Toon posts:

Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
Ik heb momenteel stadsverwarming en ben geïnspireerd door de laatste de rekening van eneco en dit topic om eens naar de alternatieve te kijken.
Ik kwam tot de volgende vergelijking.
Stadsverwarming Airco
Vast2790
verbruikkosten100102
Totaal379102

Uitgangspunten bij de berekening.
  • KWH naar GJ formule 0,0036/4GJ=KWH
  • 1 GJ kost €25 en 1 KWH kost € 0,23.
  • Voor de verbruikskosten ben ik uitgegaan van 4GJ
  • Ik ben uitgegaan van een COP van 2,5 is dat realistisch?
Conclusie
Als mijn bovenstaande berekening klopt is een airco veel voordeliger. Een airco van 1200 verdient zichzelf binnen 5 jaar zelfs terug! Als ik toch een airco aanschaf dacht ik echter ook eentje in de slaapkamer te plaatsen ter koeling in de zomer, verdient zich niet terug maar verhoogt de comfort en de waarde van het huis.

In de slaapkamer en woonkamer wil ik een wand binnen unit nemen. de buiten unit wil ik helemaal rechts op het balkon plaatsen. 2 buitenunits zou goedkoper zijn en een iets beter COP opleveren maar meer plek in nemen.

Extra informatie
  • Ik stook van november t/m maart altijd alleen de woonkamer (82,71m3) op 19 graden door de weeks alleen s`avonds.
  • Het balkon ligt Z-Z-O. Zomers heel de dag de zon op de ramen.
  • Platdak, buren onder en naast, rechtsekant is een gesloten portiek.
Vragen
  • Klopt mijn berekening?
  • Op wat voor COP kan ik in de praktijk rekenen?
  • Moet ik alle 2 de binnenunits aanzetten of kan eentje ook?
  • Ben ik iets vergeten?
  • Tips?

[Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 07-07-2014 12:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:31
Ben je ook van plan om alleen nog maar koud te gaan douchen?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
2 meters gelukkig anders krijg ik ruzie. ;)
Warmte wordt per GJ en Warmwater per kuub gerekend. Kosten van de aansluiting staat ook separaat vermeld dus verwacht dat opzeggen geen probleem is. Maar dat vraag ik natuurlijk nog wel even van te voren na voordat ik de airco koop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 20:03
Apart opzeggen kan best eens een probleem worden. Bij opzeggen wordt meestal de complete aansluiting weggehaald in het huis, dus ook die waar warmwater op aangesloten zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Stadsverwarming is eigenlijk gewoon hoe kan je de meeste centen uit iemands zak kloppen. Me vader had vroeger ook stadsverwarming en dan heb je een knop wat lijkt op een 0 t/m 5 maar het blijkt gewoon al zet je deze op 1 dan is die ook volledig aan. Je regelt het alleen met de radiatoren dus mensen dachten he comfort en zet de knop op 1 de hele dag. Ja daaag de teller liep heerlijk op want dat ding kende alleen maar open en dicht dus je kreeg een rekening van maandelijks € 280 voor wat? De restwarmte van de kolencentrale en dat is geen geintje. Dat moesten ze even alleen transporteren van a naar b maar voor de rest was het toch maar restwarmte. Ik zou meer naar comfort kijken en naar schakeling die uit kan zodat je nog wel warm water hebt etc of je vervangt door een boiler als dat kan i.c.m. airco.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:30
Je kan enkel de complete installatie laten verwijderen. Je moet dus een oplossing hebben voor warm water, of flink inboeten op comfort.

Daarnaast kloppen je bedragen voor vastrecht niet. Dit is maximaal 253 euro + 25 euro voor de meter. Als extra kosten komen daar nog bij de huur voor de installatie. Dit kan zo nog een extra 100 tot 200 euro zijn. Afhankelijk bij welke oplichter je de energie vandaan moet halen.

Ik heb ook Stadsverwarming (helaas). Afgelopen jaar heb ik enkel gestookt met de houtkachel. Hierdoor weer ik direct ook wat mijn energie verbruik voor warm water is; +-0,9GJ per maand. In de winter iets meer, in de zomer wat minder, maar dat komt neer op 10,5 GJ. De rest, in mijn geval ongeveer 28GJ is dus warmte.

1GJ warmte is gelijk aan 277kw/h

Voor warm water heb ik dus 10,5 * 277 = 2908,5 kw/h nodig bij een COP van 1
Voor verwarming is dat dan 28 * 277 = 7756 kw/h bij een COP van 1
Totaal elektrisch vermogen is dan 10664, zeg 11000 kw/h

Bij een gemiddelde COP van 2,5 loopt dat terug naar 4400 kw/h * 0,21 cent = 924 euro

Stadsverwarming kost in mijn geval;
24,03 per GJ
479 euro vastrecht + overige vaste kosten.

Totaal = 38,5 * 24,03 + 479 = 1404,55 euro.

De besparing is dan 480 euro per jaar.

Een investering om deze besparing te verkrijgen kost denk ik zo'n 7000 euro. Dat maakt de t.v.t. 14,5 jaar wat ongeveer de verwachte levensduur is denk ik.

Om het rendabel te krijgen hebben we dus een hogere COP nodig, of een lagere kw/h prijs. Of beide natuurlijk,

COP 3,5 ==> 3143 kwh ==> 660 euro ==> 744 besparing ==> t.v.t. 9,5 jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tazzios schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 21:35:
2 meters gelukkig anders krijg ik ruzie. ;)
Warmte wordt per GJ en Warmwater per kuub gerekend. Kosten van de aansluiting staat ook separaat vermeld dus verwacht dat opzeggen geen probleem is. Maar dat vraag ik natuurlijk nog wel even van te voren na voordat ik de airco koop.
Veel plezier met naar de rechtbank gaan ;) Enschedeër als eerste vrij van verplichte Stadsverwarming
ENSCHEDE 12 juli 2013 - Hij is, waarschijnlijk als eerste in Nederland, uit onder de verplicht gestelde stadsverwarming. Wim Lentink wist energiegigant Essent te verslaan in een slepende procedure bij de rechtbank.

Op basis van de Europese regelgeving wist Lentink de Almelose rechtbank ervan te overtuigen dat hij niet verplicht is om in zijn woning in de Helmerhoek stadsverwarming af te nemen. De Enschedeër kan zich al jaren prima redden met twee straalkachels van 25 euro per stuk, een boiler van twintig liter en een waterkoker. Desondanks stuurde Essent hem 'gewoon' een rekening voor stadsverwarming. Onterecht, zo heeft rechter Valk beslist.

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere gebruikers van stadsverwarming, met name als het om nieuwe projecten gaat. Essent wil dat niet bevestigen, maar zegt eerst de uitspraak nauwkeurig te moeten bestuderen. Volgens Lentink maken bewoners van Roombeek nu goede kans om hun eigen bijdrage van 5000 euro aan de stadsverwarming in die wijk terug te krijgen.

Een uitgebreid verhaal met Lentink is zaterdag te lezen in de krant.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
Rechtbank is niet nodig hoor. Althans, niet hier in Duiven. Ik heb hier al een bevestigende brief liggen van de NUON dat ik de aansluiting kan laten slopen. Uiteraard met allemaal doom teksten met hoge bedragen erbij als ik de boel weer zou willen laten aansluiten. Echter, niets staat mij in de weg. Kan gewoon online; https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

• Tazzios
TLer schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 23:03:
Je kan enkel de complete installatie laten verwijderen. Je moet dus een oplossing hebben voor warm water, of flink inboeten op comfort.

Daarnaast kloppen je bedragen voor vastrecht niet. Dit is maximaal 253 euro + 25 euro voor de meter. Als extra kosten komen daar nog bij de huur voor de installatie. Dit kan zo nog een extra 100 tot 200 euro zijn. Afhankelijk bij welke oplichter je de energie vandaan moet halen.

Ik heb ook Stadsverwarming (helaas). Afgelopen jaar heb ik enkel gestookt met de houtkachel. Hierdoor weer ik direct ook wat mijn energie verbruik voor warm water is; +-0,9GJ per maand. In de winter iets meer, in de zomer wat minder, maar dat komt neer op 10,5 GJ. De rest, in mijn geval ongeveer 28GJ is dus warmte.

...
Waarschijnlijk heb jij stadsverwarming met warmtewisselaar bij mij zit dat echter anders. Ik heb 2 verschillende meters die van warmwater zouden ze gewoon kunnen verzekeren.
Kosten voor de warmtewisselaar(€ 141 dacht ik) heb ik dus niet, mochten ze dat wel rekenen kan een airco nog eerder uit. :)

De genoemde vaste kosten 279 stond in de brief van eneco met 253+25 zit je daar ook op.
Alternatief voor warmwater kan niet uit. Het zou momenteel niks besparen of kosten maar als zodra het warmwater verbruik maar een beetje stijgt wordt het duurder.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Ik woon in dezelfde wijk als Wim Lentink.
1 Dag voor het verstrijken van de beroepstermijn is Essent in hoger beroep gegaan.
De definitieve uitspraak is nog steeds niet bekend.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
Met airco kun je ongeveer COP 3.2 koelvermogen en 4.0 verwarming halen. ALLEEN is de verwarmingsvermogen opgegeven bij temperaturen boven 0. Onder 0 gaat de COP heel hard naar beneden.
Dus vraag / controleer goed de opgegeven COP waardes en ook bij welke buitentemperatuur :)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Speksteenkachel schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:58:
[...]

Ik woon in dezelfde wijk als Wim Lentink.
1 Dag voor het verstrijken van de beroepstermijn is Essent in hoger beroep gegaan.
De definitieve uitspraak is nog steeds niet bekend.
Vandaar dat het ineens zo stil is over dit onderwerp in de krant.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 11:42
Ik heb ook een huis met stadsverwarming en verplicht is mij verteld.
Ga ik me toch eens in verdiepen of dat klopt.
Want zeker weten: stadsverwarming kost werkelijk klauwen met geld.
In het duurzame plaatje is het een geweldige benutting. In je beurs is het een ramp.

• Tazzios
The-Source schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:06:
Met airco kun je ongeveer COP 3.2 koelvermogen en 4.0 verwarming halen. ALLEEN is de verwarmingsvermogen opgegeven bij temperaturen boven 0. Onder 0 gaat de COP heel hard naar beneden.
Dus vraag / controleer goed de opgegeven COP waardes en ook bij welke buitentemperatuur :)
Dit is inderdaad de grootste vraag. Hoewel ik met een COP van 1 ook nog steeds goedkoper uit ben. Of zou de COP zelfs lager worden dan 1?
normaal20132014
jan3,12,06,0
febr3,31,96,8
mrt6,22,78,4
apr9,27,811,8
nov6,77,26,7
dec3,76,33,7
Bron

Ik ga denk maar een airco uitzoeken en kijken of ik de (S)COP specificaties bij de verschillende buitentemperaturen kan vinden.

Edit:
COP is berekent bij 7 buiten en 20 binnen.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 16:11
Dit klinkt interessant. Als ik kijk dat de helft van mijn kosten voor verwarming vastrecht is.. :( Gebruikte vorig jaar 13GJ om te verwarmen. Jaar ervoor zelfs maar 10. Dit jaar door de zachte winter hoop ik dat ook te halen. Wordt de verhouding zelfs nog schever.. :(

Alleen een tussen woning, dus waar ik een airco unit kwijt moet zonder overlast te veroorzaken :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Het is dat ik vandaag geen tijd heb maar ik weet dat er bij mijn airco wel is gespecificeerd maar ben zo een lang weekend van huis. Dus op z'n vroegst dinsdag kan ik het op zoeken.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
@The-Source

Laat maar weten ik ben wel benieuwd. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
izdp schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:24:
Ik heb ook een huis met stadsverwarming en verplicht is mij verteld.
Ga ik me toch eens in verdiepen of dat klopt.
Want zeker weten: stadsverwarming kost werkelijk klauwen met geld.
In het duurzame plaatje is het een geweldige benutting. In je beurs is het een ramp.
Heel erg slecht dat de politiek het toestaat om consumenten zo uit te buiten. "Niet duurder dan gas" komt in de praktijk neer op maximaal betalen voor fictief gasverbruik +fictieve ketelhuur + fictief ketelonderhoud, voor voornamelijk restwarmte. Als mensen al serieus overwegen om elektriciteit te benutten met straalkachels omdat dat goedkoper is dan restwarmte van de productie van diezelfde elektriciteit te gebruiken, geeft dat wel aan hoe enorm doorgeslagen het is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Kijk op twitter maar eens op #vastrechtwoeker
Vastrecht is helemaal doorgeslagen, nu moet ik plots €190,- op jaarbasis extra betalen voor 2 handafsluiters die al 23 jaar in deze woning zitten.
De zogenaamde "afleverset stadswarmte", met dank aan de nieuwe warmtewet.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
Ik ben ook druk bezig met de NUON. Ze brengen bijna 99 euro te veel in rekening in Gelderland. 99 euro per jaar, per aansluiting. Geen idee hoeveel dat er zijn. 10.000? Is dan toch een ton of 10. Een hoop geld in ieder geval. Ze proberen eerst de, ik steek de kop in het zand methode. Dat wil zeggen dat ze gewoon niet reageren. Pas als je gaat dreigen met klachten commissies komt er wat schot in de zaak. Uiteindelijk heb ik de commercieel directeur in CC gezet, nu lijkt er wat te gebeuren. Een andere type miep heeft het over genomen met de belofte dat ze zeer snel een antwoord gaan geven..... Stadsverwarming, zo mooi in theorie, zo lelijk in werkelijkheid..... wat een gedrocht. Mocht ik ooit verhuizen, dan zeker een huis zonder Stadsverwarming,
Tazzios schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:51:
[...]

Waarschijnlijk heb jij stadsverwarming met warmtewisselaar bij mij zit dat echter anders. Ik heb 2 verschillende meters die van warmwater zouden ze gewoon kunnen verzekeren.
Kosten voor de warmtewisselaar(€ 141 dacht ik) heb ik dus niet, mochten ze dat wel rekenen kan een airco nog eerder uit. :)

De genoemde vaste kosten 279 stond in de brief van eneco met 253+25 zit je daar ook op.
Alternatief voor warmwater kan niet uit. Het zou momenteel niks besparen of kosten maar als zodra het warmwater verbruik maar een beetje stijgt wordt het duurder.
Ik heb inderdaad een andere installatie dan jij, maar ik heb er een hard hooft in dat ze er slechts 1 willen afsluiten. Ik denk een alles of niet mogelijkheid, om het afsluiten maar zo lastig mogelijk te maken.

[Voor 37% gewijzigd door TLer op 26-05-2014 07:58. Reden: typo, van een ton naar een miljoen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 11:42
lol. 10.000 x 99 komt niet bij een ton, maar dichtbij de miljoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ProudElm
@TLer.. Waar in Gelderland? Zelf ook sv van de NUON.. Ben wel benieuwd wat ze dan te veel in rekening brengen? Kan ik dat ook zelf controleren namelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
ProudElm schreef op maandag 26 mei 2014 @ 07:21:
@TLer.. Waar in Gelderland? Zelf ook sv van de NUON.. Ben wel benieuwd wat ze dan te veel in rekening brengen? Kan ik dat ook zelf controleren namelijk
Duiven, en je kan het zelf eenvoudig berekenen aan de hand van de tarieven online van dit jaar en vorig jaar. Dit laatste om te zien of ze de kosten voor de huur niet drastisch hebben verhoogd. De maximale prijzen kan je bij de acm vinden.

Overigens gelden in heel Gelderland dezelfde tarieven, dus wat voor mij waar is, is dat ook voor jou.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ProudElm
Westervoort hier, dus zal dan inderdaad zo zijn. Zal vanavond eens kijken ;) Anders ook maar een klacht indienen. :P

• The-Source
Tazzios schreef op zondag 25 mei 2014 @ 12:12:
@The-Source

Laat maar weten ik ben wel benieuwd. :)
Nou ik kan het dus helaas niet terug vinden.
Ook wat google opdrachten naar pdf bestanden vind ik niet de gegevens die ik zocht.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tazzios
Update:
  • Het afsluiten van de stadsverwarming kost 159 euro.
  • Ik ben er uit waar ik de airco wil hangen in de woonkamer (tussen de balkondeuren en het raam) en de slaapkamer ( op de binnenmuur met de raampjes). De buiten unit komt tussen de woonkamer ramen en slaapkamer deuren. Door de kortere buitenleidingen die dan nodig zijn verwacht ik geen problemen met de buren/VVE.
Volgende actie wordt om offertes aan te vragen ik dacht zelf aan de volgende merken.
  • LG, met deze in de offerte voor de woonkamer.
  • Samsung, Met wifi en een niet al te grote/lelijke unit voor in de woonkamer.
  • Goedkope optie van het bedrijf. budgettaire variant om te zien of de andere 2 de meerprijs waard zijn.

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
Kijk hier maar eens.
https://www.buenotech-sho...m-daikin/FTXG20LW/RXG20L/
Tazzios schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:33:
[...]

Dit is inderdaad de grootste vraag. Hoewel ik met een COP van 1 ook nog steeds goedkoper uit ben. Of zou de COP zelfs lager worden dan 1?
normaal20132014
jan3,12,06,0
febr3,31,96,8
mrt6,22,78,4
apr9,27,811,8
nov6,77,26,7
dec3,76,33,7
Bron

Ik ga denk maar een airco uitzoeken en kijken of ik de (S)COP specificaties bij de verschillende buitentemperaturen kan vinden.

Edit:
COP is berekent bij 7 buiten en 20 binnen.

• TLer
Mijn "vrienden" bij NUON willen 300 euro voor het afsluiten ontvangen. Echter, dat kan alleen als ik woning eigenaar ben..... Gelukkig ben ik dat, maar ik kan mij niet voorstellen dat zoiets mag. Dat zou betekenen dat een huurder nooit van de stadsverwarming af zou kunnen komen.

Ik heb ze dan ook aangegeven daar niet mee akkoord te gaan. Als ze de boel willen verwijderen mogen ze het zelf betalen en het staat ze ook vrij de zaak te verzegelen. Lijkt mij ook veel zinvoller voor een eventuele volgende bewoner. Als ze de unit perse willen verwijderen doe ik het zelf wel, maar dat zullen ze vast wel weer niet goed vinden :9

Zoals gebruikelijk is mijn brief weer met stilte beantwoord door de NUON.

@ topic starter, heb jij een offerte ontvangen van Eneco? Zou je die willen delen via DM?

[Voor 6% gewijzigd door TLer op 20-08-2014 16:30]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ProudElm schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:45:
Alleen een tussen woning, dus waar ik een airco unit kwijt moet zonder overlast te veroorzaken :?
Gewoon aan de gevel. Het schijnt dat de buitenunits van moderne A merken bijna geen geluid meer maken :)

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ProudElm schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:45:
Dit klinkt interessant. Als ik kijk dat de helft van mijn kosten voor verwarming vastrecht is.. :( Gebruikte vorig jaar 13GJ om te verwarmen. Jaar ervoor zelfs maar 10. Dit jaar door de zachte winter hoop ik dat ook te halen. Wordt de verhouding zelfs nog schever.. :(

Momenteel EUR 505,65 totale vastrecht last stadswarmte plus kookgas (incl. btw).

Verbruik bij 10 GJ stadswarmte (ruim gerekend, was bij ons in 2013 10,3 GJ, wordt dit jaar waarschijnlijk nog lager) incl. tapwater plus 20 kuub kookgas, 2pp.:

EUR 240,30 + 12,98 = EUR 253,28.

Ratio verbruikskosten t.o.v. totale vastrecht last "warmte + kookgas": 1 : 2

;(

[Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 20-08-2014 18:39. Reden: dit jaar lager verbruik geschat]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Voor diegenen die tarieven vorige jaren #stadswarmte #NUON wil ff mail. Ik heb veel (maar niet alles) van voorgaande jaren. info at polderpv punt nl

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Anoniem: 615759

Hallo Mensen, ik heb jaren geleden al berekend dat airco-inverters (veel) voordeliger zijn. Tenzij je in een waanzinnig groot huis woont en je aansluitwaarde boven 3 x 25A hoofdzekeringen komt (vastrecht, weer)

Ik heb hier een Mitsubishi op een slaapkamer die in 2007 is bijgebouwd. COP is zo rond 4 meen ik... :-)
Voor de berekeningen ben ik natuurlijk uitgegaan van de WARMTEVRAAG, niet de koelcapaciteit!

Normaal staat er in de info altijd dat warmtepompen (airco's) tot MIN 15° werken?!
We hebben 2 extreme winters gehad; laagst hier in onze wijk heb ik MIN 21° gemeten!! De Mitsubishi deed echter braaf z'n werk! Misschien goed om te weten voor de plannenmakers?

• TLer
Ik heb momenteel een General lucht/water WP op het oog in combinatie met een 300L boiler. Die hebben ook een mooie website met live metingingen aan woningen. Dan weet je ook ongeveer wat je kan verwachten. Het betreft een 6kw waterstage oplossing. Ik verwacht de offerte deze week binnen van EcoLibrium.

Wij gebruiken ongeveer 10 tot 12 GJ per jaar waarvoor de NUON 479 vastrecht + 290 voor de warmte. Compleet uit balans dus. Verwarming gebeurt voor een groot deel al via de houtkachel. We willen echter de basis warmte met behulp van een warmpte pomp en een reeds bestaande vloerverwarming regelen + sanitair warm water natuurlijk.

Ik heb de mogelijkheid om daar ook gelijk een zonneboiler van te maken, alleen sta ik daatbij in dubio. Als wanneer het salderen stopt, kan ik beter mijn PV energie in het water stoppen dan het gratis weg te geven..... keuzes, altijd lastig :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tazzios
TLer schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:29:
Mijn "vrienden" bij NUON willen 300 euro voor het afsluiten ontvangen. Echter, dat kan alleen als ik woning eigenaar ben..... Gelukkig ben ik dat, maar ik kan mij niet voorstellen dat zoiets mag. Dat zou betekenen dat een huurder nooit van de stadsverwarming af zou kunnen komen.

Ik heb ze dan ook aangegeven daar niet mee akkoord te gaan. Als ze de boel willen verwijderen mogen ze het zelf betalen en het staat ze ook vrij de zaak te verzegelen. Lijkt mij ook veel zinvoller voor een eventuele volgende bewoner. Als ze de unit perse willen verwijderen doe ik het zelf wel, maar dat zullen ze vast wel weer niet goed vinden :9

Zoals gebruikelijk is mijn brief weer met stilte beantwoord door de NUON.

@ topic starter, heb jij een offerte ontvangen van Eneco? Zou je die willen delen via DM?
Ik heb inderdaad een offerte(€159) gehad die ik binnenkort ga gebruiken; Vandaag wordt namelijk de airco geïnstalleerd. :*)
Op de offerte staat 'verzegelen aansluiting' vermeld. Voor het maken van de offerte wilde een foto hebben van de situatie, prijs kan hierdoor verschillen.

Het is de volgende set geworden voor 3200.
Binnendelen:
A3050-AR7000 - AR12HSSDBWKNET
A3050-AR5000 - AR07HSFNBWKNEU
Buitendeel :
AJ050FCJ2EH smart inverter

Kleine note: Voor de installatie wordt een btw tarief van 21% gerekend terwijl ze volgens mij momenteel 6% mogen rekenen.

• TLer
Ik heb een nieuwe offerte mogen ontvangen. 99 excl. de btw. Dus dat is wel netjes.

Wat niet netjes is, is het vermelden van een aansluitbijdrage van 2668 euro excl. de btw welke voor mijn woonplaats van toepassing zou zijn. Volgens mij is dat echt door het ACM beperkt.
De prijzen in het Warmtebesluit worden bepaald incl.
BTW. ACM bepaalt dit tarief daarom ook incl. BTW (21%) en rondt af op 2 decimaal
conform de gastarieven. Dit resulteert in de volgende eenmalige aansluitbijdragen voor
warmte:

Eenmalige aansluitbijdrage voor aansluitingen tot en met 25 meter:
EUR 911,78 (incl. BTW);

Eenmalige aansluitbijdrage per meter voor zover de aansluitlengte langer is dan 25
meter: EUR 31,31 (incl. BTW).
bron

De leidingen blijven gewoon intact, dus ik val sowieso onder de < 25m grens.

• Tazzios
jij probeert je weer aan te sluiten op de stadsverwarming?

• TLer
Nee, zeker niet. Ik ben er 1-11-2014 vanaf :o . Dan draai ik volledig op een General Waterstage warmte pomp. Waar ik op doel is dat ze incorrecte info versturen. Waarom is niet duidelijk, al lijkt het er sterk op dat ze mensen bang willen maken om te voorkomen dan mensen de aansluiting laten verwijderen.

[Voor 2% gewijzigd door TLer op 29-08-2014 20:09. Reden: typo]

• Bezuiniger
Uiteraard is dat in hun belang: de aansluiting ligt er al dus kost immers praktisch niets, en levert geld op als er iedere maand een rekening geïnd mag worden.

• TLer
Dat is mijn idee ook. Ik ben zelfs gebeld door de Manager Business Management of ik wel wist wat ik aan het doen was. Nu vraag ik mij dat ook af van iemand die de titel "Manager Business Management" draagt..... Hoe dan ook, ik weet donders goed wat ik aan het doen ben, mij zelf onafhankelijk maken van de energie reuzen. Maar ja, dat vinden ze inderdaad niet leuk.....

[Voor 1% gewijzigd door TLer op 29-08-2014 23:12. Reden: typo]

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 23:42
wat kost een general lucht/water wp ongeveer?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De airco's hier op het werk verwarmen alleen als de buitentemp > 6°C is.

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• NBK
  • Laatst online: 16-05 23:52

NBK

Weercam-Avatar

Wat doet je stadverwarming's energiemeter eigenlijk als je restwarmte van je zonneboiler in het net stopt?

[Voor 7% gewijzigd door NBK op 29-09-2014 22:25]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• brui2957
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08-2018
Ook hier de kogel door de kerk.Nuon aangeschreven dat de stadsverwarming er af kan,maar tapwater kan blijven.
En dat graag in derdig dagen klaar hebben.
Vastrecht hier ruim € 291 ex btw per jaar.Koop ik voor 2 seizoenen pellets voor en laat ik de warmtepomp in de slaapkamer wel draaien op mijn overschot.

Totaal 19,500Kw op 3x AEG pv 4600 en 1 Chint 4K FP4all-live PV output

• Tazzios
Jaaap schreef op maandag 29 september 2014 @ 18:27:
De airco's hier op het werk verwarmen alleen als de buitentemp > 6°C is.
Dat zijn dan wat oudere modellen of ze worden misschien uitgeschakeld omdat er dan op de CV wordt over geschakeld?
De buiten unit die ik heb geeft het volgende:
Cooling (℃) -5.0 ~ 46.0
Heating (℃) -15.0 ~ 24.0
Voldoende voor in Nederland. ;)
NBK schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:25:
Wat doet je stadverwarming's energiemeter eigenlijk als je restwarmte van je zonneboiler in het net stopt?
Vraag is of ze het goed vinden als je extra apparatuur in hun circuit gaat stoppen. Indien je huis en stadsverwarming circuit warmte overgeven d.m.v. een warmtewisselaar zou je wel zoiets kunnen doen. Maar dan zou je de warmte net goed kunnen gebruiken om je huis te verwarmen.
Of een zonneboiler genoeg temperatuur verschil produceert om het uitgaande stadsverwarming op te warmen weet ik niet.
brui2957 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 21:05:
Ook hier de kogel door de kerk.Nuon aangeschreven dat de stadsverwarming er af kan,maar tapwater kan blijven.
En dat graag in derdig dagen klaar hebben.
Vastrecht hier ruim € 291 ex btw per jaar.Koop ik voor 2 seizoenen pellets voor en laat ik de warmtepomp in de slaapkamer wel draaien op mijn overschot.
Laat even weten wat de nuon rekent om af te sluiten.

Heeft iemand een idee om het verbruik goed te kunnen meten? De VOLTCRAFT Energy Check 3000 die ik er nu tussen hebt bakt er niet veel van.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat bakt die energy check er dan van? Ik heb de energy count 3000 maar ik heb nog niets vreemd ontdekt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tazzios
Hij heeft 228KWH gemeten is september terwijl heel mijn maand verbruik 132KWH is.
Zou het kunnen komen door moduleren van de warmtepomp ofzo?

• Jaaap
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 10:58:
Dat zijn dan wat oudere modellen of ze worden misschien uitgeschakeld omdat er dan op de CV wordt over geschakeld?
De buiten unit die ik heb geeft het volgende:
Cooling (℃) -5.0 ~ 46.0
Heating (℃) -15.0 ~ 24.0
Voldoende voor in Nederland. ;)
Heb je ook getest of het echt werkt?
Vocht (uit de lucht of regen of sneeuw) slaat neer op de radiator die op die manier dicht kan vriezen.
Hoe gaat jouw airco dit tegen?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Tazzios
Nog niet getest maar de stadsverwarming is al wel afgesloten. :P

• Rol-Co

Rol-Co

Tazzios schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:19:
Hij heeft 228KWH gemeten is september terwijl heel mijn maand verbruik 132KWH is.
Zou het kunnen komen door moduleren van de warmtepomp ofzo?
Beetje groot verschil, 1 van de 2 klopt niet, en dan denk ik al snel je maandverbruik, 132 met een Wp lijkt me erg laag.

• Tazzios
Ik heb de VOLTCRAFT Energy Check 3000 nu gereset mogelijk was ik dat vergeten even kijken wat het nu wordt.

132KWH klopt wel hoor, is eigenlijk zelfs veel. :) maar woon tegenwoordig met 2 personen i.p.v. 1 en heb de airco veel aangehad om s`avonds de slaapkamer te koelen naar 20 graden.
Stoken gebeurd pas in november. Zie TS voor mijn woning en warmteverbruik.

Afgelopen jaar 1148 KWH verbruikt verwacht komend jaar door de airco en extra bewoner rond de 2000KWH uit te komen.

• TLer
Xsion schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:46:
wat kost een general lucht/water wp ongeveer?
Aan materiaal, inclusief een boiler voor warm sanitair water en al het aansluit materiaal kost het +- 6500 euro. Daar komt dan nog de installatie kosten bij, of je doet het natuurlijk zelf. Voor het aansluiten van de koude leidingen zal je waarschijnlijk wel iemand voor moeten regelen. Tenzij je zelf STEK installateur bent natuurlijk.
NBK schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:25:
Die meet een DeltaT icm met de water flow. Dus als je de DeltaT kleiner maakt, registreert hij minder warmte.
Tazzios schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 10:58:

Laat even weten wat de nuon rekent om af te sluiten.
In eerste instantie wilde ze her bij mij 300 euro voor hebben, maar dat hebben ze naar overleg verlaagd naar 119 euro.

[Voor 74% gewijzigd door TLer op 19-10-2014 16:32]

• NBK
  • Laatst online: 16-05 23:52

NBK

Weercam-Avatar

TLer schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:19:
[...]

Die meet een DeltaT icm met de water flow. Dus als je de DeltaT kleiner maakt, registreert hij minder warmte.

[...]
Maar wat gebeurd er als die delta T negatief word? Water komt met 80 graden uit het stadwarmte net en gaat met 90 weer terug. Telt de meter dan ook achteruit? Of zal hij stil gaan staan? Of zal hij doen alsof de delta T positief is en gewoon doortellen?
Het is voor het stadswarmte net natuurlijk wel een onwenselijke situatie om warmer water de retour in te sturen maar vroeg me gewoon af wat die meter dan doet.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• TLer
NBK schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:53:
[...]

Maar wat gebeurd er als die delta T negatief word? Water komt met 80 graden uit het stadwarmte net en gaat met 90 weer terug. Telt de meter dan ook achteruit? Of zal hij stil gaan staan? Of zal hij doen alsof de delta T positief is en gewoon doortellen?
Het is voor het stadswarmte net natuurlijk wel een onwenselijke situatie om warmer water de retour in te sturen maar vroeg me gewoon af wat die meter dan doet.
Geen idee. Ik denk niet dat hij terug zal lopen, maar dat zal aan de meter in kwestie zijn en dan met name hoe dat geregeld is in de software. Als er geen beveliging inzit zal hij terug gaan lopen, je levert immers netto energie.

Overigens ga je enkel met een CV of houtkachel (oid) 90 graden maken. Met een warmtepomp zal je max ergens op 55 a 60 graden liggen.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 20:03

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Tazzios en TLer, ik heb jullie ivm afsluiten stadsverwarming een pb verstuurd.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen mbt de afsluitkosten.

Groet.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• brui2957
Op 17 Oktober de Nuon laten weten dat ik de stadsverwarming er af wil hebben,Maar nog niks vernomen.Willen me zeker niet kwijt. :) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• TLer
brui2957 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:11:
Op 17 Oktober de Nuon laten weten dat ik de stadsverwarming er af wil hebben,Maar nog niks vernomen.Willen me zeker niet kwijt. :) :)
Nee, daar moet je wel wat moeite voor doen, de makkelijkste weg is heel simpel. Ga naar de website https://www.aansluitingen.nl/algemeen/. Kies de juiste provincie, kies nieuwe aanvraag, selecteer 'verwijder aansluiting' en vervolgens 'aansluiting vernietigen/slopen'. Dan komt de aanvraag vanzelf binnen bij de juiste persoon bij de Nuon. Dan nog sputteren ze wel, maar dan zit je in ieder geval al goed.

Die van mij wordt 3 november verwijderd. Kosten 99 euro exclusief btw.

• TLer
Before

After

Volledig over op de WP en de SV aansluiting is verwijderd! Daaaaaag Nuon :*)

Moet wel wat kabel zooi netjes gaan maken nu......

[Voor 9% gewijzigd door TLer op 03-11-2014 22:46]

• Rol-Co

Rol-Co

Wp er in en klaar!

• brui2957
Ook hier heeft de Nuon gebeld,en gaat de aansluiting er uit. En het mooiste is..De aardige medewerker van Nuon gaf mij nog groot gelijk.
Op dit moment is de temperatuur op de tweede verdieping 17 graden en voor naar bed gaan 1 uur de warmtepomp aan het het voelt heerlijk.

Nu eens kijken wat de winter gaat brengen en hoe alles bevalt. 700M3 comfortabel brengen is een uitdaging.

• brui2957
Vandaag de Nuon over de vloer gehad,en toch wel een naar mannetje.Wilde mij wijs maken dat er onder de grond moest worden afgesloten en dat de straat moest worden ingelicht omdat er ook buiten wat gedaan moest worden.en kosten mannetje hier en daar.Ik heb hem verteld dat de meter er uit moest en in de meterkast afgesloten door verzegeling.

Hij is weg gegaan en heeft even later gebeld voor de kosten.Deze bedragen € 100 voor verwijdering,maar ook nu weer dat ik moest tekenen voor herplaatsingskosten van maar liefs €2800 .Het blijven boeven,maar van herplaatsing zal never door mij sprake zijn.En mocht dat wel zo zijn dan hanteer ik de tarieven van de warmtewet,desnoods via de rechter.

Hij maakte mij er nog wel op attent dat verwijdering een besparing opleverd van ruim € 330 euro per jaar aan vastrecht kosten.Als of ik dat niet weet
Tot ziens NUON....

• TLer
Ja, daar zijn ze niet zo heel blij mee bij de Nuon. Hier stond van de week ook een heel verhaal in de lokale krant dat de e kosten te hoog zijn en dat er al jaren te veel wordt betaald, duhh.

Tot op heden heb ik er nog geen moment spijt van, maar ja de winter moet nog wel een keer gaan beginnen 😂.

Maar, hoezo tot ziens? Vermijden als de pest zou ik zeggen.

[Voor 9% gewijzigd door TLer op 19-11-2014 23:03]

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 20:26

_matt_

Never forget T6

Ha, de Duiven Post zeker, met de mooie opmerking ertussen dat het vastrecht zo hoog is dat besparen op het verbruik nauwelijks zijn heeft...
Laatst bij de open dag van de AVR geweest, mooie techniek, maar toen de NUON medewerker vroeg of ik tevreden was met stadswarmte zei ik ja en nee; ja want ik heb geen ruimteverlies in huis en ik douche de boiler nooit leeg ;-) en NEE want jullie hebben een monopolie, ik betaal voor een afvalproces en daardoor veel te veel. hij wierp nog tegen dat het onderhoud aan het systeem veel geld kostte. (klopt, weet ik ook wel)
Ik volg dit topic al geruime tijd aandachtig. . wie weet ooit...

Thinkpad T470 | HP N54L

• TLer
_matt_ schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:51:
Ha, de Duiven Post zeker, met de mooie opmerking ertussen dat het vastrecht zo hoog is dat besparen op het verbruik nauwelijks zijn heeft...
Laatst bij de open dag van de AVR geweest, mooie techniek, maar toen de NUON medewerker vroeg of ik tevreden was met stadswarmte zei ik ja en nee; ja want ik heb geen ruimteverlies in huis en ik douche de boiler nooit leeg ;-) en NEE want jullie hebben een monopolie, ik betaal voor een afvalproces en daardoor veel te veel. hij wierp nog tegen dat het onderhoud aan het systeem veel geld kostte. (klopt, weet ik ook wel)
Ik volg dit topic al geruime tijd aandachtig. . wie weet ooit...
Die ja :)

En je betaald inderdaad voor een afval product in een mooie cyclus;

Eerst koop je het afval, dan betaal je om dat afval af te voeren om vervolgens voor de warmte te betalen welke vrij komt bij de verbranding van je eigen afval. Het zal allemaal best geld kosten, maar toch voelt het niet goed :X

Overigens wordt het afval van de gemeente Duiven daar al lang niet meer verbrand. Tegenwoordig wordt het 200 km vervoerd en komt het afval voor de lokale afval verwerker weer ergens anders vandaan. Lekker groen bezig zijn we met z'n allen.

Dat ruimte verlies is overigens ook maar heel beperkt. Bij mij staat de hele installatie op zolder op pak um beet 1,5 vierkante meter. Ik ga die ruimte in ieder geval niet missen. De boiler kan wel leeg, maar dat is een kwestie van de juiste grote kiezen. Bij ons is het in ieder geval nog niet gebeurd. Wetende dat de vrouw graag veel en lang doucht heb ik daar op ingespeeld.

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 20:26

_matt_

Never forget T6

Je hebt gelijk, ik wilde alleen niet alleen maar negatief zijn tegen die man die daar op zijn vrije dag stond. ;-)

Douchen doe ik in 4 fases: natworden, inzepen, afspoelen en afdrogen. 2-3min klaar.
Ik ben jaloers op jouw installatie en speel zelf met de gedachte van een zonneboiler.

Thinkpad T470 | HP N54L

• brui2957
Vandaag de brief ontvangen met de opzegging van de overeenkomst met de Nuon..Afsluitkosten 99 ex.
Maar ze hanteren wel een termijn van 12 weken......Het blijven boeven eerste klas.De L/L warmtepomp krikt in onze slaapkamer van circa 45m2 binnen 1 uur de temperatuur van 15 graden naar 21 graden.(gemeten met temperatuurmeter)

Kan niet wachten op de 2de L/L warmtepomp voor de eerste verdieping.Nu Laat ik de warmte van de pelletkachel naar boven die op eco staat en de eerste verdieping gewoon naar 17 graden brengt.

Verbruik stadswarmte 0 in de woning :)

[Voor 3% gewijzigd door brui2957 op 25-11-2014 21:01]

• TLer
Die 12 weken stond er bij mij ook, maar het is echt een klusje van 15 minuten. Dat kunnen ze met een week inplannen. Het is niet dat ze 10 man vrij moeten maken voor een week of zo! Gewoon direct een datum voorstellen en dan komt het wel goed. Bij mij heeft het totaal 4 weken geduurd maar dat was enkel omdat ik een kleine buffer wilde hebben voor als er bij de installatie dingen mis gingen. Dat is niet gebeurt gelukkig, maar een koude douche is niet fijn :)

Top om te lezen dat ik niet de enige ben. Als ik tegen mensen om mij heen vertel dat ik de SV heb laten afsluiten kijken ze mij aan alsof ze water zien branden. 8)7

[Voor 15% gewijzigd door TLer op 25-11-2014 21:23]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TLer schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:22:
[...]
Top om te lezen dat ik niet de enige ben. Als ik tegen mensen om mij heen vertel dat ik de SV heb laten afsluiten kijken ze mij aan alsof ze water zien branden. 8)7
En dat krijg je nog een keer als je vertelt hoeveel geld je bespaart >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• brui2957
De besparing zal over 1 jaar blijken.Maar natuurlijk eerst de investering terug verdienen.Maar kosten in het verleden van ruim € 1400 per jaar voor stadsverwarming,waar ik dan nog bij moet opmerken dat de thermostaat nooit hoger stond als 19 graden.Niet echt een warme woning.
De L/L warmtepomp werkt top.Ben alleen niet zo te spreken over de gemeten temperatuur van het apparaat zelf....Geeft gewoon doodleuk 12 a 13 graden aan terwijl de slaapkamer 16 graden is.Na opstart en een instelling van 23 graden is de kamer binnen een uur ruim 20 graden,terwijl het apparaat 23 graden aangeeft.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat ik niet helemaal snap (noob hier).

Ik heb stadsverwarming, welke zorgt voor warm water om te douchen etc en de vloerverwarming van warm water voorziet en de woning verwarmt.

Stel ik zou de SV eruit willen hebben.

Dan heb ik dus een warmtepomp nodig om het huis te verwarmen (dat is een soort airco toch?)
Moet ik dan iedere kamer en slaapkamer van een warmptepomp voorzien?

Maar hoe behoud ik mijn warm water voor de douche en kranen?

Overigens, gezin met 2 kinderen hier, 3 minuten douchen is geen optie :+

Youtube: DashcamNL

• Bezuiniger
Een warmtepomp is een pomp. Lucht/lucht is een airco, maar lucht/water, water/water, brine/water, etc. kan ook allemaal. Als je water gaat verwarmen kun je ook de CV installatie gebruiken. Als je tapwater gaat verwarmen heb je met een warmtepomp een vat nodig als buffer. Hoe langer je wilt douchen, hoe groter de buffer moet zijn.

• brui2957
@dfrenner

Verwarmen kan op verschillende manieren.
Hier in Almere worden er 2 verschillende systemen toegepast voor SV en tapwater door Nuon.
Als ik kijk naar de foto,s een stuk eerder in dit topic bij TL,dan gaat het bij hem anders als bij mij.Ook dit systeem hebben ze in Almere
Ik heb buiten de SV van nuon nog een aparte warmwater leiding met tapwatermeter van nuon.Nu gaat de SV er uit en blijft tapwater gewoon zitten.Gewoon nog warm tapwater in huis en langer als 3 minuten douchen.

Je geeft aan vloerverwarming te hebben.Deze zou je nog kunnen laten werken met bv pelletcv kachel,die kan ook de rest van je bestaande radiatoren verwarmen,en als je wilt ook je voorzien van warm water om te douchen.

Verwarmen met bv airco invertor kan ook,maar het is onbetaalbaar er 1 in elke kamer te hangen.Degene die ik heb verwarmt 90m2 en hangt in de slaapkamer (45m2)en dient de lucht ook te verplaatsen naar andere ruimtes die een iets lagere temperatuur mogen hebben.Binnen 1 uur is de temperatuur van 15 graden naar 20 graden in de slaapkamer en dan zet ik hem uit of op laagste stand via de App.

Maar ik zou er niet aan beginnen om met een airco invertor te werken als ik al niet een groot deel van de energie kosten zou opwekken door zonnepanelen.Ik ben nu nog steeds mijn overschot aan het wegwerken.Dan ging ik liever voor de pelletcv kachel.

• TLer
Hier de gehele SV verwijderd, dus inclusief het warm water. Dat laatste werd gemaakt door een warmte wisselaar. Er is dus maar 1 aanvoer nodig vanuit het SV net.

Hier hebben wij overigens ook een gezin met twee kinderen, dus douchen is altijd langer dan 3 minuten. Ik douche het kortst, een minuut of 5 tot 8. De vrouw kan er gerust een half uur onderstaan, en als ik de kinderen hun gang laat gaan dan zouden ze dat ook wel willen. We hebben nog nooit koud water gehad. Meestal hebben we aan 1 keer laden voldoende, soms gebeurt het twee keer op een dag. Onze boiler is 300L en die houd ik op 48 graden (1 keer per week naar 60).

Alles wordt aangedreven door een lucht/water warmtepomp. Deze haalt zijn energie dus uit de buitenlucht en geeft deze af aan het water. Dat water loopt door de vloerverwarming, net zoals bij de SV. Wat betreft gebruik veranderd er dus eigenlijk niets. Je hebt wel een opstelplaats nodig voor de binnen unit en de boiler. Daarnaast moet je buiten ruimte hebben voor de buiten unit.

Breng van te voren goed je energie behoefte in kaart. Laat bijvoorbeeld een warmtetransmissie berekening (hoeveel energie lekt er weg naar buiten, en hoeveel heb je dan nodig om het warm te houden bij -15 Celsius bv). maken van je woning. Kijk naar het verleden wat je verbruikt en laat je vervolgens goed informeren over de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt. Een te grote pomp pendelt veel (aan / uit) wat niet goed is voor het rendement. Zelfde is waar als hij continue op zijn tenen moet lopen.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 11:13
TLer schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:45:
[...]
Die van mij wordt 3 november verwijderd. Kosten 99 euro exclusief btw.
Interessant. Ik had begin dit jaar een offerte van Eneco van ongeveer 500 euro incl. btw. Toch nog eens heronderhandelen dan. Zo te zien ongeveer zelfde situatie als jij hebt. Kwestie van afsluiters dicht, leidingwater aftappen en unit losschroeven denk ik.

Mijn vrouw vindt het allemaal nog wel erg ingrijpend, maar ik heb het al een tijd in mijn hoofd om naar een L/W warmtepomp over te stappen. Alleen indien de gehele stadsverwarming eruit gaat bespaar je ook de hoge vastrechtkosten en huur installatie (waar ze nooit voor langskomen, nooit onderhoud op die warmtewisselaars, hoezo Niet Meer Dan Anders principe?).

Let wel, kan mij voorstellen dat dit voor de meeste mensen niet zo eenvoudig is, want je moet met een hoop zaken rekening houden. Ik denk wel dat er eentje gaat komen bij mij, in dit geval koopwoning met radiatorverwarming. Dit zal trouwens de COP nog wel drukken, maar eventueel in een later stadium dan nog betere radiatoren geschikt voor LTV en/of vloerverwarming. Ik neem in elk geval wel een warmtepomp die tot 60 graden kan verwarmen zodat ik voorlopig met de bestaande CV installatie kan verwarmen.

Import van EVs

Anoniem: 637620

L.S. ,
Met het willen afsluiten van SV ben ik hier terecht gekomen.Ben ervan overtuigd dat ik net zo'n doorzetter ben als jullie dus volg hier alles op de voet. Als huurder in Almere ben ik niet in de financiele mogelijkheid om veel te ondernemen. Daar de woningen ( 44 stuks ) reeds 20 jaar oud zijn heb ik de huisbaas Vesteda weten te interesseren wat betreft badkamerrenovatie. En nu dan mogelijk bruikbare info betrffende WTW.
Eenieder hier aanwezig zou ik willen adviseren om te kijken bij : www.upfallshower.com !
Het levert een aanzienlijke besparing op betreffend warm douchewater en de man is niet alleen de verkoper maar ook de uitvinder ervan.
Veel bespaarplezier in de toekomst, mvrgr Leon Wijsman Almere.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tazzios
Resultaat: Met 384 KW(+-75 euro) de winter door gekomen, best tevreden. :)

• brui2957
Tazzios schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:56:
Dat valt me alles mee voor jou.
Zoals eerder aangegeven gaat ook hier de stadsverwarming er uit,maar had dit even uitgesteld tot na de winter,omdat ik ook even de afrekening wilde zien wat betreft verbruik.
Ik heb slechts 15,5 GJ gebruikt voor het bijverwarmen van 2 verdieping tot max 17 graden.Op plekken waar meer warmte wenselijk was.bv hobbykamer en kinderkamer electrisch verwarmd tot gewenste temperatuur.
Begane grond alleen verwarmd met de pelletkachel.
Ik moet uiteindelijk voor mijn electra ruim 100 betalen(verschil met opbrengst van de panelen)
Heb ik dus wel ook deze zomer de inverter op koelen gehad en later op verwarmen in mijn eigen slaapkamer.

De 15 GJ kost mij nu net zoveel bijna als de gehele aansluiting.€ 304 verbruik en aansluiting € 325.Dit is alles ex btw over 378 dagen.Inclusief dus € 761 totaal
Over de periode 2013-2014 zat ik nog op 42 GJ

Nu de verwarming uit gaat ook meteen weer de aanvraag ingediend voor verwijderen.Dit komen ze nu volgende week doen.

Heb ik mooi de gehele lente en zomer de tijd goed te overdenken wat te gaan plaatsen.

1 extra losse pelletkachel op eerste verdieping in hal
2 pelletcv kachel ipv huidige pelletkachel ( huidige kachel Anselo Medea 11 Kw kan dan in de verkoop)
3 op elke verdieping l/l warmtepomp
3 Niks,zal alleen de rest van het gezin niet blij mee zijn.

Ik voel eigenlijk het meest voor optie 2...

De l/l warmtepomp zou ook kunnen ,maar heb het gevoel in de slaapkamer dat de warme lucht snel weg weg.

[Voor 4% gewijzigd door brui2957 op 11-04-2015 20:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• TLer
Ik ben de winter doorgekomen met net geen 1600kWh. Dat is inclusief al het warm water. 's avonds wordt er wel eens een blokje hout opgegooid.

Mijn referentie woning (de buren) welke een vrijwel gelijk verbruik had in het verleden had de meter op 32GJ staan. Dat is 8886kWh. Nu mogen we natuurlijk dit natuurlijk niet op elkaar delen om de COP te weten. Dit aangezien een deel van de warmte van de hout kachel is gekomen. De gemiddelde COP zal ergens rond de 3,5 hangen is mijn verwachting. Dat is dus 3,5 * 1600 = 5600kWh. Het resterende, bijna 3300kWh, komt dus van de hout kachel.

Totale kosten YTD = 1600 * 0,2222 = 355,52 + 50 euro aan hout ongeveer (veel gratis hout) ==> 400 euro. Hier komt de rest van het jaar nog bij. Ik verwacht ongeveer nog 1000kWh *0,2222 =222 euro. Totaal dus 622 euro. Afronden naar boven = 700.

Besparing 500 vastrecht + 32GJ * 24,78 = 1290

Verschil = 590 euro

TvT 11 jaar

Note, in werkelijkheid zijn de kWh gratis i.v.m. PV. Maar ook al zou dat niet het geval zijn, dan nog loont het om SV te dumpen.

• crazyharrie

crazyharrie

En ik heb het gehele dispuut met mijn stadsverwarming leverancier bij de klachtencommissie Energie neergelegd.
Wij komen er niet uit, SVP wil mij hoe dan ook beroven, zelfs als ik ze de deur uit gooi.

En ik pas daarvoor.

Stadsverwarming, we zijn toch niet gek?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tazzios
Tazzios schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:56:
In maart moest hij helaas toch nog even aan: 400 KWH 84,50 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48

Felicia

🥚meisje?

Geweldig topic heren, ik zou willen dat ik het eerder was tegengekomen!

Ik reageer natuurlijk niet zonder vraag (duh), zijnde: Zijn er onder jullie ook Ennatuurlijk klanten? Ik zit in Tilburg via Ennatuurlijk aangesloten en ik ervaar nogal wat weerstand bij het laten verzegelen van mijn aansluiting. Ze geven aan dat ik de kraan maar moet dichdraaien zodat ik geen warmtekosten heb (maar dat ik vervolgens wel vastrecht blijf betalen).

Na flink wat zoekwerk blijkt echter in hun eigen voorwaarden (artikel 6.6) te staan dat de aansluiting met een opzegtermijn van 15 dagen kan worden opgezegd. Zou fijn zijn als ze zich daar ook aan houden :P

Tussentijds ben ik aan het sparen voor een warmtepompsysteem maar de benodigde investering is fors (ik schat zo'n 15k incl. installatiekosten). Ik heb collega's op werk die ervaring hebben met dit soort installatie in flatgebouwen dus advies op dat vlak genoeg.
Deel van de kosten zit ook in de huidige elektrische boiler. Stadsverwarming en tapwater zijn dus gescheiden. Het is een spreekwoordelijke bitch om uit te denken wat de beste oplossing is. Misschien is het zelfs beter om de boiler en CV uit elkaar te houden....

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kan hem zo niet terugvinden, maar in Belgie gebruiken ze blijkbaar i.p.v. een geiser een systeem met een spiraal om een buis. Koud water er aan de ene kant er in, warm water aan de andere kant er uit.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Tazzios
Felicia schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:55:
Geweldig topic heren, ik zou willen dat ik het eerder was tegengekomen!

Ik reageer natuurlijk niet zonder vraag (duh), zijnde: Zijn er onder jullie ook Ennatuurlijk klanten? Ik zit in Tilburg via Ennatuurlijk aangesloten en ik ervaar nogal wat weerstand bij het laten verzegelen van mijn aansluiting. Ze geven aan dat ik de kraan maar moet dichdraaien zodat ik geen warmtekosten heb (maar dat ik vervolgens wel vastrecht blijf betalen).

Na flink wat zoekwerk blijkt echter in hun eigen voorwaarden (artikel 6.6) te staan dat de aansluiting met een opzegtermijn van 15 dagen kan worden opgezegd. Zou fijn zijn als ze zich daar ook aan houden :P

Tussentijds ben ik aan het sparen voor een warmtepompsysteem maar de benodigde investering is fors (ik schat zo'n 15k incl. installatiekosten). Ik heb collega's op werk die ervaring hebben met dit soort installatie in flatgebouwen dus advies op dat vlak genoeg.
Deel van de kosten zit ook in de huidige elektrische boiler. Stadsverwarming en tapwater zijn dus gescheiden. Het is een spreekwoordelijke bitch om uit te denken wat de beste oplossing is. Misschien is het zelfs beter om de boiler en CV uit elkaar te houden....
Gezien het kostenplaatje denk je aan een water/water warmtepomp zo te zien? Lucht/water of lucht/lucht is goedkoper maar wel minder capaciteit.

Als alternatief van de elektrische boiler kun je een [url="ttp://www.climasense.nl/lucht-water-warmtepompboiler/253-mdv-rsj-15190-warmtepompboiler.html"]warmptepomp boiler[/url] nemen.
Je hebt ook ook systemen die je water opwarmen/voor verwarmen met je ventilatielucht afvoer.
Milmoor schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 07:29:
Ik kan hem zo niet terugvinden, maar in Belgie gebruiken ze blijkbaar i.p.v. een geiser een systeem met een spiraal om een buis. Koud water er aan de ene kant er in, warm water aan de andere kant er uit.
Je uitleg mist een warmte bron dus het kan van alles zijn: douche WTW, ventilatie WTW, warmtepomp in alle varianten, zonneboiler zijn allemaal mogelijk.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Electra ;).

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 19:47
Klinkt als een doorstroom boiler?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Tazzios schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:39:
[...]

Gezien het kostenplaatje denk je aan een water/water warmtepomp zo te zien? Lucht/water of lucht/lucht is goedkoper maar wel minder capaciteit.

Als alternatief van de elektrische boiler kun je een [url="ttp://www.climasense.nl/lucht-water-warmtepompboiler/253-mdv-rsj-15190-warmtepompboiler.html"]warmptepomp boiler[/url] nemen.
Je hebt ook ook systemen die je water opwarmen/voor verwarmen met je ventilatielucht afvoer.
Niet helemaal,zou kunnen gezien de kruipruimte maar ik wilde eigenlijk naar een lucht-water omgeving.

Ik schat 'm op 15k omdat ik verwacht dat de volgende situatie het beste bij mij aansluit:
- Electroboiler vervangen door lucht-water variant aangesloten op het bestaande ventilatiekanaal. De huidige mechanische ventilatie kan dan wellicht met een of / of schakelaar worden aangesloten zodat de boiler alleen tijdens daluren verwarmt/ventileert en de reguliere ventilatie overdag. Kost zo'n 2500-3500 excl. aansluitkosten.
- Mitsubishi of Samsung WP systeem met nieuwe LTV radiatoren. Als ik de buitenunit van de gemeente aan de zijkant van m'n huis mag hangen dan kan het WP systeem in plaats van het huidige stadsverwarming kastje komen te hangen beneden in de meterkast, anders moet ie op zolder... Prijzen voor deze systemen zijn lastig te vinden maar de installatiewerkzaamheden zullen (naar ik verwacht) zo'n 2 á 4K gaan kosten, afhankelijk van waar het systeem geplaatst kan worden. Hoofdzakelijk omdat ik het leidingwerk goed gedaan wil hebben, dan maar via de kruipruimte of anders in de vloer slijpen :P

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

• TLer
Hoeveel vermogen ga je nodig hebben? Hoe meer vermogen, hoe meer geld. Ik heb hier een compleet systeem a 6500 euro hangen. Dit betreft een 6kW systeem. Daarbij komen dan nog de installatie kosten. Dit alles is inclusief warm tapwater en dus een boiler.

Heb je aan eens bij General gekeken (http://www.generalbenelux.com/content/general/site/855)? Heeft afgelopen winter perfect gewerkt hier en nog steeds voor het warm water.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Heb ff gelezen en dat is inderdaad een mooi systeem. Welke installateur heb je ingehuurd?

Gezien de woning, 1993 en volledig geisoleerd, lijkt me een 9kW systeem met boiler voldoende. Als deze ook nog eens gekoppeld kan worden aan mijn bestaande radiatoren zou het helemaal mooi zijn :D

Heb Samsung al gesproken, die geven aan dat dit wel te doen is minus de bestaande radiatoren. Richtprijs was zo'n 5500 euro met een 9kW maar daarvan is de buitenunit met 51dBA wellicht iets te luid...

Al met al een interesant project, nu eerst Ennatuurlijk zo ver krijgen dat ze accepteren dat ik opzeg...

• TLer
Geleverd en geïnstalleerd door Ecolibrium

Wat ik heb gedaan is voornamelijk gerekend uit het verleden. Hoeveel warmte heb je gebruikt, en hoeveel heb je dus nodig voor een WP.

Hou er rekening mee dat een WP geen piek vermogen heeft, of in ieder geval beperkt. De WP draait met koud weer dus de hele dag. En als het even kan op een deel last. Dan is de COP het hoogst. Een continue gebruik is dus ook continue geluid productie. Hou daar rekening mee bij de plaatsing.

Neem zeker ook niet te veel vermogen. Dan kan hij het bij minder koude dagen niet kwijt en gaat de WP pendelen. Ik merk dat mijn mijn 6kW systeem al.

En LTV is natuurlijk een must. Als je dat niet hebt, dan is een WP geen optie.

[Voor 90% gewijzigd door TLer op 14-04-2015 21:36]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 19:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

LTV is verstandig, de hogere COP maakt het dan financieel interessanter.
Het is geen technische eis, met een CO2 warmtepomp (zie Frijduurzaam voor een pionier) kan je bij -15C buitentemperatuur nog tot 90 graden warmte pompen (zonder naverwarming dus). De COP daalt dan wel maar is dan nog steeds beter dan zo'n beetje alle alternatieven :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

@Proton_: Een CO2 warmtepomp ben ik mee bekend vanuit de serverpark airco's. Is de buitenunit daarvan niet een stuk groter?
Ik denk echter dat dit voor mij niet zo'n goeie oplossing is. De hogere druk zal wel consequenties hebben voor het te leggen buizenwerk tussen de binnen en de buitenunit die volgens mijn huidige beeld zo'n 10-15 meter zal zijn.. Vervolgens lees ik ook iets over het minimum temperatuur differentiaal voor een optimale installatie, als de woning goed geïsoleerd is zal de retour temperatuur van het water waarschijnlijk te hoog zijn voor een optimale werking , vraag me af hoe ze dat opgelost hebben...

@TLer: Ik ben bang dat het vervangen van de radiatoren door LTV inderdaad zal moeten gebeuren maar afhankelijk van kosten consequentie is het misschien rendabeler om het niet te doen (liever 100 euro per jaar meer kosten over 10 jaar dan in 1x 1500 euro voor nieuwe radiatoren en montage). Kom ik pas achter als ik echt alles op een rijtje heb gezet.

Wat bedoel je overigens met pendelen? Dat de WP tussen minimale verwarming en geen verwarming aan/uit schakelt?

Op zich heb ik ook geen moeite met een continue draaiende WP, enige waar ik problemen mee zou hebben is geluidsoverlast van de buitenunit (voor mijzelf of de buren). Ik kijk dus wel naar een zo stil mogelijke unit.

• TLer
Nee, het gedrag is wat je dan ziet is dat de WP een minimaal opgenomen vermogen heeft. Bij die van mij is dat ongeveer 300 Watt. Aangezien het dan relatief warm is, is de COP op gunstig wat er voor zorgt dat de WP uit gaat om na een relatief korte tijd weer aan te gaan. Het wordt te warm in de woonkamer dan.

Ik heb dat deels opgelost door een minimale uit tijd in te stellen van 20 minuten. Dat beperkt het aantal aan/uit schakelingen wat niet goed is voor de verwachte levensduur.

Overigens heb ik als test afgelopen winter 1 standaard radiator omgebouwd tot een LTV variant door het toepassen van het JAGA principe. Hier op het forum zijn diverse mensen daar druk mee. Ik heb deze oplossing gebruikt (http://ekospal.de/) maar je kan het ook best zelf maken. Voor de slaapkamers werkte dit voor mij afdoende. Op de begane vloer heb ik vloerverwarming.

• Luiaard
Ik heb inmiddels een warmtepomp staan, wordt binnenkort verder aangesloten en in werking gesteld. Ik ben weer verder met Eneco in discussie gegaan. Zij blijven volhouden dat de aansluiting geheel verwijderd moet worden inclusief stilleggen warmtenet en afkappen leidingen ter plaatse. Kosten 500 euro excl. 6% BTW. Volgens mij is dit bij TL'er ook niet gebeurd en heeft de NUON het simpel gehouden in het afsluiten - TL'er heb jij misschien voor mij grotere varianten van die voor en na plaatjes van je meterkast?

Ik wil ook zo'n eenvoudige oplossing inclusief bijpassend prijskaartje. Op deze manier lijkt het teveel op een soort boete omdat ik weg wil van de stadsverwarming.

Import van EVs

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

@Luiaard, wees blij dat het bij jou bij 500 euro blijft. Ennatuurlijk wil bij mij de aansluiting niet eens weghalen omdat ik een kettingbeding heb waarvan zij menen dat dit voorrang heeft op alle andere zaken...
Persoonlijk zou ik niet blij zijn maar 500 euro is nog steeds beter als iedere maand lappen voor iets dat je niet wil gebruiken.

• TLer
De kosten zijn afhankelijk van hoe je aangesloten bent op het netwerk. De Nuon bood mij in eerste instantie aan om het voor ik dacht 300 euro excl. btw te doen. Later is dat 99 euro geworden. Wel gaven ze aan dat het eerste bedrag hoger was omdat ze er vanuit gingen dat de leidingen ook weggehaald moesten worden. Dat was nodig als je de laatste op de lijn was. Zit je in serie, dus de buizen lopen door naar de buren, dan is het enkel een kwestie van afkoppelen van de unit en het verzegelen van de leidingen. Een werkje van max. 10 minuten.

Ik zou het bedrag naar beneden proberen te krijgen, maar als dat echt niet lukt zou ik het toch doen. Anders betaal je dat jaarlijks voor niets.....

• Luiaard
Ja ben wel een hoekhuis dus de laatste op deze leiding. Dan nog zouden ze de aanvoer en de retour door kunnen verbinden en dit verzegelen. Lijkt mij het eenvoudigst.

@wauske ik weet dat er huizen zijn met contractuele verplichtingen. Ik heb dat inderdaad niet. Dan nog vind ik 500 euro een hoop geld voor wat er moet gebeuren. Als TL'er het van 300 naar 100 heeft gekregen zou ik toch ook graag iets minder betalen. Als het niet anders kan, dan moet het maar, want ben zo al meer kwijt aan vastrecht om de aansluiting te houden.

Import van EVs

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:33:
Ja ben wel een hoekhuis dus de laatste op deze leiding. Dan nog zouden ze de aanvoer en de retour door kunnen verbinden en dit verzegelen. Lijkt mij het eenvoudigst.

@wauske ik weet dat er huizen zijn met contractuele verplichtingen. Ik heb dat inderdaad niet. Dan nog vind ik 500 euro een hoop geld voor wat er moet gebeuren. Als TL'er het van 300 naar 100 heeft gekregen zou ik toch ook graag iets minder betalen. Als het niet anders kan, dan moet het maar, want ben zo al meer kwijt aan vastrecht om de aansluiting te houden.
Ik zou eerst naar de Geschillencommissie gaan. Zij hebben eerder al geoordeeld dat opzegging kosteloos moet zijn.

• crazyharrie

crazyharrie

Mijn zaak ligt bij de geschillencommissie, met een eerdere uitspraak van 19-02-2015 door deze commissie in de zaak Ennatuurlijk tegen een consument. Ennatuurlijk werd met de grond gelijkgemaakt en diende de hele stadsverwarming kosteloos te verwijderen, en het niet in hoofd halen om enige vorm van vastrecht te vragen.

Ik voel mij heel sterk met deze uitspraak. Binnen 4 weken weet ik meer, ik laat het weten.

https://www.dropbox.com/s...gie%2019-02-2015.pdf?dl=0

[Voor 12% gewijzigd door crazyharrie op 22-04-2015 22:40]

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
crazyharrie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:35:
Mijn zaak ligt bij de geschillencommissie, met een eerdere uitspraak van 19-02-2015 door deze commissie in de zaak Ennatuurlijk tegen een consument. Ennatuurlijk werd met de grond gelijkgemaakt en diende de hele stadsverwarming kosteloos te verwijderen, en het niet in hoofd halen om enige vorm van vastrecht te vragen.

Ik voel mij heel sterk met deze uitspraak. Binnen 4 weken weet ik meer, ik laat het weten.

https://www.dropbox.com/s...gie%2019-02-2015.pdf?dl=0
Dan hebben wij het over dezelfde zaak. Ik heb weleens contact met de persoon die Ennatuurlijk voor de Geschillencommissie heeft gedaagd.

• eymey
  • Laatst online: 27-05 22:52
Ik volg dit topic toch wel met interesse. Voorlopig geen geld om te investeren in een alternatief voor stadsverwarming. Plus dat we al een niet erg groot huis hebben dus het zou ook nog een uitdaging zijn om een plek voor een buitenunit te vinden zonder geluidsoverlast voor ons of onze buren. Dus voorlopig moet ik het hoge vastrecht maar voor lief nemen. En in gebruik is het verder wel comfortabel.

Maar ben wel benieuwd of de div. leveranciers het inmiddels al een beetje benauwd beginnen te krijgen. Wie weet heeft dit soort acties misschien ooit ook nog een voordeel in zich voor álle stadsverwarmingsklanten. Of die krijgen nóg hogere kosten :')

[Voor 17% gewijzigd door eymey op 23-04-2015 08:37]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee