Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

ericplan schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:54:
Als je met twee personen al een tweede vriezer nodig hebt 8)7
Check! :)
Tweede vriezer hier is voor KVV voor de honden. Bijkomend voordeel is dat er voor ons grootverpakkingen en leuke aanbiedingen bij passen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 12:33
[...]

en dat ook zonder friteuse ook nog. wel een vrouw die onregelmatig werkt en dus veel bakjes eten en soep enzo. het zal je niet verbazen dat we ook nog een tweede koelkast hebben. maar die heb ik toch echt uitgezet voor die ene fles cola die daar in lag...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Ken je haar :o
Kern van de zaak is dat ik voor het huishouden zorg en doordeweeks kook. Mijn vrouw werkt fulltime, ik niet. Bovendien hebben we geen friteuse (stinkt en ongezond) dus hoeven we ook geen la voor snacks en friet vrij te houden.
Voor brood is bij ons de vriezer wel onmisbaar, we zijn nogal kritisch en houden niet van supermarktbrood. En onze bakker heeft nog normale openingstijden.

[...]

Kan het nóg korter door de bocht ? :P Ieder zijn ding hoor daar niet van ;) Die ene dag dat we 'ongezond' eten; meh. De rest van de week is het meer dan gezond :) En het stinken valt ook mee; olie goed filteren/vers houden, friteuse gaat iedere week de vaatwasser in en tijdens het bakken de afzuigkap op max en eventueel het raam naast de afzuigkap ook open.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Notna schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:47:
[...]
Kan het nóg korter door de bocht ? :P Ieder zijn ding hoor daar niet van ;) Die ene dag dat we 'ongezond' eten; meh. De rest van de week is het meer dan gezond :) En het stinken valt ook mee; olie goed filteren/vers houden, friteuse gaat iedere week de vaatwasser in en tijdens het bakken de afzuigkap op max en eventueel het raam naast de afzuigkap ook open.
Was/is niet persoonlijk bedoeld, sorry.
Maar zwart/wit is zoveel eenvoudiger dan 50 tinten grijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 lades brood
1 lade ijs
1 lade vette hap
1 lade diepvries groente
1 lade vlees
1 lade hondenvoer

Einde vriezer :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afgelopen winter door de machinesturing te verbeteren het verbruik van een pakhuis met voorzichtig geschat 18MWh per jaar verminderd (20x mijn netto jaarverbruik). Zelfs met de groothandelsprijs van €40/MWh de moeite waard.
Er blijft nog voldoende verbruik over, maar het was een relatief eenvoudige ingreep om karretjes niet rond te laten rijden als er geen werk was...
Alle beetjes helpen :)
valt alleen niet onder consumentenelectronica

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:42:
Afgelopen winter door de machinesturing te verbeteren het verbruik van een pakhuis met voorzichtig geschat 18MWh per jaar verminderd (20x mijn netto jaarverbruik). Zelfs met de groothandelsprijs van €40/MWh de moeite waard.
Er blijft nog voldoende verbruik over, maar het was een relatief eenvoudige ingreep om karretjes niet rond te laten rijden als er geen werk was...
Alle beetjes helpen :)
valt alleen niet onder consumentenelectronica
Zo iets simpels heb ik ook op het werk gedaan, na het uitrekenen van draaiuren op de 3 cuub persluchtcompressor kwam ik op 18 uur gemiddeld per dag, een simpele instelling van de airsaver dat hij dicht gaat einde werktijd halveert zijn draaiuren.
Scheelt onderhoud / stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Proton_ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:42:
[...]
Zelfs met de groothandelsprijs van €40/MWh de moeite waard.[...]
Hmm 40 euro per 1000 kWh, dat scheelt nogal op de 230 euro aan consumenten-tarief.
Toch best wel triest dat de grootverbruiker kennelijk ongeveer 1/6e betaalt van wat een huishouden betaalt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:59:
[...]

Zo iets simpels heb ik ook op het werk gedaan, na het uitrekenen van draaiuren op de 3 cuub persluchtcompressor kwam ik op 18 uur gemiddeld per dag, een simpele instelling van de airsaver dat hij dicht gaat einde werktijd halveert zijn draaiuren.
Scheelt onderhoud / stroom :)
Koffieautomaat is ook zo'n leuke. Zie de post van deze Tweaker: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg deel 2"

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:35:
[...]

Koffieautomaat is ook zo'n leuke. Zie de post van deze Tweaker: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Vergeet alleen niet dat kantoor-koffieautomaten vaak een pak koffie in zich hebben die gekoeld moet blijven.
Dus zit er een Peltier-element in om de boel koel te houden.
Dat zijn natuurkundig gezien hele wonderlijke elementen, maar niet echt efficiënt te noemen.
Dus verbaast me niets dat ze als ze "uit" staan gewoon 100 Watt trekken. Het beste is natuurlijk stekker eruit en pak in de koelkast, maar wie heeft op kantoor die discipline?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 592804

Na het hele topic gelezen te hebben ook maar de tv, x box, decoder en soundbar op de klikaanklikuit gezet eens kijken of het verschil maakt. Ik heb niks gemeten hoor. Heb me wel eind vorig jaar aangemeld bij energiemanageronline en mindergas. We hebben een nieuwbouw huis van een jaar oud. Voorzien van vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen zonnepanelen of andere dingen. Ik heb bijna alles vervangen voor led. We zijn met twee personen in een ruim rijtjeshuis. Droger, vaatwasser, combi oven, tuin met mooie verlichting, rookmelders blablabla

Afgelopen jaar was verbruik
820 m3 gas
2450 kwh elektra

Ik heb me ook bezig gehouden met het andere gas bespaar topic en het ea aan de ketel aangepast. Nu eens kijken of ik volgend jaar daadwerkelijk een lager verbruik heb. Nu was dit verbuik al lager dan in onze kleinere oudere vorige woning. Mijn man krijg ik helaas nog niet in alles mee. Die vind het allemaal wat overdreven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 592804 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:11:
Na het hele topic gelezen te hebben ook maar de tv, x box, decoder en soundbar op de klikaanklikuit gezet eens kijken of het verschil maakt. Ik heb niks gemeten hoor. Heb me wel eind vorig jaar aangemeld bij energiemanageronline en mindergas. We hebben een nieuwbouw huis van een jaar oud. Voorzien van vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen zonnepanelen of andere dingen. Ik heb bijna alles vervangen voor led. We zijn met twee personen in een ruim rijtjeshuis. Droger, vaatwasser, combi oven, tuin met mooie verlichting, rookmelders blablabla

Afgelopen jaar was verbruik
820 m3 gas
2450 kwh elektra

Ik heb me ook bezig gehouden met het andere gas bespaar topic en het ea aan de ketel aangepast. Nu eens kijken of ik volgend jaar daadwerkelijk een lager verbruik heb. Nu was dit verbuik al lager dan in onze kleinere oudere vorige woning. Mijn man krijg ik helaas nog niet in alles mee. Die vind het allemaal wat overdreven :(
Dan heb jij last van de zgn "MAF" ipv "WAF" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
From 300W to 10W — A LED Lighting Solution
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x4pJBsXpdHPi5tuLAnYoiSqB/full.png
http://hackaday.com/2014/...-a-led-lighting-solution/

Goed idee. Die staande halogeenpitten is echt milieuterrorisme

Afwerking mocht alleen wel wat netter :p

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met alle respect, versta me niet verkeerd, maar afgezien van dat het (voorlopig ?) inderdaad nog wat rommelig lijkt, is de strekking van dit bericht niet een beetje appels met peren vergelijken? Halogeenpitten met een gezamenlijk vermogen van 300 W is qua lichtopbrengst toch niet te vergelijken met 10 watt LED? Het gloeilamp equivalent is hooguit 50 à 60 W, zo te zien is het nog indirect licht ook.
Bij gloeilampen of halogeen van 300 W kun je bijvoorbeeld goed de krant lezen, het lijkt me sterk dat je dat met hetzelfde comfort hiermee ook kunt. M.a.w. sfeerverlichting is doorgaans heel wat anders dan een leeslamp of werktafelverlichting. Voor die toepassingen constateer ik eigenlijk nog betrekkelijk weinig aandacht in de LED-wereld. Het maximum wat ik b.v. in de supermarkten zie is het gloeilamp-equivalent van 60 W. Beantwoordt m.i. niet altijd aan de wensen van één op één uitwisselbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Hier hebben we ook zo´n designplafondlamp die rustig 300 watt lust voor ´sfeerverlichting´. Dat is natuurlijk in deze tijd te belachelijk voor woorden. En zoveel lumen heb je ook niet nodig voor sfeerverlichting, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die 300W lamp staat hier ook vaak gedimd.
Daarmee loopt de efficiëntie van die lamp ook terug.
Maar ik geloof ook niet dat een LED dezelfde kleurtemperatuur en opbrengst haalt met zo'n 15 - 30x minder verbruik.
Beetje high-end LED haalt zo'n 100 lumen/Watt en een halogeenlamp haalt vaak zo'n 20 lumen/Watt. Laat 'ie gedimd op zo'n 10 lumen/Watt uitkomen (nattevingerwerk), dan zit je nog op een factor 10 verschil. Kortom, een factor 15 - 30x lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mag toch hopen dat de mensen die ook zo'n 300W bouwlamp hebben staan dat ding niet volgas hebben branden in de kamer? Dan is het net alsof je de zon in je kamer hebt.... Meeste mensen die ik ken met zo'n ding hebben hem op 30% ofzo staan. Dan kan het zeker wel uit om een LED vervanger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Van die kant bekeken heb je wel gelijk, ik hield geen rekening met dat die enorme halogeenlamp een groot deel van de tijd (of misschien wel altijd?) gedimd werd. Maar het andere aspect dat ik aanroerde blijft, bij bepaald werk is gewoon zo'n lichtintensiteit nodig. Ik heb er even een tabellenboekje uit m'n studietijd bijgehaald. Plaatselijk stelt men voor gewoon werk een verlichtingssterkte van minimaal 100 lux en voor zeer fijn werk minimaal 1000 lux. Tien keer zoveel dus. Ik probeerde aan te roeren dat in veel gevallen het één op één vervangen door LED niet of moeilijk zal lukken en dat daar meestal ook vervanging van alle armaturen nodig is. Ingeval van thuissituaties, een simpele vervanging voor een gloeilamp van 100 W (wordt echt wel gevraagd) is vaak moeilijk te vinden. Is simpel weinig vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bij ons staat 'ie vaak zat ook op full power aan. Alleen bij TV-kijken dus niet, of wanneer ik de kans krijg 'm wat minder full-power aan te zetten >:)
Maar goed, zelfs 300 Watt halogeen is niet voldoende om onze hele huiskamer te verlichten. Mogelijk ook omdat je natuurlijk een hoop verliezen hebt bij indirect licht.
Dus mijns inziens staat dat ding hier veel te vaak aan en zou een goede vervanger meer dan welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hier staat de lamp voor de sier, ik heb de stekker uit het stopcontact getrokken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:14
Techneut schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 18:02:
Met alle respect, versta me niet verkeerd, maar afgezien van dat het (voorlopig ?) inderdaad nog wat rommelig lijkt, is de strekking van dit bericht niet een beetje appels met peren vergelijken? Halogeenpitten met een gezamenlijk vermogen van 300 W is qua lichtopbrengst toch niet te vergelijken met 10 watt LED?
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Maar om verschillende redenen.

Een goede 300W halogeen lamp levert 5000lm bij een kleur temperatuur van 5800-6000K (b.v. Philips).
Dat is dus ongeveer 16 lm/W. En dat is zo een beetje het beste op halogeen gebied. Laag vermogen (tot 50W) halogeen lampjes zitten zomaar rond de 10lm/W of soms nog minder.

Een goede SMD LED (b.v. Samsung 5630) (2800-3200K) of COB (6000-6500K) levert na verlies van omzetting 100lm/W.

Maar nu komt er een extra reden van verschil. De halogeen staaf straalt 5klm rondom uit. Met een reflector verlies je in een dergelijke lamp van de 365° zomaar 25% over 210°. Dan wordt de totale 'efficiëntie' van de halogeen ongeveer 14lm/W.

Lage of hoge kwaliteit reflector levert natuurlijk groot verschil en laat ik even in het midden. Dergelijke uplights heb ik met een nagenoeg spiegelende reflector gezien en de goedkopere modellen met enigszins mat grijzige of crème reflector. De spiegel reflecteert vast meer dan 75%, die andere troep heel veel minder.

In dit voorbeeld komt het overeen met ongeveer 4500lm.
SMD LED en COB LED stralen al naar boven, zodat het reflector verlies niet (of nauwelijks) speelt. Bij 100lm/W heb je dan ongeveer een 45W LED lamp nodig.

Nu gok ik dat hij een €3 tot €6 COB heeft gebruikt; die zitten vaak rond de 65lm/W. Dan heb je ineens 65W LED nodig.

Vergelijk je een slechte 300W halogeen met een slechte reflector dan is 20W LED bij 100lm/W al voldoende. En dan kan de lichttemperatuur nog 'beter' zijn ook.
Het gloeilamp equivalent is hooguit 50 à 60 W, zo te zien is het nog indirect licht ook.
Van een doorsnee 60W gloeilamp moet je niet veel meer dan 10lm/W verwachten. En dat straalt dan nog alle kanten uit ook. Een 10W 65lm/W COB zal dus al meer (direct) licht geven. Zou het een 100lm/W COB zijn dan is het equivalent een 100W gloeilamp.

