Volgens mij bedoelt @ericplan dan ook met "staar je niet blind" dat het niet de enige factor is, en dat een klein model met A+ minder energie verbruikt dan een groot model met hetzelfde A+ label.
Zeg ik dat? Ja dat zeg ik. Bij hetzelfde energielabel en dezelfde leeftijd is een grote kast veel minder zuinig dan een kleine kast. Niet meer, niet minder. Ik vergelijk graag appels met appels.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:05:
[...]
Het formaat van een koelkast zeg juist helemaal niets !
De leeftijd en het energielabel zeggen veel meer over het te verwachten verbruik.
Het daadwerkelijke verbruik kun je alleen meten en is ook sterk afhankelijk van het gebruik / onderhoud.
Ik ken oude kleine tafelmodel koelkasten die 2 keer zo veel verbruiken als een full-size dubbeldeurs Koelvries combinatie.
De leeftijd is een eerste goede indicatie het label de tweede.
Wil je zeker weten wat hij verbruikt in jouw situatie ?
METEN = WETEN.......
A'dam PVOutput
Dat is niet meer dan logisch. Je hebt immers meer energie nodig om een vak van 180liter t koel te krijgen dan een vak van 90 liter.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Verwijderd
@ twee keer hierboven:
Koel te krijgen is net zo belangrijk als koel te houden..........
De isolatie van de kast is nogal bepalend voor het koel houden van de inhoud.
Dus niet alleen de energie die het kost om een bepaalde inhoud te koelen.
Dunne slecht geisoleerde wandjes geven heel veel verlies waardoor het energielabel bij gelijk formaat wel degelijk bepalend is voor het te verwachten verbruik. Vandaar dat moderne A+ label of beter koelkasten en vriezers veel dikkere wanden hebben met als gevolg een grotere kast maar minder inhoud.
Maw: formaat zegt echt vrijwel niets meer........leeftijd en label wel.
Overigens hoeft het ook niet per se zo te zijn dan dat bij eenzelfde energie label (bv A+) een grotere A+ kast minder zuinig is. Immers de kleinere A+ kast kan alleen een koelkast zijn met daarnaast een aparte A+ vriezer. Twee aparte A+ label apparaten zijn dan toch onzuiniger dan 1 grote kast. Dit ivm het feit dat 1 grotere compressor efficienter is dan 2 kleinere, Dus ondanks dat alles A+ gecertificeerd is.
Koel te krijgen is net zo belangrijk als koel te houden..........
De isolatie van de kast is nogal bepalend voor het koel houden van de inhoud.
Dus niet alleen de energie die het kost om een bepaalde inhoud te koelen.
Dunne slecht geisoleerde wandjes geven heel veel verlies waardoor het energielabel bij gelijk formaat wel degelijk bepalend is voor het te verwachten verbruik. Vandaar dat moderne A+ label of beter koelkasten en vriezers veel dikkere wanden hebben met als gevolg een grotere kast maar minder inhoud.
Maw: formaat zegt echt vrijwel niets meer........leeftijd en label wel.
Overigens hoeft het ook niet per se zo te zijn dan dat bij eenzelfde energie label (bv A+) een grotere A+ kast minder zuinig is. Immers de kleinere A+ kast kan alleen een koelkast zijn met daarnaast een aparte A+ vriezer. Twee aparte A+ label apparaten zijn dan toch onzuiniger dan 1 grote kast. Dit ivm het feit dat 1 grotere compressor efficienter is dan 2 kleinere, Dus ondanks dat alles A+ gecertificeerd is.
In hoeverre komt het door de fabrikant opgegeven verbruik van een koelkast overeen met het werkelijke verbruik?
Ik heb bijvoorbeeld deze koelkast, A+ energielabel, welke volgens het plaatje 90 watt verbruikt en volgens de fabrikant 138 kWh per jaar gebruikt.
pricewatch: Siemens KI24RA50
Kijk ik voor een vergelijkbare koelkast met A+++ label dan zie ik dat deze 69 kWh per jaar verbruik.
http://www.siemens-home.n...ab-section-technicalspecs
Besparing dus 69 kWh per jaar × €0.22 = 15 euro per jaar. Met andere woorden: niet rendabel voor een koelkast van 600 euro
Ik heb bijvoorbeeld deze koelkast, A+ energielabel, welke volgens het plaatje 90 watt verbruikt en volgens de fabrikant 138 kWh per jaar gebruikt.
Kijk ik voor een vergelijkbare koelkast met A+++ label dan zie ik dat deze 69 kWh per jaar verbruik.
Besparing dus 69 kWh per jaar × €0.22 = 15 euro per jaar. Met andere woorden: niet rendabel voor een koelkast van 600 euro
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
@trm0001
Je verhaal is volstrekt irrelevant. Mijn opmerking was gericht op de aanschaf van een nieuwe A+++ koelkast of koel/vriescombinatie. Daar is wat betreft verbruik aardig wat winst te behalen als de kast niet groter is dan nodig. Een kleine A+++ dubbeldeurskoelkast heeft bijvoorbeeld een verbruik van ca 135 kWh per jaar, de grootste A+++ kast verbruikt 220 kWh per jaar. Een informatieve site hiervoor is http://www.ecotopten.de/g.../kuehl-und-gefriergeraete
Je verhaal is volstrekt irrelevant. Mijn opmerking was gericht op de aanschaf van een nieuwe A+++ koelkast of koel/vriescombinatie. Daar is wat betreft verbruik aardig wat winst te behalen als de kast niet groter is dan nodig. Een kleine A+++ dubbeldeurskoelkast heeft bijvoorbeeld een verbruik van ca 135 kWh per jaar, de grootste A+++ kast verbruikt 220 kWh per jaar. Een informatieve site hiervoor is http://www.ecotopten.de/g.../kuehl-und-gefriergeraete
A'dam PVOutput
Was ook geen reactie op eerdere berichten, maar een nieuwe vraag...
Het gaat mij er meer om dat apparaten die "uit" staan vrij lastig correct te meten zijn. Zelfs met apparaten die bij de 'buren' goed getest zijn.Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 00:25:
[...]
Dat ding geeft zelfs de powerfactor weer bij dit soort kleine vermogens.
De prijs zegt niet altijd iets over de prestaties![]()
Overigens is hij ergens in Dld uitgebreid getest en bleek hij met name een kleine belasting goed te meten met iets van slechts 5% afwijking.
Maar goed, zoals al gesuggereerd, kunnen we die discussie misschien beter in het energiemeter-topic bespreken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Afgelopen zaterdag heb ik omschreven hoe het verbruik uitpakt tov de opgegeven waarden.bramv82 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:08:
In hoeverre komt het door de fabrikant opgegeven verbruik van een koelkast overeen met het werkelijke verbruik?
Mijn budget Indesit heeft een opgegeven waarde van 130 Watt waar hij nooit aan zal komen.
Een realistisch verbruik is ongeveer gemiddeld 40 Watt continu over een heel jaar.
Koelen 75 Watt, standby 5 Watt dwz: voor een grote A+ dubbeldeurs Koelvriescombinatie.
De opgegeven waarde op het plaatje is eerder een theoretisch maximum (piek) wat hij nooit haalt.
De waarden die jij opgaf van rond de 90 Watt is dus veel te veel, 138 kWh is zuinig maar het is zo te zien alleen een koelkast zonder vriesgedeelte ? Dan is die 138 kwh relatief veel ivm een tweede compressor nodig voor vriezen.....
Over het algemeen loont een upgrade vanaf A+ naar zuiniger varianten dan ook niet snel. De terugverdientijd is dan extreem lang. Uit jouw voorbeeld van 600 euro delen door 15 dus 40 jaar voor breakeven.
@ericplan:
Je vergat alleen even te noemen dat het om A+++ ging.
Verder moet je bij aanschaf zoals gezegd vooruitdenken en kan een kleine koelkast nu met een kleine vriezer later qua verbruik dus juist ongunstig uitpakken. Zoals direct hierboven omschreven kunnen terug verdientijden extreem oplopen voor upgrades vanaf A+. Ook dit is iets om in te calculeren. Nu te klein aanschaffen kan dus ongunstig uitpakken door de lange levensduur (uitontwikkeld product) icm verbruik.
De max wattage is de aansluitwaarde die voor de belasting van je stroomnet belangrijk is, verder niet.
het byzarste voorbeeld om een kist en kast te vergelijken is bij diepvrieskist/kasten. een kast van 50L heeft hetzelfde label als een kist van 160L en hetzelfde verbruik...
het byzarste voorbeeld om een kist en kast te vergelijken is bij diepvrieskist/kasten. een kast van 50L heeft hetzelfde label als een kist van 160L en hetzelfde verbruik...
diskeltische lurker
Misschien een beetje spuit 11 hier....Maarreh is het niet zo dat een vrieskist (liggend model) efficienter in gebruik is dan een kast (staand model)? Ik had dat ergens gelezen maar kan het even niet meer vinden en ook niet precies de uitleg ervan herinneren.
Dat zou dan bovenstaande verklaren over het verbruik.
Dat zou dan bovenstaande verklaren over het verbruik.
Dat zal er vooral aan liggen hoe vaak en hoe lang de deur open staat. Bij een liggend model stroomt de koude lucht er niet uit, want koude lucht is immers zwaarder dan warme lucht.
Defineer zuinig. Een koelkast van 90 W met 90 L inhoud, is die zuiniger dan een koelkast van 150 W met 180 L inhoud? Wel aannemend dat je de ruimte gebruikt natuurlijk: dat energie opstoken voor niets onzuinig is, behoeft geen discussie.ericplan schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:26:
[...]
Zeg ik dat? Ja dat zeg ik. Bij hetzelfde energielabel en dezelfde leeftijd is een grote kast veel minder zuinig dan een kleine kast. Niet meer, niet minder. Ik vergelijk graag appels met appels.
Het lijkt mij sterk dat twee 90 L kasten een lager totaalvermogen zouden hebben dan één 180 L kast. De surface-to-volume ratio is lager voor grotere kasten, dus heb je bij gelijke isolatiedikte (1) minder verlies per L inhoud; (2) minder isolatiemateriaal nodig. Waardoor je effectief voor hetzelfde geld per L, betere isolatie kunt nemen.
Kortom, mits je de ruimte nodig hebt, is een grotere koelkast efficiënter.
[ Voor 16% gewijzigd door Antique op 13-05-2015 10:52 ]
Verwijderd
Dat hoeft niet per se zo te zijn: bij verder identieke modellen is ook van belang of een Koelvriescombinatie 1 of 2 compressoren heeft. 1 grote compressor is vrijwel altijd zuiniger dan 2 kleinere compressoren.......Antique schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:45:
[...]
"".....Kortom, mits je de ruimte nodig hebt, is een grotere koelkast efficiënter......""
Dat noemde je eerder ook al, maar waarom is dat "vrijwel altijd zuiniger"?Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:06:
[...]
Dat hoeft niet per se zo te zijn: bij verder identieke modellen is ook van belang of een Koelvriescombinatie 1 of 2 compressoren heeft. 1 grote compressor is vrijwel altijd zuiniger dan 2 kleinere compressoren.......
Ik kan mij zo voorstellen dat je 2 compressoren gebruikt omdat je 2 compleet gescheiden koel-circuits hebt.
Dus dan hoeft 'ie voor "het andere deel" niet te koelen als dat niet nodig is.
Dan zou je verwachten dat 'ie misschien wel iets minder efficiënt is gerekend per koelvolume, maar netto zou 'ie wel eens minder kunnen verbruiken?
Kortom, ik ben benieuwd naar de redenatie/voorbeelden waarom een koelvriescombinatie met 1 compressor zuiniger is?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Ik begrijp je redenering en het gekke is dat juist bij Airco/Warmtepomp 2 compressoren zuiniger & comfortabeler zouden zijn terwijl bij koelvries combinaties juist 1 compressor zuiniger schijnt te zijn.TD-er schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:14:
[...]
Dat noemde je eerder ook al, maar waarom is dat "vrijwel altijd zuiniger"?
Ik kan mij zo voorstellen dat je 2 compressoren gebruikt omdat je 2 compleet gescheiden koel-circuits hebt.
Dus dan hoeft 'ie voor "het andere deel" niet te koelen als dat niet nodig is.
Dan zou je verwachten dat 'ie misschien wel iets minder efficiënt is gerekend per koelvolume, maar netto zou 'ie wel eens minder kunnen verbruiken?
Kortom, ik ben benieuwd naar de redenatie/voorbeelden waarom een koelvriescombinatie met 1 compressor zuiniger is?
Voor zover ik weet koelt bij een koelvries combinatie met 1 grote compressor de vriezer eerst waarna de restkoelte gebruikt word voor de koelkast. Dwz: alles in 1 cirquit van verdampen en compressie. Tot aan een zeker koelvermogen zal dit de meest efficiente manier zijn om te koelen. (ook vanwege boven/onder)
Bij een enorm formaat koelvriescombinatie met twee gedeeltes naast elkaar ligt dit mogelijk anders.
Ieder koelcirquit heeft een stukje overhead en inefficientie wanneer je dat dus twee keer hebt ben je in principe onzuiniger uit. Daardoor zou 1 grotere compressor dus zuiniger moeten zijn dan 2 kleinere, naast alle andere factoren uiteraard.
Van milieucentraal (over koelkasten):
http://www.milieucentraal...n/koelkasten-en-vriezers/
""Dan kun je beter jouw twee losse koelkasten vervangen door een groot, energiezuinig nieuw exemplaar.""
Wat dus voor 2 aparte koelkasten geldt gaat ook in enige mate op voor 2 aparte compressoren.
Ik noem het bovendien "vrijwel-altijd-zuiniger" omdat je ook afhankelijk bent van de keuzes vd fabrikant.
Bij goedkope slecht ontworpen rommel met een slechte compressor kan het allemaal anders uitpakken.
De toekenning van een label is niet afhankelijk van het aantal compressoren, maar wel van de inhoud!
A'dam PVOutput
Verwijderd
De toekenning van een (energie) label is afhankelijk van alle factoren die een apparaat zuinig/onzuinig maken.ericplan schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:42:
De toekenning van een label is niet afhankelijk van het aantal compressoren, maar wel van de inhoud!
Dus ook de hoeveelheid compressoren, wanneer dit zorgt voor onzuinigheid / zuinigheid.
Het is aan een fabrikant hoe hij zijn product ontwerpt en met welke focus.
Plaatst een fabrikant te veel kleine compressoren in een koelvries combi, bv vanuit een luxe oogpunt (extreme stilte) dan zal een koelkast vrijwel zeker een slechter energie label krijgen.
Dat stuk bij MilieuCentraal gaat met name over "oude" koelkasten vervangen voor een zuiniger exemplaar. Ook dat stukje van jouw quote.Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:41:
[...]
Ieder koelcirquit heeft een stukje overhead en inefficientie wanneer je dat dus twee keer hebt ben je in principe onzuiniger uit. Daardoor zou 1 grotere compressor dus zuiniger moeten zijn dan 2 kleinere, naast alle andere factoren uiteraard.
Van milieucentraal (over koelkasten):
http://www.milieucentraal...n/koelkasten-en-vriezers/
""Dan kun je beter jouw twee losse koelkasten vervangen door een groot, energiezuinig nieuw exemplaar.""
Wat dus voor 2 aparte koelkasten geldt gaat ook in enige mate op voor 2 aparte compressoren.
[...]
Wat ik trouwens apart vind aan dat artikel is dat ze aan de ene kant zeggen "vervang een 7 jaar oude koelkast voor een zuiniger exemplaar" en aan de andere kant rekenen ze voor dat je beter een duurder exemplaar kunt kopen omdat die over 15 jaar gerekend netto voordeliger is.
Maar dat gaat natuurlijk niet op als je over 7 jaar een nieuwe koopt...
En voor wat betreft de 1 compressor vs. 2 stuks...
Ik geloof zondermeer dat een systeem met 1 compressor eerst het vries-deel gaat koelen en de rest-koeling zal gebruiken voor het koelkast-deel.
Mijn ervaring met mijn vorige koelkast was namelijk dat je altijd zat te klooien met de temperatuur in beide ruimtes. Of de aardappelschijfjes/ijsjes waren ontdooit, of de melk danwel het bier was bevroren.
Daarom dus, en uitgaande van een beetje basis-kennis regeltechniek, ging ik ervanuit dat 2 compressoren zuiniger zouden kunnen zijn.
Als je het namelijk optimaal aanstuurt, heb je geen rest-koeling. (of restwarmte bij verwarming), maar werk je namelijk toe naar een gewenste temperatuur zonder al te veel overshoot.
Maar ik kan me voorstellen dat dat bij koeling inhoud dat je ofwel de compressor vaak schakelt, of moet kunnen moduleren en dat laatste is mogelijk een stukje duurder?
Wat heb je weer een hoop woorden nodig om niets te zeggen...Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:52:
[...]
De toekenning van een (energie) label is afhankelijk van alle factoren die een apparaat zuinig/onzuinig maken.
Dus ook de hoeveelheid compressoren, wanneer dit zorgt voor onzuinigheid / zuinigheid.
Het is aan een fabrikant hoe hij zijn product ontwerpt en met welke focus.
Plaatst een fabrikant te veel kleine compressoren in een koelvries combi, bv vanuit een luxe oogpunt (extreme stilte) dan zal een koelkast vrijwel zeker een slechter energie label krijgen.
Een energielabel wordt toegekend op basis van verbruik en inhoud. Niet meer, niet minder.
A'dam PVOutput
Verwijderd
@ ericplan: "om niets te zeggen" => typisch gevalletje de pot verwijt de ketel.....ericplan schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:06:
[...]
Wat heb je weer een hoop woorden nodig om niets te zeggen...
Een energielabel wordt toegekend op basis van verbruik en inhoud. Niet meer, niet minder.
Dat verbruik wat jij terecht noemt word mede bepaald door:
De isolatie
Het type compressor
Het aantal compresoren
Etc.
Dus je hebt gelijk dat "alleen het verbruik en inhoud" er toe doen maar dat verbruik word dan wel door een veelvoud aan factoren bepaald......
@ TD-er:
Mijn eigen budget Indesit heeft geen onafhankelijke regeling voor koelen of vriezen dus daar heb ik geen ervaring mee. Het is uiteraard niet onmogelijk dat 2 kleinere compressoren zuiniger zijn dan 1 grote alleen is het wat minder waarschijnlijk.
Vwb milieucentraal daar heb ik idd ook wel vraagtekens bij. Volgens die site zou ik moeten vervangen, alleen iedere berekening die ik daar op loslaat voor een KV combi met evenveel vriesruimte komt op een terugverdientijd van ruim boven de 15 jaar. Dat vind ik te lang. Naast het feit dat 50/50 modellen bijna niet verkrijgbaar zijn.
Mijn koel en vries kasten zijn kwa formaat, energielabel en merk identiek, toch heeft de vriezer een hoger verbruik.
Ze zijn ruim een jaar oud en verbruiken veel minder dan een A label up-side-down van 10 jaar oud. Toch 2 compressoren t.o.v 1, ook die techniek heeft niet stil gestaan.
Haal ik dat er uit in 7-10 jaar? Ik denk het niet, toch vond ik het beter om te doen.
Edit
De nieuwe zijn A++
En meer ruimte, 346 koel ipv 210 en 247 vries ipv 85-90.
Ze zijn ruim een jaar oud en verbruiken veel minder dan een A label up-side-down van 10 jaar oud. Toch 2 compressoren t.o.v 1, ook die techniek heeft niet stil gestaan.
Haal ik dat er uit in 7-10 jaar? Ik denk het niet, toch vond ik het beter om te doen.
Edit
De nieuwe zijn A++
En meer ruimte, 346 koel ipv 210 en 247 vries ipv 85-90.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 14-05-2015 08:14 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Dat je vriezer meer verbruikt is logisch, die moet immers een veel lagere temperatuur handhaven wat gewoon meer energie kost. Wel gaat een vriezerdeur minder vaak open dan een koelkastdeur en heeft een vriezer vaak meerdere lades en klepjes waardoor de koude niet in 1 keer uit de kast kan "vallen".
Je verteld er niet bij welk label je huidige combinatie heeft tov de genoemde A label.
Wanneer ze een zuiniger label hebben dan is een lager verbruik niet meer dan logisch.
Hebben ze ook een A label dan is het imho met twee compressoren een hele prestatie wanneer ze minder verbruiken dan de genoemde A label van 10 jaar oud......
Je verteld er niet bij welk label je huidige combinatie heeft tov de genoemde A label.
Wanneer ze een zuiniger label hebben dan is een lager verbruik niet meer dan logisch.
Hebben ze ook een A label dan is het imho met twee compressoren een hele prestatie wanneer ze minder verbruiken dan de genoemde A label van 10 jaar oud......
Mag ik vragen waarom je het dan gedaan hebt?Rol-Co schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:53:
Mijn koel en vries kasten zijn kwa formaat, energielabel en merk identiek, toch heeft de vriezer een hoger verbruik.
Het milieu is er iig niets mee opgeschoten. De energie die het heeft gekost om je nieuwe koelkast te maken en transporteren, ga jij er dus niet mee besparen.
Daarbij is je oude koelkast misschien wel een tweede leven begonnen en staan ze nu beide nog te draaien
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nee oude is echt weg en gerecycled.
De reden was omdat het horizontale gedeelte tussen koel en vries bij dat ding gevaarlijk warm werd, sommige tijden kon je bijna je hand er niet op houden.
En ook omdat we een grotere vriezer nodig hadden, ik krijg veel bevroren producten en dat kan je soms niet gelijk allemaal op eten, dan moet je het bevroren houden.
Maar goed, alles bij elkaar en het verbruik er bij besloten om hem te vervangen, nu 2 aparte kasten omdat bij 1 defect ding je de koelkast en vriezer kwijt bent, nu zou dat gescheiden kunnen.
De reden was omdat het horizontale gedeelte tussen koel en vries bij dat ding gevaarlijk warm werd, sommige tijden kon je bijna je hand er niet op houden.
En ook omdat we een grotere vriezer nodig hadden, ik krijg veel bevroren producten en dat kan je soms niet gelijk allemaal op eten, dan moet je het bevroren houden.
Maar goed, alles bij elkaar en het verbruik er bij besloten om hem te vervangen, nu 2 aparte kasten omdat bij 1 defect ding je de koelkast en vriezer kwijt bent, nu zou dat gescheiden kunnen.
Verwijderd
Dag mensen!
Vrijdag a.s. komt de timmer bij mij langs om wat bordkartonnen panelen aan de buitenkant van mijn woning te vervangen, bij het balkon op het zuid-westen, door iets van heel-dik-geïsoleerd-spul/paneel. Sorry, geen idee hoe het heet, maar het ziet er uit als een stevige verbetering. Atijd ook weer prettig om te weten waar je die VVE-bijdrage nou eigenlijk voor betaalt.
Ben benieuwd wat dit weer gaat opleveren aan besparing, er gaat hopelijk toch weer heel wat minder warmte wegwaaien uit deze jaren-60 flat mag ik hopen.
Verder: ik snap dat mensen met een gezin een zekere behoefte hebben aan een vaatwasser, een wasdroger en dergelijke, maar als alleenstaande heb ik de aanschaf van dergelijke apparaten nooit echt gesnapt, ligt dat nou aan mij?
Vrijdag a.s. komt de timmer bij mij langs om wat bordkartonnen panelen aan de buitenkant van mijn woning te vervangen, bij het balkon op het zuid-westen, door iets van heel-dik-geïsoleerd-spul/paneel. Sorry, geen idee hoe het heet, maar het ziet er uit als een stevige verbetering. Atijd ook weer prettig om te weten waar je die VVE-bijdrage nou eigenlijk voor betaalt.
Ben benieuwd wat dit weer gaat opleveren aan besparing, er gaat hopelijk toch weer heel wat minder warmte wegwaaien uit deze jaren-60 flat mag ik hopen.
Verder: ik snap dat mensen met een gezin een zekere behoefte hebben aan een vaatwasser, een wasdroger en dergelijke, maar als alleenstaande heb ik de aanschaf van dergelijke apparaten nooit echt gesnapt, ligt dat nou aan mij?
ik vind afwassen ook
en met de hand kost ook energie, en de ruimte voor een wasrek heb ik niet (en ik wil het vocht niet in huis) dus vaatwasser en droger (wel akelig zuinige versies) draaien hier dagelijks. Comfort mag wel wat kosten al is het bijelkaar te weinig voor mij om mij zorgen over te maken
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vaatwasser zou ik, als ik alleen zou zijn, nog kunnen missen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:14:
Maar een wasdroger toch echt niet.
De was binnen drogen is echt een no go voor mij, moet al dat vocht niet binnen hebben.
En in een onverwarmde vochtige garage gaat het ook niet lukken, daarom gewoon de wasdroger.
