Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 15:09
Een föhn kan inderdaad werken, maar dan als je niet veel ijs hebt.
Met een waterkoker werkt het sneller als je veel ijs hebt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Als je veel ijs hebt, heb je te lang niet ontdooit...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Klopt :$

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-09 16:53

TRaSH

koffie ?

ik heb zelf ook zo een nofrost vriezer en heb hem eigenlijk nog nooit ontdooit in de 7-10 jaar dat ik hem heb.
maar er zit ook geen mm ijs vorming in bij mij.
heb hem nog wel een paar maanden geleden helemaal schoongemaakt wegens een lekkage van iets wat ingevroren moest worden (zelf gemaakte water ijsjes van dochter lief)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08
Uhmm... In het 'Serieus elektriciteit besparen' topic zeggen dat je een fohn gebruikt om je vriezer te ontdooien? :P

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 20:19
Ik zet vaak een ventilator of stofzuiger (laagste stand, "uitlaat" de vriezen in laten blazen) voor de open vriezer zonder lades. Water wordt alleen maar meer een extra zooitje naar mijn idee, en er zit meer dan genoeg warmte in lucht om de boel te ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:40

CeesKees

I rest my Kees

The Lord schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:19:
[...]

Uhmm... In het 'Serieus elektriciteit besparen' topic zeggen dat je een fohn gebruikt om je vriezer te ontdooien? :P
Besparen doe je op je continue (en sluip-) verbruik.

Dat daar een eenmalige investering door het gebruiken van een föhn (om je sluipverbruikende vriezer te ontdooien) tegenover staat is een acceptabel offer.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ontdooi de vriezer altijd in de winter. haal hem leeg en zet het spul in de schuur. dan een paar pannen met warm water maken en die gewoon in de dichte vriezer zetten. binnen een uur is het ding ontdooit, even schoonmaken, aanzetten en paar uur later al het spul er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:42
Hey mensen, ik ben vandaag wat geschrokken van onze jaarnota van Eneco.. Zodra onze buren thuis zijn ga ik vragen of ik hun jaarnota mag vergelijken (gelijke woning - nieuwbouw eind 2013 opgeleverd).

Om een beeld te schetsen:
2-onder-1 Kap woning.
Gehele woning vloerverwarming (1e en 2e etage / Zolder geen)
Stoken doen we weinig voor zover ik weet (thermostaat ingesteld op 17.5 graden en het was gisteravond nog 22 graden binnen en ondanks het mooie weer was het buiten toch echt kouder)

Nieuwe keuken (2013) en 1 oude koelkast die wanneer het buiten koud blijf uitgaat, deze is zo'n 8 jaar oud denk ik.

"Aparte" Apparaten in huis:
Ventilatiewarmtepomp
Projector
Quooker Fusion
"Amerikaanse" koelkast (no-frost)
Elektrische oven (90cm breed)

Nog te controleren op verbruik (8/9 jaar oud):
Wasmachine
Condensdroger (gebruiken we in de koude dagen voor handdoeken e.d, warme dagen hangen we zoveel mogelijk op).

We zijn met 2 personen, wel beide onregelmatig werk dus een hoger dan gemiddeld verbruik is wel te verwachten. Echter verwacht ik geen 3 keer zo hoog verbruik dan gemiddeld...:

Totaal vorige periode (wat wij al veel vonden):
GAS: 1063 M3
STROOM: 2975 kWh

Totaal deze periode (waar ik dus wat van schrok):
GAS: 759 M3 *minder dus*
STROOM: 5686 kWh *bijna het dubbele als voorgaande periode...*

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/110apuf.png

Zit even op Toon te kijken en op dit moment geeft hij vrij constant 450W aan. Heb echter niet echt een idee van wat "normaal" constant verbruik is in een woning.

Ik heb 10 groepen, 1 daarvan zit de "oude" koelkast op welke buiten in het tuinhuis staat. Daarnaast heb ik een schemerschakelaar met een LED lamp aangesloten. Wanneer ik de groep buiten uitschakel zakt het naar 330W. Koelkasten verbruiken naar mijn weten ong. 100W, hij is wat ouder dus 120W lijkt mij wel logisch. 330W over (constant) zou dus van de apparaten moeten komen die nog aangesloten zijn / aan staan... iMac / Modem / Router / Switch / (2* in warme tijden)(beide no-frost) Koelkast(en) / Quooker / Ventilatiewarmtepomp / wat LED verlichting... + Standby zooi.

Wellicht kan iemand me op de goede weg helpen of wellicht weet iemand waar ik het beste kan zoeken?

Voor de duidelijkheid, het is niet niet te doen om 100 euro op jaarbasis te besparen... leuk natuurlijk als dat kan... maar ik mag 1.056,46€ bijbetalen.. dus het is eerder 100 euro per maand...

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 12:14 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
@Thalaron:
dat is wel een groot verschil. De situatie is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken, maar mijn appartement (70m2) heeft overdag een constant gebruik van 80W, 's nachts 35W. Dit is inclusief oude koelkast, modem en access point (ongeveer de 35W van de nacht dus).

Je ventilatie zou bijvoorbeeld in de hoogste stand kunnen staan, dat kan behoorlijk doortikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Fr33z schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:08:
Je ventilatie zou bijvoorbeeld in de hoogste stand kunnen staan, dat kan behoorlijk doortikken
Thnx voor het meedenken!
We hebben regelaars (draadloos) en deze zetten we enkel hoog wanneer we douchen/bad gebruiken.
Dus verwacht niet dat dit het zal zijn. Ik ga in elk geval een meter halen die je tussen het apparaat en WCD kan doen... wellicht zal ik daar eens beginnen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:03:
Hey mensen, ik ben vandaag wat geschrokken van onze jaarnota van Eneco..

[...]

Wellicht kan iemand me op de goede weg helpen of wellicht weet iemand waar ik het beste kan zoeken?

Voor de duidelijkheid, het is niet niet te doen om 100 euro op jaarbasis te besparen... leuk natuurlijk als dat kan... maar ik mag 1.056,46€ bijbetalen.. dus het is eerder 100 euro per maand...
Je bent zelf al op de goede weg. :) Je meet het verbruik van verschillende apparaten en trekt daar conclusies uit. Wat je tot nu toe nog niet gedaan hebt, is de 'rest' doormeten. Bovendien zie ik dat je meerdere koelkasten/vriezers hebt, je computer aan laat staan (of in standby?), meerdere netwerkdevices hebt, etc. De enige manier om hier vanaf te komen is systematisch meten en bij jezelf nagaan of het de meerprijs waard is. Daarbij kun je de vuistregel aanhouden dat 1Watt continu besparen ongeveer €2 scheelt op de jaarnota. Er zit nu ongeveer 700 euro 'verstopt' in je huis. ;)

Verder is het niet vreemd dat je verbruik wat hoger is vanwege de warmtepomp, maar je gasverbruik is nog steeds vrij hoog voor een huis met warmtepomp. Kun je over die pomp wat meer vertellen wat hij doet?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe bepaal je waar het sluipverbruik zit?

Situatie:
Ik heb een tijdje alle apparaten die ik kon bedenken (en waar ik makkelijk bij kon komen) op de energie meter gezet (vriezers, koelkasten, tvs, nas, dat soort dingen, maar niet de oven en game pc's). Ik kwam op een gebruik per dag van zo'n 4kWh uit. Dit is gedurende een gewone werkdag (dus niet puur standby). Het gemiddelde gebruik per dag is zo'n 13kWh in de winter (dus inclusief oven, game pc's en verlichting en vloerverwarmings pomp)

Nu zijn we een paar dagen weggeweest en ik heb gemeten wat het huis in die tijd gebruikte. Ik heb de stekkers van een aantal "dagelijkse" dingen eruit getrokken (zoals de game pc's en de vloerverwarmings pomp). Dus ik verwachtte een gebruik wat leek op wat ik gemeten had met de individuele apparaten. Maar ik kwam zo'n 4kWh hoger uit (7,8kWh). Ergens zijn dus nog apparaten die zo'n 4kWh voor hun rekening nemen, maar ik heb geen idee welke dat zouden kunnen zijn.

Hoe zou ik deze het best kunnen traceren?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Krisp schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:14:
[...]
Kun je over die pomp wat meer vertellen wat hij doet?
Voor zover ik weet:
Deze regelt de ventilatie in het huis en gebruikt de opgevangen warme lucht weer om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen. Gezien dit apparaat voor mij nogal nieuw is en ik niemand ken die iets vergelijkbaars heeft... Ga ik deze eerst maar eens meten.

Ik was overigens wel al bezig met de verbruikers te verminderen (Heb eind vorig jaar de NAS de deur uit gedaan en eergisteren PS3/Harmony remote voor PS3/BT apparaat voor muziek in mijn audio/video meubel vervangen door 1 apparaat (AppleTV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Gehele woning vloerverwarming (1e en 2e etage / Zolder geen)
[...]
ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Als je pomp 24/7 staat te draaien dan heb je een schakelaar zeer snel terugverdiend.

Verder zou ik een keer alle groepen uitzetten en dan één voor één weer aanzetten en kijken of je op die manier een groep kan achterhalen die veel gebruikt. Dan kun je het probleem al beter 'pinpointen'.