Als eigen voorbeelden:
Bij gloeilampen of halogeen van 300 W kun je bijvoorbeeld goed de krant lezen, het lijkt me sterk dat je dat met hetzelfde comfort hiermee ook kunt.
Dat lijkt me ook. Ik dacht dat hij dat zelf ook aangaf dat het te weinig licht gaf.
[/quote] M.a.w. sfeerverlichting is doorgaans heel wat anders dan een leeslamp of werktafelverlichting. Voor die toepassingen constateer ik eigenlijk nog betrekkelijk weinig aandacht in de LED-wereld. Het maximum wat ik b.v. in de supermarkten zie is het gloeilamp-equivalent van 60 W. Beantwoordt m.i. niet altijd aan de wensen van één op één uitwisselbaarheid.
[/quote]Het is er wel, maar dan in een hogere prijsklasse dan wat in de supermarkt ligt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor werkverlichting moet je gewoon gericht licht hebben. Dan kun je met een LED van 1W ook al prima de krant lezen. Eerst een paar honderd W op het plafond afvuren en dat laten reflecten is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TD-er schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 20:02:
Die 300W lamp staat hier ook vaak gedimd.
Daarmee loopt de efficiëntie van die lamp ook terug.
Vuistregel: 50% van het licht kost 90% van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

RemcoDelft schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:20:
[...]

Bij wisselspanning en standaard fase-aansnijding.
Bij gelijkspanning is het een ander verhaal.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En het blijkt dus waarschijnlijk dat mijn koelkast (is nu vervangen) toch een boosdoener is geweest. ben van 10 kwh gemiddeld per dag naar 6/7 kwh gegaan. Nog te hoog maar in ieder geval wel een pluspunt. Misschien toch wel verstandig om mijn energieverbruik maar weer omlaag te stellen. Het is ok nog wel zomer maar dan nog het scheelt gewoon best enorm. Als je dat even snel doorrekent zou dat dus over 1 jaar uitgaande van 0,22 cent per kwh dus ± € 250 moeten schelen ofwel iedere 2 jaar nieuwe koelkast kan je kopen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

itsalex schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:28:
En het blijkt dus waarschijnlijk dat mijn koelkast (is nu vervangen) toch een boosdoener is geweest. ben van 10 kwh gemiddeld per dag naar 6/7 kwh gegaan. Nog te hoog maar in ieder geval wel een pluspunt. Misschien toch wel verstandig om mijn energieverbruik maar weer omlaag te stellen. Het is ok nog wel zomer maar dan nog het scheelt gewoon best enorm. Als je dat even snel doorrekent zou dat dus over 1 jaar uitgaande van 0,22 cent per kwh dus ± € 250 moeten schelen ofwel iedere 2 jaar nieuwe koelkast kan je kopen.
Onze diepvrieskist verbruikte van 1 mei tot vandaag gemiddeld 5 kWh per week.

Dat is veel minder dan wat jij noemt. Heb je misschien nog andere dingen gedaan?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07 07:39
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'apparaatje', maar tot op heden heb ik het niet kunnen vinden. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Bestaat er zoiets als een soort 'timer-fitting' die je in een bestaande E14 of E27 socket kunt draaien die na een bepaalde tijd (bijv 10min) de lamp vanzelf uitschakelt? Dit om te voorkomen dat per ongeluk in de WC of badkamer een lamp de hele dag blijft branden zonder dat je het in de gaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
Dotto schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:38:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'apparaatje', maar tot op heden heb ik het niet kunnen vinden. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Bestaat er zoiets als een soort 'timer-fitting' die je in een bestaande E14 of E27 socket kunt draaien die na een bepaalde tijd (bijv 10min) de lamp vanzelf uitschakelt? Dit om te voorkomen dat per ongeluk in de WC of badkamer een lamp de hele dag blijft branden zonder dat je het in de gaten hebt.
misschien heb je iets nodig met een bewegingssensor die daarna nog 10min blijft branden oid (zijn wel te koop op conrad.nl bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 11:51
Mijn 80L boiler verbruikt 4-6 kWh per nacht. Deze is pas actief vanaf 23.00 ivm nachstand en dubbel telwerk. Blijft het feit dat zeg 5 kWh per nacht * 365 neerkomt op 1825 kWh in een jaar. Dit is dan ook meer dan drie kwart van het totaal verbruik.

Aangezien ik in een appartementen complex woon heb ik eigenlijk niet zoveel opties om dit 'probleem' aan te pakken. Heb al eens gekeken naar doorstroom apparaten maar volgens mij kom ik hier niet echt mee uit de voeten? Heeft iemand hier ervaring mee of tips in soortgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Fr33z schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:45:
[...]

misschien heb je iets nodig met een bewegingssensor die daarna nog 10min blijft branden oid (zijn wel te koop op conrad.nl bijvoorbeeld).
Een bewegingssensor zou inderdaad moeten werken, nadeel is dat het weer een extra 'onderdeel' is wat ik moet installeren in de betreffende ruimte. Het zou ideaal zijn als het gewoon een simpele timer is met een klein relais o.i.d wat ik in de fitting kan draaien.
Hier in huis wordt wel eens het licht in de toilet of badkamer vergeten uit te zetten. Gevolg; licht is onnodig lang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Dotto schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:47:
[...]

Een bewegingssensor zou inderdaad moeten werken, nadeel is dat het weer een extra 'onderdeel' is wat ik moet installeren in de betreffende ruimte. Het zou ideaal zijn als het gewoon een simpele timer is met een klein relais o.i.d wat ik in de fitting kan draaien.
Hier in huis wordt wel eens het licht in de toilet of badkamer vergeten uit te zetten. Gevolg; licht is onnodig lang aan.
De bewegingssensor vervangt de lichtschakelaar. Hebben mijn ouders bv in de keuken.

Edit
Het is misschien iets meer werk dan een fitting vervangen, maar werkt wel fijn. Zit je te lang stil >:) even met je armen zwaaien!

[ Voor 10% gewijzigd door panomi op 19-06-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Dotto schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:47:
[...]

snap ik maar een timer kan niet in dit geval. Zodra je deze inschakelt (spanning erop zet) zou deze bijv. 10min aan zijn en daarna uitgaan. Daarna moet je als je het licht nog eens aan wilt doen eerst de stroom er weer afhalen en dan weer erop zetten (twee keer lichtschakelaar overhalen), dit lijkt me onhandig.

Een bewegingssensor in het plafond (de lamp) of de schakelaar is haalbaarder denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01
Dotto schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:38:
Hoe krijg je hem dan weer aan, nadat dat apparaatje hem heeft uitgeschakeld? Want de gewone schakelaar staat dan namelijk nog aan...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
sjimmie schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:53:
[...]

Hoe krijg je hem dan weer aan, nadat dat apparaatje hem heeft uitgeschakeld? Want de gewone schakelaar staat dan namelijk nog aan...
Kwestie van de schakelaar een keer aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ik zou deze nemen, indien nodig meteen licht constant in te schakelen door keuze switch.
http://www.conrad.nl/ce/n...tiehoek-180-IP20?ref=list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Exact! Zoiets zoek ik! Nu nog even rondkijken of ik hem ergens wat goedkoper kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb thuis in de toiletten en op de gangen deze plafondlamp van Steinel geplaatst. Hij werkt met een soort radar in plaats van passief IR. De bewegingssensor kan daardoor onzichtbaar in de armatuur worden ingebouwd. Dat vond ik mooier.

