Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Printers en PC's hebben ook vaak instellingen om het energie verbruik bij idle lager te laten zijn.
Is dat niet in dit topic ergens dat hij alle printers had aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
We hebben één grote printer waar iedereen op print :) De meeste mensen hebben een relatief zuinige laptop, en de rest een iMac. Echt energieslurpende computers hebben we hier dus niet.

@Crazy-;
Standbykillers is inderdaad ook een goed idee. Misschien dat ik wat apparaten kan vinden die daar op aangesloten kunnen worden. Alle computers en printers gaan namelijk echt uit aan het einde van de dag. De archief en backup server moeten daarentegen wel altijd aan blijven staan (die moeten 24/7 bereikbaar zijn namelijk) :)

Maar nu ik mijn en jullie posts zo teruglees valt 't me inderdaad nog mee/tegen hoe relatief weinig je eigenlijk op enerige kan besparen bij een bedrijf. Wat me nog wel een goed idee lijkt is om, zodra we verhuisd zijn, eens na te denken over zonnepanelen. Als je dan toch zoveel verlichting en computers hebt zijn zonnepanelen een heel mooie kostenbesparing op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:05:
[...]
Leuk, een schnitzeljagd. Die pieken voor 6 & 8 uur 's ochtends (zowel aan begin als aan einde van je grafiek): je hebt niet toevallig een tijd- en temperatuurgeschakelde elektrische (vloer)verwarming in je badkamer? De aansluiting daarvan is vaker verstopt.
ja echt leuk dit.

Het is een oud huis en ik heb vloerkoeling ;) . Geen winkel onder me en komt nu wel een onder me maar hoe lang dat, dat gaat duren weet ik niet. Koud dat het is brrrrrr.

Het is echt aan het pieken en weet echt niet waar het vandaan komt.

Mijn standby/24 uur stroomverbruik is:
Ziggo router 15 watt
Koffiezetapparaat 3 watt
Router + receiver etc 24 watt
Diverse werkkamer 30 watt
Koelkast 3 watt
Slaapkamer 20 watt
Totaal zo ik geloof ik rond de 100 watt dus dat zou per dag zijn 2,4 kWh als ik goed zeg, zou mijn minimale verbruik moeten zijn, maar ik kom minimaal gemiddeld rond de 200 watt uit dus het dubbele.

(DVR Humax is automatisch uitgeschakeld dus dat is ook het punt niet want die vreet stroom)

Ik ga vanavond me voorbereiden op het goedkoopste avondje ooit. Alles ga ik uitzetten en kijken wat dan gaat gebeuren. Ik heb al mijn oude UPS gepakt. Ben er zo klaar mee met het gezeur hier. Ga kaarsen aan doen.

Qua pc werk ik al op een I3-4130 en ga mijn harde schijven intern verminderen. Ik werk al op de onboard videokaart en op een Dell 28 inch 4k monitor. Ik had ooit 2 monitoren en dat is teruggebracht naar 1 monitor. Bijna alles in huis draait op LED verlichting behalve de spotjes in mijn keuken en mijn huiskamer. Dus zo kan ik ook niet zwaar pieken qua verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door itsalex op 09-01-2015 14:32 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
PC haal je bijvoorbeeld ook echt van de spanning? Scheelde bij mij zo'n 30 a 40 Watt tov alleen uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet nog de pomp van je verwarming, sluipverbruik van magnetron (wasmachine en overig witgoed ook controleren), de deurbeltrafo (klein, maar is wel een verbruiker), buitenverlichting, enz.

Omdat je het over een oud huis/winkelpand hebt: hoe zit het met je meterkast? Het komt wel eens voor dat er rare aftakkingen zijn gemaakt in het verleden, waardoor je buurman (in een in appartementen gesplitste woning bijv.) ineens jouw meter aanslingert als die het licht boven de tafel ontsteekt.

Succes met zoeken! Trek ook echt, zoals voorgesteld in de TS en talloze andere berichten, alle dingen met een stekker uit het stopcontact. Daarna stapsgewijs zaken weer inschakelen en naar de Wattcher blijven loeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@joramoudenaarde: het energieverbruik van alle PC's + verlichting komt uiteindelijk als warmte in de ruimte waarin jullie zitten.
Aangezien die warmte nu meer dan welkom is, heeft het weinig zin om daarop te besparen, want iedere kWh minder zal je dan in de terrasverwarmers moeten stoppen, met als gevolg 0 besparing. In de zomer is het een ander verhaal natuurlijk.

Dit probleem blijft, zolang je elektrisch blijft verwarmen. Dat dit nogal inefficiënt en dus duur is, zul je ongetwijfeld weten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Joepla; inderdaad! Ik denk dat we allemaal ook blij zullen zijn als we eenmaal verhuisd zijn naar een pand met centrale verwarming :) Met LED verlichting en zonnepanelen zal dat de kosten enórm gaan drukken denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wel zou er vanaf de wamerere periode LED ingedraad kunnen worden, die zich waarschijnlijk alsnog snel terugverdienen, nog binnen het jaar.

Ik denk dat er ook nog veel winst zit in het gewoon compleet alles uitzetten over het weekend. Of eventueel alles in standby, bijvoorbeeld doordeweeks. Maar misschien gebeurt dit al?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:20
Zonnepanelen is als bedrijf geloof ik een stuk minder interessant dan als particulier, aangezien jullie waarschijnlijk al als groot verbruiker inkopen en dus een stuk minder betalen per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:41:
Je vergeet nog de pomp van je verwarming, sluipverbruik van magnetron (wasmachine en overig witgoed ook controleren), de deurbeltrafo (klein, maar is wel een verbruiker), buitenverlichting, enz.

Omdat je het over een oud huis/winkelpand hebt: hoe zit het met je meterkast? Het komt wel eens voor dat er rare aftakkingen zijn gemaakt in het verleden, waardoor je buurman (in een in appartementen gesplitste woning bijv.) ineens jouw meter aanslingert als die het licht boven de tafel ontsteekt.

Succes met zoeken! Trek ook echt, zoals voorgesteld in de TS en talloze andere berichten, alle dingen met een stekker uit het stopcontact. Daarna stapsgewijs zaken weer inschakelen en naar de Wattcher blijven loeren.
Verwarming zal misschien nog wel een probleem zijn maar toen ik geen boiler had en met mijn oude CV had ik plotseling een besparing van 3 kWh per dag :) en toen mijn koelkast ook 3 kWh :) en nu dit |:( . Dus ik had 10 kWh en ben nu terug op 7 kWh sinds dat ik thuis werk.

Mijn sluipverbruik van mijn magnetron staat bij mijn koffiezetapparaat en daar zie ik niets vreemds aan, ook de klok staat niet aan en voor de rest is het zwart. Ik heb wel buitenverlichting maar daar heb ik een spaarlamp ingezet.

Ik gok erop dat de draaischijfmeter naar zijn kl*te is, zullen zeggen, deze is letterlijk doorgedraaid of door het dolle heen. Misschien de magneetrem die niet meer goed functioneert dacht ik waardoor bij het minimale verbruik een doorschieter ontstaat waardoor je gaat pieken. Misschien zou dat alles verklaren, maar dat is ook maar gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sanity check: je screenshot laat een maximum van 3510W@10:27 zien.
De grafiek laat echter bijna 5000W zien. Hoe is dat te verklaren?

Andere sanity check: kan je ook de meterstand volgens de wattcher zien, en klopt die met wat de meter aangeeft?

Voorlopig denk ik dat in ieder geval de schaal van de y-as niet klopt.

(Eenhedenpolitie: label bij de grafiek: Stroom (Watt), wtf?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:52:
Maar zijn hier mensen die op hun werk zich óók hebben bezig gehouden met verder electriciteitsbesparingen?
Vooral bij aanschaf & vervanging kun je het verschil maken, zo is mijn ervaring. In RFQ's voor aankoop van nieuwe computer- & randapparatuur neem ik in elk geval het aspect verbruik mee. In het kader van veel kleine beetjes zijn samen toch een hoop zie ik graag gespecificeerd wat het elektrisch sluipverbruik van al die softschakelaars is (en gelukkig zijn er strengere richtlijnen op dat gebied).

Zeker bij het inrichten van serverruimtes kun je denken aan koelen met buitenlucht (wel filters bijhouden en denken aan vocht/dauwpunt) i.p.v. de obligate airco met enorme warmtewisselaar op het dak, naast het aanhouden van een wat hogere omgevingstemperatuur.
Met virtualisatie kun je het aantal servers (bare metal) aardig terugdringen (en de beschikbaarheid verhogen) en ook daarmee verbruik en koellast terugdringen. Ben eens in een MKB-bedrijf teruggegaan van 8+ naar 3 (VMware met HA).

En v.w.b. printers: simpelweg alle privéprintertjes weghalen en vervangen door een of enkele MFP's, die je overdag snel laat terugvallen op hun slaapstand en buiten kantooruren uit.
Zo heb ik ooit een kopieer-, printer- & scannerpark van ruim 50 toestellen (en dan ook nog eens veel verschillende types & evenzoveel verschillende soorten toner) weten terug te brengen tot 1/5e daarvan (half om half pakbonnenprinters op de werklocatie en op centrale plekken MFP's met scanfunctie). Nog steeds teveel in mijn ogen, maar ergens bereik je de grens van wat door je collegae wordt geaccepteerd qua veranderingen.
Naast de besparing op elektraverbruik bleken de overige directe kosten te dalen met 10% en waren vooral de systeembeheerder & helpdesk erg blij met de sterk teruggebrachte incidentenstroom. Dus als je argumenten om energie te besparen geen gehoor vinden, dan heb je hiermee een andere insteek. Maar zo'n oplossing kies je wel voor minimaal 3 jaar met een uitloop naar 5. Als je zulke termijnen goed communiceert, creër je bovendien rust in de ideeënbuscommissie die het zoveelste voorstel om alles dubbelzijdig af te drukken mag beoordelen. >:)

@Thinkpad, hieronder: ja, die zocht ik al. Uitstekende post van antonboonstra. Verplichte kost voor elke Facility of IT-manager.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MFP's valt ook op te besparen met de juiste instellingen: antonboonstra in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:39:
[...]
En v.w.b. printers: simpelweg alle privéprintertjes weghalen en vervangen door een of enkele MFP's, die je overdag snel laat terugvallen op hun slaapstand en buiten kantooruren uit.
Zo heb ik ooit een kopieer-, printer- & scannerpark van ruim 50 toestellen (en dan ook nog eens veel verschillende types & evenzoveel verschillende soorten toner) weten terug te brengen tot 1/5e daarvan (half om om half pakbonnenprinters op de werklocatie en op centrale plekken MFP's met scanfunctie). Nog steeds teveel in mijn ogen, maar ergens bereik je de grens van wat door je collegae wordt geaccepteerd qua veranderingen.
Naast de besparing op elektraverbruik bleken de overige directe kosten te dalen met 10% en waren vooral de systeembeheerder & helpdesk erg blij met de sterk teruggebrachte incidentenstroom. Maar zo'n oplossing kies je wel voor minimaal 3 jaar met een uitloop naar 5. Als je zulke termijnen goed communiceert, creër je bovendien rust in de ideeënbuscommissie die het zoveelste voorstel om alles dubbelzijdig af te drukken mag beoordelen. >:)
Bedankt! :)

Nu stellen onze servers bijzonder weinig voor wat dat betreft: we hebben 1x een Mac Mini als bestandsserver, en 1x een Mac Mini als backupserver. Beide draaien zelfs met de zomerse dagtemperatuur uitermate soepel. En voor de bestanden zelf hebben we een Pegasus Thunderbolt.

We hebben ook maar één printer in huis, en voor 2x in de week een piepklein privé printertje voor de boekhouder (vanwege de gevoeligere financiële informatie). En buiten kantooruren gaat de grote helemaal uit (toch zo'n 14 uur per dag), en de kleine gaat sowieso alleen aan op de momenten dat de boekhouder er is.

Toevallig kreeg ik vanochtend het voorstel om de PM'ers (projectmanagers) alles dubbelzijdig te laten printen om papier te sparen, >:) Ik moest er een beetje om lachen eerlijk gezegd… het zal met de hoeveelheid die wij printen vast helpen, maar het is zo'n kleine besparing dat ik zelf de motivatie kreeg van "dat kan beter" :P

Ik ga voor nu maar eens voorstellen om al die +80W lampen te vervangen voor LED-varianten (à 9W)… eens zien hoe er gereageerd wordt op een jaarlijkse besparing van minimaal 1600 euro alleen al op verlichting. Als dat goed gaat zijn ze vast te porren voor de wat kleinere dingen die samen óók een mooie besparing opleveren. Een goede (korte termijn) oplossing voor de terrasverwarmers heb ik nog niet gevonden, maar dit zal met een beetje mazzel toch de laatste winter zijn dat we die nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geinig punt v.w.b. dubbelzijdig afdrukken: wij voorzagen de printers van beveiliging. Je kreeg niet eerder de printjes uit de MFP dan nadat je je had aangemeld met een ID-card. Wel werd de opdracht op een server voorbereid om de wachttijd bij de printer te beperken (maar printje ophalen was toch al een sociaal gebeuren). De besparing die we daarmee bereikten was groter dan met dubbelzijdig afdrukken. Er werd nl. nogal eens vergeten dat het al was afgedrukt en op welke printer (in de oude situatie, veel onnodig papierzooi waaronder gevoelige informatie; na invoeren ID-card was roaming mogelijk: printje afhalen op willekeurige locatie) en niet afgedrukte opdrachten - ook dat kwam voor - werden na 48 uur rücksichtslos naar de bithemel gezonden (in de nieuwe situatie).

Aanvulling. In het jaar na de printervanging èn het gelijktijdig toestaan van het aanvragen van een tweede (of groter) beeldscherm bleek het aantal afdrukken te dalen. Het ging in dat bedrijf vnl. om kenniswerkers. De exercitie om te berekenen waarmee je de grootste milieuwinst haalt is jammer genoeg nimmer uitgevoerd. De toename in productiviteit & tevredenheid over de werkplek (vraag om meer scherm real estate kwam van de mdw's) was hoofdreden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha, als je inderdaad een dusdanige hoeveelheid print en daar een sociale happening van maakt (bij ons gelukkig niet het geval), dan is het makkelijk om 't aantal printjes uit de klauwen te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:36:
[...]

Sanity check: je screenshot laat een maximum van 3510W@10:27 zien.
De grafiek laat echter bijna 5000W zien. Hoe is dat te verklaren?

Andere sanity check: kan je ook de meterstand volgens de wattcher zien, en klopt die met wat de meter aangeeft?

Voorlopig denk ik dat in ieder geval de schaal van de y-as niet klopt.

(Eenhedenpolitie: label bij de grafiek: Stroom (Watt), wtf?)
Ik verklaar het met een stofzuiger / waterkoker / koffiezetapparaat (max 1400 watt! Melitta Bistro met melkschuimer opgeklopte melk maken jammie erg lekker ;) ). Stofzuiger en koffiezetapparaat tegelijk aan en dat verklaart 5000 watt. Gelukkig niet op 1 groep anders was het einde oefening.

Maar mijn verhaal zijn de pieken terwijl er ook normale lijnen tussen zitten dus mijn plaatsing van de sensor zou goed moeten zijn, hoop ik. Normaal verbruik je in een rechte lijn maar ik ga van bijna 70 watt verbruik naar 800 watt en daar tussen zouden de juiste waardes moeten zitten en dat kan natuurlijk niet over de hele dag.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 09-01-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Waarom staat er dan een maximum van 3510W en geen 5000W?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:54:
[...]
Een goede (korte termijn) oplossing voor de terrasverwarmers heb ik nog niet gevonden, maar dit zal met een beetje mazzel toch de laatste winter zijn dat we die nodig hebben.
Bij een ontvangstbalie met bureautje in een hoge open hal waar de warmte snel wegvloog ken ik wel de oplossing om een elektrische oliegevulde kachel te plaatsen onder die werkplek. Door de stralingswarmte en omdat de ruimte onder het bureau aan drie zijden afgedicht was had de dienstdoende receptionist een comfortabele(r) werkplek. Het woog op tegen het opstoken van de ruimte. Misschien was een infraroodpaneel even effectief en nog zuiniger geweest. Of een investering daarin voor één winter zinvol is?

}) Heeft de werkgever in december geen gebruik gemaakt van de werkkostenregeling of een bedrijfsuniform ingevoerd en jullie voorzien van lekkere warme truien? })

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Afgelopen 2 maanden:
133 kWh per maand.
2 maanden ervoor 149 kWh per maand.

Nieuwe CV ketel en meer ledlampen in huis :)

Geen idee of het veel is, door de weeks 1 persoon (met 1 dag thuiswerken) in het weekend 2 personen.

Nu zoek ik eigenlijk nog iets voor mn modem/router van UPC...
Die hoeft eigenlijk niet 's nachts te draaien, hoe kan ik dat oplossen?

- Aan/uit met fysieke doordrukschakelaar gaat niet lukken, zit weg gebouwd in de meterkast.
- Simpele tijdklok gaat niet werken ivm verschillende tijden op verschillende dagen, zo'n uitgebreide lijkt me te duur voor de besparing.
- Stopcontact meterkast vervangen voor master/slave (pc zit ook op dat blok), zou kunnen, maar 1. kosten. 2 soms hoeft pc niet aan terwijl ik wel draadloos netwerk nodig heb, lijkt me dat ik dan meer ga verbruiken door pc extra te laten draaien.
- Draadloos schakelaar, zou kunnen, prijs iets van 15,-?

- Mooiste oplossing: fysieke doordrukstekker met een bedrade knop eraan, bestaan deze? draad hoeft maar 20cm te zijn, zodat ik hem buiten de meterkast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Action heeft een setje van 3 draadloos bedienbare stekkers met afstandsbediening voor 9,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Over de lampen vervangen door LED.
Voor thuisgebruik is dat een hele goede oplossing en menig kantoor zou er ook voordeel bij hebben.
Echter wanneer je het hebt over een ontwerpstudio, kijk dan heel goed of de kleurervaring op je scherm en met camera's nog gelijk is.
Ik heb hier in huis ook LED-lampen en het is opvallend hoeveel meer moeite de camera in mijn mobiel heeft om de witbalans nog een beetje fatsoenlijk te krijgen.

Als witbalans totaal niet speelt, dan kun je zondermeer LED-verlichting plaatsen.
Kijk dan ook zeker even bij de Ikea. Die hebben hele prettige LEDs, ook met een behoorlijk vermogen en voor een nette prijs.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En let op met machines, als de lamp last heeft van 'flicker' dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren, het lijkt dan alsof de machine stil staat. Is bij TL ook sprake van dacht ik, en die staan dan op 2 aparte fases dacht ik.

Ik zag dat verschijnsel ook bij een PC ventilator en een RGB LED-strip die ik via PWM aan het dimmen was. Toen ik wat aan de 3 knoppen (R, G, B) draaide leek het op een gegeven moment net of de fan achteruit ging draaien enzo, heel apart :P

Brussel heeft het licht gezien wat betreft sluipverbruik: EU ‘nanny-state’ rules again over our gadgets: Now Brussels tells us when to turn off TV

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb de sensor veranderd in de meterkast. Er zijn nu minder pieken maar dan zou ik de helft verbruiken. Alleen vraag ik mezelf steeds af, waarom 's nachts komen er pieken van 350 watt? Is dat mijn kachel? Ik heb nog een oud alarmsysteem met een defecte loodaccu en zou dat het probleem zijn van de pieken?

Het klopt nu wel qua mijn waterkoker en mijn koffiezetmachine maar sommige pieken kan ik simpelweg niet verklaren. Ik ga nog een paar wattmeetmeters maar kopen en dan hoop ik erachter te komen.

's Nachts zit ik nu rond de 50 watt dus dat prima wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:30:
En let op met machines, als de lamp last heeft van 'flicker' dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren, het lijkt dan alsof de machine stil staat. Is bij TL ook sprake van dacht ik, en die staan dan op 2 aparte fases dacht ik.

Ik zag dat verschijnsel ook bij een PC ventilator en een RGB LED-strip die ik via PWM aan het dimmen was. Toen ik wat aan de 3 knoppen (R, G, B) draaide leek het op een gegeven moment net of de fan achteruit ging draaien enzo, heel apart :P
Je noemt dit heel apart. Meen je dat, of is het je eigenlijk wel bekend hoe dit komt?
Maar misschien weet niet iedereen dit, in feite is dat natuurlijk helemaal niet zo apart, het is gewoon het stroboscopisch effect. Door het flitsen op de juiste momenten, d.w.z. steeds op het moment dat bepaalde kenmerken van de omtrek van een draaiend voorwerp heel kort worden belicht, wordt de indruk gecreëerd dat die delen van het draaiende voorwerp stilstaan, dan wel afhankelijk van de flitsfrequentie langzaam voor- of achteruitlopen. Het veel fellere licht van de flitslamp domineert namelijk terplekke de omgevingsverlichting. Het wordt bij echte stroboscopen toegepast in apparatuur zoals balanceren van banden, ontstekingsafstekingsafstelling etc.

Doordat de knipperfrequentie van gewone TL-lampen 100 keer per seconde is, heb je grote kans dat deze 100 Hz en het toerental van de machine een grootste gemene deler of gemeenschappelijk veelvoud hebben waardoor het lijkt alsof de machine stil staat. Dat ongewilde effect is al bekend sinds de uitvinding van de TL en al die jaren zijn ontwerpers van verlichtingsinstallaties hierop bedacht en plaatsen bij machines zoals draaibanken aanvullende verlichting die dit effect niet heeft. Al met al aspecten waarvoor in bedrijven heel gemakkelijk maatregelen bestaan, maar in de doorsnee woning niet. Meestal heb je daar bijvoorbeeld geen twee of drie fasen.

Edit:
Gezien het antwoord van ThinkPad hieronder is deze uiteenzetting wat uitgebreider dan zijn bedoeling was. De boodschap van hem is natuurlijk duidelijk, wees hierop bedacht. En dat dit niet "wel wat meevalt" illustreert het volgende (geen fabeltje!).
Ooit is ergens een heel triest ongeluk gebeurd waar een persoon door z'n los slingerende stropdas werd gewurgd door een draaiende machine die door dit verschijnsel leek stil te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 10-01-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je verwoord een stuk uitgebreider wat ik probeerde te zeggen ;) Ik bedoelde meer om te zeggen dat je moet opletten met klakkeloos een LED of TL-verlichting ergens plaatsen. Niets meer niets minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Qua kleuren die zo'n LED vaak heeft, daar ben ik bekend mee… de lampen die ik hier thuis heb zijn van dezelfde warmte als de ouderwetse peertjes, en ik heb al gekeken naar de warmte van LED-lampjes die de huidige 80-100W lampen zouden moeten vervangen :) Het is soms inderdaad lastig om de juiste warmte LED's te vinden voor een werkomgeving waar je nou net afhankelijk bent van een juiste kleurweergave op prints :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het punt is niet zozeer de kleur van de LEDs, maar het spectrum. Dat is min of meer gevat in de CRI-waarde die je op de lampen ziet staan.
Een CRI van 100 is ideaal en min of meer vergelijkbaar met een gloeilamp.
Het spectrum van een LED is over het algemeen namelijk niet continue, maar met een behoorlijk smalle piek rond het blauwe licht.
Wanneer je foto's of film maakt, heb je te maken met een sensor die van zichzelf al sub-optimaal gevoelig is voor blauw en vaak ook nog op een frequentie die net even anders is dan waar een LED piekt.
Kortom, je moet dan het blauw-kanaal behoorlijk versterken om een beetje fatsoenlijke witbalans in je plaatje te krijgen en dus erg veel ruis en waarschijnlijk ook non-lineair gedrag in het blauw en rood. (rood is vaak ook deels gevoelig in het blauwe deel van het spectrum).

Bij weergave van een monitor speelt het al iets minder, maar ook daar zorgt het kleurenfilter van de pixels voor een vrij smalle piek in het spectrum en dus kan het zijn dat wanneer je je scherm kalibreert, dat je ofwel redelijk wat resolutie kwijt raakt in het blauw (wanneer je dus een kalibratie doet die rekening houd met het omgevingslicht), of dat je weliswaar een gekalibreerd scherm hebt, maar de persoon die ernaar kijkt hele andere kleuren ervaart.

Kortom, wanneer witbalans echt belangrijk is, kijk dan alleen naar high-CRI LEDs.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heren, voor discussies over LED-lampen is een geheel eigen topic: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hier is de kogel door de kerk

We hebben de plasma tv 42" omgeruild voor een Led Lcd tv 55", wat een straf ;)

van 250Wh-400Wh naar gemiddeld 63Wh :9

Toch gaat de plasma niet weg maar veel minder gebruikt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De warmtepomp zal wat harder moeten werken dan ;) Gelukkig met betere COP dan de plasma.

P.S. Pas op voor de [eenheden politie], die h in Wh vinden ze vast niet leuk.

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 11-01-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:01:
De warmtepomp zal wat harder moeten werken dan ;) Gelukkig met betere COP dan de plasma.

P.S. Pas op voor de [eenheden politie], die h in Wh vinden ze vast niet leuk.
Die wp heeft weer wat extra stroom van de plasma ter beschikking dus compenseert :)

Eenheden politie, oef, nou euhh.... Een uurtje aan was 400Wh ofwel 0,4 kWh, mijn energy count 3000 geeft het ook zo aan, don't shoot the Messenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:56:

We hebben de plasma tv 42" omgeruild voor een Led Lcd tv 55", wat een straf ;)
Dat met led alles grijs-wit is ipv zwart-wit zou voor mij wel een straf zijn >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:39:
[...]

Dat met led alles grijs-wit is ipv zwart-wit zou voor mij wel een straf zijn >:)
Guess what ......alles git zwart kerel. :) had ik het anders gekocht denk je? ik heb een klein beetje bij moeten stellen aan contrast en hij is perfect, enige wat ik op zou kunnen merken is dat het echt een lcd is, dat beeld zie ik altijd iets aan, maar is miniem met dit pannel. verder natuurlijk weer andere dingen zoals 3D, smart tv, cloud tv enz.
gewoon tv kijken is 48W ipv 300W en dan was de vorige al een neo pdp op eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13

robertwebbe

Robert Webbe

In onze berging, aangrenzend aan ons huis, zit een schacht waarin leidingen lopen. In deze schacht zit ook de warmteverdeler voor de begane grond en zit er een aftakking naar de wamteverdeler van de vloerverwarming die in de berging hangt. Als ik de deur van de berging open doe lijkt het er altijd wel een sauna. Tijd om hier iets aan te gaan doen lijkt mij. In eerste instantie heb ik het schot naar de schacht eens geopend en er een kijkje genomen. Deze foto heb ik liggend op mijn rug genomen, naar boven kijkend.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7514/16213446271_6e1a25ae91_z.jpg

Hier zag ik dat de 28mm leidingen van de CV nauwelijks geïsoleerd zijn (alleen mantelbuis), deze zal ik van de week gaan voorzien van buisisolatie. Ik denk dat ik gewoon even 3x 2m Climaflex XT 28mm haal. Of is een 2e laag (van 42mm) erover heen ook nog loonend?

Onderaan zit de warmteverdeler en die straalt ook veel wamte uit.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7514/15595477573_91a2170442.jpg

Iemand enig idee hoe je zo iets kunt isoleren? Wellicht wat glaswol er overheen?

En om het hoekje van de schacht zit aan de buitenkant de warmteverdeler van de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7462/16000605420_b1d3c255d0.jpg

Momenteel heb ik hier even een probleempje mee maar normaal gesproken voelt die ook erg heet. Nu had ik al gegoogled naar isolatieoplossingen hier voor maar die zijn niet echt te vinden. Het enige dat ik zag is dat mensen er een kastje omheen bouwen met isolatie hierin zodat de warmte binnen blijft. Maar waar isoleer je zo'n kastje mee? Ook glaswol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zou je hier een eigen/nieuw topic van willen maken?
Dit heeft namelijk niet heel veel te maken met elektriciteit besparen... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een aantal koppelingen zijn wel lekker groen overigens :/ Lekkage, of is het gewoon heel vochtig daar?
Verder gewoon creatief met glaswol aan de gang op de verdeler, en de leidingen goed dik inpakken (je ziet er toch niks van, dus flink dik maakt niet uit).

Maar is meer een discussie voor een eigen topic inderdaad. Pompstand wil je wellicht ook e.e.a. aan tweaken misschien.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Toch blijft dit leuk; Ik heb de Youless van de Enelogic firmware voorzien aldaar de Bidgely site gewoon nutteloos is voor NL. Laatste tijd weer wat dingen van de stanby afgehaald en ik haal nu op zijn laagst 50 W in de nacht, hogere pieken zijn 100 (dus gemiddeld 75 ;) ) :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/enelogic_overview.png

Wat ook wel bijzonder is om te zien is dat de piek van 2 kWh die je ziet de boiler is die ik vorige week vervangen heb. De oude boiler had deze pieken 2 keer per uur. Ik merk nu bijv. ook dat het keuken kastje niet meer warm is als ik die opendoe maar gewoon normale huiskamertemperatuur. Geluk bij een ongeluk dus dat deze het begaf :)

De andere 'pieken' zijn het aanslaan van de koel/vriescombi en de vrieskist in de schuur. Hoogste wat ik daarbij haal is 280 W

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 12-01-2015 07:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die gare bug dat het verbruik naar 0 springt zit er ook nog steeds in zie ik...
Maar die discussie heb ik in Youless pulsteller/elektriciteitsmeter al eens gevoerd, en Enelogic schijnt ermee bezig te zijn.

50W is heel netjes trouwens, ik zit op 60W. Daarvan is 15W voor de NAS die 24/7 draait (i.v.m. inkomende backups & VPN waar ik altijd bij wil kunnen), 15W voor de modem/router/switch, 4W voor het klokje op de magnetron, 11W voor de CV-ketel die standby staat. De 16W die overblijft kan ik niet heel precies plaatsen, dat gaat op aan opladers, wekkerradio, KaKu en Plugwise modules.

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:52:
Die gare bug dat het verbruik naar 0 springt zit er ook nog steeds in zie ik...
Maar die discussie heb ik in Youless pulsteller/elektriciteitsmeter al eens gevoerd, en Enelogic schijnt ermee bezig te zijn.
50W is netjes, ik zat op 58W (waarvan 15W door NAS, en nog eens 15W door modem/router/switch. Nog 4W voor het klokje op de magnetron, en de rest is onbekend :P opladers e.d. gok ik ), maar door het toevoegen van een aantal Plugwise en KaKu ontvangers is dat naar 60W gekropen helaas :P
Daarom heb ik het ook niet vermeld ;) Staat wat grillig in de grafiek maar dat mag de pret niet drukken. Anders ruk ik het gewoon uit de Youless zelf en zwengel ik Excel aan als ik het netjes wil ;)

Wel mooi ook; iemand die totaal niet bezig is met deze 'sport' zal denken: lekker boeiend die 2 W die je nu extra verbruikt. Maar in dit topic: 2 W = :( :(

:+

In deze 50 tot 100 W zit trouwens:

1 NAS
1 Cisco EPC modem
1 DIR 655
1 DGS 1008D switch
1 TV Versterker (GHV 20M)
1 Stekkerdoos met lampje :+

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 12-01-2015 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat doet die TV-versterker, en doet je internet het nog als het ding uitstaat? Anders zou je hem tussen 01:00 en 6:00 door een tijdschakelaar uit kunnen laten zetten? Ik neem aan dat je dan geen TV kijkt :P

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:01:
Wat doet die TV-versterker, en doet je internet het nog als het ding uitstaat? Anders zou je hem tussen 01:00 en 6:00 door een tijdschakelaar uit kunnen laten zetten? Ik neem aan dat je dan geen TV kijkt :P
De versterker doet 3 W (niet zeker of dit continu is of alleen als er daadwerkelijk versterkt wordt). De versterker staat na de modem en AOP dus ja; interwebs doe het nog prima na de versterker.

En nee ik kijk geen TV rond die tijd :P Wellicht dat een tijdschakelaar ertussen leuk kan zijn. Het lijste van verbruik is als volgt:

1 DNS 323 NAS = 25 W (op vol vermogen, in idle is het 5 W )
1 Cisco EPC 3212 modem = 10 W
1 DIR 655 = 6W
1 DGS 1008D switch = 3W
1 TV Versterker (GHV 20M) = 3W
1 Stekkerdoos met lampje = 1W

Totaal (op vol vermogen) = 48 W, idle = 28 W De andere 22 W die ik in de nacht verbruik zijn een wekkerradio ( 3 W )en de lampjes van de magnetron (2 W totaal), mijn WD TV Live (4 W), CV ketel (HR22 van Intergas) standby (geen idee eigenlijk!? 2W) en iets dat ik nog niet kan plaatsen (totaal 13 W, afhankelijk van het verbruik van de ketel in standby)

Edit: Aldus de handleiding verbruikt de ketel 2 W in standby. Ik heb dus 11 W wat ik even niet kan plaatsen

Edit 2: Ow dat kan ik wel; standby verbruik van mijn Logitech Z5400 en 1 nachtlampje voor de kinderen :+

Er zijn dus nog wel wat dingen die ik er af kan schafen maar dan moet ik eerst of een tijdschakelaar gaan kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 12-01-2015 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3W is de moeite niet, dat is 6 euro op jaarbasis. En een digitale tijdschakelaar doet ook nog 1W ofzo.
Versterker is altijd aan het versterken, hij pakt het binnenkomende signaal en doet daar XX dB aan versterking bovenop.

Tijdschakelaar had ik rond kerst een meevallertje mee, liep toevallig tegen goedkope setjes aan bij de Praxis: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Al heeft Action ook wel eens een tijdschakelaar voor 1,79 ofzo. Zou daar geen grote vermogens mee gaan schakelen ivm de goedkope kwaliteit, maar beetje adapters enzo lukt daar prima mee.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

teacher schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:32:
zou je hier een eigen/nieuw topic van willen maken?
Dit heeft namelijk niet heel veel te maken met elektriciteit besparen... ;)
Excuus, ik had energie besparen gelezen in plaats van elektriciteit besparen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
De Grohe Red DUO 8 liter is weer in de aanbieding bij ibood vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Ik heb van een buur 3 dagen een elektriciteitsmeter kunnen lenen.

Ik heb hier nu wat data op een bladje geschreven waar ik toch eens wat bedragen op wil plakken. Probleem is dat ik van sommige metingen het continu verbruik heb opgeschreven in watt en van sommige het totale verbruikte kwh gedurende de meting.

Ik betaal volgens mijn berekening (aan de hand van de totale werkelijke kost incl btw en het totale verbruik op 1 jaar): 0,17 euro per kwh.

De apparaten en hun constant verbruik
modem/router 12w
microgolf en Senseo 2w
Laders aan het bed 1w
Nachtlampje en babyfoon 2w
wifi printer 5w

De tv hoek verbruikt, gemeten op 48uur 0,73kwh. Dit dus op 48 uur waarin de tv aan staat, uit staat en in standby.
Effectief tv kijken zorgt voor een constant verbruik van 64watt.

Ik wil graag een idee hebben wat het bovenstaande sluipverbruik mij kost.
Daarom moet ik dus de watt omzetten naar kwh, want daar weet ik de kostprijs van. Daarvoor wil ik deze website gebruiken: http://www.rapidtables.co...att-to-kwh-calculator.htm

Maar als we nu kijken naar de modem/router die constant 12watt verbruik. Hoeveel kwh is dit dan per jaar?
Hoeveel uur geef ik in op de bovenstaande website? 8765 uur (zoveel per jaar) of 1 uur (omdat het zoveel per uur verbruikt?)?

*feeling stupid* :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

12W = 0,012 kWh. (1000 W(h) = 1 kWh)

0.012 * 24 * 365 = 105.12 kWh / j

105.12 * 0.17 = € 17.87 euro per jaar

Ik neem namelijk aan dat de energiemeter die je gebruikt, Wh meet. Ik denk dat je 'denk' probleem is, dat je die 12 W aan een tijdseenheid wilt koppene omdat kWh een uur aangeeft. Laat ik het anders stellen: Stel dat een boiler 2000 W verbruikt. Als jij die een uur aan laat staan, denk je dan dat je 2000 W per uur verbruikt of per seconde?

Per uur is 2 kWh. Per seconde zou 7200 kWh in een uur zijn. See where I am going with this?

[ Voor 113% gewijzigd door Notna op 14-01-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze is wel handig: http://www.verbruiken.nl/...-verbruikskosten-apparaat

0,17 is wel cheap trouwens, meestal is het 0,22 / 0,23

Bij die laatste tarieven kun je het standbyverbruik (24/7 dus) * 2 doen om grofweg op kosten per jaar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

ThinkPadd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:23:
Deze is wel handig: http://www.verbruiken.nl/...-verbruikskosten-apparaat

Bij die laatste tarieven kun je het standbyverbruik (24/7 dus) * 2 doen om grofweg op kosten per jaar te komen.
Tsja, zoiets kan je zelf ook eenvoudig even uitrekenen, watt / 1000 * uren * energieprijs. Moeite van zo'n site amper waard 8)7

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True, maar omdat hij aangaf moeite er mee te hebben om het uit te rekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Ik neem namelijk aan dat de energiemeter die je gebruikt, Wh meet. Ik denk dat je 'denk' probleem is, dat je die 12 W aan een tijdseenheid wilt koppene omdat kWh een uur aangeeft.
Dit dus.
Er stond onder de meting enkel "W". Vandaar dat ik dus geen idee heb op welke tijd dit is.
ThinkPadd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:23:
Ik berekende dit aan het totaal betaalde bedrag en het totale verbruik.
Ik kom dan op 0,17 als gemiddelde voor ons dag/nacht tarief. Ik moet er wel bij vertellen dat wel enkele kortingen hebben (loyalty korting & cooperatieve korting)

Bedankt voor de snelle reacties.

[ Voor 38% gewijzigd door hanzer op 14-01-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 17 cent per kWh heb je in feite gesponsorde kWh's. Lees: onder de minimale kostprijs.

kWh's kosten in NL voor consumenten eigenlijk nooit meer onder de 20 cent.
Een heel voordelig tarief is 21 cent.

Een grofweg vuistregel voor de jaarkosten per kWh is met 2 euro vermenigvuldigen:

10 Watt wekkerradio het hele jaar aan kost 10 Watt X 2 euro = 20 euro per jaar.

N.B. dit is zonder rekening te houden met de exacte stroomprijs kosten, kortingen / PV etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een veelgemaakte fout is vastrecht en heffingskorting meerekenen. De heffingskorting die je terugkrijgt is meer dan je vastrecht (hoop ik) dus dan komt de berekende kWh prijs inderdaad lager uit dan de werkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Soms worden zaken zoals vastrecht en heffingskorting doelbewust meegerekend in vermeende prijsstijgingen van de elektriciteit om daarmee de terugverdientijd van PV korter te laten lijken. Misleiding heet dat geloof ik. Maar daarover bestaat al een ander topic in DED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Weet iemand hoe de stroomprijzen in België liggen? Zijn die vergelijkbaar in Nederland? Of net als de benzine goedkoper omdat er minder belasting wordt berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

http://www.mijnenergie.be

Als ik voor 2500 kWh zoek ben ik in Nederland voor € 384,16 klaar. Dat is wel met € 54 korting, dus eigenlijk
€ 438,16.
Als ik Brussel aangeef kom ik op € 424,67, maar in Limburg kost het minstens € 498,58. Het verschilt dus nogal maar het is wel vergelijkbaar. De vergelijking met benzineprijzen gaat niet op omdat in Nederland daar veel accijns op wordt geheven. Op elektriciteit is dat niet zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 15-01-2015 08:53 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zo, als het goed is komen vandaag mijn 20 1,5W ledspotjes binnen zodat ik de zolder (waar de vorige bewoners alles hebben volgepropt met 50W inbouwspotjes) ook een stukje energiezuiniger kan krijgen. Helemaal in de ruimte waar het wasrek staat, waar gewoon 8 50W spotjes hangen en die dus gezellig 400W staan te verstoken terwijl we daar bezig zijn me de was. Dat wordt nu 12W :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
EcoR schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:05:
mijn 20 1,5W ledspotjes
Dat wordt nu 12W :).
Euhm, 20 x 1,5 = 12? Ik kom op 30. ;)
Desalniettemin een groot verschil, maar geeft een 1,5W LED niet een beetje weinig licht?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

sjimmie schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:10:
[...]

Desalniettemin een groot verschil, maar geeft een 1,5W LED niet een beetje weinig licht?
Als je er 20 gebruikt denk ik niet. Ik heb 0.7 W ledjes in de keuken, 3 stuks en dat is prima voor het keukenblad en de keuken zelf. Gaat denk ik eerder om het aantal lumen dat ze hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:10:
[...]

Nee, daar had ik het alleen over de 8 spotjes in de wasruimte, daar is 8x1,5 wel 12. Maar in totaal gaat het inderdaad om 30 :).

Maar die leds heb ik beneden ook al hangen in de keuken en bij het zitgedeelte, en met een aantal bij elkaar (inbouw in plafond en per 3 gegroepeerd in een lamp) geven ze voor ons voldoende licht. Heb bewust voor wat witter licht gekozen ipv het 'warmwit/gelige' licht dat veel andere spotjes geven, wij vinden het wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Notna schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:13:
[...]

Als je er 20 gebruikt denk ik niet. Ik heb 0.7 W ledjes in de keuken, 3 stuks en dat is prima voor het keukenblad en de keuken zelf. Gaat denk ik eerder om het aantal lumen dat ze hebben
Praktisch maximum aantal lumen/Watt zit op zo'n 100 lumen/Watt.
In de praktijk zit je met 4 ... 10 Watt lampjes tussen de 60 en 80 lumen/Watt.
De kleine lampjes halen vaak wat minder, maar ik denk dat je met 40 .. 50 lumen per Watt al een aardig idee krijgt van de hoeveelheid licht.
Ter vergelijking: Een gloeilamp zit op zo'n 10 lumen/Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
EcoR schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:05:
Helemaal in de ruimte waar het wasrek staat, waar gewoon 8 50W spotjes hangen en die dus gezellig 400W staan te verstoken terwijl we daar bezig zijn me de was.
Je was gaat wel minder snel droog zijn :+

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
_/-\o_
A1AD schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:26:
[...]

Je was gaat wel minder snel droog zijn :+

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie nog goedkope analoge tijdschakelaars zoekt: https://www.praxis-outlet...anische-dagtimer-2-stuks/ 2 stuks voor 1,99 euro. Komt helaas nog wel 4,95 euro verzendkosten overheen. Maar ze hebben nog wel meer afgeprijsd spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20-09 20:32
Is niet in de winkel te koop voor die prijs?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, Praxis Outlet staat los van assortiment in de fysieke winkels volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
!null schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:18:
Is niet in de winkel te koop voor die prijs?
Ik zag ze zaterdag nog in de aanbiedingsbak liggen, 4,99 per stuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol, die kosten bij Ikea EUR 3,49 per twee ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik moet echt mijn sluipverbruik gaan verminderen.
Ik zit nu op zo'n 9 kwh per dag.

Even een technische vraag die blijkbaar niet eenvoudig is te beantwoorden is.
Als ik in de meterkast een ampere tang op een groep zet geeft deze 0,26 ampere aan.
Dus zo'n 60 watt.
Als ik alle verbruikers van die groep verwijder, staat hij netjes op nul.

Maar ik heb ook een voltcraft energy check 3000.
Als ik daarmee alle verbruikers van de groep ga meten, kom op maar 1 watt !!!!

Nu is er het fenomeen blind stroom.
Maar zo'n groot verschil kan dat niet veroorzaken.

Op de groep zit een plasma tv in standby, een papier versnipperaar, en een pc ( uit ) plus lcd scherm in standby.

Ampere tang is een Fluke 322.
Verder heb ik ook nog een Fluke multimeter type 179 true rms.

Wat geeft nu de beste resultaten?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit er niet toevallig nog een mechanische ventilatie, CV-ketel, of pomp van vloerverwarming op die groep?

Fluke spul is prima spul, dus meetresultaat zou wel betrouwbaar moeten zijn lijkt mij. Al is die 322 geen True-RMS model, of wel? Dan zou het toch een meetfout kunnen zijn... Wat geeft de stroomtang voor resultaat als je hem op een schakelende voeding meet? (adapter van laptop o.i.d.) En die voeding dan ook even met losse verbruikmeter meten. Een schakelende voeding heeft vaak een beroerde cos phi en ik denk niet dat je stroomtang dat goed kan meten.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@patrickvanvalen,
Een sluipverbruik ongeveer 9 kWh per dag (als het echt "sluip" is) kun je inderdaad aanmerken als extreem hoog, het betekent ruim 3000 kWh per jaar en dat ligt zo ongeveer in de buurt van gemiddelde totaalverbruik van het complete gezinsverbruik per jaar. Dus nogmaals, is dit echt alleen maar sluipverbruik?

Dan je gemeten waarden, je vermeldt hier een extreem lage waarde. Ben je bewust van de meetbeperkingen van meters zoals die van Conrad? Zodra de te meten waarde beneden ongeveer 5 watt ligt, laat hij het afweten, hij vertoont dan gewoon nul, of een heel lage waarde die kant nog wal raakt. Een veel gebruikte truuk is om gebruik te maken van het onderscheidend vermogen, want dat is bij deze metertjes wel goed. Welnu door een gloeilamp parallel aan het te meten object te zetten los je dit op, gewoon twee metingen achter elkaar de eerste met enkel de gloeilamp, de tweede met het object er bij.

Dan de meting in de meterkast, ik mag aannemen dat je de ampèretang om één enkele draad plaatste? Klinkt stom, maar ooit vroeg iemand me iets dergelijks waar bleek dat hij een meting verrichtte met de tang om de complete buis en stomverbaasd was dat het resultaat nul komma nul was. Bij de meting die jij noemt was dit niet het geval dus ik neem min of meer aan dat dit wel correct plaats vond. Maar ik vraag het toch, ook al is het wellicht ten overvloede.

Met die ballast is de aanwijzing van het blindvermogen en cosphi natuurlijk niet meer correct. Ze kunnen worden berekend, door van het schijnbaar vermogen eerst dat van de gloeilamp af te trekken. Althans als je ze beslist uit puur leergierigheid wilt weten.

Tenslotte, je hebt als je er mee om weet te gaan (meten is weten, maar goed weten wat en hoe je meet is minstens zo belangrijk) klasse meetapparatuur.

PS:
Even inhakend op het volgende:
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:14:
....... Een schakelende voeding heeft vaak een beroerde cos phi en ik denk niet dat je stroomtang dat goed kan meten.
Een stroomtang meet natuurlijk nooit de cos phi. Want dat kan alleen in combinatie met de spanning. Ik vermoed dus dat je dit anders bedoelt. Een slechte cos phi resulteert natuurlijk wel in een hogere stroom en die constateer je gewoon.

Overigens zijn schakelende voedingen in combinatie met cos phi een ander verhaal, want over welke phi heb je het dan, bij al die vervormingen die je daarbij krijgt met theoretisch oneindig veel harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie). Beter is het dan de Engelse term power factor te gebruiken, of in het Nederlands de arbeidsfactor.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 23-01-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zit nu een maandje in mijn nieuwbouwhuis (140m2, 1 persoons huishouden). Heb in 42 dagen 105kWh dag en 108kWh nacht verbruikt. Valt enigszins tegen al heb ik ook best wat geklust etc, daarentegen heb ik in verhouding nog maar weinig (elektrisch) gekookt.

Ik ging uit van 750 kWh dag en 750 kWh nacht. Als je dit doortrekt zou het 913 kWh en 939 kWh worden. Verbruik s'nachts/sluip is 70 watt. Heb een slimme meter welke actueel verbruik laat zien, sluipverbruikers;
  • 30 watt mechanische ventilatie
  • 10 watt modem
  • 20 watt router
  • 10 watt onbepaald
Ik ga eens kijken naar iets waar ik de P1 poort mee uit kan lezen, om meer inzicht te verkrijgen. Wil voorkomen dat het door sluipverbruik komt. Als het door mijn apparaten komt, tja ik kijk toch graag TV, heb toch graag een koelkast en vaatwasser. Enigste wat ik kan overwegen is, de ventilatie te schakelen/minder te laten draaien, al wordt het niet aanbevolen. Alle apparaten zijn A+ en alles waar mogelijk LED verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:17:
[..]
PS:
Even inhakend op het volgende:

[...]
Een stroomtang meet natuurlijk nooit de cos phi. Want dat kan alleen in combinatie met de spanning. Ik vermoed dus dat je dit anders bedoelt. Een slechte cos phi resulteert natuurlijk wel in een hogere stroom en die constateer je gewoon.

Overigens zijn schakelende voedingen in combinatie met cos phi een ander verhaal, want over welke phi heb je het dan, bij al die vervormingen die je daarbij krijgt met theoretisch oneindig veel harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie). Beter is het dan de Engelse term power factor te gebruiken, of in het Nederlands de arbeidsfactor.
Inderdaad. Jij hebt er net wat meer verstand van dan ik ;) Ik bedoel alleen maar te zeggen dat die stroomtang het vermogen van een schakelende voeding niet goed kan meten omdat het op hoge frequenties werkt e.d. :)
Bartjeee schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:20:
[..]
Ik ga eens kijken naar iets waar ik de P1 poort mee uit kan lezen, om meer inzicht te verkrijgen. Wil voorkomen dat het door sluipverbruik komt.
[..]
Domoticz op Raspberry Pi is heel gemakkelijk. Alleen nog ff een USB kabel scoren om je P1 poort uit te lezen... Kun je goedkoop zelf maken (of DM even, dan regelen we wat). Domoticz is oorspronkelijk voor domotica bedoeld, maar heeft ook mooie grafieken e.d. voor energiegebruik.

Of zelf aan de knutsel met een Arduino: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database

70W is opzich wel prima, ik zit op 60 - 62W. Meeste door NAS (15W), modem/router/switch (15W), CV-ketel (11W), magnetronklokje (4W) en de rest (15W) gaat op aan wekkerradio, telefoonladers, KaKu modules etc.

Misschien de mechanische ventilatie nog zuiniger maken? Vind 30W nog vrij veel, is dat op de laagste stand? Dacht dat die nieuwe dingen juist extreem weinig gebruikten (8W op laagste stand ofzo).
Anders misschien schakelklok ertussen? Of CO2 gestuurd maken, dan draait ie alleen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voorlopig deze aanpassingen in huis gedaan , kreeg het ineens op mijn heupen , dus het vorige energie verbruik niet gemeteten. Maar het kan er alleen maar beter op worden met onderstaande aanpassingen.

Electronica
_____________________________________________________________________________________
- TV ( Samsung PS55C500 (plasma) , Humax 5300-IR , aTV , LG BH-5320F & rPi op Standby slurper gezet , hiermee verbruiken ze bijna 20u p/d geen standby energie meer
- TV en aTV op slaapkamer op tijdschakelaar gezet , waardoor ze ook bijna 20u p/d geen stand-by meer gebruiken
- Onlangs wel een NAS ( Thecus N4200Pro ) overgekocht , maar deze staat in standby van 00:30 t/m 09:00
- Nieuwe router gekocht , hierdoor geen extra AP meer nodig wat 24 p/d op zolder stond te stralen.
- Printer , Switch & Logitech 2.1 Soundset wat op iMac aangesloten zit ook op tijdschakelaar gezet zodat deze van 18:00 tot 23:00 aan staat ( iMac overigens niet ).
- USB disk die stroomgevoed was afgekoppeld , TimeMachine Backups lopen nu naar NAS
____________________________________________________________________________________
Verlichting
____________________________________________________________________________________
- Spotjes Keuken van 6 x 10 Watt halogeen vervangen voor 6 x 1,5 Watt LED ( 3u p/d)
- Lamp in keuken van 18x 10 Watt Halogeen vervangen voor 18 x 1,5 Watt LED ( 3u p/d)
- Lamp Woonkamer van 4x 40 Watt Halogeen vervnangen voor 4x2,7 Watt LED ( 3u p/d)
- Spotjes Hal van 3x 50 Watt halogeen vervangen voor 2x 2 Watt LED ( 1u p/d)
- Spotjes Badkamer van 3x 50 Watt vervangen voor 3x 2 Watt LED ( 1u p/d)
- Spotjes 2e verdieping van 3x 50 Watt vervangen voor 3x 2 Watt LED ( 2u p/d)
- Lamp Zolder van 2x 40 Watt vervangne voor 2x 2,7 Watt LED ( 2u p/d)

Zal vanaf nu ook iedere 2 maanden mijn verbruik doorgeven bij essent. Ik vermoed zo dat het wel eens zal zakken:)
Moet alleen nog een vloerverwarmingspomp regelen. dan is zo goed als alles wel aangepast

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:51
robertwebbe schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:04:
Weet iemand hoe de stroomprijzen in België liggen? Zijn die vergelijkbaar in Nederland? Of net als de benzine goedkoper omdat er minder belasting wordt berekend?
In België is het een ander systeem wij hebben geen vermogensheffing of andere vaste kosten (tenzij de leverancier dit wel oplegt). Als je hier een beetje slim bent kan je stroom krijgen aan €c 12.

Dit kwartaal heb ik de volgende tarieven:
€c 12/KWh (enkel nacht tarief, speciale meter die in dal periodes aanschiet voor accumulatie & boilers)
€c 17/KWh (Dal tarief gewone dubbele meter)
€c 22/KWh (Piek tarief gewone dubbele meter)
Een enkele meter zal daar ergens tussen liggen.

Dit is voor 100% groene energie en qua netbeheerder een gemiddeld tarief.
Qua belastingen betalen we hier 6% btw (tijdelijk) en ongeveer een cent aan extra groene stroom heffingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Er zit verder niets op die groep. Anders zou mijjn meter geen nul aangeven als ik de drie apparaten stroomloos maak.
Ik heb vrij veel groepen (28!), zodat ik alles mooi op kan delen.

Ik denk dat ik wel een beetje weet hoe ik moet meten, ampere tang om één draad en zo.
En dat voltcraft is niet het beste spul, maar je moet wat. En deze kwam best goed uit een test.
Ik zal idd wel eens meten met bv een lamp er bij. _/-\o_

Tja, en dan dat verbruik. Dat is toch echt sluip verbruik.
Mijn normale verbruik was ook 9600 kwh per jaar.
Hoekhuis, twee kinderen, geen bedrijf of zo, maar wel slechte opvoeding van mijn kids.
TV hele dag aan, licht laten branden als het niet nodig is, pc aan laten staan, enz.

Vandaar dat het ook echt nodig is om er wat aan te doen dacht ik zo !! O-)

Alle verlichting is vervangen door led, nieuwe tv, nieuwe koelkast, nieuwe pc, en nog wat besparende zaken.
En dan natuurlijk een zonnepaneel installatie.

Beter laat dan nooit.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En opvoeden zodat ze wel de zooi uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In duitsland een reeks LED-lampjes aangeschaft. 3W aan verbruik en 40W aan licht. Ideaal voor keuken, toilet, badkamer en kantoor. Passen gewoon in bestaande fitting en hebben lange levensduur.

Ik zit in een nieuwbouw-woning zonder gas, alles is electrisch. Vanaf vorig jaar april tot en met heden onder de 1000kwh verbruikt. Dat terwijl ik een 5KG droger bijna om de 2 dagen een uurtje gebruik, wasmachine, 24/7 PC draaiende... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Een nieuwbouwwoning zonder gas? Heb je geen cv-ketel of gasfornuis dan? Of is het zo'n energie-neutrale woning waar standaard al zonnepanelen e.d. op zitten? (en hoe hou je je huis én water warm in de winter als er weinig zon is?) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stadsverwarming en elektrisch koken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier in Breda ook hoor. Geen gas in huis.
Stadsverwarming en electrisch koken inderdaad.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zit nu een maandje in mijn nieuwbouwhuis (140m2, 1 persoons huishouden). Heb in 42 dagen 105kWh dag en 108kWh nacht verbruikt. Valt enigszins tegen al heb ik ook best wat geklust etc, daarentegen heb ik in verhouding nog maar weinig (elektrisch) gekookt.

Ik ging uit van 750 kWh dag en 750 kWh nacht. Als je dit doortrekt zou het 913 kWh en 939 kWh worden. Verbruik s'nachts/sluip is 70 watt. Heb een slimme meter welke actueel verbruik laat zien, sluipverbruikers;
[...]
Vergeet niet dat het normaal is dat je in de wintermaanden meer elektra verbruik hebt. Dus het verbruik van de maand januari kun je niet x12 doen om een schatting van het jaarverbruik te maken.
Je hebt namelijk veel langer en vaker het licht aan in de winter, hier op het noordelijk halfrond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwah bij mij is elektra vrij constant: http://tweakers.net/ext/f/RdpvJUKzqWMGYTKrPzboLiCQ/full.png

Augustus waren we op vakantie, vandaar dat die lager uitvalt.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:51:
Mwah bij mij is elektra vrij constant: http://tweakers.net/ext/f/RdpvJUKzqWMGYTKrPzboLiCQ/full.png

Augustus waren we op vakantie, vandaar dat die lager uitvalt.
Ook bij jou ligt het elektraverbruik zo'n 20 - 25% hoger in januari dan in de zomermaanden. (165 om 130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik zie een 30% verschil? Je hebt een logaritmische schaal gebruikt.

Het ligt ook erg aan je apparatuur; met gloeilampen en een oude CV ketel (pomp 100W) is het zomer/winter verschil veel groter dan met ledlampen en een CV met A-label pomp.

Het verschil in leidingwatertemperatuur kan je terugzien in het wasmachineverbruik, dat is het koudst in de lente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 11:30

• 30 watt mechanische ventilatie
  • 10 watt modem
  • 20 watt router
  • 10 watt onbepaald
Ik ga eens kijken naar iets waar ik de P1 poort mee uit kan lezen, om meer inzicht te verkrijgen. Wil voorkomen dat het door sluipverbruik komt. Als het door mijn apparaten komt, tja ik kijk toch graag TV, heb toch graag een koelkast en vaatwasser. Enigste wat ik kan overwegen is, de ventilatie te schakelen/minder te laten draaien, al wordt het niet aanbevolen. Alle apparaten zijn A+ en alles waar mogelijk LED verlichting.
Ik zou die mechanische ventilatie direct vervangen voor een eco versie met een DC motor. Die gebruikt maar 3 watt. De investering heb je in 2 jaar eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:14
Ik lees wel heel verschillende dingen over DC ventilatoren, zijn ze echt zoveel zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lees maar eens een pdf door van zo'n itho ecofan 2 bv voor wat ze verbruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:14
Zal morgen eerst eens kijken wat we nu precies hebben hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jammer alleen dat dergelijke dingen kennelijk nog steeds niet standaard in nieuwbouwhuizen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

chrisborst schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:54:
Ik zou die mechanische ventilatie direct vervangen voor een eco versie met een DC motor. Die gebruikt maar 3 watt. De investering heb je in 2 jaar eruit.
Dat is wel een ietwat enthousiaste aanname lijkt me?

30W continu kost zo'n 50-70 euro afhankelijk van je tarief. Als ie 30W verbruikt lijkt mij dat - aannemende dat het een 3 standen heeft - in de 2e stand draait. Zo'n itho zal die 3W niet in de 2e stand doen, maar zo te zien zo'n 7,5W... Dus dan gaat het nog maar om 22,5W besparing. Niet gek, maar dus goed voor zo'n 40-50 euro per jaar. Je bent zo te zien minimaal zo'n 150 euro kwijt voor zo'n ecofan.
Als je 'm zelf kunt/wilt installeren kost het je dus sowieso minimaal 3 jaar en met installatie/afstelling/reiniging erbij kan je beter rekenen op zo'n 350-400 euro... en dus een terugverdientijd van al gauw 6-8 jaar (hoewel je dan ook gereinigde afzuigkanalen hebt).

Kortom, het zal vast wat besparen, maar reken je ook weer niet te rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 11:30
ACM schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:00:
[...]

Dat is wel een ietwat enthousiaste aanname lijkt me?

30W continu kost zo'n 50-70 euro afhankelijk van je tarief. Als ie 30W verbruikt lijkt mij dat - aannemende dat het een 3 standen heeft - in de 2e stand draait. Zo'n itho zal die 3W niet in de 2e stand doen, maar zo te zien zo'n 7,5W... Dus dan gaat het nog maar om 22,5W besparing. Niet gek, maar dus goed voor zo'n 40-50 euro per jaar. Je bent zo te zien minimaal zo'n 150 euro kwijt voor zo'n ecofan.
Als je 'm zelf kunt/wilt installeren kost het je dus sowieso minimaal 3 jaar en met installatie/afstelling/reiniging erbij kan je beter rekenen op zo'n 350-400 euro... en dus een terugverdientijd van al gauw 6-8 jaar (hoewel je dan ook gereinigde afzuigkanalen hebt).

Kortom, het zal vast wat besparen, maar reken je ook weer niet te rijk.
Jouw aanname is dan weer iets te pessimistisch. Ik kan niet zo gauw de bron vinden, maar iemand had het een poos bijgehouden en die kwam op een gemiddeld gebruik van 35W uit. En nieuwe fan had een verbruik van gemiddeld 5W. Dus 30W besparing continue. Dat is 60 euro per jaar besparing. Dus laat het 3 jaar zijn. Installatie kan je zelf, afstellen is niet nodig. En reiniging staat er helemaal los van, want als dat al nodig zou zijn moet dat ongeacht de soort ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

HeyJIJdaar schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:54:
De Grohe Red DUO 8 liter is weer in de aanbieding bij ibood vandaag.
Imiddels ontvangen en geïnstalleerd. So far, so good... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Oke in mijn zoektocht vandaag weer een verbruiker gevonden: de Combiketel

Deze heeft een sluipverbruik van 34WatT (306kWh)

Daar moet iets te halen zijn: tijdschakelaar met weekplanner

Met de huidige temperaturen start de NEST de ketel 2u voor doeltijd om op te warmen.

Nu is mijn idee om het werkschema van de kachel te pakken minus 2 uur tot elke avond 23u00 ( de nest zet al om 21u30 terug op nachttemperatuur)
douchen doen we nooit na 21u ivm de kinderen die er naast liggen.

is dit een gek idee of zie ik iets over het hoofd?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ketel frequent uitschakelen zou ik niet zo snel doen.
Ik zou dan eerst kijken waarom 'ie zoveel verbruikt.
Grote kans dat de pomp bijvoorbeeld altijd aan staat, omdat dat een setting is die de minste kans op storingen geeft en dus vaak standaard daarop wordt gezet door installatie/onderhoudsmonteurs.
Dat je dat sluipverbruik dan 78 euro per jaar kost, hebben zij natuurlijk niets mee te maken...
Dat is over de levensduur van de ketel bijna de aanschafprijs van een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

TD-er schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:05:
Ketel frequent uitschakelen zou ik niet zo snel doen.
Ik zou dan eerst kijken waarom 'ie zoveel verbruikt.
Grote kans dat de pomp bijvoorbeeld altijd aan staat, omdat dat een setting is die de minste kans op storingen geeft en dus vaak standaard daarop wordt gezet door installatie/onderhoudsmonteurs.
Dat je dat sluipverbruik dan 78 euro per jaar kost, hebben zij natuurlijk niets mee te maken...
Dat is over de levensduur van de ketel bijna de aanschafprijs van een nieuwe.
Gecontroleerd, maar pomp staat op nadraaitijd van 1min.

Zet ik hem inderdaad op continue dan gaat t verbruik naar 70watt.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een ketel die standby 34 watt doet? Wow!
Meet ook wat hij doet op het moment dat je hem aanschakelt; de meeste ketels doen een zelftest en het sifonvulprogramma gaat draaien. Dat kost ook energie, dus of het de moeite waard is...

Overigens, die itho ecofan bespaar je plm 50 euro aan energiekosten per jaar mee.
Al naar gelang de uitvoering heb je hem er na 3 to 5 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

34 Watt is echt serieus veel. Sommige meetinstrumenten kunnen niet goed omgaan met de arbeidsfactor. Welk meetinstrument heb je gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 26-01-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vond de 11W van mijn Agpo 225C uit 2003 al veel :X

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2015 22:07 . Reden: Jaartal toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En ik heb moeite met de 8watt van mijn bosch....

Pagina: 1 ... 37 ... 84 Laatste