Verwijderd
De discussie over vaatwassers is hier al eens eerder gevoerd. Waar het op neer kwam was dat ook bij 1 persoons huishoudens een vaatwasser zuiniger kan zijn dan met de hand afwassen. Het een en ander is o.a. afhankelijk van de warmtebron bij hand afwassen en de lengte + isolatie vd leidingen. Aan de vaatwasmachine kant is het dan van belang om volle machines te draaien met laag gewicht bestek borden en pannen.....
trm0001 vind handafwas ook:
@oxellaar: Binnen de was drogen aan de lijn is in de winter juist gunstig voor de luchtvochtigheid.
trm0001 vind handafwas ook:

@oxellaar: Binnen de was drogen aan de lijn is in de winter juist gunstig voor de luchtvochtigheid.
Verwijderd
Afwassen is ook mijn persoonlijke hobby niet.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:00:
De discussie over vaatwassers is hier al eens eerder gevoerd. Waar het op neer kwam was dat ook bij 1 persoons huishoudens een vaatwasser zuiniger kan zijn dan met de hand afwassen. Het een en ander is o.a. afhankelijk van de warmtebron bij hand afwassen en de lengte + isolatie vd leidingen. Aan de vaatwasmachine kant is het dan van belang om volle machines te draaien met laag gewicht bestek borden en pannen.....
trm0001 vind handafwas ook:![]()
Maar dit is dus mijn aanpak: eens in de drie dagen alles in een handsopje, waarbij ik de keukenboiler dus 15 minuten eerder heb aangezet: dat levert ruim voldoende warm water op (en de rest van de tijd staat dat ding dus volledig UIT!). Tussendoor, gewoon eventjes een bordje met kruimels, kopjes, enz. afspoelen onder de koude kraan (en het koude kraanwater wordt uiteindelijk opgevangen en gevoerd aan de plantjes op het balkon
Niks mis mee wat mij betreft. Het valt mij vaak op dat mensen met een afwasmachine echt ieder bordje waar ook maar een paar kruimeltjes op liggen meteen rücksichloss in de vaatwasser donderen, kennelijk om dat ding maar zo snel mogelijk 'vol' te krijgen, en dan denken dat ze 'zuinig' bezig zijn?
En die wasdrogers, dat weiger ik gewoon te snappen.
Als alleenstaande gaat de was hier gewoon iedere week op het rekje, drogen aan de lucht. Okee, als je ècht geen ruimte hebt... maar het kan toch echt verdomd vaak gewoon op een klein balkonnetje of in de (bij)keuken.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 22:24 ]
Verwijderd
Wasdrogers snapt trm0001 ook niets van, maar de dames eisen vaak zo'n ding.........
Overigens hangt het van jouw boiler capaciteit af of hij zuiniger is dan een vaatwasser.......
Een 50/100 liter boiler op een hoge temp brengen is vrijwel zeker onzuiniger dan een vaatwasser (ook Elektr.)
Ter overweging: een volle fluitketel aan de kook brengen voor de afwas op gas is zuiniger dan elektrisch.

Overigens hangt het van jouw boiler capaciteit af of hij zuiniger is dan een vaatwasser.......
Een 50/100 liter boiler op een hoge temp brengen is vrijwel zeker onzuiniger dan een vaatwasser (ook Elektr.)
Ter overweging: een volle fluitketel aan de kook brengen voor de afwas op gas is zuiniger dan elektrisch.
Ligt er maar net aan waar je de was droogt...Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:00:
Vaak is de luchtvochtigheid in de woonkamer erg laag, maar daar hang je de was niet te drogen lijkt mij.
Op de flink koudere slaapkamers/bovenverdieping is de RV vaak hoog genoeg, dus daar heb je het net niet nodig.
Daarbij zijn de maanden oktober tot december vaak verschrikkelijk vochtig, lijkt mij sterk dat jij dan extra vocht in huis wilt hebben.
Verwijderd
Het hele stook seizoen okt. tm mrt. is mijn hele huis veel te droog. (oudbouw: 80's)
Dan is iedere druppel water in de lucht meegenomen, in ieder vertrek.
Die droogte word veroorzaakt door elektrisch (WP) en gas stoken.
Meer vocht in de lucht zorgt voor een lagere warmte behoefte en dus o.a. minder elektrische stookkosten.
Die droogte word veroorzaakt door elektrisch (WP) en gas stoken.
Meer vocht in de lucht zorgt voor een lagere warmte behoefte en dus o.a. minder elektrische stookkosten.
Maandag de sleutels van mijn huis gekregen, maar de oude bewoners hadden de gas & elektra laten afsluiten...
Dinsdag kwamen de mannen (3 man in 2 busjes), begonnen ze te graven voor het huis en te sleutelen in de meterkast.
Ik heb zo'n nieuwe digitale meter ontvangen en ondanks dat het huis zo goed als leeg was gaf deze +/-2.300Watt aan actueel verbruik aan.
D'r brandde een paar lampjes, maar toen ik die uit had gezet stond er nog steeds +/-2.100Watt op de meter. Toen realiseerde ik me dat de keuken in dit huis in een aanbouw zat en een elektrische boiler had die natuurlijk direct z'n buffertje van X liter begon op te warmen...
Ik heb de stekker d'r maar uit getrokken. Die enkele keren dat ik warm water uit de kraan nodig heb zet ik hem DAN wel aan...
Dinsdag kwamen de mannen (3 man in 2 busjes), begonnen ze te graven voor het huis en te sleutelen in de meterkast.
Ik heb zo'n nieuwe digitale meter ontvangen en ondanks dat het huis zo goed als leeg was gaf deze +/-2.300Watt aan actueel verbruik aan.
D'r brandde een paar lampjes, maar toen ik die uit had gezet stond er nog steeds +/-2.100Watt op de meter. Toen realiseerde ik me dat de keuken in dit huis in een aanbouw zat en een elektrische boiler had die natuurlijk direct z'n buffertje van X liter begon op te warmen...
Ik heb de stekker d'r maar uit getrokken. Die enkele keren dat ik warm water uit de kraan nodig heb zet ik hem DAN wel aan...
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Je zet bovenstaande zin nogal stellig neer, maar deze stelling klopt volgens mij niet. De praktijk is namelijk dat een elektrische waterkoker zuiniger is dan een fluitketel. Bij een fluitketel gaat warmte verloren wat langs de ketel stroomt en de metalen ketel verliest veel stralingswarmte aan de omgeving. Bij een waterkoker wordt het water rechtstreeks door het verwarmingselement verwarmd en zorgt het plastic voor een klein beetje isolatie.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:32:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik neem aan dat je snapt, dat het opwarmen (langdurig) met vol vermogen 1 malig is en dat je boiler (afhankelijk van het type) daarna maar eens in de 2 a 3 uur even moet bijwarmen hé? Ik zou niet dat ding uit de stekker laten en er pas insteken als je het nodig hebt aangezien je dan energie steekt in water wat daarna weer verloren gaat door afkoeling. Tenzij je verwacht amper tot geen warm water te gebruiken op een dag. Dat lijkt mij in de praktijk overigens lastig.liquid_ice schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:38:
Maandag de sleutels van mijn huis gekregen, maar de oude bewoners hadden de gas & elektra laten afsluiten...
Anders overwegen een nieuwe leiding te trekken naar de CV ketel zodat je warm water daarvandaan kan tappen?
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-05-2015 09:56 ]
Verwijderd
Uit dezelfde bron bij de conclusie, (van een experiment vol dubieuze aannames):antonboonstra schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:44:
[...]
Je zet bovenstaande zin nogal stellig neer, maar deze stelling klopt volgens mij niet. De praktijk is namelijk dat een elektrische waterkoker zuiniger is dan een fluitketel. Bij een fluitketel gaat warmte verloren wat langs de ketel stroomt en de metalen ketel verliest veel stralingswarmte aan de omgeving. Bij een waterkoker wordt het water rechtstreeks door het verwarmingselement verwarmd en zorgt het plastic voor een klein beetje isolatie.
Je moet altijd oppassen om een conclusie te verbinden aan een slordig uitgevoerd experiment als dit,
Extern Gas is beter dan Extern Elektra, Wetenschappelijk onderzocht, leuker kan ik het niet maken.
Alleen Elektra uit eigen bron (bv PV) kan zuiniger zijn, maar weer niet zuiniger dan lokale bron Biogas.
Dat is de verwachting...Notna schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:54:
[...]
Tenzij je verwacht amper tot geen warm water te gebruiken op een dag. Dat lijkt mij in de praktijk overigens lastig.
Als ik thee wil gebruik ik de waterkoker, koffie doe ik met een perculator op het gas & er komt een vaatwasser te staan...
Alleen voor het dweilen zal ik dan warm water nodig hebben denk ik...
Niet alles kan in een vaatwasser (pannen enz.). Het dweilen kan je nog wel oplossen door je emmer in de badkamer te vullen bijv.liquid_ice schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:05:
[...]
Dat is de verwachting...
Als ik thee wil gebruik ik de waterkoker, koffie doe ik met een perculator op het gas & er komt een vaatwasser te staan...
Je gaat voorbij aan het verlies dat hierboven wordt genoemd door alle warmte die langs die fluitketel weglekt. Je verhaal over extern gas of extern elektra gaat alleen op als je die fluitketel in een afgesloten kast inbouwt, met een efficiënte gasbrander, wat slimme regelelektronica en zo min mogelijk verlies. Haal vervolgens ook de fluit eraf en maak er een leiding aan en je ontdekt al snel dat je zo'n apparaat al hebt: je HR-ketelVerwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:05:
Extern Gas is beter dan Extern Elektra, Wetenschappelijk onderzocht, leuker kan ik het niet maken.
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Nee daar ga "ik" niet aan voorbij maar is gewoon onderzocht door pro's.dreamscape schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:12:
[...]
Je gaat voorbij aan het verlies dat hierboven wordt genoemd door alle warmte die langs die fluitketel weglekt. Je verhaal over extern gas of extern elektra gaat alleen op als je die fluitketel in een afgesloten kast inbouwt, met een efficiënte gasbrander, wat slimme regelelektronica en zo min mogelijk verlies. Haal vervolgens ook de fluit eraf en maak er een leiding aan en je ontdekt al snel dat je zo'n apparaat al hebt: je HR-ketel
Je moet met gas water verwarmen wel heel erg verzieken wil het niet zuiniger zijn.
http://www.milieucentraal...plaat-en-keukenapparaten/
Quote: Zuinigste kookplaat: gas
Je leest de rest van mijn verhaal niet. Ik heb het niet meer over gas vs. elektra, maar alleen over het feit dat water verwarmen op een open gasvlam niet efficiënt is als er gewoon gesloten systemen zijn met minder verlies.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Nee daar ga "ik" niet aan voorbij maar is gewoon onderzocht door pro's.
Je moet met gas water verwarmen wel heel erg verzieken wil het niet zuiniger zijn.
Vervolgens haal je er een verhaal bij dat een gaskookplaat zuiniger is dan een elektrische kookplaat, maar daar ging het hier niet over.
Verwijderd
Een gesloten HR systeem in de ketelkast heel erg efficient water laten verwarmen op 65 graden en dat dan dwars door een huis transporteren is niet mijn idee van slimmigheid.
Uiteraard is dit allemaal meegenomen bij goede onderzoeken en daar komt nog steeds uit dat gas het meest efficient is. Uitzonderingen als COP en eigen PV uitgesloten.
Uiteraard is dit allemaal meegenomen bij goede onderzoeken en daar komt nog steeds uit dat gas het meest efficient is. Uitzonderingen als COP en eigen PV uitgesloten.
En jij trekt conclusies uit een artikel wat een waterkoker helemaal niet meeneemt is de vergelijking. Jij hebt het over extern gas/elektra? Geen idee wat je met extern bedoelt eerlijk gezegd...Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:05:
[...]
Uit dezelfde bron bij de conclusie, (van een experiment vol dubieuze aannames):
Je moet altijd oppassen om een conclusie te verbinden aan een slordig uitgevoerd experiment als dit,
Alleen Elektra uit eigen bron (bv PV) kan zuiniger zijn, maar weer niet zuiniger dan lokale bron Biogas.
Ik ben met je eens dat je een fluitketel met water beter kan opwarmen op een gaskookplaat dan op een elektrische kookplaat. Een elektrische waterkoker is alleen weer (veel) beter dan een fluitketel op een gaskookplaat. Dat is een prima conclusie die je kan trekken uit het door mij genoemde experiment en die niet ontkrachtigd wordt door jouw stelligheid of verkeerde links.
Sorry duidelijker kan ik het niet maken

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hebben jullie het over hetzelfde? Zuiniger in geld, in kWh of kWh primair?Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Een fluitketel op een grote gaspit met een afzuigkap is trouwens energetisch inderdaad een beroerde manier om water te verwarmen. Een van de weinige dingen dat slechter is, is een kleine pan zonder deksel.
