Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wat voor type is de ketel?
Mijn splinternieuwe Intergas doet 1W standby :)

Wellicht als het een oud ding is, kun je nog meer besparen op gasverbruik etc.

Met een tijdschema dat ding afschakelen kan wellicht wel, maar als daarmee ook de voeding naar je thermostaat uitgaat betekent dat hij elke dag opnieuw moet leren, wat wellicht minder efficient is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb dat met mijn oude ketel ook gedaan 2 jaar terug maar ja.....dan kotst de kleine een keer in de nacht zichzelf onder en wil vrouwlief de kleine onder de douche zetten, koud water, een hoop heisa en zo'n lage WAF dat de grand canyon een greppel lijkt.

Moraal van het verhaal: niet doen!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik lees nu ook (of het dringt nu pas door) dat je een Nest thermostaat gebruikt.
Die kan toch niet moduleren? Dus misschien is die ook niet zo zuinig als zou kunnen. Dat is dan meer gasbesparing dan waar we het hier over hebben. Maar wellicht iets om ook even nader onderzoek naar te doen.
Gasverbruik van een gemiddeld gezin is om en nabij de 1000 euro per jaar, dus als je daar een leuk percentage vanaf kunt halen, is dat financieel gezien ook prettig.
Misschien in combinatie met verminderd elektra-verbruik van een andere ketel?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Was even nieuwsgierig, mijn Calenta doet 5 watt gebruiken in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

De ketel eens uitgezet en weer gestart,maar het is echt 34Watt...

Inderdaad niet modulerend; echter aanpassen van het kW vermogen, waterzijdig inregelen (moet nog iets lagere retour krijgen, nu nog 51gr) en maximaal temperatuur (60) doet de ketel t netjes ook qua verbruik.

Maar die 34w is iets waar ik inderdaad van schrok en hoog vond

Meter is een Alecto; getest op betrouwbaarheide mbv led (3w) en gloeilampen (40w) goede accuratie

zelfs de 3w gaf ie rond aan

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 26-01-2015 21:45 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat doet het ding dan? Hoor je een pomp/ventilator o.i.d. draaien? Of wordt hij ook flink warm ergens? Dat verbruik moet toch ergens heen gaan?

Ik weet dat het bij mijn 11W slurpende ketel in de trafo zit, die zit achter het frontpaneel en daar is de behuizing een stuk warmer.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zal eens gaan voelen

Verder hoor ik niets, menu is uit en staat standby dus... vrees dat t echt de leeftijd is :X ik verlang naar die 11watt! Dat is 96kWh tov 306kWh

Edit: hm de branderautomaat (furimat 850/03) is warm (44graden)

Kachel is al een uurtje uit dus dat is het niet... vrees toch de trafo/automaat het probleem is

[ Voor 51% gewijzigd door Crazy- op 26-01-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik lees wisselende verhalen over de Alecto (type onbekend) energiemeters
Energiemeters... deel hier je ervaringen
Alhoewel jouw energiemeter wel lijkt te kloppen, helaas moet ik zeggen.

Wat voor CV-ketel en bouwjaar betreft het. Misschien zijn er hier wel lotgenoten die het ook kunnen nameten.

[Edit na jou edit]
Niet te veel restwarmte nog in de ketel? Ik zou een paar uur wachten om te bepalen of iets warm is.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 26-01-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dre schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:19:
Ik lees wisselende verhalen over de Alecto (type onbekend) energiemeters
Energiemeters... deel hier je ervaringen
Alhoewel jou energiemeter wel lijkt te kloppen, helaas moet ik zeggen.

Wat voor CV-ketel en bouwjaar betreft het. Misschien zijn er hier wel lotgenoten die het ook kunnen nameten.

[Edit na jou edit]
Niet te veel restwarmte nog in de ketel? Ik zou een paar uur wachten om te bepalen of iets warm is.
Nah de Alecto vetrouw ik wel, voldoende getest en gemeten, ook samen met multimeter etc.

Betreft wel een ketel van 18jr (intergas kombi kompakt hr) gelijk aan de hr22, maar zonder OT, ofwel deels begrijp ik het wel..

Restwarmte mee eens, Zal morgenvroeg nog eens meten.

Daar het een huurhuis is, is vervangen niet 1,2,3 een optie maar... er zijn in hier 20 woningen hetzelfde en op diverse plekken hangt er een nieuwere intergas HRE uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 34W zou ik er gewoon een schakelklok tussen zetten, als je geen kids hebt of andere redenen om 's nachts ineens warm water nodig te hebben.

En gaat de ketel electronica na een tijdje kapot door de schakelklok? Jammer dan, des te eerder wordt er een nieuwe ketel geplaatst toch :P ? 18 jaar is wel oud, ik lees op internet dat meestal 15 jaar als 'echt afgeschreven' wordt gehanteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ThinkPadd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:31:
Met 34W zou ik er gewoon een schakelklok tussen zetten, als je geen kids hebt of andere redenen om 's nachts ineens warm water nodig te hebben.
wel Kids, oudste nu 5, maar kan me niet heugen dat we s nachts ooit WW hebben gebruikt... gok ik wel dus ;)
Rest van de week uren is zeer vast, poging waard dus.
En gaat de ketel electronica na een tijdje kapot door de schakelklok? Jammer dan, des te eerder wordt er een nieuwe ketel geplaatst toch :P ? 18 jaar is wel oud, ik lees op internet dat meestal 15 jaar als 'echt afgeschreven' wordt gehanteerd.
Tja wat is oud... hij doet t verder goed,nooit storing, goed rendement (ik klaag niet over het m3 verbruik nu) HR gedeelte kan zelfs beter als ik me retour rond de 45 kan krijgen, maar nog niet gelukt

Maar... Electronic eerder kapot? Ik heb mijn twijfels eigenlijk hierover, maar ach.. we zien t wel ja ;)

Die verlaging van 34w/24u kan terug naar gemiddeld 34/16u (100kWh exclusief vakanties ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Mijn Nefit Ecomline Classic verbruikt in rust zo'n 10 watt. Omdat ik voor het warm water sinds vorig jaar juli een boiler gebruikt, heb ik de combi-ketel op een timer staan. Drie keer per week gaat de combi-ketel even een half uurtje aan. Dit scheelt een goede 80 kWh per jaar en daar kan ik weer ruim 20 dagen warm water voor maken. De boiler verbruikt ongeveer 4 kWh op een winterse dag.

