Serieus energie besparen kun je het beste op de zaak doen. Een tijdje geleden heb ik mijn Energy Check 3000 meegenomen naar het werk en wat apparaten gemeten.
Als eerste de koffieautomaten welke overdag natuurlijk regelmatig gebruikt worden, maar 's nachts en in het weekend gebruiken ze ook energie om de boiler op temperatuur te houden. Uit metingen kwam een sluipverbruik van gemiddeld 100W naar voren! Door een
schakelklok van € 8,25 ex BTW toe te passen, wordt per week 113 uur sluipverbruik voorkomen. Besparing is ruim 500 kWh / € 40,- per koffieautomaat per jaar. Die schakelklok is dus in 2,5 maand terugverdiend! En er zijn alleen in dit kantoorpand al 8 koffieautomaten, dus 4000 kWh per jaar besparing met een investering van € 66,-
Daarna de printers gemeten. Ook hierbij heb ik een sluipverbruik van ruim 100W gemeten, terwijl de
specificaties praten over een Slaapmodus van 0,8W. Een schakelklok er tussen plaatsen is niet bevorderlijk voor de harde schijf die ook in dit apparaat zit... Na contact met ICT servicedesk gebeurt er nog niks (geen standaard ICT probleem, dus komt onder aan de stapel

) maar de volhouder wint. Uiteindelijk komt een servicemedewerker van Canon langs die in de software een bitje omschakelt, waardoor de printer nu wel naar slaapstand schakelt. Heeft dat gelijk maar even ingesteld voor alle printers in het kantoorpand (12 stuks!). Aangezien de printer na een half uur inactiviteit al naar slaapstand schakelt, is de besparing niet alleen 's nachts en in het weekend, maar ook tijdens werktijd. Als ik van 120 uur slaapstand per week uitga, praat je over een besparing van ruim 620 kWh per jaar per printer, dus 7400 kWh jaarlijks voor alleen al ons kantoorpand.
Nu zou dat ook worden ingesteld voor de overige printers binnen ons bedrijf (we zijn een landelijke organisatie). Met een snelle scan naar Canon ir-ADV printers binnen onze organisatie, kom ik op 214 gevonden printers. Door een simpele software wijziging gaan we nu elk jaar 130.000 kWh landelijk besparen!

Dát noem ik pas serieus energie besparen
Uiteraard belachelijk dat deze nieuwe printers met zulke instelling standaard worden afgeleverd
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst