Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Erasmo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:58:
[...]

Heb een beetje lopen experimenteren met m'n eitjes en tot de conclusie gekomen dat als ze er vanaf het begin in zitten je het gas helemaal uit kan zetten als het water kookt. Er zit genoeg thermische energie in het water en de pan om de eitjes af te koken.
Dat twijfel ik niet over maar ik ben te lui om trail-and-error te proberen hoe lang ze dan in de pan moeten blijven. :P

Uitkijken dat het niet een obsessie wordt, ook een opmerking die op mij van toepassing is.

Ik heb nu een energiemeter hangen aan mijn tafelmodel koelkast om te kijken of ik 'm mag vervangen. :D
Er zit een kleine scheur in mijn deurrubber, daar vragen ze 50,- voor.
Ik mat een ingeschat jaarverbruik van 180kWh (wel winter nu met deze meting).
Zo'n 50kWh boven het energielabel.

Ik doe er dus alleen al 4 jaar over om dat deurrubber terug te verdienen, laat staan die 450,- van een A+++ label koelkast. |:(

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Ik heb een schuifpui en een raam tot aan de gond in de achtergevel.

De gordijnen lopen van plafond tot +/- 1cm boven de vloer, over de hele achtergevel (rijtjeswoning).
De gordijnen isoleren dus de gehele achtergevel...

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

engelbertus schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:13:
ik heb een schuifpui en een raam tot aan de gond in de achtergevel.

de gordijnen lopen van plaond tot +/- 1cm boven de vloer, over de hel achtergevel (rijtjeswoning)
de hele gevel extra geisoleerd...
Ooit een weekje in Schotland in een cottage gezeten. Dikke, dikke gordijnen die nog 30 cm op de grond kwamen. Helemaal afgesloten, dus.
Geen CV, maar een houtkachel en die verwarmde het hele geval (alle deuren open).

Hout kwam uit het bos erom heen. Zelf kappen >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
BertV schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:09:
[...]
Ik heb nu een energiemeter hangen aan mijn tafelmodel koelkast om te kijken of ik 'm mag vervangen. :D

Ik doe er dus alleen al 4 jaar over om dat deurrubber terug te verdienen, laat staan die 450,- van een A+++ label koelkast. |:(
Snel terugverdienen zal je het denkik niet. Hier ook een plugwise aan mijn tafelmodel A+++ koelkast aangesloten staan. Het is wel bizar hoe weinig zo'n koelkast verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2hxt5ea.jpg

Gemiddeld genomen (in de winter, woonkamer ca. 20 graden) dus 0,9 kWh per dag. Dit is fors minder dan de fabrieksopgave (zelfs als het verbruik deze zomer wat hoger zal zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door daanNL op 30-12-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BertV schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:09:
[...]

Dat twijfel ik niet over maar ik ben te lui om trail-and-error te proberen hoe lang ze dan in de pan moeten blijven. :P

Uitkijken dat het niet een obsessie wordt, ook een opmerking die op mij van toepassing is.

Dat deurrubber moet wel goedkoper verkrijgbaar zijn, waar heb je die prijs gekregen?

De gordijnen lopen van plafond tot +/- 1cm boven de vloer, over de hele achtergevel (rijtjeswoning).
En op een zonnige dag komt er lekker veel gratis warmte binnen :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL

Nog voor gevoerde gordijnen gekozen? Wij hebben daar speciaal voor gekozen o.a. omdat het extra isoleert en niet voor het verduisterende effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
daanNL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:30:
[...]
Snel terugverdienen zal je het denkik niet. Hier ook een plugwise aan mijn tafelmodel A+++ koelkast aangesloten staan. Het is wel bizar hoe weinig zo'n koelkast verbruikt.

Gemiddeld genomen (in de winter, woonkamer ca. 20 graden) dus 0,9 kWh per dag. Dit is fors minder dan de fabrieksopgave (zelfs als het verbruik deze zomer wat hoger zal zijn).
Ik neem aan dat je 0.09 kWh per dag bedoelt, want 0.9 is 328 kWh per jaar. :)
Dat zou namelijk meer zijn dan mijn A++(+?) koelvries combinatie van 200-zoveel liter koel gedeelte en 100-zoveel liter vriesdeel.

Maar goed, zo'n 33 kWh per jaar dus voor je koelkast. Dat is zeer netjes. (3.8 Watt gemiddeld)
Daar kan menig sluipverbruikend apparaat een voorbeeld aan nemen.
Ik ken elektrische bedbodems die per stuk meer vragen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daanNL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:30:
[...]

[afbeelding]

Mijn grote (1,60m?) AEG A+ koelvriescombinatie doet ook zoiets: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Jaaropgave: 234kWh

Edit: Wel een factor 10 meer dan die van jou :+ (0,9kWh per dag vs 0,09 :P )Maar vind het nog steeds erg weinig voor zo'n groot apparaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:00:
[...]

Ik neem aan dat je 0.09 kWh per dag bedoelt, want 0.9 is 328 kWh per jaar. :)
Dat zou namelijk meer zijn dan mijn A++(+?) koelvries combinatie van 200-zoveel liter koel gedeelte en 100-zoveel liter vriesdeel.

Maar goed, zo'n 33 kWh per jaar dus voor je koelkast. Dat is zeer netjes. (3.8 Watt gemiddeld)
Daar kan menig sluipverbruikend apparaat een voorbeeld aan nemen.
Ik ken elektrische bedbodems die per stuk meer vragen.
Je hebt gelijk, 0,09 kWh natuurlijk, foutje :Y) Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Zomers heb je idd mooi veel zon door de ramen. Ik heb niet voor gevoerde gordijnen gekozen. Niet speciaal over nagedacht. Maar het zijn wel verduisterende gordijnen. Dus behoorlijk dicht. Het gaat met name om het creëerden van een extra laag stilstaande lucht. Dat ze iets boven de vloer hangen is ook express. Op de vloer slijten ze. En vallen ze niet mooi dicht in de ploo, en worden ze vies. Op de vloer heb ik wel overwogen, maar het voordeel woog voor mij niet op tegen de nadelen. Het blijven gordijnen, geen isolatie oplossing. Dan kun je beter triple glas nemen oid... Ik heb overigens ook nog vitrage voor de ramen. Dat scheelt denk ik toch wel in voordeel van stilstaande lucht

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 31-12-2014 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Ik heb een vraagje voor jullie.

Ik vermoed dat mijn koelkast teveel verbruikt en heb er een energiemeter op aangesloten om te zien hoeveel hij verbruikt.

in de 2 weken dat ik hem heb laten hangen heeft de koelkast 70,46 uur gedraaid met een verbruik van 4,41 kWh.

dit zou dan uitkomen op 114,9kWu per jaar.
volgens mij valt dit toch wel mee of bereken ik dit niet goed?

Het is een AEG Santo van een jaar of 7 oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wel benieuwd naar wat "normaal" is qua koelkast... ik heb ook een energiemeter ertussen gezet en geeft aan dat ie de afgelopen 4 uur 0.139kWh heeft verbruikt. Komt erop neer dat ie ongeveer 20 minuten per uur 100Watt vebruikt. Deze week ga we het ding eens helemaal ontdooien (hoop ijs in de vriezer nu) en dan kijken wat ie dan doet. Gok dat deze koelkast een jaar of 10 oud is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman, zo kort meten en dan extrapoleren heeft iig geen zin. Meet het gewoon eens een week. En kijk dan of het overeenkomt met het jaarverbruik (indien je dat kunt vinden). Verschil in zomer en winter is natuurlijk ook vrij goed aanwezig in het stroomverbruik.