Dingen om op te letten:
- Een lamp met bewegingsmelder wordt vaker aan- en uitgeschakeld dan eentje die de hele avond aan staat. Sommige lampen (spaarlampen bijvoorbeeld) kunnen daar minder goed tegen.
- Die Steinel kijkt niet alleen door z'n eigen glas heen, maar als je hem te gevoelig afstelt ook door dwars door de deur, vloer of plafond. Ik heb dus nu de situatie dat, als ik 's nachts boven over de gang loop, beneden in het toilet het licht aanspringt. Of als ik buiten mijn sleutels sta te zoeken en te dicht bij de voordeur kom, het licht in de hal. :D
- De maximale tijd voordat zo'n melder weer uitschakelt is vaak niet erg lang, en vaak te kort voor de grote boodschap...

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand metingen van een recente 46" LED TV qua verbruik?

Net hier m'n TV-hoek nog even gemeten, en m'n 46" LCD TV (nog met ouderwetse CCFL verlichting) gebruikt 185W :X En dat is alleen maar om beeld weer te geven vanaf 1 HDMI ingang, verder doet hij niks. Geluid loopt m'n via m'n versterker.

Versterker (Onkyo HT-R340) zit op 41W bij gemiddeld volume. Typisch is dat wanneer ik op de AB op 'mute' druk, en het dus stil is, het verbruik nogsteeds 39W is...

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kan je ongeveer in de pricewatch zien wat het verbruik is. Dat de versterker op mute ook 39W is vind ik niet vreemd, mute blokkeert ingangssignaal maar de eind trappen blijven actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh kijk dat is netjes dat het verbruik er bij staat in de PW. Dat wist ik niet.

Ah oke, is ook wel logisch eigenlijk.

Edit: Hmm de TV vervangen heeft nog een vrij rendabele terugverdientijd. Heb even gerekend met een Excel sheet die ik ook gebruik om de TVT van LED-lampen te berekenen. TVT zit op 9-11 maanden als de LED-TV 58-75W gebruikt, en een nieuwprijs van 500 euro heeft. Sneller dan ik dacht. Is bij 6 uur per dag gebruik.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
RemcoDelft schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:20:
[...]

I know, maar leg dat maar eens hier thuis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 17:29
ThinkPadd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:15:

Edit: Hmm de TV vervangen heeft nog een vrij rendabele terugverdientijd. Heb even gerekend met een Excel sheet die ik ook gebruik om de TVT van LED-lampen te berekenen. TVT zit op 9-11 maanden als de LED-TV 58-75W gebruikt, en een nieuwprijs van 500 euro heeft. Sneller dan ik dacht. Is bij 6 uur per dag gebruik.
De KDL48W605 verbruikt 45W, en zet een heel mooi plaatje neer. Het geluid is wat minder, maar IMO nog wel aanvaardbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geluid maakt me niet uit, dat is nooit mooi uit zo'n platte doos :P Daar heb ik een 5.1 set voor :)

Maar ben nog niet actief op zoek naar wat anders hoor, gewoon eens kijken wat er te besparen valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die terugverdientijd zou hier nog sneller gaan met een neopdp maar ik wil hem niet kwijt, eerst een lcd tv die het zelfde plaatje en snelheid geeft, dat kan zowiezo niet met een tv van 500,- aangezien dat vaak el cheapo 100hz of stroomverbruikende versie's.
Ik zie altijd dat fogging(of hoe heet dat) op de achtergrond, super irritant als ik bij iemand anders tv kijk.

Dan maar een beetje extra stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mijn Sony 46NX700 doet zo'n 80 watt. Hier beneden staat een Loewe Individual 32" die rustig 150 watt lust. Maarja zo'n dure designtelevisie doe je ook niet zomaar 1,2,3 weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds hier de hele tv hoek van manlief van de standby af is zie ik dat terug in verbuik. De slimme meters geven het mooi door en ik zie het terug. En hij heeft er maar 1 keer om geklaagd :)

Ook de mechanische ventilatie is een paar standjes lager. Het buva system heeft 5 standen en stond hier eigenlijk dag en nacht op het hoogst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Verlagen ventilatie moet je wel mee oppassen.. Afhankelijk van je huis kan een slechte ventilatie op lange termijn ongezond voor je zijn.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste is om de snelheid door een CO2 sturing te laten regelen. Dan weet je zeker dat je nooit teveel, maar ook nooit te weinig ventileert.

Zie ook: http://www.renewable-ener...e-mechanische-ventilatie/
Kost wel even wat centen, maar voor alles bestaat een terugverdientijd ;)

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En mechanische ventilatiesystemen zijn vaak wisselstroom motoren.
Die vervangen door een zuinig gelijkstroommodel scheelt ook aanzienlijk.
Sommigen kunnen wel een besparing tot 80% geven. Uiteraard wel afhankelijk van wat je nu hebt hangen.

Aanschafprijs van zo'n 300 euro is wel wat stevig, zeker omdat je een apparaat vervangt wat eigenlijk nog prima werkt. Maar gezien het aantal uur wat zo'n systeem draait per jaar, kan het al vrij snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:43
TD-er schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 05:50:
Sommigen kunnen wel een besparing tot 80% geven. Uiteraard wel afhankelijk van wat je nu hebt hangen.

Aanschafprijs van zo'n 300 euro is wel wat stevig, zeker omdat je een apparaat vervangt wat eigenlijk nog prima werkt. Maar gezien het aantal uur wat zo'n systeem draait per jaar, kan het al vrij snel uit.
Heb je voorbeelden van waar je zulke motoren kunt krijgen voor deze toepassing? Zijn er ombouwkits voor dit soort dingen of moet je zelf aan de slag met het zoeken naar een passende vervanger en hoe die aan te sluiten op jouw systeem? Onze nieuwbouwwoning krijgt ook mechanische ventilatie. Ik zou kunnen proberen om er meteen een DC motor bij te vinden of te laten plaatsen, maar ben niet bekend met de materie (zowel mechanische ventilatie als electro motoren), dus poiters zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou best kunnen dat er al een DC box hangt. Ik heb geen idee of er ombouwkits zijn, denk dat het makkelijkste is om een andere ventilatiebox op te hangen.

De Itho Ecofan is volgens mij een DC model, die zie ik iig wel vaak voorbij komen op fora e.d.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het goed is is dit een gelijkstroom systeem. Een vrij nieuw systeem van buva met zelf regelende ventilatie systemen in de kozijnen. Nu stond het eigenlijk altijd op max. Na lezen van de gebruiksaanwijzing kwam ik tegen dat ik ook andere standen kon gebruiken bij een bepaald aantal mensen in huis ed. Dus hij staat nooit uit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 05:50:

Staan soms ook leuk op marktplaats, ik kocht een nieuwe stork comfofan Co2 met 2 rf module's voor 175,-
Met die prijs kan ik leven, normaal kost hij 600,-

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:15:

Ouch, dit is natuurlijk een knaller van een rekenfout. Terugverdientijd is 9-11 jaar, niet maand :X :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 06-07 22:33
@ tv, ik had een oude crt die 90 W deed, samen met een denon, die ook iets van 80 W doet.

nu heb ik een philips tv (42") die tussen de 40 en de 50 W trekt. scheelt behoorlijk, maar een tv heeft geen tergverdiendtijd, want het is slechts luxe :P
het wordt alleen goedkoper om tv te kijken.

geluid van dat ding is erg slecht ondanks dat ze het iets van ambiwoox noemen......

