TD-er schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:30:
Ik verwijt de fabrikant ook niet dat 'ie defect is gegaan, ik wilde alleen maar aangeven dat opgegeven verbruik helemaal niet overeen hoeft te komen met wat de fabrikant opgeeft, noch dat een koelkast oud hoeft te zijn om veel te gaan gebruiken.
Maar wat wel vreemd is, is dat 'ie maar 1 strenge winter in die schuur heeft gedraaid toen er nog zo'n kanteldeur in zat (stukkie golvend blik) en daarna dus nog een paar jaar ogenschijnlijk naar behoren heeft gewerkt.
Uiteindelijk is 'ie stuk gegaan na een stroomstoring.
Dus wie weet wat 'ie in die tussenliggende jaren verbruikt heeft.
Ik ga er even vanuit dat je in NL woont. Dan was de laatste strenge winter begin 2013.
Nu is het slechts anderhalf jaar later. Na de vorstschade heeft hij het idd nog relatief lang uitgehouden.
In feite heeft hij half buiten gestaan. Dwz buiten de minimum plaatsings voorwaarden, (vocht en temp).
Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij daarna (veel ?) meer is gaan verbruiken.
Mijn eigen prut Italiaanse A+ koelkast van bijna 10 jaar oud zit nog steeds goed qua verbruik.
Deze staat dan ook binnen
Volgens milieucentraal zou ik hem beslist moeten vervangen door een A++ koelkast.
Dat levert dan 9 tientjes totaal op over een periode van 15 jaar (6 euro per jaar, mits levensduur idd 15jr.)
Aangezien ik een DD 50/50 model heb en dat niet meer te krijgen is, zing ik het nog wel even uit.
Een andere wekkerradio < 1 Watt komt er wel na een tip van thinkpad..........

Dat levert dan bijna 300 euro op over dezelfde periode van 15 jaar over een investering van < 40 euro:
http://www.ebay.de/itm/Pu...ecker&hash=item4628064087
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 14-10-2014 15:08
]