Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn veel jongere Samsung magentron verstookt ook 3 Watt in standby met klokje.
Deze staat dus achter een (zware) stekkerbak helemaal uit, scheelt toch weer 3 watt.
Bij aanzetten gaat hij ook moeilijk doen en om de tijd vragen.... :F
Gewoon 1 keer op de rode einde toets drukken & your good to go.
De tijd in de keuken komt van een bijna 30 jaar oud Casio horloge, bandje eraf en op de messenmagneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:14
Ik heb net eens de vriezer gemeten.
Standby verbruik is 0.1 watt.

MAAR: ik druk eens op de superfreeze knop om te kijken wat ie verbruikt als de pomp loopt.
Ik druk de eerste keer: 60 watt. En ik hoor de pomp lopen.
Ik zet m uit, en weer aan: Hij maakt een iets ander geluid en de meter geeft 400 watt aan!
Dit terwijl de vriezer volgens het typeplaatje maar 90 watt max gebruikt.

Kan de vriezer op een of andere manier kapot zijn en zoveel verbruiken? Dat de pomp niet goed aanslaat of zo?

Nu eerst maar eens een week lang meten, kijken wat daaruit komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Blackouts op 27-05-2015 13:21 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het niet toevallig een piekmeting die de meter doet? Je wilt het huidige verbruik weten, vaak kun je ook MIN / MAX doen. Misschien dat hij daar op staat ingesteld.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:58:
Zo, er ligt een compleet huishouden van JayPe op het forum :P

Wat mij opvalt is het lage verbruik op 7 en 14 maart, 14 maart was er weinig zon dus die dag heb je een duidelijke weergave van het verbruik.

19 maart ga je opeens door het dak met je verbruik, ik zou me op dit soort pieken en dalen concentreren.
7 en 14 maart: beiden zaterdag. Waarschijnlijk waren we niet thuis. Vrijdagavond t/m zaterdagavond van huis = nul verbruik. 19maart: Waarschijnlijk wasmachine + droger + vaatwasser.
Het meeste betaal je voor gas en dat is niet zichtbaar in het verhaal.
Met isolatie en verstandig ventileren (let op vochtigheid in huis) kan je het gasverbruik verminderen.
Isolatie: Afgelopen voorjaar is er glaswol de spouw in gegaan. Ventilatie gebeurd voornamelijk 's nachts: dan staat 't slaapkamerraam open. Stoken doen we op aardgas, maar verwarmen doen we voornamelijk de woonkamer. Slaapkamers verwarmen we niet.
drielp schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:26:
[...]

Ik vermoed dat de modem/netwerkspul (en misschien de ventilatie) een aardig deel van je energierekening vormen. Ik zou dit toch een keertje meten. Een verbruik van 3700 kWh is niet echt weinig
Netwerk en modemspul heb ik al eens gemeten, ik heb een VoltCraft EnergyLogger van 60 euro ofzo. Die is vrij betrouwbaar ( Volgens Mux ) en geeft ook realistischer waarden dan mijn energiemetertje uit de ramsch. Had 't niet bij de hand gisteren, maar goed: Ik zal de waarden eens verzamelen.

Onze magnetron kan gelukkig wel zonder klokje ( eco-modus op d'n Sharp ), maar d'n Boretti kan niet zonder stroom op 't klokje. Is ook niet zo erg, want klokje gebruik ik ook elke dag even om te zien of de kids al naar school moeten: Goed in 't zicht.
De Nefit Ecomline hangt hier ook en heeft 10 watt nodig om niets te doen. Het verbruik tijdens verbruik heb ik nooit gemeten, maar het is geen zuinige ketel. Als dat ding ook nog een 25 liter boiler heeft, reken dan ook nog een 10 m3 gas per maand voor het warm houden van het tapwater. Ik ben mede daardoor overgegaan naar een simpele 50liter boiler voor warm water bij. Die kost ongeveer 100 kWh in de maand. Zonder eboiler is ons verbruik 170 kWh in de maand. (2000 kWh per jaar). De CV-ketel hangt er nog wel, maar doet niet meer mee.
Volgens mij doet de Ecomline zo'n 70 watt bij stoken/verwarmen.

De pomp staat in 'na-loop' stand: 1 keer per dag start de boel sowieso een keer op, en de pomp draait na elke verwarmsessie nog een half uurtje na (ofzo). Dat is al beter dan 24/7.

Grappig. Onze elektrische 80 liter boiler vloog er juist uit, vanwege z'n verbruik. Uit het jaar kruik en hing op de on-geisoleerde zolder. Met 2 kleine kids is 't noodzaak altijd warm water te hebben voor een douche, dus altijd aan ( niet dag/nacht tarief geregeld zoals vóórdat er kinderen waren ). Stookte best veel kWh weg: ruim 3000kWh per jaar minder sinds de combi ketel hangt en de 10 liter close-in + 80 liter Daalderop afgesloten zijn.

Ik lees het gasverbruik ook uit, al zijn dat slechts uur waarden, maar het warmhouden van tapwater valt mij erg mee:'s nachts staat ie ook gewoon aan, en zie ik maar zelden dat ie 's nachts heeft moeten bij stoken.
Afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D27aCkT.jpg

Zie dat ik en mijn ega 's ochtends een douche plukken, de kids 's avonds rond 7 uur naar bed gaan ( wastafel). Koken op gas rond 17:00 en 18:00u . De verwarming gaat 's ochtends aan op 18,5 graad, tot 's avonds 22:00u. Daar buiten gaat de temp op 16 graden ( eco stand ). Ergens rond 4 uur 's nachts heeft ie wat gas verstookt: of huisverwarming (maar zo koud was het niet vannacht) of tapwater op temperatuur houden: Denk tapwater dus. (Kan ook nog zijn dat iemand 's nachts naar de WC is gegaan en de handen heeft gewassen met de mengkraan op warm.) Dat kleine beetje stoken 's nachts kan ik ook uitzetten, maar dan moet ie 's ochtends dus bij stoken (want voorraad vat verder afgekoeld) en lever ik comfort in ('s nachts
Het verbruik wordt gecompenseerd met 5365 Wp aan zonnepanelen en dat lukt best aardig.
(Even off-topic voor het juiste kader: het gasverbruik ligt hier op zo'n 35 tot 40 m3 per jaar, alleen voor koken. Verwarming gaat met een houtkachel)
Verwarming gaat hier niet met een houtkachel. Kan ik beroepsmatig niet verantwoorden; hoewel hout natuurlijk lijkt, zijn de afgassen zeker niet milieuvriendelijk. Ook woon ik niet vrij (afstand buren < 200 meter) om mijn buren niet tot last te zijn.

Zonnepanelen heb ik onvoldoende ruimte voor om mijn verbruik volledig te dekken. Zou graag 5 of 6 236 Wp panelen op 't dak leggen, maar waarschijnlijk past dat net niet, en is het economisch niet verstandig qua tvt en toekomst perspectief ( ben nog geen 70 jaar ofzo, maar mijn persoonlijke, financiële toekomst is wellicht niet zo rooskleurig, waardoor ik op dit moment geen lange termijn investeringen aan durf )
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 02:35:
@ Jaype:

Die B label vrieskist kan je ws het meeste en makkelijkst op besparen.
Deze combineren tot een groot model koelvries combi met 1 compressor is het beste advies.
Dat verbruiks verschil in euro en kwh's kan flink oplopen per jaar.
Vrieskast staat in de kelder. De koelkast (met vriesvakje) in de keuken. De kast wordt veel gebruikt voor voorraad en bewaren van restjes en doen we regelmatig aan "vooruit koken". Een combi gaat 'm niet worden. Maar een mooie nieuwe kast zie ik nog wel gebeuren. Ook een stuk goedkoper dan zonnepanelen.

TL;DR: ik zal mijn lijstje apparatuur weer eens doormeten, en zo een beter beeld geven van wat nu wanneer elektriek verstookt. Gas besparen zie ik ook wel zitten, maar of ik de ketel kan tunen???

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:22:
Is het niet toevallig een piekmeting die de meter doet? Je wilt het huidige verbruik weten, vaak kun je ook MIN / MAX doen. Misschien dat hij daar op staat ingesteld.
Nee. Bij een normale meting vliegt ie naar de 600 en dan direct terug naar 60.

Om het te testen heb ik het even voor je herhaald, maar nu wat langer aan laten staan met dat verbruik van 400 watt. Na een minuutje hoorde ik een tik en toen ging ie weer uit.
Dacht even dat ie kapot was omdat ie daarna niet meer aan ging, maar een paar minuutjes later sloeg ie uit zich zelf weer aan. Met een verbruik van 60 watt...

Ik ga het een weekje aankijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

bramv82 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:15:
Ik heb net eens de vriezer gemeten.
Standby verbruik is 0.1 watt.

MAAR: ik druk eens op de superfreeze knop om te kijken wat ie verbruikt als de pomp loopt.
Ik druk de eerste keer: 60 watt. En ik hoor de pomp lopen.
Ik zet m uit, en weer aan: Hij maakt een iets ander geluid en de meter geeft 400 watt aan!
Dit terwijl de vriezer volgens het typeplaatje maar 90 watt max gebruikt.

Kan de vriezer op een of andere manier kapot zijn en zoveel verbruiken? Dat de pomp niet goed aanslaat of zo?

Nu eerst maar eens een week lang meten, kijken wat daaruit komt.
Bekend fenomeen!!

Pas oP!

Wat je doet: Je trekt de stekker eruit terwijl de compressor loopt. Dan stopt de compressor, en staat er nog veel druk op de drukzijde van het systeem. Steek je de stekker er weer in (of zet met super freeze de compressor geforceerd aan), dan krijgt de compressor zoveel tegendruk dat 't niet lukt om te starten met draaien. Duurt even (en kan best lang zijn) voor de druk in het systeem weer zover gedaald is dat de pomp weer kan draaien.

Het brommen wat je hoort is de pomp die NIET ronddraait, en een beetje trilt op 50 Hz

De koeling werkt met comprimeren van gas ( pomp ) dat elders weer via een ventiel expandeerd. Dat verdampen kost energie en dat levert de koeling op. Maar als je de pomp onderbreekt, krijgt de pomp last van de stuwing van de druk die nog niet is verdampt. Dit effect zie je overigens ook bij luchtcompressors. Waarom de pomp dan wel die tegen druk kan hebben tijdens on-onderbroken draaien? Massatraagheid? start-stroom? Koppel? Geen idee.

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 27-05-2015 13:37 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ah oke. :) Niet meer doen dus, om de vriezer niet te beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

bramv82 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:33:
Ah oke. :) Niet meer doen dus, om de vriezer niet te beschadigen
Ik weet niet of ie er ook helemaal stuk van kan/zal gaan, maar gezond lijkt het mij niet: Die 600 watt die ik op mijn energiemeter kon aflezen, die worden waarschijnlijk allemaal omgezet in warmte (en een heel klein beetje beweging ) en dat lijkt mij op langere termijn niet gezond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:09
He, wat een leuk topic :)

Sinds 30 april liggen er bij ons zonnepanelen op het dak en dat is samengegaan met het plaatsen van een slimme meter. Daardoor nu een overvloed aan automatische informatie van ons energieverbruik. Duidelijk tijd om eens te gaan kijken naar sluipverbruik.