Maar omdat gas zo goedkoop is maakt het financieel niet veel uit.
(een van de mensen die dit zelf getest heeft: http://physics.ucsd.edu/d...ng-desire-for-efficiency/)
Kan je vertellen welke aannames van het experiment van JeroenH nou zo dubieus zijn, dat je zijn conclusie volledig verwerpt?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Dan gewoon lekker via de Elektrische waterkoker blijven water koken, het zal me echt een zorg zijn.
(trm0001 mompelt: "You can lead a horse to the water but you can't make him drink........"
)
Als je alles meeneemt is Gas gewoon efficienter in bijna ieder opzicht, dat is tot op de bodem uitgezocht.
Alleen al het feit dat heel veel mensen hun waterkoker vergeten en een fluitketel, je raadt het al een uber-low-tech-old-skool fluit waarschuwing heeft, duh-uh
.... maakt gas efficienter.
(trm0001 mompelt: "You can lead a horse to the water but you can't make him drink........"

Als je alles meeneemt is Gas gewoon efficienter in bijna ieder opzicht, dat is tot op de bodem uitgezocht.
Alleen al het feit dat heel veel mensen hun waterkoker vergeten en een fluitketel, je raadt het al een uber-low-tech-old-skool fluit waarschuwing heeft, duh-uh
Efficienter in € of in joules?Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:12:
Dan gewoon lekker via de Elektrische waterkoker blijven water koken, het zal me echt een zorg zijn.
(trm0001 mompelt: "You can lead a horse to the water but you can't make him drink........")
Alleen al het feit dat heel veel mensen hun waterkoker vergeten en een fluitketel, je raadt het al een uber-low-tech-old-skool fluit waarschuwing heeft, duh-uh.... maakt gas efficienter.
Overigens, bestaan er nog steeds waterkokers die zichzelf niet uitschakelen?
Ook als hij zelf afslaat, dan kun je nog vergeten dat je net water hebt opgezet.
Met een fluitketel heb je dat probleem niet.
Met een fluitketel heb je dat probleem niet.
[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 20-05-2015 11:21 ]
Verwijderd
Alles valt te verzieken, wanneer je die fluit eraf haalt werkt het meer......duh.......
Dat gas altijd Efficienter was is het enige wat ik me ervan kan herinneren (voor mij voldoende).
Stap eens een restaurant keuken in met de mededeling dat ze over een week volledig van Gas overstappen naar Elektrisch. Krijg je vette ruzie en alle koks nemen spontaan ontslag. Maw: ook efficienter qua tijd.
Dat gas altijd Efficienter was is het enige wat ik me ervan kan herinneren (voor mij voldoende).
Stap eens een restaurant keuken in met de mededeling dat ze over een week volledig van Gas overstappen naar Elektrisch. Krijg je vette ruzie en alle koks nemen spontaan ontslag. Maw: ook efficienter qua tijd.
Efficienter in € of in joules?
Ik ken een restaurant dat zich naar twee sterren heeft gekookt op inductie, maar gas is om te koken inderdaad erg fijn.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:27:
<>
Wij zetten thee met een doorstromer precies voor thee. Kan je de temp instellen. Dit is voor ons de beste combinatie tussen gemak (erg hoog) en verbruik dat beter is dan een waterkoker omdat vriendin de neiging heeft 1 liter water aan de kook te brengen voor een mok van 260cc ... dan maakt gas of elektrisch sowieso weinig meer uit
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Tja, blond, daar is geen kruid tegen gewassen........
Of je nu driekwart liter water voor niets aan kook brengt met gas of elektra boeit dan ook vrij weinig meer.
Het enige voordeel is dan nog dat energieverspilling goed is voor de Nederlandse economie.
Of je nu driekwart liter water voor niets aan kook brengt met gas of elektra boeit dan ook vrij weinig meer.
Het enige voordeel is dan nog dat energieverspilling goed is voor de Nederlandse economie.
Samenvattend:
De stelling:
Bij 'elektrisch' is me niet duidelijk of het nog steeds over een fluitketel gaat (op een inductieplaat bv) of over een waterkoker.
Wel duidelijk is dat een gaspit met 30% rendement de gas-joules in je fluitketel krijgt (mits de juiste pit gebruikt is) en dat een waterkoker 90% van de elektro-joules in het water pompt.
De stelling:
wordt niet gespecificeerd in 'zuiniger in J of €'.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:32:
Bij 'elektrisch' is me niet duidelijk of het nog steeds over een fluitketel gaat (op een inductieplaat bv) of over een waterkoker.
Wel duidelijk is dat een gaspit met 30% rendement de gas-joules in je fluitketel krijgt (mits de juiste pit gebruikt is) en dat een waterkoker 90% van de elektro-joules in het water pompt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk: voor jou is een elektrische waterkoker efficienter...........
Jij wast / doucht / scheert jezelf met koud water?liquid_ice schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:05:
[...] Als ik thee wil gebruik ik de waterkoker, koffie doe ik met een perculator op het gas & er komt een vaatwasser te staan...
Welnee, hij draait gewoon de warme kraan open voor het afwaswater. Ik ook. Want daar ging je oorspronkelijke opmerking over.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:47:
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk: voor jou is een elektrische waterkoker efficienter...........
Ik ga toch niet zitten wachten op een fluitketel als ik de afwas wil doen
Daar doe ik niet aan, weet je wat dat aan geld bespaart...joopv schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:54:
[...]
Jij wast / doucht / scheert jezelf met koud water?
Geen badkamer nodig, geen zeep, shampoo en deo (deo wint het toch niet van de stank) nodig
Als je dan ook nog in een kartonnen doos onder de brug gaat wonen scheelt het je GWL, verzekering en huur/hypotheek...
Sorry, flauwe opmerking
Het ging om warm kraan water in de keuken en nee ik was / douche / scheer me niet in de keuken onder de kraan
Bij mij ook. Op iedere radiator hangt bij mij zo'n waterding en elke week zijn ze in die periode veelal voor de helft leeg. Dat ondanks dat de radiatoren zelden vol open staan en de ramen ook nog open, dus je zou verwachten dat de RV op peil moet blijven zonder die waterbakkies.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:26:
Het hele stook seizoen okt. tm mrt. is mijn hele huis veel te droog. (oudbouw: 80's)
Woon zelf trouwens in een volledig gerenoveerd appartement uit 2008, het gebouw is misschien wel van net voor/na de oorlog denk ik. (weet niet precies)
Zuinig is volgens mij maar subjectief in je link. Hoe zuinig is grijs gas tov groen opgewekte elektriciteit? Zelfs al zou water koken op elektra onzuiniger zijn, dan ben ik met koken op PV toch beter bezig dan een paar liter gasverbruik? In effectieve euro/Joule van wat er in gaat en uitkomt zal dat op milieucentraal misschien kloppen.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Vraag me dan ook af hoe dit werkelijk zit. Logischerwijs zou je verwachten dat alle manieren waarbij warmte indirect wordt afgegeven of zelfs er langs vliegt onzuiniger is, niet in euro's maar in Joule. Zodoende zou je denken dat:
plaats 1: elektrische waterkoker. Directe afgifte, materiaal zelf warmt zeer beperkt op en geeft weinig straling af.
plaats 2: Inductie (groene stroom). Directe afgifte en weinig rendementsverlies door elektrische opwekking van energie i.p.v. fossiele grondstof.
plaats 3: Inductie (grijze stroom) en gas. Gas omdat omzetting naar warmte (vuur) nou eenmaal een hoger rendement heeft en inductie omdat deze direct warmte geeft. Grijs inductie is onzuinig omdat elektriciteit mbv gas/kolen wordt opgewekt en veel rendement verloren gaat, gas is onzuinig wegens warmte dat er langs vliegt.
plaats 4 en lager: klassiek of keramisch. Omdat deze eerst zelf opwarmen en dus daar al een hoop energie aan verloren gaat, naast de eerder genoemde aspecten.
Dat men liever op gas kookt heeft volgens mij ook niet zo veel met efficiëntie te maken. Wat je vaker hoort is dat je met gas meer controle hebt over de temperatuur en/of dit beter kunt sturen. De grap is wel dat inductie ook ongeveer net zo snel of zelfs sneller reageert als koken op gas, alleen klassieke platen als halogeen, infrarood/elektrisch en keramisch zijn erg traag reagerend, spul bakt bij het knoeien erin etc. Enige nadeel van inductie is misschien de aanschafprijs. Wellicht als je een groot restaurant hebt dit dus in het begin erg duur is, want naast de plaat die niet eens meer extreem duur zijn tegenwoordig, heb je wel extra kookgroepen/fasen nodig en speciale pannen. Gewoon op gas blijven is dan goedkoper in aanschaf en vervanging van spullen.
Zelf ook tijdelijk op gas gekookt. Bij moeders thuis al jaren inductie, denk al wel een jaar of 15, echt geweldig spul vind ik zelf. Makkelijk schoon te houden, snel en goede controle, alleen dus wel duur in aanschaf. Zelf in mijn eigen appartement heeft de woningbouw gekozen voor keramisch, gas mocht vanwege veiligheid op voorhand niet. Ik vind het echt een draak van een kooksysteem, vooral als je beter gewend bent. Als je het hebt over leren koken met elektrisch based systemen is de overstap van gas naar keramisch groter dan naar inductie. Naar mijn gevoel wordt er vaak geroepen dat elektrisch in algemene zin waardeloos is, maar men dan alleen ervaring heeft met de conventionele systemen als keramisch of halogeen, de goedkopere systemen die helaas meestal ook indirect en traag reageren.
Als je alles meeneemt, van aanschaf tot onderhoud, en bijv. hoe de energie zelf is opgewekt tot efficiënt gebruik van die energie is het nog maar de vraag hoe onzuinig of duur iets is. Jammer dat hiervan geen goede cijfers van zijn te vinden.
Zoek eens voor de grap op welk volume water er in 1 m3 lucht zit bij bijvoorbeeld 50% relatieve luchtvochtigheid. Reken daarna eens uit welke invloed het verdampen van dat bakje water van je heeft op de relatieve luchtvochtigheid in de woonkamer van xx m3.Bij mij ook. Op iedere radiator hangt bij mij zo'n waterding en elke week zijn ze in die periode veelal voor de helft leeg. Dat ondanks dat de radiatoren zelden vol open staan en de ramen ook nog open, dus je zou verwachten dat de RV op peil moet blijven zonder die waterbakkies.
Ik verwacht dat dit om maximaal procentjes gaat.
Kun je die keramische plaat er niet uit trekken en er een inductie plaat van IKEA o.i.d. in leggen? De stroomvoorziening is er al, waarschijnlijk kun je daar zo een inductieplaat op aansluiten.marcel87 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:14:
[...]
aanschaf. Zelf in mijn eigen appartement heeft de woningbouw gekozen voor keramisch, gas mocht vanwege veiligheid op voorhand niet. Ik vind het echt een draak van een kooksysteem, vooral als je beter gewend bent.
[...]
Zie ook de discussie volgend op Verwijderd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"bramv82 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:18:
Zoek eens voor de grap op welk volume water er in 1 m3 lucht zit bij bijvoorbeeld 50% relatieve luchtvochtigheid. Reken daarna eens uit welke invloed het verdampen van dat bakje water van je heeft op de relatieve luchtvochtigheid in de woonkamer van xx m3.
Ik verwacht dat dit om maximaal procentjes gaat.
Vast inderdaad, maar toch, het verdampt wel en de meter geeft aan dat de RV amper 45% procent is. Dat is toch best droog. Extreem veel verdamping verwacht ik niet door de verwarming, aangezien de radiatoren niet vol open staan dus. De temperatuur is ook niet extreem hoog, dus de zakking van RV door opwarming van verversde lucht van buiten is beperkt zou je verwachten.
Op gevoel zeg ik dat mijn woonkamer+keuken bij elkaar maar hooguit 40m3 is, uitgaande van een grondvlak van zo'n 15m2 en 2,5m hoogte. Het is niet groot.
Ik kook er dus ook in, ook een bezigheid waar redelijk wat vocht bij vrij komt. Desondanks blijft de lucht vrij droog, procentenwerk of niet. Bij mijn moeder thuis is dat aanzienlijk veel minder, snap eerlijk gezegd nooit goed waar het aan ligt. De inhoud is daar veel meer, factor 4 oid, relatief gezien per m3 minder bakjes en ook regelmatig ventileren. RV staat daar meestal rond de 55-60%.
Nu woon ik 2 hoog en heb ik het bij mn moeder over de begane grond. Voor de rest heb ik vooral gipsplaatwanden en bij mn moeder is het gewoon kalkzandsteen/gipsblokken geloof ik. Geen idee in welke hoedanigheid omliggende materialen invloed hebben op een constante luchtvochtigheid.
Je hebt gelijk, maar in dit geval doe ik dat niet om een reden die ik hier niet noem. Zie DM.ThinkPadd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:25:
[...]
Kun je die keramische plaat er niet uit trekken en er een inductie plaat van IKEA o.i.d. in leggen? De stroomvoorziening is er al, waarschijnlijk kun je daar zo een inductieplaat op aansluiten.
Proton_ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:42:
[...]
Zie ook de discussie volgend op Verwijderd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
PreciesProton_ schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:06:
Te weinig ventileren ook niet.
Een beetje geventileerde woonkamer ververst elk uur alle lucht.
Stel een woonkamer van 100 m³, 20 graden waarbij de RV van 40 naar 60 geholpen moet worden.
Je gaat dan van 6 gram water/kg lucht naar 9 gram/kg ofwel je moet 390 ml water per uur verdampen, wat neerkomt op elk uur twee bakjes.
Hoe vaak vul je de bakjes bij?
Door het stilstaande lauwe water zijn ze eerder een gezondheidsrisico dan iets anders.
[ Voor 68% gewijzigd door Blackouts op 20-05-2015 15:31 ]
kan het hier weer gaan over het besparen van electriciteit? Thanks!
Wise enough to play the fool
snip
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 20-05-2015 23:50 ]
Verwijderd
Blijkbaar houdt de efficiency van Elektrisch waterkoken niet alleen ons bezig:
"Water koken met een waterkoker is niet erg efficiënt, omdat er vaak meer wordt opgewarmd dan nodig is."
geek: Miito-inductiestaafje moet energieverspilling door waterkokers verminderen
De verspilling door E-waterkokers in GB zou de omvang van alle straatverlichting hebben........
"Water koken met een waterkoker is niet erg efficiënt, omdat er vaak meer wordt opgewarmd dan nodig is."
geek: Miito-inductiestaafje moet energieverspilling door waterkokers verminderen
De verspilling door E-waterkokers in GB zou de omvang van alle straatverlichting hebben........

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 12:52 ]
Maar hoe zuinig is de Miito met electriciteit? Die precieze cijfers kon ik op hun Kickstarter pagina niet terugvinden namelijk. Ze geven in percentages de zuinigheid van elektrische waterkokers e.d. wel op, maar niet van hun eigen Miito. Ik zou wel eens wat concrete besparingen willen zien eerlijk gezegd.
Trouwens, als Tweaker ben je over het algemeen toch een beetje geek cq. gadgetliefhebber… hoe gaan jullie met gadgets om als het gaat om elektriciteitsbesparing? Ik bedoel, ik heb zelf een iMac en PS4, maar ik kan me voorstellen dat hier ook mensen zijn die écht fervent gamer zijn en een fikse toren hebben met alle bijkomende hardware. Hoe passen jullie je elektriciteitsbesparing toe met dit soort "gebbetjes"?
Trouwens, als Tweaker ben je over het algemeen toch een beetje geek cq. gadgetliefhebber… hoe gaan jullie met gadgets om als het gaat om elektriciteitsbesparing? Ik bedoel, ik heb zelf een iMac en PS4, maar ik kan me voorstellen dat hier ook mensen zijn die écht fervent gamer zijn en een fikse toren hebben met alle bijkomende hardware. Hoe passen jullie je elektriciteitsbesparing toe met dit soort "gebbetjes"?
Maar dat gebeurt met een fluitketel naar alle waarschijnlijkheid ook. Je vult dat ding en zet hem aan / zet hem op het vuur. Niet te ver vullen is het devies, ongeacht het soort apparaat.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:44:
* dreamscape gooit trouwens alleen de benodigde hoeveelheid water in zijn waterkoker, want waarom zou je langer gaan wachten op meer kokend water dan je nodig hebt.
Mijn toren slurpt wel wat als ik aan het gamen ben, maar dat is verbruik wat een duidelijk doel heeft.joramoudenaarde schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:30:
Maar hoe zuinig is de Miito met electriciteit? Die precieze cijfers kon ik op hun Kickstarter pagina niet terugvinden namelijk. Ze geven in percentages de zuinigheid van elektrische waterkokers e.d. wel op, maar niet van hun eigen Miito. Ik zou wel eens wat concrete besparingen willen zien eerlijk gezegd.
Doe ik lichte taken dan gebruik ik de gpu van de processor die dan ook gelijk ondergeclockt is.
Milieucentraal zegt: Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas. En een elektrische kookplaat maakt ongeveer 200 kWh stroom op.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]
37 m3 gas is ongeveer 350 kWh, en dat is volgens mij meer dan 200 kWh. Gas verlies dus dik. En dat zijn dan de profs? Ik denk dat de test van JeroenH professioneler is opgezet.
Conclusie: een waterkoker blijft gewoon energie zuiniger dan een fluitketel, maar kost meer in euro's.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Het geeft te denken dat hun eigen efficiency er idd niet bijstaat.joramoudenaarde schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:30:
Wel is het zo dat ook dit inductie E systeem gewoon valt te verzieken door een veel te grote pot met te veel water te laten koken. Het voordeel is wel dat je bij een glas nu veel beter kan zien wat je doet. (hoeveel water je kookt)
Voor Hardcore Gaming gebruik ik een dedicated Game pc die niet vaak aanstaat.
Voor mijn dagelijkse werkzaamheden gebruik ik een 3870K waar ik ook casual op Game (quake live).
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Verwijderd
De Casual Game/Werk PC verbruikt Idle slechts 50 Watt. De "zware" Game PC load: 180 Watt.
@ drielp:
Voor jou is de E-waterkoker dan veel efficienter (flink vullen) en jeroenh's test is ondanks zijn eigen opmerking dat het slordig is uitgevoerd en hij de meeste factoren (verliezen/rendermenten/gedrag) uberhaupt niet meeneemt veel beter en betrouwbaarder dan mensen die hier echt verstand van hebben.

Grappig, je verwijst naar een site die vol staat met aannames en die noem je dan PRO. ? JeroenH's geeft idd zelf al aan dat zijn cijfers misschien niet helemaal kloppen, maar dat de uitkomst niets te raden over laat.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 23:47:
[...]
@ drielp:
Voor jou is de E-waterkoker dan veel efficienter (flink vullen) en jeroenh's test is ondanks zijn eigen opmerking dat het slordig is uitgevoerd en hij de meeste factoren (verliezen/rendermenten/gedrag) uberhaupt niet meeneemt veel beter en betrouwbaarder dan mensen die hier echt verstand van hebben.
Op de genoemde PRO site staat dus dat 200 kWh meer is dan 37 M3 gas. 1 m3 is dus minder dan 5,4 kWh? Ik dacht meer richting de door JereonH genoemd 8,8 kWh, maar ik kan er naast zitten. (zit ik ook, het is 9.7 kWh
Nog een paar andere punten uit het rapport:
-
Cijfers ter onderbouwing?Het minst energiezuinig is koken op elektriciteit. Het maken van elektriciteit is namelijk niet efficiënt, daarbij gaat veel energie verloren.
-
en dan de volgende stelling:Van de elektrische kookplaten onderling is een inductiekookplaat het minst belastend voor het milieu, want die is 20 procent energiezuiniger dan een gietijzeren, een keramische of een halogeen uitvoering.
. Kijk, dat schept duidelijkheid. Vooral de cijfers..Hoeveel energie je uiteindelijk verbruikt tijdens het koken, is vooral afhankelijk van de manier waarop je de kookplaat gebruikt, en minder van het soort kookplaat.
Hier nog eentje:
Ja, dat kan, maar is het ook zo?Kook je op gas, dankann een pan met een bolle bodem efficiënter zijn: de onderkant van de pan is dan dichter bij het vuur. Zorg dat de vlam niet om de bodem van de pan heen krult.
Deze is ook erg professioneel:
Wederom geen onderbouwingZo besparen snelkookpannen altijd energie. En grotere pannen zijn meestal energiezuiniger dan kleine.
En dan deze:
Hoeveel aannames tel jij?Een kokendwaterkraan kost per jaar 92 tot 280 kWh aan stand-by verbruik (20 tot 65 euro, prijspeil 2014/2015). Toch kan een kokendwaterkraan energie(kosten) besparen. Dit is alleen het geval als je meerdere keren per dag kleine hoeveelheden water kookt (bijvoorbeeld één kopje) én je regelmatig wat meer water kookt dan je gebruikt. Als je meestal thee zet per pot, of als je altijd precies opwarmt wat je gebruikt, dan kost de kokendwaterkraan meer energie.
Als laatste:
Hoeveel broodjes en/of taartjes?En tenslotte hebben veel ovens een ingebouwde klok of een display, waar per jaar net zoveel energie aan kan opgaan als aan het bakken van taarten en broodjes.
Zie dit niet als een persoonlijke aanval, maar om dit een professionele site te noemen gaat m.i. een stapje te ver. Licht informatief en makkelijk leesbaar voor de doorsnee consument misschien, maar niet de kwaliteit die op dit forum gewaardeerd wordt.
Verwijderd
Misverstandje ik noem milieucentraal niet "pro" maar verwijs er wel naar.
Dat jij zaken leest die er niet staan en daar vervolgens een drama van maakt verbaasd me niets meer.
Instituten als TNO, Meetkundige labs, Normalisatie instituten zijn wel pro, maar das ver boven jouw pet.
EDIT:
@mosterd na de maaltijd: je hebt de modbreak gemist ? ,het onderwerp "gas" is hier terecht taboe......
Dat jij zaken leest die er niet staan en daar vervolgens een drama van maakt verbaasd me niets meer.

Instituten als TNO, Meetkundige labs, Normalisatie instituten zijn wel pro, maar das ver boven jouw pet.
EDIT:
@mosterd na de maaltijd: je hebt de modbreak gemist ? ,het onderwerp "gas" is hier terecht taboe......
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 06:38 ]
Ja, je hebt gelijk.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:18:
[...]
(Als je elektriciteit wilt besparen kan je water het best met gas opwarmen. Dat kost idd minder stroom, wel meer gas. Maar dat is een ander topic
Je laatste een na laatste zin is overigens wederom een aanname
Edit: je hebt een PM
[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 25-05-2015 00:25 ]
Het sluipverbruik minimaliseren loont wel.
Allebei op tijd van huis gegaan vanochtend en ik zie nu via m'n telefoon (domotica > slimme meter) dat er nog maar 0,768kWh verbruikt is (tussen 0:00 en 13:50) en huidig verbruik 65W is
Die 65W zit hem in NAS, modem, switch, CV-ketel (11W) en nog een zwik KlikAanKlikUit ontvangers (0,5W/stk).
Allebei op tijd van huis gegaan vanochtend en ik zie nu via m'n telefoon (domotica > slimme meter) dat er nog maar 0,768kWh verbruikt is (tussen 0:00 en 13:50) en huidig verbruik 65W is
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2015 13:52 ]
Hmm, 65W continu sluip. Hebben wij ook. Maar geen NAS. Wel modem (ca 10W?) en flink verouderde CV-ketel. Verder een vriezer en een koelkast, die trouwens als ze niet koelen, samen ca 1 Watt verbruiken, wat me beslist niet tegenvalt. Het lampje van de magnetron (slechte score op WAF om die toch uit te zetten helaas). Verder een paar laders (bijv telefoon, laptop), en wat sensoren (rolluiken, lamp die automatisch aan gaat bij beweging, ik gok in totaal hooguit 10W). Maar op 65W kom ik nog niet zo makkelijk. Toch eens goed het huis door en de boel op papier zetten, daar valt wellicht nog te besparen.
Mbt koken op inductie, je vindt nogal uiteenlopende cijfers. 200 kWh/jaar heb ik eerder gelezen inderdaad, maar net zo goed 400 of meer. En 100% verschil is niet gering, zeker niet voor een tweaker.
Ook gezien:
160 kWh - https://forum.eneco.nl/en...art-40-gas-klopt-dat-6214
500 kWh (dwz: 110 euro) - https://www.energievergel...ik/elektriciteitsverbruik
200 kWh (algemeen elektrisch) - https://www.consumentenbo...a/energie-besparen-koken/
400-500 kWh - http://www.keukenkampioen...paratuur/tips/kookplaten/
Etc.
Het hangt natuurlijk af van hoe veel/vaak je kookt, maar toch, de verschillen zijn groot. Wat ons meer zou zeggen is dus een vergelijking gebaseerd op een gelijke hoeveelheid kookwerk, om het zo te zeggen; hoeveel m3 gas en hoeveel kWh daarvoor.
Mbt koken op inductie, je vindt nogal uiteenlopende cijfers. 200 kWh/jaar heb ik eerder gelezen inderdaad, maar net zo goed 400 of meer. En 100% verschil is niet gering, zeker niet voor een tweaker.
Ook gezien:
160 kWh - https://forum.eneco.nl/en...art-40-gas-klopt-dat-6214
500 kWh (dwz: 110 euro) - https://www.energievergel...ik/elektriciteitsverbruik
200 kWh (algemeen elektrisch) - https://www.consumentenbo...a/energie-besparen-koken/
400-500 kWh - http://www.keukenkampioen...paratuur/tips/kookplaten/
Etc.
Het hangt natuurlijk af van hoe veel/vaak je kookt, maar toch, de verschillen zijn groot. Wat ons meer zou zeggen is dus een vergelijking gebaseerd op een gelijke hoeveelheid kookwerk, om het zo te zeggen; hoeveel m3 gas en hoeveel kWh daarvoor.
There's nothing moister than an oyster.
Verwijderd
Het laagste niveau wat ik hier nu haal is 45 Watt in de nacht.
Dat gaat dan idd ook om mijn modem, een paar 0,5 watt ledlampjes zodat ik niet meteen mijn nek breek wanneer ik een donkere kamer in loop (das nl. net iets duurder) koelkast, mech. vent. en CV op standby.
Na de zomer krijgen we hier een nieuwe CV ketel, jawel na 20 jaar geen waakvlam meer maar elektronische ontsteking* en een veel lager stroomverbruik. Er bestaat dan wel een kans dat het laagste niveau onder de meetgrens van de Youless komt. Doe je aan stroombesparen ben je op die manier alsnog de sjaak
* Another Amazing Discovery !
Dat gaat dan idd ook om mijn modem, een paar 0,5 watt ledlampjes zodat ik niet meteen mijn nek breek wanneer ik een donkere kamer in loop (das nl. net iets duurder) koelkast, mech. vent. en CV op standby.
Na de zomer krijgen we hier een nieuwe CV ketel, jawel na 20 jaar geen waakvlam meer maar elektronische ontsteking* en een veel lager stroomverbruik. Er bestaat dan wel een kans dat het laagste niveau onder de meetgrens van de Youless komt. Doe je aan stroombesparen ben je op die manier alsnog de sjaak

* Another Amazing Discovery !
Holy fsck, een gaskookplaat gemiddeld 37m3 per jaar?
Ik kook zeker 5 keer per week zelf thuis op gas. (Meestal gewoon een pan of 3 op 't vuur dus geen eenpansmaaltijden) Afgelopen jaren was mijn gasverbruik gemiddeld (puur koken) 11m3 per jaar.
Kan me voorstellen dat een 'gemiddeld gezin' iets meer verbruikt, maar 37m3 vind ik fors, vraag me af waar die schatting/meting vandaan komt!
Eigenlijk voor mij dus zonde om uberhaupt een gasaansluiting thuis te hebben. (warmwater en verwarming is blokverwarming)
Ik kook zeker 5 keer per week zelf thuis op gas. (Meestal gewoon een pan of 3 op 't vuur dus geen eenpansmaaltijden) Afgelopen jaren was mijn gasverbruik gemiddeld (puur koken) 11m3 per jaar.
Kan me voorstellen dat een 'gemiddeld gezin' iets meer verbruikt, maar 37m3 vind ik fors, vraag me af waar die schatting/meting vandaan komt!
Eigenlijk voor mij dus zonde om uberhaupt een gasaansluiting thuis te hebben. (warmwater en verwarming is blokverwarming)
Zou maar eens kijken in welk capaciteitstarief je bent ingedeeld: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaarenterz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:50:
[...]
Valt misschien nog weer wat geld op te besparen.
Of gas eruit doen en een inductieplaat kopen (bij IKEA ofzo).
Geheel on-mijn-doens: een tvp.
Wil dit topic graag eens van voor naar achter doorspitten, maar ik raak m steeds kwijt. Naja, dan maar geen bijdrage van enige waarde, maar gewoon een ouderwetsche, a-sociale, niets toevoegende terug-vind-post.
*edit*
Mijn sluipverbruik zit 's nachts op zo'n 100 a 125 Watt. Modem, Switch, Gramofon, CV, Koelkast, Vrieskast, telefoon-adapters, vissenkompompje en mechanische ventilatie
Onlangs op vakantie geweest en vanalles uitgetrokken, Zit nu ineens op circa 100 watt ipv 125 watt. Ben benieuwd wat of wie die 25 watt verschil nou uitmaakt; iets is er nog niet terug ingeplugd, maar ik kan het mij niet voor de geest halen dat ik iets 'mis'.
Wil dit topic graag eens van voor naar achter doorspitten, maar ik raak m steeds kwijt. Naja, dan maar geen bijdrage van enige waarde, maar gewoon een ouderwetsche, a-sociale, niets toevoegende terug-vind-post.
*edit*
Mijn sluipverbruik zit 's nachts op zo'n 100 a 125 Watt. Modem, Switch, Gramofon, CV, Koelkast, Vrieskast, telefoon-adapters, vissenkompompje en mechanische ventilatie
Onlangs op vakantie geweest en vanalles uitgetrokken, Zit nu ineens op circa 100 watt ipv 125 watt. Ben benieuwd wat of wie die 25 watt verschil nou uitmaakt; iets is er nog niet terug ingeplugd, maar ik kan het mij niet voor de geest halen dat ik iets 'mis'.
[ Voor 48% gewijzigd door JayPe op 26-05-2015 16:20 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dan ga je af en toe toch nog lager dan 65W aangezien 14 uur 65W is 0,91 kWhThinkPadd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:51:
Het sluipverbruik minimaliseren loont wel.
Allebei op tijd van huis gegaan vanochtend en ik zie nu via m'n telefoon (domotica > slimme meter) dat er nog maar 0,768kWh verbruikt is (tussen 0:00 en 13:50) en huidig verbruik 65W isDie 65W zit hem in NAS, modem, switch, CV-ketel (11W) en nog een zwik KlikAanKlikUit ontvangers (0,5W/stk).
Ik kom hier in de nacht ongeveer op 80W op zijn laagst met af en toe een klein piekje van koel en vries, dat zijn ook routers, switch, modem, shitload aan laders voor tablets en telefoons, wekkers en een nachtlampje van de kleine.
Het verbruik zakt nog steeds
Ventilatie stand I 21,9
NAS 16
TV hoek zonder HTPC 8
Router 4,9
Robotstofzuiger volgeladen 2,6
ip camera 2,6
Modem 2,5
antenneversterker 2,2
HTPC 2
Handstofzuiger 2
CV ketel 1,7
Wakeup light 1,7
Espresso 1,4
wekker 1,2
Lader ouderstation babyfoon 0,9
2x Elec. Bedden 0,6
Babystation babyfoon 0,6
Telefoonlader Nokia 0
Telefoonlader HTC 0
Telefoonlader HTC keuken 0
Telefoonlader Ipad 0
Koelkast
Vriezer
Elec Boiler
Totaal 72,8
Dit is mijn continu verbruik op dit moment.
Laatst een rondje door het huis gemaakt met de "Brennestuhl Primera line PM 231 E Stroommeter"
NAS gaat 's nachts wel uit. De elec boiler staat alleen rond etenstijd aan. 0 watt wil in dit geval zeggen <0,5 watt
NAS 16
TV hoek zonder HTPC 8
Router 4,9
ip camera 2,6
Modem 2,5
antenneversterker 2,2
HTPC 2
Handstofzuiger 2
CV ketel 1,7
Wakeup light 1,7
Espresso 1,4
wekker 1,2
2x Elec. Bedden 0,6
Babystation babyfoon 0,6
Telefoonlader Nokia 0
Telefoonlader HTC 0
Telefoonlader Ipad 0
Koelkast
Vriezer
Elec Boiler
Totaal 72,8
Laatst een rondje door het huis gemaakt met de "Brennestuhl Primera line PM 231 E Stroommeter"
NAS gaat 's nachts wel uit. De elec boiler staat alleen rond etenstijd aan. 0 watt wil in dit geval zeggen <0,5 watt
Nou, toch eens proberen, gezien de lijst van Bram hier boven scheelt t niet veel:
Sluipverbruik probeer ik te minimaliseren, maar 't aantal apparaten in huis is nogal groot.
Gezin: 2 jonge kinderen van 2 en 5. Die van 5 gaat naar school en 3 dagen BSO, de kleinste 3 dagen naar het KDV. De overige dagen zijn ze thuis. Door omstandigheden is mijn ega vrijwel altijd thuis, maar ze is op de waterkoker, wasmachine en wasdroger na geen groot gebruiker van energie: niet radio of TV verslaafd ofzo.
's avonds staat de TV wel veel aan, en in het weekend mogen de kids graag een filmpje kijken. Laptop gebruik ik vrijwel dagelijks (in de avond, zoals nu). Op accu, welke 's nachts weer aan de lader gaat.
Per soort / categorie
Audio/Video::
- TV/Audio hoek: Zit een Blokker-aan-uitschakelaar tussen; standby 0 Watt. Handbediend, maar zeer consequent in gebruik. Schakelt TV, DVD speler en reciever.
Modem/Netwerk:
- UPC Technicolor modem (8,3 Watt - 24/7 ) - JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" €16,75
- NetGear 8 poorts switch (? Watt - 24/7)
- 2x Gramofon - Gramofon's als range-extender en soort 'Sonos' (? Watt - 24/7)
PC's::
- 2x Laptop van paar jaar oud (ThinkPad W520 en T420): Adapters ( 90W en 170W ) zitten continu ingeplugd: het gemeten verbruik is bij opgeladen accu / niet aangesloten laptop ? 24/7
W520 is een beste slurper, als je max gebruikt: 170 Watt. Maar in praktijk is 't slechts 40 Watt, want veel meer dan office, film en surfen doe ik er niet mee. Ben geen gamer.
Mijn ego d'r T420 idem: surf, e-mail en youtube.
- 1x Zuinige-Server-Topic PC: Windows 8.1 Pro met Intel DesktopBoard + SeaSonic + PicoPSU = 15 Watt Idle, 24/7 aan want o.a. Crashplan server voor familie en vrienden. Ook draait er een Mediaserver ( Serviio) een MySQL database + scriptje voor SmartMeterDashboard. 's nachts uitzetten vind ik lastig: hoe laat dan, en hoe laat weer aan? Juist omdat de grote data-transfers in de nacht plaats vinden (om bandbreedte voor overdag te sparen).
- Printer: Achter een countdown timer. Staat nog geen 2x per maand aan. 10 Watt idle sluipverbruik naar 0 Watt teruggebracht.
Witgoed::
- Koelkast Ikea A++ 2 jaar oud. A+++ was mij te kostbaar.
- Vrieskast 'B-merk met B-label' 10 jaar oud. Staat is een koele kelder welke meestal zo'n 15 graden is in winter, en 20 graden hoog zomer.
Koelkast en vriezer draaien 24/7. Vriezer gaat niet zo vaak open, koelkast heel erg regelmatig. Vriezer heeft was last van ijsvorming, ook zijn er al wat klepjes van de lades zijn afgebroken. Kan beter, maar tja, TVT is best hoog volgens mij.
- Vaatwasser: 2 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend. Weet dat het geen A+++ label was, want die was veel duurder.
Draait dagelijks in de nacht het eco-programma. Dagelijks ook ram-vol.
- Wasdroger: 4 jaar oude Miele warmtepomp A(+?) label.
Draait wekelijks een keer of 2-3. Kinderkleertjes, handdoeken. Tere was gaat op de waslijn
- Wasmachine: 10 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend
Draait wekelijks een keer of 4-5. Wasjes draaien meestal op 30/40 graden. Handdoeken op 60, en zo eens in de zoveel tijd (zeg 2x per jaar) een kookwas om de machine en afvoer schoon te houden ( zeepkoek )
- Waterkoker: Kleine 1 Liter Kenwood: uitgezocht op formaat: compact en kleine waterinhoud is geen probleem voor de thee drinkende ega. Elke dag meerdere keren
- Koffiezetapparaat: Technivorm uit jaar kruik, voor ik zei de gek. 1 keer per dag 2 bakkies. Senseo is geen koffie, en een handmatige Espresso machine heb ik wel maar bleek te veel werk en is in onbruik geraakt.
Adapters::
- Telefoonlader: 1 adapter die met een paar splitters 2 telefoons en 1 tablet kan laden. Verbruik gemeten: nihil als er niets aanhangt, of de telefoons vol zijn. Telefoons liggen er standaard 's nachts aan.
- Babyfoon ouder + baby unit: 24/7 aan: 2x Adapter.
- Kruimelzuiger: Laadstation adapter 24/7 ( Zuigertje staat er altijd op: geen optie wegens ega ).
-Wekkers zijn afgeschaft: De jongste is standaard rond 6 en 6:30 wakker, en als 't tegenzit ook al een aantal keer gedurende de nacht. De tijd willen we dus vooral niet weten 's nachts,en 's ochtens opstaan hebben we helaas ook geen wekker voor nodig. Overigens gaat 't om een Wake-up light (Philips) en een wekkerradio met tijdsprojectie en digitale tuner (ook van Philips), beiden zonder stroom.
-Bedlampjes: Ikea Led-spotjes.
Verwarming/ Ventilatie / Warm/Koud water
- CV - combi ketel: Nefit Ecomline. 9,75 Watt idle, circa 70 Watt pompend ( JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" )
Pomp is geschakeld, Verbruik nooit gemeten, maar zeker niet nihil: elektrische sturing, elektrische ontsteking, elektrische regelklep tussen CV en tapwater, elektrische aanzuig ventilator etc. Bouwjaar 1999, dus niet heel jong maar wel hoog rendement.
Combi ketel hangt er nu 3 jaar. Voorheen elektrische close-in boiler en elektrische 80 liter boiler op zolder. Tweedehands aangeschaft voor prikkie, oude CV ketel was exact zelfde, maar dan zonder tap-water. Van elektrisch naar gasverwarmt tapwater heeft een besparing van ongeveer 3000 (!!!!!) kWh op jaarbasis opgeleverd. van 7250 kWh/jaar naar circa 3500 kWh/jaar
- Centrale afzuiging: Oude afzuigbox die met tijdschakelaar een paar uur per dag draait: douche en washok worden afgezogen rond douche-tijden ( s ochtends, 's avonds ). Laagste stand.
- vochtgeregelde afzuiging Douche: Bij hoge relatieve RV directe afzuiging van douche
- stank afzuiging WC: lichtschakelaar met start-vertraging en naloop
Verlichting::
- Geen gloeilamp meer in huis.
- Overal spaarlamp of LED-lamp (Groot blauw-geel-woonwarenhuis LED lampen).
Kelder, Garage = TL-buizen. Branden vrijwel nooit, maar als, dan moet 't goed verlicht zijn.
Keuken: Werkbladverlichting TL, hanglamp LED, Spots LED
Woonkamer, hal, gang, slaapkamers, WC, bijkeuken: LED-peer, LED spot, LED, pitjes. Hier en daar nog een oude spaarlamp,..
----------------------------------------------------
Energie invoer:
Greenchoice met een aansluiting met slimme meter
Heb hoog en laag tarief teller, maar heb gekozen voor een vast tarief: voorheen deed de vaatwasser het standaard 's nachts, en draaiden we de wasjes in het weekend. Nu mijn ega doordeweeks ook altijd thuis is, is dat niet meer haalbaar, handig dan wel gewenst.
Zonnepanelen 940Wp opgesteld op platdak. Jaaropbrengst ongeveer 600 a 700 kWh (hoop ik)
Jaarverbruik: streven onder de 3000 kWh afrekenen (na salderen).
Typische maand doet ongeveer 310 kWh aan verbruik:
Opwekking: ongeveer 11 kWh uitvoer gehad ( dus verbruik + opwekking = uitvoer )

Typische dag (vandaag)

Vannacht de vaatwasser ( circa 1,5 kWh ) tussen 0 en 1 )
Vanochtend de wasmachine aan ( circa 2 kWh ) tussen 8 en 9
Vanavond de wasdroger rond 18 uur
Rest is verlichting, tv, waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron wellicht. afzuigkap.
--------------------------------
Waar kan ik nog op besparen?
De apparaten die 's nachts uit kunnen betreffen eigenlijk alleen kleine verbruikers, zoals de adapter voor de kruimelzuiger: tijdklokje kost ook weer wat stroom. schiet dus niet echt op. De server wellicht? Zou in principe circa 6 uur per dag uit kunnen. Maar brengt dat echt besparing, t.o.v. het gemak?
De vrieskast zou vervangen kunnen worden, maar extra zonnepanelen lijken mij vooralsnog een leukere investering. Echter, wringt dan weer: beter wat meer besparen ten opzichte van zelf opwekken en weer deels verspillen.
Sluipverbruik probeer ik te minimaliseren, maar 't aantal apparaten in huis is nogal groot.
Gezin: 2 jonge kinderen van 2 en 5. Die van 5 gaat naar school en 3 dagen BSO, de kleinste 3 dagen naar het KDV. De overige dagen zijn ze thuis. Door omstandigheden is mijn ega vrijwel altijd thuis, maar ze is op de waterkoker, wasmachine en wasdroger na geen groot gebruiker van energie: niet radio of TV verslaafd ofzo.
's avonds staat de TV wel veel aan, en in het weekend mogen de kids graag een filmpje kijken. Laptop gebruik ik vrijwel dagelijks (in de avond, zoals nu). Op accu, welke 's nachts weer aan de lader gaat.
Per soort / categorie
Audio/Video::
- TV/Audio hoek: Zit een Blokker-aan-uitschakelaar tussen; standby 0 Watt. Handbediend, maar zeer consequent in gebruik. Schakelt TV, DVD speler en reciever.
Modem/Netwerk:
- UPC Technicolor modem (8,3 Watt - 24/7 ) - JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" €16,75
- NetGear 8 poorts switch (? Watt - 24/7)
- 2x Gramofon - Gramofon's als range-extender en soort 'Sonos' (? Watt - 24/7)
PC's::
- 2x Laptop van paar jaar oud (ThinkPad W520 en T420): Adapters ( 90W en 170W ) zitten continu ingeplugd: het gemeten verbruik is bij opgeladen accu / niet aangesloten laptop ? 24/7
W520 is een beste slurper, als je max gebruikt: 170 Watt. Maar in praktijk is 't slechts 40 Watt, want veel meer dan office, film en surfen doe ik er niet mee. Ben geen gamer.
Mijn ego d'r T420 idem: surf, e-mail en youtube.
- 1x Zuinige-Server-Topic PC: Windows 8.1 Pro met Intel DesktopBoard + SeaSonic + PicoPSU = 15 Watt Idle, 24/7 aan want o.a. Crashplan server voor familie en vrienden. Ook draait er een Mediaserver ( Serviio) een MySQL database + scriptje voor SmartMeterDashboard. 's nachts uitzetten vind ik lastig: hoe laat dan, en hoe laat weer aan? Juist omdat de grote data-transfers in de nacht plaats vinden (om bandbreedte voor overdag te sparen).
- Printer: Achter een countdown timer. Staat nog geen 2x per maand aan. 10 Watt idle sluipverbruik naar 0 Watt teruggebracht.
Witgoed::
- Koelkast Ikea A++ 2 jaar oud. A+++ was mij te kostbaar.
- Vrieskast 'B-merk met B-label' 10 jaar oud. Staat is een koele kelder welke meestal zo'n 15 graden is in winter, en 20 graden hoog zomer.
Koelkast en vriezer draaien 24/7. Vriezer gaat niet zo vaak open, koelkast heel erg regelmatig. Vriezer heeft was last van ijsvorming, ook zijn er al wat klepjes van de lades zijn afgebroken. Kan beter, maar tja, TVT is best hoog volgens mij.
- Vaatwasser: 2 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend. Weet dat het geen A+++ label was, want die was veel duurder.
Draait dagelijks in de nacht het eco-programma. Dagelijks ook ram-vol.
- Wasdroger: 4 jaar oude Miele warmtepomp A(+?) label.
Draait wekelijks een keer of 2-3. Kinderkleertjes, handdoeken. Tere was gaat op de waslijn
- Wasmachine: 10 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend
Draait wekelijks een keer of 4-5. Wasjes draaien meestal op 30/40 graden. Handdoeken op 60, en zo eens in de zoveel tijd (zeg 2x per jaar) een kookwas om de machine en afvoer schoon te houden ( zeepkoek )
- Waterkoker: Kleine 1 Liter Kenwood: uitgezocht op formaat: compact en kleine waterinhoud is geen probleem voor de thee drinkende ega. Elke dag meerdere keren
- Koffiezetapparaat: Technivorm uit jaar kruik, voor ik zei de gek. 1 keer per dag 2 bakkies. Senseo is geen koffie, en een handmatige Espresso machine heb ik wel maar bleek te veel werk en is in onbruik geraakt.
Adapters::
- Telefoonlader: 1 adapter die met een paar splitters 2 telefoons en 1 tablet kan laden. Verbruik gemeten: nihil als er niets aanhangt, of de telefoons vol zijn. Telefoons liggen er standaard 's nachts aan.
- Babyfoon ouder + baby unit: 24/7 aan: 2x Adapter.
- Kruimelzuiger: Laadstation adapter 24/7 ( Zuigertje staat er altijd op: geen optie wegens ega ).
-Wekkers zijn afgeschaft: De jongste is standaard rond 6 en 6:30 wakker, en als 't tegenzit ook al een aantal keer gedurende de nacht. De tijd willen we dus vooral niet weten 's nachts,en 's ochtens opstaan hebben we helaas ook geen wekker voor nodig. Overigens gaat 't om een Wake-up light (Philips) en een wekkerradio met tijdsprojectie en digitale tuner (ook van Philips), beiden zonder stroom.
-Bedlampjes: Ikea Led-spotjes.
Verwarming/ Ventilatie / Warm/Koud water
- CV - combi ketel: Nefit Ecomline. 9,75 Watt idle, circa 70 Watt pompend ( JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" )
Pomp is geschakeld, Verbruik nooit gemeten, maar zeker niet nihil: elektrische sturing, elektrische ontsteking, elektrische regelklep tussen CV en tapwater, elektrische aanzuig ventilator etc. Bouwjaar 1999, dus niet heel jong maar wel hoog rendement.
Combi ketel hangt er nu 3 jaar. Voorheen elektrische close-in boiler en elektrische 80 liter boiler op zolder. Tweedehands aangeschaft voor prikkie, oude CV ketel was exact zelfde, maar dan zonder tap-water. Van elektrisch naar gasverwarmt tapwater heeft een besparing van ongeveer 3000 (!!!!!) kWh op jaarbasis opgeleverd. van 7250 kWh/jaar naar circa 3500 kWh/jaar
- Centrale afzuiging: Oude afzuigbox die met tijdschakelaar een paar uur per dag draait: douche en washok worden afgezogen rond douche-tijden ( s ochtends, 's avonds ). Laagste stand.
- vochtgeregelde afzuiging Douche: Bij hoge relatieve RV directe afzuiging van douche
- stank afzuiging WC: lichtschakelaar met start-vertraging en naloop
Verlichting::
- Geen gloeilamp meer in huis.
- Overal spaarlamp of LED-lamp (Groot blauw-geel-woonwarenhuis LED lampen).
Kelder, Garage = TL-buizen. Branden vrijwel nooit, maar als, dan moet 't goed verlicht zijn.
Keuken: Werkbladverlichting TL, hanglamp LED, Spots LED
Woonkamer, hal, gang, slaapkamers, WC, bijkeuken: LED-peer, LED spot, LED, pitjes. Hier en daar nog een oude spaarlamp,..
----------------------------------------------------
Energie invoer:
Greenchoice met een aansluiting met slimme meter
Heb hoog en laag tarief teller, maar heb gekozen voor een vast tarief: voorheen deed de vaatwasser het standaard 's nachts, en draaiden we de wasjes in het weekend. Nu mijn ega doordeweeks ook altijd thuis is, is dat niet meer haalbaar, handig dan wel gewenst.
Zonnepanelen 940Wp opgesteld op platdak. Jaaropbrengst ongeveer 600 a 700 kWh (hoop ik)
Jaarverbruik: streven onder de 3000 kWh afrekenen (na salderen).
Typische maand doet ongeveer 310 kWh aan verbruik:
Opwekking: ongeveer 11 kWh uitvoer gehad ( dus verbruik + opwekking = uitvoer )

Typische dag (vandaag)

Vannacht de vaatwasser ( circa 1,5 kWh ) tussen 0 en 1 )
Vanochtend de wasmachine aan ( circa 2 kWh ) tussen 8 en 9
Vanavond de wasdroger rond 18 uur
Rest is verlichting, tv, waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron wellicht. afzuigkap.
--------------------------------
Waar kan ik nog op besparen?
De apparaten die 's nachts uit kunnen betreffen eigenlijk alleen kleine verbruikers, zoals de adapter voor de kruimelzuiger: tijdklokje kost ook weer wat stroom. schiet dus niet echt op. De server wellicht? Zou in principe circa 6 uur per dag uit kunnen. Maar brengt dat echt besparing, t.o.v. het gemak?
De vrieskast zou vervangen kunnen worden, maar extra zonnepanelen lijken mij vooralsnog een leukere investering. Echter, wringt dan weer: beter wat meer besparen ten opzichte van zelf opwekken en weer deels verspillen.
[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 29-05-2015 17:23 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zo, er ligt een compleet huishouden van JayPe op het forum
Wat mij opvalt is het lage verbruik op 7 en 14 maart, 14 maart was er weinig zon dus die dag heb je een duidelijke weergave van het verbruik.
19 maart ga je opeens door het dak met je verbruik, ik zou me op dit soort pieken en dalen concentreren.
Het meeste betaal je voor gas en dat is niet zichtbaar in het verhaal.
Met isolatie en verstandig ventileren (let op vochtigheid in huis) kan je het gasverbruik verminderen.
Wat mij opvalt is het lage verbruik op 7 en 14 maart, 14 maart was er weinig zon dus die dag heb je een duidelijke weergave van het verbruik.
19 maart ga je opeens door het dak met je verbruik, ik zou me op dit soort pieken en dalen concentreren.
Het meeste betaal je voor gas en dat is niet zichtbaar in het verhaal.
Met isolatie en verstandig ventileren (let op vochtigheid in huis) kan je het gasverbruik verminderen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik vermoed dat de modem/netwerkspul (en misschien de ventilatie) een aardig deel van je energierekening vormen. Ik zou dit toch een keertje meten. Een verbruik van 3700 kWh is niet echt weinigJayPe schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:50:
Nou, toch eens proberen, gezien de lijst van Bram hier boven scheelt t niet veel:
..............
Ons twee persoonshuishouden verbruikt ongeveer 270 kWh per maand. We hebben, buiten de wc en douche en keukenlampje, overal LED verlichting. Verder een warmtepompdroger en een nieuwe wasmachine A+++, een 11 jaar oude vaatwasser, koelkast en vriezer. En een combi-magnetron die 3,5 watt nodig heeft om te laten zien hoe laat het is. De modem heeft 15 watt nodig, de rest van de radio/tv hoek doet nog een 10 watt meer.
De Nefit Ecomline hangt hier ook en heeft 10 watt nodig om niets te doen. Het verbruik tijdens verbruik heb ik nooit gemeten, maar het is geen zuinige ketel. Als dat ding ook nog een 25 liter boiler heeft, reken dan ook nog een 10 m3 gas per maand voor het warm houden van het tapwater. Ik ben mede daardoor overgegaan naar een simpele 50liter boiler voor warm water bij. Die kost ongeveer 100 kWh in de maand. Zonder eboiler is ons verbruik 170 kWh in de maand. (2000 kWh per jaar). De CV-ketel hangt er nog wel, maar doet niet meer mee.
Het verbruik wordt gecompenseerd met 5365 Wp aan zonnepanelen en dat lukt best aardig.
(Even off-topic voor het juiste kader: het gasverbruik ligt hier op zo'n 35 tot 40 m3 per jaar, alleen voor koken. Verwarming gaat met een houtkachel)
.
Zijn modem verbruikt pessimistisch geschat 15W en zijn switch 5W. Dat kost hem op jaarbasis 175kWh.
Het 'sluipverbruik' is hier al maandenlang in de range 90-100W. Ben er zeer tevreden mee. Toen ik ongeveer 3 jaar geleden begon was het sluipverbruik rond de 350W. Best bizar als ik er zo aan terugdenk.
Grootste verbruikers zitten in de meterkast: versterker, modem, router, switch, server, goed voor zo'n 47W. Daarnaast draait 24/7 buiten stookseizoen de vloerverwarmingspomp (4,2W) en de mechanische ventilator (3,5W). De rest is te verklaren door buitenverlichting (~10W) en standby verbruik van alle apparaten in huis (~30W). Dat laatste klinkt veel, maar gemakt dient de mens. Ik ga niet elke keer bijvoorbeeld de tv met de aan/uitknop aan- of uitzetten, maar gewoon in standby. Zelfde geldt voor koffieapparaat, monitoren, computers, en noem maar op.
Het 'sluipverbruik' is hier al maandenlang in de range 90-100W. Ben er zeer tevreden mee. Toen ik ongeveer 3 jaar geleden begon was het sluipverbruik rond de 350W. Best bizar als ik er zo aan terugdenk.
Grootste verbruikers zitten in de meterkast: versterker, modem, router, switch, server, goed voor zo'n 47W. Daarnaast draait 24/7 buiten stookseizoen de vloerverwarmingspomp (4,2W) en de mechanische ventilator (3,5W). De rest is te verklaren door buitenverlichting (~10W) en standby verbruik van alle apparaten in huis (~30W). Dat laatste klinkt veel, maar gemakt dient de mens. Ik ga niet elke keer bijvoorbeeld de tv met de aan/uitknop aan- of uitzetten, maar gewoon in standby. Zelfde geldt voor koffieapparaat, monitoren, computers, en noem maar op.
[ Voor 87% gewijzigd door GioStyle op 27-05-2015 00:50 ]
Verwijderd
@ Jaype:
Die B label vrieskist kan je ws het meeste en makkelijkst op besparen.
Deze combineren tot een groot model koelvries combi met 1 compressor is het beste advies.
Dat verbruiks verschil in euro en kwh's kan flink oplopen per jaar.
125 Watt sluipverbruik kost grofweg 250 euro per jaar, jaar in jaar uit.
De 25 Watt minder scheelt dus 50 euro per jaar, jaar in jaar uit.
Gemiddeld kost 1 Watt continu 2 euro per jaar.
Ter illustratie mijn eigen laagste verbruik van 45 Watt tegen jouw 125 Watt:
45 Watt continu = 394 kwh per jaar = 88 euro
125 Watt continu = 1095 kwh per jaar = 246 euro
Die B label vrieskist kan je ws het meeste en makkelijkst op besparen.
Deze combineren tot een groot model koelvries combi met 1 compressor is het beste advies.
Dat verbruiks verschil in euro en kwh's kan flink oplopen per jaar.
125 Watt sluipverbruik kost grofweg 250 euro per jaar, jaar in jaar uit.
De 25 Watt minder scheelt dus 50 euro per jaar, jaar in jaar uit.
Gemiddeld kost 1 Watt continu 2 euro per jaar.
Ter illustratie mijn eigen laagste verbruik van 45 Watt tegen jouw 125 Watt:
45 Watt continu = 394 kwh per jaar = 88 euro
125 Watt continu = 1095 kwh per jaar = 246 euro
Heb ik aan zitten denken inderdaad. Is dat het huis te koop staat dat de aanschaf en verandering naar electrisch koken tegenhoud. Weet ook niet wat de hoofdzekering voor capaciteit heeft thuis. Er zaten oorspronkelijk maar 2 stoppen in namelijk.ThinkPadd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:06:
[...]
Zou maar eens kijken in welk capaciteitstarief je bent ingedeeld: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Valt misschien nog weer wat geld op te besparen.
Of gas eruit doen en een inductieplaat kopen (bij IKEA ofzo).
Om even terug te komen op mijn lijstje. Ik zou zo snel niet weten hoe ik makkelijk kan besparen op het sluipverbruik. Ik zit nu op een totaal van ongeveer 3000 kWh/jaar. Dat is incl koken met inductie. (al 600 bespaard door over te gaan op LED).bramv82 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:28:
Ventilatie stand I 21,9
NAS 16
TV hoek zonder HTPC 8
Router 4,9
ip camera 2,6
Modem 2,5
antenneversterker 2,2
HTPC 2
Handstofzuiger 2
CV ketel 1,7
Wakeup light 1,7
Espresso 1,4
wekker 1,2
2x Elec. Bedden 0,6
Babystation babyfoon 0,6
Telefoonlader Nokia 0
Telefoonlader HTC 0
Telefoonlader Ipad 0
Koelkast
Vriezer
Elec Boiler
Totaal 72,8
De tv hoek verbruikt standby weinig. Ik had hier meer verwacht. Een master/slave stekkerdoos verbruikt ook weer stroom.
De rest is allemaal zo weinig. Bijvoorbeeld 2 watt besparen (4 euro per jaar) door de handstofzuiger achter een klokje te zetten, zet m.i. geen doden aan de zijk zoden aan de dijk....
Verder ook eens de wasmachine gemeten. Deze gebruikte een totaal van 0.7 kWh gedurende een wasje van 70 minuten op 40°C. Dat is weinig toch?
Koelkast en vriezer zijn beide A-label. Vervangen door een A+++ zou 15 euro per jaar besparen, dus dat is het ook niet waard.
Wel staat hier vaker de hele dag de radio aan (40 watt) en er wordt veel tv gekeken. Beneden op een recentere led-LCD. Boven op een oud LCD scherm.
[ Voor 13% gewijzigd door Blackouts op 27-05-2015 08:40 ]
Zo'n box is vrij eenvoudig te vervangen voor een met een DC motor, dan wordt het 2W (Itho ecofan)bramv82 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:28:
Ventilatie stand I 21,9
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Deze heeft al een DC motor, maar is met WTW. Zo'n ding kost €1200,-
Verwijderd
72,8 Watt restverbruik als basis inclusief 21,9 Watt WTW is best heel netjes.
Vooral die WTW zorgt er ook voor dat minder stookkosten hebt dus dat mes snijdt aan 2 kanten.
Zolang je geen hoofdpijn of andere ellende krijgt van die WTW, lekker zo laten.
Echter kan ik me niet voorstellen dat de koelkast en vriezer exact niets verbruiken.
Alleen al de elektronica moet minimaal iets richting de 0,8 tot 1 Watt per stuk verbruiken.
Je hebt die Brennenstuhl welke geschikt is voor laag verbruik achte de komma, dus METEN = WETEN.
Vooral die WTW zorgt er ook voor dat minder stookkosten hebt dus dat mes snijdt aan 2 kanten.
Zolang je geen hoofdpijn of andere ellende krijgt van die WTW, lekker zo laten.
Echter kan ik me niet voorstellen dat de koelkast en vriezer exact niets verbruiken.
Alleen al de elektronica moet minimaal iets richting de 0,8 tot 1 Watt per stuk verbruiken.
Je hebt die Brennenstuhl welke geschikt is voor laag verbruik achte de komma, dus METEN = WETEN.
Ik zal de vriezer eens meten. Voor de koelkast moet ik de plint van de keuken loshalen.
Ik heb m nog niet gemeten, daarom staat de waarde hier niet vermeld.
De klokjes van de oven en magnetron komen hier nog bij, maar dat zullen geen grote waarden zijn denk ik. Voor de rest heb ik alles wel gemeten volgens mij
Ik heb m nog niet gemeten, daarom staat de waarde hier niet vermeld.
De klokjes van de oven en magnetron komen hier nog bij, maar dat zullen geen grote waarden zijn denk ik. Voor de rest heb ik alles wel gemeten volgens mij
Mijn magnetron slurpt 4W om z'n stomme klokje te laten zienbramv82 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:57:
[..]
Komend weekend verhuizen \o/ en aangezien de meterkast daar zeer goed bereikbaar is ben ik van plan ook maar eens wat meer oog op het verbruik te krijgen.
Omdat we (tijdelijk) met 2 woningen zitten is ook elke euro besparing mooi meegenomen.
Overigens heeft Greenchoice best een aardige implementatie aan hun dossierpagina gegeven voor mensen met meerdere adressen
kan gewoon bovenin switchen tussen de adressen.
Omdat we (tijdelijk) met 2 woningen zitten is ook elke euro besparing mooi meegenomen.
Overigens heeft Greenchoice best een aardige implementatie aan hun dossierpagina gegeven voor mensen met meerdere adressen
Bij sommige merken kun je het klokje uitzetten door middel van een toetscombinatie.ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:05:
[...]
Mijn magnetron slurpt 4W om z'n stomme klokje te laten zien(die door de leeftijd ook nog weinig licht geeft). Stekker eruit geweest = display gaat knipperen als stroom er weer op staat, annoying much.
Heb ik al eens naar gekeken, maar het ding is ~20 jaar oud en toen was energiebesparing nog niet zo belangrijk.BB-One schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:08:
[...]
Bij sommige merken kun je het klokje uitzetten door middel van een toetscombinatie.