Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
We hebben de mechanische ventilatie al meer dan een jaar uit. Gewoon goed luchten en ons gasverbruik is verder slechts 700m3 voor 3 personen op 130m2. Zeker in de warme maanden vind ik mechanische ventilatie verspilling.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

NielsTn schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:36:
Wellicht de mechanische ventilatie eenheid (laten) vervangen door een zuiniger variant (ik heb enige jaren naar tevredenheid de Itho Ecofan hangen, en deze CO2-gestuurd gemaakt (met daarnaast het inregelen van de afzuigventielen per vertrek). Meer daar over op mn website te lezen.

Een te lage ventilatiestand is niet gezond....
Inderdaad, ik heb het zelfde gedaan, het verbruik is dan ook te verwaarlozen.
Zonder lijkt me niet gezond op de lange termijn, dat is de besparing niet waard.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ook hier heb ik afgelopen maand de MV uitgeschakeld. Wij hadden met de verbouwing de MV naar de keuken al dichtgestopt omdat we de afzuiging rechtstreeks naar buiten voeren nu. Dus MV zat alleen nog maar op douche boven. en laten we daar nou net een verticaal kiepraam hebben wat dag en nacht open staat.

ventilatie opgelost. en scheelt weer 38 watt aan continue verbruik. ik ga hem wel binnenkort luchtvochtigheidgestuurd maken. met zwave sensor en ETH8020 relais board. als het goed is schakelt ie dan alleen in bij douchen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
en dan na een paar jaar het radon gehalte laten meten? mv is niet alleen voor vocht afvoer.
wordt zo wel verteld maar de leuke bouwmaterialen als gasbeton zijn nou niet het aller gezondste.

mv staat ook in bouwbesluit om gezondheids reden.

als een gelijkstroom of ec techniek versie heb met bv co2 sturing is het verbruik ook heel laag. mijn gezondheid is mij meer lief dan de 10 watt die ik kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:36:
Wellicht de mechanische ventilatie eenheid (laten) vervangen door een zuiniger variant (ik heb enige jaren naar tevredenheid de Itho Ecofan hangen, en deze CO2-gestuurd gemaakt (met daarnaast het inregelen van de afzuigventielen per vertrek). Meer daar over op mn website te lezen.

Een te lage ventilatiestand is niet gezond....
Weet niet of dat zo eenvoudig is.. het lijkt er op dat dit systeem een gecombineerde oplossing is met de ketel? Het verbruik van +- 45 watt voor ketel + ventilatie lijkt me dan niet perse hoog?

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/07/2014-08-0714.08.46.md.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/07/2014-08-0714.08.33.md.jpg

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die oplossing is om leidingwerk te besparen; kleppen en sensoren zorgen dat er altijd een veilige situatie is.
Het zou kunnen dat de ketel niet meer ontbrandt als de stekker uit de ventilatiebox is, daar ben je snel achter.
Zo niet kan je de ventilatiebox gewoon vervangen.
Edit hier mag wel een disclaimer bij. Ik ben geen professional op dit gebied :)
Vervangen door een modernere unit met dezelfde aansluitingen bedoelde ik.
Misschien kan je alleen de ventilatoren+print vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 07-08-2014 16:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
is dat geen wtw combi? dan zit je ook met de toevoer van verse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben totaal niet technisch aangelegd, maar het betreft een nieuwbouw appartement. Als ik de stekker er uittrek gaan allebei de apparaten uit en hoor ik bij het opnieuw inschakelen (na het terugplaatsen van de stekker) ook de radiatoren weer (vol)lopen.

Ik denk niet dat dit iets is wat je snel kan vervangen en dan kom ik even terug op mijn vorige opmerking, 45 watt in idle toestand lijkt me niet super hoog verbruik voor een ketel en mw systeem samen? Feit blijft wel dat ik die ventilatie liever uit zou willen hebben omdat hier alle ramen altijd openstaan..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In de winter doen je ramen geen warmteterugwinning of filtering van de lucht dus de ventilatie is dan beter dan ramen open.
45W is wel veel; moderne ketels doen <1W als er geen pomp loopt en een WTW kan met 12W bij 75m³/u toe; spaart €60 per jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

ATS79 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:17:
is dat geen wtw combi? dan zit je ook met de toevoer van verse lucht.
Dat is het inderdaad.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Ik zit nu 2,5 jaar in me huidige woning en was ’t eerste jaar iets te naïef wat resulteerde in een verbruik opjaar basis van bijna 5000kW met (toen nog) een huishouden van 2 personen. En een maand nota van 230,-
Ik dacht na een tijdje alleen te hebben gewoond, waarbij ik rustig de deur achter me dicht trok terwijl versterker, tv, xbox, pc etc vrolijk allemaal aanstonden het allemaal wel mee viel. (nee niet verstandig)
En had die jaren had ik een energie rekening welke niet echt schrikbarend te noemen was, en toen ik dus hier kwam te wonen en de pc en xbox niet meer aanraakte dat het allemaal wel goed zat.

En als je je zelf dan gaat vergelijken een gemiddelde huishouden schrik je je rot! Dit was dus oktober 2013 (En nee ik heb geen “krultang” of hobby’s als treintjes en koi-vijver.)
Met bovenstaand in gedachte ga je op onderzoek uit. En opzoek naar de juiste tools je daar bij te helpen.
Dus monitoren en zo bewust worden. Dankzij mijn slimme E-meter en me na wat uitzoeken me (gratis) aangemeld bij slimmemeterportal.nl zodat je het dagelijks kan monitoren per kwartier.
Daarnaast heb ik bij de bouwmarkt een energie monitor gekocht en een rondje gemaakt in me hut, alles af gegaan en genoteerd om eens een beetje een beeld te krijgen van alles met een stekker.
En zo de grootste sluimer verbruikers weten te bepalen en dit waren;

Geven en tuin verlichting welke de hele nacht aan stonden 14st a35w halogeen (vervangen door led)

Vloerverwarmings pomp 70w pu of 1680W per dag (goed voor een aanzienlijk deel van je heledag).
Relai schakeling en tijdklok tussen gezet, deze draait nu 2x 10 min per dag en alleen bij openen cv klep door thermostaat in de winter.

TV, horizon settopbox, versterker+sub, xbox, bij elkaar uit mijn hoofd 110Wh, deze staan nu compleet afgekoppeld bij geen gebruik. Icm een schakeling met KAKU en een homewizzard.

Kantoor 2 pc 's 3 monitoren, labtop voeding, versterker, tv etc stonden allemaal in standby maar gebruikte het nog zelden. allemaal ontkoppelt en gaat pas aan als ik er ook daadwerkelijk gebruik van maak a 1 keer per maand.

Verder in de loop van afgelopen maanden stapsgewijs nog wat kleine dingen gedaan zoals 12 plafond Halogeen spots in de woonkamer vervangen voor led.
Oude router, logeerkamer wekker tv los gekoppeld.

Dit resulteert in een verschil van dag en nacht zonder maar iets van luxe in te boeten.
Eerst gemiddeld +400kW per maand en nu rond de 200kW.
En het wordt nog steeds elke maand minder maar goed we zitten nu ook in de zomer.
Sluimerverbruik gemiddeld 130Wh.
verbruik per dag rond de 7kW ipv 14kW

Resultaat na 5 maanden was al een teruggave van het voorschot a 600,- (hiervan een grotere a+++ wasmachine gekocht)
en uiteraard de maand termijn flink terug geschroefd.

Volgende stap, het actief monitoren van de stadsver(w)arming. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
remysan schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:36:

Volgende stap, het actief monitoren van de stadsver(w)arming. |:(
Met een vastrecht van 350 euro valt er weinig op stadsverwarming te winnen. Been there done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Deze week is mijn youless ook binnengekomen. En eindelijk voor elkaar gekregen om op mijn eigen server de statistieken uit te laten plotten.

Dit zijn de voorlopige resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dSXg92L.png

Het bleek dat de losse diepvries op Arctic Mode stond. Die heb ik maar even naar normaal geschroefd zodat er direct 40 watt minder verbruik is.

Helaas kan ik niet goed meten wat de router en modem ieder verbruiken, want dan werkt de Youless natuurlijk niet meer... Door deze een voor een uit te schakelen en de info intern in de Youless te laten opslaan lijken deze ieder 10 watt te verbruiken. Die gaan we later nog eens uitvoerig testen.

Helaas moeten ze wel aan blijven voor telefoon...

In de nacht is het nu nog steeds 175watt... Later in de week gaan we het sluipverbruik verder onderzoeken. Vermoedelijk wordt dit 140 watt dus, omdat de diepvries nu op een normale stand staat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn wat hk-posts "gearchiveerd" en een paar posts verplaatst:
supayoshi in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@kmf: vergeet ook niet dat in je basisverbruik waarschijnlijk je afzuigbox zit, die 24/7 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

sypie schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:09:
@kmf: vergeet ook niet dat in je basisverbruik waarschijnlijk je afzuigbox zit, die 24/7 draait.
Klopt. De WTW-installatie met beide ventilatoren aan (aan en afvoer) zorgt in de laagste stand voor 35 watt constant verbruik..

Maar wat de rest voor constant verbruik zorgt? Mijn laagste verbruik op 1 moment in de nacht is 105 watt. :|

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
CV? Decoders (sommige schijnen érg veel te nemen voor zo'n klein apparaatje)? Apparaten in Stand-by? Vijver of aquarium? Waterbed? Pomp voor de vloerverwarming? Modem / router / NAS? Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Vergeet niet de elektrische bed-bodems. Is geen uitzondering wanneer deze 5 - 10 Watt per stuk trekken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

off-topic: Even inhaken op een eerdere reactie
ATS79 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:02:
en dan na een paar jaar het radon gehalte laten meten? mv is niet alleen voor vocht afvoer.
wordt zo wel verteld maar de leuke bouwmaterialen als gasbeton zijn nou niet het aller gezondste.

als een gelijkstroom of ec techniek versie heb met bv co2 sturing is het verbruik ook heel laag. mijn gezondheid is mij meer lief dan de 10 watt die ik kan besparen.
Radon moet je je volgens mij niet té druk om maken. Dat lekt maar langzaam uit je muren etc. Af en toe luchten moet al een verschil maken.

(Een slecht dieet en roken zijn bv al schadelijker. Ook de stralingsdosis van een 3u vlucht ligt al hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TD-er schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 06:06:
Vergeet niet de elektrische bed-bodems. Is geen uitzondering wanneer deze 5 - 10 Watt per stuk trekken.
Of 15W Roamor in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ATS79 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:02:

radon gehalte...en jij denkt dat 1 MV unit met ouderwetse hamsterfilter die alleen ind e badkamer staat, terwijl het hele huis continue geventileerd wordt met luikjes, open ramen etc., OOK in de winter, gevaar oplevert?

ik lees op internet dat het radon gehalte in nederland al gauw acceptabel is, en dat het belangrijker is om je kruipruimte daarvoor goed te ventileren. verder ben ik benieuwd naar het risico, aangezien er nog geen reguliere radon meters bij de gamma en praxis te koop zijn. en dat de netatmo omgevingssensoren met radon meting nou niet echt als gemeengoed verkrijgbaar zijn.

kortom, ik maak me niet druk :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Wederom offtopic, hierna zal ik me stil houden O-) :
fabstar81 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:47:
[...]

radon gehalte...en jij denkt dat 1 MV unit met ouderwetse hamsterfilter die alleen ind e badkamer staat, terwijl het hele huis continue geventileerd wordt met luikjes, open ramen etc., OOK in de winter, gevaar oplevert?

ik lees op internet dat het radon gehalte in nederland al gauw acceptabel is, en dat het belangrijker is om je kruipruimte daarvoor goed te ventileren. verder ben ik benieuwd naar het risico, aangezien er nog geen reguliere radon meters bij de gamma en praxis te koop zijn. en dat de netatmo omgevingssensoren met radon meting nou niet echt als gemeengoed verkrijgbaar zijn.

kortom, ik maak me niet druk :+
Volledig gelijk:

1, Nederland heeft een behoorlijk lage dosis Radon/m3 (bron, RIVM)
2, de daadwerkelijke stralingsdosis tgv radon/thoron is grofweg 0,3 mSv dat is peanuts. (ik kan de sterftekans voor je uitrekenen en het naast alledaagse dingen zetten of uitrekenen hoe lang je in een vliegtuig moet zitten >:) )

Als je je daar druk om gaat maken moet je ook gaan nadenken over de vluchten die je neemt of de bananen (90 nSv) die je eet (om een voorbeeld te noemen)
Disclaimer: stop niet met het eten van bananen, dan zal je sterven aan een tekort van kalium(door hartritmestoornis) (ik zeg het er maar bij, heb bij een cursus een keer meegemaakt dat iemand bang was geworden voor bananen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kalium zit bijna overal in, je zou best zonder bananen kunnen als je verder gezond eet.
Een beetje onnodige bangmakerij, heb je wetenschappelijk bewijs dat je kan sterven door geen bananen te eten?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:22:
Kalium zit bijna overal in, je zou best zonder bananen kunnen als je verder gezond eet.
Een beetje onnodige bangmakerij, heb je wetenschappelijk bewijs dat je kan sterven door geen bananen te eten?
Je hebt gelijk, ik verwoord het niet goed. Mijn excuus. Het gaat niet alleen om bananen natuurlijk maar om vrijwel alle voedingswaren. Bananen zijn het mooiste voorbeeld omdat die een vrij hoge concentratie kalium bevatten (evenals enkele noot soorten).

Voor literatuur: Je mag de medische literatuur natrekken op hypokaliemie. Het is niet als bangmakerij bedoelt maar als relativering, kalium zit bijna overal in. Kalium 40 daardoor ook gewoon (±0,01% K is 40K).
Dan nog, organisch materiaal bevat koolstof een deel koolstof is radioactief. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen zich druk maken om radioactiviteit/ioniserende straling terwijl het soms een beetje doorslaat en ze de werkelijkheid uit het oog verliezen (hiervoor de radon/thoron opmerking mbt ventilatie).

Edit: En even ontopic dan ook maar: Wij gaan hopelijk snel een huis kopen vandaar mijn interesse in dit topic. En ik verbaas me over de mogelijkheid tot het reduceren, zelfs op banale punten! Ik blijf het volgen en mijn volgende bijdrage zal ontopic zijn (als het tóch over straling gaat doe ik het wel via een PM oid :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Sumerechny op 12-08-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Denk ook maar niet aan het Etheengas waarmee bananen versneld gerijpt worden, die lichtgele kleur binnen de schil is alles behalve natuurlijk van aard :P
Weer on-topic,ik ventileer constant met een Itho Ecofan die maar 2 Watt verbruikt in de laagste stand.
De 20 jaar oude Stork air die erin zat slurpte minimaal 20W.
Door ledlampen en A++ apparatuur is mijn verbruik met 1000KWh gedaald naar 2500KWh, m'n panelen dekken het verbruik al bijna af :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
@NielsTn;
wat voor Itho Eco Fan heb jij als ik vragen mag? Ik was me er ook een beetje over aan 't inlezen, maar ik zie dat ze behoorlijk wat verschillende modellen lijken te hebben die qua specificaties amper verschillen… ten minste in het oog van een leek ;)

Je hebt een Itho Eco Fan, een Eco Fan 2, een Eco Fan 3… terwijl ze qua volume/vermogen hetzelfde lijken te zijn. En hoe bevalt deze bij jou?

Ik las ook dat zo'n ding nog een behoorlijke stroombesparing kan opleveren, zelfs zónder zo'n CO2-apparaatje ertussen. Die van ons hangt er ook alweer ±16,5 jaar, en is naar ons weten maar 1x onderhouden sinds wij er wonen (vorig jaar). Zo'n ventilator zouden we best eens snel terugverdient kunnen hebben dan!

Kennen jullie trouwens ook de "alecto energiebesparende stekkerdoos"? Ik kwam 'm per toeval tegen, maar hij klinkt erg interessant voor m'n mediahoek… daar zitten toch al snel 3 apparaten die dag en nacht op standby staan, terwijl we er maar ±2-3 uur per dag gebruik van maken. Die Alecto lijkt alle apparaten die in standby-mode staan simpelweg niet van stroom te voorzien, ténzij het apparaat in de zogeheten "Master" stopcontact aan gaat (zoals de TV). Dat zou nog eens behoorlijk wat sluipverbruik kunnen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Als je je ventilatorbox gaat vervangen, maak dan gelijk de buizen schoon. Die zitten ongetwijfeld vol stof.

Volgens mij heb je 2 soorten boxen:

Eco Fan 2 = ventilator die lucht van binnen naar buiten blaast.
Eco Fan 3 = ventilator die lucht van binnen naar buiten blaast en vervolgens schoon lucht van buiten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Die buizen laten reinigen wilde ik inderdaad ook gelijk mee laten nemen… die zijn volgens mij nog nooit gedaan. Maar bedankt voor de tip over de types! Ik wist niet dat die Eco Fan 3 ook schone lucht naar binnen blaast. Dan weet ik gelijk (bijna) zeker dat ik die niet moet hebben, aangezien de huidige dat ook niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
fabstar81 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:47:
[...]

radon gehalte...en jij denkt dat 1 MV unit met ouderwetse hamsterfilter die alleen ind e badkamer staat
ja. want in de meeste woningen zit er geen ventilatie rooster in het raam in de badkamer om afzuiging te verbeteren. en zitten er in de wc en keuken ook een afzuig punt.
de mv zuigt 24 uur per dag 7 dagen in de week lucht af. in veel gevallen met 50 -100m3 per uur.
in woningen waar alleen een badkamer mv zit is de isolatie waarde ook minder... heeft met bouwbesluit en zo te maken.

uiteindelijk maak je zelf de keuze. maar om 2 watt zoals hier boven genoemd. ga ik de keuze niet maken.

wij hebben ook graag ramen open. maar er zijn toch grotedelen van de dag niemand thuis. dan is alle ramen open niet altijd zo handig.

zou eigenlijk niet eens weten hoeveel lucht er ververst wordt in een huis door middel van de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ATS79 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:14:
[...]
zou eigenlijk niet eens weten hoeveel lucht er ververst wordt in een huis door middel van de ramen.
Dat hangt van diverse zaken af:
* Staat de wind op de gevel waar ramen open staan?
* Staan er deuren open zodat het door kan waaien?
* Hoe hard waait het?
* …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paar aannames: windsnelheid 1 m/s, raamoppervlak 3 m2: 3 m3/s ofwel 10.800 m3/h.
En het waait bij mij regelmatig harder dan dat (maar ik heb niet altijd een raam volledig open staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
joramoudenaarde schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:29:
@NielsTn;
wat voor Itho Eco Fan heb jij als ik vragen mag? Ik was me er ook een beetje over aan 't inlezen, maar ik zie dat ze behoorlijk wat verschillende modellen lijken te hebben die qua specificaties amper verschillen… ten minste in het oog van een leek ;)

Je hebt een Itho Eco Fan, een Eco Fan 2, een Eco Fan 3… terwijl ze qua volume/vermogen hetzelfde lijken te zijn. En hoe bevalt deze bij jou?

Ik las ook dat zo'n ding nog een behoorlijke stroombesparing kan opleveren, zelfs zónder zo'n CO2-apparaatje ertussen. Die van ons hangt er ook alweer ±16,5 jaar, en is naar ons weten maar 1x onderhouden sinds wij er wonen (vorig jaar). Zo'n ventilator zouden we best eens snel terugverdient kunnen hebben dan!

Kennen jullie trouwens ook de "alecto energiebesparende stekkerdoos"? Ik kwam 'm per toeval tegen, maar hij klinkt erg interessant voor m'n mediahoek… daar zitten toch al snel 3 apparaten die dag en nacht op standby staan, terwijl we er maar ±2-3 uur per dag gebruik van maken. Die Alecto lijkt alle apparaten die in standby-mode staan simpelweg niet van stroom te voorzien, ténzij het apparaat in de zogeheten "Master" stopcontact aan gaat (zoals de TV). Dat zou nog eens behoorlijk wat sluipverbruik kunnen oplossen :)
Ik heb de Ecofan 2, ivm het type ventilatie in de nieuwbouw van 2005/2006. (aanzuigen verse lucht via dauerluft/roosters bij diverse ramen (behalve bij badkamer-raam), afvoer via centraal punt (dak/schoorsteentje).

Ik ervaar deze als een stille ventilatieunit, vergeleken met de oorspronkelijke StorkAir CMFe (of zoiets).

Heb op mijn site eea geschreven daarover (oa inregelen van de ventilatie, reinigen van kanalen, CO2-vraaggestuurd maken etc):
http://www.renewable-energy-now.org/?s=ecofan

volgens mij wordt de Ecofan 2tegenwoordig met RF-print standaard uitgerust, zou je moeten controleren. Dan kun je evt. met een RF-unit (douche) de ventilatie op maximaal plaatsen tijdens douchen, en na het douchen weer naar CO2-gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2014 08:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@NielsTn; Bedankt! :)
Goh, dan moet ik toch eens even kijken welke ik precies nodig heb. Mijn appartement is van 1996, en we hebben hier ook roosters bij diverse ramen om verse lucht naar binnen te laten. Onze MV zuigt dus alleen lucht aan via de roosters in het plafond (hij levert zelf geen verse lucht). Deze MV wordt bedient via de standaard schakelaar die bij ons in de keuken zit… ik zal eens informeren bij een installateur, omdat ik het liefst dat ding laat installeren (heb er zelf weinig kaas van gegeten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
joramoudenaarde schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:40:
@NielsTn; Bedankt! :)
Goh, dan moet ik toch eens even kijken welke ik precies nodig heb. Mijn appartement is van 1996, en we hebben hier ook roosters bij diverse ramen om verse lucht naar binnen te laten. Onze MV zuigt dus alleen lucht aan via de roosters in het plafond (hij levert zelf geen verse lucht). Deze MV wordt bedient via de standaard schakelaar die bij ons in de keuken zit… ik zal eens informeren bij een installateur, omdat ik het liefst dat ding laat installeren (heb er zelf weinig kaas van gegeten) :)
Je hebt wel 2 soorten stekkers op de Ecofan-uitvoeringen: een perilex en een normale (je moet de juiste kiezen bij bestellen/aanschaf).

Aansluiten was goed te doen vond ik. De mechanische schakelaar blijft op de douche (als zijnde 'max ventilatie), en de CO2-sensor (apart aangeschaft) regelt de rest met referentieverblijf kamer/keuken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb een gewone EU-stekker en geen Perilex, tot zover kwam ik er nog zelf uit :)

Maar als ik geen draadloze bediening wil maakt die RF-print ook niet uit als ik me niet vergis, toch? Die CO2-sensor hoef ik in dit geval trouwens ook niet… we blijven niet ál te lang (±2 jaar) in dit appartement wonen namelijk, maar we willen wel een gezond (en stil) appartement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je alleen een eu stekker hebt, en geen rf print (of co2 sensor) dan kan je hem dus niet op een hogere stand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Mijn huidige MV heeft een aansluiting naar een gewone schakelaar (geen draadloze), met 3 standen. Ik dacht dat die RF-print alleen voor draadloze bediening nodig was? Of heb je deze ook nodig bij de reguliere schakelaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nee de reguliere 3-standen schakelaar KAN je demonteren. Maar een 'onafgewerkt gat' in een tegelwand op badkamer vind ik minder net dan een schakelaar die blijft zitten en toch benut kan worden om maximaal te gaan ventileren.

In principe zou je de mechanische schakelaar kunnen laten vervallen, en gebruik maken van 1 (of meerdere) RF/draadloze schakelaars. Wil je vraaggestuurd (CO2-gestuurd), dan komt er uiteraard wel een kabel van sensor naar MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Precies :)
Omdat ik die CO2-gestuurde situatie niet wil en gewoon de huidig bedraadde schakelaar in de keuken wil behouden, hoef ik daar dus weinig aan te doen. Ze kunnen dan (als ik het goed heb) de nieuwe MV zo op de huidige schakelaar aansluiten.

Wat me alleen niet duidelijk is, is of de MV dan een RF-print nodig heeft of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
als je met rf hebt, kun je ook via rf vanuit de badkamer de ventilatie inschakelen. of een toekomstige bewoner..
maar het is niet perse nodig
de vraag is alleen, wat kost het extra als je dat ding er al in hebt, ten opzichte van later eventueel er bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als mét RF-print niet duurder is zet ik die erin, maar als het duurder is doe ik 't gewoon zonder. Wat dat betreft ga ik geen rekening houden met de wens die toekomstige bewoners "misschien" wel eens zouden kunnen hebben. :) Het is van wat ik kan terugvinden een goede MV, en daar gaat 't me om.

Als het een huis zou zijn i.p.v. een appartement zou het een ander verhaal worden… dan wil ik natuurlijk wel graag wat extra comfort. Maar een appartement waar alles gelijkvloers is hoeft van mij niet een draadloze bediening van de MV te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik heb de mechanische ventilator 1 of 2 jaar geleden vervangen en destijds waren ze alleen nog maar te koop met RF-print. Het enige wat het duurder maakt is een losse afstandsbediening van enkele tientjes.

• teacher

teacher

Dysgaf!

joramoudenaarde schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:42:
Precies :)
Omdat ik die CO2-gestuurde situatie niet wil en gewoon de huidig bedraadde schakelaar in de keuken wil behouden, hoef ik daar dus weinig aan te doen. Ze kunnen dan (als ik het goed heb) de nieuwe MV zo op de huidige schakelaar aansluiten.

Wat me alleen niet duidelijk is, is of de MV dan een RF-print nodig heeft of niet :)
Ik zal het even anders zeggen: Als je de bedrade schakelaar wil houden, heb je niks aan een eu stekker en zal je de perilex variant moeten gebruiken.

Bewoners na jou kunnen de ecofan achteraf voorzien van een rf printje, die klik je op de printplaat. Afstandsbediening aanmelden is 2 seconden werk.

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Al met al een erg leuk topic, ik ga er ook snel mee aan de slag gewoon ook omdat het leuk is.

Een vraag waar ik niet weet wat ik ermee aanmoet en of het wel kan technisch is de waterpomp voor de vloerverwarming?

Hoe hebben een aantal van jullie dat gedaan, uit zetten door middel van een tijdschakelaar lijkt me nog meer energie kosten? er hangt nu immers al een slimme meter aan.

Hoor graag jullie ideeèn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een tijdschakelaar, of mooier, een thermostatische pompschakelaar is zeker de moeite!
De schakelaar zelf gebruikt < 1 W en bespaart 60 tot 100W.
Mr-Leo in "Serieus elektriciteit besparen"

Ik begrijp niet goed wat een slimme meter hier mee te maken heeft.

• Distrax1988
  • Niet online
Ja ik heb het verkeerde woord gebruikt zie ik net, thermostaat moet het zijn.

Ik zal eens kijken naar een pompschakelaar, helemaal nu zomers staat de kachel nooit aan (al bijna 3 maanden nu) toch blijft hij draaien en koud/lauw water rondsturen waar we niets aan hebben.

Het is naar mijn idee gewoon een ''domme'' pomp ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je de kabel van de pomp volgt en die komt in het stopcontact uit (en niet in een kastje of in de ketel) kan je er zonder problemen een pompschakelaar tussen zetten.

Wil je meer met dit topic doen raad ik je aan een energiemeter te kopen :)
Meten is weten.
Energiemeters... deel hier je ervaringen

• Kapotlood
@teacher;
Bedankt voor de uitleg! Ik zal nog eens kijken of ik een Perilex of reguliere stekker aan de MV heb zitten… ik dácht een reguliere, maar als jij zegt dat je met een bedrade schakelaar een Perilex moet hebben begin ik toch te twijfelen :)

p.s.: zit net te kijken, maar ik heb toch echt een gewone "2 pins" stekker in de muur zitten, maar ik heb óók een bedrade schakelaar in de muur in de keuken. Je gaat me toch niet in de war brengen he? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Kapotlood op 14-08-2014 16:48 ]

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:32:

p.s.: zit net te kijken, maar ik heb toch echt een gewone "2 pins" stekker in de muur zitten, maar ik heb óók een bedrade schakelaar in de muur in de keuken. Je gaat me toch niet in de war brengen he? ;)
Weet je zeker dat de schakelaar in de keuken een bedrade schakelaar is? Voor zover ik weet heb je bij een bedrade schakelaar ook altijd een perilex stekker. Die had ik zelf ook, ik de keuken heb ik de bedrade schakelaar laten zitten en in de douche heb ik een draadloze RF schakelaar geplaatst (op een Itho Ecofan, die volgens mij allemaal nu standaard met RF-module geleverd worden).

• Kapotlood
Mijn excuus, je hebt helemaal gelijk! Ik heb een Perilex stekker… ik had niet goed gekeken :) Nou, dan is dat ook gelijk weer duidelijk, dan kan ik dus gerust zo'n Itho Ecofan 2 kopen zonder problemen :)
Distrax1988 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:13:
Al met al een erg leuk topic, ik ga er ook snel mee aan de slag gewoon ook omdat het leuk is.

Een vraag waar ik niet weet wat ik ermee aanmoet en of het wel kan technisch is de waterpomp voor de vloerverwarming?

Hoe hebben een aantal van jullie dat gedaan, uit zetten door middel van een tijdschakelaar lijkt me nog meer energie kosten? er hangt nu immers al een slimme meter aan.

Hoor graag jullie ideeèn.
Ik heb er begin dit jaar een blogpost aan gewijd: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Samenvatting: Energiegebruik van de pomp op jaarbasis minstens gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:31:
Mijn excuus, je hebt helemaal gelijk! Ik heb een Perilex stekker… ik had niet goed gekeken :) Nou, dan is dat ook gelijk weer duidelijk, dan kan ik dus gerust zo'n Itho Ecofan 2 kopen zonder problemen :)
Zorg dan wel dat je de variant met de perilex stekker koopt, en controleer voordat je de nieuwe box aansluit of de bedrading van de perilex contactdoos overeenkomt met de stekker van je nieuwe box (bij mij was dat niet zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distrax1988
  • Niet online
Leuk ThinkPad ik heb inmiddels een schakelaar besteld! thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Jarod; zit er ook nog (mogelijk) verschil tusen de bedrading? Goed om te weten, bedankt! Ik heb 'm even in m'n "dit jaar kopen" bookmark gezet :)

Wat betreft electriciteitsbesparing; doen jullie ook de meer simpele dingen? Zoals bijvoorbeeld:
- in de winter dagelijks je raam een half uurtje open doen zodat er frisse, droge lucht in huis komt (zorgt ervoor dat je huis makkelijker/sneller verwarmt als je de kachel aan zet)
- De vaatwasser op het eco-programma zetten.
- Een stofzuigrobot aanschaffen. (vraagt ±35 Watt, vergeleken met een gewone stofzuiger véél minder dus. Scheelt ook 't nodige aan tijd, omdat je 'm alleen hoeft te legen en geen half uur kwijt bent aan stofzuigen e.d.)
- een standby-killer gebruiken, zoals een Alecto energiebesparende stekkerdoos.
- Eventuele downloads niet op je computer, maar via een NAS (bijv. Synology) laten doen. Computers vragen al snel +100W, terwijl een NAS volgens mij onder de 30W zit tijdens gebruik.
- Je was buiten ophangen i.p.v. binnen. Buiten droogt je was sneller, en als je 't binnen ophangt wordt de luchtvochtigheid in je huis hoger, en dat kost weer extra stookkosten.

Ik denk dat we een heleboel electriciteit kunnen besparen met éigenlijk de meest simpele dingen. Kost je het minst qua investeringen, en levert toch maandelijks 't nodige op. Dingen zoals leidingen isoleren, radiatoren isoleren, zonnepanelen e.d. zijn ontzettend energiebesparend, maar kunnen een flinke aanslag op je portemonnee zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 09:05

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:15:
- De vaatwasser op het eco-programma zetten.
Dan liever hotfill aansluiten, het eco programma zorgt voor lagere temperaturen, wel minder stroom verbruik maar zorgt wel voor meer afzetting van vuil ed in de vaatwasser (dus ook eerder verstopping/defect).

[ Voor 5% gewijzigd door BGB4rn op 15-08-2014 14:52 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08

XanderDrake

Build the future!

- Een stofzuigrobot aanschaffen. (vraagt ±35 Watt, vergeleken met een gewone stofzuiger véél minder dus. Scheelt ook 't nodige aan tijd, omdat je 'm alleen hoeft te legen en geen half uur kwijt bent aan stofzuigen e.d.)
Je hoort er veel mensen over klagen en een degelijke kost snel 500€. Daar koop je veel stroom voor.
Mijn alternatief: de Dyson DC35
Afbeeldingslocatie: http://www.dyson.com/medialibrary/Images/STS/DC35_Vacuum_Cleaner_Hero.ashx

Wij gebruiken hem voor een twee persoonshuishouden in huis van 105m² groot met twee katten en we halen het in net in één accu lading (~15 minuten stofzuigen). Als dat te weinig is: extra accu kost paar tientjes.
Minder zuigkracht dan normale stofzuiger maar doet het goed met de borstel-kop en desnoods turboboost stand. Accu is 22.2v x 1.5Ah = 33watt als ik het niet fout heb :)
- Eventuele downloads niet op je computer, maar via een NAS (bijv. Synology) laten doen. Computers vragen al snel +100W, terwijl een NAS volgens mij onder de 30W zit tijdens gebruik.
Je kan tegenwoordig zelfs soort van "eco"-NASsen maken als je wilt. Met 2,5 inch schijven (laptop danwel SSD), passieve koeling en dergelijke. Scheelt je zo weer 15watt under load en meer idle :)

- Om energie te besparen zou ik meer magnetron gebruiken dan oven. Misschien low-power stand om de maaltijd op te warmen/garen/ontdooien en vervolgens krokant maken in de oven, kort op grill stand.

- Onze LED Smart TV verbruikt vaak niet meer dan 50watt. Heeft Netflix, streamt films van de NAS, HD opnemen, etc. Geen mediacenter nodig dus, Settop box, android stick of whatever. Alle functies consolideren in één apparaat helpt zeker, en gezien de TV altijd aan staat als je Films/Netflix/TV aan het kijken bent, kan je het net zo goed daar in stoppen :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vergis je niet in de standbyverliezen.
Met een 1000W stofzuiger elke week een kwartier bezig (zoals wij doen, geen huisdieren ofzo) kost jaarlijks 12.5kWh.
Een oplader van een robotstofzuiger die 3W 24/7 vraagt kost dan meer dan 25 kWh.
XanderDrake schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:55:
[...]Accu is 22.2v x 1.5Ah = 33watt als ik het niet fout heb :)
V x Ah = VAh (DC) = Wh.
Een accu van 33Wh in 1/4 h leeg is een gemiddeld vermogen van 132W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:01:
Vergis je niet in de standbyverliezen.
Met een 1000W stofzuiger elke week een kwartier bezig (zoals wij doen, geen huisdieren ofzo) kost jaarlijks 12.5kWh.
Een oplader van een robotstofzuiger die 3W 24/7 vraagt kost dan meer dan 25 kWh.
Goed punt.
V x Ah = VAh (DC) = Wh.
Een accu van 33Wh in 1/4 h leeg is een gemiddeld vermogen van 132W.
Vermogen, OK.
Maar het verbruik van 33Wh per keer klopt toch wel?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, goeie tips over de stofzuigerrobot! Ik had echt gedacht dat dat nogal wat stroom bespaart tegenover een gewone (1600W) stofzuiger… ik ga daar toch eens even naar kijken in dat geval.

@XanderDrake; ik heb ook over zo'n stofzuiger zitten nadenken, maar die dingen hebben jammer genoeg niet voldoende zuigkracht om alle haren uit ons tapijt en bank te halen. Praktisch vind ik ze wel, nuttig (qua zuigkracht) jammer genoeg niet :)

Zo'n Eco-NAS heb ik ook over zitten denken, maar ik hecht nogal waarde aan gebruiksgemak, en de Synology voldoet wat dat betreft aan alle verwachtingen. Een Eco-NAS heb ik nog niet kunnen vinden die biedt wat o.a. Synology biedt, maar ik hou m'n ogen open!

Ik ben zelf erg tevreden met de stofzuigerrobot, voornamelijk omdat hij gewoon 2-3x in de week z'n werk kan doen zonder dat ik zelf tijd in hoef te stoppen. We hebben hier ook een 2-persoons huishouden met 2 katten, en 3x in de week stofzuigen is toch wel nodig met al die kattenharen. Nu vind ik stofzuigen niet vervelend, maar zo'n robot scheelt me toch een anderhalf uur in de week (inclusief bank en tapijt). Maar als hij echt zoveel meer energie verbruikt en ik kán zo'n relatief kleine stofzuiger vinden met meer vermogen, dan ben ik misschien zo om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:11:
Zo'n Eco-NAS heb ik ook over zitten denken, maar ik hecht nogal waarde aan gebruiksgemak, en de Synology voldoet wat dat betreft aan alle verwachtingen. Een Eco-NAS heb ik nog niet kunnen vinden die biedt wat o.a. Synology biedt, maar ik hou m'n ogen open!
nieuws: QNAP voorziet fanless 'huiskamer-nas' van hdmi en XBMC
Hij is duur maar tevens geniaal, naast duidelijk energie zuinig :) Ik denk dat je qua gebruiksgemak niet zo goed zit bij een QNAP, tenzij je een complete Synology fan bent.
@XanderDrake; ik heb ook over zo'n stofzuiger zitten nadenken, maar die dingen hebben jammer genoeg niet voldoende zuigkracht om alle haren uit ons tapijt en bank te halen. Praktisch vind ik ze wel, nuttig (qua zuigkracht) jammer genoeg niet :)
Dat valt dus wel mee! We hebben een tapijt en tot recentelijk een stoffen bank (nu leer) en ik kon al het kattenhaar (en vrouwenhaar :X ) eraf zuigen in no-time. Zeker in turbo-stand (is 2,5x sterker ofzo).
Ik ben zelf erg tevreden met de stofzuigerrobot, voornamelijk omdat hij gewoon 2-3x in de week z'n werk kan doen zonder dat ik zelf tijd in hoef te stoppen. We hebben hier ook een 2-persoons huishouden met 2 katten, en 3x in de week stofzuigen is toch wel nodig met al die kattenharen. Nu vind ik stofzuigen niet vervelend, maar zo'n robot scheelt me toch een anderhalf uur in de week (inclusief bank en tapijt). Maar als hij echt zoveel meer energie verbruikt en ik kán zo'n relatief kleine stofzuiger vinden met meer vermogen, dan ben ik misschien zo om :)
Wacht even ik begrijp het niet helemaal meer: je hebt al een stofzuigrobot? Hoe ben je er anders tevreden over? Zo ja, hij werkt goed in jou huiskamer? Zo ja, dan heb je mazzel :P
Verder, hoe doe je dat in de rest van je huis? En hoe gebruik je een stofzuigrobot op je bank, want daar heb je het ook over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb er inderdaad al één, en dacht: hij is zo zuinig (±35W dacht ik), dat het qua electriciteitsbesparing misschien een goeie tip zou zijn… niet wetende dat hij op jaarbasis dankzij het idle-zijn méér verbruikt dan een reguliere stofzuiger :)

Ik heb een gewone 1600W stofzuiger voor de bank en eens in de week het tapijt. Dat kost me 5 minuten per week, dus dat valt wel mee.

Maar omdat je aangaf dat zo'n steelstofzuiger zo zuinig én praktisch is werd ik er wel in geïnteresseerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het zou natuurlijk kunnen dat een stofzuigerlader veel minder dan 3W gebruikt :) Meten is weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Proton, je doet je naam eer aan! :)
Ik ga eens op onderzoek (Google) uit… zo'n voltmeter/wattage meter heb ik niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:17:
Proton, je doet je naam eer aan! :)
Ik ga eens op onderzoek (Google) uit… zo'n voltmeter/wattage meter heb ik niet namelijk.
€12 @ Hema. Doet het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Er is zelfs al EU-wetgeving die bepaalt dat stofzuigers in de toekomst niet meer dan 900 Watt mogen gebruiken.
Wat mij betreft mag die naast de wetgeving over de kromming van komkommers, want met een stofzuiger die minder vermogen heeft ben je vaak langer bezig. (kattenharen in tapijt bijvoorbeeld)
Volgens mij kun je veel meer besparen door te eisen dat vanaf de fabriek apparaten in een eco-stand ingesteld moeten staan. Mensen vergeten dingen aan te passen en zullen dus niet zo snel een andere stand kiezen, tenzij noodzakelijk. Desnoods met een soort van "turboknop" die je niet vast kunt zetten, maar ingedrukt moet houden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of een paneeltje extra, problem solved!

1600W dyson hier en is de verbruiker waar ik me het minst zorgen om maak. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
@Jarod; zit er ook nog (mogelijk) verschil tusen de bedrading? Goed om te weten, bedankt! Ik heb 'm even in m'n "dit jaar kopen" bookmark
Er kan verschil in zitten. De perilex stekker en contactdoos zijn wel gestandaardiseerd, maar de bedrading niet. Bij mijn itho ecofan zat een duidelijk beschrijving van hoe de bedrading in de perilex contactdoos moest zitten en was het eenvoudig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:11:
Jouw robot klimt ook op de bank?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TD-er schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:03:
Er is zelfs al EU-wetgeving die bepaalt dat stofzuigers in de toekomst niet meer dan 900 Watt mogen gebruiken.
Wat mij betreft mag die naast de wetgeving over de kromming van komkommers, want met een stofzuiger die minder vermogen heeft ben je vaak langer bezig. (kattenharen in tapijt bijvoorbeeld)
Volgens mij kun je veel meer besparen door te eisen dat vanaf de fabriek apparaten in een eco-stand ingesteld moeten staan. Mensen vergeten dingen aan te passen en zullen dus niet zo snel een andere stand kiezen, tenzij noodzakelijk. Desnoods met een soort van "turboknop" die je niet vast kunt zetten, maar ingedrukt moet houden.
900W is meer dan zat voor een huis-tuin en -keuken stofzuiger. Er worden tegenwoordig zelfs obstakels in de luchtkanalen aangebracht omdat er anders te hard gezogen wordt. Waarom? Iedereen koopt instinctief de zuiger met het grootste vermogen.
hansdegit schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:57:
[...]

Jouw robot klimt ook op de bank?
Je kan hem er natuurlijk wel gewoon op zetten :P Voordeel is wel dat hij er onder helemaal tot achteraan kan komen. En het zal natuurlijk verschillen of je bv. katten hebt of niet maar hier gaat 95% van de stofzuigtijd in de vloer zitten. Of ging, want dat heeft Truus nu overgenomen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Motorvermogen is natuurlijk niet hetzelfde als zuigkracht, zeker niet nadat je je apparaat een tijdje gebruikt hebt

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Bij de vernieuwing van onze keuken twijfelen we nu tussen het houden van onze vrijstaande koel-/vriescombinatie (A++, volgens opgave producent 24 Kwh / jaar, A-merk, 2 jaar oud) of een inbouw.

Niet inbouwen geeft meer keuze, en is ook veel goedkoper, als wij over zoveel jaar onze A-merk koelkast/vries-combinatie moeten vervangen. Maar wat is qua energieverbruik het beste, in het kader van zo weinig mogelijk stroomverbruik?
Mij lijkt het dat zo'n ingebouwd apparaat zijn warmte heel slecht kwijt kan in vergelijk met een vrijstaande.

Heb dit onderwerp doorzocht op 'inbouw' en 'koelkast', maar kon niet vinden of dit onderwerp zo aan de orde is geweest. Heeft iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Erasmo schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:35:
[...]

Er worden tegenwoordig zelfs obstakels in de luchtkanalen aangebracht omdat er anders te hard gezogen wordt.
Bedoel je dit nou als voorbeeld, of meen je dat dit werkelijk gebeurd? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
blissard schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:02:
[...]
Bedoel je dit nou als voorbeeld, of meen je dat dit werkelijk gebeurd? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Dempers worden geplaatst om de hoeveelheid geluid te verminderen. Bijv. deze: http://www.akoestiekwinke...r-voor-ronde-luchtkanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kan me het wel voorstellen, wanneer er mechanisch niet mogelijk is om stroomsnelheid te temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Sinds 1 juli ben ik SERIEUS elektriciteit verbruik gaan besparen. Calculatie voor dit jaar kwam ik uit op 8.500kWh ... kantoor aan huis met 3 servers etc.

Anyway, die servers zijn pleite dus dat scheelde al. Ik ging van 24kWh per dag naar 10kWh per dag.

Als ik t beetje doorreken per maand kom ik 270kWh verbruik deze maand.

Om nu gelijk *12 te doen is niet reëel ivm winter, kortere dagen, meer verlichting en tv.

Iemand een idee wat het percentage verbruik per maand gemiddelde is? Vam gas had ik deze wel eems gevonden, maar niet van elektra. Ben toch wel.benieuwd :-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
blissard schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:02:
[...]

Natuurlijk worden er obstakels in luchtkanalen aangebracht om de zuigkracht te regelen. Dit noemen we regelkleppen. Deze dingen kun je op een bepaalde stand zetten om de hoeveelheid lucht per afzuigpunt of toevoerpunt te regelen. Deze kleppen zijn bedoeld om een installatie luchtzijdig te kunnen inregelen, zodat er wordt voldaan aan de eisen die gesteld zijn en de waarden die ge-engeneerd zijn.

Een voorbeeld van een regelklep is deze:
Afbeeldingslocatie: http://webshopbeheer.afzuiging.nl/media/afbeeldingen/GROUP_167.jpg

In de meeste huis-installaties voor aftuiging zul je deze kleppen niet tegenkomen. Daar worden doorgaans de afzuigventielen zo gemaakt dat ze door middel van het in- of uitdraaien van het middelste stuk van het ventiel bij te stellen zijn.

Deze afzuigventielen zul je vast wel kennen:
Afbeeldingslocatie: http://www.e-tra.nl/media/catalog/product/cache/10/image/650x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/1/5132_8.jpg

Een geluiddemper, of akoestische slang in de huis-installaties, is alleen voor het dempen van het motorgeluid en het stromingsgeluid, niet om de boel luchttechnisch te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
sypie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:38:
[...]

Natuurlijk worden er obstakels in luchtkanalen aangebracht om de zuigkracht te regelen. Dit noemen we regelkleppen.
Ja, duh :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Crazy- schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:26:
Sinds 1 juli ben ik SERIEUS elektriciteit verbruik gaan besparen. Calculatie voor dit jaar kwam ik uit op 8.500kWh ... kantoor aan huis met 3 servers etc.

Anyway, die servers zijn pleite dus dat scheelde al. Ik ging van 24kWh per dag naar 10kWh per dag.

Als ik t beetje doorreken per maand kom ik 270kWh verbruik deze maand.

Om nu gelijk *12 te doen is niet reëel ivm winter, kortere dagen, meer verlichting en tv.

Iemand een idee wat het percentage verbruik per maand gemiddelde is? Van gas had ik deze wel eems gevonden, maar niet van elektra. Ben toch wel.benieuwd :-)
Goed bezig :)

Misschien heb je hier iets aan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7ic5zsCADqk74EzeslqxhP5b/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LlpBa4oUST5WgRQc896Enui8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TD-er schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:03:

Als je katten hebt, koop je wel een stofzuiger met een borstelmotormond. Dat trekt de haren uit de tapijt & stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een wat? Google kent het niet...

Minder vermogen voor stofzuigers is wel zo'n onzin... Mijn 1.8 kW Bosch is gewoon instelbaar, voor parket is 80% vermogen genoeg (om nog steeds kattenbakkorrels op te zuigen), bij de deurmat gaat-ie even maximaal.
What's next: een smallere stofzuigerborstel voor bij dat kleinere vermogen? Ik zou juist graag meer vermogen en een bredere borstel willen. Lekker snel klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

PcDealer schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:13:
[...]

Goed bezig :)

Misschien heb je hier iets aan:
[afbeelding]
[afbeelding]
Eeey, das mooi! Toppie, bedankt :) beetje vergelijken en schatten is nooit verkeerd

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:46:
[...]

Minder vermogen voor stofzuigers is wel zo'n onzin... Mijn 1.8 kW Bosch is gewoon instelbaar, [...]
Ik zit op 50% op laminaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dan heb jij vast geen kattenbakkorrels die zwaarder zijn dan water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Niet meer, maar ook toen gingen ze er gewoon in. Nee, niet met een volle zak, dan moest het vermogen weer opgeschroeft worden. We hadden altijd Catsan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Per 1 september gaat het maximale vermogen al naar 1600 Watt.
Dat is op dusdanig korte termijn dat ik mij afvraag wat men gaat doen met de voorraden van stofzuigers die meer verbruiken.
Zou echt een besparing zijn als deze niet meer verkocht mogen worden <insert sarcasme-tag>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De voorraden mogen nog gewoon verkocht worden, maar op=op, lees ik.

Nu nog de verplaatsingen tussen Brussel en Strasburg afschaffen. Dan zuigt ook de EU wat minder...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb er nu een van 1800W met stofzak. Hij staat 90% van de tijd op 50% vermogen. Dus boeiend. Althans bij mij met laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even niet gelet op de verkoopwijze en de prijs, Kirby stofzuigers trekken het laminaat van de vloer met slechts 700W :)
Het kan dus wel met minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Schinnen-groen schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:11:
De voorraden mogen nog gewoon verkocht worden, maar op=op, lees ik.

Nu nog de verplaatsingen tussen Brussel en Strasburg afschaffen. Dan zuigt ook de EU wat minder...
Dat zou het eu parlement graag doen, maar daar is een verdragswijziging voor nodig waar Frankrijk niet in mee zou gaan, of alleen tegen veel te veel politiek wisselgeld. Helaas beslist het parlement niet over haar eigen vestigingsplaats.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het voordeel is dat als je wekker het 's morgens niet doet, je op het werk ook niks kan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik weet het goed gemaakt... Als ik een nieuwe stofzuiger nodig heb, koop ik er gewoon 2 en die ducktape ik aan elkaar :) Net zoals ik twee stortbakken moet installeren, en 2 gloeilampen...

[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 23-08-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet de waterbesparende douchekop niet dubbel uit te voeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Hoe lang gebruik je de stofzuiger? Kwartiertje per week?
Een stofzuiger van 1,8 kW verbruikt dan 0,45 kWh per week. Dit is dan 23,8 kWh per jaar.

Willekeurige website: http://www.verandervanene...rs-en-hun-energieverbruik
- Computer 146 kWh
- Diepvriezer 380 kWh
- Electrische boiler 55-530 kWh
- Ijskast met vriesvak 286 kWh
- Ijskast/vriezer (2 deurs) 462 kWh
- Kookplaat 540 kWh
- Vaatwasser 305 kWh
- Verlichting 599 kWh
- Wasdroger 200-1000 kWh
- Wasmachine 231 kWh

Ze kunnen beter de andere verbruikers aanpakken..

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Die hebben al een label v.z.i.w. en de stofzuigers nog niet? Misschien zit daarin de gedachte er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is net zo zinnig als een A++ waterkoker.

Maar goed, als je het al wilt aanpakken, zorg dan dat je actief actie moet ondernemen om meer power te krijgen. Bijvoorbeeld op een knop drukken om 5 minuten full power te krijgen.
Dan zuig je je laminaatvloer met 900 Watt (of minder) en je kleedje of bank met full power.

Laat ze liever kijken naar dingen waar echt voordeel te halen valt en waar degene die de aanschaf doet en degene die de stroom betaalt ook vaak niet dezelfde zijn.
Dan kun je pas echt grote stappen maken.
Denk bijvoorbeeld aan mechanische ventilatie. Vaak zit er een goedkope AC-motor in, terwijl een met een DC-motor tot wel 80% minder energie kan verbruiken.
Dat soort dingen staat 24/7 aan, oftewel 8760 uur per jaar. Bespaar daar gemiddeld 40 a 50 Watt continue en je hebt per huishouden 100 euro bespaard per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:50:
Vanmiddag nog even kijken of ik de adapters in m'n meterkast kan vervangen voor één centrale 12V adapter. Scheelt ook weer omzettingsverliezen. En aangezien die apparatuur allemaal 24/7 draait scheelt het toch wel weer wat.

Router, modem zijn beiden 12V. Switch (pricewatch: TP-Link TL-SG1005D) werkt op 9V, maar ik vermoed dat die intern de spanning omzet naar een lagere spanning, en waarschijnlijk ook wel gewoon 12V accepteert. Ga hem nog even openschroeven om te kijken of er een voltage regulator in zit.

Idee heb ik hier vandaan: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/
In navolging van dit heb ik vandaag ook nog een 5V lijntje getrokken naar de meterkast, en snel een printplaatje gemaakt met 3x USB type A female erop. De 2 Arduinos in m'n meterkast worden nu ook gevoed door de ATX voeding in m'n server :)

In m'n meterkast hangt nu geen adapter meer :) Door de 12V en de 5V lijn aan te leggen heb ik in totaal 5 adapters weg kunnen laten :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
TD-er schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:40:
Het is net zo zinnig als een A++ waterkoker.

Maar goed, als je het al wilt aanpakken, zorg dan dat je actief actie moet ondernemen om meer power te krijgen. Bijvoorbeeld op een knop drukken om 5 minuten full power te krijgen.
Dan zuig je je laminaatvloer met 900 Watt (of minder) en je kleedje of bank met full power.

Laat ze liever kijken naar dingen waar echt voordeel te halen valt en waar degene die de aanschaf doet en degene die de stroom betaalt ook vaak niet dezelfde zijn.
Dan kun je pas echt grote stappen maken.
Denk bijvoorbeeld aan mechanische ventilatie. Vaak zit er een goedkope AC-motor in, terwijl een met een DC-motor tot wel 80% minder energie kan verbruiken.
Dat soort dingen staat 24/7 aan, oftewel 8760 uur per jaar. Bespaar daar gemiddeld 40 a 50 Watt continue en je hebt per huishouden 100 euro bespaard per jaar.
ehm. een waterkoker is al 100% eficient volgens mij? op een heel klein beetje na dan...
misschien is het wat een boost knop op de centrae afzuiging te maken, even het vloerkleedje uit wapperen, en het stof verdwijnt via de centrale afzuiging... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
engelbertus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:46:
[...]

ehm. een waterkoker is al 100% eficient volgens mij? op een heel klein beetje na dan...[...]
Dat was precies mijn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

engelbertus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:46:
[...]

ehm. een waterkoker is al 100% eficient volgens mij? op een heel klein beetje na dan...
Er is nog winst te behalen door geen liters te verwarmen terwijl je maar een kopje nodig hebt.
Hoe meer vermogen zo'n waterkoker heeft, hoe makkelijker je veel te veel opwarmt.

Ik gebruik zelf de dolce gusto voor heet water. Kun je met een hendeltje zelf stoppen als het genoeg is.

Verder is dit voor de meeste mensen natuurlijk miern*ken en kunnen ze beter de oude vriezer uit de schuur halen oid. Mijn schoonvader heeft een flinke plak zonnecellen liggen maar ik heb hem al laten zien dat hij die opbrengst makkelijk had kunnen besparen door (een beetje) op zijn verbruik te letten.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 26-08-2014 09:14 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Pagina: 1 ... 30 ... 84 Laatste