marcel87 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:56:
Mja belangrijk erbij zijn nog veel meer dingen. Dat apparatuur verbruikt en je daar op kunt besparen is maar 1 ding in het hele verhaal. Feitelijk zou je het hele plaatje elke keer er naast moeten leggen, anders zegt het niet zoveel. Ik hoef verder niks met die info, maar voor een eerlijke vergelijking is het wel van belang.
Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak ben je thuis of juist weg?
- Wat voor type huis, op welke windrichting, op welke verdieping, hoek of tussen, etc?
- Werk je overdag of juist 's nachts (ivm verbruik in de nacht => stroom en gasverbruik zal allicht snachts harder oplopen dan overdag, buiten is het licht en warmer overdag)
Alleen bovenstaande punten maken al gigantisch veel uit. Stel je werkt 3 dagen thuis en doet dit 's avonds tot in de laatste uurtjes. Je huis is goed geïsoleerd maar heeft een grote gevel op het oosten en is een hoekhuis. Denk dat je wel meer dan het dubbele zult verbruiken dan iemand die overdag altijd van huis is, 's avonds niet lang op blijft en een appartement heeft ergens in het midden van het gebouw (warmte van buren).
Om even een kleine opsomming te geven:
- Bij mij is het witgoed (wasmachine, vaatwasser en koelkast) allen A+. Wasmachine is ook een droger, en die gebruiken we hooguit 1x per week als dusdanig (voor de handdoeken).
- Huis is relatief goed geïsoleerd (dubbel glas, mechanische ventilatie e.d.) en 't is een appartement, dus ik heb warmte van de buren boven en naast me.
- We zijn met z'n tweeën, en werken allebij fulltime. Veel thuis zijn we overdag dus niet.
- onze cv-ketel is een HR-ketel van 2010. Niet de zuinigste, maar zeker niet de gulzigste. Overigens staat bij ons de radiator in de zijkamer standaard uit. Waar we niet/nauwelijks komen hoeft ook niet verwarmd te worden imho

- In de winter staat de kachel standaard op 20,5°C. Vrouw is een beetje een koukleum

- Douchen doen we allebij doordeweeks relatief kort (ca. 6-7 minuten p.p.p.d), en in 't weekend ±9min).
- We koken op gas (ook de oven). Scheelt toch wat vergeleken met een inductieplaat volgens mij.
- 90% van onze verlichting is LED, en onze TV is LED en redelijk zuinig.
- Mijn iMac staat nagenoeg de hele avond aan i.v.m. downloads, maar is "redelijk" zuinig.
Met de jaarafrekening zie ik ook wat het gemiddelde verbruik is in mijn straat, en ze zitten eigenlijk bijna allemaal rond datzelfde verbruik. Doe dus eigenlijk niet eens heel veel extreem zuinigs.
[
Voor 6% gewijzigd door
Kapotlood op 04-09-2014 17:02
]