Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:40
quote:
0ruben0 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:54:
Update dossier verplichte stadsverwarming:

Ik heb net een zeer kundig mevrouw gesproken van de dienst Stedelijke Ontwikkeling Almere.
Zij heeft mij aangegeven waarom SV-aansluiting verplicht is. Antwoord: de investering moet gewoon botweg terug verdiend worden.
Maar zij gaf ook aan dat Almere inmiddels bezig is met een echt duurzame variant van stadsverwarming. Namelijk een 5 tot 7 km diep gat in de aarde boren waar het water naar beneden wordt gepompt. PROGNOSE, realiseerbaar in 4 jaar. 50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker. Zelfs het NUON wil dolgraag meedoen. Maar vervolg onderzoeken moeten nog gedaan worden. Het ziet er in ieder geval goed uit.

Enfin, dit verandert voor mij natuurlijk ook de zaak en zal deze ontwikkeling zeker moeten meewegen.
"50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker. "
Dat klinkt leuk maar vastrecht is de grootste kostenpost waar je zelf ook geen invloed op hebt.
quote:
De afkoopregeling van het NUON blijkt inderdaad echt te bestaan. Voor € 7000,- brengen ze de buizen naar binnen, sluiten geen meter aan en ben dan gevrijwaard van vastrecht kosten.
Wat betreft afkoop, In het warmtepomp topic nemen mensen geen nieuwe gas aanbieder. De gasnetbeheerder komt ze dan na een tijdje gratis afsluiten. Bij stadsverwarming gebeurd hetzelfde als je niet betaalt.
quote:
Maar met het oog op de plannen van de gemeente Almere is het misschien wel een goed idee om de stadsverwarming bivalent aan te gaan sluiten op mijn warmtepomp. Ik stel hem dan zo in dat de installatie SV alleen gebruikt als het echt nodig is en of wanneer het rendabel wordt.
Zie eerste opmerking, meeste kosten zijn vastrecht.

• 0ruben0
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-01 22:04
Tazzios,klopt, grootste kostenpost is vastrecht maar de kleinst mogelijke aansluiting op almere poort is € 465,- jaar en meer heb ik als bivalent systeem ook niet nodig. Ik zal alles moeten samenvoegen in 3 berekeningen. 1 met afkoop SV, geen vastrecht en warmtepomp, 1 met SV als bivalent systeem en warmtepomp, Alleen SV en fingers crossed dat de prijs omlaag gaat.

Als ik niet betaal bij stadsverwarming of geen afkoopconstructie neem bij het NUON of gewoon niet laat aansluiten, kan ik een boete van € 250,-/dag krijgen. SV in almere werkt dus helaas anders als het niet betalen van een gasnetbeheerder. En je tekent ervoor in het koopcontract van de grond. Dus ook al is het adsurd, het wordt moeilijk om je gelijk te halen bij de rechtbank.

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 19:37

NBK

Weercam-Avatar

quote:
migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:05:
[...]

Geloof je het zelf? Reductie voor de gebruiker van 50%? Dat geloof ik niet...

[...]
Bij een diepe bron komt de warmte zo ongeveer gratis uit de bodem dus die 50% moet wel te realiseren zijn.
De vaste lasten zullen alleen maar stijgen.

Zo'n bron kost in de aanleg ongeveer 1 miljoen euro per kilometer dat er geboord moet worden. Daarna is het eigenlijk gewoon een kwestie van een water omhoog pompen en via een warmtewisselaar de warmte overdragen naar de stadsverwarming. Het omhoog gepompte water kan temperaturen bereiken van ruim boven de 100 graden Celsius.

Wat wel lastig is bij zulke diepe bronnen is dat je met bijproducten zit. Er komt namelijk aardgas en aardolie mee omhoog met het hete water dat ze uit de grond pompen en dit moet er eerst uitgehaald worden voor het water de bodem weer in mag. Dit zorgt voor een hoop bureaucratie want in Nederland mag alleen aardgas en aardolie gewonnen worden door de NAM.

NBK wijzigde deze reactie 23-03-2017 21:54 (6%)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• migila
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:54
quote:
NBK schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Bij een diepe bron komt de warmte zo ongeveer gratis uit de bodem dus die 50% moet wel te realiseren zijn.
Ja dat die 50% gerealiseerd kan worden geloof ik, maar ik geloof niet dat de consument 50% terug krijgt..

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04:29
quote:
NBK schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Zo'n bron kost in de aanleg ongeveer 1 miljoen euro per kilometer dat er geboord moet worden. Daarna is het eigenlijk gewoon een kwestie van een water omhoog pompen en via een warmtewisselaar de warmte overdragen naar de stadsverwarming. Het omhoog gepompte water kan temperaturen bereiken van ruim boven de 100 graden Celsius.

Wat wel lastig is bij zulke diepe bronnen is dat je met bijproducten zit. Er komt namelijk aardgas en aardolie mee omhoog met het hete water dat ze uit de grond pompen en dit moet er eerst uitgehaald worden voor het water de bodem weer in mag. Dit zorgt voor een hoop bureaucratie want in Nederland mag alleen aardgas en aardolie gewonnen worden door de NAM.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat alleen de NAM mag boren? Hier is Vermillion druk bezig met gasboren, zelfs zonder goedgekeurd winningsplan mogen ze boren, lijkt me stug dat dan de NAM het alleenrecht heeft.
Na het lezen van je reactie snap ik overigens ook waarom ze hier in de buurgemeente zo graag mee willen werken aan geothermisch onderzoek, als daar gas naarboven komt willen ze dat maar al te graag hebben.

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 19:37

NBK

Weercam-Avatar

quote:
_JGC_ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:13:
[...]

Waar haal je de wijsheid vandaan dat alleen de NAM mag boren? Hier is Vermillion druk bezig met gasboren, zelfs zonder goedgekeurd winningsplan mogen ze boren, lijkt me stug dat dan de NAM het alleenrecht heeft.
Na het lezen van je reactie snap ik overigens ook waarom ze hier in de buurgemeente zo graag mee willen werken aan geothermisch onderzoek, als daar gas naarboven komt willen ze dat maar al te graag hebben.
Ik weet ieder geval van gesprekken met kwekers over dergelijke projecten dat ze met de NAM te maken hadden en ook met de eisen te maken kregen die normaal gelden rond het boren naar aardolie en aardgas en niet gewoon een hele diepe waterbron zoals ze het zelf graag hadden gezien.
Volgens mij heb ik daar ook nog wat over zitten lezen in het vakblad voor de glastuinbouw maar weet het niet zeker. Voor zover ik weet gebeurd al het aardolie en aardgas gebeuren in Nederland onder toezicht van de NAM.

Vond het zelf wel opmerkelijk dat je het vervuilde water dat je omhoog pomp eerst moet zuiveren voor je het de bodem weer in mag pompen want je mag geen verontreinigd water de bodem in pompen...

NBK wijzigde deze reactie 24-03-2017 09:50 (30%)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40
quote:
NBK schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:46:
[...]

Ik weet ieder geval van gesprekken met kwekers over dergelijke projecten dat ze met de NAM te maken hadden en ook met de eisen te maken kregen die normaal gelden rond het boren naar aardolie en aardgas en niet gewoon een hele diepe waterbron zoals ze het zelf graag hadden gezien.
Volgens mij heb ik daar ook nog wat over zitten lezen in het vakblad voor de glastuinbouw maar weet het niet zeker. Voor zover ik weet gebeurd al het aardolie en aardgas gebeuren in Nederland onder toezicht van de NAM.

Vond het zelf wel opmerkelijk dat je het vervuilde water dat je omhoog pomp eerst moet zuiveren voor je het de bodem weer in mag pompen want je mag geen verontreinigd water de bodem in pompen...
Er zit olie en gas onder het Westland: Wikipedia: Rijswijkconcessie
En de NAM heeft het recht gekocht om die op te pompen.
Je mag daar dus niet zomaar een diepe put boren. Want dan komt er olie of gas naar boven.

Verder is de NAM geen toezicht organisatie of overheid. Het is een partnerschap van Shell en Exxon Mobil.

TheS4ndm4n#1919

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
De huidige regelgeving rondom boringen is gericht op winning van gas en olie. Hier hebben boringen voor warmte zich ook aan te houden wat extra rompslomp en vreemde regels met zich mee brengt. Er zijn wel geluiden om dit aan te pakken.

Tazzios wijzigde deze reactie 24-03-2017 10:25 (10%)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04:56
In lelystad is er een zaak geweest waarin mensen geen stadsverwarming wilden maar een warmtepomp. Uitspraak was dat mensen zelf mogen kiezen wat ze willen. Dit heb ik net bij de gemeente gehoord. Dit moet dus op internet te vinden zijn en daarmee kan dan hard gemaakt worden dat stadsverwarming in almere niet verplicht is? Buiten beschouwing boorvergunning voor brijnpomp uiteraard.
Ik ga zo ook even zoeken.

• 0ruben0
@Cpt.Chaos Die uitspraak wil ik dan weleens zien.
Heb het nu redelijk uitgezocht volgens mij en er is wel keuze maar hij kost altijd geld en absurd veel geld.
Helaas maar waar. Tenzij jij echt iets anders hebt waar ik mij aan kan vastklampen.

• _JGC_
Houd er rekening mee dat SV ook een flinke bak geld kost om aangesloten te worden. Als je dat kunt vermijden kan je dat geld in isolatie steken zodat je huis zonder fictief SV rendement aan de EPC voldoet.

Ik zeg fictief omdat er in Utrecht een hele wijk niet aan het bouwbesluit voldoet. Er is gerekend met 175% rendement van de centrale, maar het werkelijke rendement blijkt op 110 te liggen. Dat is maar 2-3% hoger dan het papieren rendement van een gasketel...

• 0ruben0
@JCG Ik heb geen keus. Aansluiten is verplicht of je moet afkopen. Beide kosten € 7000,-
Dus ik ga gewoon wat rekensommetjes maken met in het achterhoofd dat SV over 4 jaar wel betaalbaar wordt.

• _JGC_
Heb je die belofte voor goedkopere SV zwart op wit? Want de energieprijs kan dan wel 50% goedkoper worden, je vastrecht blijft hetzelfde. Met een goed geisoleerd nieuwbouwhuis verbruik je weinig energie waardoor vastrecht meer gaat wegen dan de GJ-prijs.

Toen de huidige warmtewet ingevoerd werd met "niet meer dan anders" waren er een aantal leveranciers die boven het maximum zaten en hun prijzen naarbeneden stelden, maar er waren ook een aantal leveranciers die erachter kwamen dat ze nog wat meer vastrecht in rekening konden brengen. Uiteindelijk is de warmtewet een draak die nagenoeg vaste tarieven voor de hele markt heeft neergezet, die berekend zijn via een totaal onrealistische formule (niet meer dan anders op basis van lage afschrijftermijnen van ketels die te duur geplaatst worden en worden onderhouden met extreem dure onderhoudscontracten, gecombineerd met het rendement van een VR ketel en een gasprijs die alleen realistisch is als je je hele leven bij dezelfde energieleverancier blijft zitten, net zoals bij stadsverwarming overigens).

Ik zou persoonlijk geen huis bouwen of kopen in een wijk waar stadsverarming verplicht is.

• 0ruben0
Ik ken de problemen met de warmtewet. En nee, ze kunnen natuurlijk niet beloven dat de verbruikskosten met 50% omlaag gaan. Het gaat hier om een prognose en daar zijn ze heel eerlijk in bij de gemeente. Iedereen is vrij om de seismische vervolgonderzoeken van de bodem af te wachten maar mijn beslismoment komt helaas eerder. Als ik voor € 7000,- afkoop zonder meter heb geen vastrecht van € 465,-/jaar. Klinkt natuurlijk mooi. Maar als over 4 jaar SV betaalbaar is geworden door deze reductie heb ik geen aansluiting en mag ik als nog weer € 7000,- gaan betalen om ervan te profiteren. Dus in alle gevallen ben ik die € 7000,- kwijt. Wat ik ook ga doen. Ik heb 3 opties.

Afkopen zonder vastrecht en aansluiting, compleet onafhankelijk.
Aansluiten met vastrechtkosten en aansluiting van de SV als bivalent systeem op onafhankelijk systeem.
Aansluiten met vastrechtkosten en aansluiting van SV als hoofdsysteem in de woning.

De progonose voor goekopere gebruikskosten van de SV over 4 jaar moet ik daar in meenemen. Kan dan gemakkelijk een pessimistisch en optimisitisch getal aanhouden.

De 4e en laatste optie is: ik ga er niet wonen en laat al mijn plannen vallen.

• 0ruben0
@_JGC_ Overigens ga ik die € 7000,- nog wel even laten uitspecificeren door het NUON. Ik denk namelijk dat daar een denkfoutje in zit. Volgens mij is de totale aansluiting incl. meter en warmtewisselaar € 7000,- voor nieuwe aansluiting. Echter de afkoop zou alleen gebaseerd mogen zijn op het niet aansluiten op het warmtedistributie net. Dus wat verliest de NUON aan inkomsten als ik niet aansluit op het net.

• frank2014
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12-02 18:40
@0ruben0 Afsluiten bij Ennatuurlijk en Eneco is € 423,- . Dit zou zeker niet meer bij jouw leverancier mogen zijn.

Verder is optie 1 (op termijn) de beste.
Kosten: Installeer een warmtepomp (bron indien mogelijk) warmtepomp € 7.500 + bron en installatie € 6.000 - subsidie € 2.400,- totaal +/- € 11.100,--.
Besparing: 60% besparing op de warmte energierekening (stel €1.600,-/jaar incl. vastrecht) € 960,- per jaar.
Terugverdientijd: € 11.100 / €960 = +/- 12 jaar daarna een energierekening die 60% lager is dan nu.

Bij nieuwbouw is het nog interessanter als je niet aansluit op stadsverwarming bespaar je +/- € 5.000,- aansluitkosten en is de terugverdientijd 6 á 7 jaar.

Opmerking: Je huis moet wel geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming verder werkt het als een trein (heb er zelf ook een).

• 0ruben0
@frank2014 Het gaat hier om nieuwbouw. Kosten lage temperatuur vloerverwarming is voor mijn woning rond de € 9500, de warmtepomp heb je al voor € 5000,- en de bron slaan tussen de €5000 en € 5500,-

Zoals ik al aan gegeven had in de andere posten; ik heb echt iedereen al aan de telefoon gehad en de concept koopovereenkomst van de grond gelezen. Bouwen in Almere Poort betekent gewoon verplicht aangesloten te zijn op SV EN aangesloten te blijven. Afkopen kan wel maar is net zo duur als de eenmalige aansluiten.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
0ruben0 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:34:
[...]
Bouwen in Almere Poort betekent gewoon verplicht aangesloten te zijn op SV EN aangesloten te blijven. Afkopen kan wel maar is net zo duur als de eenmalige aansluiten.
Is dat geen koppelverkoop :? Met deze rotzooi zou ik overigens voor optie vier gaan in combinatie met een ingezonden stuk (met cijfers) naar een paar kranten. En de kop bevat het woord "oplichting" >:) En hoop dat ze dan een proces aanspannen wegens smaad, daarna zijn de rapen echt gaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• frank2014
Een aansluitverplichting betekent niet automatisch dat je klant bent bij Nuon. Technisch gezien is het niet handig om een de keuze aan de bewoner over te laten. Je krijgt dan dat de ene woning wel en de andere niet wil terwijl een volgende bewoner het misschien weer andersom wil. Het is beter alle woningen aan te sluiten en diegene die het gebruiken te laten betalen hiervoor net als bij bv glasvezel.

Hier is overigens een link naar een uitspraak van de geschillencommissie energie. https://www.dropbox.com/s/oiqmvmxziinv1h0/GC-Eneco.zip?dl=0

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04:56
Bovenstaand gaat om afsluiting van een al bestaande aansluiting. Totaal andere zaak.
Ik kan ook de uitspraak lelystad niet terugvinden. Sowieso is er toch recht op ontheffing bij betere milieuprestatie? Anders ACM of rijksoverheid aanschrijven, die kunnen met een sluitend antwoord komen op de vraag of het MOET.
Zo ja, ander huis zoeken.

• 0ruben0
@Cpt.Chaos Ben je gek!? Je komt al met hetzelfde kut smoesje als het NUON. Ja meneer, moet u maar ergens anders gaan wonen. Wat is dat voor een achterlijk excuus. Een commercieel bedrijf hoort gewoon zijn eigen broek op te houden en zijn kosten te halen bij zijn gebruikers. En als SV te duur blijkt te zijn omdat het onderhoud zo groot is dan is het gewoon gedoemd te mislukken. Risico bedrijfsleven en NIET risico eigenaar grond.
@Freee!! Ik vind het eigenlijk meer chantage. Het NUON probeert iemand die SV zo te bewegen vooral de afleverset niet weg te laten halen. Want als je hem ooit terug wil hebben betaal je weer de volle mep. Het gaat werkelijk nergens over en zou je niet verwachten van een bedrijf als het NUON. het grappig overigens is, dat als ik bij de stichting van de woning gewoon niets laat uitsluiten en NUON mij geen rekening kan sturen. Dan moeten ze bij de gemeente aankloppen. En raad eens?, de gemeente Almere is de houding van NUON inmiddels zo zat dat ze er geen prioriteit van maken om mij aan te schrijven. Maar goed, als ik over 4 jaar toch gebruik wil maken van de goedkope een duurzame GJ's uit de aarde heb ik dan waarschijnlijk wel een probleem.

• frank2014
@Cpt.Chaos Volgens het bouwbesluit van 2012 kan er alleen een verplichting zijn tot aansluiten als de gemeente een warmteplan heeft. Als er een warmteplan is en het aantal hierin genoemde woningen is bereikt dan geldt er ook geen aansluitverplichting.

• 0ruben0
@Cpt.Chaos Je vergeet de nieuwe uitgave van het bouwbesluit juli 2015 waarin zeer duidelijk staat aangegeven dat het niet langer verplicht is om SV te gebruiken als het in de wijk ligt. Ik heb de nieuwe wetgeving dus gewoon aan mijn zijde.

• 0ruben0
sorry was voor @frank2014
Ik heb zelfs al overwogen om straks gewoon te doen alsof mijn neus bloed. Omgevingsvergunning kan niet geweigerd worden als in de EPC geen SV staat. Gewoon eens kijken wat er gebeurd. Misschien moet het anders maar gewoon een rechtzaak worden.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
0ruben0 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:33:
[...]
@Freee!! Ik vind het eigenlijk meer chantage.
Vind ik ook, maar is juridisch wat lastiger te bewijzen dan koppelverkoop wat minimaal diepgrijs is en meestal gewoon op de zwarte lijst staat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvroekel
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 01-02 21:51
Hoi allen,
interessante discussies hier. Wij willen een eigen nieuwe woning bouwen in Lent, maar willen eigenlijk niet de (schijnbaar) verplichte aansluiting op de stadsverwarming. Ik heb meer vertrouwen in een warmtepomp, bij voorkeur met bodemwisselaar. Woon sinds kort in een huurhuis om de hoek met stadsverwarming. Wordt er niet blij van.

Ik heb mijn koopovereenkomst er op na geslagen en er staat niets over een verplichting van stadsverwarming. Waar wordt zoiets vastgelegd? Heeft de Nuon / gemeente Nijmegen ook een regeling dat meer duurzame alternatieven mogen?
Leuk detail, de buren (10 meter afstand) hebben een ketel op gas omdat ze hun voordeur aan een andere straatnaam hebben ;-)

Groeten Marc

Ik heb de bouwverordening er eens op nageslagen,

In 2008:
Artikel 2.7.3A Eis tot aansluiting aan de publieke voorziening voor verwarming

Indien in een deel van de gemeente een publieke voorziening voor verwarming van bouwwerken, als
bedoeld in artikel 2.69 van het Bouwbesluit (warmtedistributienet), aanwezig is, moet een aldaar te
bouwen bouwwerk zijn aangesloten op die publieke voorziening:

Maar in 2012 is een nieuwe vastgesteld:

Paragraaf 7 Aansluitplicht op de nutsvoorzieningen

Artikel 2.7.1 Eis tot aansluiting aan de waterleiding (vervallen)

Artikel 2.7.2 Eis tot aansluiting aan het elektriciteitsnet (vervallen)

Artikel 2.7.3 Eis tot aansluiting aan het aardgasnet (vervallen)

Artikel 2.7.3A Eis tot aansluiting aan de publieke voorziening voor verwarming (vervallen)

Volgens mij is hiermee de verplichting vervallen toch?

mvroekel wijzigde deze reactie 02-05-2017 15:42 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19-02 16:55

Jack

MHz Matters

@mvroekel Hier staat in het kort de aansluitplicht uitgelegd:
http://dirkzwagerondernem...licht-bij-gasloos-bouwen/

Zeer uitgebreide uitleg hier:
https://www.nautadutilh.c...ten_en_het_warmteplan.pdf

Jack wijzigde deze reactie 02-05-2017 16:20 (35%)

[Specs]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:26
quote:
0ruben0 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:13:
@Cpt.Chaos Je vergeet de nieuwe uitgave van het bouwbesluit juli 2015 waarin zeer duidelijk staat aangegeven dat het niet langer verplicht is om SV te gebruiken als het in de wijk ligt. Ik heb de nieuwe wetgeving dus gewoon aan mijn zijde.
om even op dat warmteplan terug te komen: in een warmteplan staat vaak dat er een bepaalde duurzame verwarmingsmethode wordt toegepast. Het is de gebruiker/koper/bouwer/whatever toegestaan om een andere methode voor verwarming te gebruiken als die aantoonbaar minstens zo duurzaam is. de berekening van wat duurzaam is staat in zo'n warmteplan

dan nog punt 2:
ik zou er niet te veel op rekenen dat er over 4 jaar met geothermie ineens goedkope warmte uit de grond komt. Dat gaat NOOIT 50% kosten van wat je nu betaald op basis van warmtewet. Ik ben vanuit mijn werk bij dit soort projecten betrokken, vandaar dat ik de cijfers een beetje ken. Je kan misschien 10 a 20% korting op variabel tarief verwachten, meer lijkt me erg onwaarschijnlijk

Probleem is dat een bron boren zo'n 1-1.5 miljoen euro/MW vermogen kost en dat er ook nog een netwerk nodig is. De warmte is dan wel goedkoop, maar door de hoge investering wordt de prijs niet snel lager dan bijv. 5 €/GJ. Gooi daar ook 10 €/Gj voor alle infrastructuur, administratie, regeling, energieverlies onderweg etc overheen en je hebt al 15 €/GJ. dan nog BTW en je bent al 18 €/Gj verder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:32
quote:
de berekening van wat duurzaam is staat in zo'n warmteplan
Heeft iemand een voorbeeld van zo'n berekening en hoe je kan bepalen of bijvoorbeeld en warmtepomp duurzamer is dat de aansluiting aan het warmtenet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:26
hier een voorbeeld:
https://online.ibabs.eu/i...spx?site=utrecht&id=42406

punt is wel dat de exacte berekening in een bijlage zit die ik nog niet heb gevonden. Maar je kunt zelf proberen deze te vinden of te googelen op andere warmteplannen. Worden vaak geschreven door Innoforte of DWA dus dat kun je ook als zoekterm opnemen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-02 17:31
Dat hele systeem van SV is gebouwd op subsidies en om mensen geld uit hun zakken te kloppen d.m.v vastrecht, meer niet.

Als ik een tip mag geven, begin er niet aan. Mocht ik ooit gaan verhuizen hier dan weet ik wel dat ik nooit meer ook maar iets met die oplichtingspraktijken van SV te maken wil hebben.

Ik wens niemand de ellende aan rechtzaken (5jaar inmiddels), stress en liegen en bedriegen toe die ik hier heb meegemaakt.

S95Sedan wijzigde deze reactie 07-05-2017 09:16 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
SV is bedacht omdat het zonde is om restwarmte te gebruiken voor de vogeltjes. Het heeft alleen een enorm nadeel, er is geen marktwerking. In een land waar netbeheerders en leveranciers opgesplitst zijn en iedereen moet kunnen kiezen voor een leverancier voor stroom, gas, televisie, internet, telefoon, zorgverzekering, etc snap ik niet waarom er in 2017 nog een aansluitplicht kan bestaan.

Ik zal zelf ook nooit een huis gaan huren, kopen of bouwen met stadsverarming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-11-2018

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

quote:
S95Sedan schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:15:
Dat hele systeem van SV is gebouwd op subsidies en om mensen geld uit hun zakken te kloppen d.m.v vastrecht, meer niet.

Als ik een tip mag geven, begin er niet aan. Mocht ik ooit gaan verhuizen hier dan weet ik wel dat ik nooit meer ook maar iets met die oplichtingspraktijken van SV te maken wil hebben.

Ik wens niemand de ellende aan rechtzaken (5jaar inmiddels), stress en liegen en bedriegen toe die ik hier heb meegemaakt.
Ik heb een idee van wat je bedoeld, maar er is hoop.
Ook ik heb SV de deur uit gekregen, en geen seconde spijt van.

Succes in de strijd.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:32
quote:
_JGC_ schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:35:
SV is bedacht omdat het zonde is om restwarmte te gebruiken voor de vogeltjes. Het heeft alleen een enorm nadeel, er is geen marktwerking. In een land waar netbeheerders en leveranciers opgesplitst zijn en iedereen moet kunnen kiezen voor een leverancier voor stroom, gas, televisie, internet, telefoon, zorgverzekering, etc snap ik niet waarom er in 2017 nog een aansluitplicht kan bestaan.

Ik zal zelf ook nooit een huis gaan huren, kopen of bouwen met stadsverarming.
Het is ook niet praktisch met marktwerking.
Stadsverwarming is een groene verwarmingmethode maar werkt het beste als je de warmte zo weinig mogelijk transporteert en het transport van de warmte is relatief duur tov stroom of gas en dus is het vitaal dat je de warmte slechts in een beperkt gebied distribueert. Aan aansluitplicht is dus best logisch voor efficient gebruik van de energie.
Aan de andere kant moet die aansluitplicht vergezeld gaan van een compensatie bijvoorbeeld door gunstige tarieven. Dat is echter vaak niet genoeg het geval.
Commerciele aanbieders gebruiken de aansluitplicht vaak om hoge tarieven te kunnen vragen voor wat in essentie restenergie is.
Daar zouden met name lokale overheden die overeenkomsten sluiten met energieleveranciers beter op moeten inspelen en de burger beter beschermen maar die lokale overheden eten vermoedelijk ook mee uit die inkomsten.

TWyk wijzigde deze reactie 07-05-2017 13:31 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:24
Stadsverwarming kán niet groen zijn, want het bestaat bij de gratie van een inefficiënt proces wat restwarmte oplevert.
Het groen noemen heeft de volgende gevolgen:
* De inefficiëntie wordt gemaskeerd, het proces mag(!) niet geoptimaliseerd worden (want dan zitten mensen in de kou)
* Er lijkt geen reden om de aangesloten huizen voor te bereiden op een energietransitie (geschikt maken voor LTV, naïsoleren, warmtepomp erin).

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:49

Wallie

Herr

Hebben hier mensen ervaring met de kosten van het afsluiten van de stadsverwarming? Ik heb hier een offerte bij Eneco voor opgevraagd (Den Haag Ypenburg): 1500euro willen ze er voor hebben. Ik zie hier in dit topic vaak lagere bedragen voorbij komen... is het een soort willekeur?

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Het kostte mij niets, ze waren maar wat blij van mij af te zijn :-)

Ik heb klachten gedeponeerd bij de klachtencommissie energie, bij mij was het SVP die werkelijk heel ver ging. ( bedragen van 3500 eurie)

Het duurt even en kost wat moeite, maar het loont.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +2Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:38
quote:
Wallie schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:32:
Hebben hier mensen ervaring met de kosten van het afsluiten van de stadsverwarming? Ik heb hier een offerte bij Eneco voor opgevraagd (Den Haag Ypenburg): 1500euro willen ze er voor hebben. Ik zie hier in dit topic vaak lagere bedragen voorbij komen... is het een soort willekeur?
Opzeggen leveringsovereenkomst zou voldoende moeten zijn:
Luiaard in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp"

U123456 wijzigde deze reactie 11-07-2017 16:17 (5%)

• Stfnlln
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-02 17:48
quote:
crazyharrie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:14:
Het kostte mij niets, ze waren maar wat blij van mij af te zijn :-)

Ik heb klachten gedeponeerd bij de klachtencommissie energie, bij mij was het SVP die werkelijk heel ver ging. ( bedragen van 3500 eurie)

Het duurt even en kost wat moeite, maar het loont.
Ik heb ook net een offerte van SVP (stadsverwarming Purmerend) gekregen. € 700 voor tijdelijk afsluiten en aansluiten (met behoud van vastrecht) en € 3200 voor het verwijderen (kan alleen in de zomer omdat 300-400 huishoudens tijdelijk zonder warmte komen te zitten). Ik heb gevraagd of ze de methode uit Utrecht kennen waarbij de aansluiting gewoon blijft bestaan. Kreeg enkel een reactie dat ze weten dat er prijsverschillen zijn en dat dit in de warmtewet in 2018 mogelijk gelijk getrokken gaat worden. Weet iemand hier iets van?

• crazyharrie

crazyharrie

Dit bullshit verhaal ken ik. Schrijf de energie klachten commissie aan en begin je strijd tegen SVP.
Na ongeveer een half jaar sluiten ze je met plezier af... gratis!
Ik heb hier gewoon 2 klemmen op de huisaansluiting zitten, niets leidingen verwijderen enz. Allemaal loze dreigementen van deze vervuilende monopolisten.
Succes.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-02 16:27
Nuon (Almere SV) heeft tegenwoordig op de website een volledige uitleg hoe je het kan opzeggen.
Daar was wel enige druk van de gemeente voor noodzakelijk.

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:36
Hmm, verbaast me eigenlijk ook niet dat Almere hier enige druk achter gezet zou hebben:

https://almeregeeftenergi...uis-zonder-aansluitingen/

In het kader van "Growing Green Cities" doet Almere allerlei experimenten met "nul op de meter" huizen en zo.

Achter mijn link staat een filmpje van een huiseigenaar die dus zonnecollectoren en warmtepomp heeft geplaatst, en waarin je ook heel triestig de warmte afleverset van Nuon gedemonteerd op de grond ziet liggen :')

Maar ergens vind ik het juist ook wel weer enigzins verbazend: Volgens mij is er ooit op initiatief van de gemeente stadsverwarming gekomen en is Nuon de exploitant geworden. Maar nu wordt er eigenlijk gezegd: "Sorry Nuon, bedankt maar we zouden graag zien dat jullie langzaam obsoleet worden"? Los van de vraag wat dat gaat doen met de tarieven voor mensen die géén geld, ruimte of tijd hebben gehad om te investeren in een alternatief voor SV....

• leonbong
Misschien had de gemeente eens met burgers moeten overleggen of ze wel SV willen hebben.
Dat beslist en doet maar en de burger zit met de gebakken peren, van geen marktwerking.

Met kunstmatige rekenposten voor de aanschaf en onderhoud van een CV-ketel en dat als uitgangspunt nemen voor het huurtarief van de afleverset.
Ze rekenen met de aanschafkosten van CV-ketel van >2000€

SV wordt vaak als duurzaam verkocht echter het krijgt een EPC voordeel van 0,2 punt dat betekent dat er minder isolatie kan worden toegepast voor dezelfde EPC-score.
Gevolg een woning met dunner isolatiemateriaal.

Lekker duurzaam had dus woning kunnen zijn met een daadwerkelijk lager energieverbruik gevoegd door restwarmte.

Maar nee het is meestal hoger energieverbruik waarbij bijstook van centrale CV-ketels ook nog eens noodzakelijk is.

leonbong wijzigde deze reactie 30-10-2017 16:26 (72%)

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik vraag me soms af wat het dan zo duur maakt voor sommigen?

We hebben een woning uit 2009, die toen al niet meer met gas kon geleverd worden.
Nu zijn we een gezin van 4, douchen best vaak lang en warm :P en het huis wordt ermee verwarmt.
We hebben een warmtewisselaar van Nuon.
Het kost ons max 65 euro per maand in een rijtjeswoning.

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-02 15:37
https://s31.postimg.org/u77dkqk0n/Verzegeld.jpg

:*)
Het heeft even geduurd (door het feit dat ik alles zelf heb geïnstalleerd), maar gisteren is mijn aansluiting verzegeld. Ik had vanaf begin December mijn lucht-water warmtepomp aan het draaien. Het huis blijft er prima warm mee, zelfs met de bestaande radiatoren! Ik draai als een LT-verwarming met 30-35 graden aanvoer. Nu ik sinds kort ook mijn sanitair warm water aan de praat heb met een boiler kon ik daadwerkelijk afsluiten.

Het betreft een hoekhuis 2006 ca. 150m^2 in Terwijde, Utrecht.

Op de foto zie je nu een mooi wit kastje, dat heb ik alvast neergehangen aangezien ik nu ruimte heb in de meterkast waar de stadsverwarming zat. Het witte kastje is de pomp en besturing van het aan te leggen regenwatersysteem waarbij ik regenwater ga hergebruiken voor de WC's, wasmachine en sproeien tuin (ander topic).

Luiaard wijzigde deze reactie 21-12-2017 10:15 (5%)

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

• Boudewijn_
  • Laatst online: 19-02 16:49
Dag allemaal,
Ik heb al heel wat gelezen in de diverse topics over stadsverwarming afsluiten en vervangen door een warmtepomp, daar ben ik nu ook naar aan het kijken. Maar omdat ik nog niet precies weet wat voor soort warmtepomp de beste keus is, maar even in dit topic.

We wonen nu een jaar in in dit huis en de afrekening van de Nuon is schrikbarend hoog voor maar 25 GJ.

Huis is uit 2001, 126m2 en géén vloerverwarming. Vorig jaar oktober 10 zonnepanelen geplaatst (2750 Wp) en daar hebben we nu al zo'n 1000 KWh van over.
Stadsverwarming unit uiteraard in de meterkast. Mocht die weggehaald worden is daar waarschijnlijk nog te weinig ruimte voor een warmtepomp, dus die moet dan naar de zolder, met leidingwerk naar de meterkast.

Wat is wijsheid? Een lucht/lucht warmtepomp voor de verwarming in één of meerdere ruimten en een warmtepompboiler voor het warme water. Als we zulke zomers als deze vaker krijgen is het feit dat je kan koelen met de warmtepomp toch ook wel heel lekker. En met de radiators die we nu hebben hangen gaat dat niet lukken. Wat zou dan een goede plek zijn voor de l/l warmtepomp, op de 1e verdieping gaat nu de verwarming zelden aan, alleen in de badkamer.

Of een lucht/water warmtepomp, met ingebouwde boiler, alleen is dit zinvol als je geen vloerverwarming hebt?

Alvast bedankt voor jullie advies.

• Boudewijn_
Iemand nog een advies voor mij?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:55

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

quote:
paQ schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:59:
Ik betaalde 40 euro per maand aan vastrecht, meetkosten en aansluitvergoeding. Toen ik warmte ging verbruiken (nog niet eens warm water, want boiler) kwam dat op 65/70 per maand uit gemiddeld. Dus hoe zuinig ik ook was, ik zou nooit onder die 40 euro uit kunnen komen.
quote:
Boudewijn_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:22:
Dag allemaal,
Ik heb al heel wat gelezen in de diverse topics over stadsverwarming afsluiten en vervangen door een warmtepomp, daar ben ik nu ook naar aan het kijken. Maar omdat ik nog niet precies weet wat voor soort warmtepomp de beste keus is, maar even in dit topic.

We wonen nu een jaar in in dit huis en de afrekening van de Nuon is schrikbarend hoog voor maar 25 GJ.

Huis is uit 2001, 126m2 en géén vloerverwarming. Vorig jaar oktober 10 zonnepanelen geplaatst (2750 Wp) en daar hebben we nu al zo'n 1000 KWh van over.
Stadsverwarming unit uiteraard in de meterkast. Mocht die weggehaald worden is daar waarschijnlijk nog te weinig ruimte voor een warmtepomp, dus die moet dan naar de zolder, met leidingwerk naar de meterkast.

Wat is wijsheid? Een lucht/lucht warmtepomp voor de verwarming in één of meerdere ruimten en een warmtepompboiler voor het warme water. Als we zulke zomers als deze vaker krijgen is het feit dat je kan koelen met de warmtepomp toch ook wel heel lekker. En met de radiators die we nu hebben hangen gaat dat niet lukken. Wat zou dan een goede plek zijn voor de l/l warmtepomp, op de 1e verdieping gaat nu de verwarming zelden aan, alleen in de badkamer.

Of een lucht/water warmtepomp, met ingebouwde boiler, alleen is dit zinvol als je geen vloerverwarming hebt?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Allereest: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Een lucht/lucht warmtepomp krijgt geen subsidie en een lucht-water warmtepomp kan je ook op je bestaande radiatoren aansluiten. Sinds vorige week ben ik dus ook voorzien van een 9KW panasonic warmtepomp, aangesloten op standaardradiatoren. Advies van de installateur was wel om iets als www.climatebooster.nl te gebruiken (al wilde ik zelf www.speedcomfort.nl).

Onze binnenunit paste ook niet in de meterkast dus die is door de tussenwand in de woonkamer opgehangen. Niet de beste oplossing maar dat vond ik persoonlijk fijner. Vrouwlief klaagt achteraf wel maar ach, hij hangt er nu toch :+

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• leonbong
Waar staat jouw huis?
Puur uit interesse om te bepalen welke warmteleverancier het betreft.

• wauske

wauske

quote:
leonbong schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:26:
Waar staat jouw huis?
Puur uit interesse om te bepalen welke warmteleverancier het betreft.
Tilburg met Ennatuurlijk. Tijdje terug is daar een schifting geweest dankzij reeshofwarmte waardoor je kon opzeggen als je een duurzamere oplossing zou aanleggen zoals een warmtepomp.
Sailant detail is dat ze vereiste dat de warmtepomp al geplaatst was waarop ik aangaf dat dat niet kon omdat hun afleverset in de weg zat, of ze ook een goedgekeurde offerte accepteerde (wat ze dus hebben gedaan).

Als je in de buurt woont mag je gerust ook een kijkje komen nemen, mocht je dat willen.

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:53
quote:
In dat forum over lucht water warmtepompen kun je de ervaringen van mensen met een vergelijkbare situatie teruglezen. Ook vind je experts die je van tips kunnen voorzien.

Op basis van de kennis die ik daar opgedaan heb, ga ik voor een aparte L/W warmtepomp en aparte warmteboiler voor SWW. Met alle subsidies wordt het wel heel aantrekkelijk gemaakt om de apparaten los te kopen. Bovendien kun je in de zomer je warmtepomp uitzetten als je niet wilt koelen en heb je toch altijd voldoende warm water om mee te douchen.

Mijn voordeel is dat het een nieuwbouwwoning betreft met op alle verdiepingen vloerverwarming, triple glas en met de isolatie zit het wel goed. En niet onbelangrijk een technische ruimte met voldoende ruimte voor alle installaties. Stadsverwarming vervangen is in mijn geval relatief makkelijk.

of dat ook voor jouw woning geldt, zul je eerst zelf het nodige moeten onderzoeken. succes hiermee

• dfrenner
  • Laatst online: 19-02 15:11
paQ schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:59:

We hebben een woning uit 2009, die toen al niet meer met gas kon geleverd worden.
Nu zijn we een gezin van 4, douchen best vaak lang en warm :P en het huis wordt ermee verwarmt.
We hebben een warmtewisselaar van Nuon.
Het kost ons max 65 euro per maand in een rijtjeswoning.
Wat het duur maakt is dat zowel vastrecht als gebruikstarief hoger ligt dan bij gas!

Gemiddelde tussenwoning:

Gasleverancier:
1050m3 * €0,7363 (tarief) = €773,12
Vaste leveringskosten = €39,93
Netbeheerkosten = €192,82
CV ketel afschrijving (€1250 in 15 jaar) = €83,33
Onderhoudscontract CV (inclusief iedere 2 jaar monteur op locatie) = €107,40 (https://www.eneco.nl/cv-e...derhoudscontract-cv-ketel)
Totaal: €1196,60 per jaar

Stadsverwarming:
35GJ * €23,46 (tarief) = €821,10
Vastrecht warmte = €302,11
Meettarief warmte = €25,18
Huur afleverset = €170
Misgelopen overstapbonus = €200
Totaal: €1518,39

Wij verbruiken een stuk minder:

Gas aansluiting:
450m3 * €0,7363 (tarief) = €331,33
Onderhoudscontract CV (inclusief iedere 2 jaar monteur op locatie) = €107,40
Totaal: €754,82 per jaar

Stadsverwarming:
15GJ * €23,46 (tarief) = €351,90
Huur afleverset = €170
Totaal: €1049,19

Het is gewoon bizar dat de politiek deze diefstal al jaren toelaat!

Ik zit bij Eneco en ik wens ze met alles in mij een faillissement toe. De manier hoe die partij omgaat met warmteklanten is bizar. Alle vragen over stadswarmte wordt ik doorverwezen naar firma Brinck. Als ik aangeef dat ik geen contract heb met Brinck, maar met Eneco, wordt de hoorn erop gegooid. Ze schuiven alles af op Brinck (wie dat ook mogen zijn).

Mijn haat richting Eneco groeit elke dag, bizar, er zijn niet veel bedrijven (eigenlijk geen enkel ander bedrijf) dat zo veel woede opwekt dan Eneco.

Maar als ze zelf een keer iets moeten (meter vervangen) verwachten ze alle medewerking van mij tussen 9 en 17... Ik had de laatste keer mijn poot stijf moeten houden, maar ja zo’n medewerker van Brinck kan er ook niets aan doen, dus toch maar op een werkdag een afspraak met ze gemaakt.

Overigens zie ik met een standaard tussenwoning ook niet zo veel mogelijkheden tot ombouw zonder stadswarmte. Waar moet je het kwijt?!

Youtube: DashcamNL

• paQ
dfrenner schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:51:
[...]

...
Wij verbruiken een stuk minder:

Gas aansluiting:
450m3 * €0,7363 (tarief) = €331,33
Onderhoudscontract CV (inclusief iedere 2 jaar monteur op locatie) = €107,40
Totaal: €754,82 per jaar

Stadsverwarming:
Huur afleverset = €170
laatste jaarrekening:
16.32 GJ = 368
vastrecht = 324
--------------------
totaal = 684
bijbetalen = 9,02

• dfrenner
paQ schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:15:
[...]

laatste jaarrekening:
16.32 GJ = 368
vastrecht = 324
--------------------
totaal = 684
bijbetalen = 9,02
En de huur van je afleverset?
En de misgelopen overstapbonus?

Hoe dan ook, zowel vastrecht als gebruikstarief liggen HOGER dan bij gelijkwaardig gas.

• paQ
dfrenner schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:30:
[...]

En de huur van je afleverset?
En de misgelopen overstapbonus?

Hoe dan ook, zowel vastrecht als gebruikstarief liggen HOGER dan bij gelijkwaardig gas.
Ik heb nog nooit "huur" betaald voor de afleverset.
Zowel thuis niet als op kantoor.

En om nou een 'misgelopen overstapbonus' te berekenen (en elk jaar :? ) als schadepost gaat me wat ver. Die betaal je zelf wel weer aan de andere zijde terug.
Daarbij, er IS geen gas hier, dus dan houdt het snel op.

Ik bedoel alleen maar aan te geven dat ik soms astronomische bedragen voorbij zie komen wanneer je stadswarmte zou hebben, maar ik herken me daar helemaal niet in :?

doordat het kantoor deels slechte isolatie kent (1 on-geïsoleerde buitenmuur) stoken we vanaf nu voornamelijk met de Airco, en dienen de radiatoren meer als 'bijverwarming". Ik ben benieuwd of dat bij de komende jaar nota veel gaat schelen.

paQ wijzigde deze reactie 04-11-2018 13:45 (14%)

• wauske

wauske

dfrenner schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:51:
Stadsverwarming:
Huur afleverset = €170
[...]
Overigens zie ik met een standaard tussenwoning ook niet zo veel mogelijkheden tot ombouw zonder stadswarmte. Waar moet je het kwijt?!
Wij hadden ook stadsverwarming, 40 euro per maand aan vaste kosten zonder enig verbruik. Sinds juli afgesloten en een warmtepomp geplaatst, dus al 160 euro bespaard t.o.v. de stadsverwarming (investering WP niet meegenomen) en tot nu toe bijna 20 euro aan elektra verbruikt om te verwarmen :P
Qua warmtepomp kan je ook kiezen voor een mono-blok opstelling, dan sluit je de CV leidingen aan op de buitenunit en heb je binnen geen unit hangen. Ik heb zelf echter een split omdat ik de binnenunit probleemloos kwijt kon (in ons standaard hoekwoninkje).

Die overstap bonus is ook flauwekul, ik heb nooit gas gehad op dit adres dus ook niet het vastrecht van gas. Als je de bonus in mindering brengt dan moet je ook het onderhoud van je ketel meenemen, die moet ook eens per jaar of per 2 jaar nagekeken worden zodat je jezelf niet vergast. Daarnaast heeft een ketel ook af en toe een storing en zal die ook gerepareerd moeten worden.

• _JGC_
@paQ Zit jij bij een leverancier die wel normale prijzen rekent, of je huurt de afleverset niet maar hebt die ooit gekocht.

Maargoed, gas is sinds dit najaar met 10-20 cent per kuub gestegen en gaat begin volgend jaar nog verder stijgen door energiebelasting. Aangezien stadsverwarming gebaseerd is op niet meer dan anders zal er straks ook wel weer een verhoging aankomen. De referentie voor die berekening is nml nog altijd het rendement van een VR ketel die je huurt of laat onderhouden met een all-in servicecontract.

Overigens zijn de prijzen per GJ gewoon in lijn met wat je voor gas betaalt, soms goedkoper zelfs. Het is vooral het vastrecht en de huur van de afleverset of warmtewisselaar die niet in verhouding staat.

Wat betreft die overstapbonus, dat komt uit de lengte of uit de breedte. Je betaalt ofwel een hoger gastarief ofwel een hoger vastrecht. Leg de tarieven van GreenChoice en Nuon maar eens naastelkaar, dan is die 200 euro overstapkorting snel verklaard.

• dfrenner
paQ schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:34:
[...]

Ik heb nog nooit "huur" betaald voor de afleverset.
Zowel thuis niet als op kantoor.

En om nou een 'misgelopen overstapbonus' te berekenen (en elk jaar :? ) als schadepost gaat me wat ver. Die betaal je zelf wel weer aan de andere zijde terug.
Daarbij, er IS geen gas hier, dus dan houdt het snel op.

Ik bedoel alleen maar aan te geven dat ik soms astronomische bedragen voorbij zie komen wanneer je stadswarmte zou hebben, maar ik herken me daar helemaal niet in :?

doordat het kantoor deels slechte isolatie kent (1 on-geïsoleerde buitenmuur) stoken we vanaf nu voornamelijk met de Airco, en dienen de radiatoren meer als 'bijverwarming". Ik ben benieuwd of dat bij de komende jaar nota veel gaat schelen.
Toch klopt dat niet, de getoonde bedragen zijn op basis van zo’n overstapbonus.

Ik ben wel vaker overgestapt en die bedragen betaal je niet aan de andere kant terug.

Huur staat bij ons voor 170 euro op de afrekening. Voor een verhaarde CW3 installatie...

• dfrenner
_JGC_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:56:
@paQ Zit jij bij een leverancier die wel normale prijzen rekent, of je huurt de afleverset niet maar hebt die ooit gekocht.

Maargoed, gas is sinds dit najaar met 10-20 cent per kuub gestegen en gaat begin volgend jaar nog verder stijgen door energiebelasting. Aangezien stadsverwarming gebaseerd is op niet meer dan anders zal er straks ook wel weer een verhoging aankomen. De referentie voor die berekening is nml nog altijd het rendement van een VR ketel die je huurt of laat onderhouden met een all-in servicecontract.

Overigens zijn de prijzen per GJ gewoon in lijn met wat je voor gas betaalt, soms goedkoper zelfs. Het is vooral het vastrecht en de huur van de afleverset of warmtewisselaar die niet in verhouding staat.

Wat betreft die overstapbonus, dat komt uit de lengte of uit de breedte. Je betaalt ofwel een hoger gastarief ofwel een hoger vastrecht. Leg de tarieven van GreenChoice en Nuon maar eens naastelkaar, dan is die 200 euro overstapkorting snel verklaard.
Gebruikskosten per GJ zijn zeker te hoog. Waar een gas gezin iedere 15 jaar een hoger rendementsketel koopt, wordt dat bij warmte niet doorberekend... Eneco zal altijd voor de goedkoopste gaan omdat we geen keuze hebben. 15 jaar geleden zat met op 103% rendement, nu zitten sommige ketels bijna op 140% rendement.

Om de innovatie voort te laten gaan, moet je warmte leveranciers dit hogere rendement laten verrekenen in hun GJ prijzen.

Anders blijf je de eest van je warmtebestaan op 98% rendement zitten, maar betaal je wel huur voor een duurdere unit.

Tevens komen wij niet in aanmerking voor groenere alternatieven en besparingen als WarmteWinner (warmtepomp op de CV) die gratis extra bespaard door warme lucht echte te gebruiken. Iets simpels als slimme meters of Toon, kan allemaal niet.

De leverancier stopt er geen effort in omdat de klanten toch niet weg kunnen.

• dfrenner
wauske schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:51:
[...]

Wij hadden ook stadsverwarming, 40 euro per maand aan vaste kosten zonder enig verbruik. Sinds juli afgesloten en een warmtepomp geplaatst, dus al 160 euro bespaard t.o.v. de stadsverwarming (investering WP niet meegenomen) en tot nu toe bijna 20 euro aan elektra verbruikt om te verwarmen :P
Qua warmtepomp kan je ook kiezen voor een mono-blok opstelling, dan sluit je de CV leidingen aan op de buitenunit en heb je binnen geen unit hangen. Ik heb zelf echter een split omdat ik de binnenunit probleemloos kwijt kon (in ons standaard hoekwoninkje).

Die overstap bonus is ook flauwekul, ik heb nooit gas gehad op dit adres dus ook niet het vastrecht van gas. Als je de bonus in mindering brengt dan moet je ook het onderhoud van je ketel meenemen, die moet ook eens per jaar of per 2 jaar nagekeken worden zodat je jezelf niet vergast. Daarnaast heeft een ketel ook af en toe een storing en zal die ook gerepareerd moeten worden.
Kijk eens goed naar mijn berekeningen, die zit er gewoon in! 120 per jaar inclusief preventief onderhoud.

Iets wat Eneco weigert te doen. Vrijdag nog gebeld, “nee meneer ik stuur niemand langs, tenzij iets kapot is of niet meer werkt”

• paQ
_JGC_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:56:
de installatie is van Nuon, en Nuon is ook gewoon mijn leverancier, en is degene die de rekeningen stuurt
dfrenner schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:56:
[...]

Toch klopt dat niet, de getoonde bedragen zijn op basis van zo’n overstapbonus.

Ik ben wel vaker overgestapt en die bedragen betaal je niet aan de andere kant terug.

Huur staat bij ons voor 170 euro op de afrekening. Voor een verhaarde CW3 installatie...
Dan nog ben ik met 1,5 GJ meer verbruik nog steeds goedkoper uit dan bij jouw gasberekening. (zonder overstapbonus)

paQ wijzigde deze reactie 04-11-2018 14:08 (48%)

• dfrenner
paQ schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:06:
[...]

de installatie is van Nuon, en Nuon is ook gewoon mijn leverancier, en is degene die de rekeningen stuurt

[...]

Dan nog ben ik met 1,5 GJ meer verbruik nog steeds goedkoper uit dan bij jouw gasberekening. (zonder overstapbonus)
Dan zit de sleutel echt in de huur van die unit die Nuon blijkbaar niet doorberekent... Eneco was er als de kippen bij.

Ik heb ze weleens gevraagd waarom ze opeens vanaf 2014 huur berekenen (daarvoor nooit gehad). Dan zeggen ze omdat de warmtewet dat zegt, maar die bepalen wij niet.

ACM heeft aan dat het een vrije keuze van Eneco is maar de warmtewet geeft alleen maximum tarieven.

Als ik Eneco confronteer met dat antwoord, schuilen ze zich weer achter de warmtewet en dat zij die niet bepalen.

Altijd maar dat achter partijen schuilen van Eneco. Bij onderhoud gaan ze er helemaal tussenuit en moet ik met een hele andere firma bellen. Blijft vreemd... Nee dat doen wij niet, dat is bij Brinck belegd.0

• wauske

wauske

dfrenner schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:05:
[...]

Kijk eens goed naar mijn berekeningen, die zit er gewoon in! 120 per jaar inclusief preventief onderhoud.

Iets wat Eneco weigert te doen. Vrijdag nog gebeld, “nee meneer ik stuur niemand langs, tenzij iets kapot is of niet meer werkt”
Je hebt gelijk, iets te vlug geschreven.

Maar waarom zou Eneco langs moeten komen dan? Zolang de radiatoren warm worden en er niets lekt voor het aansluitpunt doet hun systeem wat het moet doen toch?
Hier bij Ennatuurlijk ook. Volgens algemene voorwaarden artikel 6.6 kon ik de aansluiting opzeggen, volgens hun niet omdat ik een kettingbeding had. In het kettingbeding stond echter dat een aansluiting aanwezig moest blijven conform algemene voorwaarden. Uiteindelijk heeft de rel tussen stichting Reeshofwarmte en Ennatuurlijk (en diens voorganger, Essent) ervoor gezorgt dat de aansluitbijdrage zou vervallen als je een contract tekende waarmee je ze ook ontslaat van toekomstige rechtsvervolging. Een van de voorwaarden in het contract was dat je ook mocht opzeggen :)

• dfrenner
Zijn hier ook mensen met een normale tussenwoning die hun stadswarmte eruit hebben gedaan?
Ik heb weinig ruimte... Hoe kan ik dit oplossen?

• BTS
  • Registratie: februari 2007
dfrenner schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:07:
Zijn hier ook mensen met een normale tussenwoning die hun stadswarmte eruit hebben gedaan?
Ik heb weinig ruimte... Hoe kan ik dit oplossen?
(Nog) niet gerealiseerd maar wel al laten onderzoeken, bij ons zou de installatie in de garage moeten. Die zit bij ons aan het huis vast. Rijtjeswoning met garage aan de voorzijde van het huis. Binnen zou bij ons kunnen als we boven ruimte ervoor vrij maken maar is een veel grotere verbouwing.

www.highflow.nl

• dfrenner
BTS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:20:
[...]

(Nog) niet gerealiseerd maar wel al laten onderzoeken, bij ons zou de installatie in de garage moeten. Die zit bij ons aan het huis vast. Rijtjeswoning met garage aan de voorzijde van het huis. Binnen zou bij ons kunnen als we boven ruimte ervoor vrij maken maar is een veel grotere verbouwing.
Ja maar een garage heb ik dus niet :'(

• wauske

wauske

BTS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:20:
[...]

Watch gaat er dan in de garage, de binnenunit of de buitenunit?

@dfrenner zoals gezegd kan je mijn huis met een tussenwoning vergelijken, het is in de praktijk wel een hoekwoning maar zonder noemenswaardige tuin aan de zijkant (1 meter).
Als ruimte een probleem is, dan zou ik een monoblok pakken. Die heeft een buitenunit die je in de tuin kan zetten of aan je gevel kan hangen zonder dat je een binnenuit nodig hebt. De CV leidingen breng je dan naar buiten en sluit je op de monoblok aan. Als je geen vloerverwarming hebt is een buffervat binnen wel aan te raden, die is qua grootte afhankelijk van wat je wil (ik heb 50 liter i.c.m. mijn radiatoren).

Qua warm water wordt het wellicht wel goed nadenken, wat heb je daar nu voor?

• BTS
  • Registratie: februari 2007
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:48:
[...]

Binnenunit in de garage, buiten unit kan op het dak.
Monoblock is een goede optie i.c.m. een warmtepompboiler.

www.highflow.nl

• dfrenner
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:48:
[...]

@dfrenner zoals gezegd kan je mijn huis met een tussenwoning vergelijken, het is in de praktijk wel een hoekwoning maar zonder noemenswaardige tuin aan de zijkant (1 meter).
Als ruimte een probleem is, dan zou ik een monoblok pakken. Die heeft een buitenunit die je in de tuin kan zetten of aan je gevel kan hangen zonder dat je een binnenuit nodig hebt. De CV leidingen breng je dan naar buiten en sluit je op de monoblok aan. Als je geen vloerverwarming hebt is een buffervat binnen wel aan te raden, die is qua grootte afhankelijk van wat je wil (ik heb 50 liter i.c.m. mijn radiatoren).

Qua warm water wordt het wellicht wel goed nadenken, wat heb je daar nu voor?
Stadswarmte voziet mijn volledige warmwatervoorziening. Douchen, bad, keuken, en verwarming. Beneden vloerverwariming en boven en zolder radiatoren.

De warmtset zit nu in de meterkast. Maar dat is niet veel ruimte.
Het mooiste zou de schuur zijn, maar dat is helemaal achter in de tuin en de kruipruimte loopt niet door...

Zolder is zat ruimte voor een vat, maar geen enkele warm water leiding naar boven.
Daarnaast, waar plaats je een buitenunit? Zadeldak... Liefst zonder al te veel in het zicht...

• wauske

wauske

dfrenner schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:00:
[...]

Stadswarmte voziet mijn volledige warmwatervoorziening. Douchen, bad, keuken, en verwarming. Beneden vloerverwariming en boven en zolder radiatoren.

De warmtset zit nu in de meterkast. Maar dat is niet veel ruimte.
Het mooiste zou de schuur zijn, maar dat is helemaal achter in de tuin en de kruipruimte loopt niet door...

Zolder is zat ruimte voor een vat, maar geen enkele warm water leiding naar boven.
Daarnaast, waar plaats je een buitenunit? Zadeldak... Liefst zonder al te veel in het zicht...
Voor warmwater kan je kiezen voor een doorstroomverwarmer, die is net zo groot als een schoenendoos en past dus makkelijk in je meterkast. Energetisch niet de meest groene oplossing maar wel effectief (ik heb er zelf ook 1). Je moet wel een 3 fase meterkast hebben om hem genoeg power te geven, die van ons is 13KW (zeg 4 ovens tegelijk op opwarmen stand) en die levert dan zo'n 6 liter per minuut op 50 graden.

De buitenunit van een monoblok is afhankelijk van je benodigde verbruik, ik heb er eentje die is behoorlijk groot maar die kan ook 9KW leveren bij -20 (al heb ik wel een split unit dus de mono versie is nog groter). Vraag is dus hoeveel GJ je gebruikt bij stadsverwarming om je warmtevraag in te schatten.
[Edit]
Beter topic voor opties en discussies, ik ben geen expert :+
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

wauske wijzigde deze reactie 06-11-2018 16:12 (5%)

• Boudewijn_
Heel interessant, ik heb een vergelijkbare situatie (stadsverwarming en geen warm water leiding op zolder), zie iets eerder in dit topic.
Ik neig nu naar een multi-split lucht/lucht warmtepomp voor de beneden verdieping en de slaapkamer. De buitenunit hiervan kan wel in de voortuin.
Op zolder plek genoeg voor een warmtepompboiler, maar ja die leidingen he.. die zullen dan aangelegd moeten worden vanaf de meterkast.

• dfrenner
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:06:
[...]

Voor warmwater kan je kiezen voor een doorstroomverwarmer, die is net zo groot als een schoenendoos en past dus makkelijk in je meterkast. Energetisch niet de meest groene oplossing maar wel effectief (ik heb er zelf ook 1). Je moet wel een 3 fase meterkast hebben om hem genoeg power te geven, die van ons is 13KW (zeg 4 ovens tegelijk op opwarmen stand) en die levert dan zo'n 6 liter per minuut op 50 graden.

De buitenunit van een monoblok is afhankelijk van je benodigde verbruik, ik heb er eentje die is behoorlijk groot maar die kan ook 9KW leveren bij -20 (al heb ik wel een split unit dus de mono versie is nog groter). Vraag is dus hoeveel GJ je gebruikt bij stadsverwarming om je warmtevraag in te schatten.
[Edit]
Beter topic voor opties en discussies, ik ben geen expert :+
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
We zijn nu redelijk zuinig, 15GJ bij 35GJ gemiddeld op de postcode.
Ik wil uitgaan van 35GJ gemiddeld. Ik zet nu ook pas heel laat de verwarming aan, omdat ik Eneco niets van mijn geld gun. Baggerpartij die niets, maar dan ook niets aan moeite doet voor warmteklanten.

• wauske

wauske

dfrenner schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:34:
[...]

We zijn nu redelijk zuinig, 15GJ bij 35GJ gemiddeld op de postcode.
Ik wil uitgaan van 35GJ gemiddeld. Ik zet nu ook pas heel laat de verwarming aan, omdat ik Eneco niets van mijn geld gun. Baggerpartij die niets, maar dan ook niets aan moeite doet voor warmteklanten.
Wij waren ook zuinig met 18GJ/jaar. Wees voorzichtig met 35 te berekenen, als je een veel te grote WP pakt dan kan je systeem zijn vermogen niet goed kwijt en is die niet heel zuinig. Aan de andere kant, wij hebben met 25GJ gerekend en toen toch nog een maatje groter gepakt, nu stoken we alle kamers naar 20 graden zodat de pomp goed zijn warmte kwijt kan - overigens nog steeds goedkoper dat stadsverwarming ooit was hier :o

• dfrenner
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:38:
[...]

Wij waren ook zuinig met 18GJ/jaar. Wees voorzichtig met 35 te berekenen, als je een veel te grote WP pakt dan kan je systeem zijn vermogen niet goed kwijt en is die niet heel zuinig. Aan de andere kant, wij hebben met 25GJ gerekend en toen toch nog een maatje groter gepakt, nu stoken we alle kamers naar 20 graden zodat de pomp goed zijn warmte kwijt kan - overigens nog steeds goedkoper dat stadsverwarming ooit was hier :o
Maar had jij genoeg ruimte/garage? Of ook een standaard tussenwoning?

• wauske

wauske

dfrenner schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:39:
[...]

Maar had jij genoeg ruimte/garage? Of ook een standaard tussenwoning?
Mijn buitenunit staat gewoon in de achtertuin, bij de achterdeur.

https://tweakers.net/ext/f/7lj5sHo6GgGoXBlL41N6wvWQ/thumb.jpg

• Junia
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:04
Misschien een rare vraag, maar stel dat je advies wilt hebben over je verbruik en afstelling van SV, bij wat voor bedrijven kun je dan aankloppen? Mijn vriendin en ik komen aan 45GJ per jaar, terwijl we (naar ons gevoel) erg zuinig omgaan met stoken/douchen e.d. Wat mij opvalt is dat onze radiatoren enkel 1 standje lijken te hebben, namelijk loeien of koud, maar dat heeft dan toch weer te maken met regelkleppen bij je stadsverwarmingsset?

• dfrenner
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Heb je meer info/foto's hoe dat is opgelost bij jou, misschien?

• wauske

wauske

dfrenner schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:57:
[...]

Heb je meer info/foto's hoe dat is opgelost bij jou, misschien?
Kan ze zo maken, wat wil je zien?

• EJPostema
  • Laatst online: 19-02 14:55
wauske schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Heb je dan niet veel last van het geluid als je buiten in de zomer zit of met je raam open slaapt?

• wauske

wauske

EJPostema schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:59:
[...]

Heb je dan niet veel last van het geluid als je buiten in de zomer zit of met je raam open slaapt?
In de zomer doet ie niets, wij hebben alleen verwarming via de warmtepomp. Onze voormalige E-boiler hing op zolder en is vervangen door een doorstroomverwarmer (wij hadden geen warm water vanuit stadsverwarming). Bij het verwarmen hoor ik hem ook nauwelijks, de binnenunit wel (hangt in de woonkamer) maar als je een monoblok neerzet heb je geen binnenunit.

En met het raam open, als de unit aan gaat heb ik geen raam open 's nachts :P Qua geluid is deze ook erg stil, plus ik heb ingesteld dat deze tussen 22:00 en 7:00 in de stiltestand moet draaien en dan is ie nog zachter.
De badkamer zit boven de warmtepomp en ik hoor 'm van daaruit nauwelijks. Zoonlief slaapt naast de badkamer en die heb ik ook nog niet gehoord dat hij 'm hoorde of er last van had.

• dimk
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-02 18:21
Dag allemaal,

Ik zie vaak Almere Poort in de posts voorkomen en ik kom zelf ook uit Almere Poort en ben ook een beetje zat met Nuon stadsverwarming. Ik heb een goed geisoleerd huis, in de keuken Grohe red boiler (dus geen warm water van Nuon), alleen in de badkamer wordt warm water gebruikt die door Nuon wordt geleverd. Op de begane grond heb ik een Nest staan die geeft aan dat bijvoorbeeld in November slechts 20 uur werd verwarmd (minder dan 1 uur per dag). Op de eerste verdieping stonden radiatoren op 2, en op de tweede verdieping staat alles uit. Zonder verwarming blijft eigenlijk het huis warm. Ik snap niet waar die hoge verbruik vandaan komt (zie attachment). Verschil zomer en winter is meer dan 2000%, terwijl douche/bad net zo veel wordt gebruikt het heel jaar door. Het komt dus echt door verwarming, die bijna altijd uit staat. Ik heb vorige week gemerkt dat de vloerverwarming in de badkamer continue water doorstroomt. Omdat stadsverwarming geen circulatie binnenhuis doet, betekent dat als ik alleen vloer in de badkamer wil verwarmen, dan wordt bijna net zo warm water teruggegeven aan de stadsverwarming, zonde! Ik heb nu alle radiatoren uitgezet en wil kijken naar het resultaat van januari (btw het blijft boven 20 graden thuis), maar ik zie op de unit nog steeds dat het meer dan 20 l/h doorvoert.

Wat zijn op dit moment de beste alternatieven voor de stadsverwarming? Een warmtepomp lijkt me te veel gedoe. Ik zou liever gewoon een elektrische boiler ipv stadsverwarming unit doen, maar dat blijkt veel te duur te zijn. Ik kan ook in de badkamer een elektrische boiler doen voor warm water en iets anders in de meterkast voor verwarming. Of toch een Lucht-water, Lucht-lucht, Water-water, Grond-water warmtepomp?

Nest begane grond:

dimk wijzigde deze reactie 11-01-2019 09:33 (3%)

• Bergie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:32

Bergie

Lekker belangrijk...

Elektrische boiler zou ik niet doen; dat kost je een kapitaal aan elektra en kan zeker niet uit. Warmtepomp is in principe het beste maar betekend wel dat je in de meeste gevallen naar lage-temperatuur-verwarming moet gaan.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem ; heb ook stadsverwarming waar ik graag vanaf zou willen maar moet flink wat investeren wil ik op een WP over kunnen gaan. Heb ook geen vloerverwarming dus zou het dan lastig krijgen om de woning goed warm te krijgen ben ik bang.

Yamaha MT-09

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:52
Een stappen plan zou handig zijn ja, voor wanne-be overstappen met stadsverwarming.. :)

hier dus ook SV. Maar geen vloerverwarming of ruimte voor een buffervat (als dat nodig zou zijn). En aangezien NUON doorleuk gaat vasthouden aan het niet meer of minder dan gas princiepen |:( , ga ik dus nog eens extra duur uit zijn de komende jaren vrees is. ;(

• wauske

wauske

dimk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:40:
Op de begane grond heb ik een Nest staan die geeft aan dat bijvoorbeeld in November slechts 20 uur werd verwarmd (minder dan 1 uur per dag). Op de eerste verdieping stonden radiatoren op 2, en op de tweede verdieping staat alles uit. Zonder verwarming blijft eigenlijk het huis warm. Ik snap niet waar die hoge verbruik vandaan komt (zie attachment).
[Afbeelding]

Nest begane grond:
[Afbeelding]
Het grafiek die ik van Ennatuurlijk kreeg was een beetje hetzelfde als die van jou maar tussen april en september stond de hoofdkraan dicht, daarnaast was een milde winter met een piek aan verbruik in een koude maart niet zichtbaar. Het grafiek lijkt dus niet gebaseerd op de praktijk maar een statistisch berekening.

Vervolgens, bepaald jouw Nest of de hoofdkraan open en dicht gaat of doet die alleen thermostaatknoppen op je radiatoren? Bij mij stond de verwarming ook nauwelijks aan maar desondanks kwam er toch een klein beetje warmte als de knoppen op 1 of 1,5 stonden.

Als je weet hoeveel GJ je jaarlijks verbruikt kan je makkelijk uitrekenen wat je verbruik ongeveer wordt. Bij mij ging ik uit van 18GJ (met een beetje extra) als 5000kwh warmte behoefte. Met een warmtepomp ging ik uit van een COP tussen de 2 en 3 (geen vloerverwarming of LTV aanpassingen) dus zou ik zo'n 2000 tot 2500kwh aan stroom nodig hebben.
Als je puur elektrisch gaat verwarmen, neem dan een Masterwatt of vergelijkbare elektrische CV ketel. Hobbywerk met boilers werkt wellicht wel maar owee als het niet genoeg werkt bij -10, dan kan je nergens op terugvallen. Met een elektrische CV weet je tenminste zeker dat je een systeem hebt wat echt ervoor bedoeld is. En dan weet je met 5000kwh dus ook dat je 1000 euro aan elektra kwijt bent voor verwarmen 8)7 Voordeel is dan wel weer dat een Masterwatt ketel rond de 2000 euro inclusief installatie kost, dan heb je nog wel een boiler of doorstroomverwarmer nodig voor je warme water.

Mijn warmtepomp is overigens prima geschikt voor ons huis, blijkt achteraf. Hij heeft een overkill aan power maar dat maakt wel dat het bij -10 ook warm blijft. Stroomverbruik sinds september is ongeveer 800kwh, zonder warm tapwater overigens.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:38
wauske schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:36:
Als je weet hoeveel GJ je jaarlijks verbruikt kan je makkelijk uitrekenen wat je verbruik ongeveer wordt. Bij mij ging ik uit van 18GJ (met een beetje extra) als 5000kwh warmte behoefte. Met een warmtepomp ging ik uit van een COP tussen de 2 en 3 (geen vloerverwarming of LTV aanpassingen) dus zou ik zo'n 2000 tot 2500kwh aan stroom nodig hebben.
Als je puur elektrisch gaat verwarmen, neem dan een Masterwatt of vergelijkbare elektrische CV ketel. Hobbywerk met boilers werkt wellicht wel maar owee als het niet genoeg werkt bij -10, dan kan je nergens op terugvallen. Met een elektrische CV weet je tenminste zeker dat je een systeem hebt wat echt ervoor bedoeld is. En dan weet je met 5000kwh dus ook dat je 1000 euro aan elektra kwijt bent voor verwarmen 8)7
Net mijn nota van Eneco binnen, toevallig hetzelfde warmteverbruik!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Begrijp ik nu goed dat ik met stadsverwarming goedkoper uit ben dan met een vergelijkbaar meerverbruik (5000 kWh = 1000 EUR extra) d.m.v. een elektrische CV. :?

Maar dat ik met een warmtepomp (2500 kWh = 500 EUR extra) wel goedkoper zou verwarmen dan nu?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:52
Een elektrische CV is geen slim plan. Anders zou iedereen wel zijn woning verwarmen met ventilatorkacheltjes/convectoren. Quick and dirty: 18GJ=5000 kWh is ruim 1000 euro. 18GJ op 't gasnet kost je ongeveer 600-650 euro maar hier komt je ketel natuurlijk nog bij á 150-200 euro pj (ik ga er even vanuit dat je hem laat onderhouden) dus dat ontloopt elkaar ook niet erg veel. Stel de WP doet een gemiddelde COP van 3-3,5 in de (niet zo strenge) winter +- 1500 kWh dus 330 euro. Stel je koopt een installatie van een paar duizend euro en deze gaat 15 jaar mee dan zit je rond de 500-600 euro pj. Die installatie heb je dus na 10-12 jaar wel terugverdiend. Ook moet je maar zien of je zomaar van stadswarmte af komt, dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Jim423 wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:09 (4%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• wauske

wauske

U123456 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:56:
[...]
Net mijn nota van Eneco binnen, toevallig hetzelfde warmteverbruik!

Begrijp ik nu goed dat ik met stadsverwarming goedkoper uit ben dan met een vergelijkbaar meerverbruik (5000 kWh / 1000 EUR extra) d.m.v. een elektrische CV. :?

Maar dat ik met een warmtepomp (2500 kWh / 500 EUR extra) wel goedkoper zou verwarmen dan nu?
Ja, daar komt het op neer. Cop 2,7 staat gelijk aan vergelijkbare kosten als 1m3 gas (1m3 gas is effectief ongeveer 9,8kwh energie en met 90% efficiëntie kom je ongeveer op COP 2,7 meen ik), hogere COP is dus goedkoper. Daarnaast vervalt je vastrecht wat bij mij 25 euro per maand was!

Een warmtepomp kost meer qua aanschaf en heeft ook onderhoud nodig (een elektrische ketel heeft dan weer nauwelijks onderhoud). Ik heb eens uitgerekend dat een elektrische CV de 1e 7 jaar goedkoper is dan een warmtepomp en dat daarna de warmtepomp het wint. Mijn warmtepomp heeft 5 jaar garantie en 5 jaar onderhoudscontract (afgetikt bij aankoop) dus het moet raar lopen wil ik flink kosten maken om niet rendabel te zijn.
Met een kleinere Wp was ik nog goedkoper uit, maar ik ben voor een top model gegaan die super stil is. En wat leuke features zoals bediening via internet enzo ;)

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

@wauske Hoe heb jij nu je SWW geregeld? Met een warmtepompboiler?

Yamaha MT-09

• wauske

wauske

Bergie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:24:
@wauske Hoe heb jij nu je SWW geregeld? Met een warmtepompboiler?
Nee. Altijd een eboiler gehad in dit huis maar dat was niet fijn i.c.m. een bad (vaak leeg/te koud) en de stilstand verliezen waren me te hoog. Dus toen deze boiler kapot ging de meterkast om laten bouwen maar 3x25A en een doorstroomverwarmer erin gedaan (13,5kw). Qua stroom iets voordeliger als een eboiler.want geen stilstand verliezenaar nog steeds niet het voordeel van een Wp.

Waarschijnlijk gaan we over een paar jaar naar een indirect gestookte boiler d.m.v. de warmtepomp of zonneboiler en dan de doorstroomverwarmer als naverwarmer zodat we nooit zonder komen.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 17:51

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

ProudElm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:42:
Een stappen plan zou handig zijn ja, voor wanne-be overstappen met stadsverwarming.. :)

hier dus ook SV. Maar geen vloerverwarming of ruimte voor een buffervat (als dat nodig zou zijn). En aangezien NUON doorleuk gaat vasthouden aan het niet meer of minder dan gas princiepen |:( , ga ik dus nog eens extra duur uit zijn de komende jaren vrees is. ;(
Medio 2019 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd met stadsverarming , de verwarming ga ik direct aansluiten op een monobloc. Helemaal afsluiten schijnt niet te kunnen gezien ik schijnbaar verplicht ben om SW 5 voor min jaar af te nemen voordat ik deze kan afsluiten , tap houdt ik dus nog even aan.

Zal tegen die tijd de vorderingen hier bijhouden.

revolution-nl wijzigde deze reactie 14-01-2019 18:58 (3%)

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

wauske schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:16:
[...]

Nee. Altijd een eboiler gehad in dit huis maar dat was niet fijn i.c.m. een bad (vaak leeg/te koud) en de stilstand verliezen waren me te hoog. Dus toen deze boiler kapot ging de meterkast om laten bouwen maar 3x25A en een doorstroomverwarmer erin gedaan (13,5kw). Qua stroom iets voordeliger als een eboiler.want geen stilstand verliezenaar nog steeds niet het voordeel van een Wp.

Waarschijnlijk gaan we over een paar jaar naar een indirect gestookte boiler d.m.v. de warmtepomp of zonneboiler en dan de doorstroomverwarmer als naverwarmer zodat we nooit zonder komen.
Ah ok :)

Maar als ik het goed begrijp heb je dus geen vloerverwarming of LTV radiatoren en krijg je puur met de warmtepomp je huis fatsoenlijk warm? Ook wanneer het incidenteel een keer -10 is ofzo?

Yamaha MT-09

• wauske

wauske

Bergie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:38:
[...]

Ah ok :)

Maar als ik het goed begrijp heb je dus geen vloerverwarming of LTV radiatoren en krijg je puur met de warmtepomp je huis fatsoenlijk warm? Ook wanneer het incidenteel een keer -10 is ofzo?
Ja, zonder problemen. De Wp kan 60 graden door de radiatoren duwen maar bij 0 graden is 40 graden CV water al genoeg.
Ik heb alleen T11 en T21 radiatoren. Beter als een gietijzeren variant maar niet ideaal voor een warmtepomp.

• eymey
Als ik hier zo de goede ervaringen met warmtepompen lees (zelfs met redelijk conventionele radiatoren), dan ben ik nog wel des te meer verbaasd over alle 'tegengeluiden' die nu op social media rond gaan over het gasloos gedoe.

Al die posts komen neer op "De regering wil ons van het gas af en de groenen willen ons allemaal een warmtepomp door de strot drukken, die duur is, na 15 jaar alweer vervangen moet worden, waar je 'krachtstroom' voor nodig hebt, wat herrie maakt, waar je je halve huis voor moet verbouwen en hermetisch isoleren, andere radiatoren, etc. etc. ".

Nou hebben al die verhalen natuurlijk ook wel een punt en ook ik denk dat het onhaalbaar is om op korte of zelfs afzienbare termijn bijna ieder huis in NL te voorzien van een warmtepomp, maar de 'verhalen tegen' dichten de warmtepomp wel heel veel nadelen en horrorverbouwingen toe, soms zelfs geplaatst door mensen die zogenaamd zelf ook in de installatiebranche zitten.

• wauske

wauske

eymey schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:37:
Als ik hier zo de goede ervaringen met warmtepompen lees (zelfs met redelijk conventionele radiatoren), dan ben ik nog wel des te meer verbaasd over alle 'tegengeluiden' die nu op social media rond gaan over het gasloos gedoe.

Al die posts komen neer op "De regering wil ons van het gas af en de groenen willen ons allemaal een warmtepomp door de strot drukken, die duur is, na 15 jaar alweer vervangen moet worden, waar je 'krachtstroom' voor nodig hebt, wat herrie maakt, waar je je halve huis voor moet verbouwen en hermetisch isoleren, andere radiatoren, etc. etc. ".

Nou hebben al die verhalen natuurlijk ook wel een punt en ook ik denk dat het onhaalbaar is om op korte of zelfs afzienbare termijn bijna ieder huis in NL te voorzien van een warmtepomp, maar de 'verhalen tegen' dichten de warmtepomp wel heel veel nadelen en horrorverbouwingen toe, soms zelfs geplaatst door mensen die zogenaamd zelf ook in de installatiebranche zitten.
Voor een deel zijn de verhalen waar (al wel flink overdreven) maar isoleren is sowieso wat iedereen al zou moeten doen (en wat bij ons al gedaan was bij de bouw en later nog wel hr++ beglazing). Vervolgens zijn er heel veel kolder verhalen, voornamelijk van gas CV installateurs die zeggen dat een WP niets is en dat je beter gas kan blijven gebruiken enz.

Het hangt eigenlijk altijd van je situatie af, wat voor afgiftesysteem je hebt en de mate van isolatie. Radiatoren geven nu eenmaal minder af als vloerverwarmimg maar er is een groot verschil tussen gietijzeren verwarming, T11 t/m T22 convectorradiatoren en echt ltv radiatoren. Daarnaast is de maat t.o.v. de behoefte heel belangrijk, kan je het nu niet zonder 80 graden continu doen dan zal een WP niet werken.

Kijk ook eens in het grote LWP topic, dan heb je veel meer gebruikers waar je uit kan putten: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

• eymey
Thanks! Zal dat topic eens in m'n bookmarks zetten :) (hoewel ik ook stadsverwarming heb, dus hier ben ik op zich ook wel op de goede plaats :P ).

Het klopt dus inderdaad dat een deel van de verhalen / bedenkingen bij dat hele "van het gas af" verhaal waar zijn, alleen hoe sommigen het brengen in dus schromelijk overdreven.

Overigens heb ik thuis beneden al vloerverwarming (als hoofdverwarming) en boven T22 radiatoren (die zeker met de hoge temperatuur van stadsverwarming meer dan voldoende zijn).

• wauske

wauske

eymey schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:06:
Het klopt dus inderdaad dat een deel van de verhalen / bedenkingen bij dat hele "van het gas af" verhaal waar zijn, alleen hoe sommigen het brengen in dus schromelijk overdreven.

Overigens heb ik thuis beneden al vloerverwarming (als hoofdverwarming) en boven T22 radiatoren (die zeker met de hoge temperatuur van stadsverwarming meer dan voldoende zijn).
Het belangrijkste wat veel mensen moeten leren is nachtverlaging afschaffen of in ieder geval flink beperken. Daarnaast, als je warmtepomp goed bemeten is zal je het niet in 1 uur een graad warmer krijgen als het buiten afkoelt.

Stroomverbruik is een dingetje maar met een goed ingestelde warmtepomp op een goede afgifte zoals vloerverwarming ben je altijd goedkoper uit als met gas, mits je je huis met 40 graden CV water warm krijgt. Als dat niet is kan je beter grotere radiatoren meebestellen want de watertemperatuur van de Wp verhogen kost heel veel meer elektriciteit.

En de rokende warmtepomp die je vaak voorbij ziet komen, is niets anders als eentje die hard werkt en even het ijs moet ontdooien.

Qua geluid bij mij geen klachten maar dit is ook een van de stillere modellen op de markt. Als je dat een issue vind is er zelfs een vergelijkbaar model met extra stil als aanduiding.

Reageer anders eens in het hoofdtopic, en kom eens kijken bij iemand in de buurt. Ons huis is lekker warm tegen lagere kosten :+

• eymey
Oh ik zelf geloof je direct hoor. Ik lees al een aardig poosje mee in dit topic en in de wijk in Almere waar ik woon loopt toevallig ook een project om een 'energiescan' van een aantal woningtypes te doen, en dan een advies te krijgen over een eventueel scenario voor overstap naar een warmtepomp, al dan niet ook in combinatie met zonnepanelen voor de electriciteitsbehoefte (als onderdeel van dat project heeft er hier in de buurt zelfs ook al iemand de stadswarmte van de Nuon de deur uit gedaan ;) ).

Van mezelf weet ik dat ik op dit moment totaal geen reserves heb om erin te investeren, maar dat maakt het niet minder interessant om het te volgen :). Het blijft me alleen zo ontzettend verbazen hoe enorm mensen meteen op internet gaan lopen blèren (met telegraaf voorop) als zulke dingen ineens dichterbij komen omdat de overheid iets bedenkt.

• dimk
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-02 18:21
wauske schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Vervolgens, bepaald jouw Nest of de hoofdkraan open en dicht gaat of doet die alleen thermostaatknoppen op je radiatoren? Bij mij stond de verwarming ook nauwelijks aan maar desondanks kwam er toch een klein beetje warmte als de knoppen op 1 of 1,5 stonden.
Nest regelt alleen de vloerverwarming op begane grond. En boven heb ik radiatoren met de thermostaatknoppen, waarvan slechts 3 knoppen op 2 staan en alle andere op *. We zijn alleen in de ochtend 1 uur en in de avond vanaf 18:00 thuis, dus eigenlijk de hele dag hoeft het niet verwarmd te worden. Ik was aan het kijken of ik thermostaatknoppen met een schedule kan kopen, maar helaas Nest heeft er geen, en in de andere merken moet ik nog verdiepen. Ik zou het liefst vanaf een app alle radiatoren willen bedienen.

Voor de WP moet er toch een gat in de tuin worden gemaakt om wat buizen in de grond te zetten?

Op vakanties, als ik een appartement huur bijvoorbeeld in Italie of Frankrijk, staan er bijna altijd elektrische radiatoren, dat moet toch ook duur zijn? :/

• wauske

wauske

dimk schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Nest regelt alleen de vloerverwarming op begane grond. En boven heb ik radiatoren met de thermostaatknoppen, waarvan slechts 3 knoppen op 2 staan en alle andere op *. We zijn alleen in de ochtend 1 uur en in de avond vanaf 18:00 thuis, dus eigenlijk de hele dag hoeft het niet verwarmd te worden. Ik was aan het kijken of ik thermostaatknoppen met een schedule kan kopen, maar helaas Nest heeft er geen, en in de andere merken moet ik nog verdiepen. Ik zou het liefst vanaf een app alle radiatoren willen bedienen.

Voor de WP moet er toch een gat in de tuin worden gemaakt om wat buizen in de grond te zetten?

Op vakanties, als ik een appartement huur bijvoorbeeld in Italie of Frankrijk, staan er bijna altijd elektrische radiatoren, dat moet toch ook duur zijn? :/
Als je knoppen op 2 staan is het, afhankelijk van de totale schaal, 17 tot 19 graden, die verbruiken dus continu een beetje.

En elektrische verwarming kan wel maar als je gas hebt en kiest voor elektrisch ben je gewoon dief van je eigen portemonnee. 1m3 gas heeft ongeveer 9,8kwh aan potentiële warmte maar en kost zo'n 60 tot 70 cent. 1kwh elektrische energie kost zo'n 20 cent, reken maar uit wat 1m3 in kwh aan elektra kost. Ter illustratie, mijn Wp wekte in december 1100kwh aan warmte op tegen cop 3,6 dus dat is effectief zo'n 350kwh elektrisch (70 euro). Als ik 1100kwh had moeten afrekenen was dat 220 euro...

Je zal de warmtepomp op enige wijze aan je radiatoren en vloerverwarming moeten koppelen. Bij mij is dat via de kruipruimte naar de meterkast gedaan maar ik heb een split dus dat zijn alleen koudemiddel leidingen. Als je een monoblok koopt zal je grotere leidingen moeten koppelen die ook beter geïsoleerd worden (bevriezingsgevaar).
Afhankelijk van je gebouw, waar de leidingen zitten en dergelijke zijn er andere opties maar die kan een installateur je vertellen.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 17:51

revolution-nl

Onze woning wordt opgeleverd met een RUH-SN verdeler. Heeft iemand een idee of deze geschikt is voor een warmtepomp (LTV). Ik kan dit zo snel niet terugvinden.

https://www.wth.nl/ruh-sn

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True