Na jaren uitstellen heb ik nu toch echt besloten om de YouLess te kopen, want volgens onze vrienden van de energiemaatschappij verbruiken wij meer dan vooraf gepland en zouden we moeten bijbetalen aan het eind van het jaar.
Nu ben ik altijd nogal zuinig met energieverbruik, maar met 2 kinderen is het soms lastig om echt zuinig te leven. Wat bij ons nogal vaak aanstaat zijn de Xbox (One) en de TV. Een combinatie die toch al goed is voor 200-250W (~4-6u per dag). We gebruiken dit vooral voor Netflix/YouTube -> ik wil hiervoor een energiezuiniger systeem hebben zoals de Chromecast. De One gebruikt iets van 75W tijdens het kijken van Netflix, dus da's een behoorlijk gulzige jongen.
Ook heb ik sinds begin van 't jaar eindelijk weer een fatsoenlijke desktop die regelmatig aanstaat wat ook weer voor meer verbruik zorgt.
Maar goed, besparen op comfort is ook weer zoiets, dus wil ik vooral het sluipverbruik aanpakken. Voordat ik hier aan ga beginnen wil ik dus de YouLess aanschaffen en een maandje laten monitoren, zodat ik echt het verschil kan zien. Zonder deze data is het gewoon puur willekeur en weet je nou niet echt wat je bespaard hebt.
Wat we 24/7 hebben draaien:
- Koelkast/vries-combinatie (A++)
- Een wat oudere vriezer, zou moeten kijken welke klasse deze in valt, mag vervangen worden indien nodig.
- NAS (Synology DS212j met 2 WD schijven) - staat 24/7 aan, maar kan wellicht s'nachts wel uit. Overdag gebruik ik hem voor het streamen van muziek. Moest blijken dat dit ding ook veel energie zuipt (Ik geloof dat hij iets van 18-20W verbruikt, maar weet niet precies of hij ooit echt op de zuinige stand springt als ik hem niet gebruik, dan kan ik altijd muziek op m'n werklaptop zetten en op die manier muziek luisteren.
- Modem + DigiCorder (Internet + TV) - ook geen idee hoeveel het verbruik hiervan is.
- HR-ketel
En verder vast nog wel wat losse dingetjes als een wekker en andere dingen die in de stroom zitten op te laden (lampjes voor de kinderen, etc.). Ik verwacht ook niet dat het verbruik van die dingen erg hoog is, maar schijn bedriegt soms...
Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden van m'n bespaar-avontuur, volgens mij is er nog best ruimte voor verbetering zonder dat ik ruzie krijg met m'n wederhelft
Behoorlijk lang verhaal geworden....