Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
[quote]Unknown Alien schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:36:

Je nas instellen zodat hij snachts uitgaat en weer automatisch inschakeld?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:11
WeHoDo schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:47:
[quote]Unknown Alien schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:36:

Je nas instellen zodat hij snachts uitgaat en weer automatisch inschakeld?
Dat had ik eerst zo ingesteld. Is dat niet slecht voor je NAS zelf? Apparaten vaak aan/uit zetten gaat toch ten kosten van de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
Waar kook je op? Elektrisch? nog een keukenboiler o.i.d.?

de spotjes kan je vervangen door led's.. scheelt toch weer.

en de nas instellen (in de nas zelf, software matig) dat hij tussen bepaalde tijden uit is.
Nee, dit beperkt niet de levens duur.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Unknown Alien schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:06:
[...]

Dat had ik eerst zo ingesteld. Is dat niet slecht voor je NAS zelf? Apparaten vaak aan/uit zetten gaat toch ten kosten van de levensduur?
Ik zelf ben thuis ook aan het kijken voor besparing.
Heb zelf 2 tv-decoders, kpn digitenne, schotel tuner.
Kan ik deze ook gewoon met een tijdschakelaar onderbreken?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Zou ze wel halfuurtje voor je ze echt wilt gebruiken laten opstarten via tijdklok. Dan hebben ze ruim tijd om evt. de nieuwste EPG op te halen enzo. Dat gaat vaak wat traag als ze helemaal uitgeschakeld zijn geweest.

Ik zie in het verhaal van Ray187 ook nog wel wat mogelijkheden voor tijdschakelaars (TV-hoek bijv.)

[ Voor 116% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb al m'n kabels bij m'n TV netjes weggewerkt en wil eigenlijk een schakelaar er tussen zetten die in 1 keer alles uitschakelt (handmatig gewoon). Hoe ik t voor me zie is gewoon enkele kabel met een schakelaar aan het uiteinde. Kan iemand me qua naamgeving van zo'n ding in de juiste richting duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
@Cartman! kijk eens bij conrad met de tekst "tussenstekker met schakelaar"

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb er gewoon een klikaanklikuit schakelaar tussengezet welke ik met afstandsbediening kan in/uit schakelen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Meten is weten, dus koop een verbruiksmeter. Je kunt het beste beginnen met kijken naar de zaken die 24/7 aan staan, of die iets electrisch warm of koud maken. Ter illustratie een deel van ons jaarverbruik in kWh (voorzover de apparaten achter een Plugwise metertje zitten, tweepersoonshuishouden in een eengezinswoning):

Kokendwaterkraan
270,92
CV-ketel
79,77
VV-pomp badkamer
30,46
VV-pomp BG
45,88
Laptop- en telefoonladers rond de eettafel
63,26
Nespressomachine
5,17
Domoticaservertje Asus eee-pc
355,66
Telefoonladers, wekkers slaapkamer
35,52
Kabelmodem, switch, UPS
397,05
Electrische dekens en kacheltje slaapkamer
41,98
Koel/vriescombinatie
224,89
Oven
123,05
Stofzuigrobot
6,25
Stoomoven
24,74
TV slaapkamer
70,78
TV woonkamer
93,61
Vaatwasser
145,35
Mechanische ventilatie
31,33
Verlichting woonkamer
107,86
Wasmachine
96,49
2250,02

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
@Cartman!; bedoel je zoiets als:
- http://www.allekabels.nl/...P3OkrmyyMICFTLJtAodBG4AKQ
- http://www.alecto.nl/stekkerdoos-standby-killer

En anders zou je hier eens kunnen kijken:
- http://www.eco-logisch.nl/producten-Stroombesparing-97

Zo'n klik-aan-klik-uit heb ik thuis ook, maar vind ze helaas niet mooi genoeg om in het zicht te hangen, om daar vervolgens weer een stekkerdoos in te pluggen. Dan heb je helemaal zo'n groot wit blok plastic aan de muur hangen :)

@Art, zo zeg, die kabelmodem en domotica server verbruiken véél meer energie dan ik had gedacht!

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 15-12-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zoek geen master/slave want er is niet duidelijk 1 apparaat wat aan moet staan. De "tussenstekker met schakelaar" van morpheus levert meer op. Beiden bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol die liggen voor 99 cent bij de Action. Doordrukstekker met schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zoek er een waarbij de schakelaar niet direct erop zit maar met een kabel, dat stopcontact zit weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ja, dat maar denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
joramoudenaarde schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:50:
@Cartman!; bedoel je zoiets als:
- http://www.allekabels.nl/...P3OkrmyyMICFTLJtAodBG4AKQ
- http://www.alecto.nl/stekkerdoos-standby-killer

En anders zou je hier eens kunnen kijken:
- http://www.eco-logisch.nl/producten-Stroombesparing-97

Zo'n klik-aan-klik-uit heb ik thuis ook, maar vind ze helaas niet mooi genoeg om in het zicht te hangen, om daar vervolgens weer een stekkerdoos in te pluggen. Dan heb je helemaal zo'n groot wit blok plastic aan de muur hangen :)

@Art, zo zeg, die kabelmodem en domotica server verbruiken véél meer energie dan ik had gedacht!
domotica pc? Waarom niet een Pi? Dat kost toch amper resources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Cartman! schreef op maandag 15 december 2014 @ 18:31:
Ik zoek er een waarbij de schakelaar niet direct erop zit maar met een kabel, dat stopcontact zit weggewerkt.
Klik aan klik uit heeft ook een geschakelde stekkerdoos. De ontvanger zit er dan in de doos zelf, en er zit een normale stekker aan. Misschien dat dit werkt voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Klik aan klik uit is vrij prijzig in aanschaf en verbruikt weer stroom op zichzelf, ik wil juist een paar apparaten van de stroom afhalen in t kader van besparing :) Heb toevallig een doordrukker gevonden in huis en die bleek precies tussen meubel en muur te passen waardoor m'n probleem al is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KaKu ontvanger doet 0,5W... Als je van die euro per jaar wakker ligt wordt het tijd om je over andere dingen druk te maken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Alle beetjes helpen en een gewone drukknop is imo veel handiger in mijn geval :)

Ik verdenk onze koelkast van hoog verbruik, nu nog uit zien te vinden waar de stekker de muur in gaat zodat ik dat eens kan meten...

[ Voor 45% gewijzigd door Cartman! op 16-12-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Speedfightserv schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:16:
[...]

Waar kook je op? Elektrisch? nog een keukenboiler o.i.d.?

de spotjes kan je vervangen door led's.. scheelt toch weer.

en de nas instellen (in de nas zelf, software matig) dat hij tussen bepaalde tijden uit is.
Nee, dit beperkt niet de levens duur.
Kook op gas.
De spotjes vervangen heb ik uitgerekend met de Excel in de OP . Die op de overloop (4 x 50w) ga ik vervangen. Na 1.9 jaar verdien ik de kosten terug. De overige is na ruim 3 jaar, omdat ze heel kort aanstaan. En LED GU10 zijn best prijzig. Die philips 5w zijn 7euro p/st. 10 stuks is toch 70euro. Dus eerst die 4 en volgende maand die andere 4.
art schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:49:
Meten is weten, dus koop een verbruiksmeter. Je kunt het beste beginnen met kijken naar de zaken die 24/7 aan staan, of die iets electrisch warm of koud maken. Ter illustratie een deel van ons jaarverbruik in kWh (voorzover de apparaten achter een Plugwise metertje zitten, tweepersoonshuishouden in een eengezinswoning):
Verbruiks meter meteen maar gekocht bij Conrad en meteen een muktimeter, want deze kneus was te gierig om deze eerder aan te schaffen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
In de eerste post staat een excel bestandje waar je het Wattage en de prijs die je betaalt voor elektriciteit, waarna die automatisch berekent hoe lang het duurt voor je de investering terug hebt verdient :) Ik vond 'm zelf erg handig en had gelijk een paar extra LED peertjes gekocht :)

Overigens vind ik die Philips LED lampen véél te duur. Ik heb ze zelf via een online webwinkel gekocht voor beduidend minder geld, en heb nu in 1 lamp 8x3W, en in de andere lamp 3x4W zitten… allemaal dimbaar. En voor minder geld dan die Philips peertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed om te zien dat mijn Excel bestand nuttig gebruikt wordt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik kan zelf nét m'n huishoudboekje bijhouden in Numbers (Mac excel variant), dus kun je nagaan hoe handig 't is dat iemand wél fatsoenlijk zoiets in elkaar kan zetten ;) Ik kon zo zien dat ik er met 't vervangen van m'n toenmalige peertjes binnen anderhalf jaar geld aan over zou houden… dan is de keuze snel gemaakt!

Ik moet nog eens in het gebruik van zo'n multimeter duiken. Daar heb ik totaal geen kaas van gegeten, maar ik ben wel benieuwd naar wat m'n huidige mechanische ventilator gebruikt (15+ jaar oud) vergeleken met een nieuwe en wat zoiets op termijn oplevert. Hetzelfde trouwens met de was-droog combi die ik heb. Maar goed… voor een appartement zijn dat op dit moment de 2 apparaten die wat ouder beginnen te worden en waar ik waarschijnlijk nog het meest op kan besparen. De vaatwasser, koelkast, magnetron en oven zijn net 4,5 jaar oud, dus die vervangen we nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
joramoudenaarde schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:46:
Overigens vind ik die Philips LED lampen véél te duur. Ik heb ze zelf via een online webwinkel gekocht voor beduidend minder geld, en heb nu in 1 lamp 8x3W, en in de andere lamp 3x4W zitten… allemaal dimbaar. En voor minder geld dan die Philips peertjes.
Welke online winkel heb je deze gevonden? Ik heb GU10 LEDs nodig, maar zijn overal best aan de prijs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
art schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:49:

Kokendwaterkraan
270,92
CV-ketel
79,77
VV-pomp badkamer
30,46
VV-pomp BG
45,88
Laptop- en telefoonladers rond de eettafel
63,26
Nespressomachine
5,17
Domoticaservertje Asus eee-pc
355,66
Telefoonladers, wekkers slaapkamer
35,52
Kabelmodem, switch, UPS
397,05
Electrische dekens en kacheltje slaapkamer
41,98
Koel/vriescombinatie
224,89
Oven
123,05
Stofzuigrobot
6,25
Stoomoven
24,74
TV slaapkamer
70,78
TV woonkamer
93,61
Vaatwasser
145,35
Mechanische ventilatie
31,33
Verlichting woonkamer
107,86
Wasmachine
96,49
2250,02
Interessant! Bedankt!
Heb je een jaar lang gemeten of extrapoleert plugwise dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@art, dus je Domotica pc-tje gebruikt 40W continu? Lijkt me dat je die zou moeten vervangen door een Raspberry Pi maar liever Banana Pi, of het zuinigste mini-Itx boardje als het krachtiger moet zijn. Heb je zo terugverdient.
Je verbruik voor modem, switch en UPS is ook wel fors, al snap ik dat je daar gauw aan zit met dat soort losse apparaten. Ik moet dit totaal (glasvezelkastje + wifi router) nog meten, ook nog een voip kastje, en dat zal wel redelijk hoog zijn. Wellicht kan ik dit met een UPS achtige constructie maken zodat alles op dezelfde 12V bron draait (niet 3 keer de conversie van 230V naar 12V) en dan nog een zonnepaneeltje plus windmolentje (lekker knutselen) om dat voornamelijk te laten draaien op z'n eigen 12V bron.

Wij wonen zelf nog maar 2,5 maand in ons nieuwe huis, maar volgens mij zitten we nog onder de 150kWh per maand. Dus dat zou op 1800kWh uitkomen, en dan wil ik een 1500Wp set gaan leggen volgend jaar om veel te compenseren.
Echter moet ik nog wel de kokend water kraan installeren, dus zal het verbruik iets stijgen. We koken ook veel met de (stoom)oven, niet erg zuinig wellicht, maar vooralsnog valt het mee. Ook hebben we wel een droger maar dat is een warmtepompdroger, dus lekker zuinig. En het hele huis is met LED verlichting.

Ik weet niet of ik het hele huis vol ga hangen met plugwise dingen. Ik had zelf het idee om van die DIN blokken met S0 uitgang in de meterkast erbij te hangen, om dan voor de volgende groepen het gebruik te meten:
- keuken
- wassen en drogen
- zonnepanelen (als ik die straks heb)

Om vervolgens ook het totaalverbruik ook af te lezen, en dan te kunnen bepalen waar het stroomverbruik ongeveer in zit. En dan met de twee energiemeters die ik heb, zo nu en dan gerichter te meten.

Ik verwacht eigenlijk dat bijna de helft van het verbruik door de keuken komt. Dan nog een redelijk aandeel voor wassen en drogen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UPS is ook wel goed om even naar te kijken. Ik had vroeger een Smart UPS (700VA) en die zoop gewoon 40W continu. Nu een Back-UPS CS500 en die doet maar 4W als de accu is opgeladen hij idle is.
Thuis had ik ook eenzelfde UPS staan, maar die ging raar doen (relais wat stond te klapperen ofzo) dus heb de UPS er tussenuit gehaald. Stroom valt eigenlijk amper uit in NL.

40W continu = 80 euro per jaar
4W continu = 8 euro per jaar. Toch een verschil van 72 euro....

Ik heb hier overigens modem/router/switch meedraaien op de 12V voeding van m'n Synology NAS. Heb de NAS gemeten en die trok lang zo veel stroom niet als de voeding kan leveren. De voeding is nu wat meer belast, wat ook beter is voor de efficiëntie van de voeding.

Dat is wel gerommel in de marge, want veel levert het niet op, maar toch, kleine moeite, en levert toch weer wat op.

<150kWh per maand is netjes. Ik zit rond de ~145kWh samen met m'n vriendin.

S0-uitgang is interessanter dan Plugwise denk ik. Plugwise is over z'n hoogtepunt heen heb ik het idee. Jammer dat het opensource alternatief 'Plugaway' nog niet leverbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik had zelf E27 dimbare kaarsjes nodig, maar ik heb die GU10 peertjes in de link hieronder voor ±4-5 euro gezien. De gemiddelde prijs ligt inderdaad al snel rond de 7-8 euro.

http://ledworld.nl/led-spots/gu10.html

Trouwens, bij Lightinthebox hebben ze ze voor minder dan 4 euro al zie ik nu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:57:
UPS is ook wel goed om even naar te kijken. Ik had vroeger een Smart UPS (700VA) en die zoop gewoon 40W continu. Nu een Back-UPS CS500 en die doet maar 4W als de accu is opgeladen hij idle is.
Een Smart-UPS is ook wel een ander beest dan een Back-UPS (APC).
Is ook wel te zien aan de prijs: een Smart-UPS heeft een sinusomvormer en is altijd online (vandaar het verbruik) waar een Back-UPS een relais omgooit en en een trapeziumomvormer aanslingert.
Voor verreweg de meeste toepassingen maakt dat niet uit, maar een Smart-UPS kan bijvoorbeeld ook een Steca500 laten draaien en een Back-UPS niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, Smart-UPS is vaak een stuk beter spul. Maar voor een NASje en wat modem/router/switch spul in de meterkast is de meest goedkope UPS nog prima volgens mij.

Waarom zou je trouwens een zonne-omvormer op UPS laten draaien? Zodat je stroom via je zonnepanelen hebt als de stroom is uitgevallen?

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mijn nachtverbruik zit tussen 70Watt met pieken naar 250Watt, ik vermoed dat of de koelkast zorgt voor die pieken of anders evt de verwarming van het aquarium, die is volgens mij lang geen 180Watt maar "slechts" 100Watt ofzo en het is een 125L bak dus zou ook niet weer zovaak moeten aanslaan. Dit weekend de koelkast/vriezer eens volledig ontdooien en kijken of dat uitmaakt.

Erg blij dat ik een YouLess gekocht heb, veel meer inzicht in m'n verbruik gekregen. Met een paar tijdklokken ieder geval m'n laagste verbruik van 140Watt naar bovenstaande 70Watt kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koelvriescombi (~1,80m hoog) doet hier 90W als de compressor gaat draaien, dus denk dat je het ergens anders in moet zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat is echt het enige wat ik kan verzinnen eigenlijk... hij is zeker 10 jaar oud en t vriesgedeelte zit vol met ijs. Momenteel heb ik enkel een YouLess dus moet nog even een meter regelen zodat ik t per apparaat even kan meten. De CV-ketel kan t denk ik niet zijn, 's nachts is t hele huis 14 graden, water warm houden staat uit en de ketel is pas een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een screenshot van die piek naar 250W ? Vaak valt er uit de grafiek wel af te leiden wat voor soort apparaat het is. Een verwarmingselement is een piek omhoog, die dan een tijdje blijft doorlopen op hetzelfde vermogen, en dan weer weg is.

Compressor van koelkast begint hoog, en gaat dan na verloop van tijd langzaamaan minder verbruiken (druk die lager wordt ofzo denk ik). Je kunt het op dit plaatje: http://tweakers.net/ext/f/0pEEUggSwMhBxjb5JFqIUnhh/full.png een klein beetje zien (de gele piekjes rond 12:00).

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R70RFen.jpg

Ziet er wel uit zoals jij t beschrijft opzich. Los van dat ik de pieken hoog vind duren ze ook erg lang dus. Enige wat ik kan verzinnen is de koelkast/vriescombinatie en verwarming van t aquarium (pomp doet 7W).

Zonder meter lastig testen want ik kan niet een nacht de koelkast uitzetten ook t water van t aquarium niet laten afkoelen naar 14 graden.

edit: iemand ervaring met deze:
https://www.conrad.nl/nl/...3-3699-w-90-d-684997.html

Ziet er best handig uit :)

edit 2: even met een collega over gehad. Het is ruwweg op te delen in 2 blokken waarbij het lang durende blok waarschijnlijk koelkast is en de korte blokjes de verwarming van t aquarium.

[ Voor 90% gewijzigd door Cartman! op 17-12-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Hmmm... de master-slave stekker doos van Conrad verbruikt circa 10 watt continu... van de regen in de drup... Die gaat dus terug. Schiet ik weinig mee op voor de tv hoek.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:38:
[..]
edit 2: even met een collega over gehad. Het is ruwweg op te delen in 2 blokken waarbij het lang durende blok waarschijnlijk koelkast is en de korte blokjes de verwarming van t aquarium.
Dat waarschijnlijk. Koelkast draait hier meestal zo'n 30-40 min.
vandermark schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:54:
Hmmm... de master-slave stekker doos van Conrad verbruikt circa 10 watt continu... van de regen in de drup... Die gaat dus terug. Schiet ik weinig mee op voor de tv hoek.
LOL, dat is wel heel triest. Daar schiet je niks mee op ja _o-

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

daanNL schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:15:
[...]
Heb je een jaar lang gemeten of extrapoleert plugwise dat?
Nee, dit zijn de échte meetgegevens van 1 december 2013 tot 1 december 2014.

Het is écht nuttig om het verbruik van zoveel mogelijk apparaten te monitoren. Zie onderstaand overzicht van de vloerverwarmingspomp. De installatie was eind 2012 opgeleverd met pompen die 24/7 draaiden. Ik heb er snel een pompschakelaar tussen gezet en je ziet het verschil meteen. In januari 2014 zijn de pompen vervangen door Alpha2 pompen, en opnieuw zie je het het effect. *O*

Bovendien merk ik het snel als een apparaat ineens meer gaat gebruiken dan voorheen, zoals een defecte koelkast, of de ventilatie die op de maximaalstand is blijven hangen, of de NAS die ik heb vergeten uit te zetten ;)

Dat idee om DIN blokken met S0 uitgang in de meterkast erbij te hangen heb ik (jammer genoeg) niet gedaan. Ik kan nu niet het verbruik meten van bijvoorbeeld de inductiekookplaat, of de verlichting die op plafondcentraaldozen is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2013-2014_dag.JPG

[ Voor 65% gewijzigd door art op 17-12-2014 17:10 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja gelukkig is ons huis al opgeleverd met standaard de Alpha 2L. Die verbruikt (op stand 2) zo weinig dat ik nog niet eens heel erg nodig vind om een pompschakelaar te gebruiken, van de zomer trek ik hem er gewoon uit. Art, weet jij hoeveel jouw pompschakelaar zelf verbruikt? Mijn Alpha 2L pomp gebruikt maar 5,4W ofzo. Dit is natuurlijk wel continu, maar als de pompschakelaars ook al inefficient zijn en ok al 3W verbruiken vind ik het de moeite niet waard. Plus dat het gedoe kan geven, omdat hij maar een zeer kleine bandbreedte heeft aan temperaturen waarbinnen hij moet gaan werken of juist niet. (tussen 25 en 35 graden) dus kan ik er ook hinder door ondervinden.

Volgens mij kan je die blokken met S0 uitgang er zo inklikken toch? Dat ga ik ook achteraf doen. Moet er nog even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n 'blok' heet een DIN-rail kWh-meter, om maar even in de juiste termen te praten ;) Kun je er inderdaad zo inklikken (op de DIN-rail in je groepenkast). Maar je moet uiteraard wel aan de ene kant draden erin, en aan de andere kant eruit, dus je moet ook nog wat los draad meebestellen ;)

• art
  • Niet online

art

!null schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:49:
Ja gelukkig is ons huis al opgeleverd met standaard de Alpha 2L. Die verbruikt (op stand 2) zo weinig dat ik het nog niet eens heel erg nodig vind om een pompschakelaar te gebruiken, van de zomer trek ik hem er gewoon uit.
Ik heb wel eens gehoord dat 'ie dan vast kan komen te zitten. De pompschakelaar laat 'm elke dag even een minuutje lopen om dat te voorkomen.
weet jij hoeveel jouw pompschakelaar zelf verbruikt?
Volgens plugwise 1W. Het is een Amframatic v-3dp, met 39 euro volgens mij de goedkoopste die er toen te krijgen was. Met pompen die 24/7 130W trokken was de terugverdientijd nog geen half jaar dus ik heb geen spijt van de aanschaf. Ik heb ze na de plaatsing van de Alpha2 pompen maar laten zitten.

l'art pour l'art

• Unknown Alien
Cartman! schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:33:
Dat is echt het enige wat ik kan verzinnen eigenlijk... hij is zeker 10 jaar oud en t vriesgedeelte zit vol met ijs. Momenteel heb ik enkel een YouLess dus moet nog even een meter regelen zodat ik t per apparaat even kan meten. De CV-ketel kan t denk ik niet zijn, 's nachts is t hele huis 14 graden, water warm houden staat uit en de ketel is pas een half jaar oud.
Vriesvak ontdooien en helemaal ijsvrij maken.
Dit zij nwel bekende stroomvreters. Mijn vriezer was ooit ens stuk...helaas kwam ik daar pas na 1 jaar achter...extra rekening €1000 :'( daar kan je een mooie vriezer van kopen en hou je geld over ....

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik ben kwam deze energiemeter bij Conrad tegen:
https://www.conrad.nl/nl/...684997.html?sc.ref=Browse

Ik ben hem op Tweakers nog niet eerder tegengekomen, en hij lijkt me wel handig voor moeilijk bereikbare plekken, en kost niet gek veel meer dan de andere Voltcraft meters. Heeft iemand hier al ervaring mee?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vandaag is ook de bijna 25 jaar oude Bosch inbouwkoelkast vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/oudekoelkast.jpg

Denk dat deze 350 kWh per jaar gebruikte of misschien nog wel meer. Kan het niet echt vinden.

Deze is precies dezelfde inbouwmaat en is A++ en verbruikt iets meer dan 100 kWh.
Die 250 kWh kan ik nu besteden aan de verwarming door de airco en het gasverbruik terugbrengen naar onder de 500 m3.

[ Voor 22% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-12-2014 21:44 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:39:
Die 250 kWh kan ik nu besteden aan de verwarming door de airco en het gasverbruik terugbrengen naar onder de 500 m3.
Voor een deel heb je die verwarming door de airco ook wel nodig, want je hebt zojuist een warmtebron uit je keuken verwijderd :)

Punctuality is the politeness of kings

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Killing Time schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:57:

Ik ben hem op Tweakers nog niet eerder tegengekomen, en hij lijkt me wel handig voor moeilijk bereikbare plekken, en kost niet gek veel meer dan de andere Voltcraft meters. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Leuk ding want kan schakelen en meten en dat is voor dat geld wel OK. Wat de moeite zou zijn is als iemand het protocol gehacked heeft dat over de bluetooth verbinding gaat, dan zou je er een aanta aan een rPi kunnen hangen :)

Nu geen tijd maar het lijkt me wel wat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:39:
Vandaag is ook de bijna 25 jaar oude Bosch inbouwkoelkast vervangen.
[afbeelding]

Denk dat deze 350 kWh per jaar gebruikte of misschien nog wel meer. Kan het niet echt vinden.

Deze is precies dezelfde inbouwmaat en is A++ en verbruikt iets meer dan 100 kWh.
Top, dat is weer een verslinder minder :)

Hier laatst een tafelmodel koelkast vervangen voor een A+++. Scheelt zeker 110kWh per jaar. Mooi hoe die techniek weer vooruit gaat!

... En geen R12 koudemiddel meer (ozonlaag afbrekend). Alhoewel het risico slechts 80 gram is, alle beetjes helpen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door daanNL op 18-12-2014 22:44 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
daanNL schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:39:
[...]

Top, dat is weer een verslinder minder :)

Hier laatst een tafelmodel koelkast vervangen voor een A+++. Scheelt zeker 110kWh per jaar. Mooi hoe die techniek weer vooruit gaat!
Verschil tussen A++ en A+++ is in aanschafprijs substantieel, terwijl het aantal bespaarde kWh relatief klein is. Daarom toch maar voor een A++ gekozen. T.o.v. van 25 jaar geleden is het wel substantieel natuurlijk :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:58

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Killing Time schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:57:

Hij wordt hierboven al ergens uitgebreid beschreven. Heb op basis daarvan er een besteld.
Lijkt me erg handig, zeker voor lastige apparaten (qua bereikbaarheid) zoals onze koelkast en close in boiler.

Alleen levert Conrad (relatief) erg laat. Na de magazijnmededeling kun je nog een aantal dagen wachten totdat het pakket er is. Mogelijk doordat alles uit DL moet komen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:03:
Slapen wil ik ook nog wat mee gaan doen, maar dat is meer zodat ik niet met timers (>6:00 and <23:00 etc) hoef te gaan werken. Weet alleen nog niet hoe ik 'slapen' ga implementeren. Elke keer een knop indrukken is ook vervelend.
Frits Kieftenbelt heeft dit opgelost met een drukschakelaar in bed, zie Pic Basic.

Ik heb zelf een aantal relais met Arduino in de meterkast die bijna het hele huis spanningsloos maken wanneer we slapen of weg zijn. Ik heb daarentegen wel een 'knop' bij de voordeur en nabij het bed.
Deze wil je wel indrukken omdat anders bij zonsopkomst de rolluiken omhoog gaan.
Het geheel is ook te schakelen via de telefoon/webapp.

Dit beperkt het sluipverbruik tot de modem, Arduino, koelkast, vriezer en CV.
De CV uitschakelen kan op zich wel maar elke keer wanneer hij onder spanning komt gaat hij een ´zelfcheck´ doen wat volgens mij uiteindelijk zelfs minder zuinig is dan aan laten staan.

@Koelkast/R12
Ik hoop wel dat bij het slopen van deze koelkasten het koudemiddel word opgevangen en dan onschadelijk gemaakt (hoe dit zou moeten weet ik niet).
Volgens mij schepen ze alle oude apparatuur gewoon naar Afrika en daar geven ze het kado aan de 'technische dienst'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
flippo765 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:15:
[...]

@Koelkast/R12
Ik hoop wel dat bij het slopen van deze koelkasten het koudemiddel word opgevangen en dan onschadelijk gemaakt (hoe dit zou moeten weet ik niet).
Volgens mij schepen ze alle oude apparatuur gewoon naar Afrika en daar geven ze het kado aan de 'technische dienst'.
Volgens deze recycling pagina....en maar hopen dat dit ook gebeurt:

quote:
1. Handmatige verwijdering van onderdelen en stoffen.
Koelkasten worden eerst ontdaan van alle kabels en snoeren die aan het apparaat hangen. Deze kabels en snoeren worden geshredderd. Het koper wordt als waardevol schroot gewonnen. Het kunststof van de kabels wordt als secundaire brandstof ingezet, of anders verwerkt in de afvalverbrandingsinstallatie. Glasplaten in de koelkast worden er uit gehaald en gaat naar de glasrecycling. Het koelvloeistof van de oudere koelkasten kan CFK bevatten. CFK is een gas dat 8500 maal sterker dan kooldioxide het broeikaseffect veroorzaakt. Het CFK wordt afgetapt en door speciale bedrijven vernietigd. Tot slot wordt in deze fase de compressor (de zwarte ‘pot’ aan de achterkant van de koelkast) verwijderd. De compressor bevat koper en ijzer en is waardevol schroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Vandaag de Voltcraft SEM-3600BT ontvangen. Lekker vlot, voor wat ik van Conrad gewend ben!

1e indruk: werkt erg leuk, ook allerlei timerfunctionaliteit via de app in te stellen, stuk makkelijker dan dat gepiel met die klokken.

Frequentiemeting: lijkt nauwkeurig (2 decimalen), maar is dat niet. Nou boeit mij dat niet, maar haal dan een digit weg als dat toch geen waarde heeft.

Compatibiliteit:
iPhone 5: ja
Samsung Nexus 10 tablet: nee
Asus TF301 tablet: nee
Samsung S4: ja

Bereik: ca. 6 m. binnenshuis. Gipsblokkenmuur of een betonnen vloer zorgen dat het signaal meteen drastisch minder wordt. Niet verrassend op deze frequentie, maar ik heb betere resultaten met BT gezien.

Dat de Nexus 10 er niet mee werkt is me niet duidelijk. Zou wel BT4.0 moeten hebben, maar tijdens het installeren gaat het al mis: "Niet compatibel met uw apparaat."
Misschien komt het door de Android versie (Lollipop)...

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 19-12-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens of je hem aan een PC kunt koppelen. Wellicht dat je er dan met Putty o.i.d. informatie uit kunt krijgen. Zou een mooi cheap alternatief voor Plugwise zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:03:
Wat een 'toestand' allemaal :+
Maar PC zit ook achter zo'n schakelaar inderdaad. Geloof me, dat soort dingen heb ik allemaal aangepakt :) Mijn motto: Allergisch voor sluipverbruik 8) Het is mij dan ook een doorn in het oog dat m'n CV-ketel 11W staat te vreten 24/7

Ik heb alleen afwezig/aanwezig (smartphones pingen). Slapen wil ik ook nog wat mee gaan doen, maar dat is meer zodat ik niet met timers (>6:00 and <23:00 etc) hoef te gaan werken. Weet alleen nog niet hoe ik 'slapen' ga implementeren. Elke keer een knop indrukken is ook vervelend. M'n eigen telefoon ondersteund NFC, heb al een zootje stickers besteld. Maar de vriendin moet natuurlijk weer een iPhone hebben die geen NFC ondersteund :/
mijn sony phones hebben smart connect app of zo. als je dan je lader insteekt, kan je kiezen om proggies of sites te launchen. meestal plug ik voor slapen gaan de lader in de telefoon, welke dan een URL launcht waar vera dan naar luistert en welke dan een scene opstart. voila, alles uit.

wel oppassen dat je niet een keer savonds tijdens een film je batterij op wilt laden :)

overigens is deze functionaliteit te vergelijken met tasker.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb het nu opgelost met een NFC sticker op m'n nachtkastje die een URL aanroept zodat Domoticz een scene opstart (die alles uitzet). Alleen jammer dat daarvoor het toestel unlocked moet zijn. Je kunt niet zo je telefoon erop leggen, het scherm moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ThinkPadd schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:29:
Heb het nu opgelost met een NFC sticker op m'n nachtkastje die een URL aanroept zodat Domoticz een scene opstart (die alles uitzet). Alleen jammer dat daarvoor het toestel unlocked moet zijn. Je kunt niet zo je telefoon erop leggen, het scherm moet aanstaan.
Maar als je dan toch een bewuste handeling moet doen voordat je gaat slapen, waarom hang je dan gen Kaku schakelaar op en programmeer je in je domoticasysteem?
Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/56x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/w/awst-8802-1_1_1.jpg

Dan kan je ook weer een event maken als je wakker bent en het koffiezetapparaat aanschakelen vanuit bed zonder je telefoon te bedienen.

Hier gaat wanneer er op 'slapen' word gedrukt de tv in de slaapkamer zelfs op een drie uurs timer aan, daarna staat hij weer de hele dag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
dus als je op slapen drukt, gaat je tv 3 uur aan...

da's gek :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Meteen wat drinken en een bakje chips erbij zetten. Dan heeft je tweede, slaapwandelende persoonlijkheid tenminste wat te doen snachts :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:03
Joepla schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:26:
Dat de Nexus 10 er niet mee werkt is me niet duidelijk. Zou wel BT4.0 moeten hebben, maar tijdens het installeren gaat het al mis: "Niet compatibel met uw apparaat."
Misschien komt het door de Android versie (Lollipop)...
Ik heb een Nexus 5 met lollipop en dat werkt gewoon, daar zal het niet aan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippo765 schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:02:
[...]

Maar als je dan toch een bewuste handeling moet doen voordat je gaat slapen, waarom hang je dan gen Kaku schakelaar op en programmeer je in je domoticasysteem?
[afbeelding]

Dan kan je ook weer een event maken als je wakker bent en het koffiezetapparaat aanschakelen vanuit bed zonder je telefoon te bedienen.

Hier gaat wanneer er op 'slapen' word gedrukt de tv in de slaapkamer zelfs op een drie uurs timer aan, daarna staat hij weer de hele dag uit.
Heb nu NFC op m'n nachtkastje en op de iPhone van vriendin een snelkoppeling op het homescreen. Beiden roepen ze de URL van een scene aan die dan alles uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ieder zijn eigen methode inderdaad. Die van mij doet het op basis van al dan niet opladen tussen 22:00 - 6:00. Maar met name omdat ik geen NFC heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 17:30
Ik gebruik een NFC om mijn telefoon zeg maar in 'nachtstand' te zetten, subtielere beltoon, hele zachte meldingen, langzaam hardere beltoon en nog wat dingetjes.

Een NFC om alleen een 'NaarBed' aan te geven is mij te lastig, met name omdat de telefoon ontgrendelt moet zijn (en ik die niet via root-toegang wil regelen), daar gebruik ik liever een knop voor, die dan ook nog mijn pad naar bed verlicht zeg maar. Dit laatste geholpen door een (meer komen er nog) sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ThinkPadd schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:05:
[...]

Heb nu NFC op m'n nachtkastje en op de iPhone van vriendin een snelkoppeling op het homescreen. Beiden roepen ze de URL van een scene aan die dan alles uitzet.
Moest even zoeken wat NFC betekende maar daar kan je leuke dingen mee doen.
Ik zie wel een aantal toepassingen voor hier thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
O ja. In de auto heb ik ook een nfc. Die zet wifi uit, bluetooth aan, systeem geluid vol aan en meldinge geluid uit. En bij het uistappen andersom, zodat domoticz mijn phone ziet voor ik de auto verlaat.

Maar goed wordt enigszins off-topic nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

janne_nl schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 07:20:
O ja. In de auto heb ik ook een nfc. Die zet wifi uit, bluetooth aan, systeem geluid vol aan en meldinge geluid uit. En bij het uistappen andersom, zodat domoticz mijn phone ziet voor ik de auto verlaat.

Maar goed wordt enigszins off-topic nu.
Vergeet niet om automagisch flitsnav aan te zetten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zou ook nog kunnen, maar normaal gesproken rij ik niet te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Voltcraft ding ontvangen van Conrad, werkt top ook met een iPad. Hangt nu aan t aquarium maar is nu al duidelijk dat dit een grote vreter is, vanwege 58 watt TL en met vlagen 150W verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Cartman! schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:16:
Voltcraft ding ontvangen van Conrad, werkt top ook met een iPad. Hangt nu aan t aquarium maar is nu al duidelijk dat dit een grote vreter is, vanwege 58 watt TL en met vlagen 150W verwarming.
Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk oppervlak waarlangs warmte aan de lucht wordt overgedragen.
Tijd voor dubbel-glas aquarium? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Het aquarium zelf ga ik niet vervangen maar ga wel de achterkant isoleren, zijkant zit in zicht dus niet zo mooi. Volgende dingen om te meten: koelkast, cv-ketel en netwerkapparatuur. Apparaatje werkt echt heel simpel, kan t enorm aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
NielsTn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:16:
[...]

Ik heb de Ecofan 2, ivm het type ventilatie in de nieuwbouw van 2005/2006. (aanzuigen verse lucht via dauerluft/roosters bij diverse ramen (behalve bij badkamer-raam), afvoer via centraal punt (dak/schoorsteentje).
Zeg Niels,

We zijn enkele maanden verder nu, en ik wil begin volgend jaar onze ventilator ook vervangen om de nodige uitstoot en electriciteit te besparen. Weet jij toevallig (nog) uit je hoofd of die ventilatoren allemaal universele aansluitingen hebben voor montage aan de muur/plafond en voor het aansluiten van de af- en aanvoer slangen?

Onze huidige unit hangt aan het plafond namelijk met 2 flexibele buizen naar het plafond (zo te zien de aanzuigpunten), en een vaste pijp naar de muur (het afvoerpunt), en ik vroeg me af of je "gewoon" een ventilator kunt kopen :) En hoe heb je uitgezocht of deze unit bij jouw aansluitingen past?

En heb je de ventilator unit zelf opgehangen of heb je dat laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stelt niks voor toch? Even controleren wat de diameter van je slangen is en of dat gaat passen, box ophangen, slangen erop, stekker erin en klaar.

'Laten installeren', kom nou zeg, we zitten op Tweakers toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Zelf opgehangen, let wel op type stekker (perilex of normaal). Diameter is gestandaardiseerd

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
NielsTn schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:47:
Zelf opgehangen, let wel op type stekker (perilex of normaal). Diameter is gestandaardiseerd
@ThinkPad; haha, dat zou makkelijk wezen, maar zo'n ventilator heb je niet even bij de Dixons gekocht om 'm indien nodig weer om te ruilen. Vandaar dat ik 't vroeg :)

@NielsTn; Thanks! Ik heb een Perilex stekker, zover had ik 't al kunnen uitvinden. Mag ik vragen wat grofweg het oppervlakte van je huis is? Of hoef je daar geen rekening mee te houden met een "standaard" ventilator? Maar qua aansluitingen hoef je dus ook weinig te doen?

De reden dat ik 't vraag is omdat de huidige "J.E. StorkAir" ventilator 2 draadjes heeft:
- 1 witte met de Perilex stekker
- 1 zwarte die naar een kastje aan de metalen buis toe loopt (waar "--> luchtstroom richting" op staat).
Vandaar dat ik de indruk kreeg dat er meer was dan simpel even ophangen en in 't stopcontact stoppen :)
Was het aansluiten een beetje vanzelfsprekend met de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Heb de ecofan met 300m3/uur gekozen. Enige wat aangepast moest worden is 2 draadjes maar dat staat in de handleiding beschreven. Heb een eengezins hoekwoning uit bj 2005/2006. Jouw storkair ken ik niet, had zelf een storkair cmfe versie.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ons huis is ongeveer 240m3 / 80m2 waarbij de woonkamer/keuken (34m2), de badkamer (4,5m2), de wc (2m2) en de berging (3m2) moeten worden geventileerd, waarbij alleen in de woonkamer en slaapkamers (waar geen ventilatierooster is) luchtaanvoer vanuit buiten is. De berging heeft ook een luchtáánvoerbuis naar de ventilator lopen zo te zien. Dus met 300m3/uur luchtverplaatsing zou ik als ik het goed zie prima uit moeten komen :)

Ik denk dat ik 'm gewoon ga bestellen, en even kijk of ik wat hulp kan inschakelen voor het inregelen van het apparaat... je kan de minimale en maximale luchtverplaatsing ook regelen zag ik, dus ik zoek even iemand op die dat goed kan berekenen voor me. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

[ Voor 52% gewijzigd door Kapotlood op 29-12-2014 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
joramoudenaarde schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:12:
[...]
@NielsTn; Thanks! Ik heb een Perilex stekker, zover had ik 't al kunnen uitvinden. Mag ik vragen wat grofweg het oppervlakte van je huis is? Of hoef je daar geen rekening mee te houden met een "standaard" ventilator?
de woning is ca. 8x5 lang/breed, plafond hoogte 2m30: verder een 1e etage en een zolder.
Vanaf eerste etage is het dak al taps lopend, dus sommige wanden zijn 'afgeschuind' hierdoor.
300m3 is standaard, kan me iets herinneren dat het minimaal geventileerd moet kunnen worden op max. stand met 300m3/uur.
Je hebt ook een grotere Ecofan (425m3/u), maar of dat toevoegd daar gaf mijn Itho contactpersoon aan dat het niet meerwaarde heeft, tenzij je mogelijk een flinke villa oid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat was ook een beetje mijn bevinding… ik kwam allerlei lastige berekeningen tegen om de benodigde hoeveelheid luchtverplaatsing uit te zoeken, maar 't kwam er bij voorbeeldberekeningen op neer dat 300m3/s genoeg moet zijn voor mijn appartement. De diverse types (HP, SH e.d.) daar kom ik wel uit :)

Ik ben 't afgelopen tijd een beetje in het huis rond gelopen om te zien of we relatief makkelijk nog wat kunnen besparen, maar echt veel ideeën schieten me niet te binnen. Zonnepanelen e.d. hebben in ons geval nog niet veel zin (we delen 't dak en zitten hier geen 10 jaar meer), en er hangt nu overal LED verlichting. De wasmachine moet binnen een paar jaar vervangen worden, dus dat wordt de volgende stap.

Zijn er toevallig mensen die dit topic lezen die ook in een appartement wonen? Wat hebben jullie zoal gedaan om elektriciteit te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een appartement is ook gewoon een huis toch :P ? En elk huis gebruikt elektriciteit.

Heb je de topicstart al doorgenomen? Genoeg ideeën lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe wordt die RFT zender nu gemonteerd?
Op zich best intressant om erbij te kopen zodat je hem voor of na het douche even hoog kan zetten via de timer knop. Maar hoe monteer je zoiets in de bestaande badkamer, plak je hem op de tegels ofzo?

Nog mooier is natuurlijk met een vochtsensor in de unit zelf, dat als hij meet dat de luchtvochtigheid te hoog wordt hij een standje bijschakeld. Bestaat dat ook (betaalbaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@ThinkPad; het begintopic had ik al een aantal keer doorgelezen zelfs! Maar je bent wat gelimiteerd in wat je mag en kan doen in een appartement. Extra isolatie in de vloer, muren of beglazing is niet toegestaan bijvoorbeeld. Zonnepanelen e.d. ook niet (niet altijd ten minste). :)

Vandaar dat ik nieuwschierig was of er appartement-eigenaren zijn die ideeën hadden die specifiek bij appartementen handig kunnen zijn. D'r zijn hier handigere mensen in dit topic dan wat ik zelf voor elkaar boks in m'n huis als ik zo de posts doorlees :)

De wasmachine gaat in ieder geval vervangen worden binnen 2 jaar. De koelkast is een A++ model van net 4 jaar oud, dus een beetje zonde om die investering nu al te vervangen. Zelfde geldt eigenlijk voor de cv-ketel. De heel kleine en vaak voor de hand liggende dingen, zoals met het deksel op de pan water koken, daar stond ik ook pas sinds kort bij stil… scheelt toch een factor 3-4 aan energie vergeleken met zonder deksel koken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

hjs schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:32:
Hoe wordt die RFT zender nu gemonteerd?
Zit een plakstrip op. Makkelijker kan het niet. Je moet wel een gladde ondergrond hebben.

Op zich best intressant om erbij te kopen zodat je hem voor of na het douche even hoog kan zetten via de timer knop. Maar hoe monteer je zoiets in de bestaande badkamer, plak je hem op de tegels ofzo?
Zit een plakstrip op. Makkelijker kan het niet. Je moet wel een gladde ondergrond hebben, tegels zijn over het algemeen prima.
Nog mooier is natuurlijk met een vochtsensor in de unit zelf, dat als hij meet dat de luchtvochtigheid te hoog wordt hij een standje bijschakeld. Bestaat dat ook (betaalbaar)?
Itho heeft in ieder geval wel een CO2 sensor waarmee de fan geregeld wordt. Betaalbaar: ik vind hem te duur en mijn unit (pas 3 jaar oud) is daarbij niet geschikt voor deze sensor.
Op Marktplaats wordt hij nog wel eens aangeboden voor heel wat minder dan bij de handelaren.
joramoudenaarde schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:40:
De heel kleine en vaak voor de hand liggende dingen, zoals met het deksel op de pan water koken, daar stond ik ook pas sinds kort bij stil… scheelt toch een factor 3-4 aan energie vergeleken met zonder deksel koken!
Dat het bespaart is makkelijk te begrijpen, maar een factor 3-4 geloof ik helemaal niets van... Bron?

(wat overigens ook helpt: zodra je pannetje kookt, verminder de energietoevoer totdat het nog NET kookt. Alles dat je er extra aan energie instopt, draagt niet bij aan het sneller koken. Het enige dat je er mee bereikt is dat je water sneller verdampt. En -zoals waarschijnlijk wel bekend- verdampen van water kost relatief veel energie)

[ Voor 27% gewijzigd door Joepla op 29-12-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bron is m'n eigen keuken :) Een flinke pot water koken kostte voorheen ongeveer 6 minuten, en nu is hij in een minuut of 2 gewoon klaar. Scheelt een factor 3 in tijd, en volgens mij dan ook in gas toch? En het aan de kook houden wanneer je je pasta/aardappelen e.d. erin mietert heeft inderdaad ook maar een minimum aan energie nodig… gewoon het dekseltje erop laten en je kan op een laag vuur net zo makkelijk koken als op een hoog vuur zonder deksel.

Soms zijn het de kleine dingen die een hoop kunnen helpen :) Het deksel-tipje valt een beetje in hetzelfde straatje als korter douchen, of een dubbel-knop op je wc hebben voor de grote en kleine beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nog een tip.
Bij koud weer en flinke wind, doe je rolluiken omlaag waar het evt. kan.
Scheelt energie omdat de ruit minder snel zijn warmte af kan geven aan de buitenkant.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Is dan ipv de itho eco 2 zo'n Orcon MVS-15P niet een goed alternatief.
Zit standaard een vochtsensor in als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Joepla schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:28:
[...]

(wat overigens ook helpt: zodra je pannetje kookt, verminder de energietoevoer totdat het nog NET kookt. Alles dat je er extra aan energie instopt, draagt niet bij aan het sneller koken. Het enige dat je er mee bereikt is dat je water sneller verdampt. En -zoals waarschijnlijk wel bekend- verdampen van water kost relatief veel energie)
Het verbruik van een koken met gas is te verwaarlozen. Ik zou dus alleen elektrisch willen koken als ik "teveel" opbrengst had van mijn zonnepanelen.
Ik ben een zuinige kok dus ik weet niet of dit het gevolg is: 2m3 per maand.
Ik kook ongeveer 6 dagen per week.

- deksel op de pan
- minimaal water
- kleinst mogelijke pannen
- inderdaad tijdens het koken kan het gas bijna dicht

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 30-12-2014 08:28 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35
hjs schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:30:
Is dan ipv de itho eco 2 zo'n Orcon MVS-15P niet een goed alternatief.
Zit standaard een vochtsensor in als ik het goed begrijp.
De orcon is prima, let wel op de typenummers, die met RH meet de luchtvochtigheid automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BertV schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 08:27:
[...]
Het verbruik van een koken met gas is te verwaarlozen. Ik zou dus alleen elektrisch willen koken als ik "teveel" opbrengst had van mijn zonnepanelen.
Ik ben een zuinige kok dus ik weet niet of dit het gevolg is: 2m3 per maand.
Ik kook ongeveer 6 dagen per week.

- deksel op de pan
- minimaal water
- kleinst mogelijke pannen
- inderdaad tijdens het koken kan het gas bijna dicht
Heb een beetje lopen experimenteren met m'n eitjes en tot de conclusie gekomen dat als ze er vanaf het begin in zitten je het gas helemaal uit kan zetten als het water kookt. Er zit genoeg thermische energie in het water en de pan om de eitjes af te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

BertV schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 08:27:
[...] Ik zou dus alleen elektrisch willen koken als ik "teveel" opbrengst had van mijn zonnepanelen.
Dat is exact waarom ik al een jaar of 5 op inductie kook, een close-in boiler in mijn keuken heb en een airco gebruik om te verwarmen.

En dan nog lever ik meer terug. Wordt alleen maar meer door toenemende LED verlichting, A+(++) apparatuur die langzaam maar zeker het oude spul verdringt en gebruik van tablets ipv dikke desktops die 90% vd tijd gebruikt werden voor Outlook en wat surfen.

Overigens krijg ik wel wat terug voor het negatieve verbruik, maar dat is 'slechts' de kale stroomprijs + BTW, oftewel iets van 9...10 ct/kWh.

@Erasmo: dat doet me denken aan de tips in de vrekkenkrant die ooit bestond ;)
Net zoals: doe 6 dikke truien aan en je kunt je verwarming uitlaten! :*)
Maar ik ga het wel proberen, je eitjes moeten wel langer in het water blijven neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door Joepla op 30-12-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Erasmo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:58:
[...]

Heb een beetje lopen experimenteren met m'n eitjes en tot de conclusie gekomen dat als ze er vanaf het begin in zitten je het gas helemaal uit kan zetten als het water kookt. Er zit genoeg thermische energie in het water en de pan om de eitjes af te koken.
Precies wat ik zeggen wilde. Aan de kook brengen, gas/stroom uit en in de hooikist met de pan. Das pas besparen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij bespaar je meer wanneer je de hoeveelheid te verwarmen water tot een minimum kunt reduceren.
Dus een cilinder waar precies 2 eitjes in passen en de rest opvullen met water.

Maar goed, om weer een beetje ontopic te geraken, is een eitje "koken" in de magnetron niet voordeliger dan koken op gas?
In begin jaren '90 hadden mijn ouders al van die magnetron-bakjes waar je een eitje in kon doen, met een dekseltje erop.
Daarmee had je in no-time een gekookt eitje en het leuke was dat je er natuurlijk op voorhand allerlei dingen doorheen kon doen, zoals kruiden enzo.
Dat ging veel sneller dan die pak 'm beet 7 minuten die het kost op vuur. (3 ... 4 minuten om water met eitjes te koken, 3:20 voor een perfect zachtgekookt eitje)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb geen hooikist, maar hoe lang moet je ze dan laten staan in het water dat tot koken is gekomen?
Je kunt hetzelfde ook met pasta doen, aan de kook brengen en dan even laten staan.

Wat trouwens leuk en lekker is, is om je pasta te koken in een pan, waarin je een vergietje hangt met brocolli, deksel erop (maar wel op een kiertje), en dan heb je heerlijk gestoomde brocolli (beter/gezonder/lekkerder kun je het niet klaarmaken) voor bij je pasta, nog een sausje erbij maken en klaar.

Inmiddels hebben wij een stoomoven, daarin kun je ook een complete maaltijd klaarmaken. Of in iedergeval grotendeels. (nog los van het feit dat we vaak allerlei ovenschotels maken waar geen pan of gas bij komt kijken).
Het is wel nog een beetje oefenen welke tijden aan te houden. Staat wel in het boekje, maar dat is soms te lang of soms te kort.

@TD-er: Een magnetron maakt meer kapot dan je lief is. Ik vind zo'n magentron maar niks, en we hebben geen magnetron in onze keuken.
Neem dan gewoon een elektrische eierkoker. Die werken soms zelfs zonder water. Maar een miniscuul waterkokertje zou ook al voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:56:
[...]
@TD-er: Een magnetron maakt meer kapot dan je lief is. Ik vind zo'n magentron maar niks, en we hebben geen magnetron in onze keuken.
Wat maakt een magnetron dan kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

RobinE schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:20:
[...]

De orcon is prima, let wel op de typenummers, die met RH meet de luchtvochtigheid automatisch.
twijfel twijfel.
Voor rond de 200,- heb je dus of de ITHO Ecofan met afstandbediening of de Orcon mvs-15rhp met vochtsensor. Als ik de pdfjes zo verglijk doen ze vwb energieverbruik/luchtafvoer weinig voor elkaar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joepla schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:24:
[...]
@Erasmo: dat doet me denken aan de tips in de vrekkenkrant die ooit bestond ;)
Net zoals: doe 6 dikke truien aan en je kunt je verwarming uitlaten! :*)
Maar ik ga het wel proberen, je eitjes moeten wel langer in het water blijven neem ik aan?
Valt mee aangezien een ei al rond de 70-75 graden gaart. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor pan je hebt, ik heb een dikke bodem dus die houdt meer warmte vast. Zodra het water kookt zet ik het gas uit, eet een boterhammetje oid en tegen de tijd dat ik klaar ben zijn de eitjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:16:
[...]

Wat maakt een magnetron dan kapot?
Voedingsstoffen :P

Als je googled vind je wel veel, maar het is zoals veel onderwerpen een verhaal met voor en tegenstanders, maar vooral slecht geschreven stukken :+

Van bepaalde zaken zoals broccoli is het in ieder geval wel duidelijk dat je het beter niet in de magnetron kan doen.

Maar goed, er zijn vast zaken die prima in de magentron gaan zonder al te veel verlies van voedingswaarde (of aanmaak/omzetting naar kankerverwekkende stoffen).

Hoe dan ook, bij ons geen magnetron in de keuken, naar ons onderbuikgevoel is het flink ongezond om daar groente in te koken. Daarnaast vinden we het ook een behoorlijk onnodig apparaat.
Ook de melk (natuurlijk of uit een pak) voor de kleine wordt bij ons nooit in de magnetron verwarmt (los van het feit dat dat al weinig hoefde te gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:50:
Volgens mij bespaar je meer wanneer je de hoeveelheid te verwarmen water tot een minimum kunt reduceren.
Dus een cilinder waar precies 2 eitjes in passen en de rest opvullen met water.

Maar goed, om weer een beetje ontopic te geraken, is een eitje "koken" in de magnetron niet voordeliger dan koken op gas?
In begin jaren '90 hadden mijn ouders al van die magnetron-bakjes waar je een eitje in kon doen, met een dekseltje erop.
Daarmee had je in no-time een gekookt eitje en het leuke was dat je er natuurlijk op voorhand allerlei dingen doorheen kon doen, zoals kruiden enzo.
Dat ging veel sneller dan die pak 'm beet 7 minuten die het kost op vuur. (3 ... 4 minuten om water met eitjes te koken, 3:20 voor een perfect zachtgekookt eitje)
Een pan met een laagje water van één centimeter en een deksel is voldoende om met weinig energie een eitje te koken. Eieren koken in een steelpannnetje zonder deksel is zó van vóór de oliecrisis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
gordijnen dicht is in mijn woning ook meteen terug te zien in het gasverbuik. scheelt veel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

engelbertus schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:46:
gordijnen dicht is in mijn woning ook meteen terug te zien in het gasverbuik. scheelt veel.....
Wat wij ook doen: onze gordijnen zijn net iets langer dan bovenop de radiatoren, en dan stoppen we ze erachter :)
Pagina: 1 ... 35 ... 84 Laatste