Wat is de voordeeligste manier om warm water te produceren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af, wat de voordeligste manier is om warm water te produceren.
Wat mij nu eigenlijk het meest stoort, is dat we bij warmwater gebruik in de keuken een hoop water door de gootsteen laten verdwijnen, voordat er warmwater uit de kraan komt. Dit ligt aan de manier waarop de installatie is aangelegd, namelijk de warmwaterleiding ligt in de (koude) betonvloer en de leidinglengte is ongeveer 10 meter tussen cv ketel en keukenkraan.
Normaliter is dit energetisch gezien met een gasgestookt toestel uiteraard.
Maar wat nu, als je een zonnepanelen installatie bezit, en deze installatie genoeg produceert zodat over een jaar genomen de productie groter is dan de consumptie van elektriciteit?
Is het zinvol om een zogenaamde hotfill boiler toe te passen, die een verwarmingselement heeft van 500 watt. Deze word dan gevuld door de bestaande warmwatervoorziening (doorstroom cv ketel), zodat het koude water wat in de leiding tussen het tappunt en de cv ketel is afgekoeld niet door de gootsteen verdwijnt maar in de hotfill boiler wordt opgewarmd. Met dit idee, wordt er geen drinkwater meer verspilt, en heb je een nuttige toepassing van affakkelen van zonnestroom. Althans, zo kijk ik er tegenaan.......
Wat zijn jullie meningen over het idee, is dit een goed plan? Hebben jullie andere, wellicht nog betere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 20:07
Quooker Combi (of vergelijkbaar willekeurig ander merk). Eventueel ook als hotfill te krijgen, maar daar zie ik het nut eigenlijk niet echt van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Energetisch of economisch het meest voordelig?

Energetisch zal het erom spannen of zo'n Quooker wel of niet gunstiger is dan een CV. Volgens de reclame folders was het een paar % zuiniger...

Economisch denk ik dat je huidige situatie het meest voordelig is, aangezien je warmwater gebruik in de keuken waarschijnlijk maar een zeer klein deel van je aardgasverbruik veroorzaakt. Die Quookers kosten echter wel ongeveer 1000 euro aan aanschaf. Stel dat je hiermee 100 m3 aardgas weet te verdringen dan bespaar je op jaarbasis ongeveer 60-70 euro. Niet echt een goede TVT dus.

Als het je om de luxe van instant kokend water gaat dan is zo'n Quooker een leuke (maar dure) gadget.

Hier staat trouwens nog wat extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik heb een 15liter close in boiler van Plieger, daar ben ik erg tevreden over. Met een plugwise gemeten en het verbruik viel me erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 20:07
Economisch gezien waarschijnlijk niet, maar als je zonnepanelen hebt met overproductie verschuift het verhaal wat. Die quooker zal er ook voor zorgen dat je minder gas voor koken nodig bent doordat je meteen kokend water tot je beschikking hebt. Verder weet ik niet hoe de isolatie van een standaard close-in boiler is, maar die van de Quooker is in ieder geval heel erg goed (vacuum).

Het was ook een reactie op "Hebben jullie andere, wellicht nog betere manieren?" natuurlijk. Als je eenmaal een Quooker hebt wil je niet meer anders. Heeft ook een hoge WAF trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:08:
Wat mij nu eigenlijk het meest stoort, is dat we bij warmwater gebruik in de keuken een hoop water door de gootsteen laten verdwijnen, voordat er warmwater uit de kraan komt.

[...]

Hebben jullie andere, wellicht nog betere manieren?
Afbeeldingslocatie: http://www.budgetland.nl/images/emmer-5-liter-rood.jpg?osCsid=4720b0e536fec70070dedb6f6e098f05

De voordeligste oplossing is de simpelste: laat het voorwater niet door de gootsteen lopen, maar vang het op en spoel je wc ermee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 17:47
[afbeelding]

De voordeligste oplossing is de simpelste: laat het voorwater niet door de gootsteen lopen, maar vang het op en spoel je wc ermee door.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Blijf je wel zitten met een opgestookte kolom water van 10m waar je niks meer mee doet. Dat loopt energiegewijs meer in de papieren dan die paar liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Precies, de verspilling is niet het voorwater, maar het opgewarmde water dat in de leiding achterblijft, nadat je de kraan hebt uitgezet. Warm water is een factor 10 duurder dan koud water. Uiteindelijk zorgt die warme leiding er wel voor dat je huis een beetje opwarmt, dat compenseert weer een beetje. Die paar liter schoon koud drinkwater die je verspilt is inderdaad jammer, maar zowel economisch als ecologisch stelt het niet zo veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bij ons duurt het ook +/- 5 liter alvorens er warmwater uit de douchekop komt.
Wij hebben een 5 liter gieter in de douchecabine staan en leggen daar de douchekop in.
Na het douchen gaat de gieter naast de WC en spoelen we de kleine boodschap ermee door.
6 douchebeurten per week, 300 per jaar, 300 * 0.0075 = €2,25 :O aan water bespaard.
TVT van gieter == 2,5 jaar :O

Maar wat al eerder gezegd is;
Het geld zit hem niet in het verspilde water (1m3==€1,50 en 5l == €0,0075), maar in het gas dat gebruikt is om de 5liter water op temp. te brengen en de warmte die in de leiding blijft zitten NA het douchen.

Reken maar is uit hoeveel het kost om 4 liter(kleine marge aanhouden tov 5liter) water op te warmen van 10c naar 60c.

voor ons geldt dat ook voor de wastafel in de badkamer (5 liter alvorens warmwater) en vandaar dat wij al een tijdje zitten te kijken naar een doorstroomverwarmer. Nadeel daarvan is dat je 1 groep op moet offeren EN dat ze bij 3500W maar een deltaT van 20c halen. In de winter betekend dit water van rond de 25-30c en in de zomer 30-35c. Beide is net genoeg voor die "warme" washand en scheelt een boel water en gas (doorstromer komt op 40cm van de kraan).

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 25-04-2013 12:22 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:21:
Bij ons duurt het ook +/- 5 liter alvorens er warmwater uit de douchekop komt.
Wij hebben een 5 liter gieter in de douchecabine staan en leggen daar de douchekop in.
Na het douchen gaat de gieter naast de WC en spoelen we de kleine boodschap ermee door.
6 douchebeurten per week, 300 per jaar, 300 * 0.0075 = €2,25 :O aan water bespaard.
TVT van gieter == 2,5 jaar :O

Maar wat al eerder gezegd is;
Het geld zit hem niet in het verspilde water (1m3==€1,50 en 5l == €0,0075), maar in het gas dat gebruikt is om de 5liter water op temp. te brengen en de warmte die in de leiding blijft zitten NA het douchen.

Reken maar is uit hoeveel het kost om 4 liter(kleine marge aanhouden tov 5liter) water op te warmen van 10c naar 60c.

voor ons geldt dat ook voor de wastafel in de badkamer (5 liter alvorens warmwater) en vandaar dat wij al een tijdje zitten te kijken naar een doorstroomverwarmer. Nadeel daarvan is dat je 1 groep op moet offeren EN dat ze bij 3500W maar een deltaT van 20c halen. In de winter betekend dit water van rond de 25-30c en in de zomer 30-35c. Beide is net genoeg voor die "warme" washand en scheelt een boel water en gas (doorstromer komt op 40cm van de kraan).
:) Mmm, een doorstromer? Kun je een link of iets dergelijks geven? Deze kende ik nog niet......maar dit lijkt wel een redelijke oplossing voor mijn punt misschien.
Marger schreef op donderdag 25 april 2013 @ 07:14:
[...]

[afbeelding]

_O- Tja toegegeven, dit is een hele goeie oplossing om het water te benutten......ik doe dat dan ook wel eens, maar mijn 3 andere gezinsleden "vergeten" dit structureel.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 16:24

duderuud

Sliden is koel

Erin pissen denk ik...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Typisch zoiets, waar het standaardontwerp van de NL eengezinswoning wel verbeterd kan worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:08:
Typisch zoiets, waar het standaardontwerp van de NL eengezinswoning wel verbeterd kan worden.
Zeker waar........zeg maar jij hebt wel een zonneboiler toch? Is dit nou het ei van Columbus of wat is jouw ervaring met de zonneboiler. Ik vindt het een super ding, maar economisch :X valt dit nog wat tegen lees ik links en rechts. Nou zit ik zelf een beetje zo in elkaar, dat niet alles wat je in je leven doet uit hoeft te kunnen qua geld, maar ik wil voor mezelf het apparaat in zijn levensduur wel zo ongeveer terug kunnen verdienen. Is dit redelijker wijs vandaag aan de dag wel haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:14:
[...]