@versterker.. wat doet de onkyo als hij op stand-by staat dat? heb gehoord dat dat ook nog wel eens vrij hoog is bij versterkers, bijvoorbeeld vanwege hdmi-passthrough...
Ik ben nu nog op zoek naar een andere zuinige versterker voor 5.1 met 2 hdmi uitgangen ( vanwege een beamer)
@ subwoofer. ik had een 250W subwoofer die via de denon stroom kreeg, die verbruikte weinig stroom. ik kocht een andere met minder watt geluidsproductie, maar er stond wel bij dat deze wel veel stroom opnam. na meting viel dat erg mee, gelukkig, want de uitgang van de denon is misschien niet gebouwd voor 100W output... ondanks de lichtere versterker vindt ik dat deze een stuk beter het laag weergeeft. gek genoeg...

@ ir sensors, ik heb er eens 4 gekocht bij de aldi, 7 euro er stuk. er hangt er 1 in de trapkast, in de keuken en 1 op zolder.
die in de keuken heb ik in een kastje gebouwd met een 50W halogeen inbouwspot.
altijd licht als je de keuken inloopt, en gaat automatisch uit. handig als je je handen vol hebt oid.

die in de trapkast schakelt 2 andere halogeen inbouwlampen. dit was makkelijker te maken dan een deurschakelaar. het is wel jammer dat die sensoren verbuikers vanaf 10W schakelen of zo. toen ik de halogeen wilde vervangen door led's werkte dit niet goed. die gingen knipperen. er zit nu dus 1 led, en 1 halogeenspot in.

op de zolder hangt hij in het trapgat, was wat lastiger te maken, want ik wilde hem kort instellen, maar je hebt er af en toe ook gewoon continue licht nodig.
ik heb dus op het lichtpunt een stopcontact gemonteerd. en op een plank boven het trapgat langs de sensor, een trekschakelaar en lichtarmamatuur geschroefd.
nu staat de lamp de aanwezige hotelschakeling altijd aan, en springt de lamp aan wanneer er iets wordt waargenomen op de trap naar zolder. wil ik continue licht dan bypass ik de sensor dmv de extra trekschakelaar.

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 21-06-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Rol-Co schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:13:
[...]

Staan soms ook leuk op marktplaats, ik kocht een nieuwe stork comfofan Co2 met 2 rf module's voor 175,-
Met die prijs kan ik leven, normaal kost hij 600,-
De itho ecofan is zeker een gelijkstroommodel. En kan me niet voorstellen dat andere merken nog wisselstroommodellen leveren. Itho is daar sowieso een aantal jaren geleden al mee gestopt. Een nieuwe heb je al voor minder dan €200, dus echt in no-time terugverdiend.

Dit geldt alleen voor de centrale ventilatie eenheden. Die kleine motortjes in de muur of buis kunnen nog wel energievreters zijn, maar die staan gewoonlijk niet altijd aan.

Bovendien is de nieuwe een stuk stiller. Heel fijn, want bij mij hangt ie op zolder boven een open trapverbinding.

Ben nu aan het het uitzoeken hoe ik het hele systeem co2 en vochtgestuurd zal maken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 06-07 22:33
ik heb er ook een, die staat uit als er niemand thuis is, en op stand 1 als ik wel thuis ben. ik ben maar alleen en dat is ruim zat ventilatie eigenlijk. ik zou toch graag een ventilatie met wtw of zo willen, of een die alleen draait als het echt nodig is op basis van co2/vocht, of wens van de gebruiker... maar dan wordt de tvt al een heel stuk langer... gezien de ventilatie die er nu hangt, ook al zuinig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 10:13
Ik heb een stork huishoud ventilator en toen ik hier ging wonen gelijk uitgezocht of het een ac of dc variant was. Het energieverbruik op stand 1 is heel laag. Op stand 3 is het redelijk, 40 watt of zoiets, maar niet te vergelijken met een ac ventilator. Dus mocht je zo'n ding hebben, gelijk vervangen!

Wel leuk van het stork model, dat er draadloze modules te krijgen zijn. Kost wel wat, maar hoef nu niet naar beneden te lopen als ik wil douchen. Scheelt ook dat je niet kan vergeten hem terug te zetten, gezien die 10, 30 of 60 min. aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 20:38:
[..]
@versterker.. wat doet de onkyo als hij op stand-by staat dat? heb gehoord dat dat ook nog wel eens vrij hoog is bij versterkers, bijvoorbeeld vanwege hdmi-passthrough...
Ik ben nu nog op zoek naar een andere zuinige versterker voor 5.1 met 2 hdmi uitgangen ( vanwege een beamer)
[..]
Weet ik zo niet. Maakt ook niet uit, want de hele TV-hoek zit hier achter een doordrukstekker met aan/uit schakelaar (0,99 bij Action). Gaat na het TV kijken helemaal uit.

Mijn Onkyo heeft geen HDMI. Soms wel jammer, maar ik bedacht me laatst dat er ook gewoon apparaatjes bestaan die van HDMI een SPDIF optische geluidsuitgang maken. Heb er eentje besteld via eBay (~25 euro), die verwacht ik binnenkort in huis. Scheelt weer een nieuwe receiver kopen.

En die PIR van Aldi heb ik ook. Heb hem in gebruik in de berging, met een Kruidvat LED lamp (7W ofzo?). Werkt prima, geen rare knipperingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
KAKU er tussen gezet als stand-by killer, als eerste inschakelen bij audio/tv aan en als laatste weer uit bij audio/tv uit, signaal via logitech programmeren en je hebt er geen omkijken na. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je met Logitech Harmony tegenwoordig ook KaKu op 433Mhz RF schakelen dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 22:30:
Kun je met Logitech Harmony tegenwoordig ook KaKu op 433Mhz RF schakelen dan :?
Ja hoor, met een JB ertussen. :) http://cms.jbmedia.de/index.php
Werkt prima op de 1000 serie en de ultimate serie

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 21-06-2014 22:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BenEco schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 22:27:
KAKU er tussen gezet als stand-by killer, als eerste inschakelen bij audio/tv aan en als laatste weer uit bij audio/tv uit, signaal via logitech programmeren en je hebt er geen omkijken na. :)
Een kaku verbruikt ook....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
teacher schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:11:
[...]

Een kaku verbruikt ook....
Jazeker, maar een stuk minder dan een plasma tv, receiver, subwoofer, enz gelijktijdig op stand by, en je hoeft ze niet allemaal afzonderlijk uit te zetten met de off knop. :) dus zuiniger en comfort. En niet te vergeten veiliger.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 22-06-2014 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Beatman schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 20:49:
[...]

