Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
BertV schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 06:38:
[...]

In mijn vakantie gaat alles uit. Stroom eraf. Dus alles wat in mijn koelkast ligt gaat mee.
Hoelang ga je op vakantie?
Tot een week of 3 lijkt me dat qua besparing niet heel erg zinnig. Qua koelkast gaat het nog wel, want dat is vooral drinken (bij ons tenminste), maar de vriezer eerst moeten leegeten is echt zonde, want dan ga je gegarandeerd meer verbruiken (qua eten) dan nodig.

Wij gaan 2 weken op vakantie, 14 * 1.8 kWh = 25,2 kWh, is 5,50 euro.

Daarnaast lijkt het me ook niet praktisch: terug van vakantie moet je gelijk naar de winkel, anders heb je geen eten, en voor de vakantie moet je je eten precies zo plannen dat je uitkomt.

Los van die koelkast/vriezer, zou ik mijn stroom er ook op laten staan, zodat mijn lampen 's avonds aangaan en weer uit, omdat het huis er dan een stuk meer bewoond uitziet. Ook ik denk dat de brandmelders bij ons gaan piepen als hun accu leegraakt omdat de stroom eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb dag voor de vakantie de vriezer maar eens ontdooid, moet toch af en toe ;)
Die gaat dus pas aan bij thuiskomst, verder alleen de stekker vd NAS eruit en koelkast op 8 ipv 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

francoski schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:32:
[...]

Hoelang ga je op vakantie?
Tot een week of 3 lijkt me dat qua besparing niet heel erg zinnig. Qua koelkast gaat het nog wel, want dat is vooral drinken (bij ons tenminste), maar de vriezer eerst moeten leegeten is echt zonde, want dan ga je gegarandeerd meer verbruiken (qua eten) dan nodig.
Soberheid. Geen vriezer hier.
Ik koop altijd precies voor een week in.
Geen probleem dus om mijn tafelmodel koelkast met vriesvak leeg te plannen.
Schakelklokken met timers om het bewoonbaar te laten lijken... :D
Probeer maar geld of iets van waarde te vinden schavuiten, ik zoek mee.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hjs schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:07:
Heb dag voor de vakantie de vriezer maar eens ontdooid, moet toch af en toe ;)
Die gaat dus pas aan bij thuiskomst, verder alleen de stekker vd NAS eruit en koelkast op 8 ipv 6 graden.
Wel de deur op een kiertje laten he, anders gaat hij muf ruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ThinkPadd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:45:
[...]

Wel de deur op een kiertje laten he, anders gaat hij muf ruiken :)
Dat ik weg ging stond er rol tape in de deuropening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
BertV schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

Soberheid. Geen vriezer hier.
Ik koop altijd precies voor een week in.
Geen probleem dus om mijn tafelmodel koelkast met vriesvak leeg te plannen.
Tsja, dat is gedeeltelijk de afweging van comfort tegenover opbrengsten en ook je way-of-life. Voor mij is dat die 6 euro niet waard. Huishouden, en dus ook inkopen doen, moet bij mij zo min mogelijk tijd kosten en mag mij nooit mijn flexibiliteit ontnemen. Maar dat zijn puur je eigen keuzes.
Schakelklokken met timers om het bewoonbaar te laten lijken... :D
[...]
Ehm, alles ging toch uit?
BertV schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 06:38:
[...]
In mijn vakantie gaat alles uit. Stroom eraf. [...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

francoski schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:18:
[...]

Ehm, alles ging toch uit?

[...]
ja, ik had het over het overbodige idee van schakelklokken (in mijn geval). Ik hoef niks te beschermen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Nu ik op vakantie ben kan ik weer eens goed kijken naar mijn sluimer verbruik. Dat is behoorlijk maar als ik alles op een rijtjes zet verklaarbaar mn door server 24/7, 7 Sonos apparaten, close in boiler en side by side ijskast/diepvries die aan staan, is dat geen verrassing.

Kan iemand me helpen verklaren waarom ik de pieken heb a) richting 2500 watt en b) de schommeling tussen ca 220watt en 290watt die continue terugkomen? p.s. de verhoging tussen ca. 20:00 en 24:00 is verlichting die aan gaat ivm beveiliging.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0TvNvMQ.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3umCdTe.png

[ Voor 14% gewijzigd door tyfoon_2 op 08-08-2015 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met wat voor interval lees je de meter uit? Ik heb ook eens gehad dat ik een hele hoge waarde zag precies toen de koelkast aansprong (aanloopstroom). Als je inzoomt op die piek, hoe lang duurt het dan?
Zou ook nog je boiler kunnen zijn die aanspringt.

Die golfjes die je tussen 14u en 16u & 6u en 8u dat is je koelkast, zo ziet het er bij mij ook uit: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Koelkastcompressor gebruikt 70W - 90W tijdens draaien.

P.S. Ik heb je post even uit Wat is jouw actuele energieverbruik? hierheen verplaatst ;) Past beter in dit topic.
Zou je overigens je plaatjes nog even willen resizen voordat je ze upload? Nu zijn ze wel klein, maar wordt alsnog het hele plaatje ingeladen. Niet zo voor voor de databundel van mobiele bezoekers.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Uitlees interval is 10seconden. Piek van 2500watt duurt ongeveer twee minuten.

Zal de plaatjes volgende keer resizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
tyfoon_2 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:56:
Uitlees interval is 10seconden. Piek van 2500watt duurt ongeveer twee minuten.

Zal de plaatjes volgende keer resizen.
Ik zie dat je een close-in-boiler hebt. Waarschijnlijk springt deze even aan om het water op temperatuur te houden

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Klopt, 2kWatt gedurende 2 minuten klinkt als een kleine boiler in de keuken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
Goed om te weten.

Dan valt me het gebruik van de close in boiler in rust trouwens wel erg mee! 7 pieken van 2 minuten van 2kw in 4 dagen tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt de boiler nog extra isoleren als je daar ruimte voor hebt en nog bij de boiler kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
7 keer aanslaan in 4 dagen tijd is niet erg veel. Wat voor close-in boiler heb je? Temp verlagen zou ook nog helpen, maar standby verbruik is al laag op deze manier.

Heb zelf kokend water boiler, die slaat veel vaker aan (is ook niet de nieuwste). Daarbij heb ik inderdaad de leidingen geisoleerd, waarna hij minder vaak aansloeg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, ik had niet op de tijdschaal gelet.
7x in 4 dagen is weinig. Hier is het een keer of 5 a 6 per etmaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
ThinkPadd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:35:
Die golfjes die je tussen 14u en 16u & 6u en 8u dat is je koelkast, zo ziet het er bij mij ook uit: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Koelkastcompressor gebruikt 70W - 90W tijdens draaien.
Ok, die pieken heb ik ook. Ik had al een vermoeden dat het de ijskast was maar vond 'm best nog wel vaak aanslaan...elk uur en een beetje...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N7JPJKml.png

Ik heb nog wel wat te gaan. 150 W continu in ruststand... :-(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
TD-er schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:00:
Hmm, ik had niet op de tijdschaal gelet.
7x in 4 dagen is weinig. Hier is het een keer of 5 a 6 per etmaal.
Bij tyfoon_2 ook wel. :)
Kijk maar naar de 1e grafiek, vrij consequent elke 5,x uur een puls.

Op de onderste afbeelding is van die 4 pulsen alleen de 3e puls terug te zien op die datum (~4:00 uur), waarschijnlijk omdat de weekgrafiek per punt geen gemiddelde neemt over x minuten, maar een specifiek punt pakt waarop die piek net niet plaatsvond..)

2.1kW pulsen a 2 min elke 5.25 uur is dan zo'n 116.8 kWh/jaar ~ €25/jaar

[ Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 17-08-2015 14:16 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Binnenkort maar even weer door huis heen, m'n sluipverbruik is van 65W naar 73W gegaan :+
De dader zal gevonden worden >:)

Ook heb ik een gigabit switch in de meterkast (zuinig TP-Link ding) die 's nachts wel uit kan. Heb al tijdschakelaar in de meterkast voor Raspberry (zet stroom eraf 5 min. nadat Raspberry zichzelf heeft afgesloten (crontab)), daar kan hij mooi bij op. De zaken die 's nachts wel netwerk moeten houden (NAS) kunnen ook prima op m'n router, die heeft ook 4 gigabit LAN-poorten.

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik had eens een vraagje over de eventuele besparing in electriciteit (en gas e.d., maar goed) als je gebruik maakt van zonnewarmte. In sommige oude huizen wordt gebruik gemaakt van een elektrische verwarming in bijvoorbeeld een serre. Die krengen vragen veelal 2000W aan vermogen, dus dat kost nogal wat per jaar.

Nu las ik daarnet over zonnewarmte, waarbij je warmte uit zonlicht haalt, en deze (bijvoorbeeld) via IR-verwarming in huis haalt. Dit is iets anders dan een zonneboiler die je gebruikt voor het verwarmen van je tapwater of verwarming. Weet iemand daar meer over, en of dit écht scheelt in je elektriciteit e.d.?

(het valt in zowel elektriciteitsbesparing als gasbesparing, dus ik weet niet of ik hier goed zit met de vraag) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:35
Heeft er iemand ervaring met led-lampen voor een afzuigkap?
Op dit moment ben ik een beetje aan het rondkijken bij dx.com, omdat ik ze persoonlijk te duur vindt in NL.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

joramoudenaarde schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:27:
Nu las ik daarnet over zonnewarmte, waarbij je warmte uit zonlicht haalt, en deze (bijvoorbeeld) via IR-verwarming in huis haalt. Dit is iets anders dan een zonneboiler die je gebruikt voor het verwarmen van je tapwater of verwarming. Weet iemand daar meer over, en of dit écht scheelt in je elektriciteit e.d.?

(het valt in zowel elektriciteitsbesparing als gasbesparing, dus ik weet niet of ik hier goed zit met de vraag) :)
Dat is niet echt nuttig ... Als de zon krachtig genoeg is, dan is het ook warm genoeg. En opslaan van warmte en/of energie is niet echt rendabel.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:23:
Heeft er iemand ervaring met led-lampen voor een afzuigkap?
Op dit moment ben ik een beetje aan het rondkijken bij dx.com, omdat ik ze persoonlijk te duur vindt in NL.
Stukje LED-strip is makkelijker, heb ik hier thuis ook gedaan. M'n afzuigkap had 1x E14 achter een mat ruitje zitten, nu heb ik gewoon 2x stuk LED-strip op de kap geplakt (netjes uit het zicht), werkt stukken beter. De fitting eruit geknipt en daar een adapter aan gesoldeerd, past allemaal mooi in de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:30:
[...]

Stukje LED-strip is makkelijker, heb ik hier thuis ook gedaan. M'n afzuigkap had 1x E14 achter een mat ruitje zitten, nu heb ik gewoon 2x stuk LED-strip op de kap geplakt (netjes uit het zicht), werkt stukken beter. De fitting eruit geknipt en daar een adapter aan gesoldeerd, past allemaal mooi in de kap.
Heb je misschien een foto :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:36:
[...]

Heb je misschien een foto :P
Nope, heb al eens geprobeerd maar krijg het niet goed op de foto.
Het is deze kap: https://static.gamma.nl/m...f_picture_Fullsize.jpg?59
Op het ruitje achteraan heb ik een LED-strip geplakt (hotglue) en achter het glazen randje vooraan ook, het plaatmateriaal loopt daar iets naar binnen dus hij zit mooi uit het zicht van voren gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ga eens verder kijken, heb toevallig ook een Etna hangen, echter zijn bij mij de randen vlak zodat ik niks weg kan werken.

Volgens mij heb jij wel genoeg info over led ;)
Ik denk dat wit beter in de keuken is dan warm wit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Na jaren uitstellen heb ik nu toch echt besloten om de YouLess te kopen, want volgens onze vrienden van de energiemaatschappij verbruiken wij meer dan vooraf gepland en zouden we moeten bijbetalen aan het eind van het jaar.

Nu ben ik altijd nogal zuinig met energieverbruik, maar met 2 kinderen is het soms lastig om echt zuinig te leven. Wat bij ons nogal vaak aanstaat zijn de Xbox (One) en de TV. Een combinatie die toch al goed is voor 200-250W (~4-6u per dag). We gebruiken dit vooral voor Netflix/YouTube -> ik wil hiervoor een energiezuiniger systeem hebben zoals de Chromecast. De One gebruikt iets van 75W tijdens het kijken van Netflix, dus da's een behoorlijk gulzige jongen.

Ook heb ik sinds begin van 't jaar eindelijk weer een fatsoenlijke desktop die regelmatig aanstaat wat ook weer voor meer verbruik zorgt.

Maar goed, besparen op comfort is ook weer zoiets, dus wil ik vooral het sluipverbruik aanpakken. Voordat ik hier aan ga beginnen wil ik dus de YouLess aanschaffen en een maandje laten monitoren, zodat ik echt het verschil kan zien. Zonder deze data is het gewoon puur willekeur en weet je nou niet echt wat je bespaard hebt.

Wat we 24/7 hebben draaien:

- Koelkast/vries-combinatie (A++)
- Een wat oudere vriezer, zou moeten kijken welke klasse deze in valt, mag vervangen worden indien nodig.
- NAS (Synology DS212j met 2 WD schijven) - staat 24/7 aan, maar kan wellicht s'nachts wel uit. Overdag gebruik ik hem voor het streamen van muziek. Moest blijken dat dit ding ook veel energie zuipt (Ik geloof dat hij iets van 18-20W verbruikt, maar weet niet precies of hij ooit echt op de zuinige stand springt als ik hem niet gebruik, dan kan ik altijd muziek op m'n werklaptop zetten en op die manier muziek luisteren.
- Modem + DigiCorder (Internet + TV) - ook geen idee hoeveel het verbruik hiervan is.
- HR-ketel

En verder vast nog wel wat losse dingetjes als een wekker en andere dingen die in de stroom zitten op te laden (lampjes voor de kinderen, etc.). Ik verwacht ook niet dat het verbruik van die dingen erg hoog is, maar schijn bedriegt soms...

Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden van m'n bespaar-avontuur, volgens mij is er nog best ruimte voor verbetering zonder dat ik ruzie krijg met m'n wederhelft :Y)

Behoorlijk lang verhaal geworden....

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Als je nog een Plasma TV hebt is een nieuwe LED TV misschien een optie, en dan smart-versie die Netflix ondersteund, heb je ook geen los apparaat meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dennahz schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:00:
Na jaren uitstellen heb ik nu toch echt besloten om de YouLess te kopen, want volgens onze vrienden van de energiemaatschappij verbruiken wij meer dan vooraf gepland en zouden we moeten bijbetalen aan het eind van het jaar.

Nu ben ik altijd nogal zuinig met energieverbruik, maar met 2 kinderen is het soms lastig om echt zuinig te leven. Wat bij ons nogal vaak aanstaat zijn de Xbox (One) en de TV. Een combinatie die toch al goed is voor 200-250W (~4-6u per dag). We gebruiken dit vooral voor Netflix/YouTube -> ik wil hiervoor een energiezuiniger systeem hebben zoals de Chromecast. De One gebruikt iets van 75W tijdens het kijken van Netflix, dus da's een behoorlijk gulzige jongen.

Ook heb ik sinds begin van 't jaar eindelijk weer een fatsoenlijke desktop die regelmatig aanstaat wat ook weer voor meer verbruik zorgt.

Maar goed, besparen op comfort is ook weer zoiets, dus wil ik vooral het sluipverbruik aanpakken. Voordat ik hier aan ga beginnen wil ik dus de YouLess aanschaffen en een maandje laten monitoren, zodat ik echt het verschil kan zien. Zonder deze data is het gewoon puur willekeur en weet je nou niet echt wat je bespaard hebt.

Wat we 24/7 hebben draaien:

- Koelkast/vries-combinatie (A++)
- Een wat oudere vriezer, zou moeten kijken welke klasse deze in valt, mag vervangen worden indien nodig.
- NAS (Synology DS212j met 2 WD schijven) - staat 24/7 aan, maar kan wellicht s'nachts wel uit. Overdag gebruik ik hem voor het streamen van muziek. Moest blijken dat dit ding ook veel energie zuipt (Ik geloof dat hij iets van 18-20W verbruikt, maar weet niet precies of hij ooit echt op de zuinige stand springt als ik hem niet gebruik, dan kan ik altijd muziek op m'n werklaptop zetten en op die manier muziek luisteren.
- Modem + DigiCorder (Internet + TV) - ook geen idee hoeveel het verbruik hiervan is.
- HR-ketel

En verder vast nog wel wat losse dingetjes als een wekker en andere dingen die in de stroom zitten op te laden (lampjes voor de kinderen, etc.). Ik verwacht ook niet dat het verbruik van die dingen erg hoog is, maar schijn bedriegt soms...

Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden van m'n bespaar-avontuur, volgens mij is er nog best ruimte voor verbetering zonder dat ik ruzie krijg met m'n wederhelft :Y)

Behoorlijk lang verhaal geworden....
Tip: koop dan ook meteen een energielogger/mete die je op een $random stekker kan zetten om te kijken wat die verbruikt. Een Youless geeft vooral inzicht in het verbruik hier en nu + het totaal van X timeframe, maar zal je niet laten zien wélk product nu het meeste verbruikt. Dat kan je alleen met eerder genoemde :Y

Overigens moet het prima te doen zijn, zelfs met kinderen. Toevallig gisteren mijn meterstanden mogen doorgeven aan de NUON (contractjaar was weer voorbij) en dit is de eindstand (21-09-14 tot 21-09-2015)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/contract_overview.png

Dat is met de volgende samenstelling:

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 6 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Success er mee iig, het is een leuke reis die je gaat maken :Y. Ik heb sinds vorige week nog wat veranderingen door weten te voeren en mijn idle laag verbruik is 35W :D Gemiddeld (als ik de pieken van de koelkast enz. meeneem) zit ik op iets van 100W - 120W :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dooddoener, maar neem eerst de topicstart eens door Dennahz :)
Verder wat Notna zegt, YouLess is leuk om je totaal'score' bij te houden, maar voor losse apparaten zal er nog een losse meter moeten komen. Die kun je dan bijv. een weekje tussen de koelkast/vriezer pluggen en kijken wat die doen (en dan extrapoleren naar jaarverbruik om te kijken of ze vervangen moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dennahz

Als meter gebruik ik een ELV Energy Master Basic true-RMS meter, die kun je in Duitsland kopen. Voordeel van deze meter is dat hij langdurig kan meten en dat hij ook ziet of er enkele Watts sluipverbruik zijn. Veel meters uit de bouwmarkt zijn bij laag verbruik niet nauwkeurig of ze meten helemaal niets. Er zijn ook duurdere energiemeters zoals de Voltcraft Energy Logger 4000 die via software kunnen laten zien wanneer het verbruik hoger is. Ik zag dat de prijs bij Conrad momenteel wel meevalt, dus dat is een aanrader. Edit: ze hebben hem weer duurder gemaakt.

Bij computers met meerdere hard disks kunnen ze in idle stand worden gezet bij de meeste operating systems. Als je bijvoorbeeld mirroring gebruikt, dan zullen er altijd twee schijven tegelijk actief zijn. 18-20W is helemaal niet veel, dus ik denk dat je dit al voor elkaar hebt, maar wel iets om te controleren. Vooral bij apparaten die 24x7 aan staan.

Een desktopcomputer zou <40W in de aanstand moeten verbruiken als die is aangeschaft in de laatste 3 jaar. Als het meer is, kun je kijken naar onnodige processen die lopen en de hard disks. Voedingen dienen te zijn afgestemd op het verbruik. Een laag verbruik geeft vaak een lagere efficiëntie bij hoog Wattage voedingen. Een voeding voor een moderne PC zou niet meer dan 350-450W moeten zijn (als je geen games speelt met zware videokaarten).

Vergeet het beeldscherm niet, die kunnen soms een nog hoger verbruik hebben dan een computer. Er zijn grote verschillen tussen modellen.

Sommige modems/recorders kunnen veel verbruiken, vooral als ze wat ouder zijn of eigenlijk bedoeld zijn voor professioneel gebruik (met name kabelmodems).

Bij koel/ijskasten kun je controleren of ze voldoende ventilatieruimte hebben achter de kast. Als er te weinig ruimte is zou het verbruik hoger kunnen zijn. Bij het produceren van koude wordt warmte opgewekt, en die warmte moet weg kunnen.

Controleer ook apparaten met transformatoren, zoals voor (inbouw-)halogeenlampen. Soms zijn die trafo's ergens ingebouwd en warmen ze de omgeving op. De deurbel heeft ook een transformator.

Halogeen kan zelf veel stroom vreten. Zelf heb ik de 2x150W halogeenlampen in een uplighter vervangen door een speciale LED vervanger. Dit LED-licht valt niet onder de noemer sfeerverlichting.

Als je een wasdroger hebt, dan is de voorkeur voor een warmtepomp omdat die zuiniger is. Sommige van de goedkopere warmtepompwasdrogers doen het niet zo goed, ook al zijn ze door de Consumentenbond als goed getest. Ook is de was niet altijd zo droog als met een condensdroger. Dit is misschien het gevolg van maatregelen van producenten om tot een lagere energiescore te komen. De energiescore is dus niet het enige waar je naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ik citeer even ThinkPad uit het YouLess topic, omdat mijn posts meer gaan over het besparen van stroom en niet echt meer over het apparaat zelf.
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:42:

Je verbruik klinkt niet onrealistisch i.i.g., met een zuinige LED TV, decoder en wat LED-verlichting en laptop aan (en modem e.d. natuurlijk) gaat het hier ook al gauw richting de 250 - 300W.

Nu je meetoplossing in bedrijf is kun je verder met Serieus elektriciteit besparen ;)
Daar was je al actief zag ik.
Momenteel is er niemand thuis en het sluipverbruik ligt (slechts) rond de 84W met af en toe pieken naar 130-150. Soms zelfs nog wat hoger, maar ga er dan maar vanuit dat dat de koelkast of vriezer is.

84W is praktisch niks als je bedenkt wat er nog aanstaat overdag. De NAS (welke blijkbaar maar 12W neemt) - De decoder van de provider (TV), modem, koel/vries-combi + losse vriezer, PC (welke altijd spanning geeft op de USB, dus ook wel stroom zal nemen).

Aan de ene kant valt het me erg tegen (had gehoopt meer te kunnen besparen :p), maar aan de andere kant waren we blijkbaar dan toch niet zo slecht bezig. Zal nog wel wat tijdschakelaars e.d. kopen, want de decoder hoeft bijv niet aan overdag. We kijken eigenlijk nooit naar de TV en hij neemt slechts s'avonds wat dingetjes op.

