Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
larsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:55:
[...]

De opbrengst had inderdaad beter gekunnen, in totaal 7530 WP geen kleine paneeltjes dus. Ik heb helaas op bepaalde plekken redelijk veel last van schaduwvorming. Nieuwe panelen zouden op een betere plek kunnen komen mét micro omvormers.

Dat zijn kleine Warmtepompen, 1 per ruimte. De cop rond 0 °c is 4, daarna daalt deze.

@TD-er bedankt voor de ikea tip! Ik heb ook naar china zitten kijken maar dat is wat gevaarlijk natuurlijk. Maar de normale wegen met 10-12 euro per lamp is me te duur.
nog een hoop te halen bij jou denk ik,
lampen moet je eigenlijk direct vervangen, kijk maar op ebay voor led adapters (voor je 12v), binnen een half jaar heb je de hele lampenzaak er al weer uit. als je ook maar iets hebt met gloeilamp of halogeen vervangen die handel.

andere mooie punt om te scoren zijn denk ik de warmtepompen. hoe staan ze gepositioneerd? welke zijn het? slangen goed geisoleerd? instellingen?

warm water hoe wordt dit nu gemaakt? toch geen boiler he?

dan sluipverbruik. server hoeft bijna geen stroom meer te vragen tegenwoordig.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
Die solar optimizers zijn een goede tip! Ik heb er al eens aan zitten denken maar misschien moet ik dat eens wat beter onderzoeken.

Momenteel is de situatie 12 panelen via micro omvormers en 2x8 in strings. Eventueel zou ik kunnen proberen 1 string uit te rusten met optimizers om te kijken of dat resultaat geeft.

Heb je een linkje naar je blog? :)

@ hierboven
Staat al hier een daar vermeld:
- Ik huiver ervoor om lampen weg te gooien maar ik zal eens een formule maken om te berekenen of dit opbrengst levert.
- Warmte pompen hangen hier nog geen 2 maanden, ze zijn 100% geïnstalleerd en geïsoleerd. Ze staan ook niet in de wind.
- Sanitair warm water via zonneboiler, in de winter elektrische bijverwarming.
- Server wordt vervangen binnenkort.

[ Voor 41% gewijzigd door larsg op 27-12-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
larsg schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:25:
Die solar optimizers zijn een goede tip! Ik heb er al eens aan zitten denken maar misschien moet ik dat eens wat beter onderzoeken.

Momenteel is de situatie 12 panelen via micro omvormers en 2x8 in strings. Eventueel zou ik kunnen proberen 1 string uit te rusten met optimizers om te kijken of dat resultaat geeft.

Heb je een linkje naar je blog? :)
[...]
www.td-er.nl ;)
Punt is alleen dat ik die 3 artikelen van vandaag en gisteren er nog maar net op heb staan en eigenlijk bedoeld als introductie voor wanneer iemand zonnepanelen wil hebben. Ze zijn zeg maar een vrij letterlijke geheugendump ;)
Die vragen kwamen de laatste weken dusdanig vaak in mijn mailbox dat een blogpost makkelijker leek.
Dus als je onduidelijkheden in de tekst vind, schroom dan niet om ze te melden. Zo zijn vrijwel alle posts op mijn blog wel een paar keer bijgewerkt/aangevuld.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
TD-er schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:58:
[...]

www.td-er.nl ;)
Punt is alleen dat ik die 3 artikelen van vandaag en gisteren er nog maar net op heb staan en eigenlijk bedoeld als introductie voor wanneer iemand zonnepanelen wil hebben. Ze zijn zeg maar een vrij letterlijke geheugendump ;)
Die vragen kwamen de laatste weken dusdanig vaak in mijn mailbox dat een blogpost makkelijker leek.
Dus als je onduidelijkheden in de tekst vind, schroom dan niet om ze te melden. Zo zijn vrijwel alle posts op mijn blog wel een paar keer bijgewerkt/aangevuld.
Ik zal het is doorlezen! Zelf heb ik ook een kleine blog waar ik mij uitspreek over energie opwekking en net stabiliteit maar dat is meer gericht op het macro-verhaal :)

Die optimizers zijn wel duur na even googlen makkelijk 50 euro per stuk...

EDIT: Qua ledlampen heb ik meteen even een berekening gemaakt die rekening houdt met de warmteontwikkeling die nog "nuttig" is in de winter. Waarschijnlijk heb ik met die formule te verzinnen meer energie verspild maar goed :P
Speadsheet

Een 50 watt GU10 halogeenlamp zou in mijn condities vervangen kunnen worden door een ikea model à 5 euro. Het zou per jaar 4,82 besparen per lamp als ik overschakel. Dat is nu ook geen bedrag waarvoor ik de oude lampen bij het vuil zet (omdat die ook een onafgeschreven waarde hebben van een paar euro) en dat het een jaar TVT is, ik wacht wel tot de oude stuk gaan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door larsg op 28-12-2015 01:19 . Reden: leds ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
larsg schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:38:
[...]

Ik zal het is doorlezen! Zelf heb ik ook een kleine blog waar ik mij uitspreek over energie opwekking en net stabiliteit maar dat is meer gericht op het macro-verhaal :)

EDIT: Qua ledlampen heb ik meteen even een berekening gemaakt die rekening houdt met de warmteontwikkeling die nog "nuttig" is in de winter. Waarschijnlijk heb ik met die formule te verzinnen meer energie verspild maar goed :P
Speadsheet

Een 50 watt GU10 halogeenlamp zou in mijn condities vervangen kunnen worden door een ikea model à 5 euro. Het zou per jaar 4,82 besparen per lamp als ik overschakel. Dat is nu ook geen bedrag waarvoor ik de oude lampen bij het vuil zet (omdat die ook een onafgeschreven waarde hebben van een paar euro) en dat het een jaar TVT is, ik wacht wel tot de oude stuk gaan ;)
Ik kan die logica niet volgen. Ja, je moet de lamp terugverdienen, maar na dat jaar zijn je kosten veel lager dan nu, plus de millieubelasting is lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Post was weg :)

[ Voor 93% gewijzigd door Rol-Co op 28-12-2015 19:41 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
larsg schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:38:
[...]

Speadsheet

vervangen wanneer stuk, kan met gu10 natuurlijk prima. moet je natuurlijk al wel ledjes gekocht hebben :)

met 12v in strings kan je in eerste instantie ook de stukke vervangen met led, zolang er 1 halogeen op de adapter blijft zitten zal dat prima werken (staat erop hoeveel wattage die minimaal doet). led adapters zijn misschien ook 5e en die verdienen zichzelf ook vlot terug omdat de blokken die er nu op zitten omstreeks 5w gebruiken (24/7). Goed aan die blokken is ze bij het recycle centrum inleveren en geld voor krijgen, want er zit puur koper in (halve kilo ofzo).

Beetje raar vind ik het om de warmte uitstoot mee te nemen als voordeel, want is ook gelijk een nadeel in de zomer. daarbij je wekt nu 4x efficiënter warmte op met je pompjes. die in de zomer ook de lampjes ook weer moeten koelen. 2 uur per dag aan vind ik ook wel erg weinig.

misschien nog vergeten slurpers als deurbellen, telefoons, audio apparatuur en bv sauna?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Powrskin schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:01:
[...]

vervangen wanneer stuk, kan met gu10 natuurlijk prima. moet je natuurlijk al wel ledjes gekocht hebben :)

met 12v in strings kan je in eerste instantie ook de stukke vervangen met led, zolang er 1 halogeen op de adapter blijft zitten zal dat prima werken (staat erop hoeveel wattage die minimaal doet). led adapters zijn misschien ook 5e en die verdienen zichzelf ook vlot terug omdat de blokken die er nu op zitten omstreeks 5w gebruiken (24/7). Goed aan die blokken is ze bij het recycle centrum inleveren en geld voor krijgen, want er zit puur koper in (halve kilo ofzo).

Beetje raar vind ik het om de warmte uitstoot mee te nemen als voordeel, want is ook gelijk een nadeel in de zomer. daarbij je wekt nu 4x efficiënter warmte op met je pompjes. die in de zomer ook de lampjes ook weer moeten koelen. 2 uur per dag aan vind ik ook wel erg weinig.

misschien nog vergeten slurpers als deurbellen, telefoons, audio apparatuur en bv sauna?
Als ik nog is bij ikea langs kom zal ik wat ledjes meenemen, ik ga er nu ook niet speciaal voor rijden, dat zou vrij hypocriet zijn ;)

We hebben hier idd veel halogeens op 12v maar die voedingen vervangen zie ik niet zo zitten, bovendien heb ik nog een voorraad lampen, er zitten hier zelfs lampen die ik na 5 jaar intensief gebruik nog niet heb moeten vervangen, vreemd ... Met de huidige AC voedingen werken die ledjes toch niet? Ik heb trouwens nieuwe voedingen steken, worden niet warm en wegen 10 gram, geen kopermijn helaas ;)

Die warmte uitstoot gaat met een aantal correctiefactoren, 60% voor wintertijd (immers meer licht in de stookperiode) en 25% voor het cop van de warmtepompen. De 2 uur was specifiek voor de badkamer.

Ik zal is een amperetang op de bel zetten, dat ding is echt stok oud, goede tip!
Audio en andere entertainment dingen gaan uit na gebruik dus daar verwacht ik geen verbruik. Sauna hebben we niet, de jacuzzi zijn zekering staat uit bij langtijdige werkloosheid. Telefoons zijn vrij nieuw en de energiemeter laat niks zien (meet pas van 5 watt ofzo).

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 28-12-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een stroomtang op een beltrafo zetten zal niet echt een juist beeld geven denk ik.
Een onbelaste trafo is bijna niet te meten met een stroomtang.

Met dat soort dingen, die je niet in een stekker-meter kunt steken, moet je pas wat gaan doen als ze (hand)warm aanvoelen, of meer.
Dan zit je in de regio van 5 Watt of meer.

Met halogeen-voedingen heb je ook 2 soorten.
Je hebt ze met een echte trafo en met een schakelende voeding.
Die eerste zou je nog wel kunnen gebruiken met LED-lampen, al kan de spanning wel wat oplopen bij een laag verbruik.
Schakelende voedingen hebben vaak een minimum belasting van 20 Watt of meer en dat ga je niet redden met LEDs. Dus dan kun je allerlei vreemde zaken krijgen, zoals knipperende lampen, lampen die na een paar tellen weer uitschakelen, of gewoonweg zeer snel stuk gaan.

Het blijft vervelend dat je met vervangen van 12V halogeen door LEDs, je vaak in de praktijk het hele armatuur moet vervangen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
TD-er schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:01:
Een stroomtang op een beltrafo zetten zal niet echt een juist beeld geven denk ik.

Met dat soort dingen, die je niet in een stekker-meter kunt steken, moet je pas wat gaan doen als ze (hand)warm aanvoelen, of meer.

Met halogeen-voedingen heb je ook 2 soorten.
Je hebt ze met een echte trafo en met een schakelende voeding.
Die eerste zou je nog wel kunnen gebruiken met LED-lampen, al kan de spanning wel wat oplopen bij een laag verbruik.
Schakelende voedingen hebben vaak een minimum belasting van 20 Watt of meer en dat ga je niet redden met LEDs. Dus dan kun je allerlei vreemde zaken krijgen, zoals knipperende lampen, lampen die na een paar tellen weer uitschakelen, of gewoonweg zeer snel stuk gaan.

Het blijft vervelend dat je met vervangen van 12V halogeen door LEDs, je vaak in de praktijk het hele armatuur moet vervangen.
Bel trafo is nooit merkbaar warm, daar zal het dus niet zitten.
Ik heb geschakelde voedingen, maar die leveren AC, een led verwacht dc dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:01:
Nee zeker niet, want dan krijg je een radicaal vertekend beeld van wat je mogelijk veronderstelt te meten, erger kan het bijna niet hoe je juist niet moet meten. Ik dacht eerlijk gezegd dat je dit allang wist. Een beltrafo neemt bijna alleen maar blindvermogen op, aan echt vermogen ongeveer 1 W, de grotere zo'n 2 W.
Ja, en als het je wel lukt te meten, dan kun je dat het beste doen met de bekende truc die je ongetwijfeld wel kent, meten met een wat groter ding parallel, b.v. een gloeilamp. Eerst alleen die lamp, daarna samen met het re meten object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan nog: zit er een serieuze besparing in als je iets aan die bel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
larsg schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:20:
[...]
Bel trafo is nooit merkbaar warm, daar zal het dus niet zitten.
Ik heb geschakelde voedingen, maar die leveren AC, een led verwacht dc dacht ik?
De schakelende voedingen in een halogeen-armatuur levert niet echt een wisselspanning, maar vaak een blokgolf. Voor een halogeen-lampje is dat geen probleem, maar voor een LED met voorschakelelektronica dus wel.
Techneut schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:58:
[...]
Nee zeker niet, want dan krijg je een radicaal vertekend beeld van wat je mogelijk veronderstelt te meten, erger kan het bijna niet hoe je juist niet moet meten. Ik dacht eerlijk gezegd dat je dit allang wist. Een beltrafo neemt bijna alleen maar blindvermogen op, aan echt vermogen ongeveer 1 W, de grotere zo'n 2 W.
Dat is ook precies wat ik probeerde te vertellen. Misschien kwam het wat beroerd uit m'n toetsenbord.
Zoals je weet (we komen elkaar vaker tegen in dit soort discussies ;) ), ben ik bekend met blindvermogen ;)
Techneut schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:58:
[...]
Ja, en als het je wel lukt te meten, dan kun je dat het beste doen met de bekende truc die je ongetwijfeld wel kent, meten met een wat groter ding parallel, b.v. een gloeilamp. Eerst alleen die lamp, daarna samen met het re meten object.
Probleem met een beltrafo is dat deze vaak niet via een stekker is aangesloten en ik gok dat LarsG daarom voorstelde "een amperetang op de bel zetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Soms is het met wat google skills te achterhalen aan de hand van het typenummer. Zo kwam ik er achter dat mijn beltrafo 7 Watt trekt, 24/7.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

art schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:53:
dat mijn beltrafo 7 Watt trekt, 24/7.
Wat dus zeer hoogstwaarschijnlijk niet goed gemeten is, zie de post boven je.
VA != W.
7 watt op zo'n klein oppervlak moet de boel warmer dan handwarm maken. Is-ie dat niet, dan ook geen 7 watt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En het is ook mogelijk dat die "7 Watt" het vermogen is wat die trafo kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/beltrafo.jpg

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk, meten is weten. Ik zal 'm er eens uithalen en er een stekker aan zetten zodat 'ie aan de pluswise kan.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Goedemorgen deze goed morgen.
Winter wil nog niet echt opschieten, scheelt weer gas verbruik ;-)
Ben sinds 1 jaar bezig met Domotica en dan niet een ab-tje met een kaku module maar zoals de meeste van jullie.
Lekker een beetje tweaken met een Raspi en scriptjes en heel veel modules.
Ook een DIY Tuin irrigatie in elkaar geknutseld om mijn tuin/borders netjes van water te voorzien zonder dat ik alles moet doen en kijken of er wel water nodig is ;-)
Nooit kaas van gegeten en met beperkte middelen een heel eind komen met als idee dat ik van dat alles niks wil zien, geen kabels, slangen ect ect.
Moet dan nog de meterkast opruimen maar eerst zien of de huidige YouLess opstelling bevalt en werkt. ;-)

Opgegeven moment ergens oktober langzaam aan eens ons energieverbruik gaan bijhouden.
Nou letten wij niet echt op ons verbruik maar grootverbruikers zijn wij ook niet.
Afgelopen jaar wel wat meer gaan verbruiken omdat ik zelf wat meer thuis was 's avonds en ander werk waardoor er echt elke dag wel twee keer door mij gedoucht moest worden.
Maar dat terzijde, ons verbruik het afgelopen jaar met een gezin van twee volwassenen en een kind van 11 was:

Electra: 3120 kWh
Gas: 1834 m3

Toch netjes als ik de gemiddelde hoeveelheden hier zie voorbij komen.
En dat in een huis van 1976 met wel dubbele beglazing maar geen up to date isolatie.
En de kachel altijd op 20 als we thuis zijn.
Nu is die al 2jaar geleden vervangen en nat het lezen van Thinkpad zijn thread over het cv tunen ben ik nieuwsgierig geworden en zal me daar in het nieuwe jaar eens in verdiepen.

Ik ben lampjesgeil en mag graag in en om het huis verlichting hebben.
Tis sfeervol, geeft charme (zeker hier in de buurt) en hier in het hoge noorden is het al donker genoeg.
Nou was ik mij ervan bewust dat de lampen die ik gebruikte geen bouwlampen hoefden te zijn maar toch alles bij elkaar wat het meeste brand telt wel aardig op.
Had alles al wel eens vervangen door Halogeen/Gloeilampen want LED durfde ik niet aan te beginnen.
Was bang dat het de sfeer qua licht kleur niet te goed kwam en de meeste LED lampen niet echt lekker dimbaar waren met de KAKU ACM modules.
Totdat ik ineens LED lampen van Pharox zag liggen in de bouwmarkt.
Welke wel verrekte veel op de normale gloeilamp leek.
Dus een gekocht en getest, viel niet tegen, liet zich dimmen en de kleur was goed.
Langzaam alle lampen gaan vervangen voor dit merk en type, en dan ook langzaam aan want de ze behoorlijk aan de prijs.
Maar goed, een simpel rekensommetje leerde mij dat voor al in de winter er behoorlijk wat voordeel was te behalen met verlichting naar LED te switchen wat dus het meeste brand.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/pharox.jpg

Mijn uitgangspunt in energiebesparing is dat ik niet wil inleveren op comfort.
En met de huidige middelen moet dat te doen zijn.

Oude Situatie:

Tuin voor:
4x 28w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 28w hang lantaarn voordeur

Tuin achter:
3x 28w hanglantaarns

Woonkamer:
2x 28w wand lampen
1x 28w stalamp
1x 28w schemerlamp
2x 40 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)

totaal toch 416w wat in de winter minimaal 5 á 6uur brand

Nieuwe Situatie:

Tuin voor:
4x 6w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 3w hang lantaarn voordeur

Tuin achter:
3x 3w hanglantaarns

Woonkamer:
2x 6w wand lampen
1x 6w stalamp
1x 6w schemerlamp
2x 6 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)

In de nieuwe situatie dus 72w en dus een verschil van 344w.
Das best een groot verschil en comfort is het zelfde gebleven :9
En hieruit zou dus een grote besparing aan het einde van 2016 te zien moeten zijn.
Inmiddels zijn alle lampen in huis vervangen door LED maar die zijn niet noemenswaardig aangezien die niet zo heel lang branden op de dag op de slaapkamer van mijn dochter na dan ;-)

Zoals eerder vermeld dos ik alles met de Raspberry.
Waarop ik domoticz heb staan en aangezien ik van comfort houd laat ik die alles doen.
En moet zeggen naar behoren en heb zover ik weet misschien een paar keer een lichtknop ingedrukt.
Maakt niet uit welk vertrek maar alles gaat automatisch aan/uit zonder ook maar 10min te lang te branden als er niemand is.
Enige knop welke het meest gebruikt word is de uit knop van de plee.
Tja, de schijt 10min ander 3 dus daar valt geen rekening mee te houden in domotica of je moet al een sensor plaatsen die lichaam- hitte ziet.

Goed, dan kom je op een punt dat je best bereid bent om de meterstanden te gaan bijhouden.
Ken mezelf en dat gaat miss 2 maanden goed en daarna verwaarloosd dat.
Is/was dus geen optie om dat met de hand te doen totdat ik las over de YouLess.
Dacht heb een Raspberry met Domoticz en dus die kan dat mooi voor mij gaan doen.
Kan ik gelijk mijn sluipverbruik eens bekijken.
Dus vorige week een aangeschaft.
Nu hebben wij nog een hele oude analoge kWh meter dus hoopte op een makkelijke fit.
Helaas, ben 4 dagen bezig geweest met uitlijnen.

Inmiddels denk ik dat ie redelijk stabiel draait na wat uitleg van de YouLess support omtrent de lichtwaardes en aanpassen daarvan.
Waardes die ik voorbij zie komen zijn denkbaar dus we zullen zien de komende tijd.
Ik weet dat een betrouwbaar beeld in deze periode onmogelijk is ivm alle kerst lampen in en om het huis en de kerstboom.
Die krikken het dagelijks kWh aardig omhoog, dus vanaf Januari kunnen we echt beginnen met meten.
Heb ik mooi de tijd om alle sluipverbruikers te checken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/YouLess%20-%20Zonder.jpg

Blijkt dat er helemaal niet zoveel te checken valt.
Op twee apparaten na dan.
De Horizon Mediabox in de woonkamer die op middle standby staat en trekt toch nog bijna 30w en daar gisteren een standbykiller tussen gezet.
Zelfde geld voor de audio hoek van mijn dochter die 's nachts ook nog 15w trok en dus ook een standbykiller heeft gekregen.

Heb nu net twee nachten kunnen zien wat het sluipverbruik is en moet zeggen dat met wat ik soms hier zie voorbij komen mij niet tegenviel.
Ik gebruik nu 's nachts nog maar tussen 54 en 58watt.
Met om het uur twee piekjes van de vriezer en koeling die uitschieten naar 150w dan wel 220w.
Onderstaande screenshot laat mooi mijn nacht verbruik zien en omstreeks 7uur is de vrouw wakker en gaat de laptop en waterkoker aan ;-)
Kijk niet naar het totaalverbruik van de voorgaande dagen want daar klopt geen meter van ivm het instellen van de YouLess.
Deze nacht en vandaag kan ik pas redelijk gaan bijhouden en gemeten.