Verbruik meten met een stroomtang geeft aardig wat afwijkingen. Mijn Current Cost geeft 51 watt terwijl mijn PV-omvormer toch echt uit staat. De Energy Check 3000 bevestigd dat ook. Hoe dat komt staat hier.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:16:
Stadsverwarming en elektrisch koken gok ik.
Dit :) warmtewisselaar in de meterkast om kraanwater op te warmen voor o.a douche en keuken. Radiatoren werken zonder thermostaat helaas, je draait ze per ruimte open of dicht. Van lcd tv naar led scheelt trouwens ook 155w naar 50w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt er toch gewoon thermostaat knoppen opzetten, eventueel zelfs digitalemet wwerkprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[/quote]
drielp schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:32:
<knip>
Verbruik meten met een stroomtang geeft aardig wat afwijkingen. Mijn Current Cost geeft 51 watt terwijl mijn PV-omvormer toch echt uit staat. De Energy Check 3000 bevestigd dat ook. Hoe dat komt staat hier.
Tja. dat illustreert het dilemma waarvoor fabrikanten van zulke apparatuur voor staan. Althans daar houd ik het maar op. In feite zou op het display van dit type apparaten alleen maar de waarde van de stroom behoren te staan. Want zelfs al zou het schijnbaar vermogen worden weergegeven dan zou dit nog maar een ruwe schatting zijn, d.w.z. dat je rekening moet houden met een marge van ongeveer 10 %, omdat met een vaste waarde van de spanning wordt gerekend, waar de werkelijke waarde meer kan variëren dan menigeen beseft.

Alleen het probleem met ampères is dat de gemiddelde gebruiker daar totaal geen raad mee weet. Dus dan toch maar kiezen voor aanwijzing in watt. Het enige wat ontbreekt is een waarschuwing dàt de weergegeven waarde als gevolg van de meetmethode in veel gevallen maar een benadering is. Dat is het enige wat ontbreekt bij die dingen, gezien deze vragen die steeds opnieuw de revue passeren. Op zich helemaal geen probleem die beperkingen, meestal is dat "ongeveer" ruim voldoende, maar degene die wat meer wil weten dient hierop bedacht te zijn.

Weliswaar staat het wel in de handleiding:
*Please note that the voltage shown on the display is used for the EnviRs internal calculations, this has nothing to do with the display power adapter. The power adapter is designed to work in all UK homes
with no adjustment.
Maar de praktijk leert dat de doorsnee gebruiker zo'n handleiding vaak niet helemaal doorleest, dus zou zo'n informatie op een voor iedereen begrijpelijk manier duidelijk op het apparaat zelf moeten zijn aangegeven. Of desnoods op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

wel, liep ik vandaag in de gamma voor een potje kit .... en tadaaa: weektimer 35% afgeprijsd: € 7,--
ding heeft 18 programmeerpunten (on/off) en dan mogelijk per dag/week/weekend/3dagen etc...
mooi ding dus voor weinig ...

inregelen gaat redelijk makkelijk (gamma merk trouwens)
nu eens zien wat het doet met de CV

heb het weekschema nu zo ingeregeld dat het al 44% van de tijd uitgeschakeld is. tijd zal leren of dit problemen gaat veroorzaken

dit moet op jaarbasis 30euro aan electra gaan besparen (133kwh) ofwel een TVT van 2,8 maanden ... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als ik jou was zou ik met een aantal buren gelijk een briefje naar je verhuurder sturen. Een dusdanig oude CV-ketel en 34 Watt verspilling lijkt mij niet acceptabel anno vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:57:
Als ik jou was zou ik met een aantal buren gelijk een briefje naar je verhuurder sturen. Een dusdanig oude CV-ketel en 34 Watt verspilling lijkt mij niet acceptabel anno vandaag.
Deels heb je gelijk, echter zijn ze niet happig hierop (helaas?). Verder functioneert hij wel top imho. (mits ik mijn retour beter onder de <50 ga krijgen.. hij schiet er nu overheen)

kan helaas niet vinden wat een nieuwe HR van intergas doet qua standby. Zal eens bij de buren kijken, die hebben hem wel hangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

kan helaas niet vinden wat een nieuwe HR van intergas doet qua standby. Zal eens bij de buren kijken, die hebben hem wel hangen 8)7
Mijn Intergas Hreco24 doet 2 Watt standby.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

klump4u schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:14:
[...]

Mijn Intergas Hreco24 doet 2 Watt standby.
Auw, een verschil van 280kWh...
echter het is ook een HR107 (huidige is dat ook)

vraag me af, buiten electra om, of er nog een besparing verder mogelijk is na tuning... betwijfel het eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn intergas HRE24/18 doet 1,8 Watt.

De intergas van !null doet
Mijn splinternieuwe Intergas doet 1W standby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ga morgen sowieso even bellen; blijkt dat de CV al 3 jaar geen onderhoud gehad heeft en 1997 en 34w continue....

Tja, alles bij elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Wellicht dat mijn vraag al eens is gesteld ;)

Wij hebben op dit moment halogeenlampen, tenminste een soort gloeilamp met een halogeenspotje erin(hoop dat jullie het nog volgen).

Deze worden nu geregeld met een dimmer.
Volgens mij bestaan er dimbare ledlampen, maar weet iemand of deze gaan werken op een normale dimmer ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas weet ik niet precies wat mijn fijne Italiaanse waardeloze shit Agpo VR * ketel Idle verbruikt.

Waarschijnlijk tussen de 25 en 45 Watt.

Wel weet ik dankzij de Youless dat hij in gebruik exact 105 Watt extra gaat verbruiken.
Geen idee of dat veel of weinig is maar zal wel veel zijn aangezien iedere cent erop bespaard is.

Het was eind jaren 90 een fijne deal tussen de woningbouwverenigingen in NL en Agpo om destijds de slechtste shitketels te kunnen leveren tegen een bodemprijs. De huurders betalen jaar in en uit fors aan onnodige stroomkosten en via de waakvlam zijn we sponsor van aardbevingen en bandieten. De waakvlam kost alleen al jaarlijks ruim 100 euro aan gas. Elektra zal veel minder zijn maar toch onnodig te veel.

* VR staat in dit geval voor: Verpest Rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
ThinkPadd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:31:
18 jaar is wel oud, ik lees op internet dat meestal 15 jaar als 'echt afgeschreven' wordt gehanteerd.
Hier wordt de ketel ook pas met 18 jaar vervangen.
Zijn dan in de loop van volgend jaar aan de beurt

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:53:
Helaas weet ik niet precies wat mijn fijne Italiaanse waardeloze shit Agpo VR * ketel Idle verbruikt.

