Goedemorgen heren en dames, ik heb na een aantal “tweaks” te hebben uitgevoerd (alle verlichting inbouw KaKu, ITL-1000 voor WTW aansturing, slimme schakelaars met programma voor TV/HCSXBOX etc, aantal halogeen naar LED vervangen) ben ik nu aan het meten aan wat grotverbuikers. Ik heb 4ijs/koelkasten (1 ervan inbouw in keuken) en ben daar verbruiken aan het meten of er wellicht een slurper bij zit. Ik snap natuurlijk dat ik nog erg veel kan sparen door het vrouwtje te adviseren om de droger weg te doen, maar dat gaat ten koste van haar luxe en mijn vrije tijd.
Wat me nu opviel is dat er met al die “ slimme” apparatuur, steeds meer Hubs incl adapters bijkomen.
- Fifthplay hub voor energiemeters
- EON (ICY) voor thermostaat
- ICS-1000 hub voor aansturing KaKu
- Ziggo modem
- ASUS modem voor wifi
- TP-Link voor wifi boven
- Chamberlain hub voor garagepoort
Ik heb me hierin nog niet echt verdiept, omdat ik niet weet wat er mogelijk is. Maar als ik grofweg reken op 10W per apparaat, is dat 7*10watt * 24uur * 365= 613200 watt
613,24kWh (met ongeveer 24cent per kWh?) = 147euro / jaar
Nu kan ik de TP-Link boven wel op een tijdschakelaar zetten. De wifi boven gebruiken we eigenlijk alleen in de avonduren. De rest van de apparatuur hangt allemaal bij elkaar in de meterkast…
Kan ik hier nog iets mee?
EDIT:
De apparatuur onder wil ik graag continu aan hebben. KaKu vanwege scenes en timers, chamberlain vanwege de meldingsfunctie als poort open gaat, energiemeter vanwege meldingsfunctie, verwarming vanwege onregelmatige diensten etc..
Is een voeding voor alle apparatuur een optie?
[
Voor 9% gewijzigd door
wienesroa op 12-06-2015 08:33
]