Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ik geloof dat de leveranciers er ook niet helemaal blij mee zijn. In hun perspectief hebben ze moeten investeren in een dure warmte-infrastructuur, die alleen voldoende geld oplevert als het om hele wijken tegelijk gaat. Vandaar dat hoge vastrecht. Hier in Utrecht-Leidsche Rijn ligt het er bijvoorbeeld vol mee. Er zijn niet eens gasaansluitingen. Op zich is dat tegen het licht van de Groningse gaswinning helemaal nog niet verkeerd.
Dat het verhaal van industriele restwarmte meestal niet meer opgaat is bekend. Er wordt gewoon centraal gestookt voor deze warmtevoorziening. Er zijn in het net natuurlijk ook veel warmteverliezen.

Aan de andere kant de gebruiker heeft lak aan de vreemde prijsconstructies van NMDA-principe, verplichte winkelnering doordat gemeente en bouwontwikkelaar afspraken hebben met de leverancier. Hij/zij wil meer vrijheid om zelf zijn verwarming in te vullen. Ik wil bijvoorbeeld graag milieuvriendelijker verwarmen met een warmtepomp en een flink overschot aan PV-stroom. Dat daarbij ook nog eens flink op de kosten wordt bespaart is alleen maar meegenomen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
crazyharrie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:35:
Mijn zaak ligt bij de geschillencommissie, met een eerdere uitspraak van 19-02-2015 door deze commissie in de zaak Ennatuurlijk tegen een consument. Ennatuurlijk werd met de grond gelijkgemaakt en diende de hele stadsverwarming kosteloos te verwijderen, en het niet in hoofd halen om enige vorm van vastrecht te vragen.

Ik voel mij heel sterk met deze uitspraak. Binnen 4 weken weet ik meer, ik laat het weten.

https://www.dropbox.com/s...gie%2019-02-2015.pdf?dl=0
Bedankt Harrie en Fest, dit is een flinke stok om mee te slaan. Ik ga gewoon helemaal niets betalen. Als ze niet willen, schakel ook ik de geschillencommissie in.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
@Luiaard: Mja, ik woon zelf dus in Almere Stad.

Ik weet dat hier aan het begin van Stad (als je vanuit Almere Buiten komt) een flinke warmtekrachtcentrale staat. Ik heb verder geen idee of dat ding ook nog meer produeert dan alleen warmte :). Hij was een hele tijd van Electrabel, inmiddels Nuon.

Ik weet wel dat sinds een poosje Almere Poort voor een groot deel van warmte wordt voorzien met restwarmte uit de electriciteitscentrale in Diemen.

Hoe dan ook, ik snap ook best dat zo'n systeem duur is in aanleg en onderhoud en ook ik kan ergens wel begrijpen dat energiebedrijven met de exploitatie in hun maag zitten. Maar zoals je zelf al zegt, gebruikers pikken de hoge kosten gewoon niet meer. En zeker niet de manier waarop die verhuld worden, zelfs met warmtewet.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:19:
@Luiaard: Mja, ik woon zelf dus in Almere Stad.

Ik weet dat hier aan het begin van Stad (als je vanuit Almere Buiten komt) een flinke warmtekrachtcentrale staat. Ik heb verder geen idee of dat ding ook nog meer produeert dan alleen warmte :). Hij was een hele tijd van Electrabel, inmiddels Nuon.

Ik weet wel dat sinds een poosje Almere Poort voor een groot deel van warmte wordt voorzien met restwarmte uit de electriciteitscentrale in Diemen.

Hoe dan ook, ik snap ook best dat zo'n systeem duur is in aanleg en onderhoud en ook ik kan ergens wel begrijpen dat energiebedrijven met de exploitatie in hun maag zitten. Maar zoals je zelf al zegt, gebruikers pikken de hoge kosten gewoon niet meer. En zeker niet de manier waarop die verhuld worden, zelfs met warmtewet.
De reden dat een hoop warmteleveranciers klagen, komt doordat de elektriciteitsprijs zo laag ligt. Het overgrote deel van de warmtenetten worden gevoed vanuit warmtekrachtcentrales die op gas stoken. Echter vanwege de lage elektriciteitsprijs is dat niet rendabel. Daarom wilt men in Zuid-Holland de warmterotonde aanleggen zodat de warmte vanuit het haven-gebied kan komen, a.k.a. warmte uit de kolencentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

eymey, ik heb de stellige indruk dat het ze niets interesseert wat de consument ervan denkt.
Ze dreigen, bluffen, hanteren de meest uiteenlopende "vrije" kosten en wat mij het meest stoort: ik heb geen keus.
Althans ik heb wél keus, en met mij de vele onwetende Nederlanders die gevangen zitten in een netwerk van pijpleidingen.
De uitspraak van de Energie Geschillencommissie heeft de weg vrij gemaakt.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Luiaard schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:10:
[...]

Bedankt Harrie en Fest, dit is een flinke stok om mee te slaan. Ik ga gewoon helemaal niets betalen. Als ze niet willen, schakel ook ik de geschillencommissie in.
Ik ben sinds september 2014 al aan het onderhandelen met de stadsverwarming boer alhier.
Zelfs op uitnodiging van de directie ter plekke mijn zienswijze en eisen besproken, ze komen doodleuk aan met een voorstel waar je niets mee kunt behalve flink betalen op de één of andere manier. Zelfs doorbetalen van geïndexeerd vastrecht al maak je geen gebruik van de stadsverwarming meer.

Je komt dus geen steek verder met ze, en nu dus de Geschillencommissie aangekaart.
Kost €27,50. wat goede argumenten en bewijsstukken, flink geduld, en nu dan de uitspraak van 19-02-2015 erbij. Kan niet meer stuk denk ik :+

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Fest schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:21:
[...]

Dan hebben wij het over dezelfde zaak. Ik heb weleens contact met de persoon die Ennatuurlijk voor de Geschillencommissie heeft gedaagd.
Ik wil die persoon hartelijk bedanken voor zijn gedane moeite waar ook ik waarschijnlijk veel nut van ga hebben.
Ik zag de uitspraak pas nadat ik mijn hele dossier reeds had neergelegd bij de geschillencommissie, maar kon hem nog toevoegen.

Echt, bedank hem heel erg van mij. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
crazyharrie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:19:
[...]

Ik wil die persoon hartelijk bedanken voor zijn gedane moeite waar ook ik waarschijnlijk veel nut van ga hebben.
Ik zag de uitspraak pas nadat ik mijn hele dossier reeds had neergelegd bij de geschillencommissie, maar kon hem nog toevoegen.

Echt, bedank hem heel erg van mij. _/-\o_
Als je ooit nog meer hulp nodig hebt, dan weet je me te vinden. Ik zit goed in de warmte-materie en heb tevens een juridische opleiding gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
crazyharrie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:04:
eymey, ik heb de stellige indruk dat het ze niets interesseert wat de consument ervan denkt.
Ze dreigen, bluffen, hanteren de meest uiteenlopende "vrije" kosten en wat mij het meest stoort: ik heb geen keus.
Althans ik heb wél keus, en met mij de vele onwetende Nederlanders die gevangen zitten in een netwerk van pijpleidingen.
De uitspraak van de Energie Geschillencommissie heeft de weg vrij gemaakt.
Nu zal het ze vast niks interesseren. Maar naar mijn idee, als steeds meer mensen zich succesvol laten afsluiten, gaat het ze vast wel interesseren.

Het is alleen nog wachten op het eerste enigszins grote landelijke medium dat hier een onderwerp van gaat maken zodat nog meer mensen op de hoogte raken van deze mogelijkheid.

Ik zie sommige leveranciers van warmtepompsystemen of bv. van pellet-cv installaties zelfs al claimen dat het kan lonen om hun systeem te gaan gebruiken ipv gas (al is het alleen al om daarvan onafhankelijk te worden). Kan je nagaan hoe dat met stadsverwarming zal zijn :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
crazyharrie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:35:
Mijn zaak ligt bij de geschillencommissie, met een eerdere uitspraak van 19-02-2015 door deze commissie in de zaak Ennatuurlijk tegen een consument. Ennatuurlijk werd met de grond gelijkgemaakt en diende de hele stadsverwarming kosteloos te verwijderen, en het niet in hoofd halen om enige vorm van vastrecht te vragen.

Ik voel mij heel sterk met deze uitspraak. Binnen 4 weken weet ik meer, ik laat het weten.

https://www.dropbox.com/s...gie%2019-02-2015.pdf?dl=0
Interessant had mij ook 159 euro kunnen besparen. Zal ze later nog eens mailen of ze het uit coulance nog willen corrigeren.
Tazzios schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:17:
[...]
In maart moest hij helaas toch nog even aan: 400 KWH 84,50 euro.
Het valt nog positiever uit dan ik had berekend; door mijn lage verbruik krijg ik op al mijn stroomverbruik heffingskorting.* De 400 KWH voor de airco heeft mij dus maar 32 euro gekost. :)
Verkort de t.v.t. ook met 2 jaar.

*Volgens mijn berekening krijg je over de eerste 2600KWH heffingskorting.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 01-05-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De heffingskorting is onafhankelijk van je verbruik altijd de volle mep. Met 1 kWh verbruik krijg je dus geld terug (als je vastrecht laag genoeg is).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 030bart
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 18:21
Luiaard schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:10:
[...]

@crazzyharrie, @luiaard, Toevallig iemand al resultaat van een recentere Geschillencommissie Energie poging?

Ben zelf stadsverwarmingsklant in Terwijde-Oost, Utrecht en kreeg een offerte voor afsluiting van Eneco van EUR 3540,-. Overweeg met de uitspraak van 19-02-2015 nu ook een gang naar de Geschillencommissie Energie, maar was even benieuwd of er nog recente(re) ervaringen zijn.

Ben ook mijn rechtsbijstand aan het opschakelen hiervoor.

Plan is om SV te vervangen door een Warmtepomp.
@Luiaard, we zijn bijna buren. Goede ervaringen met je Fujitsu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:23
030bart schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:17:
[...]

@crazzyharrie, @luiaard, Toevallig iemand al resultaat van een recentere Geschillencommissie Energie poging?

Ben zelf stadsverwarmingsklant in Terwijde-Oost, Utrecht en kreeg een offerte voor afsluiting van Eneco van EUR 3540,-. Overweeg met de uitspraak van 19-02-2015 nu ook een gang naar de Geschillencommissie Energie, maar was even benieuwd of er nog recente(re) ervaringen zijn.

Bedoelen ze geen Roebels? 8)7

Ter info, de Nuon heeft hem bij mij verwijderd voor 99 euro excl. btw. Wel met het dreigemend dat heraansluiten 3500 euro kosten. Dat dan weer wel. Niet dat het uitmaakt. Ik kom toch niet terug bij die dieven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Vandaag een schikking ondertekend tussen mij en stadsverwarming Purmerend:-)

Daar staat in dat er kosteloos en zonder verder vastrecht in rekening te brengen de overeenkomst wordt beëindigd binnen 3 weken nadat ik opdracht tot verwijdering warmte unit heb gegeven.

Ze gingen door de knieën 3 dagen voordat het daadwerkelijk door de commissie zou worden behandeld.

Victorie is mine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Gezien mijn resultaat... de geschillencommissie inschakelen.
Geen rechtsbijstand nodig, slechts gezond verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29
@Crazieharrie, staat er bij jou woning een kettingbeding in de akte van oplevering? Zou graag je case als referentie gebruiken als dat zo is :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Felicia schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:31:
@Crazieharrie, staat er bij jou woning een kettingbeding in de akte van oplevering? Zou graag je case als referentie gebruiken als dat zo is :)
Ik heb slechts in mijn akte staan dat "leidingen ten behoeve van stadsverwarming ten alle tijden bereikbaar moeten blijven voor onderhoud ".

Echter ook een kettingbeding wordt onderuit gehaald door de commissie:

Ik citeer"De commissie begrijpt het verzoek van de consument tot afsluiting van het warmtenet als een opzegging van de overeenkomst met de ondernemer betreffende de aansluiting op het net. Een dergelijke overeenkomst moet worden gezien als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 van het burgerlijk wetboek (hierna: BW). Krachtens het bepaalde in artikel 7:408, leden 1 en 3 BW kan de consument de overeenkomst te allen tijde opzeggen en is hij in geval van opzegging geen schadevergoeding aan de ondernemer verschuldigd. Deze bepalingen zijn blijkens artikel 7:413 BW van dwingend recht, nu de consument de opdracht als natuurlijk persoon en anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft verstrekt. Volgens de ondernemer heeft de consument in feite de keuze uit twee mogelijkheden of hij blijft vastrecht betalen, of hij laat de warmte-aansluiting in zijn geheel verwijderen. Die eerste mogelijkheid betekent evenwel dat de overeenkomst in stand blijft, terwijl de consument deze nu juist wil beëindigen. In de visie van de ondernemer kan de consument de overeenkomst derhalve slechts beëindigen door de gasaansluiting te laten verwijderen. Voor een dergelijke verwijdering geldt dat de ondernemer, naar hij stelt, slechts tot het verwijderen van de aansluiting bereid is, indien de consument daarvoor een - niet onaanzienlijke - vergoeding betaalt.
De commissie is van oordeel dat de ondernemer ook met deze voorwaarde de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408, lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt. De eis dat de consument voor de verwijdering van de aansluiting een dergelijke vergoeding betaalt, kan bovendien warden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408, lid 3 BW niet toegestane schadevergoeding. De commissie acht de geconstateerde beperkingen in strijd met dwingend recht en derhalve vernietigbaar op de voet van artikel 3:40 lid 2 BW. De commissie vat de stellingen van de consument zo op dat consument deze beperkingen ook daadwerkelijk vernietigt. Daarmee ontbreekt voor de ondernemer de mogelijkheid om kosten in rekening te brengen voor de beëindiging van de overeenkomst door middel van opzegging. Ook is de ondernemer niet gerechtigd om kosten in rekening te brengen voor verwijdering van de warmte-aansluiting. Dit leidt tot de volgende beslissing.
".
artikel 3:40 lid 2 BW geeft aan "dwingend recht". Dat kan ook van toepassing zijn op een kettingbeding.

Als je het niet probeert, kom je er nooit achter. Iedere poging om onder stadsverwarming uit te komen is bijna een precedent te noemen, aangezien er vele manieren zijn verzonnen om op consumenten "dwingend recht" toe te passen door deze monopolisten.

Niets te verliezen dan € 27,50, wel even opletten en goed je klacht onderbouwen in Jip en Janneke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
[...]

Ik heb de Fujitsu nog niet compleet aangesloten, wel al de koudeleiding gelegd. Ik moet het leidingwerk van en naar de verwarming nog doen en voor het sanitair warm water (tegelijk met leidingwerk zonneboiler). Als dat zover is draai ik zelf de kranen dicht van de stadsverwarming en ga ik richting geschillencommissie.

Hoe oud is jouw huis Bart? Wat een bizar bedrag. Ik woon zelf ook in Terwijde, als je me een DM stuurt kunnen we wel een keer onder het genot van een warm of koud drankje over de materie praten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Luiaard schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:33:
[...]

Ik heb de Fujitsu nog niet compleet aangesloten, wel al de koudeleiding gelegd. Ik moet het leidingwerk van en naar de verwarming nog doen en voor het sanitair warm water (tegelijk met leidingwerk zonneboiler). Als dat zover is draai ik zelf de kranen dicht van de stadsverwarming en ga ik richting geschillencommissie.

Hoe oud is jouw huis Bart? Wat een bizar bedrag. Ik woon zelf ook in Terwijde, als je me een DM stuurt kunnen we wel een keer onder het genot van een warm of koud drankje over de materie praten.
Let wel op dat er in het reglement van de SV kan worden vermeld dat er zonder medeweten van de SV geen apparatuur mag worden aangesloten op het stromend leidingwerk. Dat houdt in dat je concreet zelfs de aanleg van vloerverwarming moet melden.

Er kunnen sancties tegenover staan bij controle, en die krijg je als je afgesloten wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
[...]
Mij is klager onbekend, is niet openbaar gemaakt ( leverancier, wel op i-net vindbaar )

Uitspraak geschillencommissie energie,aansluiting stadsverwarming Ennatuurlijk
dossiernummer 89830, uitspraak van 19 februari 2015
uitspraak
De ondernemer is niet gerechtigd ter zake een opzegging door de consument van de overeenkomst aan hem nog vastrecht dan wel kosten van verwijdering in rekening te brengen.
Edit: volgens mij citeert crazyharrie de zelfde uitspraak

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 01-06-2015 23:46 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik ben al bezig met uitzoeken van een mooie warmtepomp.... :9

Mitsubishi ecodan of zubadan begint mijn voorkeur te krijgen, en met de schikking van de SVP op zak kan ik gewoon kiezen wanneer ik ze de deur wijs.
Ik probeer September een pomp gekocht en draaiende te hebben, kan ik Oktober de SV laten verwijderen.

Dit is gewoon een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Afgelopen donderdag monteurs van SVP en de firma die de infrastructuur onderhoud langs gehad voor inspectie.
De bestaande leidingen moeten verwijderd worden, er kan door corrosie in de leidingen versneld lekkage optreden bij stilstand in de leiding.
Uiteraard hoef ik dat allemaal niet te betalen maar het is wel vreemd hoe de verschillende SV beheerders te werk gaan.
Bij de meeste teakers die afsluiten wordt alleen de afleverunit toch verwijderd?

Bij verkoop van mijn huis moet de nieuwe eigenaar dus weer een aansluiting regelen mét alle leidingen.
Kan mij niet voorstellen dat die zo dom is :-) , maar dan gaan ze bij de SVP flink proberen te cashen om die aansluiting te realiseren.
Enfin dat is reeds geregeld in de warmtewet, al trekken ze zich in eerste instantie nooit iets van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Extra service van een warmtepompleverancier kan zijn hulp bij het opzeggen van de stadsverwarming.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Speksteenkachel schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:09:
Extra service van een warmtepompleverancier kan zijn hulp bij het opzeggen van de stadsverwarming.
Waarschijnlijk is één briefje van die warmtepompleverancier genoeg als die het al een aantal keren eerder gedaan heeft bij die SV. Dan kennen ze hem en weten ze zouden ze moeten weten dat moeilijk doen niet loont.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681085

Ook bij ons is inmiddels de SV installatie verwijderd (Almere). Is een lange weg geweest en uiteindelijk hebben we 364 euro moeten betalen voor het verwijderen. We gebruikten al geen SV/warmtapwater meer vanaf april 2015.

Het was een lange weg, heel veel telefoontjes, mailtjes en brieven zijn er aan vooraf gegaan. Maar uiteindelijk via aansluitingen.nl de boel opgezegd en gelukt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 19:58
Dit topic sluit niet helemaal aan bij mijn situatie maar ik denk dat dat wel kan. Ik wil namelijk mijn stadsverrwarming (Amere) deels vervangen door beneden een lucht lucht warmte pomp en pelletkachel te plaatsen. De bovenverdieping blijft dan voorlopig op stadsverwarming aangesloten tot er weer nieuw budget is. Hiermee verwacht ik ongeveer 70 tot 80 procent minder NUON GJ's te verbruiken.

Als ik nu deze besparing door reken/beredeneer dan heb ik het gevoel dat ik door het vastrecht maar een minimale besparing ga krijgen omdat deze een kromme verhouding heeft met de GJ prijs. De helft van mijn kosten voor de stadsverwarming bestaat uit vastrecht. Hierop heb ik de NUON gemaild met de vraag of het vastrecht ook herberekend wordt en krijg als antwoord dat het vastrecht eigenlijk gebaseerd is op de werkelijke kosten voor de stadsverwarming maar ik krijg het gevoel dat ze zich erg tegenspreken.
Bij een gas aansluiting krijg je door een lager capaciteitstarief en een kleinere CV ketel toch ook lagere lasten?
.
Niet-Meer-Dan-Anders beginsel
Dit betekent dat de energiekosten voor verwarming en warmtapwater voor een woning met stadsverwarming gemiddeld niet hoger mogen zijn dan voor een woning met een gasgestookte cv-combi ketel.

