"50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker. "0ruben0 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:54:
Update dossier verplichte stadsverwarming:
Ik heb net een zeer kundig mevrouw gesproken van de dienst Stedelijke Ontwikkeling Almere.
Zij heeft mij aangegeven waarom SV-aansluiting verplicht is. Antwoord: de investering moet gewoon botweg terug verdiend worden.
Maar zij gaf ook aan dat Almere inmiddels bezig is met een echt duurzame variant van stadsverwarming. Namelijk een 5 tot 7 km diep gat in de aarde boren waar het water naar beneden wordt gepompt. PROGNOSE, realiseerbaar in 4 jaar. 50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker. Zelfs het NUON wil dolgraag meedoen. Maar vervolg onderzoeken moeten nog gedaan worden. Het ziet er in ieder geval goed uit.
Enfin, dit verandert voor mij natuurlijk ook de zaak en zal deze ontwikkeling zeker moeten meewegen.
Dat klinkt leuk maar vastrecht is de grootste kostenpost waar je zelf ook geen invloed op hebt.
Wat betreft afkoop, In het warmtepomp topic nemen mensen geen nieuwe gas aanbieder. De gasnetbeheerder komt ze dan na een tijdje gratis afsluiten. Bij stadsverwarming gebeurd hetzelfde als je niet betaalt.De afkoopregeling van het NUON blijkt inderdaad echt te bestaan. Voor € 7000,- brengen ze de buizen naar binnen, sluiten geen meter aan en ben dan gevrijwaard van vastrecht kosten.
Zie eerste opmerking, meeste kosten zijn vastrecht.Maar met het oog op de plannen van de gemeente Almere is het misschien wel een goed idee om de stadsverwarming bivalent aan te gaan sluiten op mijn warmtepomp. Ik stel hem dan zo in dat de installatie SV alleen gebruikt als het echt nodig is en of wanneer het rendabel wordt.