Waarschijnlijk tussen de 25 en 45 Watt.

Wel weet ik dankzij de Youless dat hij in gebruik exact 105 Watt extra gaat verbruiken.
Geen idee of dat veel of weinig is maar zal wel veel zijn aangezien iedere cent erop bespaard is.

Het was eind jaren 90 een fijne deal tussen de woningbouwverenigingen in NL en Agpo om destijds de slechtste shitketels te kunnen leveren tegen een bodemprijs. De huurders betalen jaar in en uit fors aan onnodige stroomkosten en via de waakvlam zijn we sponsor van aardbevingen en bandieten. De waakvlam kost alleen al jaarlijks ruim 100 euro aan gas. Elektra zal veel minder zijn maar toch onnodig te veel.

* VR staat in dit geval voor: Verpest Rendement.
17 Watt indien indien de lus er in zit dat de pomp stopt, meet hem maar. :)
Rond de 105-110 in gebruik inderdaad.
Mocht je nog onderdelen voor dat ding willen stuur me een pm, grote kans dat het dezelfde ketel is en heb nog een complete print, thermo koppeltje, en nog wat spul maar weet niet meer precies wat. Agpo ferroli 24 nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:55:
[...]

Hier wordt de ketel ook pas met 18 jaar vervangen.
Zijn dan in de loop van volgend jaar aan de beurt
18 jaar is voor woningbouw budget ketels, zoals Agpo, vrij oud. Ook in veel nieuwbouw woningen worden die krengen gehangen, een flink aantal hier in de buurt is voor de 10 jaar al vervangen.

Maar een een beetje goede kwaliteit ketel kan zeker 18 jaar meegaan.
En de aanschafprijs zegt niet veel over de kwaliteit.

En over 34watt sluipverbruik zou ik zeker gaan klagen, dat is bizar veel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

MdO82 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:52:
Wellicht dat mijn vraag al eens is gesteld ;)

Wij hebben op dit moment halogeenlampen, tenminste een soort gloeilamp met een halogeenspotje erin(hoop dat jullie het nog volgen).

Deze worden nu geregeld met een dimmer.
Volgens mij bestaan er dimbare ledlampen, maar weet iemand of deze gaan werken op een normale dimmer ?
Ja, er zijn ledlampen die gedimd kunnen worden met een normale dimmer. Dat is als je geknipper en minder mooie dimcurve voor lief neemt..

De beste oplossing die ik heb kunnen vinden is de dimmer te vervangen door een potmeter die 0-10V schakelt. Dit schakelt dan weer een dimmer welke dan traploos je leds regelt.

Hier staat een schema: https://www.ledsrefresh.n.../led-dim-module-0-10v-pwm
Let niet op de site, gewoon random 1 gekozen :)

Die potmeters zijn goedkoop, zelfs als je ze in als inbouwdimmer koopt. Het voordeel is dat je nu elke dimbare ledlamp kunt kopen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze raar gaan reageren op het gedimd worden.. Want sommige ledlampen kunnen echt niet tegen het dimmen van normale dimmers..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:07:
[...]
17 Watt indien indien de lus er in zit dat de pomp stopt, meet hem maar. :)
Rond de 105-110 in gebruik inderdaad.
Mocht je nog onderdelen voor dat ding willen stuur me een pm, grote kans dat het dezelfde ketel is en heb nog een complete print, thermo koppeltje, en nog wat spul maar weet niet meer precies wat. Agpo ferroli 24 nog wat.
Dank je voor de info en het aanbod voor reserve onderdelen.

Echter heb ik altijd een gezonde leefregel gehanteerd om niet te gaan experimenteren met Gas.

Ik heb op mijn toestel alleen deze code kunnen vinden, zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wdrln2MavgdI8h0IP4hO1Kcr/full.jpg

Als het goed is word de ketel dit jaar vervangen door een HR (wederom Agpo }:O 8)7 :X :O |:( ;w ).
Lang leve de (A)sociale verhuur. :N

17 Watt zou me nog heel erg meevallen qua Idle verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dan had ik een nev 1324 gok ik, die letterlijk van de muur roeste.

Goed, weer on topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk voor de gein ook eens naar de site van de Energiewacht, of de vergelijkbare bedrijven uit andere regio's.
Viel mij op dat Agpo-ketels uitgesloten waren van een onderhoudscontract. :)

Ik kan me dan ook niet goed voorstellen dat een woningbouw wederom zou kiezen voor Agpo-ketels, tenzij ze het onderhoud zelf doen. (wat ze meestal niet doen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:53:
De huurders betalen jaar in en uit fors aan onnodige stroomkosten en via de waakvlam zijn we sponsor van aardbevingen en bandieten. De waakvlam kost alleen al jaarlijks ruim 100 euro aan gas. Elektra zal veel minder zijn maar toch onnodig te veel.
Ik zette de waakvlam van mijn antieke moederhaard altijd uit na het stookseizoen.
Dan moest je niet te lang voor winter weer gaan proberen of je ding gestart kreeg.

Verhuurders zullen er geen cent in steken, die waakvlam anno 2015 is echt belachelijk.
Het hele jaar een gaspitje laten branden. |:(

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
MdO82 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:52:
Je bedoelt een halogeenlampje in de bol van een E27 "grote fitting"?
Afbeeldingslocatie: http://static.manutan.nl/GRP/28/41/ST/AIG372841.jpg
Die kan je vervangen door 220V LED lampen en die zijn er wel dimbaar met wat beperkingen in dim-kwaliteit. Ik denk dat je je hier wel kan uitleven: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1297365
painkill schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:43:
[...]
Ja, er zijn ledlampen die gedimd kunnen worden met een normale dimmer. Dat is als je geknipper en minder mooie dimcurve voor lief neemt..

De beste oplossing die ik heb kunnen vinden is de dimmer te vervangen door een potmeter die 0-10V schakelt. Dit schakelt dan weer een dimmer welke dan traploos je leds regelt.

Hier staat een schema: https://www.ledsrefresh.n.../led-dim-module-0-10v-pwm
Je hebt het dan over 12V of 24V led.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 07:17:
Kijk voor de gein ook eens naar de site van de Energiewacht, of de vergelijkbare bedrijven uit andere regio's.
Viel mij op dat Agpo-ketels uitgesloten waren van een onderhoudscontract. :)

Ik kan me dan ook niet goed voorstellen dat een woningbouw wederom zou kiezen voor Agpo-ketels, tenzij ze het onderhoud zelf doen. (wat ze meestal niet doen)
Helaas is er verderop in dit dorp jaren geleden al gekozen voor Agpo "HR" in dezelfde woningen, dus bijna 100% kans dat wij dezelfde waardeloze ketels gaan krijgen. Wel HR maar weer Italiaanse bagger kwaliteit,

Inclusief:

Een veel te hoog elektriciteits verbruik
Een onnodig hoog gas verbruik
Gebrek aan comfort

Onderhoud gebeurt door Feenstra die zullen er wel een lekker lucratief contractje uit slepen.
Iedereen word er beter van behalve de huurder, die mag de hoofdprijs betalen.

De huidige ketel heeft in bijna 20 jaar waarschijnlijk onnodig:

5000 kWh's gekost. kostprijs 850 Euro
2,5 miljoen liter gas via de waakvlam (350 liter per dag) 1250 euro

Totale schadepost per huurder per ketel: ruim 2000 euro !

Wanneer je bedenkt dat deze ketels via massa inkoop minder hebben gekost dan 250 euro (inside knowledge >:) ) weet je hoe de belangen liggen in de (A)sociale verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb in mijn huurwoning een Agpo Econpact 225C hangen. Is een HR-ketel. In 2003 gemonteerd zie ik.

Nou gaat mijn persoonlijke voorkeur ook naar een Remeha of een Intergas, maar mijn ketel doet het op zich prima. In heel 2014 iets van 580m3 gas (incl. koken en douchen) gebruikt, dus je hoort mij niet klagen (woning van 56m2). Hij kan qua elektra nog wat zuiniger (standby verbruik 11W), en volgens mij gebruikt de pomp ook wel richting de 70-80W als hij staat te stoken.

Maar qua gasverbruik gaat het dus prima. Heb wel het ding zelf getuned (zie topic ondertitel) wat natuurlijk een groot verschil maakt.

Echt fan van een Agpo zal ik nooit worden, maar in mijn geval werkt het dus OK.

In de huurwoning van m'n oma trouwens ook een Agpo HR-ketel (jaar of 4 geleden geplaatst). Dus het klopt wel dat de woningbouw wel fan is van Agpo Ferroli.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2015 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Thinkpad:

Met een zowel elektrisch als gas zuinige ketel sinds 2003 zit je een stuk beter dan ik.

De onnodige kostenpost die ik heb aan 5 miljoen Watturen en 2,5 miljoen liter gas baal ik stevig van.

Het ligt helaas volledig buiten mijn macht om hier iets aan te doen. Zelf kies ik allang voor milieu vriendelijke opwekking van Gas (Bio) & Elektra (Winddelen) + sterk energiebesparen (60+ % O-) ) maar tegen de onwil en desinteresse van woningbouwverenigingen is geen kruid gewassen.

Het is puur een mentaliteitsprobleem bij de (A)sociale verhuurders wat systematische problemen geeft.
Kijk maar naar het nieuws: Vestia & de explosieve huurstijgingen terwijl alle prijzen verder dalen (deflatie).

EDIT:
Zojuist even de Elektrische waardes van de meest waarschijnlijke Agpo Ferroli kandidaat erbij gepakt:
2,5 Watt in Rust
27 Watt Minimaal
90 Watt Maximaal

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bJFQeCeb5reDgVzFSdqYiiyV/full.jpg

Geen idee wat ze met "Rust" bedoelen ?
Wanneer dat Idle is ben je spekkoper maar die kans acht ik zeer klein. Het zal eerder 27 Watt Idle zijn.
http://www.ferroli.nl/sta...ter/2013/01/DRS9104_1.pdf
(pagina 38 voor elektra)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
En zelf een cv-ketel ophangen is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:53:
En zelf een cv-ketel ophangen is geen optie?
Voor mij als huurder bij een WBV in ieder geval niet.

De huurprijs ervan zit in de huur inbegrepen, dus wanneer ik er zelf 1 zou ophangen betaal ik er 2.
Bovendien zit het verplichte onderhoud ook bij de huur inbegrepen, dat zou ik dan ook 2 keer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Tegenwoordig mag je zelf veel meer in een huurhuis aanpassen dan een aantal jaar geleden. Een gesprek met de verhuurder kan misschien een oplossing zijn. Lukt dit niet, dan een buurt/wijk-actie opstarten. De lokale media is nooit te beroerd om mee te werken. In 2015 nog een cv met waakvlam kan gewoon niet meer. Succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:09:
[..]
EDIT:
Zojuist even de Elektrische waardes van de meest waarschijnlijke Agpo Ferroli kandidaat erbij gepakt:
2,5 Watt in Rust
27 Watt Minimaal
90 Watt Maximaal

[afbeelding]

Geen idee wat ze met "Rust" bedoelen ?
Wanneer dat Idle is ben je spekkoper maar die kans acht ik zeer klein. Het zal eerder 27 Watt Idle zijn.
http://www.ferroli.nl/sta...ter/2013/01/DRS9104_1.pdf
(pagina 38 voor elektra)
Dat komt wel goed. Bij de handleiding van mijn Agpo staat er rust/deellast/max en dan zijn de waarden
11 /112 / 150

De 11W komt precies overeen met mijn eigen meting, dus waarschijnlijk zal het bij jou inderdaad 2,5W gaan worden ;) Vermogen wat bij mij als deellast/max staat genoemd haalt hij niet, ik heb de pomp op stand 2 ipv de (default) stand 3.

De 11W verbruik in rust is bij mij ook wel logisch, die wordt veroorzaakt door een dikke bonk van een trafo die van 230V > 24V AC moet maken voor de regelelectronica. Tegenwoordig zal dat met een geschakelde voeding (SMPS) worden gedaan, wat natuurlijk veel zuiniger is dan zo'n ouderwetse lompe trafo.

Rust is als de ketel niks staat te doen, te wachten tot hij CV-water moet gaan opwarmen, of tapwater moet gaan opwarmen. Gewoon 'idle' dus inderdaad.

drielp schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:12:
Tegenwoordig mag je zelf veel meer in een huurhuis aanpassen dan een aantal jaar geleden. Een gesprek met de verhuurder kan misschien een oplossing zijn. Lukt dit niet, dan een buurt/wijk-actie opstarten. De lokale media is nooit te beroerd om mee te werken. In 2015 nog een cv met waakvlam kan gewoon niet meer. Succes..
Hij zegt ook dat hij binnenkort een nieuwe HR-ketel krijgt ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ketel zou dit jaar vervangen moeten worden, ergens rond het voorjaar/zomer.
Echter hebben de meeste WBV's een investeringsstop als reactie op het beleid uit Den Haag.
Het is dus even afwachten of de planning voor dit jaar nog wel doorgaat.

Het loont niet meer om vlak ervoor actie te gaan ondernemen, dan had ik dat 10 jaar geleden moeten doen.

Wanneer het Idle verbruik idd maar 2,5 Watt zou zijn dan brengt dat mijn gemiddeld verbruik van 200 Watt voor de hele woning (zakelijk en prive) waarschijnlijk nog eens met 10 procent omlaag (ruim 20 Watt continu eraf).

Samen met de geplande Pure DAB Wekkerradio die minder dan 1 Watt verbruikt tov de huidige 8+ Watt ga ik dan richting de 70 procent elektriciteits besparing tov van 15 jaar geleden.
http://www.pure.com/produ...-vl-61395/#Specifications
.
Hij zegt ook dat hij binnenkort een nieuwe HR-ketel krijgt ;)
Dat wil zeggen wanneer dat feest uberhaupt nog doorgaat......(gezien de investeringsstop bij WBV's)

Vreemd genoeg gaan alle buitensporige huurverhogingen ieder jaar wel altijd door.
N.B. Zelfs de afgelopen 7 jaar toen onroerend goed sterk in waarde daalde...... :F

De afgelopen 10 jaar is mijn elektriciteit verbruik met 50% gedaald maar de huur met dik 50% gestegen. :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
nergens voor nodig

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 28-01-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07
Om toch nog wat extra te besparen vandaag de condensdroger verkocht en een warmtepomp droger gekocht..... zou de helft qua verbruik moeten schelen (en met 2 kleine kids waarvan 1 in wasbare luiers draait dat ding nogal vaak...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip!

Back-on-topic:
Met rust (of Idle) kon Ferroli bv ook een exotische standby stand bedoelen die in de praktijk niet voorkomt.
Het ging er natuurlijk om dat 2,5 Watt voor een budget ketel een beetje te spectaculair laag is. (Idle of Rust)

[ Voor 51% gewijzigd door teacher op 28-01-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
knip

[ Voor 105% gewijzigd door teacher op 28-01-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip...

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 28-01-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21
We hebben in ons huis tegels met vloerverwarming (en radiatoren0. Het grootste deel doet het, van de uitbouw is waarschijnlijk de pomp stuk.
Nu kunnen we een nieuwe pomp kopen, met een schakelaar (50 euro), en ik vraag me af hoe snel we die schakelaar gaan terugverdienen. Heeft iemand daar enig idee van?
Daarnaast willen we over een aantal jaren een houten vloer over de tegelvloer gaan leggen. Merken we dan uberhaupt nog genoeg van de vloerverwarming om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:06
terugverdientijd van een schakelaar op een ouder type pomp is een jaar, ik zou zelf ook kijken naar een grunfos aplpha 2 pomp, die zijn uit zichzelf heel zuinig. Mocht dat geen optie zijn dan kiezen voor een tussenschakelapparaat welke idd 50,- kost. Pompverbruik bij mij is 45W > € 90,-/jaar met schakelaar blijft daar ca 20% van over (alleen de verwarmingstijden van 4 maanden = 1/6e dus € 15,-) ik bespaar dus € 75,-/jaar!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Halfjaar zelfs: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft (pomp van 53W).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

De vloerverwarmingspomp van onze woonverdieping trekt 19 Watt. Dat zou dus ongeveer 38 euro op jaarbasis kosten bij 24/7 bedrijf. Met de pompschakelaar ertussen heeft 'ie in de laatste 12 maanden echter maar 35 kWh (= € 7,50) gebruikt.
De pomp voor de badkamervloerverwarming (een veel korter circuit) trekt 9 Watt en heeft met de schakelaar ertussen 20 kWh (= € 4,50) gebruikt.
Alpha2L pompen, metingen met Plugwise, stroomverbruik van de pompschakelaars (1 Watt per stuk) inbegrepen.

Wij hebben in de woonkamer visgraatparket gelegd, gewoon omdat 't kan ;-)
Natuurlijk, hout remt de warmteafgifte, maar met 25 cm EPS aan de onderzijde komt de meeste warmte er uiteindelijk toch aan de bovenkant uit. En omdat vloerverwarming sowieso traag reageert is het niet erg dat het parket dat nóg verder dempt.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
art schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:21:
De vloerverwarmingspomp van onze woonverdieping trekt 19 Watt. Dat zou dus ongeveer 38 euro op jaarbasis kosten bij 24/7 bedrijf. Met de pompschakelaar ertussen heeft 'ie in de laatste 12 maanden echter maar 35 kWh (= € 7,50) gebruikt.
De pomp voor de badkamervloerverwarming (een veel korter circuit) trekt 9 Watt en heeft met de schakelaar ertussen 20 kWh (= € 4,50) gebruikt.
Alpha2L pompen, metingen met Plugwise, stroomverbruik van de pompschakelaars (1 Watt per stuk) inbegrepen.
Goed om te weten. 0,5 tot 2 jaar dus afhankelijk van type pomp lees ik uit de berichten
Wij hebben in de woonkamer visgraatparket gelegd, gewoon omdat 't kan ;-)
Over tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Over de zandcementvloer.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
art schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Over de zandcementvloer.
dat is dan nog een klein verschil met ons natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Ik denk dat je plavuizen/tegels moet zien als onlosmakelijk deel van het dikke pakket beton/cement dat door je vloerverwarmingsleidingen wordt warmgehouden. Een heel klein verschil dus. Maar dit is off-topic.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:51:
[...]
Ik verbaasde me alleen dat je een gewoon Nederlands woord "rust" niet begrijpt (althans dat schrijf je) en de Engelse vertaling "idle" ervan blijkbaar wel. [...]
Ik moest ook even goed kijken wat er stond, aangezien de waarde voor "rust" lager was dan "min."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:55:
[...]

Nee, dat klopt niet.
Het maakt mij namelijk niet uit of er Rust of Idle staat, de waarde van 2,5 Watt was ongeloofwaardig.

Om het voor de meesten hier overzichtelijk te houden koos ik zelf voor Idle ipv Rust.
De taal maakt dus niets uit, de waarde wel.
Oké trm001, dan kwam dat deel van je bericht , "Geen idee wat ze met "Rust" bedoelen ?" anders op mij over dan wat je er mee bedoelde, namelijk alleen maar dat je die waarde in twijfel trok. Ik vatte dat "geen idee" te letterlijk op. Vandaar dat ik dáár mijn verbazing over uitsprak. Misverstandje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ TD-er & Techneut:

Voor een budget ketel is 2,5 Watt bijzonder laag als Idle (of Rust).
Bovendien staat er verderop minimaal 27 Watt. Dat lijkt imho wat strijdig met elkaar.

Het zou zo kunnen zijn dat de ketel inderdaad 2,5 Watt verbruikt in de Idle (of Rust) stand.
En
Minimaal 27 Watt verbruikt tijdens stoken of andere activiteit.

Wat ook zou kunnen is dat de 2,5 Watt Rust stand een soort van vakantie of vriesbeschermingsstand is die vrijwel nooit gebruikt word.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga er nou maar vanuit dat hij 2,5W gebruikt. Ik zei toch dat bij mijn Agpo het op dezelfde manier in de handleiding staat :P. En die verbruikt in die 'rust' stand 11W, wat ik meet (Plugwise) en wat ook staat aangegeven in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou mij in ieder geval prima uitkomen. :9

Dan heeft, kuch, Ferroli in net geen 20 jaar toch aanzienlijke vooruitgang geboekt........ :F
Nou maar hopen dat mijn 350 liter per dag waakvlam ook zijn laatste jaar ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik wil een nieuwe master-slave stekkerblok gaan kopen. Weet iemand welke ik moet hebben? Ik las in dit forum namelijk dat sommige 10w slurpen. Maar ik kon niet vinden welke dan wél goed zijn. Dus heeft iemand met eentje goede ervaringen (en dus ook gemeten dat deze niet teveel slurpt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 18:19
Wellicht ook interessant voor het meten en visualiseren van energie verbruik van individuele apparaten: De Conrad Energy Count 3000 (ook wel verkrijgbaar onder de naam Velleman NETBSEM4). Deze zendt iedere 5 seconden het actueel opgenomen vernogen (in W) totaal energieverbruik (in Ws), totale meet tijd, totale tijd "aan" uit (op 868 MHz). Al verkrijgbaar voor minder dan € 10,- / stuk (bij 2 "plugs" inclusief display om actuele waardes uit te lezen)

Middels een $8 RTL-SDR dongle op te vangen middels ec3k en Gnuradio, vervolgens middels een scriptje inschieten in een dashboard (b.v. emoncms) geeft leuke inzichtelijke plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/901/7D9198.png

Afgelopen weekend op een Raspberry gezet, draait stabiel (wel enkele overflows maar voldoende geldige packets om met een redelijke resolutie te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 14:29
Batilan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:03:
Al verkrijgbaar voor minder dan € 10,- / stuk (bij 2 "plugs" inclusief display om actuele waardes uit te lezen)
Waar vind je die voor minder dan 10 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gave hack zeg!

Waar je die plugs voor zo'n prijs haalt ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
ThinkPadd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:26:
Gave hack zeg!

Waar je die plugs voor zo'n prijs haalt ben ik ook wel benieuwd naar!
roviaro schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:20:
[...]

Waar vind je die voor minder dan 10 euro?
Zie bijvoorbeeld
http://www.elektronicagoe...tbsem4-3700123870210.html
Er komen nog wel wat verzendkosten bij. Zoals gezegd bij 2 stuks + display

Let op: ik heb alleen getest met de Conrad Energy Count 3000, ik heb zojuist de Velleman's besteld en zal kijken of ze 100% compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batilan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:39:
[...]

[...]

Zie bijvoorbeeld

Let op: ik heb alleen getest met de Conrad Energy Count 3000, ik heb zojuist de Velleman's besteld en zal kijken of ze 100% compatible zijn.
Bedankt :)

Wat heeft dat SDR gebeuren voor impact op de Pi van de CPU? Ik draai Domoticz op m'n Pi, dat gebruikt ongeveer 10-15% CPU. Dit zou een mooie aanvulling zijn voor m'n domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
ThinkPadd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:51:
[...]

Wat heeft dat SDR gebeuren voor impact op de Pi van de CPU? Ik draai Domoticz op m'n Pi, dat gebruikt ongeveer 10-15% CPU. Dit zou een mooie aanvulling zijn voor m'n domotica systeem.
Ik kan op dit moment even niet bij mijn Pi, ik meen dat het op zo'n 30% zit, dus aanzienlijk, ook zie je meer overflows als de Pi al flink belast is. Gnuradio bouwen op een Pi kost ook wel even wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Batilan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:39:
[...]

[...]

Zie bijvoorbeeld

Dat is leuk! Zou je die dingen ook kunnen gebruiken om zonnepanelen te monitoren. Ik weet dat je "gewone" energiemeters kunt verbouwen maar of dat ook met deze kan? Dat zou wel heel mooi zijn, voor 20 euro monitoring... :9

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Batilan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:03:
Wellicht ook interessant voor het meten en visualiseren van energie verbruik van individuele apparaten: De Conrad Energy Count 3000 (ook wel verkrijgbaar onder de naam Velleman NETBSEM4).
Is het mogelijk om ergens een blog te maken hoe je een en ander opgezet hebt ? Zeer interessant dit,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blogje/topic in EL zou leuk zijn inderdaad.

Zou je trouwens het signaal niet van de ontvanger kunnen aftappen met een Arduino o.i.d. ? Zo heb ik laatst dit nagemaakt: http://gizmosnack.blogspo...ug-energy-meter-hack.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ben hier ooit ook wel eens mee bezig geweest maar toen was het protocol niet zo makkelijk te decoden - dat is dus al blijkbaar gelukt.
Ik heb denk ik 15+ van die meters, ooit gebruikt om mijn huis door te meten en ze liggen nu werkloos. Als ik ze zo weer kan herbruiken, zou dat top zijn!

edit:// dit is een link uit 2011 waar men het met een jeelink arduino probeerde http://forum.jeelabs.net/node/341.html . Uiteindelijk zou het denk ik het mooist zijn om de signalen met een 868mhz ontvangertje direct op de arduino en rPi te kunnen ontvangen zonder de overhead van SDR.

Denk dat deze ontwikkeling zeker een blog of EL/DED topic waard is. Helaas is mijn kennis en kunde in deze te beperkt.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 04-02-2015 15:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vond net deze ook: http://www.conrad.de/ce/d...eraet-mit-Funk-Steckdosen

Die werken volgens de datasheet op 433.92Mhz en zijn wellicht met een RFXCOM te ontvangen....

