Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik heb een oude hub al eens voorzien van een andere regelaar dan een 7805.
Geen idee of die lineaire regelaars tegenwoordig nog gebruikt worden, maar indien wel, dan kan het zinnig zijn om daar iets voor te regelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:58

robertwebbe

Robert Webbe

Zijn de 4805 modellen niet efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alleen geschakelde voedingen zijn efficiënter. Alle stabilisatoren van het type dat de 7805 ook heeft berusten op het afkappen van een stukje spanning en dit vervolgens opstoken in een weerstand. Buitengewoon inefficiënt dus, maar toen deze serie werd ontwikkeld (jaren '70) was er nog nauwelijks een niet al te duur alternatief, nu wel. Volgens mij is de 4805 ook niet een geschakelde voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
7805 vind je tegenwoordig niet meer denk ik hoor. Dat is wel heel ouderwets.

In de apparaten zit tegenwoordig allemaal van die geschakelde voedingen. Zie ook de post hier: ThinkPadd in "De EL-kroeg - Deel 3"
In de switch zit blijkbaar een IC wat op 340kHz werkt. Spul wordt ook amper warm. En aan het verbruikte vermogen is ook wel te zien dat het al erg efficiënt is.

Heb ook nog een HP JetDirect 175x printerserver met een 13V 300mA adapter die wel vrij warm wordt. Is nog een ouderwetse transformator denk ik, de adapter is best wel dik en zwaar. Die zit al wel achter een tijdschakelaar zodat ie 's nachts uit gaat, maar heb nu zo'n compacte schakelende voeding van m'n switch over, dus die sluit ik er op aan. Warmte = verlies namelijk :p

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:37:
[...]

Onze diepvrieskist verbruikte van 1 mei tot vandaag gemiddeld 5 kWh per week.

Dat is veel minder dan wat jij noemt. Heb je misschien nog andere dingen gedaan?
Ik heb een week gewacht en inderdaad het verbruik is echt omlaag gegaan. Ik heb niets anders gedaan dan de koelkast, vaatwasser en combimagnetron vervangen. Ik zit nu gemiddeld in een verbruik van rond de 7 kWh en meer niet. ik heb ook nog veel computers aangehad en met mijn werk. Me 32 inch oude slaapkamer tv is vervangen door een 46 inch tv voor de slaapkamer.

ik krijg nu de mededeling van Nuon al een dreigbrief en ze accepteren mijn meterstanden niet. Dus ze zijn nu gaan schatten. Echt lachen want ik ben dus van 10/11 kWh dus naar 7 kWh gegaan. Ofwel dat is een goed begin. Maar het moet nu echt naar beneden gaan qua mijn verbruik omdat ik nu ook oude monitoren eruit ga gooien en ook oude pc's. Dus dat scheelt me al voor 1 jaar in ieder geval dan € 250. Mooi meengenomen toch. Dat is dan de moeite waard om te gaan vervangen. Ik ga misschien nog wel verder met bezuinigen door ipv 2 schermen en 1 x 28 inch scherm te nemen. De Eizo FS2333 denk ik dat die nogal wat stroom vraagt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:44
Een vraagje of iemand ervaring heeft en hoe deze tegen één geschakelde voeding en meerdere step down LM2596S aan kijkt ipv losse stekkervoedingen voor 24/7 gebruik?

LM2596S DC-DC efficiëntie is 85-90%

In een enkele zelfgemaakte module heb ik al LM2596S zitten zodat ik één stekkervoeding kan delen, op enkele plekken in huis krijg ik nu een concentratie aan stekkervoedingen 24/7 in gebruik, 5V/2A,7,5V/1A,9V/0,5A en 12V/2A (Ampere is max niet in rust gewoon gebruik).

Reden centraal voeden uit server of aparte voeding is boven 7-10meter lastig als ik de kabel diameters bereken (tot 30m kabellengte te overbruggen en 3-4,5A in alert mode van een knooppunt), eenvoudiger is 230V direct vanuit UPS die er al deels ligt naar de 4-5 knooppunten.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 28-06-2014 14:57 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schroef eerst eens wat apparaten open. Vooral die 7,5V en 9V. Dat zijn van die apparaten die je misschien ook wel met 12V kan voeden. Op die manier houd je alleen 5V en 12V over. Met de switch die ik hierboven noemde was dat ook zo. Zit een adapter bij van 9V, maar op 12V werkt hij ook prima omdat de spanning binnenin toch omlaag geconverteerd wordt naar 3,3V.

LM2596S is wel grappig dingetje, heb zelf ook zo'n module liggen. Je moet echter wel zorgen dat je hem goed koelt. Op eBay staat in de omschrijving bij die dingen dat ze 3A kunnen leveren. Maar zonder koelblok gaat dat echt niet lukken :')

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:40:
Schroef eerst eens wat apparaten open. Vooral die 7,5V en 9V. Dat zijn van die apparaten die je misschien ook wel met 12V kan voeden. Op die manier houd je alleen 5V en 12V over. Met de switch die ik hierboven noemde was dat ook zo. Zit een adapter bij van 9V, maar op 12V werkt hij ook prima omdat de spanning binnenin toch omlaag geconverteerd wordt naar 3,3V.

LM2596S is wel grappig dingetje, heb zelf ook zo'n module liggen. Je moet echter wel zorgen dat je hem goed koelt. Op eBay staat in de omschrijving bij die dingen dat ze 3A kunnen leveren. Maar zonder koelblok gaat dat echt niet lukken :')
Dat was de vraag tot nu alleen gebruikt voor max 0,5A toepassingen, 90% is nog steeds 10% warmte en een echt koelblok hebben die goedkope printjes niet.
En de XL4005 voor die 5V/2A, zijn zelfde printje, eens kijken of het nodig is om een koelplaat tussen te knutselen.
De rest kan met ieder een aparte LM2596S als 12V niet lukt met één 12V geschakelde voeding

7,5V zijn inderdaad 100mps switches, de 1Gbit die ik heb zijn 9V,
9V is netduino, voeding brandsensor, voeding voor CO meter op 3 van de 5 knooppunten.
5V zijn IPcam's en 12V IR-stralers al dan niet conditioneel gestuurd uit IPcam/netduino/zoneminder)

functie netduino's is verschillend op 3 knooppunten en niet op één te zetten, elektra verbruik en opwek PV en op twee verschillende plekken voor warmte; buffer/WP/houtCV/en najaar collectors en met 9V geen haperingen sinds juni 2013

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:40:
.........
LM2596S is wel grappig dingetje, heb zelf ook zo'n module liggen. Je moet echter wel zorgen dat je hem goed koelt. ....
Alleen dat al betekent een lage efficiëntie. Bij echte zuinigheid wordt zo'n ding helemaal niet warm, ook niet een heel klein beetje. Het mag duidelijk zijn dat zolang dit warm worden bij de huidige apparaten nog plaats vindt we er nog lang niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:55:
[...]
Alleen dat al betekent een lage efficiëntie. Bij echte zuinigheid wordt zo'n ding helemaal niet warm, ook niet een heel klein beetje. Het mag duidelijk zijn dat zolang dit warm worden bij de huidige apparaten nog plaats vindt we er nog lang niet zijn.
Het is ook een kwestie van de goed kiezen en daar ontbreekt ervaring
Bijv XL4015 heeft naar 75% step-down input V beste effcientie van ca 95% (@72W of 40W output) bij andere verhouding is het lager (veelal niet meer dan 10W max nodig per aansluiting)

Ik heb al besloten in het verdeelkastjes ook een temp sensor 18DS20 of tmp36 in te sluiten die ik dan mee log, het moet wel passieve blijven voor koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:31:
[...]

.....
naar 75% step-down input V beste effcientie van ca 95% (@72W of 40W output) bij andere verhouding is het lager (veelal niet meer dan 10W max nodig per aansluiting)
...........
Heel eerlijk gezegd begrijp ik helemaal niets van wat je hier bedoelt. Ik lees hier 95 % efficiëntie bij een verhouding van 40 W output t.o.v. 72 W input met een voor mij in dit verband volstrekt onduidelijk symbool @ erbij. Voor mij één en al vraagtekens, over welke efficiëntie gaat het hier? 40 t.o.v. 72 W, nee toch? Want dat is maar 55 % en geen 95. Dus ......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingangsspanning is naar keuze variabel van 5-36V als ook dat de veel al de uitgangspanning instelbaar is

24V 3,1A in >> 18V 4,0A out =72W eff=96% (internet modem wil 18V)
24V 1,9A in >> 9V 4,5A out =40.5W eff=89%
12V 3,6A in >> 9V 4,5A out =40.5W eff=93,7%

Edit: Voor mij is het nog emperisch uit zoeken welke het beste past, door samenbouwen en dan kWh tussenmeter en temperatuur een paar dagen mee loggen om te zien bij welke combinatie van 5-6 DC-DC converters het beste past

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 28-06-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
24V 1,9A in >> 9V 4,5A out =40.5W eff=89%
12V 3,6A in >> 9V 4,5A out =40.5W eff=93,7%
Beetje apart dat zo'n omvormer een hogere efficiëntie haalt bij een lagere spanningsval.
Je zou verwachten dat een schakelende voeding bij een hogere spanningsval (uiteraard binnen bepaalde grenzen) een hogere efficiëntie haalt. Dit omdat de stromen in een deel van het circuit dan lager zijn en vermogensverlies is kwadratisch evenredig met de stroom.
Maar goed, volgens mij is zo'n oplossing van een gezamenlijke voeding eigenlijk alleen maar interessant wanneer er verder niets veranderd in de samenstelling van je apparatuur in de meterkast.
Omdat je dan de "hoofdvoeding" kunt dimensioneren op je verwachte verbruik. Een voeding die te licht belast wordt is namelijk minder efficiënt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Hmm, 200Watt sluipverbruik, dat is best fors :/ ga nu iig de NAS 's nachts weer uitzetten, dat scheelt 60 Watt en eens kijken of ik die 140 Watt dan kan identificeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vloerverwarming pomp welke 24/7 draait? Mechanische ventilatie die ook continu draait (tip: CO2 gestuurd maken). Vijverpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:31:
[...]

Beetje apart dat zo'n omvormer een hogere efficiëntie haalt bij een lagere spanningsval.
Je zou verwachten dat een schakelende voeding bij een hogere spanningsval (uiteraard binnen bepaalde grenzen) een hogere efficiëntie haalt. Dit omdat de stromen in een deel van het circuit dan lager zijn en vermogensverlies is kwadratisch evenredig met de stroom. ....
Ik kan me die gedachte wel een beetje voorstellen. Maar het is geen transformator op wisselspanning. Dus hogere spanning - lagere stroom gaat hier niet op, dat geldt alleen voor wisselspanning en -stroom. Ik neem aan dat het principe van dat schakelen (het a.h.w. in smalle reepjes hakken waardoor een pulserende gelijkspanning) verder bekend is. De uiteindelijk gevraagde stroom blijft bij DC eender, van een lagere geleverde DC-bronstroom kan dan moeilijk sprake zijn. Dus is dit wel zo apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:02:
Vloerverwarming pomp welke 24/7 draait? Mechanische ventilatie die ook continu draait (tip: CO2 gestuurd maken). Vijverpomp?
Geen vloerverwarming, wel een Itho fan die op de vervang nominatie staat (misschien eens een nachtje uitzetten) en geen vijvers. Wel een Raspberry PI, modem, router en een zooi telefoonladers, koelkast en dat zou het ongeveer moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe oud is de koelkast? Slaat die niet erg vaak aan toevallig? En de Itho fan kan het ook zeker voor een deel veroorzaken. Die oudere modellen die nog op wisselstroom (AC) werken gebruiken veel meer stroom dan de gelijkstroom (DC) modellen. Volgens mij doet zo'n oud model zo rond de 50-60W continu. Dat gecombineerd met laders, tv op standby, magnetronklokje, wekkerradio, beltrafo e.d. kom je wel op 200W.

Ik heb hier toen gewoon alle groepen uitgeschakeld, en groep voor groep weer aangezet, en ondertussen meten met de youless (samen met router dmv verlengsnoer gevoed via groep waar bijna niks op zit) en kijken waar het meeste verbruik zit. Op die manier komen de verbruikers wel bovendrijven ;)

Ik kon toen gelijk goed uitzoeken welk stopcontact/lichtpunt bij welke groep hoort, dat was namelijk ook niet helemaal duidelijk.

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:42:
Hoe oud is de koelkast? Slaat die niet erg vaak aan toevallig? En de Itho fan kan het ook zeker voor een deel veroorzaken. Die oudere modellen die nog op wisselstroom (AC) werken gebruiken veel meer stroom dan de gelijkstroom (DC) modellen. Volgens mij doet zo'n oud model zo rond de 50-60W continu. Dat gecombineerd met laders, tv op standby, magnetronklokje, wekkerradio, beltrafo e.d. kom je wel op 200W.

Ik heb hier toen gewoon alle groepen uitgeschakeld, en groep voor groep weer aangezet, en ondertussen meten met de youless (samen met router dmv verlengsnoer gevoed via groep waar bijna niks op zit) en kijken waar het meeste verbruik zit. Op die manier komen de verbruikers wel bovendrijven ;)

Ik kon toen gelijk goed uitzoeken welk stopcontact/lichtpunt bij welke groep hoort, dat was namelijk ook niet helemaal duidelijk.
1 jaar, A++, is ook qua pieken niet te zien in het sluipverbruik, dus die invloed zal niet heel groot zijn :) Altijd leuk zo'n speurtocht, ik ga sowieo eens kijken of er niet nog meer standby ellende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ook een losse verbruiksmeter (ik heb een Cresta RCE-1106) bijv.? Dan kun je het huis van boven tot onder doorlopen, van elk ingestoken apparaat meten, opschrijven en dan kijken of je op je sluipverbruik komt. Wat dan overblijft zijn vooral dingen waar je niet zo snel aan denkt, zoals beltrafo, CV-ketel, ventilatiebox e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:52:
Heb je ook een losse verbruiksmeter (ik heb een Cresta RCE-1106) bijv.? Dan kun je het huis van boven tot onder doorlopen, van elk ingestoken apparaat meten, opschrijven en dan kijken of je op je sluipverbruik komt. Wat dan overblijft zijn vooral dingen waar je niet zo snel aan denkt, zoals beltrafo, CV-ketel, ventilatiebox e.d.
Goede tip,ik heb nog wel ergens zo'n stekker ding met KWh meter ik ga aan het spoorzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
TD-er schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:31:
[...]

Je zou verwachten dat een schakelende voeding bij een hogere spanningsval (uiteraard binnen bepaalde grenzen) een hogere efficiëntie haalt. Dit omdat de stromen in een deel van het circuit dan lager zijn en vermogensverlies is kwadratisch evenredig met de stroom.
Maar goed, volgens mij is zo'n oplossing van een gezamenlijke voeding eigenlijk alleen maar interessant wanneer er verder niets veranderd in de samenstelling van je apparatuur in de meterkast.
Omdat je dan de "hoofdvoeding" kunt dimensioneren op je verwachte verbruik. Een voeding die te licht belast wordt is namelijk minder efficiënt.
Dit zijn Buck DC-DC step-down converters, als de LM2575, LM2576, LM2596, XL4005 of XL4015 en afhankelijk van belasting en spanningen zit er 5-10% verschil in eff heb ik moeten onder vinden.
Ik ben juist van 1 centrale oplossing afgestapt van uit de servervoeding, naar meerdere decentrale punten met steeds meer uitbreiding vanwege dat met name de 5V inzakte bij belasting door kabelverliezen.

Wat betreft apparaat samenstelling verandering, daar maak ik me niet zoveel zorgen om, ik heb daar een insteek docking verdeler in gedachte met 4,6 of 8 posities, waar ik een passen vermogen 12V geschakelde LED voeding op klik of vast zet en kleine stevige bodemplaatjes (bijv trapeziumvorm) met printje erop en trek ontlasting in kan schuiven en locken (printjes zijn ongeveer even groot) , dat is niet zo moeilijk te maken met een 3D printer en/of cnc-frees

Edit: Het aantal stekkervoedingen is laatste jaar explosief toegenomen met hoe meer ik monitor en conditioneel aanstuur denk aan 20-30 waarvoor dan 5-6 verdelertjes voor terugkomen,

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 30-06-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:26:
[...]
Ik kan me die gedachte wel een beetje voorstellen. Maar het is geen transformator op wisselspanning. Dus hogere spanning - lagere stroom gaat hier niet op, dat geldt alleen voor wisselspanning en -stroom. Ik neem aan dat het principe van dat schakelen (het a.h.w. in smalle reepjes hakken waardoor een pulserende gelijkspanning) verder bekend is. De uiteindelijk gevraagde stroom blijft bij DC eender, van een lagere geleverde DC-bronstroom kan dan moeilijk sprake zijn. Dus is dit wel zo apart?
Ja het basis-principe van een schakelende voeding is mij bekend.
Uiteraard kun je van die simpele DC-DC converters geen power-factor correctie verwachten, dus zal de "piek-laadstroom" inderdaad een stuk hoger zijn. Stom dat ik daar even niet aan gedacht had.
Over "powerfactor correctie"... Ik was er altijd vanuit gegaan dat zo'n systeem de stroom altijd evenredig met de netspanning probeerde te houden. Nu ik er over nadenk zal dat waarschijnlijk wel een soort van 2-traps DC-DC converter zijn en zal de piek-laadstroom vanuit de netspanning ook wel een stuk hoger liggen dan de "gemiddelde stroom", eventueel een beetje afgevlakt door spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén opmerking nog, je zegt hier:
Uiteraard kun je van die simpele DC-DC converters geen power-factor correctie verwachten,
Powerfactor is een gevolg van faseverschuiving bij wisselspanning, het gaat hier over DC-DC en daar is dat helemaal niet aan de orde. Geen faseverschuiving want van fase is geen sprake, dus ook geen PF-correctie.
Uiteraard het netspanningscircuit even buiten beschouwing gelaten, ik realiseer me achteraf dat je dat wellicht bedoelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 01-07-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook heel goed werkt.

Buiten zo zwarte douch zak in de zon hangen en daarna leeg in wasmachine laten lopen.
Kleding wassen op 30~40°C kost nu nog maar 300watt.

Ik snap niet waarom in nl zoveel wordt gedaan met zonnen panelen ziet en bijna geen zonneboilers. Want met zonneboiler zit je niet met probleem van terug leveren gezien je warmt makkelijk kan opslaan in warmte wat je vervolgens gebruikt voor de wasmachine, afwasmachine, douche en verwarmen van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In NL zijn de rijtjeshuizen al vol en dan past er alleen met moeite een boiler van 400 liter in een huis.
Een omvormer is makkelijker te plaatsen.
Daar komt bij dat een overschot aan elektra nog te verkopen is maar een overschot aan warmte niet.
Overigens is de warmteopbrengst van PV+warmtepomp minstens vergelijkbaar met een zonneboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En bij een zonneboiler kun je ook redelijk wat onderhoud hebben.
Vriend van me woont in een wijk in Hoogkerk (naast Groningen) die zo'n 10 jaar geleden is gebouwd en alle huizen in die straat hebben een zonneboiler. Bij diegenen die er nog steeds flink wat geld tegenaan gooien, werkt het nog min of meer, terwijl anderen het na al een significant bedrag aan onkosten hebben opgegeven.
Het is een flink stookhok vol met dingen en werkt dus bij velen al niet meer.

Ik weet dat er andere systemen zijn die bij anderen al jaren probleemloos werken, maar dat is dus geen garantie dat het goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TD-er schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 05:59:
En bij een zonneboiler kun je ook redelijk wat onderhoud hebben.
Vriend van me woont in een wijk in Hoogkerk (naast Groningen) die zo'n 10 jaar geleden is gebouwd en alle huizen in die straat hebben een zonneboiler. Bij diegenen die er nog steeds flink wat geld tegenaan gooien, werkt het nog min of meer, terwijl anderen het na al een significant bedrag aan onkosten hebben opgegeven.
Het is een flink stookhok vol met dingen en werkt dus bij velen al niet meer.

Ik weet dat er andere systemen zijn die bij anderen al jaren probleemloos werken, maar dat is dus geen garantie dat het goed blijft gaan.
We hebben hier al een hele tijd een zonneboiler en als je naar onderhoud kijkt, dan is dat nagenoeg nul: misschien een de glycol bijvullen, eens per paar jaar.

Wat kan er stuk gaan? Misschien een mengventiel of een pomp of de pompregeling. Bij een CV ketel kan veel meer ellende ontstaan.

Volgens mij zijn die boilers wel veel en veel te duur voor waaruit ze zijn opgebouwd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:20:
Wat ook heel goed werkt.

Buiten zo zwarte douch zak in de zon hangen en daarna leeg in wasmachine laten lopen.

Ik snap niet waarom in nl zoveel wordt gedaan met zonnen panelen ziet en bijna geen zonneboilers. Want met zonneboiler zit je niet met probleem van terug leveren gezien je warmt makkelijk kan opslaan in warmte wat je vervolgens gebruikt voor de wasmachine, afwasmachine, douche en verwarmen van je huis.
Omdat bij een zonneboiler vol=vol. Als jij 2 weken op vakantie gaat dan doet die zonneboiler niks, terwijl ik dan 10-20 kWh stroom teruglever.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wij hebben een Agpo HR107 en een zonneboiler. Werken al bijna 10 jaar probleemloos. Een ringetje vervangen, sifon legen, dat was het wel zo'n beetje. Elk jaar zegt de monteur dat ie zo schoon is van binnen. Kan ook komen doordat ik het vermogen van 100/100 naar 80/60 heb gezet vrij snel (tapwater/cv).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Bij zonneboilers heb ik altijd het idee dat ze alleen als het warm is nuttig zijn. Als het buiten koud is, word die zonneboiler toch lang niet zo goed verwarmd door de zon als dat het buiten 30 graden is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
?
Ik heb in november nog 70 graden gemeten in mijn boilertje...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zoninstraling is van hoger nut dan warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TheNephilim schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:30:
Bij zonneboilers heb ik altijd het idee dat ze alleen als het warm is nuttig zijn. Als het buiten koud is, word die zonneboiler toch lang niet zo goed verwarmd door de zon als dat het buiten 30 graden is? :+
Als je heatpipes hebt, kan ook 's winters de temperatuur behoorlijk oplopen.
Maar of de hoeveelheid energie voldoende is om elke dag "gratis" te douchen voor een heel gezin is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TD-er schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:50:
[...]

Als je heatpipes hebt, kan ook 's winters de temperatuur behoorlijk oplopen.
Maar of de hoeveelheid energie voldoende is om elke dag "gratis" te douchen voor een heel gezin is de vraag.
En als je er dan ook nog een beetje mee verwarmt kom je zeker te kort, of je moet een kamer opofferen aan boiler, zo'n ding is al een sta in de weg door het formaat, ze moeten die dingen in een driehoek maken dan passen ze prima in de nok of in de punt bij de vloer.

Waar ik meer mee zit met zo'n installatie is het bergen leidingwerk en het hele week warm houden van zo'n boiler omdat ik elke dag maar een beetje ww nodig heb.

Maar goed, een wp is een beetje het zelfde verhaal, veel extra stroomverbruik en langzame warmteafgifte, dat icm een toch forse aanschafprijs denk ik dat het alleen erg rendabel is voor de hoge gasverbruikers. Met 600-1000 cuub heeft het niet veel zin.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crosspost uit: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning"

M'n CV-ketel trekt dus 10-11W continu. Nu zit ik er aan te denken om hem 's nachts uit te laten zetten door een tijdschakelaar. Maar tijdens de opstartprocedure gebruikt hij dus een minuut lang 158W, en 30 sec lang 40W.

Hoe kan ik nu berekenen of het zin heeft om de ketel 's nachts 6 uur lang uit te zetten? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen.

Jaarlijks 6 uur per dag a 11W kost 'maar' €5,30, dus de besparing is niet heel groot denk ik. Denk dat het eigenlijk niet opweegt tegen het risico van slijtage van de ketel (dagelijks aan/uit zetten levert wel extra slijtage op).

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

1 wattseconde = 1/3600 Wh want 3600 seconden in een uur.
De opstartprocedure kost 158W * 60s + 40W * 30s = 10680 Ws = 3 Wh
Dit tegenover aan laten staan is 11W * 6h = 66Wh

Uitzetten is dus 22 keer zo zuinig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:51:

M'n CV-ketel trekt dus 10-11W continu. Nu zit ik er aan te denken om hem 's nachts uit te laten zetten door een tijdschakelaar. Maar tijdens de opstartprocedure gebruikt hij dus een minuut lang 158W, en 30 sec lang 40W.

Hoe kan ik nu berekenen of het zin heeft om de ketel 's nachts 6 uur lang uit te zetten? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen.

Jaarlijks 6 uur per dag a 11W kost 'maar' €5,30, dus de besparing is niet heel groot denk ik. Denk dat het eigenlijk niet opweegt tegen het risico van slijtage van de ketel (dagelijks aan/uit zetten levert wel extra slijtage op).
Hier ook een 10W continu verbruik.
Er zit een Plugwise plug op de CV dus schakelen is geen probleem.

Een rondje bij wat CV bedrijven leerde dat het niet zo goed voor de elektronica is om deze elke dag uit en aan te schakelen.

Als deze een keer stuk gaat, dan kijk je tegen honderden Euro's aan kosten aan.

Dat weegt niet op tegen de mogelijke bezuiniging, dus hij blijft gewoon aan staan.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:20:
Wat ook heel goed werkt.

Toen wij het huis kochten lag er een Agpo Ferroli zonneboiler op uit 2001. Je ziet hier veel van dergelijke systemen want dat jaar was er een actie vanuit de gemeente. De vlakke plaat collector is 2.1 m2 en de boiler is 90L, een klein systeempje dus. Aangezien onze AEG Lavamat bovenlader wasmachine met losse centrifuge al een hele tijd een bijzonder lage WAF-factor had is toen meteen een hotfill wasmachine gekomen.

Er waren destijds in Nederland maar twee types te krijgen, eem Miele van 1300 Euro of een internationale (Duitstalige) Candy van 380 Euro. Toen hebben we gekozen voor de Candy onder de gekscherende noemer: daarvan kunnen we 4 verslijten voordat we de Miele eruit hebben. Nou, dat hebben we geweten: na 5 jaar is de trommellager van Candy vastgelopen -> total-loss. Nu staat er (wederom een internationale, dus Duitstalige, want keus in NL is er nog steeds niet) Bosch van 500 Euro, deze is een stuk stiller en ook nog eens zuiniger: van A+ naar A+++.

Na een wasje is de temperatuur in de boiler van ~75 naar ~60 gegaan en we sparen dan ook vaak op tot zonnige dagen om dan meerdere wasjes te draaien, dan kan de collector tegelijkertijd weer bijvullen.

De zonneboiler wordt ook gebruikt voor douchen i.c.m. een zelfgebouwde WTW) en ik zou graag ook de zonneboiler willen gebruiken voor bijverwarming in voor- en najaar. Maar daarvoor is (denk ik) de boiler te klein en moeten er technisch teveel aanpassingen gedaan worden om het op dit moment rendabel te maken. Als de boiler (voor mijn gevoel) afgeschreven is komt er een groter systeem, het liefst i.c.m. vloerverwarming maar dan moet het parket er eerst uit en dat is zonde.

Qua onderhoud heb ik niks aan het zonneboiler systeem gedaan, het draait gewoon. Wel was een keer de aanstuurprint van de boiler kapot en zelf vervangen ( 70 Euro).
Schinnen-groen schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:09:
[...]

Een rondje bij wat CV bedrijven leerde dat het niet zo goed voor de elektronica is om deze elke dag uit en aan te schakelen.

Dat weegt niet op tegen de mogelijke bezuiniging, dus hij blijft gewoon aan staan.
Dat is ook mijn gedachtengang maar omdat ik toch een zonneboiler heb gaat hij gewoon de 3 zomermaanden uit (wel eens in de zoveel weken even aan om te voorkomen dat de pompen vast gaan zitten).

Trouwens, in oktober douchen met 43 graden in de boiler voel je wel, de douche wil dan niet meer heet worden en dan gaat de WAF-factor weer een rol spelen. ;) Juli, augustus en september gaat meestal goed

[ Voor 16% gewijzigd door styno op 06-07-2014 14:34 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:09:
[...]

CV bedrijven die verstand hebben van elektronica is nieuw voor mij. Dat kan je wel zien aan het hoge standbyverbruik. Ik ben wel benieuwd naar hun ervaring c.q. motivatie waarom het aan/uit schakelen slecht zou zijn, en dan voor welke "elektronica" precies.

Ik had een Atag uit ~2001 die na een spanningsonderbreking 18 minuten de CV ging "ontluchten". Dat is vrij beroerd als je de ketel regelmatig wil uitschakelen. Dat ding verbruikte ook iets van 10 Watt standby. CV en WW was gedurende die 18 minuten ontluchten niet mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

ThinkPadd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:51:

Vuistregel is 2 euro per watt, indien het apparaat het gehele jaar aan staat, 24 uur per dag.
Het hele jaar door kost dat ding dus 2x11W = 22 euro per jaar. Met alleen uitzetten, bespaar je dus 22/4 = 5,50 euro. (1/4 van de dag zet je hem dus uit.)
Met diezelfde vuistregel kost aanzetten 0,067 cent, dus dat grote vermogen in korte tijd is te verwaarlozen. Je bespaart dus gewoon 5,50 euro op jaarbasis

Maar nu jouw "zuinige" cv-ketel. Moet de boiler het afgekoelde water weer flink gaan opwarmen zodra deze 6 uur lang is uitgezet? Of is het goedkoper om de ketel aan te laten staan om het water op temperatuur te houden? Dit is natuurlijk erg afhankelijk van jouw type cv-ketel.
Heb je deze 6 uur besparing in de winter ook of moet je in de winter ook de verwarming op 14 graden laten branden?

Al met al (ook met slijtage meegenomen) vind ik dat die 5,50 eur per jaar besparing niet de moeite waard is. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja precies, dan klopte m'n eigen berekening waarbij ik op 5,50 euro uitkwam dus wel ongeveer.

Nee gelukkig geen boiler :) En ben het er mee eens, voor 5 euro besparing ga ik niet extra slijtage creëren.
En in 6 uur tijd koelt m'n huis (zelfs in de winter) niet af van 19 naar 14/15 graden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:57:
[...]

CV bedrijven die verstand hebben van elektronica is nieuw voor mij. Dat kan je wel zien aan het hoge standbyverbruik. Ik ben wel benieuwd naar hun ervaring c.q. motivatie waarom het aan/uit schakelen slecht zou zijn, en dan voor welke "elektronica" precies.

Ik had een Atag uit ~2001 die na een spanningsonderbreking 18 minuten de CV ging "ontluchten". Dat is vrij beroerd als je de ketel regelmatig wil uitschakelen. Dat ding verbruikte ook iets van 10 Watt. CV en WW was gedurende die 18 minuten ontluchten niet mogelijk...
Je geeft het antwoord al in de eerste regel. Dat spul is niet het meest robuuste. Als je dan ook nog ziet hoe de onderhoudsmonteurs met geweld connectors lostrekken en aan kabels trekken ipv de stekkertjes, dan weet je genoeg. Schakelaartje werkt niet? Even met de schrtoevendraaier peuren 8)7

Ik ga er vanuit dat de elektronica niet ontworpen is om vaak in- en uitgeschakeld te worden.

Daarnaast zit er ook nog een boilertje in (combi). Als je die uitschakelt (dat kan bij deze Nefit) dan heb je ook geen "instant" warm water meer van je zonneboiler. Althans dat is hier de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De grootste besparing bij een CV-ketel is volgens mij dat je de pomp beter afstelt en de in- en uitvoer temperatuur zo groot mogelijk maakt.
Maar daarbij is de besparing dan het grootst in het gasverbruik. En daar hebben we al een heel uitgebreid topic over: Gas besparen door middel van CV tuning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
Misschien domme vraag: als je je wasmachine (standaard, geen hotfill) gaat voeden vanuit de zonneboiler gaat hij toch ook spoelen met warm water? Is dat dan niet een beetje het paard achter de wagen spannen?

In principe kan ik zo een leiding van de zonneboiler trekken en met een mengventiel de wasmachine vullen (max. 40 graden). Maar of ik er wat mee opschiet? Vul liever mijn bad met dat water..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je een hotfill automaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:14
onze wasmachine staat naast de ketel. waarom sluit niemand die op het warm water aan?! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik heb de vaatwasser nu op de zonneboiler aangesloten. (in de gootsteenkast zit een 3-weg kraan, ik kan daarmee kiezen of de machine via de koud of warm waterkraan gevuld wordt, bij een volle zonne boiler via de warm water kraan.
Voordeel is dat je bij een vaatwasser geen risico loopt met te warm water, waar dit bij kleding natuurlijk krimp kan veroorzaken.

Mij voorlopige ervaring:
Er zit veel (koud) water opgeslagen in een vaatwasser. Het reservoir met regeneratie zout, en het water in de zijwand dat gebruikt wordt om tijdens het drogen een koude wand te hebben. Alleen de kraan laten lopen zodat er direct warm water wordt gepakt en starten met wasprogramma is niet optimaal. Het beste is de warm waterkraan even laten lopen, zodat er bij het voorspoelen direct warm water wordt gepakt (dat zich mengt met al het koude water). En daarna het programma waar warm water voor nodig is draaien.

Bij wasmachines heb je geen last van al dat opgeslagen water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Ik heb (bij voorlopig gebrek aan een automatisch systeem) een sheetje gemaakt waar ik iedere maand de meterstanden op invul en hieruit wil ik op kunnen maken hoeveel ik aan het eind van het jaar terugkrijg of moet bijleggen. Nu lijkt het er allemaal prima uit te zien, maar ik merk dat mijn verbruik wel erg laag is op het moment, Als ik het goed uitreken dan krijg ik omgerekend zo'n €100,- terug van de €150,- die ik betaal. (nu is het natuurlijk zomer en staat de thermostaat eigenlijk nooit aan, maar toch.) Allemaal prima, maar liever weet ik zeker dat dit klopt. Ik heb hieronder dus even mijn sheetje gepresenteerd, en ik vraag me af of iemand er een gat in kan schieten, of dat jullie zien dat ik het inderdaad allemaal goed doe.

Mijn contract zegt het volgende:
Leveringstarief stroom Enkel tarief
Totaal per kWh € 0,21514

Vaste kosten per jaar
Vastrecht: € 45,01
Heffingskorting: € -385,53
Netbeheerderskosten: € 245,07

Leveringstarief Gas
Totaal per m3 € 0,62799

Vaste kosten per jaar
Vastrecht: € 45,01
Netbeheerderskosten: € 166,86

Leveringstarief water
Prijs per 1000 liter € 1,12 (incl. 6% BTW)
Vastrecht huishouden € 63,90 per jaar (incl. 6% BTW)
Nu verreken ik het vastrecht gewoon iedere maand. Bij stroom wordt dat dus 245 + 45 - 385 / 12 = -8 euro, dus stel ik verbruik niets dan krijg ik 8 euro per maand terug, welke ik nu dus van mijn verbruik af trek.
Bij gas betaal ik bovenop het verbruik 18 euro en bij water 5 euro. Dat is alles.
Vergeet ik hier nu iets heel simpels? Of zit het idd zo in elkaar en verbruik ik gewoon niet zoveel energie?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mis ik de sheet of lees ik er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:00
Maverick schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:59:
Ik heb (bij voorlopig gebrek aan een automatisch systeem) een sheetje gemaakt waar ik iedere maand de meterstanden op invul en hieruit wil ik op kunnen maken hoeveel ik aan het eind van het jaar terugkrijg of moet bijleggen. Nu lijkt het er allemaal prima uit te zien, maar ik merk dat mijn verbruik wel erg laag is op het moment, Als ik het goed uitreken dan krijg ik omgerekend zo'n €100,- terug van de €150,- die ik betaal. (nu is het natuurlijk zomer en staat de thermostaat eigenlijk nooit aan, maar toch.) Allemaal prima, maar liever weet ik zeker dat dit klopt. Ik heb hieronder dus even mijn sheetje gepresenteerd, en ik vraag me af of iemand er een gat in kan schieten, of dat jullie zien dat ik het inderdaad allemaal goed doe.

[...]

Nu verreken ik het vastrecht gewoon iedere maand. Bij stroom wordt dat dus 245 + 45 - 385 / 12 = -8 euro, dus stel ik verbruik niets dan krijg ik 8 euro per maand terug, welke ik nu dus van mijn verbruik af trek.
Bij gas betaal ik bovenop het verbruik 18 euro en bij water 5 euro. Dat is alles.
Vergeet ik hier nu iets heel simpels? Of zit het idd zo in elkaar en verbruik ik gewoon niet zoveel energie?
Welke energieleverancier heb je? Ze hebben inmiddels toch wel allemaal een persoonlijk internetdossier? Bij bijv. Greenchoice kun je dat perfect zien. Bij bijv. eneco ook redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Proton_ schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:21:
Mis ik de sheet of lees ik er overheen?
had hem niet bijgevoegd, maar hier is ie: https://docs.google.com/s...in6UgxxY/edit?usp=sharing
t0mmiiiii schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:52:
[...]

Welke energieleverancier heb je? Ze hebben inmiddels toch wel allemaal een persoonlijk internetdossier? Bij bijv. Greenchoice kun je dat perfect zien. Bij bijv. eneco ook redelijk.
Zit bij energiedirect. Geen idee of ze dat hebben. Mijn slimme meter konden ze iig niet uitlezen

[ Voor 40% gewijzigd door Maverick op 09-07-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je ligt op koers voor 2500 kWh/jaar wat ondergemiddeld maar niet overdreven zuinig is.
Over je gasverbruik is nog niets te zeggen aangezien dat grotendeels in de winter valt en je vanaf mei meet.
Dat is ook meteen het grootste deel van de rekening en kan makkelijk €50 per maand zijn. Voor een schatting kan je aan de buren of vorige bewoners vragen wat zij betalen.
Overigens, augustus is al ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handig truukje is ook om meterstand te delen door leeftijd woning. Dan heb je een heel grof gemiddelde per jaar.

En EnergieDirect heeft volgens mij niet de mogelijkheid om je verbruik in te voeren. Ik zit er zelf ook bij :P Ik houd het bij op http://manager.energiemanageronline.nl en www.mindergas.nl
Beide sites rekenen met graaddagen, waardoor het 'eerlijker' rekenen is ivm buitentemperatuur.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Het is nieuwbouw, dus we zijn de eerste bewoner. Snap dat de winter nog wat invloed gaat hebben maar dat geeft niet.
Het verbruik klopt wel, daar ben ik niet bang voor, gaat me meer om de bijbehorende kosten. 1 augustus had ik vast "berekend" nav het verbruik van de afgelopen week, gewoon ff om te kijken of het een beetje gelijk aan het blijven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Eerste jaar heeft nieuwbouw volgens mij ook een hoger verbruik. Er zit nog veel vocht in het huis dan...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maverick schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:59:

[...]

Het principe klopt. Maar je verbruikt nu vrijwel geen gas. Ik verbruik al weinig gas, maar in de zomer verbruik ik 10 m3 /maand en over het hele jaar gezien 85 m3 /maand.
En dat verschil is dus al 47 euro.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net maar even een 120mm fan achter m'n koelkast geplaatst. Viel me op dat de koelkast wel erg vaak aansloeg. Is ook niet heel raar met een huiskamer die 27,5 graad is :P

Door de ventilator kan hij z'n warmte wat beter kwijt = efficiënter koelen. Ventilator (aangesloten op 12V adapter van oude router) zo geplaatst dat hij langs de achterkant van de koelkast lucht omhoog blaast.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Was het achter de koelkast ook echt warmer dan in de rest van de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De koelribben (condensor heet dat dacht ik?) was wel aardig warm, na plaatsing van de ventilator een stuk koeler :)

Opzich is er wel een centimeter of 8 tussen achterkant koelkast en muur, en bovenkant is ook vrij, maar een beetje de luchtstroom helpen kan nooit kwaad lijkt me.

Al lees ik ook weer dat als de condensor te koel is dat dat het koelproces verstoord... Hmmm.

Misschien is een stukje verder van de muur af halen ook wel voldoende.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Te koel zul je niet halen vandaag.
Volgens mij is het pas een probleem als de omgevingstemperatuur onder de 10 a 11 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://hackaday.com/2014/...oks-funny-but-works-well/

11 kWh besparing per dag doordat hij ipv airco de koele lucht uit z'n kelder gebruikt. Slim :) Hier in Nederland zijn er alleen niet heel veel huizen met een kelder volgens mij. En lucht uit de kruipruimte hoef ik niet in m'n woonkamer te blazen, muffe bende :r :p

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wanneer je zo'n systeem zou hebben, zou de kelder of kruipruimte ook niet zo muf zijn.
Zou ook een stuk in het vocht kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, kelder hier is anders dan kelder daar. Ik heb familie in Canada, daar is het gebruikelijk om een complete woonlaag onder je huis te hebben. Is wel apart hoor, 's morgens om 11 uur wakker worden in een compleet donkere slaapkamer zonder ramen terwijl het binnen lekker 20 graden is en buiten al lekker richting de 35 aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

ThinkPadd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 15:41:
De koelribben (condensor heet dat dacht ik?) was wel aardig warm, na plaatsing van de ventilator een stuk koeler :)

Opzich is er wel een centimeter of 8 tussen achterkant koelkast en muur, en bovenkant is ook vrij, maar een beetje de luchtstroom helpen kan nooit kwaad lijkt me.

Al lees ik ook weer dat als de condensor te koel is dat dat het koelproces verstoord... Hmmm.

Misschien is een stukje verder van de muur af halen ook wel voldoende.
Ik weet niet of actief koelen veel uit maakt;
Ik heb gemerkt dat die koelribben heet worden tijdens het aanslaan, maar ook snel weer afkoelen als de pomp stopt.

Bij mij blijven ze dus niet heet. Het lijkt alsof er expres zo'n cyclus wordt gemaakt met temperatuurverschillen in het systeem. (anders dan een koelblok van een cpu)

Hij slaat vaker aan omdat de inhoud van koelkast sneller opwarmt, niet omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 25-07-2014 11:13 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dat klopt, omdat een koelkast alleen aanslaat als de temperatuur te hoog dreigt te worden. Zodra de temperatuur weer goed is gaat de koelkast weer 'uit'. Een koelblok van een processor moet in feite altijd koelen mits de pc aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 13:39:

11 kWh besparing per dag doordat hij ipv airco de koele lucht uit z'n kelder gebruikt. Slim :) Hier in Nederland zijn er alleen niet heel veel huizen met een kelder volgens mij. En lucht uit de kruipruimte hoef ik niet in m'n woonkamer te blazen, muffe bende :r :p
Heb hier zelf ook over nagedacht,hebben het huis geheel onderkelderd en het is er heerlijk koel (en niet muf). Vorig weekend toen het zo warm was, lekker daar geslapen.
Nu nog een mooie manier vinden om de lucht van de kelder naar de woonkamer en/of 2e verdieping te kunnen verplaatsen. (moet evt ook weer af te sluiten zijn wanneer 't winter is natuurlijk)

linkje naar kelder foto's: http://gathering.tweakers...message/39664573#39664573

[ Voor 6% gewijzigd door pielle007 op 25-07-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier in Nederland zijn er alleen niet heel veel huizen met een kelder volgens mij.
Zou dat te maken hebben met de hoge grondwaterstand? Ik ken voornamelijk oude huizen met kelder, en die is altijd muf, of staat gewoon vol water.
Nu is dat wel waterdicht te maken, maar heeft dat ook voldoende levensduur?

Een kelder lijkt me wel heerlijk: film kijken zonder dat de buren het horen, altijd koel, opslag, etc. Terwijl het helemaal niet zo veel kost bij nieuwbouw: kwestie van iets dieper graven, fundering wat dieper slaan (je hebt zelfs kortere palen nodig) en betonnen muren storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

ericplan

5180 Wp PV

Een grote kelder zou ideaal zijn. Mooie grote technische ruimte voor warmtepomp of CV met flink opslagvat voor zonneboiler, goede koele opslagruimte voor andere zaken, daarmee de noodzaak voor extra koelkasten wegnemend. Maar dat zou allemaal erg innovatief zijn voor Bouwend Nederland.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een grote kelder is inderdaad een mooie + voor een huis, maar er zijn ook nadelen.
Doordat de temperatuur er altijd een stuk lager is, is de vochtigheid er ook altijd hoog. Dat verklaart ook de muffe luchtjes voor een groot deel. Een paar kelderramen zijn dus mandatory. Wel met fijnmazig gaas, want er komt ook veel ongedierte naar binnen.

Hier kan ik elke week een paar kikkers redden uit de kiekeboe en soms een hazelworm die is verdwaald.
Bij hevige regenval sijpelt er water door de muren, ook niet best.

Maar we zouden hem niet meer willen missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Laatst online: 15:08
Voor de liefhebbers.

Ik heb (met mijn beperkte excel) kennis een handige sheetje gemaakt om je kosten en verbruik eenvoudig te documenteren.

https://www.dropbox.com/s...erbruik%20%28leeg%29.xlsx

Morgen is de link weer weg, mochten er hierna nog liefhebbers zijn stuur even een DM. Dan krijg je 'm per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:04

WhySoSerious

Be the change.

Frontysco schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:57:
Voor de liefhebbers.

Ik heb (met mijn beperkte excel) kennis een handige sheetje gemaakt om je kosten en verbruik eenvoudig te documenteren.

https://www.dropbox.com/s...erbruik%20%28leeg%29.xlsx

Morgen is de link weer weg, mochten er hierna nog liefhebbers zijn stuur even een DM. Dan krijg je 'm per mail.
Top, dit wil ik zeker gaan gebruiken in ons nieuwe huis over 3 weken. Klein verbeterpunt, je gebruikt nu €0,22 per kWh. Wellicht beter om de €0,22 in een aparte cel in te voeren zodat de gebruiker eenvoudiger met zijn/haar kWh-prijs kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Dat is zeker waar, maar dat kan diegene dan zelf ff doen.
Ik heb 22 cent genomen omdat ik dubbel tarief heb, 19 snachts en 21 overdag. Gemiddelde gepakt zegmaar, klopt tot nu toe aardig. Het ging mij vooral om het verbruik en de kosten die in de eerste tab staan. De geschatte kosten in de 2e tab vind ik zelf niet zo heel boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:41
22 is alleen niet het gemiddelde van 19 en 21...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Dan zou je als alternatief een aardpijp kunnen leggen in je tuin. Zie http://www.nulwoning.nl/aardpijp/. (Jammer dat ik daar nog niets van wist toen de oprit en de achtertuin een paar jaar geleden op de schop zijn gegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Terpen Tijn schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:56:
22 is alleen niet het gemiddelde van 19 en 21...
Nog niet helemaal goed uit geslapen Denk ik haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn verbruik is wat lager geworden na de tips uit het topic, alles snachts en tijdens werk vd standby af, nog een aantal ledlampen gekocht, tuinverlichting helft daarvan minder lang aan.

Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorige week zaterdag even de Cresta kWh meter aan m'n koelvriescombinatie (AEG SANTO 2673-8 KGS, A+) geknoopt. Weet zo het aantal liters niet, maar apparaat is 1,65m hoog, koelkast bovenin vriezer onderin.

Van zaterdag 26/7 10:35 tot vandaag, zaterdag 2/8 10:35 heeft het apparaat 5,29 kWh gebruikt :) Temperatuur van de woonkamer waarin hij staat was gemiddeld 25.3 graden.

Lijkt mij netjes, als ik heel eenvoudig 5,29 * 52 (weken) doe kom ik op 275 kWh per jaar. Nu was mijn meting in de warmste periode van het jaar, dus in de winter gebruikt hij natuurlijk een stuk minder.
Op internet zie ik dat het opgegeven jaarverbruik 234 kWh is.

Deze post is puur als informatie bedoeld voor iemand die wil weten wat een beetje normaal elektriciteitsverbruik is van een koelvriescombinatie ;)

Bij m'n ouders staat nog een grote koelkast van 1,80m hoog dacht ik. Wordt gebruikt als tweede koelkast. Dat is best een oud ding, wil eigenlijk eens kijken wat die in een week tijd doet qua verbruik.
Heb deze A+ koelvriescombinatie voor 90 euro gekocht. Als die oude koelkast bij m'n ouders nou heel onzuinig is dan is het misschien de moeite waard om een tweedehands A+ koelkast te scoren :)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Dat is inderdaad heel netjes. Onze koelvriescombi is overgenomen bij de koop van de woning. Keukenverbouwing staat al op de planning dus we gaan niet zo even een nieuwe koelkast kopen. Met 1 week verbruik zat ik op een daggemiddelde van 2,2KWh. Daar gaan we dus flink op besparen binnenkort als we een nieuwe nemen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het scheelt ook erg veel hoe vaak de koelkast opengetrokken wordt en hoe de indeling is van de dingen die in de koelkast staan.
Bijvoorbeeld een paar flessen water in de koelkast plaatsen en laten staan, scheelt al een hoop in de energie met het opnieuw opwarmen nadat de deur is open geweest.

En met 2e hands moet je echt mazzel hebben. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een 2e hands echt veel zuiniger is.
Onze A++ Indesit koelkast van +/- 5 jaar oud is een paar maand geleden hier vervangen, omdat 'ie kapot is gegaan. Maar in het half jaar ervoor had 'ie ruim 500 kWh/jaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou de flessen eerder met lucht vullen dan met water. Het afkoelen van een liter water kost namelijk 3420 keer zoveel energie dan een liter lucht.
Bron: RocketKoen in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat is ook precies de reden dat het handig is om water in de koelkast te zetten die redelijk vaak open wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het energieverlies bij het openen van de deur blijft volgens mij hetzelfde. Het volume lucht wat uit de koelkast ververst wordt is namelijk hetzelfde.

Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat er meer energie verloren gaat bij een fles water. Dit doordat een fles water meer energie verliest dan een fles lucht. (grotere deltaT)

Jij bedoelde denk ik dat de temperatuur stabieler is met water.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 02-08-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een volle koelkast is zuiniger, de grote koude batterij koelt de kleine hoeveelheid warme lucht weer sneller af.

Dingen uit de vriezer ontdooien ook in de koelkast, duurt een fractie langer maar vind de koelkast wel leuk.

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2014 14:46 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:45:
Een volle koelkast is zuiniger, de grote koude batterij koelt de kleine hoeveelheid warme lucht weer sneller af.

Dingen uit de vriezer ontdooien ook in de koelkast, duurt een fractie langer maar vind de koelkast wel leuk.
Klopt. Koelkast gaat hier ook altijd zo vol mogelijk met flessen frisdrank e.d. na het boodschappen doen.
En spul uit de vriezer wat ik ontdooit wil hebben 's avonds in de koelkast en volgende dag gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre bedoelt dat water ongebruikt in de koelkast zetten wel helpt voor een constante temperatuur en snel afkoelen van warme dingen maar dat je er niet meer kWh mee bespaart in vergelijking met flessen lucht en dat het zelfs meer verbruikt als de flessen water eruit gehaald worden (en dus weer opwarmen) als je de ruimte weer nodig hebt.
Hadden de Mythbusters dit niet eens getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andere vraag: morgen 8 dagen op vakantie, stekker van de CV-ketel eruit of niet? Scheelt toch 11W continu... Twijfel om het niet te doen is vanwege de pomp die vast kan gaan zitten. Maar zo snel gaat dat in 8 dagen toch niet? En anders na de vakantie een tikje op de pomp geven is ook niet zo'n punt :p
Ketel is een Agpo Econpact 225c

Warmwater warm houden doet hij sowieso niet, dat heb ik al gauw uitgeschakeld nadat ik hier kwam wonen. Maar de ketel staat voor niks aan, dus wil hem liever gewoon uitzetten.

Ketel hangt in m'n huurwoning, en voor CV-onderhoud is er een onderhoudscontract voor het gehele complex. Dus ik heb ook zoiets van, ik zet hem gewoon uit, als er wat is bel ik gewoon als onwetende klant ;)

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 20:00
11W over 8 dagen is 50 eurocent.... Ik zou andere slurpers opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, maar ik heb een hekel aan onnodig verbruik. In dit geval staat de ketel alleen maar stroom te verbruiken voor niks....

NAS, modem, router, switch e.d. gaat ook allemaal uit. Gebruik het immers toch niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor mijn vakantie heb ik alles uitgezet. Kwestie van 5 keer een klikje horen in de meterkast. Uiteraard wel de nodige apparatuur netjes afgesloten, zoals de NAS.

Tot nu toe geen problemen met de CV ketel ondervonden, heeft er toch 3 weken uitgelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Proton_ schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 15:51:
Dre bedoelt dat water ongebruikt in de koelkast zetten wel helpt voor een constante temperatuur en snel afkoelen van warme dingen maar dat je er niet meer kWh mee bespaart in vergelijking met flessen lucht en dat het zelfs meer verbruikt als de flessen water eruit gehaald worden (en dus weer opwarmen) als je de ruimte weer nodig hebt.
Hadden de Mythbusters dit niet eens getest?
Volgens mij ging het om de luchtstroom die ontstaat als de deur open gaat en de koude lucht naar beneden valt. Grote lege dozen in de koelkast zetten helpt, omdat dan daar de luchtstroom flink minder is en de koude lucht minder snel kan ontsnappen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met een Agpo ketel zou ik niet het risico willen lopen voor die 50 eurocent.
* TD-er heeft in het vorige (huur)huis ook een Agpo ketel gehad en het autootje van de onderhoudsmonteur stond heel vaak in de straat. Elektronica was bij mij na 1 maand al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Andere vraag: morgen 8 dagen op vakantie, stekker van de CV-ketel eruit of niet? Scheelt toch 11W continu... Twijfel om het niet te doen is vanwege de pomp die vast kan gaan zitten. Maar zo snel gaat dat in 8 dagen toch niet? En anders na de vakantie een tikje op de pomp geven is ook niet zo'n punt :p

Warmwater warm houden doet hij sowieso niet, dat heb ik al gauw uitgeschakeld nadat ik hier kwam wonen. Maar de ketel staat voor niks aan, dus wil hem liever gewoon uitzetten.

Ketel hangt in m'n huurwoning, en voor CV-onderhoud is er een onderhoudscontract voor het gehele complex. Dus ik heb ook zoiets van, ik zet hem gewoon uit, als er wat is bel ik gewoon als onwetende klant.

Mag je gewoon uitzetten hoor, pomp gaat pas na veel langere tijd vastzitten, áls hij al gaat vastzitten...

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
noo schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:01:
[...]

Dan zou je als alternatief een aardpijp kunnen leggen in je tuin. Zie http://www.nulwoning.nl/aardpijp/. (Jammer dat ik daar nog niets van wist toen de oprit en de achtertuin een paar jaar geleden op de schop zijn gegaan)
Het ingraven van zo'n aardpijp is nogal bewerkelijk. Al eens eerder het idee voorbij zien komen, maar bij mijn weten nooit uitgevoerd: stel dat je een lange (opgerolde?) buis in de kruipruimte legt. De koelte van de kruipruimte zorgt dat de lucht in de buis kouder wordt. Deze lucht komt uiteraard van buiten, want er moet inderdaad geen lucht uit de kruipruimte zelf in huis komen. Die wordt alleen voor koeling gebruikt. De vraag is: is het koelend vermogen van de kruipruimte voldoende? Want de lucht daar zal langzaam ook opwarmen door de warmtewisseling. Zouden er meer negatieve bijeffecten zijn waardoor dit nooit wordt toegepast?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:52
hrt schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 07:23:

Ketel hangt in m'n huurwoning, en voor CV-onderhoud is er een onderhoudscontract voor het gehele complex. Dus ik heb ook zoiets van, ik zet hem gewoon uit, als er wat is bel ik gewoon als onwetende klant.

Mag je gewoon uitzetten hoor, pomp gaat pas na veel langere tijd vastzitten, áls hij al gaat vastzitten...
Misschien moet je even op de juiste manier quoten, zodat mensen snappen wat er van de tekst overblijft. Ik had het originele bericht hierboven niet gelezen en snapte echt niet hoe TD-er al vooraf op jouw bericht had gereageerd :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:48:
Ketel is een Agpo Econpact 225c.
Gewoon uit. Ik heb dezelfde sinds 2004 i.c.m. AquaSol 3. Vorig jaar de hele maand augustus uit gehad, 1x per week even aangezet vanwege de pomp. Dit jaar voor de vakantie alle stoppen meteen getest en degenen aan gezet waar de koelkast op aangesloten zat en de zonneboiler. De rest uit gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
zeegerd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 07:43:
[...]

Het ingraven van zo'n aardpijp is nogal bewerkelijk. Al eens eerder het idee voorbij zien komen, maar bij mijn weten nooit uitgevoerd: stel dat je een lange (opgerolde?) buis in de kruipruimte legt. De koelte van de kruipruimte zorgt dat de lucht in de buis kouder wordt. Deze lucht komt uiteraard van buiten, want er moet inderdaad geen lucht uit de kruipruimte zelf in huis komen. Die wordt alleen voor koeling gebruikt. De vraag is: is het koelend vermogen van de kruipruimte voldoende? Want de lucht daar zal langzaam ook opwarmen door de warmtewisseling. Zouden er meer negatieve bijeffecten zijn waardoor dit nooit wordt toegepast?
De pijp zal van binnen gaan condenseren en schimmel kan een probleem worden. Er zijn speciale pijpen hiervoor geschikt die behandeld aan de binnenkant. Hier (Finland) gebruiken ze een soortgelijke oplossing zomers om de lucht te koelen en s'winters om de lucht voor te verwarmen (bij -30c buitenlucht). De pijp wordt dan wel ingegraven in de tuin en niet in de kruipruimte gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
MacMF schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:11:
[...]
De pijp zal van binnen gaan condenseren en schimmel kan een probleem worden. Er zijn speciale pijpen hiervoor geschikt die behandeld aan de binnenkant. Hier (Finland) gebruiken ze een soortgelijke oplossing zomers om de lucht te koelen en s'winters om de lucht voor te verwarmen (bij -30c buitenlucht). De pijp wordt dan wel ingegraven in de tuin en niet in de kruipruimte gelegd.
Dat zal dan de reden zijn. Bij aardpijpen zal de buis niet exact horizontaal liggen maar door de afloop zal water zich verzamelen op 1 punt waar ook condensafvoer plaatsvindt. Met een horizontale kruipruimte en helemaal als men een buis neerlegt in cirkels (helix), wordt het schier onmogelijk dit te realiseren.

En toch.... men zou toch meer met die koelte moeten kunnen doen (even afgezien van kelders).

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
We wonen tijdelijk in een nieuwbouw appartement op basis van huur en het verbruik ligt gemiddeld rond de 10kwh per dag. Toch wel aan de hoge kant voor een appartement met 1 slaapkamer en 90m2! Stel we zetten dit door en gaan niet op vakantie zit je toch op 3650kwh per jaar.

Wat charts uit de recente youless gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/04/chart2.md.png
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/04/chart.md.png

Standby tussen de 170 - 220 watt in de nacht. Dus ik heb wat cresta meters gekocht en ben per apparaat gaan meten. Conclusies zijn als volgt:

- UPC horizon box bleek 40 watt standby te gebruiken (kennelijk ging hij niet naar de laagste standby stand van een paar watt)
- Subwoofer gebruikt continue 13 watt en heeft geen standby (hier gaat dus een stekkerdoos met schakel voor komen)
- Mechanische ventilatie en ketel combinatie (Agpo erroli econpact) gebruikt 45 in idle toestand (dus geen water/verwarming en ventilatie op laagste stand)
- Vriezer gebruikt 0 watt in idle toestand en 60watt als hij aanslaat (is dit hoog?)
- Droger/Wasmachine 0 watt (staan gewoon uit)
- Slaapkamer UPC 10 watt standby
- Koelkast 19 watt idle toestand
- meterkast 30 watt (upc modem(15w), asus RTn66u wifi (10w) en router(6wt)

Conclusie:
Horizon box is dus een pijnpunt en gaat dus op een stekkerdoos of ik moet de standby stand fixen (gaat hij naar 2-3watt). Mechanische ventilatie/ketel redelijk hoog verbruik in idle toestand, maar kan ik niets aan doen. UPC in de slaapkamer + subwoofer levert me ook weer 23 watt besparing op als deze uitstaan en in de meterkast kan ik nog overwegen om de modem/wifi ap op een tijdschakelaar te zetten?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:39
Wellicht de mechanische ventilatie eenheid (laten) vervangen door een zuiniger variant (ik heb enige jaren naar tevredenheid de Itho Ecofan hangen, en deze CO2-gestuurd gemaakt (met daarnaast het inregelen van de afzuigventielen per vertrek). Meer daar over op mn website te lezen.

Een te lage ventilatiestand is niet gezond....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 29 ... 84 Laatste