Ik heb momenteel stadsverwarming en ben geïnspireerd door de laatste de rekening van eneco en dit topic om eens naar de alternatieve te kijken.
Ik kwam tot de volgende vergelijking.
Uitgangspunten bij de berekening.
Als mijn bovenstaande berekening klopt is een airco veel voordeliger. Een airco van 1200 verdient zichzelf binnen 5 jaar zelfs terug! Als ik toch een airco aanschaf dacht ik echter ook eentje in de slaapkamer te plaatsen ter koeling in de zomer, verdient zich niet terug maar verhoogt de comfort en de waarde van het huis.
In de slaapkamer en woonkamer wil ik een wand binnen unit nemen. de buiten unit wil ik helemaal rechts op het balkon plaatsen. 2 buitenunits zou goedkoper zijn en een iets beter COP opleveren maar meer plek in nemen.
Extra informatie
Ik kwam tot de volgende vergelijking.
Stadsverwarming | Airco | |
Vast | 279 | 0 |
verbruikkosten | 100 | 102 |
Totaal | 379 | 102 |
Uitgangspunten bij de berekening.
- KWH naar GJ formule 0,0036/4GJ=KWH
- 1 GJ kost €25 en 1 KWH kost € 0,23.
- Voor de verbruikskosten ben ik uitgegaan van 4GJ
- Ik ben uitgegaan van een COP van 2,5 is dat realistisch?
Als mijn bovenstaande berekening klopt is een airco veel voordeliger. Een airco van 1200 verdient zichzelf binnen 5 jaar zelfs terug! Als ik toch een airco aanschaf dacht ik echter ook eentje in de slaapkamer te plaatsen ter koeling in de zomer, verdient zich niet terug maar verhoogt de comfort en de waarde van het huis.
In de slaapkamer en woonkamer wil ik een wand binnen unit nemen. de buiten unit wil ik helemaal rechts op het balkon plaatsen. 2 buitenunits zou goedkoper zijn en een iets beter COP opleveren maar meer plek in nemen.
Extra informatie
- Ik stook van november t/m maart altijd alleen de woonkamer (82,71m3) op 19 graden door de weeks alleen s`avonds.
- Het balkon ligt Z-Z-O. Zomers heel de dag de zon op de ramen.
- Platdak, buren onder en naast, rechtsekant is een gesloten portiek.
- Klopt mijn berekening?
- Op wat voor COP kan ik in de praktijk rekenen?
- Moet ik alle 2 de binnenunits aanzetten of kan eentje ook?
- Ben ik iets vergeten?
- Tips?
[Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 07-07-2014 12:30]