Dit is een staatje van een willekeurige dag (maar waarbij ik wel het uurverbruik 's nachts kan laten zien):Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sx8p6KZ.png

's Nachts (en ook overdag uiteraard) draaien er een HP microserver, de Ziggo modem en Netgear router. Daarnaast twee wekkerradio's, 1 lamp(je) bij mijn zoontje en een webcam die als babyfoon dienst doet. Daarnaast de volgende apparaten op standy: koel/vries combinatie (A++), klokje magnetron en klokje oven, TV (staat echter ook wel eens helemaal uit) en receiver (met actieve netwerkinterface). Samen lijkt dit zo'n 130W per uur te trekken.
Is denk ik best redelijk en op termijn gaan het lampje en de babyfoon wel uit. TV zouden we wat vaker helemaal uit kunnen zetten (we hebben een Philips met een echter uitknop :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayPe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:31:
[...]
Dit effect zie je overigens ook bij luchtcompressors. Waarom de pomp dan wel die tegen druk kan hebben tijdens on-onderbroken draaien? Massatraagheid? start-stroom? Koppel? Geen idee.
offtopic:
Ontlastventiel ;) Daarmee gaat de pomp alvast draaien en pas bij voldoende druk gaat de verbinding naar de tank open. Anders zou er veel te veel tegendruk zijn en zou de motor niet willen starten met draaien. Vreemd eigenlijk dat een koelkast dat niet heeft.
celshof schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:15:
[...]

Sinds 30 april liggen er bij ons zonnepanelen op het dak en dat is samengegaan met het plaatsen van een slimme meter. Daardoor nu een overvloed aan automatische informatie van ons energieverbruik. Duidelijk tijd om eens te gaan kijken naar sluipverbruik.
[...]
Als je de server in de buurt van de meterkast hebt staan is het interessant om een P1-USB kabeltje te kopen. Dan kun je met bijv. Domoticz nog meer informatie uit je meter trekken (gratis!) dan de grafieken die je nu laat zien. Voor je zonnepanelen wil je dan waarschijnlijk met bijv. een YouLess ook de brutoproductiedata naar PVoutput sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:29:
Als je de server in de buurt van de meterkast hebt staan is het interessant om een P1-USB kabeltje te kopen. Dan kun je met bijv. Domoticz nog meer informatie uit je meter trekken (gratis!) dan de grafieken die je nu laat zien. Voor je zonnepanelen wil je dan waarschijnlijk met bijv. een YouLess ook de brutoproductiedata naar PVoutput sturen.
Helaas, de meterkast is bij ons toegankelijk via de buitenkant (risico op vocht) van het huis (en niet heel erg ruim). Wellicht dat ik in de toekomst dit stukje wat beter isoleer en er een wifi punt in zet (want kabel komt in de woonkamer binnen). Dan kan de server naar deze plek en zou ik direct de slimme meter kunnen gaan uitlezen.

Mijn zonnepanelen loggen al wel naar PVoutput trouwens. Mijn server stuurt elke 5 minuten een request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tav die koelkast of vriezer die ineens 400 Watt trekt terwijl hij een opgegeven max. heeft van 90 Watt:
Ik was juist in de veronderstelling dat de max. waarde ook echt een waarde is waar hij niet overheen kon.
In feite draait hij met zo'n verbruik dan in feite als "defect".

PV op het dak met een slimme meter is meestal alleen "slim" voor de overheid en je energieleverancier.
Ipv Energie(kosten) besparen kan dat neerkomen op het wegvallen van saldering, lees: 4 cent per kwh ipv 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:59:
PV op het dak met een slimme meter is meestal alleen "slim" voor de overheid en je energieleverancier.
Ipv Energie(kosten) besparen kan dat neerkomen op het wegvallen van saldering, lees: 4 cent per kwh ipv 23.
Kun je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Het is niet haalbaar om altijd tegen dezelfde prijs te blijven salderen.
Je legt dan namelijk voor een paar-1000 euro op je dak en je hebt geen energierekening meer.
Voor een paar % van de gebruikers is dat nog niet zo'n probleem, maar wanneer iedereen dat zou doen, wie betaalt dan de centrales die 's nachts draaien en in de winter?

Kortom, wanneer het grootste deel van de gebruikers een "slimme" meter heeft, kun je prima registreren wat er afgenomen wordt en wat de andere kant op stroomt.
De ene kant op laat je de klant dan zeg 23 ct per kWh voor betalen en de geleverde stroom betaal je als veel minder voor.

Bij een draaischijfmeter is de richting achteraf niet meer vast te stellen, omdat die gewoon terugdraait.

En het feit dat dit met een "slimme" meter kan, is al voldoende reden om aan te nemen dat dat in de (nabije?) toekomst ook zal gebeuren.
Vanaf 2020 is het namelijk nogal onzeker dat het salderen evenveel op moet leveren als de afgenomen kWh's.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:33
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:43:
[...]

Echter kan ik me niet voorstellen dat de koelkast en vriezer exact niets verbruiken.
Alleen al de elektronica moet minimaal iets richting de 0,8 tot 1 Watt per stuk verbruiken.
Je hebt die Brennenstuhl welke geschikt is voor laag verbruik achte de komma, dus METEN = WETEN.
Kan het niet gewoon zijn dat dat een simpel bimetaal thermostaat + relais is? Dan heeft die gewoon 0 verbruik als hij niet koelt. Ook een simpele elektronische thermostaat hoeft geen 0,1W te verbruiken.

Wij hebben een 133L vriezer van ~18j oud, maar hij schijnt ~233 kWh per jaar te verbruiken. Zelfs als we dat verbruik helemaal weg krijgen scheelt dat maar 50 euro per jaar. Dat krijg je er dan toch niet zomaar uit, ondanks dat mensen vaak zeggen dat oude koelkasten/vriezers heel inefficient zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een thermostaat hoeft niet veel te verbruiken.
De kamerthermostaat doet ook jaren op een setje penlights.

En oude koelkasten/vriezers hebben vaak last van een afname van de hoeveelheid koelgassen waardoor de efficiëntie naar 0 gaat.
En "oud" kun je met een korreltje zout nemen, want onze 5 jaar oude Indesit (A++) verbruikte op 't laatst ook makkelijk richting de 600 kWh op jaarbasis.
Hij is dan gewoon defect, ookal kun je de boel nog wel koel houden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

De isolatie van de koelkast/vrieskast geeft volgens mij voornamelijk de A+++ rating. en de LED lamp ipv de gloeipit..

Veel verschil zit er volgens mij verder niet in de ene versus de andere kast.. No-freeze zones, automatisch ontdooien, weet ik veel wat voor fancy shit er allemaal op of aan kan zitten,. boeit mij allemaal niet zoveel: Vrieskist of kast moet m'n eten netjes op -18 houden,. en dat liefst zonder al te veel energie te verstoken. Plakken van EPS aan de buitenkant schijnt te helpen,. maar de afstand van motor ( warmte ) en radiateur ( zwarte rek aan de achterzijde ) lijken mij ook voor verbetering vatbaar: aan de zijkant kan je EPS plakken wat je wilt, maar aan de achterzijde is het beperkt qua mogelijkheden. Liefst zou je de motor niet onderaan in de kast neer zetten, maar bovenin, zodat de stralende en opstijgende warmte niet de kast verder verwarmt.. maar goed: dat allemaal relatief denk ik.

Probleem wat marcop23 aanhaalt zit ik ook mee: Ik heb t voor mn ouders berekend: die oud kist staat bijna altijd aan, zo'n 600 kWh per jaar: een zeer groot deel van de stroomrekening. En toch: als ze een nieuwe kist zouden kopen (terwijl deze nog werkt), betekend dat een terugverdientijd van circa 7 jaar. Dat vonden/vinden ze de moeite niet waard. Pas als de compressor er definitief mee stopt, komt er een nieuwe. En op dat moment ( en niet eerder ) is het pas interessant om te kijken wat het verschil is tussen een A+++ en een A+, en wat de verschillen in kosten dán zijn. Voortijdig vervangen is altijd lastig omdat je daarmee iets afschrijft tot nihil, terwijl het apparaat verder goed doet wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Al gedacht aan een kleiner model? Tafelmodel kost ongeveer 200 euro en verbruikt 180 kWh. In twee jaar heb je de nieuwe eruit. En minder herrie.

Bij mijn ouders op zolder staat ook zo'n oud bakbeest. Maakt een berg herrie en kost meer per jaar dan de waarde van de inhoud. Maar ja, ze komen nog uit de tijd dat stroom niks kostte.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan.

Alle financieel gunstige tot zeer aantrekkelijke regelingen zullen op termijn niet vol te houden zijn.

Er zijn al voorbeelden voorbij gekomen van mensen die door hun energieleverancier slechts de kale kwh prijs vergoed krijgen ondanks dat ze minder terug leveren dan ze verbruiken. N.B. dit is gewoon illegaal maar dat gebeurd nu dus al door de nogal commerciele energie reuzen.

De overheid kan op termijn salderen aan banden gaan leggen of zelfs belasting gaan heffen over de opgewekte stroom of de installatie zelf. Het is tot 2017 allemaal nog niet aan de orde, maar daarna...... :?

Het voordeel van de ouderwetse draaischijfmeter is dat er nooit bekend is (of kan worden) wanneer er wat is gebruikt of geproduceerd. Er is alleen sprake van een eind afrekening.

Wil je toch een slimme meter maar je energiereus (+ de overheid) geen inzage geven in jouw opbrengsten en verbruik combineer dan liefst een oude draaischijfmeter met de Youless:
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Verwijderd
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Wanneer je PV geregistreerd is en je een slimme meter hebt loop je het risico dat:
Je saldering een keer stopt.
Je belasting moet gaan betalen over je opbrengsten en/of de installatie.

Bij een ongeregistreerde installatie zonder slimme meter heb je al deze risico's niet.
marcop23 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:10:
[...]

Kan het niet gewoon zijn dat dat een simpel bimetaal thermostaat + relais is? Dan heeft die gewoon 0 verbruik als hij niet koelt. Ook een simpele elektronische thermostaat hoeft geen 0,1W te verbruiken.

Wij hebben een 133L vriezer van ~18j oud, maar hij schijnt ~233 kWh per jaar te verbruiken. Zelfs als we dat verbruik helemaal weg krijgen scheelt dat maar 50 euro per jaar. Dat krijg je er dan toch niet zomaar uit, ondanks dat mensen vaak zeggen dat oude koelkasten/vriezers heel inefficient zijn?
Het zou kunnen dat vriezers en koelkasten idd afgerond 0,0 Watt in standby verbruiken, maar dat zou me toch wel verbazen. Meestal zal het al snel richting de 1 Watt gaan, schat ik in. Kan helaas niet meten :X

Jouw 18 jaar oude vriezer is er in de tussentijd natuurlijk niet beter op geworden en zal meer gaan verbruiken naarmate hij slijt: METEN = WETEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:12:
[...]

Ja dat kan.

Alle financieel gunstige tot zeer aantrekkelijke regelingen zullen op termijn niet vol te houden zijn.

Er zijn al voorbeelden voorbij gekomen van mensen die door hun energieleverancier slechts de kale kwh prijs vergoed krijgen ondanks dat ze minder terug leveren dan ze verbruiken. N.B. dit is gewoon illegaal maar dat gebeurd nu dus al door de nogal commerciele energie reuzen.

De overheid kan op termijn salderen aan banden gaan leggen of zelfs belasting gaan heffen over de opgewekte stroom of de installatie zelf. Het is tot 2017 allemaal nog niet aan de orde, maar daarna...... :?

Het voordeel van de ouderwetse draaischijfmeter is dat er nooit bekend is (of kan worden) wanneer er wat is gebruikt of geproduceerd. Er is alleen sprake van een eind afrekening.