De itho ecofan is zeker een gelijkstroommodel. En kan me niet voorstellen dat andere merken nog wisselstroommodellen leveren. Itho is daar sowieso een aantal jaren geleden al mee gestopt. Een nieuwe heb je al voor minder dan €200, dus echt in no-time terugverdiend.

Dit geldt alleen voor de centrale ventilatie eenheden. Die kleine motortjes in de muur of buis kunnen nog wel energievreters zijn, maar die staan gewoonlijk niet altijd aan.

Bovendien is de nieuwe een stuk stiller. Heel fijn, want bij mij hangt ie op zolder boven een open trapverbinding.

Ben nu aan het het uitzoeken hoe ik het hele systeem co2 en vochtgestuurd zal maken.
Dat laatste is hij hier al en vochtgestuurd kan met een extra kastje zo ingeleerd worden, verbruik is 2-65 Watt in respectivelijk stand 1-9 maar er zijn geen standen hij is variabel en regelt het zelf. Die ik kocht was ook nieuw en ongebruikt met een extra timer zodat ik badkamer en wc kon voorzien, ik vind hem top, zuigt super.
Als ik hem in de winkel had moeten halen had het deze vanwege de prijs nooit geworden iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
BenEco schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:33:
[...]

Jazeker, maar een stuk minder dan een plasma tv, receiver, subwoofer, enz gelijktijdig op stand by, en je hoeft ze niet allemaal afzonderlijk uit te zetten met de off knop. :) dus zuiniger en comfort. En niet te vergeten veiliger.
Let wel op dat je dan een stevige KAKU-schakelaar neemt en niet een 1000-Watt versie.
Een beetje plasma-TV kan namelijk makkelijk boven die 1000 Watt pieken.
Gemiddeld verbruik (per oppervlak) zit meestal niet veel boven dat van een LCD uit dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1000W ? Dat zijn misschien de oude plasma's, een wat recente versie is een neopdp en zijn aanzienlijk zuiniger hoor, hier zit hij zo rond de 400W, verbruik is 1kWh per 2 uur gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Een standby killer heeft in mijn ogen met moderne apparatuur totaal geen zin en brengt alleen maar ongemak met zich mee.

Een moderne tv mag tegenwoordig in standby maximaal 0,5 watt verbruiken. Dan kan je wel gaan klungelen met KAKU, standbykillers en dat soort meuk, maar ga je daardoor minder verbruiken? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is voor de puristen onder ons, ik moet bekennen dat ik er ook een tijdklok tussen had zitten, scheelde 10-12W maar hij is er al weer tussen uit, het ging wel eens mis in het weekend.

Hoe dan ook, het blijft sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:41:
Een standby killer heeft in mijn ogen met moderne apparatuur totaal geen zin en brengt alleen maar ongemak met zich mee.

Een moderne tv mag tegenwoordig in standby maximaal 0,5 watt verbruiken. Dan kan je wel gaan klungelen met KAKU, standbykillers en dat soort meuk, maar ga je daardoor minder verbruiken? Nee.
Helaas zijn niet al mijn apparaten van 2013/2014. Kijk bij oudere electronica maar eens naar het stand by verbruik. :(
Waarom moet er zoals in mijn geval nog een rood lampje branden als de tv op standby staat, en een blauwe op je receiver (standby) , en ......? Ook daarom dus een Kaku er tussen welke netjes schakelt nadat de logitech AB alle apparaten op standby heeft gezet, en dit allemaal met 1 eenvoudige druk op een knop. :) Ongemak?
TD-er schreef op zondag 22 juni 2014 @ 06:48:
[...]

Let wel op dat je dan een stevige KAKU-schakelaar neemt en niet een 1000-Watt versie.
Een beetje plasma-TV kan namelijk makkelijk boven die 1000 Watt pieken.
Gemiddeld verbruik (per oppervlak) zit meestal niet veel boven dat van een LCD uit dezelfde periode.
Je hebt ze ook voor 3500 Watt. :)
Rol-Co schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:49:
Het is voor de puristen onder ons, ik moet bekennen dat ik er ook een tijdklok tussen had zitten, scheelde 10-12W maar hij is er al weer tussen uit, het ging wel eens mis in het weekend.

Hoe dan ook, het blijft sluipverbruik.
:)

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 22-06-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GioStyle schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:41:

Tel daar nu de decoder, ontvanger, versterker en console bij die ieder ook 0,5W gebruiken, dan zit je alweer op 2,5W. En doe dat nu eens x alle huishoudens in Nederland. Tikt toch wel aan dan als je het grote plaatje bekijkt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ik kwam gisteren op dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://energiepionier.luukonline.nl/wp-content/uploads/sites/5/2014/06/isolatie-boiler-met-piepschuim.jpg

Bovenkant van de boiler voelde altijd lauwwarm aan. Heb er 4 cm piepschuim opgelegd wat ik nog had liggen. Al scheelt het maar een paar Watt, toch weer bespaard. De leidingen waren al geïsoleerd.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
BenEco schreef op zondag 22 juni 2014 @ 11:03:
[...]

Helaas zijn niet al mijn apparaten van 2013/2014. Kijk bij oudere electronica maar eens naar het stand by verbruik. :(
Waarom moet er zoals in mijn geval nog een rood lampje branden als de tv op standby staat, en een blauwe op je receiver (standby) , en ......? Ook daarom dus een Kaku er tussen welke netjes schakelt nadat de logitech AB alle apparaten op standby heeft gezet, en dit allemaal met 1 eenvoudige druk op een knop. :) Ongemak?
Daarom zei ik ook bij moderne elektronica. Bij oude kan het inderdaad rendabel zijn, maar die heb ik niet. ;)
Erasmo schreef op zondag 22 juni 2014 @ 12:37:
[...]

Tel daar nu de decoder, ontvanger, versterker en console bij die ieder ook 0,5W gebruiken, dan zit je alweer op 2,5W. En doe dat nu eens x alle huishoudens in Nederland. Tikt toch wel aan dan als je het grote plaatje bekijkt.
Dan ben je bezig met symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aan te pakken. Namelijk onnodig verbruikers/elektronica. Een decoder/ontvanger? Apart? Dat is wel heel erg dubbel. Je kan makkelijk af met 1 decoder. Sterker nog, je kan tegenwoordig gewoon je smartkaart in je tv pluggen, dan heb je in feite helemaal geen decoder nodig. Tenzij je interactieve televisie wil of willen kunnen opnemen, maar dat laatste 'probleem' kan je ook oplossen door op internet films/afleveringen terug te kijken.

En dan alsnog in jouw situatie: 2,5 watt standby verbruik. Wat verbruikt een KAKU schakelaar? Ik kan dat niet 1,2,3 terugvinden in de specificaties, maar stel dat dat 0 watt zou zijn. Wat kost een KAKU schakelaar? 20 euro? Dan duurt het 4 jaar voordat je je 'investering' terug hebt verdiend. Mwah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@GioStyle,
GioStyle schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:00:
[...]