Ook zijn ze schakelbaar + set is een stuk goedkoper... Alleen nu nog kijken waar je ze kunt bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Oeh, die is al helemaal nice ThinkPad. Dat zou echt el-cheapo en superfancy zijn :D . Ik ga vanavond ook even zoeken of ik ze ergens leverbaar vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hold your horses... het lijkt erop dat mijn linkje meer een kaku setje + losse energiemeter is. Volgens mij zijn de 4x stekkerdoos geen energiemeters...

Edit:
Jep, in de reviews staat:
Ich ging davon aus, dass mit dem Messinstrument die an den Funksteckdosen angeschlossenen Geräte in ihrer Leistung gemessen werden können. Aber nur der Strom, der durch das Messgerät geht, wird bestimmt. Die anderen Dosen sind nur einfache Funksteckdosen. [..]
Helaas :-(

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ThinkPad - Dit lijkt de aanpak via de receiver te zijn https://www.tablix.org/~a...neering_energycount_3000/ - denk dat jij er meer chocolade van kan maken dan ik zo 123.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:15:
@ThinkPad - Dit lijkt de aanpak via de receiver te zijn https://www.tablix.org/~a...neering_energycount_3000/ - denk dat jij er meer chocolade van kan maken dan ik zo 123.
Thanks, ik ga wel ff een topic aanmaken erover. Wie weet komen we er met een aantal Tweakers uit :P

Zou een mooi goedkope Plugwise vervanger kunnen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hij lijkt toch verder gegaan te zijn met de ontvangst (ook SDR) https://www.tablix.org/~a.../energycount_3000_part_2/

In ieder geval heb ik wel één of twee van deze energy count zenders over als iemand deze nodig heeft om te analyseren en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:19:
Hij lijkt toch verder gegaan te zijn met de ontvangst (ook SDR) https://www.tablix.org/~a.../energycount_3000_part_2/

In ieder geval heb ik wel één of twee van deze energy count zenders over als iemand deze nodig heeft om te analyseren en te testen.
Heb een topic aangemaakt: Data van Conrad EnergyCount 3000 ontvangen (868.3Mhz)
Laten we daar verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:12
Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door vanputten80 op 04-02-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 04-02-2015 20:23 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb een vraagje, misschien is het al eerder gepost, maar ik heb een laserprinter staan die in nog geen 11 dagen tijd 4 kWh heeft op gebruikt, en die staat altijd in standby, anders moet je eerst de trap op en af om m aan te zetten en daarna de print opdracht geven, dan weer naar boven je printje halen, en mijn meissie lopt niet zo makkelijk trappen meer.
Nu wilde ik er een Klik aan klik uit tussen zetten, maar wat gebruikt een KAKU in standby?
anders heeft t nog niet veel zin.
Misschien gaat de printer t.z.t. wel naar beneden als de WAF daarvoor hoog genoeg is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Normaliter <1W. Mijn goedkope elro dingen doen 0.6W. Dus (0.6*24*11)/1000=0.16kWh. 15W voor die printer, damn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Printers zijn sowieso al de hufter onder hardware dus een hoog energieverbruik kan er ook wel bij :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is dat zo? Zou je dat ook kunnen uitleggen, want voor mij is dit de eerste keer dat ik dat hoor zeggen.
"Hoog energieverbruik" zeg je, zou kunnen, ik zet na printen dat ding (HP3845) direct weer uit, dus daar heb ik niet zoveel last van. Maar vervolgens "kan er ook wel bij". In welk opzicht dan nog meer. Ik ben benieuwd, maar ik heb in zo'n 20 jaar nooit iets van dien aard ondervonden. Dit is mijn tweede printer van dat fabricaat in die tijd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op mijn laser-MFC (pricewatch: Dell C1765nfw) zit een echte harde schakelaar, verbruik=0. Ik denk dat hij dus ook wel een KAKU overleeft.
Stand by is dat volgens de specs <10W

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Heb nog ff met KAKU gebeld, en die geven en standby gebruik aan tussen de 0,3 en 0,5 W. das een stuk beter dan die printer, en die staat ook af en toe tussentijd op te warmen merkte ik vanmorgen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Heb hier ook een laser van hp staan cp6015.
Tijdens opwarmen 2000 watt, en standby 120 watt.
Dus ik ga daar wel kritisch mee om.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol hier staat de laserprinter (LJ 1010) alleen aan als we echt wat printen. En de losse printerserver (JetDirect 175x) zit achter een tijdschakelaar zodat hij alleen overdag aanstaat. Je kunt prima een printopdracht geven, naar de printer lopen en dan de printer aanzetten. Dat is het voordeel van een losse printerserver :P
Printertje heeft ook een fysieke schakelaar waarmee het verbruik 0W is na uitzetten.

Maar een laserprinter 24/7 aan laten staan zou ik zeker niet doen, zonde van de stroom. Gewoon een tijdschakelaar ertussen dat hij tussen 23:00 - 7:00 uit staat.

Of koppel hem met een KaKu stekkerontvanger aan je domotica systeem en zorg dat de printer alleen stroom krijgt als minstens één van je PC's aanstaat (pingscript bijv.). Zo doe ik dat nu ook met m'n bureaulamp :P Gaat automatisch aan MITS m'n PC aan staat en MITS het donker is buiten.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik moet nog naar onze werkkamer lopen om de printer aan te zetten en deze middels usb in te pluggen. Dat kan allemaal veel beter en handiger, maar echt totaal onbelangrijk, printen wordt zo weinig gedaan. En opstarttijd is acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik werk veel s'avond en s'nachts, en om te voorkomen dat ik vergeet iets uit te printen, print ik als ik bezig ben. daar word ze niet wakker van, wel als ik naar boven loop, de trap kraakt best een beetje.
Misschien moet ik toch maar hier in de kast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ThinkPadd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:40:
Lol hier staat de laserprinter (LJ 1010) alleen aan als we echt wat printen. En de losse printerserver (JetDirect 175x) zit achter een tijdschakelaar zodat hij alleen overdag aanstaat. Je kunt prima een printopdracht geven, naar de printer lopen en dan de printer aanzetten. Dat is het voordeel van een losse printerserver :P
Bij mij werkt het ook prima, zelfs zonder printserver. Zou Windows het meerdere keren proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waren hier niet meerdere mensen met een Quooker?

Ik ga nu een wat ouder model Quooker Combi aansluiten, en ik heb hem even test gedraaid. Het gaat dus om een gebruikt exemplaar. Hij doet het fantastisch. Maar ik heb hem er even 10 uur in laten zitten, aangesloten en wel. En het blijkt dat hij, omgerekend naar een etmaal, toch wel een kWh per dag gaat doen aan standby kosten. Toch wel iets meer dan ik had gehoopt. Nu is het snachts wel iets kouder, dus over het jaar heen zou het gemiddeld iets lager kunnen zijn.

Buitenkant wordt niet heel erg warm, tussen 20 en 30 graden. Via de bovenkant verliest hij volgens mij nog wel wat, en via de leidingen, die worden erg warm. Ik denk dat hij net even iets te vaak aanslaat, omdat hij toch weer enkele graden is verloren. Misschien toch nog beetje naisoleren, iig de leidingen.

Letterlijk standby doet hij vrijwel niets, of althans het is bijna niet meetbaar.

Edit: Ik ga hem nog wel openmaken en reinigen (kalk verwijderen), wellicht wordt de heater daar iets efficienter van :+

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 06-02-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb een Grohe Red Duo sinds kort. Nog te kort om te kunnen zeggen of hij zuiniger/onzuiniger is dan de vorige normale close-in boiler. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel je weer bespaart op de waterkoker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17
Leuke feature op een Ricoh printer:
http://www.ricoh.nl/producten/printers/kleur/spc320dn.aspx

Eco night sensor, gaat uit wanneer het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:40:
[...]
Of koppel hem met een KaKu stekkerontvanger aan je domotica systeem en zorg dat de printer alleen stroom krijgt als minstens één van je PC's aanstaat (pingscript bijv.). Zo doe ik dat nu ook met m'n bureaulamp :P Gaat automatisch aan MITS m'n PC aan staat en MITS het donker is buiten.
Hier is de laserprinter (oude Ricoh, afgeschreven op 't werk, dus geen traditioneel thuisprintertje) ook op de KAKU-schakelaar gezet en die gaat gewoon met de afstandsbediening en/of HomeWizard aan, wanneer nodig.
Voor de zekerheid gaat 'ie altijd 's nachts "uit", ookal staat 'ie niet aan.
Printer staat namelijk op de 2e etage, dus heenlopen, aanzetten, teruglopen, printen, heenlopen, printjes ophalen, uitzetten, is echt niet een optie.
Voordeel van een stukje moeten lopen en niet altijd aanstaan is dat je ook minder print. Dus dubbele winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
TD-er schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:44:
[...]

Hier is de laserprinter (oude Ricoh, afgeschreven op 't werk, dus geen traditioneel thuisprintertje) ook op de KAKU-schakelaar gezet en die gaat gewoon met de afstandsbediening en/of HomeWizard aan, wanneer nodig.
Voor de zekerheid gaat 'ie altijd 's nachts "uit", ookal staat 'ie niet aan.
Printer staat namelijk op de 2e etage, dus heenlopen, aanzetten, teruglopen, printen, heenlopen, printjes ophalen, uitzetten, is echt niet een optie.
Voordeel van een stukje moeten lopen en niet altijd aanstaan is dat je ook minder print. Dus dubbele winst.
extra monitor -> printen bijna nooit meer nodig :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
BarryH schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:56:
[...]

Ik werk al sinds de Matrox G400 ('99 dus) met >1 monitor, dus snap wat je bedoelt ;)
Maar vaak moet je ergens heen en dan is een uitdraaitje wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik neem juist vaak een papierje mee het veld in, of beter, het dak op.
En buiten is een tablet oid echt geen optie, heb al eens een waterdichte hoes gekocht voor mijn Ipad, maar dat durf ik ook lang niet altijd aan, gezien die toch wel een hoog LVT gehalte hebben voor anderen. Dus maar uitprinten op de laserprinter (watervast), dan kan je daar ook gewoon nog ff op tekenen en krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:45
[quote]!null schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:08:
Waren hier niet meerdere mensen met een Quooker?

Jazeker.
In september stond ik voor de vraag wel of niet aanschaffen ten opzichte van plintboiler + waterkoker bij vervangen keuken:
[quote]oeps schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 07:33

De resultaten na 2 maanden een Energy count 3000 erop:
Quooker (Combi 2.2 Fusion) gebruikt zo'n gemiddeld 1,26 KWh per dag, dus zo'n 460 KWh per jaar.

In de oude combinatie van Daalderop plintboiler en waterkoker was het:
Plintboiler: 462 KWh per jaar zonder tijdschakelaar en zo'n 407 KWh per jaar als ik hem in de nacht uitzette (2 weken gemeten)
Waterkoker was ongeveer: 100 KWh per jaar.

Voor besparing hoef je de Quooker niet te kopen, puur gemak! Ik heb helaas geen ww van de ketel in mijn keuken (of gelukkig anders hadden we de Quooker niet gekocht :)

Ook de koelkastvervangen:
De 18 jaar oude (toen A++) was ongeveer 325 KWh per jaar en de nieuwe A+++ (Joekel van Bosch KGE49BI40): 137 KWh per jaar, nu de afgelopen 2 maanden gemeten dus in de winter. Al met al flink wat minder.

Nu we er toch zijn:
Nu ook 2 maanden de meter aan de vloerverwarming (pomp + pompschakelaar): Nu in het stookseizoen: 0,73 KWh per dag. Die meter laat ik denk ik een jaartje zitten om een compleet beeld te krijgen.

Groet, Oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:56:
[...]

Ik heb al een paar jaar geleden de printer de deur uit gedaan, die tien printjes per jaar doe ik wel op het werk of bij de copyshop. Scheelt geld, ruimte en altijd gezeik met die kutdingen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Erasmo schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:27:
[...] Scheelt geld, ruimte en altijd gezeik met die kutdingen.
Geld en ruimte zou kunnen, maar als je een beetje zakelijk model printer hebt, dan is dat echt geen gezeik meer.
Op mijn vorige werk hadden we allemaal printers van Ricoh en dat was zulk degelijk spul, dat het aantal paper-jams op 1 hand te tellen was, op een print-count van tegen de miljoen aan.
(storingen werden gelogd)
Vaak zijn die dingen na een paar jaar afgeschreven en goedkoop op de kop te tikken.
* TD-er heeft zo'n Ricoh staan met 2 toners, goed voor 15k printjes per toner. Die 2 extra toners zijn nog niet eens aangebroken en de printer staat hier al ruim 6 jaar :) (aanschaf was 60 euro)

Daarnaast hebben die zakelijke printers gewoon een echte aan/uit knop erop zitten, om weer on-topic te komen ;)

Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste