitor aangesloten, enkel op mijn led tv.

Wat wij wel voortaan kunnen doen is de stekkers uit het stopcontacten halen van apparaten die niet zijn aangesloten, telefoonopladers bijv. maar ik heb wel mijn twijfels over het feit dat dit enig verschil zal maken.

Ik kom er op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 4000kwh gaan de telefoon opladers niet het verschil maken inderdaad.

De TV gebruiken als monitor is wel een eerste hint wat beter kan, een kleine monitor waar je dichter op zit geeft over het algemeen beter beeld en is een stuk zuiniger.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier dus een yeti 400 en zo zijn er dus oude usb laders die zo maar continue 2-4watt trekken. dan praat je al snel over 20kwh per adapter per jaar. een paar onzuinige machine's en je hebt zo 10kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:02:
ik heb hier dus een yeti 400 en zo zijn er dus oude usb laders die zo maar continue 2-4watt trekken. dan praat je al snel over 20kwh per adapter per jaar. een paar onzuinige machine's en je hebt zo 10kwh per dag.
Die 2 tot 4 Watt trekken ze echter niet 24 uur lang in het geval van mobieltjes.
Stel dat in de nacht ladende mobieltjes 3 Watt trekken voor bv 10 uur (verder overdag mee naar het werk).

30 Watturen per dag X 2 (voor 2 laders) = 60 Watturen per dag X 365 = 22 kwh per jaar.
Oftewel op 4000kwh maakt 22kwh een half procent van het jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lol hierboven

Als mijn vrouw overdag weg is en ik gewoon werken is het dagverbruik een 4kWh maximaal en dan is er nog wel een vaatwasser aangeweest of zo en zeker het koffie apparaat, in de avond tv aan, koken met afzuiger enz.
10 zit je niet zomaar aan, dan heb je een actieve wasvrouw met oude droger of heel fors sluipverbruik.

Cv/vloerverwarming pompen aanwezig? Mechanische ventilatie?, elektrische badkamervloer verwarming? Oude koelkast die bijna continue draait? Aquaria?
Om een paar voorbeeldjes te geven.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/c8dad64ec18796687c5e6dd57ccfc1d3.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 07-05-2015 18:19 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:09:
[...]

Die 2 tot 4 Watt trekken ze echter niet 24 uur lang in het geval van mobieltjes.
Stel dat in de nacht ladende mobieltjes 3 Watt trekken voor bv 10 uur (verder overdag mee naar het werk).

30 Watturen per dag X 2 (voor 2 laders) = 60 Watturen per dag X 365 = 22 kwh per jaar.
Oftewel op 4000kwh maakt 22kwh een half procent van het jaarverbruik.
ik bedoel 2 watt sluipverbruik(geen kabel aan de adapter) bij laden gaat er 10 watt naar mijn blackberry passport wat ook aardig klopt 2.1Ampsx 5v

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:10:
[...]
ik bedoel 2 watt sluipverbruik(geen kabel aan de adapter) bij laden gaat er 10 watt naar mijn blackberry passport
Het daadwerkelijke Laad verbruik van die laders zal dus ongeveer op 22kwh per jaar liggen.

Het sluipverbruik van die geschakelde mobieltjes adapters is verwaarloosbaar:

Gemeten met de BrenneStuhl = 0,1 Watt
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd
Gemeten met de Cresta = 0,0 Watt

Gemeten voor Nokia N9 en Samsung SIII laders.

Je kan het ook al voelen: die laders worden totaal niet warm wanneer er niets aanhangt.
Daarbij vergeleken word de lader van mijn sub 1 Watt Siesta wekkerradio wel warm:
productreview: Pure Siesta Mi review door Verwijderd

Edit:
Wanneer die BB lader 2 Watt sluipverbruik heeft moet je dat ook echt kunnen voelen als warmte.
Wellicht is dat nog een ongeschakelde voeding, zoals eerder besproken een relatief zwaar dik blok ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

-edit-

[ Voor 115% gewijzigd door woekele op 11-05-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel energie verbruiken is niet zo heel moeilijk tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:25:
veel energie verbruiken is niet zo heel moeilijk tegenwoordig.
Juist wel!
Vroeger 8000kWh per jaar maar ik zou niet weten hoe ik daar nu aan zou moeten komen, inclusief warmtepomp.
Dan zou ik echt een elektrische kachel 24/7 aan moeten laten staan of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:06:
[...]
Juist wel!
Vroeger 8000kWh per jaar maar ik zou niet weten hoe ik daar nu aan zou moeten komen, inclusief warmtepomp.
Dan zou ik echt een elektrische kachel 24/7 aan moeten laten staan of zo.
Je zou een leuke wietplantage kunnen beginnen en ipv een latarenpaal aftap gewoon je meterkast gebruiken.
Gegarandeerd succes !

Een in-home tropical swim paradise werkt ook prima..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het moet wel binnen de 25A hoofdzekering passen he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een 50inch plasma tv , potje voetbal kijken savonds en je zit ook bijna aan de 7000kw/h ;)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:27:
Het moet wel binnen de 25A hoofdzekering passen he. ;)
Geen nood, Gewoon 3x35A aanvragen voor:

standaard apparaten en daarnaast ook apparaten die meer vermogen nodig hebben. Zoals een jacuzzi, hottub, (5-pits) elektrische kookplaat, sauna, elektrische warmtepomp. (trm0001 edit): leuke Wietplantages.

@degroot: 7000kwh is gewoon veel zelfs voor een (de)groot gezin......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:38:
[...]
@degroot: 7000kwh is gewoon veel zelfs voor een (de)groot gezin......
Weet ik , was ook sarcastisch bedoelt. Alhoewel , hij trekt toch ongeveer 300watt wanneer hij aanstaat.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

degroot schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:40:
[...]

Weet ik , was ook sarcastisch bedoelt. Alhoewel , hij trekt toch ongeveer 300watt wanneer hij aanstaat.
Dat had ik ook, een 42" , nu 55" led en 48W :), 24kWh vanaf begin januari, de plasma had dat in de maand, en er word nu meer tv gekeken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Toch maar overstappen naar LED ;)
Ik zit net ingelogd bij Essent, en zie dat ze mijn geschat verbruik ( zit er sinds november ) op nog geen 900kwh schatten.
Dat is 2 werkende volwassenen en een Baby. En inclusief dat plasma scherm ;)
Wel overal met stand-by killers (achter tv+ziggo humax +lg home cinema + aT & LCD tv slaapkamer etc) en in december alle lampen vervangen voor LED lampjes. Ook vollere wasmachines en meer buiten drogen ipv droger.
Lijkt me een redelijke schatting?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat ik 2 jaar geleden bijvoorbeeld gebruikte. JAmmer dat ik dat niet zeker meer weet , maar dacht rond 3200kwh

[ Voor 22% gewijzigd door degroot op 07-05-2015 19:55 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Laatst online: 10-08 12:10
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:42:
Gemiddeld is 4000kwh voor een 2 persoons huishouden echt fors, zeker wanneer beiden werken.
Ik zie hier voorbeelden voorbij komen van 2 persoons huishoudens die nog niet de helft verbruiken.
Daarmee zijn er dus ruim voldoende mogelijkheden om te besparen, waar is even de vraag: meten = weten !
LOL, inderdaad. Hier een gezin van vier met 2050kWh per jaar. Dan nog 2350kWh opbrengst aan zonnepanelen en het gebruik is netto -300kWh.

Sluipverbruik minimaliseren en kritisch kijken naar alle apparaten wanneer ze nou echt aan moeten zijn werkt hier fantastisch.
Meten=weten.

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
IN principe is warmte van een apparaat een goede indicatie of 'ie (veel) verbruikt.
Maar ook dingen die niet echt warm worden, kunnen verdacht veel trekken.
Zo kwam ik er laatst achter dat een (20m?) lichtslang maar liefst 300 Watt trok.
En zo zijn er nog wel meer dingen die verdacht veel kunnen trekken.
- Mechanische ventilatie
- pomp vloerverwarming
- Oude koelkast.

Dat zijn dingen die per stuk niet heel veel trekken, maar wel heel veel uren maken per jaar en dus veel bijdragen aan je verbruik.
Een oude koelkast kan al 1000 kWh per jaar doen als je pech hebt en een pomp van een vloerverwarming kan ook makkelijk 60 - 90 Watt continue trekken. (vaak 2 stuks aanwezig) en dan tikt het aan.
Elke Watt continue gedurende een jaar kost 2 euro, dus reken maar uit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

18W hele tuin verlicht (35m ketting) :)

http://www.jago24.de/wohn...pe=search&searchparam=Led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Te weinig opbrengst van de zonnepanelen met kerst ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:42:
Te weinig opbrengst van de zonnepanelen met kerst ;)
Laat je ze die 2 dagen toch uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vandaag de 15 jaar oude vriezer de deur uit gedaan, weer een mooie besparing :)

Helaas kan mijn energiemeter kan geen waardes onder de 5 watt lezen en kan ik het verbruik van mijn beltransformator niet zien. De beltrafo is oud, ik denk zo'n 20 jaar, heeft het nut om deze te vervangen? Verbruikt zo'n transformator alleen als men drukt op de bel of kent deze ook sluipverbruik?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/grltp4J47F6wMKm5cp9zqWDi/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 07-05-2015 22:01 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Staat altijd spanning op de spoel, dus ja ook zonder de drukker verbruikt deze spanning stroom.
Maar als dat al onder de 5 W is, is het dan wel de moeite...
Een draadloze deurbel verbruikt ook batterijen... (behalve een klopper natuurlijk...en de solarbell)
Of je hangt een fietsbel op :+

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2015 22:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
energie ;)

voel anders even of hij warm is... Als hij goed warm aanvoelt is het wellicht de moeite waard om naar wat anders te kijken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietsbel schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:58:
[...]
Helaas kan mijn energiemeter kan geen waardes onder de 5 watt lezen en kan ik het verbruik van mijn beltransformator niet zien.
[...]
Tip: sluit tegelijkertijd een gloeilamp van 40W ofzo aan op je meter. Je meet eerst de gloeilamp even afzonderlijk, zodat je weet wat die exact verbruikt. Daarna sluit je de kleine belasting + gloeilamp aan en van het gemeten verbruik trek je het bekende verbruik van de gloeilamp af. Op die manier kun je het een stuk betrouwbaarder meten. In dat gebied is je meter namelijk nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zonder de trafo daadwerkelijk te hebben gemeten, vermoed ik dat 'ie zo'n 2 a 3 Watt trekt met niets doen.
Een ringkern trafo is wat dat betreft veel zuiniger in idle-gebruik, maar is een stuk duurder.

@Rol-co:
Ik bedoelde niet een LED-lichtslang, maar zo'n variant met kleine gloeilampjes erin.
Kost vrijwel niets in de aanschaf, maar wel in gebruik zeg maar :X
Die werden bij ons in de straat opgehangen voor de feestweek, want lekker goedkoop...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Kun je iets zeggen over het trafo verbruik op basis van het voltage en amperage? Dus die 8V en 1A op het plaatje, bijvoorbeeld; is dat niet 8W (max)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 19:09
Nee dat betekent deze dat deze maximaal een ampere aan stroom levert, met een spanning van 8V. Dus de bel mag een vermogen van 8W opnemen.

Echter zegt dat nog niet iets over wat daadwerkelijk de hele trafo verbruikt aangezien deze geen 1:1 rendement zal hebben. Basis natuurkunde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De transformator voelt inderdaad lauw aan, ik zal morgen de tip van Thinkpad toepassen. Goede tip van de gloeilamp :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:43:
@Rol-co:
Ik bedoelde niet een LED-lichtslang, maar zo'n variant met kleine gloeilampjes erin.
Kost vrijwel niets in de aanschaf, maar wel in gebruik zeg maar :X
Die werden bij ons in de straat opgehangen voor de feestweek, want lekker goedkoop...
trm0001 heeft ook zo'n ding en ze worden beslist wel erg warm.
Zelfs warm genoeg om een hele kamer te verwarmen.
Hang je het ding buiten in de vrieskou dan word ie idd vreemd genoeg niet erg warm :+ :F :z

Het is ook het ernorme oppervlak waar die lichtslang zijn warmte over verdeeld (15 of 20 meter), waardoor 1 locatie met de hand voelen mee lijkt te vallen.

Prima te gebruiken om met de feestdagen een aantal uurtjes aan te hebben, mega gezellig *O*
Maar dus niet om een hele maand aan te hebben, dat zijn Amerikaanse over the top kerst toestanden.

Tip tav die dingen:
Ze zijn zo flexibel & zacht omdat ze vol chemische weekmakers zitten, dit kun je ook ruiken.
Staan ze aan dan komen de dampen daarvan extra snel vrij, dus voor de gezondheid ffe extra luchten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Hierbij mijn meterstanden om het sluipverbruik te achterhalen:

23:00 - 3654
09:00 - 3657

Helaas is het niet echt representatief want het vrouwtje heeft gisteravond blijkbaar nog de droger aangezet...

Verder staan de volgende apparatuur aan of standby:

- alarmsysteem aan
- hue bridge aan
- wfi modem ziggo aan
- tv standby
- wii u standby
- magnetron standby
- versterker standby
- koelkast keuken
- koelkast schuur
- vriezer schuur
- antenne versterker tv aan
- waterval apparaat voor de katten aan
- printer standby
- internet switch aan

Ik zal het vanavond eens opnieuw meten (zonder droger :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

joeyke87 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:07:

- koelkast schuur
- vriezer schuur
Als deze oud en/of nauwelijks gevuld zijn kan het verbruik wel eens hoog zijn,
Die 2 zou ik eens een weekje gaan meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Oude(re) TV's en versterkers kunnen ook wel eens fors verbruiken. Zo bleef mijn NAD in standby vrolijk lekker de kamer verwarmen :)
Dus die zou ik ook na de koelkasten meten, of gewoon (samen met de Wii?) achter een klik-aan-klik-uit schakelaar zetten dan ben je er sowieso gewoon vanaf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

- hue bridge aan
- wfi modem ziggo aan
- tv standby
- wii u standby

- versterker standby

- antenne versterker tv aan

- printer standby
- internet switch aan
Dit zijn dingen die volgens mij prima van de stroom af kunnen. Wifi modem en internet switch weet ik niet (heb je 24/7 internet nodig? En heb je telefoon van Ziggo? Dan zou ik het modem niet van de stroom af halen, antenne versterker hoort daar ook bij, die doet ook wat met signaal voor het modem immers. Maar de rest moet volgens mij prima van standby af kunnen en gewoon hard UIT.
Kun je doen met een doordrukstekker met schakelaar (zie topicstart), KaKu setje (heeft Action goedkoop, 9,95 euro) of met tijdschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Ik zal vandaag eens een kaku setje halen, het volgende is wel uit te schakelen

- tv
- wii
- versterker
- antenne versterker
- printer
- internet switch

Modem gaat helaas niet lukken i.v.m. het alarm.

Ik zal ook eens kijken voor een stroommeter om het verbruik van de vriezer + koelkast te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:00

CeesKees

I rest my Kees

Let op met die KaKu, mijn stop vloog met gebruik van KaKu eruit op de audio/video installatie groep.
Ik ga nu een master/slave switch proberen. Die 0,7 watt van de receiver kan ik wel mee leven.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/49762450/yeah.gif

STROOM
recente aanpassing;
+ 50 liter boiler vervangen door HR-ketel
+ 1986 Gaskachel-pomp getrokken
+ Spaarlampen door LED
+ Was op zolder drogen ipv waterpompdroger

GAS
- Nog steeds te laag ingeschat door voorheen 10 jaar bibberen
+ HR++ glas
+ gevel en zolder isolatie

Met dit lage stroomverbruik hebben zonnepanelen geen zin. (?)

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 08-05-2015 12:37 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:53:
[afbeelding]

STROOM
recente aanpassing;
+ 50 liter boiler vervangen door HR-ketel
+ 1986 Gaskachel-pomp getrokken
+ Spaarlampen door LED
+ Was op zolder drogen ipv waterpompdroger

GAS
- Nog steeds te laag ingeschat door voorheen 10 jaar bibberen
+ HR++ glas
+ gevel en zolder isolatie

Met dit lage stroomverbruik hebben zonnepanelen geen zin. (?)
*knip*, offtopic

Je stroomverbruik is bizar laag tov je gasverbruik :?
(helemaal bij een te lage gas schatting)

Voor jou loont het veel meer om je te richten op Gas besparen, hier is een apart draadje van, staat ws in FP.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2015 15:56 . Reden: Offtopic inhoud weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CeesKees schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:23:
Let op met die KaKu, mijn stop vloog met gebruik van KaKu eruit op de audio/video installatie groep.
Ik ga nu een master/slave switch proberen. Die 0,7 watt van de receiver kan ik wel mee leven.
Dan zit er iets in je installatie niet goed (te gevoelige automaat/aardlek?) hier gaat het al maanden prima namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:15:
[...]
Dan zit er iets in je installatie niet goed (te gevoelige automaat/aardlek?) hier gaat het al maanden prima namelijk.
Zelf gebruik ik geen kaku maar wanneer ik te veel PC spul of audio in 1 keer uit klik via een schakelaar op een stekkerdoos vliegt ook wel eens de aardlek eruit.

Remedies:
Niet te veel apparaten in 1 keer tegelijk uitschakelen.
Zo veel mogelijk zorgen dat alles al uit staat of iig op standby (voor het centraal uitzetten).
Voorkom het uitzetten of verbindingen tussen spul dat wel en geen randaarde heeft (potentiaal verschil).

Blijft je dan black-outs krijgen dan is er een kans dat 1 of meerdere apparaten niet goed geschikt zijn voor centraal uitzetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
zojuist een kaku set opgepikt bij de action, ben benieuwd. Wat ik me wel bedenk: Ik heb ook nog een (actieve) subwoofer die ook geen power knop heeft en dus eigelijk altijd aan staat. Is dit niet slecht voor de subwoofer als ik de stroom er af haal met het kaku setje?
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:32:
[...]

Zelf gebruik ik geen kaku maar wanneer ik te veel PC spul of audio in 1 keer uit klik via een schakelaar op een stekkerdoos vliegt ook wel eens de aardlek eruit.

Remedies:
Niet te veel apparaten in 1 keer tegelijk uitschakelen.
Zo veel mogelijk zorgen dat alles al uit staat of iig op standby (voor het centraal uitzetten).
Voorkom het uitzetten of verbindingen tussen spul dat wel en geen randaarde heeft (potentiaal verschil).

Blijft je dan black-outs krijgen dan is er een kans dat 1 of meerdere apparaten niet goed geschikt zijn voor centraal uitzetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, dat is geen enkel probleem.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:23:
[...]

Tip: sluit tegelijkertijd een gloeilamp van 40W ofzo aan op je meter. Je meet eerst de gloeilamp even afzonderlijk, zodat je weet wat die exact verbruikt. Daarna sluit je de kleine belasting + gloeilamp aan en van het gemeten verbruik trek je het bekende verbruik van de gloeilamp af. Op die manier kun je het een stuk betrouwbaarder meten. In dat gebied is je meter namelijk nauwkeuriger.
De grootste klus was nog om een gloeilamp/spaarlamp met een beetje vermogen te vinden :D

Uiteindelijk ook het verbruik van de beltrafo gemeten en dat is net 1 watt, imho is het niet de moeite waard om die te gaan vervangen :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met audio/video hoek schakelen waarna de aardlek eruit klapt.. Waarschijnlijk zit er dan ook ergens een antenne-kabel ingeplugd?
Je zult dan ook een schok of tinteling voelen tussen versterker en antenne-kabel.
Dergelijke problemen kun je oplossen met een galvanische scheiding tussen antenne-draad en aansluiting.
Zo'n scheiding is eigenlijk een soort van trafo en kost < 20 euro.
Het is een passieve component, dus kost ook geen energie.
Nadeel is wel dat je misschien iets sneller een versterker nodig hebt, omdat het signaal iets verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeyke87 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:03:
zojuist een kaku set opgepikt bij de action, ben benieuwd. Wat ik me wel bedenk: Ik heb ook nog een (actieve) subwoofer die ook geen power knop heeft en dus eigelijk altijd aan staat. Is dit niet slecht voor de subwoofer als ik de stroom er af haal met het kaku setje?
[...]
In principe kunnen elektrische apparaten beter tegen uitstaan (helemaal zonder stroom dus) dan aanstaan (al dan niet in een stanby stand).

Er zijn echter uitzonderingen van spul wat niet goed aan en uit gezet kan worden, vaak door een goedkoop of slecht ontworpen voeding. Berucht waren bijvoorbeeld de Grundig videorecorders uit de jaren 90:

Eenmaal uitgezet gingen ze nooit meer aan. Liet je ze altijd aan staan dan had je geen probleem......

Dus is je subwoofer niet van de Action ed. dan zul je geen probleem hebben.
Mogelijk scheelt het zelfs aanzienlijk in je verbruik.

Al voor 12 euro kun je exact meten hoeveel hij verbruikt:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
De subwoofer is een focal sw700, ik heb de handleiding gedownload maar daarin kon ik geen stroomverbruik terugvinden. Toevallig ben ik nu met die Brennenstuhl aan de slag gegaan, ik weet zo niet of ik de 230 of 231 heb zoals ik lees in je review. Ik ben nu in de schuur aan het meten van de koelkast + vriezer. Ik heb hem hiervoor op stand kwh gezet, neem aan dat dit dan goed is? En wanneer kan ik het beste even gaan kijken voor het gebruik, gewoon zelfde tijd morgenavond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeyke87 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 23:14:
De subwoofer is een focal sw700, ik heb de handleiding gedownload maar daarin kon ik geen stroomverbruik terugvinden. Toevallig ben ik nu met die Brennenstuhl aan de slag gegaan, ik weet zo niet of ik de 230 of 231 heb zoals ik lees in je review. Ik ben nu in de schuur aan het meten van de koelkast + vriezer. Ik heb hem hiervoor op stand kwh gezet, neem aan dat dit dan goed is? En wanneer kan ik het beste even gaan kijken voor het gebruik, gewoon zelfde tijd morgenavond?
Iedere koelkast of vriezer heeft een "plaatje" met de technische gegevens, daaraan kun je zien welk opgenomen vermogen de koelkast / vriezer in bedrijf heeft. Ook de subwoofer zal achter of onderop een dergelijk plaatje hebben met de technische gegevens. Bij een koelkast zit het vaak binnen in het koelkast gedeelte.

Mijn eigen A+ koel-vries combinatie doet bv 65 Watt wanneer hij koelt.
Hij staat echter gemiddeld genomen maar de helft van de tijd in deze koelstand.
Op de Youless kan ik daarom perfecte aan-uit blokken zien van de koelkast.
Gemiddeld over 24 uur verbruikt hij dus ongeveer 33 Watt per uur.
Dit komt neer op 33 X 24 = 792 Watturen oftewel 0,8 kwh.

Zit een koel-vries combinatie vol met ijs dan gaat hij veel meer verbruiken.

De Brennenstuhl 230 is een zwart compact model, de 231 is grijs en groter. De 231 is veel nauwkeuriger.
Voor een meting van iets als een koelkast kun je het best een langere periode nemen.
Minimaal 24 uur dus. Verder is het verschil bij niet A+ / A++ modellen tussen zomer en winter groter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:11:
[...]

In principe kunnen elektrische apparaten beter tegen uitstaan (helemaal zonder stroom dus) dan aanstaan (al dan niet in een stanby stand).

Er zijn echter uitzonderingen van spul wat niet goed aan en uit gezet kan worden, vaak door een goedkoop of slecht ontworpen voeding. Berucht waren bijvoorbeeld de Grundig videorecorders uit de jaren 90:

Eenmaal uitegezet gingen ze nooit meer aan. Liet je ze altijd aan staan dan had je geen probleem......
Hoe zet je hem dan vanuit de doos aan :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:45:
[...]

Hoe zet je hem dan vanuit de doos aan :P
Vanuit welke doos ?

Maw: je bent niet helemaal duidelijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52
Heeft iemand ervaring met een MV met CO2 detectie? Ik zit te kijken voor een Stork om mijn oude Stork te vervangen, en vraag me af of dat fijn werkt, of dat ik net zo goed gewoon een handmatige kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hij bedoelt waarschijnlijk "net nieuw gekocht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:53:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk "net nieuw gekocht".
Aha op dat niveau...... :O
(trm0001 dacht zelf eerder aan: "vanaf de stekkerdoos")

Het kan dan nog beter: Het niet aanschaffen van elektrische apparaten is nog veel zuiniger..... :X
Dat scheelt ook fors in de inkomens reductie factor & je hoeft helemaal niets meer uit de "doos" te halen.

Verder is alles van je meterkast afgooien en alle groepen op "0" ook een prima optie. :+
Wel even je aansluiting & energie leverancier opzeggen anders blijven die rekening maar komen.

Een paar kaarsen kopen en terug naar de Stone-Age.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 12:19

hneel

denkt er het zijne van

Wat is ongeveer een redelijke duty-cycle voor een diepvries of koelkast? Met andere woorden: hoeveel procent van de tijd staat hij gemiddeld aan?

Onze diepvries is meer dan 10 jaar oud en zit op zo'n 50% met dan een gebruik van zo'n 45 watt.

De koelkast is zo'n 7 jaar oud. Die zit op zo'n 20%. Hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet (ik kan alleen de totale groep meten en hij zit ingebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het belangrijkste is het totaalverbruik.
De duty-cycle kan namelijk per merk/ontwerp verschillen en mogelijk ook afhankelijk zijn van het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten de koelkast. (dus ook of je er net nieuwe boodschappen in hebt gelegd)

Met een 'duty-cycle' van 50% en een verbruik van 45 Watt, zou je op 22.5 Watt gemiddeld zitten, oftewel een jaarlijkse kostenpost van 45 euro (2 euro per Watt per jaar)
Dat is eerlijk gezegd onwaarschijnlijk laag voor een 10-jaar oud model vrieskist.
Een beetje moderne vrieskist haalt namelijk met moeite de 190 kWh (23 ct/kWh) die je daarvoor nodig zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hneel schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 22:14:
....Hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet (ik kan alleen de totale groep meten en hij zit ingebouwd).....
Zoals boven gezegd zit er waarschijnlijk een plaatje in de koelkast en in de vriezer waarop staat hoeveel Watt hij verstookt terwijl hij actief staat te koelen.

Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0EyhBwVE9nDovhXZZxU7ce6B/full.jpg

Het zat links naast de groente lade verborgen........

Bij mijn koel-vries combinatie is dat dus blijkbaar 130 Watt ipv 65 Watt.
Wel verbruikt hij gemiddeld dus 65 Watt continu bij de helft van de tijd aan.

65 X 24 = 1,56 kWh per dag X 365 = 570 kWh per jaar = 128 euro per jaar.

Dit betreft een koelvries combinatie met het grootste vriesgedeelte dat ik kon vinden: 114 Liter A+
De meest koelvries combinaties hebben een veel kleiner vriesgedeelte: +/- 75 Liter.

Tegenwoordig hebben de Liebherr koelvries combinaties het grootste vriesgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:31:
[...]
Dit betreft een koelvries combinatie met het grootste vriesgedeelte dat ik kon vinden: 114 Liter A+
De meest koelvries combinaties hebben een veel kleiner vriesgedeelte: +/- 75 Liter.

Tegenwoordig hebben de Liebherr koelvries combinaties het grootste vriesgedeelte.
Samsung doet ook aardig mee qua grootte.
* TD-er heeft zelf laatstdeze gekocht, met netto bijna 100 liter vriesinhoud.
Een heerlijke koelkast en volgens mij ook redelijk zuinig met z'n A+++. Zou in elk geval binnen 4 jaar al goedkoper moeten zijn dan een in aanschaf goedkoper model van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide Samsungs zijn ws wel groter dan mijn budget indesit maar hebben ook een 60% koelkast 40% vriezer verhouding. Mijn Indesit en een enkele Liebherr hebben nog een 50/50 formaat voor koelen en vriezen.

Vergelijkbaar 50/50 maat model:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MZm3mJEuqhW8Yc2P5bgze0d1/full.jpg

Het type dat ik hier heb staan heeft 4 vrieslades.

Ik heb nl niet zo veel koelruimte nodig maar wel veel vriesruimte.
Een aparte vrieskist erbij kopen zag ik niet zitten dus was dit de beste keuze.

Opmerkelijk genoeg klopt er vrij weinig van die 130Watt tijdens koelen waar ik eerder melding van maakte en wat ook op het plaatje staat. Via de Youless en Bidgely blijkt dat hij tijdens koelen eerder 60 tot 70 Watt verbruikt dan 130 Watt. Waar dat grote verschil vandaan komt is mij een raadsel. Hij heeft maar 1 compressor en die staat of aan of uit.

Koelkast uit: minimaal verbruik in de nacht: 50 Watt
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gwfMuCAWeiAWAX4Vg5Re8aAP/full.jpg

Koelkast aan: minimaal verbruik in de nacht + koelkast: 120 Watt
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cjOrlbEY9C2Z087mIQ1U1GiD/full.jpg

120 - 50 = 70 Watt ipv 130 Watt.

Toch maar eens de BrennenStuhl ertussen hangen om te kijken wat het nou exact is........ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat plaatje op de apparaten geeft meestal gewoon het maximum aan wat 'ie kan trekken.
Ik weet niet wat het no-frost trekt aan vermogen?
En hoeveel Watt trekken de lampjes?
Dat alles bij elkaar zal max. 130 Watt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit budget model heeft alleen passieve no-frost voor het koelkast gedeelte, dat kost dus geen kWh's
Hij heeft alleen een temperatuur instelling, staat nu in het midden maar zelfs op max. staat hij dan alleen langer te koelen. De compressor heeft voor zover ik weet maar 1 stand en kan niet harder of zachter.
Het lampje (1) staat 15 Watt op.

Het resterende gedeelte in huis wat ik nog niet exact weet is van de 50Watt minimaal verbruik 28 Watt.
Dat is voor de stanby van de 20 jaar oude CV ketel, de koelkast elektronica en de deurbel trafo.
Laat daarvan 10 Watt voor de koelkast zijn dan maakt dat totaal:
70 Watt koelen
10 Watt elektronica
15 Watt lampje
95 Watt maximaal.

Dat theoretisch maximum van 130 Watt kom je volgens mij dan nooit aan ?

Volgens het boekje zou hij gemiddeld ook maar 252 kWh verbruiken per jaar = 58 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Na 24 uur meten van de koelkast + vriezer is er een verbruik uitgekomen van 1,3 kwh, zo'n 475 kwh per jaar dus. Lijkt mij toch een redelijk normaal verbruik voor deze 2 apparaten? Ik ga in ieder geval wel de stroom van de extra koelkast afhalen, we gebruiken deze eigelijk alleen echt voor verjaardagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Echt ruimte voor 345 kWh in het jaar, mijn upside down deed bijna het dubbele en was 90L vriezen, koelen weet ik zo snel niet maar ergens in de 200L omdat hij 2M hoog was.
http://www.redcoon.nl/B38...=Amerikaan&xtcr=1#databox

Geen amerikaan maar 2 losse apparaten die beide ++ zijn,
koelkast 345L en 119kWh/j,
vriezer 237L en 234kWh/j
Gemeten over een heel jaar 268kWh , ik vind dat meer dan redelijk voor deze grootte, de echte dubbeldeur amerikanen zijn stukken duurder in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeyke87 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:11:
Na 24 uur meten van de koelkast + vriezer is er een verbruik uitgekomen van 1,3 kwh, zo'n 475 kwh per jaar dus. Lijkt mij toch een redelijk normaal verbruik voor deze 2 apparaten? Ik ga in ieder geval wel de stroom van de extra koelkast afhalen, we gebruiken deze eigelijk alleen echt voor verjaardagen.
Bijna 500 kWh voor alleen koelen en vriezen is best wel veel imho.
Het hangt er wel vanaf hoeveel koel en vriesruimte je daar voor terug krijgt natuurlijk..... :?

Voor 252 kWh per jaar krijg ik 114 liter vriezen en 190 liter koelen in A+ klasse.
Omgerekend voor jouw 475 kWh verbruik zou je dan uitkomen op +/- 220 liter vriezen en 370 liter koelen.
Zit je ver onder die inhoud dan kan vervanging lonen.......

Het uitzetten van een koelkast die je vrijwel nooit gebruikt levert altijd een besparing op.
Wel het deurtje open laten staan anders krijg je schimmel.

Koelvriescombinaties met 1 grote grote compressor zijn bijna altijd zuiniger dan 2 losse apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even opgezocht:

Diepvrieskist van l x br x h = 113 x 60 x 82 cm verbruikte in 2013 220 kWh en in 2014 230 kWh.

Een oudje van ca. 13 jaar oud. De thermostaat wordt wel 2x per jaar bijgesteld adhv een draadloze binnenbuiten thermometer.

Dat verbruik valt me toch erg mee.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Zeker weten. Wij hadden een vergelijkbare vrieskist en die verbruikte 400 kWh op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Na de lampen binnenshuis te hebben aangepakt in mijn nieuwe huis verplaats ik nu mijn aandacht naar buiten.

In de tuin staan 3 paaltjes lampjes erin, ik weet nog niet precies wat voor lampjes.
Moet ik nog speciale lampjes hebben omdat het buiten staat of kan ik ervan uitgaan dat de behuizing de boel wel droog zal houden?

Ook hangt er een lamp met bewegingssensor die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben, nu zie ik op internet mooie LED varianten zoals deze: http://www.ledbouwlampsho...-bouwlamp-met-sensor.html
Zijn er nog dingen waarop ik moet letten qua energie? Kan zo'n sensor bijvoorbeeld alles wat je wint qua LED weer verpesten omdat ie niet efficient is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

joeyke87 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:11:
Er zijn wel meer variabelen.
Straks met hogere temperaturen gaat hij meer verbruiken. :)

Zijn er kant-en-klare zonnepanelen voor achter een dakraam?
Ik mag geen panelen op mijn dak plaatsen blijkt. (beschermD stadsgezicht)
Ik mag ook geen zonnescherm aan de buitenkant van mijn dakraam plaatsen (VVE)

Ik vermoed dat het blijft bij hobby geknutsel met het oppervlak van een dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BertV schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:04:
[...]

Er zijn wel meer variabelen.
Straks met hogere temperaturen gaat hij meer verbruiken. :)

Zijn er kant-en-klare zonnepanelen voor achter een dakraam?
Ik mag geen panelen op mijn dak plaatsen blijkt. (beschermt stadsgezicht)
Ik mag ook geen zonnescherm aan de buitenkant van mijn dakraam plaatsen (VVE)

Ik vermoed dat het blijft bij hobby geknutsel met het oppervlak van een dakraam.
Soms vraag ik mij af of het begrip "eigen huis" nog wel van toepassing is, tegenwoordig.... 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:26
gri- schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:58:
Na de lampen binnenshuis te hebben aangepakt in mijn nieuwe huis verplaats ik nu mijn aandacht naar buiten.

In de tuin staan 3 paaltjes lampjes erin, ik weet nog niet precies wat voor lampjes.
Moet ik nog speciale lampjes hebben omdat het buiten staat of kan ik ervan uitgaan dat de behuizing de boel wel droog zal houden?
Gewoon zo'n set in serie geschakeld? Anders gewoon simpel even meten tussen stekker en stopcontact. Ik heb dat laatste ook maar zo gedaan omdat op de lamp(paaltjes) zelf niets stond. Was bij mij ook "maar" 53W en ze staan maar weinig aan, dus het vervangen niet echt waard vond ik.
Ook hangt er een lamp met bewegingssensor die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben, nu zie ik op internet mooie LED varianten zoals deze: http://www.ledbouwlampsho...-bouwlamp-met-sensor.html
Zijn er nog dingen waarop ik moet letten qua energie? Kan zo'n sensor bijvoorbeeld alles wat je wint qua LED weer verpesten omdat ie niet efficient is? :)
Scheelt dat die specifieke lamp zover ik zie een draaibare sensor heeft. Over ingebouwde vaste sensors heb ik altijd mijn twijfels over, omdat je ze niet kunt uitrichten. Onze buren hebben ook zo'n lamp met vaste sensor, die springt met het minst of geringste aan. Wij hebben een losse sensor, echt apart van de lamp zelf, die je ook kunt draaien. Scheelt een hoop schakelmomenten, want gaat alleen aan als er iemand binnen 3m van de voordeur bevindt en niet bij iemand op straat.

Maar goed, in jouw voorbeeld zou het dan goed moeten zijn denk ik als je die sensor goed kunt richten op de locatie waar hij voor iemand aan moet gaan. En scheelt misschien dat het LED is met maar 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

gri- schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:58:

Wij hebben zo'n lamp. Ooit gekocht bij de Aldi. Helaas is de lichtopbrengst niet heel erg groot. Voor een klein oppervlak, zeg eens 3x3 meter, zou het nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 10:52
Iemand ervaring met de Stork ComfoFan CO2 (http://www.rietveldventil...isventilator-comfofan-co2), dus de niet 's' variant?
Kan deze kopen maar ik vraag me af of het veel verschilt met de S.
Het is ter vervanging van een Stork CMF14 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Over LED verlichting gesproken… ik heb nu bijna overal LED, puur omdat ik 't licht net zo mooi vindt als de "gewone" peertjes, en omdat het een factor 10 aan energie scheelt. Maar in hoeverre zijn LED's met wifi/bluetooth goed voor je electriciteitsrekening? Deze moet je "aan" laten staan om ze in verbinding te houden met je bluetooth of wifi netwerk namelijk, maar ik kan nergens uitvinden hoeveel electriciteit zoiets zou vragen. Zijn hier mensen met dit soort LED-verlichting eigenlijk, en hoeveel meer of minder stroom bespaar je hier mee vergeleken met gewone peertjes en/of LED-peertjes?

(ik weet niet zeker in hoeverre dit ontopic is, maar omdat hier ook vragen m.b.t. MV's staan leek het me wel op z'n plaatst) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bluetooth zelf is vrij zuinig.
Je kunt er zelfs een smartwatch een dag mee laten werken :)

Maar het grootste verlies zit 'm eerder in het voedingscircuit. Dus ja, het kan zijn dat een lamp met Bluetooth/Zigbee wat verbruikt als 'ie uit staat.
Maar dat zal vaak in de orde van minder dan een halve Watt zijn. (dus minder dan een euro per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Al mijn 10 Hue/Lux lampen (zigbee) staan inderdaad 24/7 op spanning, werkelijk geen idee wat het verbruikt (zal er eens 5 of 10 achter een meter zetten) maar die zijn wat mij betreft wel uit de categorie: accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zet er dan een gloeilamp bij.
Dergelijke low-power devices zullen wel een heel lastig te meten verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Helaas is het niet echt representatief want het vrouwtje heeft gisteravond blijkbaar nog de droger aangezet...

Ik zal het vanavond eens opnieuw meten (zonder droger :) )
Mensen hebben hier kennelijk overheen gelezen. De droger compleet uitschakelen en de was buiten/opzolder/ophet balkon hangen is vele malen goedkoper dan een droger aanzetten. Het maakt niet uit hoe vaak de droger aan staat op jaarbasis, ophangen is altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TD-er schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:18:
Dergelijke low-power devices zullen wel een heel lastig te meten verbruik hebben.
Ik ken je tip en ben nog steeds van plan om een gloeilamp te kopen - die heb ik al enige jaren niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TD-er schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:18:
Met goedkope meters is dat lastig ja, maar bijv. de Voltcraft SEM-3600BT is nauwkeurig vanaf 0,23W.
Mijn Living Whites lampen verbruiken elk 0,28W, ik denk vergelijkbaar met een Hue of Lux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Och, 0,28W per LED'je… dat valt heel erg mee. En dat voor een paar "gebbetjes" met een hoog geek gehalte, niet slecht! :) Een hoop van die bluetooth LED's (E27 en E14 fitting) kosten tegenwoordig ook geen knoop meer. Zeker niet als je ze vergelijkt met de Philips Hue serie. Voor zo'n €25 heb je al een peertje wat je via een app kunt besturen.

Omdat ik in een appartement woon heb ik op 't moment niet zo heel veel extra meer te besparen op electriciteit, tenzij ik eerst een investering doe in bijvoorbeeld een A++ wasmachine of koelkast, en da's zonde als die het gewoon prima doen en eigenlijk pas een jaar of 4 oud zijn. Maar als ik wat met zuinige LED's kan spelen met draadloze bediening én electriciteit kan besparen… dan is dat leuk speelgoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speedy-Andre schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:49:
[...]

Met goedkope meters is dat lastig ja, maar bijv. de Voltcraft SEM-3600BT is nauwkeurig vanaf 0,23W.
Mijn Living Whites lampen verbruiken elk 0,28W, ik denk vergelijkbaar met een Hue of Lux.
Zelfs zonder die meter in "levende lijve" gezien te hebben, durf ik wel te stellen dat een dergelijke meter niets zinnigs kan maken van het verbruik van dergelijke op afstand bedienbare LED-lampen die uit staan.
Tuurlijk zal er wel iets gemeten worden en met een beetje mazzel zal bij het verdubbelen van het aantal lampen tegelijk meten de gemeten waarde ook ongeveer 2x zo hoog zijn.
Maar dan nog kun je er bij dergelijke lage vermogens makkelijk een factor 10 naast zitten.

Het probleem met dergelijke belastingen is namelijk dat ze absoluut geen "Ohmse belasting" zijn, oftewel de te meten stroom vormt geen mooie sinus en al helemaal niet in fase met de netspanning.

De Voltcraft meters die ik wel ken, zoals de Energy Logger 3500/4000 en Energy Monitor 3000 zijn op zich prima meters in de zin dat ze een redelijk goede indicatie kunnen geven van het verbruik van bijvoorbeeld een laptop, PC, TV, enz. Maar zodra het te meten vermogen onder de zeg 10 Watt komt, zijn ook die meters onbetrouwbaar.
Aangezien die Voltcraft meter die je noemde in dezelfde prijscategorie valt, zal de kwaliteit hopelijk vergelijkbaar zijn.

Het kan dus best zijn dat die lampen van je per 10 een halve Watt trekken, maar ook dat ze per stuk een halve Watt trekken.
Het is dus ook van belang om niet alleen de belasting tijdens het meten iets hoger (en constant) te hebben, maar zeker ook dat de extra belasting zoveel mogelijk een Ohmse belasting heeft. Dus vergelijkbaar met een weerstandje.
Dus een verwarmingselement of een gloeilamp.
Hierdoor beperk je de meetfout van de meter behoorlijk.
Uiteraard dan alsnog zoveel mogelijk van die lampen tegelijk meten. Dan heb je de grootste kans dat ze redelijk vaak "een puls" aan belasting geven.
Ik vermoed namelijk dat dergelijke lampen niet eens elke periode van de 50Hz netspanning een stroompuls trekken als ze "uit" staan.
Mijn Panasonic TV doet dat in elk geval niet in stand-by. Die laat mijn meters ook flink op hol slaan tussen de 0 en 75 VA (cos phi van nagenoeg 0, dus netto verbruik van pak 'm beet 0.5 Watt)
En ik verwacht dat dergelijke lampen een vergelijkbaar gedrag zullen vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joramoudenaarde schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:59:
Och, 0,28W per LED'je… dat valt heel erg mee. En dat voor een paar "gebbetjes" met een hoog geek gehalte, niet slecht! :) Een hoop van die bluetooth LED's (E27 en E14 fitting) kosten tegenwoordig ook geen knoop meer. Zeker niet als je ze vergelijkt met de Philips Hue serie. Voor zo'n €25 heb je al een peertje wat je via een app kunt besturen.

Omdat ik in een appartement woon heb ik op 't moment niet zo heel veel extra meer te besparen op electriciteit, tenzij ik eerst een investering doe in bijvoorbeeld een A++ wasmachine of koelkast, en da's zonde als die het gewoon prima doen en eigenlijk pas een jaar of 4 oud zijn. Maar als ik wat met zuinige LED's kan spelen met draadloze bediening én electriciteit kan besparen… dan is dat leuk speelgoed ;)
Fake hue voor 25,-
Linkje graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zal 'm morgen eens posten… ik heb 't linkje op m'n werk liggen namelijk :) Het zal vast niet precies een Hue of Lightify zijn aangezien hij via bluetooth werkt, maar er is zowel een app en remote beschikbaar van het merk, en je kunt diverse settings maken en bewaren en er zitten timer op (om hem bijvoorbeeld om 23.00 automatisch uit te laten gaan).

Enfin, zal 'm morgenochtend gelijk even posten :) Een E27 peertje was in ieder geval zo'n €25 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hier staan er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TD-er schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:18:
[...]

Zelfs zonder die meter in "levende lijve" gezien te hebben, durf ik wel te stellen dat een dergelijke meter niets zinnigs kan maken van het verbruik van dergelijke op afstand bedienbare LED-lampen die uit staan.
Dat ding geeft zelfs de powerfactor weer bij dit soort kleine vermogens.
De prijs zegt niet altijd iets over de prestaties O+
Overigens is hij ergens in Dld uitgebreid getest en bleek hij met name een kleine belasting goed te meten met iets van slechts 5% afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor meer info en een meer op zijn plaats discussie over de energiemeters an sich:
Energiemeters... deel hier je ervaringen

@ joramoudenaarde:
Omdat ik in een appartement woon heb ik op 't moment niet zo heel veel extra meer te besparen op electriciteit, tenzij ik eerst een investering doe in bijvoorbeeld een A++ wasmachine of koelkast, en da's zonde als die het gewoon prima doen en eigenlijk pas een jaar of 4 oud zijn. Maar als ik wat met zuinige LED's kan spelen met draadloze bediening én electriciteit kan besparen… dan is dat leuk speelgoed ;)

Juist de koelkast kan echt flink wat kwh's & euro's gaan opleveren terwijl de LED verlichting / BT / Wifi meer speelgoed en gerommel in de marge blijft.

Ter overweging:
Het hangt of staat met je beslissing van 4 jaar geleden tav het energie label vd koelkast...... :?
De meest zuinige varianten vs de meest onzuinige varianten koelkasten gaat om honderden euro's.
LED verlichting / Spaar verlichting / Gloeilampen gaat om tientjes per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 12:18

ericplan

5180 Wp PV

Staar je niet blind op het energielabel van je koelkast, maar zorg dat je koelkast niet groter is dan je nodig hebt. Het energielabel is relatief, het verbruik niet! Vergelijk maar eens het verbruik van een tafelmodel met een kast van 180 cm. hoog.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
We koken en bakken veel, dus die koelkast van ons staat vaak vol. Maar de deur zelf gaat eigenlijk niet eens zo vaak open. Qua formaat is het deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40282286/ (alleen dit type is nieuwer dan die van ons)

We wonen hier waarschijnlijk nog ca. 2 jaar, dus om nu te investeren in een A++ koelkast van ca. €450, dat levert z'n geld niet meer op volgens mij. Maar goed… dat wordt met een eventuele nieuwe keuken in het volgende huis gelijk goed aangepakt. Net zoals de vaatwasser overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:26:
Staar je niet blind op het energielabel van je koelkast, maar zorg dat je koelkast niet groter is dan je nodig hebt. Het energielabel is relatief, het verbruik niet! Vergelijk maar eens het verbruik van een tafelmodel met een kast van 180 cm. hoog.
Wat dat betreft zijn koelkasten en vriezers net harde schijven, het maakt niet uit hoe groot ze zijn maar na een tijdje zitten ze toch altijd weer vol :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb hier genoeg aan een tafelmodel, gezin met twee jonge kinderen.
Het is inderdaad wat inleveren op comfort.
Iets wat niet veel mensen in dit draadje er voor over hebben, dat is een keuze natuurlijk.

- Houdbare melk
- alleen open pakken/flessen koelen.
- Geen idiote hoeveelheid met k*tsausjes in dat ding.
- Maximaal een week (koel-)voorraad inkopen.
- drie broden in het vriesvakje. (=vol)

We zijn vegetarisch dus hebben een stapeltje met die vleesvervangers per week wat ook weinig ruimte kost. Ik kook zelf iedere dag dus dat is niet een argument. Aardappelen, rijst en pasta hoeven er niet in. Groente die gekoeld moet worden passen in de twee groente laden.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 12-05-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:29:
[...]

Fake hue voor 25,-
Linkje graag!
Hier het linkje naar de producent :) Het is even zoeken, maar ik kwam op ten duur prijzen tegen bij webshops van ±€24,95 tot €29,95.
http://www.luume.com/products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het formaat van een koelkast zeg juist helemaal niets !

De leeftijd en het energielabel zeggen veel meer over het te verwachten verbruik.
Het daadwerkelijke verbruik kun je alleen meten en is ook sterk afhankelijk van het gebruik / onderhoud.

Ik ken oude kleine tafelmodel koelkasten die 2 keer zo veel verbruiken als een full-size dubbeldeurs Koelvries combinatie.

De leeftijd is een eerste goede indicatie het label de tweede.
Wil je zeker weten wat hij verbruikt in jouw situatie ?
METEN = WETEN.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:23
hm, dat is ook een beetje kort door de bocht.
Lijkt me altijd een combinatie van de genoemde factoren, waarbij de grootte zeker een rol speelt.
Een kleine nieuwe A++ zal toch zeker minder verbruiken dan een grootte nieuwe A++....
Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste