Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een 6-tal reacties verwijderd die maar weinig/niet inhoudelijk met dit topic te maken hadden.
Nogmaals het verzoek om ontopic te blijven. Kletsen over windmolens, energiebelasting, politiek e.d. past beter in De Duurzame Kroeg deel 2.
Dit topic is meer om oplossingen te bespreken om elektriciteit te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En ik ben nog een paar paginas terug met de stofkam bezig geweest. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
snip

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 05-06-2015 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam er van de week achter bij het opnieuw instellen van de afstandbediening van de garage deur dat er in de unit maar liefs een gloeilamp zat van 40W.
Nu heb ik 3 van deze boxen en als de deur omhoog is blijft de lamp branden.
Gezien 1 box dagelijks toch wel een paar uur open staat ( in gebruik door bedrijf)meteen de lamp op non- actief gezet,en gauw wisselen voor een led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garages, schuren etc. zijn typisch plekken voor bewegingsdetectie + Ledlicht.
Geen idee wat dat kost maar het is dan En gebruikersvriendelijk (veilig) En zuinig.

Dit zou je dus ook nog kunnen overwegen mits dat past in de garagedeur ?
Je hebt dan bijna geen verbruik meer wanneer er niemand actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LEDARE 1000lm erin :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht meer aan dit:

http://nl.aliexpress.com/...lbs-free/32309092029.html

Bewegings detectie + LED + 5 Watt voor < 4 euro per stuk.
Zou ruim overeen komen met de 40W gloeilampjes die er nu nog inzitten....
15,75 euro totale kosten voor de 3 garages, mits E27 fitting ?
De besparing is afhankelijk van het huidige verbruik.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
MdO82 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:32:
We hebben hier een mechanische afzuiger zitten.
Deze heeft een perilex stekker erop zitten

Nu wil ik het verbruik eens meten van deze afzuiging.
Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een normale stekker hier te zetten?
[...]
Ik heb laatst ook even de klep er af gehaald, en daar staat het vrij mooi in hier, zonder dat je wat hoeft te meten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cPlfBg1l.jpg?1
Dit is een AC fan uit '96, en ik vind eerlijk gezegd dat hij nog best zuinig is. Ik weet niet of hij standaard op standje I of II staat, maar op II verbruik hij €40 aan stroom per jaar waardoor de TVT van een DC fan van €300, zelfs als die niets zou verbruiken, al >7 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter zoeken dan :+ Een DC-fan hoeft geen 300 euro te kosten, een ITHO kun je voor €169,99 kopen.....

Dan is de terugverdientijd ineens een stuk korter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcop23 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:37:
[...]

Ik heb laatst ook even de klep er af gehaald, en daar staat het vrij mooi in hier, zonder dat je wat hoeft te meten:
[afbeelding]
Dit is een AC fan uit '96, en ik vind eerlijk gezegd dat hij nog best zuinig is. Ik weet niet of hij standaard op standje I of II staat, maar op II verbruik hij €40 aan stroom per jaar waardoor de TVT van een DC fan van €300, zelfs als die niets zou verbruiken, al >7 jaar is.
Het opgegeven verbruik zegt niet alles. Na bijna 20 jaar is het ding ws ruim versleten.
De hoeveelheid lucht die hij nu nog efficient kan verplaatsen loopt terug naar bijna 0.
In het geval van regelmatig schoonmaken een stuk gunstiger, maar veel mensen doen dat niet.

Nooit schoongemaakt betekend dat hij vol met stof zit wat ook nog eens een brandrisico is waarvoor je dan niet meer verzekerd bent ivm nalatig onderhoud. WBV's vervangen ze gemiddeld na 10 jaar.
Schoonmaken doen ze ten minste iedere 5 jaar.

Voor je gezondheid alleen al zou hij vervangen moeten worden.
De terugverdientijd van een nieuwe zou veel beter moeten zijn wanneer je ook kijkt naar wat de oude nu nog per Watt aan lucht kan verplaatsen (het meten daarvan is veel lastiger dan het stroomverbruik meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ThinkPadd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:06:
Beter zoeken dan :+ Een DC-fan hoeft geen 300 euro te kosten, een ITHO kun je voor €169,99 kopen.....

Dan is de terugverdientijd ineens een stuk korter ;)
Maar stel dat die ook 10W vebruikt, in plaats van niets waarmee ik eerst rekende, dan is het wel een 50% besparing maar alsnog 22eur/jaar --> TVT van 170/22 = > 7 jaar. Terwijl het hier soms een easy besparing wordt genoemd?
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:09:
[...]

Het opgegeven verbruik zegt niet alles. Na bijna 20 jaar is het ding ws ruim versleten.
De hoeveelheid lucht die hij nu nog efficient kan verplaatsen loopt terug naar bijna 0.
In het geval van regelmatig schoonmaken een stuk gunstiger, maar veel mensen doen dat niet.

Nooit schoongemaakt betekend dat hij vol met stof zit wat ook nog eens een brandrisico is waarvoor je dan niet meer verzekerd bent ivm nalatig onderhoud.
[...]
Maar hier wordt hij dus wel schoongemaakt, samen met het CV onderhoud altijd, door Feenstra, ik denk elke 2 jaar. Dan is er ook een hoorbaar grotere afzuiging als je hem op standje 3 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:27:
[...]

Maar stel dat die ook 10W vebruikt, in plaats van niets waarmee ik eerst rekende, dan is het wel een 50% besparing maar alsnog 22eur/jaar --> TVT van 170/22 = > 7 jaar. Terwijl het hier soms een easy besparing wordt genoemd?
[...]
De berekening valt nu wat negatief uit met grote TVT omdat jouw model al vrij zuinig is. Als je een model hebt wat continu 40W trekt dan is het plaatje een stuk gunstiger gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
ThinkPadd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:34:
[...]

De berekening valt nu wat negatief uit met grote TVT omdat jouw model al vrij zuinig is. Als je een model hebt wat continu 40W trekt dan is het plaatje een stuk gunstiger gestemd.
Inderdaad, hier verbruikte dat oude rotding ergens tussen de 50 en 80W. Nieuwe ventilatorbox was in minder dan 2 jaar terugverdiend. d:)b

In die fase zitten wij nu zo'n beetje: alles is vervangen wat een korte TVT heeft, verlichting grotendeels overgeschakeld naar LED, hier en daar met een bepaalde mindset dingen aangepast, zelfs een kleine set zonnepanelen geplaatst die over een paar enkele dagen al een jaar ligt.

Laatste stap is toch wel het dak van het huis volgooien met zonnepanelen om eigen verbruik af te dekken en dan is het toch wel klaar voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hier is de motor eind vorig jaar vervangen na 10 jaar. De luchtkanalen worden minimaal eens per 2 jaar gezuiverd. Huren is bliss.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
Hier zit ie er vanaf 98 in en is volgens mij nog nooit schoongemaakt :X van de week zelf maar eens gedaan het ding zat vol stof.

Maakt gelijk een stuk minder herrie d:)b
Zal morgen eens kijken of ik het plaatje met verbruik kan vinden :)

[ Voor 16% gewijzigd door MdO82 op 06-06-2015 20:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:39:
Hier zit ie er vanaf 98 in en is volgens mij nog nooit schoongemaakt :X van de week zelf maar eens gedaan het ding zat vol stof.

Maakt gelijk een stuk minder herrie d:)b
Zal morgen eens kijken of ik het plaatje met verbruik kan vinden :)
Het schoonmaken zal je dan geen kWh's schelen per jaar, maar die kWh's die je toch al gebruikt worden nu wel beter ingezet doordat je kanalen en motor nu schoon zijn en het geheel zo veel efficienter werkt.

Overigens zijn motoren de afgelopen 17 jaar wel zuiniger geworden, waarbij ook nog komt kijken dat de huidige motor de nodige draai uurtjes heeft en er iig niet beter/efficienter op geworden is.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
D
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:24:
[...]

Het schoonmaken zal je dan geen kWh's schelen per jaar, maar die kWh's die je toch al gebruikt worden nu wel beter ingezet doordat je kanalen en motor nu schoon zijn en het geheel zo veel efficienter werkt.

Overigens zijn motoren de afgelopen 17 jaar wel zuiniger geworden, waarbij ook nog komt kijken dat de huidige motor de nodige draai uurtjes heeft en er iig niet beter/efficienter op geworden is.......
Binnenkort maar eens namens de buurt een verzoek neerleggen bij de WBV om een zuinigere te plaatsen :).
Na 17 á 18 jaar zijn die dingen wel op lijkt mij

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:32:
D
[...]
Binnenkort maar eens namens de buurt een verzoek neerleggen bij de WBV om een zuinigere te plaatsen :).
Na 17 á 18 jaar zijn die dingen wel op lijkt mij
Een nieuwe motor mag niet meer kosten dan 2 a 3 honderd euro waarbij tegenwoordig ook nog RF AB bij zit inbegrepen. Installatie + schoonmaken kanalen kost nog eens +/- 100 a 150 euro er bovenop.

Het geheel gaat weer ruim 10 jaar mee inclusief een efficientere werking & minder kwh's :9

Zelf doen is relatief eenvoudig en kan dus aanzienlijk schelen in de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:49:
[...]

Een nieuwe motor mag niet meer kosten dan 2 a 3 honderd euro waarbij tegenwoordig ook nog RF AB bij zit inbegrepen. Installatie + schoonmaken kanalen kost nog eens +/- 100 a 150 euro er bovenop.

Het geheel gaat weer ruim 10 jaar mee inclusief een efficientere werking & minder kwh's :9

Zelf doen is relatief eenvoudig en kan dus aanzienlijk schelen in de investering.
Damn, daar heb je ook weer een goed punt :P
En volgens mij kwam er al eentje voorbij van €169 :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:00:
[...]
Damn, daar heb je ook weer een goed punt :P
En volgens mij kwam er al eentje voorbij van €169 :)
Je zou hier eens kunnen kijken:
https://www.ventilatiesho...toren-ventilatiesystemen/

Imho een betrouwbare toko, die zijn afspraken snel & goed nakomt tegen gunstige prijzen, incl advies _/-\o_

Het scheelt al snel in je verbruik, + comfort, dus goed voor de gezondheid & maandelijkse kWh lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
Met als doel een stralingsvrije omgeving te creëren bestaan er netvrijschakelaars. Deze schakelen de netspanning van een hele groep af als er op die groep geen stroomvraag meer is. Dit is wel een grof systeem om te gebruiken als stand-by killer.

Mijn audio/video apparatuur (tv, digitale ontvanger, media speler, netwerk switch, receiver, cd speler) op een master/slave blok aansluiten wordt lastig. Welk apparaat moet de master worden? Standby verbruik is nu ca. 18W.

TV kijken: tv en digitale ontvanger aan, soms ook receiver i.v.m. beter geluid. TV zou dan de master zijn.

Iets vanaf de NAS (elders in huis) of media speler kijken: tv, media speler, switch en evt. receiver aan. Ook hier te TV als master.

Muziek luisteren: receiver aan. De receiver zou hier de master moeten zijn.

Een IR stand-by killer: dat zou dan een hele serie killers moeten worden, waarbij dan nog het probleem komt dat de switch geen afstandsbedining heeft.

Kortom, hier zou je een intelligenter master/slave systeem nodig hebben.
Een alternatief zou kunnen zijn een soort netvrijschakelaar per apparaat, in plaats van per groep in de meterkast. Weet iemand of dergelijke systemen bestaan? (Ik heb niets kunnen vinden, maar dat kan aan verkeerd gekozen zoektermen liggen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het simpeler op te lossen. Als geen van de apparaten z'n instellingen kwijtraakt als je de stekker uit het stopcontact trekt, kun je overwegen alle op één tafelcontactdoos met voetschakelaar in te prikken. Dan ben je van het grootste sluipverbruik af.

Bijv. een exemplaar uit de Eco-Line van Brennenstuhl (geen eigen ervaring). Prijsindicatie: < €20 (bijv. Bespaarbazaar - stand-by killers). Als je daarmee 16 uur sluipverbruik per dag kunt voorkomen is de terugverdientijd ca. 12 maanden. Nog gunstiger (< €10) is een doordrukstekker met voetschakelaar als je daar je bestaande verdeeldoos op aansluit.

Nog een andere tip. Verkoop de CD-speler: je kunt je NAS gebruiken als opslag voor je muziek. Dat kan interessant zijn als de NAS en de mediaspeler (heb zelf Squeezebox met een zeer acceptabele DA-conversie) samen minder verbruiken dan de CD-speler. Digitaliseren (kies voor een losless formaat als FLAC of wel compressie als je weinig diskruimte hebt of het verschil niet hoort ;) ) kan met je PC of je gebruikt een ouder systeem met daarop Vortexbox i.c.m. Bliss om grote hoeveelheden CD's met artwork te catalogiseren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 17:22 . Reden: Digitaliseer de CD's en verban ze naar de zolder. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
De CD is niet zo'n probleem. De receiver heeft aan de achterkant een 230V uitgang, die alleen spanning geeft als de receiver aan staat. Daar zit de CD speler op. Dat is dus al een soort master/slave.

De digitale ontvanger zou dan apart geschakeld moeten worden, voor het geval er een opname geprogrammeerd staat.

Dan zou dit nog een (wat duurdere) optie zijn, al zou mijn voorkeur dan uitgaan naar de versie zonder USB hub. Die zou ik in de kast tegen de bovenkant kunnen plaatsen, zodat de schakelaars vlak achter de deur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

ai, ik ben nu dingen aan het vervangen die ik waarschijnlijk niet meer terugverdien, maar daar komen ze toch;

- Een 157kWh tafelmodel koelkast naar tafelmodel 109kWh A+++
Koelkast was 10 tot 13 jaar oud, alles gebroken/gescheurd wat maar kapot kon, rubber niet 100% meer, vriesvak sluiting kapot.

- Een 15.6 inch laptop, 35watt idle, naar 11,6 netbook, 2,4 watt idle.
Laptop deed het prima en dus weggegeven. Draagbaarheid en accuduur zijn enorm verbeterd.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14

P_Tingen

omdat het KAN

BertV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:05:
ai, ik ben nu dingen aan het vervangen die ik waarschijnlijk niet meer terugverdien, maar daar komen ze toch;

- Een 157kWh tafelmodel koelkast naar tafelmodel 109kWh A+++
Koelkast was 10 tot 13 jaar oud, alles gebroken/gescheurd wat maar kapot kon, rubber niet 100% meer, vriesvak sluiting kapot.

- Een 15.6 inch laptop, 35watt idle, naar 11,6 netbook, 2,4 watt idle.
Laptop deed het prima en dus weggegeven. Draagbaarheid en accuduur zijn enorm verbeterd.
Ja, nou en? Zoals ik het lees was je primaire doel niet energiebesparing. De koelkast was sowieso al aan vervanging toe en je nieuwe laptop is veel beter. Bovendien heb je iemand blij gemaakt met je oude: priceless!

Kortom: goede actie die alleen maar winst oplevert. Minder stroom, betere apparaten en een blije kennis/familielid

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

P_Tingen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Ja, nou en? Zoals ik het lees was je primaire doel niet energiebesparing. De koelkast was sowieso al aan vervanging toe en je nieuwe laptop is veel beter. Bovendien heb je iemand blij gemaakt met je oude: priceless!

Kortom: goede actie die alleen maar winst oplevert. Minder stroom, betere apparaten en een blije kennis/familielid
Wellicht dat een groot aantal hier in dit draadje nu ook aan hun max zitten wat betreft besparing.
Op een gegeven moment is het redelijk haalbare gehaald en zit je op het luxe-niveau waar je wilt blijven.
(voor mij toch al laag)

Ik betrapte me er laatst op dat ik bezig was met het verbruik van mijn oven terwijl ik bezig was met mijn "sporadische Quiche". Genoeg is genoeg. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hier is ook de kogel door de kerk voor wat betreft een andere mechanische ventilatie. De oude MV uit 1999 wordt vervangen voor een Itho Eco RFT unit, resultaat: van 19W continue naar 2,5W (hij staat in principe altijd op stand I). Jaarlijks gaat dit zo'n € 31 schelen ofwel zo'n 145Wh.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
Goedemorgen heren en dames, ik heb na een aantal “tweaks” te hebben uitgevoerd (alle verlichting inbouw KaKu, ITL-1000 voor WTW aansturing, slimme schakelaars met programma voor TV/HCSXBOX etc, aantal halogeen naar LED vervangen) ben ik nu aan het meten aan wat grotverbuikers. Ik heb 4ijs/koelkasten (1 ervan inbouw in keuken) en ben daar verbruiken aan het meten of er wellicht een slurper bij zit. Ik snap natuurlijk dat ik nog erg veel kan sparen door het vrouwtje te adviseren om de droger weg te doen, maar dat gaat ten koste van haar luxe en mijn vrije tijd.
Wat me nu opviel is dat er met al die “ slimme” apparatuur, steeds meer Hubs incl adapters bijkomen.
- Fifthplay hub voor energiemeters
- EON (ICY) voor thermostaat
- ICS-1000 hub voor aansturing KaKu
- Ziggo modem
- ASUS modem voor wifi
- TP-Link voor wifi boven
- Chamberlain hub voor garagepoort
Ik heb me hierin nog niet echt verdiept, omdat ik niet weet wat er mogelijk is. Maar als ik grofweg reken op 10W per apparaat, is dat 7*10watt * 24uur * 365= 613200 watt
613,24kWh (met ongeveer 24cent per kWh?) = 147euro / jaar
Nu kan ik de TP-Link boven wel op een tijdschakelaar zetten. De wifi boven gebruiken we eigenlijk alleen in de avonduren. De rest van de apparatuur hangt allemaal bij elkaar in de meterkast…

Kan ik hier nog iets mee?
EDIT:
De apparatuur onder wil ik graag continu aan hebben. KaKu vanwege scenes en timers, chamberlain vanwege de meldingsfunctie als poort open gaat, energiemeter vanwege meldingsfunctie, verwarming vanwege onregelmatige diensten etc..
Is een voeding voor alle apparatuur een optie?

[ Voor 9% gewijzigd door wienesroa op 12-06-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

wienesroa schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:09:
Goedemorgen heren en dames, ik heb na een aantal “tweaks” te hebben uitgevoerd (alle verlichting inbouw KaKu, ITL-1000 voor WTW aansturing, slimme schakelaars met programma voor TV/HCSXBOX etc, aantal halogeen naar LED vervangen) ben ik nu aan het meten aan wat grotverbuikers. Ik heb 4ijs/koelkasten (1 ervan inbouw in keuken) en ben daar verbruiken aan het meten of er wellicht een slurper bij zit. Ik snap natuurlijk dat ik nog erg veel kan sparen door het vrouwtje te adviseren om de droger weg te doen, maar dat gaat ten koste van haar luxe en mijn vrije tijd.
Wat me nu opviel is dat er met al die “ slimme” apparatuur, steeds meer Hubs incl adapters bijkomen.
- Fifthplay hub voor energiemeters
- EON (ICY) voor thermostaat
- ICS-1000 hub voor aansturing KaKu
- Ziggo modem
- ASUS modem voor wifi
- TP-Link voor wifi boven
- Chamberlain hub voor garagepoort
Ik heb me hierin nog niet echt verdiept, omdat ik niet weet wat er mogelijk is. Maar als ik grofweg reken op 10W per apparaat, is dat 7*10watt * 24uur * 365= 613200 watt
613,24kWh (met ongeveer 24cent per kWh?) = 147euro / jaar
Nu kan ik de TP-Link boven wel op een tijdschakelaar zetten. De wifi boven gebruiken we eigenlijk alleen in de avonduren. De rest van de apparatuur hangt allemaal bij elkaar in de meterkast…

Kan ik hier nog iets mee?
EDIT:
De apparatuur onder wil ik graag continu aan hebben. KaKu vanwege scenes en timers, chamberlain vanwege de meldingsfunctie als poort open gaat, energiemeter vanwege meldingsfunctie, verwarming vanwege onregelmatige diensten etc..
Is een voeding voor alle apparatuur een optie?
Je hebt 4 ijs/koelkasten en vrouwlief moet de droger wegdoen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
LOL, nee, want als ze die wegdoet betekend dat ik ook moet helpen in de waskeuken .
En de nuance van de koelkasten.
1 zit in de keuken. Daarnaast hebben we nog een koelkast in de garage, met wat bier, wijn en fris.
Een kleine diepvries in de voorraadkast. En een kleine koelkast waar een voorraadje zuivel etc is opgeslagen, zodat we niet iedere week met de auto boodschappen hoeven te doen. En door de week wat kleine dingetjes op de fiets of te voet kunnen halen. Geen gesleep met fris, bier, melk, sap etc…

Maaaar de vraag die ik heb, kan ik iets doen om dat sluimerverbruik in de meterkast tegen te gaan. Loont het zich (en kan het uberhaupt – technisch gezien) om alle apparatuur op 1 voeding aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08
Hoe oud zijn al die koelkasten? Waarschijnlijk gebruikt één van die apparaten al meer dan wat je in totaal in de meterkast hebt hangen. Dan lijkt het mij een duidelijk gevalletje waar de echte winst te behalen valt. Met 2 koelkasten (zuinige bij voorkeur natuurlijk) moet je toch ook 't wel redden. De hele voorraad bier, fris en wijn hoeft toch niet bepaald allemaal koud te staan?

Maar over het sluimerverbruik in de meterkast (wat je overigens waarschijnlijk te negatief hebt ingeschat) is al het één en ander geschreven in de laatste paar pagina's van dit topic. Adapters vervangen en dergelijke heeft in de meeste gevallen geen zin, apparaten uitzetten scheelt wel wat, maar je levert er al snel gebruiksgemak mee in. De verdwaalde keer dat ik zelf na 00:00 nog wakker ben vind ik 't wel fijn als de 't netwerk het gewoon doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Al zou de hele voorraad koud staan, dat maakt nog niet veel uit, anders dan dat je misschien een te grote koelkast hebt. (kleiner is vaak minder verbruik)

Als het eenmaal koud is, heb je niet zoveel energie meer nodig om het koud te houden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
N.v.t.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronwiel op 21-06-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
dit heeft maar heel weinig met het onderwerp te maken (eigenlijk.... Niks)

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 24-06-2015 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Die stopcontact naar usb dingen, verbruiken die stroom als je er niks op aangesloten hebt?

En die rode lampjes op die standby killers, hoeveel watt verbruikt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
WokeBroke schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:52:
Die stopcontact naar usb dingen, verbruiken die stroom als je er niks op aangesloten hebt?

Ja, elke schakelende voeding verbruikt energie als 'ie niets doet, maar wel ingeplugd is.
Dit is namelijk nodig omdat een schakelende voeding een minimale belasting nodig heeft, anders loopt de spanning te ver op.
Dit verlies kan echter wel in de mWatt liggen, oftewel het vermogen om een LED te laten branden zeg maar.
Afhankelijk van de kwaliteit van die adapters, zal het idle verbruik liggen tussen 0 en 500 mWatt.
Ik zou me bij de goedkope varianten echter meer druk maken om brandgevaar. Sommigen zijn namelijk echt slecht beveiligd en worden vies warm bij het laden.

Verbruik van stand-by killers is vergelijkbaar verhaal en helaas ook qua kwaliteit.

Vuistregel bij het opsporen van sluipverbruikers is; "is 'ie warm?"
Kleine adapters die handwarm aanvoelen, bij idle gebruik, verbruiken te veel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
MeTooPV schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:50:
[mbr] dit heeft maar heel weinig met het onderwerp te maken (eigenlijk.... Niks)[/mbr]
Beste Mod: Dit sloot aan op de discussie van mensen die om de mechanische ventilatie efficienter te laten draaien het systeem schoon maken. Was wel benieuwd hoe men dat dan deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

WokeBroke schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:52:

Ik heb de ervaring dat recente adapters en LED TV's het standby best goed doen.
Met mijn Voltcraft is het verbruik vaak onmeetbaar dus < 1watt

het dikke adapter-blok van mij tele2 modem (DV2020) heb ik vervangen door een geschakelde voeding.
Dat scheelt ;

Originele adapter (Lineaire voeding)
8,1 - 8,2 watt

Experiabox adapter (Geschakelde voeding)
6,7 - 6,8 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
hm, ja dat scheelt inderdaad.....ongeveer 3 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

janne_nl schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:40:
hm, ja dat scheelt inderdaad.....ongeveer 3 euro per jaar.
...die adapter had ik nog liggen...

En die mentaliteit hebben dus alle providers en eigenlijk ook gewoon bijna alle consumenten. :/
Stel nu dat alle huishoudens zo'n adapter meegeleverd krijgen?
Of beter dat er gewerkt wordt aan een zuinigere modem.
Hij hoeft alleen maar 24/7 0,1 watt in de lucht te sturen.

Die modems verbruiken per jaar evenveel als een tafelmodelkoelkast.
(Waarbij het plots wel belangrijk is dat ze een A+++ label krijgen)

Nu ben ik een malloot, zal het zelf maar zeggen. :+
10% van mijn stroomverbruik ging op aan mijn modem.
(Niet helemaal want hij staat op een tijdklok)

[ Voor 21% gewijzigd door BertV op 25-06-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik ben met je eens dat het altijd zuiniger kan, maar in deze gevallen kan dat beter afgedwongen worden bij de fabrikanten, dus idd werken aan zuiniger modems.

Een nieuwe adapter kopen heeft waarschijnlijk tijdens de fabricage meer energie gekost, dan je er mee bespaart.......maar eentje die je al hebt....

Jan, die zijn sluipverbruik weer zag oplopen van rond de 100watt naar 170, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

janne_nl schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:00:

Jan, die zijn sluipverbruik weer zag oplopen van rond de 100watt naar 170, zucht.
*Noot voorafgaand aan dit bericht: de gezondheid en het welbehagen van mijn vrouw staat zonder enige twijfel boven welk ander doel dan ook

Kent u dat boek "Komt een vrouw bij de dokter" ? Die van mij ging ook naar de dokter, en inmiddels gaan we 'richting 't eind van het boek' (u weet hoe t afloopt?).

Onlangs ging mijn vrouw naar t ziekenhuis, weekje logeren. Komt thuis met een zuurstofconcentrator. circa 300 Watt 24/7. Over sluipverbruik gesproken. Apparaat gebruikt ze als ze kortademig is, en daarmee verlicht ze het lijden. Maar ze is lang niet altijd kort ademig. 24/7 laten draaien vind zelfs zij zonde. Maar t apparaat maakt herrie, en staat daarom in de kelder (ver ver weg van de slaapkamer). Kan alleen met een knop aan/uit worden gezet én er gaat een zoemer af bij spanningsverlies ( beveiliging, want er zijn patiënten waarbij de zuurstof niet naar behoefte, maar gewoon 24/7 voorhanden moet zijn ).

Dus nu schipperen: Of altijd aan, of ik krijg midden in de nacht een duw om mijzelf naar de kelder te begeven en de boel een slinger te geven. Als ik niet thuis ben (en zij alleen) staat ie dus sowieso aan, maar ideaal is het niet.

(Qua kosten kan het mij geen reet schelen, en d'r is zelfs iets van een vergoeding voor het stroomverbruik. maar het nutteloos laten draaien... staat zelfs haar tegen.)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Simpel, altijd aan - niet gaan knutselen aan of met medische apparatuur - zeker omdat deze later mischien ook voor een ander gebruikt wordt.
/edit:// en ik heb het boek niet gelezen maar ik ben bang dat ik het einde kan raden ;(

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 25-06-2015 14:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kun je de afstand (betrouwbaar) met een KaKu adapter overbruggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Pathogen op 25-06-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:53:
Kun je de afstand (betrouwbaar) met een KaKu adapter overbruggen?
Dan gaat de zoemer af, of je daar 1 of 2 etages hoger last van hebt is de vraag ...
Met een beetje pech start dat ding niet als je de stekker erin doet en moet je hem bedienen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah ja, dat is het dus ook niet. Dan zou een echte tweakeroplossing met een afstandbedienbare aanknop-indrukker de enige mogelijkheid zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bespaart wel energie maar is ook niet helemaal wat je wil ;)
Maar zoiets zou kunnen wellicht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:14:
Ah ja, dat is het dus ook niet. Dan zou een echte tweakeroplossing met een afstandbedienbare aanknop-indrukker de enige mogelijkheid zijn :P
Onderstaande redenen zijn echt goed genoeg om niet te gaan tweakeren:

Aandachtspunten bij het gebruik van zuurstof thuis
Hieronder vindt u een aantal aandachtspunten bij het gebruik van zuurstof thuis.

Gebruik van zuurstof
• Gebruik de zuurstof minimaal 15 uur per dag (tenzij uw longarts anders heeft voorgeschreven).
• Hanteer strikt de voorgeschreven hoeveelheid zuurstof.
• Controleer regelmatig de voorgeschreven hoeveelheid op het apparaat.
• Vervang de neusbril minimaal één keer per 14 dagen.
• De verlengslang mag maximaal 15 meter lang zijn.
• U wordt geacht niet te roken omdat de zuurstof dan niet kan worden opgenomen in het bloed.
• Bij een concentrator: stofzuig wekelijks het filter van de concentrator.

Brandgevaar
• Er mag absoluut niet worden gerookt.
• Gebruik geen open vuur.
• Gebruik geen vet en/of oliehoudende producten (vaseline, zalven, aftershave, etc.).
• De brandweer moet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van extra zuurstof in huis. Overleg met de leverancier of u dat zelf doet of dat zij dat voor u doen.
• Informeer uw inboedel/brandverzekeraar over de aanwezigheid van extra zuurstof in huis.
• Plaats stickers met de tekst “zuurstof aanwezig” en “verboden te roken” op uw voor- en achterdeur. Deze stickers zijn verkrijgbaar bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Het is misschien een beetje afleiding, maar verstandig lijkt het me zeker niet om daarmee te gaan klooien.
Sterkte.

Het is alleen een zuurstofconcentrator las ik, is er in de kelder wel een beetje frisse lucht?

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 25-06-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

zonpaneel schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:27:
[...]

Onderstaande redenen zijn echt goed genoeg om niet te gaan tweakeren:

Aandachtspunten bij het gebruik van zuurstof thuis
Hieronder vindt u een aantal aandachtspunten bij het gebruik van zuurstof thuis.

Gebruik van zuurstof
• Gebruik de zuurstof minimaal 15 uur per dag (tenzij uw longarts anders heeft voorgeschreven).
• Hanteer strikt de voorgeschreven hoeveelheid zuurstof.
• Controleer regelmatig de voorgeschreven hoeveelheid op het apparaat.
• Vervang de neusbril minimaal één keer per 14 dagen.
• De verlengslang mag maximaal 15 meter lang zijn.
• U wordt geacht niet te roken omdat de zuurstof dan niet kan worden opgenomen in het bloed.
• Bij een concentrator: stofzuig wekelijks het filter van de concentrator.

Brandgevaar
• Er mag absoluut niet worden gerookt.
• Gebruik geen open vuur.
• Gebruik geen vet en/of oliehoudende producten (vaseline, zalven, aftershave, etc.).
• De brandweer moet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van extra zuurstof in huis. Overleg met de leverancier of u dat zelf doet of dat zij dat voor u doen.
• Informeer uw inboedel/brandverzekeraar over de aanwezigheid van extra zuurstof in huis.
• Plaats stickers met de tekst “zuurstof aanwezig” en “verboden te roken” op uw voor- en achterdeur. Deze stickers zijn verkrijgbaar bij de leverancier.
Eerlijk gezegd zie ik tussen die lijst geen enkele reden staan om het uit- en aanzetten niet te automatiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:00:
[...]

Eerlijk gezegd zie ik tussen die lijst geen enkele reden staan om het uit- en aanzetten niet te automatiseren...
Vonkjes van een schakelaar?

Maar goed, er is nog een reden waarom je het niet zou willen automatiseren....
Bij een op afstand bedienbare lamp klik je nog een keer als het niet werkt, of je staat op en schakelt 'm.
Bij iemand die benauwd is, kan op dat moment de situatie heel snel verergeren als 'ie niet meteen aan gaat.

De penalty bij failure is een tikkeltje anders in zulke gevallen.

Maar goed, ik zou in elk geval eens even met de fabrikant schrijven of dat niet anders kan.
Voor hetzelfde geld hebben ze er nog nooit zo over nagedacht, of hebben ze al een ander exemplaar wat je zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TD-er schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 19:48:
[...]
Maar goed, ik zou in elk geval eens even met de fabrikant schrijven of dat niet anders kan.
Voor hetzelfde geld hebben ze er nog nooit zo over nagedacht, of hebben ze al een ander exemplaar wat je zou kunnen gebruiken.
Of hoort dat ding helemaal niet zo'n herrie te maken en is dat een teken dat hij op het punt staat het te begeven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Hallo meedenkende tweakertjes :-)

Vanaf onderaan beginnende:
Ding hoort herrie te maken: er zit volgens mij een compressor in en je hoort iets van kleppen tikken. Er schijnen ook wat stillere apparaten te zijn, maar dat boeit op dit moment niet (meer), daar het apparaat in de kelder staat.

Het is een bruikleen apparaat, dat ingeval van retour gewoon weer bij iemand anders zal worden ingezet. Dus nee, ik ga zeker niet lopen tweaken aan het apparaat, om meerdere redenen, die hier boven al zijn aangestipt:
- niet van mij ( huur )
- niet blijvend van mij ( volgende patiënt )
- medische apparatuur die letterlijk levens kan redden

Een KaKu zal ik ook niet gebruiken, inderdaad omdat de machine alarm geeft bij wegvallen stroom. Het is jammer, maar helaas dat 't apparaat niet op afstand geschakeld kan worden.

Overigens: De kelder is goed voorzien van ventilatie. Hooguit wat koeler en met een hogere relatieve vochtigheid.

En qua boek: U kunt raden hoe het boek afloopt, helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 26-06-2015 13:52 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb een electrisch fornuis met oven eronder. Binnenkort wil ik de keuken vervangen en krijgen we ook eindelijk aardgas.
Nu vraag ik mij af of het uitkan om over te gaan op koken op gas, de oven zal electrisch blijven denk ik (bestaan er nog gas ovens?) maar ik ben eigenijk wel benieuwd naar het verbruik van mijn huidige setup.
Mijn vraag: zijn er stroomtangen/klemmen die ik om de drie-fase kabel kan zetten om het actuele en cumulatieve verbruik te meten? Google werkt bij mij meestal best goed maar nu mis ik een goed trefwoord.
Omdat het een perilex drie fase aansluiting is heb ik geen zin deze open te halen en er drie één fase meters tussen te schroeven (die heb ik wel maar gewoon geen zin in en het wordt een knoeiboel en bij electriciteit hou ik niet van knoeiboelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:12:
[...]
Nu vraag ik mij af of het uitkan om over te gaan op koken op gas
Het is in ieder geval een manier van elektriciteit besparen.
offtopic:
Persoonlijk vind ik gas fijner koken dan elektriciteit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn vraag: zijn er stroomtangen/klemmen die ik om de drie-fase kabel kan zetten om het actuele en cumulatieve verbruik te meten?
Je zult hoe dan ook de aders apart moeten meten.
Het goedkoopst lijkt me een oude ferraris met een perilex tussenstekker uitrusten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik heb een electrisch fornuis met oven eronder. Binnenkort wil ik de keuken vervangen en krijgen we ook eindelijk aardgas.
Nu vraag ik mij af of het uitkan om over te gaan op koken op gas, de oven zal electrisch blijven denk ik (bestaan er nog gas ovens?) maar ik ben eigenijk wel benieuwd naar het verbruik van mijn huidige setup.
Mijn vraag: zijn er stroomtangen/klemmen die ik om de drie-fase kabel kan zetten om het actuele en cumulatieve verbruik te meten? Google werkt bij mij meestal best goed maar nu mis ik een goed trefwoord.
Omdat het een perilex drie fase aansluiting is heb ik geen zin deze open te halen en er drie één fase meters tussen te schroeven (die heb ik wel maar gewoon geen zin in en het wordt een knoeiboel en bij electriciteit hou ik niet van knoeiboelen).
Er zijn stroomtangen die je om elke ader van de kabel kan zetten om de doorgang te kunnen meten. Elke ader apart.
Meet je door de 3 fasen tegelijk met 1 tang, dan is de "som" 0 ampère.
Dit geldt trouwens ook bij 1 fase/nul installaties, dan is de som ook 0.
Je hoeft de perilex niet open te maken. Een kook groep is een aparte groep, daar zitten verder geen gebruikers op.
Het is vrij eenvoudig om met een stroomtang gelijk na de zekeringen te meten.
Weet wel waar je mee bezig bent.
Stroom prikt niet alleen, het is ook dodelijk!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Allen dank voor de antwoorden! Hier kan ik wel iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Het kan trouwens waarschijnlijk niet uit. Volgens milieucentraal vebruikt een elektrische kookplaat gemiddeld 200 kWh (€46) en een gasfornuis 37 m^3 gas €20. Een terugverdientijd van een kookplaat van 400 euro is dus 15 jaar. (naar mate je meer kookt wordt het minder). Dit komt omdat stroom wel duurder is per Joule, maar koken op gas heeft een laag rendement. Als je een gasaansluiting neemt puur voor het koken ga je er financieel sowieso op achteruit.

Een stroomtang is ook weer een beetje overbodig, als je ziet op je meter dat je nu ongeveer 200W verbruikt en je zet al je pitten aan zie je je verbruik al snel naar meerdere kW's gaan. In de meeste gevallen, 7 kW ongeveer. Dat is namelijk het vermogen beschikbaar op een standaard kookgroep. De meeste platen zullen daar dus voor gemaakt zijn, op vol vermogen. Aan een verbruik in kWh's/jaar heb je veel meer, maar dat meten is een stuk lastiger.

Je kan dus, omdat je kookplaat op vol vermogen zoveel meer verbruikt dan de meeste mensen in 'standby' verbruiken, ook wel gewoon rondjes van de ferraris tellen. Als je een digitale meter hebt moet het sowieso simpel zijn, in het moeilijkste geval LED pulsjes tellen.

En, mijn grootste punt: Stel je meet 7 kW. Dan ga je nadenken, ik denk dat ik euwh een uur per dag op half vermogen, euwhh reken reken tadaa bijna 1300 kWh per jaar verbruik. In de praktijk is dat dus veeeel minder.

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 26-06-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb nu propaan, dus aardgas komt er sowieso zolang het er nog is, maar bedankt voor de schatting, mijn vriendin bakt graag dus een mwh of iets meer zal dan wel kloppen, dan ga ik gewoon over op inductie. Dat scheelt weer een gasleiding in de woonark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
Hallo,
Ik heb redelijk wat “IT” zaken die 24x7 aan staan en ben op zoek naar zuinige varianten van wat ik heb staan. Gemeten gebruik van switches, AP's etc is schaars.
Ik heb een bedraad netwerk (performance) en Wifi naast elkaar.
De apparaten die ik heb en hun gebruik:
  • Ziggo Ubee modem EVW3208 met Wifi aan: 11,7 Watt (zijn de nieuwe Ziggo modems zuiniger?)
  • Fritz.box 7270, Wifi staat uit (is alleen switch en VoIP/Dect): 5,7 Watt (zou eigenlijk een nieuwere willen hebben met Gigabit switch maar hij wil maar niet kapot :)
  • NetGear GS608 v2 Gbit switch: 4,5 Watt met alleen de server aan, 5,5 Watt als de PC ook aan staat (Zijn er Gbit 8 poort switches die significant zuiniger zijn?)
  • Oud Sweex switchje 100Mbit: 2,4 Watt (Wil naar Gbit maar deze is zo lekker zuinig)
  • Netgear R6300 v1 voor Wifi boven: 9,9 Watt (Gebruik viel me zwaar tegen, zijn er AP's met AC standaard, liefst met mogelijkheid tot dd-wrt die veel minder gebruiken?)
Bij elkaar toch weer 34,2 Watt en dan nog de server die 16 Watt in rust gebruikt erbij.
Ben van plan de server uit te schakelen via Domitcz als er bijvoobeeld na 23:00 gedurende een uur geen PC's meer aan staan (iedereen slaapt dan, huiswerk kids eindelijk klaar). En dan in de ochtend weer aan.

Een grotere switch in de meterkast en 4x Cat5 naar boven brengen zie ik niet zo zitten. De twee losse switches zijn om de bekabeling overzichtelijk te houden.
Was er maar een Fritz.box die ook direct op Ziggo kon. Dan was het Ubee modem allang de deur uit!

Deze link maakt mij niet hoopvol voor het gebruik van AC Routers/AP's:
http://nl.hardware.info/r...resultaten-stroomverbruik
Blijkbaar zijn er toch zwaardere processoren nodig voor AC die flink meer slurpen.

Cat5e altijd beter maar Powerline wordt wel interessanter: http://www.devolo.com/nl/Producten/dLAN-1200+-WiFi-ac
Typisch gebruik 8,1 Watt, stand-by 2,2 Wat!. Heeft 2,4MHz en 5MHz (ac) Wifi tegelijk en twee Gbit poorten. In de praktijk waarschijnlijk gelijk aan een 100Mbit/s bedrade poort.
Wel een laag rustgebruik maar nog erg duur!! Verdien je niet terug. (Ruim 170 Euro voor de starterkit, nog de enige op de markt met ac wifi volgens mij)
Iemand al ervaringen mee? (gemeten energiegebruik, snelheid).

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeps schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:18:
Hallo,
Ik heb redelijk wat “IT” zaken die 24x7 aan staan en ben op zoek naar zuinige varianten van wat ik heb staan.
[...]
Je zou het op één 12V voeding kunnen zetten zoals hier: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Zelf ook mee bezig geweest: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Nu echter niet meer in gebruik: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

En misschien kun je wat spul achter een tijdschakelaar/Domoticz event zetten? Ik heb een netwerkswitch en IP-camera achter tijdschakelaar zitten. PC heb ik 's nachts niet aan en IP-cam ziet in het donker niets dus dat kan 's nachts uit. Zo heb ik met Domoticz ook wat 'standby-killer' dingetjes. Domoticz ziet dat er niemand thuis is en zet dan stroom van audiomeubel eraf enzo. Bij thuiskomst automatisch weer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ThinkPadd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:25:
[...]

Je zou het op één 12V voeding kunnen zetten zoals hier: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Zelf ook mee bezig geweest: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Nu echter niet meer in gebruik: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

En misschien kun je wat spul achter een tijdschakelaar/Domoticz event zetten? Ik heb een netwerkswitch en IP-camera achter tijdschakelaar zitten. PC heb ik 's nachts niet aan en IP-cam ziet in het donker niets dus dat kan 's nachts uit. Zo heb ik met Domoticz ook wat 'standby-killer' dingetjes. Domoticz ziet dat er niemand thuis is en zet dan stroom van audiomeubel eraf enzo. Bij thuiskomst automatisch weer aan.
Ik lees je stop-berichtje nu nog een keer, maar klopt het dat je NAS problemen had als je de 12v plug uit je modem trok? Was dat door een spanningspiek oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Pathogen schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:42:
[...]

Ik lees je stop-berichtje nu nog een keer, maar klopt het dat je NAS problemen had als je de 12v plug uit je modem trok? Was dat door een spanningspiek oid?
Als ik zijn berichtje goed lees, staat er eigenlijk dat 'ie bij het weer inpluggen van de modem problemen gaf.
Dat zou kunnen betekenen dat de modem bij het starten net even te veel trekt voor de adapter, waardoor die mogelijk in de beveiliging springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:56:
[...]

Als ik zijn berichtje goed lees, staat er eigenlijk dat 'ie bij het weer inpluggen van de modem problemen gaf.
Dat zou kunnen betekenen dat de modem bij het starten net even te veel trekt voor de adapter, waardoor die mogelijk in de beveiliging springt.
Dit was het probleem inderdaad. Ik denk dat in het modem een dikke condensator ofzo zit die opgeladen wordt bij het aansluiten van de adapter. Dit veroorzaakt een dipje ('brownout') waardoor de HDD van de NAS tijdelijk stopte met draaien :X Als je het spul echter gewoon altijd laat draaien (een switch hoef je niet van de stroom los te halen, dingen lopen nooit vast immers) dan kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah ja, dank voor die info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ben zo af een toe weer eens aan het kijken waar er te besparen valt hier in huis.
Nu heb ik weer een "slachtoffer" gevonden, maar weet zo gauw niet hoe ik dit het beste op kan lossen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/o6a6b6.jpg

Dit is een stopcontact in mijn meterkast de bovenste stekker is van de NAS.
Nu heb ik op de onderste stekker een stekkerdoos zitten met daaraan een Dect telefoon, een Fritzbox ivm cheapconnect en een switch.
's nacht wordt dit niet gebruikt en in geval van nood pakken we onze telefoonlijn van ziggo (modem draait toch altijd).

Nu wilde ik een schakelaar zetten op de witte stekker ivm de apparatuur die 's nachts niet gebruikt wordt.
Echter jullie snappen het probleem wellicht, een tijdschakelaar gaat niet lukken omdat ik hiervoor geen ruimte heb.
De zwarte stekker van de NAS zit dan in de weg.

Overigens gaat de NAS al uit om 2300 tot 800 uur maar ik wil dit ook geregeld hebben voor de overige apparaten.

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken ?

Nu wil ik dit in de toekomst vervangen door een PSU, maar ik weet niet of je dan softwarematig net zoals bij de NAS de stroom eraf kan halen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Lelijke oplossing: zet er een korte verlengstekker tussen van ~20 cm. Maar dat is wel heel erg beun aangezien die onderste stekker al een contactdoos is :P

Iets praktischere oplossing: contact doos vervangen door een 4 voudig exemplaar. Heb je meteen meer ruimte en 2 extra gaten :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En heeft je Fritz geen DECT ondersteuning? Dat vond ik juist het fijne van de Fritz, weer een doosje (en adaptertje) minder in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Notna schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:49:
Lelijke oplossing: zet er een korte verlengstekker tussen van ~20 cm. Maar dat is wel heel erg beun aangezien die onderste stekker al een contactdoos is :P

Iets praktischere oplossing: contact doos vervangen door een 4 voudig exemplaar. Heb je meteen meer ruimte en 2 extra gaten :)
Ik heb eraan zitten denken om er een 4 voudig exemplaar te plaatsen, maar ik heb begrepen dat je in een meterkast altijd een onderplaat moet gebruiken ivm het hout (brandgevaar). Deze hadden ze echter niet in de plaatselijke bouwmarkt en heb ik gekozen voor een opbouwdoos met een opbouw stekkerdoos (de precieze namen ben ik kwijt).
franssie schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:51:
En heeft je Fritz geen DECT ondersteuning? Dat vond ik juist het fijne van de Fritz, weer een doosje (en adaptertje) minder in de kast.
Volgens mij werkt dit alleen als je een aanbieder hebt die gebruik maakt van de Fritzbox (XS4All bijvoorbeeld) echter dat heb ik niet en ben overgeleverd aan Ziggo ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MdO82 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Volgens mij werkt dit alleen als je een aanbieder hebt die gebruik maakt van de Fritzbox (XS4All bijvoorbeeld) echter dat heb ik niet en ben overgeleverd aan Ziggo ;)
Het werkt hier gewoon met cheapconnect op een telfort ADSL lijntje, lijkt me dan bij Ziggo ook wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:43:
[...]
[...]
Ik heb een inbouwcontactdoos (met twee stopcontacten) in de muur en heb daar gewoon een kort verlengsnoertje voor gemaakt. Stuk snoer met stekker eraan van een oude lamp o.i.d. en daar een vrouwelijke stopcontact op gezet.
Zo'n ding kost €2 bij de bouwmarkt, dus valt nog wel mee ;)

Maar in jouw geval heb je veel meer vrijheid omdat het opbouw is. Als je een Hornbach in de buurt hebt dan kan ik het aanbevelen om daar eens te kijken. Hebben zeer veel schakelmateriaal en tegen scherpe prijzen.
KlikAanKlikUit is daar ook een stuk goedkoper dan bij Gamma bijv.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben zo af een toe weer eens aan het kijken waar er te besparen valt hier in huis.
Nu heb ik weer een "slachtoffer" gevonden, maar weet zo gauw niet hoe ik dit het beste op kan lossen.

[afbeelding]

Nu heb ik op de onderste stekker een stekkerdoos zitten met daaraan een Dect telefoon, een Fritzbox ivm cheapconnect en een switch.
's nacht wordt dit niet gebruikt en in geval van nood pakken we onze telefoonlijn van ziggo (modem draait toch altijd).

Nu wilde ik een schakelaar zetten op de witte stekker ivm de apparatuur die 's nachts niet gebruikt wordt.
Echter jullie snappen het probleem wellicht, een tijdschakelaar gaat niet lukken omdat ik hiervoor geen ruimte heb.

Overigens gaat de NAS al uit om 2300 tot 800 uur maar ik wil dit ook geregeld hebben voor de overige apparaten.

<knip>
Een opmerking als deze klinkt in dit forum misschien wel als vloeken in de kerk. Aan de andere kant is de titel "Serieus elektriciteit besparen". Dus dat houdt niet per definitie in dat je zoiets als dit persé door middel van automatisering moet doen en niet anders. Daar is een andere interessante rubriek voor. Daarom, waarom zo moeilijk doen? Met gewoon voor het slapen gaan de stekker er uit is toch de eenvoudigste oplossing? Je kan er super gemakkelijk bij en je slaat twee vliegen in één klap, want het voldoet ook bij wat langere afwezigheid.

Puur hobbymatig op het gebied van automatisering iets realiseren kan best leuk zijn en soms zelfs een uitdaging, versta me goed, maar je kan ook overdrijven en zeker met zoiets eenvoudigs als dit. Bovendien, een schakelklokje, hoe weinig ook (geef ik onmiddellijk toe), gebruikt ook energie. Dus is het m.i. niet de vraag die telt wat technisch gezien het leukst is, hoe begrijpelijk ook, maar wat is het meest praktisch. Dat is dan ook wat het meest overeenkomt met mijn belevingswereld, ook al ben ik een echte techneut ;).
Of is het misschien juist daarom? :)

Oh ja,
Wat betreft de genoemde andere oplossing een viervoudig stopcontact. Is dat echt zo, dat je in een meterkast beslist zo'n onderplaat moet gebruiken? Ik zie heel eerlijk gezegd niet echt dat dit brandveiliger zou zijn. Mocht ik me vergissen, best mogelijk want ik ben geen praktijkman, dan fabriek je toch zelf zo'n plaat door twee exemplaren op de juiste maat door te zagen en afzonderlijk stijf tegen elkaar tegen de achterwand te schroeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 13-07-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

[afbeelding]

Nu wil ik dit in de toekomst vervangen door een PSU, maar ik weet niet of je dan softwarematig net zoals bij de NAS de stroom eraf kan halen.
Je kan ook het stopcontact haaks op een plankje schroeven zodat de tijdschakelaar aan de zijkant komt te zitten waardoor het wel past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:07:
[...]

Ik heb een inbouwcontactdoos (met twee stopcontacten) in de muur en heb daar gewoon een kort verlengsnoertje voor gemaakt. Stuk snoer met stekker eraan van een oude lamp o.i.d. en daar een vrouwelijke stopcontact op gezet.
Zo'n ding kost €2 bij de bouwmarkt, dus valt nog wel mee ;)

Maar in jouw geval heb je veel meer vrijheid omdat het opbouw is. Als je een Hornbach in de buurt hebt dan kan ik het aanbevelen om daar eens te kijken. Hebben zeer veel schakelmateriaal en tegen scherpe prijzen.
KlikAanKlikUit is daar ook een stuk goedkoper dan bij Gamma bijv.
Hmm, kijk zo een vraag stellen kom je toch weer op ideeën ;)
Kijk het verbruikt misschien maar een x aantal aan stroom, maar alle kleine beetjes die je kan besparen helpen natuurlijk.

Dat van een stukje verlengkabel ertussen met een mannetje - vrouwtje stekker is inderdaad een idee.
Dan kan je daar je tijdschakelaar inzetten.

Het idee om de stopcontact dwars te zetten zou kunnen, maar dat helpt niet echt.
Het probleem wat he houdt is dat de stekker van de NAS in de weg blijft zitten (of mijn gedachte is anders dan er bedoelt wordt).

En ik kan gewoon handmatig de stekker eruit trekken, maar het stopcontact zit wat weggewerkt, en moet ik altijd een trapje pakken.

Geen probleem hoor, maar tja we zijn technisch aangelegd dus als het makkelijker kan ... ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Laat antwoord, maar toch nog even:

Het werkelijk verbruik is het opgenomen reele momentele vermogen (P=U x I x cos(Φ)) geintegreerd over de tijd. (voor cos(Φ) mag je ook arbeidsfactor lezen)

- Een 3 fase verbruiksmeter meet het echte verbruik in kWh

- Een stroomtang meet alleen de opgenomen stroom. Het echte verbruik moet je dan maar schatten met een aantal aannames, want je kent de 3 andere variabelen niet die je daar voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

joopv schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:20:
[...]

Laat antwoord, maar toch nog even:

Het werkelijk verbruik is het opgenomen reele momentele vermogen (P=U x I x cos(Φ)) geintegreerd over de tijd. (voor cos(Φ) mag je ook arbeidsfactor lezen)

- Een 3 fase verbruiksmeter meet het echte verbruik in kWh

- Een stroomtang meet alleen de opgenomen stroom. Het echte verbruik moet je dan maar schatten met een aantal aannames, want je kent de 3 andere variabelen niet die je daar voor nodig hebt.
Dank voor je late maar gedetailleerde antwoord. Snap ik het goed als ik het dan samenvat met 'een stroomtang meet alleen I (amepere) uit je formule' ?
En U (volt) en cos(Φ) moet je dan aannemen? Als eenvoudige N zendamateur en VWO natuurkundige kende ik de cos-phi sowieso eigenlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, de 3 andere variabelen:

- cos(Φ) zal voor een fornuis vrijwel 1 zijn, dat kun je eigenlijk wel vergeten schat ik.

- U zal zo'n 5 % varieeren over de dag. Wellicht ook niet relevant genoeg.

- blijft de integratie over de tijd over. Een kWh meter doe dat vanzelf met zijn telwerkje.

Met een stroomtang meting heb je alleen een *momentele* waarde van het stroomverbruik, en dan nog zelfs maar van 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Vakantie is een ideaal moment om het sluipverbruik te meten. Ik zit in de vakantie op 1,8kWh per dag. Daarbij staat de koelvriescombi op 8 graden, router Nas ventilagie en raspberry aan, TV en zulke dingen staan echt uit. Verder 's nachts buitenverlichting aan van ruim 15 watt. Het viel me eerst tegen toen ik de jaarprijs uitrekend, maar als je bedenkt dat de koelkast gewoon aanstaat is het best netjes volgens mij.

Wat verbruiken jullie als je niet thuis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
francoski schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:41:
[...]
Hier bijna hetzelfde, net geen 2kWh.

Dit was een dag uit onze vakantie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6aNzJ2IsGWmzt1TGybwMYsX7/full.png
(Grafiek gemaakt door PVoutput + dit script).

Baseload van 60W met daarbovenop de regelmatig terugkerende pieken van de koelvriescombinatie die aanslaat.

De baseload is o.a. NAS (15W), modem (7,6W), switch (?), router (?), UPS (4W), magnetron (4W), CV-ketel (11W). En nog een tiental KaKu plugs, in totaal ook zo'n 5W denk ik. Verder nog wat dingen die ik niet in beeld heb, beltrafo, oplader hier en daar. Maar ik probeer het sluipverbruik zoveel mogelijk te killen iig.
Sinds kort een Raspberry Pi draaien voor wat dingetjes en toen kon ik mooi zien dat de baseload met zo'n 4W omhoog ging.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Op het moment net verhuisd dus nog heel weinig sluipverbruikers. S'nachts geeft domoticz rond de 50 watt aan. Dat zijn de volgende items:
- Modem/Wireless AP
- Raspberry Pi met RFXcom
- Itho Eco MV box op laagste stand
- 2x Telefoonoplader
- Magnetron (klokje)
- CV
- Her en der wat KaKu ontvangers

Koelkast en boiler pieken af en toe, dan gaat het naar 200 Watt gedurende korte tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door deWit op 27-07-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vakantie is een ideaal moment om het sluipverbruik te meten. Ik zit in de vakantie op 1,8kWh per dag. Daarbij staat de koelvriescombi op 8 graden, router Nas ventilagie en raspberry aan, TV en zulke dingen staan echt uit. Verder 's nachts buitenverlichting aan van ruim 15 watt. Het viel me eerst tegen toen ik de jaarprijs uitrekend, maar als je bedenkt dat de koelkast gewoon aanstaat is het best netjes volgens mij.

Dit was in de mei vakantie:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fvUgmyZEVDPB9y94ldOOy3D8/full.png

Laagste verbruik wat ik heb is 30 Watt, pieken van 2100 Watt. Dat is overigens de close in boiler die aanslaat, al die hoge pieken. De pieken naar de 210 watt zijn als de vrieskist en de koel/vries combi aanslaan. Voor de rest stond alleen de router. UPC modem en Horizonbox (energieverburik: laag stand) aan. Ow en 2 lampen die van ~20.30 tot 23.00 brandde @ totaal 15 Watt).

Bij de volgende vakantie moet ik die boiler eens uitzetten als ik er niet ben. Nogal nodeloos stroom verbruiken als je er 7 dagen niet bent :P

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 27-07-2015 14:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bewegingssensor eraan koppelen :) en dan eentje met afvalvertraging. Bijvoorbeeld dat hij bij beweging voor 2 uur ingeschakeld blijft en daarna uit gaat, mits niet opnieuw geactiveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb er geen kunnen vinden met een langere vertraging dan 35 minuten (Steinel IS1).

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losse sensor en tijdrelais zoeken, zou wellicht ook nog kunnen?
Zoiets bijv: http://elektroshop-emmen.nl/eltako-tijdrelais-23100001
Dat is dan wel een hele dure, maar die heeft wel allerlei instelmogelijkheden. Maar zal vast ook wel een goedkopere variant van zijn met een vaste schakeltijd.

Of zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...-en-01-s-63-h-190027.html

[ Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:13:
Bewegingssensor eraan koppelen :) en dan eentje met afvalvertraging. Bijvoorbeeld dat hij bij beweging voor 2 uur ingeschakeld blijft en daarna uit gaat, mits niet opnieuw geactiveerd.
Wat voor mij goed werkt (TV dan in plaats van een boiler) is om er een KaKu schakelaar (of een cheapass variant) tussen te zetten en dat met een Raspberry 's nachts automatisch uitzetten en 's morgens alleen aan als een van onze telefoons aanwezig is (ping check). Let wel op de aansluitwaarde: bij de schakelaars van de Action is die iets van 1150watt. Voor een boiler onvoldoende gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, dat soort dingen doe ik ook met Domoticz, maar dat vraagt wel de nodige investeringen. Een oplossing met een relais is dan aanzienlijk goedkoper als je verder geen plannen/interesse in domotica hebt. Als je al bezig bent met domotica dan is energie besparen iets wat je vaak vrij eenvoudig kunt meenemen in je opzet.

reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen (zie hfdstk. 6 bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Met een Raspberry van 36 euro, SD kaartje 10 euro, 433mHz setje 10 euro en KaKu setje Action 10 euro ben je er voor 66 euro. Uren niet meegerekend. Maar goed, zo'n simpel ding is inderdaad makkelijker.

On-topic: mooi dat ik inderdaad redelijk goed lijk te zitten met mijn stand-by verbruik. Ik loop nu tegen de grens aan dat ik niet meer weet hoe ik moet besparen. Grote apparaten zijn allemaal net nieuw. Verder lucht/water warmtepomp van de woningbouw waardoor ik afgelopen 12 maanden op gemiddeld 85 euro gas en electra zit. Enige waar ik nog serieus op kan besparen is volgens mij door echt comfort in te gaan leveren: afwasmachine minder gebruiken enzo. Maar dat vind ik het niet waard. Droger hebben we al niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
francoski schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:05:
Met een Raspberry van 36 euro, SD kaartje 10 euro, 433mHz setje 10 euro en KaKu setje Action 10 euro ben je er voor 66 euro. Uren niet meegerekend. Maar goed, zo'n simpel ding is inderdaad makkelijker.

On-topic: mooi dat ik inderdaad redelijk goed lijk te zitten met mijn stand-by verbruik. Ik loop nu tegen de grens aan dat ik niet meer weet hoe ik moet besparen. Grote apparaten zijn allemaal net nieuw. Verder lucht/water warmtepomp van de woningbouw waardoor ik afgelopen 12 maanden op gemiddeld 85 euro gas en electra zit. Enige waar ik nog serieus op kan besparen is volgens mij door echt comfort in te gaan leveren: afwasmachine minder gebruiken enzo. Maar dat vind ik het niet waard. Droger hebben we al niet trouwens.
Je hebt er toch niet perse een raspberry 2b voor nodig?
Of had je de prijs genoteerd incl behuizing ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:21:
[...]

Je hebt er toch niet perse een raspberry 2b voor nodig?
Of had je de prijs genoteerd incl behuizing ?
Nee zeker niet. Wist domweg niet dat de prijzen zo gezakt waren. Maar jij zou wel een echte KaKu set nodig hebben ivm die aansluitwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wat bij de boiler sowieso goed werkt is hem extra isoleren. Met name de koperen buis die uit het voorraadvat steekt (de warm-water leiding) isoleren schijnt flink de moeite te zijn. Ik heb net even gevoeld en die is inderdaad behoorlijk warm, ook ten tijde van geen warm-water vraag dus isoleren zal er op z'n minst voor zorgen dat hij minder vaak aan moet slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
art schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:12:
Ik heb er geen kunnen vinden met een langere vertraging dan 35 minuten (Steinel IS1).
Dat moet toch niet zo moeilijk te realiseren zijn met Domoticz en lua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we de discussie daarover in de eigen domotica topics houden. Zoals ik al zei: als je al domotica hebt dan is een punt zoals dit eenvoudig mee te nemen, maar het lijkt mij ook handig om oplossingen te bespreken zonder gelijk een heel domoticasysteem op te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Weet niet of het hier echt tussen past, maar gisteren zag ik een reportage in editienl mbt het bewuster omgaan met energie.

Men heeft bij deze woningen zonnepanelen op het dak en bijvoorbeeld de wasmachine gaat alleen draaien als er voldoende stroom geproduceerd wordt door de zon.

Zijn jullie bekend met dit systeem, probeerde er wat meer info over te vinden, want wat doet de machine bijvoorbeeld als het op een bewolkte dag gestart is, gaat dan bijvoorbeeld de wasmachine op pauze?

Dus ben benieuwd of hier mensen zijn die hier meer van weten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die dingen bestaan zeker, kan zo alleen niet op de naam komen. Maar wasmachine pauzeren lijkt mij niet handig, hoelang moet hij dan pauzeren? Stel dat de zon de rest van de dag wegblijft omdat het ineens betrekt? Dan heb je een plens natte was in je wasmachine die dan muf gaat ruiken.

Ik zou het hier eens bespreken: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:10:
Dan heb je een plens natte was in je wasmachine die dan muf gaat ruiken.
En wat doet zeep als dat een paar uur inwerkt op je natte wasgoed omdat de trommel stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik gok dat hij het programma wel gewoon zal afdraaien. Meeste stroomverbruik zit toch in het begin bij opwarmen van het water.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de uitzending gaat het om een proef van Enexis: Jouw Energiemoment, al gestart in 2011, volgens het jaarverslag 2014 uitgebreid naar meer gezinnen in Zwolle en Breda. Bij die proeven maakt men gebruik van de voorspelling van buienradar. Eenmaal gestart, wordt de wascyclus niet gepauzeerd.

Ik meen dat Plugwise ooit voor een vergelijkbare proef een aangepaste versie van hun schakelsysteem in een wasmachine inbouwde.1 Vooral in de De Duurzame Kroeg deel 2 kun je meer vinden over 'demand side management'.

Noot.
1) Dat waren Electrolux en Alliander in het project Smart Wash. Zie: http://newsroom.electrolu...ds-innovation-award-2011/ & http://www.kooslooijesteijn.net/portfolio/smart-wash/.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2015 11:10 . Reden: Noot. Link gerepareerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bepaalde dingen zijn wel redelijk voorspelbaar. Zo zul je zeer waarschijnlijk meer PV-opwek hebben om 12 uur 's middags dan om 8 uur 's ochtends.
Dus alleen al op die momenten zou je een hogere kans kunnen geven dat de was starten aan te raden is.
Het lijkt mij gewoon een Bayes filter (vergelijkbaar met wat Spamassassin doet om Spam te detecteren) die aan de hand van een aantal parameters kan bepalen wanneer je het beste bepaalde verbruikers kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

In mijn vakantie gaat alles uit. Stroom eraf. Dus alles wat in mijn koelkast ligt gaat mee.

Pagina: 1 ... 45 ... 84 Laatste