En dan alsnog in jouw situatie: 2,5 watt standby verbruik. Wat verbruikt een KAKU schakelaar? Ik kan dat niet 1,2,3 terugvinden in de specificaties, maar stel dat dat 0 watt zou zijn. Wat kost een KAKU schakelaar? 20 euro? Dan duurt het 4 jaar voordat je je 'investering' terug hebt verdiend. Mwah..
:?

http://www.nuon.nl/energi...en/energieverbruik-tv.jsp
Kijk vooral eens naar de tip onderaan deze site. :)

Ook met je "nieuwe" electronica moet je al je off knoppen handmatig bedienen om sluipverbruik te voorkomen,vraag me alleen af of iedereen dit altijd doet.
Het zou zo maar eens kunnen dat je ingebouwde module / decoder (welke meestal apart en per provider) bij je tv moet worden aangeschaft niet door de tv fabrikant is mee genomen in het opgegeven "sluip/standby verbruik), hij zit er bij aanschaf namelijk nog niet in. :? http://www.consumentenbon...digitale-televisiemodule/
Dit in vergelijk tot tv's met externe decoders waarvan het sluipverbruik veel hoger is dan het opgegeven sluipverbruik van tv's met ingebouwde decoder.

Of heeft elke nieuwe tv tegenwoordig alles aan boord voor decodering versleuteling van Ziggo, Caiway, Upc ...?

Hier gaat het automatisch (gemak) en kan je het niet vergeten en dus besparen.
En kijk dan maar naar wat dit (on)gemak je op jaarbasis kost. :

Het gaat hier in dit topic tenslotte wel om Serieus elektriciteit besparen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door BenEco op 22-06-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Je hoeft mij niets uit te leggen over digitale decoders. Dat zijn echte notoire sluipverbruikers, daarom heb ik ze ook verbannen. De tv's hier hebben inderdaad allemaal een CI+ module met een Ziggo kaart erin. Standby verbruik is gewoon de opgegeven specificaties van de fabrikant, dus geen extra sluipverbruik.

Driedubbelwin: geen aparte afstandsbediening, geen apart kastje en minder stroomverbruik. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door GioStyle op 22-06-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 22 juni 2014 @ 15:47:
Je hoeft mij niets uit te leggen over digitale decoders. Dat zijn echte notoire sluipverbruikers, daarom heb ik ze ook verbannen. De tv's hier hebben inderdaad allemaal een CI+ module met een Ziggo kaart erin. Standby verbruik is gewoon de opgegeven specificaties van de fabrikant, dus geen extra sluipverbruik.

Driedubbelwin: geen aparte afstandsbediening, geen apart kastje en minder stroomverbruik. ;)
Je hebt helemaal gelijk, voor het gemak wel elke keer voor en na het tv kijken braaf met je vinger de on/off knop van je toestel bedienen . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 22 juni 2014 @ 16:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, voor het gemak wel elke keer voor en na het tv kijken braaf met je vinger de on/off knop van je toestel bedienen . :)
Voor die 0,5W ? ....nee, niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:05:
1000W ? Dat zijn misschien de oude plasma's, een wat recente versie is een neopdp en zijn aanzienlijk zuiniger hoor, hier zit hij zo rond de 400W, verbruik is 1kWh per 2 uur gemiddeld.
Ik heb het over de pieken. Dus wanneer je een volledig wit scherm toont.
En 1 kWh per 2 uur is alsnog een 500 Watt gemiddeld ;)
Dat haalt mijn inmiddels 7 jaar oude plasma lang niet, maar die tikt wel de 1000 Watt aan bij volledig wit scherm.
Gemiddeld verbruik van mijn (37") TV zit zo rond de 175 Watt, wat vergelijkbaar is met de LCDs uit 2007 van dat formaat.
Inmiddels zijn zowel de plasma's als de LCDs een flink stuk zuiniger geworden, maar dan hebben we het nog steeds over een gemiddeld verbruik. Pieken komen nog steeds voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt, ik heb hem niet exact gemeten maar ik kan het live zien in mijn verbruik, het is ongeveer 1 kWh per 2 uur inderdaad maar kan 10 min naast zitten hoor, er loopt nog meer natuurlijk. Ook heeft die al een redelijke leeftijd van een jaar of 7 denk ik, een panasonic viera 42" .

Hoewel het de enige grootverbruiker is door het jaar heen wil ik hem toch niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikonline
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-05 08:28
Veel mooie tips in dit forum. Ik ga denk ik de YouLess LS110 aanschaffen en gebruiken in combinatie met Bidgely. Eens kijken hoeveel energie we kunnen besparen.

- Plus een energiemeter want dat is alsnog een nuttige aanvulling om de kleine sluipverbruikers te meten, toch? Wat vinden jullie het beste model qua prijs/kwaliteit?

- En heeft iemand toevallig al een keer uitgezocht of er nog verschil zit tussen de vele standby-killers op de markt? Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Energie meter heb ik de energy count van conrad met 5 plugs, ideaal om meerdere dingen tegelijk te loggen. Nu nog maar 2 in gebruik.
Kost rond de 70,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Voltcraft Energy Logger 4000. Deze meter kost normaal gesproken 50/55 euro. Eens in de zoveel tijd in de aanbieding bij Conrad voor 25 euro, dan is het wel een mooie prijs voor een degelijke energiemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

ThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:49:
[...]

Ouch, dit is natuurlijk een knaller van een rekenfout. Terugverdientijd is 9-11 jaar, niet maand :X :$
De terugverdientijd is niet geweldig met nominale specs, maar als je de TV goed afstelt qua kleuren kun je ook met een lagere backlight setting af.
In de slaapkamer staat de backlight hier standaar op zijn laagst. In de woonkamer door meer lichtinval wel een stukje hoger, maar max staat ie nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 22 juni 2014 @ 15:47:

Om maar niet te spreken over de nieuwe IPTV ontvanger van KPN. Deze gebruikt volgens de specificaties standby hetzelfde als in gebruik (5 watt)... Waarom zit er dan uberhoud een standby functie op....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:35
mijn kpn ontvanger gebruikt in stanby een paar wat. in gebruik rond de 8 a 9.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:14:
[...]

De terugverdientijd is niet geweldig met nominale specs, maar als je de TV goed afstelt qua kleuren kun je ook met een lagere backlight setting af.
In de slaapkamer staat de backlight hier standaar op zijn laagst. In de woonkamer door meer lichtinval wel een stukje hoger, maar max staat ie nooit.
Klopt.

Heb nu op m'n huidige TV de backlight ook een heel stuk teruggeschroefd. Is wel even anders, maar je went er zo aan.

Project om TV te vervangen is dus even van de baan, toch beetje vergist in die TVT haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had gelezen dat de nieuwe x box ook meer vebruikt dan de oudere. Dus die van mn man ook gelijk op de schakelelaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmiddag nog even kijken of ik de adapters in m'n meterkast kan vervangen voor één centrale 12V adapter. Scheelt ook weer omzettingsverliezen. En aangezien die apparatuur allemaal 24/7 draait scheelt het toch wel weer wat.

Router, modem zijn beiden 12V. Switch (pricewatch: TP-Link TL-SG1005D) werkt op 9V, maar ik vermoed dat die intern de spanning omzet naar een lagere spanning, en waarschijnlijk ook wel gewoon 12V accepteert. Ga hem nog even openschroeven om te kijken of er een voltage regulator in zit.

Idee heb ik hier vandaan: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Deveon schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:22:
[...]

Om maar niet te spreken over de nieuwe IPTV ontvanger van KPN. Deze gebruikt volgens de specificaties standby hetzelfde als in gebruik (5 watt)... Waarom zit er dan uberhoud een standby functie op....?
Weet niet welke box je hebt, maar als ik kijk naar dat ding wat m'n vriendin heeft staan... als je de TV aan laat en je zet dat ding in standby, blijft tot het einde der tijden een signaal actief met "de decoder is uitgeschakeld, druk op de <knopje> knop om deze weer in te schakelen". Ik heb het idee dat standby alleen zorgt dat er geen stream meer gedownload wordt, verder blijven alle functies actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:50:
Vanmiddag nog even kijken of ik de adapters in m'n meterkast kan vervangen voor één centrale 12V adapter. Scheelt ook weer omzettingsverliezen. En aangezien die apparatuur allemaal 24/7 draait scheelt het toch wel weer wat.

Router, modem zijn beiden 12V. Switch (pricewatch: TP-Link TL-SG1005D) werkt op 9V, maar ik vermoed dat die intern de spanning omzet naar een lagere spanning, en waarschijnlijk ook wel gewoon 12V accepteert. Ga hem nog even openschroeven om te kijken of er een voltage regulator in zit.

Wat een goede tip! De stekkerdoos in ons nas/modem/switch/etc-kastje zit ook belachelijk vol met adapters, die natuurlijk ook allemaal belachelijk groot zijn en warmte genereren... Houd ons op de hoogte, ik wil hier ook iets mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:50:

Ik ben wel benieuwd of dit echt iets oplevert. Leuk projectje, en houdt ons op de hoogte, maar doe ook even een goede voor & na meting zodat je echt weet of het wat oplevert (behalve dat je minder last hebt van adaptor-ellende). Ik heb zomaar het vermoeden dat dit qua energieverbruik niet veel gaat opleveren, tenzij je nu een paar heel inefficiënte adaptors hebt (die zouden dan behoorlijk warm moeten worden).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Len

Leeg

Koop een goede adapter (MeanWell Bijvoorbeeld), die geven vaak een veel mooiere 12V. Je hebt ze van MeanWell ook met 2 spanningen. Ik heb er 1 met 12V en 5V DC, handig voor mijn glasvezelomvormer die heeft 5V nodig.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben net even aan het meten geweest:
  • Switch (TP-Link TL-SG1005D): 12V 167mA (2W extreem zuinig dus)
  • Router (Linksys WRT54GL): 12V 300mA (3.6W)
  • Modem (Ubee EVW321B): 12V 630mA (in bridge, dus geen WiFi o.i.d, 7.6W)
Allen getest in stressed-out situatie, dus maximaal downloaden. De vermogens erachter zijn gemeten aan de laagspanningskant, het adapterverlies komt er dus nog overheen.

Totaal dus 1,1A. Dat vermenigvuldigen met de spanning (12V) geeft het vermogen in Watt: 12 * 1,1 = 13,16W.

Met m'n Cresta gemeten trekt het hele zootje 15W bij een PFC van 0.57. Ongeveer 2W verlies gedurende het omzetten dus.
Ik vraag me af of dat anders zal worden bij één centrale voeding. Elke adapter heeft zo z'n verliezen, denk dat dat bij een goede Mean Well niet anders is.

Waar ik nog aan zat te denken is om het geheel aan een 12V lijn van de ATX voeding in m'n server te gooien, zoals Ploink hier voorstelt: Ploink in "De EL-kroeg - Deel 3"

Die server staat toch 24/7 aan, en heeft als bijkomend voordeel dat er een UPS op is aangesloten. M'n netwerkapparatuur zou dan ook blijven draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén opmerking, is bij alle drie ook de spanning gemeten, is die inderdaad precies 12 V? Het zou me helemaal niet verbazen als die gemiddeld een halve volt hoger ligt. En dan liggen berekende en gemeten waarde nog wat dichter bij elkaar. De vraag of het de moeite waard is komt dan in elk geval nog wat dichter bij, nog afgezien van de nauwkeurigheid van de vermogensmeting.

Edit:
Bovendien even het volgende, in alle drie en ook in het vervangende één exemplaar zit een bruggelijkrichter, elke halve periode doorloopt de stroom twee dioden, samen 1,4 V doorlaatspanning. Dat berekent dat die gezamenlijke stroom nog eens verrekend moet worden met die 1,4 V, resulteert in 1,4 x 1,1 = 1,54 W die van de gemeten waarde moet worden afgetrokken wil je deze vergelijken met de gemeten stromen. Kortom, van die beoogde besparing blijft resulterend maar heel weinig over. Bij de gelijkstroommeting laat je dat verlies namelijk buiten beschouwing.

PS:
Nog een kleinigheid, al die metertjes waaronder ook die Cresta hebben een drempelwaarde bij heel lage vermogens. Beneden die waarde doen ze nagenoeg niets. Aangeraden wordt om er dan een gloeilamp aan parallel te zetten. Dus eerst alleen met die gloeilamp meten en daarna samen. Weliswaar klopt dan de PF-waarde niet meer, maar je zit wat betreft het vermogen wel wat dichter in het midden, lees nauwkeurigste gebied, van het meetbereik.

[ Voor 61% gewijzigd door Techneut op 27-06-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik heb maar één multimeter, dus tegelijkertijd ook nog de spanning meten gaat niet lukken.

Verder ben ik het met je eens, maar zo'n elektronica guru ben ik niet. Klopt inderdaad wel dat het verschil tussen drie of één voeding erg klein is.

Ik denk dat ik het boeltje gewoon op de ATX voeding van m'n server aansluit (staat aan de andere kant van de muur, gaatje zit er al ivm UTP kabel). Ook al scheelt het misschien maar weinig, het is toch een klein beetje :)

En een gloeilamp heb ik volgens mij niet eens meer hier in huis :D

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Grote kans dat je veel meer kunt besparen door de spanningsregelaar in de apparaten te vervangen door een efficiënter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat kan, maar voor apparaatjes die maar één spanning leveren is het maar de vraag of je er iets mee opschiet. Doorgaans zijn ze al zonder extra technieken zo efficiënt mogelijk gebouwd. Een regelaar om de spanning zo constant mogelijk te houden hebben ze meestal niet en doorgaans hebben ze die ook niet nodig. Ik vrees derhalve dat daar nog maar weinig verdiend kan worden.
Pagina: 1 ... 28 ... 84 Laatste