Wil je toch een slimme meter maar je energiereus (+ de overheid) geen inzage geven in jouw opbrengsten en verbruik combineer dan liefst een oude draaischijfmeter met de Youless:
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Verwijderd
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Wanneer je PV geregistreerd is en je een slimme meter hebt loop je het risico dat:
Je saldering een keer stopt.
Je belasting moet gaan betalen over je opbrengsten en/of de installatie.

Bij een ongeregistreerde installatie zonder slimme meter heb je al deze risico's niet.
De wijzigingen van na 2017 had ik nog niet over nagedacht. Dat kan inderdaad wel wat veranderen. Echter, ik denk dat ze in Den Haag ook niet helemaal gek zijn en dat als je teruglevert zonder geregistreerd te zijn (met een terugloopteller) ze dat best onder een economisch delict kunnen laten gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:33:
[...]
De wijzigingen van na 2017 had ik nog niet over nagedacht. Dat kan inderdaad wel wat veranderen. Echter, ik denk dat ze in Den Haag ook niet helemaal gek zijn en dat als je teruglevert zonder geregistreerd te zijn (met een terugloopteller) ze dat best onder een economisch delict kunnen laten gaan vallen.
Ik weet niet wat een terugloopteller is maar laten we even uitgaan van de ouderwetse draaischijfmeter dan is er in principe niets op tegen om terug te leveren zonder dat te melden. Voorlopig is dit niet illegaal.

In theorie zou je een hometrainer op een dynamo kunnen aansluiten met een DC->AC omvormer en zodoende stroom terug leveren aan het net door te fietsen. Het zal niet veel zijn maar het is niet illegaal zolang de technische installatie maar aan de normen voldoet.

Bovenstaande komt niet voor maar je begrijpt neem ik aan het principe.

Alles word anders wanneer je meer stroom levert aan het net dan je opneemt, je bent dan namelijk een energieleverancier. Daar gelden andere bedrijfsmatige regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:42:
[...]

Ik weet niet wat een terugloopteller is maar laten we even uitgaan van de ouderwetse draaischijfmeter dan is er in principe niets op tegen om terug te leveren zonder dat te melden. Voorlopig is dit niet illegaal.
Ja, draaischijfmeter uiteraard. Vraag me niet waarom ik opeens de term terugloopteller heb gebruikt.
[/quote]En nu is dat niet illegaal, maar mocht de overheid het opwekken van stroom gaan belasten (zoals eerder door iemand als voorbeeld gegeven), dan reken ik er niet op dat de overheid de draaischijfmeter gaat gedogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen heeft het recht om een zogenaamd nieuwe & betere "slimme" meter te weigeren en de oude draaischijfmeter te behouden. Zoals gezegd kan dat dus een ontzetend duur (PV) geintje worden maar is helaas niet iedereen zich bewust van de rechten/plichten + gevolgen.......

Tot zover de financiele kant van stroomopwekking aangezien we hier vnl focussen op kwh besparing. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

je mag de draaischijfmeter niet behouden als deze inmiddels is afgekeurd (en dat zijn er heel veel). Je mag een slimme meter weigeren. Maar je mag het plaatsen van een nieuwe digitale meter (zonder communicatiemogelijkheden, maar met gescheiden terugleverteller) dan niet weigeren.

Anyway, ik ga het verbruik van de beltrafo eens in de gaten houden. Lees hier dat er nog wel wat op te besparen valt.

[ Voor 23% gewijzigd door woekele op 28-05-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een bezoek gebracht aan de lokale groene club waar veel info werd gegeven over PV, Gas & Elektra besparen en Zon Thermische vlakke plaat / heatpipe panelen.

Vooral die laatste heatpipes zijn interessant geworden door hun hoge efficiency en vrij lage kostprijs.

Hiermee kun je elektrische boilers (voor) verwarmen of bv de CV / Wasmachine / Vaatwasser van Hotfill voorverwarmt water voorzien. Dit alles scheelt aanzienlijk in de elektra kosten of het gasverbruik.

De voorwaarden zijn wel dat de afstanden niet te groot mogen zijn.

Daar waar een vlakke plaat thermische installatie voorheen tussen 5 en 10 duizend euro kostte kan het nu al met heatpipes voor minder dan 3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 14:03
Volgens mij zijn de dingen die hierboven genoemd worden nou net voorbeelden van zaken die slechts marginale besparingen gaan opleveren. Persoonlijk zit ik ook naar dit soort dingen te kijken, maar even een reality check:

De meeste beltrafo's gebruiken over het algemeen heel weinig energie, ondanks dat ze altijd aan staan. Natuurlijk kun je hier voor de hobby op besparen (bijv. met een bel op zonne-energie), maar in harde centen gaat het om circa 2 euro per jaar (gerekend met 1W continu).

Die heatpipes klinken nu wel leuk, maar voor die 3000 euro valt er volgens mij toch relatief weinig mee te besparen. Warm water, zelfs inclusief douchen, is over het algemeen maar een fractie van het jaarlijke gasverbruik. Dat restant kan je dan terugdringen (maar niet geheel wegnemen), maar over hoeveel m3 hebben we het dan? Weer een paar euro per jaar in harde centen, vrees ik.

In het kader van hobby/idealisme zijn dit leuke projectjes, maar financieel is het allemaal wat minder goed te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:16:
Volgens mij zijn de dingen die hierboven genoemd worden nou net voorbeelden van zaken die slechts marginale besparingen gaan opleveren. Persoonlijk zit ik ook naar dit soort dingen te kijken, maar even een reality check:

De meeste beltrafo's gebruiken over het algemeen heel weinig energie, ondanks dat ze altijd aan staan. Natuurlijk kun je hier voor de hobby op besparen (bijv. met een bel op zonne-energie), maar in harde centen gaat het om circa 2 euro per jaar (gerekend met 1W continu).

Die heatpipes klinken nu wel leuk, maar voor die 3000 euro valt er volgens mij toch relatief weinig mee te besparen. Warm water, zelfs inclusief douchen, is over het algemeen maar een fractie van het jaarlijke gasverbruik. Dat restant kan je dan terugdringen (maar niet geheel wegnemen), maar over hoeveel m3 hebben we het dan? Weer een paar euro per jaar in harde centen, vrees ik.

In het kader van hobby/idealisme zijn dit leuke projectjes, maar financieel is het allemaal wat minder goed te verantwoorden.
Zo'n Thermische installatie gaat net als PV ruim 25 jaar mee dus dan is die <3000 euro ineens niet zo heel veel meer. Bovendien levert het per oppervlak veel meer energie op dan PV.

Ook kun je er hele zwembaden maar ook de vloerverwarming mee bedienen, dat gaat dan toch echt wel om aanzienlijke bedragen.

Verder is een combinatie met grondopslag Warmtepomp helemaal ideeal.
De hitte uit de zomer sla je op in de grond en haal je er in de winter weer uit.
In feite is het dan niet meer een pompsysteem. Die pomp kost wat kwh's maar levert dan veel gaswinst.

Alleen al de wasmachine en vaatwasser Hotfill scheelt een slok op een borrel aan kwh's.
Zeker voor de veel / vaak wassers........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:34:
[...]

Zo'n Thermische installatie gaat net als PV ruim 25 jaar mee dus dan is die <3000 euro ineens niet zo heel veel meer. Bovendien levert het per oppervlak veel meer energie op dan PV.

Ook kun je er hele zwembaden maar ook de vloerverwarming mee bedienen, dat gaat dan toch echt wel om aanzienlijke bedragen.

Verder is een combinatie met grondopslag Warmtepomp helemaal ideeal.
De hitte uit de zomer sla je op in de grond en haal je er in de winter weer uit.
In feite is het dan niet meer een pompsysteem. Die pomp kost wat kwh's maar levert dan veel gaswinst.

Alleen al de wasmachine en vaatwasser Hotfill scheelt een slok op een borrel aan kwh's.
Zeker voor de veel / vaak wassers........
25 jaar bij leven en welzijn... een combinatie met grondopslag warmtepomp (a hoeveel duizend euro?); ik geloof niet dat dit getuigt van een hoog renderende investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:13:
[...]
25 jaar bij leven en welzijn... een combinatie met grondopslag warmtepomp (a hoeveel duizend euro?); ik geloof niet dat dit getuigt van een hoog renderende investering.
Gisteren was er een ervaringsdeskundige in ons midden die dus netto helemaal geen energie meer afneemt.
Dit door middel van een combinatie van technieken waaronder onder andere thermische heatpipes en een grond warmtepomp systeem. Voor meer info even zoeken op de Groene Kreek en Frans Bromet.

Reken maar uit voor een 5 persoonshuishouden alle Elektrische & Gas energie over 25+ jaar.
Kom je uit op enkele honderden of hooguit een paar duizend euro dan maak je ergens een rekenfout. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:41:
[...]

Reken maar uit voor een 5 persoonshuishouden alle Elektrische & Gas energie over 25+ jaar.
Kom je uit op enkele honderden of hooguit een paar duizend euro dan maak je ergens een rekenfout. :X
25 jaar bij leven en welzijn..

Investeringen die een terugverdientijd hebben van meer dan 5 jaar zijn eigenlijk niet interessant. Waarom niet? Omdat het risico te groot wordt dat de installatie achterhaald is voordat deze zich heeft terugbetaald: Dat je dus over 5 jaar een ander systeem met een 5 keer hoger rendement kunt neerleggen. Zit je over 5 jaar met het probleem: weggooien van een system is zonde, en nieuw plaatsen is wellicht voordeliger, maar kapitaal vernietigend.
Daarnaast zit je nog met het probleem van lokatie: Wie zegt dat jij binnen 25 jaar niet eens wilt verhuizen? Of dat je huis er dan nog wel staat? Allemaal risico's die je niet zomaar aan de kant moet schuiven.
Zo'n installatie kán natuurlijk als meerwaarde van de woning worden gezien als je binnen 5 jaar gaat verhuizen. Daarna is de kans dat een nieuwe eigenaar bij de koop van het huis de installatie wil behouden/betalen geringer: Als de installatie al 10-15 jaar oud is, is het géén up-to-date installatie meer, is het risico op uitval / reparatiekosten groter geworden en mag je dus niet te rekenen op meerwaarde van de woning.

*dus kocht ik een warmtepompdroger, ondanks dat ie minimaal 20 jaar mee moet gaan wil ie rendabel zijn*

:) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:13:
[...]

25 jaar bij leven en welzijn..

Investeringen die een terugverdientijd hebben van meer dan 5 jaar zijn eigenlijk niet interessant. Waarom niet? Omdat het risico te groot wordt dat de installatie achterhaald is voordat deze zich heeft terugbetaald: Dat je dus over 5 jaar een ander systeem met een 5 keer hoger rendement kunt neerleggen. Zit je over 5 jaar met het probleem: weggooien van een system is zonde, en nieuw plaatsen is wellicht voordeliger, maar kapitaal vernietigend.
Daarnaast zit je nog met het probleem van lokatie: Wie zegt dat jij binnen 25 jaar niet eens wilt verhuizen? Of dat je huis er dan nog wel staat? Allemaal risico's die je niet zomaar aan de kant moet schuiven.
Zo'n installatie kán natuurlijk als meerwaarde van de woning worden gezien als je binnen 5 jaar gaat verhuizen. Daarna is de kans dat een nieuwe eigenaar bij de koop van het huis de installatie wil behouden/betalen geringer: Als de installatie al 10-15 jaar oud is, is het géén up-to-date installatie meer, is het risico op uitval / reparatiekosten groter geworden en mag je dus niet te rekenen op meerwaarde van de woning.

*dus kocht ik een warmtepompdroger, ondanks dat ie minimaal 20 jaar mee moet gaan wil ie rendabel zijn*

:) :) :) :)
Volgens jouw redenering heeft al het onroerend goed dus geen bestaansrecht ?

Ik ben toch echt blij dat ik een duurzaam huis woon, dat er lang nadat ik er niet meer ben nog staat.

In die context past ook de duurzame lange termijn energievoorziening als PV / Thermisch.
Het is een lange termijn (>25 jaar) duurzame investering waarvan de verwachting niet is dat er binnen afzienbare tijd veel betere oplossingen zijn of komen. De beste kanshebber is dan na 2040 fusie-energie.

Ergens moet je natuurlijk een grens trekken. Bij het eerder genoemde voorbeeld van de A+ koelvries combi die bij een upgrade naar A++ een terugverdientijd heeft van langer dan 15 jaar haak ik ook af.
Die waardeer ik pas op wanneer de oude het begeeft. Ondanks dat milieucentraal zegt dat het loont zie ik dat dus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:33:
[...]

Ik ben toch echt blij dat ik een duurzaam huis woon, dat er lang nadat ik er niet meer ben nog staat.
Natuurlijk!

Maar niets is zo vergankelijk als techniek. Mijn huis was bij oplevering niet voorzien van waterleiding, stroom of gas. Later is er voorzien in een waterleiding uitgevoerd in lood. werd elektriciteit aangelegd in stalen pijpen en kwam er na stadsgas later aardgas. Gevelkachels werden vervangen door centrale verwarming, en elektrische boilers werden weer vervangen door een combi ketel. De groepenkast is al eens verhuist van de voordeur naar de kelder, de gasmeter is al eens verplaats van kelder naar entree, en de kleur van de bedrading in de inmiddels pvc pijpjes komt steeds meer volledig overeen met de huidige stand der techniek. Water komt inmiddels via het waterleidingnet door roodkoper naar de kranen ipv uit de pomp in de keuken.

Allemaal wijzigigen aan de woning die de woning (het onroerende goed) niet in z'n bestaan drastisch deden veranderen. Allemaal comfort verhogende en verbeterende wijzigingen. Allemaal zaken die het géén 25 jaar lang in de originele vorm uithielden.

De techniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:51:
[...]
Natuurlijk!

Maar niets is zo vergankelijk als techniek. Mijn huis was bij oplevering niet voorzien van waterleiding, stroom of gas. Later is er voorzien in een waterleiding uitgevoerd in lood. werd elektriciteit aangelegd in stalen pijpen en kwam er na stadsgas later aardgas. Gevelkachels werden vervangen door centrale verwarming, en elektrische boilers werden weer vervangen door een combi ketel. De groepenkast is al eens verhuist van de voordeur naar de kelder, de gasmeter is al eens verplaats van kelder naar entree, en de kleur van de bedrading in de inmiddels pvc pijpjes komt steeds meer volledig overeen met de huidige stand der techniek. Water komt inmiddels via het waterleidingnet door roodkoper naar de kranen ipv uit de pomp in de keuken.

Allemaal wijzigigen aan de woning die de woning (het onroerende goed) niet in z'n bestaan drastisch deden veranderen. Allemaal comfort verhogende en verbeterende wijzigingen. Allemaal zaken die het géén 25 jaar lang in de originele vorm uithielden.

De techniek
Ik zou daar toch nog maar eens serieus naar kijken......

Die elektra draadjes in die PVC buisjes bestaan anders al heel wat langer dan 25 jaar.
Mocht er gekozen zijn voor een iets ander kleurtje dan is dat niet heel erg spannend ofwel ?

Koperen waterleidingen: langer dan 50 jaar.

CV Radiatoren en ketels bestaan ook zeker wel net iets langer dan 25 jaar.
Tuurlijk af en toe komt er een iets beter type, dat is normaal.
Vaak komt dat overeen met ongeveer de levensduur van fossiele verbrandingstechnieken.

Dat jij blijkbaar van voor 1900 bent en door de eeuwen heen alle technieken netjes hebt bijgehouden wil niet zeggen dat de meeste technieken niet langer dan 25 jaar hebben bestaan....... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:03:
[...]

Ik zou daar toch nog maar eens serieus naar kijken......
<snip>

Dat jij blijkbaar van voor 1900 bent en door de eeuwen heen alle technieken netjes hebt bijgehouden wil niet zeggen dat de meeste technieken niet langer dan 25 jaar hebben bestaan....... :X
;-) Ik ben inderdaad niet de jongste. maar kom toch slechts uit het vorige millenium.

Wellicht praten we langs elkaar op; wat ik bedoel te zeggen is dat nieuwe technieken snel kunnen verouderen. Mijn CV ketel komt uit 1999. Die is met 16 jaar inmiddels niet meer de jongste, en met een beetje geluk houd ie het nog 5 jaar uit. Verouderd is ie nu al,.. 25 jaar is IMHO gewoon een erg lange periode voor een technisch apparaat om mee te gaan, én up-to-date te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:42:
[...]

Alles word anders wanneer je meer stroom levert aan het net dan je opneemt, je bent dan namelijk een energieleverancier. Daar gelden andere bedrijfsmatige regels voor.
Nee hoor, je krijgt een vergoeding voor je overschot. Tussen 5 en 10 ct/kWh. En dat mag gewoon... drielp leverde vorig jaar 813 kWh terug. (opwek - verbruik)

En kijk ook eens op de topic over zonneboilers en warmtepompen, best leerzame materie. Vergeet ook nog het topic over de dwtw niet. (zoek ook even op eric-pvt).

En wat dan nog als de techniek verouderd, ik betaal nu minder dan €100.- per jaar voor gas en licht. En dat kan naar 0, nog een paar kleine stapjes nemen...

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 28-05-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:33:
[...]

[...]
Ik heb een prachtig huis, geweldige locatie en ben absoluut niet van plan weg te gaan.
Hypotheek loopt nog ruim 20 jaar en we wonen hier heel fijn...
En toch denk ik dat er een hele redelijke kans is dat dit huis er over 5 - 10 jaar niet meer staat... (huis van alle overburen misschien met een jaar al niet meer)

Waarom?
We wonen in de provincie Groningen.

Zo zie je dat het allemaal nogal betrekkelijk is.

En toch gaat er hier PV op het dak komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

TD-er schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:21:
[...]

Ik heb een prachtig huis, <SNIP>

En toch gaat er hier PV op het dak komen. :)
Hahaha, die was te mooi om niet in te koppen.

Serieus: Hier ligt ook PV op 't dak. Hopelijk krijg ik de mogelijkheid om er meer bij te leggen én het verbruik verder in te dammen, om zo tot een elektriek verbruik volledig te compenseren met PV invoer. Echter, grote investeringen kan ik alleen doen als ze binnen een redelijke termijn zichzelf terug betalen. Waarom? omdat ik mij niet meer kàn veroorloven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:33:
[...]

Hahaha, die was te mooi om niet in te koppen.
[...]
:)
Was inderdaad wel een open doel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

He shoots, he scores!

(maar serieus: Een mooie PV installatie hoeft een mooi huis niet te ontsieren..

*sommige oplossingen echter* insert facepalm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Aanvulling op deze post: JayPe in "Serieus elektriciteit besparen"

UPC (Ziggo) Technicolor modem. TC7200.U

Zie het verbruik: 8,3 Watt. Vanaf 't insteken van de stekker loopt t van 4 Watt vrij snel naar 8 Watt op. Bootsequence is niet te herkennen ( tijdens het starten van het modem lopen er wat procedures zoals het maken van verbinding naar buiten en het aanschakelen van Wifi) dus booten heeft geen specifiek piek of dalverbruik. Nadat de Wifi verbinding weer beschikbaar was heb ik via speedtest.net een paar keer achterelkaar een test uitgevoerd: maximale doorvoersnelheid getest, en even niets gedaan.. Geen duidelijke pieken of dalen onder last of idle.

Ergo, ik ga uit van 8,3 Watt 24/7 ( x 8760 = 72 kWh/jaar * 0,23 euro cent) = € 16,75 / jaar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RCtThgUh.jpg

Next up: De CV ketel

Nefit EcomLine HRC-V 30 (modulerende ketel, stook 30 kW aardgas )

Ga de energylogger er eens tussen zetten, om zo het sluipverbruikt, het verbruik tijdens warmte vraag te achterhalen... Idle is het meest interessant, want heel de dag doet ie voornamelijk niets,..

[ Voor 19% gewijzigd door JayPe op 28-05-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:41:
[...]

Gisteren was er een ervaringsdeskundige in ons midden die dus netto helemaal geen energie meer afneemt.
Dit door middel van een combinatie van technieken waaronder onder andere thermische heatpipes en een grond warmtepomp systeem. Voor meer info even zoeken op de Groene Kreek en Frans Bromet.

Ik heb een 5 pers huishouden, en met pv en warmtepomp en kom ik op 300 m3 gas per jaar, stroom op 0.
Trek daar nog 100,- af van de heffingskorting die je over houd bij 0kWh, wat kost dat dan? En dan x 25 jaar.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:00:
[...]

;-) Ik ben inderdaad niet de jongste. maar kom toch slechts uit het vorige millenium.

Wellicht praten we langs elkaar op; wat ik bedoel te zeggen is dat nieuwe technieken snel kunnen verouderen. Mijn CV ketel komt uit 1999. Die is met 16 jaar inmiddels niet meer de jongste, en met een beetje geluk houd ie het nog 5 jaar uit. Verouderd is ie nu al,.. 25 jaar is IMHO gewoon een erg lange periode voor een technisch apparaat om mee te gaan, én up-to-date te blijven.
Wanneer je in 1999 een HR(+) ketel had aangeschaft dan heeft deze wel slijtage maar is nu nog nauwelijks verouderd. Fossiele verbrandigstechnieken brengen nu eenmaal flinke slijtage & onderhoud met zich mee.
Voor PV en Thermisch is dat gelukkig nauwelijks het geval. Minder dan 0,5 procent per jaar.
drielp schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:14:
[...]
Nee hoor, je krijgt een vergoeding voor je overschot. Tussen 5 en 10 ct/kWh. En dat mag gewoon... drielp leverde vorig jaar 813 kWh terug. (opwek - verbruik)

En kijk ook eens op de topic over zonneboilers en warmtepompen, best leerzame materie. Vergeet ook nog het topic over de dwtw niet. (zoek ook even op eric-pvt).

En wat dan nog als de techniek verouderd, ik betaal nu minder dan €100.- per jaar voor gas en licht. En dat kan naar 0, nog een paar kleine stapjes nemen...
Ja dus, want 5 cent vergoeding is net even een ander bedrag dan 23 cent vergoeding. :F
Dat is dus exact het verschil tussen netto een energieleverancier zijn of niet.......

@TD-er:
"Natuur"rampen uitgesloten staat een gemiddeld stenen woning in Nederland ruim 100 jaar.
(trm0001 denkt niet dat alle woningen in groningen binnen 1 tot 10 jaar tegen de vlakte gaan)
JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:33:
[...]
Echter, grote investeringen kan ik alleen doen als ze binnen een redelijke termijn zichzelf terug betalen. Waarom? omdat ik mij niet meer kàn veroorloven..
Dat vermoeden had ik al, geen rendement probleem maar een budget probleem. :X
Rol-Co schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:06:
[...]
Ik heb een 5 pers huishouden, en met pv en warmtepomp en kom ik op 300 m3 gas per jaar, stroom op 0.
Trek daar nog 100,- af van de heffingskorting die je over houd bij 0kWh, wat kost dat dan? En dan x 25 jaar.:)
Geen idee wat dat voor jou kost, maar erg veel kan het niet meer zijn en dat is dus precies mijn punt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:37:
[...]

Hou je nou toch vol dat het rendement op die genoemde investeringen gewoon goed is?

Het heeft niks met budget te maken; als het 25 jaar duurt voordat iets is terugverdiend, dan is het rendement gewoon laag. Neem daarbij mee dat het systeem kan gaan haperen/falen, en bij verkoop van je huis waarschijnlijk ook geen meerwaarde heeft, en je ziet een vrij onaantrekkelijke combinatie.

Overweeg ook dat je je geld in een mooie ETF zou kunnen stoppen. Financieel gezien veel aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:22:
[...]

Hou je nou toch vol dat het rendement op die genoemde investeringen gewoon goed is?

Het heeft niks met budget te maken; als het 25 jaar duurt voordat iets is terugverdiend, dan is het rendement gewoon laag. Neem daarbij mee dat het systeem kan gaan haperen/falen, en bij verkoop van je huis waarschijnlijk ook geen meerwaarde heeft, en je ziet een vrij onaantrekkelijke combinatie.

Overweeg ook dat je je geld in een mooie ETF zou kunnen stoppen. Financieel gezien veel aantrekkelijker.
Je verward een aantal zaken met elkaar......

Jaype doet volgens eigen zeggen geen investeringen die een langere terugverdientijd hebben dan 5 jaar.
Dat is opmerkelijk aangezien zijn PV daar altijd langer over doet, gemiddeld 7+ jaar.
Op dat punt spreekt hij zichzelf dus tegen.

Zowel PV alsThermisch hebben geen terugverdientijd van langer dan 25 jaar maar GAAN LANGER MEE dan 25 jaar. Dat is dus het punt wat je even gemist hebt......

Investeren in (kern) wapens en andere ellende zal vast wel meer opleveren, ik zou zeggen sla je slag....
trm0001 heeft uitstekende rendementen op alle groene investeringen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:37:

[...]

Hmm, nee: het rendement is nog steeds het probleem. Qua budget kan ik vandaag nog al mijn spaargeld uitgeven, vermits ik de zekerheid heb dat 't binnen een jaar terug is verdient,. en als die investering vervolgens ook nog een blijvende besparing oplevert: ideaal. Risico is dat ik binnen een jaar een onverwacht kosten hebben, kan ik mijn spaargeld niet aanspreken, maar dat is niet zo erg dan: op een houtje bijten voor een jaar en in geval van nood ter overbrugging een persoonlijke lening tot de het spaargeld terug is verdient...

Maar vandaag 20.000 uitgeven en in 25 jaar terug verdienen? Nee, mij niet gezien. 25 jaar op een houtje bijten is geen pretje, en een lening moeten afsluiten over zo'n periode zonder enig onderpand? not an option

Ah, vorige posting nog niet gezien.

Zie, we praten langs elkaar heen: 25 jaar terugverdientijd, dat is hetgeen ik (en anderen) uit jouw schrijven destileerden. 25 jaar is véélste lang ( en daar ben jij het dus ook mee eens begrijp ik?)
Dat zo'n installatie 25 jaar mee kan gaan; daar ben ik het wel mee met je eens. Maar dat ie ook na 15 jaar al defect of obsolete kan zijn; dat is het probleem t.o.v. een terugverdientijd van 25 jaar.

PV verdient zich sneller terug, zo'n 10 jaar schat ik in, en wellicht sneller. Mijn PV installatie is inmiddels 11 jaar oud, en volledig terugverdient. Vooral ook omdat er destijds flinke subsidie vergeven werd. Zonder die subsidie was het systeem nu nog lang niet terug verdient, en tipje qua bedrijfszekerheid: 2 van de 4 omvormers zijn al defect geweest. Gelukkig was het te repareren en vielen ze uit ongeveer op het break even-point. Waren de omvormers definitief defect geweest, dan was de investering 10 jaar geleden dus leuk geweest, maar rendement exact nul euro. Dan was het zelfs met de huidige rente stand beter geweest om 't geld maar gewoon op de bank te laten staan.

Leg eens uit: Waarom liggen volgens jou niet alle bedrijfsdaken al jaren vol met PV systemen?

Ik vermoed zelf omdat de investering in een PV systeem niet binnen afzienbare tijd rendeert. Het dak bij mijn werkgever ligt ook gewoon vol grind, en niet vol met PV panelen. Waarom niet? Onzekerheid over de saldering regeling? Nee hoor. Bij het huidige energieverbruik zou een 5000 Wp installatie nog geen probleem geven: als de zon schijnt, zijn de mensen aan het werk, en wordt er meer verbruikt. Draait de energiemeter hooguit wat minder snel vooruit. En toch: gaat niet gebeuren.
Is mijn werkgever soms wars van milieu zaken? Nope. Er staan zelfs auto's voor de deur die op CNG rijden ( groengas wel te verstaan ). Omslagpunt ligt op 60.000 km; Dat is binnen 2 jaar bereikt. Binnen 2 jaar is de extra investering in een CNG auto dus terugverdient. Levensduur is ingeschat op minimaal 4 jaar, en daarmee is de investering verantwoord.

[ Voor 54% gewijzigd door JayPe op 29-05-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:45:
[...]

Hmm, nee: het rendement is nog steeds het probleem. Qua budget kan ik vandaag nog al mijn spaargeld uitgeven, vermits ik de zekerheid heb dat 't binnen een jaar terug is verdient,. en als die investering vervolgens ook nog een blijvende besparing oplevert: ideaal. Risico is dat ik binnen een jaar een onverwacht kosten hebben, kan ik mijn spaargeld niet aanspreken, maar dat is niet zo erg dan: op een houtje bijten voor een jaar en in geval van nood ter overbrugging een persoonlijke lening tot de het spaargeld terug is verdient...

Maar vandaag 20.000 uitgeven en in 25 jaar terug verdienen? Nee, mij niet gezien. 25 jaar op een houtje bijten is geen pretje, en een lening moeten afsluiten over zo'n periode zonder enig onderpand? not an option

Ah, vorige posting nog niet gezien.

Zie, we praten langs elkaar heen: 25 jaar terugverdientijd, dat is hetgeen ik (en anderen) uit jouw schrijven destileerden. 25 jaar is véélste lang ( en daar ben jij het dus ook mee eens begrijp ik?)
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt ?
Wat is de terugverdientijd van een woning ?
Wellicht komt daar nooit een positief saldo uit*, maar we zullen met zijn allen toch ergens moeten wonen.

* Wanneer de hypotheekrente aftrek ooit word afgeschaft zal dat voor het rendement vrij slecht uitpakken.
Dat heeft niets te maken met techniek maar is puur wet & regelgeving.

Voor techniek als PV / thermisch / WP mag wat mij betreft de terugverdientijd niet te lang zijn <10jr..
Maar bij de technieken die in grote kantoorpanden word toegepast mag dat best langer zijn: 10+ jaar.

Edit nav heel verhaal extra: bedrijfspanden liggen niet vol met PV omdat het bijna altijd huurpanden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Een woning is een noodzakelijk kwaad. Een huurhuis heeft helemaal geen rendement, en toch zijn er best veel huurwoningen ;-) .

Een PV installatie is een alternatief t.o.v. de reguliere aansluiting. Soort verschil tussen koophuis en huurhuis wellicht.

PV koop je, en als het mee zit, levert het je (op lange termijn) een besparing op
Netstroom betaal je 'huur' je, en je hebt geen geluk nodig: het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 29-05-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:06:

Edit nav heel verhaal extra: bedrijfspanden liggen niet vol met PV omdat het bijna altijd huurpanden zijn.
Bedrijfspanden worden bijna altijd verhuurd.. De eigenaar van een bedrijfspand kan er nog steeds voor kiezen om zijn panden vol te gooien met panelen. Kan hij wellicht zelfs zijn panden nog beter verhuren onder het mom van 'duurzaamheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:13:
Een woning is een noodzakelijk kwaad. Een huurhuis heeft helemaal geen rendement, en toch zijn er best veel huurwoningen ;-) .

Een PV installatie is een alternatief t.o.v. de reguliere aansluiting. Soort verschil tussen koophuis en huurhuis wellicht.

PV koop je, en als je geluk hebt, levert het je een besparing op
Netstroom betaal je 'huur' je, en je hebt geen geluk nodig: het werkt.
trm0001 ziet totaal niet meer in wat deze vage muggezifterij uberhaupt nog te maken heeft met serieus elektriciteit besparen.

Maar nee, PV is geen alternatief voor een reguliere aansluiting, het is een aanvulling.
En je moet wel heel erg stom bezig zijn geweest wil PV geen besparing opleveren.

Nu graag weer terug naar: serieus elektriciteit besparen a.u.b.

@direct hierboven: en toen werd je wakker in de echte wereld....... |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Eéns!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:18:
[...]

trm0001 ziet totaal niet meer in wat deze vage muggezifterij uberhaupt nog te maken heeft met serieus elektriciteit besparen.

stop dan met offtopic onderwerpen aansnijden

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:nee dus

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 29-05-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:25:

UPC (Ziggo) Technicolor modem. TC7200.U

Zie het verbruik: 8,3 Watt. Vanaf 't insteken van de stekker loopt t van 4 Watt vrij snel naar 8 Watt op. Bootsequence is niet te herkennen ( tijdens het starten van het modem lopen er wat procedures zoals het maken van verbinding naar buiten en het aanschakelen van Wifi) dus booten heeft geen specifiek piek of dalverbruik. Nadat de Wifi verbinding weer beschikbaar was heb ik via speedtest.net een paar keer achterelkaar een test uitgevoerd: maximale doorvoersnelheid getest, en even niets gedaan.. Geen duidelijke pieken of dalen onder last of idle.

Ergo, ik ga uit van 8,3 Watt 24/7 ( x 8760 = 72 kWh/jaar * 0,23 euro cent) = € 16,75 / jaar
[...]
Vriendelijk dank voor (het publiceren van) je meetresultaat. :)
Uit je relaas maak ik op dat de WiFi op jouw TC7200.U standaard aan staat. Heb je wellicht ook gemeten of er verschil is in verbruik als je dat uitschakelt en het als simpel modem gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:11:
[...]
Vriendelijk dank voor (het publiceren van) je meetresultaat. :)
Uit je relaas maak ik op dat de WiFi op jouw TC7200.U standaard aan staat. Heb je wellicht ook gemeten of er verschil is in verbruik als je dat uitschakelt en het als simpel modem gebruikt?
Nope, (nog) niet, vooral ook omdat ik de wifi gebruik.
Interesse? schakel ik de wifi uit, doe ik een meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:25:
[...]

Nope, (nog) niet, vooral ook omdat ik de wifi gebruik.
Interesse? schakel ik de wifi uit, doe ik een meting.
Erg vriendelijk als je die meting eens wilt uitvoeren, maar het heeft geen haast. Ik houd nu rekening met jouw opgave.
Sowieso is mijn elektraverbruik hoger door het gebruik van een tweede router (Mikrotik RB2011 familie; meer configuratiemogelijkheden) achter de TC7200.U, maar ben wel benieuwd of de WiFi-module (softwarematig) uitschakelen substantieel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SKN3gnF.jpg

Zie hier boven: Gasverbruik ( er is niet gekookt, dus al het gas moet wel zijn verbruikt door de CV ketel voor ofwel warm tapwater ofwel huisverwarming.

Om iedereen en mijzelf gelijk maar een klein beetje gerust te stellen: trekt nog geen 10 Watt in rust, en de powerfactor nadert ook nog eens 1.

De Nefit EcomLine HRC 30V uitgevoerd met UBA 4000 ( Universele Brander Automaat 4000 )

Nefit Ecomline HRC 30V
Nefit HR-kombiketel 29,9 kW vermogen vertikale uitvoering.
Boiler 25 ltr onder ketel geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.shopsolution.nl/clients/installatieshop/prod_images/11000101.jpg

Idle: 9,75 Watt
Start branden: 100 Watt
modulerende: 90 Watt
Pomp in naloop ( niet branden ): 69 Watt

Maximaal gemeten piek: 108 Watt.

's ochtends spring ik en onder de douche, en wordt t huis opgewarmt, dus dat is lastig bekijken: is het alleen tapwater verwarmen, of ook pompen? Nu, de pomp draait altijd, want tapwater wordt ook gewoon verwarmt door rondpompen, alleen is het circuit dat verwarmt wordt kleiner,regeling via driewegklep in de ketel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wrzl8D3.png

Ik heb dus geen 24uurs meting gedaan van het complete verbruik, maar ben voornamelijk geintresseerd in het idle verbruik. Dit is (vrijwel?) niet aan te passen, maar zou zeker wel een factor kunnen voor het moment van vervanging van de ketel. Nu valt het mij gelukkig mee: minder dan 10 Watt, nog steeds 'te veel' voor niets doen, maar toch.

Ik vermoed dat het verloop van rond 7:45 tot 8:00u te maken heeft met douchen: Ik was vanochtend rijkelijk laat, en ben rond die tijd gaan douchen. Om 8 uur begint het programma van huisverwarming. Daar heeft ie even voor nodig, waarna de pomp nog even blijft doordraaien.
Rond 10:15u zie ik weet het piekerige verbruik van rond 7:45u. Navraag bij mijn ega: jup rond die tijd stond zij onder de douche.

Nu is het zo dat de ketel zelf natuurlijk veel meer energie in de vorm van gas verstookt dan energie in de vorm van elektriciteit verbruikt, maar zonder stroom doet de CV ketel dus niets. En als ie niets doet, verbruikt ie ook stroom. Net zoals dat internetmodem, en de adapter van de kruimelzuiger.

Nextup: UPC/Ziggo Technicolor TC7200.U met uitgeschakelde wifi voor Aardvark doormeten. Maar dan moet ik eerst wel even mijn laptop voorzien van een UTP kabeltje. :-)

[ Voor 23% gewijzigd door JayPe op 29-05-2015 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@Aardvark:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CJVYFZ7.jpg

Zie hier: Géén enkel effect.

Voor de meting Wifi uitgeschakeld. Het wifi lampje gaat uit en de SSID is inderdaad niet meer te vinden. mobieltje is ineens naarstig opzoek naar bereik.

Voltcraft logger geplaatst, verbruik loopt op van 0 naar 8 Watt ( tijdens de boot en het maken van connectie met de wijkcentrale kan/mag je verwachten dat er wat fluctuatie op treedt ) en voila: stabiel afgenomen voltagen van circa 8 Watt.

Dit blijft 8 Watt. Speedtest uitgevoerd om m in iedergeval iets te laten doen, Daarna 2,4 Ghz wifi aan gezet: lampje voor wifi gaat weer aan, even een minuutje wachten.. dan 5 Ghz aangezet ( waarbij de 2,4 Ghz automatisch wordt gedisabled helaas), en weer even gewacht. Verbruik is zo strak als een bos uien.

Overigens: gisteren was het verbruik 8.3 Watt,. ongeveer. De variatie van .3 Watt noem ik meetfout. Denk dat bij dit soort verbruiken de exactheid sowieso met een korreltje zout moet worden genomen. Vandaar ook dat ik meer waarde hecht aan de grafiek ansich ( strakke lijn, ook bij in- en uit-schakelen van de wifi ) dan aan het exacte getal gerapporteerd door de logger.

Nog meer generieke apparaten waarvan u wilt weten wat het verbruik in idle is? :Z

[ Voor 22% gewijzigd door JayPe op 29-05-2015 22:27 . Reden: Toevoeging overwegen meting vandaag vs meting gisteren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:22:
@Aardvark:

[afbeelding]

Zie hier: Géén enkel effect.

<snip>
_/-\o_ Heerlijk, zo'n volledig testrapport.

Het is dat het een bruikleentoestel is, want de drang om het ding te ontschalen en te bezien of het verbruik omlaag kan (desoldeerbout à la mux) is aanzienlijk.

*aardvark wenst energiezuinige modems i.p.v. kreupele modemrouters*
In vergelijking met z'n voorganger - Motorola SB5100: 6,6 Watt gem. (bron, p. 16) - toch stiekem een dikke 20% hoger verbruik in mijn opstelling.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 13:20 . Reden: Rapport met diverse verbruikscijfers voor modems, routers en gateways toegevoegd. Per abuis ingevoegde emoticon O-) verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Zeg, ik lees net dat er ook zoiets is als een HRe-ketel, een cv-ketel die zelf electriciteit opwekt via een kleine stirling-motor op gas. Nu verbruik je dan iets meer gas, maar je wekt zelf je electriciteit op zonder dat er zonnepanelen aan te pas hoeven te komen.

ZIjn er hier toevallig mensen die op deze manier electriciteit besparen toevallig? En hoeveel bespaart zoiets in de praktijk? Zou je dan sowieso geen zonnepanelen meer nodig hebben of valt dat wel mee?

[ Voor 14% gewijzigd door Kapotlood op 30-05-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zie dat je hier: https://www.renkum.nl/Inw...eid_en_energie/HRe_ketels bijv
zo'n 2000 euro subsidie krijgt heb ik het idee dat zo'n ketel knetterduur is. Waarschijnlijk is een set zonnepanelen op het dak goedkoper en levert meer op.

En met een HR-e ketel gebruik je nog steeds een fossiele brandstof, dus heel duurzaam is het ook niet te noemen. Zonnepanelen + warmtepomp is dan beter lijkt mij.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 30-05-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Oh, nu zie ik 't ook… dat kost inderdaad al snel €7500 euro. Wat een geld voor een ketel zeg. Ook al bespaar je daar 100% van je electriciteit mee, je hebt inderdaad (redelijk tot fors) hogere kosten en verbruik voor gas. Dat schiet dan eigenlijk ook niets op. Waarom ze dan zo'n ketel zouden maken/verkopen in een tijd van zonnepanelen is me een raadsel dan.

Helemaal omdat zo'n HRe ketel meer kost in aanschaf dan zonnepanelen, en je dan nog meer aan GWE kwijt bent ook vanwege het gasgebruik… wie zou zo'n ding nou aanschaffen? Ik dacht héél even iets interessants te hebben omdat ik rekening hield met "gewone" HR-ketel prijzen.

En dan geeft deze site nog een leuke maar nogal scheve berekening ook:
http://deslimsteketel.nl/advies/kopen

Zo lijkt het alsof je, door op deze manier je eigen electriciteit op te wekken met zo'n ketel, geld bespaart. Maar ze vergeten even bij te melden wat de gaskosten in dat geval zijn. Nog buiten het feit dat zo'n Stirling motor blijkbaar heel veel bewegende onderdelen heeft en onderhoudsgevoelig is.

Maar goed… genoeg geleerd op de vroege ochtend. Zonnepanelen - HRe ketel: 1 - 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen plek hebt voor zonnepanelen wellicht :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

HRe ketels waren een aantal jaren geleden 'de toekomst'. En ze zijn ook in projectbouw toegepast..
Probleem is inderdaad: PV is goedkoper, hoger rendement, minder storingsgevoelig etc etc.

Maar waar de schoen vooral wringt: pas als je voldoende gasverbruik hebt, levert de ketel ook echt een substantiele bijdrage aan elektriciteit. Heb je dus een gewoon woonhuis, goed geisoleerd en al, dan kom je niet aan het minimum aantal stook uren om voldoende elektriek op te wekken en de ketel te laten renderen.

Echter, bij wat grotere gebouwen ( school? hotel? ) waarbij er een behoorlijke warmte vraag is, kan het vast wel werken.

Ik kwam destijds op een kostenplaatje inclusief montage uit op € 11.000. Tegen €1800 voor een conventionele CV Combi. ( uiteindelijk via Marktplaats een 2e handsie voor €200 gekocht ).

Aan de andere kant: die HRe ketel levert dus vooral elektriciteit in de winter maanden, waar PV dat vooral in de zomer doet.. Vult elkaar dan wel weer mooi aan.. En in mijn niet zo goed geisoleerde huis kwam ik met 2500 m3 per jaar nog net aan de ondergrens van wat redelijk was.

(inmiddels heb ik spouwmuurisolatie (besparen) gekozen boven opwekken (verspillen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:50:
O-)
[...]

_/-\o_ Heerlijk, zo'n volledig testrapport.

Het is dat het een bruikleentoestel is, want de drang om het ding te ontschalen en te bezien of het verbruik omlaag kan (desoldeerbout à la mux) is aanzienlijk.

*aardvark wenst energiezuinige modems i.p.v. kreupele modemrouters*
In vergelijking met z'n voorganger - Motorola SB5100: 6,6 Watt gem. (bron, p. 16) - toch stiekem een dikke 20% hoger verbruik in mijn opstelling.
Recent is hier het onderwerp modem(routers) voorbij gekomen icm hun stroomverbruik.
Daaruit bleek dat er tegenwoordig vaker geschakelde voedingen bij worden geleverd die een stuk minder verbruiken dan bloktrafo's. Je zou evt een modem daarop kunnen uitzoeken :? Mijn nieuwe modem tov mijn oude scheelde uit mijn hoofd grofweg een derde in het verbruik vnl door de geschakelde voeding, van 15 watt naar 10 oid. 6,6 Watt haal ik hier ook niet omdat ADSL gewoon een krachtig modem nodig heeft.

trm0001 doet iig zijn stinkende best om zich te beperken tot direct stroombesparen door PV / ketels ed. te vermijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:01:
[...]
Je zou evt een modem daarop kunnen uitzoeken :?
Denk alleen dat je bij 9 vd 10 aanbieders volstrekt afhankelijk bent van wat je isp je opstuurt ;)

Heb hier drie modems van Ziggo liggen, heb degene opgehangen die het minste verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:07:
[...]
Denk alleen dat je bij 9 vd 10 aanbieders volstrekt afhankelijk bent van wat je isp je opstuurt ;)

Heb hier drie modems van Ziggo liggen, heb degene opgehangen die het minste verbruikt.
Wat de ADSL ISP naar je toestuurt ben je natuurlijk niet mee getrouwd.
Er zijn ruim voldoende third-party ADSL modems los verkrijgbaar voor alle types ADSL & instellingen.
Het enige waar hij dan nog rekening mee moet houden is dat hij geen ondersteuning krijgt vd ISP.
Zodoende zou hij het minst verbruikende modem kunnen uitzoeken..... (mits dat verbruik bekend is)

Voor Kabel (ziggo) ligt dat wellicht anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:13:
[...]

Voor Kabel (ziggo) ligt dat wellicht anders :?
Geloof van wel: Ik heb nog geen ander modem kunnen vinden om mijn technicolor te vervangen. Ziggo(UPC) houdt wel en geen rekening van de wensen van de gebruiker. Zo kan je de interne DHCP server vrijwel niet configureren ( jammer ), en zend de wifi op 2,4 of op 5 Ghz uit, maar niet beiden te gelijk.
Om enigzins aan tweakers tegemoet te komen (die niet uitkomen met de beperkingen in de functies van het modem) is het mogelijk het modem als puur modem te gebruiken: Bridge mode. Dan zet je je eigen router achter het modem en klaar.

Daar kleeft dan weer één nadeel aan: je moet het modem blijven gebruiken, en achter het modem een router plaatsen welke ook weer stroom gebruikt. En dat was nou juist net niet te bedoeling. Ik vermoed ook dat het verbruik in pure bridge modus niet omlaag gaat. (Iets wat ik niet eens ga testen)

JayPe probeert ook de discussie aangaande rendementen en investeringen niet aan te gaan :-) kusje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:35:
[...]
Geloof van wel: Ik heb nog geen ander modem kunnen vinden om mijn technicolor te vervangen. Ziggo(UPC) houdt wel en geen rekening van de wensen van de gebruiker. Zo kan je de interne DHCP server vrijwel niet configureren ( jammer ), en zend de wifi op 2,4 of op 5 Ghz uit, maar niet beiden te gelijk.
Om enigzins aan tweakers tegemoet te komen (die niet uitkomen met de beperkingen in de functies van het modem) is het mogelijk het modem als puur modem te gebruiken: Bridge mode. Dan zet je je eigen router achter het modem en klaar.

Daar kleeft dan weer één nadeel aan: je moet het modem blijven gebruiken, en achter het modem een router plaatsen welke ook weer stroom gebruikt. En dat was nou juist net niet te bedoeling. Ik vermoed ook dat het verbruik in pure bridge modus niet omlaag gaat. (Iets wat ik niet eens ga testen)

JayPe probeert ook de discussie aangaande rendementen en investeringen niet aan te gaan :-) kusje!
Hoe helpt jouw post aardvark bij het verminderen bij zijn modem stroomverbruik ?
Ik heb geen kaas gegeten van kabel (ziggo) techniek dus wellicht kijk ik er over heen.

Ik schat in dat de kabel net als ADSL altijd een "vertaal" modem nodig heeft maar dat er net als bij ADSL gewoon betere / nieuwere / zuiniger specifiek ziggo of algemeen kabel modems te koop zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:47:
[...]

Hoe helpt jouw post aardvark bij het verminderen bij zijn modem stroomverbruik ?
Niet neem ik aan. Als het uitschakelen van Wifi wèl enige besparing had opgeleverd, dan had Aardvark wellicht de keuze kunnen maken om geen gebruik meer te maken van de wifi uit het modem, maar voor een energiezuiniger variant te gaan?
Ik heb geen kaas gegeten van kabel (ziggo) techniek dus wellicht kijk ik er over heen.

Ik schat in dat de kabel net als ADSL altijd een "vertaal" modem nodig heeft maar dat er net als bij ADSL gewoon betere / nieuwere / zuiniger specifiek ziggo of algemeen kabel modems te koop zijn :?
Kabel heeft inderdaad, net als ADSL, gewoon een vertaal modem nodig. Ziggo levert een modem, en daar moet je het mee doen. Waar je echter voor ADSL gewoon bij de Dixons/Paradigit/AlbertHeijn een vervangend modem kunt kopen, kan dat bij Ziggo/UPC/andere kabel oplossingen (voor zover ik weet) niet. Niet alleen liggen ze niet in de schappen, maar ook al kun je een compleet ander merk modem verkrijgen, de kans dat ie werkt met de apparatuur van Ziggo/UPC is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:47:
[...]

[...]
De termieteneter :9 meldt zich present.

JayPe heeft me aardig geholpen doordat ik geen meter heb hoeven aanschaffen, alhoewel ik dat soort weinig gebruikte apparaten liever leen of gebruikt verwerf (en na gebruik doorverkoop).

Besparen op het elektraverbruik van mijn netwerkinstallatie kan ik door:[list]• accepteren dat het Ziggo-kabelmodem beperkingen heeft en de tweede router uitzetten• tijdklok of geofencing gebruiken om tijdens afwezigheid of slaap de zaak uit te schakelen (met het nadeel dat VPN en eigen cloud niet beschikbaar zijn en het extra apparaten en PoFs introduceert)• Ziggo laten weten dat zij bij hun inkoop van modems nadrukkelijk letten op een laag energieverbruik (throttelen, slaapstand, enz.), maar dat is meer op lange termijn. Met ruim 4 miljoen klanten {zijn dat ook net zoveel modems?} zou een halvering van het energieverbruik gelijk zijn aan de gecombineerde opwek van de waterkrachtcentrales bij Hagestein (1,8 MW) en Alphen a.d. Maas (14 MW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:35:
[...]

De termieteneter :9 meldt zich present.

JayPe heeft me aardig geholpen doordat ik geen meter heb hoeven aanschaffen, alhoewel ik dat soort weinig gebruikte apparaten liever leen of gebruikt verwerf (en na gebruik doorverkoop).

Besparen op het elektraverbruik van mijn netwerkinstallatie kan ik door:[list]• accepteren dat het Ziggo-kabelmodem beperkingen heeft en de tweede router uitzetten• tijdklok of geofencing gebruiken om tijdens afwezigheid of slaap de zaak uit te schakelen (met het nadeel dat VPN en eigen cloud niet beschikbaar zijn en het extra apparaten en PoFs introduceert)• Ziggo laten weten dat zij bij hun inkoop van modems nadrukkelijk letten op een laag energieverbruik (throttelen, slaapstand, enz.), maar dat is meer op lange termijn. Met ruim 4 miljoen klanten {zijn dat ook net zoveel modems?} zou een halvering van het energieverbruik gelijk zijn aan de gecombineerde opwek van de waterkrachtcentrales bij Hagestein (1,8 MW) en Alphen a.d. Maas (14 MW).
Trm0001 doet juist zijn best om de jaarlijkse inname van termieten zoveel mogelijk te beperken..... :+

Ziggo heeft altijd al een probleem gehad met zijn stroomverbruik, o.a. bij de Humax 5xxx kastjes.
Het was of een lager standby verbruik of betere gebruikersvriendelijkheid. Weinig klantvriendelijk dus.

Hoeveel meer of minder kabeltechniek verbruikt tov koper DSL is bij mij niet bekend.
Wel weet ik dat je voor DSL altijd een krachtige voeding nodig hebt die inherent is aan de techniek.

Overigens valt er (zoals terug te lezen valt in dit topic) meestal wel iets te doen aan Elektra besparing door te kiezen voor een third-party geschakelde voeding of ringkernvoeding waarmee je het origineel vervangt. Die geschakelde voedingen zijn standaard te koop en kunnen al een derde besparen tov van een bloktrafo, ringkern nog meer, maar die moet je vaak zelf bouwen. Dus zelfs wanneer je geen keuze zou hebben in het modem zelf kan een efficientere voeding helpen om toch energie te besparen...,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:27
Interessant van de voedingen. Maar hoe herken je een geschakelde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als vuistregel kun je wel hanteren dat wanneer apparaten warm worden, er nog wel wat te besparen valt.
Zelfs bij broodroosters (isolatie) ;)
De vraag is alleen of je dan op een gegeven moment garantie verliest.

De Samsung H360 HD-receiver bijvoorbeeld heeft kennelijk gewoon een lineaire spanningsregelaar intern.
Dat speelt nu pas op omdat deze decoder kennelijk nogal wat meer werk moet verzetten met de huidige codering van Ziggo en de regelaar dus te warm wordt... :X
daanNL schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:02:
Interessant van de voedingen. Maar hoe herken je een geschakelde voeding?
Een geschakelde voeding heeft de volgende kenmerken:
  • Vaak niet blokvormig (kubus-achtig), maar een stuk smaller.
  • Kan een groot bereik aan input-spanning accepteren (bijv. 85 - 250V bij 50 - 60Hz)
  • Is relatief licht van gewicht.

[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 30-05-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Voorheen had ik een ADSL modem van Huawei ( Tele2? ). Die hing bij mijn server, en had een ingangsspanning van 12 volt. Ook de switch draait op 12 volt, en de PicoPSU van mijn servertje heeft een ingangsspannig van 12 volt.

1+1+1=3, dus hing ik alles aan de hoog-efficiente 60watt Seasonic geschakelde voeding. Het verschil in totaal verbruik was niet zo goed te meten, ook omdat het verbruik van de server nogal varieerde, maar t idee dat je niet 3 aparte adapters gebruikt en optimaal gebruik maakt van de geschakelde voeding was voor mij al voldoende.
(Die 60 Watt voeding was overigens krap bemeten voor de server, maar met switch + modem werd 't heeeeel krap: Ik moest de apparatuur in de juiste volgorde aanschakelen anders ging 't mis :-) )

Dat ADSL modem trok overigens niet verschikkelijk veel meer dan mijn huidige kabelmodem: Ik dacht iets van 10 Watt? Check : JayPe in "Het grote zuinige server topic" 10 Watt voor het Huawei modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JayPe schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:28:
[...]
Dat ADSL modem trok overigens niet verschikkelijk veel meer dan mijn huidige kabelmodem: Ik dacht iets van 10 Watt? Check : JayPe in "Het grote zuinige server topic" 10 Watt voor het Huawei modem.
Dat is op zich een vrij normaal verbruik voor een ADSL/VDSL modem.
De Fritzbox-modems trekken 8-11 Watt en die hebben allerlei dingen aan boord om verbruik te reduceren. (je ziet het zelfs in de webinterface terug wat het gemiddelde verbruik was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
JayPe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:13:
Om 8 uur begint het programma van huisverwarming.
Is je huis zo slecht geïsoleerd dat je de verwarming nog nodig hebt?
Ik heb mijn Tzera HR al sinds half april in de zomerstand staan, dus gebruikt hij alleen stroom en gas bij tapwater, waarbij ik de comfortfunctie ook uit heb staan!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Jup, zo slecht geisoleerd.
- jaren 30 hoek woning
- enkel glas overal
- spouwmuur zit pas sinds dit voorjaar vol
- Ook ventileren we 's nachts door het slaapkamer raam open te zetten: daar ontsnapt de nodige warmte, en komt ook de nodige koude binnen.

Vergis je niet: 's nachts kan het nu nog best afkoelen: Een graad of 9 's nachts betekend (voor mijn huis) echt wel afkoeling.

Ik check het even nu: 17,5 graden in de woonkamer. Dus over een uurtje gaat ie dat naar 18,5 trekken.

En over die comfortstand:
D'r hangt een 25 liter vat onder mijn CV als tapvoorraad warmwater. Als ik de comfortstand uitzet, ben ik (waarschijnlijk, ik heb 't niet getest) veel meer tijd kwijt voor d'r warm water komt dan met jouw Tzerra HR. In die Tzerra zit een zeer compacte warmtewisselaar, geen voorraadvat. Die comfortstand scheelt bij jou dus wellicht 10 seconden, bij mijn ketel zal 't een pak langer zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 31-05-2015 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Ja dat scheelt inderdaad, ben wel blij met de Tzerra Plus, verbruik is gehalveerd sinds ik 'm heb.
Comfortstand uit scheelt inderdaad iets van 15 seconden.
Raam op slaapkamer heb ik altijd op kier staan. Nu is het hier 20,6°, afgelopen nacht 19,5° geweest.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan de discussie nu weer over elektriciteit besparen gaan? Gas besparen is een deurtje verder

Laatst een FLIR One gekocht en het huis maar eens doorgeweest.

Kwam wel wat interessante dingen tegen, waaronder deze adapter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XRVUTLvpdSmGbAIyjXG2qPve/full.jpg

Is een adapter die aan m'n printerserver (HP JetDirect 175x) hangt. Volgens mij is de adapter afkomstig van een Linksys WRT54GL router. Binnnenkort maar even langs de kringloopwinkel, kijken of ik een schakelende voeding (SMPS) kan vinden, die is vast een stuk zuiniger. Deze zit al in een KlikAanKlikUit stekker die door m'n domotica wordt uitgezet als we slapen/van huis zijn.

Ziggo modem (Ubee EVW321B) is ook een heethoofd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YVyRK6oBgDAdkI5CobOE1vpd/full.jpg
Echter doet hij toch 'maar' 7,6W heb ik al eens gemeten

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die twee puntjes zijn waarschijnlijk de heatsinks van de processors.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
ThinkPadd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:58:
Deze zit al in een KlikAanKlikUit stekker die door m'n domotica wordt uitgezet als we slapen/van huis zijn.
Welke heb je hiervoor in gebruik?
Ik heb nu als oplossing een tijdschakelaar er tussen zitten.
Maar door wat klussen hier in huis moest de stroom eraf en kan ik mijn tijdschakelaar opnieuw instellen ;)

Wil het binnenkort automatisch regelen via een domotica systeem

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

ThinkPadd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:58:
[mbr]Kan de discussie nu weer over elektriciteit besparen gaan? Gas besparen is een deurtje verder[/mbr]
Excuus excuus. CV doet stroom, maar dus ook gas verstoken.

On-topic:

Die puntjes 'hitte' die je ziet bij je modem, dat is niet zo gek; die 7,6 Watt gaan wel ergens in zitten. Als de boel maar goed genoeg geisoleerd is, stijgt de temperatuur van de stroomverstokende chipjes vanzelf.

*herinner mij mijn studententijd nog, toen je aan één Pentium 4 voldoende had om je kamer warm te houden in de winter*

Warmtebeeldcamera: Voor dit 'topic' aangeschaft? Is dat wel de juiste weg? stroom meten en reduceren kan toch op veel eenvoudiger manieren? Met verbruiksmeters ofzo?

Die adapter bijvoorbeeld: als ie meer stroom verbruikt dan een geschakelde, kan je dat ongetwijfeld ook meten, en dat modem: of ie nu op 2 plekjes z'n 7 watt verstookt, of verdeelt over het hele circuitbord: maakt voor het verbruik niet uit, maar voor het warmtebeeld wel: Is het jouw bedoeling om delen los te solderen ( bijvoorbeeld wifi uitschakelen?) of of of. the bigger picture dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:00:
[...]

Welke heb je hiervoor in gebruik?
Ik heb nu als oplossing een tijdschakelaar er tussen zitten.
Maar door wat klussen hier in huis moest de stroom eraf en kan ik mijn tijdschakelaar opnieuw instellen ;)

Wil het binnenkort automatisch regelen via een domotica systeem
Een setje APA3-1500R. Zijn dus gewoon stekkers die reageren op een aan/uit signaal, niks bijzonders.
Dat aan/uit verhaal wordt door RFXCOM die door Domoticz wordt aangestuurd verzonden. Die weet of we van huis zijn (beide smartphones afwezig) of als we slapen (dan druk ik knopje in). Zo zijn er nog wat zaken die ik op deze manier uitschakel. Werkt perfect.
JayPe schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:13:
[...]

Excuus excuus. CV doet stroom, maar dus ook gas verstoken.

On-topic:

Die puntjes 'hitte' die je ziet bij je modem, dat is niet zo gek; die 7,6 Watt gaan wel ergens in zitten. Als de boel maar goed genoeg geisoleerd is, stijgt de temperatuur van de stroomverstokende chipjes vanzelf.

*herinner mij mijn studententijd nog, toen je aan één Pentium 4 voldoende had om je kamer warm te houden in de winter*

Warmtebeeldcamera: Voor dit 'topic' aangeschaft? Is dat wel de juiste weg? stroom meten en reduceren kan toch op veel eenvoudiger manieren? Met verbruiksmeters ofzo?

Die adapter bijvoorbeeld: als ie meer stroom verbruikt dan een geschakelde, kan je dat ongetwijfeld ook meten, en dat modem: of ie nu op 2 plekjes z'n 7 watt verstookt, of verdeelt over het hele circuitbord: maakt voor het verbruik niet uit, maar voor het warmtebeeld wel: Is het jouw bedoeling om delen los te solderen ( bijvoorbeeld wifi uitschakelen?) of of of. the bigger picture dus.
Nee niet hiervoor aangeschaft, gewoon een leuke gadget die ik voor een mooie prijs kon kopen ;) Maar met dit soort dingen is het ook wel handig.

Lossolderen zou kunnen, maar ga ik niet doen. Het is immers niet m'n eigen modem, maar van Ziggo :P

Vond het wel leuk om hier te laten zien, omdat er een paar pagina's terug ook een discussie over modems was. Uit het plaatje lees je ook niet af hoeveel een apparaat gebruikt, maar je kan wel mooi zien waar de warmteontwikkeling zit. Het verbruik had ik los al eens gemeten idd.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2015 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Yaype & Thinkpad:

Zo'n FLIR is natuurlijk een "droommachine" voor mensen die zich bezig houden met serieus electriciteit besparen & energie besparen in het algemeen. Met zo'n ding kun je natuurlijk ook (te veel) stroom verbruikende apparaten ontdekken die bijna niet gevonden of gemeten kunnen worden via een Stroommeter van 11 euro:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd

trm0001 heeft zo'n ding al heel lang heel hoog op zijn verlanglijstje staan maar tot dusver niet passend (android) of te duur..... :'(

De investering van 11 euro voor een goede stroommeter verdiend zich eigenlijk altijd terug, de FLIR is meer voor specialisten en gedeeld gebruik.

@Yaype: Een P4 die een gem. kamer de hele winter verwarmd, dat is toch echt een broodje aap verhaal....
Indien dat waar was hadden we nu Wereldwijd P4 verwarming gezien met een COP van 20+. ;w
(trm001 heeft een hekel aan Intel (zie logo) en specifiek de P4 maar zo bizar slecht waren ze niet en konden ze ook niet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:55:
@Yaype & Thinkpad:

Zo'n FLIR is natuurlijk een "droommachine" voor mensen die zich bezig houden met serieus electriciteit besparen & energie besparen in het algemeen. Met zo'n ding kun je natuurlijk ook (te veel) stroom verbruikende apparaten ontdekken die bijna niet gevonden of gemeten kunnen worden via een Stroommeter van 11 euro:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door Verwijderd
Ik heb ook zo'n stroommeter uit de ramsch. En uiteindelijk geinvesteerd in een VoltCraft Energielogger. omdat ik met die Cost-Control vooral in de lagere regionen niet meer uitkwam: de afwijking onder de 20 Watt is groot, en ook bij apparatuur zoals voedingen is de afwijking behoorlijk (ook boven de 20 Watt)
trm0001 heeft zo'n ding al heel lang heel hoog op zijn verlanglijstje staan maar tot dusver niet passend (android) of te duur..... :'(
Dito. Een Seek of Flir :-) :-) Heb al eens aan huren gedacht, maar was ook weer niet praktisch uiteindelijk.
De investering van 11 euro voor een goede stroommeter verdiend zich eigenlijk altijd terug, de FLIR is meer voor specialisten en gedeeld gebruik.
Zeker. Zelfs zo'n goeikoop ding opent je ogen. 45 Watt standby verbruik van de audio/video hoek, vol continu, dat is geen kattepis: Deed mijn ogen wel behoorlijk openen. Dat die 45 Watt uiteindelijk maar 35 Watt bleek met de VoltCraft doet daar niets aan af. Die 11 euro zijn al terugverdient, die 55 euro voor die VoltCraft zijn een stuk lastiger terug te verdienen, maar ik vind 't ook gewoon een leuk tooltje :-)
@Yaype: Een P4 die een gem. kamer de hele winter verwarmd, dat is toch echt een broodje aap verhaal....
Indien dat waar was hadden we nu Wereldwijd P4 verwarming gezien met een COP van 20+. ;w
(trm001 heeft een hekel aan Intel (zie logo) en specifiek de P4 maar zo bizar slecht waren ze niet en konden ze ook niet zijn)
:-) Ik overdrijf, maar ik had dan ook 2 of 3 van die dingen onder m'n bureau staan. Die bliezen echt wel lekker warme lucht uit: Heerlijk met mijn blote zweetvoeten d'r voor :-) :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als ik soms zie wat men weinig aan stroom verbruikt al dan niet met PV's dan heb ik nog een hoop uit te zoeken :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:01:
Als ik soms zie wat men weinig aan stroom verbruikt al dan niet met PV's dan heb ik nog een hoop uit te zoeken :X
En daar is dit topic voor in het leven geroepen. Na het doornemen van de topicstart moet je bijna gegarandeerd wel een besparing kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:01:
Nou eigenlijk is dus de bedoeling dat je juist zo min mogelijk hoeft uit te zoeken omdat anderen dat allemaal al voor jou hebben gedaan O-)

Zoals Thinkpad zegt: "wanneer je de begin pagina bezoekt hier bij elektra" en bij gas heb je in een halve dag je sluipverbruik de nek om gedraaid en heb je daar verder altijd profijt van.

Wil je het simpel houden dan koop je een paar schakel stekkerdozen en een stroommeter voor totaal 25 euro en heb je de eerste grote stap gezet. Investeren in PV kost wel echt de nodige euro's en kan altijd nog.

snip

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
snip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:14:
[...]

Mijn punt is dat ik juist trots ben op alle particulieren die initiatieven hebben ontplooid om stroom en gas te besparen. Dit topic kan daarbij helpen.
Zeker, en wanneer bij de particulier het besparen gewoon is geworden, zal het ook in het bedrijfsleven doordringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
snip

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:43 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat heeft dit met besparen te maken?

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
snip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
snip

[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:32 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snip

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
snip

[ Voor 130% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
We hebben hier een mechanische afzuiger zitten.
Deze heeft een perilex stekker erop zitten

Nu wil ik het verbruik eens meten van deze afzuiging.
Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een normale stekker hier te zetten?
Echter denk ik ook dat het een scheve meting gaat worden omdat ik hem niet met de schakelaar kan bedienen.

Wat ik ook zou kunnen doen is aan het snoer die uit de perilex stekker komt een normale stekker plaatsen (ben de naam kwijt hiervan welke je ook gebruikt bij een verlengsnoer) en dan daarop meten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Perilex is toch 3 fase? Dan kan je geen gewone 230V stekker eraan zetten.

Hmm na wat zoekwerk blijkt dat je met zo'n stekker ook een 3 standen schakeling kan maken...

[ Voor 39% gewijzigd door Len op 04-06-2015 20:02 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Jazeker, je kunt zo alle 3 de standen meten. Maar als ik jou hier moet uitleggen welke draden je moet afkoppelen en welke je moet aansluiten, dan is het beter om het niet te doen :P
Ik heb het gemeten met een amperetang, veiligste optie, maar die zullen de meeste hier wel niet hebben.

En het maakt niets uit of de schakelaar er nu wel of niet tussen zit. Deze heeft verwaarloosbare verliezen.

ps. Perilex is gewoon de stekker met 5 pootjes, daar kun je van alles op aansluiten, 2 fases, 3 fases, 1 fase met 2 schakeldraden etc.. Bij mechanische afzuiging zal het gaan om 1 fase met 2 schakeldraden. (met nul en aarde)

ps2. Op de site van de fabrikant staat vrijwel altijd het verbruik, deze klopt meestal gewoon goed. Desnoods even op internet rond zoeken.

[ Voor 47% gewijzigd door painkill op 04-06-2015 20:05 ]

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1 ... 44 ... 84 Laatste