Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 16:24

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

BertV schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:12:
[...]

Er is nog winst te behalen door geen liters te verwarmen terwijl je maar een kopje nodig hebt.
Hoe meer vermogen zo'n waterkoker heeft, hoe makkelijker je veel te veel opwarmt.

Ik gebruik zelf de dolce gusto voor heet water. Kun je met een hendeltje zelf stoppen als het genoeg is.

Verder is dit voor de meeste mensen natuurlijk miern*ken en kunnen ze beter de oude vriezer uit de schuur halen oid. Mijn schoonvader heeft een flinke plak zonnecellen liggen maar ik heb hem al laten zien dat hij die opbrengst makkelijk had kunnen besparen door (een beetje) op zijn verbruik te letten.
True, er zijn ook waterkokers waar minimaal een halve liter water in moet om het warmte element onder water te zetten, oftewel een waterkoker met een vlakke bodem (waar dat element onder zit) zou dus efficienter kunnen zijn.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Crazy- schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:26:
Anyway, die servers zijn pleite dus dat scheelde al. Ik ging van 24kWh per dag naar 10kWh per dag.

Als ik t beetje doorreken per maand kom ik 270kWh verbruik deze maand.

Om nu gelijk *12 te doen is niet reëel ivm winter, kortere dagen, meer verlichting en tv.
Ik zou zeggen 14 kwh per dag besparing * 365 = 5110 kwh, pakweg 1100 euro per jaar.
100 euro per maand zal het wel net niet schelen. Als ik 10% zou vangen van al jullie besparingen was ik nu rijk geweest :o
engelbertus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:46:
ehm. een waterkoker is al 100% eficient volgens mij? op een heel klein beetje na dan...
misschien is het wat een boost knop op de centrae afzuiging te maken, even het vloerkleedje uit wapperen, en het stof verdwijnt via de centrale afzuiging... :p
Nou, je hebt waterkokers die het water maar bijvoorbeeld tot 70 of 80 graden verwarmen. Vanaf 20 graden starttemperatuur scheelt het toch 25 tot 37,5% energie. En de minimum hoeveelheid water verminderen tot een heel kopje (ipv halve liter) scheelt ook alweer de helft (in het geval van één kopje). Maarja, 't zijn waarschijnlijk letterlijk druppels op de gloeiende plaat ;)

Ik ben hier niet zo actief meer en heb ThinkPad medeauteur gemaakt, ik vermoed dat hij wel het een en ander gaat bijwerken aan de opening post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Veel waterkokers warmen het water op totdat het kookt. 100 graden Celcius dus. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit 1 gezien die tot 80 graden verwarmt en die zou ik zo terug brengen naar de winkel onder het kopje "defect".

Een waterkoker verliest tijdens het koken de warmte via de bovenkant en zijkant.
Ook al is het niet zoveel verlies, het is geen 100% efficiëntie.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Die zijn er weldegelijk. Groene thee moet je bijvoorbeeld niet met kokend water maken. Er zijn dus waterkokers met een instelbare eindtemperatuur.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffieautomaten op het werk spugen vaak ook water uit wat geen 100 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
Thuis ook, warm water uit de koffieautomaat is warm genoeg om cup a soup of thee mee te maken, maar het is echt geen kokend water. Ik heb helaas geen thermometer om het te meten, want ik ben wel eigenlijk nieuwsgierig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48

Crazy-

Best life ever

SpiceWorm schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:59:
[...]

Ik zou zeggen 14 kwh per dag besparing * 365 = 5110 kwh, pakweg 1100 euro per jaar.
100 euro per maand zal het wel net niet schelen. Als ik 10% zou vangen van al jullie besparingen was ik nu rijk geweest :o
Yups, nu 2 maanden verder en van +- 26kWh per dag zelfs gezakken naar 8 tot 10kWh per dag.

Met een maandnota a 350 euro per maand nuon en eerste halfjaar al ruim een verbruik van ruim 4500kWh.. gaat t hard.

Verbruik
Q1 2400kWh
Q2 2100kWh
Q3 750kWh

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Goed bezig!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Dat gaat een leuke teruggave worden en zeer waarschijnlijk binnenkort ook een controleur voor je meterstanden :)
Als je dat van 750 kWh in de wintermaanden kunt vasthouden, dan gaat het wel goed komen.
Dan kom je waarschijnlijk onder de 3000 kWh per jaar uit, wat netjes is.
Zeg maar van 1020 Watt gemiddeld naar 350 Watt gemiddeld.
Dat is een verschil van 670 Watt gemiddeld verbruik, dus 1340 euro besparing per jaar. (2 euro per Watt per jaar)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Let op die, q3 nog een maandje he. Dus q3 zal 1000kWh worden.
Eerste 1,5 a 2 weken nog oud verbruik. Daarna zit ik rond de 60,70 kWh per week. Dat is bruto, zonproductie moet er nog af :)

Januari afrekening dus ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:06:
Koffieautomaten op het werk spugen vaak ook water uit wat geen 100 graden is.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Bij bonenkoffie moet de temperatuur tussen de 85 en 95 zijn, bij instantkoffie is 75 al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

ATS schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:52:
Die zijn er weldegelijk. Groene thee moet je bijvoorbeeld niet met kokend water maken. Er zijn dus waterkokers met een instelbare eindtemperatuur.
Inderdaad, maar wat een prijzen zeg. Ik kijk meestal bij de goedkopere varianten, kom ze dus niet tegen.

Koffieautomaten noem ik eigenlijk geen waterkokers, alhoewel dat wel 1 van de belangrijke functies zijn. Daar komt inderdaad geen water van 100 graden Celsius uit, maar dat ding heeft meer dan alleen een verwarmingselement die stroom verbruikt en dus niet 100% efficiënt kan werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Koffieautomaten in diverse bedrijfskantines hebben meestal zo'n pak koffie-siroop erin zitten en die moeten koel gehouden worden.
Dat koel houden doen ze dan meestal met een Peltierelement.
Als er een inefficiënte manier is om warmte te verplaatsen, is het wel met zo'n element. Maar het is lekker compact, vandaar dat ze gebruikt worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Interessant! Ik ga denk ik zo'n Youless aanschaffen. Ik heb het volgende in gedachte:

- UPC boxen op een tijdschakelaar te zetten
- PC+randapparatuur op 1 schakelaar te zetten
- opladers van telefoons na X uur uitschakelen
- NAS/netwerkspul 's nachts uitzetten met tijdschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
Bedoel je opladers van smartphones? Die verbruiken nagenoeg niets als die aan het net hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 22:06

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

@Crazy- Wel foto's met dagbladen van je standen maken, want anders gelooft Nuon het nooit en gaat de nieuwe meterstanden schatten op basis van historisch verbruik.
Eneco probeerde dat bij mij!

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:21:
Bedoel je opladers van smartphones? Die verbruiken nagenoeg niets als die aan het net hangen
Dat bedoelde ik ja, weet je dat zeker? Ik laad 's nachts altijd m'n telefoon op terwijl ie na n uur meestal al klaar is bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat ie de overige ~7 uur ook nog stroom gebruikt dan en de rest van de dag ook nog minimaal als er geen telefoon aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het is met moderne opladers zo dat ze minder dan 1 W verbruiken als ze in het stopcontact zitten (met geen telefoon eraan uiteraard)

Ik heb geen idee hoeveel hij gebruikt voor druppel laden, wat je effectief doet als de batterij op 100% is en alsnog op de lader hangt

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jandebehanger schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:47:
@Crazy- Wel foto's met dagbladen van je standen maken, want anders gelooft Nuon het nooit en gaat de nieuwe meterstanden schatten op basis van historisch verbruik.
Eneco probeerde dat bij mij!
ze gaan hun gang maar, ik heb in ieder geval meerdere malen foto's gemaakt
evenzo gisteravond daar er per 1 september een nieuw contract/tarief in gaat.

ben benieuwd waar ze het verbruik op schatten op de eindafrekening t/m 31 augustus.
Ik lust ze rauw .... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

In het kader van electra besparen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/summary_2014.png

Bovenstaande is van 01-01-14 tot nu vergelijken met dezelfde periode vorig jaar. Best lekker zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 17:46
Je rekent nu met een dubbele besparing op electra. Het is hoog/laag of totaal niet allebei. Toch? Of begrijp ik je berekening niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nee? Ik bespaar zowel in Hoog als Laag tarief (elec hoog, elec laag) welke in 'elec totaal' opgeteld wordt :) Dus totaal tot nu toe 599 kWh bespaard dit jaar tov vorig jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

Dido

heforshe

@Notna: Je besparing in euro's is te optimistisch. Je totaal bevat nu 48 euro hoog, 85 laag en 133 euro totaal. Je daadwerkelijke besparing in euro's is dus 133 euro minder dan wat je nu hebt staan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ah, nu zie ik de flaw: ik reken het totaal er nog een keer in :$

Aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Hoe heb je zoveel op gas bespaard ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Cartman! schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:42:
offtopic:
Zachte winter, van enkel glas/dubbelglas uit de jaren 80 + vurenhoutenkozijnen met geen isolatie naar Schüco CT 70 kunstofkozijnen met HR ++ (1,1 uG) beglazing en opgemetselde muren met Rockwool isolatie gegaan en CV tuning :) . En zorgen dat je huis kierdicht is :P

Met name het Tapwater comfort uit zetten scheelt met name het gasverbruik gedurende de warmere maanden :) (zoals Juni/Juli/Aug)

Zie ook: Wat is jouw actuele energieverbruik?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 01-09-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ok :) Ik heb net een nieuwe CV-ketel dus verwacht wel een afname in gas maar heb geen idee wat ik er van kan verwachten. De oude ketel was wel HR maar al 14 jaar oud en nu zit er een nieuwe in dus, iemand een idee of ik dit terug ga zien in m'n afrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dat kan je beter hier aankaarten: Gas besparen door middel van CV tuning

(Het antwoord is misschien, maar verwacht niet enorme dalingen)

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 01-09-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Interessant, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:17
Cartman! schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:42:
Wellicht ook interessant, hoe heeft Notna 25% op zijn water bespaard?
Feitelijk hebben zijn genoemde maatregelen zover ik zie geen betrekking tot verminderd watergebruik. Toch is van ruim 80 naar 60m3 een besparing van ~25%.

(is natuurlijk offtopic in deze thread, maar oké... het viel me op)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 01-09-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

offtopic:
Ik stuur even een PM, anders vervuilen we het topic teveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Notna schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:39:
In het kader van electra besparen:

[afbeelding]

Bovenstaande is van 01-01-14 tot nu vergelijken met dezelfde periode vorig jaar. Best lekker zo :)
Let op je vaste kosten voor <500 kuub gas. Die zal enkele tientjes lager uit moeten vallen. Succes!
Zie ook Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Crazy- schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:12:
[...]

ze gaan hun gang maar, ik heb in ieder geval meerdere malen foto's gemaakt
evenzo gisteravond daar er per 1 september een nieuw contract/tarief in gaat.

ben benieuwd waar ze het verbruik op schatten op de eindafrekening t/m 31 augustus.
Ik lust ze rauw .... >:)
Bij Essent kun je online je standen doorgeven en dat eigenlijk op elk moment (dus vaker per jaar).
Enige nadeel is wel dat ze dan meteen ook je voorschotbedrag aan willen passen en ze hanteren nogal een vreemde berekening.
Misschien dat je zoiets ook bij jouw aanbieder kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Nuon heeft dat niet helaas. Maar heb afspraak met medewerker incl log besrand daarvan dat ik adhv de jaarrekening hetbmag aankaarten als het niet goed zit.

We gaan het meemaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 17:46
Notna schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:40:
Ah, nu zie ik de flaw: ik reken het totaal er nog een keer in :$

Aangepast :)
Dat zei ik! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

marcel87 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:59:
Wellicht ook interessant, hoe heeft Notna 25% op zijn water bespaard?
Feitelijk hebben zijn genoemde maatregelen zover ik zie geen betrekking tot verminderd watergebruik. Toch is van ruim 80 naar 60m3 een besparing van ~25%.
Bewustwording? Douchen kost volgens Vitens een kleine 18m3 p.p.p.j. Beiden in huis de helft korter douchen en je bent er :P

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ga binnenkort op vakantie en vroeg me af of het zinvol is om voor 2 weken de CV installatie en afzuiging volledig uit te schakelen. Is dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 21:20
Gumball schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:24:
Ik ga binnenkort op vakantie en vroeg me af of het zinvol is om voor 2 weken de CV installatie en afzuiging volledig uit te schakelen. Is dit verstandig?
Centrale afzuiging zou ik dan op de laagste stand zetten. Bij CV zou ik tapwater/boiler functie uitzetten, maar stel het wordt die komende weken koud weer (verwachting is niet, maar NL weer is erg onvoorspelbaar) dan kun je rond het dauwpunt uitkomen (<15 graden ergens) en daarin is ook ventilatie weer belangrijk. Je kunt Of is dit erg overdreven?

Wel je verwarming vast instellen op 15 graden anders. Bijna geen gas verbruik, minimaal stroom.

[ Voor 8% gewijzigd door ErgoStijn op 02-09-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TD-er schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:41:
[...]

Enige nadeel is wel dat ze dan meteen ook je voorschotbedrag aan willen passen en ze hanteren nogal een vreemde berekening.
Dat kun je gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ErgoStijn schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:58:
[...]

Centrale afzuiging zou ik dan op de laagste stand zetten. Bij CV zou ik tapwater/boiler functie uitzetten, maar stel het wordt die komende weken koud weer (verwachting is niet, maar NL weer is erg onvoorspelbaar) dan kun je rond het dauwpunt uitkomen (<15 graden ergens) en daarin is ook ventilatie weer belangrijk. Je kunt Of is dit erg overdreven?

Wel je verwarming vast instellen op 15 graden anders. Bijna geen gas verbruik, minimaal stroom.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dan hebben ze dat aangepast denk ik, want vorig jaar lukte me dat niet.
Uiteindelijk had ik 't telefonisch doorgegeven voorschotbedrag toch wel goed uitgerekend/geschat, want ik kreeg 4,95 euro terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 22:23

dikkiejan

2805Wp

Mijn jaarnota gehad, 12-08-'13 tot 13-08-'14, ik krijg ruim €600,- terug. *O*
Eerste 7 maanden mijn voorschot niet aangepast en zachte winter.

Ook ben ik een stuk energiezuiniger geworden en sinds 07-'13 2805 Wp op mijn dak.

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TD-er schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:54:
[...]

Dan hebben ze dat aangepast denk ik, want vorig jaar lukte me dat niet.
Uiteindelijk had ik 't telefonisch doorgegeven voorschotbedrag toch wel goed uitgerekend/geschat, want ik kreeg 4,95 euro terug ;)
Hmmm... ik ben al sinds 2011 klant en altijd zelfs kunnen aanpassen. Ja, de site kan het voorschot wijzigen na invoer, maar je hebt zelf de keus om dat door te voeren of aan te passen naar goeddunken. Ik heb dus al jaren hetzelfde voorschot van EUR 125,00 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Laatst online: 11-05 09:46
Sinds kort hebben we onze TV vervangen. We hadden een 4 jaar oude LCD/LED Samsung tv (32 inch). Deze is doorgeschoven naar de slaapkamer en in de woonkamer staat nu een nieuwe 32 inch Sony tv, eveneens LCD/LED. Het viel me op dat los van de beeldkwaliteit e.d. ook het stroomverbruik enorm vebeterd (verlaagd) is!
De Samsung trekt zo'n 70 watt en de Sony slechts 35 á 40!! Was echt verbaasd dat ook hier een enorme slag in is gemaakt in die paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb hier nog een 46" model met CCFL verlichting, die trekt zo een 154W. En dan heb ik de helderheid al wat teruggeschroefd.

Hij doet het alleen nog prima, en een nieuwe kopen vanwege stroomverbruik is qua terugverdientijd niet echt interessant (10 jaar ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Laatst online: 11-05 09:46
ThinkPadd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:19:
Heb hier nog een 46" model met CCFL verlichting, die trekt zo een 154W. En dan heb ik de helderheid al wat teruggeschroefd.

Hij doet het alleen nog prima, en een nieuwe kopen vanwege stroomverbruik is qua terugverdientijd niet echt interessant (10 jaar ofzo)
Nee inderdaad, qua terugverdientijd is het niet interessant, maar vond het toch een interessante constatering. Het is voor mij niet echt een criterium bij het uitzoeken van een tv, maar wel mooi meegenomen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TV hier stamt uit 2007 en maakt best wel veel uurtjes.
Verbruik is voor een TV uit die tijd helemaal niet gek (37" plasma, 170 Watt gemiddeld ongeveer), wat per oppervlak ongeveer gelijk is met de 32" LCDs uit die tijd.
Maar hier zal wel flink wat te halen vallen wanneer 'ie stuk zal gaan.
Maar goed, als je het optelt, zit je op een totaalverbruik van die TV van minder 75 euro per jaar (teller staat op 14000 uur, 7 jaar oud) dus de haalbare besparing zal minder zijn dan dat en dan zit je inderdaad al snel op 10+ jaar "terugverdientijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

daanNL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:14:

De Samsung trekt zo'n 70 watt en de Sony slechts 35 á 40!! Was echt verbaasd dat ook hier een enorme slag in is gemaakt in die paar jaar.
Ik heb deze productreview: Samsung LE32C530 review door PcDealer zal hem een dezer dagen aan de meter hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 13:00

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/49762450/verbruik.gif

Gaat lekker met stapsgewijs aanpassingen; overal LED-verlichting, desktop de deur uit, CV ipv 50 liter boiler vorige maand. Dat laatste hakt er natuurlijk het beste in.

September is nog grotendeels een schatting van Greenchoice.

Volgende stap is het minder / niet meer gebruiken van mijn warmtepompdroger door droogrekken op mijn net geisoleerde zolder.

Doel is 1200kwh per jaar. Appartement uit 1957, 4 personen, +/- 130 vierkante meter.

De CV ketel heeft een standby verbruik van 2,2 - 2,0 watt, ben ik heel blij mee.
Vailliant ECOtec Plus.

[ Voor 59% gewijzigd door BertV op 04-09-2014 11:32 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 16:01
Dat is eigenlijk ook wel een interessante: hoeveel stroom gebruiken jullie per jaar? En voor wat voor oppervlakte is dat? Ik merk zelf als ik mensen zo zie hier, dat ik best laag zit qua verbruik… we gebruiken hier ±900kWh per jaar, met 2 personen en 2 katten, in een appartement van 80m2 uit 1996 namelijk. Er is vast nog genoeg waar we hier op kunnen besparen (meer LED verlichting o.a.), maar we lijken toch al aardig laag te zitten volgens mij.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BertV schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:17:
[afbeelding]

Gaat lekker met stapsgewijs aanpassingen; overal LED-verlichting, desktop de deur uit, CV ipv 50 liter boiler vorige maand. Dat laatste hakt er natuurlijk het beste in.

September is nog grotendeels een schatting van Greenchoice.

Volgende stap is het minder / niet meer gebruiken van mijn warmtepompdroger door droogrekken op mijn net geisoleerde zolder.

Doel is 1200kwh per jaar. Appartement uit 1957, 4 personen, +/- 130 vierkante meter.

De CV ketel heeft een standby verbruik van 2,2 - 2,0 watt, ben ik heel blij mee.
Vailliant ECOtec Plus.
1200 met zijn 4e lijkt me wat extreem, het laagste hier is 3020 kWh met zijn 5e. Wp droger is al zuinig, het drogen in de winter op zolder geeft veel vocht, de zomer gaat wel.
Het verbruik is hier al niet belangrijk meer, als je panelen hebt en een overschot aan stroom maakt het niet uit. Vandaar dit jaar ook fors hoger aan verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is er met september? Maanden er na zijn die van 2013?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:17
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:49:
Dat is eigenlijk ook wel een interessante: hoeveel stroom gebruiken jullie per jaar? En voor wat voor oppervlakte is dat? Ik merk zelf als ik mensen zo zie hier, dat ik best laag zit qua verbruik… we gebruiken hier ±900kWh per jaar, met 2 personen en 2 katten, in een appartement van 80m2 uit 1996 namelijk. Er is vast nog genoeg waar we hier op kunnen besparen (meer LED verlichting o.a.), maar we lijken toch al aardig laag te zitten volgens mij.
Mja belangrijk erbij zijn nog veel meer dingen. Dat apparatuur verbruikt en je daar op kunt besparen is maar 1 ding in het hele verhaal. Feitelijk zou je het hele plaatje elke keer er naast moeten leggen, anders zegt het niet zoveel. Ik hoef verder niks met die info, maar voor een eerlijke vergelijking is het wel van belang.

Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak ben je thuis of juist weg?
- Wat voor type huis, op welke windrichting, op welke verdieping, hoek of tussen, etc?
- Werk je overdag of juist 's nachts (ivm verbruik in de nacht => stroom en gasverbruik zal allicht snachts harder oplopen dan overdag, buiten is het licht en warmer overdag)

Alleen bovenstaande punten maken al gigantisch veel uit. Stel je werkt 3 dagen thuis en doet dit 's avonds tot in de laatste uurtjes. Je huis is goed geïsoleerd maar heeft een grote gevel op het oosten en is een hoekhuis. Denk dat je wel meer dan het dubbele zult verbruiken dan iemand die overdag altijd van huis is, 's avonds niet lang op blijft en een appartement heeft ergens in het midden van het gebouw (warmte van buren).

• BertV

BertV

Handgemaakt

PcDealer schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:50:
[...]

Wat is er met september? Maanden er na zijn die van 2013?
voor de komende maanden maakt greenchoice een schatting.
Van september zijn maar een paar dagen door mij ingevuld waardoor greenchoice nog steeds hoog inschat.
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:49:
Ik zat op zo'n 1900kWh, maar dat was inclusief een boiler van 50 liter.
Met 900kWh zit je histerisch laag ja. :+

[ Voor 50% gewijzigd door BertV op 04-09-2014 16:10 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
900 kWh, dat is laag. Met 185 m2 en 6 personen zitten we op 4600 kWh (- 2800 kWh solar pv). We koken en verwarmen op gas. Warmtepomp droger, staat hooguit paar keer per jaar aan. Sporadisch staat de airco aan (tot nu toe 1 avond dit jaar). Wel een zonneboiler waarvoor een pomp loopt.

• Kapotlood
  • Laatst online: 10-05 16:01
marcel87 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:56:
Mja belangrijk erbij zijn nog veel meer dingen. Dat apparatuur verbruikt en je daar op kunt besparen is maar 1 ding in het hele verhaal. Feitelijk zou je het hele plaatje elke keer er naast moeten leggen, anders zegt het niet zoveel. Ik hoef verder niks met die info, maar voor een eerlijke vergelijking is het wel van belang.

Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak ben je thuis of juist weg?
- Wat voor type huis, op welke windrichting, op welke verdieping, hoek of tussen, etc?
- Werk je overdag of juist 's nachts (ivm verbruik in de nacht => stroom en gasverbruik zal allicht snachts harder oplopen dan overdag, buiten is het licht en warmer overdag)

Alleen bovenstaande punten maken al gigantisch veel uit. Stel je werkt 3 dagen thuis en doet dit 's avonds tot in de laatste uurtjes. Je huis is goed geïsoleerd maar heeft een grote gevel op het oosten en is een hoekhuis. Denk dat je wel meer dan het dubbele zult verbruiken dan iemand die overdag altijd van huis is, 's avonds niet lang op blijft en een appartement heeft ergens in het midden van het gebouw (warmte van buren).
Om even een kleine opsomming te geven:
- Bij mij is het witgoed (wasmachine, vaatwasser en koelkast) allen A+. Wasmachine is ook een droger, en die gebruiken we hooguit 1x per week als dusdanig (voor de handdoeken).
- Huis is relatief goed geïsoleerd (dubbel glas, mechanische ventilatie e.d.) en 't is een appartement, dus ik heb warmte van de buren boven en naast me.
- We zijn met z'n tweeën, en werken allebij fulltime. Veel thuis zijn we overdag dus niet.
- onze cv-ketel is een HR-ketel van 2010. Niet de zuinigste, maar zeker niet de gulzigste. Overigens staat bij ons de radiator in de zijkamer standaard uit. Waar we niet/nauwelijks komen hoeft ook niet verwarmd te worden imho :)
- In de winter staat de kachel standaard op 20,5°C. Vrouw is een beetje een koukleum :P
- Douchen doen we allebij doordeweeks relatief kort (ca. 6-7 minuten p.p.p.d), en in 't weekend ±9min).
- We koken op gas (ook de oven). Scheelt toch wat vergeleken met een inductieplaat volgens mij.
- 90% van onze verlichting is LED, en onze TV is LED en redelijk zuinig.
- Mijn iMac staat nagenoeg de hele avond aan i.v.m. downloads, maar is "redelijk" zuinig.

Met de jaarafrekening zie ik ook wat het gemiddelde verbruik is in mijn straat, en ze zitten eigenlijk bijna allemaal rond datzelfde verbruik. Doe dus eigenlijk niet eens heel veel extreem zuinigs. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 04-09-2014 17:02 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
ErgoStijn schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:58:
[...]

Waarom zou de centrale afzuiging aan laten? Of heb je huisdieren? En de CV kan ook gewoon uit. De temperatuur binnen wordt nooit lager dan de minimale buiten temperatuur. Wat het dauwpunt hiermee te maken heeft ontgaat me...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• TD-er
Als je kamer <15 graden komt, kan het vochtig worden in huis in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MeTooPV schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:37:
900 kWh, dat is laag. Met 185 m2 en 6 personen zitten we op 4600 kWh (- 2800 kWh solar pv). We koken en verwarmen op gas. Warmtepomp droger, staat hooguit paar keer per jaar aan. Sporadisch staat de airco aan (tot nu toe 1 avond dit jaar). Wel een zonneboiler waarvoor een pomp loopt.
Met 4600 durf ik te zeggen dat ondanks dat je energiezuinige apparatuur hebt (je noemt een warmtepompdroger) dat je volgens mij niet echt kijkt naar enige besparing. Ik vermoed dat er veel winst te behalen is zonder in te boeten op "comfort". Je hebt zeker puberende kinderen? Tv op de kamer, console er bij en de pc de hele dag aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
TD-er schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:48:
Als je kamer <15 graden komt, kan het vochtig worden in huis in NL.
Soort van urban legend.

Het kan alleen vochtig worden als de temperatuur in je woning onder het dauwpunt komt. Dit gebeurd bijna nooit, behalve in de lente wanneer het ineens 10 graden warmer is dan de dag daarvoor EN de vochtigheid ook flink omhoog gaat. Dat gebeurd een paar keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 07:56
Wat info over het verbruik van onze waterkoker en 'plintboiler' in mijn situatie. En daarnaast een vraag.

Situatie:
We hebben geen warmwatertoevoer in de keuken vanuit de cv ketel. De leiding was ergens onderweg van zolder lek. Afgesloten en vervangen door een plintboiler om niet hele huis open te breken. Deed wel pijn in mijn groene gevoel! de waterkoker hadden we al.
Ik heb wat zitten meten met eenConrad energy count 3000:

Waterkoker gemeten over 31 dagen (744 uur):
  • 8,43 kWh verbruik, over een jaar is dat 99 kWh.
We gebruiken de waterkoker vooral voor theewater (theeleuten) en kokend water in een pan doen om vervolgens iets te koken (op gas). In die 31 dagen heeft de koker 4,32 uur aangestaan (0,582% van de tijd).
Ik had niet gedacht dat het toch en kleine 100kWh per jaar zou opleveren.

De plintboiler (Daalderop close-in boiler) gemeten over verschillende periodes:
(De metingen zijn een beetje 'vals' omdat de boiler samen met de afwasmachine op een prioschakeling zit. Als de afwasmachine verbruikt kan de boiler niet verbruiken).
  • Boiler zonder tijdschakelaar, gemeten over 3 dagen: 462 kWh per jaar
  • Experimentje met een tijdschakelaar met half uur aan/half uur uit, gemeten over 4 dagen: 461 kWh per jaar (helpt dus niets).
  • Met de tijdschakelaar die uit gaat om 22:00 en aan gaat om 06:00: 407 kWh per jaar gemeten over 13 dagen. Net voordat hij in de ochtend aan gaat komt er lauw water uit. Ik heb dit nu zo permanent zitten. Voor de preciezers: De tijdklok gaat natuurlijk achterlopen door de afwasmachine maar ik had er nog een liggen met DCF klok en die zet zichzelf elke nacht gelijk.
We gaan nu de keuken vervangen en vroeg me af of ik kan besparen (en een wens van mijn echtgenoot vervullen :) door een 3 in 1 heet/warmwater kraan te gaan gebruiken.
Ik heb daar nu een ' budget' van 407+99 kWh = 506 kWh per jaar voor.
(De economische afweging is helder: veel te duur!)
  • Heeft iemand het gemeten gebruik van een heetwater kraan? Liefst van een 3 in 1 model omdat ik ook het warm water uit die kraan moet halen.
Dank!
Oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:21

ericplan

5180 Wp PV

De quooker Combi+ verbruikt bij mij (apart bemeterd) ca 450 kWh per jaar en zorgt voor al het warme en hete water in de keuken. Hij is wel aangesloten als hotfill op de zonneboiler. We hebben geen waterkoker en koffiezetapparaat meer.
We hebben wel een losse kraan en ik zou niet anders willen. De theepot, wij zijn ook theeleuten, kan dan tijdens het vullen gewoon op het aanrecht staan. Ook een pan water vullen voor pasta is handiger met een losse kraan. Tijdens koken heb je al snel spullen in de gootsteen staan. Bovendien komt het kokende water langzamer uit de kraan, het vullen van een pan of theepot duurt dus langer.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3857/14967977300_96b75bb8e8_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 06-09-2014 12:07 . Reden: foto ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, startpost bijgewerkt met een inhoudsopgave, en een hoop nieuwe/meer uitgebreidere informatie.

[ Voor 161% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:53

vhal

ಠ_ಠ

Inmiddels zitten wij hier ruim een jaar in een nieuwbouwappartement uit 2013 met twee volwassenen en een baby. De tussenstand is +/- 1800 kWh aan elektra en 254m3 aan gas.

Ergens wel frappant gezien wij niet echt letten op besparing. OK, alle lampen zijn LED of spaarlampen (de dimbare via Philips Living Whites). Daarnaast is de wasmachine vervangen voor een A++ variant. Verder gebruiken wij wel elke week een condensdroger gezien wij niet veel plek hebben om alle kleding uit te hangen. Wat betreft de TV: er staat een 46" plasma maar ik heb geen idee wat het verbruik hiervan is. Echt veel TV kijken wij niet. Ik denk dat er nog wel wat winst te halen is door consequent mijn PC uit te zetten en evt. wat stand-by killers te installeren. Wat ik wel wil doen is een timer plaatsen voor het laadstation van onze robotstofzuiger.

De CV heeft letterlijk een luizenleven, ws. is het gebruik op 1 hand te tellen en dat was in de week dat de baby geboren werd. Verder is het hier zelden kouder dan 19 graden C. Eigenlijk wordt hij alleen gebruikt voor warm water en het koken. Hopelijk krijgen wij komende maand een fiks bedrag terug gezien de voorschotten best hoog waren.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 07-09-2014 01:13 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes. Als je trouwens altijd zo'n laag gasverbruik hebt dan is het interessant om hier eens te kijken: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:53

vhal

ಠ_ಠ

ThinkPadd schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:03:
Netjes. Als je trouwens altijd zo'n laag gasverbruik hebt dan is het interessant om hier eens te kijken: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Interessant topic, bedankt! Gasverbruik was altijd wel laag in het oude huis. Ik moet dan wel even de jaarnota's doorspitten gezien ik eigenlijk niet bekend was met het lage capaciteitstarief :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:33

P_Tingen

omdat het KAN

ThinkPadd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:05:
Zo, startpost bijgewerkt met een inhoudsopgave, en een hoop nieuwe/meer uitgebreidere informatie.
d:)b

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThinkPadd schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:03:
Ga je niet automatisch naar het juiste tarief? (volgens dat topic met een jaar vertraging)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Marzman schreef op maandag 08 september 2014 @ 10:35:
[...]

Ga je niet automatisch naar het juiste tarief? (volgens dat topic met een jaar vertraging)
Grapjas :) Lees het topic eens goed. Men moet veel moeite doen om juist in het lagere tarief te komen en automatisch zetten ze iedereen in het hoge tarief (zonder moeite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M'n idle verbruik is nu 50W 's nachts, en overdag als er niemand thuis is :)
Waarvan 11W door de ketel, 4W door magnetronklokje, 12-15W door NAS en de rest (~23W) door router/switch/modem en wat KaKu ontvangers, oplader, wekker etc.
Ketel is mij een doorn in het oog, maarja huurwoning dus even een andere ketel ophangen kan ook niet.

Lager krijg ik het ook niet zonder in te boeten op comfort. NAS wil ik 24/7 bereikbaar hebben ivm VPN mogelijkheid. Anders zou die overdag nog uit kunnen. Magnetron moet ik de tijd elke keer opnieuw van instellen als de stroom eraf is, dus die 4W kom ik ook niet onderuit.
Verder TV-hoek achter een doordrukstekker met schakelaar, dat hele gebeuren staat zo'n 19 uur op een dag gewoon _uit_ :) Tijdschakelaar op printerservertje, 2e TV in de slaapkamer achter een schakelaar etc.

De twee telefoonladers in de slaapkamer kan ik evt. nog op een tijdschakelaar zetten, maar ik denk dat de tijdschakelaar dan meer gebruikt dan die opladers samen (compacte iPhone lader en een compacte Samsung microUSB lader).

Is overigens wel een stuk beter dan bij m'n ouders, daar schommelt het tussen de 130W - 240W basisverbruik. Verbruik is daar zo'n 12-25kWh (gem. 15) per dag. Kom ik aan met m'n 3,5 kWh/dag :9

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zoals in het andere topic aangegeven ook: ik zit op 65 W idle met pieken naar 120 als de boel aangaat.

Ik haal per normale dag gemiddeld iets van 7 kWh. Maar ik werk dan ook thuis en mijn vrouw werkt niet en let op de jongste 2 kinderen. De weekenden zijn meestal iets van 10/11 kWh ivm wassen die moeten draaien :)

Mijn contractjaarverbruik (toen ben ik ook begonnen met besparen) ligt nu op 3260 kWh voor een jaar. Dat is dus gemiddeld per dag 8.9 kWh. Best netjes. Ik denk dat als alle 3 de kinderen de hele dag naar school zijn + ik op kantoor zou zitten en mijn vrouw zou werken dat nog een stuk lager zou liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Mijn idle is +/- 10W

2W (HR-ketel 24/7)
8 watt Tele2 modem (tijdklok van 7:00 t/m 1:00)

Af en toe springt mijn tafelmodel koelkast aan. Hoort wat mij betreft ook bij idle.

Voor de rest niks, geen mechanische ventilatie, geen adapters.
Geen standby TV / decoder / vriezer / boiler / magnetron / keukenapparatuur etc.

Ik zit nu op gemiddeld 3kWh per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 23-09-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 11:03

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zou al heel blij zijn als die klokjes terror eens ten einde kwam: afzuigkap, inductieplaat, oven, magnetron.

En alles loopt ook nog binnen de kortste keren uit de pas.

Als de EU nu DAAR eens een regeltje voor zou verzinnen i.p.v. die over stofzuigers.

Gewoon een schakelaartje zou al prima zijn. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:52:
Ik zou al heel blij zijn als die klokjes terror eens ten einde kwam: afzuigkap, inductieplaat, oven, magnetron.

En alles loopt ook nog binnen de kortste keren uit de pas.

Als de EU nu DAAR eens een regeltje voor zou verzinnen i.p.v. die over stofzuigers.

Gewoon een schakelaartje zou al prima zijn. ;)
Watt LED je om er een schakelaar tussen te zetten? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Volgens mij gelden er andere maximale standby vermogens (vanuit regelgeving) als er een klokje op een apparaat zit. Dan is het voor sommige fabrikanten makkelijker om een klokje op het apparaat te plaatsen dan om het standby verbruik terug te dringen.

nieuws: Standby-verbruik vanaf 2010 beperkt tot 2W

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 23-09-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:52

The Executer

Lekker belangrijk!

ThinkPadd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:47:
<knip>
Kom ik aan met m'n 3,5 kWh/dag :9
Dat draai ik er in een nacht door :X . Per dag gebruiken we ongeveer 8kWh stroom en 1.1m3 gas. 1 persoon met een kleintje van een jaar gehele dag thuis met 3 tot 5 oppaskinderen. Qua stroomverbruik hoog tijd dat het aquarium eruit gaat, aan de andere kant... Hobby's :P.

offtopic:
1100e post :D

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 23-09-2014 13:18 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Crazy- schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:04:
[...]

Watt LED je om er een schakelaar tussen te zetten? ;-)
Dus je bedoelt: al die apparaten demonteren en hierbij o.a. de garantie verliezen?
Als het simpel was om dit te doen, dan was het al gedaan >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

The Executer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:15:
[...]

Dat draai ik er in een nacht door :X . Per dag gebruiken we ongeveer 8kWh stroom en 1.1m3 gas. 1 persoon met een kleintje van een jaar gehele dag thuis met 3 tot 5 oppaskinderen. Qua stroomverbruik hoog tijd dat het aquarium eruit gaat, aan de andere kant... Hobby's :P.

offtopic:
1100e post :D
Zou zonde zijn. Een paar panelen op het dak (voor het aquarium)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 14:24
Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:52:
Mijn oude Sharp magnetron had daar een heel handige functie voor: als je de klok niet instelt, dan gaat hij in een soort spaarstand en zet hij 1 minuut na gebruik gewoon het display uit. Bij het openen van de deur sprong binnen 1 seconde het lampje en het display weer aan, met uitleg over die spaarstand. Zag er stom uit, want op zo'n klein display kun je weinig tekst kwijt, dus hij had vijf schermpjes nodig voor de uitleg:

SPAAR-
STAND

OM

SPAAR-
STAND

TE VER-
LATEN

STEL
KLOK IN

Maar goed, die spaarstand werkte dus prima. Stom dat zoiets niet standaard is...

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 23-09-2014 13:48 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:52

The Executer

Lekker belangrijk!

Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:22:
[...]

Zou zonde zijn. Een paar panelen op het dak (voor het aquarium)?
Heb ik wel eens aan zitten te denken, maar door een flinke omkomensdaling is dat er niet van gekomen. Daarnaast is het een huurhuis waar ik op het dak liever niet teveel wil aanpassen. Dan kom ik op de berging uit, welke ook een veel betere ligging heeft (Panelen kunnen op het zuiden gericht worden) maar zit ik met de doorvoer naar eventueel zolder (waar alleen de ketel staat (en een pc die niet gebruikt word)) maar moet de kabel over de dakgoot heen. Zou de omvormer in de blokhut of berging doen maar die groep wordt al aardig belast (2 diepvriezen A++, koelkast A+, vaatwasser A+++) wat mij niet verstandig lijkt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
The Executer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:00:
[...]

Heb ik wel eens aan zitten te denken, maar door een flinke omkomensdaling is dat er niet van gekomen.
Zit je in de uitvaartbranche? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

The Executer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:00:
[...]

Heb ik wel eens aan zitten te denken, maar door een flinke omkomensdaling is dat er niet van gekomen. Daarnaast is het een huurhuis waar ik op het dak liever niet teveel wil aanpassen. Dan kom ik op de berging uit, welke ook een veel betere ligging heeft (Panelen kunnen op het zuiden gericht worden) maar zit ik met de doorvoer naar eventueel zolder (waar alleen de ketel staat (en een pc die niet gebruikt word)) maar moet de kabel over de dakgoot heen. Zou de omvormer in de blokhut of berging doen maar die groep wordt al aardig belast (2 diepvriezen A++, koelkast A+, vaatwasser A+++) wat mij niet verstandig lijkt.
Als je de zaak op ong. 500 Wp houdt, kan je in elk stopcontact de omvormer insteken.
Stopcontact in de berging? De opbrengst van je PV is tegengesteld aan je verbruik door je keuken. Volgens mij kan je prima de omvormer ook op die groep inpluggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 09-01 08:39
NAS wil ik 24/7 bereikbaar hebben ivm VPN mogelijkheid. Anders zou die overdag nog uit kunnen. quote]
Dan kan die NAS toch nog wel 's nachts uit??
Bij mij gaan router, wifi en NAS tussen 23.00 en 06.30 uit.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

sjimmie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:17:
[...]

NAS wil ik 24/7 bereikbaar hebben ivm VPN mogelijkheid. Anders zou die overdag nog uit kunnen. quote]
Vanwege een combi TV/internet/telefoon gaat de router 's nachts hier in principe niet uit.
Ook bij downloads kan dit lastig zijn.

Als compromis schakelen we hier de zaak uit tussen 2.00 en 6.00 uur.
We hebben geen mobiel naast het bed liggen, zodoende ;)

Alle beetjes helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:17:
[...]

Nee ik kopieer elke nacht m'n data naar de NAS bij m'n ouders, en andersom ook.
Overdag data kopiëren is niet handig omdat het internet dan extreem traag wordt. 's Nachts maakt dat niet uit.

Oja en ik log m'n energieverbruik naar de NAS, dus hij moet 24/7 beschikbaar zijn. Kost dus stroom om m'n stroomverbruik bij te houden haha 8)7 Maar doe er nog meer dingen mee dus is hobby. En voorheen stond er een server van 45W, dus de NAS van 12-15W lig ik niet wakker van.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 18:22

Secsytime

Automagisch

Mooi topic, ga ik in de nabije toekomst even wat aandacht aan besteden. Heel erg bedankt OP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:19:
[...]

Dus je bedoelt: al die apparaten demonteren en hierbij o.a. de garantie verliezen?
Als het simpel was om dit te doen, dan was het al gedaan >:)
Het is ook heel simpel, zeker voor een apparaat met een stekker. Keuze zat en in de meeste gevallen zonder gereedschap te doen. Mocht je te weinig ruimte hebben dan kun je er ook voor kiezen om iets met een afstandsbediening of een snoer te doen. Waar een wil is is een weg, zonder dat het garantie hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
Ik snap nooit zo dat mensen zo bezig zijn met electrisiteit terwijl 2/3 van de rekening uit gas (warmte) bestaat. Je hebt veel meer rendement als je daar wat mee doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zit zeker een kern van waarheid in. De meesten die met besparen bezig zijn nemen gas ook mee. Er is ook een apart topic voor wat ook goed loopt: Gas besparen door middel van CV tuning

Maar in de loop van het topic waar we nu in zitten is wel gebleken dat er op elektriciteit vaak ook redelijk eenvoudig toch een grote besparing kan worden gehaald (denk bijv. aan een pompschakelaar op vloerverwarming plaatsen wat je zo'n slordige €70 oplevert).

En het hoeft niet altijd vanuit financieel oogpunt te zijn. Ook het milieu heeft er baat bij :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Besparen op elektra is iets waar je veel makkelijker mee kunt beginnen en wat veel makkelijker duidelijk te krijgen is wat de besparing zal zijn.
Dus is een ideaal middel om energie bewust te worden.

Uiteraard kun je ook erg veel besparen op gas, maar anders dan de verwarming een graadje lager en een trui aantrekken is voor veel mensen niet voor te stellen en het resultaat komt pas een jaar later, mits je niet ineens een strenge winter hebt.
Gas besparen is voor velen dus iets heel abstracts.
Maar de ervaring leert dat wanneer mensen enthousiast gemaakt zijn met een lagere elektriciteitsrekening, verlagen van de gasrekening snel zal volgen.
Mijn ouders heb ik een paar jaar geleden zover gekregen om eens bewuster te worden en die krijgen nu waarschijnlijk dit jaar geld terug (netto), mede door de extreem warme winter van afgelopen jaar. Vanaf nu zullen ze naar verwachting elk jaar ongeveer op 0 uit gaan komen richting de energieleverancier. (houtprijs richting Staatsbosbeheer reken ik even niet mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TD-er schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:41:
Besparen op elektra is iets waar je veel makkelijker mee kunt beginnen en wat veel makkelijker duidelijk te krijgen is wat de besparing zal zijn.
Dus is een ideaal middel om energie bewust te worden.

Uiteraard kun je ook erg veel besparen op gas, maar anders dan de verwarming een graadje lager en een trui aantrekken is voor veel mensen niet voor te stellen en het resultaat komt pas een jaar later, mits je niet ineens een strenge winter hebt.
Maar de ervaring leert dat wanneer mensen enthousiast gemaakt zijn met een lagere elektriciteitsrekening, verlagen van de gasrekening snel zal volgen.
Mijn ouders heb ik een paar jaar geleden zover gekregen om eens bewuster te worden en die krijgen nu waarschijnlijk dit jaar geld terug (netto), mede door de extreem warme winter van afgelopen jaar. Vanaf nu zullen ze naar verwachting elk jaar ongeveer op 0 uit gaan komen richting de energieleverancier. (houtprijs richting Staatsbosbeheer reken ik even niet mee)
Electra is ook iets wat je 24/7 ziet om te meten. Gas daarentegen is inderdaad alleen in de winter te regelen (of je huis opengooien op een koude dag en cv vol aan.... ;))

Maar is lastig iets om te doen. Ik heb hier ook al het eea gedaan ervoor, maar de cv is tot op heden uit gebeleven op 2 dagen in augustus na, dus nog even wachten.

Electra was simpel en snel te realiseren. Echter zit ik nog met een 1,5kWh/2kWh nacht sluipverbruik, waar echter mijn totaal dag gemiddelde rond de 9,7kWh zit.

Nachtverbruik gebaseerd op avond stand (23u30) tot ochtend (08u00) waar ik consequent 2 maanden genoteerd heb.

Dat zou inhouden dat ik een sluipverbruik van 6kWh moet hebben.... dat vind ik weer (te) veel maar oorzaak nog niet kunnen vinden.

Op jaarbasis is dit al gauw 2.100kWh .....

Let op: ferraris meter zonder decimalen!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
Het viel mij op dat ik bij mijn Asus oplader geen opgenomen vermogen kan meten als mijn tablet niet is aangesloten. Blijkbaar kan je die gewoon in het stopcontact hangen :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 09:21
Crazy- schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:34:
[...]

Electra is ook iets wat je 24/7 ziet om te meten. Gas daarentegen is inderdaad alleen in de winter te regelen (of je huis opengooien op een koude dag en cv vol aan.... ;))

Maar is lastig iets om te doen. Ik heb hier ook al het eea gedaan ervoor, maar de cv is tot op heden uit gebeleven op 2 dagen in augustus na, dus nog even wachten.

Electra was simpel en snel te realiseren. Echter zit ik nog met een 1,5kWh/2kWh nacht sluipverbruik, waar echter mijn totaal dag gemiddelde rond de 9,7kWh zit.

Nachtverbruik gebaseerd op avond stand (23u30) tot ochtend (08u00) waar ik consequent 2 maanden genoteerd heb.

Dat zou inhouden dat ik een sluipverbruik van 6kWh moet hebben.... dat vind ik weer (te) veel maar oorzaak nog niet kunnen vinden.

Op jaarbasis is dit al gauw 2.100kWh .....

Let op: ferraris meter zonder decimalen!
toon volledige bericht
Je moet onderscheid maken tussen basisverbruik en slurpverbruik. Je koelkast, vriezer, wekker ed gebruikt 's nachts ook stroom maar is geen slurpverbruik. Standby lampjes ed is wel slurpverbruik, maar dat meet je nu niet specifiek.

MK102's Milkyway 2070wp

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MK1o2 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 01:05:
[...]

Je moet onderscheid maken tussen basisverbruik en slurpverbruik. Je koelkast, vriezer, wekker ed gebruikt 's nachts ook stroom maar is geen slurpverbruik. Standby lampjes ed is wel slurpverbruik, maar dat meet je nu niet specifiek.
koel/vriescombi
mechanische ventilatie. (2x14Watt dc stand 1)
Upc modem, 1x switch, 2x router (1x glasvezel en 1x upc kabel)
2x raspberry pi
2x telefoon lader
2x babyfoon
Magnetroncombi tijd

Rest is uit s nachts.
Dan vind ik 6kWh op 1 dag standby fors. Wellicht koelkast de schuldige.... maar mijn elco meter is kapot gegaan, ff nieuwe scoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 24-09-2014 08:32 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Crazy- schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:34:
[...]

Dagelijks meterstand noteren is makkie. Zie je (weliswaar) een dag later wat je inspanningen voor effect hebben.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PcDealer schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:50:
[...]

Dagelijks meterstand noteren is makkie. Zie je (weliswaar) een dag later wat je inspanningen voor effect hebben.
Mijn CV (Waar het met name omgaat) staat voor de verwarming al sinds mei ofzo uit... en dat is toch 80% van je gas verbruik.

Tuurlijk nu doe ik het elke dag, maar dat is puur tap-water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

TD-er schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:41:

Vroeger ging ik gewoon in de kou zitten.
Ik ben nog steeds net zo gek, maar met twee kinderen ga ik dat natuurlijk niet meer doen. :P

De zolder is nu geïsoleerd, nieuwe HR-ketel geplaatst, en als er budget is komt er dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben een beetje de grafiekjes van de Youless bij m'n ouders aan het uitpluizen.
Je komt dan best schokkende dingen tegen: m'n ouders hebben een waterbed, dat ding vreet zo'n 250W als hij aan het verwarmen is.

Het ding slaat in één uur tijd ongeveer 4x aan, voor zo'n 6 a 7 minuten. Met een beetje rekenen kom ik dan op 1100kWh per jaar (€240 euro).

En dat terwijl ik samen met m'n vriendin voor ons hele huishouden op ~1800 kWh zit... Zo'n waterbed heeft dus bijna het verbruik van een 2-persoons huishouden. Wat een geld :X Ben blij dat ik met een normaal matras af kan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Van een waterbed is vrij algemeen bekend dat dit een enorme stroomverbruiker is.
Pagina: 1 ... 31 ... 83 Laatste