Alle kosten die voor een woning met een gasaansluiting gelden, inclusief de energiebelastingen op gas, worden doorberekend in de prijs van stadsverwarming. Dit is ?niet-meer-dan-anders'. Het Niet-Meer-Dan-Anders beginsel is gebaseerd op een gemiddelde situatie. Hoe dit uitpakt in uw situatie is afhankelijk van meerdere factoren, zoals verbruik.
U vraagt in uw e-mail hoe uw kosten herberekend zullen worden. U zult bij besparing op verbruik minder verbruik in GJ hebben. De totale vaste kosten voor uw aansluiting zullen echter hetzelfde blijven. Deze kosten zijn voor de aanleg en onderhoud van het netwerk voor stadswarmte en voor uw warmteinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
De rede dat de mensen in dit topic van stadsverwarming af willen zijn de hoge vaste kosten. Per GJ ben ik namelijk met een lucht/lucht warmtepomp ongeveer even duur uit.
Deels vervangen is door de vaste lasten totaal niet interessant. Ik zou nog even door sparen i.p.v. een discussie met ze aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je uit gaat van de eerste de beste airco offerte dan kan je met een beetje goed zoeken misschien wel 2 airco's voor die prijs vinden :)
Zo denk ik 2 Daikin A++ airco's voor nog geen €3000 aan de muur te kunnen krijgen incl. deels zelf doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik overweeg om een warmtepomp uit de UK over te laten komen. Toch een stuk voordeliger als wat ik in NL heb kunnen vinden. Ik ben nu op zoek naar iemand / bedrijf met F-gassen certificering in de buurt van Eindhoven die een lucht/water warmtepomp aan wil sluiten. Heeft iemand misschien tips?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke ga je dan bestellen en waar?
De Eko-warrior toevallig?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• svdeijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik zat aan een Panasonic Aquarea 7KW te denken:

http://pmcoppack.com/prod...ting-cooling/0012526.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Misschien een wat late reactie maar ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen.
In november 2010 heb ik me in Duiven zuid laten afsluiten door Nuon van de stadsverwarming. Inmiddels verwarm ik al bijna 4 jaar met een bodem gekoppelde warmtepomp en dit tot volle tevredenheid. Omdat ik het plaatsen van de warmtepomp gecombineerd heb met diverse andere energiebesparende maatregelen zoals het plaatsen van PV panelen, een zonneboiler, lucht WTW en een douchewater WTW is het pure effect van de warmtepomp niet direct inzichtelijk maar mijn NUON rekening ging terug van € 241 naar € 50. Voor het afsluiten betaalde ik destijds € 159 inclusief BTW. Uiteraard zat hierbij ook de dreigbrief dat her-aansluiten ruim € 3000 euro zou gaan kosten. Ik moest er wel 8 weken over mailen en bellen maar uiteindelijk kwam er dan toch een vriendelijke monteur langs die niet wist hoe hij het had; normaal gesproken kwam hij altijd met een deurwaarder en twee agenten aan huis dus vooraf had hij zich afgevraagd of dit wel klopte. In twee minuten waren twee massief stalen blokken over de kranen geplaatst en was de afsluiting een feit.

Inmiddels zijn we bijna 5 jaar verder en blijf ik lachen als er weer eens een brief komt dat er geen warm water of verwarming is "wegens werkzaamheden" Het hele netwerk valt hier uit elkaar en vooral in de winter als er sneeuw ligt kan je precies zien waar de leidingen liggen. Soms alleen omdat de sneeuw weg gesmolten is maar regelmatig ook aan de stoom uit de grond.

In dit kader ken ik ook het verhaal van een collega van me uit Duiven noord die terug kwam van vakantie en niet snapte hoe zijn ramen zo beslagen konden zijn; toen hij het kruipluik opentrok stond het kokende water gelijk met het luik! ze hebben nog jaren vochtproblemen gehad en veel gezeur met het afhandelen van de schade.

Stadsver(w)arming, nee bedankt!

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Toch wel typisch dat de kraan fysiek geblokkeerd wordt en dat ze dan dreigen met 3000 euro aansluitkosten. Terwijl als ze die vergrendeling eraf zou halen en kraan open zou draaien het gewoon weer zou moeten werken toch?

Maar wel een leuke praktijkcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
Ik ben dus ook al een tijd bezig (3+ jaar) met hetzelfde soort gezeik in mijn huurwoning, erin getuind en pas na een half jaar achtergekomen dat mijn maandbedrag dus niet omlaag kon omdat het vastrecht alleen al 70euro is. (De tarieven waren ook pas een half jaar na het tekenen bekend)

Maar degene in hier die zich hebben laten afsluiten van dit systeem hebben die ook een huurwoning of een koopwoning?
En hoe moet ik dat zien als het afgesloten is? Zit/kan daar drinkwater (van koud > warm) ook op of is het puur en alleen verwarming?

Ik wil van die bende af die er nu in zit zegmaar en alleen drinkwater verwarmen, dus zonder 70euro vastrecht.

[ Voor 9% gewijzigd door S95Sedan op 17-11-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
S95Sedan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:46:
Ik ben dus ook al een tijd bezig (3+ jaar) met hetzelfde soort gezeik in mijn huurwoning, erin getuind en pas na een half jaar achtergekomen dat mijn maandbedrag dus niet omlaag kon omdat het vastrecht alleen al 70euro is. (De tarieven waren ook pas een half jaar na het tekenen bekend)

Maar degene in hier die zich hebben laten afsluiten van dit systeem hebben die ook een huurwoning of een koopwoning?
En hoe moet ik dat zien als het afgesloten is? Zit/kan daar drinkwater (van koud > warm) ook op of is het puur en alleen verwarming?

Ik wil van die bende af die er nu in zit zegmaar en alleen drinkwater verwarmen, dus zonder 70euro vastrecht.
Ik denk dat dit heel lastig wordt. Er zijn huurcontracten waar het niet in vermeld stond waardoor de overeenkomst met je warmteleverancier impliciet is - wat je dus een basis geeft om er onderuit te komen omdat de verhuurder en niet jij een contract heeft - maar als het er in vermeld staat geef ik je weinig kans.

Probleem t.o.v. een koopwoning is namelijk dat een verhuurder je kan verbieden een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) aan te brengen zoals een warmtepomp. Doe je dat toch dan ben je verplicht om bij het opzeggen van de huur het geheel op eigen kosten weer in originele staat te herstellen. Zeker met aangepaste leidingen, radiatoren e.d. kan dat behoorlijk in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
Felicia schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:58:
[...]

Ik denk dat dit heel lastig wordt. Er zijn huurcontracten waar het niet in vermeld stond waardoor de overeenkomst met je warmteleverancier impliciet is - wat je dus een basis geeft om er onderuit te komen omdat de verhuurder en niet jij een contract heeft - maar als het er in vermeld staat geef ik je weinig kans.

Probleem t.o.v. een koopwoning is namelijk dat een verhuurder je kan verbieden een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) aan te brengen zoals een warmtepomp. Doe je dat toch dan ben je verplicht om bij het opzeggen van de huur het geheel op eigen kosten weer in originele staat te herstellen. Zeker met aangepaste leidingen, radiatoren e.d. kan dat behoorlijk in de papieren lopen.
Ik heb inderdaad gewoon zelf een contract getekend, dus verwacht dat dat gewoon kan, afsluiten willen ze ook doen alleen dan mis ik warm water.

Klopt ging er ook wel van uit eigenlijk dat bij het vertrekken alles weer in de originele staat herstelt moet worden.

Echter gaat het mij alleen om warm tapwater, verwarming zal mij eerlijk gezegd een worst wezen, dit aangezien deze al sinds mei 2012 uit staat.

En dan voornamelijk hoe ik mij zon systeem moet voorstellen.
(Dus je sluit de ene kant aan op je koud water en andere kant uitvoer van warm water en dan via electra ofzo? Leidingen zijn allemaal PPI-Insteek dus dat is niet zo spannend verder. )

[ Voor 8% gewijzigd door S95Sedan op 18-11-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
Ïndien je alleen warmwater nodig hebt zal een elektrische boiler ook al goedkoper zijn. Met 70 euro vastrecht per maand heb je dat binnen een jaar terug verdient.
http://electraboiler.nl/8...ktrische-boilers-150.html

Ik zelf zat met mijn warmwaterverbruik rond het omslagpunt van stadsverwarming/elektrischeboiler.

Warmtepomp zal wat lastiger zijn i.v.m. lucht aan en afvoer, voorbeeld: http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html
Op internet is er genoeg informatie over te vinden wil je er meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721560

Ik heb in november 2014 een lucht/water warmtepomp ingepast en de kranen van de stadsverwarming tegelijk dichtgedraaid. Nu ben ik even bezig met het laten afsluiten in Tilburg.

@wauske, hoe gaat het verder met je zaak tegen Ennatuurlijk? In mijn geval staat er helaas ook zo'n kettingbeding in de koopakte van mijn woning die Ennatuurlijk steeds gebruikt om mij verzoek af te wijzen. Ik sta nu op de punt om naar de geschillencommissie Energie to stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
In de wijk Meerhoven (Eindhoven) is een stichting opgericht die de misstanden rond Stadsverwarming wil gaan aanpakken:
http://www.meerhoven.nl/s...nden-stadsverwarming-aan/
De problemen rond de stadsverwarming stapelen zich op. Niet alleen in Meerhoven, maar ook in de Eindhovense binnenstad. Reden genoeg voor het oprichten van een stichting die opkomt voor de belangen van alle gebruikers van stadsverwarming in Eindhoven.

[..]

Misstanden
Energiebedrijf Ennatuurlijk brengt bij de meeste huishoudens met stadsverwarming 30 jaar lang een ‘aansluitbijdrage’ van ca. € 150 per jaar in rekening. Dit terwijl de aansluitkosten al zijn betaald tijdens de oplevering van de woning. Dit komt neer op ca. € 5000 per huishouden voor zowel koop- als huurwoningen. Daarnaast rekent Ennatuurlijk sinds vorig jaar € 85 per jaar huur voor de warmtewisselaar (afleverset). Deze vormt de verbinding tussen het stadsverwarmingsnetwerk en de binneninstallatie van de warmteverbruiker. De warmtewisselaar is in de meeste gevallen eigendom van de huiseigenaar (en dus reeds betaald) of wordt door bewoners al elders gehuurd. Nog bonter maakt Ennatuurlijk het bij bewoners die zich willen laten afsluiten van stadsverwarming, bijvoorbeeld omdat ze zelf een warmtepomp hebben geïnstalleerd. Zij hebben te maken met forse ‘afsluitkosten’ terwijl dit wettelijk niet is toegestaan. Gesprekken met Ennatuurlijk over deze problemen hebben niets opgeleverd. Ook de lokale en landelijke politiek laten het afweten. Bewoners rest niets anders dan de gang naar de rechter.

[..]

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Warmtewisselaar is trouwens geen afleverset zoals daar staat vermeld.
Afleverset zijn de de 2 handafsluiters in de woning.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Anoniem: 721560 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:10:
Ik heb in november 2014 een lucht/water warmtepomp ingepast en de kranen van de stadsverwarming tegelijk dichtgedraaid. Nu ben ik even bezig met het laten afsluiten in Tilburg.

@wauske, hoe gaat het verder met je zaak tegen Ennatuurlijk? In mijn geval staat er helaas ook zo'n kettingbeding in de koopakte van mijn woning die Ennatuurlijk steeds gebruikt om mij verzoek af te wijzen. Ik sta nu op de punt om naar de geschillencommissie Energie to stappen.
Ik heb nog geen actie genomen richting Ennatuurlijk. Reden is gezinsuitbreiding waardoor we ook een iets grotere auto nodig hadden dus mijn kapitaal voor de WP is ff weg. Pas wanneer ik concreet aan de slag ga zal ik naar de commissie warmte/energie stappen.
Mocht jouw geschil succesvol zijn dan wil ik 'm natuurlijk graag als referentie hebben voor de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

In Utrecht is de gemeenteraad ook wakker geworden. Belangrijkste winstpunt: de verplichting tot het afnemen van stadswarmte moet eraf. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 21:26

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Hallo medetweakers. Sorry dat ik reageer op een wat ouder topic. O-)

Ik heb aandachtig meegelezen en zie dat de besproken onderwerpen goed aansluiten bij mijn situatie.

Wij wonen sinds een jaar in 't zand (leidsche rijn) en zijn geschrokken van de stookkosten voor ons nieuwbouwhuis. Nou wisten we dat we met stadsverwarming niet voordelig zouden stoken maar dit valt wel tegen. :F

De feiten op een rij:
Hoekhuis
Vloerverwarming BG
+-150m2 vloeroppervlak
Oost-west dak
45gj voor verwarming en SWW

We bekijken meerderen alternatieven maar tot nu toe steekt een systeem waarbij de sadsverwarming de deur uit kan het meeste aan.

Nu heb ik gelezen dat er anderen een warmtepomp hebben in leidsche rijn. Is het mogelijk een keer te komen luisteren naar het systeem?

We zijn ook erg benieuwd naar de ervaringen en vooral ook het stroomverbruik over de lange termijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
45GJ komt overeen met 1600m3 gas. Vind ik enorm voor een nieuwbouwwoning. Stoken jullie dag en nacht 23 graden en laten jullie elke avond een bad vollopen?

Ik zit op 1100m3 voor een 2/1 kap van 110m2 uit 1978, laten elke avond 90 liter water in een bad lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Ja wij waren ook onaangenaam verrast. De vloerverwarming staat beneden standaard op 21 graden. Boven stoken we nauwelijks.

Het zou kunnen komen doordat de MV tijdsgestuurd is en 's nachts naar stand 3 springt. Dat is inmiddels verholpen en nu staat hij altijd op de laagste stand.

Ook misten we een deur bij de trap naar boven waardoor de warmte naar boven trok. Ook dit is inmiddels verholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

ravenge schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:43:

Ik heb aandachtig meegelezen en zie dat de besproken onderwerpen goed aansluiten bij mijn situatie.

Wij wonen sinds een jaar in 't zand (leidsche rijn) en zijn geschrokken van de stookkosten voor ons nieuwbouwhuis. Nou wisten we dat we met stadsverwarming niet voordelig zouden stoken maar dit valt wel tegen. :F

De feiten op een rij:
Hoekhuis
Vloerverwarming BG
+-150m2 vloeroppervlak
Oost-west dak

We bekijken meerderen alternatieven maar tot nu toe steekt een systeem waarbij de sadsverwarming de deur uit kan het meeste aan.

Nu heb ik gelezen dat er anderen een warmtepomp hebben in leidsche rijn. Is het mogelijk een keer te komen luisteren naar het systeem?

We zijn ook erg benieuwd naar de ervaringen en vooral ook het stroomverbruik over de lange termijn.

Alvast bedankt!
Ik wil proberen advies te geven, als eerste een uitleg.
Woningen worden gebouwd volgens het bouwbesluit, en dat besluit geeft aan dat een woning een aantal punten tbv energieverbuik/isolatie moet hebben EPC punten.

Nu is het geval dat SV zelf al punten oplevert, wat voor de bouwer een uitnodiging is om minder te hoeven isoleren = kosten besparen. Hij heeft immers het benodigd aantal punten voor de bouwvergunning al binnen.
Kortom, bijna ieder woning met stadsverwarming is slechter geïsoleerd!

Een nieuwe woning is vochtig, en vochtige lucht heeft meer verwarmings energie nodig om op temperatuur te komen.

Hoe wordt jouw energie gemeten? Heb je radiatoren of vloerverwarming.

Ik kom zelf af van SV, en heb ruim een jaar een Mitsubishi Ecodan draaien.
Met SV verbruikte ik 32Gj tot 36Gj per jaar, met de Mitsubishi 2500KWh á 0.18c per KWh.
Reken uit je winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
Je zou eens kunnen kijken of het aanpassen van de doorvoersnelheid enige winst oplevert. (ala CV tuning)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
Ten eerste wil ik ook in dit topic vermelden dat ik het na lang werk voor elkaar heb om kosteloos van mijn stadsverwarming af te komen. Dit na een procedure bij de Geschillencommissie Energie.

Het is nu duidelijk dat je (bij Eneco) kosteloos je leveringsovereenkomst kunt opzeggen. Wat hierbij belangrijk is, is dat je de leveringsovereenkomst opzegt, en geen opdracht geeft of offerte aanvraagt om de aansluiting te laten verwijderen!

Ik ga zien wat er nu in de praktijk gebeurt, en het betekent niet dat anderen daarmee direct geholpen zijn, maar in dezelfde situatie en met dezelfde argumenten zal de Geschillencommisie hetzelfde oordelen.

https://t.co/lXyBJRIdiA

Dank ook aan Joeri van Reeshofwarmte voor juridisch advies en Bart van Stadsverarming.nl met de publicatie van een stukje tekst onderaan een e-mail waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt om mijn punten kracht bij te zetten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard

De feiten op een rij:
Hoekhuis
Vloerverwarming BG
+-150m2 vloeroppervlak
Oost-west dak

Alvast bedankt!
Je woont bij mij in de buurt! Ik heb ook een hoekhuis, in Terwijde, ook rond 150m2 oppervlak, lessenaardak op Zuid. Met de stadsverwarming incl. SWW zat ik rond de 38GJ per jaar. Binnen redelijke termijn gaat bij mij de warmtepomp aan, en zodra dat zover is ben je van harte welkom om eens te kijken en luisteren.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Tazzios schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:38:
Je zou eens kunnen kijken of het aanpassen van de doorvoersnelheid enige winst oplevert. (ala CV tuning)
Ik denk niet dat dit kan met stadsverwarming...
crazyharrie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:45:
[...]

Hoe wordt jouw energie gemeten? Heb je radiatoren of vloerverwarming.

Ik kom zelf af van SV, en heb ruim een jaar een Mitsubishi Ecodan draaien.
Met SV verbruikte ik 32Gj tot 36Gj per jaar, met de Mitsubishi 2500KWh á 0.18c per KWh.
Reken uit je winst!
Wij hebben beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren. In de meterkast hangt een warmtewisselaar en daar wordt de warmte gemeten, helaas geen aparte meter voor warm water. :/
Luiaard schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Je woont bij mij in de buurt! Ik heb ook een hoekhuis, in Terwijde, ook rond 150m2 oppervlak, lessenaardak op Zuid. Met de stadsverwarming incl. SWW zat ik rond de 38GJ per jaar. Binnen redelijke termijn gaat bij mij de warmtepomp aan, en zodra dat zover is ben je van harte welkom om eens te kijken en luisteren.
Een vergelijkbare situatie dus, ik kom graag een keer luisteren :)
Luiaard schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:42:
Ten eerste wil ik ook in dit topic vermelden dat ik het na lang werk voor elkaar heb om kosteloos van mijn stadsverwarming af te komen. Dit na een procedure bij de Geschillencommissie Energie.

Het is nu duidelijk dat je (bij Eneco) kosteloos je leveringsovereenkomst kunt opzeggen. Wat hierbij belangrijk is, is dat je de leveringsovereenkomst opzegt, en geen opdracht geeft of offerte aanvraagt om de aansluiting te laten verwijderen!

Ik ga zien wat er nu in de praktijk gebeurt, en het betekent niet dat anderen daarmee direct geholpen zijn, maar in dezelfde situatie en met dezelfde argumenten zal de Geschillencommisie hetzelfde oordelen.

https://t.co/lXyBJRIdiA

Dank ook aan Joeri van Reeshofwarmte voor juridisch advies en Bart van Stadsverarming.nl met de publicatie van een stukje tekst onderaan een e-mail waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt om mijn punten kracht bij te zetten.
Bedankt voor de link, heb je gewoon contact opgenomen met Eneco om je contract op te zeggen?

We hebben nu een offerte liggen van dutchheatpump voor een 9KW panasonic incl 300l boilervat. Het gaat toch wel om grote bedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ravenge schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:57:
[...]
We hebben nu een offerte liggen van dutchheatpump voor een 9KW panasonic incl 300l boilervat. Het gaat toch wel om grote bedragen...
Een Panasonic monobloc kun je ook gewoon in Frankrijk bestellen en bonjour zeggen tegen DHS...
Dan ben je voor minder dan de helft van het geld klaar, incl 300 ltr RVS DJG WP buffervat.
Wel niet zo een fancy inbouw in je dak, maar ach. Geluid moet je buiten houden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ook maar even hier delen. Geheel in lijn der verwachtingen, dus maak je niet teveel illusies, Eneco wil het lastig blijven houden om eraf te komen.

https://twitter.com/HeijAugust/status/824189817915326464

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:43
ravenge schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:19:
Ja wij waren ook onaangenaam verrast. De vloerverwarming staat beneden standaard op 21 graden. Boven stoken we nauwelijks.

Het zou kunnen komen doordat de MV tijdsgestuurd is en 's nachts naar stand 3 springt. Dat is inmiddels verholpen en nu staat hij altijd op de laagste stand.

Ook misten we een deur bij de trap naar boven waardoor de warmte naar boven trok. Ook dit is inmiddels verholpen. :)
Door te google of Eneco in z`n recht staat om zo laat de verhoging aan te kondigen van de tarieven in Houten kwam ik hier uit.
Wij wonen in een nieuwbouw woning (3 jaar oud). 145m2. We verwarmen alleen de huiskamer en af en toe de badkamer of waskamer. Huiskamer en gang heeft een vloerverwarming, hoofdverwarming.
Het eerste jaar hebben we bijna 32Gj verbruikt (kwam door de bouw, drogen woning - 2 dagen radiator open gezet - slurp weg 3gj).
Ik ben het verbruik gaan meten en gaan zoeken naar de juiste instellingen van de vloerverwarming. Ik heb verschillende aanpassingen gedaan zoals een RTL ventiel geplaatst en bedien hem met EQ3 max waarbij de minimale temp 18 is en max 20.5. Om de 6 uur schakelt hij terug naar 18. Ik ben niet overtuigd om continu 20 graden te stoken dat het beter of goedkoper is (dag en nacht)
Resultaat aanpassing dit jaar maar 23Gj verbruikt. Dat is redelijk schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Constant verwarmen met stadsverwarming is ook gewoon waanzin, ook als je vloerverwarming hebt.

Bij een CV ketel wordt het rendement bepaald door het vermogen en de aanvoertemperatuur. Als je met warmhouden de ketel op z'n laagste pitje met een lage temperatuur kunt laten draaien kan je het extra warmteverlies wegstrepen tegen het hogere rendement en heb je meer comfort tegen hetzelfde energieverbruik. Bij stadsverwarming heb je geen rendementsverschil en betaal je gewoon de energie die je afneemt. Bij dag en nacht 21 graden houden betaal je vooral in de nacht de hoofdprijs voor iets waar je niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 13:57
Ik wil kijken of mijn huidige radiatoren redelijk bemeten zijn om met behulp van wat DBE achtige techniek geschikt zijn om met een Ta van 38 graden de boel op temperatuur te houden. Mijn huidige Ta is ongeveer 60 graden en Tr 30. Het is niet mogelijke om via de warmtewisselaar de Ta lager te krijgen. Is het een optie om het voetventiel te knijpen en de thermostaatknop meer open te zetten? Nu is het zo dat de radiatoren even een periode flink heet worden waarna ze weer koud worden. Het lieftst zou ik dus langer lauw willen stoken.

Iemand een suggestie of dat in te regelen valt?

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
Mengkraan toevoegen zodat retour gemixed wordt met de aanvoer van 60 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 19:41

Alvast bedankt!
Hoi ravenge!

Ik woon bij je om de hoek, ook in 't Zand, met stadsverwarming. Tijdens de duurzame huizen route heb ik al een paar mensen bezocht zonder stadsverwarming: Zij hadden bij de bouw van hun huis al besloten om geen stadsverwarming te nemen. Ik ken ook iemand in Terwijde die naast zijn stadsverwarming sinds kort een warmtepomp heeft, om de variabele kosten te drukken.

Laat maar weten als je in contact wil komen met warmtepompen in de buurt of andere info wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
Beste lezers,

Ik sta op het punt om een zelfbouwwoning in Almere Poort te gaan bouwen. Althans, ik kan nog besluiten om het niet te doen. Tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat SV verplicht is. Ik zie SV dus totaal niet zitten. Vanwege het feit dat mij de vrijheid wordt ontnomen maar ook omdat het schreeuwend duur is en er veel goedkopere alternatieven bestaand die ook nog eens beter voor het milieu zijn. Want laten we eerlijk zijn, SV is gewoon blokverwarming in het groot waarmee we allemaal doodleuk gas zitten te verstoken.

Geef mij maar een warmtepomp met met 12 comfort heipalen. (funderingspalen met warmtewisselaar)
Dat kost wel wat maar dat heb ik t.o.v. SV in 10 jaar terug verdiend. En ik heb in de zomer GRATIS koeling.

De NUON geeft overigens aan dat wat hen betreft, het geen probleem is als ik NIET wordt aangesloten maar de gemeente schijnt dit te willen afdwingen in het koopcontract van de grond. Ik vraag me af hoe houdbaar dat juridisch gezien is. Ik koop de grond, lijkt mij dat ik zelf kan bepalen wat wel en niet gebeurd als ik maar binnen de kaders van onze wetgeving blijf.

Heeft iemand tips?, verhalen? nog meer mensen die het dupe zijn van deze opstelling van de gemeente Almere?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
Misschien haal ik het een en ander door elkaar maar:
Heeft de verplichte SV er niet mee te maken dat er geen gas mogelijk is en de gemeente wettelijk verplicht is een warmte voorziening te leveren bij een perceel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:43
@Tazzios Ja
Echter kan het wel maar dan moet het vooraf duidelijk zijn wat de alternatieve verwarming is en wat praten met de ambtenaren.
Echter je krijgt het nooit voorelkaar als je zegt dat je een pelletkachel gaat plaatsen.

[ Voor 114% gewijzigd door leonbong op 21-03-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
0ruben0 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:00:
Beste lezers,

Ik sta op het punt om een zelfbouwwoning in Almere Poort te gaan bouwen. Althans, ik kan nog besluiten om het niet te doen. Tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat SV verplicht is. Ik zie SV dus totaal niet zitten. Vanwege het feit dat mij de vrijheid wordt ontnomen maar ook omdat het schreeuwend duur is en er veel goedkopere alternatieven bestaand die ook nog eens beter voor het milieu zijn. Want laten we eerlijk zijn, SV is gewoon blokverwarming in het groot waarmee we allemaal doodleuk gas zitten te verstoken.

Geef mij maar een warmtepomp met met 12 comfort heipalen. (funderingspalen met warmtewisselaar)
Dat kost wel wat maar dat heb ik t.o.v. SV in 10 jaar terug verdiend. En ik heb in de zomer GRATIS koeling.

De NUON geeft overigens aan dat wat hen betreft, het geen probleem is als ik NIET wordt aangesloten maar de gemeente schijnt dit te willen afdwingen in het koopcontract van de grond. Ik vraag me af hoe houdbaar dat juridisch gezien is. Ik koop de grond, lijkt mij dat ik zelf kan bepalen wat wel en niet gebeurd als ik maar binnen de kaders van onze wetgeving blijf.

Heeft iemand tips?, verhalen? nog meer mensen die het dupe zijn van deze opstelling van de gemeente Almere?

Thnx
In de gemeente Purmerend kan het wel. Mits je kan aantonen dat je vergelijkbaar goed bezig bent. Dus dat je kan concurreren met de bio warmte.
Lijkt me sterk dat je er niet onderuit kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Ik denk het niet hoor.. In Purmerend zijn ze het ook niet verplicht.

een quote uit het handboek zelfbouw purmerend
U kunt ook zelf voor uw energievoorziening zorgdragen, zonder een aansluiting op het warmtenet. U beroept zich hierbij op het gelijkwaardigheidsbeginsel, zoals vastgelegd in het warmteplan Kop West. Dit betekent dat de energievoorziening van uw woning minstens zo energiezuinig moet zijn als dezelfde woning met een aansluiting op het warmtenet. De wijze waarop deze gelijkwaardigheid wordt getoetst is vastgelegd in het warmteplan Kop van West. Let wel: Uw eigen alternatieve energievoorziening moet wel aan alle vigerende eisen, zoals opgenomen in het Bouwbesluit, voldoen. Ook kan het zijn dat uw eigen keuzes leiden tot specifiek benodigde vergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@tazzios, volgens mij ligt er nergens gasleiding waar SV ligt. Er wordt gewoon niet in geinvesteerd. Er is dus maar 1 mogelijkheid en dat is SV. Natuurlijk kan ik zelf besluiten om het niet te gebruiken. Maar de aansluiting is verplicht en dus ook de aansluitkosten en jaarlijkse vastrecht kosten. (Euro 2500,- en 465,-/jaar voor de meest licht aansluiting)

@migila, koud kunstje om iets beters te installeren dan SV. Mooie warmtepomp doet het vele malen beter en daarnaast heb je bijna gratis koeling in de zomer. Daar kan SV totaal niet tegen op. In principe is stadsverwarming volgens mij net zo vervuilend als op gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:43
migila schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Ik denk het niet hoor.. In Purmerend zijn ze het ook niet verplicht.

een quote uit het handboek zelfbouw purmerend

[...]
Quote uit het handboek van almere voor poort (columbuskwartier)

Dus ja het is een van de voorwaarden die in het notarieel contract worden opgenomen.
Zo zijn er nog wel meer voorwaarden zo staat in mijn grondcontract dat ik verplicht een beukhaag moeten hebben en onderhouden en een parkeerplaats.

4. Energie: stadsverwarming (NUON)
In heel Almere Poort is geen aardgas aanwezig, de warmtebehoefte wordt geleverd door stadsverwarming van
NUON. Stadsverwarming is een schonere vorm van verwarming met minder CO2 uitstoot dan gasgestookte cvketels.
In Almere Poort is de CO2 reductie maximaal met bijna 100%. Kort gezegd bestaat stadswarmte uit
restwarmte die overblijft bij centrales, fabrieken of verbranding van afval. Stadswarmte in Almere is afkomstig
van de elektriciteitscentrale in Diemen. Koken gebeurt in gebieden met stadsverwarming elektrisch.
NUON is verantwoordelijk voor het plaatsen, het onderhoud en eventuele storingen van de installatie vanaf het
combinatiegebouw tot en met de warmte-unit, respectievelijk tot en met de afsluiters. Vanaf deze punten begint
uw eigen installatie en bent u zelf verantwoordelijk voor onderhoud, storingen, aanleg en installatie. Je krijgt een
eigen warmtemeter op basis waarvan het maandelijks verbruik wordt afgerekend.
Stadswarmte is een collectief systeem waarop aansluiting verplicht is, dit wordt geregeld in de
koopovereenkomst. De hoogte van de verplichte aansluitkosten vind je in het tarievenblad.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 21-03-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@leonbong, ja toen ik het las, dacht ik even dat ik niet goed werd. Volgens mij denkt Almere dat we niet in Nederland leven. Gemiddelde kosten voor een huishouding verwarming en warm water € 1500,- /jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Dat is mooi ruk dan... ik ben even op internet gaan kijken en in Almere kost een aansluiting 4346 maar in Almere poort € 6959,- Wat een oplichters

http://nautilus-amsterdam...rplichte-stadsverwarming/

[ Voor 25% gewijzigd door migila op 21-03-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@migila Dat is de duurdere CW6 aansluiting. Krijg je wat meer druk. Kan je douchen en in de keuken tegelijk warm water gebruiken zonder dat de ander een ijsdouche krijgt. CW3-4 kost € 2500,- a €3000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@migila, Ja en voor die 7 ruggen heb ik een HELE mooie warmtepomp voor de komende 25jaar. Moet ik alleen nog wat geld uitgeven aan een bron en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
0ruben0 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:56:
@migila, Ja en voor die 7 ruggen heb ik een HELE mooie warmtepomp voor de komende 25jaar. Moet ik alleen nog wat geld uitgeven aan een bron en vloerverwarming.
De bron en vv verdien je de komende jaren dan terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@migilA EN ik hoef geen airconditioner te laten loeien in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Ok, dit is interessant. Nieuwe regels bouwbesluit 2015:
Particuliere bouw

Voor particuliere bouwers zijn per 1 juli 2015 de bestaande bouw eisen van toepassing voor afscheidingen, trappen, hellingbanen alsmede de bruikbaarheidsvoorschriften zoals afmetingen van verblijfsgebieden, -ruimten en opstelplaatsen. De bruikbaarheidsvoorschriften voor badruimten, buitenbergingen en buitenruimten zijn niet van toepassing. Voor wat betreft de daglichttoetreding dient voortaan getoetst te worden aan de eisen voor bestaande bouw. De verplichting tot aansluiting op het distributienet voor elektriciteit, gas, en warmte’ vervallen voor deze woonfuncties. Er kan natuurlijk altijd op vrijwillige basis worden gekozen voor een dergelijke aansluiting. Door deze wijzigingen is de particuliere bouwer een stuk vrijer om zijn huis te (laten) ontwerpen dan projectmatige bouw.

Volgens het bouwbesluit ben ik het dus niet meer verplicht. Volgens de gemeente Almere wel. Vraag me af wie mij woning komt keuren als het klaar is. Bouw en woningtoezicht zou geen bezwaren moeten zien. (publiek rechterlijke kant) ...maar maak ik kans op privaatrechtelijke grond door de in het koopcontract afgedwongen verplichte aansluiting niet te realiseren?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dit is een hele moeilijke zaak aan het worden, en ik zou het niet aandurven om te kopen.
Waarschijnlijk geeft een rechtbank ook geen positieve uitspraak aangezien je weloverwogen gaat tekenen voor de voorwaarden.
Het is een kettingbeding, maar wel één die duidelijk staat aangegeven.

Er zijn trouwens mooie stukjes grond te koop in NL zonder dat SV gedrocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Ja, er zullen gerust meer mooie plekjes zijn maar dit plekje was juist ideaal. Dat maakt het nog zuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

0ruben0 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:46:
Ja, er zullen gerust meer mooie plekjes zijn maar dit plekje was juist ideaal. Dat maakt het nog zuurder.
Navragen met verwijzing naar het bouwbesluit. Indien ze niet meegaan, gewoon verder kijken maar wel even een ingezonden stuk naar een paar dagbladen over hoe de betreffende gemeente (potentiële) inwoners op kosten jaagt en antigroen bezig is. Vast wel één die het wil afdrukken en daarna kunnen ze het verder wel schudden met dat project, niemand die nog zo'n stuk grond wil kopen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Navraag is gedaan. Heb gevraagd om een concept koopovereenkomst om in te zien welke mogelijkheden en of opties overblijven. Later volgt meer.

SV verplichting lijkt mij een onhoudbare zaak gezien het feit dat we nu al een EPC van 0,4 hebben en vanaf 2021 een EPC van 0.2 (is het plan) In feite is SV niet meer dan een verkapte blokverwarming waarbij de centrale gewoon gas verstookt om elektriciteit op te wekken. Onder de noemer restwarmte wordt het dan opeens duurzaam. Je kunt deze restwarmte natuurlijk ook gebruiken om meer elektriciteit op te wekken ipv te transporteren in een leiding van 8,5km lang waarbij aanzienlijke verliezen zijn. Maar echt duurzaam is naar mijn idee duurzame opwekking van deze restwarmte. En een gascentrale hoort niet in dat rijtje. Dus naar mijn idee is een EPC van 0,2 vrijwel onhaalbaar met SV op een gasgestookte centrale. De muren en ramen van woningen dikker en dikker maken, is dan het enige wat overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Want laten we eerlijk zijn, SV is gewoon blokverwarming in het groot waarmee we allemaal doodleuk gas zitten te verstoken.
Dat hangt er maar vanaf waar de warmte vandaan komt.
Als de stadsverwarming plaatsvind met restwarmte van een elektriciteitscentrale dan neemt het rendement van zo'n elektricitetiscentrale enorm toe. Een moderne gascentrale kan door stadsverwarming het rendement in de winter verhogen van 55 naar 80 procent. Dat is erg milieu vriendelijk omdat de opwekking van de elektrische energie toch plaatsvind en de warmte effectief een bijproduct is.

Als je dan kiest voor een warmtepomp gaat de elektriciteitscentrale harder draaien maar wordt het rendement lager. Voor het milieu is dat geen goede zaak ook al lijkt het op individueeel niveau misschien alsof je een beter verwarming rendement kan behalen dan met stadsverwarming.

De meest efficiente elektriciteitscentrale in de wereld kan met stadsverwarming tot 95% efficient zijn.
Wikipedia: Avedøre Power Station
If the export of heat energy to district heating is taken into account the energy conversion efficiency reaches 94-96%, making it one of the world's most efficient combined heat and power (CHP) stations

[ Voor 19% gewijzigd door TWyk op 22-03-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@TWyk, de energiecentrale waar ik het over heb is een gas gestookte centrale. Het kan best zijn dat het rendement verhogend werkt om de warmte als bijproduct ook te gaan gebruiken maar in beginsel wordt er gas verbrand en is dus niet duurzaam. Dan kan je nog gaan discussieren over wat je doet met de restwarmte. Is het verstandig om veel van die restwarmte verloren te laten dmv van transport of ga je iets nuttigs doen met de restwarmte op de locatie zelf? Ook is het misschien mogelijk om te zorgen dat je restwarmte lager wordt waardoor je minder gas hoeft te stoken. Ik denk dat hier economische motieven van de eigenaar van de centrale veel belangrijker is. Het monopolie om van duizenden huishoudens te kunnen vragen wat je wil, is natuurlijk veel geld waard.
Maar mijn toekomstige warmtepomp met zonnepanelen is toch echt vele malen energiezuiniger dan SV.
Lees maar eens over dit project in Amsterdam.
http://nautilus-amsterdam...pompen-september-2015.pdf
Die wisten zelfs een bespraring van 60% t.o.v. SV te realiseren met een eigen installatie en kregen daarom vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@Twyk, SV van de centrale uit Diemen is duurzamer. Maar niet duurzaam.
Dat gebeurt pas als de centrale 100% energie opwekt uit zon, water of windenergie.
Maarja, dat levert niet genoeg rendement voor de portemonnee van de NUON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

0ruben0 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:48:
@TWyk, de energiecentrale waar ik het over heb is een gas gestookte centrale. Het kan best zijn dat het rendement verhogend werkt om de warmte als bijproduct ook te gaan gebruiken maar in beginsel wordt er gas verbrand en is dus niet duurzaam. Dan kan je nog gaan discussieren over wat je doet met de restwarmte. Is het verstandig om veel van die restwarmte verloren te laten dmv van transport of ga je iets nuttigs doen met de restwarmte op de locatie zelf? Ook is het misschien mogelijk om te zorgen dat je restwarmte lager wordt waardoor je minder gas hoeft te stoken. Ik denk dat hier economische motieven van de eigenaar van de centrale veel belangrijker is. Het monopolie om van duizenden huishoudens te kunnen vragen wat je wil, is natuurlijk veel geld waard.
Maar mijn toekomstige warmtepomp met zonnepanelen is toch echt vele malen energiezuiniger dan SV.
Lees maar eens over dit project in Amsterdam.
http://nautilus-amsterdam...pompen-september-2015.pdf
Die wisten zelfs een bespraring van 60% t.o.v. SV te realiseren met een eigen installatie en kregen daarom vrijstelling.
Sterker nog, een hoop van die "restwarmte"-installaties stoken meer dan nodig is voor de electriciteitsvraag puur om aan de warmtevraag te kunnen voldoen. Daar gaat je duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
0ruben0 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:54:
@Twyk, SV van de centrale uit Diemen is duurzamer. Maar niet duurzaam.
Dat gebeurt pas als de centrale 100% energie opwekt uit zon, water of windenergie.
Maarja, dat levert niet genoeg rendement voor de portemonnee van de NUON.
Elektriciteit gebruiken voor een warmte pomp is als je het zo wilt bekijken ook niet duurzaam.
Door zonnepanelen te gebruiken kun je jezelf wel een idee geven dat het duurzaam is maar de zonnepanelen op zich natuurlijk wel duurzaam maar de warmte pomp op zich is dat niet.
Zo is het omgekeerd ook bij de elektricitetiscentrale.
Het opwekken van de elektriciteit is niet duurzaam maar de stadsverwarming met de restwarmte is wel duurzaam omdat er restenergie gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@TWyk, ik volg je niet helemaal. Een warmtepomp maakt gebruik van aardwarmte en dat zie ik als duurzame vorm van energie. De extra elektrische energie die nodig is, kan gewoon duurzaam opgewekt worden waarmee de warmtepomp natuurlijk ook gewoon duurzaam wordt. En ja er zal waarschijnlijk CO2 uitstoot geproduceerd worden bij het maken van beide apparaten maar weegt natuurlijk niet op tegen de CO2 uitstoot van het 'gebruik' van SV.
Hoeveel CO2 uitstoot denk je dat er nodig is om een compleet netwerk van buizen in de grond te maken?Daarnaast is de opmerking van Free ook zeker belangrijk.

"Sterker nog, een hoop van die "restwarmte"-installaties stoken meer dan nodig is voor de electriciteitsvraag puur om aan de warmtevraag te kunnen voldoen. Daar gaat je duurzaamheid"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
0ruben0 gaat gebruik maken van de reststroom van de centrale. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Tazzios, en wel zo min mogelijk. Als het meezit ga ik MIJN reststroom zelfs terug leveren aan de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 797877

De feiten op een rij:
Hoekhuis
Vloerverwarming BG
+-150m2 vloeroppervlak
Oost-west dak

Alvast bedankt!
Hey!

De aankoop van een warmtepomp is dan misschien wel duur, je verdient je investering op termijn sowieso terug. Bovendien is het ook goed voor het milieu, aangezien een warmtepomp zijn energie uit de omgeving haalt (aarde, lucht, water, afhankelijk van het soort warmtepomp). Win-win dus.

In 2017 zijn er ook subsidies te verkrijgen voor warmtepompen en dat maakt het alleen maar interessanter.
In dit artikel heb ik zelf heel wat interessante info gevonden, misschien ook handig voor jou: https://www.verwarminginfo.nl/warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@Magalie, Mooi verhaal. Heb je toevallig ook een artikel waarin de SV wordt vergeleken met de warmtepomp? Zou mij misschien helpen om een koppige gemeente over de streep te trekken en mij vrij te laten in een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
0ruben0 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:51:
@TWyk, ik volg je niet helemaal. Een warmtepomp maakt gebruik van aardwarmte en dat zie ik als duurzame vorm van energie. De extra elektrische energie die nodig is, kan gewoon duurzaam opgewekt worden waarmee de warmtepomp natuurlijk ook gewoon duurzaam wordt.
De realiteit is echter dat in Nederland slechts 10% of zoiets van de elektrische energie duurzaam wordt opgewekt. We zijn nog minstens 20 jaar grotendeels afhankelijk van fossiele energie en dan moet je dus wel die fossiele energie juist zo efficient mogelijk gebruiken.

Als je puur kijkt naar dit topic en dus een warmtepomp neemt ter vervanging van stadsverwarming dan moet er vanwege die omzetting flink meer stroom opgewekt worden in een centrale en wordt die energie die daarvoor nodig is vervolgens ook minder efficient gebruikt.
Dat geeft een sterk negatief milieueffect.

Het gebruik van restwarmte van elektriciteitscentrales levert een veel grotere milieubesparing op dan alle groene energie die in Nederland wordt geproduceerd. In Nederland wordt ongeveer 100.000 Gwh aan elektrische energie geproduceerd in centrales.
Door de restwarmte die daarbij wordt gepoduceerd te gebruiken kan je potentieel je ongeveer de helft van die energie bezuinigen op thuisverwarming. Dat is VEEL VEEL meer dan we in Nederland aan duurzame energie produceren. Restwarmte gebruiken uit centrales bespaart dus veel meer gas kolen en olie dan duurzame energie dat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0ruben0
Beste TWyk, We zijn nog 20 jaar afhankelijk van fossiele brandstof? Vreemd toch? We hebben al tientallen jaren de technologie om morgen de gaskraan dicht te draaien. Centrales produceren momenteel een overschot aan elektrische energie om maar genoeg 'restwarmte' op te wekken zodat er kan worden voldaan aan de vraag. Dat KAN niet duurzaam zijn. Hooguit duurzamer. En wat als nu blijkt dat die restwarmte ook gebruikt kan worden voor nog meer opwekking van energie in de centrale zelf? Dan is het verlies aan warmte door het transport naar een woonwijk totaal niet duurzaam.

Mijn warmtepomp wordt voornamelijk aangedreven door de aardwarmte en zonnepanelen. Mijn warmtepomp heeft ongeveer 3000Kwh per jaar nodig voor het verwarmen van mijn huis en het leveren van warm tapwater. Wat ik overhou van de zonnepanelen zal opgaan aan mijn andere energiebehoefte. Zomers heb ik vrijwel gratis koeling. Dan hoeft de pomp alleen het water te circuleren. (met stadsverwarming moet ik een airco/ventilator aanschaffen)

Aangezien salderen op de Kwh-meter zal worden afgeschaft is dit een mooie manier om de teveel aan opgewekte stroom te benutten. En zelfs als ik geen gebruik maak van zonnepanelen is het verbruik van elektrische energie van € 650,- per jaar natuurlijk in geen vergelijking met de € 1750,- per jaar die een gemiddeld gezin moet betalen voor verwarming, warm tapwater en vastrecht voor SV. (kon het bijna niet geloven) De kosten van de afschrijving van de investering van een warmtepomp afgezet tegen de vervanging van een dure warmtewisselaar voor SV (die na 15 jaar echt voor eigen rekening komt) heb ik meegenomen.

Met een warmtepomp en zonnepanelen ben ik dus:
1 energie neutraal (of vrijwel neutraal)
2 ik heb vrijwel gratis koeling in de zomer.
3 ik heb geen last van storingen in het SV net, wat redelijk vaak voorkomt
4 ik bespaar mezelf een hoop centjes.
5 de centrale hoeft dus niet nog meer gas te stoken om mij te voorzien van SV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@TWyk
Een andere manier om mijn punt aan jou duidelijk te maken vond ik op het internet.

Deze regeling rond de energiebelasting van SV is zeer dubieus, omdat de fossiele “restwarmte” meestal wordt opgewekt in een WKK-installatie die speciaal is gebouwd bij de stadswarmtewijk, om de “restwarmte” voor de stadsverwarming te leveren, terwijl er feitelijk aan de geleverde elektriciteit geen behoefte was en steeds minder behoefte is. De overcapaciteit in de stroomproductie neemt jarenlang alleen maar toe. De WKK-installatie naast de warmtewijk is dus in feite geen elektriciteitscentrale met bijproduct duurzame restwarmte, maar eerder een “fossiele (rest)warmtefabriek”, met bijprodukt elektriciteit.

En geheel gestookt op gas. Lekker duurzaam he?
We worden in Nederland eigenlijk gewoon voor de gek gehouden. En dit is exact de reden waarom we achter lopen met andere landen. Er moet geld verdiend worden met zogenaamd duurzame monopolies en de staat als aandeelhouders van deze energieopwekkers/verspillers. Als we niet linksom geld kunnen vangen doen we het rechtsom. Maar de Nederlander moet wel zuinig zijn hoor!! Alleen niet onafhankelijk van de overheid en zelfvoorzienend worden want dan verdienen we niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het kromme aan stadsverwarming is vooral het torenhoge vastrecht. Verbruik is in verhouding niet heel duur. Wat ik gek vind is dat stadsverwarming punten scoort bij de EPC berekening. Je koopt een huis met slechtere isolatie omdat de warmte die je verliest toch iets duurzamer is dan met een gasketel verwarmen, dus mag je meer warmte verliezen.

Het wordt tijd dat energieverspilling niet meer gecompenseerd kan worden met stadsverwarming of 2 extra zonnepaneeltjes op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

_JGC_ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:52:
Het kromme aan stadsverwarming is vooral het torenhoge vastrecht. Verbruik is in verhouding niet heel duur. Wat ik gek vind is dat stadsverwarming punten scoort bij de EPC berekening. Je koopt een huis met slechtere isolatie omdat de warmte die je verliest toch iets duurzamer is dan met een gasketel verwarmen, dus mag je meer warmte verliezen.

Het wordt tijd dat energieverspilling niet meer gecompenseerd kan worden met stadsverwarming of 2 extra zonnepaneeltjes op je dak.
Die extra zonnepaneeltjes mogen nog wel, maar de werkelijke milieukosten van die stadsverwarming moeten in rekening gebracht worden, dan is het heel snel afgelopen met die oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 2 extra zonnepaneeltjes om de EPC te halen is ook dikke onzin. Er worden nu nog steeds nieuwbouwhuizen gebouwd met gasketels en isolatie die niet aan de EPC-eisen voldoen. Vervolgens wordt dat tekort gecompenseerd met 3 of 4 zonnepaneeltjes op het dak. Dat wordt vervolgens gepromoot als iets geweldigs, maar jij en ik weten dat die paneeltjes niet zijn om je energierekening negatief te laten worden, maar om de EPC te halen.

Eigenlijk is stadsverwarming en die 2 zonnepaneeltjes op je dak niet eens zo heel verschillend: een gebrek aan isolatie waardoor je meer gas verbruikt wordt gecompenseerd met opgewekte stroom. Ondertussen moet dat gas wel uit de bodem komen, dat compenseer je niet met een zonnepaneeltje of een gascentrale die stroom als bijproduct heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
_JGC_ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:52:

Dat vastrecht komt omdat de centrales een leveringsverplichting hebben. Daarvoor mogen ze dus niet stil gezet worden. Ook niet als er zoveel aanbod is (van bijvoorbeeld offshore wind) dat de energieprijs compleet instort. Dan kost de brandstof meer dan de elektriciteit oplevert. Deze kosten verhalen ze op de stadsverwarming.

Het gaat zelfs zover dat centrales een extra (kleine) ketel plaatsen om stoom te leveren voor de stadsverwarming op momenten dat het economischer is om de hoofdketel(s) uit te zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Volgens mij wordt het tijd dat ze zich hier in Nederland gaan realiseren dat alles wat opgewekt wordt met fosiele brandstof, bijprodukt of niet, gewoon niet meer label "duurzaam" kan krijgen in welke vorm dan ook. Noem het maar minder vervuilend, gemiddeld vervuilend en zwaar vervuilend.

Ik denk dat we dan wel een kans maken om al die klimaat akkoorden echt te halen i.p.v. een rare score op papier die niet eens lijkt op de werkelijkheid. Als autofabrikanten dit flikken gaan ze aan de schandpaal. Nu is de overheid aan de beurt om met de billen bloot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
0ruben0 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:24:
@TWyk
Een andere manier om mijn punt aan jou duidelijk te maken vond ik op het internet.

Deze regeling rond de energiebelasting van SV is zeer dubieus, omdat de fossiele “restwarmte” meestal wordt opgewekt in een WKK-installatie die speciaal is gebouwd bij de stadswarmtewijk, om de “restwarmte” voor de stadsverwarming te leveren, terwijl er feitelijk aan de geleverde elektriciteit geen behoefte was en steeds minder behoefte is. De overcapaciteit in de stroomproductie neemt jarenlang alleen maar toe. De WKK-installatie naast de warmtewijk is dus in feite geen elektriciteitscentrale met bijproduct duurzame restwarmte, maar eerder een “fossiele (rest)warmtefabriek”, met bijprodukt elektriciteit.

En geheel gestookt op gas. Lekker duurzaam he?
We worden in Nederland eigenlijk gewoon voor de gek gehouden. En dit is exact de reden waarom we achter lopen met andere landen. Er moet geld verdiend worden met zogenaamd duurzame monopolies en de staat als aandeelhouders van deze energieopwekkers/verspillers. Als we niet linksom geld kunnen vangen doen we het rechtsom. Maar de Nederlander moet wel zuinig zijn hoor!! Alleen niet onafhankelijk van de overheid en zelfvoorzienend worden want dan verdienen we niks.
Daarom zie ik in een eerder post ook specifiek of het ging om rest energie uit een elektricitetiscentrale.
Dat hangt er maar vanaf waar de warmte vandaan komt.
Als de stadsverwarming plaatsvind met restwarmte van een elektriciteitscentrale dan neemt het rendement van zo'n elektricitetiscentrale enorm toe
Een warmtekrachtcentrale is een soort grote gezamelijk centrale verwarming. Als je daarop bent aangesloten is het milieu plaatje anders. De output van zo'n centrale wordt gedreven door de warmtevraag en kan dus terugschakelen als de warmtevraag daalt. Ook voor een warmtekrachtcentrale is het van belang dat zoveel mogelijk huizen aangesloten zijn maar daar speelt vaak meer de noodzaak om de investering terug te verdienen.

De output van een elektriciteitscentrale daarintegen wordt voornamelijk gedreven door de elektriciteitsvraag en die centrale kan dus niet terugschakelen als de warmtevraag daalt en de elektriciteitsvraag toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
@TWyk In de EPC berekening van de woning wordt gezet dat de centrale in Diemen een elektriciteit centrale is met als bijprodukt restwarmte. Terwijl dit niet zo is, het is inmiddels andersom en zal alleen maar toenemen. Natuurlijk wordt dat niet toegegeven door de NUON want anders zijn ze opeens de voordelige rekenwaardes kwijt in de EPC berekeningen van de woning. Met alle gevolgen van dien.
Het is fijn dat we gascentrales bouwen die een zo'n hoog mogelijk rendement halen als mogelijk maar het blijft daardoor "minder vervuilend" en zeker niet duurzaam.
In feite wordt de stadsverwarming gewoon een dure blok/wijkverwarming gestookt op gas met enorme verliezen in het transport. (in geval van Almere Poort) Kun je volgens mij beter iedereen gewoon een gaskraan geven en zelf laten stoken.

(Misschien komt er wel een CV-ketel die stroom voor je opwekt door middel van gasverbranding en dan vervolgens de restwarmte gebruikt voor de verwarming in je woning.-sarcasm off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
0ruben0 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:04:
(Misschien komt er wel een CV-ketel die stroom voor je opwekt door middel van gasverbranding en dan vervolgens de restwarmte gebruikt voor de verwarming in je woning.-sarcasm off)
Die zijn er al. De HR-E ketel. Remeha Evita bijvoorbeeld.

En ook die HR-E ketel is weer zo'n gedrocht dat niet klopt. Met de huidige salderingsregeling is het met zo'n ketel interessant om gewoon niet te isoleren en je stroomverbruik af te dekken door met de ramen open extra gas te stoken.

Vorig jaar is de energiebelasting van elektra een stuk naar gas verschoven, misschien dat het sinds 2016 niet meer uit kan, maar daarvoor iig wel.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 23-03-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@TWyk In de EPC berekening van de woning wordt gezet dat de centrale in Diemen een elektriciteit centrale is met als bijprodukt restwarmte. Terwijl dit niet zo is, het is inmiddels andersom en zal alleen maar toenemen. Natuurlijk wordt dat niet toegegeven door de NUON want anders zijn ze opeens de voordelige rekenwaardes kwijt in de EPC berekeningen van de woning. Met alle gevolgen van dien.
Het is fijn dat we gascentrales bouwen die een zo'n hoog mogelijk rendement halen als mogelijk maar het blijft daardoor "minder vervuilend" en zeker niet duurzaam.
In feite wordt de stadsverwarming gewoon een dure blok/wijkverwarming gestookt op gas met enorme verliezen in het transport. (in geval van Almere Poort) Kun je volgens mij beter iedereen gewoon een gaskraan geven en zelf laten stoken.

Nuon geeft dat inderdaad niet toe :')

Toevallig op het Nuon forum in een discussie verzijld geraakt met een "communicatie manager" van Nuon. Het ging eigenlijk over een korte vragenlijst over een nieuw filmpje wat ze willen gaan introduceren (om te vertellen dat stadsverwarming absoluut NIET duurder is dan gas 8)7 ) en natuurlijk heb ik daar ook wel wat dingen aangedikt, maar komt er op neer dat Nuon blijft vinden dat ze in Almere Poort én Stad super goed bezig zijn.

https://forum.nuon.nl/sta...over-stadsverwarming-3044

(mijn username kunnen jullie icm. mijn profile vast raden).

Nou ben ik op dit moment zelf absoluut niet bezig met me laten afsluiten van stadsverwarming ofzo. Mijn leven is de komende tijd gevuld met andere prioriteiten en ik heb ook de investeringsruimte nu niet. Maar ik maak me wel degelijk druk om een aantal dingen omtrent stadsverwarming, zoals bv. de 'veiligheid' bij lekkages en zo.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 23-03-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
@TWyk In de EPC berekening van de woning wordt gezet dat de centrale in Diemen een elektriciteit centrale is met als bijprodukt restwarmte. Terwijl dit niet zo is, het is inmiddels andersom
Waar baseer jij dat op?
De nieuwe elektriciteitscentrale in Diemen op gas heeft een vermogen van 435 MW aan elektriciteit (59% rendement) waarbij dan ook nog 260 MW aan warmte wordt geproduceerd. Dat verhoogt het rendement van de centrale tot maximaal 85%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0ruben0
Update dossier verplichte stadsverwarming:

Ik heb net een zeer kundig mevrouw gesproken van de dienst Stedelijke Ontwikkeling Almere.
Zij heeft mij aangegeven waarom SV-aansluiting verplicht is. Antwoord: de investering moet gewoon botweg terug verdiend worden.
Maar zij gaf ook aan dat Almere inmiddels bezig is met een echt duurzame variant van stadsverwarming. Namelijk een 5 tot 7 km diep gat in de aarde boren waar het water naar beneden wordt gepompt. PROGNOSE, realiseerbaar in 4 jaar. 50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker. Zelfs het NUON wil dolgraag meedoen. Maar vervolg onderzoeken moeten nog gedaan worden. Het ziet er in ieder geval goed uit.

Enfin, dit verandert voor mij natuurlijk ook de zaak en zal deze ontwikkeling zeker moeten meewegen.

De afkoopregeling van het NUON blijkt inderdaad echt te bestaan. Voor € 7000,- brengen ze de buizen naar binnen, sluiten geen meter aan en ben dan gevrijwaard van vastrecht kosten.

Maar met het oog op de plannen van de gemeente Almere is het misschien wel een goed idee om de stadsverwarming bivalent aan te gaan sluiten op mijn warmtepomp. Ik stel hem dan zo in dat de installatie SV alleen gebruikt als het echt nodig is en of wanneer het rendabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
0ruben0 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:54:
Update dossier verplichte stadsverwarming:
50% reductie in de kosten van een GJ voor de gebruiker.

De afkoopregeling van het NUON blijkt inderdaad echt te bestaan. Voor € 7000,- brengen ze de buizen naar binnen, sluiten geen meter aan en ben dan gevrijwaard van vastrecht kosten.
Geloof je het zelf? Reductie voor de gebruiker van 50%? Dat geloof ik niet...

Voor 7000€ brengen ze leidingen naar binnen? Wat een bedrag, niet serieus te nemen toch?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste