@patrickvanvalen,
Een sluipverbruik ongeveer 9 kWh per dag (als het echt "sluip" is) kun je inderdaad aanmerken als extreem hoog, het betekent ruim 3000 kWh per jaar en dat ligt zo ongeveer in de buurt van gemiddelde totaalverbruik van het complete gezinsverbruik per jaar. Dus nogmaals, is dit echt alleen maar sluipverbruik?
Dan je gemeten waarden, je vermeldt hier een extreem lage waarde. Ben je bewust van de meetbeperkingen van meters zoals die van Conrad? Zodra de te meten waarde beneden ongeveer 5 watt ligt, laat hij het afweten, hij vertoont dan gewoon nul, of een heel lage waarde die kant nog wal raakt. Een veel gebruikte truuk is om gebruik te maken van het onderscheidend vermogen, want dat is bij deze metertjes wel goed. Welnu door een gloeilamp parallel aan het te meten object te zetten los je dit op, gewoon twee metingen achter elkaar de eerste met enkel de gloeilamp, de tweede met het object er bij.
Dan de meting in de meterkast, ik mag aannemen dat je de ampèretang om één enkele draad plaatste? Klinkt stom, maar ooit vroeg iemand me iets dergelijks waar bleek dat hij een meting verrichtte met de tang om de complete buis en stomverbaasd was dat het resultaat nul komma nul was. Bij de meting die jij noemt was dit niet het geval dus ik neem min of meer aan dat dit wel correct plaats vond. Maar ik vraag het toch, ook al is het wellicht ten overvloede.
Met die ballast is de aanwijzing van het blindvermogen en cosphi natuurlijk niet meer correct. Ze kunnen worden berekend, door van het schijnbaar vermogen eerst dat van de gloeilamp af te trekken. Althans als je ze beslist uit puur leergierigheid wilt weten.
Tenslotte, je hebt als je er mee om weet te gaan (meten is weten, maar goed weten wat en hoe je meet is minstens zo belangrijk) klasse meetapparatuur.
PS:
Even inhakend op het volgende:
Een stroomtang meet natuurlijk nooit de cos phi. Want dat kan alleen in combinatie met de spanning. Ik vermoed dus dat je dit anders bedoelt. Een slechte cos phi resulteert natuurlijk wel in een hogere stroom en die constateer je gewoon.
Overigens zijn schakelende voedingen in combinatie met cos phi een ander verhaal, want over welke phi heb je het dan, bij al die vervormingen die je daarbij krijgt met theoretisch oneindig veel harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie). Beter is het dan de Engelse term power factor te gebruiken, of in het Nederlands de arbeidsfactor.
[
Voor 19% gewijzigd door
Techneut op 23-01-2015 19:02
]