En Maffie500, je zegt er niet bij wat voor koelkast het om gaat (groot/klein, koude schuur/warme huiskamer). Dus valt zo weinig over te zeggen ;)

Ik zou eens kijken wat een zelfde soort koelkast, maar dan A+ / A++ doet en dan kijken of je het acceptabel vindt wat de jouwe verbruikt.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Maar mijn vraag is of de berekening wel klopt.
Mijn koelkast is 1m70 hoog en staat in een open keuken.
Als je bvb naar de specificaties van een LIEBHERR KBes 3660 zou deze a++ 129kWh per jaar verbruiken.
Volgens mij heb ik een rare energiemeter want als de motor van de ijskast niet draait dan zie je de meter ook niet bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De berekening lijkt mij inderdaad correct.
52 week per jaar, 2 week gemeten, dus 1/26e van een jaar gemeten.
Dus 4.41 kWh * 26 = 114.66 per jaar.

Echter zoals al aangegeven, verbruikt een koelkast niet in alle seizoenen even veel en het hangt er ook erg vanaf wat erin zit en hoe vaak 'ie open gaat.
Maar ik denk dat de opgegeven 129 kWh per jaar een hele goede indicatie blijkt te zijn voor jouw koelkast.
Voor een koelkast van 7 jaar oud zal het verbruik wel iets hoger liggen dan toen 'ie nieuw was, maar jouw meting geeft al aan dat het niet schrikbarend veel meer is geworden.
Zou me niets verbazen wanneer je op minder dan 150 kWh per jaar uit zou komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Overzicht van het afgelopen jaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/summary_2014_vs_2013.png

Yeah baby :9. Er valt dit jaar nog wel wat te winnen doordat de TV minder aan zal gaan maar dat is peanuts. Enige slag die ik nog kan maken is apparatuur gaan vervangen in de keuken :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:50:
Volgens mij bespaar je meer wanneer je de hoeveelheid te verwarmen water tot een minimum kunt reduceren.
Dus een cilinder waar precies 2 eitjes in passen en de rest opvullen met water.

Maar goed, om weer een beetje ontopic te geraken, is een eitje "koken" in de magnetron niet voordeliger dan koken op gas?
In begin jaren '90 hadden mijn ouders al van die magnetron-bakjes waar je een eitje in kon doen, met een dekseltje erop.
Daarmee had je in no-time een gekookt eitje en het leuke was dat je er natuurlijk op voorhand allerlei dingen doorheen kon doen, zoals kruiden enzo.
Dat ging veel sneller dan die pak 'm beet 7 minuten die het kost op vuur. (3 ... 4 minuten om water met eitjes te koken, 3:20 voor een perfect zachtgekookt eitje)
Over eitje koken gesproken. Inmiddels al weer lang geleden toen ik (nog single) het ouderlijk huis verliet probeerde ik zoals wellicht menigeen van alles. Zo had ik helemaal mijn eigen manier van onder andere een eitje koken. Ik zette gewoon het (kleinste) pannetje met koud water op de grootste gas pit, "vol gas" en deed het ei direct in het koude water. Als het water kookte was het ei klaar, zuiniger kan het haast niet dunkt me.
Ik had meer van die dingen, bijvoorbeeld rijst koken. Ik had uiteraard de kunst wel meer dan eens afgekeken en ook zelf wel gedaan, maar denkend aan het ei koken dacht ik dat dit ook vlotter moest kunnen, zoals zonder afgieten. Na een paar keer wist ik precies de hoeveelheid water, zodat als de rijst na het aantal minuten dat er voor stond klaar was en droog gekookt was. Toen nog helemaal niet een item waar veel op werd gelet, maar achteraf gezien, zij het onbewust, toch wel energiezuinig dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Notna schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:25:
Overzicht van het afgelopen jaar:

[afbeelding]

Yeah baby :9. Er valt dit jaar nog wel wat te winnen doordat de TV minder aan zal gaan maar dat is peanuts. Enige slag die ik nog kan maken is apparatuur gaan vervangen in de keuken :P
Zo, dat is een behoorlijke winst in je gasverbruik zeg! Ruim de helft minder in een jaar… hoe heb je dat voor elkaar gekregen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Techneut schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:00:
[...]
Over eitje koken gesproken. Inmiddels al weer lang geleden toen ik (nog single) het ouderlijk huis verliet probeerde ik zoals wellicht menigeen van alles. Zo had ik helemaal mijn eigen manier van onder andere een eitje koken. Ik zette gewoon het (kleinste) pannetje met koud water op de grootste gas pit, "vol gas" en deed het ei direct in het koude water. Als het water kookte was het ei klaar, zuiniger kan het haast niet dunkt me.
Mwah vol gas op grootste pit, is denk ik veel verspilling. Niet dat je het gaat zien op je gasrekening. Koken op open vuur blijft ook inefficiënt.
Ik had meer van die dingen, bijvoorbeeld rijst koken. Ik had uiteraard de kunst wel meer dan eens afgekeken en ook zelf wel gedaan, maar denkend aan het ei koken dacht ik dat dit ook vlotter moest kunnen, zoals zonder afgieten. Na een paar keer wist ik precies de hoeveelheid water, zodat als de rijst na het aantal minuten dat er voor stond klaar was en droog gekookt was. Toen nog helemaal niet een item waar veel op werd gelet, maar achteraf gezien, zij het onbewust, toch wel energiezuinig dacht ik.
Dat is toch normale manier van rijst koken?
Ik doe altijd water iets hoger dan de rijst, en laat het dan koken. Voordat hij droogbrandt zet ik hem uit, deksel eraf en dan heb ik even later perfecte rijst. Mijn vriendin lukt het nog steeds niet zo makkelijk terwijl ze veel beter kan koken dan ik :p

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

joramoudenaarde schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:27:
[...]

Zo, dat is een behoorlijke winst in je gasverbruik zeg! Ruim de helft minder in een jaar… hoe heb je dat voor elkaar gekregen als ik vragen mag?
Uiteraard mag dat. Het is een combinatie van dingen:

1. Van dubbelglas/enkelglas ramen naar HR ++ uG 1,1 beglazing gegaan met Schüco CT 70 kunststofkozijnen
2. Isoleren van de spouw onder de nieuwe ramen
3. Dichten van een hele hoop tochtgaten :P
4. CV Tuning
5. Zachte winter
6. Vrouw bewuster maken met hoeveel gas (en in extensie; geld) een lange (+/- 10 minuten) douchebeurt kost aan gas en geld :)

Het is lastig te zien wat nu het meeste effect heeft gehad, maar door bijv. het Tapcomfort op de ketel uit te zetten, heb ik al een winst weten te behalen van bijna 0,5 m³ gas per dag (!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
rijst gaart ook na het uitzetten nog wel wat door..

op de verpakking staat volgens mij neestal "ruim water" dus de pan vol..... afmeting van de pan doet er niet toe, en is vaak gebaseerd op het hele pak in eens koken.

volgens mij is een vingerkootje water voldoende, (2 - 3 cm ? ) rijst erin, pan niet te klein zodat de hele bodem veel hitte kan opnemen. aten koken totdat de rijst niet meer in het water zweeft, gas uit, beetje laten aren / dampen en de rijst is wel klaar.

maar voor rijst is het ook nogal van iemand idee over rijst afhankelijk, hoe de rijst moet zijn. ( en van het soort rijst etc.)
dus rijst is op zich een makkelijk idee om te koken, maar zit iets meer achter dan simpel. assie toverrijst volgens het pakje wordt echter altijd toverrijst volgens het pakje, en dan is meestal goed bruikbaar, geen klonten, af te gieten als het moet. met te weinig water of te lang koken , dan wordt het niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reken jezelf niet te snel rijk door alleen naar de m3 te kijken. Dat is alleen het pure verbruik. Om een besparing uit de cijfers te kunnen opmaken moet je met graaddagen werken, zodat de invloed van de buitentemperatuur wordt weggenomen ;) We hebben dit jaar immers bijna geen winter gehad.

http://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

Maar dit is meer wat voor een ander topic; Gas besparen door middel van CV tuning
Heeft namelijk weinig met elektriciteit te maken :P

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor als je iets moet "koken": het verdampen van water kost erg veel energie en het water aan de kook houden dus ook. Maar om iets gaar te krijgen in kokend water (pasta, rijst, ei) hoeft het water echt niet te koken. Want afhankelijk van de luchtdruk kookt het water toch niet altijd bij 100 graden.
Dus zet het gas een beetje lager en laat het water niet koken. Scheelt heel wat energie en het eten wordt toch gaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar het gas van koken is peanuts t.o.v bijv verwarming of tapwater, tenminste....hier, en dan koken we voor 5 personen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wie het kleine niet eert... ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
Maffie500, ik heb afgelopen jaar twee keer een periode het verbruik van m'n oude koel/vriezer gemeten en de verschillen zijn enorm.

maandverbruik kWhaantal urenjaarverbruik in kWh
juli23 456 441
december16552253

Oeps, zie trouwens net dat ie meerderjarig is geworden, dus :w :w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:57:
[...] Smart UPS (700VA) [...]
Thuis had ik ook eenzelfde UPS staan, maar die ging raar doen (relais wat stond te klapperen ofzo) dus heb de UPS er tussenuit gehaald.
Die heb ik ook, en had denk ik hetzelfde probleem. Het relais zat met een (te) minimale hoeveelheid tin vast op de print. Even open gemaakt en opnieuwe gesoldeerd, en hij doed het sindsdien al weer jaren. (wel een paar keer de lood accu vervangen)
Verder zie ik wat storing in het spectrum van m'n ADSL modem, wat overeen lijkt te komen met de schakelfrequencie van de UPS. Let daar even op als je ze vlak bij elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jwstolk schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:02:
[...]

Die heb ik ook, en had denk ik hetzelfde probleem. Het relais zat met een (te) minimale hoeveelheid tin vast op de print. Even open gemaakt en opnieuwe gesoldeerd, en hij doed het sindsdien al weer jaren. (wel een paar keer de lood accu vervangen)
Verder zie ik wat storing in het spectrum van m'n ADSL modem, wat overeen lijkt te komen met de schakelfrequencie van de UPS. Let daar even op als je ze vlak bij elkaar zet.
De Smart-UPS 700VA was heel vroeger, ik heb nu bij m'n ouders en thuis een Back-UPS CS500 staan. Maar thuis dus niet meer, omdat die Back-UPS CS500 ging staan klapperen. Ook gooide hij heel vaak de USB verbinding eruit (elk uur wel een paar keer connect/disconnect zag ik dan in de logs van m'n NAS).

Maar ik zal eens kijken naar het relais. Het ding staat nu toch werkeloos in de berging, dus even openschroeven is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ThinkPadd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:11:
[...]
Maar ik zal eens kijken naar het relais. Het ding staat nu toch werkeloos in de berging, dus even openschroeven is zo gepiept.
Het is wel een APC, maar de 500 zit heel anders in elkaar als mijn 700.
http://www.heime.org/post/17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Qua koelkast verbruik heb ik mijn oude koelkast (C?) in januari vorig jaar een week lang gemeten (met een Energy Check 3000) en kwam ik na extrapoleren op 136 kWh per jaar. Sinds kort heb ik een A++ koelkast (Siemens KI20RV60) en in november 4,5 dag gemeten waarmee ik op 51 kWh per jaar uitkom. Dat is een besparing van ruim 60%! Vind ik best aanzienlijk.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk, als ze dat soort dingen nou eens gingen verplichten vanuit Europa, ipv. de stofzuigers.
Hiermee doel ik dus op besparingen van apparaten die 24/7 aan staan, niet iets wat je hooguit een uurtje per week doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:40:
Qua koelkast verbruik heb ik mijn oude koelkast (C?) in januari vorig jaar een week lang gemeten (met een Energy Check 3000) en kwam ik na extrapoleren op 136 kWh per jaar. Sinds kort heb ik een A++ koelkast (Siemens KI20RV60) en in november 4,5 dag gemeten waarmee ik op 51 kWh per jaar uitkom. Dat is een besparing van ruim 60%! Vind ik best aanzienlijk.
Bij mij scheelde het per dag al ruim 3 kWh met mijn oude Siemens koelkast. Ja leuk en aardig allemaal maar dat is op jaarbasis snel al € 200 dus na 4/5 jaar heb ik mijn Leifheit koelkast eruit. Het leukste is; ik heb een veel grotere koelkast (oude was 1,6m hoog en deze nu 2,1m) en is veel zuiniger.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:10:
Kijk, als ze dat soort dingen nou eens gingen verplichten vanuit Europa, ipv. de stofzuigers.
Hiermee doel ik dus op besparingen van apparaten die 24/7 aan staan, niet iets wat je hooguit een uurtje per week doet.
Is toch al verplicht? Een koelkast met energielabel D ofzo kun je echt niet meer kopen volgens mij. Is allemaal minstens A dacht ik. Dus vergelijkbaar met de stofzuiger maatregel (die ik ook onzinnig vind gezien zo'n apparaat op jaarbasis maar weinig draaiuren heeft. 95% van de tijd staat hij in de kast).

Of wou je met terugwerkende kracht de maatregel gaan handhaven? Komt de koelkastpolitie aan de deur of ze even mogen kijken of je wel een A++++++ model gebruikt :P :+

En 3kWh per dag besparing op een koelkast... shiiiiiiit dat is wel veel. Ik gebruik voor m'n gehele huishouden op 'drukke' dagen (wasjes draaien, vaatwasser etc.) maar 7kWh per dag 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Waarom of en niet gewoon en?

Voor wie het nog niet gezien heeft, nog even het belang van serieus elektriciteit energie besparen, prachtig verwoord door Wubbo Ockels

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Indrukwekkend !!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vriesvak helemaal ontdooit, wat een berg ijs zat daarin... Nu de meter even resetten en weekje meten, ben benieuwd waar ie op uit komt. We verbruiken hier zo'n 10kWh per dag gemiddeld en dat lijkt me enorm hoog maar los van wat halogeens vervangen door LED's zie ik geen quick wins. Voor t aquarium bedacht dat ik er misschien guppen in doe zodat ik t niet hoef te verwarmen tot 24 graden, vooral die verwarming daarvan vreet best flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:18:
[...]

Is toch al verplicht? Een koelkast met energielabel D ofzo kun je echt niet meer kopen volgens mij. Is allemaal minstens A dacht ik. Dus vergelijkbaar met de stofzuiger maatregel (die ik ook onzinnig vind gezien zo'n apparaat op jaarbasis maar weinig draaiuren heeft. 95% van de tijd staat hij in de kast).

Of wou je met terugwerkende kracht de maatregel gaan handhaven? Komt de koelkastpolitie aan de deur of ze even mogen kijken of je wel een A++++++ model gebruikt :P :+

En 3kWh per dag besparing op een koelkast... shiiiiiiit dat is wel veel. Ik gebruik voor m'n gehele huishouden op 'drukke' dagen (wasjes draaien, vaatwasser etc.) maar 7kWh per dag 8)7
Hmm, wist niet dat er al een beperking was op het max energielabel wat verkocht mag worden? Dat zou op zich al wel een goed te begrijpen maatregel zijn.
Maar ging mij meer om het verschil tussen besparen op apparaten die 24/7 aan staan, in vergelijking met een stofzuiger.
Bijvoorbeeld: Mechanische ventilatie wordt nog steeds met inefficiënte AC-motoren geleverd in nieuwbouw, terwijl een besparing van wel 80% mogelijk is met een in aanschaf duurdere variant.

Nu nog af van de omzeiling van de max. stand-by-verbruik door er een klokje in te zetten, zodat kabelontvangers en keukenapparatuur in stand-by ook max. 0.5 Watt mogen verbruiken en moet je eens kijken wat er met z'n allen bespaard gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, de kerstspullen weer opgeruimd. Verbruik kerstboom deze periode:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vr0Eham0Yp6SMbpET6qU9fCY/full.png
15,29kWh oftewel €3,27 :z

Stond zo'n 7,5 uur per dag aan denk ik.

Weet iemand of een Plugwise Circle ook tussen de wasmachine stekker kan qua vermogen? Ik ga hem daar eens een maandje tussenhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wasmachines zitten meestal op een max. verbruik van 1000 ... 1200 Watt.
Maar dat is een van de weinige gegevens die zeker op het apparaat zelf staan waar je in dit geval wat aan hebt ;)
Geen idee of de Plugwise dat aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:02:
[afbeelding]

Weet iemand of een Plugwise Circle ook tussen de wasmachine stekker kan qua vermogen? Ik ga hem daar eens een maandje tussenhangen.
Geen probleem.
Heb ik al eens een tijdje gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de plugs staat: 'max. 3680W, 16A'.
Ook kan ik in de Source software gewoon allerlei zware apparaten (frituurpan, wasdroger) etc. kiezen uit de dropdown, dus het zal wel loslopen.

Heb ze er tussen geprikt, tot over een maand :w :P

Ik zie in ieder geval al dat beide apparaten 0W gebruiken als ze uit staan, dus dat scheelt. Klopt ook wel, want de wasmachine werkt met een ouderwetse draaiknop, en de vaatwasser heeft zo'n aan/uit knop die naar buiten springt als je hem uitzet. Geen stomme stand-by praktijken.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
antonboonstra schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:40:
Wel aanzienlijk in procenten, alleen qua kosten ga je het amper terugverdienen. Loont lijkt me alleen als je koelkast kapot of al een beetje brak was?
ThinkPadd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:02:
[afbeelding]
Hier stond die boom ook halve dagen aan. Een bak licht erin ±90W. Als ik alleen was zette ik hem maar uit. gezellig! (vooral voor het verbruik) :+
Tis wel dat je dan op alles aan het letten komt als je eenmaal dingen hebt gemeten en alles opschrijft. :D
Ik ben nu de koelkast aan het loggen. Al 2 weken voorbij, maar laat het voor de nauwkeurigheid nog een week eraan hangen. Eens zien hoeveel kWh naar extrapolatie het is. Afgelopen 2 weken zei hij gemiddeld 7kWh/week. De inbouwkoelkast is denk ik al wel een jaar of 15-18 oud. (Siemens ki19r02nl/01)

Voelt bijna onlogisch als je zegt dat een moderne koelkast maar 1,15kWh/week verbruikt? Zoals die van Anton hierboven. Bestaat. Dat. Echt. ? :X O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 03-01-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hier ook, 100W. Was achteraf wel even schrikken, bij aankoop niet op bedacht geweest dat die clusterverlichting zoveel gebruikt. 2 snoeren van 50W elk, met elk 768 gloeilampjes. Dat tikt wel aan...

7kWh is wel vrij pittig voor een inbouwkoelkast. Ik heb een grote koelvriescombinatie en die heeft een opgegeven jaarverbruik van 234kWh. Is een kast van zo'n 1,70m hoog. Jouw inbouwkoelkast zal kleiner zijn vermoed ik.

Toevallig heb ik het ding in 2 jaargetijden al eens gemeten:
Januari: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Augustus: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
In augustus was het 5,29 kWh per 7 dagen.

Vind jouw verbruik wel interessant, want bij m'n ouders is ook een Siemens inbouwkoelkast aanwezig. Die zal inmiddels ook zo'n 19 jaar oud zijn gok ik. Helaas de stekker weggebouwd ergens achter een plint ofzo, dus kan daar niet bij om te meten. Die zal ook de zuinigste niet meer zijn.

Ik heb nu een Plugwise tussen de wasmachine en vaatwasser zitten, die ga ik ook eens een maandje meten. Ben benieuwd hoe die het qua verbruik t.ov. een moderne zuinige machine doen. Komen beiden van Marktplaats, en zijn niet de jongste meer. Zal de grafieken hier posten als het meten is afgerond, altijd interessant.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha precies. Heb jij wel LED lampjes dan? Wij hadden volgens mij niet eens LED. :P

Maar goed, als ik nu in de winter meet dan kom ik vrij gunstig uit. Je zou bij wijze van nog 20% voor het verbruik in de zomer erbij kunnen tellen, maar de kast verbruikt dan minimaal zoveel als nu in de winter.
Koelkast is inderdaad niet zo hoog, ook zonder vriesvak. Even nagemeten zojuist, wegens het missen van specsheets op internet. Kast is 45 x 50 x 95cm (d x b x h) of dus 213L.

Stekker was hier weggewerkt achter een opbergkast. Die laatst even snel uitgepakt toen ik alleen thuis was. Even tijdelijk aan een verlengblok gehangen, dan kan ik ook tussendoor op de meter kijken.

Toevallig laatst gezegd, koop straks maar een nieuwe koelkast. De vrouwen wilden een nieuwe kerstboom kopen en geen koelkast omdat ie het nog zo fijn doet. Houston we've a problem here... haha. :X
Tja ik zal over een tijdje nog eens een beetje kietelen, dat helpt soms. Een dure kerstboom met LED staat er maar een week per jaar, heb je volgens mij meer aan een koelkast... maar dat kan aan mij liggen. Eerst de data maar even afwachten, dan hebben we iets waarop we alles kunnen baseren, iets tastbaars. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 04-01-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heeft iemand nog een tip voor een goede masterslave stekkerdoos? Eentje die dus wel zuinig is? Ik moet mijn externe hdd ook laten aansluiten als de NAS uit gaat

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Er werd een paar posts geleden gezegd over een conrad masterslave contactloze dat zelf 15 watt opneemt. Nu staat er bij deze niet bij hoeveel die verbruikt, dus....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

marcel87 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 23:55:
[...]
Wel aanzienlijk in procenten, alleen qua kosten ga je het amper terugverdienen. Loont lijkt me alleen als je koelkast kapot of al een beetje brak was?
De koelkast was overgenomen van de vorige huiseigenaar en ik had ook het vermoeden dat dit een niet een van de zuinigste was. Het gemeten verbruik viel mij eigenlijk nog mee, vandaar dat ik 'm in eerste instantie niet vervangen heb. Uiteindelijk ging die dus wel stuk. Zag het al snel in mijn verbruiksgrafieken toen 's nachts het verbruik wel erg hoog lag.

De vervanger zou volgens de specs een jaarverbruik van 99 kWh moeten hebben. Nu heb ik de verwarming niet zo hoog staan en gaat in een 1-persoons huishouden de koelkastdeur wellicht minder vaak open dan volgens de standaard tests(?).
Voelt bijna onlogisch als je zegt dat een moderne koelkast maar 1,15kWh/week verbruikt? Zoals die van Anton hierboven. Bestaat. Dat. Echt. ? :X O-)
Ik zal 'm in de zomermaanden nog eens meten. Kijken of het veel scheelt. Vergeet niet dat een moderne koelkast niet alleen betere isolatie heeft, maar ook een veel efficiëntere compressor. Mijn vorige koelkast verbruikte 97W wanneer deze aansloeg. Mijn huidige 40W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koelkast zou je ook nog tweedehands kunnen kijken. Dat kan de TVT dramatisch verkorten ;)
Ik heb voor 90 euro een 1,70m hoge koelvriescombinatie op de kop getikt op Marktplaats. Is een A+ model :) De deur is niet zo mooi, heeft wat roestpuntjes omdat hij in een vochtige schuur heeft gestaan. Maar m'n vriendin heeft hem helemaal volgeplakt met leuke receptjes enzo, dus daar zie je niks meer van.
Is een AEG Santo (zie m'n eerdere berichten in dit topic, ff zoeken op 'santo' ).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb deze staan en zou dus 2,14 kWh in de week verbruiken, en die is groot
pricewatch: Siemens KS36VAI31

Dus ik denk dat een kleinere tripple + wel op 1,15 in de week kan zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
antonboonstra schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:28:
[...]

De koelkast was overgenomen van de vorige huiseigenaar en ik had ook het vermoeden dat dit een niet een van de zuinigste was. Het gemeten verbruik viel mij eigenlijk nog mee, vandaar dat ik 'm in eerste instantie niet vervangen heb. Uiteindelijk ging die dus wel stuk. Zag het al snel in mijn verbruiksgrafieken toen 's nachts het verbruik wel erg hoog lag.
Oh ja precies, zoiets vermoedde ik dan ook. Anders kan het moeilijker uit.
[...]
Ik zal 'm in de zomermaanden nog eens meten. Kijken of het veel scheelt. Vergeet niet dat een moderne koelkast niet alleen betere isolatie heeft, maar ook een veel efficiëntere compressor. Mijn vorige koelkast verbruikte 97W wanneer deze aansloeg. Mijn huidige 40W.
Exact. Hier deze piekt naar 110W. :+
Na het starten en voorbij de piek zakt het naar 103W ongeveer, dat houdt ie dan zeker een half uur vol voordat ie afslaat. Maar ja... koelkast van 15-20 jaar oud, wat wil je? Misschien was dat zelfs nog netjes voor toentertijd.

Overigens gisteren nog ff de meter bekeken, hij was nu gezakt naar 5,39kWh/week. Komt al meer in de buurt als Thinkpad zijn koelkast.

@ Thinkpad: dat opperde ik dan ook, op MP vind je dat spul af en toe nog best wel. Je moet alleen regelmatig kijken en weten wat wel/wat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 04-01-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Wisten jullie dit? Met name dus de laatste 2 regels dan he ;)

wat(t) kost een bakkie senso? 0,103 euro!
0,972 pad (gemiddelde prijs van 3,50 per 36)
0,006 electra
0,0001 water (afgerond)
Totaal: 10,3 cent

Oh ja en jouw Senseo kost 1 euro per maand omdat ie in het stopcontact zit... (52kWh jaarbasis)
Hij verbruikt namelijk 6 watt continue, ook al staat ie 'uit'

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:12:

Oh ja en jouw Senseo kost 1 euro per maand omdat ie in het stopcontact zit... (52kWh jaarbasis)
Hij verbruikt namelijk 6 watt continue, ook al staat ie 'uit'
Bron?
Ik hoop binnenkort er eens een meter aan te hangen, want dit wil ik al langer weten eigenlijk!

[ Voor 22% gewijzigd door hanzer op 05-01-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hanzer schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:17:
[...]

Bron?
Ik hoop binnenkort er eens een meter aan te hangen, want dit wil ik al langer weten eigenlijk!
Mijn eigen Sensor Senseo en verbruiksbeter >:)

[ Voor 2% gewijzigd door Crazy- op 05-01-2015 11:18 . Reden: tiepvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat gaf de meter aan toen je de Senseo EN een (bijv.) 40W gloeilamp erop aansloot ;) ? 40W, of 46W ?

Ik denk namelijk niet dat de Senseo werkelijk 6W vreet in de 'uit' stand, maar dat je meter niet overweg kan met het lage vermogen. Door een gloeilamp op te nemen in de meting zit je in een gebied wat de meter wel goed kan meten. Verbruik van de gloeilamp even apart meten, en dat van je gecombineerde meting aftrekken.

6W is best veel hoor, dat zou je dan echt wel als warmte moeten voelen ergens op de behuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb mijn senseo wel eens aan de meter gehad, deed echt geen 6 watt toen anders had ik de stekker er wel gelijk uitgetrokken.

Overigens wel klaar met Senseo en zoek iets anders waarmee je makkelijk, snel en betaalbaar 1 lekker kopje koffie kan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:19:
En wat gaf de meter aan toen je de Senseo EN een (bijv.) 40W gloeilamp erop aansloot ;) ? 40W, of 46W ?

Ik denk namelijk niet dat de Senseo werkelijk 6W vreet in de 'uit' stand, maar dat je meter niet overweg kan met het lage vermogen. Door een gloeilamp op te nemen in de meting zit je in een gebied wat de meter wel goed kan meten. Verbruik van de gloeilamp even apart meten, en dat van je gecombineerde meting aftrekken.

6W is best veel hoor, dat zou je dan echt wel als warmte moeten voelen ergens op de behuizing.
Ik wil het nog wel geloven als dat ding uitzichzelf zich uitschakelt dat het 6 W verbruikt maar als ik op de uitknop druk dan verbruikt hij toch echt nada. Maar ik zal eens mijn meter er aan zetten, brb :P

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 05-01-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ThinkPadd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:19:

ik ben niet de enige : https://www.google.nl/web...#q=senseo%20sluipverbruik

maar leuk om ff te testen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dit is met een meter die vanaf 0,1 W kan meten

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Random/senseo_standby_uit.jpg

Wat jij bedoelt is als je het apparaat aanzet en er niets mee doet, na het opwarmen van de boiler. Ik zal even meten wat hij doet nadat de boiler opgewarmd is en ik er niets mee doe..

Edit: nope, zelfs dan verbruikt hij 0,5 W. Geen idee waar die 6 W vandaan komt bij andere mensen. Wellicht oudere modellen? Dit is een Senseo Viva Cafe (HD 7825) uit 2010 (gekocht in 2012)

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 05-01-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Notna schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:30:
[...]

Dit is met een meter die vanaf 0,1 W kan meten

[afbeelding]

Wat jij bedoelt is als je het apparaat aanzet en er niets mee doet, na het opwarmen van de boiler. Ik zal even meten wat hij doet nadat de boiler opgewarmd is en ik er niets mee doe..
Wrong! Lamp 40Watt er aan, netjes 43watt (Zit trafo in, toen ik de lamp uit deed gaf ie nog 3watt aan... stalamp met 1x40Watt en 1x 180Watt dimbaar) weer 3Watt ;)
Senseo in het stopcontact, NIET aan, 45~46Watt (hij schommelt daar tussen)
getest met LED lamp en daar gaf ie netjes 3Watt aan bij 3Watt lamp

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 05-01-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:34:
[...]

Wrong! Lamp 40Watt er aan, netjes 40watt
Senseo in het stopcontact, NIET aan, 45~46Watt (hij schommelt daar tussen)
getest met LED lamp en daar gaf ie netjes 3Watt aan bij 3Watt lamp
Jij kan het fout vinden, maar ik laat je net een foto zien wat een Senseo apparaat doet :P. Ook als hij aanstaat. Dus ik weet niet uit welk jaar dat ding komt van jou ,maar er zit echt serieus iets niet goed (lees; je hebt een ander model Senseo dat stroom vreet of wellicht een ouder model)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-01-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
hjs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:24:
Overigens wel klaar met Senseo en zoek iets anders waarmee je makkelijk, snel en betaalbaar 1 lekker kopje koffie kan zetten ;)
Gewoon een kleine percolator?
Mag je zelf bepalen hoe je het water zo zuinig mogelijk opwarmt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Notna schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:35:
[...]Jij kan het fout vinden, maar ik laat je net een foto zien wat een Senseo apparaat doet :P. Ook als hij aanstaat. Dus ik weet niet uit welk jaar dat ding komt van jou ,maar er zit echt serieus iets niet goed
was meer van wrong alsin hij staat echt uit ;)
maar is wel een oudje onderhand (jaar of 7?), dus dat kan het zijn natuurlijk.

Ondetussen zit iedereen hierboven aan de koffie en staat men in de keuken met de Senseo te klooien 8)7 >:) niemand werkende? :9

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 05-01-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:36:
[...]

Gewoon een kleine percolator?
Mag je zelf bepalen hoe je het water zo zuinig mogelijk opwarmt.
Die heb ik toevallig staan, is te bewerkelijk :+
(maar laten we niet verder off-topic gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:36:
[...]

was meer van wrong alsin hij staat echt uit ;)
maar is wel een oudje onderhand (jaar of 7?), dus dat kan het zijn natuurlijk.

Ondetussen zit iedereen hierboven aan de koffie en staat men in de keuken met de Senseo te klooien 8)7 >:) niemand werkende? :9
Ik werk vanuit huis en het is zo rustig op het werk dat ik heus wel 3 minuten kan missen om even een Senseo te meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 09:32

dikkiejan

2805Wp

Van het weekend mijn 11 jaar oude Stork mech. ventilatie unit vervangen door een Itho.
Perilex aansluiting omgebouwd tot normale wcd en Plugwise circle ertussen.

Laag: 2.6 w
midden: 6 w
hoog: 20 w

Weet niet wat de Stork verbruikte maar Itho zegt 83% zuiniger te zijn :)

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hjs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:24:
Heb mijn senseo wel eens aan de meter gehad, deed echt geen 6 watt toen anders had ik de stekker er wel gelijk uitgetrokken.

Bovenmaler met losse boontjes, is niet zo heel duur meer tegenwoordig. En qua koffie ben je nog veel goedkoper uit ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

2014 is afgesloten en hier het verbruik van de diverse "hulpmiddelen":
Alles in kWh, uiteraard.

koffiezetter (filter), stofzuiger incidenteel: 112
droger: 141
wasmachine: 91
diepvrieskist (groot), 3x per jaar temp. opnieuw instellen: 231
HR ketel: 207
zonneboiler: 44
2 notebooks: 210
LED TV, kabelmodem, tuner/versterker, DVD-speler, Boxee: 394

Gemeten met Plugwise.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 05-01-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Toen ik nog een Senseo had (model bijna 10 jaar geleden), heb ik die wel eens gemeten met de Energy Monitor 3000 en het viel me op dat het nogal een "piekerig" verbruik was met een heel beroerde cos-phi.
Maar goed, volgens mij brengen ze elk jaar wel een nieuw model uit, dus grote kans dat er intern dan ook wat veranderd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb nog het "klassieke" model Senseo.
Om sluipverbruik tegen te gaan heb ik al jaren zo`n "stopcontactschakelaar" van €1 tussen de stekker en het stopcontact zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Schinnen-groen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:53:
2014 is afgesloten en hier het verbruik van de diverse "hulpmiddelen":
Alles in kWh, uiteraard.

koffiezetter (filter), stofzuiger incidenteel: 112
droger: 141
wasmachine: 91
diepvrieskist (groot), 3x per jaar temp. opnieuw instellen: 231
HR ketel: 207
zonneboiler: 44
2 notebooks: 210
LED TV, kabelmodem, tuner/versterker, DVD-speler, Boxee: 394

Gemeten met Plugwise.
leuk om te zien wat de zonneboiler verbruikt. ik neem aan dat dit alleen de pomp is? of heb je ook een spiraal om het warm te houden/maken?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het verbruik van de zonneboiler is alleen het pompverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dus, mijn keuken close-in boiler heeft het vandaag spontaan opgegeven; kortsluiting want de dedicated groep klapt er consequent uit (gekeken naar lekkage uiteraard om de boiler heen, maar geen kunnen vinden, andere apperatuur doet het er wel gewoon op het stopcontact) Geen idee hoe oud dat ding is want hij was blijven staan door de vorige bewoner. Wij hebben het nu 5 jaar gebruikt iig.

Nog suggesties voor een nieuwe boiler? Er zit hier een warmteservice om de hoek dus het is zo gehaald. Zat te twijfelen (als het past) aan een Inventum plintboiler van 10 L of een gewone normale boiler van Daalderop of Inventum. Allebei zitten ze op 2000 tot 2200 W vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Neem de kleinste, dan kan je hem beter naisoleren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quooker niet een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Afgezien van de achterlijke aanschafprijs moet ik dan ook een gat in mijn natuurstenen aanrechtblad maken afaik voor het kokendwater gedeelte. Dat gaat hem dus niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:36:
[...]

Afgezien van de achterlijke aanschafprijs moet ik dan ook een gat in mijn natuurstenen aanrechtblad maken afaik voor het kokendwater gedeelte. Dat gaat hem dus niet worden.
Of je neemt een een-gats-kraan, de grohe Red. Zit toch al 1 gat in je aanrecht?
Blijft alleen die "achterlijke aanschafprijs" nog bestaan...
Ow ja, 255 kwh per jaar, enkel de standbij verliezen. Gemeten over een weekperiode. Heb hem zelf ook. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2015 19:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De Grohe Red kwam de afgelopen maanden regelmatig voorbij op de aanbiedingsites, al heb ik ḿ een paar weken niet meer gezien. Maar toen was ie onder de EUR 600 en dan valt het wel mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Quooker is kwalitatief wel de beste, en ik denk de beste service. Volgens mij is de Quooker ook beste geisoleerd met daarmee laagste standby kosten?
En ook Quooker heeft natuurlijk 3-in-1 kraan.

Zelf heb ik straks een Daalderop 5 liter plint boilertje, en losse quooker met 3 liter vaatje. Beter een Combi nemen, maar dit is wat ik betaalbaar bij elkaar heb gesprokkeld :)
Ik zit wel te spelen met het idee om beide nog na te isoleren zodat ze nog minder standby kosten hebben. Is dat nuttig? En waarmee zou ik het dan moeten isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

AUijtdehaag schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:44:
[...]

Of je neemt een een-gats-kraan, de grohe Red. Zit toch al 1 gat in je aanrecht?
Blijft alleen die "achterlijke aanschafprijs" nog bestaan...
Ow ja, 255 kwh per jaar, enkel de standbij verliezen. Gemeten over een weekperiode. Heb hem zelf ook. ;)
Ziet er mooi uit en een leuk alternatief voor een Quooker maar alsnog is de prijs aardig aan de hoge kant. Daarnaast drinken wij _nooit_ thee. Als ik het al doe kan ik ook warm water uit de boiler aan de kook brengen. Verder gebruiken we een vaatwasser en wat al met de hand gaat doe ik niet met kokend water.

Het gaat een Inventum 10L close in worden (geen plint; niet voldoende ruimte zonder dat ik de afvoer ga verleggen). Past in het kastje en kost iets van 160 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 06-01-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

De Grohe Red Duo (8L boiler) kan je ook gewoon warm water mee tappen ipv alleen kokend. Wij koken veel water voor thee in een losse waterkoker. Ik wil wel zo'n Red Duo. Helaas de aanbiedingen gemist... kijken of ze nog weer komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

woekele schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:33:
De Grohe Red Duo (8L boiler) kan je ook gewoon warm water mee tappen ipv alleen kokend. Wij koken veel water voor thee in een losse waterkoker. Ik wil wel zo'n Red Duo. Helaas de aanbiedingen gemist... kijken of ze nog weer komen...
Die 8l versie kan ik al niet kwijt dus het zou een 4l versie worden hoe dan ook. En ik snap dat je er ook warm water uit kan krijgen maar ik moet voor mijzelf het kokend water gedeelte moeten kunnen goedpraten om eem dergelijke uitgave te doen. En dat kan ik persoonlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige tijd geleden is er gepost over gordijnen / luxaflex / etc. met reflecterende coating om zodoende warmte en koude beter vast te houden.

Een paar posts gingen o.a. over aanbiedingen van enkele duizenden euro's bij Luxaflex.
Aangezien trm0001 dat nooit meer terugverdiend zag hij dat niet zitten.

Nu is er via het aanbiedingen topic een aanbieding gekomen die ik jullie niet wil onthouden:

Bij Jysc alle maten reflecterende & isolerende rolgordijnen in alle maten tot 1,8 meter breed: 11 euro !
http://jysk.nl/search?query=tomma

Kleuren: Wit/beige Zwart Blauw en grijs.

Types: Tomma & Meghan alles 11 euro.

Ik heb er inmiddels 6 liggen mochten daar vragen over zijn dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wooy4SIk08pJjKbmGqhqVVZb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3Pa7vtSij7VBRXqSQlFn3eNU/full.jpg

Dank aan HeyJIJdaar voor de tip.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Er staat op de site dat het aan de buitenkant reflecteert om de zon buiten te houden. Maar ik wil juist wel warmte naar binnen. Doet hij dat ook? Of moet ik hem dan andersom ophangen :P

Kunnen ze in de breedte ingekort worden? Krijg je er een ophang/bediensysteem bij?

[ Voor 18% gewijzigd door woekele op 07-01-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb jij een zon je huis hangen dan? Reflecteren is vooral voor warmte uit licht, en dat komt er vanuit binnen natuurlijk nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik wil de warmte van de zon niet buiten houden... maar de warmte van binnen wel binnen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
Zijn zulke gordijnen eigenlijk wel compatibel met HR++ of beter glas? Ik weet dat Velux ze ook levert bij hun glas, maar waarom zijn gewone (rol-)gordijnen dan soms problematisch bij HR++ glas i.v.m. thermische breuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb nu een wattcher maar ga me echt afvragen of dat gaat werken. Ik zie zulke vreemde waardes en ik heb alles al goed ingesteld en je ziet de sensor de markering lezen maar de waardes welke ik ontvang in mijn Homewizard, het klopt voor geen meter. Ik piek de hele nacht door met waardes tussen de 1 kWh tot 6 kWh. Ik ga het aankijken maar ik doe niets, geen kachel aan, geen vreemde of zware apparaten aan, etc en toch een piek steeds van 3-5 kWh dus een apparaat zou zoveel moeten vragen en ik weet echt niet welk apparaat dat zou moeten zijn want dan zou er ook een stop uit moeten klappen. Ik denk echt dat de draaischijfmeter stuk is maar ik weet niet hoe ik het moet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Post de grafiek eens :)
Kan je een opstelling verzinnen waarbij je de ene meter met de andere kan controleren? Hint: heb je een groep met maar één stopcontact?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Youless werkt vergelijkbaar als de Wattcher als ik me niet vergis en dit zijn de problemen die met een Youless en een draaischijfmeter kunnen optreden:
- Sensor hangt scheef, danwel niet recht boven de draaischijf.
- Sensor draait door gewicht van kabels
- Sensor "kijkt" niet naar het vlakje wat voorbij komt, maar meer naar de 6-kant moer boven of onder de draaischijf.
- last van invallend licht
- Afstand tot sensor is te groot, bijvoorbeeld door een plastic behuizing rondom de meter.

Oh en nog een detail...
kWh is een hoeveelheid energie, ongeacht de tijdsduur. Vergelijkbaar met liter voor water, of kuub voor gas of km voor afstand.
kWatt of Watt is het actuele verbruik, vergelijkbaar met "liter per uur" of "km/h"
Dus je grafiek geeft pieken van zus-en-zoveel kWatt en je verbruik per nacht of etmaal is een aantal kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:53:
Heb jij een zon je huis hangen dan? Reflecteren is vooral voor warmte uit licht, en dat komt er vanuit binnen natuurlijk nauwelijks.
De reden dat we uberhaupt in de winter moeten stoken is omdat er warmte verdwijnt, van binnen naar buiten dus. Iedere vorm van isolatie en dan voornamelijk bij glas helpt de warmte stroom te vertragen. Een metalen (o.a. Alu) coating (reflectie is dacht ik altijd metaal) zoals bij de Alu-luxaflex helpt erg goed in het weerkaatsen van licht (niet relevant in de winter) maar ook het vertragen van warmte doorvoer (wel relevant in de winter).
Het maakt dan niet uit of de coating aan de binnen of buitenkant van het rolgordijn zit.

In de zomer werkt dit uiteraard andersom en weerkaatst het veel licht weer naar buiten. Nu is het wel belangrijk dat de coating dus aan de buitenkant (raamkant ipv kamerkant) zit ! Ook vertraagd het de doorgifte van hitte naar binnen. Aluminium kan zowel gebruikt worden als isolator of geleider.

@terpetijn:
Breuk van (HR) glas komt over het algemeen door grote verschillen in temperatuur van het glas.
1 koud hoekje op een verder oververhitte ruit en de boel knapt.
Glas kan heel erg slecht tegen temp. & druk verschillen binnen 1 oppervlak.
Ook bij gewoon glas is dit een extra risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Aluminium en andere metalen zijn toch juist waardeloze isolatoren omdat ze juist vrij snel temperatuur doorgeven. Je voelt het al als je een koud stuk plastic, koud stuk hout of een koud stuk metaal vast pakt. Als van ieder materiaal de temperatuur hetzelfde is, zal metaal het snelst je hand doen afkoelen.

Maar het ging me voornamelijk over de reflecteren, wat toch echt alleen maar zin heeft aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank voor uitleg, trm0001. Weet je hoe het zit met inkortbaarheid en ophangsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:01:
De Youless werkt vergelijkbaar als de Wattcher als ik me niet vergis en dit zijn de problemen die met een Youless en een draaischijfmeter kunnen optreden:
- Sensor hangt scheef, danwel niet recht boven de draaischijf.
- Sensor draait door gewicht van kabels
- Sensor "kijkt" niet naar het vlakje wat voorbij komt, maar meer naar de 6-kant moer boven of onder de draaischijf.
- last van invallend licht
- Afstand tot sensor is te groot, bijvoorbeeld door een plastic behuizing rondom de meter.

Oh en nog een detail...
kWh is een hoeveelheid energie, ongeacht de tijdsduur. Vergelijkbaar met liter voor water, of kuub voor gas of km voor afstand.
kWatt of Watt is het actuele verbruik, vergelijkbaar met "liter per uur" of "km/h"
Dus je grafiek geeft pieken van zus-en-zoveel kWatt en je verbruik per nacht of etmaal is een aantal kWh.
Ik vermoed dat de sensor nog niet goed hangt maar ik kan het niet goed zien. Als ik de waterkoker aanzet gaat het goed maar doordat het daar donker is en afgesloten ruimte kan ik het ook niet zeggen.

Dit zijn mijn resultaten van de afgelopen 24 uur.

Afbeeldingslocatie: http://www.ad-j.nl/test/8-9janenergiem.jpg

Wat ik weet:
10.30-11.15 stofzuiger
14 uur waterkoker
19-21.30 uur was ik weg
21.30 uur tv, receiver, DVR
0.00 tv slaapkamer (stuk zuiniger dan mijn andere TV, maar geen receiver of DVR aan)
0.20 gaan slapen

De pieken welke er tussenin zitten is echt een onbekend raadsel. Het zou de ijskast moeten zijn maar die A++ (Liebherr uit 2011, heel erg zuinig), kachel staat standaard op 18 graden en gaat automatisch aan om
7.20 tot 8.20 naar 19.5 graden en om 19 tot 22.50 uur).

WD Nas staat standaard aan en om 2.30 's nachts gaat mijn andere NAS uit.

[ Voor 18% gewijzigd door itsalex op 09-01-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsalex schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:24:De pieken welke er tussenin zitten is echt een onbekend raadsel.
Leuk, een schnitzeljagd. Die pieken voor 6 & 8 uur 's ochtends (zowel aan begin als aan einde van je grafiek): je hebt niet toevallig een tijd- en temperatuurgeschakelde elektrische (vloer)verwarming in je badkamer? De aansluiting daarvan is vaker verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Geen elektrische boiler?

OVerigens; ik heb mijn boiler van de week vervangen maar zie het ook meteen terug in het stroom verbruik. Hij warmt 2 keer in de nacht (tussen 0.00 en 08.00 ) op op vol vermogen daar de oude dit minstens 1 keer per uur deed.

Het zal achter de komma zijn kwa totaal vermindering maargoed; het is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vandaag de jaarrekening mogen ontvangen!

371 euro krijg ik terug (5115kWh electra, 815m3 gas)
eerste 6 maanden had ik een gigantisch verbruik (4500kWh) 2de halfjaar maar (bruto) 1.800 (netto 1200)

gemiddeld prijs per kWh was uiteindelijk 20,5ct
per m3 gas 87ct

ben benieuwd wat het einde van het jaar gaat brengen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 09-01-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik weet trouwens niet of het hier een goede plaatst is om te vragen, maar omdat het wel direct met serieus elektriciteit besparen te maken heeft wilde ik 'm toch even stellen:

Ik werk bij een ontwerp studio met ±16 mensen. Allemaal een eigen computer, een grote printer, en een (om het maar even bot te zeggen) enórme poeplading aan verlichting. 30 grote spots van 80-100 Watt, en her en der nog losse verlichting van ±50 Watt. Nu had m'n baas tijdens z'n jaarlijkse nieuwjaars babbeltje een beetje laten doorschemeren dat het qua verbruik (energie, papier e.d.) de kosten behoorlijk zijn gestegen, en dat hij open staat voor ideeën om dat te minderen. Niet zozeer om de kosten maar voornamelijk voor de "feel good" en 't milieu.

Het eerste en makkelijkste is natuurlijk door alle verlichting te vervangen voor LED-verlichting. Dat zou voor zover ik heb kunnen berekenen al snel +€1600,- per jaar besparen, om maar niet te spreken van 't milieu.

Maar zijn hier mensen die op hun werk zich óók hebben bezig gehouden met verder electriciteitsbesparingen? Aangezien de meesten van ons toch het meerendeel van de dag op 't werk zitten lijkt het me dat je daar juist echt veel energie kan besparen. Zo hebben we geen verwarming in alle ruimtes, waardoor we nu in de winter met heerlijke terrasverwarmers zitten. En dat tikt aan als je er 3 hebt staan van 750W. We huren het pand en leidingen aanleggen is voor ons geen optie meer (we verhuizen over ongeveer een jaartje), maar ik wilde met een aantal ideeën komen om zowel flink op kosten te besparen én voor de "feel good" en 't milieu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heeft iedereen een printer of staan er een paar gezamenlijke?
Verder is het de vraag wat voor pc's er staan, die zouden wellicht zuiniger kunnen, maar ik denk dat tegenvalt ivm het werk wat erop gedaan moet worden.

Verlichting valt idd het meeste te halen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verlichting zou ik als eerste doen ja. Simpel en goedkoop.

Daarna kijk een snaar de apparatuur. Veelal staan deze 24/7 standby. Onnodig vaak. Dat kan gauw 3/4 van de tijd uit. (Avonden, nachten en weekenden)

Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste