Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Of je schaft een nieuwe (dc)pomp aan, kost je ongeveer 200 euro.

Buiten stookseizoen (8 maanden) draait de pomp hier op stand 1 met een verbruik van 4W.
In stookseizoen (4 maanden) gaat de pomp op stand 3 met een verbruik van 20W.

Nog geen 20 euro aan energiekosten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou je de pomp überhaupt laten draaien buiten het stookseizoen? Heeft toch nul meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat is voor mijn gevoel. ;) We hebben hier in het verleden lekkage gehad en mijn gevoel zegt dat er genoeg 'rotzooi' in de leidingen komt. Liever dan maar laten doorstromen in plaats van stilstaand water, waardoor die rotzooi kan nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Bart_WRX schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:50:
[...]

Kun je dan niet beter je aanvoer temp was hoger zetten? 28 Bijvoorbeeld, dat geven ze van Amframatic aan als ideale temperatuur om in te stellen.
Warmte uit je vloer halen heeft weinig nut. Eerst erin, dan er weer uit. Dan kun je er beter minder in stoppen?
Iets hoger zetten lijkt me beter ,probleem is dat er op internet teveel verschillende temperaturen staan ,zo ben ik ook tegengekomen een temperatuur van 2 graden onder de max temp van de vloerverwarming.
Warmte uit mijn vloer halen doe ik niet , ik ben erachtergekomen dat dit gebeurt op het moment dat de pomp 24/7 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Pathogen schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:46:
Nooit problemen mee. Volgens de meneer van UPC zou hun (Pace) mediabox ook 30 dagen zonder stroom moeten kunnen zonder dat ie opnieuw ingesteld moet worden.
Maar dat is niet waar. Protip: eerst de box in standby zetten voor de stroom er af te halen = minder kans op opnieuw instellen en geen garantie.
GioStyle schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:05:

Buiten stookseizoen (8 maanden) draait de pomp hier op stand 1 met een verbruik van 4W.

GioStyle schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:30:
Dat is voor mijn gevoel. ;) We hebben hier in het verleden lekkage gehad en mijn gevoel zegt dat er genoeg 'rotzooi' in de leidingen komt. Liever dan maar laten doorstromen in plaats van stilstaand water, waardoor die rotzooi kan nestelen.
Je kan het ook 1x per week laten doorstromen op een hogere stand...

[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 22-10-2014 22:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:36:
[...]

Iets hoger zetten lijkt me beter ,probleem is dat er op internet teveel verschillende temperaturen staan ,zo ben ik ook tegengekomen een temperatuur van 2 graden onder de max. temp van de vloerverwarming.
Warmte uit mijn vloer halen doe ik niet , ik ben erachter gekomen dat dit gebeurt op het moment dat de pomp 24/7 draait.
Probleem is dat veel pompschakelaars vrij traag reageren. Jij stelt hem in op 28, maar het ding wordt pas wakker bij bijv. 35 graden. Je zult dus even moeten kijken hoe snel jouw schakelaar wakker wordt, en aan de hand daarvan je instelling bijwerken.

2 graden onder de max. van je vloer is dom en zonde, dan benut je een hoop warmte niet. Een vloerverwarming is juist uitermate geschikt om met lage temperaturen te werken. Daarom zal de standaard instelling van 28 graden ook gekozen zijn waarschijnlijk. Met die temperatuur is de kou waarschijnlijk al van je vloer af.

Ik heb de schakelaar hier op 33 graden gezet. Ik heb onlangs wel de temperatuurvoeler verplaatst. Voorheen zat deze vlak voor de vloerverwarming-verdeler, maar ik kwam er achter dat er wel een paar meter snoer aan zit. Nu heb ik hem op de leiding 2m onder de ketel geplaatst. Die leiding wordt veel sneller warm, bij de VV-verdeler begint de doorstroming immers pas echt te komen als de pomp aan gaat. Dus de sensor daar plaatsen was niet zo slim achteraf (al zit er op diezelfde leiding ook nog een radiator die op de anti-vries stand staat, dus er is wel een klein beetje flow).

Je wilt de instelling ook weer niet te laag zetten, dan heb je kans dat hij in de zomer gaat draaien, wat weer zonde is van de elektriciteit.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
Ik kwam laatst ECO telefoonopladers tegen. Een voorbeeld is deze: https://www.conrad.nl/nl/...b-1-x-1000-ma-448474.html. Maar je hebt ze van verschillende merken en winkels.

Het standby-verbruik zou bijzonder laag zijn. Handig. Daarnaast is de efficientie 72% valt te lezen in het specificatieblad.

Weet iemand wat de efficientie is van een gemiddeld meegeleverde oplader bij je telefoon?

Middels een dergelijke lader ga je natuurlijk echt geen grote bedragen besparen en of je zo´n lader uberhaupt terugverdiend is maar de vraag. Desondanks vind ik het toch interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat als je naar een lader van een Apple apparaat kijkt dat die ook al 'eco' is in die zin. Die dingen werken ook al erg efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
[b]mcDavid schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:37:

Echt zoden aan de dijk zetten doet het niet. Zoals het voorbeeld van net, als je tussen 1 uur 's nachts en 7 uur 's ochtends de router uitschakelt, dan scheelt dat dus 6 uur per dag. Als je router 4 watt is, scheelt dat dus 1/4*4*2 = 2 euro per jaar. Nog minder zelfs als je 'm de weekeinden 24/7 laat draaien. Terugverdientijd van de tijdschakelklok is dus aanzienlijk.
Idd het brengt niet zoveel op, maar mijn schermen en stereo hangen er ook op. Voornaamste is gwn dat al die lampjes uit zijn in mijn kamer, als ook de wifi straling (ok dit is placebo maar het is leuk weten dat het uit staat)

Even opgezocht wat men router verbruikt: min 5 watt , heb da bakske al trg verdiend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daanNL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:26:
Ik kwam laatst ECO telefoonopladers tegen. Een voorbeeld is deze: https://www.conrad.nl/nl/...b-1-x-1000-ma-448474.html. Maar je hebt ze van verschillende merken en winkels.

Het standby-verbruik zou bijzonder laag zijn. Handig. Daarnaast is de efficientie 72% valt te lezen in het specificatieblad.

Weet iemand wat de efficientie is van een gemiddeld meegeleverde oplader bij je telefoon?

Middels een dergelijke lader ga je natuurlijk echt geen grote bedragen besparen en of je zo´n lader uberhaupt terugverdiend is maar de vraag. Desondanks vind ik het toch interessant om te weten.
Het zal weinig verschil maken.

In het verleden heb ik twee Nokia laders wel eens gemeten tijdens uit/standby en daarvan was het verbruik 0,0 op de Cresta stroommeter. Dwz minder dan 0,5 Watt wat ongeveer een maximum bedrag vertegenwoordigd van 1 euro per jaar. De extra investering van 10+ euro verdiend zich dus op zijn vroegst terug na 10 jaar op basis van standby. Een (veel) hogere laad efficiency geloof ik niet zo in.

Haal de stekker uit je magnetron wanneer je hem niet gebruikt en je bespaard al snel 10 keer zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Had vroeger een leekracht (lang geleden) en die had in zijn kachel een ijzeren kist met olie gestoken. Als 's avonds zijn kachel aanstond warmde de olie mee op en gaf daarna voor een heel lange tijd warmte af. Iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

PcDealer schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:04:
[...]

Maar dat is niet waar. Protip: eerst de box in standby zetten voor de stroom er af te halen = minder kans op opnieuw instellen en geen garantie.

[...]

[...]

Je kan het ook 1x per week laten doorstromen op een hogere stand...
Die tip had ik ook al uitgevonden inderdaad :) Helaas is minder kans niet hetzelfde als geen kans.
Mochten ze het niet voor elkaar krijgen om dit te fiksen ga ik alsnog een CI+ eisen voor hetzelfde abonnementsgeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

goeie tip, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
kuusj98 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:16:
[...]

Ok, maar wat dan? Die verbruiken bij mij misschien ook 10W in totaal, en als het modem uitstaat kunnen we ook geen telefoon gebruiken.

Maar wacht eens, wij kunnen sowieso niet het modem uitschakelen aangezien we een alarm hebben. Die moet altijd kunnen bellen.
zelfde probleem heb ik ook.
Ik heb camera bewaking die de poe switch 24/7 nodig heeft samen met de nas voor de opnamens en de router voor het versturen van de beelden indien nodig.
Het enige wat ik kan doen is zuinigere apparatuur kopen.
daanNL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:26:

lijkt me erg overbodig zulke apparaten.
Ik ben aan het bedenken of ik een load station kan maken voor alle devices met accu.
Middels een tijdschakelaar deze alleen van stroom voorzien tijdens laagtarief dan bespaar je volgens mij veel meer geld.

[ Voor 44% gewijzigd door Wceend op 23-10-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zijn apparaatjes voor (zie topicstart). Ik doe dat via m'n Domotica systeem. Heb een plug tussen m'n laptoplader zitten. Als het systeem (Domoticz) ziet dat ik een bepaalde schakelaar heb aangezet, dan zal hij deze na 2,5u automatisch weer uitzetten. Zo is m'n laptop wel weer opgeladen, maar gebruikt hij geen sluipstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
SmokingSig schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:53:
Had vroeger een leekracht (lang geleden) en die had in zijn kachel een ijzeren kist met olie gestoken. Als 's avonds zijn kachel aanstond warmde de olie mee op en gaf daarna voor een heel lange tijd warmte af. Iemand ervaring mee ?
Speksteen gebruiken? Dat heeft de zelfde eigenschap. warmte opslaan en langzaam weer afgeven

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik heb een Grundfoss alpha 2, een best zuinige pomp maar vind zelfs 8W te veel als het niet gebruikt word.
De pomp heb ik middels een relais tegelijk geschakeld met de CV, zo gaat hij elke dag wel een keer aan en alleen als er CV-water rondgepompt moet worden.
Wanneer er warmte over is uit warmwater dan zal dit dus ook de vloer in gaan.

De tijd dat hij nutteloos draait is dus alleen wanneer er warm water gepakt word, dit vind ik aanvaardbaar en zo komt de pomp ook nooit vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hier in de wijk hebben we stadsverwarming met een boiler. Door deze combinatie hebben we ook een circulatiepomp nodig. Voorheen hadden we een oudje zitten die alleen maar aan of uit kon en hij verbruikte 70 watt, paar jaar geleden vervangen door een Grundfos Alpha 2 Blue geloof ik. Van 70 watt naar 3-20 watt. Gruwelijk veel mee bespaard.

Maar je kan een stap verder gaan:

Echter hebben we met veel gezeur een warmtewisselaar kunnen plaatsen. Want eerlijk is eerlijk: stadsverwarming met een boiler is niet meer van deze tijd en in mijn ogen totaal niet efficiënt. Stadsverwarming met een warmtewisselaar is efficiënter, omdat je pas warmte krijgt wanneer je erom vraagt. Door deze setup heb je ook geen circulatiepomp meer nodig, wel andere thermostaten op de verwarming.

Dus geen circulatiepomp meer nodig en minder warmteverbruik, dubbel win. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08-2022
Zo sinds gisteren ook de Homewizard met Energie Link,
Had gehoopt dat ik mijn routers kan uitzetten maar de set heeft een continue wifi lijntje nodig.
En aanmelden op een WPA Enterprise netwerk werkt niet.
Maar wat me meteen opviel is dat ik in de nacht minimaal 65w (15w Routers) verbruik, na hier en daar wat stekkers trekken kom ik uit bij mijn Remeha ketel welke dus steeds rond de 50w trekt.
Op dit moment staan er nog geen verwarming aan en draait de set zonder boiler.
50w lijkt mij een beetje erg veel ? Terwijl de idle stand 5 w is zou ik dus een keer moeten zien dat minimaal verbruik rond de 20 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Het lijkt alsof de pomp van de CV toch draait. 50watt standby voor alleen de standby electronica van de CV vind ik nogal wat. (hier vaillant ecotec plus 2,2 watt)

Die Vailliant mat ik in de zomermodus.
Het kan maar zo dat in de Autostand de pomp draait. (maar waarom eigenlijk)

[ Voor 27% gewijzigd door BertV op 24-10-2014 11:12 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij ook ja. Even de instellingen op de thermostaat (iSense?) en ketel nalopen.
Volgens mij zit er op de iSense een instelling 'pompsturing' waar je dit geloof ik kan instellen.

handleiding van de iSense (doe maar eens een CTRL -F op 'pompsturing')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:14:
Lijkt mij ook ja. Even de instellingen op de thermostaat (iSense?) en ketel nalopen.
Volgens mij zit er op de iSense een instelling 'pompsturing' waar je dit geloof ik kan instellen.

mogelijk de pomp inderdaad. volgens mij was dit het eerste wat ik instelde met de isense om de pomp uit te zetten als er geen warmtevraag is.

weet het niet zeker meer maar volgens mij is de default aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:14:

Kijk, voor dit soort supertoegankelijke tips blijf ik dus lurken! Die setting gaat vanavond per direct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
En er zit op de meeste pompen vaak ook een instellingsknopje waarmee je de pomp-kracht (lees: vermogen) kunt instellen.
Daarvoor moet de kap er wel even af.
Scheelt ook weer, al moet je wel even spelen met de pomp-snelheid. Duurt dan ook langer voordat het warm gaat worden in een bepaalde ruimte als je de verwarming aan zet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:36:
[...]

Kijk, voor dit soort supertoegankelijke tips blijf ik dus lurken! Die setting gaat vanavond per direct aan.
Volgens mij staat hij default al aan (dus pomp uit als er geen warmtevraag is). Maar even checken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Staat inderdaad default aan :) Maar inderdaad, dubbelchecken is altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was net even bij Gamma, en zag daar een Profile PCF-600 energiemeter hangen voor €9,95. Ze hebben nu echter ook 20% korting op een artikel naar keuze (keuzekorting heet het), dan is het ding net geen €8 euro. Wellicht interessant voor de mensen die nog een goedkope meter zoeken.

Geen idee hoe nauwkeurig het ding is, maar als het niks is dan breng je hem gewoon weer terug ;)
De KlikAanKlikUit items zijn ook in de aanbieding + 20% keuzekorting.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een ervaring delen.
Sinds een tijdje heb ik een aantal LED lampen van Philips in gebruik.
Dat is de 9,5W uitvoering met grote schroefdraad. Vergelijkbaar met een 60W gloeilamp.

Ik ben daar zó van onder de indruk dat er momenteel nog een 4 stuks onderweg zijn. Prima lichtopbrengst en lichtkleur (warm wit). Besteld bij Conrad voor €9,99 p.st. en dat is de laagste prijs die ik de afgelopen maanden heb gevonden.

De lichtopbrengst is door een vriend van mij gemeten met een luxmeter en de straling licht boven die van de 60W gloeilamp.

Sterker nog; in een armatuur heb ik de twee spaarlampen vervangen door 2 van die LED's en eigenlijk is dit licht te fel ;)

In mijn huis geen spaarlamp meer te vinden! Jammer van al dit chemisch afval.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik heb zelf nu ook alleen maar LED's, maar dan de 3 à 4 Watt varianten. In de woonkamer zijn ze ook allemaal dimbaar, maar dat kan ik iedereen afraden… wát een gedoe is het om een dimmer (zonder trafo) te vinden die goed samen weet te werken met LED's. Zelfs de LED-dimmers werken niet allemaal even vlekkenloos met de LED-lampjes.

Ik had op ten duur een paar webwinkels gebeld met de vraag hoe dat nou kan… ik heb immers 1 lamp met 8x 3W (24W totaal dus), en een lamp met 3x 3W (9W totaal). De LED-dimmer heeft een vermogen van 5-75W. En nóg knippert de ene lamp als je de andere aan doet. Alle webwinkels die ik belde gaven me hetzelfde antwoord: er is geen touw aan vast te knopen waarom het niet werkt, zelfs Philips weet het niet. Het enige wat je kan doen is verschillende merken LED's proberen en kijken welke wél goed werkt.

Best een klus dus, en één waar ik geen zin in heb omdat je dan wie-weet-hoeveel LED's moet uitproberen (à 7-9 euro per stuk) tot het wel werkt. Hoe ik 't ga oplossen weet ik nog niet, maar daar vogel ik wel wat mee ;) Maar ik wil ze potverdorie dimmend hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:00:
Ik heb zelf nu ook alleen maar LED's, maar dan de 3 à 4 Watt varianten. In de woonkamer zijn ze ook allemaal dimbaar, maar dat kan ik iedereen afraden… wát een gedoe is het om een dimmer (zonder trafo) te vinden die goed samen weet te werken met LED's. Zelfs de LED-dimmers werken niet allemaal even vlekkenloos met de LED-lampjes.

Ik had op ten duur een paar webwinkels gebeld met de vraag hoe dat nou kan… ik heb immers 1 lamp met 8x 3W (24W totaal dus), en een lamp met 3x 3W (9W totaal). De LED-dimmer heeft een vermogen van 5-75W. En nóg knippert de ene lamp als je de andere aan doet. Alle webwinkels die ik belde gaven me hetzelfde antwoord: er is geen touw aan vast te knopen waarom het niet werkt, zelfs Philips weet het niet. Het enige wat je kan doen is verschillende merken LED's proberen en kijken welke wél goed werkt.

Best een klus dus, en één waar ik geen zin in heb omdat je dan wie-weet-hoeveel LED's moet uitproberen (à 7-9 euro per stuk) tot het wel werkt. Hoe ik 't ga oplossen weet ik nog niet, maar daar vogel ik wel wat mee ;) Maar ik wil ze potverdorie dimmend hebben :D
zou ff via ebay proberen, dan is het in elk geval goedkoop.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

joramoudenaarde schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:00:

De lampen van Philips zijn NIET dimbaar (wel een beetje, uitgeprobeerd).
Daar ging het hier ook niet om. Het ging mij meer om de lichtkleur en de hoeveelheid lux die ze afgeven.
En die zijn indrukwekkend. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
http://www.ebay.nl/itm/35..._trksid=p3984.m1497.l2649

zijn er ook in gu10 en andere soorten.
wat mij betreft mooi als keuken en badkamer verlichting. en super goedkoop.
duurzaamheid niet erg getest, half jaartje in een vochtige badkamer schuin boven een douche is het indrukwekkendst tot nu toe.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Beetje off topic misschien, maar ik heb led lampen van Philips die gewoon dim. Philips ledlampen zijn wel kritisch voor wat betreft de dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
@Schinnen-groen: oh, ik heb geen Philips dimbare LED's. Eén van de webwinkels had bij Philips gevraagd of zij toevallig wisten waarom (de meeste, inclusief Philips' eigen LED's) zo moeilijk vlekkenloos werkbaar zijn te krijgen met een goede LED-dimmer :)

Maar wat janne_nl al aangeeft, en dat geld niet alleen voor Philips; een hoop dimbare LED's zijn erg kritisch over het soort/merk/type LED-dimmer. Ik had destijds gewone peertjes met een gewone dimmer, en dat werkte zonder problemen. Maar als je een LED wilt dimmen (met goede LED-dimmer) dan is het niet zo vanzelfsprekend als met een gewone dimmer :) Het was meer bedoeld als waarschuwing voor mensen die hetzelfde idee hebben als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Daarnaast heb ik een aantal IKEA leds (220) die zich kaku dimmers die ik lang had, probleemloos laten dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:11:
[...]

De lampen van Philips zijn NIET dimbaar (wel een beetje, uitgeprobeerd).
Daar ging het hier ook niet om. Het ging mij meer om de lichtkleur en de hoeveelheid lux die ze afgeven.
En die zijn indrukwekkend. ;)
Ik heb dan de dimbaar variant, E27 warm wit en 4 boven de eet tafel, hier komt geen onbekend China lampje meer in, dan maar wat duurder, deze zijn perfect.
Wel 18,- toen ik ze kocht....maar ach.

Edit:
Deze
http://luxar.nl/led-lamp-...s-ML4WP45CLE2727-19256500

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 04-11-2014 18:14 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was net even bij Praxis en zag op de kerstafdeling dat ze digitale tijdschakelaars in de opruiming hadden. Twee stuks voor 3 euro _O_ Ze hadden een heel rek vol liggen, lagen wel 50 setjes denk ik.

Gaat om EverFlourish EMT757 (max. 1800W).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Krijg via Twitter spam over een wandcontactdoos met usb aansluitingen, met daarbij de claim dat het €100 per jaar zou besparen... hoe dan? Het verschilt toch niks van een continue lader in het stopcontact?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B1h_mIcIEAA9ucX.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Arnout op 05-11-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nee, maar dat is dezelfde tactiek die TellSell hanteert: ze hopen op de mensen die het niet zo goed weten/snappen en die dan en masse het gaan bestellen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 19:48

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik vraag me af of zo'n wandcontactdoos met die ingebouwde laders ook lekstroom verbruik hebben net als ik mijn telefoonlader in het stopcontact laat hangen. Verder vind ik het wel een praktisch iets maar die stroombesparing van €100 pj is natuurlijk flauwekul.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk wel dat ze een sluipverbruik hebben. Opzich kan dat wel ge-elimineerd worden, gewoon een palletje die de stroomverbinding verbreekt als er geen USB-stekker is ingeplugd. Maar omdat je dan 230V schakelt is het wel weer vrij link, dus vandaar dat zoiets nog niet bestaat waarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08-2021
@ThinkPad: Hartstikke bedankt voor dit topic. Het heeft me veel geleerd en zelfs wat geïnspireerd.

Op dit moment zijn wij structureel alle lampen in huis aan het vervangen voor LED lampen. Spots van 4 x 40 Watt lampen zijn nu 4 x 4 wat, een factor 10 vermindering! Nog maar wat lampen te gaan en dan is dat projectje compleet.

Ik kwam er ook achter dat onze tuinverlichting (die al een paar jaar stuk is) ook gewoon nog op het lichtnet stond aangesloten, dus deze ook gelijk losgetrokken. :(

Het eerstvolgende is vermoedelijk een pompschakelaar, diegene die je in je OP hebt gezet is nu afgeprijsd naar 39,50 dus dat lijkt me een goede investering. Of zijn er ondertussen betere op de markt?

http://www.catalogged.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Raenius schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:22:
...

Het eerstvolgende is vermoedelijk een pompschakelaar, diegene die je in je OP hebt gezet is nu afgeprijsd naar 39,50 dus dat lijkt me een goede investering. Of zijn er ondertussen betere op de markt?
Ik heb 2 maanden geleden deze aangeschaft waar ik tot nu toe, 2 keer de verwarming even aangehad, erg tevreden over ben. Reageerd snel en zorgt voor veel energie besparing bij mij. Stand 1 is namelijk al 40 watt, had ik mij hier eerder in verdiept dan was er bij de bouw, 2 jaar geleden, een veel zuinigere pomp in gekomen :D

Edit: voor nog meer pompschakelaar-leesvoer kijk eens naar deze tests :9

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Viper op 05-11-2014 15:27 . Reden: link naar Econerd.org ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
Mr.Viper schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:18:
[...]

Ik heb 2 maanden geleden deze aangeschaft waar ik tot nu toe, 2 keer de verwarming even aangehad, erg tevreden over ben. Reageerd snel en zorgt voor veel energie besparing bij mij. Stand 1 is namelijk al 40 watt, had ik mij hier eerder in verdiept dan was er bij de bouw, 2 jaar geleden, een veel zuinigere pomp in gekomen :D

Edit: voor nog meer pompschakelaar-leesvoer kijk eens naar deze tests :9
Thanks! Zal die testen ook nog eens doorlezen.

Hmmm enige belangrijke verschil wat ik zie is dat die van jou 1 keer per twee weken 1 minuut aangaat, terwijl die van ThinkPad elke dag even aanslaat.

Ik kan eigenlijk niet goed beoordelen of dat uitmaakt, mijn gevoel zegt me liever vaker om vastlopen te voorkomen, voor wat dat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als workaround voor de trage reactietijd (want dat is waar ze in de reviews kritiek op hebben bij diverse modellen schakelaars) zou je de temperatuursensor dichter bij de ketel kunnen plaatsen. Hij zat hier eerst vlak voor de VV-verdeler, maar ik kwam erachter dat er een paar meter snoer aan de sensor zit. Aangezien de CV-ketel een verdieping hoger staat, en er nog een kleine opening in de vloer was (waar de leiding er door loopt) heb ik de sensor nu vlak onder de ketel geplaatst. Op die manier hoop ik de reactiesnelheid te verkorten :)

1x per twee weken is niet heel veel. Geen idee hoe snel zo'n pomp gaat vastzitten, maar twee weken is dan opzich vrij lang.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
ThinkPadd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:05:
Als workaround voor de trage reactietijd (want dat is waar ze in de reviews kritiek op hebben bij diverse modellen schakelaars) zou je de temperatuursensor dichter bij de ketel kunnen plaatsen. Hij zat hier eerst vlak voor de VV-verdeler, maar ik kwam erachter dat er een paar meter snoer aan de sensor zit. Aangezien de CV-ketel een verdieping hoger staat, en er nog een kleine opening in de vloer was (waar de leiding er door loopt) heb ik de sensor nu vlak onder de ketel geplaatst. Op die manier hoop ik de reactiesnelheid te verkorten :)

1x per twee weken is niet heel veel. Geen idee hoe snel zo'n pomp gaat vastzitten, maar twee weken is dan opzich vrij lang.
Vloerverwarming op de begane grond, ketel op zolder dus dat gaat hem niet worden helaas hier. Ik neig dan inderdaad ook naar een vaker startende pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Raenius schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:07:
[...]

Vloerverwarming op de begane grond, ketel op zolder dus dat gaat hem niet worden helaas hier. Ik neig dan inderdaad ook naar een vaker startende pompschakelaar.
Hier hetzelfde verhaal maar ik hoop dat het met een net nieuwe installatie goed gaat komen om maar eens in de 2 weken gebruik hiervan te maken. Anders kan ik altijd in de zomermaanden volgend jaar nog de pompschakelaar vervangen voor een tijdschakelaar zodat deze dagelijks even aan gaat.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
Gisteren onze koelkast vervangen. Volgens specificaties nam de oude 157 kWh per jaar, de nieuwe (A+++) verbruikt gemiddeld 64 kWh per jaar.

Nu maar hopen dat de fabrieksopgaven bij benadering kloppen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meten = weten :)

Heb dat bij mijn koelkast wel eens grofweg uitgerekend of hij qua verbruik zo zuinig was als werd opgegeven:
ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Zit een beetje in dubio over verwarmen ventileren in mijn huis. Zijn in april in onze nieuwbouwwoning getrokken met het advies om vooral genoeg te ventileren. Weet ook dat droge lucht sneller te verwarmen is dan vochtige lucht.
Nu is het de laatste weken wat frisser geworden en heb ik alle ventilatierooster op een kiertje staan. (eerder stonden er een aantal nog helemaal open). Maar wat nu te doen door de winter?
Laat ik de roosters op een kiertje staan dag en nacht.
Of zet ik de roosters gewoon vol open gedurende de nacht en als ik niet thuis ben en gooi ik ze potdicht als de verwarming aan gaat. (en wat te doen met de afzuiging, hard of zacht?)
Wellicht is een middenweg beter? :P Ik heb werkelijk geen idee, vind het ook wat lastig met die roosters want leuk dat vochtige lucht moeilijker verwarmt, maar nu heb ik een super geïsoleerd huis, ga ik vervolgens bij alle ramen kieren openzetten, heb ik weer niets meer aan die isolatie, of denk ik dan te simpel? (Retorische vraag, denk ik :P )

(zie nu pas dat het eigenlijk alleen over electra gaat hier en niet over energie in het algmeen..... )

[ Voor 5% gewijzigd door Maverick op 17-11-2014 08:37 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag mijn oude Bosch koelkast (350 kwh/jr) van 14 jaar nog verkocht voor € 100,- ,
en een hele mooie 2.5 jaar oude Bosch A+++ (149 kwh/jr) teruggekocht voor € 250,-
Compenseert voor nu al direct mijn zeer lage opbrengsten van de PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn mooie deals. De Bosch was een tweedehandsje neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

R
Maverick schreef op maandag 17 november 2014 @ 08:36:
Zit een beetje in dubio over verwarmen ventileren in mijn huis. nu heb ik een super geïsoleerd huis, ga ik vervolgens bij alle ramen kieren openzetten, heb ik weer niets meer aan die isolatie, of denk ik dan te simpel? (Retorische vraag, denk ik :P
Volgens mij moet je bij nieuwbouw in het begin heel goed ventileren ivm de vrije radicalen die vrijkomen bij drogend beton (klopt dit nog)? Daarnaast moet je oppassen dat je huis niet een plastic zak met twee rietjes wordt. Dat is voor niemand gezond. Ik zou persoonlijk zeker het eerste jaar extreem veel ventileren en dan volgend jaar eens proberen extra te besparen .. Al die liters water uit stuc behang verf en beton moet je eerst kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 17-11-2014 10:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het onderwerp dan toch een beetje naar electriciteit te trekken, voldoende ventileren maar meten is weten. Koop eerst een berg luchtvochtigheidsmetertjes op Ebay en zet deze her en der in je woning. Zoek naar koudebruggen en meet daar vooral op momenten dat er eventueel kan gaan condenseren. Mocht de woning toch een te hoge luchtvochtigheid houden zet dan een luchtontvochtiger neer (ik vond er eentje bij een kringloop voor €12,50 en zie ze er regelmatig voorbij komen), kost stroom maar omdat het warme deel vaak een iets hogere efficiëntie heeft dan het koude deel levert het netto ook een heel klein beetje warmte op. Drogere lucht voelt sowieso fijner aan dan relatief vochtige lucht van dezelfde temperatuur. Zoals hierboven aangegeven zou ik het eerste jaar eerst flink ventileren en volgend jaar kijken naar besparingen.

Even voor de zekerheid, ontvochtigen vervangt ventileren dus niet! Het is alleen een hulpmiddel om sneller tot een aangenaam binnenklimaat te komen maar nogmaals, meten is weten. Begin daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen last van tocht hebt dan zou ik die roosters (dauerluft?) gewoon 24/7 openlaten.

Maar dit is meer iets voor een ander topic, heeft weinig met elektriciteit besparen te maken ;)

Heb nu overigens een tijdje m'n domotica systeem (Domoticz op een Raspberry Pi) draaien, en heb ook detectie erin zitten die kijkt of er iemand thuis is (pingen van onze smartphones). Daar kan ik weer mooi events aanhangen, dus een aantal dingen schakelt nu automatisch uit als er niemand thuis is.

TV-hoek had ik al een schakelaar tussen de stekkerdoos zitten, maar omdat ik zag dat m'n vriendin dat nog wel eens vergat zit er nu ook nog een KaKu stekkerdoos tussen die door het domotica systeem wordt bestuurd >:) Elke winst is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@thinkpad, ja iemand kreeg nu een inbouwkoelkast in de nieuwe keuken en de vrijwel nieuwe KGE36AI40 moest weg. His lost is my gain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
ThinkPadd schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:52:
Als je geen last van tocht hebt dan zou ik die roosters (dauerluft?) gewoon 24/7 openlaten.

Maar dit is meer iets voor een ander topic, heeft weinig met elektriciteit besparen te maken ;)

Heb nu overigens een tijdje m'n domotica systeem (Domoticz op een Raspberry Pi) draaien, en heb ook detectie erin zitten die kijkt of er iemand thuis is (pingen van onze smartphones). Daar kan ik weer mooi events aanhangen, dus een aantal dingen schakelt nu automatisch uit als er niemand thuis is.

TV-hoek had ik al een schakelaar tussen de stekkerdoos zitten, maar omdat ik zag dat m'n vriendin dat nog wel eens vergaat zit er nu ook nog een KaKu stekkerdoos tussen die door het domotica systeem wordt bestuurd >:) Elke winst is mooi meegenomen :)
Nu heb ik thuis ook Domoticz draaien, kan je eens wat meer uitleggen omtrent het pingen van je telefoons?

Ik zou op zich ook wel in de nacht bijv. mijn Mediabox uit willen zetten maar er worden verschillende dingen soms opgenomen. Dat maakt het toch wel lastig.

Ik ben bijna rond met de vervanging van de verlicht, ik beb alleen een uitdaging beneden. De verlichting daar bestaat uit 18 dimbare spotjes waarvan ik de fitting nog moet checken. In ieder geval geen die je standaard bij Ikea kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Events gebaseerd op aanwezigheid van telefoons heb ik een tutorial voor geschreven destijds: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Verdere vragen daarover, of over Domoticz in het algemeen graag in Domoticz - Open source domotica systeem ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2014 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:33:
Events gebaseerd op aanwezigheid van telefoons heb ik een tutorial voor geschreven destijds: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Verdere vragen daarover, of over Domoticz in het algemeen graag in Domoticz - Open source domotica systeem ;)
Ohh nice, dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:13:
Nee, maar dat is dezelfde tactiek die TellSell hanteert: ze hopen op de mensen die het niet zo goed weten/snappen en die dan en masse het gaan bestellen
Of bepaalde mensen (zoals ik+vrouw bijv) die constant hun laders kwijt zijn. Het klinkt leuk, maar het is inderdaad gewoon een vast oplaadpunt, niks meer.

Ik was aangenaam verrast: ons waterbed heeft in de 10 maanden dat we het hebben, amper effect gehad op het jaarverbruik, ik had erger verwacht. Het verbruik op laagtarief(snachts) is wat omhoog gegaan(pc heeft dit jaar wel vaker aangestaan savonds/snachts op een gemeten verbruik van circa 180watt), overdag is het verbruik met 10% toegenomen (vrouw zit ook nu werkloos thuis, dus niet gek).

Op het waterbed zit een digitale thermostaat, standaard staat de temperatuur op 26 graden.

Ook hebben we sinds een jaar een Samsung Ecobubble A+++, hoewel ik twijfel aan dat label, ik denk dat veel was gewoon warmer gewassen moet worden dan de beweerde 20 graden. Nooit echt op gelet (echt een man, ik ken alle apparaten behalve de wasmachine :+ de droger - Bosch maxx 6- heb ik dan wel weer eens uit elkaar geschroefd ivm hitte problemen, deze heeft Label B ).

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben nu een broodbakmachine waarin we twee keer per week een brood bakken. Ik verwacht dat die wel invloed gaat hebben.

Pas een afrekening gehad en toen kregen we nog 87 euro terug :)
259,16 euro voor stroom
176,58 euro voor gas

Alleen zie ik dat we een nacht en een dagtarief hebben, daar verbaas ik me een beetje over. We hebben twee meters maar nooit twee tarieven gehad. Lijkt me ook niet nuttig, vind het een beetje assosiaal om s'nachts te gaan wassen in een appartement met een luidruchtige indesit (al doen mijn buren dat wel)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Marzman schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:38:
vind het een beetje assosiaal om s'nachts te gaan wassen in een appartement met een luidruchtige indesit (al doen mijn buren dat wel)
Je kunt je buren ook 25,- geven.
Dat is namelijk per jaar de winst als je de wasmachine en de droger in het laagtarief draait.
(en dan had ik ook nog een 1000kwh van een nacht-tarief boiler)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Doe es gek en was alleen in het weekend. Nog steeds sociaal en toch goedkoper.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

rockhopper schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:08:
Doe es gek en was alleen in het weekend. Nog steeds sociaal en toch goedkoper.
Dat is helaas met een baby geen optie hier :P Overigens heb ik geen benedenburen, wel bovenburen met eenzelfde rammelende indesitachtige.
Mijn wasmachine gaat altijd zodanig aan dat deze rond de tijd dat de wekker gaat begint met centrifugeren, dat is al een stuk socialer dan midden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Pathogen schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:42:
[...]

Dat is helaas met een baby geen optie hier :P Overigens heb ik geen benedenburen, wel bovenburen met eenzelfde rammelende indesitachtige.
Mijn wasmachine gaat altijd zodanig aan dat deze rond de tijd dat de wekker gaat begint met centrifugeren, dat is al een stuk socialer dan midden in de nacht.
Ok je zult wel vaker moeten wassen dan, maar je kan nog steeds het één en ander opsparen voor het weekend met een beetje creativiteit. Maar goed iedereen moet natuurlijk zelf overwegen wat haalbaar en werkbaar is. Ik heb ook nog zo'n "opstijgende helikopter" staan (lawaaiige centrifuge) maar ik heb geen boven/beneden buren alleen naast m'n huis.

Overigens heb ik het plan om binnenkort de wasmachine te vervangen dus als iemand nog tips heeft hou ik me aanbevolen. Geen was-droog combi, wij hangen nog ouderwetsch op maar ik lees een boel over A+++ enzo maar dat ze dan bij 60graden weer 3x zoveel stroom gebruiken en ik was niet altijd op de zuinigste 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf 22-11 bij Aldi een energieverbruiksmeter voor €9,99

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GvPWRHmA2cYMFfmBLztp16t8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

zo te zien halveert ie ook het energieverbruik door het tweede stopcontact te blokkeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
En waarom noemen ze het een energieverbruikskoppeltekenmeter? Is die tussen-s niet voldoende? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:27:

[afbeelding]
Deze heb ik vorig jaar gekocht bij de Aldi voor dezelfde prijs en het werkt uitermate goed. De leesbaahried van het scherm zelf is alleen erg kut; je kan het alleen als je er recht voor staat goed lezen. Vanaf een hoek is het huilen met de pet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is met de Cresta RCE-1106 die ik heb helaas niet heel anders. Schermpje daarvan is heel klein en ook slecht leesbaar.

Maar mooi dat hij goed meet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een een of ander merkloos (denk ik) ding met hetzelfde euvel. Maar ach, het is nou ook weer niet zo dat je met het hele gezin gezellig naar het energieverbruiksmeterscherm zit te kijken.

Tenminste, wij niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:27:

[afbeelding]
Jammer dat je bij Aldi nooit specs ziet. Wel leuk om te weten wat hij minimaal kan lezen qua wattage. Mijne kan bijv vanaf 10 watt pas lezen. En bij de meeste meters die gevoeliger zijn ben je dan denk ik weer duurder uit. Deze heb je ook, wel duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je over de specs twijfelt zou je hem ook gewoon kunnen kopen en weer terugbrengen als het niet bevalt. Volgens mij doen Aldi / LIDL daar nooit zo moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

RonaldDesigns schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:24:
[...]

Jammer dat je bij Aldi nooit specs ziet. Wel leuk om te weten wat hij minimaal kan lezen qua wattage. Mijne kan bijv vanaf 10 watt pas lezen. En bij de meeste meters die gevoeliger zijn ben je dan denk ik weer duurder uit. Deze heb je ook, wel duurder
U vraagt, wij draaien. Uit de handleiding (had ik nog liggen :P ):
In-/uitgangsspanning: 230 V ~/ 50 Hz
Stroomopname: Max. 16A
Spaningsmeetberiek: 190V - 270V
Stroommeetbereik: 0,01A - 19,999A
Vermogensmeetbereik: 1W - 3680W
Frequentieweergave: 46-65 Hz
Resolutie: 0,5W
Verbruiksmeting: 0,00 - 9.999,99 kWh
Weergaveduur: bis 9.999 h 59'

Meetnauwkeurigheid:

Volt: +/- 3% van de meetwaarde
Ampere: +/- 3% van de meetwaarde +/- 0,002A
Watt: +/- 3% van de meetwaarde +/- 1W
kWh: +/- 3% van de meetwaarde +/- 0,1 kWh
Overigens vreet hij 2 x AG13 knoopcelbatterijen (zitten inbegrepen)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 19-11-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:23:
Ik was net even bij Praxis en zag op de kerstafdeling dat ze digitale tijdschakelaars in de opruiming hadden. Twee stuks voor 3 euro _O_ Ze hadden een heel rek vol liggen, lagen wel 50 setjes denk ik.

Gaat om EverFlourish EMT757 (max. 1800W).
Bedankt voor de tip! Gisteren in Nieuwegein 4 setjes gehaald. Daar lagen ze niet bij de Kerstspullen overigens maar bij het electroschap. ;)
Oh en ze moeten eerst gereset worden voor ze wat doen. :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:27:
[...]

U vraagt, wij draaien. Uit de handleiding (had ik nog liggen :P ):

[...]

Overigens vreet hij 2 x AG13 knoopcelbatterijen (zitten inbegrepen)
Kijk, altijd handig als iemand het heeft.

@TP, klopt helemaal, maar tegenwoordig kijk ik liever van te voren wat een product kan voordat ik er voor nop heen ga of heen en weer moet gaan om het weer te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:30:
[...]

Bedankt voor de tip! Gisteren in Nieuwegein 4 setjes gehaald. Daar lagen ze niet bij de Kerstspullen overigens maar bij het electroschap. ;)
Oh en ze moeten eerst gereset worden voor ze wat doen. :P :P
Het is ook een goede deal, €1,50 voor een digitale tijdschakelaar! De allergoedkoopste analoge tijdschakelaar is al goedkoper.
Erg handig om op een aantal plekken in te zetten. Terugverdientijd is met zo'n prijs ook vrijwel direct :p

Hmm volgens mij heb ik ze ook eerst ge-reset inderdaad :+
RonaldDesigns schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:34:
[...]
@TP, klopt helemaal, maar tegenwoordig kijk ik liever van te voren wat een product kan voordat ik er voor nop heen ga of heen en weer moet gaan om het weer te ruilen.
Klopt, maar zulk soort specs zijn vrij lastig te vinden soms. Dan is het vaak sneller om het ding even aan te schaffen, dagje proberen en weer terugbrengen als het niet bevalt. Ik heb de Aldi en LIDL vlakbij zitten, dus voor mij niet zo'n punt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2014 14:42 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kan het niet terugvinden, maar is een ITHO CVE 66 nu ook een wisselstroom afzuigding?
Dus beter te vervangen door een ECO versie?

Ah, toch pdf gevonden
link

Verbruikt dus 12watt in laagste stand als ik het goed lees?
Dan valt de winst die er te halen is ook wel mee ;)

[ Voor 48% gewijzigd door hjs op 20-11-2014 10:30 ]

• ByteMe_
  • Niet online
@TP Lidl is geen probleem, dat is aan de overkant, maar daar zie ik ze nooit. Zal wat vaker op aanbiedingen letten.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:41:
[...]

Het is ook een goede deal, €1,50 voor een digitale tijdschakelaar! De allergoedkoopste analoge tijdschakelaar is al goedkoper.
Erg handig om op een aantal plekken in te zetten. Terugverdientijd is met zo'n prijs ook vrijwel direct :p
Dat wel, maar zaten er geen restricties aan voor wat betreft het maximale vermogen.... of in elk geval een aan te raden max. vermogen ivm gammele componenten? Of valt dat wel mee?
Wil misschien de CV nog op zo'n ding zetten, zodat die 's nachts echt uit is. Meen dat enkele andere tweakers dat ook al deden, weet alleen niet goed of het ook aan te raden is.
Ja, max. 1800W, zie mijn post: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Dus CV moet prima kunnen qua vermogen. 's Nachts uitzetten kan best, je moet alleen opletten als het vriest, normaal is je ketel er waakzaam voor dat leidingen niet bevriezen (koude garage bijv.), maar als jij de stroom eraf gooit wil dat natuurlijk niet meer ;) En het kan best lang duren 's ochtends voor hij klaar is met opstarten.

Bij mijn ketel duurt het toch zeker een dikke 2 / 3 minuten voor hij klaar is met opstarten. Hij gebruikt dan ook behoorlijk wat stroom (+150W), terwijl het bij standby 'maar' 11W is. Dat standbyverbruik vind ik nog vrij hoog, maar uitzetten en 's ochtends weer aan kost meer stroom dan aanlaten volgens mij.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hmm kijk daar heb ik wat aan. Dank voor je link.
Nou ja, dan skippen we dat mooi als het zeer waarschijnlijk tegengesteld uitpakt! :D

Is die 1800W altijd de max, of enkel een uitgangspunt voor de goedkopere setjes?
Uitgangspunt van de goedkopere setjes, duurdere zullen waarschijnlijk een zwaarder relais hebben.

Maar zelfs dan is het nog niet gegarandeerd dat je zware lasten probleemloos kunt schakelen. Dat zie je bij die KlikAanKlikUit setjes ook wel, dat bij het schakelen van een zware last (denk aan een dikke bouwlamp van 500W+) de relaiscontacten gaan 'plakken' en je verbruiker dus niet meer uitschakelt.

Verwijderd

marcel87 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:42:
Is die 1800W altijd de max, of enkel een uitgangspunt voor de goedkopere setjes?
Ik peuter altijd alles open wat ik koop :+ en het relais wat er in zit kan 10A schakelen dus er zit wat marge in. Wil niet zeggen dat de zekering in het ding dat erg leuk vind trouwens. Daar heb ik verder niet naar gekeken omdat ik er hoogstens 175W mee aan- en uitschakel.

Ik zou er overigens geen echt zware lasten of verbruikers met een hoge inschakelspanning mee schakelen, daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik heb ook een vloerverwarmingspomp. Weet niet hoe oud die is , woon er nu 3 jaar. en zat ervoor al in. Denk wel al hele tijd gezien vloer ook nog nooit vervangen is ( plavuizen ).
Nu heb ik die VV pomp in de zomer altijd op 15 graden staan. In de winter op 45.

Ik had er gisteren een energiemeter opgezet. en van 15 naar 30 graden gezet. Ik zie hem dan even op 60 watt springen. Maar als ik na 24 uur kijk wat ie verstookt heeft , staat de meter nog steeds op 0.0kwh.
De 2 temp meters die erop zitten geven wel aan dat ie 30 graden is.

Nu heb ik 2 vragen:

Heeft het zin om een tijdsklok ertussen te zetten om te besparen? zodat VV alleen savonds aan staat?

En ik heb stadsverwarming , Ondanks dat pomp na 24u op 0.0kwh staat maar meter toch 30 graden aangeeft , verbruik ik dan wel warmte van de stadsverwarming? en kan ik dat dus met een tijdschakelaar ertussen ook verminderen?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als die meter dan nog steeds op 0.0 kWh staat, wil dat zeggen dat 'ie in de 24 uur nog geen 100 Wh verbruikt heeft.
Dus als die pomp zelf 60 Watt lijkt te trekken als 'ie aan is, dan denk ik dat je kunt stellen dat 'ie zelf al aanspringt aan de hand van de vraag. Een tijdschakelaar zal dan weinig tot niets besparen.
Bij constant verbruik van 60 Watt zou je namelijk binnen 2 uur al over de 100Wh uit zijn gekomen.

Maar goed, dat is aangenomen dat die meter ook werkelijk stond te loggen (sommige meters moet je expliciet starten te loggen) en geen idee wat het gemiddelde verbruik is.
Bijv. piek van 60 Watt en constant 4 Watt erna zou in 24 uur op nog net geen 100 Wh uitkomen, maar 4 Watt is onwaarschijnlijk voor een pomp die wat meer doet dan luchtbellen in een aquarium pompen. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ThinkPadd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:09:

Bij mijn ketel duurt het toch zeker een dikke 2 / 3 minuten voor hij klaar is met opstarten. Hij gebruikt dan ook behoorlijk wat stroom (+150W), terwijl het bij standby 'maar' 11W is. Dat standbyverbruik vind ik nog vrij hoog, maar uitzetten en 's ochtends weer aan kost meer stroom dan aanlaten volgens mij.
Als je het narekent zie je dat 3 minuten 200W evenveel energie is als 1 uur 10 W.
Een uur standby kost dus meer dan de opstartprocedure.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zit wat in. Maar het veelvuldig opstarten van de ketel lijkt me ook niet bevorderend voor de levensduur.
Als ik op vakantie ga zet ik hem wel uit overigens. Dan draait alleen de koelvriescombinatie nog, verder staat alles uit.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Laatst slimme meters laten installeren om later via domoticasoftware uit te gaan lezen. Zo'n meter geeft ook gelijk aan hoeveel er totaal getrokken wordt. Zo kwam ik erachter dat mijn HP Microserver N54L iets van 80 watt liep te trekken, mijn desktop over de 100 en een halogeenlamp over de 150W gemiddeld. 8)7

Ik ben het allemaal maar aan gaan pakken omdat het energieverbruik met een reorganisatie van computerspullen zeker omlaag is te krijgen.

Server is omgezet naar desktopgebruik. Ik heb deze redelijk vaak aan staan dus hier valt wat te besparen. Er bleek nog een loze 250GB schijft naast de twee 2TB schijven (RAID1 array) te draaien, maar ff verwijderd :)
Zaken welke continu draaien zoals Cacti monitoring (en in de toekomst gas en elektrametingen) heb ik naar een Raspberry Pi verhuisd.
De 1TB usb harde schijf welke ik heb gekocht voor het backuppen van al mijn data ga ik op een andere RPi inzetten als storage voor mediadownloads. Dit zou allemaal het verbruik door idle servers moeten verminderen. Ik moet nog kijken hoeveel mijn nieuwe "desktop" trekt, kan momenteel geen meter aansluiten, moet kopieeractie al mijn data afwachten :P

Die halogeenlamp moet ik nog aanpakken, er zit zo'n dikke R7s lamp in die niet zomaar door LED is te vervangen, goed opletten dat er dezelfde hoeveelheid licht uitkomt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Inderdaad, er zijn nog geen goed LED vervangen voor de R7 halogeen lampen, althans die de zelfde lichtopbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Wat ik tot nu toe gedaan heb ( vorige week mee begonnen)

- TV Hoek op KaKu schakelaar gezet zodat ze geen stand-by meer trekken ( Samsung 50" plasma, Ziggo Humax 5300, aTV en LG BluRay BH5320). Ook wel lekker dat met KaKu nu alles ineens aankan zonder 4 afstandsbedieningen te gebruiken :)

- TV (24inc Samsung LCD) en aTV op slaapkamer op tijdschakelaar gezet die van 21:00 tot 01:00 aan staat

- NAS ( Thecus 4200Pro 4x2TB Samsung disk ) in standby gezet van 01:00 tot 13:00

- iMac 21,5Inch (early 2009) standby op geactiveerd , stond eerst atlijd 24/7 aan. maar niet meer nodig.

- Printer (Canon wifi weet type ff niet), USB Backup Disk , Engenius ecb300 en linksys SD108 8 poorts switch op tijdschakelaar gezet. is allemaal randapparatuur van de iMac. Deze staat van 01:00 tot 17:00 compleet uit.

Ben wel benieuwd wat ik bespaar ongeveer.
Betaalde voorheen 47 Euro p/m. Gezien het toch wel veel apparaten zijn die bijna continue stonden te draaien , zou ik misshcien wel naar 40 Euro p/m kunnen gaan?

Qua warmte ( stadsverwarming) ook al e.e.a bespaard dit jaar ( dubbelglas 1e verdieping , thermostaat finetunen qua tijden en temp) en van 128 euro naar 82 euro gegaan. Maar lijkt mij nog altijd wel erg veel voor een gezin met een baby. of is dat wel een aardige richtprijs?

[ Voor 4% gewijzigd door degroot op 25-11-2014 23:22 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
degroot schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:19:
[...]
Ben wel benieuwd wat ik bespaar ongeveer.
Betaalde voorheen 47 Euro p/m. Gezien het toch wel veel apparaten zijn die bijna continue stonden te draaien , zou ik misshcien wel naar 40 Euro p/m kunnen gaan?

Qua warmte ( stadsverwarming) ook al e.e.a bespaard dit jaar ( dubbelglas 1e verdieping , thermostaat finetunen qua tijden en temp) en van 128 euro naar 82 euro gegaan. Maar lijkt mij nog altijd wel erg veel voor een gezin met een baby. of is dat wel een aardige richtprijs?
Een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar zo'n 3500 kWh en 1500 kuub gas.
Toevallig is dat zo'n 1000 euro per jaar voor beide. (23 ct/kWh, 65 ct per kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
[b][message=43302822,noline]Die halogeenlamp moet ik nog aanpakken, er zit zo'n dikke R7s lamp in die niet zomaar door LED is te vervangen, goed opletten dat er dezelfde hoeveelheid licht uitkomt.
Daar zoek ik ook nog een zuinig alternatief voor, dit zijn grootverbruikers die ook in gedimde toestand nog erg veel verbruiken. Mijn ega is erg gehecht aan dit type lamp (mooie lichtkleur, makkelijk dimbaar). We zijn al wel eens wezen kijken bij verlichtingszaken, maar nog niets goeds kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is ombouwen naar een andere fitting niet mogelijk? Zie voorbeeld: http://www.olino.org/arti...alogeen-up-light-naar-56w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 26 november 2014 @ 07:08:
[...]

Een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar zo'n 3500 kWh en 1500 kuub gas.
Toevallig is dat zo'n 1000 euro per jaar voor beide. (23 ct/kWh, 65 ct per kuub)
Je krijgt nog energie heffingskorting van 318,62 op je afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Supertip! _/-\o_
Zo simpel dat ik het zelf had kunnen verzinnen.
Daar heb je een forum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:)

Er is ook een Tweaker die een grote LED-schijf in z'n armatuur heeft gebouwd: Verwijderd in "Serieus elektriciteit besparen" helaas heeft ie er geen foto's van gemaakt, ben wel benieuwd naar de lichtkleur, dat spul uit China is vaak erg koelwit, wat niet echt mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:49:
[...]

Je krijgt nog energie heffingskorting van 318,62 op je afrekening.
Daar zit ik dus dikoverheen, maar nu is gas denk ik ook goedkoper dan stadsverwarming.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Serieus energie besparen kun je het beste op de zaak doen. Een tijdje geleden heb ik mijn Energy Check 3000 meegenomen naar het werk en wat apparaten gemeten.

Als eerste de koffieautomaten welke overdag natuurlijk regelmatig gebruikt worden, maar 's nachts en in het weekend gebruiken ze ook energie om de boiler op temperatuur te houden. Uit metingen kwam een sluipverbruik van gemiddeld 100W naar voren! Door een schakelklok van € 8,25 ex BTW toe te passen, wordt per week 113 uur sluipverbruik voorkomen. Besparing is ruim 500 kWh / € 40,- per koffieautomaat per jaar. Die schakelklok is dus in 2,5 maand terugverdiend! En er zijn alleen in dit kantoorpand al 8 koffieautomaten, dus 4000 kWh per jaar besparing met een investering van € 66,-

Daarna de printers gemeten. Ook hierbij heb ik een sluipverbruik van ruim 100W gemeten, terwijl de specificaties praten over een Slaapmodus van 0,8W. Een schakelklok er tussen plaatsen is niet bevorderlijk voor de harde schijf die ook in dit apparaat zit... Na contact met ICT servicedesk gebeurt er nog niks (geen standaard ICT probleem, dus komt onder aan de stapel |:( ) maar de volhouder wint. Uiteindelijk komt een servicemedewerker van Canon langs die in de software een bitje omschakelt, waardoor de printer nu wel naar slaapstand schakelt. Heeft dat gelijk maar even ingesteld voor alle printers in het kantoorpand (12 stuks!). Aangezien de printer na een half uur inactiviteit al naar slaapstand schakelt, is de besparing niet alleen 's nachts en in het weekend, maar ook tijdens werktijd. Als ik van 120 uur slaapstand per week uitga, praat je over een besparing van ruim 620 kWh per jaar per printer, dus 7400 kWh jaarlijks voor alleen al ons kantoorpand.

Nu zou dat ook worden ingesteld voor de overige printers binnen ons bedrijf (we zijn een landelijke organisatie). Met een snelle scan naar Canon ir-ADV printers binnen onze organisatie, kom ik op 214 gevonden printers. Door een simpele software wijziging gaan we nu elk jaar 130.000 kWh landelijk besparen! :*) Dát noem ik pas serieus energie besparen ;)

Uiteraard belachelijk dat deze nieuwe printers met zulke instelling standaard worden afgeleverd 8)7

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn leuke besparingen ja :) Die koffie automaat had je al eens eerder gepost. Daar was toen echter wel kritiek op: TD-er in "Serieus elektriciteit besparen"

Heb je daar wat van gemerkt? Gezien je de besparingsmaatregel in januari al hebt doorgevoerd?

Zijn alle schakelklokken nog heel trouwens? Want 100 W kunnen ze prima schakelen, maar als gelijktijdig met het inschakelen ook het verwarmingselement aanspringt dan krijgt het ding zo ineens een 1kW / 2kW voor z'n kiezen, en ik kan me voorstellen dat het relaisje in de schakelklok dat niet leuk vind (contacten die na een tijdje blijven plakken en schakelklok die dus niet meer uitschakelt). Dat vastplakken zie je ook bij de goedkope 433Mhz schakelsetjes die een vrij zware belasting moeten schakelen.

En vergeet ook niet dat bedrijven een lagere prijs voor stroom betalen, dus de besparing in euro's is wellicht niet helemaal correct.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 11:09 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 84 Laatste