2250 WP Zuid PVoutput
Niet gekocht, had nog wat liggen. Bij m'n WRT54GL zat een dergelijke trafo: plaatje. Die was zwaar, zat een echte trafo in. Die adapter heb ik vervangen door een SMPS-voeding, zoiets. Die is veel lichter, maar kon wel hetzelfde vermogen leveren (12V 1,5A dacht ik). Die voeding wordt een stuk minder warm en is daardoor een stuk efficiënter volgens mij.MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:04:
@Thinkpad jij had toch een andere adapter aangeschaft voor je linksys router ?
Heb mijn router die nu dienst doet als Accesspoint op zolder staan, maar het blok van de adapter wordt erg warm
Dan had ik het verkeerd gelezenThinkPadd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:12:
[...]
Niet gekocht, had nog wat liggen. Bij m'n WRT54GL zat een dergelijke trafo: plaatje. Die was zwaar, zat een echte trafo in. Die adapter heb ik vervangen door een SMPS-voeding, zoiets. Die is veel lichter, maar kon wel hetzelfde vermogen leveren (12V 1,5A dacht ik). Die voeding wordt een stuk minder warm en is daardoor een stuk efficiënter volgens mij.
Maar in ieder geval even in de grabbelton gekeken en kwam nog een andere adapter tegen in de doos.

2250 WP Zuid PVoutput
Daar is inderdaad niet makkelijk achter te komen. Mijn gevoel zegt dat inductie wat efficiënter is, omdat de pan direct verwarmd wordt en niet eerst het glas eronder. Aan de andere kant zal het omzetten naar HF ook weer niet verliesvrij zijn. Als er al een verschil is, zal dat waarschijnlijk minimaal zijn. Terugverdienen zit er dan niet in.Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 06:24:
Ik probeer te achterhalen hoeveel een inductie kookplaat zou besparen ten opzichte van een keramische plaat. Mijn google vaardigheden leveren niet echt iets concreets op, heeft iemand hier een idee ?
(keramische plaat kwam met het huis, anders had ik gelijk inductie gehad)
Voor een veel betere "kookbeleving" (braak
Zo af en toe krijg ik nog wel eens te maken met een keramische plaat in bv. een vakantiehuisje: da's meteen behoorlijk afzien voor mij
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vertel...Cyberpope schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:42:
Maar bij inductieplaten geldt wel heel sterk: Goedkoop = irritatie!!
Heb zelf geen ervaring met die IKEA inductieplaten, dus ben wel benieuwd.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2015 13:43 ]
Mijn irritatie.
- Te weinig standen in vermogen (vaak maximaal 9). Of je zit te hoog of te laag. Dan roep je snel "gas is fijner doseren)
- Te weinig vermogen (ook in de hoogste stand)
- Ze waren te klein (en beetje schuin op "de pit" is niet handig/mag niet)
- Pannen die te groot waren (of te ovaal / te rechthoekig)
- Te veel handelingen bij het verzetten (omhoog of omlaag) van de pit (plus/min drukken en andere ongein)
- Onduidelijke terugkoppeling (op welke stand staat hij nu?)
Wat bij mij uitlokte : Ik kook alleen op gas.
Maar heb nu zelf toch inductie en ben er erg tevreden over. Maar dan wel uit het hogere segment.
Ik ben 19 standen in vermogen (en ruim vermogen 3.7kw op 1 zone als nodig), zones in plaats van pitten en 80cm breed. Een schuifje om het vermogen te verzetten ipv knopjes (wel touch).
Nadeel is wel dat ik nog van pitten moet "wisselen" om te bedienen. Als ik nu er weer eentje zou moeten kopen, zou ik dat niet meer kiezen, maar zoeken naar een directe aansturen per pit (met schuifje of draaiknop, niet met plusjes en minnetjes).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nu verbruik ik snachts op het laagste moment zon 96 Watt.
Dan staan de volgende apparaten AAN:
- Babyfoon op slaapkamer en Beneden
- Baby Camera
- Ziggo Router ( in bridge modus )
- Asus RT66AC
- Koelkast
- Vriezer
- 2 opladers iphone , Philips wakeup light
- Ventilatie
- VVW pomp , maar daar zit thermostaat op en verbruikt al echt minimaal energie
- Raspberry Pi aan slimme meter
Volgende staat dan in standby:
- TV Meubel ( tv, decoder , appletv , harmony hub , home cinema ) trekt zon 4 Watt.
- Synology ds125j
Volgende staat UIT:
- iMac 21,5
- Printer
- 2.1 Logitech set
Toch zie ik snachts pieken naar bijna 300 Watt.
Dat zou dan van de apparaten moeten komen die aan staan. Zou dat de vriezer en koelkast zijn die aanslaan?

www.degroot-it.nl
Ik heb 's nachts inderdaad ook van die kleine pieken (tot 276W) en bij mij is het ook alleen de koel-/vriescombi die dat veroorzaakt. Verder staat alles uit of indien het niet anders kan in stand-by.
2250 WP Zuid PVoutput
die 's nachts af en toe aan gaan om nieuwe data toe zoeken evt. (EPG bijvoorbeeld)
Ik zie op een switch dat oa mijn TV in standby ook af en toe met/door de switch communiceert.
[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 04-12-2015 09:14 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Sinds kort overgestapt van Ziggo naar Telfort.
Qua internetsnelheid e.d. blij mee, maar ook qua stroomverbruik een klein beetje gewonnen
Het Ziggo modem (Ubee EVW321b) werd altijd vrij warm en trok ook zo'n 10-12W dacht ik. Nu een Fritz!box 7360 in gebruik, die doet iets van 5-6W ofzo?
De metingen van 'oeps' bevestigen dat: oeps in "Serieus elektriciteit besparen"
Aangezien het ding 24/7 aan staat tikt dat toch wel weer een klein beetje aan. Scheelt toch weer een tientje per jaar ofzo.
[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2015 12:01 ]
Heel herkenbaar, vooral het niet tegelijk kunnen bedienen van alle zones is erg irritant. Mijn exemplaar heeft dat probleem gelukkig niet.
Misschien nog een tip: als je de ruimte hebt, ga voor een brede kookplaat, geen standaard. Je bent anders geregeld aan het klooien met net te grote pannen. Je moet dan noodgedwongen gaan schuiven, waarbij het risico is dat je te dicht bij het touch gedeelte komt (mits aanwezig). Dat gaat dan gegarandeerd (tijdelijk) in storing
Gebruik je de FB aan een ADSL/VDSL aansluiting?ThinkPadd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:55:
Qua internetsnelheid e.d. blij mee, maar ook qua stroomverbruik een klein beetje gewonnen
Het Ziggo modem (Ubee EVW321b) werd altijd vrij warm en trok ook zo'n 10-12W dacht ik. Nu een Fritz!box 7360 in gebruik, die doet iets van 5-6W ofzo?
Aangezien het ding 24/7 aan staat tikt dat toch wel weer een klein beetje aan. Scheelt toch weer een tientje per jaar ofzo.
Anders moet je nog wel het "glasvezelmodem" meenemen in de vergelijking.
(ook nog ca. 5 - 6W als ik me niet vergis)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Helaas geen glasvezel. Dus alleen het modem is nodig om een internetconnectie te hebben.dunklefaser schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:29:
[...]
Gebruik je de FB aan een ADSL/VDSL aansluiting?
Anders moet je nog wel het "glasvezelmodem" meenemen in de vergelijking.
(ook nog ca. 5 - 6W als ik me niet vergis)
Verwijderd
Je kan zelfs nog een schema instellen in de FB voor de wifi zodat deze uitgaat in de nacht en in de periode dat iedereen aan het werk is, misschien scheelt dat weer een paar watt.ThinkPadd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:54:
[...]
Helaas geen glasvezel. Dus alleen het modem is nodig om een internetconnectie te hebben.
Oxxio meet nu tussen de 0.04 en 0.05 kwh in rust. Ben nog aan het zoeken naar extra besparing maar dit wordt nu echt lastig.
Goed idee, maar m'n vriendin heeft wisselende diensten, dus dat is niet handig. Als ik alleen zou wonen dan had het wel gekund. En 's nachts uitzetten vind ik wat minder handig omdat dan vaak m'n apps automatisch worden bijgewerkt zag ik.Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:42:
[...]
Je kan zelfs nog een schema instellen in de FB voor de wifi zodat deze uitgaat in de nacht en in de periode dat iedereen aan het werk is, misschien scheelt dat weer een paar watt.
[...]
Ik meende dat jij een (pc) voeding had waarop je al je meterkast hardware had? Of vergis ik mij en ben ik in de war met een andere tweaker?ThinkPadd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:55:
Kan ook aan het meetmoment liggen. Zo'n koelkastcompressor trekt een behoorlijke stroom als hij net aanspringt. Als je dan net op dat moment je meter uitleest neem je die piek mee in je logging.
Mijn meterkast verbruikt in "standby" nog circa 35 Watt en ik denk dat dat beter kan. Ik weet alleen nog niet hoe. Wordt gebruikt door een Cisco modem, Mikrotik, switch, domoticapc (zotac zbox), Plugwise stretch en smile. Allemaal losse adapters, lijkt mij inefficiënt. Boven in de technische ruimte staat ook nog een accespoint en de Hue bridge, die zou ik ook wel aan diezelfde voeding kunnen hangen zelfs denk ik.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanvliegen, eerst maar eens een lijst maken van alle adapters met hun Voltage en Amperage denk ik?
Nee dat was @Thinkpad nietBeekforel schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:10:
[...]
Ik meende dat jij een (pc) voeding had waarop je al je meterkast hardware had? Of vergis ik mij en ben ik in de war met een andere tweaker?
Zal eens kijken of ik het bericht nog kan vinden
Edit: Mr. Jinx in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
Helaas heeft hij de foto eraf gehaald
Edit2: Hij heeft het met een ATX voeding gedaan volgens mij kon je het ook met een Picu-psu
[ Voor 27% gewijzigd door MdO82 op 05-12-2015 11:19 ]
2250 WP Zuid PVoutput
ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/
Hier is vast geen kant en klare oplossing voor?

Raar maar waar: de losse voedingen moeten aan hogere efficientie-eisen voldoen dan de PC voedingen. Je bent dan ook beter af met de losse voedingen, tenzij je voor een zeer efficiente PC voeding gaat (maar dat is dan economisch weer niet interessant).Beekforel schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:10:
[...]
Ik meende dat jij een (pc) voeding had waarop je al je meterkast hardware had? Of vergis ik mij en ben ik in de war met een andere tweaker?
Mijn meterkast verbruikt in "standby" nog circa 35 Watt en ik denk dat dat beter kan. Ik weet alleen nog niet hoe. Wordt gebruikt door een Cisco modem, Mikrotik, switch, domoticapc (zotac zbox), Plugwise stretch en smile. Allemaal losse adapters, lijkt mij inefficiënt. Boven in de technische ruimte staat ook nog een accespoint en de Hue bridge, die zou ik ook wel aan diezelfde voeding kunnen hangen zelfs denk ik.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanvliegen, eerst maar eens een lijst maken van alle adapters met hun Voltage en Amperage denk ik?
Als ik een master-slave stekkerdoos aansluit met de TV als master werkt het in pricipe goed. Tot dat ik bijvoorbeeld mij mediacenter aanzet, dan schakelt de tv automatisch over naar die ingang, verbruikt de tv dus even geen stroom en vallen dus alle slave apparaten uit!
Een handmatige of programeerbare schakelaar heb ik geprobeerd maar werkt ook niet naar mijn zin.
Is er nog een andere mogelijk om de set automatisch volledig uit te zetten en makkelijk weer aan te zetten die ik over het hoofd zie?
Hm, ok. Dan nog maar eens serieus kijken naar de devices die hier draaien, misschien kan er nog wat samengevoegd of geëlimineerd worden.luukbartelet schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:25:
[...]
Raar maar waar: de losse voedingen moeten aan hogere efficientie-eisen voldoen dan de PC voedingen. Je bent dan ook beter af met de losse voedingen, tenzij je voor een zeer efficiente PC voeding gaat (maar dat is dan economisch weer niet interessant).
ik heb het als volgt,polpol schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:30:
...
Is er nog een andere mogelijk om de set automatisch volledig uit te zetten en makkelijk weer aan te zetten die ik over het hoofd zie?
alles achter kaku waar een 8-contactdoos zit.
dan heb ik een logitech remote met een jbmedia eraan die de codes voor de kaku omzet naar IR
als ik dan met mijn remote een activiteit kies schakeld hij me kaku aan en daarna de rest van de apparaten.
dus ik kies HTPC
Kaku aan
pauze 3
TV aan
Reciever aan
HTPC aan
Subwoofer aan
als ik op off druk dan
alles uit en pauze 10 en dan kaku uit
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Welke jbmedia heb je daarvoor in gebruik ?TRaSH schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:35:
[...]
ik heb het als volgt,
alles achter kaku waar een 8-contactdoos zit.
dan heb ik een logitech remote met een jbmedia eraan die de codes voor de kaku omzet naar IR
als ik dan met mijn remote een activiteit kies schakeld hij me kaku aan en daarna de rest van de apparaten.
dus ik kies HTPC
Kaku aan
pauze 3
TV aan
Reciever aan
HTPC aan
Subwoofer aan
als ik op off druk dan
alles uit en pauze 10 en dan kaku uit
Het lijkt mij wel een mooie oplossing
Ik begrijp dus uit je verhaal als je bijvoorbeeld kiest voor HTPC dan er de stroom opgezet wordt en dan dus de activiteit uitgevoerd wordt ?
[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 05-12-2015 12:39 ]
2250 WP Zuid PVoutput
maar de nieuwe mini werkt ook.
het werkt precies zoals ik beschreven heb.
de logitech harmony is een activiteiten remote.
dus de handelingen die je normaal met 5 afstandsbedieningen doet kan met 1.
Druk op Activiteit HTPC
- KAKU aan (dus stroom op stekker blok)
- pauze 3 seconde (zodat alle apparaten zich kunnen herstellen van de stroom afsluiting)
- TV aan (remote functie)
- Reciever aan + juiste ingang etc (remote functie)
- HTPC aan (remote functie)
- Subwoofer aan (gaat aan doordat er stroom op komt)
Kies Activiteit Radio
- TV uit (remote functie in standby mode)
- HTPC uit (remote functie standby mode)
- Reciever schakeld naar de radio stand
Druk ik op off dan zet hij eerst alles netjes uit via de remote functie.
10 seconde later zend hij een commando naar de KAKU zodat hij de stroom er af haalt.
je moet wel de jbmedia altijd van stroom voorzien
volgens handleiding 0.35 watt
en in mijn geval ook stroom op de logitech hub.
wil wel stroom besparen maar moet wel de WAF factor behouden en gebruiksgemak.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Het enige waar ik nog even een oplossing voor moet zoeken is de android-box, als de stroom eraf is geweest start hij gelijk op, kan hem alleen netjes uitzetten via de tv
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb ook geen logitec maar een Philips Prestigo, dus deze setup wordt mij wat te duur....
Of is die te beperkt met wat die support ?

2x snoer met 768 micro-gloeilampjes (clusterverlichting) a 50W per stuk.
Als die kapot zijn toch maar voor LED gaan denk ik

Ga nog wel even een rule maken in m'n domoticasysteem zodat het alleen bij schemer & beweging in de kamer aan staat. Hele dag laten branden is beetje teveel van het goeie met dit verbruik.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2015 12:57 ]
Maar heb jij dan een kneiterdikke trafo?
Bij ons staat die op een mechanische tijdklok, en ~20 dagen 15u per dag geeft 9 kWh oftewel €2. Moet kunnen voor die gezelligheid toch
Gaan we nog even doorrekenen. Stel dat een bruinkoolcentrale dit opwekt, milieuonvriendelijkste manier, heb je bij 40% rendement 9/0,4*3.6 = 81 MJ aan bruinkool nodig. Dat is ~3 kg. Iets meer dan een zak bruinkooltjes die je voor je barbecue haalt.
[ Voor 22% gewijzigd door marcop23 op 06-12-2015 14:13 ]
ThinkPadd schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:45:
Zo, de kerstboom staat weer:
[afbeelding]
* ThinkPad vlucht gauw uit dit topic.
Het moet voor dat eventjes wel kunnen toch
2250 WP Zuid PVoutput
De trafo is ongeveer zo groot als een KlikAanKlikUit stekker.marcop23 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:06:
Hoe werkt dat danOp 230V, gewoon heel veel lampjes in serie? Volgens mij werkte die van ons op 24V, met dan allemaal gloeilampjes lampjes van 0,5V, waar volgens mij niet meer dan een ampère doorheen gaat. Geeft ~30W met trafoverlies, hoogstens.
Maar heb jij dan een kneiterdikke trafo?
Bij ons staat die op een mechanische tijdklok, en ~20 dagen 15u per dag geeft 9 kWh oftewel €2. Moet kunnen voor die gezelligheid toch
[...]
36V bij 1,67A (~60W).
En inderdaad, als je het afzet tegen de prijs in Euro's dan is het peanuts.
Welke software gebruik je hiervoor? Is dat domoticz?degroot schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:05:
Sinds vorige week ook een slimme meter! Gelijk een pi aangekoppeld.
Nu verbruik ik snachts op het laagste moment zon 96 Watt.
Dan staan de volgende apparaten AAN:
- Babyfoon op slaapkamer en Beneden
- Baby Camera
- Ziggo Router ( in bridge modus )
- Asus RT66AC
- Koelkast
- Vriezer
- 2 opladers iphone , Philips wakeup light
- Ventilatie
- VVW pomp , maar daar zit thermostaat op en verbruikt al echt minimaal energie
- Raspberry Pi aan slimme meter
Volgende staat dan in standby:
- TV Meubel ( tv, decoder , appletv , harmony hub , home cinema ) trekt zon 4 Watt.
- Synology ds125j
Volgende staat UIT:
- iMac 21,5
- Printer
- 2.1 Logitech set
Toch zie ik snachts pieken naar bijna 300 Watt.
Dat zou dan van de apparaten moeten komen die aan staan. Zou dat de vriezer en koelkast zijn die aanslaan?
[afbeelding]
Ja , heb de slimme meter ook aangemeld bij Enelogic. Maar domoticz kan je de watts wat beter zien.Boinkie schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:18:
[...]
Welke software gebruik je hiervoor? Is dat domoticz?
96 Watt laat enelogic zien als 0,09Kwh.
www.degroot-it.nl
0,09KwhkW denk ik.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Cool thanks! Ik heb sinds twee weken ook een slimme meter en ben aan het uitzoeken wat ik allemaal moet bestellen.degroot schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:02:
[...]
Ja , heb de slimme meter ook aangemeld bij Enelogic. Maar domoticz kan je de watts wat beter zien.
96 Watt laat enelogic zien als 0,09Kwh.
Raspberry Pi, model maakt niet uit?
Slimme meter kabel van SOS.
Domoticz op de Pi
Stopcontact maken in de meterkast
WiFi dongle
Zo ben ik compleet denk ik he?
Yup, gezien je Dongen komt je kabelaansluitingen niet binnen in je meterkast.Boinkie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:54:
[...]
Cool thanks! Ik heb sinds twee weken ook een slimme meter en ben aan het uitzoeken wat ik allemaal moet bestellen.
Raspberry Pi, model maakt niet uit?
Slimme meter kabel van SOS.
Domoticz op de Pi
Stopcontact maken in de meterkast
WiFi dongle
Zo ben ik compleet denk ik he?
Hoe is het WiFi signaal bij je meterkast ?
Niet teveel last van stoorzenders
2250 WP Zuid PVoutput
Ik woon in een appartement waar de meterkast buiten het huis zelf is. Hier zitten twee deuren maar mijn iPhone 6 heeft volledig bereik op dat punt. Dus dat zou geen problemen op moeten leveren.MdO82 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:00:
[...]
Yup, gezien je Dongen komt je kabelaansluitingen niet binnen in je meterkast.
Hoe is het WiFi signaal bij je meterkast ?
Niet teveel last van stoorzenders
Ze hebben daarbij overigens ook de gasmeter vervangen. Maar die heeft geen P1 poort. Is deze niet uit te lezen met de Pi? Kan er ook niets over vinden namelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Boinkie op 08-12-2015 14:09 ]
Ligt denk ik ook je type meter.Boinkie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:17:
[...]
Ik woon in een appartement waar de meterkast buiten het huis zelf is. Hier zitten twee deuren maar mijn iPhone 6 heeft volledig bereik op dat punt. Dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
Ze hebben daarbij overigens ook de gasmeter vervangen. Maar die heeft geen P1 poort. Is deze niet uit te lezen met de Pi? Kan er ook niets over vinden namelijk.
Ik heb van Stedin een Kaifa waarbij de gasmeter geen aansluiting heeft maar zijn resultaten doorgeeft aan de elektriciteitsmeter. Daardoor krijg je vanaf de P1 poort Gas en Elektriciteit.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=none
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
In Domoticz kom ik er al helemaal niet uit. Dan heb ik hem toegevoegd als P1 apparaat en verder kom ik niet en kan ik ook niets vinden hoe iets in te stellen met die slimme meter via Google. Daar heeft iedereen het er alleen over hoe ze het hebben draaien en niet hoe ze het geïnstalleerd hebben. Iemand die me de goede richting in kan duwen?
[ Voor 30% gewijzigd door Boinkie op 09-12-2015 17:54 ]
Welke meter heb je ?Boinkie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:47:
Alles binnen, loop gelijk tegen een probleem aan. Heb Domoticz geïnstalleerd en probeer nu de meter uit te lezen met de volgende command in de terminal maar beide krijgen niets door. Dit terwijl wel alles aangesloten zit. Het enige wat ik te zien krijg is Connected maar verder geen informatie. Wat doe ik fout?
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=none
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
In Domoticz kom ik er al helemaal niet uit. Dan heb ik hem toegevoegd als P1 apparaat en verder kom ik niet en kan ik ook niets vinden hoe iets in te stellen met die slimme meter via Google. Daar heeft iedereen het er alleen over hoe ze het hebben draaien en niet hoe ze het geïnstalleerd hebben. Iemand die me de goede richting in kan duwen?
Probeer het eens met 115200
2250 WP Zuid PVoutput
Bij mijn meter moet ik een poort/pin hoog houden (volt erop) anders zend ie niet maar aangezien je en kant en klare kabel hebt gekocht zou dat er wel in moeten zitten denk ik.
Oh merk net dat we in het verkeerde topic zitten, of deze Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi of domoticz topic lijkt me beter.
En ja het monitoren van mijn slimme meter hielp me erg het electriciteitsverbruik terug te brengen van 7 MWh naar 3,5 MWh dus het is de moeite van het prutsen wel waard.
[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 09-12-2015 18:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit dusfranssie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:57:
[...]
Oh merk net dat we in het verkeerde topic zitten, of deze Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi of domoticz topic lijkt me beter.
En ja het monitoren van mijn slimme meter hielp me erg het electriciteitsverbruik terug te brengen van 7 MWh naar 3,5 MWh dus het is de moeite van het prutsen wel waard.
Ten opzichte van degenen die niets meten is dat al weinig, maar ik wordt er nog niet gelukkig van.
Ik wacht nog op een momentje dat ik alleen thuis ben en er zin in heb.
Netjes hoorBoinkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:00:
Het werkt bij mij inmiddels ook lekker! Als er niks aanstaat heb ik een verbruik van ongeveer 40watt.. Nu maar even op zoek wat die laatste beetjes zijn! Waarschijnlijk de Pi, modem en router.
Als ik dan modem en telefoon etc er nog uit trek (maar de Banana Pi + hdd nog wel aan laat voor het uitlezen van de meter!) dan kom ik uiteidenlijk op 20W. Ik ga nog eens verder kijken naar keuken apparatuur e.d., kijken waar nou alles vandaan komt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Zoiets is het bij ons ook, en dan hebben we zelfs een aquariumpomp die gewoon 24/7 draait.Boinkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:00:
Het werkt bij mij inmiddels ook lekker! Als er niks aanstaat heb ik een verbruik van ongeveer 40watt.. Nu maar even op zoek wat die laatste beetjes zijn! Waarschijnlijk de Pi, modem en router.
Om tot dit laag verbruik te komen, zetten we overigens zo veel mogelijk 'hard uit'. Daarbij valt op dat dat bij bv. het cisco kastje van Ziggo een behoorlijk sluitvermogen scheelt. Zo zijn er meer dingen die behoorlijk schelen.
Omdat we al zo'n laag sluipverbruik hebben vind/vond ik het aanschaffen van extra schakelaars niet zo interessant.
Een serieuze besparing van het afgelopen jaar is overigens de ketel geweest: Ik heb nu een ketel met een zgn. A-label pomp. En ik merk een lager verbruik dan voorheen.
Wat ook scheelt is een nieuwe wasmachine. Deze heeft een veel grotere trommelinhoud en energielabel A+++ -30%. Het is daarbij niet perse het verbruik waarop we het meeste besparen, maar de grotere trommelinhoud. Daardoor hoeft de machine gewoon veel minder vaak aan.
De volgende stap is een betere/zuinigere koel/vriescombo. A+++ apparaten zijn vooralsnog niet interessant qua prijsstelling tov besparing e.d.
Dat zegt niks, als hij vervolgens de hele dag staat te draaien dan is hij alsnog onzuinig. Bij dat soort apparaten is het momentvermogen niet zo boeiend, het is meer interessant wat ze op een hele dag qua kWh doenBoinkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:40:
Koelkast is nu pas drie jaar oud en die vraagt slechts 100 watt bij aanspringen... Dat valt mij reuze mee!
Verwijderd
Maar ik ben pas bereid over te gaan naar een nieuwe (lees: zuinigere) TV als ik op zijn minst de zelfde beeldkwaliteit ervoor terugkrijg. En dan komen we al snel uit bij OLED TV's, en daarvoor geldt dan weer dat het wel een erg dure investering is tov de besparing die je ermee haalt.
En -wat mij betreft- wegen de nieuwere functies van een nieuwe TV ook niet op tegen het prijspremium.
Op dit moment verbruiken we met z'n 2en in een hoekhuis uit 1991 van ca 130m2 zo'n 2400 kwh per jaar, en zo'n 830 kuub gas. Valt behoorlijk mee
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 16:22 ]
Ach, als je 24/7 TV kijkt dan heb je hem toch na een dikke 6 jaar terugverdiend.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:18:
Maar ik ben pas bereid over te gaan naar een nieuwe (lees: zuinigere) TV als ik op zijn minst de zelfde beeldkwaliteit ervoor terugkrijg. En dan komen we al snel uit bij OLED TV's, en daarvoor geldt dan weer dat het wel een erg dure investering is tov de besparing die je ermee haalt.
Je huidige verpatsen en het kan een (paar) jaar sneller. XD
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Nu 11 keer gedroogd en daar heeft hij 29,6 kWh voor nodig gehad.
Komt dus neer op zo'n 2,7 kWh per droogbeurt.
Iemand die me kan vertellen hoeveel zijn warmtepompdroger gebruikt?
Ja per droogbeurt gemiddeld 0,95 kW en dat is dan een 9 kilogram wasgoed op 1400 of 1600 toeren gedraaid. Scheelt dus écht.ArwinV schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:04:
Een maand geleden heb ik onze condensdroger aan een kWh meter gehangen.
Nu 11 keer gedroogd en daar heeft hij 29,6 kWh voor nodig gehad.
Komt dus neer op zo'n 2,7 kWh per droogbeurt.
Iemand die me kan vertellen hoeveel zijn warmtepompdroger gebruikt?
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Inderdaad, al is het was afhankelijk, een wp droger doet er wel wat langer over, ook een 9 kg hier en 1600 toeren 8 kg wasmachine, ook dat maakt uit.geldersscheepje schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:12:
[...]
Ja per droogbeurt gemiddeld 0,95 kW en dat is dan een 9 kilogram wasgoed op 1400 of 1600 toeren gedraaid. Scheelt dus écht.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
diskeltische lurker
Vochtiger? ...nee niet echt op extra droog.technopeuter schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:44:
Bij Wp-droger komt het er vaak wel vochtiger uit en duurt het langer.
Ik heb die van ons enkele weken van binnen schoongemaakt en hij is nu ook eerder klaar
Ik zou er jaloers op zijnBoinkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:09:
Op het moment staat alles aan en is het verbruik 310 watt. TV, decoder, receiver, 3 lampen, kerstboom en dat was het wel. Is dat redelijk?
[ Voor 45% gewijzigd door MdO82 op 11-12-2015 20:34 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Mag ik vragen wat je gemiddeld dag verbruik is? ik zit aan de +/-7.5kwh met hetzelfde standby gebruik.!null schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:22:
Bij mij is idle ook 40 Watt.
Als ik dan modem en telefoon etc er nog uit trek (maar de Banana Pi + hdd nog wel aan laat voor het uitlezen van de meter!) dan kom ik uiteidenlijk op 20W. Ik ga nog eens verder kijken naar keuken apparatuur e.d., kijken waar nou alles vandaan komt.
Verwijderd
Overigens: op dit moment investeer ik meer in besparing op het gebied van gasverbruik. Gas is relatief gezien duurder dan elektra.
Gas is nog lang niet duurder dan elektra (ook niet na de verschuiving in de energiebelasting)!Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:49:
310 watt met alles aan? Lol, dat lukt nooit met onze plasma tv.
Overigens: op dit moment investeer ik meer in besparing op het gebied van gasverbruik. Gas is relatief gezien duurder dan elektra.
Gas ca. 5.73 ct/kWh (1 m³ = 9,77 kWh "Groninger gas" - ca. 56 ct/m³)
Elektra ca. 21 ct/kWh
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Toch, is de rekening voor gas hoger. Ondanks dat wij een zeer zuinig verbruik kennen (830 kuub per jaar voor een hooekhuis met 2 personen is minder dan 50% van het landelijk gemiddelde). Dat de gasrekening per maan gemiddeld hoger is dan de electrarekening komt ten dele omdat we ook zeer zuinig zijn met electra (ook onder het landelijk gemiddelde voor 2 personen), maar toch.dunklefaser schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:22:
[...]
Gas is nog lang niet duurder als elektra (ook niet na de verschuiving in de energiebelasting)!
Gas ca. 5.73 ct/kWh (1 m³ = 9,77 kWh "Groninger gas" - ca. 56 ct/m³)
Elektra ca. 21 ct/kWh
Qua inverstering tov rendement is bezuinigen op stookkosten naar mijn gevoel een betere keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 10:49 ]
Je hebt gelijk met "Qua investering tov rendement is bezuinigen op stookkosten naar mijn gevoel een betere keuze." (ook zonder eigen (buik)gevoel).
Wat langer is een statement. Heb hier al droogperiodes van 3 uur gezien. Dus tijd is geldRol-Co schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:34:
[...]
Inderdaad, al is het was afhankelijk, een wp droger doet er wel wat langer over, ook een 9 kg hier en 1600 toeren 8 kg wasmachine, ook dat maakt uit.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ik kom nu dit apparaatje tegen:polpol schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:04:
Die jb media, is dat hetzelfde als een http://www.klikaanklikuit...n-1/light-manager-mini-1/
Ik heb ook geen logitec maar een Philips Prestigo, dus deze setup wordt mij wat te duur....
https://www.bespaarbazaar.nl/standby-killer-p-420.html
Dit lost het allemaal toch op voor € 20,-?!U garandeert de standby killer slechts voor de tv. Wat anderen ook al meldden: er kan veel meer mee. Ik schakel in één keer de versterker, dvd speler en dvd recorder er ook mee uit en dat binnen één minuut.
deze, Action €1polpol schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:05:
[...]
Ik kom nu dit apparaatje tegen:
https://www.bespaarbazaar.nl/standby-killer-p-420.html
[...]
Dit lost het allemaal toch op voor € 20,-?!
Moeten ze hem wel hebben
2250 WP Zuid PVoutput
In de zomer niet.

Overigens zijn die krengen wel behoorlijk zwaar! Hou daar even rekening mee als je hem naar zolder denkt te sjouwen in je eentje.
hoi Hans,hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:50:
AEG Lavatherm 59850.
Ongeveer 1,2 kWh voor een droogbeurt (kastdroog).
Wél is het belangrijk dat je een warmtepompdroger goed schoonhoudt, dan blijft -ie mooi zuinig.
voldoet de WPdroger nog?
Besparen met 12,5 MWh excl paneelopbrengst lastig? Lijkt me niet, al zal dat ook wat investering kosten, betalen jullie in belgie ook een 21 cent per kWh ? Zo jalarsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:18:
@Rol-Co
Ik weet dat voor jullie 12,5 MWh veel lijkt maar je moet weten dat we 2 jaar geleden op 25 MWh zaten. Elektrische verwarming, vijver, sanitair, koken, servers het loopt allemaal op. En dan doen we nog niet veel geks. De panelen nu leveren zo'n 4-5 MWh op jaarbasis. Die 12,5 is enkel netgebruik dus exclusief zonnepanelen. Besparen is nu lastiger aan het worden, onlangs de oude weerstand verwarming buiten gegooid en naar warmtepompen gegaan dus dat toont nog niet in die 12,5 maar het is zeer waarschijnlijk dat in de zomer deze ook gebruikt gaan worden voor koeling.
Om dus met zekerheid onder die 10 MWh te komen lijkt de meest economische oplossing zonnepanelen te zijn...
Los daarvan zitten we te kijken naar inductie wat veel zou schelen, nieuwe zuinigere server, en experimenteren met ledjes waar mogelijk.
EDIT: en jah de belgische energiebelastingen zijn helemaal gek aan het worden. Hoewel de tarieven per KWh on par liggen met de rest van de EU zijn er 2 vervelende belastingen. Een nieuwe belasting vanaf maart per verbruiksklasse en ook een tarief op omvormervermogen van aangemelde zonnepanelen, er is nu niemand meer die officieel zonnepanelen plaatst in BE.
Dan betaal je 2625,- aan stroom excl vastrecht, transport enz wat er ook mag zijn.
Dus als je 10k euro investeert om zo ver te reduceren dat je 5 MWH paneelopbrengst dekkend is voor je verbruik heb je dat met 4 jaar terug verdiend.
Ook al heb je voldoende dak, panelen bij blijven leggen is niet de oplossing, zeker niet in belgie atm.
Ik zal even de gehele situatie schetsen, dan is iedereen meeRol-Co schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:21:
[...]
Besparen met 12,5 MWh excl paneelopbrengst lastig? Lijkt me niet, al zal dat ook wat investering kosten, betalen jullie in belgie ook een 21 cent per kWh ? Zo ja
Dan betaal je 2625,- aan stroom excl vastrecht, transport enz wat er ook mag zijn.
Dus als je 10k euro investeert om zo ver te reduceren dat je 5 MWH paneelopbrengst dekkend is voor je verbruik heb je dat met 4 jaar terug verdiend.
Ook al heb je voldoende dak, panelen bij blijven leggen is niet de oplossing, zeker niet in belgie atm.
Rond 2012 hadden we een energieverbruik van rond de 25 MWh, net als de jaren ervoor. Waarvan kwam dit?
- Vijver ~1 MWh
- Servers & netwerk ~ 1 MWh
- Elektrische verwarming via weerstanden, nooit exact kunnen meten maar het zal veel zijn geweest.
- Elektrische boiler sanitair ~ 2,5 MWh
- Jacuzzi, nooit exact kunnen meten maar zeker 2-3 MWh
- Grote restgroep
In 2012 is beslist om wat zonnepanelen te leggen als proefproject, dit bleek succesvol toen de eerste 12 er lagen hoewel ik door bepaalde bitcoin mining activiteiten de meter niet naar beneden heb zien gaan.
In 2013 nieuwe energiekast geplaatst en monitoring op verschillende verbruikersgroepen ook zijn er 18 panelen bij gekomen én een zonneboiler. De opbrengst van PV zou rond de 5 MWh per jaar moeten liggen en dat van de zonneboiler wordt geraamd op 1 MWh, de jacuzzi wordt zoveel mogelijk gevuld met warm water uit de boiler.
2014 vijver heeft iets zuinigere pomp gekregen bespaard een kleine 200 KWh/annum.
2015 in het einde van het jaar zijn er 7 warmtepompen geplaatst, elke ruimte zou nu verwarmd kunnen worden met een COP van 4. Het is wel een vergiftigd geschenk als we kijken naar de zomer en koelen. En extra isolatie voor jacuzzi gekocht.
Nu, het verbruik is volgens prognose verminderd van 25 MWh naar 12,5 MWh excl. pv opbrengst. Er moet wel gezegd worden dat de volledige impact van de warmtepompen nog niet duidelijk is!
Hoe kan ik nog verder besparen?
De grote verbruikers lijken mij aangepakt. Ik denk aan het volgende:
- Koken op inductie ipv keramische platen. Geschatte besparing 500 KWh
- Server vernieuwen. Geschatte besparing 500 KWh
- Beginnen experimenteren met LEDs, hoewel ik geen oude lampen wil weggooien en de huidige heel traag stuk gaan.
EDIT: de energieprijs in belgië ligt lastig.
Geen vastrecht, alles is KWh inclusief wel een kleine 50 euro vaste kosten voor meterhuur en stroomleverancier.
De prijs komt gemiddeld op:
Dal: 18 €c
Piek: 22 €c
Enkel nacht: 14€c
De verdeling van mijn gebruik is respectievelijk 25%-25%-50%
[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 27-12-2015 20:17 ]
Maar 7 warmtepompen? Op 1 huis? Ik denk dat dat wel slimmer kan op een andere manier. Ik denk als je wat serieuzer kijkt naar je verbruik en goed meet wat iets verbruikt dan heb je er in no time 3-4MWh af.
Die 7 warmtepompen waren de beste/goedkoopste oplossing, elke ruimte heeft een eigen pomp. Veel stoort het niet ze staan of tussen de planten of op het dak.
Verder controleren we live ons verbruik via bidgely en van die andere tooltjes via onze youless montors. Je zit dan vaak van die pieken en dalen en dan weet ik makkelijk van "ah dat is de wasmachine of ah dat is de boiler" maar veel kun je er niet aan doen, je kan moeilijk met koud water staan douchen. Veel besparen door erop te letten zit er niet meer in vrees ik.
Ik lever ook geen comfort in , verwarm ook mijn huis met een warmtepomp, heb geen zonneboiler of vijver maar verder alle gemakken en kom aan de 4,5MWh incl warmtepomp, zonder is een 3200kWh.
Nog een oude wasdroger? Koelkast(en) of vriezer(s) ?
Ongeveer 200 is zeker IT gerelateerd, servers, routers, switches, AP's, RPi.
Ongeveer 80 voor de vijver
De rest zit in ijskast + vriezer welke beide redelijk nieuw A(+) zijn, wekkerradio's en sluimerverbruik van allerhande apparaten.
Er is nog een redelijke oude wasmachine die ooit vervangen wordt door een model met hotfill aansluiting (voor koppeling met de zonneboiler).
[ Voor 22% gewijzigd door larsg op 27-12-2015 20:47 ]
pompen van superfish zijn echt zuinig, de ECO versie dan. Alleen die van 3500 niet nemen. Wel de 5000 of hoger.larsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:46:
De baseload is hier ongeveer 400-500 watt.
De rest zit in ijskast + vriezer welke beide redelijk nieuw A(+) zijn, wekkerradio's en sluimerverbruik van allerhande apparaten.
Er is nog een redelijke oude wasmachine die ooit vervangen wordt door een model met hotfill aansluiting (voor koppeling met de zonneboiler).
Even voor het gevoel, maar 114 Watt continue verbruik is 1 MWh per jaar.larsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:32:
De pomp van de vijver was er 1 van 80 watt nu 1 of ander eco ding van 60, dat draait idd 24/7 en zo telt het snel op. Maar er zit nog extra meuk bij luchtpomp 5W en UWlamp 18W. Maar aan die vijver valt weinig te doen.
[...]
Dus een pomp van 60 Watt is al een halve MWh per jaar.
Dat zijn dus wel dingen waar je stappen mee kunt maken als je ze zuiniger kunt krijgen.
Hier in NL is de prijs per kWh ongeveer 23 ct. Dat komt op een heel makkelijke factor uit van 2 euro per Watt die je continue gebruikt gedurende een jaar. Dus zo'n 60 Watt pomp zou in NL 120 euro per jaar aan elektra kosten.
Bij mechanische ventilatie wordt vaak aangeraden om AC-versies te vervangen door zuinige DC-varianten.
Nu is "DC" een beetje verwarrend, want het is strikt genomen eerder een stappenmotor (brushless motor), met een fatsoenlijke regelaar, maar goed, veel zuiniger zijn ze wel. (tot 80% besparing tov de ouderwetse AC-variant)
Allicht handig om te kijken of je daar nog stappen kunt maken. Technisch gezien is een pomp met een motortje niet heel veel anders dan een ventilator en bij een pomp kan de benodigde kracht ook veel variëren. Dat is waar die zuinige DC-ventilatoren hun winst kunnen pakken.
Je noemt een verbruik van 400 a 500 Watt als "sluipverbruik". (ruwweg 4MWh dus)
Daar zit vast wel wat tussen waar op bespaard kan worden.
Bijvoorbeeld een oude vriezer of oude koelkast kan ongemerkt zo'n 1MWh per jaar verbruiken, terwijl een zelfde nieuw model rond de 200 kWh zit. Als de koelkast wat van z'n koelvloeistof kwijt is geraakt, hoef je dat aan de werking niet meteen te merken, maar het motortje zal wel continue draaien.
Dat zijn besparingen die je met ongeveer 2 jaar terugverdiend hebt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ja kijk, dat is hier 80-110W met hoogste in de winter ivm een pompje, verder ook grote koelkast en vriezer maar wel goed uitgezocht op verbruik. Warmtepomp droger van 9kg en wasmachine A+++ 8kg zodat je minder wassen draait,mwe zijn immers met zijn 5e.larsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:46:
De baseload is hier ongeveer 400-500 watt.
Verder een e boiler shitload aan telefoons en tablets, laptop, modem, 2 routers, switch, netduino, synology, allemaal led verlichting enz enz.
Als de benedenverdieping alle verlichting brand trekt het 42W
Dat sluimerverbruik van allehande apparaten moet je juist opzoeken, alles meten en in excell een lijstje maken, dat moet op je totaalverbruik uit komen, dan zoeken/kijken of dat slimmer kan, een pc van 250-300W voor een beetje internet en forums is natuurlijk kul, dat doet een tablet of laptop ook prima, gamen is een ander verhaal, al kan dat op een gamelaptop ook best. Enz enz.
Het kost geld, maar panelen ook en in belgie helemaal, lijkt me zinvol om te investeren in dingen waar je geen jaarlijkse tax over betaald.
Just my 2 cents
Hier hebben we ook een WP-droger, de wasmachine is nog een punt maar zo'n ding vervangen kost makkelijk 1000 euro. Voor 100 KWh/jaar ga je dat ook niet doen...
Verlichting is een issue waar ik mijn tanden op breek. Vroeger was de filosofie "Elke watt warmte uit die lamp is een watt minder warmte uit mijn verwarming". Met de warmtepompen gaat dit niet meer op. Echter is de 12v halogeenverlichting lastig aan te passen. Dat omvat naast de nieuwe lampen ook nieuwe voedingen. Dat maakt het snel een dure grap en de vraag is of het die energie besparing waard is. Bovendien ligt er nog een voorraadje lampen. Een betere kandidaat zijn GU10 lampen, daarvan plannen we er nu enkele te kopen als test.
Qua pc's zijn we redelijk zuinig, de mijne trekt 130 watt tegenover een laptop die 30 watt trekt. Die 100 watt is de extra snelheid en comfort zeker waard.
In België zijn er manieren om die belasting op zonnepanelen te minimaliseren, dus daar kijk ik niet zo naar.
@hab2000 de pomp die we nu hebben draait voor 60 watt 10 kuub per uur weg. Jou merk bespaard zo'n 8 watt. Leuke tip maar voor die 8 watt ga ik nu geen nieuwe pomp kopen
@TD-er ik zal mijn ijskasten eens uitmeten maar die zijn eigenlijk nog redelijk nieuw.
[ Voor 9% gewijzigd door larsg op 27-12-2015 21:31 ]
Die hebben inmiddels een heel assortiment met ook een redelijk nette kleur en CRI (dus dat bepaalde kleuren in objecten die belicht worden niet ineens heel lelijk worden)
En hier zijn er nog geen kapotte Ikea LED-lampen geweest.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Inmiddels zou je de opbrengst per jaar wel vastgesteld kunnen hebben.
Die 7 warmtepompen ben ik ook wel benieuwd naar, zijn het kleine modellen en is de cop bij lage temperaturen nog wel 4?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De opbrengst had inderdaad beter gekunnen, in totaal 7530 WP geen kleine paneeltjes dus. Ik heb helaas op bepaalde plekken redelijk veel last van schaduwvorming. Nieuwe panelen zouden op een betere plek kunnen komen mét micro omvormers.Speedy-Andre schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:50:
Ik vind 5MWh opbrengst van 30 panelen wel weinig, is dit SF van 170Wp ofzo?
Inmiddels zou je de opbrengst per jaar wel vastgesteld kunnen hebben.
Die 7 warmtepompen ben ik ook wel benieuwd naar, zijn het kleine modellen en is de cop bij lage temperaturen nog wel 4?
Dat zijn kleine Warmtepompen, 1 per ruimte. De cop rond 0 °c is 4, daarna daalt deze.
@TD-er bedankt voor de ikea tip! Ik heb ook naar china zitten kijken maar dat is wat gevaarlijk natuurlijk. Maar de normale wegen met 10-12 euro per lamp is me te duur.
[ Voor 17% gewijzigd door larsg op 27-12-2015 21:56 ]
Bij mij stopte er 1 na 5 minuten al mee, wel gewoon kunnen omruilen ondanks dat deze uit een set van 2 kwam. Ze hebben gewoon losse achter de infobalie liggenTD-er schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:44:
En hier zijn er nog geen kapotte Ikea LED-lampen geweest.

Als het een paar panelen betreft, kan het toevoegen van een paar welgemikte optimizers een wereld van verschil maken.
Micro omvormers zijn weer een slag duurder en waarschijnlijk overkill.
Om je een ideetje te geven van het effect van optimizers, heb ik toevallig vandaag een schetsje gemaakt voor op m'n blog:

En de Ikea-lampen zijn ook redelijk goed geprijsd.
Ik heb van de week een doosje met 2 E27 peertjes die 1000 Lumen per stuk doen gehaald voor 12 euro. (dus 6 euro per lamp)
Ik heb zelf als motto om geen Chinese spullen te halen die je in het stopcontact moet steken. (Chinese spullen via de welbekende webshops dus)
Het zou wel mooi zijn als je 2 of 3 panelen kan omstekkeren en dat het dan opeens beter gaat
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik had 'm alleen niet helemaal door gelezen, dus geen idee of je er aparte settings voor nodig hebt, of dat alleen bepaalde merken dat kunnen.
In principe zou zo'n optimizer ook los moeten kunnen werken, want het enige wat 'ie hoeft te doen is de stroom omhoog draaien en kijken of de rest mee gaat. Elektrisch gezien is het niet veel anders dan een stroombron, waar zonnepanelen zelf zich gedragen als een spanningsbron met een redelijk aanwezige interne weerstand.
Een Solaredge omvormer heeft dat aan boord en je kan dan alleen Solaredge optimers gebruiken.
Maar Solaredge heeft ook merkonafhankelijke optimizers, die dan op een extra monitor kastje zitten.
Het is mij niet duidelijk of het alleen om monitoren gaat of ook bijsturen van de optimizers.
Maar goed, dat past niet helemaal in dit topic, het gaat mij erom dat de prijs flink stijgt met dat kastje erbij.
Dus ik vrees dat je gelijk hebt.All modules in the same installation must be equipped with power optimizers.
Dat is het alsnog voordeliger dan een 2e set panelen plaatsen, maar inderdaad, enkele duppies per Wp tikt toch aan als je 7500+ Wp hebt.