Nu zal het ook niet op de watt precies zijn met zo'n YouLess, maar als we onder de 50 zouden kunnen komen met het sluipverbruik zou het al nice zijn :)

Iig: even een schop en ik zal jullie op de hoogte houden van het traject :Y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach, 84 Watt continue, kost 168 euro per jaar (2 euro per Watt per jaar)
Dus dat is ongeveer de bovengrens van wat je aan sluipverbruik kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zit er nog iets boven en heb het, met eerst wat tegenzin, toch maar geaccepteerd. Op mijn totale uitgaven is het peanuts en de kosten die ik moet maken om het verder terug te brengen staan in geen enkele verhouding tot de besparing.
Dus heb ik besloten waar ik de besparing die ik tot nu toe al heb aan ga besteden, meer isolatie, misschien tweede lucht/lucht warmtepomp (lees: airco in de zomer maar ook verwarming in de winter) en kijken of ik nog meer zonnepanelen kwijt kan (want dat wordt dan misschien wel nodig).

Op een gegeven moment raak je de vloer wat je redelijkerwijs kan halen, heb je al je apparatuur vervangen door A++++ (warmtepompdroger etc) en dan kost de rest gewoon comfort.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik denk ook dat je apparaten moet vervangen als ze echt versleten zijn :)
Zat van de week eens te kijken naar de tv hier is nu nog een lcd, maar het kost mij dan 10 jaar voordat ik de kosten eruit heb als ik hem zal vervangen.

Laat hem voorlopig maar even ;)
En zoals je zegt als je op de bodem van de mogelijkheden zit is het gewoon zo.
Anders ga je inderdaad zoals je ook al had aangegeven onnodig kosten maken voor enkele centen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Klopt, LCD TV verbruikt ook niet zo heel veel, als je een extra en zware audio versterker hebt (zoals ik een toch wel recente Marantz) dan zit het verbruik daar eerder in. En natuurlijk vervang je apparatuur pas als het enigszins logisch is, maar mijn koelkast was kapot, de droger lekte en reparatie is dan al snel bijna zo duur als vervanging (van wel een minder merk dan de miele dan ik had - nu LG en Zanussi en dat werkt eigenlijk beter).
En daarom is dit zo'n leuk topic - ieder zijn en haar eigen afwegingen en drempels, de topic start is prima (meten is weten) en uiteindelijk zal iedereen die dit topic gelezen heeft beter onderbouwd zijn/haar eigen keuzes kunnen maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Denk dat het besparen hier vooral gaat zitten in de TV (LCD van 5j oud - 170W max volgens specs + XONE die altijd samen aanstaan -> vervangen door smarttv van 50-70W en je bespaard echt veel op jaarbasis) en het toch minder gebruik maken van de droger (en dus meer was gaan ophangen). Ja, het duurt wat langer en het is iets minder makkelijk, maar die droger kost klauwen met geld.

Ben zelf ook wel voor apparaten vervangen als ze versleten zijn, maar aan de andere kant: als het zoveel bespaard op jaarbasis (zeker de tv e.d. gebruiken we toch een paar uur per dag, zeker in het weekend), kan het volgens mij al aardig snel uit.

Ook valt het me op dat er elk uur wel een verhoging is.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1g8aSBd.png

Nu kan het best zijn dat de vriezer bijv aanslaat, maar elk uur? Hmm... morgen de boel maar eens uit de stroom halen en kijken waar het probleem ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennahz op 07-10-2015 22:00 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kopje thee gezet om kwart over twee? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Dennahz schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:58:
Nu kan het best zijn dat de vriezer bijv aanslaat, maar elk uur? Hmm... morgen de boel maar eens uit de stroom halen en kijken waar het probleem ligt.
Hier een grafiek waarbij ik onze koelkast + vriezer even omkaderd heb:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SeBpeAmP4g8ykF880mC1SYc6/full.png
Rood = Koelkast (elke 55 minuten voor 13 minuten 54W)
Groen = Vriezer (elke 112 minuten voor 35 minuten 85W)

Allebei een zeer consequent en dus voorspelbaar verbruik. :)
Als je deze 2 eruit zou filteren houdt je een vrij vlakke (maar helaas nog vrij hoge :X) lijn over. :)

Limiteer je range maar eens van 9:00 tot 14:00 uur; dan wordt het stuk hiertussen een stuk duidelijker (de Y-as schaalt dan mee zodat deze op max. een paar honderd i.p.v. paar duizend Watt zit)

[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 07-10-2015 23:46 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als ze zo vaak aanspringen, is het misschien ook niet gek om er even een berekening op los te laten.

Koelkast is dus kennelijk 13/55 * 54 = 12.7 Watt gemiddeld. (111 kWh/jaar)
Vriezer is 35/112*85 = 26.6 Watt gemiddeld. (233 kWh/jaar)
Hierbij heb je geen idee van het continue verbruik, alleen van het aanspringen.

Dus de koelkast kost dus 25 euro per jaar en de vriezer 53 euro. (2 euro per Watt per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 13:28
Dennahz schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:58:
Denk dat het besparen hier vooral gaat zitten in de TV (LCD van 5j oud - 170W max volgens specs + XONE die altijd samen aanstaan -> vervangen door smarttv van 50-70W en je bespaard echt veel op jaarbasis)
Ik denk dat dat wel meevalt. Als je tv dag en nacht aanstaat bespaar je ongeveer 140 op je stroomrekening op een jaar. Als je tv elke dag 6 uur aanstaat ga je naar de 35 of zo. Maar alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
TD-er schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:23:
Als ze zo vaak aanspringen, is het misschien ook niet gek om er even een berekening op los te laten.
Die berekening had ik destijds ook al gemaakt. :)
Sterker nog, ik heb er een paar uur een energylogger aan gehangen, waarmee ik het totaalverbruik van 5 pulsen heb gemeten (0,249 kWh). Dit totaal kwam voor 99,5+% overeen met het aantal kWh (0,248 kWh) van de pulsen die ik uit m'n Youless grafiek haalde, dus dat was iig een mooie controle.
*Dat het zo dicht op elkaar zit is mogelijk eerder toeval dan waarheid, gezien de Youless per minuut opslaat en naar beneden afrond.
Koelkast is dus kennelijk 13/55 * 54 = 12.7 Watt gemiddeld. (111 kWh/jaar)
Vriezer is 35/112*85 = 26.6 Watt gemiddeld. (233 kWh/jaar)
Hoewel de vriezer in de kelder staat (en dus een vrij constante omgevingstemperatuur heeft) zal het aantal malen/minuten dat hij aanslaat natuurlijk wel groter worden als je in de tussentijd de deur af en toe opent.
In de praktijk (lees: het ding staat er niet voor niets. :P) zal het verbruik dus ietsjes hoger liggen. ;)
[Edit 9-10:] Volgens de fabrikant is het verbruik van de koelkast 158 kWh, en van de vriezer 285 kWh.
Gezien die eerste vaker open gaat (en er dus ook meer producten in/uit worden gehaald) is het grotere verschil tussen de meting wel te verklaren denk ik. :)
Hierbij heb je geen idee van het continue verbruik, alleen van het aanspringen.
Het verbruik in de tussenliggende 77 minuten was volgens de meter 0W (Maar dat was met bovenstaande berekening eigenlijk ook al bewezen. ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 14-10-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vraagje, ik heb bij Hornbach een meter gekocht. Opzich prima apparaat. Maar ik vetrouw hem niet helemaal.
hij geeft aan dat wanneer mijn aTV,Ziggo Humax5300 ,Samsung Plasma 50inch en LG blurayspeler bij elkaar in standby maar 2 watt gebruiken.
Ik vind dat vrij weinig voor al die apparaten in standby.
Als ik ze aanzet , loopt alles richting de 350watt , dat laat hij dan wel prima zien.

Zouden die apparaten echt maar 2 watt samen in standby gebruiken?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 13:28
Vaak meten die meters slecht als er weinig vermogen is.
Wat je kunt doen is bv eerst een lamp van 100 watt of zo meten en dan die apparaten er wij bij steken, dan krijg je normaal een beter beeld.

Voor al die apparaten bij elkaar vind ik het ook weinig, maar heel veel meer hoeft het niet te zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat je dan het beste met een gloeilamp ernaast kunt meten.
Die heeft een cos-phi van nagenoeg 1, dus is wel goed te meten met een goedkope meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu het zo koud is buiten kon ik mooi de vriezer even ontdooien vandaag. Boodschappen buiten gezet en vriezer laten ontdooien. Kwam flink wat ijs uit. Scheelt weer stroom :) d:)b Een no-frost model heeft er een stuk minder last van, maar ook daar heb je volgens mij nog wel enige ijsvorming.

Rooster/radiateur aan de achterkant was nog mooi stofvrij, maar dat is ook iets om even mee te pakken, als die erg stoffig is kan de vriezer z'n warmte niet goed kwijt en vreet hij ook meer stroom.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Goed idee, ga ik één deze dagen ook maar doen. Ik heb wel een no frost model ,maar zo heel erg no frost is die ook weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens internet zorgt een laagje ijs van twee millimeter al voor 10% meer verbruik. Bij mij zat er op sommige plekken bijna een centimeter, dus is wel de moeite waard.

Wel zorgen dat je de vriezer helemaal goed droog maakt na het ontdooien/weghalen van ijs, als hij vochtig is dan zit er zo weer ijs in.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
En je lades gaan ineens ook een stuk makkelijker :+
Hier van de week ook weer eens gedaan d:)b

Onze volgende wordt absoluut een no-frost

[ Voor 18% gewijzigd door MdO82 op 14-10-2015 12:33 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heb je met no-frost nog steeds wel ijsvorming, alleen een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat klopt, maar dan regelt hij het zelf.
En ik denk dat het bij een no-frost ook wel aan te raden is om hem eens in de zoveel tijd leeg te maken.

Maar goed daar heb ik geen ervaring mee ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

MdO82 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:37:
En ik denk dat het bij een no-frost ook wel aan te raden is om hem eens in de zoveel tijd leeg te maken.

Dat is het zeker. Ik heb een vrieskist in de schuur die No Frost is (voor de goede orde: http://www.aeg.nl/product...en/vrieskisten/a62300hlw0 . AEG noemt het LowFrost) en ik moet dat ding toch echt op een paar plekken laten ontdooien ivm ijsvorming.

Overigens heb ik die kist nu 3 jaar en dit is de eerste keer dat ik het moet ontdooien. Tegenwoordig heb je ook zuinigere kisten van AEG:

http://www.aeg.nl/Product...en/Vrieskisten/A92300HLW0

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 14-10-2015 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 16:42
MdO82 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:37:

Inderdaad, met zo'n systeem zit er ergens een ventilator voor de luchtstroom, wat onderdeel is van het no-frost. Wanneer je vochtig weer heb kan deze vast gaan zitten waardoor hij uitvalt. Dus eens in de zoveel tijd de ventilator compleet laten ontdooien kan geen kwaad imo

Pas geleden gehad, dus vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De koel-vries combinatie die wij nu ongeveer een jaar hebben staan heb ik nog steeds geen ijsvorming in de vriezer gezien. En het vlees enzo is wel goed bevroren, dus kennelijk heeft Samsung dat no-frost toch wel goed onder controle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
TD-er schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:58:
De koel-vries combinatie die wij nu ongeveer een jaar hebben staan heb ik nog steeds geen ijsvorming in de vriezer gezien. En het vlees enzo is wel goed bevroren, dus kennelijk heeft Samsung dat no-frost toch wel goed onder controle. :)
Ik heb een oudere Bosch en zelfde verhaal. Vanmorgen nog even gecheckt, maar achterwand is keurig droog zonder ijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Misschien hoort mijn vraag hier niet helemaal thuis, maar doe een gok :+

Ik ga binnenkort mijn netwerk even aanpassen.
Maar daarvoor heb ik een nieuwe router nodig.

Nu kan ik daar een nieuwe topic over maken, maar dat vond ik zonde :)
De reden dat ik de vraag hier maar even stel is dat ik graag wil dat deze router natuurlijk zo energiezuinig mogelijk is.

Ik neem aan dat de fabrikanten daar de laatste jaren wel mee bezig zijn geweest.
Iemand tips (eventueel wat je zelf gebruikt) ?

Als het hier niet hoort, dan lees ik dat wel ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

MdO82 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:08:

De reden dat ik de vraag hier maar even stel is dat ik graag wil dat deze router natuurlijk zo energiezuinig mogelijk is.
Energie gebruik wordt bij de test op hardware.info meegenomen voor routers.
Ik heb oa door het redelijke verbruik voor de R7000 gekozen.

Maar nee, heb echt niet de indruk dat het verbruik minder wordt van modems of routers

[ Voor 23% gewijzigd door hjs op 16-10-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Zo vrouw en kinderen het huis uit. Dit is het uitgelezen moment om op jacht te gaan naar sluipverbruik.
Stap voor stap alles uitgezet en per groep aan en dan de stekkers van de betreffende groep eruit om te zoeken waar het lek zit. 2 problemen geconstateerd:
1) de zon groep met 2 omvormers die beide 0 watt zouden moeten gebruiken presteren het om 49 watt te verstoken. 50x16x365=292 kWh
2) de groep van de slaapkamers verbuikt als ik alle stekkers eruit haal nog steeds 65 watt. 24x65x365=570kWh

Kan ik dus op de een of andere manier 862kWh besparen, dat is dus ongeveer nog het geen wat ik moet afrekenen, het uitzoeken waard dus.

Voor beide problemen is dat een uitdaging om op te lossen. Iemand een idee voor probleem 1
Probleem 2 zal ik uitzoeken door de 2 aansluitingen op die groep te gaan loskoppelen en dan verder te kijken wat er op aangesloten zit wat dan 65 watt verbruikt.

Huidig standaard verbuik van mijn huis is 280 watt. Dat kan ik dus veminderen naar 166 watt als ik beide problemen op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
hjs schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:45:
[...]

Energie gebruik wordt bij de test op hardware.info meegenomen voor routers.
Ik heb oa door het redelijke verbruik voor de R7000 gekozen.

Maar nee, heb echt niet de indruk dat het verbruik minder wordt van modems of routers
Bedankt ik ga daar eens verder lezen :)
frk123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:59:
Zo vrouw en kinderen het huis uit. Dit is het uitgelezen moment om op jacht te gaan naar sluipverbruik.
Stap voor stap alles uitgezet en per groep aan en dan de stekkers van de betreffende groep eruit om te zoeken waar het lek zit. 2 problemen geconstateerd:
1) de zon groep met 2 omvormers die beide 0 watt zouden moeten gebruiken presteren het om 49 watt te verstoken. 50x16x365=292 kWh
2) de groep van de slaapkamers verbuikt als ik alle stekkers eruit haal nog steeds 65 watt. 24x65x365=570kWh

Kan ik dus op de een of andere manier 862kWh besparen, dat is dus ongeveer nog het geen wat ik moet afrekenen, het uitzoeken waard dus.

Voor beide problemen is dat een uitdaging om op te lossen. Iemand een idee voor probleem 1
Probleem 2 zal ik uitzoeken door de 2 aansluitingen op die groep te gaan loskoppelen en dan verder te kijken wat er op aangesloten zit wat dan 65 watt verbruikt.

Huidig standaard verbuik van mijn huis is 280 watt. Dat kan ik dus veminderen naar 166 watt als ik beide problemen op los.
Ik wist niet dat de omvormers zoveel verbruiken.
Vreemd want je zou zeggen dat ze zich "uitschakelen" als het donker is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hoe meet je dat verbruik?
Op de hoofdmeter? Of met een losse meter?
In geval van het eerste, dan is het verbruik van die omvormer inderdaad erg hoog.
Met een dergelijk verbruik zouden ze ook hand-warm aan moeten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Ik meet het verbuik met een wattson energie meter waarnee ik naast mijn verbruik ook mijn opbrengst kan meten van mijn zonnepanelen. Het gaat niet om 1 inverter maar om 2. Ik moet nog een keer proberen of ze op zichzelf ook zon hoog verbruik hebben. Maar ik denk dat het komt omdat ze beide op een groep zitten en daarom voor dit verbruik zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als de omvormers uit staan (niet voldoende zonlicht), dan zouden ze niet veel meer dan 1 Watt hoeven te trekken. De Wattson is toch net zoals een Youless, een die pulsjes test van de hoofdmeter? Of is het er een die met klemmen op de leidingen zit?

Maar goed, 2 omvormers op 1 groep is om heel andere redenen geen goed idee.
Stel er is een storing/kortsluiting in een ander apparaat op dezelfde groep, dan kan er een stroom lopen die veel hoger is dan je zou verwachten gelet op de zekering/schakelautomaat.

Stel je hebt een omvormer van 2000 Watt (net geen 8 Ampère) op een groep van 16A, dan kan er een kortsluitstroom van 24A lopen. Bij 2 omvormers op diezelfde groep is dat nog een stuk hoger.

Daarom mag je omvormers van >500 Watt niet op een groep zetten waarop ook andere apparaten zitten.

Edit:
Ik zie dat die Wattson gebruik maakt van deze klemmen:
Afbeeldingslocatie: http://www.eco-logisch.nl/images/wattson_clip.jpg

Dergelijke klemmen zijn ongeschikt om verbruikers te meten die fase aansnijden.
Grote kans dat je omvormers heel kort een redelijke puls geven op je net.
In dat geval is het werkelijk verbruik een heel stuk minder.
Kortom, meet de omvormers eens op een losse meter met daarbij een ouderwetse gloeilamp.
Grote kans dat het erbij prikken van de omvormer dan een fractie extra belasting geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 17-10-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:48
Oke, even een bomen-bos situatie voor mij.

Situatie is:
- slimme meter, sinds 2-2015. De slimme meter heeft aparte registraties voor hoog/laag verbruik en hoog/laag terugleveren.
- panelen op het dak, sinds 2-2015

behoefte:
- realtime uitlezen gas, electra verbruik, electra teruglevering.

Electra teruglevering kan via de app van de panelen, so far so good, maar een alles in 1 oplossing is toch mooier.

Waar ik door de bomen-het-bos-niet-meer zie, zijn de mogelijkheden voor het **gemakkelijk** uitlezen van de slimme meter. Gemakkelijk wil voor mij zeggen: plug en play, en niet zelf het moeten draaien van scripts. Niet dat ik onhandig ben, maar ik wil gewoon een out-of-the-box werkende oplossing.

Ik keek naar oplossingen op een Raspberry Pi; daar loop ik tegen het configueren aan.
De Enelogic P1: leek geschikt, maar blijkbaar krijg ik een netto verbruik te zien, dus een optelling van verbruiken teruglevering. Hier vertellen ze dat je dan een combinatie van een Youless met een ENelogic nodig hebt.

Voor zover ik kan nagaan is dat dus de meest eenvoudige combinatie tot nu toe.
Klopt dat?
Wat kan je me nog adviseren?

En hoe werkt de optie om *twee* Youlessen te gebruiken? Eén voor verbruik, één voor teruglevering?

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Smit op 17-10-2015 20:53 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb een losse kWh meter voor de PV-groep, die een pulsje geeft per geproduceerde Wh.
Dat kun je combineren met de data uit een slimme meter en dan weet je hoeveel je netto-verbruik is.

Voor voorbeelden, kijk anders eens naar de EnergyLink van HomeWizard. Dat is geen goedkope oplossing, maar wel illustratief voor wat jij wilt.
Als je al een HomeWizard hebt, is het wel een logische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ThinkPadd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:36:
Volgens mij heb je met no-frost nog steeds wel ijsvorming, alleen een stuk minder.
Hier nu sinds een jaar en no frost installatie staan en 0 ijs.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Laatst online: 12-11-2020
Ter vergelijking, dit is het verbruik in de warmste maand hier in Florida. Dat 'lekkere' warme weer is niet zo lekker voor je portefeuille.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/lbrcxqstg8c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Twee gedachten:
wat goedkoop en aan de andere kant: wat veel kWh (voor koeling?)
Waar komt al die warmte vandaan, en kan je het daar niet laten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met slecht ontworpen huizen van luciferhout moet je inderdaad veel stoken/koelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Erasmo op 26-10-2015 19:10 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TD-er schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 00:09:
Als de omvormers uit staan (niet voldoende zonlicht), dan zouden ze niet veel meer dan 1 Watt hoeven te trekken. De Wattson is toch net zoals een Youless, een die pulsjes test van de hoofdmeter? Of is het er een die met klemmen op de leidingen zit?

Maar goed, 2 omvormers op 1 groep is om heel andere redenen geen goed idee.
Stel er is een storing/kortsluiting in een ander apparaat op dezelfde groep, dan kan er een stroom lopen die veel hoger is dan je zou verwachten gelet op de zekering/schakelautomaat.

Stel je hebt een omvormer van 2000 Watt (net geen 8 Ampère) op een groep van 16A, dan kan er een kortsluitstroom van 24A lopen. Bij 2 omvormers op diezelfde groep is dat nog een stuk hoger.

Daarom mag je omvormers van >500 Watt niet op een groep zetten waarop ook andere apparaten zitten.

Edit:
Ik zie dat die Wattson gebruik maakt van deze klemmen:
[afbeelding]

Dergelijke klemmen zijn ongeschikt om verbruikers te meten die fase aansnijden.
Grote kans dat je omvormers heel kort een redelijke puls geven op je net.
In dat geval is het werkelijk verbruik een heel stuk minder.
Kortom, meet de omvormers eens op een losse meter met daarbij een ouderwetse gloeilamp.
Grote kans dat het erbij prikken van de omvormer dan een fractie extra belasting geeft.
De wattson maakt gebruik van een optische sensor net als een youless, ik heb hem hier ook als gadget in de kamer.
Wel moet ik even vermelden dat hij op lage vermogens zomaar een 40W af kan wijken t.o.v het werkelijke verbruik. Bij hogere vermogens van 1500W plus word het kleiner, en ik heb een niet standaard pulse instelling van 1600 pulse /kWh.
Het zou mij niet verbazen als de gemeten 49W (wat me al sterk lijkt) hooguit 19 is voor beide omvormers.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Bedankt voor de reactie en uitleg. Mijn zorgen zijn nu in iedergeval wat minder. Ben nog wel op zoek naar het sluip verbruik... Aan de andere kant wordt dit mijn eerste jaar met 0 Kwh voor het dag verbruik. Nu nog het nacht en weekend verbruik aan pakken.... Of meer zonnepanelen neerleggen:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:43

Aad

dominicr schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:52:
Ter vergelijking, dit is het verbruik in de warmste maand hier in Florida. Dat 'lekkere' warme weer is niet zo lekker voor je portefeuille.

[afbeelding]
Dominicr
Ik ben vaak in Florida geweest en zie daar weinig huizen met zonnepanelen, terwijl de zon er heel veel schijnt. Ik denk dat het verbruik van energie in Amerika niet zo leeft als bij ons in Nederland Benzine verbruik heel hoog, electra heel hoog en zelfs water erg hoog, als je daar een wc doortrekt zijn het net de Niagara watervallen.
Dus niet klagen om die $ 293,-- zonnepanelen kan je daar ook plaatsen.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
Ik heb vandaag een stekker aan de aansluiting van mijn mechanische ventilatie gemaakt om het verbruik te kunnen meten. In stand 1 verbruikt hij 28 watt. Gekeken naar de vies gele kleur denk ik dat hij net zo oud is als het huis (1986). Ikzelf woon hier nu ongeveer een jaar.

Zou het lonen om de unit te vervangen voor een zuinige geljikstroom variant? En scheelt ook energie als de unit en kanelen worden gereinigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Naast dat zo'n eco-fan 1/5 van het verbruik heeft is een afstansbediening in de badkamer ook erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20-09 20:32
meintje schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:52:
Ik heb vandaag een stekker aan de aansluiting van mijn mechanische ventilatie gemaakt om het verbruik te kunnen meten. In stand 1 verbruikt hij 28 watt. Gekeken naar de vies gele kleur denk ik dat hij net zo oud is als het huis (1986). Ikzelf woon hier nu ongeveer een jaar.

Zou het lonen om de unit te vervangen voor een zuinige geljikstroom variant? En scheelt ook energie als de unit en kanelen worden gereinigd?
Het kost je circa 53 euro per jaar aan stroom. Een nieuwe zal iets van 5 watt doen in stand 1. Dat scheelt iets van 40 euro op jaarbasis. Je kunt ook meteen een nieuwe nemen die automatisch meer ventileert op vocht, dat is prettiger en zuiniger.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vandaag eens tijd gehad om eens te kijken wat het huis verbruikt als alles uit is :)

Sinds kort heb ik een slimme meter hangen die ik al uitlees via domoticz.
Echter wat ik aflees klopt niet altijd omdat er ook zonnepanelen op het dak liggen.
Dus er wordt al wat verbruikt wat opgewekt wordt.

Dus het uitlezen via domoticz was helaas geen optie.

Wat ik nu heb gedaan is alles uitgezet in de meterkast.
Behalve de groep van het modem/router, raspberry, Fritzbox (voor telefonie) switch en dect oplaadstation.

Dan kwam ik uit op ongeveer 7W :P

Natuurlijk helemaal niet hoe je het moet meten wat het huis verbruikt, want dat was alleen de meterkast ;)

Goed gaan we verder.
Toen 1 voor 1 de groepen ingeschakeld.

In totaal kom ik met alles erop en eraan op ongeveer 37W.

Wat er dan allemaal draait is:
- Modem Ziggo
- Switch / Fritzbox
- Oplader dect toestel
- Raspberry
- NAS
- Dect-toestellen
- Wekker slaapkamer
- Klokje radio
- Centrale afzuiging
- Koel en vriescombi
- CV
- Access-point woonkamer en zolder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DaD7h9T.png

Nu alleen nog eens achterhalen wat er 's nachts telkens bezig is.
We draaien 's nachts regelmatig de vaatwasser, maar die heeft vannacht niet gedraaid ;)
Binnenkort eens op jacht :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:30:
Vandaag eens tijd gehad om eens te kijken wat het huis verbruikt als alles uit is :)

Echter wat ik aflees klopt niet altijd omdat er ook zonnepanelen op het dak liggen.

[...]
Je kunt je verbruik ook uploaden naar PVoutput: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html dan kun je al beter inzoomen e.d. Hij berekend ook je standby usage (=sluipverbruik). Werkt bij mij prima (ik heb geen zonnepanelen, maar heb netjes bij PVoutput aangevinkt dat het alleen consumptie is en geen opwek).

37W lijkt mij wel erg weinig trouwens. Ik zat met veel moeite (tijdschakelaars, TV compleet stroomloos e.d.) op 64W. Nu ik weer een klein servertje (Intel NUC) heb draaien zit het rond de 85W continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:35:
[...]

Je kunt je verbruik ook uploaden naar PVoutput: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html dan kun je al beter inzoomen e.d. Hij berekend ook je standby usage (=sluipverbruik). Werkt bij mij prima (ik heb geen zonnepanelen, maar heb netjes bij PVoutput aangevinkt dat het alleen consumptie is en geen opwek).

37W lijkt mij wel erg weinig trouwens. Ik zat met veel moeite (tijdschakelaars, TV compleet stroomloos e.d.) op 64W. Nu ik weer een klein servertje (Intel NUC) heb draaien zit het rond de 85W continu.
Ik weet niet of ik het goed had gemeten hoor, doe het binnenkort nog eens ;)
Ik had alles uitgezet en de zaken die we echt 24/7 nodig hebben aangezet en mijn meter afgelezen.
Maar ik ben niet zo'n voorstander om mijn verbruik ook te uploaden naar PVoutput.

Ik weet dat het kan, maar het is een open website en iedereen kan zijn of haar conclusies uittrekken.
Jullie mogen mij een zeur vinden ;) maar ik ben daar niet zo'n voorstander van.

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 05-11-2015 14:39 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

We draaien 's nachts regelmatig de vaatwasser, maar die heeft vannacht niet gedraaid ;)
Vermoed de koel-vriescombi die aanslaat :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
2Dutch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:38:
[...]

Vermoed de koel-vriescombi die aanslaat :)
Het zijn bijna intervallen van 1 uur.
Goed het is niet de jongste meer, maar het zou natuurlijk kunnen.

Zal hem eens een nachtje uit laten :+ en de volgende dag dweilen en de boel weggooien ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:38:
[...]

Ik weet niet of ik het goed had gemeten hoor, doe het binnenkort nog eens ;)
Ik had alles uitgezet en de zaken die we echt 24/7 nodig hebben aangezet en mijn meter afgelezen.
Maar ik ben niet zo'n voorstander om mijn verbruik ook te uploaden naar PVoutput.

Ik weet dat het kan, maar het is een open website en iedereen kan zijn of haar conclusies uittrekken.
Jullie mogen mij een zeur vinden ;) maar ik ben daar niet zo'n voorstander van.
Volgens mij kun je er ook voor kiezen om je gebruiksdata af te schermen, maar dat weet ik niet meer zeker. Tijd geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:40:
[...]
Het zijn bijna intervallen van 1 uur.
Goed het is niet de jongste meer, maar het zou natuurlijk kunnen.

Zal hem eens een nachtje uit laten :+ en de volgende dag dweilen en de boel weggooien ;)
Heb dat ook eens gehad met een brakke koel/vries-combi, die begon steeds vaker aan te slaan (metertje ertussen gestopt) en die hebben we toen vervangen. Dus kan geen kwaad het in ieder geval even te checken..en anders kun je het gewoon als optie afstrepen ;)

Wij maken ook in de winter de koelkast/vriezer mooi schoon, gebruik maken van de lage temps over een tijdje en alles buiten parkeren een nachtje ;)

[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 05-11-2015 14:44 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:41:
[...]

Volgens mij kun je er ook voor kiezen om je gebruiksdata af te schermen, maar dat weet ik niet meer zeker. Tijd geleden al.
Ik ga eens op onderzoek uit :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2Dutch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:42:
Wij maken ook in de winter de koelkast/vriezer mooi schoon, gebruik maken van de lage temps over een tijdje en alles buiten parkeren een nachtje ;)
Heb je daar zolang voor nodig? :P Ik zet 2 bakken met water uit de waterkoker erin, dan gaat het ontdooien wat sneller O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
meintje schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:52:

Ligt er IMHO ook aan hoe veel je hem gebruikt. Hier zetten we hem bijv. alleen aan als we gaan douchen e.d. Dat is welgeteld misschien slechts 5-6uur per week. Nogal een verschil als bij 24/7. Anders zou het allicht wel lonen denk ik.
ThinkPadd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:35:
[...]
Dat was ook mijn eerste gedachte, zeker met al die apparatuur die is opgenoemd. 130W had ik eerder geloofd.
Zelfde als 7W voor router, switch, etc, etc. Normaal gebruikt 1 zo'n apparaat al snel 6W oid. (tenminste bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:45:
[...]

Ik ga eens op onderzoek uit :)
Volgens mij alleen als je donateur bent.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Raven schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:48:
[...]

Heb je daar zolang voor nodig? :P Ik zet 2 bakken met water uit de waterkoker erin, dan gaat het ontdooien wat sneller O-)
lol, nee, maar ging een beetje mee in de eerdere reply over dweilen enzo ;)
Die heet water truc werkt perfect, alhoewel moderne vriezers tegenwoordig bijna geen ijsvorming meer hebben, scheelt een berg werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat moet hier helaas ook, al heb ik de laatste keer 2 grote badhanddoeken voor/naast en deels eronder gelegd, dat scheelde héél wat dweilen, al helpt het ook om de grote gevallen stukken ijs er uit te vissen en in de gootsteen te gooien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
[quote]marcel87 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:48:
[...]

Ligt er IMHO ook aan hoe veel je hem gebruikt. Hier zetten we hem bijv. alleen aan als we gaan douchen e.d. Dat is welgeteld misschien slechts 5-6uur per week. Nogal een verschil als bij 24/7. Anders zou het allicht wel lonen denk ik.

[...]

Momenteel staat de ventilatie 24/7 aan. Ik heb echter wel een vochtigheidsmeter besteld om te experimenteren met het inschakelen op bepaalde tijdstippen. Ik ben wel benieuwd wat voor gevolgen dat heeft voor de vochtigheid in de woonkamer. Al denk ik dat dat wel mee gaat vallen met een open afzuigkap en ventilatierooster boven de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Wat ik nu heb gedaan is alles uitgezet in de meterkast.
Behalve de groep van het modem/router, raspberry, Fritzbox (voor telefonie) switch en dect oplaadstation.

Dan kwam ik uit op ongeveer 7W :P

Natuurlijk helemaal niet hoe je het moet meten wat het huis verbruikt, want dat was alleen de meterkast ;)

Goed gaan we verder.
Toen 1 voor 1 de groepen ingeschakeld.

In totaal kom ik met alles erop en eraan op ongeveer 37W.

Wat er dan allemaal draait is:
- Modem Ziggo
- Switch / Fritzbox
- Oplader dect toestel
- Raspberry
- NAS
- Dect-toestellen
- Wekker slaapkamer
- Klokje radio
- Centrale afzuiging
- Koel en vriescombi
- CV
- Access-point woonkamer en zolder.

[afbeelding]

Koelkast die aanspringt of elektrische boiler in je keukenkast? Dat zijn bij mij de boosdoeners van dit soort pieken s' nachts.

[ Voor 84% gewijzigd door stuffer op 05-11-2015 17:03 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
stuffer schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:01:
[...]

Koelkast die aanspringt of elektrische boiler in je keukenkast? Dat zijn bij mij de boosdoeners van dit soort pieken s' nachts.
Dan zal het dat oude beestje van een koel-/vriezer zijn die dat veroorzaakt :)
Overigens ik gaf een verbruik ban 37 wat op als alles uit is op behalve de zaken die 24/7 draaien.
Blijkt inderdaad niet helemaal juist :$

Even op Domoticz gekeken en denk dat we het eerder over 84 wat moeten hebben.
Dat scheelt wel wat(t) :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

meintje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:01:
[quote]marcel87 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:48:
[...]

[...]

Momenteel staat de ventilatie 24/7 aan. Ik heb echter wel een vochtigheidsmeter besteld om te experimenteren met het inschakelen op bepaalde tijdstippen. Ik ben wel benieuwd wat voor gevolgen dat heeft voor de vochtigheid in de woonkamer. Al denk ik dat dat wel mee gaat vallen met een open afzuigkap en ventilatierooster boven de ramen.
Denk aan je gezondheid!

Moderne huizen zijn heel slecht geventileerd (of beter: goed geisoleerd ) en dan komt de luchtverversing in gevaar als je de mechanische ventilatie uit gaat zetten!

Als je dan toch wilt besparen, zet er dan inderdaad een mooie zuinige gelijkstroom ventilator neer; die verbruiken vele malen minder, en kanalen reinigen is dan een mooi bij behorend klusje; zorgt voor minder weerstand en daarmee voor een hogere efficientie/lager verbruik per verplaatste M3 lucht.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

De gelijkstroomvariant is inderdaad een mooie besparing, maar hoe reinig je de kanalen?
Ik kom niet verder dan de luchtinlaten en de ventilatorbox zelf.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over het wel en wee van ventileren is al een topic jongens (en meiden?): Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Verder eens met JayPe. Een Tweaker hier zei dat hij op z'n CO2-meter heel goed kon zien dat de luchtkwaliteit met meerdere mensen in de ruimte al hard achteruit ging. Dan nog wat kaarsjes aan e.d. en de lucht is al niet heel gezond meer. Dus ik zou hem altijd minimaal op de laagste stand laten draaien. Helemaal uit is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Raven schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:48:
Ik zet 2 bakken met water uit de waterkoker erin, dan gaat het ontdooien wat sneller O-)
Hmmm... Topic: Serieus elektriciteit besparen
En dan ga je een aantal liters water koken voor iets wat ook vanzelf ontdooit? :X

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sjimmie schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:42:
[...]

Hmmm... Topic: Serieus elektriciteit besparen
En dan ga je een aantal liters water koken voor iets wat ook vanzelf ontdooit? :X
Vergeet de inhoud van de vriezer niet, als dat ontdooit en bederft kost dat ook geld :+ Op deze manier gaat het ontdooien van de vriezer sneller en kan de inhoud er weer sneller in.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 06-11-2015 11:44 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Raven schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:44:
[...]

Vergeet de inhoud van de vriezer niet, als dat ontdooit en bederft kost dat ook geld :+ Op deze manier gaat het ontdooien van de vriezer sneller en kan de inhoud er weer sneller in.
Daar heb je een punt, wat op te lossen is door hartje-winter je vriezer te ontdooien.
Sowieso verstandig om te zorgen dat je alvast zo min mogelijk spullen koud hoeft te houden en de rest zal een nachtje buiten bij -6 ofzo best overleven.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
sjimmie schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
[...]

Daar heb je een punt, wat op te lossen is door hartje-winter je vriezer te ontdooien.
Sowieso verstandig om te zorgen dat je alvast zo min mogelijk spullen koud hoeft te houden en de rest zal een nachtje buiten bij -6 ofzo best overleven.
Lijkt mij niet dat dit nou zoveel energie kost dat je je zorgen moet gaan maken. Kleine berekening voor het verwarmen van 1L water:

Cp=4,18 kJ/kg/K
delta T=90 (van 10c naar 90C)
m=1kg (want 1L is ongeveer 1 kg)

E= 4,18*90*1=377 kJ = 0, 377 MJ

0,377 MJ / 3,6 = 0,10 kWh

dit lijkt mij dus verwaarloosbaar als het ervoor zorgt dat je vriezer weer beter werkt (want wie gaat er nou wachten tot die paar nachten dat het koud genoeg is?) daarbij kun je je spul niet buiten zetten als je een appartement hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
sjimmie schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
[...]

Als je een kleine vriezer hebt (zoals hier: 2 lades) zit er zeker niet veel in :P

Ontopic: Als wij de vriezer ontdooien doen we dat ook met een waterkoker want anders kan je heel lang wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
Wat in mijn beleving beter werkt: lauw warm water in een sproeier en dan de ijslaag besproeien, kun je die redelijk makkelijk los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:07

CeesKees

I rest my Kees

Ik gebruik een Fohn...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1 ... 46 ... 84 Laatste