Zeker waar........zeg maar jij hebt wel een zonneboiler toch? Is dit nou het ei van Columbus of wat is jouw ervaring met de zonneboiler. Ik vindt het een super ding, maar economisch :X valt dit nog wat tegen lees ik links en rechts. Nou zit ik zelf een beetje zo in elkaar, dat niet alles wat je in je leven doet uit hoeft te kunnen qua geld, maar ik wil voor mezelf het apparaat in zijn levensduur wel zo ongeveer terug kunnen verdienen. Is dit redelijker wijs vandaag aan de dag wel haalbaar?
Ach, het went :) Gisteren 0 gasverbruik, vandaag bijna 0 gasverbruik. Ik heb mazzel gehad met een subsidie, maar ik heb ook gezien dat de prijs van zonneboilers direct omhoog ging toen er subsidie kwam. Eric-pvt heeft zijn qsolar ook voor heel weinig gekocht. Dat ding is nu ook veel duurder.
Wat betreft gebruik is het ideaal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Toch zet ik grote vraagtekens bij het nut van een zonneboiler in NL.
Ik heb jouw, of Eric-pvt wel eens horen spreken over een, door hem berekende, tvt van 22 jaar....
Verre van economisch dus naar mijn idee, je doet het echt uit milieu oogpunt.(?)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je zal mij nooit horen spreken over tvt. Zo'n ding kost geld. Bij mij viel de investering nog wel mee. En ik doe het omdat ik het geld heb en iets wil doen voor het milieu. Economische motieven laat ik me zelden door leiden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Marger schreef op donderdag 25 april 2013 @ 07:14:
[...]

[afbeelding]

Die oplossing is ook multi-inzetbaar. Je kunt hem bijvoorbeeld ook tussen je benen zetten als je gaat douchen -> nog meer besparing.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Goed, even in m'n meetgegevens gekeken, zonneboiler is 3 1/2 jaar in gebruik, reken even met de hele jaren. Ik heb een warmtemeter (zoals ze ook bij stadsverwarming gebruiken) aan de verbruikskant.
In drie jaar is daar 150 m3 warmwater doorgestroomd en staat de kWh-meter op 3510 kWh (ong. 13 GJ).

[ Voor 2% gewijzigd door ericplan op 26-04-2013 08:21 . Reden: GJ ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Marzman schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:56:
[...]

Die oplossing is ook multi-inzetbaar. Je kunt hem bijvoorbeeld ook tussen je benen zetten als je gaat douchen -> nog meer besparing.
En dan? vol zeiken? >:) >:)

Als je een DoucheWTW hebt, dan is het opvangen van warm water niet zo nuttig.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GrowMyHair schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:19:
Precies, de verspilling is niet het voorwater, maar het opgewarmde water dat in de leiding achterblijft, nadat je de kraan hebt uitgezet. Warm water is een factor 10 duurder dan koud water. Uiteindelijk zorgt die warme leiding er wel voor dat je huis een beetje opwarmt, dat compenseert weer een beetje. Die paar liter schoon koud drinkwater die je verspilt is inderdaad jammer, maar zowel economisch als ecologisch stelt het niet zo veel voor.
Welke getallen hou je precies aan bij een "factor 10" ?. Ik kom namelijk zelf op een factor 2-3 uit bij gas verwarmd water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wij hebben een zonneboiler van 97 liter. Die zat bij het (huur)huis. Standaard zou het 30% besparing op gas op moeten leveren. Volgens Nibud 1.350m3, wij zitten op 750-825 per jaar aan gas.
Dat is een besparing van 39-45%!

Bij 65 cent per kuub reken maar de tvt uit bij een aanschafwaarde van ik gok zo'n EUR 3.000,00.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 28-04-2013 11:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Chris1978
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik denk persoonlijk dat het stilstandverlies in een quooker nog vrij groot is. het is en blijft immers een boiler en die hebben dat nu eenmaal, misschien is het handiger om eens te kijken naar een elektrische doorstroomverwarmer. Deze werken namelijk alleen als je de kraan open draait en er water door heen stroomt. Ik heb al verschillende van dit soort apparaten geinstalleerd en werken prima!
Zijn ook geschikt als naverwarming van een zonneboiler trouwens, en hebben vrij lage aanschafkosten.
*knip*, spam.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeehond op 16-09-2018 14:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Chris1978
Je kan beter een bedrijfsaccount maken als je reclame wilt verspreiden...

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2018 11:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1