Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Je gebruikt zo'n waterbed niet het hele jaar toch? Er gaat ook iets mis in de berekening kwa tijdsduur, ik slaap niet de hele dag. :P

Volgens mij gebruikt zo'n bed, als je hem gebruikt in de winter zo'n 100 tot 150kWh.
Dat is nog steeds meer dan 10% van mijn totale verbruik. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 02-10-2014 12:20 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
nee, sommetje klopt wel. Je kunt het bed niet snel genoeg opwarmen om het te kunnen laten afkoelen. De verwarming draait dus 24/7/365. Hoogstens wat minder hard als de kamer warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, voordat je gaat liggen moet hij al warm zijn.
Een extra overmatras of dikke molton scheelt ook al, het isoleert dus er gaat minder warmte verloren en de thermostaat kan lager gezet worden want de warmte van het matras doet er minder toe.

Misschien een idee om een lus van de CV onder het matras te leggen :)

Voorlichting is weer dramatisch:
Hoeveel kost de verwarming van een 4D-waterbed?
Een soft-side watermatras is door zijn schuimranden, zijn cover en zijn gesloten sokkel een goed geïsoleerd systeem. 4D-Comfort matrassen hebben daarenboven meestal ook aan de onderkant een bijkomende isolatiemat, Isopad genaamd. Het elektriciteitsverbruik ligt gemiddeld dan ook slechts rond de 1 KWh per dag. Dit is de hoeveelheid elektriciteit die een klein lampje per dag gebruikt. De juiste hoeveelheid wordt bepaald door de maat van het bed, de temperatuur van de slaapkamer, de ingestelde temperatuur, de isolatiewaarde van uw dekbed enz....

Met de huidige energie prijzen is de gemidelde kostprijs ongeveer 0,1 euro per dag.
* een klein lampje is tegenwoordig een ledlamp van 2 W die 48Wh per dag verbruikt ~ 1/20 van een kWh.
* het voorbeeld hierboven gebruikt 3kWh per dag, dat is al een flinke bouwlamp
* 1kWh kost al een paar jaar meer dan €0,20

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

blissard schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:17:
nee, sommetje klopt wel. Je kunt het bed niet snel genoeg opwarmen om het te kunnen laten afkoelen. De verwarming draait dus 24/7/365. Hoogstens wat minder hard als de kamer warmer is.
tsk, dan mag de Brussel hier wel 's naar kijken ipv naar het vermogen van een stofzuiger. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was net even bij de Action, en die heeft weer een tijdschakelaar in de aanbieding. €1,79. Dus als je er nog eentje zoekt.....

Grote vermogens zou ik er niet mee schakelen, maar <150W ofzo moet vast lukken met zo'n goedkoop ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:39:
Was net even bij de Action, en die heeft weer een tijdschakelaar in de aanbieding. €1,79. Dus als je er nog eentje zoekt.....

Grote vermogens zou ik er niet mee schakelen, maar <150W ofzo moet vast lukken met zo'n goedkoop ding.
Is zo'n mechanisch ding geen stroomslurper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed punt. Net even eentje van deze gemeten, en die doet 1 a 2W. Al weet ik niet of dat 100% betrouwbaar is. Ik kon even geen grote belasting vinden om samen op de meter te prikken. Een 40W gloeilamp op de meter aansluiten, en daarna de tijdschakelaar op de meter aansluiten zou een meer betrouwbare meting geven.

Helaas is alles LED hier in huis, en heb ik geen gloeilamp meer liggen :D

Een digitale tijdschakelaar is vast zuiniger (<1W) maar die zijn in de regel wat duurder (+- 10 euro). Dan is het in bepaalde situaties qua terugverdientijd al niet interessant meer. Met een tijdschakelaar van <5 euro kan het meestal binnen een maand ofzo al uit.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ik ben de laatste tijd wat aan het rekenen geslagen.
Ik kom ongeveer uit op 2,9 kwh in een gemiddelde nacht en 3,5 kwh overdag.
We gebruiken ongeveer 1 m3 gas voor het douchen en een beetje bijverwarmen 's avonds in deze periode.

Ik vind mijn nachtvebruik erg hoog moet ik eerlijk zeggen.
We hebben 's nachts behalve de koelkast en de diepvries en de electronica (modem, router, nas, camera) geen apparatuur aan staan.

We letten nu nog nergens op. Kan ik hier nog gemakkelijk veel op besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kort antwoord: ja

Lang antwoord: Ga eens met een kWh meter je apparatuur nameten en kijk wat ze verbruiken. Ga eens alle contactdozen langs en kijk welke er in de nacht aanstaan voor nada eigenlijk. Zodra je weet welk apparaat wat verbruikt kan je pas gericht gaan besparen. Kan je NAS in de standby stand in de nacht bijv.?

Meten is weten ;) en die kWh meters kosten geen drol bij o.a Conrad of zelfs eBay :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2,9kWh in een nacht is pittig. Dan heb je dus heel kort door de bocht gerekend dus 1058kWh (2,9 * 365) aan verbruik per jaar waarvan je geen idee hebt waar het precies naartoe gaat. Toch een slordige €230 euro :X

Mooiste is om het te meten met een YouLess, die laat je een weekje draaien ofzo en dan heb je mooie grafieken, waarbij je precies kunt zien wat je basislast is, en grote pieken (koelkast, vriezer e.d.) eruit kunt filteren. Nadeel is wel dat een YouLess niet heel goedkoop is (~80 euro). Maar ze zijn best gewild, dus je kunt hem daarna weer op Marktplaats ofzo zetten :p

Losse kWh meter is ook handig, maar in dit geval niet, omdat je niet goed weet waar je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:47:
2,9kWh in een nacht is pittig. Dan heb je dus heel kort door de bocht gerekend dus 1058kWh (2,9 * 365) aan verbruik per jaar waarvan je geen idee hebt waar het precies naartoe gaat. Toch een slordige €230 euro :X

Mooiste is om het te meten met een YouLess, die laat je een weekje draaien ofzo en dan heb je mooie grafieken, waarbij je precies kunt zien wat je basislast is, en grote pieken (koelkast, vriezer e.d.) eruit kunt filteren. Nadeel is wel dat een YouLess niet heel goedkoop is (~80 euro). Maar ze zijn best gewild, dus je kunt hem daarna weer op Marktplaats ofzo zetten :p

Losse kWh meter is ook handig, maar in dit geval niet, omdat je niet goed weet waar je moet zoeken.
Mwa, je kan toch beginnen met apperaten waar je gewoon bij kan en dit optellen? Is iets meer arbeidsintensief tov een Youless maar wel een stuk goedkoper vooralsnog. Kan ook zijn dat zijn koelkast bijv. defect is en als een malle stroom verbruikt.

Als de apperaten waar je bij kan alsnog niet tot ongeveer 2.9 kWh komen, dan heeft een Youless alsnog weinig nut; waar gaat die stroom dan naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit ook wat in. Voordeel van een Youless is dat je het snel kunt zien. Na 24h laten lopen heb je een grafiek waar je al een hele hoop uit kunt halen. In 24h kun je met een losse kWh meter geen betrouwbare conclusie trekken over al je apparaten in huis :p

De Youless is natuurlijk sowieso een tweaker gadget, en ook leuk om te houden nadat je klaar bent met besparen (al ben je volgens mij nooit klaar, ik ben geregeld bezig om uit te zoeken of er nog meer van m'n verbruik af kan worden geschaafd :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Zelf zitten wij in een nacht (23u tot 08u) rond de 2kWh. Dit is danwel ~1/3 minder maar vind het persoonlijk toch veel. Het bizarre is alleen dat ik dit elke dag wel meet na de nacht, maar mijn 24uur verbruik op de dag gezien vaak wel rond 4/5kWh ligt en gemiddeld (laatste 30 dagen) op 8,5kWh

Pak je nachtverbruik * 4 dan zit je al op 8kWh per dag.
Ofwel, het is gok/giswerk wat er 's nachts nou gebeurt t.o.v. rest van de dag. + nadeel mijn meter heeft geen komma getallen ....

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend

Dan ga ik maar eens heel goed kijken ja.
Ik kijk puur naar mijn laagtarief meter dus dat is vanaf 23.00 tot 07.00.
Ik meet eens per week en reken zo het gemiddelde uit.
voorlopig maar even iedere dag kijken wat de schade is.
Op de vriezer na is alle apparatuur nieuw.
vriezer is A++ model, dan blijven dus wekkerradio en (modem, router, nas + camera's) over.
Mogelijk dat het laatste nogal wat energie verbruikt.

Wat vinden jullie acceptabel voor nachtverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Acceptabel is een rekbaar begrip. Als je 5 aquaria aan hebt staan is 3 kWh wellicht acceptabel :P

Ik zit zelf op 1kWh standaard, 2 als ik de vaatwassser in de nacht heb draaien. Ik denk zelfs dat het onder de 1 kWh en onder de 2 kWh, maar mijn meters hebbe geen getallen achter de komma ;) Ik zou natuurlijk mijn Youless er voor kunnen uitlezen maar #lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit volgens mij op 0,7kWh 's nachts. Met vaatwasser aan zal het rond de 1 - 1,5 ofzo zijn denk ik.
Maar dat is inderdaad rekbaar, het is maar net wat je aan hebt staan. Hier staat alleen de CV-ketel, NAS + router en wat opladers aan 's nachts :) Meer is ook niet nodig immers :)

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zit op gemiddeld zo'n 0,35kWh per nacht, iig 0,05kWh per uur.
En dat is dan ook een wekker, CV,modem/router, koelkast en 2 mobiele devices aan de laad

[ Voor 41% gewijzigd door Humma Kavula op 07-10-2014 15:37 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oftewel, 'Wceend' moet aan de bak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
ThinkPadd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:36:
Oftewel, 'Wceend' moet aan de bak :9
toch maar zo'n metertje kopen. wat raden jullie aan? de conrad spullen of gewoon bij de bouwmarkt binnenwandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:58
Wceend schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:11:
[...]

Dan ga ik maar eens heel goed kijken ja.
Ik kijk puur naar mijn laagtarief meter dus dat is vanaf 23.00 tot 07.00.

Wat vinden jullie acceptabel voor nachtverbruik?
Eh, ik heb ook een dag- en nachtmeter, maar houd je wel rekening met het feit dat de nachtmeter ook voor het weekend geldt? Dus vanaf vrijdagavond 23.00 t/m maandag 07.00 loopt deze meter en niet de dagmeter. Dat geeft snel een verkeerd beeld en verklaart ook het "hoge gebruik" in de nacht als je stiekum de weekend kW's meetelt...

Bij mij was overigens een te hoog verbruik te wijten aan een kapotte vriezer die 24 uur per dag draaide en niet meer uitging. Reden om zeker koelkasten en vriezers eens 24 uur of langer te meten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 17:11
Wceend schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:55:
[...]

toch maar zo'n metertje kopen. wat raden jullie aan? de conrad spullen of gewoon bij de bouwmarkt binnenwandelen?
Een Profitec KD-302 of een Brennenstuhl PM231E kopen.
Bij Redcoon voor 17 resp. 11 euro. Met registratie bij "Vriendenvan" krijg je 5 euro welkomskorting. Conrad verkoopt de Brennenstuhl voor 17,99 euro.
Beiden gebaseerd op een Cirrus Logic CS5460.
Profitec kun je tot op 0,001 A (=1 mA) aflezen, Brennenstuhl op 0,01 A (=10 mA), net zoals de Cresta en Ectron RCE-1106, welke op zich ook niet slecht is, alleen ongeschikt voor lage vermogens.
Zowel Profitec als Brennenstuhl is het vermogen op eentiende Watt af te lezen. Cresta op hele Watts.
Profitec kan geen Powerfactor aangeven, Brennenstuhl dan weer wel.
Beide meters worden geroemd om de nauwkeurigheid. ook bij kleine vermogens. Zie o.a. Test in 21/2013 van de Duitse C'T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
ThinkPadd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:56:
Zit ook wat in. Voordeel van een Youless is dat je het snel kunt zien. Na 24h laten lopen heb je een grafiek waar je al een hele hoop uit kunt halen. In 24h kun je met een losse kWh meter geen betrouwbare conclusie trekken over al je apparaten in huis :p

De Youless is natuurlijk sowieso een tweaker gadget, en ook leuk om te houden nadat je klaar bent met besparen (al ben je volgens mij nooit klaar, ik ben geregeld bezig om uit te zoeken of er nog meer van m'n verbruik af kan worden geschaafd :9 )
Je kunt er ook heel goed dingen mee afschatten die anders heel moeilijk te meten zijn.
Bijvoorbeeld het verbruik van een boiler.
Met een losse meter moet je dan ook bijhouden wat je waterverbruik is, maar als je een idee hebt om de hoeveel uur 'ie bijverwarmt en hoe lang dat elke keer is, kun je het wel afschatten.

En de Youless hier is ook een hele goede om "terugval" te voorkomen.
Voor je er erg in hebt, blijven dingen toch weer langer aan staan en dat in cijfers terug zien is wel heel confronterend.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wordt Voltcraft niet meer lief bevonden?
Energiemeters... deel hier je ervaringen

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Situatieschets:
Huishouden van 2 personen, beide fulltime baan buiten de deur, wonen sinds begin september in een huurflat.
Aan energiebesparing hebben we eigenlijk alleen overal ledverlichting, dat is het enige dat we 'anders' doen. Ubee modem van Ziggo staat 24/7 te draaien bijvoorbeeld, en geen speciale standby functies voor onze apparatuur in de vorm van klik-aan-klik-uit schakelaars of tijdsklokken. Zit er op dit moment wel over te denken, maar ligt ook een beetje aan de huidige ontwikkelingen m.b.t. thuiswerken hoe handig dit ervaren gaat worden.
Nadeel voor het verbruik is dat we wegens het huurappartement gedwongen gebruik moeten maken van een keramische kookplaat..

Zojuist de jaarafrekening ontvangen op de mail, blijkt dat we ±1650 kWh hebben verbruikt gedurende pakweg een jaar waarvan wij 11 maanden in ons appartement hebben gewoond. Als ik kijk op Nibud.nl zitten we hiermee op de helft van wat gemiddeld is voor een tweepersoons huishouden, maar ik zou het graag meer in perspectief zetten en dit lijkt me de aangewezen plek.

Hoe denken jullie over dit verbruik?

[ Voor 2% gewijzigd door toimoi op 08-10-2014 13:52 . Reden: zpelvaude :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 19:48

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

toimoi schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:47:
Zojuist de jaarafrekening ontvangen op de mail, blijkt dat we ±1650 kWh hebben verbruikt gedurende pakweg een jaar waarvan wij 11 maanden in ons appartement hebben gewoond. Als ik kijk op Nibud.nl zitten we hiermee op de helft van wat gemiddeld is voor een tweepersoons huishouden, maar ik zou het graag meer in perspectief zetten en dit lijkt me de aangewezen plek.

1650 / 365 = 4,5kWh per dag (eigenlijk iets hoger want je zou door 11 mnd moeten delen dan kom je op 1650 / 330 = 5 kWh pd uit. Lijkt me erg netjes.
Wij zitten in een groter huis met 2 personen allebei thuiswerkend op zo'n 8 a 9kWh pd. Er moeten hier nog wel wat verbeterpuntjes ingevoerd worden, met name één 200W halogeen lamp die nog vervangen moet worden die 's avonds eigenlijk iedere avond brand telt hard mee. Maar eerder zaten wij op 17 tot 20kWh per dag.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 08:58
toimoi schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:47:
Situatieschets:
Huishouden van 2 personen, beide fulltime baan buiten de deur, wonen sinds begin september in een huurflat.
Aan energiebesparing hebben we eigenlijk alleen overal ledverlichting, dat is het enige dat we 'anders' doen. Ubee modem van Ziggo staat 24/7 te draaien bijvoorbeeld, en geen speciale standby functies voor onze apparatuur in de vorm van klik-aan-klik-uit schakelaars of tijdsklokken. Zit er op dit moment wel over te denken, maar ligt ook een beetje aan de huidige ontwikkelingen m.b.t. thuiswerken hoe handig dit ervaren gaat worden.
Nadeel voor het verbruik is dat we wegens het huurappartement gedwongen gebruik moeten maken van een keramische kookplaat..

Verbruik is best netjes hoor, wij verbruiken ook zo'n 1650kwh per jaar in een eensgezinwoning waar dagelijks iemand thuis is (panelen niet mee gerekend). Het begon bij ons in iedergeval bij bewustwording. Slimmer schakelen (en handelen). En natuurlijk de diverse fora hier die je opweg kunnen helpen ;)
We hebben hiervoor altijd in verschillende appartementen gewoond en waren nooit bewust met energie bezig. Gemiddelde per jaar was toentertijd 1950kwh (gemiddeld verbruik over een periode van 5 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@ de reacties: thanks daarvoor, ik zie aan de berichten dat we het niet slecht doen voor mensen die er eigenlijk nog niet eens echt bewust mee bezig zijn :)
Ik ga nog even op zoek naar wat tijdschakelaars. :P

[ Voor 39% gewijzigd door toimoi op 09-10-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik samen met m'n vriendin ook iets in die orde van grootte. Gemiddeld 3,7kWh per dag. In het weekend met 2x wassen enzo soms uitschieters naar 6-8kWh.
Als we niet thuis zijn draait alleen de NAS+modem+router, koelkast, en CV-ketel. Rest staat uit. Verbruik is dan 50W. Lager lukt niet, de NAS moet 24/7 draaien ivm backups, en omdat ik er een VPN server op draai die ik dagelijks van buitenaf gebruik.

Action heeft toevallig schakelaars in de aanbieding (€1,79). Grote vermogens zou ik daar niet mee schakelen, maar dingen als je modem en TV-spul kan daar wel mee. Dat kan 's nachts immers prima uit ;) (Tenzij je ook telefonie via Ziggo hebt, en 's nachts bereikbaar wilt zijn?)

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 09-10-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dat dit volgens mij bekende merk niet wordt aangestipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:12

P_Tingen

omdat het KAN

ThinkPadd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:48:
(Tenzij je ook telefonie via Ziggo hebt, en 's nachts bereikbaar wilt zijn?)
Wellicht een beetje off topic, maar ik heb juist een aparte tijdschakelaar zitten voor het Ziggo modem zodat het af en toe helemaal uitgaat. Ik heb had er altijd last van dat het modem na een dag of 5 vastloopt. Alleen een harde reset helpt dan nog. Door het elke nacht een kwartier (kleinste interval van de schakelklok) zonder stroom te zetten, heb ik er geen last meer van :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Shocked schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:22:
[...]

Eh, ik heb ook een dag- en nachtmeter, maar houd je wel rekening met het feit dat de nachtmeter ook voor het weekend geldt? Dus vanaf vrijdagavond 23.00 t/m maandag 07.00 loopt deze meter en niet de dagmeter. Dat geeft snel een verkeerd beeld en verklaart ook het "hoge gebruik" in de nacht als je stiekum de weekend kW's meetelt...

Bij mij was overigens een te hoog verbruik te wijten aan een kapotte vriezer die 24 uur per dag draaide en niet meer uitging. Reden om zeker koelkasten en vriezers eens 24 uur of langer te meten.
8)7 weekend niet meegeteld. Ik denk dat ik het al snap ja. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:58
Wceend schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:42:
[...]

8)7 weekend niet meegeteld. Ik denk dat ik het al snap ja. }:O
Hoog tarief: maandag t/m vrijdag 07.00 - 23.00

Laag tarief: maandag t/m vrijdag 23.00 - 07.00 uur + vrijdag 23.00 - maandag 07.00 uur

Het hoge tarief geeft eigenlijk alleen inzicht in doordeweekse dagen en dan overdag.

Maar ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik ook heb zitten zoeken naar mijn hoge nachtverbruik... voordat ik hier achter kwam. |:(

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die tijden kunnen verschillen per regio.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe koelkast bespaart 50 euro
Een koelkast van nu is veel zuiniger dan een apparaat van 7 jaar geleden. Daardoor besparen consumenten op hun energierekening als ze een nieuw model aanschaffen. Jaarlijks scheelt het zo'n 50 euro op de energierekening als het oude model wordt ingeruild, berekent Milieu Centraal. Die besparingen kunnen oplopen tot 100 euro per jaar afhankelijk van het model.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
Beter hadden ze ook aandacht besteed aan de diepvries. Sommige mensen hebben van die kisten van 10-20 jaar oud. Daar kan je veel meer mee besparen met een snellere tvt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah die lijkkist die vaak in de schuur/garage staat ja :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

En wat kost een nieuwe (A+++) koelkast? En hoeveel energie kost het om die te maken? Voor €50 per jaar ben ik nog niet overtuigd dat dat een goede investering is...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, beetje koelkast zit je zo op een paar honderd euro. En dan moet hij nog gemaakt worden ook.

Terugverdientijd is best lang ja. Maar op de radio deden ze er een beetje OMG!!!1111!!! over, dus vandaar dat ik het wel een leuk discussiepuntje voor dit topic vond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 19:48

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ThinkPadd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:17:
Terugverdientijd is best lang ja. Maar op de radio deden ze er een beetje OMG!!!1111!!! over, dus vandaar dat ik het wel een leuk discussiepuntje voor dit topic vond ;)
Bedoel je met "op de radio" het zo van "wij van wc-eend adviseren wc-eend"? Want ik hoop eigenlijk toch niet dat we nu afzakken tot het niveau van reclames bespreken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hier ook zitten kijken, Bezit een A(+?) koelkast welke 365kWh per jaar doet (yeah ... 1kWh per dag, behalve met schrikkeljaar ... :P )

anyway, nieuwe A++++++++++ koelkast zou me 700 euro kosten (Vergelijkbaar model qua inhoud)
deze zou dan welgeteld 140kWh per jaar gaan doen ... ofwel: 50 euro per jaar besparen!!

maar dan moet ik hem minimaal 14 jaar houden om hem terug te verdienen en ik vrees dat ie eerder kapot is met de huidige kwaliteit van apparatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
In het kader van "Meten is weten": is er iemand in Zwolle of Meppel die een meter overheeft die ik tussen mijn koelkast en stopcontact kan doen voor een weekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand nog goedkope digitale tijdschakelaars nodig? 2 stuks voor €3,59 bij de Praxis outlet

https://www.praxis-outlet...elhaspels/digitale-timer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Crazy- schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:17:
Hier ook zitten kijken, Bezit een A(+?) koelkast welke 365kWh per jaar doet (yeah ... 1kWh per dag, behalve met schrikkeljaar ... :P )

anyway, nieuwe A++++++++++ koelkast zou me 700 euro kosten (Vergelijkbaar model qua inhoud)
deze zou dan welgeteld 140kWh per jaar gaan doen ... ofwel: 50 euro per jaar besparen!!

maar dan moet ik hem minimaal 14 jaar houden om hem terug te verdienen en ik vrees dat ie eerder kapot is met de huidige kwaliteit van apparatuur!
Waneer heb je jouw huidige koelkast terug verdiend dan? .....ow wacht die berekening heb je niet gemaakt toen je hem kocht. ;)
Waarom moet een koelkast zich terug verdienen? En ook nog eens alleen aan de stroom? Ik kan mijn pak melk nu langer dan een dag bewaren dus i.p.v elke dag een pak melk kopen van 1,- en daar de helft van weg gooien kan ik 2 dagen met dat pak doen, scheelt 182,50 per jaar alleen op melk, maar ik heb meer in de koelkast. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:05:
[...]

Waneer heb je jouw huidige koelkast terug verdiend dan? .....ow wacht die berekening heb je niet gemaakt toen je hem kocht. ;)
Waarom moet een koelkast zich terug verdienen? En ook nog eens alleen aan de stroom? Ik kan mijn pak melk nu langer dan een dag bewaren dus i.p.v elke dag een pak melk kopen van 1,- en daar de helft van weg gooien kan ik 2 dagen met dat pak doen, scheelt 182,50 per jaar alleen op melk, maar ik heb meer in de koelkast. :)
Was ook sarcastisch ;-) een koelkast, welke al A+, ga ik niet vervangen tot ie kapot is. Het gaat hier om die zogenaamde besparing van 50 euro per jaar.

Kijk heb je een b, c, d, e koelkast dan is het interessant.
sypie schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:27:
In het kader van "Meten is weten": is er iemand in Zwolle of Meppel die een meter overheeft die ik tussen mijn koelkast en stopcontact kan doen voor een weekje?
12,99 alecto meter bij de Gamma een idee? :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 13-10-2014 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Crazy- schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:17:
[...]
Die 365 kWh, is dat opgaaf van de fabrikant, of zelf gemeten?
Mijn vorige A+ koelkast verbruikte in z'n laatste jaar maar liefst 600 kWh. Uiteindelijk was 'ie echt kapot... na amper 5 jaar.
Nu staat er een hele mooie van Samsung, met 2 thermostaten. Dat laatste is wel heel handig in een koudere ruimte zoals de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TD-er schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:51:
[...]

Die 365 kWh, is dat opgaaf van de fabrikant, of zelf gemeten?
Mijn vorige A+ koelkast verbruikte in z'n laatste jaar maar liefst 600 kWh. Uiteindelijk was 'ie echt kapot... na amper 5 jaar.
Nu staat er een hele mooie van Samsung, met 2 thermostaten. Dat laatste is wel heel handig in een koudere ruimte zoals de schuur.
Opgaaf. Wel willekeurig (24u) eens gemeten en kwam toen onder 1kwh per 24 uur.

Net nieuwe alecto gehaald, zal hem eens maandje laten meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TD-er schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:51:
[...]

Heb je dan ook de juiste klimaatzone voor de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PcDealer schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:32:
[...]

Heb je dan ook de juiste klimaatzone voor de schuur?
Inmiddels wel, want de schuur zal nu niet kouder meer worden dan zo'n 10 graden.
De oude koelkast heeft in diezelfde schuur gestaan toen 'ie tegen het vriespunt kon worden en dan krijg je hele rare dingen zoals dingen in de koelkast bevroren en ontdooit in het vriesvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:29:
[...]

Inmiddels wel, want de schuur zal nu niet kouder meer worden dan zo'n 10 graden.
De oude koelkast heeft in diezelfde schuur gestaan toen 'ie tegen het vriespunt kon worden en dan krijg je hele rare dingen zoals dingen in de koelkast bevroren en ontdooit in het vriesvak.
Das dan niet zo heel vreemd dat het verbruik omhoog schoot en hij uiteindelijk defect ging. Koelkasten zijn niet gemaakt om rond het vriespunt te werken, waarschijnlijk staat dit ook in de handleiding. :Y Het verbruik gaat dan exponentieel omhoog doordat de efficiency extreem keldert en hij daar uiteindelijk ook defect door raakt.

In feite is dit vergelijkbaar met de warmtepomp functie van een Airco die werkt ook maar tot 5 graden boven nul, daaronder doet ie niet veel meer en gaat hij uiteindelijk ook stuk. Lager dan het vriespunt bevriest ook de condens uitgang waardoor alles verstopt. Blijf je dan pushen dan is een defect zeker......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik verwijt de fabrikant ook niet dat 'ie defect is gegaan, ik wilde alleen maar aangeven dat opgegeven verbruik helemaal niet overeen hoeft te komen met wat de fabrikant opgeeft, noch dat een koelkast oud hoeft te zijn om veel te gaan gebruiken.
Maar wat wel vreemd is, is dat 'ie maar 1 strenge winter in die schuur heeft gedraaid toen er nog zo'n kanteldeur in zat (stukkie golvend blik) en daarna dus nog een paar jaar ogenschijnlijk naar behoren heeft gewerkt.
Uiteindelijk is 'ie stuk gegaan na een stroomstoring.
Dus wie weet wat 'ie in die tussenliggende jaren verbruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom is het ook interessant om af en toe eens te kijken of je koelkast nog wel naar de jaaropgave qua energieverbruik presteert. Zelf ook eens gedaan:
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:49:
Grappig is dat, als je een tijdje een Youless hebt hangen dan begin je bepaalde apparaten te herkennen (zeker op dagen dat je weg bent van huis, dan heb je geen 'vervuiling' in je grafieken).

Zo zag ik dat de koelvriescombinatie (AEG SANTO 2673-8 KGS, A+) op 24 uur 9 keer aanslaat, en dan 45min draait (gebruik is dan ~90W).
Als ik dan ga uitrekenen wat hij op jaarbasis gemiddeld verbruik kom ik op:
verbruik in W * aantal draaiuren per dag * 365 / 1000

Ik kom dan op 90 * 7 * 365 / 1000 = 229kWh. En laat de fabrieksopgave nou 234kWh. Oftewel m'n koelkast functioneert naar behoren :) (Verbruik zal natuurlijk hoger uitvallen, hier is hij de hele dag niet open geweest + in de zomer moet hij meer koelen).

Vind Bidgely trouwens nogsteeds ideaal om energieverbruik te bekijken. Vervelende is alleen dat je niet kunt inzoomen op een zelfgekozen tijdvak.

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:30:
Ik verwijt de fabrikant ook niet dat 'ie defect is gegaan, ik wilde alleen maar aangeven dat opgegeven verbruik helemaal niet overeen hoeft te komen met wat de fabrikant opgeeft, noch dat een koelkast oud hoeft te zijn om veel te gaan gebruiken.
Maar wat wel vreemd is, is dat 'ie maar 1 strenge winter in die schuur heeft gedraaid toen er nog zo'n kanteldeur in zat (stukkie golvend blik) en daarna dus nog een paar jaar ogenschijnlijk naar behoren heeft gewerkt.
Uiteindelijk is 'ie stuk gegaan na een stroomstoring.
Dus wie weet wat 'ie in die tussenliggende jaren verbruikt heeft.
Ik ga er even vanuit dat je in NL woont. Dan was de laatste strenge winter begin 2013.
Nu is het slechts anderhalf jaar later. Na de vorstschade heeft hij het idd nog relatief lang uitgehouden.
In feite heeft hij half buiten gestaan. Dwz buiten de minimum plaatsings voorwaarden, (vocht en temp).
Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij daarna (veel ?) meer is gaan verbruiken.

Mijn eigen prut Italiaanse A+ koelkast van bijna 10 jaar oud zit nog steeds goed qua verbruik.
Deze staat dan ook binnen :+
Volgens milieucentraal zou ik hem beslist moeten vervangen door een A++ koelkast.
Dat levert dan 9 tientjes totaal op over een periode van 15 jaar (6 euro per jaar, mits levensduur idd 15jr.)
Aangezien ik een DD 50/50 model heb en dat niet meer te krijgen is, zing ik het nog wel even uit.

Een andere wekkerradio < 1 Watt komt er wel na een tip van thinkpad.......... :9
Dat levert dan bijna 300 euro op over dezelfde periode van 15 jaar over een investering van < 40 euro:
http://www.ebay.de/itm/Pu...ecker&hash=item4628064087

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De strenge winter waar ik het over had was van 2009/2010, namelijk toen we net dit huis hadden gekocht.
Op de dag van de overdracht begon het met sneeuwen en in maart lag de sneeuw er toen nog. Zeg maar met de navigatie naar huis rijden, omdat je de weg niet ziet... Dat soort weer dus en door een tunnel van 1 meter hoog opgewaaide sneeuw heen rijden.
En ja, ik woon in NL, namelijk in de provincie Groningen.
Het is wel helemaal droog in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:02:
[...]

Das dan niet zo heel vreemd dat het verbruik omhoog schoot en hij uiteindelijk defect ging. Koelkasten zijn niet gemaakt om rond het vriespunt te werken, waarschijnlijk staat dit ook in de handleiding. :Y Het verbruik gaat dan exponentieel omhoog doordat de efficiency extreem keldert en hij daar uiteindelijk ook defect door raakt.

In feite is dit vergelijkbaar met de warmtepomp functie van een Airco die werkt ook maar tot 5 graden boven nul, daaronder doet ie niet veel meer en gaat hij uiteindelijk ook stuk. Lager dan het vriespunt bevriest ook de condens uitgang waardoor alles verstopt. Blijf je dan pushen dan is een defect zeker......
Hmmm. Hier staat een diepvrieskist al10 jaar in de schuur. No problemo.
Wordt al 4 jaar gemonitord mbv Plugwise.

Twee keer per jaar thermostaat bijstellen en gaan met die banaan. >:)
Met continue temp uitlezing.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:33:
[...]

Hmmm. Hier staat een diepvrieskist al10 jaar in de schuur. No problemo.
Wordt al 4 jaar gemonitord mbv Plugwise.

Twee keer per jaar thermostaat bijstellen en gaan met die banaan. >:)
Met continue temp uitlezing.
Het zal voornamelijk afhangen van de isolatie/locatie etc of de temp in de winter onder nul komt.
Is de schuur verbonden met de woning bv dan word het minder snel koud en zul je geen probleem hebben.

De schuur van TD-er had ook een soort golfplaten deur welke wellicht niet goed afsluit. :?
Dan krijg je juist eerder troubles. Ook wanneer de schuur ver van de woning staat met dunne muurtjes etc.

Koelkasten/vrieskisten en Airco's werken echt niet goed meer bij omg. temps rond het vriespunt.
Ook het condesatiepunt schijnt een rol te spelen, zie de handleidingen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:50:
[...]

Het zal voornamelijk afhangen van de isolatie/locatie etc of de temp in de winter onder nul komt.
Is de schuur verbonden met de woning bv dan word het minder snel koud en zul je geen probleem hebben.

De schuur van TD-er had ook een soort golfplaten deur welke wellicht niet goed afsluit. :?
Dan krijg je juist eerder troubles. Ook wanneer de schuur ver van de woning staat met dunne muurtjes etc.

Koelkasten/vrieskisten en Airco's werken echt niet goed meer bij omg. temps rond het vriespunt.
Ook het condesatiepunt schijnt een rol te spelen, zie de handleidingen......
Vrijstaand, enkelsteens muur, houten garagedeuren en ja, het vriest ook binnen 8)

Maar gelukkig komt dit niet zo vaak voor. Misschien hebben we gewoon mazzel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De schuur zit hier aan de woning vast, maar er zit wel een "buitenmuur" tussen. Dus veel warmte komt er niet.
De deur die erin zat was zo'n jaren '70 kanteldeur. Dus kieren en 1 groot oppervlak waar je warmte kunt verliezen.

Nu zitten er deze deuren in.
Zo'n 7 cm dikke deuren met isolatie erin en zelfs een kunststof rand rondom om te voorkomen dat de voor en achterkant via een warmtebrug verbonden zijn.
De temperatuur in de schuur komt nu niet meer onder de 10 graden, zelfs al is het buiten -15 met de wind vol op die deuren.
Ik verwacht dus ook geen problemen meer met deze nieuwe koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic doorgelezen heb, maar hoe gaan jullie om met een router achter een tijdschakelaar?

Ik heb onze modem, router, tv, radio en HD recorder achter een tijdschakelaar gezet, maar de router gaat niet aan als er weer spanning komt. Je moet echt de plug uit de router (Linksys WRT160v3) halen en hem terugsteken om de router aan de gang te krijgen.

Iemand een idee?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat klinkt alsof de spanning van de netadapter te langzaam op komt.
Je zou dus een andere adapter kunnen proberen (spanning gelijk, stroom minimaal gelijk aan wat je nu hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

TD-er schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 07:46:
Dat klinkt alsof de spanning van de netadapter te langzaam op komt.
Je zou dus een andere adapter kunnen proberen (spanning gelijk, stroom minimaal gelijk aan wat je nu hebt).
Bedankt voor de tip. Zal eens kijken wat ik nog op zolder heb liggen, anders eentje bestellen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik begrijp het nut niet van een tijdschakelaar. Kans dat de apparatuur te vroeg of te laat uit gaat. Ik heb dus gewoon een knop die ik zelf aan of uit doe. Maximum controle en besparing. Mijn vrouw doet het ook, dus m.i. de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

PcDealer schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:53:
Ik begrijp het nut niet van een tijdschakelaar. Kans dat de apparatuur te vroeg of te laat uit gaat. Ik heb dus gewoon een knop die ik zelf aan of uit doe. Maximum controle en besparing. Mijn vrouw doet het ook, dus m.i. de beste oplossing.
Het is fijn als alles werkt als je opstaat. Ik ben vaak vroeger wakker als mijn vrouw en dan heb ik geen zin om eerst naar beneden te lopen voordat ik in mijn werk/rommelkamer aan de slag kan.

Bij een simpele schakelaar gaat overigens de router ook niet aan.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

m-vw schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:44:
[...]

Het is fijn als alles werkt als je opstaat. Ik ben vaak vroeger wakker dan mijn vrouw en dan heb ik geen zin om eerst naar beneden te lopen voordat ik in mijn werk/rommelkamer aan de slag kan.
Ik ben ook liever lui dan moe 's morgens, maar pissen moet ook gebeuren. Als ik dan toch op sta, kan ik ook naar de meterkast lopen in het internet aan te zetten.
Bij een simpele schakelaar gaat overigens de router ook niet aan.
Hoezo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

PcDealer schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:36:
[...]
Ik ben ook liever lui dan moe 's morgens, maar pissen moet ook gebeuren. Als ik dan toch op sta, kan ik ook naar de meterkast lopen in het internet aan te zetten.

[...]

Hoezo niet?
Zie mijn eerste vraag. De router start enkel als ik de kabel er eerst uit trek.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uknowSam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik vind een tijdschakelaar ook erg handig ik vergeet altijd de tv en settop uit/aan te doen. En als ik in de ochtend de settop box van kpn aan doe moet ik 4 minuten wachten voor dat die opgestart is...

Maar weet iemand hoeveel een tijdschakelaar zelf verbruikt? Als dit rond de 4 watt is heeft het ook geen nut :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 22-09 20:16
m-vw schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:45:
[...]

Zie mijn eerste vraag. De router start enkel als ik de kabel er eerst uit trek.
:? Vage router heb je dan. Zet er openwrt op of koop een echte zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
mcDavid schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:05:
[...]

:? Vage router heb je dan. Zet er openwrt op of koop een echte zou ik zeggen.
* TD-er heeft het vermoeden dat het een hardware-issue is, dus dan heeft *WRT geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

TD-er schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:03:
[...]

* TD-er heeft het vermoeden dat het een hardware-issue is, dus dan heeft *WRT geen zin.
Je had gelijk, met een andere adapter werkt het wel.

Bedankt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mooi dat het dan zo opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nog even over een koelkast in een garage waar het rond nul is, of zelfs onder nul....
Het is logisch dat het vriesvak dan (half) ontdooid.
Immers, als de thermostaat op 5 graden staat en het is in de garage ook rond de 5, dan slaat de compressor simpelweg niet meer aan. Of veel te weinig om het vriesvak bevroren te houden, daar zit namelijk geen thermostaat in.
Hij kan dus helemaal niet inefficiënt gaan draaien.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

uknowSam schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:36:
Ik vind een tijdschakelaar ook erg handig ik vergeet altijd de tv en settop uit/aan te doen. En als ik in de ochtend de settop box van kpn aan doe moet ik 4 minuten wachten voor dat die opgestart is...

Maar weet iemand hoeveel een tijdschakelaar zelf verbruikt? Als dit rond de 4 watt is heeft het ook geen nut :|
Digitale tijdschakelaar verbruikt bijna niets. Onmeetbaar. Als je hem uit het stopcontact trek blijft het ding actief dus hij zal een eigen accuutje hebben die hij bij laadt.

Afbeeldingslocatie: http://www.amsterdamshop.nl/static/images/products//alecto/DTS814.jpg

Ik gebruik hem voor mijn Tele2 Davolink DV2020 wifi modem.
Dat modem verbruikt evenveel als een tafelmodel A++ koelkast. :N

[ Voor 19% gewijzigd door BertV op 22-10-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Gebruik ook zo een timer stekker. 2 gekocht voor 5 euro 2ehands (nooit gebruikt).
Heb er 1 in men kamer staan, hierdoor valt de wifirouter en pc helemaal uit tussen 1 u snachts en 7 u sochtends. Buiten in het weekend.

Ik slaap er veel beter door :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 19:49
Wat verbruikt een beetje router / modem eigenlijk aan stroom?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Ziggo Ubee doet zo'n 8W heb ik gemeten. Maar ik heb het ding in bridge laten zetten, hij fungeert bij mij dus alleen als modem. WiFi e.d. worden dus niet gebruikt.

Een al wat oudere router (Linksys WRT54GL) zo'n 4W.

Let wel, dit is gemeten aan de DC kant, dus na de adapter. De adapter heeft ook nog omzettingsverlies. Zal dan ongeveer 1 a 2W bijkomen.

Is allemaal niet super nauwkeurig gemeten (heb maar één multimeter, dus het is OF de stroom meten, OF de spanning). Maar dan heb je ongeveer een idee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uknowSam
bramv82 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:58:
Wat verbruikt een beetje router / modem eigenlijk aan stroom?
Verschilt, het ligt tussen 4 en 15 watt. Op hardware.info kan je router vinden en de stroom op idle zien. Het kan dus zeker lonen om in de nacht uit te doen.
BertV schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:49:
[...]

Digitale tijdschakelaar verbruikt bijna niets. Onmeetbaar. Als je hem uit het stopcontact trek blijft het ding actief dus hij zal een eigen accuutje hebben die hij bij laadt.

[afbeelding]

Ik gebruik hem voor mijn Tele2 Davolink DV2020 wifi modem.
Dat modem verbruikt evenveel als een tafelmodel A++ koelkast. :N
Thanks! Ik neem aan dat een digitale meer verbruikt dan een analoge tijdschakelaar? Of is hier het ook verschil ook minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een analoge gebruikt een synchrone motor, iets met spoelen en een weerstand aan de netspanning =>verbruik.
Een digitale werkt doorgaans met een knoopcel en een pulsrelais => geen verbruik, de batterij gaat waarschijnlijk langer mee dan het relais.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 22-09 20:16
Oxellaar schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:23:
Nog even over een koelkast in een garage waar het rond nul is, of zelfs onder nul....
Het is logisch dat het vriesvak dan (half) ontdooid.
Immers, als de thermostaat op 5 graden staat en het is in de garage ook rond de 5, dan slaat de compressor simpelweg niet meer aan. Of veel te weinig om het vriesvak bevroren te houden, daar zit namelijk geen thermostaat in.
Hij kan dus helemaal niet inefficiënt gaan draaien.
Koelkasten met vriesvak die maar één koelcircuit hebben, laten vaak het lampje in het koelgedeelte branden zodat ook in een koude omgeving het vriesvak bevroren kan blijven zonder dat de koelkast zelf bevriest.

Dat dat niet erg efficiënt is behoeft natuurlijk verder geen uitleg.
uknowSam schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:43:
[...]

Verschilt, het ligt tussen 4 en 15 watt. Op hardware.info kan je router vinden en de stroom op idle zien. Het kan dus zeker lonen om in de nacht uit te doen.
Echt zoden aan de dijk zetten doet het niet. Zoals het voorbeeld van net, als je tussen 1 uur 's nachts en 7 uur 's ochtends de router uitschakelt, dan scheelt dat dus 6 uur per dag. Als je router 4 watt is, scheelt dat dus 1/4*4*2 = 2 euro per jaar. Nog minder zelfs als je 'm de weekeinden 24/7 laat draaien. Terugverdientijd van de tijdschakelklok is dus aanzienlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 22-10-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uknowSam
Proton_ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:55:
Een analoge gebruikt een synchrone motor, iets met spoelen en een weerstand aan de netspanning =>verbruik.
Een digitale werkt doorgaans met een knoopcel en een pulsrelais => geen verbruik, de batterij gaat waarschijnlijk langer mee dan het relais.
Bedankt! dan maar voor een digitale gaan, prijs verschil is niet groot! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Digitale heeft ook als voordeel dat je vaak per dag een ander programma kunt instellen. Bij een analoge kun je alleen de aan/uit uren instellen, meer niet. Digitale heeft vaak ook nog een kleinere schakelinterval en weekendprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Hoe gaat het bij jullie als TV de hele nacht/dag van de stroom is geweest? Krijgen jullie dan geen tijd setup oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nooit problemen mee. Volgens de meneer van UPC zou hun (Pace) mediabox ook 30 dagen zonder stroom moeten kunnen zonder dat ie opnieuw ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een decoder (Humax IRHD-5000C) die dus alleen kan weergeven en geen opnamefunctionaliteit heeft. Enige 'nadeel' wat ik merk is dat het soms eventjes duurt voor de EPG weer gevuld is nadat hij net weer stroom heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier ook niet. Vanaf 2.00 - 6.00 uur is de hele TV-hoek uitgeschakeld. Nooit een probleem mee gehad.

Oh ja, wel een probleem:
Als de spanning afschakelt om 2.00 uur met een TV die aan was en je gaat dan naar bed, dan word je 's morgens wakker met een spelende TV.

Tja, moderne techniek hé. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Hier gaat de tv hoek ook uit.
ziggo cisco HD recoder/decoder en een smartcart in de bravia.
Op beide nog geen problemen gehad.
Alleen de WD live wil eff wat tijd nemen om weer contact the maken met de nas.
Maar dat is echt geen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uknowSam
ThinkPadd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:43:
Digitale heeft ook als voordeel dat je vaak per dag een ander programma kunt instellen. Bij een analoge kun je alleen de aan/uit uren instellen, meer niet. Digitale heeft vaak ook nog een kleinere schakelinterval en weekendprogramma.
Dat is inderdaad een voordeel! Bijvoorbeeld ik kijk doordeweeks in de ochtend of middag nooit tv maar in het weekend wel! De tv en settop box hoeft dus alleen tot 5 uur tot 12 uur aan te zijn. En weekend mag die hele dag aan. Op slaapstand gebruikt het 10 watt per jaar bespaar je toch best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Maar even over dat modem, als deze 10W continu gebruikt (en dan zit ik volgens mij al aardig hoog) dan is het toch niet zo overdreven veel?

10W*24 uur = 240W = 0.24Kw/h per dag * 365 = 87,6 Kw/h op jaarbasis * gemiddeld 0.22 Cent/Kwh = 19.27 euro per jaar? Dan kun je met s'nachts uitzetten dus misschien 7 euro per jaar op besparen...

Dit vind ik een nutteloze besparing, zet dan de PC een uurtje minder per dag aan en je hebt dat er al uit. Zet de verwarming 1 of een halve graad zachter en ik wed dat je zo een hele hoop meer bespaard.

Wat zou ik met mijn PC kunnen besparen?
Gemiddeld 200W * 5 uur per dag (=1Kw/h) * 365 = 365Kw/h per jaar * 0.22 cent = 80 euro per jaar.
Pak ik een "zuinigere" Intel dan bespaart mij dat misschien 20 euro op jaarbasis, zet dat eens tegenover de aanschafprijs...

Ik zie niet zo veel in "besparen" op kleine dingetje's, kijk dan naar je oude diepvries, de vloerverwarming enz.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, alleen een modem is geen grote besparing. Vaak heb je echter ook nog een extra router en een extra switch in gebruik. Dan is het zo maar ineens 20-25W.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Het zijn de krenten in de pap van de energiebesparing.
Ik ga nu dik onder de 1000Kwh, over geld gaat het al lang niet meer, het is meer een hobby. :P
Rol-Co schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:05:
[...]

Ik kan mijn pak melk nu langer dan een dag bewaren dus i.p.v elke dag een pak melk kopen van 1,- en daar de helft van weg gooien kan ik 2 dagen met dat pak doen, scheelt 182,50 per jaar alleen op melk, maar ik heb meer in de koelkast. :)
Ik ben overgestapt naar houdbare melk, zo heb ik genoeg aan een tafelmodel koelkast. >:)
Ten slotte: iedereen heeft een andere grens voor wat comfortabel is of niet. Laten we niet elkaars grenzen becommentariëren of de eigen grenzen promoten. Ik denk dat het belangrijkste is dat je bewust energie verbruikt.
:Y

Zo mieren*k ik in het donker met een 1,8 watt spaarlamp, maar ik weiger in de kou te zitten.

[ Voor 82% gewijzigd door BertV op 22-10-2014 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ThinkPadd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:00:
Klopt, alleen een modem is geen grote besparing. Vaak heb je echter ook nog een extra router en een extra switch in gebruik. Dan is het zo maar ineens 20-25W.
Ok, maar wat dan? Die verbruiken bij mij misschien ook 10W in totaal, en als het modem uitstaat kunnen we ook geen telefoon gebruiken.

Maar wacht eens, wij kunnen sowieso niet het modem uitschakelen aangezien we een alarm hebben. Die moet altijd kunnen bellen. Ik heb momenteel een stroommeter aan een oeroude diepvries hangen (1.60 hoog denk ik?) en op een krap half jaar al 230Kw/h, die vliegt er dus ook binnen een paar weken uit.

En tja, wij hebben een balkon, waar de was hangt te drogen als het niet overdreven hard regent, daar bespaar je dus serieus op want het verbruik van een droger is niet mis. Is op een begeven moment denk ik toch een hobby, en niet een monetaire kwestie.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

kuusj98 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:53:

10W*24 uur = 240WWh = 0.24Kw/hkWh per dag
[...]
Dit vind ik een nutteloze besparing, zet dan de PC een uurtje minder per dag aan en je hebt dat er al uit. Zet de verwarming 1 of een halve graad zachter en ik wed dat je zo een hele hoop meer bespaard.
De PC staat hier geen uur per dag aan.
Van de verwarming van 19 naar 18 graden merk ik meer dan van een modem/router die uit staat als ik slaap.
Ik zie niet zo veel in "besparen" op kleine dingetje's, kijk dan naar je oude diepvries, de vloerverwarming enz.
De meesten in dit topic kunnen daar juist niets meer besparen (in mijn geval: ik heb geen oude diepvries of vloerverwarming) :)
Dan blijven dit soort 'kleine dingen' over.

Je kunt het ook omdraaien: van die €20 per jaar zie je helemaal niets terug. Er is geen reden om het niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
kuusj98 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:53:
Maar even over dat modem, als deze 10W continu gebruikt (en dan zit ik volgens mij al aardig hoog) dan is het toch niet zo overdreven veel?

10W*24 uur = 240W = 0.24Kw/h per dag * 365 = 87,6 Kw/h op jaarbasis * gemiddeld 0.22 Cent/Kwh = 19.27 euro per jaar? Dan kun je met s'nachts uitzetten dus misschien 7 euro per jaar op besparen...

Wat zou ik met mijn PC kunnen besparen?
Gemiddeld 200W * 5 uur per dag (=1Kw/h) * 365 = 365Kw/h per jaar * 0.22 cent = 80 euro per jaar.
Pak ik een "zuinigere" Intel dan bespaart mij dat misschien 20 euro op jaarbasis, zet dat eens tegenover de aanschafprijs...

Continu stroom kost 2 euro per watt per jaar. (inclustief belasting, vast recht etc.) Dit is een makkelijk ezelsbruggetje.

Die 10 watt is dus 22 euro per jaar (ongeveer).
Als jij 5 aparaten uit kan zetten of minder ga gebruiken kan je dat dus zo ineens € 50,- ++ schelen per jaar.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpiceWorm schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:25:
[..]
Nawoord
Ten slotte: iedereen heeft een andere grens voor wat comfortabel is of niet. Laten we niet elkaars grenzen becommentariëren of de eigen grenzen promoten. Ik denk dat het belangrijkste is dat je bewust energie verbruikt. Meet het, reken uit wat het je jaarlijks of over tien jaar kost. Heb je het er voor over? Helemaal prima. Heb je het er niet voor over? Dan is er dit topic met tips hoe je er iets aan kan doen.
[..]
Bij mij staat modem/router/switch ook 24/7 aan, maar dat is puur omdat ik overdag gebruik wil kunnen maken van de VPN server op m'n NAS. En 's nachts kopieert m'n NAS mijn privé-data naar de NAS bij m'n ouders (en vice-versa). Dus spul kan niet uit.

En wat Proton_ ook zegt, als je het niet nodig hebt (in jouw geval wel, voor telefonie) dan heb je er 's nachts ook geen voordeel aan, dus waarom zou je het niet uitzetten. Zeker als een tijdschakelaar geen drol kost.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja maar dan is ie ook actief bezig en staat ie niet uit z'n neus te peuteren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Zijn er mensen met positieve ervaringen met vloerverwarming schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
datadevil schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:26:
Ik heb een vloerverwarming schakelaar op Domoticz draaien.
Als de aanvoertemperatuur onder de 25 graden komt schakelt deze de pomp uit.
Ik meet nu ook de aanvoer en retour temperatuur.
Nu heb ik gemerkt dat als ik de pomp constant laat draaien de retourtemperatuur warmer wordt dan de aanvoertemperatuur als deze 24 graden is.
d.w.z dat ik dan warmte onttrek aan de vloer als de pomp draait zonder te verwarmen.
Ik bespaar dus warmte(gas) en electra.

[ Voor 3% gewijzigd door 19roland70 op 22-10-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
19roland70 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:38:
[...]

Ik heb een vloerverwarming schakelaar op Domoticz draaien.
Als de aanvoertemperatuur onder de 25 graden komt schakelt deze de pomp uit.
Ik meet nu ook de aanvoer en retour temperatuur.
Nu heb ik gemerkt dat als ik de pomp constant laat draaien de retourtemperatuur warmer wordt dan de aanvoertemperatuur als deze 24 graden is.
d.w.z dat ik dan warmte onttrek aan de vloer als de pomp draait zonder te verwarmen.
Ik bespaar dus warmte(gas) en electra.
Kun je dan niet beter je aanvoer temp was hoger zetten? 28 Bijvoorbeeld, dat geven ze van Amframatic aan als ideale temperatuur om in te stellen.
Warmte uit je vloer halen heeft weinig nut. Eerst erin, dan er weer uit. Dan kun je er beter minder in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kuusj98 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:16:
[...]

Ok, maar wat dan? Die verbruiken bij mij misschien ook 10W in totaal, en als het modem uitstaat kunnen we ook geen telefoon gebruiken.

Maar wacht eens, wij kunnen sowieso niet het modem uitschakelen aangezien we een alarm hebben. Die moet altijd kunnen bellen. Ik heb momenteel een stroommeter aan een oeroude diepvries hangen (1.60 hoog denk ik?) en op een krap half jaar al 230Kw/h, die vliegt er dus ook binnen een paar weken uit.

En tja, wij hebben een balkon, waar de was hangt te drogen als het niet overdreven hard regent, daar bespaar je dus serieus op want het verbruik van een droger is niet mis. Is op een begeven moment denk ik toch een hobby, en niet een monetaire kwestie.
Lol :)
Mijn droger verbruikt in dat halve jaar wat jij noemt ongeveer de helft van het verbruik van jouw koelkast en hij draait vaak met 5 pers aan wasgoed.

En ja, het is een soort sport, minder verbruik zonder er wat van te merken, tv hoek op tijdklok, cv ketel zelfde, zo ver mogelijk naar 0 verbruik in de nacht.
Ook hier blijft modem en router / switch aan hoor, anders alleen mobile telefoon, deurbel, wekkers en logging ook.
Maar doe wel vaker / sneller iets uit, al is het voor anderen in huis nog wat lastig, die snappen het nog niet echt soms.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
datadevil schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:26:
Niet echt met een specifiek type. Bij m'n ouders hangt er eentje, en die doet volgens mij wat hij moet doen.
Over pompschakelaars voor vloerverwarming in het algemeen heb ik eens een blogpost geschreven: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Pagina: 1 ... 32 ... 84 Laatste