Uhm, niet om de pret te verpesten en ik kan het mis hebben, maar kan je dat geel gearceerde deel niet ook lezen als "De eerste 5 jaar kunt u zich niet laten afsluiten"? Ik meen iig te hebben gelezen dat het nogal een voor komt dat je de eerste 5 jaar sowieso verplicht bent om stadswarmte af te nemen.
ProudElm schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:49:
Nuon biedt inderdaad zelf helaas geen manier op de sv-unit uit te lezen.
Ik weet niet welke je hebt, maar hier kan ik hem uitlezen mbv een infrarood signaal. Ik had het werkend met een arduino.
Deze
sensor gebruikte ik. En dan kreeg ik het verbruik + meer info terug.
(Ik wou dit en meer loggen in een MySensors project, maar dat project ligt stil omdat ik de warmwater meter niet krijg uitgelezen (al jaren)

).
Let hier wel mee op:
In Almere is de Kamstrup Multical 401 de meest voorkomende meter. En deze is inderdaad ook geschikt om gelezen te worden met de hierboven genoemde IR sensor.
Echter, Nuon heeft er hier voor gekozen om de betreffende meter van stroom te voorzien via een batterij (met een levensduur van gemiddeld 10 jaar). Iedere keer dat je de Multical actief uitleest met de IR sensor, gaat de levensduur van de batterij achteruit.
Ik heb dit zelf ook een keer voorgelegd aan Nuon en, je verwacht het al, ze verbieden di dus. Tegelijk gaven ze ook aan mij aan dat er voorlopig geen plannen zijn om de meter wél uitleesbaar te maken, ondanks het feit dat Kamstrup hier diverse opties voor biedt (ook qua stroomvoorziening), zefls op de bestaande Kamstrup 401.
Dat Nuon zegt dat het allemaal niet bestaat is dus sowieso een leugen. Werkelijk onbegrijpelijk, zeker aangezien netbeheerders ondertussen druk bezig zijn om elektriciteitsmeters en gasmeters te vervangen door een 'slim' model. Even los van de discussies omtrent de wenselijkheid hiervan (of gebrek daaraan) ontstaat er dus ook op dit vlak alweer ongelijkheid: Consumenten met gas hebben straks een zeer simpele manier om met een P1 lezer of desnoods een online aanbieder inzicht te krijgen in hun gebruik. Maar voor stadsverwarmingsklanten blijft het handwerk......
[
Voor 32% gewijzigd door
eymey op 23-01-2019 10:22
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.