Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De besparingen zijn absoluut terug te zien. Ondanks dat onze vestiging is uitgebreid (mensen uit andere locaties zijn bij ons pand in gekomen) komt het jaarverbruik zeker 20.000 kWh lager uit dan in de 5 jaren hiervoor. De zonnepanelen hebben ook zo'n 5.600 kWh meegeholpen.

Alle schakelklokken zijn nog heel. Volgens de specs kan er 16A worden geschakeld en aangezien een verwarmingselement (2000W) geen inductieve stroom trekt, gaat dit (tot nu toe) zonder problemen. Voor zover ik weet zit er geen koeling in de automaten. Aangezien de koffie dagelijks wordt bijgevuld, heeft de koffie ook geen tijd om te verouderen :+ Wel irritant dat je de schakelklokken handmatig op zomer/wintertijd moet zetten. De gemiddelde collega is niet blij al hij/zij aan het einde van de dag geen kopje koffie meer kan halen.

Bij de financiële besparing heb ik rekening gehouden met 8 cent per kWh, wat een reële prijs is voor een bedrijf.

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 26-11-2014 11:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:33:
:)

Er is ook een Tweaker die een grote LED-schijf in z'n armatuur heeft gebouwd: Verwijderd in "Serieus elektriciteit besparen" helaas heeft ie er geen foto's van gemaakt, ben wel benieuwd naar de lichtkleur, dat spul uit China is vaak erg koelwit, wat niet echt mooi is.
Ik heb laatst deze lamp in China aangeschaft:
LED lamp warm licht
Moet zeggen ben er erg tevreden over. Het licht is bijna te vergelijken met een normale gloeilamp en zeker beter dan de gemiddelde spaarlamp. En geeft ook goed veel licht echt te vergelijken met een 50w gloeilamp. bespaar je toch 46w.
Nadeel is wel dat deze lamp m.i. niet geschikt is voor schemerlampen, maar meer voor plafondlampen. Reden hiervoor is dat de "ledstaafjes" bij elkaar een lichte schaduw creeren op de lampekap.
Ik heb er een getest en heb er nu wat extra bij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Hier thuis ook op een wat kleinere schaal weer een besparing gerealiseerd; er is vanochtend een nieuwe Siemens A+++ koel-/vrieskast geplaatst. Onze oude kreeg kuren met de temperatuur-regeling, waardoor die bijna continu aansloeg, dus dat alleen al zal zeker schelen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:47:
[...]

Ik heb laatst deze lamp in China aangeschaft:
LED lamp warm licht
Moet zeggen ben er erg tevreden over. Het licht is bijna te vergelijken met een normale gloeilamp en zeker beter dan de gemiddelde spaarlamp. En geeft ook goed veel licht echt te vergelijken met een 50w gloeilamp. bespaar je toch 46w.
Nadeel is wel dat deze lamp m.i. niet geschikt is voor schemerlampen, maar meer voor plafondlampen. Reden hiervoor is dat de "ledstaafjes" bij elkaar een lichte schaduw creeren op de lampekap.
Ik heb er een getest en heb er nu wat extra bij besteld.
Leuk ding, is die ook te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:52

Comgenie

Soms heb je dat

Hier ook maar bezig gegaan met besparen in mijn huis nadat ik mijn meterstanden had doorgegeven en erachter kwam dit jaar 3500 kWh verbruikt te hebben ( Ik woon alleen :P ). Ik had al een plugwise setje een hele tijd terug opgehangen maar hield het niet echt in de gaten, maar kon de gegevens nu wel goed gebruiken om te kijken waar het verbruik heen ging:

Mijn thuis server + NAS: ~2 kWh per dag. De paar test-sites die ik erop draaide zijn inmiddels verplaatst naar de server die ik al had in het datacenter. In plaats van 24/7 replicatie van de virtuele machines (datacenter->thuis), doe ik het nu maar 1x per week (Backups worden al gemaakt in datacenter, replicatie is puur voor het makkelijk kunnen overnemen van de omgeving mocht de server in het datacenter er geen zin meer in heeft). NAS staat inmiddels uit. Werdt gebruikt voornamelijk voor backups. Deze gaan nu ook naar de thuis server wanneer deze 1x per week aan staat. Thuis server heeft wel een dubbel rol als mediacenter, dus zo af en toe staat hij door de weeks in de avond nog wel aan maar niet meer 24/7 :P.

Computerhoek: ~4 kWh per dag. Alles stond 24/7 aan :P. Een 'sluipverbruiker' die ik ontdekte was de adapter voor mijn race stuurtje, die ook lekker warm was ondanks dat ik het stuurtje altijd wel afkoppelde na gebruik. Die gaat dus nu ook altijd geheel uit het stopcontact :). PC standby opties stonden overigs wel aan, maar een van de USB apparaten hield hem wakker. Nu zet ik hem geheel uit wanneer ik Slaap/werk. Ook het 2e scherm die ik gebruikte laat ik nu uit tenzij ik aan het devven ben (dan is hij onmisbaar). Daarnaast ga ik proberen vaker mijn tablet/mobiel te gebruiken voor bijv. YouTube vids. Daar heb ik een goedkope tablet houder voor aangeschaft :).

Mijn keuken: Rond de 1,5 kWh per dag aan basis verbruik. Dit lijkt vooral mijn koelkast/vriezer combinatie te zijn (Oud dingetje). Staat wel op de nominatie vervangen te worden.

Het overige verbruik is verlichting/airco/tv/wasmachine etc. De lampen kunnen nog worden vervangen met LED lampen (zijn nu spaarlampen). Tot die tijd zet ik in ieder geval de lampen uit wanneer ik een kamer uitloop (Vooral de lamp in mijn keuken blijft te vaak aan :P )

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:14:
[...]

Leuk ding, is die ook te dimmen?
Nog niet geprobeerd, zal het eens uit testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik zie dat in dit topic (en ook in het algemeen) er geregeld wordt opgemerkt dat het verwarmen van droge lucht veel minder energie zou kosten dan het verwarmen van vochtige lucht. Het zou handig zijn als de boodschappers hiervan eens een Mollier diagram zouden leren lezen.

Op zich is bovenstaande wel waar. Echter, zodra je het over besparen hebt, speelt dit nauwelijks een rol. Zeer droge lucht bevat ca. 5 gram waterdamp per m3. Volledig verzadigde lucht ca. 17 gram per m3. Het verschil in energie nodig voor verwarmen is bij min. en max. luchtvochtigheid ca. 1,5%.

In de praktijk zul je zelfs nog heel ver bij deze grenzen vandaan blijven, dan kom je niet eens in de buurt van die 1,5%.
Het openen van een raam in de winter -waarbij je koude, droge lucht in je huis brengt- weegt niet op tegen de extra energie die je nodig hebt om het weer op temperatuur te brengen.

Toch vind je deze gedachte overal terug, ook op rijksoverheid websites en sites van zichzelf respecterende verwarmingstoko's.

Los van bovenstaande is goede ventilatie natuurlijk wel zeer belangrijk voor een goed binnenklimaat, maar gaat niet samen met energie besparen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

@Joepla, ik kom deze beredenering ook veel te vaak tegen en had ook al een vermoeden dat dit alleen op onderbuikgevoel was gebaseerd. Goed dat je het eens gekwantificeerd hebt.

Om het nog wat verder uit te werken:
Stel je hebt een woonhuis van 75 m2 (gemiddeld) en 2,5 m hoog, dus 188 m3. Dit houdt dus in dat je 12 gr/m3 x 188 m3 = 2,2 kg extra water in de lucht hebt zitten (zeer extreem geval). Om dit 5 graden op te warmen (16 -> 21°C) ben je 46 kJ extra energie nodig. In een m3 gas zit ongeveer 30.000 kJ energie. Oftewel je bent 0,0015 m3 gas extra nodig. Omdat de vochtige lucht meer energie (enthalpie) bevat dan droge lucht, koelt de lucht ook minder snel af. Je bent deze energie ook nog niet eens kwijt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ventileren moet je ook alleen doen als luchtvochtigheid te hoog wordt of CO2 te hoog wordt. Deze kun je meten en daarmee je ventilatie aansturen. Kleine besparing in de vorm van een niet draaiende fan. Grotere besparing in de vorm van minder stoken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

antonboonstra schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:11:
ben je 46 kJ extra energie nodig.
Oftewel je bent 0,0015 m3 gas extra nodig.
Sorry hoor maar op school heb ik niet geleerd dat ik iets nodig ben :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Ik vermoed dat antonboonstra uit het Noorden, of beter gezegd Drenthe komt :+ Het klinkt mij als Drent namelijk wel bekend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ook daar staat het niet zo in de lesboekjes ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
mrmrmr schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:49:
[...]

Je krijgt nog energie heffingskorting van 318,62 op je afrekening.
Die is ongeacht je verbruik.

Edit:
Over het verschil in vochtige/droge lucht...
Vochtiger lucht kan ook "waterkoud" aanvoelen en zou het dan kunnen dat je eerder geneigd bent de temperatuur op de thermostaat in te stellen?
Hetzelfde idee als vloerisolatie. Door warme voeten te hebben, voelt het minder snel koud aan en dus kan de thermostaat op een lagere temperatuur met hetzelfde comfort.

[ Voor 45% gewijzigd door TD-er op 26-11-2014 20:52 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Schakel je keuken apparatuur uit als het niet gebruikt wordt. Vooral de ingebouwde. Heb bedieningspaneel gemaakt waarmee ik ieder apparaat kan uitschakelen. Vaatwasser en de magnetron oven vebruiken nogal wat in standby. Nergens voor nodig

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Speedy-Andre schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:14:
[...]
Sorry hoor maar op school heb ik niet geleerd dat ik iets nodig ben :+
Valt mee, iets nodig zijn is volgens mij correct Noorderlands

... en gaat over tot de orde van de dag

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 04:32:
Schakel je keuken apparatuur uit als het niet gebruikt wordt. Vooral de ingebouwde. Heb bedieningspaneel gemaakt waarmee ik ieder apparaat kan uitschakelen. Vaatwasser en de magnetron oven vebruiken nogal wat in standby. Nergens voor nodig
Ik weet niet wat voor machines je hebt, maar mijn oven/magnetron/vaatwasser verbruiken 1 W per stuk in stand by. Daar ga ik niet een schakelaar voor maken :P

Xbox Live ID:Notna8310

• Joepla

Joepla

Doorgaand op standby-verbruik van apparatuur: ook daar rekent men zich al snel (onterecht) rijk.

Natuurlijk is energieverbruik van een apparaat dat "niets" doet ongewenst. Maar een complete verspilling is het ook weer niet. Het standby-vermogen wordt nl. 100% omgezet in warmte, waar ik een behoorlijk groot deel van het jaar best blij mee ben! Zo heeft mijn inbouwboilertje een aantal kWh'tjes per jaar nodig (weet niet exact hoeveel) om alleen al het warmteverlies te compenseren. Dit zie ik terug op mijn (hogere) elektriciteitsrekening.
Maar de warmte die afgegeven wordt aan mijn keuken, heeft weer een positief effect op het gasverbruik.

Wie zegt dat het minder efficiënt is om elektrisch te verwarmen, ook al is het een bijproduct van de boiler, heeft gelijk. Maar veel van de energiebesparende maatregelen, zoals het uitfaseren van gloeilampen, werkt alleen optimaal in warme streken. Daar staat meestal een airco te horren die deze extra warmte ook nog eens moet afvoeren. In dat geval heb je dus dubbel voordeel als je energie binnenshuis bespaart!

In ons klimaat... Nogmaals: reken je niet te snel rijk.

Overigens heb ik redelijk veel zonnepanelen (zie onderschrift), ben een fanatiek fan van A+(++) apparatuur en heb vrijwel alle verlichting vervangen door kwaliteit-LEDs. Ik heb wel een grondige hekel aan ongefundeerde onzin, zoals die dagelijks over "den mensch" wordt uitgestort ;)

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik vraag me af hoeveel minder gas ik verbruik door de warmte die ontstaat van mijn twee ovenklokjes @1 watt/u :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

DuikKees schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:28:
[...]

Supertip! _/-\o_
Zo simpel dat ik het zelf had kunnen verzinnen.
Daar heb je een forum voor.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:45:

In de woonkamer stond een halogeenlamp van 180 W, vrijwel elke dag aan, die heb ik omstreeks april omgewisseld door een 120 W variant. Iets minder licht, iets minder energieverbruik. Lang ben ik op zoek geweest naar een vervanger op spaar- of ledlamp gebied maar niets kunnen vinden, tot ik op DX een goede vervanger vond.
De lamp is inmiddels binnen, ik had al rekening gehouden met de specificaties die niet helemaal zouden kloppen. De lamp trekt inderdaad maar 20 W uit het net, en geeft een bak licht waar je ziek van wordt (wel wit licht, in plaats van gele halogeen gloed, maar met een besparing van 100 W/h gaan we niet moeilijk doen).
Nu is er slechts een klein nadeel, hij stoort als een malle, gelukkig niet op het net, maar de radio heeft een flinke storing op het moment dat de lamp aan staat. Vanaf 5m stoort de radio niet meer, dus ga zodra er een leuk pakketje binnenkomt een kooi van faraday om de voeding heen bouwen, en hopen dat het dan opgelost is.
Lamp ombouwen is zeker wel een optie. Ombouwen naar andere fittingen (en spaarlampen) is een idee, maar je kan ook gelijk helemaal solid state (led) gaan. Die ledlamp op DX zou goed licht geven volgens de reviews. Er hangt wel een storende voeding aan, dat wil ik niet als zendamateur :) Zal vast een goedkope chinese troep schakelende voeding zijn. Helaas houden die dingen niet van dimmers, en dimmen is wel een semi-vereiste. Lamp hangt ook aan een KaKu dimmer die gewoon leuk is om te gebruiken :).

Eergisteren zijn er trouwens lamellen gekomen waardoor mijn gordijnen verder open kunnen, scheelt ook overdag want er is gewoon licht van buiten.

Idle gebruik is door mijn gehussel met computers wel omlaag gegaan. Rustverbruik, dus alleen router, wat RPi's is 31W, was eerst 80-100W. De grootste verbruiker is nu een Cisco 887VA met een watt of 20.

Weblog | Straling!

Misschien kun je een andere voeding op dat LED-ding aansluiten? Als je weet hoeveel stroom die schijf nodig heeft dan kun je zo een andere voeding vinden waarschijnlijk. Denk dat het ding gewoon xxx mA moet hebben (constant current voeding).

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:46:
Ook daar staat het niet zo in de lesboekjes ;)
dat is meestal met een spraakgebrek ;)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

fabstar81 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:25:
ik vraag me af hoeveel minder gas ik verbruik door de warmte die ontstaat van mijn twee ovenklokjes @1 watt/u :+
Irritant eh... zo'n electra-bespaar obsessie. :+

Ik ben nu ingeschat op 864 kWh per jaar.
55% lager dan mijn oude jaarverbruik door het verwijderen van mijn 50 liter boiler, en het op zolder drogen van mijn was.

Gasverbruik is nu wel hoger met zo'n Combi-ketel.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Joepla

Joepla

fabstar81 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:25:
Niet om te mugge(n)ziften, maar watt/uur kan niet. Je bedoelt waarschijnlijk 1 Watt. Dat levert je 8,760 kWh aan warmte op per jaar. Aardgas "bevat" ca. 9,7 kWh, maar hoeveel je daarvan omzet in warmte is afhankelijk van het soort gas en het rendement waarop je CV werkt.

Kortom: ca 2 m3 voor 2 klokjes dus :+

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:30:
[...]

Bedankt voor de tip! Gisteren in Nieuwegein 4 setjes gehaald. Daar lagen ze niet bij de Kerstspullen overigens maar bij het electroschap. ;)
Oh en ze moeten eerst gereset worden voor ze wat doen. :P :P
Was vandaag in de praxis maar kon deze helaas niet meer vinden.
Er lag wel een digitale tijdschakelaar in een 'actiemand' maar deze was €6,99..
Dan hou ik het wel gewoon bij de analoge schakelaars :)

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Sinds kort heb ik hier een pompschakelaar voor de vloerverwarming, gaat om de Amframatic V-3DP.

Ik merk alleen dat er een te grote vertraging in zit. Beter gezegd, 2 vertragingen.
- Stijging temperatuur wordt te traag gemeten
- Inschakel vertraging

Resultaat is dat de ketel aan gaat, pompschakelaar reageert te laat, ketel krijgt een warme retour en schakelt weer uit.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Welke pompschakelaar raden jullie aan, want dit werkt hier niet echt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_WRX schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:57:
Sinds kort heb ik hier een pompschakelaar voor de vloerverwarming, gaat om de Amframatic V-3DP.

Ik merk alleen dat er een te grote vertraging in zit. Beter gezegd, 2 vertragingen.
- Stijging temperatuur wordt te traag gemeten
- Inschakel vertraging

Resultaat is dat de ketel aan gaat, pompschakelaar reageert te laat, ketel krijgt een warme retour en schakelt weer uit.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Welke pompschakelaar raden jullie aan, want dit werkt hier niet echt.
Dan heb je ergens een short cut , heb je een radiator ergens dicht bij de ketel? Zo ja kan je die half dicht draaien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is bij mij thuis ook zo, zit inderdaad een klein radiatortje in een gang dicht bij de ketel en die pikt de hele flow als ik die te ver open zet waardoor de vloer te weinig aanvoer krijgt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Sensor dichter bij de ketel plaatsen een optie? Die vertraging is in Gas besparen door middel van CV tuning ook al aantal keer besproken.

• Bart_WRX
Rol-Co schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:18:
[...]

Dan heb je ergens een short cut , heb je een radiator ergens dicht bij de ketel? Zo ja kan je die half dicht draaien.
Nee, ik heb een Evohome. Vloerverwarming wordt gestuurd middels een zoneklep.
En meestal is de woonkamer ( vloerverwarming ) de enigste warmtevrager. Verder hebben alle radiatoren een HR92, de gene die dat niet hebben staan dicht.

Voeler dichter bij de ketel hangen is niet mogelijk. Althans, niet volledig uit het zicht.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan de pomp niet meelopen met de klep?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bart_WRX
Proton_ schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:54:
Kan de pomp niet meelopen met de klep?
Dat bedacht ik me ook zo juist. Ik kan er gewoon een relais tussen zetten.... Wat wil je nog meer.

Ik had de pompschakelaar al voordat ik Evohome had, en dat gaat in mijn situatie dus niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mee laten lopen met de driewegklep heeft een tweaker ook al eens gedaan: Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
Weet iemand wat het eigen verbruik is van klik aan klik uit (lees: eigen meting uitgevoerd)?

Na even googelen lees ik het volgende op de site van klik aan klik uit:
13. Hoeveel bedraagt het stroomverbruik van het LED lampje in stand-by?
Het stroomverbruik is ca. 0,5 Watt ofwel ca. 4,5 KWh per jaar.
Ik neem aan dat ze bedoelen dat de hele unit 0,5 Watt verbruikt, maar de formulering is wat ongelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zal vast ook wel uitmaken of het relais erin bekrachtigt is of niet.
* TD-er heeft zelf nog niet gemeten.
Waarschijnlijk zal een dergelijk laag verbruik ook lastig te meten zijn met huis-tuin-en-keuken meters.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD-er schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:45:
Zal vast ook wel uitmaken of het relais erin bekrachtigt is of niet.
* TD-er heeft zelf nog niet gemeten.
Waarschijnlijk zal een dergelijk laag verbruik ook lastig te meten zijn met huis-tuin-en-keuken meters.
Zojuist een aantal KAKU-meters op een stekkerblok in de Energy Monitor 3000 gestoken en gemiddeld verbruik lijkt op 0.4 Watt te zitten.
Gegeven de onnauwkeurigheid van de meter bij lage vermogens, zou ik dus voor de zekerheid 0.5 Watt rekenen per KAKU ontvanger.
De cos-phi is met 0.13 trouwens wel heel laag, dus goedkope meters zullen mogelijk tot zo'n 3 VA aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de geïnteresseerden, het verbruik van een vrij groot waterbed (ik geloof 200x200 / 220 ofzo) zit bij m'n ouders op zo'n 2,54kWh per dag.
Heb een weekje de Plugwise ertussen gehad. Laagste was 2,17kWh, hoogste was 3kWh per dag.

Zit een verwarmingsmat van 300W in.

Verbruik van mijn A+ koelvriescombinatie zit op zo'n 0,55kWh per dag in november. In de zomer was het zo'n 0,75kWh heb ik toen gemeten

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Heb het waterbed van mijn zus ook eens gemeten, maar heb helaas de waarden niet meer. Volgens mij kwam het op ongeveer 500 kWh per jaar uit. Nu zal een waterbed in de winter in een onverwarmde slaapkamer nogal wat meer verbruiken dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij staat bij m'n ouders op zolder, waar ook radiatoren hangen. Is daar nooit echt heel koud.

Als ik trouwens 2,54 deel door 0,3kW (300W) dan kom ik op zo'n 8,5h uit. Ding staat dus best veel tijd te verwarmen.

Verlichting in de kerstboom doet hier 100W, OEPS! :X Met zulke verbruiken aan 'onzin'-verlichting mag ik hier als mede-TS van dit topic eigenlijk niet komen :+

Is van die clusterverlichting, 768 kleine gloeilampjes op een snoer van 4,5m. En daar dan 2 van.
LED is veel zuiniger, maar die vinden we niet mooi (zo fel wit). Dit is mooi oranje verlichting met een zachte gloed. Gelukkig staat het eigenlijk alleen 's avonds een uurtje of 5 aan.

Zal de Plugwise er deze kerst eens tussen laten zitten, dan weet ik wat de kerstboom bovenop m'n normale verbruik gooit.

Een KaKu stekker (recente, uit de APA3-1500R set) meet volgens Plugwise 1W hier. Vreemd dat TD-er dan 0,4W meet. Had van Plugwise wel een nauwkeurige meting verwacht.

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:22:
[...]
Een KaKu stekker (recente, uit de APA3-1500R set) meet volgens Plugwise 1W hier. Vreemd dat TD-er dan 0,4W meet. Had van Plugwise wel een nauwkeurige meting verwacht.
De cos-phi is extreem laag, dus ik twijfel zelfs aan de nauwkeurigheid van mijn EnergyMonitor 3000. Vandaar dat ik er voor de "veiligheid" maar even 25% bij op heb gedaan.
Zeker per stuk gemeten zou ik er niet teveel waarde aan hechten aan de meetwaarde van de Plugwise.
Eigenlijk zou je een stuk of wat van die KAKU schakelaars naast een 60 Watt gloeilamp in een stekkerdoos moeten prikken en dan nog eens meten. (dus die lamp met en zonder de schakelaars)

Tot iemand met een betere meting komt, zou je dus 0.5 Watt kunnen rekenen per KAKU ontvanger.

Edit:
Ik heb trouwens een aantal ACM-1000's gemeten. Stekker eraan geschroefd en in stekkerdoos.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 07-12-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Of is Plugwise niet zo nauwkeurig (evt onder de 1W)? Mijn elro schakelstekkers doen 0.6W met een Voltcraft 4000 energy logger.

Edit: @ hieronder: 1,5W volgens de specs :*) (a.k.a je hebt gelijk)

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 07-12-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Alleen een Voltcraft Energy Logger 4000 kan vanaf 2W nauwkeurig meten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 07-12-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb sinds deze week YouLess en ben ook aan t kijken waar ik kan besparen. Heb t meeste halogeen van Ikea en heb nu 3 dimbare LED-lampen van Ikea meegenomen om te checken of t werkt met onze halogeendimmers. Als dat werkt ga ik er meer kopen, scheelt al weer een stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

GioStyle schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:04:
Alleen een Voltcraft Energy Logger 4000 kan vanaf 2W nauwkeurig meten. :)
Er is nu ook een SEM-3600BT met bluetooth die werkt via een app :)
Ik vond een testrapport waarin staat dat hij met kleine vermogens 1% afwijkt van een referentiemeter.
Vergeleken met mijn Logger 4000 (die vaak hangt :( ) is hij inderdaad nauwkeurig en hij geeft ook onder de 1W nog weer.
Leuke extra is dat je de belasting kan schakelen met timers en da's voor €30,- (incl. porto) zeker niet gek!

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/0000_0999/0000/0070/0079/684997_AB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ThinkPadd schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:22:
Hij staat bij m'n ouders op zolder, waar ook radiatoren hangen. Is daar nooit echt heel koud.

Als ik trouwens 2,54 deel door 0,3kW (300W) dan kom ik op zo'n 8,5h uit. Ding staat dus best veel tijd te verwarmen.

Verlichting in de kerstboom doet hier 100W, OEPS! :X Met zulke verbruiken aan 'onzin'-verlichting mag ik hier als mede-TS van dit topic eigenlijk niet komen :+

Is van die clusterverlichting, 768 kleine gloeilampjes op een snoer van 4,5m. En daar dan 2 van.
LED is veel zuiniger, maar die vinden we niet mooi (zo fel wit). Dit is mooi oranje verlichting met een zachte gloed. Gelukkig staat het eigenlijk alleen 's avonds een uurtje of 5 aan.

Zal de Plugwise er deze kerst eens tussen laten zitten, dan weet ik wat de kerstboom bovenop m'n normale verbruik gooit.

Mooie zachte oranje led-kerstboomverlichting moet toch wel te vinden zijn? Aan de andere kant de verlichting zal enkel bijstaan als je het huis toch wel aan het verwarmen bent, dus de restwarmte wordt in ieder geval wel nuttig gebruikt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Speedy-Andre: Die kende ik nog niet... Lijkt me superhandig, vooral bij apparaten zoals de koelkast, waar de stekker erg onhandig zit weggewerkt!

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij is zeker handig, eindelijk niet meer in de meest onmogelijke posities met een zaklamp het display proberen af te lezen _/-\o_
Let wel even op de Android specs, de app is alleen vanaf 4.3 bruikbaar en met bluetooth 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-08 10:24
In plaats van een pompschakelaar is het vaak lonender om de pompen zelf te vervangen. Ik had twee pompen (2 verdiepingen) de een 90 watt en de ander 65 watt. De nieuwe pompen verbruiken bij elkaar samen 10 watt (grundfos alpha2)!! Dat is zo weinig dat pompschakelaars overbodig zijn. Met een aanschafwaarde van minder dan 200 euro per stuk (aanbieding) en eventuele installatie kosten van 60 euro per stuk zit je op een terugverdientijd van zo'n 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Samen 10W lijkt me sterk , dan pompen ze ook niet meer/veel aangezien 4W het laagste is (0,5m)
Het scheelt zeker maar een pomp die eerst 95W deed los je niet op met een alpha 2 op 4W.

Ik heb ook 2 van een ander merk maar dan op halve kracht een 20W per stuk, scheelt het ongeveer 100W op de 2 pompen, en ja de pompschakelaar is er tussen uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-08 10:24
Je hebt gelijk, ik bedoelde gemiddeld 10 watt. De bovenverdieping heeft geen opvoerhoogte en draait op 4 watt Beneden geeft ie 16 watt aan (ik heb het niet nagemeten). De CV ketel geeft ook een bepaalde voordruk misschien maakt dat nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22-09 23:06
Ben benieuwd naar je aanbieding van die alpha2 pompen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk zijn dat groothandel prijzen voor een duopack Alpha 2.
Ik betaal €344 inclusief btw voor een duopack Alpha 2 25-60 pompen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Hier €175/stuk https://www.vloerverwarmi...Jfdg8qbtcICFa7LtAodiBIAdg

Dit is trouwens de Alpha 2 25-60, de 25-40 zou ook wel kunnen in de meeste installaties denk ik ?, die is nog weer wat goedkoper.

Ik kan via mijn werk ook inloggen op de Technische Unie site, een duopack komt dan op €347 inc btw.
Maar ze zijn ook wel eens een speciale actie geweest bij TU kan ik mij herinneren, toen waren ze nog een stuk goedkoper kan ik mij herinneren.

[ Voor 59% gewijzigd door bluemoon23 op 08-12-2014 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat zijn niet de nieuwste modellen. Ik heb volgens mij iets met 'blue'. Die is nog net een tandje zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bluemoon23 schreef op maandag 08 december 2014 @ 01:53:
Hier €175/stuk https://www.vloerverwarmi...Jfdg8qbtcICFa7LtAodiBIAdg

Dit is trouwens de Alpha 2 25-60, de 25-40 zou ook wel kunnen in de meeste installaties denk ik ?, die is nog weer wat goedkoper.

Ik kan via mijn werk ook inloggen op de Technische Unie site, een duopack komt dan op €347 inc btw.
Maar ze zijn ook wel eens een speciale actie geweest bij TU kan ik mij herinneren, toen waren ze nog een stuk goedkoper kan ik mij herinneren.
Dat is de Alpha 2 L, die is minder uitgebreid qua opties. Hij heeft ook geen AutoAdapt en minder standen om af te stellen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben nu bezig een event in m'n domotica systeem (Domoticz) te maken zodat m'n TV-hoek uitgeschakeld wordt als we naar bed gaan. Uiteraard moet dit compleet automatisch gaan, zodat we er geen hinder van vinden.
Een simpele tijdschakelaar is niet handig, als je eens een film zit te kijken die toevallig tot wat later op de avond duurt dan is om tijdstip XYZ ineens *KLIK* alles uit.
En met de hand de schakelaar omzetten vraagt weer discipline. Op deze manier gaat het helemaal vanzelf :)

Event is nog niet helemaal af, maar dit is ongeveer de basis
code:
1
2
IF tijd > 21:00 AND TVhoek = On AND lamp1 = Off AND lamp 2 = Off AND lamp = 3 Off
DO SET TVhoek = Off

We zitten nooit in het donker in de huiskamer naar de TV te kijken, er staat altijd wel minstens één lamp aan. Op deze manier schakelt de TV-hoek automatisch uit als we het licht uitzetten en naar bed gaan.
We kunnen dus zo lang TV-kijken als we willen, maar zodra het na 21:00 is EN we zetten het licht uit dan gaat de TV-hoek ook automatisch uit.

Dat het spul uitstaat als er niemand thuis is heb ik al gerealiseerd :)

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
Dat is wel luxe. Wij hebben bij de kamerverbouwing bij elk lichtpunt (dus zeg maar in elke hoek) 2 of meer stopcontacten gezet. Elke rechter is geschakeld via 1 hoofdschakelaar. Alle sfeerverlichting gaat dus aan/uit met 1 druk op de schakelaar. Geen moeite 's avonds bij aanzetten en ook niet bij uitzetten. Allemaal LED lampen btw, in totaal ongeveer 20W. :P

TV+randapparatuur heb ik op een bliksem/piekbeveiliger gezet, Profigold PROP7893GE. Deze heb ik laatst een keertje vrij goedkoop bij de iBood gekocht. De beveiliger heeft de functie dat ie na ~3 min. na het op standby zetten van de TV alle randapparatuur helemaal uitzet. Ook weinig moeite dus. Als je niet TV kijkt staat alles uit, als je wel kijkt alles aan en als je hem uitzet na 2min dus weer alles automatisch uit. Een soort van master-slave dus, maar dan wel all-in-one. Het enige apparaat dat op de master staat is de decoder. Reden daartoe is dat het irritant lange tijd nodig heeft om op te starten bij volledig uit, helaas is dat niet anders.

Had eerst mijn twijfels wel of het fijn zou werken, maar het is enkel even wennen. Met name even wennen aan dat je de beveiliger weer kunt activeren met de afstandbediening (die je al had). Slechts 1 handeling ipv eerder alles handmatig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Och ja, wat is luxe :P Als je de basis voor domotica eenmaal hebt staan dan zijn dit soort dingen eenvoudig toe te voegen. KlikAanKlikUit stekkerdoos inpluggen, een goed event schrijven en klaar ben je.

Zo gaat m'n verwarming ook alleen maar aan als ik thuis ben bijv.

Jouw oplossing is ook wel handig. Dat van die geschakelde stopcontacten zie je hier in NL eigenlijk niet zo veel. In het buitenland zie je dat veel meer, en in hotels vaak ook.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:40:
Ben nu bezig een event in m'n domotica systeem (Domoticz) te maken zodat m'n TV-hoek uitgeschakeld wordt als we naar bed gaan.
Betrouwbaarste en goedkoopste oplossing

Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1042046-0/5-voudige-stekkerdoos-met-schakelaar-1.5-meter.jpg

En nee, je moet hem niet uitzetten als je naar bed gaat. Je moet dat ding alleen aanzetten als je TV gaat kijken, en daarna weer uitzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zit er al tussen, deze om precies te zijn :+ Maar zoals ik zei, als je al een domotica systeem hebt dan zijn dit soort dingen eenvoudig te realiseren. En je hebt er geen omkijken naar, dus je kunt het nooit vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee ik snap het wel hoor. Maar bij ons was het zo dat als ik een lampje zag branden bij de TV (standby lampje) dan wist ik dat het niet goed was, en zette ik de boel alsnog uit :P
Maar goed, nu hebben we niet eens meer een tv in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
Apart trouwens dat bij de meting van de TV deze evenveel verbruikt als het standby-lampje brandde tov als je hem had uitgedrukt. Nu via het master-slave blok verbruikt ie echt niets meer. :+
ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:27:
Och ja, wat is luxe :P Als je de basis voor domotica eenmaal hebt staan dan zijn dit soort dingen eenvoudig toe te voegen. KlikAanKlikUit stekkerdoos inpluggen, een goed event schrijven en klaar ben je.
Haha ja precies, dat scheelt dan ook... zeker als je er handig mee bent. Heb dat (nog) niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:30:
Die zit er al tussen, deze om precies te zijn :+ Maar zoals ik zei, als je al een domotica systeem hebt dan zijn dit soort dingen eenvoudig te realiseren. En je hebt er geen omkijken naar, dus je kunt het nooit vergeten.
Wel hetzelfde doen met je bureau mocht je een vaste computer hebben met andere zooi. Miijn computer-hoek doet 15W als alles uit stond (niet eens standby dus).

Ik weet niet hoe makkelijk het is in het domotica-systeem dat jij gebruikt, in mijn eigen domotica-systeem heb ik een persoonlijke toestand aangemaakt die automatisch schakelt tussen afwezig, thuis en slapen. Ook is er nog een weg-toestand om straks mijn CV al dan niet voor te laten verwarmen. Op basis van deze toestanden schakel ik apparatuur wel of niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een 'toestand' allemaal :+
Maar PC zit ook achter zo'n schakelaar inderdaad. Geloof me, dat soort dingen heb ik allemaal aangepakt :) Mijn motto: Allergisch voor sluipverbruik 8) Het is mij dan ook een doorn in het oog dat m'n CV-ketel 11W staat te vreten 24/7

Ik heb alleen afwezig/aanwezig (smartphones pingen). Slapen wil ik ook nog wat mee gaan doen, maar dat is meer zodat ik niet met timers (>6:00 and <23:00 etc) hoef te gaan werken. Weet alleen nog niet hoe ik 'slapen' ga implementeren. Elke keer een knop indrukken is ook vervelend. M'n eigen telefoon ondersteund NFC, heb al een zootje stickers besteld. Maar de vriendin moet natuurlijk weer een iPhone hebben die geen NFC ondersteund :/

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ThinkPadd schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:03:
Wat een 'toestand' allemaal :+
Maar PC zit ook achter zo'n schakelaar inderdaad. Geloof me, dat soort dingen heb ik allemaal aangepakt :) Mijn motto: Allergisch voor sluipverbruik 8) Het is mij dan ook een doorn in het oog dat m'n CV-ketel 11W staat te vreten 24/7

Ik heb alleen afwezig/aanwezig (smartphones pingen). Slapen wil ik ook nog wat mee gaan doen, maar dat is meer zodat ik niet met timers (>6:00 and <23:00 etc) hoef te gaan werken. Weet alleen nog niet hoe ik 'slapen' ga implementeren. Elke keer een knop indrukken is ook vervelend. M'n eigen telefoon ondersteund NFC, heb al een zootje stickers besteld. Maar de vriendin moet natuurlijk weer een iPhone hebben die geen NFC ondersteund :/
Ja, slapen is lastig inderdaad. Ik laad hem overdag niet op, dus als de telefoon start met laden na 10 uur 's avonds en voor 6 uur 's ochtends, dan slaap ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Vorig jaar woonde ik in een veel kleiner huis (van 70 m2 naar 140 m2). Dat is natuurlijk een grote verandering.

Wat ik niet kan verklaren is het grote verschil in onze elektrische energieverbruik.

Voorbeeld:
November 2013: 110 kWh
November 2014: 170 kWh

Als ik ga kijken welk verschil er is in elektrische apparaten die we nu wel hebben en vorig jaar niet, kan ik alleen de Quooker bedenken. Maar deze gebruikt geen 60 kWh per maand. En misschien dat er vaker 2 lampen aan staan waar het voorheen slechts één was.

Verder zijn we eigenlijk een stuk zuiniger. Er zijn door het hele huis vele led-lampen waar we in onze vorige woning ook nog wel gloeilampen hadden hangen.

Dezelfde TV, wasmachine, vaatwasser, enz, enz. Niets nieuws bijgekomen... Vorig jaar november waren we niet meer of minder thuis dat dit jaar. Alles is dus vergelijkbaar...

Ik ben dus eigenlijk op zoek hoe die 60 kWh extra vandaan komt. Vind het nogal wat 50% extra.
(niet dat jullie hier antwoord op kunnen geven hoor... :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluipgebruikers? Een onzuinigere CV-ketel?

60kWh meer over 30 dagen is 2kWh per dag. 2000 W delen door 24 = 83W. Dus als je nu continu 83W meer verbruikt dan in je vorige huis ben je er al.

Een CV ketel die idle net wat meer gebruikt dan de vorige, en ook een onzuinigere pomp heeft?

vv Slome >:)

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat heb je voor uitlees mogelijkheden? wellicht kun je je sluipverbruik monitoren, en zijn er vaste dingen (zoals een cv ketel) die veel onzuiniger zijn.

edit: haha }:O

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 09-12-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mechanische ventilatie?
Extra koelkast in de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

CV-ketel is nieuw en zuinig (Remeha Tzerra). Uiteraard zijn er sluipgebruikers, maar dat zijn dezelfde als in onze vorige woning. Ik kan geen enkele bedenken die er extra bij is gekomen.

Koelkast en vaatwasser zijn nieuw (en dus m.i. zuiniger dan de vorige). We hebben geen mechanische ventilatie.

Mijn uitleesmogelijkheden is de slimme meter (via slimmemeteruitlezen.nl). Ik kan dus niet zien wat er per groep oid gebruikt wordt.

Ik heb hier al erg lang over nagedacht, waar het verschil ik zou kunnen zitten. En het enige wat erbij gekomen is, is de Quooker. Niets meer.

Veel ledlampen door het huis (de drivers die zullen toch geen sluipgebruik hebben?). Het is mij echt een raadsel. Zeker omdat het 50% extra is. Best veel. En dat het huis een 2x zo grote oppervlak heeft, hoeft m.i. niets uit te maken...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Quooker gebruikt wel aardig wat stroom volgens mij. Heb je de mogelijkheid om daar een losse verbruiksmeter tussen te zetten? Of zit er geen stekker aan de Quooker?

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Een snelle Google zegt 10 watt idle voor de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Heb ik ook aan gedacht hoor. Maar volgens mij nooit niet 60 kWh per maand...
Volgens de fabrieksopgave iets van 0,2 kWh per dag aan 'stand-by'. Dus 6 kWh per maand. Ik geloof niet dat die overige 54 kWh door thee zetten komt... (dat deden we voorheen net zoveel en met een waterkoker, die onzuiniger schijnt te zijn dan een Quooker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Galois schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:26:
dat deden we voorheen net zoveel en met een waterkoker, die onzuiniger schijnt te zijn dan een Quooker.
In absolute zin wel, maar in relatieve zin maak je meer gebruik van kokend water omdat je dat nu toch hebt.
(dat merk ik in elk geval... maar zou hem niet meer willen missen).

En meten is weten. Zet er een verbruiksmeter tussen. Doet de quooker alleen je kokend water of ook je warm water (quooker combi).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ter vergelijking: Onze Grohe Red kokendwaterkraan heeft in de 365 dagen 270 kWh gebruikt, waarbij hij in mei twee weken heeft uitgestaan. Gemeten met Plugwise.

[ Voor 28% gewijzigd door art op 09-12-2014 14:37 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:58
Ter vergelijking: Onze Quooker (2008) kokendwaterkraan heeft in de 365 dagen 212 kWh gebruikt.

Gezin 3 personen en 2,5 week vakantie-afwezig over die 365 dagen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En mechanische ventilatie? Heb je die nu wel en eerst niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hier ligt het idle verbruik 's nachts momenteel rond de 110W. 't Betreft een rijtjeshuis uit '78 met stadsverwarming. Twee jaar geleden toen ik net een YouLess had lag het idle verbruik rond de 300W. Al met al flink bespaard dus. ;)

We gaan hier voor maximale comfort tegen minimale verbruik dus het zou nog lager kunnen, maar dan ga je op comfort inleveren.

Verdeling van de 110W:
- Modem, router, switch, server, coaxversterker = 47W
- Verlichting buiten en schuur = 20W
- Circulatiepomp voor de vloerverwarming = 12W
- Mechanische ventilatie huis en schuur = 8W
- Overige = 23W
Bij de overige valt de rest zoals standby verbruik van tv's, koffiezetapparaat, pc's etc.

's Avonds gebruik ik binnen voor 1 lamp een schakelklok en voor de tuinverlichting een schakelklok die beiden rond 0100 uitgaan, maar voor de rest geen gebruik ik geen schakelklokken. Bij moderne apparatuur leveren schakelklokken geen winst in kWh op is mijn bescheiden mening. :D

't Enige waar ik niet tevreden mee kan zijn is een voedingsadapter van Auping (bedverlichting) die 4,5W lust, terwijl ie niets doet. Hij laat 24/7 een minuscuul lampje aan de onderkant branden, maar als je dat lampje eruit haalt dan gebeurt er niets qua verbruik.

In 2009 zaten we hier op een jaarverbruik van 7800kWh. In 2014 is dat ongeveer 4000kWh. 't Verbruik kan nog steeds flink zakken door een aantal verouderde apparaten te vervangen of het dak van het huis volgooien met zonnepanelen, maar het laaghangende fruit is al geplukt, de rest komt te zijner tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GioStyle schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:25:
- Verlichting buiten en schuur = 20W
Mijn buitenverlichting bij de voordeur doet 1,4W, en achter bij de schuur doet 1,2W, ik ben bang dat de tijdschakelaar eigenlijk meer gebruikt dan de verlichting zelf :/

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 09-12-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

In 2009 zaten we hier op een jaarverbruik van 7800kWh. In 2014 is dat ongeveer 4000kWh.
Dat is wel een mooie prestatie!
47Watt van de electronica en ander standby frut vind ik persoonlijk wel 1 of meerdere schakelklokken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:31:

Mijn buitenverlichting bij de voordeur doet 1,4W, en achter bij de schuur doet 1,2W, ik ben bang dat de tijdschakelaar eigenlijk meer gebruikt dan de verlichting zelf :/
Zoals ik al zei, het kan zuiniger, maar dan gaan we in onze situatie op comfort inleveren:

Mijn pa is een vogelliefhebber en houdt vogels in 1 van de schuren. In het verleden gebruikte hij gewoon voor overdags TL balken. 4 stuks van 36W per stuk die op sommige momenten van het jaar rustig 16 uur per dag brandden. Het was ook totaal niet effectief, want de TL balken hingen boven aan het plafond, terwijl de kooien onderin weinig licht hadden.

Vorig jaar samen alle kooien voorzien van ledlampen en tegelijkertijd de mechanische ventilatie vervangen door een dc variant. In de plaats waar voorheen de TL balken hingen gebruikt ie ledlampen voor nachtverlichting.

Ja, het kan zuiniger door die hobby weg te doen, maar een hobby mag toch ook wel iets kosten. ;)
BertV schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:36:
[...]

Dat is wel een mooie prestatie!
47Watt van de electronica en ander standby frut vind ik persoonlijk wel 1 of meerdere schakelklokken waard.
Dat kan ik goed begrijpen, maar ik wil liever niet mijn comfort inleveren:

Modem uit betekent hier geen telefoon. Ik wil toch wel graag bereikbaar blijven voor noodgevallen. :)
Router uit betekent hier geen internet en WiFi.
Server uit betekent hier geen mail, geen roaming profiles, geen nieuwe afleveringen van series, etc..
Coaxversterker uit -> Geen tv.

't Enige wat ik wel zou willen is een nieuwe modem van Ziggo, die is namelijk net wat zuiniger plus ingebouwde router. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ja, ik ben toch wel meer basic bezig, niet te vergelijken.

Digitenne. Alleen een mobieltje en geen WiFi van 00:00 tot 6:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
COAX-versterker zou nog achter een tijdschakelaar kunnen. Tussen 01:00 en 06:00 bijv. kijk je toch geen TV waarschijnlijk.

Tenzij internet dan ook wegvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:30:
COAX-versterker zou nog achter een tijdschakelaar kunnen. Tussen 01:00 en 06:00 bijv. kijk je toch geen TV waarschijnlijk.

Tenzij internet dan ook wegvalt
Mogelijk dat je iets wil opnemen in de nacht?
Zou dat met kika/Domoticz op te lossen zijn? Uitzetten tenzij de TV aan staat of tvheadend een recording scheduled heeft. Dat eerste zal wel kunnen, maar dat tweede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22-09 23:06
Weet er iemand een hotfill wasmachine? Tweakers/ kieskeurig hebben allemaal apparaten staan die het toch niet hebben. Misschien dat een van jullie er 1 weet?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Situatie: drie personen waaronder zoontje van 2 jaar. Via zonnepanelen wordt voldoende stroom opgewekt om warm water te voorzien via electrische boiler. Die verbruikt iets van 2100 kwh op jaarbasis. (gemeten via een energiemeter in stopcontact van boiler). Trek ik die hoeveelheid af van mijn volledig stroomgebruik, dan gebruik ik nog 2600 kwh op jaarbasis.

Woning van 1975 met nieuwe ramen, nieuwe CV-installatie, isolatie op zolder, nieuwe keukentoestellen etc alles op LED-verlichting (waarvan 's avonds als we TV kijken welgeteld één lamp brandt van 13W, LED TV, laders worden uitgetrokken indien niet in gebruik, digibox van Telenet gaat in energie-standby dus zou weinig mogen verbruiken 's nachts.

Voor het overige:
Twee diepvriezers, volgens energiemeter verbruiken die samen iets van 400 kwh / jaar.
CV ketel neemt iets van 6 kwh op weekbasis (dus neem op jaarbasis 144 Kwh).
Droogkast staat elk weekend een keertje aan maar ken ik verbruik niet meer van, dacht iets van 3 kwh / keer, dus op jaarbasis ook weer iets van 150 Kwh.
Electrisch vuurke op badkamer = 200 kwh / jaar.

Bovenstaande dus goed voor al bij al 900 kwh. --> Blijft dus nog altijd 1500 kwh over voor verlichting, koken op inductievuur, frigo, oven, microgofoven, en al de rest... En dat lijkt me veel...

Inbouwtoestellen (vuur, oven, microgolf, frigo in keuken, dampkap,...) kan ik niet uitmeten met energiemeterke, gezien die rechtstreeks op zekeringskast hangen (dus geen stopcontact voor meter in te steken) --> kan je toch op één of andere manier die zaken nameten zonder vb stroom eens paar uur uit te zetten om te zien hoeveel enkel en alleen frigo in keuken verbruikt, of hoeveel inductievuur gebruikt als je zit te koken? (hoeveel verbruikt trouwens een inductievuur feitelijk)?

Dus concrete vragen:

is 2600 kwh uur veel mbt verbruik?

hoeveel verbruikt een inductievuur (4jaar oud AEG-model) met tiptoetsen?

hoe kan ik toestellen uitmeten waar ik geen stopcontact van heb maar waar ik dus wel per toestel kan zien hoeveel het verbruik is (gezien ik mijn totale verbruik reeds weet)? Ik vond op internet al iets van smappee, maar meningen zijn daar nogal uiteenlopend over en heeft volgens mij geen WP 8.1 app (of windows app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2100kWh voor een boiler? Wat voor boiler praten we over? 2100kWh is nog meer dan wat ik op jaarbasis voor m'n gehele huis verbruik :X

2600kWh is niet veel, maar ook niet weinig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat komt neer op 250-300m³ gas voor warm tapwater, niet echt bijzonder dus.
Een beetje warmtepompboiler doet hetzelfde voor 700kWh.

Voor de gebruikers zonder stekker kom je met een Youless en gezond verstand al een heel eind.
Eventueel kan het ook met alleen meer gezond verstand, een stopwatch en een blik op de meter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Boiler is 160liter, normaal aangestookt door gas, maar ook uitgerust met een electrische weerstand van 2,2 kw. Gezien ik voldoende energie opwek via mijn zonnepanelen heb ik dus de warmwaterproductie via gas volledig uitgeschakeld en wordt dus alle sanitair warm water voorzien via die electrische weerstand in die bewuste boiler.
Dus alle douches, bad (voor kleintje), afwas etc loopt dus via die boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eh, dat is toch wel een beetje zinloos? Tenzij je 5000kWh opwekt per jaar. maar anders kun je die opgewekte energie beter gebruiken om je normale elektria gebruik dichter bij de 0 te krijgen, het zal waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn om het met gas te stoken.

De vraag is hoeveel wek je dus op met je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
opgewekte zonneënergie op jaarbasis is 5000 - 5250 kwh en om nou niet zomaar gratis eventjes 2400 kwh weg te schenken aan Electrabel, verbruik ik het liever via mijn electrische boiler. Dus op einde van de rit betaal ik niets aan electriciteit.

maar toch ben ik benieuwd of die 2600 kwh niet te hoog is en of ik die nog naar beneden krijg.

Verwijderd

Al eens gekeken naar de boilers van Ariston. ? De Velis heeft ook leuke eco functies.
Die investering heb je zo terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05:54
Leffunk schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:09:
)? Ik vond op internet al iets van smappee, maar meningen zijn daar nogal uiteenlopend over en heeft volgens mij geen WP 8.1 app (of windows app).
Ik gebruik zelf Smappee. Werkt erg handig. Oude vriezer is meteen vervangen nadat ik erachter kwam wat die alle maal deed qua verbruik. Het leuke is dat hij je apparaten gaat herkennen!
Laat mooi verbrui, opwek en sluipverbruik zien.
Het enige nadeel wat ik eraan ondervond is dat er idd geen windows ondersteund wordt met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Leffunk schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:49:
opgewekte zonneënergie op jaarbasis is 5000 - 5250 kwh en om nou niet zomaar gratis eventjes 2400 kwh weg te schenken aan Electrabel, verbruik ik het liever via mijn electrische boiler. Dus op einde van de rit betaal ik niets aan electriciteit.
Neem aan dat je Belg bent (Electrabel + gebruik van het woord frigo ;) ): krijgen jullie helemaal geen vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit?

Zelfs in NL is dat tegenwoordig (redelijk) geregeld. Kreeg van Greenchoice net de jaarrekening:
Hoog- en laagtarief netjes gesaldeerd. Paar dagen later aparte brief met credit voor teruggeleverde kWh's.
Die worden wel tegen kale stroomprijs + BTW vergoedt (dus ca. 10 ct ipv 22 ct). Wil je de volle prijs, dan moet je een digitale meter laten installeren. Vraag me niet waarom, technisch zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
@ Wesley: ivm Smappee: kan je die ook manueel apparaten aanleren? Dus dat je vb eens alles uitzet mbt zekeringen en dan vb enkel je inductievuur aanschakelt: gaat Smappee die dan zien dat je een apparaat met dat vermogen hebt aangeschakeld, en kan je die dan benoemen?
Of moet je werkelijk wachten totdat Smappee die zelf vindt, maar wat doe je dan als hij vb je vuur, of koelkast of CV en dergelijke toch niet vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
@ Joepla: neen in België kan je enkel werken met een terugdraaiende meter zodat je als het ware je stroom "stockeert" om op later moment terug gratis op te nemen (omdat meter dan weer vooruit draait).
Produceer je dus meer dan dat je effectief verbruikt, dan ben je dat na je meterstand opname kwijt omdat die meterstand terug een nieuw "nulpunt" vormt als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
@leffunk er zit een leerfunctie op.
Je start het proces en dan moet je het apparaat aanzetten. Dan weer uit.
Dan herkent hij het.
Dan kan je het ook een naam geven.

Sommige apparaten haalt hij weleens door elkaar door bijvoorbeeld gelijk verbruik.
Maar moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben hoe alles gedetecteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
@ wesley: Dus jij bent er in geslaagd voor alle gebruik de bijhorende toestellen te definiëren, ook als smappee die zelf niet wist te vinden door manueel de toestellen in een uit te schakelen? Ik las elders dat zelfs na 20 keer aan een uit schakelden smappee nog altijd dat apparaat niet detecteerde en je het dus niet kon en naam geven?

Wat zijn jouw ervaringen daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Het kan kloppen dat dit ergens stond denk ik.
Want sinds een latere versie is de functie van zelf leren toegevoegd.
Sommige toestellen herkent hij niet, soms ook doordat ze te weinig vermogen gebruiken. Ik dacht dat onder de 25w niet herkend wordt, maar dat moet je even nakijken op de website.
De meest nuttige en grote verbruikers staan in mn lijst.
Koelkast, vriezer, vaatwasser, droger, koffiemachine, waterkoker, wasmachine, afzuigkap enz enz
Heb dus ook al een aantal lampen vervanger voor veel zuiniger. De verlichting in de veel gebruikte zolder is van 150w naar 18w gegaan. Die wordt niet herkend als toestel nu. Maar in het verbruik zie je het wel bijkomen en erafgaan bij schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:11
Ik heb de afgelopen tijd de CV en gas verbruik aangepast. Dat is erg goed gelukt vooral vanwege de afgelopen warme maanden.

Nu wil ik me bezig houden met electra. Al is daar minder op te besparen ivm de lagere verbruiks kosten, maar toch 50euro besparing is weer een halve WD red 3TB HDD 8)

Ik vind onze elec verbuik wat hoog.

Ons huidig verbruik:
Normaal+laag = 3400kWh
huishouden 3 pers.
3 etages totaal 150M2

Alle apparatuur is 6 jaar oud. Nieuw huis gekocht

Keuken
  • 3x50W spots
  • 3kleine lampjes in de afzuigkap. Geen idee wat deze verbruiken..
  • Spaarlamp boven de eettafel E17. Staat alleen aan tijdens het eten. Dus 1 uur per dag in de herfst/winter
  • Spaarlamp E14. Brand van 17:00 tot 23:00 herfst/winter
  • Bosch Vaatwasmachine 5 x pw
  • Bosch Vriezer 4 lades Staat op stand 2/5
  • Bosch Koelkast staat op stand 2/5
Huiskamer:

TV 47" LCD
  • Receiver
  • Mediaplayer
  • LG Squeezebox
  • Subwoofer
  • 3 x spaarlamp E14
  • 1 x LED 5W
Gang+WC
  • 4 x spots 50W
  • 1 x 50W gloeilamp WC lamp
Trappenkast:
  • 2 x 50W spots. Bewegings melder en gaat uit na 30sec
Overloop:
  • 4 x 50W spots. Staat 1 uur pd aan
  • WC 1 x 50W gloeilamp
Badkamer
  • LED 5W
  • Spiegel lamp 60W
Slaapkamerss
  • Allemaal spaarlampen E17
IT spul:
  • PC+24" scherm staat af en toe aan
  • NAS 24/7 QNAP 459 pro
Zolder
  • TL buis
  • Droger Bosch A++ warmtepomp
  • Miele wasmachine
  • WTW apparaat 24/7 houdt het water in dat apparaat op 35gr
  • CV intergas 30/36 ( Deze staat uit en slaat alleen aan bij aanvraag)
Tuin:
  • Spaarlamp E17 gaat aan als het donker wordt
  • Kattenschrikdraad generator 24/7
  • Berging 2 TL buizen. Staan nog geen 5 min aan per week.
  • 2 x Buiten licht gloeilamp 50W. Staat vrijwel nooit aan
Aangepast:
  • De spots in de keuken zijn vervangen door LED GU10 4.5W. Omdat deze vaak aanstaan en het licht nodig is.
  • In de gang heb ik 2 spots eruit gehaald. Deze staat alleen aan als je binnenkomt en je jas en schoenen uit of aantrekt. Zeg 5 min PD.
Lampen staat sowieso niet aan in ruimtes waar we niet zijn.

Wat raad je aan om te vervangen of controleren?
Pagina: 1 ... 34 ... 84 Laatste