Goedemorgen deze goed morgen.
Winter wil nog niet echt opschieten, scheelt weer gas verbruik ;-)
Ben sinds 1 jaar bezig met Domotica en dan niet een ab-tje met een kaku module maar zoals de meeste van jullie.
Lekker een beetje tweaken met een Raspi en scriptjes en heel veel modules.
Ook een DIY Tuin irrigatie in elkaar geknutseld om mijn tuin/borders netjes van water te voorzien zonder dat ik alles moet doen en kijken of er wel water nodig is ;-)
Nooit kaas van gegeten en met beperkte middelen een heel eind komen met als idee dat ik van dat alles niks wil zien, geen kabels, slangen ect ect.
Moet dan nog de meterkast opruimen maar eerst zien of de huidige YouLess opstelling bevalt en werkt. ;-)
Opgegeven moment ergens oktober langzaam aan eens ons energieverbruik gaan bijhouden.
Nou letten wij niet echt op ons verbruik maar grootverbruikers zijn wij ook niet.
Afgelopen jaar wel wat meer gaan verbruiken omdat ik zelf wat meer thuis was 's avonds en ander werk waardoor er echt elke dag wel twee keer door mij gedoucht moest worden.
Maar dat terzijde, ons verbruik het afgelopen jaar met een gezin van twee volwassenen en een kind van 11 was:
Electra: 3120 kWh
Gas: 1834 m3
Toch netjes als ik de gemiddelde hoeveelheden hier zie voorbij komen.
En dat in een huis van 1976 met wel dubbele beglazing maar geen up to date isolatie.
En de kachel altijd op 20 als we thuis zijn.
Nu is die al 2jaar geleden vervangen en nat het lezen van Thinkpad zijn thread over het cv tunen ben ik nieuwsgierig geworden en zal me daar in het nieuwe jaar eens in verdiepen.
Ik ben lampjesgeil en mag graag in en om het huis verlichting hebben.
Tis sfeervol, geeft charme (zeker hier in de buurt) en hier in het hoge noorden is het al donker genoeg.
Nou was ik mij ervan bewust dat de lampen die ik gebruikte geen bouwlampen hoefden te zijn maar toch alles bij elkaar wat het meeste brand telt wel aardig op.
Had alles al wel eens vervangen door Halogeen/Gloeilampen want LED durfde ik niet aan te beginnen.
Was bang dat het de sfeer qua licht kleur niet te goed kwam en de meeste LED lampen niet echt lekker dimbaar waren met de KAKU ACM modules.
Totdat ik ineens LED lampen van Pharox zag liggen in de bouwmarkt.
Welke wel verrekte veel op de normale gloeilamp leek.
Dus een gekocht en getest, viel niet tegen, liet zich dimmen en de kleur was goed.
Langzaam alle lampen gaan vervangen voor dit merk en type, en dan ook langzaam aan want de ze behoorlijk aan de prijs.
Maar goed, een simpel rekensommetje leerde mij dat voor al in de winter er behoorlijk wat voordeel was te behalen met verlichting naar LED te switchen wat dus het meeste brand.
Mijn uitgangspunt in energiebesparing is dat ik niet wil inleveren op comfort.
En met de huidige middelen moet dat te doen zijn.
Oude Situatie:
Tuin voor:
4x 28w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 28w hang lantaarn voordeur
Tuin achter:
3x 28w hanglantaarns
Woonkamer:
2x 28w wand lampen
1x 28w stalamp
1x 28w schemerlamp
2x 40 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)
totaal toch 416w wat in de winter minimaal 5 á 6uur brand
Nieuwe Situatie:
Tuin voor:
4x 6w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 3w hang lantaarn voordeur
Tuin achter:
3x 3w hanglantaarns
Woonkamer:
2x 6w wand lampen
1x 6w stalamp
1x 6w schemerlamp
2x 6 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)
In de nieuwe situatie dus 72w en dus een verschil van 344w.
Das best een groot verschil en comfort is het zelfde gebleven
En hieruit zou dus een grote besparing aan het einde van 2016 te zien moeten zijn.
Inmiddels zijn alle lampen in huis vervangen door LED maar die zijn niet noemenswaardig aangezien die niet zo heel lang branden op de dag op de slaapkamer van mijn dochter na dan ;-)
Zoals eerder vermeld dos ik alles met de Raspberry.
Waarop ik domoticz heb staan en aangezien ik van comfort houd laat ik die alles doen.
En moet zeggen naar behoren en heb zover ik weet misschien een paar keer een lichtknop ingedrukt.
Maakt niet uit welk vertrek maar alles gaat automatisch aan/uit zonder ook maar 10min te lang te branden als er niemand is.
Enige knop welke het meest gebruikt word is de uit knop van de plee.
Tja, de schijt 10min ander 3 dus daar valt geen rekening mee te houden in domotica of je moet al een sensor plaatsen die lichaam- hitte ziet.
Goed, dan kom je op een punt dat je best bereid bent om de meterstanden te gaan bijhouden.
Ken mezelf en dat gaat miss 2 maanden goed en daarna verwaarloosd dat.
Is/was dus geen optie om dat met de hand te doen totdat ik las over de YouLess.
Dacht heb een Raspberry met Domoticz en dus die kan dat mooi voor mij gaan doen.
Kan ik gelijk mijn sluipverbruik eens bekijken.
Dus vorige week een aangeschaft.
Nu hebben wij nog een hele oude analoge kWh meter dus hoopte op een makkelijke fit.
Helaas, ben 4 dagen bezig geweest met uitlijnen.
Inmiddels denk ik dat ie redelijk stabiel draait na wat uitleg van de YouLess support omtrent de lichtwaardes en aanpassen daarvan.
Waardes die ik voorbij zie komen zijn denkbaar dus we zullen zien de komende tijd.
Ik weet dat een betrouwbaar beeld in deze periode onmogelijk is ivm alle kerst lampen in en om het huis en de kerstboom.
Die krikken het dagelijks kWh aardig omhoog, dus vanaf Januari kunnen we echt beginnen met meten.
Heb ik mooi de tijd om alle sluipverbruikers te checken.
Blijkt dat er helemaal niet zoveel te checken valt.
Op twee apparaten na dan.
De Horizon Mediabox in de woonkamer die op middle standby staat en trekt toch nog bijna 30w en daar gisteren een standbykiller tussen gezet.
Zelfde geld voor de audio hoek van mijn dochter die 's nachts ook nog 15w trok en dus ook een standbykiller heeft gekregen.
Heb nu net twee nachten kunnen zien wat het sluipverbruik is en moet zeggen dat met wat ik soms hier zie voorbij komen mij niet tegenviel.
Ik gebruik nu 's nachts nog maar tussen 54 en 58watt.
Met om het uur twee piekjes van de vriezer en koeling die uitschieten naar 150w dan wel 220w.
Onderstaande screenshot laat mooi mijn nacht verbruik zien en omstreeks 7uur is de vrouw wakker en gaat de laptop en waterkoker aan ;-)
Kijk niet naar het totaalverbruik van de voorgaande dagen want daar klopt geen meter van ivm het instellen van de YouLess.
Deze nacht en vandaag kan ik pas redelijk gaan bijhouden en gemeten.
En dan staan de volgende apparaten aan/standby:
25x 0,5w aan KaKu modules
1x 12w COAX versterker
1x 15w Ziggo Cisco EPC3928AD modem/router
2x 0,8w Develo DUO 500 Powerline adapters voor de raspberry in de meterkast
1x 2w action 220v deurbel
2x 1w klokje magnetron en oven
2x 2w adapter voor Raspbery, RFXtrx433e en wallmounted tablet (Youless power van de Raspberry USB)
2x 2w wekkers
1x Watt onbekend voor de C.V maar zie wel de Watt met 15w tot 50w verspringen als de kachel aan gaat, zal de pomp wel zijn. (Heb geen vloerverwaring)
Zonder die twee standby killers was mijn sluipverbruik 45w hoger.
En van bovenstaande apparaten kan ik dus niks killen.
COAX versterker kan niet want dan heb ik geen telefoon/netwerk meer net zoals de modem en dan heeft mijn Raspberry niks meer te doen en de YouLess kan zijn data ook niet meer kwijt.
WiFi module op de Raspberry is geen optie, teveel storing en die locatie is qua bereik voor de RFXTRX433e het beste, andere locatie is er neit want dan kan ik de bovenverdieping niet meer bedienen.
Dat er nog 25x 0,5w standby staat aan KaKu modules neem ik voor lief.
Das dan weer comfort dat je ergens komt en de verlichting word geschakeld naar scenes die je vooraf hebt ingesteld.
Maar goed, sluipverbruik is laten we zeggen max 60w continue en zou mij dus 121 euro per jaar gaan kosten.
Belangrijkste is dat de grootverbruikers zijn gekilled dan wel zijn gehalveerd in verbruik zoals de verlichting.
Die in de oude situatie ongeveer €209 per jaar koste en nu €36
En dus een besparing van zeker €173 op jaarbasis alleen al aan de verlichting van de tuin en woonkamer.
We gaan het de komende maanden zien wat het verbruik word.
Ben benieuwd, we verbruikten al niet al te veel dus een mega besparing ziet er niet in.
Maar alle kleine beetjes helpen, niet waar?
Op dit moment is de baseload overdag bij iemand thuis zonder T.V 112w en met T.V rond de 230w
En 's avonds met alle kerst verlichting rond de 500 á 600w
Afgelopen avond even getest zonder alle kerst verlichting dan kom op een 320w.
Laat de Youless nu met rest om een goede meting te kunnen doen.
Maar zoals vermeld had er wel 4dagen voor nodig om hem installeren.
Mijn oude analoge meter en de YouLess zijn niet echt dikke maatjes.
Glas spiegelt veel, zit ver van het draaiwiel af en zit in de kelder kast waardoor er als er iemand in de meterkast komt veel lichtinval op de meter voorkomt.
Ook de LED van the UTP uitgang veroorzaakte rare metingen.
Heb deze met zwart isolatietape afgeplakt.
Heb een provisorisch een omhulsel om de kWh meter gezet om licht inval te voorkomen.
En de YouLess 90 graden gedraaid op de meter, zoals omschreven in de beschrijving werkt niet want dan ziet geen pulse voorbij komen.
Veel gespeeld met de lichtwaarde input en uit eindelijk gelukt maar easy fit was het niet.
Keep you posted...