En dan staan de volgende apparaten aan/standby:
25x 0,5w aan KaKu modules
1x 12w COAX versterker
1x 15w Ziggo Cisco EPC3928AD modem/router
2x 0,8w Develo DUO 500 Powerline adapters voor de raspberry in de meterkast
1x 2w action 220v deurbel
2x 1w klokje magnetron en oven
2x 2w adapter voor Raspbery, RFXtrx433e en wallmounted tablet (Youless power van de Raspberry USB)
2x 2w wekkers
1x Watt onbekend voor de C.V maar zie wel de Watt met 15w tot 50w verspringen als de kachel aan gaat, zal de pomp wel zijn. (Heb geen vloerverwaring)

Zonder die twee standby killers was mijn sluipverbruik 45w hoger.
En van bovenstaande apparaten kan ik dus niks killen.
COAX versterker kan niet want dan heb ik geen telefoon/netwerk meer net zoals de modem en dan heeft mijn Raspberry niks meer te doen en de YouLess kan zijn data ook niet meer kwijt.
WiFi module op de Raspberry is geen optie, teveel storing en die locatie is qua bereik voor de RFXTRX433e het beste, andere locatie is er neit want dan kan ik de bovenverdieping niet meer bedienen.
Dat er nog 25x 0,5w standby staat aan KaKu modules neem ik voor lief.
Das dan weer comfort dat je ergens komt en de verlichting word geschakeld naar scenes die je vooraf hebt ingesteld.
Maar goed, sluipverbruik is laten we zeggen max 60w continue en zou mij dus 121 euro per jaar gaan kosten.
Belangrijkste is dat de grootverbruikers zijn gekilled dan wel zijn gehalveerd in verbruik zoals de verlichting.
Die in de oude situatie ongeveer €209 per jaar koste en nu €36
En dus een besparing van zeker €173 op jaarbasis alleen al aan de verlichting van de tuin en woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/Youless%20-%20verbruik.png

We gaan het de komende maanden zien wat het verbruik word.
Ben benieuwd, we verbruikten al niet al te veel dus een mega besparing ziet er niet in.
Maar alle kleine beetjes helpen, niet waar?
Op dit moment is de baseload overdag bij iemand thuis zonder T.V 112w en met T.V rond de 230w
En 's avonds met alle kerst verlichting rond de 500 á 600w
Afgelopen avond even getest zonder alle kerst verlichting dan kom op een 320w.

Laat de Youless nu met rest om een goede meting te kunnen doen.
Maar zoals vermeld had er wel 4dagen voor nodig om hem installeren.
Mijn oude analoge meter en de YouLess zijn niet echt dikke maatjes.
Glas spiegelt veel, zit ver van het draaiwiel af en zit in de kelder kast waardoor er als er iemand in de meterkast komt veel lichtinval op de meter voorkomt.
Ook de LED van the UTP uitgang veroorzaakte rare metingen.
Heb deze met zwart isolatietape afgeplakt.
Heb een provisorisch een omhulsel om de kWh meter gezet om licht inval te voorkomen.
En de YouLess 90 graden gedraaid op de meter, zoals omschreven in de beschrijving werkt niet want dan ziet geen pulse voorbij komen.
Veel gespeeld met de lichtwaarde input en uit eindelijk gelukt maar easy fit was het niet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/YouLess%20-%20Zonder.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/YouLess%20-%20met.jpg

Keep you posted...

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
art schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:26:
[afbeelding]

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk, meten is weten. Ik zal 'm er eens uithalen en er een stekker aan zetten zodat 'ie aan de pluswise kan.
Om het goed te meten moet je dan eigenlijk even een kleine testopstelling maken:
  • Aan je Plugwise hang je een stekkerdoos. Daar stop je een 40/60W gloeilamp o.i.d. in die je een paar minuten laat branden (om de meting te stabiliseren). Dan kijk je naar het verbruik: 59W bijv.
  • Vervolgens prik je de beltrafo erbij: 65W
  • Het verschil tussen je laatste meting en je eerste meting is dan het rustverbruik van de beltrafo
Dit is nodig omdat veel meters niet goed om kunnen gaan met erg lage verbruiken. Door het toevoegen van die gloeilamp kom je in een gebied uit wat hij wel nauwkeurig kan meten.

Het is belangrijk dat het een gloeilamp is, deze heeft een perfecte powerfactor van 1,0 en kan daarom goed gemeten worden. Een LED-lamp o.i.d. heeft dit niet (pf 0,5 ofzo) en geeft dus niet het gewenste betrouwbare resultaat.
Siewert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:40:
Goedemorgen deze goed morgen.
[...]
Die LED-lampen heb ik ook wel op AliExpress gezien voor 3-6 euro per stuk, kijk hier maar eens: Puch-Maxi in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Standby-killer kun je ook zelf maken natuurlijk, KaKu plug ertussen en in Domoticz een regel maken dat als je gaat slapen je een knop indrukt en dat die plug dan de stroom uitzet. Zo doe ik dat ook. En als toevoeging nog dat bij een halfuur geen beweging de verbruiker ook wordt uitgezet (mits het verbruik minder dan XX watt (Z-Wave plug, dus kan verbruik meten) is, anders staat de TV immers aan). Ik schakel op die manier o.a. m'n TV-hoek.

Je hebt nu overigens je elektraverbruik in beeld, ik kan mij voorstellen dat je gas ook nog wilt bijhouden.
Als je geen plannen hebt voor zonnepanelen (die draaischijfmeter is dan heilig!) dan zou je ook een slimme meter kunnen laten monteren. Kost je 72 euro meen ik, maar dan heb je elektra & gas gelijk klaar. P1 USB-Serial kabeltje maken (FTDI kabeltje en even RJ11 connector eraan krimpen) en in Domoticz hengel je dan zo alles binnen. Dat is voordeliger dan nog een extra YouLess kopen om op je gasmeter te plakken.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Die LED-lampen heb ik ook wel op AliExpress gezien voor 3-6 euro per stuk, kijk hier maar eens: Puch-Maxi in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Standby-killer kun je ook zelf maken natuurlijk, KaKu plug ertussen en in Domoticz een regel maken dat als je gaat slapen je een knop indrukt en dat die plug dan de stroom uitzet. Zo doe ik dat ook. En als toevoeging nog dat bij een halfuur geen beweging de verbruiker ook wordt uitgezet (mits het verbruik minder dan XX watt (Z-Wave plug, dus kan verbruik meten) is, anders staat de TV immers aan). Ik schakel op die manier o.a. m'n TV-hoek.

Je hebt nu overigens je elektraverbruik in beeld, ik kan mij voorstellen dat je gas ook nog wilt bijhouden.
Als je geen plannen hebt voor zonnepanelen (die draaischijfmeter is dan heilig!) dan zou je ook een slimme meter kunnen laten monteren. Kost je 72 euro meen ik, maar dan heb je elektra & gas gelijk klaar. P1 USB-Serial kabeltje maken (FTDI kabeltje en even RJ11 connector eraan krimpen) en in Domoticz hengel je dan zo alles binnen. Dat is voordeliger dan nog een extra YouLess kopen om op je gasmeter te plakken.
Thx voor de tip, inmiddels alles al vervangen, maar zal het in de gaten houden mocht ik meer lampen nodig hebben.

Wat betreft de standbykiller, die hangt aan een KaKu Module.
Een kwartier nadat ier niemand meer thuis is gaat er een virtuele switch aan die dmv een LUA vergeten lampen uitschakeld.
En nu dus ook de standbykillers, en dus ook alleen als er niemand meer thuis is.
Is er wel iemand thuis en de t.v is uit blijft alles actief.
Anders als je wel t.v wilt kijken dan duurt het 2 tot 5 minuten voor dat de Horizon MediaBox is opgestart 8)7
In normale standby is dat al bijna 1 minuut en dat neem ik dan maar voor lief.

Heb de killers ook in een ander Lua scriptje beschreven volgens ons normale ochtend en thuiskomst ritueel.
Normaal moet je wachten tot Domoticz iemand thuis ziet aan de hand van een device_online_script.
Bij mij thuis is dat 30sec tot 1 minuut.
Werkt niet als mijn dochter wakker is want die gaat t.v kijken en die is gekilled en dus geen iemand thuis trigger.
Dus zoals het nu is, Niemand Thuis trigger aan en motion boven aan of woonkamer deur open dan standby killer aan.

Wat betreft de slimme meter.
Wij staan pas gepland in 2019 en moet voor iedere meter die 72 euro betalen.
Op dit moment (principe) vertik ik het om geld te betalen om voorrang te krijgen.
Hun apparatuur dus ze regelen het maar.
Wel heb ik sinds de Youless in huis is contact met hun omdat ik er achter ben gekomen dat onze kWh meter afgekeurd is.
Meter is van 1967 en volgens Verispect sinds 2012 afgekeurd.
Maar ze weigeren te komen vervangen en moet zelf maar de storingsdienst bellen en laten vervangen en hopen dat het mij niks gaat kosten, ik zeg je... 8)7

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:22:
[...]
Wat betreft de slimme meter.
Wij staan pas gepland in 2019 en moet voor iedere meter die 72 euro betalen.
Op dit moment (principe) vertik ik het om geld te betalen om voorrang te krijgen.
Hun apparatuur dus ze regelen het maar.
Wel heb ik sinds de Youless in huis is contact met hun omdat ik er achter ben gekomen dat onze kWh meter afgekeurd is.
Maar ze weigeren te komen vervangen en moet zelf maar de storingsdienst bellen en laten vervangen en hopen dat het mij niks gaat kosten, ik zeg je... 8)7
Voor die 72,60 euro krijg je een nieuwe kWh-meter EN een gasmeter samen. Je bent dus maar één keer dat bedrag kwijt, gelukkig niet per meter.

Als je meter is afgekeurd zou ik ze daar nog eens op wijzen, als je er ook nog bij vermeld dat je vanwege de leeftijd twijfelt of hij nog wel goed meet dan willen ze vast wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:36:
[...]

Voor die 72,60 euro krijg je een nieuwe kWh-meter EN een gasmeter samen. Je bent dus maar één keer dat bedrag kwijt, gelukkig niet per meter.

Als je meter is afgekeurd zou ik ze daar nog eens op wijzen, als je er ook nog bij vermeld dat je vanwege de leeftijd twijfelt of hij nog wel goed meet dan willen ze vast wel ;)
dat valt dan weer mee.
Heb ze idd aangeven met bewijs dat ie afgekeurd en ik twijfel aan de werking.
Antwoord is tot nu toe hardnekkig nee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je Twitter hebt zou je daar nog eens een Tweetje aan kunnen wagen ;) "Hey @Enexis , waarom zit ik nog steeds met een afgekeurde kWh-meter!?" :p (negatieve) publiciteit op social media zijn bedrijven vaak wel gevoelig voor :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
art schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:53:
Soms is het met wat google skills te achterhalen aan de hand van het typenummer. Zo kwam ik er achter dat mijn beltrafo 7 Watt trekt, 24/7.
De beltrafo de grootste energie verspiller ter wereld!

AlIeen al in Nederland staan 7 miljoen woningen met allemaal een bel trafo.

Gaan we uit van 2 watt per uur dan is dat 17,52 Kw per jaar.

Doe dat maar eens maal 7 miljoen huishoudens! ( € 26 miljoen per jaar?)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Speedster schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:57:
[...]
De beltrafo de grootste energie verspiller ter wereld!
AlIeen al in Nederland staan 7 miljoen woningen met allemaal een bel trafo.
Gaan we uit van 2 wattper uurr dan is dat 17,52 Kw kWh per jaar.
Doe dat maar eens maal 7 miljoen huishoudens! ( € 26 miljoen per jaar?)
Neem een groot getal en vermenigvuldig dat met iets willekeurigs.
Jeetje, daar komt een groot getal uit! Dat moet dan wel significant zijn!

Gelukkig valt het mee. De meeste beltrafo's verbruiken minder, en 17 kWh is ongeveer 4 droogbeurten van een wasdroger.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Siewert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:22:
[...]
..
Meld maar eens een (niet bestaand) zonnepaneel installatie aan op http://energieleveren.nl/

Komen ze met alle plezier zsm en gratis een nieuwe meter ophangen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:31:
[...]

Meld maar eens een (niet bestaand) zonnepaneel installatie aan op http://energieleveren.nl/

Komen ze met alle plezier zsm en gratis een nieuwe meter ophangen.
Dan zijn ze er inderdaad snel bij ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Siewert308SW

Er wordt door de netbeheerder grof geld gevraagd voor het gebruik van een meter (meterhuur). Dus die is "gratis". Als de meter is afgekeurd moet die zonder zonder extra kosten worden vervangen. Daarvoor kun je rechtstreeks contact opnemen met je netbeheerder.

Een afgekeurde meter is niet per se een slechte meter. Het kan ook zijn dat men geen gereviseerde meters meer wil ondersteunen. Een nieuwe slimme meter is ook niet precies veilig en gunstig voor consumenten. Vraag dan beter om een echte domme meter. Niet een die men "administratief" dom maakt, daar zitten veel van dezelfde nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
Proton_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:30:
[...]

Neem een groot getal en vermenigvuldig dat met iets willekeurigs.
Jeetje, daar komt een groot getal uit! Dat moet dan wel significant zijn!

Gelukkig valt het mee. De meeste beltrafo's verbruiken minder, en 17 kWh is ongeveer 4 droogbeurten van een wasdroger.
Gelukkig valt het mee?
Die beltrafo staat 99% van de tijd voor jan DOEDEL aan.
Je zet je wasdroger (btw waarom zou je een wasdroger willen???) toch ook niet 24/7/365 aan voor als je toevallig goesting krijgt om je was te drogen?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Speedster schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:51:
[...]

(btw waarom zou je een wasdroger willen???)
Voor sommige zaken wel handig ;)
Zou toch niet mijn kookwas op willen hangen dan ben ik een tijd bezig ;)

Gelukkig heb ik een warmtepomp droger dus dat valt dan enigszins nog mee.
Gewone kleren hang ik zoveel mogelijk op :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Thx all for the tips...
Zal eens kijken of ik mijn voordeel er mee kan doen. d:)b

Kleine update en let the game begin ;-)
Bijna 24uur een stabiele meting kunnen doen.
Met normale waardes over een gehele dag van zeg maar 00:00uur tot aan 21:30.
Enige die roet in het eten gooit is de kerstverlichting, who cares its xmas ;-)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/Youless%20-%20verbruik3.png

Toch mooi om te zien het dag ritme eruit ziet op een dag als vandaag en wat de verschillende devices in huis hun invloed hebben op je verbruik.

0:15 tot 6:15 - Geen activiteit 's nachts en een baseload van 58w
6:15 Beste piek van de waterkoker en 400w continue verbruik door T.V, Laptop en Kerstboom
7:30 geen activiteit meer en baseload is weer 58w om het uur een lichtpiek van de koeling of vriezer
9:15 tot 14:15 iemand thuis en alleen de laptop aan en een baseload van 168w met twee pieken van 1500w van de senseo en zie dat er een niet geregistreerd staat om 9:15
14:15 niemand meer thuis en de baseload zak mooi naar 58w
16:20 niemand thuis maar schemersensor activeert de kerstverlichting in de vensterbank ;-) baseload is 150w
16:40 Schemersensor activeert de tuinverlichting en de baseload incl kerstverlichting is nu 280w
19:45 iedereen komt thuis, Dikke piek van 3000w van de waterkoker en Senseo
T'v, twee laptops, kerstboom alle woonkamer verlichting ect gaat ook automatisch aan.
Baseload is nu incl tuin, kerstverlichting buiten, woonkamer ect ongeveer 650w

Toch wel een verschil met de voorgaande dagen waar ik ruim boven de 11kWh uit kwam, maar das incl klooien met de YouLess.
Zal vandaag uitkomen op 5kWh, gok ik.

5x365=1.825kWh per jaar
Das dus incl kerstverlichting dik 1.300kWh minder dan vorig jaar.
Weet dat het maar een dag en er vandaag geen wasjes en een droger heeft aangestaan maar wat een beetje led verlichting kan doen.
Bedoel zelf incl onzuinige kerstverlichting minder stroom verbruiken dan in de oude situatie met gloeilampen.

We gaan het de komende weken, maanden zien.
Als er ook grootverbruikers zijn gebruikt en dan een redelijk gemiddelde kunt berekenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Siewert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:05:

16:20 niemand thuis maar schemersensor activeert de kerstverlichting in de vensterbank ;-) baseload is 150w
16:40 Schemersensor activeert de tuinverlichting en de baseload incl kerstverlichting is nu 280w
Als deze kerstverlichting defect raakt ook vervangen door led kerstverlichting :)
(of heb je een hele grote vensterbank??)

Verhaal komt mij verder wel enigszins bekend voor...... Ook hier bijna alleen led en spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Niels.68 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:17:
[...]

Als deze kerstverlichting defect raakt ook vervangen door led kerstverlichting :)
(of heb je een hele grote vensterbank??)

Verhaal komt mij verder wel enigszins bekend voor...... Ook hier bijna alleen led en spaarlampen.
Gaat ik zeker doen, venterbank is niet echt groot (280cm).
Maar de kerstboom is volgend jaar aan de beurt.
Ben me kapot geschrokken wat ie op een avond trekt. 190w
Een boom van 220cm hoog met 5 strengen van 100 lampen a 35w per streng en onder de kerstboom een kerststal van 60jaar oud opgelicht door een streng van 10 lampjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zit te twijfelen of het echt zin heeft om in de meterkast een slimme meter te nemen ipv de draaischijf. Uiteindelijk zullen we daar naar toe te gaan maar is het echt zo dat een draaimeter door de tand des tijds langzamer gaat draaien?

Ik heb uiteindelijk een LED lamp geplaatst ipv de 60 watt lamp bij mijn pa. Dat zou wel iets moeten schelen maar het verbruik is al zo minimaal dat ik niet denk dat het echt zuiniger zal zijn.

Ik heb wel besloten dat ik thuis gewoon een server wil en dan maar stroomverbruik ipv het gezeur met de NASSEN die het weer niet doen of langzaam zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
o<:) Rond deze tijd van het jaar mag je van mij gewoon een sfeerfoto plaatsen o<:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Siewert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:24:
[...]

Gaat ik zeker doen, venterbank is niet echt groot (280cm).
Maar de kerstboom is volgend jaar aan de beurt.
Ben me kapot geschrokken wat ie op een avond trekt. 190w
Een boom van 220cm hoog met 5 strengen van 100 lampen a 35w per streng en onder de kerstboom een kerststal van 60jaar oud opgelicht door een streng van 10 lampjes
Hier ook: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Kerstboom doet 107W :X

Als ik nu nieuwe verlichting moest kopen zou ik er wel op letten, daar niet van, maar in Euro's valt het verbruik reuze mee. Hij gaat bij mij alleen bij schemer EN beweging aan, waardoor de branduren heel erg mee vallen. Zeg dat het 6uur per dag is op een normale doordeweekse dag (16:00 - 22:00), dan is het net €1 per week. En kerstboom staat er misschien 3 weken ofzo?
Dus die 3 euro per jaar is niet de moeite waard om de oude verlichting nu weg te gooien en nieuwe te kopen. Terugverdientijd daarvan is dan 10+ jaar ofzo, beetje LED-snoer ben je zo 15-20 euro kwijt en dan nog x2 ook gezien de benodigde lengte.

Ik heb buiten ook nog wat kerstverlichting op het balkon, dat is wel een LED-snoer en gebruikt maar 3W. Die staat dan ook veel langer aan.

Sluipverbruik de nek omdraaien heeft veel meer zin dan te besparen op je kerstverlichting. Sluipverbruik staat immers 24/7 het hele jaar door aan. Een jaar lang je TV-decoder o.i.d. tussen 23:00 en 06:00 uitzetten kun je heel wat uren je onzuinige kerstboom op laten branden :P En verlichting die je het hele jaar door gebruikt vervangen door LED is ook wel de moeite waard inderdaad.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Niels.68 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:26:
o<:) Rond deze tijd van het jaar mag je van mij gewoon een sfeerfoto plaatsen o<:)
Vooruit, 1x dan :-)

[YouTube: https://youtu.be/Xrgt7Bn0PYI]
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:31:
[...]

Hier ook: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Kerstboom doet 107W :X

Als ik nu nieuwe verlichting moest kopen zou ik er wel op letten, daar niet van, maar in Euro's valt het verbruik reuze mee. Hij gaat bij mij alleen bij schemer EN beweging aan, waardoor de branduren heel erg mee vallen. Zeg dat het 6uur per dag is op een normale doordeweekse dag (16:00 - 22:00), dan is het net €1 per week. En kerstboom staat er misschien 3 weken ofzo?
Dus die 3 euro per jaar is niet de moeite waard om de oude verlichting nu weg te gooien en nieuwe te kopen. Terugverdientijd daarvan is dan 10+ jaar ofzo, beetje LED-snoer ben je zo 10-15 euro kwijt en dan nog x2 ook gezien de benodigde lengte.

Ik heb buiten ook nog wat kerstverlichting op het balkon, dat is wel een LED-snoer en gebruikt maar 3W. Die staat dan ook veel langer aan.

Sluipverbruik de nek omdraaien heeft veel meer zin dan te besparen op je kerstverlichting. Sluipverbruik staat immers 24/7 het hele jaar door aan. Een jaar lang je TV-decoder o.i.d. tussen 23:00 en 06:00 uitzetten kun je heel wat uren je onzuinige kerstboom op laten branden :P En verlichting die je het hele jaar door gebruikt vervangen door LED is ook wel de moeite waard inderdaad.
Je hebt helemaal gelijk.
De boom brand alleen als er iemand thuis dus zeg maar vanaf een uur of 17 tot ongeveer 23 met uitschieters naar 1uur op vrije dagen.
Kerst verlichting in de vensterbank, Tuin verlichting en Kerstverlichting in de tuin gaat aan zodra het donker begint te worden wat bepaald word door de schemersensor en wat variablen in domoticz en das de ene dag om 16:00 en de andere dag om 16:45 ongeacht of er iemand thuis is.
De boom en verlichting buiten word daags na Sinterklaas opgetuigd en gaat pas rond 6 januari weer naar zolder das ongeveer een week of vijf.

Terugverdien model heb ik mij nog helemaal niet mee bezig gehouden.
Heb om eerlijk te zijn alleen gekeken wat mijn knip toe liet en wat het mij ongeveer ging besparen dan wel hoeveel kWh ik op een dag minder kon gaan verbruiken.
Zolang de verlichting het doet vervang ik niks, alleen bij het kapot gaan.

Heb net ff gekeken wat ik aan lampen heb uitgeven en wat mijn opbrengt zou kunnen worden.
Dan zou ik alles terugverdient hebben in 1.3jaar.
Als de lampen dat vol houden dan valt me dat nog mee.

Maar je hebt gelijk wat betreft sluipverbruik en devices welke het meeste gebruikt worden te killen.
Tot dus ver is dat wel gelukt denk ik.
Nu eens verdiepen in jouw C.V Tuning, kan daar dus ook nog wat op dienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 29-12-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
itsalex schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:26:
Ik zit te twijfelen of het echt zin heeft om in de meterkast een slimme meter te nemen ipv de draaischijf. Uiteindelijk zullen we daar naar toe te gaan maar is het echt zo dat een draaimeter door de tand des tijds langzamer gaat draaien?

Ik heb uiteindelijk een LED lamp geplaatst ipv de 60 watt lamp bij mijn pa. Dat zou wel iets moeten schelen maar het verbruik is al zo minimaal dat ik niet denk dat het echt zuiniger zal zijn.

Ik heb wel besloten dat ik thuis gewoon een server wil en dan maar stroomverbruik ipv het gezeur met de NASSEN die het weer niet doen of langzaam zijn.
Wat denk je er op te besparen?
Als je zonnepanelen gaat plaatsen, dan is de draaischijfmeter de beste optie. Die telt namelijk terug en maakt niet onderscheid tussen afgenomen en geleverde stroom.
Nu je voor de geleverde stroom nog hetzelfde krijgt als je voor afgenomen stroom betaalt, maakt het niet uit, maar zeer grote kans dat dat in de toekomst (vanaf 2020 waarschijnlijk) gaat veranderen. En dan is een draaischijfmeter wel heel mooi :)
En er gaan zelfs geluiden op dat het tarief veel vaker zal gaan variëren. Denk aan per dag of zelfs per uur. Lijkt me sterk dat je als consument daar op vooruit zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
itsalex schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:26:

Tsja, Ik heb mij server ongeveer 2 jaar geleden de deur uit gedaan en ingeruild voor een NAS die ongeveer 80watt continu minder verbruikt, dus nu al 300 eur bespaard op de stroomkosten, TVT is niet zo hoog. Wellicht had ik een iets snellere moeten kopen ipv alleen naar energie kijken, maar er draait naast de standaard NAS functionaliteit eigenlijk alleen een mailserver en dat draait prima. Soms een seconde langer wachten dan maar. In 2 jaar tijd is die NAS nooit gecrashed en tenzij je systeembeheer kennis of zo hebt zo ik een NAS kopen.

Daarnaast, als je toevallig een absorptie ijskast (camping ijskast) continu hebt aanstaan, ren nu naar de winkel, tvt is ongeveer 1 jaar. Die dingen gebruiken 100watt continu, ik schrok toen ik daaraan geen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:03:
[...]

Wat denk je er op te besparen?
Als je zonnepanelen gaat plaatsen, dan is de draaischijfmeter de beste optie. Die telt namelijk terug en maakt niet onderscheid tussen afgenomen en geleverde stroom.
Nu je voor de geleverde stroom nog hetzelfde krijgt als je voor afgenomen stroom betaalt, maakt het niet uit, maar zeer grote kans dat dat in de toekomst (vanaf 2020 waarschijnlijk) gaat veranderen. En dan is een draaischijfmeter wel heel mooi :)
En er gaan zelfs geluiden op dat het tarief veel vaker zal gaan variëren. Denk aan per dag of zelfs per uur. Lijkt me sterk dat je als consument daar op vooruit zal gaan.
Ik twijfel namelijk over de betrouwbaarheid van deze draaimeter. Bij sommige bedrijven is deze meter allang afgekeurd en waar ik mijn contract heb natuurlijk niet. ik wil liever ook geen slimme meter maar als ik daardoor een besparing heb en mijn meter blijkt inderdaad stuk te zijn maar ik heb geen zin om de kosten voor het testen te gaan maken.
Ik krijg nu toch weer een leuke vergoeding voor een jaarcontract bij dezelfde energieleverancier dus op zich zal vind ik het geen probleem maar als het toch blijkt dat deze meter toch afwijkt en dat ik daardoor aardig wat meer betaal, ik vind het erg lastig om dat in te schatten of deze meter goed is of niet.

Betreffende mijn server, ik ben voor een HP Microserver met een 1610T gegaan dus dat is niet zo spannend. Ik heb 2 netwerken; 1 voor mijn bedrijf en 1 voor klanten dus ik moet een NAS hebben met 2 netwerkpoorten. Daarnaast is deze server echt veel sneller dan een gemiddelde NAS. Ik heb nu 4x3 TB in RAID5 staan en over 1 jaar ga ik dat uitbreiden naar 4x6TB. Als ik een 1 TB nu kopieer is het bijna 3x zo snel als met een NAS.
Mijn koelkast is een A+++ van Liebherr dus dat is ook al erg zuinig. Nieuwe vaatwasser (Bosch) heb ik al aangeschaft en wasmachine (ook Bosch). Alles is al zeker A+. Ik heb mijn oude Philips 50" tv verkocht en een 49"Panasonic aangeschaft van dit jaar dus ik hoop dat dat zeker weer wat gaat besparen.

[ Voor 20% gewijzigd door itsalex op 30-12-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat afkeuren moet je niet al te letterlijk nemen.
Vaak krijgen meters een certificering en als die verlopen is, kost het natuurlijk weer geld om zo'n meter te laten certificeren.
Dus kan het voor de eigenaar van die meters (volgens mij is de netbeheerder de eigenaar?) vaak niet uit en schrijven ze die meter na zoveel jaar af.

Als je een monitoring apparaat, zoals een Youless of Wattcher hebt, dan kun je vrij simpel zelf de meter "ijken".
Je neemt een rustig moment, waarop er geen apparaten aan of uitspringen en zet dan een flinke verbruiker aan waarvan het verbruik bekend is en kijk dan hoeveel de Youless of Wattcher meer aangeeft.
Bijvoorbeeld een waterkoker oid.
Iets met een verwarmingselement, of een gloeilamp, oftewel een cos-phi van 1, zodat je het verbruik van dat apparaat ook los kunt meten met elke losse energiemeter.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 30-12-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:21:
Dat afkeuren moet je niet al te letterlijk nemen.
Vaak krijgen meters een certificering en als die verlopen is, kost het natuurlijk weer geld om zo'n meter te laten certificeren.
Dus kan het voor de eigenaar van die meters (volgens mij is de netbeheerder de eigenaar?) vaak niet uit en schrijven ze die meter na zoveel jaar af.

Als je een monitoring apparaat, zoals een Youless of Wattcher hebt, dan kun je vrij simpel zelf de meter "ijken".
Je neemt een rustig moment, waarop er geen apparaten aan of uitspringen en zet dan een flinke verbruiker aan waarvan het verbruik bekend is en kijk dan hoeveel de Youless of Wattcher meer aangeeft.
Bijvoorbeeld een waterkoker oid.
Iets met een verwarmingselement, of een gloeilamp, oftewel een cos-phi van 1, zodat je het verbruik van dat apparaat ook los kunt meten met elke losse energiemeter.
Ik ben een tijd niet thuis geweest en mijn dagelijks verbruik zat rond de 2,5 kwh per dag dus een kwart wat ik normaal gebruik. Dus ik zou per uur ongeveer 100 watt verbruiken en op zich met alleen een pc en koelkast aan zou dat denk ik wel redelijk normaal zijn.
Die Wattcher heb ik maar die is niet in te stellen want ze weten niet welke factor ik nodig heb want dat ding is niet in te stellen. Ik krijg hele vreemde waardes (flipt soms naar 3850 watt en dan weer 100 watt en wat je ook instelt het werkt want ook bij een andere instelling krijg ik 6 watt te zien en dan 100 watt als ik mijn bonenmaalmachine aanzet (terwijl met de meter dat minimaal 1300 watt moet zijn)) die helemaal niet overeenkomen met mijn meter. Ook is het zwarte puntje vaak niet uit te lezen. Echt een gezeur is dat dus dat heb ik laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op je meter staat meestal een waarde van aantal rotaties per kWh.
Bij menig draaischijfmeter is dat 600, maar ook waarden als 187.5 komen voor.
Die waarde moet je instellen in de Wattcher.

Dat is gewoon een omrekenfactor. Dus zelfs als je 1 instelt, zal je Wattcher een uitvoer geven, alleen is dat niet realistisch.
Kortom, dus even kijken op je meter en zorgen dat de Wattcher correct gepositioneerd zit tov. de schijf. Dus als je bij een constant verbruik een constante (logische) waarde ziet, dan weet je dat 'ie goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:57:
[...]

Om het goed te meten moet je dan eigenlijk even een kleine testopstelling maken:
  • Aan je Plugwise hang je een stekkerdoos. Daar stop je een 40/60W gloeilamp o.i.d. in die je een paar minuten laat branden (om de meting te stabiliseren). Dan kijk je naar het verbruik: 59W bijv.
  • Vervolgens prik je de beltrafo erbij: 65W
  • Het verschil tussen je laatste meting en je eerste meting is dan het rustverbruik van de beltrafo
Dit is nodig omdat veel meters niet goed om kunnen gaan met erg lage verbruiken. Door het toevoegen van die gloeilamp kom je in een gebied uit wat hij wel nauwkeurig kan meten.
Correct, maar voor alle duidelijkheid. is de Plugwise voor het meten van een verbruiker met zo'n extreem lage cosphi als een beltrafo wel een geschikt meetinstrument? Veel van de soortgenoten gaan hier niet goed mee om. Sterker nog, al vaker besproken, ze tonen een meetresultaat in watts, hetgeen vaak een heel vals beeld geeft, want in veel gevallen is het in werkelijkheid alleen maar het product van stroom en spanning. En juist hier is de cosphi zo laag, dat die waarde nergens op slaat.
Het is belangrijk dat het een gloeilamp is, deze heeft een perfecte powerfactor van 1,0 en kan daarom goed gemeten worden. Een LED-lamp o.i.d. heeft dit niet (pf 0,5 ofzo) en geeft dus niet het gewenste betrouwbare resultaat.
In zo verre waar, dat je geen zicht hebt op het blindvermogen, mocht iemand dat ook interesseren (en als hij/zij bovendien voldoende theoretische kennis heeft om even met een vectordiagram wat rekenwerk te doen. Maar het reële vermogen geeft op zich net zo goed als bij die gloeilamp een goed beeld. Het enige is dat de doorsnee LED-lamp ook nog niet een vermogen heeft van betekenis. Het onderscheidend vermogen van de meeste van deze meters is echter in een beetje hoger meetbereik uitstekend, vandaar dat hiervoor een gloeilamp van pak weg 40 W wordt aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik ben al een tijdje bezig met energie slurpende apparaten op te sporen, en ik was laatst bij de koelkast aangekomen. Deze heb ik gratis gekregen bij het huurhuis, het is een koel/vries combinatie, 1,5 meter hoog en het diepvries gedeelte vriest continue helemaal vol/vast.

Allemaal aanwijzingen dat het waarschijnlijk een energie monster zal zijn. dus ik ging meten. Over een periode van 21,5 uur heb ik 0,451 kWh met een Elro M12.

Als ik 0,451 deel door 21,5 uur, vervolgens vermenigvuldig met 24, 365 en daarna 0,2049 (mijn piek all-in tarief voor stroom). Dan kom ik uiteindelijk op een jaarverbruik van 37 euro uit.

Dat komt overeen met een A+++ koelkast, dat kan toch niet kloppen?

Ps: ik kan nergens een merk of type nummer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat lijkt me inderdaad erg sterk. Doe eens een meting over een week.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
goeiemorgen wat een boekwerk post :P
wel leuk trouwens.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:57:
Om het goed te meten moet je dan eigenlijk even een kleine testopstelling maken: <knip>
Gedaan volgens de hier inderdaad al vaker besproken methode, en je hebt gelijk hoor. Plugwise geeft 1 á 2 Watt (helaas rondt plugwise af op hele Watts), de Voltcraft Energy Logger 3500 meet 1,6 á 1,8 Watt, en de el cheapo Ectron uit de onderste lade 2 á 3 Watt.
Hoe dan ook: Dat valt dan weer mee. Als die 7 Watt had geklopt had ik iets in elkaar geknutseld met met oplaadbare batterijen of een trekbel.
Het betreft trouwens deze trafo:
Afbeeldingslocatie: http://www.hagergroup.nl/ecatimages/detail/ST303N.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, niet het topickapen

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:05:
Inzicht in je nachtverbruik / rustverbruik / basisload lijkt me super belangrijke info om uberhaupt energie te kunnen besparen, dit inzicht krijgen is momenteel nog niet echt wat je noemt "userfriendly". Zou eigenlijk met één app zonder extra hardware moeten kunnen.

https://scontent-ams3-1.x...440d0ca33465d&oe=570D55CC
Je zou eigenlijk niet moet cross-posten in meerdere topics, maar volgens mij zou je gewoon moeten proberen om van iemand een youless te lenen voor een paar weken (als je geen extra hardware wil aanschaffen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Speedster schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:51:
[...]
Die beltrafo staat 99% van de tijd voor jan DOEDEL aan.
Zoals hierboven gemeten: tussen de 1 en 2 watt.
De kolencentrale op de Maasvlakte (één centrale van velen) wordt minder dan 1% belast door alle beltrafo's. Als je een probleem met energieverspilling zoekt, zoek dan nog even verder.

Jij hebt een knopje boven de deurbel om de beltrafo aan te zetten, voor het geval er iemand aan wil bellen?

"Alle beetjes helpen" maar ze helpen vaak ook maar een klein beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Enige tijd geleden al mijn halogeenlampen vervangen door ledlampen (x22, dus doei 770W, hallo 88W :') ). Echter moet er in de woonkamer nog een dimmer tussen (en nu overweeg ik er ook alvast voor de keuken en slaapkamer één te halen). Moet er nog op specifieke punten gelet worden, of kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan (zoals bijvoorbeeld deze)? Er worden tussen de 3 - 8 leds aangestuurd per unit dus de 150W haal ik niet.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een hoop dimmers werken niet met LED-lampen.
Het gaat er vooral om wat voor lampen je hebt. Zijn het 12V lampen, of die op netspanning werken?
Voor 12V zijn er diverse oplossingen, zoals trafo's met ingebouwde dimmer (dimmer te regelen met gelijkspanning van 0..10V), of een losse dimmer die je tussen de LED en de 12V voeding in plaatst.
Voor beide varianten heeft Klikaanklikuit een dimmer in het assortiment, zodat 'ie ook op afstand te dimmen is.

Voor 230V lampen moet zowel de lamp te dimmen zijn, maar moet er ook expliciet op de dimmer staan dat 'ie gaat werken met LEDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Dat weet ik, daarom linkte ik ook meteen een LED dimmer door. Op dit moment zit er al een dimmer op, maar die knalt er natuurlijk meteen teveel doorheen, waardoor de LED lampen allen op vol vermogen branden. Daarom dus de noodzaak voor een LED dimmer. Die lampen zitten overigens gewoon (toch? :P) op netspanning, en zijn uiteraard dimbaar.

Klikaanklikuit kende ik nog niet, ik ga daar even rond speuren! Bedankt!

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 16:59
Ik heb drie stuks Eltako EUD61NPN-UC in gebruik (i.c.m. IKEA en Philips LEDs), deze inbouwdimmer kan overweg met bijna iedere lamp (zowel 12V, als 230V) en werkt prima met een pulsschakelaar of stuurspanning van 8-230V :)

Aangezien deze dimmer een nuldraad en fasedraad nodig heeft, is hij bijvoorbeeld in een centraaldoos in te bouwen.

Deze is met een prijs van 40-45 euro bovendien niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:00
Dank voor deze 'dimmerhint', ga er eens 1 bestellen en dan beslissen of ik de andere 4 ook vervang (zijn nu G..... gevallen die regelmatig niet doen wat ze moeten doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sjakie2001 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:31:
Ik heb drie stuks Eltako EUD61NPN-UC in gebruik (i.c.m. IKEA en Philips LEDs), deze inbouwdimmer kan overweg met bijna iedere lamp (zowel 12V, als 230V) en werkt prima met een pulsschakelaar of stuurspanning van 8-230V :)

Aangezien deze dimmer een nuldraad en fasedraad nodig heeft, is hij bijvoorbeeld in een centraaldoos in te bouwen.

Deze is met een prijs van 40-45 euro bovendien niet duur.
Ik gebruik hier de dimmers van klik aan klik uit, 24,- en gelijk een afstandbediening :) past ook nagenoeg overal in en werkt met elke led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Rol-Co schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:24:
[...]

Ik gebruik hier de dimmers van klik aan klik uit, 24,- en gelijk een afstandbediening :) past ook nagenoeg overal in en werkt met elke led.
Dus 12 volt led trafo, dimbare lampjes en die dimmer en gaan? Maakt de trafo dan nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

wat vinden jullie een goede 12V LED trafo? Ik heb gek genoeg één LED groep op 12V die blijft knipperen als ik er geen halogeen inzet op 5 lampen, is toch weer 20W wat nu vrij veel aanstaat :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
ImmortalSoul schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:42:
Ik ben al een tijdje bezig met energie slurpende apparaten op te sporen, en ik was laatst bij de koelkast aangekomen. Deze heb ik gratis gekregen bij het huurhuis, het is een koel/vries combinatie, 1,5 meter hoog en het diepvries gedeelte vriest continue helemaal vol/vast.

Allemaal aanwijzingen dat het waarschijnlijk een energie monster zal zijn. dus ik ging meten. Over een periode van 21,5 uur heb ik 0,451 kWh met een Elro M12.

Als ik 0,451 deel door 21,5 uur, vervolgens vermenigvuldig met 24, 365 en daarna 0,2049 (mijn piek all-in tarief voor stroom). Dan kom ik uiteindelijk op een jaarverbruik van 37 euro uit.

Dat komt overeen met een A+++ koelkast, dat kan toch niet kloppen?

Ps: ik kan nergens een merk of type nummer vinden.
Erasmo schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:34:
Dat lijkt me inderdaad erg sterk. Doe eens een meting over een week.
Over één week heb ik 3,578 kWh verbruikt. Vermenigvuldigen met 52 en 0,2049 kom ik uit op 38,12 euro per jaar voor een koelkast die helemaal niet zo zuinig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
franssie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:53:
wat vinden jullie een goede 12V LED trafo? Ik heb gek genoeg één LED groep op 12V die blijft knipperen als ik er geen halogeen inzet op 5 lampen, is toch weer 20W wat nu vrij veel aanstaat :(
Een die een mooie DC-spanning levert, ook bij een vermogen minder dan zeg 10 a 20 Watt.
Halogeen adapters leveren meestal geen gelijkspanning, maar meer een blokgolf die door de halogeenlamp wel gemiddeld gezien een constante hoeveelheid licht geeft.
En die dingen werken meestal niet minder dan 10 a 20 Watt.

Ik gebruik een adapter die veel lijkt op die van laptops, die 12V kan leveren. Een keer gekocht op Samenkopen.net (inmiddels gesloten).
Maar eigenlijk alle 12V adapters die voldoende vermogen kunnen leveren zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

datadevil schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Dus 12 volt led trafo, dimbare lampjes en die dimmer en gaan? Maakt de trafo dan nog uit?
Nee 220v led, waar je voor een led dimmer vaak een hypotheek moet afsluiten.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
ImmortalSoul schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:42:
[...]

[...]

Over één week heb ik 3,578 kWh verbruikt. Vermenigvuldigen met 52 en 0,2049 kom ik uit op 38,12 euro per jaar voor een koelkast die helemaal niet zo zuinig zou moeten zijn.
Ik zou zeggen meet eens het verbuik van een 60 watt gloeilamp met die Elro, als je die nog ergens kunt vinden :) . Of iets anders waarvan het stroomverbuik bekend is. Dan weet je of de Elro goed werkt, of niet goed werkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

in de zomer is het binnen aardig warm en moet je koelkasten koelen tegen 20+ graden continue ook s'nachts moet je koelkast koelen tegen dik 15+graden.doe maar gerust 150%(x1,5) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 10:21
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 05:51:
[...]

in de zomer is het binnen aardig warm en moet je koelkasten koelen tegen 20+ graden continue ook s'nachts moet je koelkast koelen tegen dik 15+graden.doe maar gerust 150%(x1,5) bij.
Houden ze daar (zomer verbruik) ook rekening mee bij de energie label van de ''nieuwste'' en ''zuinigste'' koelkasten?
Anders is zijn calculatie redelijk goed, ook doordat dat apparaat continu vol met ijs zit lijkt mij dat die al redelijk op volle toeren draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Rol-Co schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:07:
[...]

Nee 220v led, waar je voor een led dimmer vaak een hypotheek moet afsluiten.
:)
Ik zou geen halogeen trafo gebruiken voor led. Je leds gaan dan veel minder lang mee (ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
janne_nl schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:35:
[...]

Ik zou geen halogeen trafo gebruiken voor led. Je leds gaan dan veel minder lang mee (ervaring).
hij gebruikt gewoon 220 volt leds bedoelt hij volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja de vraag van Datadevil ging wel over 12v led dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

janne_nl schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:35:
[...]

Nee inderdaad, gewoon 220 ledlampen op de kaku dimmer. Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, welke dimmer van kaku? Ik heb er ook een, maar die bromt (en laad de lampen ook brommen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Deze
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/acm-100/
Dit is de awmd-100 , je heb ook de 250 en 300 maar die zijn te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, die heb ik wel ergens, maar i kweet niet zeker of ik die op die specifieke leds heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
@ dimmers:
Hier ook speciale LED dimmers gekocht voor een set van 3x2W LED's (keuken) en een dimmer voor 6W LED (woonkamer). Alleen maar flikkerende lampen, lampen kapot, etc. Inmiddels dimmers van totaal 80 euro eruit gehaald en gewone aan/uit schakelaars gekocht en geplaatst: geen enkel probleem meer. Jammer van de aanschaf en kapotte lampen, dus weinig garanties met speciale "LED dimmers" dat het vlekkeloos werkt IMHO.
[...]
Staat die op dit moment toevallig in een koude schuur of iets dergelijks? Doe je hem dan ook nog niet vaak open, pas schoongemaakt en is ie goed gevuld?

Vergelijk het met de zomer, in een warme ruimte, waar je regelmatig ff wat koels uithaalt of warms in stopt, evt. ijs op de achterkant en een legere koelkast met lucht wat slecht de warmte vasthoudt. Zorgt allemaal voor meerverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
janne_nl schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:05:
Tsja de vraag van Datadevil ging wel over 12v led dacht ik.
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
marcel87 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:23:

Staat die op dit moment toevallig in een koude schuur of iets dergelijks? Doe je hem dan ook nog niet vaak open, pas schoongemaakt en is ie goed gevuld?

Vergelijk het met de zomer, in een warme ruimte, waar je regelmatig ff wat koels uithaalt of warms in stopt, evt. ijs op de achterkant en een legere koelkast met lucht wat slecht de warmte vasthoudt. Zorgt allemaal voor meerverbruik.
Nee, hij staat gewoon in mijn woonkamer/open keuken. Waar het gemiddeld 15 graden is, en 6 uur per dag ongeveer 19 graden. Schoongemaakt is ie zeker niet (het vriesgedeelte is voor 75% vastgevroren), en goed gevuld valt eigenlijk ook wel mee.

En openmaken, pff ... zeg s'ochtends twee keer in een half uurtje. S'middags misschien twee keer en daarna s'avonds drie of vier keer.

Ik ga even een gloeilamp halen om het verbruik te controleren van de Elro M12 meter.

Edit: de Elro geeft 61,8 watt aan bij een ... 60w gloeilamp ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ImmortalSoul op 06-01-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenC schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 06:07:
[...]

Houden ze daar (zomer verbruik) ook rekening mee bij de energie label van de ''nieuwste'' en ''zuinigste'' koelkasten?
Anders is zijn calculatie redelijk goed, ook doordat dat apparaat continu vol met ijs zit lijkt mij dat die al redelijk op volle toeren draait.
geen flauw idee, wat ik wel weet is dat als je thuis een meting doet in december dit een heel andere meting geeft dan in de zomer(de koelkast een heel jaar aan laten staan zal uiteraard de juiste meting geven) ik weet zeker dat als je koelkast 7 jaar of ouder is Exquisit,Elro,beko of etna(mensen dit is een b/c merk) de nieuwe koelkast 50% verbruikt. waar je dan naar wilt kijken is Bosch, Siemens, lg of samsung.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit inderdaad verschil in het verbruik, ik heb m'n koelkast in januari 2014 eens bekeken (wel via YouLess helaas, dus iets minder nauwkeurig): ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
en ook in augustus 2014 (toen wel met een verbruiksmeter direct tussen de koelkast): ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen" (25 graden in huis)

Toen was het verbruik in augustus t.o.v. januari zo'n 46 kWh op jaarbasis meer. Als ik het goed bereken dan is het in de zomer dus zo'n 20% meerverbruik t.o.v. januari. (20% van het verbruik in januari (229) is 46 kWh).
Let wel, dit was allemaal beetje 'natte vinger'-werk, weekje gemeten en dan extrapoleren naar jaarverbruik.

Als je het huidige verbruik dus x1,20 doet en daarmee rekent dan reken je al iets eerlijker waarschijnlijk.

En over die bonk ijs; ik weet niet waar je woont, maar in het Noorden vriest het al 3 dagen (tussen -2 en -4 °C), dus mooi moment om de vriezer te ontdooien, spullen kun je gewoon buitenzetten :)
Zie ook de topicstart: Serieus elektriciteit besparen

Ben nog steeds blij met m'n overstap van Ziggo naar Telfort. Ik heb het bijgeleverde modem (Experiabox V8) niet in gebruik, maar heb een zelf aangeschafte Fritz!box 7360 in gebruik (sneller, stabieler). Maar dat scheelt naar mijn idee echt behoorlijk met dat heethoofd van Ziggo, de Ubee (EVW321b meen ik). De Fritz wordt lang zo warm niet en het scheelt volgens mij ook zo een 8-9W continu ofzo. Wel zo fijn voor een apparaat wat ik wil 24/7 aan wil hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:24
Geen idee of dit het juiste topic is, maar las hier op nog niks over dit onderwerp.

Ik hoorde van de week op de radio over gelijkstroom in de woning / bedrijf. Dat heeft mij aan het denken gezet: eigenlijk alles in huis werkt op gelijkstroom (DC). Ook je zonnepanelen. Maar als ik het goed begrepen heb is ook het transportnet grotendeels DC. En wat doen we? We zetten de DC om in AC en vervolgens in elk individueel apparaat in huis weer om in AC, met alle omzetverliezen van dien 8)7

Dus volgens mij: als je echt serieus energie wilt besparen zetten we massaal in op DC. En met een usb aansluiting in de muur kom je dan een heel eind. Usb 3.1 kan max 100W hebben, maar waarschijnlijk is dat helemaal geen beperking als je gewoon je bestaande 230V AC bekabeling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

volgens mij is transport gewoon AC hoor. (heb geen bron, jij?)

Electriciteit opwekken met windmolens, en (fossiele) centrales is allemaal AC. Het gelijkrichten naar DC gebeurt nu dus enkel in je huis waar sommige apparaten DC zijn, lang niet allemaal.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet wel dat ze er met lantaarnpalen mee bezig waren (als proef?), om ze met DC te voeden i.p.v. AC: https://www.google.nl/?gw...taarnpalen+gelijkspanning

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Marcva schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:43:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar las hier op nog niks over dit onderwerp.

Ik hoorde van de week op de radio over gelijkstroom in de woning / bedrijf. Dat heeft mij aan het denken gezet: eigenlijk alles in huis werkt op gelijkstroom (DC). Ook je zonnepanelen. Maar als ik het goed begrepen heb is ook het transportnet grotendeels DC. En wat doen we? We zetten de DC om in AC en vervolgens in elk individueel apparaat in huis weer om in AC, met alle omzetverliezen van dien 8)7

Dus volgens mij: als je echt serieus energie wilt besparen zetten we massaal in op DC. En met een usb aansluiting in de muur kom je dan een heel eind. Usb 3.1 kan max 100W hebben, maar waarschijnlijk is dat helemaal geen beperking als je gewoon je bestaande 230V AC bekabeling gebruikt.
Met jouw gedachtegang kan ik me een heel klein beetje van je idee voorstellen.
Maar alles in huis op DC? Nou nee, om een heel forse te noemen, de wasmachine zeker niet. Met DC zou een totaal ander type motor zijn gemoeid. Verder werkt er inderdaad indirect wel veel op DC, maar op verschillende spanningsniveaus. En de meest efficiënte manier is nog altijd het omlaag transformeren en gelijkrichten.

Verder het transportnet, je vergist je hoe jij het je voorstelt. Heel vroeger, begin vorige eeuw en nog iets verder terug, in de begintijd dus was alles nog hoofdzakelijk gelijkspanning. Maar met de toename ervan kwam ook geleidelijk het transport over wat langere afstanden. En dat was nou juist wat leidde tot de keus van hogere spanningen voor dat transport. De meest efficiënte manier om dat te realiseren was wisselspanning en dat is nog steeds zo. Alleen met de zeer lange afstanden (transportkabels van Nederland naar Scandinavië wordt om niet nader te noemen redenen gekozen voor gelijkspanningen. De omzetting is echter wel complexer.

Er zijn wel toepassingen waarbij DC bepaalde voordelen heeft, maar dat wil niet zeggen dat dit voor alles geldt. Omzetting van AC naar DC kan in-efficiënt zijn, maar met een volledig DC-net zal op veel punten ook het omgekeerde nodig zijn en dat is ook in-efficiënt. Kortom, wat jij je voorstelt is beslist niet het ideaal.
Afgezien nog van de realiteit dat wereldwijd wat dit betreft de hele infrastructuur AC is, die je niet zomaar even verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Techneut schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:32:
[...]
Met jouw gedachtegang kan ik me een heel klein beetje van je idee voorstellen.
Maar alles in huis op DC? Nou nee, om een heel forse te noemen, de wasmachine zeker niet. Met DC zou een totaal ander type motor zijn gemoeid. Verder werkt er inderdaad indirect wel veel op DC, maar op verschillende spanningsniveaus. En de meest efficiënte manier is nog altijd het omlaag transformeren en gelijkrichten.
Toch is er wel degelijk en beweging die -tegen de stroom in?- het DC-diee aanhangt. http://www.directcurrent....t-in-huis-wordt-realiteit. Partijen als overheid, bouwbedrijven, netbeheerders, universiteiten ed zijn met het idee aan de slag. Dat het praktische problemen op levert snap ik, maar ik geloof er eigenlijk wel in.
Ik was, als niet-techneut, eigenlijk verbaasd dat er hier nog niet over gediscussieerd was.
Er zijn wel toepassingen waarbij DC bepaalde voordelen heeft, maar dat wil niet zeggen dat dit voor alles geldt. Omzetting van AC naar DC kan in-efficiënt zijn, maar met een volledig DC-net zal op veel punten ook het omgekeerde nodig zijn en dat is ook in-efficiënt. Kortom, wat jij je voorstelt is beslist niet het ideaal.
Als de wasmachine het enige probleem in huis is. PC, laptop, koelkast, ledlamp, cvketel, ventilatiebox en zo lijken mij goed te doen. Is toch het merendeel van de apparatuur. En zeker als de saldering wordt afgeschaft over een jaar of wat: dan kun rechtstreeks van je panelen opslaan in je accu en dat zonder omzettingsverlies weer gebruiken.
Maar als gezegd: niet gehinderd door noemenswaardig verstand van elektro, maar in het kader van KISS :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prein2 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:02:
volgens mij is transport gewoon AC hoor. (heb geen bron, jij?)

Electriciteit opwekken met windmolens, en (fossiele) centrales is allemaal AC. Het gelijkrichten naar DC gebeurt nu dus enkel in je huis waar sommige apparaten DC zijn, lang niet allemaal.
Veel van het transport over land is AC, maar onderzeese kabels zijn veelal DC. Zie Wikipedia: Category:HVDC transmission lines, met het meest aansprekende voorbeeld Wikipedia: NorNed-kabel, de zeekabel tussen Nederland en Noorwegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vroeger op school leerde ik dat AC beter was voor transport dan DC. Omdat de effectieve waarde van het voltage wortel 2 x zo laag was en dus de weerstand in de kabel lager.

Nu staat op die wiki site dat de NorNed DC gebruikt omdat dit efficienter is. Jammer dat er geen waarom bij staat. Ik vind t interessant waarom, wie weet het?!

Edit:
Dat eerste stuk lijkt iets van mijn natuurkunde leraar te zijn die het zelf niet snapte of zo...

Net een leuk linkje gevonden. Het is AC omdat meneer Tesla in staat was om hoger voltage te creëren dan meneer Edison. En een hoger voltage geeft minder verliezen (iets met P=I^2*R). Nu we inmiddels in staat zijn om DC ook hoogvoltaisch te produceren is dat verschil dus opgeheven.

leuk leesvoer: http://profadvanwijk.com/tag/acdc/

[ Voor 52% gewijzigd door prein2 op 26-01-2016 13:48 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Dank voor dit lezenswaardige stuk. Waarin o.m. "De drempel is nu nog de grote onbekendheid van dit onderwerp." Spijker, kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

prein2 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:41:
Nu staat op die wiki site dat de NorNed DC gebruikt omdat dit efficienter is. Jammer dat er geen waarom bij staat. Ik vind t interessant waarom, wie weet het?!
Bij 50 Hz wisselspanning zijn de capacitieve verliezen over deze afstand enorm groot.
Dit schijnt vooral bij onderzee-kabels op te treden, langer dan ca. 100 km gaat niet met AC, er is dan teveel blindvermogen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:41:
Vroeger op school leerde ik dat AC beter was voor transport dan DC. Omdat de effectieve waarde van het voltage wortel 2 x zo laag was en dus de weerstand in de kabel lager.

Edit:
Dat eerste stuk lijkt iets van mijn natuurkunde leraar te zijn die het zelf niet snapte of zo...

Net een leuk linkje gevonden. Het is AC omdat meneer Tesla in staat was om hoger voltage te creëren dan meneer Edison. En een hoger voltage geeft minder verliezen (iets met P=I^2*R). Nu we inmiddels in staat zijn om DC ook hoogvoltaisch te produceren is dat verschil dus opgeheven.

leuk leesvoer: http://profadvanwijk.com/tag/acdc/
Als die eerste zin echt een citaat is van wat je natuurkundeleraar oreerde, dan snapte de beste man er zelf niets van, zelfs niet een heel klein beetje. Hij was in dat geval maar in één ding kampioen, dat is het door elkaar halen van begrippen, voor de rest is het een aaneenschakeling van lariekoek. Eigenlijk treurig, want leerlingen die na die middelbare school verder willen in de elektrotechniek worden op een totaal verkeerd spoor gezet. Je vraagt je af hoe zo'n lariekoekbakker natuurkundeleraar kan zijn. Althans als hij het echt op die manier vertelde.

Terwijl het zo eenvoudig is, als je gemakshalve begrippen als faseverschuiving bij wisselstroom even buiten beschouwing laat, dat kan best even voor de uitleg, dan is simpel vermogen het product van stroom en spanning. En dan is het overduidelijk dat je bij die grote vermogens kabels zo dik als enorme boomstammen nodig zou hebben als je afziet van die ultra hoge spanning, ongeacht of het AC of DC is.
Tesla en Edison hadden destijds ieder op hun eigen terrein gelijk. Zeker in die tijd toen het opwekken van een hoge spanning alleen maar met AC kon.

Inderdaad zou je bij dergelijk grote afstanden van pak weg 1000 km het met AC niet redden met die gigantische capaciteit van de kabel en het daardoor benodigde blindvermogen. Dat wil zeggen een veel te hoge stroom zonder dat er nog van enig energietransport sprake is. Een stroom die zo ongeveer overeenkomt met een botte kortsluiting. Met DC heb je weliswaar een zeer forse laadstroom, maar dat is na het inschakelen maar één keer en dat inschakelen kan desgewenst gefaseerd gebeuren, in kleine stapjes omhoog regelen dus.

Op kleinere schaal kun je denken aan energie neutrale woningen en gebouwen. Dat lukt in toenemende mate, maar het betekent nog lang niet het afschaffen van het openbare net. En dat vraagt nog niet om radicale overschakeling van AC naar DC. Veel zin heeft dat ook niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zelfs wanneer je af zou stappen van AC in huis, dan nog zou je omzettingen nodig hebben.
Bijvoorbeeld de zonnepanelen leveren een niet constante spanning en de MPP-tracker van je omvormer zal actief proberen om dat ook te variëren. Dit om een zo hoop mogelijke efficiëntie te krijgen vanuit je panelen bij constant variërende lichtinval en temperatuur..
Dus alleen al daarvoor heb je dus omzetting nodig.

Daarnaast zakt de spanning in naarmate er meer stroom loopt door de kabels, dus krijg je dat de spanning varieert.

En dan heb je ook nog praktische zaken zoals dat het nogal uitmaakt hoe de polariteit is en dat gelijkspanning gevaarlijker is omdat je spieren verder/sneller verkrampen bij aanraking.

Voor de audiofielen onder ons zal het wel een voordeel geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Toen ik de elektra in mijn huis ging renoveren heb ik ook even zitten denken aan ringleidingen met 5v en 12v in huis. Gewoon een paar van die DIN-rail trafo's van MeanWell naast de groepenkast monteren en gaan met die banaan. Met 5v is het nog te doen, want daarvoor gebruik je gewoon USB-A, maar voor die 12v wordt het lastiger. Ieder apparaat heeft weer zijn eigen stekkertje. Die ronde plugjes variëren namelijk in diameter, doorgaans afhankelijk van het vermogen dat zo'n apparaat vraagt, maar niet altijd. Het lijkt een leuk idee, maar ik heb het maar laten varen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
dreamscape schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:23:
Toen ik de elektra in mijn huis ging renoveren heb ik ook even zitten denken aan ringleidingen met 5v en 12v in huis. Gewoon een paar van die DIN-rail trafo's van MeanWell naast de groepenkast monteren en gaan met die banaan. Met 5v is het nog te doen, want daarvoor gebruik je gewoon USB-A, maar voor die 12v wordt het lastiger. Ieder apparaat heeft weer zijn eigen stekkertje. Die ronde plugjes variëren namelijk in diameter, doorgaans afhankelijk van het vermogen dat zo'n apparaat vraagt, maar niet altijd. Het lijkt een leuk idee, maar ik heb het maar laten varen.
Vergeet ook de verliezen niet over zulke lengtes met zulk laag voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat bij het AC/DC verhaal ook nog bij komt is dat wisselspanning supereenvouding is te transformeren naar een hogere of lagere spanning. Dat doen transformatoren, die zijn simpel te bouwen en daardoor kun je de 220V die je thuis nodig hebt makkelijk met 380 kV transporteren.
Gelijkspanning is heel lastig van spanning te veranderen. Tegenwoordig met hoogvermogenselektronica is het een stuk makkelijker dan vroeger, maar vroeger moest je de gelijkspanning omzetten tot wisselspanning (waarschijnlijk met een roterende omvormer, een elektromotor dus), dan transformeren naar een hogere spanning, transporteren, naar een lagere spanning transformeren en weer gelijkrichten (dat ging vroeger met kwikdampgelijkrichters, ook niet de kleinste apparaten).

Het was dus altijd veel en veel makkelijker om wisselspanning te gebruiken. Pas de laatste jaren is gelijkspanning voor dergelijke toepassingen een alternatief.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Toch wordt er wel onderzoek gedaan naar gelijkspanning in woonhuizen. Op directcurrent.eu is het nodige actuele te vinden.
Misschien wel goed, want de huidige installatienormen zijn voor verlichting wel wat overdreven. Een LED-lampje van hooguit 5W heeft niet echt VD van 1,5 of 2,5 mm2 nodig. Misschien is uit oogpunt van duurzaamheid splitsing tussen licht en kracht verstandig. Licht met een spanning < 42V en kracht met 230V. Scheelt een hoop bedrading en regels.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik weet niet of dat bedrading scheelt, waar nu 1 kabel gebruikt wordt voor meer doeleinden, heb je straks meer draden nodig, waarbij ik niet weet of 230AC en <42DC in 1 (dikkere) buis samen mag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
ericplan schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:24:
Toch wordt er wel onderzoek gedaan naar gelijkspanning in woonhuizen. Op directcurrent.eu is het nodige actuele te vinden.
Is dat niet een soort 'Wij van WC-eend'-informatie?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Misschien wel goed, want de huidige installatienormen zijn voor verlichting wel wat overdreven. Een LED-lampje van hooguit 5W heeft niet echt VD van 1,5 of 2,5 mm2 nodig. Misschien is uit oogpunt van duurzaamheid splitsing tussen licht en kracht verstandig. Licht met een spanning < 42V en kracht met 230V. Scheelt een hoop bedrading en regels.
Onderzoek, wat willen ze dan nu nog onderzoeken? Is inmiddels niet alles op dit gebied tot in finesses al bekend? Het lijkt mij enkel het van geval tot geval wikken en wegen wat de eventuele voordelen of nadelen zullen zijn. En dan wel eerlijk en nuchter alle voor en tegens op een rij zetten zonder van te voren dit een beetje bij te sturen naar een van te voren gewenste richting. Veel meer een kwestie van gezond verstand gebruiken dan onderzoek.

Hoewel het helemaal nergens op slaat begrijp ik wel een beetje die wc-eend-gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een LED-lampje van hooguit 5W heeft niet echt VD van 1,5 of 2,5 mm2 nodig.
Wel wil je zeker weten dat de kortsluitstroom hoog genoeg is om bij een storing de zekering te laten smelten ipv de aansluitdraad. Een bepaalde ondergrens zal je dus wel houden.
Ik heb al wat indrukwekkende foto's gezien van 5W ledlampen die héél kort wat meer vermogen nodig hadden...

DC breekt niet door omdat er maar één bruikbare standaard voor stekker/spanning/vermogen is (USB) en die is niet schaalbaar. Een 5V net in je huis is zinloos, met de prijzen (<€5) voor efficiënte (>80%, soms >95%) omzetters op plekken waar je het hebben wil.
Marcva schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:43:
We zetten de DC om in AC en vervolgens in elk individueel apparaat in huis weer om in DC, met alle omzetverliezen van dien.
Precies. Kwantificeer de 'omzetverliezen' eens :)
En stel jezelf de vraag: wat zijn die omzetverliezen bij DC-DC omzetting (bijvoorbeeld van 230V DC naar 5V DC). Dan weet je wat de winst is, en waarom het niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:43:
[...]

Wel wil je zeker weten dat de kortsluitstroom hoog genoeg is om bij een storing de zekering te laten smelten ipv de aansluitdraad. Een bepaalde ondergrens zal je dus wel houden.
Ik heb al wat indrukwekkende foto's gezien van 5W ledlampen die héél kort wat meer vermogen nodig hadden...
[...]
Het zijn meestal de voedingen die stuk gaan. Zou me best kunnen voorstellen dat voor nieuwbouw in de toekomst een apart DC-net voor verlichting wel rendabel is. Hier in huis al veel verlichting waar geen fitting meer inzit. Armatuur is rond de LED gebouwd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:19:
[...]

Het zijn meestal de voedingen die stuk gaan. Zou me best kunnen voorstellen dat voor nieuwbouw in de toekomst een apart DC-net voor verlichting wel rendabel is. Hier in huis al veel verlichting waar geen fitting meer inzit. Armatuur is rond de LED gebouwd.
Neemt niet weg dat je bij het verlichten van een complete kamer toch al wel zo'n 40+ Watt nodig hebt om het met LEDs te verlichten.
Bij 5V is dat 10A, waarvoor je dus 1.5 mm^2 kabel nodig hebt.
En als de weerstand van de complete installatie (dus lasklemmen, kabels, etc) 0.1 Ohm is (helemaal niet zo onwaarschijnlijk), dan heb je bij 10A al 1V spanningsverlies.
Dus van de 5V blijft dan 4V over.
Dan heb je het over 20% verlies.
Breng je 230V over diezelfde kabels, dan heb je bij 40Watt dus 0.17A nodig, dus met 0.1 Ohm werstand is dat 0.017V spanningsval, dus transportverlies van 0.007 % verlies. (hopen dat ik niet ergens nog een nul vergeten ben ;) )

Kortom, je hebt veel minder verliezen als je het op een hogere spanning ergens heen brengt en pas op 't laatst omzet.
Dan kun je je wel wat omzetverliezen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Heeft iemand al eens gemeten aan die nieuwe airfryers versus de "ouderwetse" friteuse?
Ik kom wel verhalen tegen over het vermogen maar dat zegt niet veel over het verbruik in kWh.
Want tijdens gebruik zal het verwarmingselement van beide apparaten op een gegeven moment (als hij op termeratuur is) telkens aan/uit gaan. En de ene zal er langer over doen dan de ander.
Ik kan nog nergens vinden hoeveel (k)Wh de appaaraten per keer zouden gebruiken...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 16:53

TRaSH

koffie ?

kennis van me had een airfryer,
maar effe snel patatjes/fricandellen/kroketjes/bitterballen maken zit er niet in.
het duurt zo ontzettend lang voordat alles klaar is zeker als je met een gezin bent.
in hun geval 2+2.
dus al zou het verbruik lager wezen je bent wel langer bezig.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Pagina: 1 ... 49 ... 84 Laatste