6000 kWh deden m'n ouders volgens mij ook, maar die hebben ook een waterbed die al bijna 300W continu trekt en daarmee in z'n ééntje al 2700 kWh doet heel grof & snel gerekend. En daarbovenop nog het verbruik van een 4-persoons huishouden.
Ik zou je warmtepomp ook eens goed meten, als die continu stroom blijft trekken dan tikt dat ook snel aan. Hebben die units ook niet een elektrische verwarming die de buitenunit vorstvrij moet houden? Zoiets moet je dan aan denken, misschien dat de schakeling daarvan blijft hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:45:
[...]

ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Als je pomp 24/7 staat te draaien dan heb je een schakelaar zeer snel terugverdiend.

Verder zou ik een keer alle groepen uitzetten en dan één voor één weer aanzetten en kijken of je op die manier een groep kan achterhalen die veel gebruikt. Dan kun je het probleem al beter 'pinpointen'.
Besteld! Had hem al eens eerder voorbij zien komen maar kon hem zo snel niet meer terugvinden!
Groepen 1 voor 1 uitschakelen zal ik eens doen wanneer de wasmachine klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:59:
[...]

Besteld! Had hem al eens eerder voorbij zien komen maar kon hem zo snel niet meer terugvinden!
Groepen 1 voor 1 uitschakelen zal ik eens doen wanneer de wasmachine klaar is!
Weet je ook wat het verbruik van je pomp(en) is? Als je dat weet kunnen we daar mee rekenen en kun je i.i.g. al een deel van het jaarverbruik verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je constant zoveel energie verbruikt dan moet er ook ergens continu een warmtebron zijn... Zou je eigenlijk even met een Flir of Testo een keer door het huis moeten lopen. Dan gloeien je grootverbruikers heel snel op :)

Zelf gebruik ik Plugwise op veel apparaten om ze in de gaten te houden. Een koelkast in de schuur is heel vaak een veroorzaker van een hoge rekening. Deze kunnen nog wel eens permanent doorkoelen omdat ze het niet trekken (rubbers? oude pomp?). 100 of 120 watt is best mogelijk en dan zit je zo aan 120w x 8.76 = 1051,2 kWh alleen al voor een koelkast!

Dan is een plugwise startpakketje snel terugverdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Heb in elk geval 1 router op de 1e etage eruit gehaald... deze hoeft amper wat te doen en was behoorlijk warm (voor een apparaat dat niets doet in elk geval wel).

Ga nu zo'n apparaat halen welke het verbruik kan meten... Zo'n Plugwise systeem is op dit moment te duur maar wellicht niet verkeerd voor de toekomst... heb echter geen Windows computer beschikbaar dus zal iets moeten hebben dat met OSX werkt. Of ik moet iets met BootCamp gaan doen natuurlijk.

Zo'n warmte camera kost voor het huren ook niet niets zie ik... 145 euro voor een Flir.. Maar goed, indien ik het niet gevonden zal ik dit als optie onthouden... al denk ik dat ik dan beter een elektricien ofzo kan laten kijken. Eneco gaf ook aan dat het mogelijk een defecte meter zou kunnen zijn, maar dan zou ik de netbeheerder moeten laten komen en dat kan een duur grapje worden indien het daar niet aan ligt. Dus dat bewaar ik maar voor het laatst/indien een monteur aangeeft dat hij de meter niet vertrouwd.

[ Voor 36% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:43:
Heb in elk geval 1 router op de 1e etage eruit gehaald... deze hoeft amper wat te doen en was behoorlijk warm (voor een apparaat dat niets doet in elk geval wel).

Ga nu zo'n apparaat halen welke het verbruik kan meten... Zo'n Plugwise systeem is op dit moment te duur maar wellicht niet verkeerd voor de toekomst... heb echter geen Windows computer beschikbaar dus zal iets moeten hebben dat met OSX werkt. Of ik moet iets met BootCamp gaan doen natuurlijk.

Zo'n warmte camera kost voor het huren ook niet niets zie ik... 145 euro voor een Flir.. Maar goed, indien ik het niet gevonden zal ik dit als optie onthouden... al denk ik dat ik dan beter een elektricien ofzo kan laten kijken. Eneco gaf ook aan dat het mogelijk een defecte meter zou kunnen zijn, maar dan zou ik de netbeheerder moeten laten komen en dat kan een duur grapje worden indien het daar niet aan ligt. Dus dat bewaar ik maar voor het laatst/indien een monteur aangeeft dat hij de meter niet vertrouwd.
Plugwise heeft ook systemen met een kastje met internetverbinding. Dan staat je plugwise in de cloud. T is maar wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zit even op Toon te kijken en op dit moment geeft hij vrij constant 450W aan.
Dat is 3944 kWh per jaar verklaard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ja, maar op dat moment stond (zover ik terug haal) wel zijn wasmachine aan. Die zal niet voortdurend aan staan

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:43:
[...]
Zo'n warmte camera kost voor het huren ook niet niets zie ik... 145 euro voor een Flir..
[...]
Voor het dubbele heb je er zelf eentje: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera (Fairy en ik hebben beiden een FLIR One Android gekocht bij Conrad, leuk dingetje). Maar voor stroomverslinders kun je beter gewoon een verbruiksmeter nemen die je tussen het apparaat en het stopcontact kunt steken.

Plugwise zou ik zelf niet kopen, heb het zelf ook gehad, maar vond de privacy nogal twijfelachtig, het uitleespakket schijnt allerlei informatie naar Plugwise door te sturen las ik ergens:? Steek het geld dan liever in wat Z-Wave spul, dan kun je er gelijk een domoticaprojectje van maken O-)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Cyberpope schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:15:
ja, maar op dat moment stond (zover ik terug haal) wel zijn wasmachine aan. Die zal niet voortdurend aan staan
Nee dat was voordat de wasmachine aanging...

Groep 10 *buiten is uit (2e koelkast / schemerschakelaar)
Alle adaptors in de slaapkamer in een schakel-stekkerdoos (uitgeschakeld)
Router op 1e etage verwijderd. en tijdelijk vervangen met een RJ45 koppelstuk
Xbox 360 en Nintendo Wii uit stekkerdoos gehaald in mijn audio/video meubel

Geeft nu al even 440 Watt aan... Ga nu de groepen er allemaal uitgooien en 1 voor 1 terugzetten...
Kijken waar de Energieverbruiksmeter als 1e moet hangen... mocht ik niet direct het probleem kunnen achterhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:58:
[...]
Geeft nu al even 440 Watt aan... Ga nu de groepen er allemaal uitgooien en 1 voor 1 terugzetten...
d:)b gestructureerde aanpak!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 05:52
mocht je een FLIR overwegen, let erop dat het maken en goed interpreteren nog wel even wat studie vergt. Je kunt waarschijnlijk beter eerst iets doen aan het opsporen van verbruik zoals je nu gaat doen, door dingen uit te zetten.

Heb je een slimme meter? In dat geval zijn er zat oplossingen om het totale verbruik near real-time uit te lezen. Als je dat combineert met 1 of 2 van die meters die je in een stekkerdoos kunt proppen kun je stapsgewijs op speurtocht gaan (ik bedoel van die dingen zoals een voltcraft energy logger 4000 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:09:
Heb je een slimme meter? In dat geval zijn er zat oplossingen om het totale verbruik near real-time uit te lezen.
Ik heb dit weekeinde mijn domme meter wat slimmer gemaakt. Een LDR-sensor-module voor het puls-ledje geducktaped, aangesloten op een raspberry pi, en met wat scripting adhv de tijd tussen de pulsen mijn verbruik realtime zichtbaar gemaakt.
Dat geeft mij al meteen een hoop inzicht in het verbruik van de meeste apparaten, het is goed te volgen wanneer bv de koelkast aanslaat (en hoe vaak) en wat dat verbruikt, de pomp van de CV, etc..

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die FLIR is natuurlijk echt een non-oplossing het spijt me. Je gaat dan echt met een kanon op een mug schieten.

Zo te zien kan je je live verbruik zien op je slimme meter (?):

- Inderdaad alle groepen eruit knallen
- Notoire verbruikers meten zoals warmtepomp (zou ik mijn geld op zetten) en vloerverwarmings verdeler, amerikaanse koelkast
- Oude verlichting (50W gloeilamp in de schuur die continu aanstaat etc, array met halogeen spotjes die altijd aanstaan)
- Alles uit behalve apparaten die echt stroom MOETEN hebben (koelkast, vriezer, modems, NAS). Warmtepomp zou ik uitlaten want die meet je toch al apart, dit verbruik is dus echt je base-load wat je zou hebben als je zou slapen en dus 24/7. Dan kan je een grove berekening maken naar 365 dagen + aanvullen voor die stroomvreters en dan moet je al redelijk beeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar(2014) hebben wij thuis 8,04 GJ stadsverwarming en 1599 kWh elektriciteit gebruikt. Dit jaar lijkt het erop dat het iets meer is (2GJ meer) elektriciteit moet ik nog even controleren.

"Thuis" is een appartement met in totaal 2 personen. Woonkamer + 2 slaapkamers + toilet + badkamer + berging + balkon met 2 deuren. En een totale oppervlakte van +- 80m2.

Een aantal weken geleden is er een slimme meter geïnstalleerd. Nu kan ik het wat makkelijker bij houden. Allereerst ga ik een lijst maken van alle elektrische apparaten en vervolgens opnieuw controleren wat veranderd kan worden.
Wat me is opgevallen is dat ik in de avond wanneer er niks aan staat toch nog een verbruik tussen de 0,04kWh en 0,3kWh is af te lezen op de slimme meter. Dit moet dus nog verder zakken richting 0.

Zoiezo heb ik nog 1 gloeilamp in de slaapkamer van 40 watt maar die zit op een dimbare "klik aan klik uit" (ACM-300). Tot nu toe heb ik geen enkele led lamp kunnen vinden die hier ook mee samen werkt. Misschien dat jullie een idee hebben ? Anders moet ik maar een nieuwe plafond module kopen die wel met led lampen werkt.

Dit topic heb ik bij toeval ontdekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:39:
<>amerikaanse koelkast
-<>array met halogeen spotjes die altijd aanstaan)
<>
Dit inderdaad, Dat waren mijn grootste verbruikers, scheelt 2.5 mwh op jaarbasis :)

Koelbast gebruikte 4 kwh per dan, was dus kapot.
Halogeen, 20 spotjes a 20 watt tikt in deze donkere dagen ook flink aan, dus dat is allemaal LED geworden al staan ze sinds de vier hue white led lampen eigenlijk nooit meer aan, alleen bij het schoonmaken voor een bak licht.

Hue LED heeft ook een erg grote WAF, leuke schemerlampen met dimbaar licht vanaf overal vindt mijn vriendin helemaal te gek.

En ik heb zo'n verlichte wereldbol met nu een 2W led lampje - misschien dat ik daar nog eens een tijdschakelaar op zet maar die vier euro per jaar kan me vooralsnog roesten.

Maar het meten, zoeken en vinden is leuk, hou je geld over om te investeren in nieuwe apparatuur zoals warmtepompdrogers etc. En dan isoleren, panelen, en voor je het weet zit je in een spiraal naar beneden :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ben alles nagelopen en viel me op dat stand-by verbruik in mijn TV meubel toch wel wat hoog ligt.
Zit op een aparte groep en ging van 40 naar 90 (50W dus).
Dus e.e.a. nog nameten... vrouw is echter thuis dus dat doe ik wel een andere keer.

Mijn oude Plasma stand-by viel me dan mee (0.7W welke apart aangesloten is)
Ter vergelijking verbruikt de nieuwere 32" LCD op de slaapkamer 1.2W... bijna het dubbele)
Zo 1.2.3 niet echt direct vreemde waardes tegengekomen.

Verbruik nu 610W maar is wat lastig vergelijken gezien de koelkast is even uit geweest is en nu duidelijk bezig is -> 50" Plasma (?) Receiver (?) Zing decoder (?) iMac (120W) staan aan.

ECO Pump Switch Vloerverwarming Pompschakelaar komt morgen binnen, hopelijk ben ik dan nog thuis.
Ben benieuwd of dat het "probleem" oplost. Zou op TOON na een paar dagen wel zichtbaar moeten zijn als dat veel scheelt in de grafieken dagelijks verbruik... zo niet ga ik weer verder zoeken!

Wel grappig detail:
Toon *Touchscreen* kan ik niet meten maar de 2 apparaten die erbij horen bij Elektra (1,3W) en Gas (5-6W) gebruikt dus in elk geval gemiddeld 6.8W :+ Aan de andere kant kan ik daar wel snel zien als b.v. mijn koelkast overlijd en ineens een veelvoud zou gaan gebruiken... dus dan heb je het er weer snel uit natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:13:
[...]

ECO Pump Switch Vloerverwarming Pompschakelaar komt morgen binnen, hopelijk ben ik dan nog thuis.
Ben benieuwd of dat het "probleem" oplost. Zou op TOON na een paar dagen wel zichtbaar moeten zijn als dat veel scheelt in de grafieken dagelijks verbruik... zo niet ga ik weer verder zoeken!

[...]
Wat ik al eerder vroeg, heb je nou al gemeten wat de pomp zelf verbruikt? Als je dat weet kun je al een deel van het jaarverbruik wat je gestuurd kreeg wegstrepen.

Oja en zorg bij die pompschakelaar dat je de sensor zo dicht mogelijk bij de ketel plaatst, hij reageert niet supersnel, door de sensor dichter bij de ketel te plaatsen zorg je voor een snellere reactietijd van de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
ThinkPadd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:15:
[...]

Wat ik al eerder vroeg, heb je nou al gemeten wat de pomp zelf verbruikt? Als je dat weet kun je al een deel van het jaarverbruik wat je gestuurd kreeg wegstrepen.

Oja en zorg bij die pompschakelaar dat je de sensor zo dicht mogelijk bij de ketel plaatst, hij reageert niet supersnel, door de sensor dichter bij de ketel te plaatsen zorg je voor een snellere reactietijd van de schakelaar.
Jep, even snel uiteraard... langere meting moet nog komen.
- Inventum Ventilatiewarmtepomp 7-8W op stand 1 (laagste stand) waar hij gehele dag op staat, behalve bij het douchen,
- CV Bij start 30 -> 15 en na 1 minuut 2.2W stabiel
- Regelaar voor de vloerpomp op zolder 90W piek bij starten -> 12W constant. Kan niet echt zien of die dan wat zinvols doet. Zie verder geen stekkers zitten... wat mogelijk een uitdaging kan zijn... Weet niet zeker of die regelaar alles regelt. Indien de ventilatiewarmtepomp het deel is waar ik de pomp mee moet regelen schakel ik direct ook de ventilatie uit wat weer onwenselijk is :X

Verlichting zal het niet snel aan liggen... we hebben meestal enkel de staande lamp aan (LED 10W).
In de keuken is 10W
Woonkamer LED (2x4 spots) 50W
Keukentafel 30W

Heb bijna alles opgemeten. Zal nog wel een overzicht maken/plaatsen. Heb nu helaas weinig tijd over en moet komende 3 dagen veel werken :F

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12w voor je vvw pomp.. dat is bij mij dus al 70-73w continue op de 120-140w standby gebruik. Pomp schakelaar is onderweg zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:58:
12w voor je vvw pomp.. dat is bij mij dus al 70-73w continue op de 120-140w standby gebruik. Pomp schakelaar is onderweg zullen we maar zeggen ;)
Ik zal vanavond de energiemeter er eens aan laten hangen... Kijken of die 12 Watt ook een goede indicatie was (4 min gekeken)

We kijken o.a. geregeld Netflix... We gebruikten daar de PS3 voor in afwachting van de nieuwe Apple TV.
Voor de gein gemeten wat de PS3 verbruikt samen met de adapter voor onze Logitech Harmony -> 1.3W Stand-by

Apple TV4 (1W stand-by en 2.5W actief -> Netflix 5W)
PS3 + Adaptor (1.3W stand-by en 70W actief -> Netflix ?? (ventilatie altijd naar MAX na 5 min... dus zal wel nog meer geweest zijn)... Had beter direct een Apple TV3 kunnen halen denk ik :+

Maar goed... die 50W stand-by was reeds met Apple TV4 in de kast en PS3 is sindsdien uit de kast.

Ondanks dat de router op de 1e etage goed warm was verbruikt dat ding toch maar iets van 5W :?

Ben nu de TV (50" Plasma) aan het meten. Gezien Plasma een nogal variabel verbruik heeft (Des te lichter des te meer Watt) is het direct wat moeilijk beoordelen. Denk dat dit wel 1 van de problemen zal zijn. Van 180 tot uitschieters van 380W zie ik voorbij komen.

Al heb ik liever dat ik een nieuwe TV moet kopen dan een koelkast o.i.d. natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wellicht een stomme opmerking van mij :D
Maar als je geschrokken bent van je eindafrekening (wat een aardig verschil is) dan neem ik aan dat je niet maandelijks je standen noteert ?

Wellicht een idee om te doen, want als iets veranderd heb je dat sneller door :)

Wellicht spreek ik voor mijn beurt en deed je dat wel ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MdO82 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:37:
Wellicht een idee om te doen, want als iets veranderd heb je dat sneller door :)
Ik hield het wel enigszins in de gaten maar had niet door dat het ZOveel verschil was. Zitten hier nog maar 2 jaar dus heb niet een lange geschiedenis als vergelijking EN het is onze 1e koopwoning (hiervoor een klein huur appartement uit het jaar 0 wat een slechte vergelijking is... Tevens in familie weinig vergelijkbare woningen. En we hebben relatief veel apparatuur en beide onregelmatig werk wat het ook niet handig maakt om e.e.a. te vergelijken met "gemiddeld" Daarnaast was de elektra hoger en het gas lager dan verwacht, waardoor ik de illusie had dat dit elkaar wat weg zou strepen (25%/250M3 minder gas dan het voorgaande jaar)

Als ik het zo zie heb ik in elk geval 3 grootverbruikers gevonden tot nu toe.
De koelkast buiten - 120Watt - (staat reeds uit)
PS3 welke sinds deze week pas weg is - 70Watt+ (stond vaak aan i.v.m. Netflix)
Plasma 50" 180-380Watt (Zal binnenkort vervangen worden door een 50-55" LCD)

Weet niet of de Plasma (op de achterkant staat overigens 580Watt als zijnde maximale... Maar dat zal die gezien de instellingen nooit halen) in de jaren meer is gaan verbruiken, maar vind LCD niet prettig kijken.. gezien ik inmiddels een Projector heb (ook niet zuinig maar goedkoper dan de bios... Anyways waren we al van plan deze te vervangen zodra de projector er was en de "plasma kwaliteit" niet meer nodig is voor films :)

Nu nog wanneer het vrouwtje de TV niet nodig heeft de Receiver en Popcorn Hour C300 / Decoder checken... indien nieuwe TV zal er ook geen decoder meer nodig zijn dus scheelt ook weer een apparaat!

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Dingen die vooral veel bijdragen aan de rekening zijn apparaten die water moeten verwarmen en apparaten die altijd aan staan.
Voor de dingen die altijd aan staan kun je heel simpel een schatting maken van de jaarlijkse kosten door te bedenken dat 1 Watt continue, een jaar lang 2 euro kost.

Dus een router die bijvoorbeeld 15 Watt trekt, kost 30 euro per jaar.
Veel van die dingen trekken zo tussen de 10 en 30 Watt continue, zoals router, WiFi accesspoint, netwerkprinter, NAS, kabel-TV ontvanger, videorecorder, elektrisch verstelbaar bed.

Daarbij moet wel gemeld worden dat moderne apparaten tegenwoordig vaak toch een stukje zuiniger zijn doordat ze met geschakelde voedingen worden geleverd. (Fritzbox accesspoint hier trekt bijvoorbeeld nog geen 5 Watt)
Een goede indicatie van (te) veel verbruik is of dingen warm worden.

Andere dingen die verdacht veel kunnen trekken zijn:
mechanische ventilatie, pomp vloerverwarming, versleten koelkast (kan zo 1000 kWh per jaar zijn)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 00:02
Wat dacht je van veluxdakramen, elektrisch bediend? Voor 2013 >20Watt!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
technopeuter schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:03:
Wat dacht je van veluxdakramen, elektrisch bediend? Voor 2013 >20Watt!
Toch niet continu naar ik mag aannemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Heb enkel 3 rolluiken waarvan ik het sluipverbruik lastig kan meten. Zal nooit veel zijn gezien toen ik het minimale aantal groepen hiervoor aan had staan (TOON en waar rolluiken op zaten) het ergens tussen de 30-40 zal moeten zitten. Zal hoe dan ook uiterlijk 3,3Watt per stuk zijn.

Zwaarste rolluik (4,40m breed en 2,60 hoog) was 320Watt bij omhoog halen. Dit is uiteraard erg kort.

[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apparaten die kort veel stroom gebruiken zijn niet zo boeiend, de apparaten die 24/7 een beetje trekken wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Schrok net even van mijn (Amerikaanse) dubbele deurs koelkast (1 vriesdeel en 1 koeldeel).
580Watt... maar eenmaal klaar met koelen 3,4Watt dus dat lijkt ook wel mee te vallen.. gemiddelde verbruik is wat lastig uitrekenen op zo'n kort moment natuurlijk!

Verbruik op dit moment is 630Watt.
iMac = 120Watt
TV Meubel = 50Watt
Lamp = 10Watt
Buitenlamp = 10Watt
Meterkast = ong. 40 Watt (incl. rookmelders)

Koelkast hoor ik niets vanaf komen.

630-230 = 400 Zo 123 niet te verklaren... Op dit tijdstip dus een hoop... Ik verwacht dat dit toch te zoeken zal zijn bij de Ventilatiewarmtepomp... wat een uitdaging zal worden indien dit het probleem is. Kan moeilijk de gehele ventilatie in het huis eruit gooien :/

Lastig.. Vooral omdat dat ding niet direct aanslaat en meestal aan gaat na het douchen en we dan meestal al of gaan slapen... Al hangt dat ding er al sinds het begin... dus verklaart nog altijd geen verdubbeling van de Elektra.. :(

Hoop dat ik vanaf morgen met die schakelaar kan gaan spelen :)
Nieuwe TV staat op #1 todo bij de eindejaarsbonus. Het vrouwtje wilde toch al een keer een SMART TV.. niet dat dat nodig is, maar dan kan ik ook meteen een optie instellen dat geluid via TV gaat voor wanneer mijn vrouw alleen is (ik vind het niet om aan te horen maar goed... zij vindt 5.1 overdreven voor TV).

Wel grappig detail is dat een film kijken met de Projector (130") gunstiger is dan met de TV (50") :+

[ Voor 33% gewijzigd door Thalaron op 10-11-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fijne koelkast :P
Ter vergelijking, ik heb een A+ model met 2 compressors die ieder 50W verbruiken en in rust 0,7W.
Per jaar zal dat 200kWh zijn en iets van 500wH per dag.
Een ventilatie wp slaat aan als de boiler leeg is, eenmaal opgewarmd zal hij af en toe bijwarmen.
Ik heb specs gezien van een 200l model dat ruim 4u nodig heeft om de boiler op te warmen.
Het is de vraag hoeveel je eigenlijk met de wp bespaart als je een deel gas vervangt voor stroom.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ps3 heb ik ook gehad. Als zo'n standby staat en eigenlijk niks doet inderdaad snel 50-80 watt continue. Duurde een hele tijd voor mijn zoon dat ding zelf uitzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Thalaron schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 23:47:
[...]

630-230 = 400 Zo 123 niet te verklaren... Op dit tijdstip dus een hoop... Ik verwacht dat dit toch te zoeken zal zijn bij de Ventilatiewarmtepomp... wat een uitdaging zal worden indien dit het probleem is. Kan moeilijk de gehele ventilatie in het huis eruit gooien :/

[...]
Ik meen dat je nog een aantal koelkasten/vriezers hebt staan, waaronder een oude. Ik zet mijn geld daar op in. :) Die warmtepomp is leuk, maar bespaart je ook gas (in principe). Anderzijds hangt het wel af van het werkingsprincipe in hoeverre 400W redelijk is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben we het wel over een warmtepomp (soort airco, maar dan voor verwarmen, met buitenunit met compressor erin etc.)? Ik krijg het idee dat Thalaron een ventilatiebox met warmteterugwinning bedoelt omdat hij het steeds over 'ventilatie' en 'douchen' heeft. En omdat er ook wordt gesproken over een CV-ketel die aanwezig is.

Een warmtepomp kan ontzettend veel stroom gebruiken (1000W+), maar een ventilatiebox met warmteterugwinmogelijkheid zal <100W trekken. En als het een recente unit is <30W waarschijnlijk (kijk maar eens bij Itho, erg zuinig).

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:58
Volgens mij heeft hij zo'n geval hangen: http://www.nefit.nl/profe...o/product-detail-pro_9088

Dit ding heeft een zomer en een winterstand, Het zou mij niets verbazen als dit de grote verbruiker is.

Laat de TV maar lekker met rust, ik neem toch niet aan dat die 12 uur per dag aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oilman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:03:
Volgens mij heeft hij zo'n geval hangen: http://www.nefit.nl/profe...o/product-detail-pro_9088

Dit ding heeft een zomer en een winterstand, Het zou mij niets verbazen als dit de grote verbruiker is.

Laat de TV maar lekker met rust, ik neem toch niet aan dat die 12 uur per dag aan staat?
Ik zag in een van z'n posts dat het een Inventum is. Ook die gebruikt net als de Nefit zo'n 300W gemiddeld. Dat tikt wel aan dus, 300W continu is ~2630 kWh per jaar, of 578 euro (0,22 euro / kWh).

De TV gaat ook sneller dan je denkt hoor. Het laagste verbruik wat hij heeft gemeten is 180W. Bij mij thuis staat de TV soms zo'n 6 uur op een dag aan (vaak van 17:00 - 23:00), dat is dan ook al 1kWh. Bij elke dag TV kijken is dat 394 kWh, of 86,7 euro per jaar. Een LED-TV die maar 35W gebruikt (kan m'n 48" LED wel eens meten voor je, volgens mij lag het verbruik ergens in dat gebied) kost maar 16,8 euro per jaar en scheelt dus zo'n 70 euro aan stroom op jaarbasis. Kun je je voorschotbedrag al met 6 euro verlagen :+. Helaas moet de TV wel gekocht worden, dus de terugverdientijd valt vrij slecht uit (ik kom op zo'n ~6,2 jaar).

Voor het berekenen van het verbruik bij x branduren, jaarverbruik, terugverdientijd e.d. heb ik een Excel-document gebouwd. Deze stond al in de topicstart om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen, maar is in dit geval ook wel handig.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Niels.68 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:20:
[...]

Toch niet continu naar ik mag aannemen?
helaas wel...
alle buren bij mij hebben dit systeem, 2 dakramená € 80,-/jaar zonder 1x open geweest te zijn!
Ik hjeb de nieuwere versie en die doet 5W/raam Zover ik het begrijp is vooral de regensensor hier schuldig aan.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 november 2015 @ 00:17:
Fijne koelkast :P
Ter vergelijking, ik heb een A+ model met 2 compressors die ieder 50W verbruiken en in rust 0,7W.
Per jaar zal dat 200kWh zijn en iets van 500wH per dag.
Een ventilatie wp slaat aan als de boiler leeg is, eenmaal opgewarmd zal hij af en toe bijwarmen.
Ik heb specs gezien van een 200l model dat ruim 4u nodig heeft om de boiler op te warmen.
Het is de vraag hoeveel je eigenlijk met de wp bespaart als je een deel gas vervangt voor stroom.
Achteraf gezien verbruikt die inderdaad redelijk wat, aan de andere kant heb ik hiermee wel veel gebruiksgemak. Vriezer en koeling bij elkaar in de keuken met ruime inhoud. Koud water en ijs (blokjes/crushed) wanneer ik wil. Luxe mag best wat kosten natuurlijk.

Ik zal die VentilatieWarmtePomp ook maar eens goed in de gaten gaan houden... ding is bedoeld om te besparen maar dan moet die niet meer geld kosten dan opleveren natuurlijk :X
Krisp schreef op woensdag 11 november 2015 @ 07:46:
[...]

Ik meen dat je nog een aantal koelkasten/vriezers hebt staan, waaronder een oude. Ik zet mijn geld daar op in. :) Die warmtepomp is leuk, maar bespaart je ook gas (in principe). Anderzijds hangt het wel af van het werkingsprincipe in hoeverre 400W redelijk is.
Heb 1 koel/vriescombi in het tuinhuisje staan, deze had ik eerder op de dag al uitgeschakeld. Dus hier lag het niet bij die stand van 630Watt. De enige andere koeling is de Amerikaanse koelkast van Whirlpool in de keuken.
ThinkPadd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 08:29:
Hebben we het wel over een warmtepomp (soort airco, maar dan voor verwarmen, met buitenunit met compressor erin etc.)? Ik krijg het idee dat Thalaron een ventilatiebox met warmteterugwinning bedoelt omdat hij het steeds over 'ventilatie' en 'douchen' heeft. En omdat er ook wordt gesproken over een CV-ketel die aanwezig is.
Ik heb voor de duidelijkheid Inventum ventilatiewarmtepomp ecolution 50 v6.0 op de zolder hangen.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/znxa2a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/dmws2u.jpg
Volgens mij kan ik die ECO Pump Switch Vloerverwarming Pompschakelaar dus niet gebruiken?
:/
Toch de handleiding maar eens opzoeken om te kijken of het hier mee te maken kan hebben.
ThinkPadd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:45:
[...]
De TV gaat ook sneller dan je denkt hoor. Het laagste verbruik wat hij heeft gemeten is 180W. Bij mij thuis staat de TV soms zo'n 6 uur op een dag aan (vaak van 17:00 - 23:00), dat is dan ook al 1kWh. Bij elke dag TV kijken is dat 394 kWh, of 86,7 euro per jaar. Een LED-TV die maar 35W gebruikt (kan m'n 48" LED wel eens meten voor je, volgens mij lag het verbruik ergens in dat gebied) kost maar 16,8 euro per jaar en scheelt dus zo'n 70 euro aan stroom op jaarbasis. Kun je je voorschotbedrag al met 6 euro verlagen :+. Helaas moet de TV wel gekocht worden, dus de terugverdientijd valt vrij slecht uit (ik kom op zo'n ~6,2 jaar).

Voor het berekenen van het verbruik bij x branduren, jaarverbruik, terugverdientijd e.d. heb ik een Excel-document gebouwd. Deze stond al in de topicstart om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen, maar is in dit geval ook wel handig.
TV staat wellicht geen 12 uur per dag aan... maar stel: Ik heb een avonddienst en kijk zeg een goede film van 2 uur na mijn dienst en nog wat overige meuk (zeg even 3 uur op die dag) en mijn vrouw komt om 17:00 uur thuis en zet hem aan tot 22:00 uur... dat zou al 8 uur zijn. Wanneer ik een vroege dienst heb en zij een avonddienst zal dit hoger zijn (we kijken beide veel films en vooral series). Gemiddeld genomen zal de TV in elk geval een stuk meer aan staan dan gemiddeld het geval is...

[ Voor 30% gewijzigd door Thalaron op 11-11-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:42:
[...]
[afbeelding]
Volgens mij kan ik die ECO Pump Switch Vloerverwarming Pompschakelaar dus niet gebruiken?
:/
Het lijkt erop (kan de verdeler van de vloerverwarming niet helemaal zien) dat er geen pomp op zit. Dan gaat die pompschakelaar inderdaad geen zin hebben, wat je wil je er immers op aansluiten?

Ik krijg trouwens het idee dat je niet goed weet hoe alles werkt en samenhangt in je woning (niet lullig bedoeld). Vooral dat bijv. het verbruik van die ventilatiewarmtepomp als een verrassing komt.
Het is de moeite waard om eens te doorgronden hoe de systemen in je woning zijn opgezet en hoe ze functioneren. Het zou bijv. namelijk best kunnen dat het allemaal niet zo efficiënt is ingericht als dat je verteld is, en daardoor onnodig energie gebruikt, iets wat in Gas besparen door middel van CV tuning deel II bijna vaste prik is bij users die zich daar melden.
Je kunt al een opzetje maken door een leidingschema uit te tekenen, dan weet je i.i.g. hoe het spul aan elkaar hangt.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
ThinkPadd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:47:
[...]

Het lijkt erop (kan de verdeler van de vloerverwarming niet helemaal zien) dat er geen pomp op zit. Dan gaat die pompschakelaar inderdaad geen zin hebben, wat je wil je er immers op aansluiten?
Kan die mooi weer retour afzender :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:49:
[...]

Kan die mooi weer retour afzender :F
Wat is dan die regelaar die je in Thalaron in "Serieus elektriciteit besparen" noemt en die 12W trekt? Ik ging er vanuit dat er een pomp op de verdeler zat, maar volgens mij is dit niet het geval?
Maak eens een foto van je vloerverwarming-verdeler (dat ding met die oranje/rode leidingen eraan, links op je laatste foto).

Zie overigens ook de edit van m'n vorige bericht. Je wilt wat te snel nu. Begin eens met in kaart brengen wat je hebt en hoe alles werkt. Systematisch werken ;) Als je van de hak-op-de-tak maar vanalles doet dan krijg je het nooit inzichtelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
ThinkPadd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:53:
[...]

Wat is dan die regelaar die je in Thalaron in "Serieus elektriciteit besparen" noemt en die 12W trekt? Ik ging er vanuit dat er een pomp op de verdeler zat, maar volgens mij is dit niet het geval?
Maak eens een foto van je vloerverwarming-verdeler (dat ding met die oranje/rode leidingen eraan, links op je laatste foto).

Zie overigens ook de edit van m'n vorige bericht. Je wilt wat te snel nu. Begin eens met in kaart brengen wat je hebt en hoe alles werkt. Systematisch werken ;) Als je van de hak-op-de-tak maar vanalles doet dan krijg je het nooit inzichtelijk.
Die verdeler regelt eigenlijk alleen of de slaapkamers wel/niet gestookt moeten worden (omdat anders de slaapkamers nogal warm werden wanneer de de BGG wilden stoken.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/96dxf4.jpg

En door dat bij te betalen bedrag was/ben ik even in standje "rennen" blijven hangen. Maar goed...
De VentilatieWarmtePomp is ong. een half jaar geleden vervangen omdat deze een behoorlijk kabaal maakte. Het viel ons altijd wel op, echter dachten we dat dit "normaal" was totdat we bij de buren op bezoek gingen en helemaal niets hoorde...

Mogelijk staat er iets anders ingesteld wat een (deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Zo'n zelfde apparaat hing immers voor de vervanging ook al op zolder. Ik herinner me net dat de buren iets verkeerd ingesteld hadden gekregen waardoor de vloerverwarming (ook in de warme maanden) constant bezig was en aan het stoken was. Niet dat ik dit vermoeden heb omdat bij hun toen de vloer behoorlijk warm was en de vloer hier koel aanvoelt. Maar als die unit verkeerd afgesteld staat met een opgegeven max. van 400Watt zou het al een boel kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een pompschakelaar gaat in dit geval geen zin hebben, er is immers geen pomp aanwezig. Dan kun je hem beter terugsturen inderdaad.

12W vind ik vrij veel. Ik weet niet wat dit kastje doet als de stroom eraf is geweest (opstartcyclus, kalibreren van die ventielen?), maar als hij gewoon verder gaat met wat hij voor de stroomonderbreking deed dan zou je er een tijdschakelaar tussen kunnen zetten. Je zou hem dan 's nachts uit kunnen zetten. Dat zou je dan al 6 a 7 uur (0:00 - 6:00/7:00) aan continu verbruik van 12W schelen.

Dan ga je van 105 kWh per jaar (23 euro) al naar 79 kWh per jaar (17,4 euro). Geen enorme besparing zoals je ziet (5,62 euro), maar een schakelklokje van een 2-3 euro heb je er dus binnen een jaar al uit. Het mag een goedkoop model zijn, hij hoeft namelijk amper vermogen te schakelen.
Op deze manier moet je verschillende apparaten in je huis gewoon bij langs gaan en kijken of je een besparing kunt realiseren die de moeite waard is en het liefst zonder verlies van comfort. In dit geval kan de verdeler 's nachts uit omdat je dan de verwarming toch niet aan hebt. In de zomer zou de verdeler zelfs helemaal stroomloos kunnen lijkt mij.

De ventilatiewarmtepomp zou ik gewoon eens een weekje / twee weken een energiemeter tussenhangen en kijken of het verbruik een beetje in lijn is met wat je mag verwachten volgens de documentatie.
Voor een goede energiemeter kun je hier eens kijken: Energiemeters... deel hier je ervaringen

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Thalaron schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:05:
[...]

Die verdeler regelt eigenlijk alleen of de slaapkamers wel/niet gestookt moeten worden (omdat anders de slaapkamers nogal warm werden wanneer de de BGG wilden stoken.
[afbeelding]

En door dat bij te betalen bedrag was/ben ik even in standje "rennen" blijven hangen. Maar goed...
De VentilatieWarmtePomp is ong. een half jaar geleden vervangen omdat deze een behoorlijk kabaal maakte. Het viel ons altijd wel op, echter dachten we dat dit "normaal" was totdat we bij de buren op bezoek gingen en helemaal niets hoorde...

Mogelijk staat er iets anders ingesteld wat een (deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Zo'n zelfde apparaat hing immers voor de vervanging ook al op zolder. Ik herinner me net dat de buren iets verkeerd ingesteld hadden gekregen waardoor de vloerverwarming (ook in de warme maanden) constant bezig was en aan het stoken was. Niet dat ik dit vermoeden heb omdat bij hun toen de vloer behoorlijk warm was en de vloer hier koel aanvoelt. Maar als die unit verkeerd afgesteld staat met een opgegeven max. van 400Watt zou het al een boel kunnen verklaren.
Hoe groot is het huis waarover we praten, en wat is je stookbeleid? Als je in een huis van 150m2 bijna alles warm stookt dan snap ik wel dat de warmtepomp zoveel verbruikt, en dan is je verbruik van 750m3/6000kWh niet eens heel gek. In een tweepersoonshuishouden is douchen/warm water al snel 250m3, en 500m3 voor verwarmen ben je zonder enige moeite al kwijt in een huis, zeker als je over meerdere verdiepingen stookt.

Stookbeleid is trouwens een vreemd woord in deze: je stookt vermoedelijk met de C.V.-ketel, maar ik weet niet hoe de warmtepomp aangestuurd wordt. Heb je een tweede thermostaat voor de warmtepomp, of een regeling tussen de C.V.-ketel en de warmtepomp? Met andere woorden: je kunt wel zeggen dat je niet stookt (met de C.V.-ketel), maar het zou best kunnen dat je warmtepomp als maanden je huis op temperatuur houdt. ;)

Aansluitend bij ThinkPad: ga even rustig de systemen in je huis leren kennen, voordat je spullen koopt of terugstuurt. in basis heb je een prachtige installatie staan waar je veel uit kunt halen (en vermoedelijk al haalt). Met wat afstelling en betere settings kun je waarschijnlijk nog veel meer eruit halen. Door je systemen (en verbruikers) te leren kennen kan dat heel gemakkelijk.

Verder kan ik je aanraden om jezelf aan te melden bij Enelogic. Zo zie je over de dag heen je verbruik en zie je het resultaat per dag al dan niet verbeteren. Voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Krisp schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:50:
[...]

Hoe groot is het huis waarover we praten, en wat is je stookbeleid? Als je in een huis van 150m2 bijna alles warm stookt dan snap ik wel dat de warmtepomp zoveel verbruikt, en dan is je verbruik van 750m3/6000kWh niet eens heel gek. In een tweepersoonshuishouden is douchen/warm water al snel 250m3, en 500m3 voor verwarmen ben je zonder enige moeite al kwijt in een huis, zeker als je over meerdere verdiepingen stookt.

Stookbeleid is trouwens een vreemd woord in deze: je stookt vermoedelijk met de C.V.-ketel, maar ik weet niet hoe de warmtepomp aangestuurd wordt. Heb je een tweede thermostaat voor de warmtepomp, of een regeling tussen de C.V.-ketel en de warmtepomp? Met andere woorden: je kunt wel zeggen dat je niet stookt (met de C.V.-ketel), maar het zou best kunnen dat je warmtepomp als maanden je huis op temperatuur houdt. ;)

Aansluitend bij ThinkPad: ga even rustig de systemen in je huis leren kennen, voordat je spullen koopt of terugstuurt. in basis heb je een prachtige installatie staan waar je veel uit kunt halen (en vermoedelijk al haalt). Met wat afstelling en betere settings kun je waarschijnlijk nog veel meer eruit halen. Door je systemen (en verbruikers) te leren kennen kan dat heel gemakkelijk.

Verder kan ik je aanraden om jezelf aan te melden bij Enelogic. Zo zie je over de dag heen je verbruik en zie je het resultaat per dag al dan niet verbeteren. Voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt. :)
150m2
BGG 60 en 45 overige 2, waarvan BGG en 1e etage 2.60m hoog zijn (geen schuine delen) en zolder met schuin dak. Het stookbeleid.. De slaapkamers staan ingesteld op 17.5 en de woonkamer op dit moment ook. Het is nu buiten 14 graden hier en TOON (hangt dus op de BGG) geeft 21 graden aan.

Enige wat die regelaar doet is de kraan dichtdraaien op moment dat de draadloze thermostaten van de 3 vertrekken aangeven dat de ingestelde temp. bereikt is en openzetten wanneer het warmen moet worden.
Gezien het meestal warmer is dan 17.5 graden, tenzij een lange koude periode, wordt er op de 1e etage niet gestookt. De badkamer verwarming zit, helaas, op dezelfde groep als de begane grond en daar krijgen we het niet/amper warm gestookt... dat moet ik beneden namelijk meestal 23+ instellen wil ik daar het kunnen verwarmen. Heel af en toe merken we dat de verwarming aangeslagen is maar dat is enkel wanneer het binnen dus afgekoeld is (b.v. deuren lang open).

Wellicht kijken of we extra regelaars kunnen/moeten plaatsen zodat elk vertrek met deze losse thermostaten geregeld kan worden. Enkel 1 probleem... Stoken doen we pas als de thermostaat onder de ingestelde temp. raakt... wat hij eigenlijk nooit doet :/

Denk dat we ons in elk geval flink wat meer moeten verdiepen in de werking van die unit }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Thalaron schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:30:
[...]

150m2
BGG 60 en 45 overige 2, waarvan BGG en 1e etage 2.60m hoog zijn (geen schuine delen) en zolder met schuin dak. Het stookbeleid.. De slaapkamers staan ingesteld op 17.5 en de woonkamer op dit moment ook. Het is nu buiten 14 graden hier en TOON (hangt dus op de BGG) geeft 21 graden aan.
Dat is best een fors huis. Een deel van de elektriciteitsrekening valt zeker te verklaren door de warmtepomp. Daarmee heb je zeker niet alles te pakken, dus ik zou zeker ook andere groepen gaan meten. Maar focussen op de warmtepomp en die begrijpen is geen gek idee.
Denk dat we ons in elk geval flink wat meer moeten verdiepen in de werking van die unit }:|
Zie hier en dit GoT-topic. ;) Die warmtepomp zorgt voor een forse verlaging van je gasverbruik en een verhoging van je elektriciteitsverbruik. Ik vind het net name het verschil ten opzichte van vorig jaar fors, en zou me daar op focussen. Mijn gok (!) is dat deze warmtepomp na installatie niet goed is afgesteld, en dat je door jezelf te verdiepen daar een mooie slag in kunt slaan.

Speculatie: dat je pas serieus warmte krijgt wanneer je de verwarming serieus omhoog schakelt, is omdat dan de CV-ketel naast de warmtepomp bijspringt. De warmte die de ketel levert is significant hoger (ordegrootte ±60 graden in plaats van 35-40 graden). Daardoor warmt je huis veel sneller op, maar je verbruikt wel gas.

Normaliter (!) is het bij warmtepompen zo dat je het beste een constante temperatuur in kunt stellen, bijvoorbeeld altijd 20 graden. Warmtepompen presteren matig onder wisselende temperaturen, en bovendien warmen ze het huis (doordat ze met lagere temperaturen werken) ook nog eens slecht op.

[ Voor 7% gewijzigd door Krisp op 11-11-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij een mooi punt om de discussie hier af te kappen gezien dit topic meer voor het besparen op elektra is en we het nu over stoken e.d. hebben :D.
Dat je badkamer slecht opwarmt klinkt overigens alsof de installatie slecht is ingeregeld, dat zou je hier eens kunnen vragen: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Verder is het topic wat Krisp aanhaalt ook een goede, kletsen met andere eigenaren van zo'n warmtepomp is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik ga die topic's inderdaad eens doornemen en heb me aangemeld bij Enerlogic.
Ben benieuwd :)

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:47
Om mijn el. verbruik goed te kunnen monitoren ben ik van plan om een kWh meter achter elke groep in mijn meterkast te zetten, omdat mijn groepenkast daar momenteel geen ruimte voor heeft en ik er even geen zin in heb (/teveel andere klusjes heb liggen) om die te vervangen, moet ik prioriteiten stellen en omdat ik onze condensdroger ervan verdenk aardig wat weg te slurpen heb ik de enige beschikbare plek nu gebruikt om de groep waar deze op aangesloten is te voorzien van een meter.
Over een paar weken zal ik hier wel posten wat het resultaat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik heb ook vloerverwarming , en dacht , zal ook eens kijken of ik er een schakelaar op kan zetten , zodat de pomp niet 24/7 draait.
Nu heb ik er een Alecto watt meter op gezet , om het verbruik te meten.
Nu bleef hij een tijd op 0 watt staan. Maar nu zit ik verder te kijken , volgens mij zit er bij mij al schakelaar op ( wel een ouderwetse zo te zien).

Klopt dat?
Het is een IMIT TC2 , zoals hier http://houtkachel-amsterd...ct/product&product_id=177

Want dan heeft het geen zin om deze te tunen omdat hij al niet meer 24/7 aan staat.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar lijkt het wel op inderdaad, als je de pomp niet hoort/voelt draaien en bij de kamerthermostaat omhoog slingeren wel.

Het kan echter ook een maximaalthermostaat zijn, die de pomp UITschakelt als het inkomende water te heet is (om je vloer niet te slopen). Maar dan zou de pomp in jouw geval wel moeten draaien toen je keek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zijn er overigens nog snelle en makkelijke opties om stroom te besparen bij het gebruik van een desktop.
Het oude beestje trekt ongeveer 120 - 150 watt (even geschat en nog niet echt gemeten).
Maar zou je daarop nog snel wat op kunnen besparen of alleen als je bijvoorbeeld de voeding vervangt etc.

Hij staat al niet veel aan alleen in de avonduren voornamelijk en zoals vandaag ivm het darten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
MdO82 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:11:
Zijn er overigens nog snelle en makkelijke opties om stroom te besparen bij het gebruik van een desktop.
Het oude beestje trekt ongeveer 120 - 150 watt (even geschat en nog niet echt gemeten).
Maar zou je daarop nog snel wat op kunnen besparen of alleen als je bijvoorbeeld de voeding vervangt etc.

Hij staat al niet veel aan alleen in de avonduren voornamelijk en zoals vandaag ivm het darten ;)
Vervang hem door een laptop voor de grootste besparing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Die heb ik inderdaad liggen.
Gebruik hem ook veel :)

Maar kan hem helaas nog niet aansluiten op mijn monitor :D
Iets met een oude TFT zonder hdmi ofzo _O- ;)

Wellicht heb je daar ook wel iets voor

* MdO82 gaat even zoeken :)

[ Voor 20% gewijzigd door MdO82 op 11-11-2015 20:23 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het zal me niks verbazen als een nieuwe monitor ook zuiniger als je oude.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Erasmo schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:34:
Het zal me niks verbazen als een nieuwe monitor ook zuiniger als je oude.
:Y Net even opgezocht dus puur wat ik kon vinden en nog niet zelf gemeten 40W > 17W

* MdO82 ziet zijn spaarpotje steeds groter worden om te vullen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 11-11-2015 21:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Thalaron
Ik heb hier een iMac die 120Watt verbruikt bij normaal gebruik... wellicht niet heel weinig maar het is natuurlijk wel een 27" en All-in-one.. iemand een idee wat een nieuwe(re) verbruikt bij normaal (beetje surfen) gebruik?

(Late 2009 iMac 27")

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-09 16:53

TRaSH

koffie ?

Vergeet zeker bij zo een duur product de aanschafwaarde + afschrijvingen niet.
Stel je bespaart 100 euro per jaar aan stroom.
Op een aanschafwaarde van 2000 ofzo,
Dan is het niet de moeite waard in mijn opinie.
Of je was hem toch al van plan om te vervangen/upgraden dan is het wat anders.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Evilbee
  • Laatst online: 19-09 16:38
Ik ben gisteren begonnen om iedere minuut de watt consumptie van de slimme meter te loggen naar de database op de synology. Mijn verbruik in de nacht zit rond de 100 en 130 watt. Dat vind ik nog wel meevallen. Nu maar eens gaan kijken of dat nog verder naar beneden kan.

LinkedIn - Collega worden?

Evilbee schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:44:
Ik ben gisteren begonnen om iedere minuut de watt consumptie van de slimme meter te loggen naar de database op de synology. Mijn verbruik in de nacht zit rond de 100 en 130 watt. Dat vind ik nog wel meevallen. Nu maar eens gaan kijken of dat nog verder naar beneden kan.
Niet meer loggen naar de Synology maar een zuinig apparaatje zoals de Raspberry :D

Bij mij bleven door Domoticz de twee schijven constant draaien en nooit meer in spindown en verbruikte hij continu 18W ipv 9W. Nu ik Domoticz ergens anders op draai (NUC) gaan de schijven van de NAS netjes in spindown. Ik heb er vrij zuinige schijven in zitten (WD Green), dus het valt nog mee. Maar kan zo 15W schelen als je wat oudere schijven gebruikt.

Nu klinkt het een beetje raar, een extra apparaat = immers extra stroomverbruik? Jup, maar die NUC draaien meerdere virtuele machines op ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2015 14:56 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Thalaron schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:19:
Ik heb hier een iMac die 120Watt verbruikt bij normaal gebruik... wellicht niet heel weinig maar het is natuurlijk wel een 27" en All-in-one.. iemand een idee wat een nieuwe(re) verbruikt bij normaal (beetje surfen) gebruik?

(Late 2009 iMac 27")
Consuminderen.
Niet echt iets waar ik de doorsnee consument mee kan en mag lastigvallen, maar je vraagt erom;

Voor een beetje surfen heb je genoeg aan een Asus Eeebook van 200,-
Ding verbruikt 2 watt...

Wil je perse 27" en sneller dan zou ik mijn aandacht op andere dingen richten.
Je bent alsnog drie jaar bezig om alleen al die 200,- terug te verdienen als je zo'n 6 uur per dag computert.

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 12-11-2015 15:01 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Evilbee
ThinkPadd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:52:
[...]

Niet meer loggen naar de Synology maar een zuinig apparaatje zoals de Raspberry :D

Bij mij bleven door Domoticz de twee schijven constant draaien en nooit meer in spindown en verbruikte hij continu 18W ipv 9W. Nu ik Domoticz ergens anders op draai (NUC) gaan de schijven van de NAS netjes in spindown. Ik heb er vrij zuinige schijven in zitten (WD Green), dus het valt nog mee. Maar kan zo 15W schelen als je wat oudere schijven gebruikt.

Nu klinkt het een beetje raar, een extra apparaat = immers extra stroomverbruik? Jup, maar die NUC draaien meerdere virtuele machines op ;)
Mijn RPi leest (onderandere) de P1 poort uit en stuurt de data door naar de Synology. Ik heb nog geen database op de RPi draaien ;)

Ik zal eens loggen wat de Synology bij mij verbruikt.

Verwijderd

Evilbee schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:04:
[...]

Mijn RPi leest (onderandere) de P1 poort uit en stuurt de data door naar de Synology. Ik heb nog geen database op de RPi draaien ;)

Andersom kan natuurlijk ook.. Zoveel mogelijk op de Synology proberen te doen. Je kunt daar ook je P1 kabel in drukken en uitlezen. Kan de RaspberryPI weer uit.

• Thalaron
BertV schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:59:
[...]

Consuminderen.
Niet echt iets waar ik de doorsnee consument mee kan en mag lastigvallen, maar je vraagt erom;

Voor een beetje surfen heb je genoeg aan een Asus Eeebook van 200,-
Ding verbruikt 2 watt...

Wil je perse 27" en sneller dan zou ik mijn aandacht op andere dingen richten.
Je bent alsnog drie jaar bezig om alleen al die 200,- terug te verdienen als je zo'n 6 uur per dag computert.
Doe er uiteraard meer mee dan surfen ;-)

Wilde hem wel een keer gaan vervangen. Is al 6 jaar oud en dat valt toch ook deels onder consuminderen? Elk jaar een nieuwe is duurder. En uiteraard zijn er goedkopere oplossingen maar ik bedoelde wat mijn bejaarde iMac verbruikt in vergelijking met een "normale" desktop+monitor opstelling! Ofwel in hoeverre het de moeite is deze hoger op de vervangingslijst te plaatsen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Evilbee schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:04:
[...]

Iedere minuut dingen loggen naar de Synology, zorgt dat er niet voor dat de schijf nooit in stand-by gaat?
Dat lijkt me - gezien de scope van dit topic - niet heel wenselijk...

Punctuality is the politeness of kings

• Evilbee
dreamscape schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:18:
[...]

Iedere minuut dingen loggen naar de Synology, zorgt dat er niet voor dat de schijf nooit in stand-by gaat?
Dat lijkt me - gezien de scope van dit topic - niet heel wenselijk...
Dit was de snelle oplossing. Ik moet nog even tijd vinden om dit volledig op de RPi te houden.

Net dus maar even omgebouwd, nu wordt de data op de RPi opgeslagen (en alleen overdag om de 4 uur in de database opgeslagen). Eens zien wat voor verschil dat maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Evilbee op 12-11-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de pomp schakelaar geinstaleerd op de vvw pomp en volgens de slimme meter gebruik ik nu 32w standby (koelkast, vriezer, hr ketel, klokje oven, klokje magnetron, fritzbox en keuken boiler). Zijn er nog meer plekken waar ik kan zoeken of is 32w al vrij minimaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Pfff 32watt is echt niks...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Zo die is lekker....Ik doe nu in de nacht 66W op de laagste momenten. Geen koelkast/boiler die aanslaat.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20:32
Iemand ervaring met wandcontactdozen met USB porten erin verwerkt? Het is wel een praktische toepassing, maar de logische vraag is, wat is het standby verbruik?

Voorbeeld:
https://www.24dealstore.n...os-met-2-usb-poorten.html

Ik lees iets over minder dan 0,1W, maar dat is dan voor een dure Busch/Jeager contactdoos. Dus als je andere neemt die maar de helft kost of minder, ben ik benieuwd wat hij doet.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 16-11-2015 16:10 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:06:
Iemand ervaring met wandcontactdozen met USB porten erin verwerkt? Het is wel een praktische toepassing, maar de logische vraag is, wat is het standby verbruik?

Voorbeeld:

Ik lees iets over minder dan 0,1W, maar dat is dan voor een dure Busch/Jeager contactdoos. Dus als je andere neemt die maar de helft kost of minder, ben ik benieuwd wat hij doet.
Goh, die lijkt wel erg veel op het stuk ongeluk wat hier finaal werd geflamed: USB stopcontact >:)

Oftewel: niet kopen die troep. Koop iets van een goed merk (Busch & Jaeger e.d.) of doe het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Okee, goed punt. Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.

Ik zie dus ook stopcontacten van Homra. Aan de ene kant tiwjfel ik, vanwege de vele dagdeal sites die ze verkopen. Maar de basisprijs ligt wel iets hoger, en het komt iets beter over.
http://www.bol.com/nl/p/u...ct-3in1/9200000049721923/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:26:

Ik zie dus ook stopcontacten van Homra. Aan de ene kant tiwjfel ik, vanwege de vele dagdeal sites die ze verkopen. Maar de basisprijs ligt wel iets hoger, en het komt iets beter over.
Waarom denk je dat een Busch & Jaeger bijna 50 euro kost en zo'n onbekend merk maar 15-20 euro? Je koopt toch ook geen goedkope eBay lader van $4 ofzo. Waarom dan wel zo'n goedkoop stopcontact die 24/7 aan 230V hangt? Het is allemaal rebranded zooi uit China, gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, die Busch & Jaeger kost 33 euro in Duitsland, en die Homra's kosten 20 euro. Dus ook weer geen wereld van verschil. Die dingen van 10 euro zitten weer een heel stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:26:

Even over een hele andere boeg. Je hebt tegenwoordig ook ZWave stekkers met USB er naast zoals de Aeon Labs SmartSwitch 6. Ik weet niet of je die ergens mooi kunt plaatsen, maar dat is misschien ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:39:
[...]

Even over een hele andere boeg. Je hebt tegenwoordig ook ZWave stekkers met USB er naast zoals de Aeon Labs SmartSwitch 6. Ik weet niet of je die ergens mooi kunt plaatsen, maar dat is misschien ook een optie.
Hmm, ik heb op die plek nog niet echt een schakelbaar stopcontact nodig. Anders was het wel een goeie suggestie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:23:
[...]

Hmm, ik heb op die plek nog niet echt een schakelbaar stopcontact nodig. Anders was het wel een goeie suggestie geweest.
Ik heb er zelf ook over gedacht om een Busch en Jaeger model te kopen. Ik vind ze alleen te duur, vooral als je voor een paar euro een adapter hebt.

Je kunt natuurlijk ook zo'n soort USB hub in je stopcontact plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klopt, maar ik wil het wat mooier afmaken, omdat het in de woonkamer is. Maar daar zijn wellicht andere oplossingen voor, om het uit het zicht te werken.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of het uitmaakt qua zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Voorbeeld:

Het ontgaat me even wat dit met het onderwerp heeft te maken waarin deze vraag is geplaatst, elektriciteit besparen. Wat voegt zo'n combi-stopcontact daar aan toe? Wat pretendeert zoiets te besparen?

Vraag 2: Ik zie die dingen wel eens vaker "voorbij komen" en ik vraag mij af wat ik me er van moet voorstellen. Niet een usb-kabelverbinding met een eendere locatie neem ik aan, blijft in mijn fantasie maar één mogelijk nuttige toepassing over, een acculader voor usb-apparaten. Correct?
Ik klikte achteraf even die andere link aan en zie dat deze veronderstelling klopt. Weinig professioneel trouwens die handel, waar ze spreken over stroomsterkte met de aanduiding amperage en mAh.

Ik heb daarvoor een netsnoertje met aan één kant een adapter 230 V AC/5 V DC en aan de andere kant een mini usb-stekker. Is dat dan minder energie besparend? Let wel, zo' adapter zit alleen maar in het stopcontact als hij nodig is. Daarna ligt hij in de la voor het grijpen. Of moet ik alleen maar denken aan fraaiigheid? Tja in dat geval, smaken verschillen.

Edit:
Oh ja, dat ding van mij kostte ook nog bijna niks.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 16-11-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n USB-stopcontact zou pas echt mooi zijn als het de voedingsspanning (aan de 230V kant uiteraard) zou onderbreken als een palletje niet meer is ingedrukt door een USB-connector. Dan zou je 0 sluipverbruik hebben. Maarja dat is lastig om dat veilig uit te voeren denk ik.

En natuurlijk de USB-kabel er niet in laten zitten na gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer te achterhalen hoeveel een inductie kookplaat zou besparen ten opzichte van een keramische plaat. Mijn google vaardigheden leveren niet echt iets concreets op, heeft iemand hier een idee ?

(keramische plaat kwam met het huis, anders had ik gelijk inductie gehad :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Techneut schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:47:
[...]
Het ontgaat me even wat dit met het onderwerp heeft te maken waarin deze vraag is geplaatst, elektriciteit besparen. Wat voegt zo'n combi-stopcontact daar aan toe? Wat pretendeert zoiets te besparen?
Dat is dus ook de vraag. Stel je zou lui zijn en de telefoonoplader erin laten zitten, dan zou het maar zo kunnen zijn dat de usb wandcontactdozen minder verbruiken. Ze geven aan minder dan 0,1W standby verbruik (Busch & Jaeger), en die goedkopere chinese units geven zelfs minder dan 30mW aan.
Maar echt harde cijfers van telefoonopladers kan ik ook niet vinden, en dat kan ik zelf ook niet meten met m'n standaard energiemeter, veel te onnauwkeurig.
Weinig professioneel trouwens die handel, waar ze spreken over stroomsterkte met de aanduiding amperage en mAh.
Ja dat is helaas bij zoveel retail, dat ze geen idee hebben wat het h-tje betekent. Kijk ik inmiddels wel doorheen.

Al die goedkope dingen leveren trouwens 2100mA, maar die Busch&Jaeger levert maar 700mA.
Ik heb daarvoor een netsnoertje met aan één kant een adapter 230 V AC/5 V DC en aan de andere kant een mini usb-stekker. Is dat dan minder energie besparend? Let wel, zo' adapter zit alleen maar in het stopcontact als hij nodig is. Daarna ligt hij in de la voor het grijpen. Of moet ik alleen maar denken aan fraaiigheid? Tja in dat geval, smaken verschillen.

Edit:
Oh ja, dat ding van mij kostte ook nog bijna niks.
Ik weet niet wat je bedoelt? Je bedoelt wat anders dan een standaard telefoon oplader?

Waar ik het voor wil gebruiken is in de woonkamer. Daar worden niet alleen de tablet en telefoon opgeladen, maar zal er vermoedelijk ook een Raspberry Pi komen die altijd aanstaat. Wel een RPI A+, is toch alleen maar voor wat basic metingen en audio speler tegelijk.

Het is ook wel een estethisch verhaal, want ik wil daar geen adapters in het zicht hebben. Plus dat je met de adapters altijd te weinig lijkt te hebben, maar vooral dat je ze dan weer op een andere plek hebt liggen.

Maar als ik de plekken combineer, dus op dezelfde plek de RPi altijd aan als ook de telefoon opladers, kan ik denk ik beter een 5V voeding kopen, en die in de muur verwerken, en daar dan stuk of 4 usb poorten eruit laten kopen.
Die voeding zal ik dan niet letterlijk in de muur verwerken, maar bereikbaar houden achter een plankje. Ook zal hij ruimte omzich heen hebben, nog genoeg lucht om te circuleren (is namelijk in een koof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/

2,4A per poort / 3,4A max. in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

Voorbeeld:

Ik heb precies zo'n ding afgelopen weekend bij de Action zien liggen. Ik heb niet op de prijs gelet maar Actioni kennende kan dat nooit veel zijn. Hoe het zit met keuringen weet ik niet; want zoals gezegd niet echt op gelet. Is het niet zo dat als het in Nederland verkocht wordt, er een KEMA keurmerk op moet zitten?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De bekende stroomverbruiksmeter is weer in de aanbieding voor 9.99 euro bij de Aldi vanaf 21-11. Deze meet tot 0.1w nauwkeurig/laagste meetwaarde en werkt op 2 knoopcel batterijen.

Werkt imo prima deluxe :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Laten we het houden op "laagste meetwaarde" en niet op nauwkeurig.
* TD-er heeft erg twijfels of een apparaat met een schakelende voeding, of fase-aansnijding ook correct gemeten zal worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kijk dat is mooi. Goedkoop, maar toch van een partij waar ik het van vertrouw.
En wit scheelt weer, dan valt het niet zo op.

Pagina: 1 ... 47 ... 84 Laatste